رواية وهم الخيانه بقلم نيره عبدالله الفصل الاول حتى الفصل الخامس عشر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
رواية وهم الخيانه بقلم نيره عبدالله الفصل الاول حتى الفصل الخامس عشر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
"لااااااا!! مش هعمل كده!! ابني… ده ابني يا جدو!!"
الجد بغضب: ابنك ده أبوه واحد ن"دل باع"ك انتي وهو مقابل مبلغ وبعتلك ورقتك كمان فضلتيه علينا وروحتي اتجوزيه من ورانا وسلم"تي له نفسك وفي الاخر باعك بأقل من تمنك ورمي في وشها الظرف اللي فيه ورقه الطلاق والشيك
نور بانهيار: لا لا سليم ميعملش فيا كده اكيد فيه حاجه غلط
عمها بحده: لا عمل ي نور وب"اعك مقابل الفلوس وخذلك واتخلي عنك واحد أقل منك في المستوي متوقعه منه ايه
نور بدموع: اكيد فيه حاجه غلط والله
مامتها ضرب"تها بالق"لم وقالت بعصبية: الغلط الوحيد أننا وثقنا فيكي يا نور يا خس"اره تربيتي فيكي
الجد هبد بعصايته علي الارض وقال بحده: الكلام خلص خلاص وبص للدكتور: خدها يلا وخل"صنا من الطفل ده
نور بصريخ: لااا ي جدي بلاش ساعديني ي ماما انتي وعمو
بس لا حياه لمن تنادي والممرضين خدوها غصب عنها تحت مقاومتها ودخلوا بيها الاوضه وسط صريخها
فاقت من شرودها علي صوت خبط علي باب مكتبها ومسحت دموعها وقال بصوت هادي: ادخل
دخلت روضه وهي شايله ملف في ايديها وقالت بقلق: مالك ي نور فيه اي
نور بهدوء: مفيش حاجه انا كويسه شويه تفكير بس
روضه: تفكير من اللي بيرجعنا سنين لورا
نور ابتسمت ابتسامه خفيفه فيها وجع ومردتش
روضه انتهدت وقالت: طب احنا محتاجين تركيزك عندنا اجتماع بعد نص ساعه
نور: جهزتي الملف
روضه: اه اهو اتفضلي
نور خدته منها وبصت فيه وبعدها ابتسمت لرضوي: طب يلا بينا نروح نكسب الصفقه دي
روضه ابتسمت: يلا بينا وراحوا اوضه الإجتماعات
في مكان تاني؛ كان واقف قدام الازاز شايف المدينه كلها من فوق ولابس بدله سوده شيك جدا مع جزمه سوده وقميص اسود وكانت ملامحه جامده وعينه فيها حزن وغضب
سكرتيرته(من السماعة):أستاذ سليم، الاجتماع هيبدأ خلال عشر دقايق
سليم ما بيردش، بس بيحط الفنجان على الترابيزة، ويتنهد بصوت مكتوم وقال في نفسه: عدى كتير... بس مفيش حاجة راحت من دماغي
يرجع يقعد على مكتبه، ويفتح ملف فيه شعار شركة نور
وبص للملف بتحدي وقال بصوت حاد: هتشوفي ي نور اللي جاي هيبقي عامل ازاي هتشوفي
بعد يوم طويل نور رجعت فيلتها ودخلت لاقت مامتها قاعده في الليفنج
نور بهدوء: ازيك يا ماما
ماما ابتسمت: اهلا يا حبيبتي عامله ايه واخبار الشغل ايه
نور: الحمدلله ي ماما كله تمام
مامتها: طب اطلعي خدي شاور وارتاحي لحد ما نجهز العشاء
نور ابتسمت: حاضر؛ وطلعت اخدت شاور ولبست بيجامه مريحه ونامت علي السرير وسرحت في الماضي اللي مش قادره تنساه
في فيلا سليم؛ كان قاعد في مكتبه وفاتح الاب توب بيشتغل عليه ومره واحده دخل عليه شاب وقال بغضب: ايه الايميل اللي وصلني ده
سليم وهو لسه باصص في الاب: ايميل ايه ي معتز ومالك متعصب كده ليه
معتز: الايميل بيقول أننا الشركه الالمانيه وافقت علي الشغل معانا في الاستثمار الجديد بتاعهم في مصر
سليم ببرود: طب حلو وانت ايه اللي مزعلك
معتز بعصبية: سليم بطل برود واستعباط انت كلمتهم امتي اصلا ووصلت ليهم ازاي وانت عارف علطول بيشتغلوا مع مين ازاي قدرت تغير رأيهم
سليم: كل واحد وليه طريقته بقي وانا ليا طريقتي
معتز بعصبية: قصدك لعب من تحت الترابيزه صح تاني ي سليم انت فاكر انك بكده بتن'قتم منها انت بتخسر نفسك
سليم بضحكه خفيفه فيها وجع: انا خسرت نفسي من زمان يا معتز من بعد اللي حصل انا كل اللي بعمله دلوقتي اني بحط النقط علي الحروف
معتز : انسي اللي حصل زمان يا سليم ده ماضي أنساه بقي
سليم بنظرة حادة ونبرة باردة: في حاجات ما مش بتتنسي
في جُ'رح لما يتف"تح مرة، بيفضل ين"زف حتى لو الناس كلها فكّرت إنه لِم. وفي ناس لما تخ"ونك مرة… بتفضل غريبة طول العمر حتى لو كانت أقرب حد.
معتز اتنهد بيأس: انا ماشي اشوفك بكرا في الشركه
سليم: تمام ي معتز؛ معتز مشي وسليم رجع رأسه لورا وقال في نفسه:اللي اتاخد مني مش هيرجع. بس اللي بإيدي مش هسيبه تاني.
تاني يوم في شركه نور وتحديدا مكتبها
نور بزعيق وعصبيه: يعني ايه يا روضه الشركه اللي بقالنا سنين بنتعامل معانا تبعت لينا ايميل تعتذر أنها مش هتشتغل معانا دي اول مره تعمل كده
روضه: اهدي ارجوكي ي نور انا زي زيك اتفاجئت ومعرفش ازاي غيرت رايها
نور: مين الشركه اللي هتشتغل معاها
روضه بتوتر: معرفش
نور بعصبية: روضه انطقي وقولي مين الشركه
روضه اتنهدت: الحديدي جروب
نور انصدمت اول ما عرفت انها شركه سليم وهبدت بإيديها علي المكتب: دلوقتي بقي الصوره وضحت هدفه أنه بيبن أنه أقوي مني بس ميعرفش أنه غلط غلطه عمره
روضه: طب ممكن تهدي عشان نفكر ونتصرف
نور: انا اللي هفكر وهتصرف ي روضه مش حد تاني سبيني لوحدي
روضه: ي نور اسمعيني بس
نور: قولتك سبيني لوحدي ي روضه
روضه اتنهدت ونور قعدت علي كرسي مكتبها وقالت بتحدي:أنت اللي بدأت اللعب من تحت الترابيزه ي سليم استحمل بقي كل اللي جاي
وطلعت ملف من درج مكتبها وبصت له بخبث وجابت
فونها وعملت مكالمه مهمه....
• توقعاتكم ايه للي جاي وايه سبب كره سليم لنور؟!
نور قفلت المكالمه وبصت للملف اللي في ايديها وقالت بخبث: هدف'عك تمن لع'بك معايا ده غالي اوي ي سليم
في شركه سليم
كان قاعد في مكتبه ومعتز كان قاعد معاه بيشربوا قهوتهم
سليم: تفتكر نور هيبقي رد فعلها ايه لما تعرف اللي حصل
معتز: اكيد مش هتسكت ي سليم انت اكتر واحد عارف نور وعارف أنها مش بتسيب حقها
سليم وهو بيشرب قهوته: وماله خلي اللع'ب يحلو اكتر ده انا مستني اشوف هتعمل ايه
معتز: خد بالك نور مش سهله
سليم: وانا اعرف ازاي اقف في وشها اطمن
الباب خبط ودخل منه شاب في نفس عمر سليم ومعتز وقال: ممكن ادخل
سليم اتنهد: تعالي يا خالد
خالد دخل وقعد قدامه وقال: اللي سمعته ده صح انت فعلا اخدت مناقصه من نور
سليم: اه اللي سمعته صح
خالد: سليم نور مش هتسكت خد بالك
سليم: وانا مش عوزاها تسكت وكل خطوه هتعملها هتلاقي مني رد اصع'ب من اللي قبله
خالد: عمري ما كنت اصدق ان نور وسليم اللي كان بينهم قص....؛ وقبل ما يكمل خالد كلامه هبد سليم بإيده علي المكتب وقال بحده: اتفضلوا كل واحد علي مكتبه يشوف شغله
معتز: حاضر حاضر اهدي انت بس يلا ي خالد
خالد: ماشي؛ وبص لسليم اسف مكنش قصدي
سليم هز رأسه وطلع خالد ومعتز من المكتب وسليم غمض عينه عشان يهدي وبعدها كمل شغل
بالليل نور دخلت الفيلا ولاقت مامتها مستنياها
ماما نور: جدك وعمك جوا في اوضه المكتب عاوزينك
نور: خير ي ماما فيه حاجه
ماما نور: معرفش ي حببيتي ادخلي شوفيهم
نور: حاضر؛ وراحت خبطت علي اوضه المكتب
الجد بحده: ادخل
نور دخلت وقفلت الباب: حضرتك عاوزني ي جدي
الجده بحده وعصبيه: ممكن اعرف ازاي تسيبي الواد ده ياخد عميل من أهم العمله عندنا
نور: ي جدي انا معرفش اصلا أنه كلمهم كل حاجه كانت ماشيه تمام وانا اتفاجئت زي زيكم باللي حصل
الجد بغضب: يعني ايه اتفاجئتي ي نور المفروض تحسبي حساب كل حاجه سواء كنتي متوقعه أنها تحصل أو لا بس اللي حصل ده تسيب وإهمال
عم نور: براحه عليها شويه ي بابا نور اكيد متقصدش أنها تهمل في شغلها ومن وقت ما مسكت الشركه وهي في تقدم
الجد: انا مقبلش بأي غل'ط يحصل في الشغل
نور: وانا هصلح غل'طي ي جدي وهو هي'دفع تمن لع'به معانا
الجد قام وقف وراح ليها: مستني اشوف هتعملي ايه ي نور مش عاوز الواد ده ياخد مننا اي حاجه تانيه كفايه اللي اخده منك زمان اظن فاهمه قصدي
نور ابتسمت بوجع: اكيد يا جدي فاهمه عن اذنك
وطلعت فوق اوضتها وهي بتحاول تسيطر علي دموعها وتمنعهم من النزول
تاني يوم
سليم كان واقف قدام الازاز وحاطط أيده في جيبه وبيفكر في رد فعل نور وهيكون عامل ازاي وهيستعد له ازاي
باب المكتب انفتح ودخل منه معتز وقال بعصبية: قولتك اللع'ب مع نور مش سهل وان رد فعلها هيكون غير متوقع مسمعتش كلامي
سليم: فيه ايه مالك ما تهدي وهتكون عملت ايه يعني
معتز بعصبية: لا ولا حاجه شركه نور اللي كسبت مناقصه الشركه البريطانية ي استاذ
سليم هبد بإيده علي المكتب وقال بعصبية: ازاي قدرت تدخلها اصلا التقديم ليها خلص من اسبوع
معتز: زي ما انت ليك طريقتك هي كمان ليها طريقتها ومتنساش أنهم واصلين اوي بعلاقتهم
سليم بغضب: حلو اوي كده وبكده نقدر نقول إن الل'عب الحقيقي بدأ تستحمل بقي اللي جاي
معتز: لو حد المفروض يستحمل اللي جاي يبقي انت لأن نور لع'بت معاك علي تق'يل اوي
سليم: تقصد ايه
معتز اداله التابلت وقال: ده التصميم اللي نور كسبت بيه المناقصة
سليم اخد منه التابلت وبصله بصدمه لما شاف التصميم وعينه اتسعت واخد نفس جامد كأنه اتخنق وقال بغضب مكتوم: التصميم ده بتاعي انا ي معتز انا اللي صممته وهي كانت معايا
معتز: عارف ي سليم أن ده كان تصميم بيتكم المستقبلي ونور خدته منك عشان تحتفظ بيه بس بقي س'لاح خسرتك بيه مناقصه من أهم المناقصات عندنا
سليم رمي كل حاجه علي المكتب بغضب وقال بصوت عالي: هي فاكره انها كده انت'قمت يعني دي غلبانه اوي هي كسبت ج'وله واحده من ج'ولات الح'رب
معتز: سليم كفايه كده نور لما بتدخل ح'رب مش بتخرج منها غير وهي كاسبه أو مكسره اللي قدامها
سليم بعصبية: خليها تستعد عشان اللي جاي هيخسرها كتير اوي
معتز: ي سليم.. ولسه هيكمل كلامه؛ سليم بصله وقاله بحده: اطلع وسبني لوحدي ومش عاوز نقاش
معتز أتنهد وطلع وسابه وسليم اخد نفس وبص التابلت وعينه دمعت بس مش دموع دي ن''ار ؛ وقال بلهجه انت'قام: صدقيني اللي جاي هيوج'عك اوي يا نور
داخل مكتب نور – في مقر شركتها
نور قاعدة على المكتب، باين عليها رضا داخلي وانتصار هادي، بتراجع بعض الأوراق. الباب بيتفتح بسرعة وتدخل روضة، وشها مليان غض'ب وعتاب.
روضة بعصبية:انتي بتهزري يا نور؟! انتي فعلًا دخلتي مناقصة مش محتاجاها بس عشان تنت'قمي من سليم
نور من غير ما ترفع عينيها من الورق :هو بدأ الأول، وأنا بس خلّيته ين'دم
روضة بضيق: بس كسبتيه بتصميمه؟! التصميم اللي هو عمله زمان؟ إزاي تسمحي لنفسك تستخدميه؟!
نور رفعت عنيها وقالت ببرود: التصميم ده انا شاركت فيه سليم بأفكاري زمان بس هو اللي رسم ونفذ كل حاجه وبعدين مفيش حاجه تثبت أنه بتاعه اصلا
روضة بغضب: انتي بتلعبي بن'ار يا نور. سليم مش أي حد. واللي حصل ده مش هيعدي بالساهل.
نور قامت وقفت وقالت بنبرة حاسمة وهادية:
وأنا مستنياه وهو اللي بدا الل'عب معايا خليه يشوف بقي آخره الل'عب معايا ايه
واخدت شنطتها وبصت لروضه: انا ماشيه
روضه: راحه فين
نور: مشوار مهم اوي بلا باي وسابتها ومشت
روضة بصتلها بذهول، ومش قادرة تستوعب إن نور عندها كل الغ'ضب ده جواها.
في شركه سليم وتحديدا مكتبه
كان قاعد سرحان بيبص علي التصميم اللي كان المفروض يبقي تصميم بيته المستقبلي هو ونور وافتكر لما كانوا شاغلين عليه سوا؛ (فلاش باك)
في شقه سليم ونور القديمه سليم كان قاعد علي ترابيزه الرسم بيرسم ومركز أوي
نور ابتسمت لما شافته وارحت له حضنته من ضهره: حبيبي بقالك تلات ساعات بترسم ارتاح شويه
سليم بصلها وابتسم بحب وخدها في حضنه: انا عمري ما اتعب وانا برسم الرسمه دي
نور ابتسمت: ليه بقي بترسم ايه
سليم ضحك: شوفي وانتي هتعرفي؛ نور بصت علي الرسمه ولاقت تصميم لبيت حلو اوي لسه مخلصش وبصت لسليم: الله ي سليم ده حلو اوي ده هيبقي بيتنا
سليم باس ايديها: ده اكتر من بيتنا المكان ده هيشهد علي حبنا وعلي كل لحظه هنعيشها سوا سواء حلوه او مره وعلي ولادنا وهما بيكبروا كمان
نور حضنته بحب كبير وقالت: انا مش عاوزه حاجه غيرك انت يا سليم والله
سليم باس خدها: وانا ليكي انتي وبس ي نوري
نور سندت رأسها علي كتفه بحب وسليم كمل رسم
سليم فاق من سرحانه علي صوت معتز وهو بيقوله: سليم انت كويس
سليم قفل التابلت وبصله: ايوا انا كويس
معتز: هنعوض خسارتنا الصفقه دي ازاي
سليم: قبل ما افكر هعوض خسارتي ازاي لازم افكر اخلي نور تدفع الت'من ازاي
معتز: لسه مصمم برضوا ي سليم
سليم: ايوا ي معتز مصمم وانا الح'رب دي انا اللي هطلع منها كسبان مش حد تاني
معتز لسه هيرد عليه بس سمعوا صوت حد بيقول: ده في احلامك بقي
سليم ومعتز بصوا لمصدر الصوت وانصدموا لما شافوا نور واقفه قدامهم
نظراتهم تقابلت في صمت ق'اتل… هي واقفة بثبات وهو واقف بصدمة
نور ابتسمت ابتسامة خفيفه كلها شم'اتة هادية بس موج'عة،
ودخلت اول خطوه جوا المكتب.....(يتبع)
*توقعاتكم ايه للي جاي؟! وتفتكروا المواجهه بينهم هتبقي عامله ازاي؟
نور دخلت أول خطوه جوا المكتب وهي بتقول: شكلك بقيت بتحلم وانت صاحي ولا ده من تأثير الصدمه؛ وقعدت وحطت رجل علي رجل وقالت ببرود: هات لمون لصاحبك ي معتز عشان من الصدمه بقي بيقول كلام وهو مش في وعيه
معتز بحده: الزمي حدو"دك ي نور واتفضلي قومي امشي لأن وجودك غير مرغوب فيه
نور بصت لسليم: ايه ي بشمهندس هو انتوا كده بتعاملوا ضيوفكم اومال فين بقي روح المن"افسة
سليم كان باصص ليها بغضب مكتوم وبص لمعتز: سبنا لوحدنا ي معتز
معتز: حاضر وطلع وسابهم
سليم هبد بإيده وقال بغضب: منافسه ايه اللي بتتكلمي عنها ي بشمهندسه دي اسمها س"رقة
نور ببرود: توتو س"رقه ايه بس ده حتي عيبه في حقي خاصه ان مفيش دليل يثبت اني س"رقت منك حاجه
سليم بعصبية: انتي ايه الب"جاحة اللي بتتكلمي بيها دي انتي عارفه كويس اني انا سهرت ليالي اشتغل علي التصميم ده
نور: انت مشتغلتش بيه لوحدك ي سليم انا كنت معاك في كل خطوه فيه يعني ده بتاعي وبتاعك
سليم بسخريه: بجد والله عشان كنتي بتقترحي عليا افكار بقي بتاعك بس هتوقع ايه من واحده زيك
نور هبدت بإيديها علي المكتب وقامت وقفت وقالت بحده: الزم حدودك وانت بتتكلم معايا ي سليم فااهم وانت اللي بدأت اللعب بالطريقه دي زعلان ليه بقي اني اتعاملت بنفس اسلوبك
سليم قرب منها ووقف قدامها: طالما انتي حابه تلعبي بالطريقه دي يبقي است"حملي اللي جاي كله؛ وقال بتوعد:هت"ندمي ي نور والله العظيم هت"ندمي وال"نار اللي شعلت"يها دي مش هت"حرق حد غيرك
نور قربت منه وبصت في عينه: انا النار ي سليم وإذا كان حد فينا هيت"حرق هو انت مش انا
واخدت شنطتها وطلعت برا المكتب أما سليم فكان باصص ليها بتوعد
نور وهي خارجة من الشركه سمعت صوت حد بيقول: نور ي نور
نور باستغراب: خالد ازيك عامل ايه
خالد ابتسم: بخير طول ما انتي بخير؛ متوقعتش اشوفك هنا صراحه
نور: واديك شوفتني؛ محتاج مني حاجه
خالد: لا بس مش عشان بينك وبين عد"اوه تنسي أننا كنا صحاب في يوم وبينا عيش وملح
نور: اكيد ي خالد عن اذنك؛ وسابته وراحت ركبت عربيتها ومشت وخالد كان باصص لاثرها ومبتسم بإعجاب
معتز من وراه بحده: ايه اللي انا شوفته ده
خالد: ايه ي ابني مالك
معتز: انت ازاي تقف مع نور وتسلم عليها اصلا
خالد: وفيها ايه نور كانت زميلتنا في يوم من الايام وبينا عيش وملح هننساه عشان الشغل يعني
معتز بعصبية: هي اللي با"عت العيش والملح ي خالد ولا ناسي هي عملت ايه زمان ولا اللي عملته انهارده
خالد: عملت ايه انهارده واصلا هي جات ليه
معتز: جات عشان تش"مت فيه سليم بعد ما خسرته المناقصه الدوليه وكسبتها بتصميه
خالد بصدمه: ازاي نور تعمل كده
معتز: نور عدو لينا ي خالد حط ده في دماغك كويس
خالد هز رأسه ومعتز سابه ومشي
معتز خبط علي باب مكتب سليم ودخل: انت كويس حصل بينكم ايه
سليم: انا كويس متقلقش بس مش عاوز اتكلم في اللي حصل
معتز: طب هنعوض خسارتنا ازاي
سليم اتنهد وقال: انا هتصرف ي معتز اطمن وهرد ليها الض"ربه الضعف بس الصبر
في عربيه نور جالها مسدج علي فونها؛ نور فتحت الرساله وكان فيها( ممكن تبقي دعوتي علي الغدا في مطعم.... كمان نص ساعه)
نور اتهندت وردت علي الرسالة ( حاضر نص ساعه وهاجي)
وبعدها ساقت لحد ما وصلت المطعم ودخلت ولاقت شخص قاعد علي ترابيزه مستنيها ونور ابتسمت له اول ما شافها وراحت له؛ ازيك يا وائل اخبارك ايه
وائل قام وباس ايد نور وابتسم وقال: بقيت احسن بشوفتك ي نور؛ وشد ليها الكرسي ونور قعدت وهو قعد قدامها
وائل: شكرا انك قبلتي دعوتي علي الغدا
نور: دي اقل حاجه اعملها لولا مساعدتك ليا مكنتش عرفت ادخل المناقصه البريطانية بعد ما الوقت عمل
وائل: انا في خدمتك ديما ي نور وبعدين اي حاجه ت"ضر سليم الحديدي اكيد انا هشارك فيها
نور: للدرجه دي بت"كره
وائل: فوق ما تتصوري حته واحد ولا يس"وي اتج"را أنه يقف قدامك يبقي لازم نف"رمه اديني انتي بس الاشاره وانا هعرف ازاي اخل"صك منه
نور: لا انا هعرف ازاي اقف قدامه واكيد لو احتاجت مساعده هطلب منك
وائل: انتي تومري ي نور انتي عارفه كويس اوي انتي عندي ايه وبصلها بإعجاب وحب
نور: ايه رايك نشوف هتاكل ايه
وائل ضحك: اوكي يلا؛ وطلبوا الاكل وقعدوا يتكلموا
في الليل؛ سليم وصل فيلته واول ما دخل من الباب ابتسم لما شاف بنت بتجري عليه وتضحنه: أبيه سليم وحشتني اوي اوي
سليم حضنها بحب وباس جبينها: وانتي كمان وحشتني ي قلب سليم قوليلي بقي بتذاكري ولا
البنت: ايوا ي أبيه عشان انجح وابقي دكتوره
سليم باس خدها: شطوره ي سهيله خدي الشكولاته بتاعتك اهي
سهيله حضنته: بحبك اوي يا أبيه
سليم حضنها: وانا كمان يا سوسو؛ وسمع صوت ضحك جاي من الليفنج
سليم: عندنا ضيوف ولا ايه
سهيله: اه ماما معاها طنط هبه
سليم ابتسم: طب روحي كملي مذاكرتك يلا
سهيله: حاضر
وراح اوضه الليفنج وخبط علي الباب وقال ابتسامه: ممكن ادخل
مامته: تعالي يا حبيبي جيت امتي
سليم باس راسها: لسه من شويه؛ بص لهبه وقال: جيتي امتي من السفر
هبه: انهارده الصبح
سليم: مقولتيش ليه كنت جيت خدتك من المطار
هبه ابتسمت: حبيت اعملك مفاجاه
سليم ابتسم ليها؛ وماما سليم قالت: انا هروح احضر العشاء وبصت لهبه: اعملي حسابك هتتعشي معانا
هبه ابتسمت: اكيد يا طنط؛ ماما سليم سابتهم ومشت
هبه راحت لسليم وحضنته: وحشتني اوي اوي
سليم ابتسم وحضنها: وانت كمان
هبه حطت وشها علي خده: مالك فيه ايه شكلك مضايق
سليم راح قعد علي الكرسي وقال: شويه مشاكل في الشغل
هبه راحت قعدت جنبه ومسكت ايده: احكيلي يمكن ترتاح
سليم اتنهد وحكي ليها
سليم: اكيد عدنان بيه هيضايق اوي لما يعرف اللي حصل
هبه ابتسمت: بابا بيثق فيك يا سليم والا مكنش شاركك عشان تقدر تفتح شركتك وانت اتغدر بيك في اخر لحظه يعني مفيش تقصير منك خالص وبعدين انا عندي حل يخليك تض"رب نور ض"ربه توجعها اوي
سليم بصلها: وده ازاي بقي
هبه ابتسمت: تعالي نقوم ناكل الاول وبعدها هقولك ايه رايك
سليم ابتسم: موافق
هبه: طب يلا ومسكت ايده وراحوا ياكلوا
في فيلا نور وتحديدا اوضتها
كانت بتستعد انها تنام باب اوضتها خبط
نور: ادخل
الباب فتح وكان جدها: قولت الحقك قبل ما تنامي
نور ابتسمت: اتفضل ي جدو
الجد: عاوزه اقولك اني فخور بيكي اوي يا نور انك جبتي حقك بالسرعه دي من الواد ده
نور ضحكت: تربيتك ي جدو
الجد : عاوزك كده علطول ي نور وخدي بالك هو مش هيسكت
نور: اطمن ي جدو انا قده واعرف ازاي اقف قدامه
الجد: وانا واثق فيكي ي نور
نور ابتسمت والجد سابها ومشي
وراحت طلعت من دولابها لوحه وكانت التصميم اللي عملته هي وسليم لبيتهم المستقبلي؛ نور بصت للوحه ودموعها نزلت وافتكرت لما شافت التصميم بعد ما خلص
(فلاش باك) سليم: جاهزه تشوفي التصميم بعد ما خلص
نور بحماس: طبعا جاهزه ده انا كنت بعد الايام عشان يخلص
سليم ضحك: طب غمضي عينك يلا
نور: غمضت اهو؛ سليم فتح اللوحه وبص لنور افتحي عينك يلا
نور فتحت عينيها ودموعها نزلت بفرحه وقالت: حلو اوي يا حبيبي تحفه بجد انا مكنتش متخيله أنه يطلع بالجمال ده
سليم مسح دموعها وحضنها وقال: هو طلع بالجمال ده بفضل توجيهاتك
نور ضحكت وحضنته: لا هو طلع كده عشان حبيبي اشطر بشمهندس في الدنيا بس ناقصه حاجه بسيطه
سليم باستغراب: ايه الناقص
نور مسكت القلم وكتبت S&N Our future home
وبصت لسليم بحب وقالت: كان ناقص دي
سليم باس جبينها: كده بقي بريفيكت اوي احتفظي بيه معاكي
نور: امتي يجي اليوم اللي ننفذه فيه بقي
سليم حضنها بحب: هيجي ي نور وهيبقي احلي مما نتخيل
نور حضنت سليم بحب كبير وهو بادلها الحب(نهايه الفلاش باك)
نور قالت بدموع: ليه عملت فيا كده يا سليم وه"ديت كل اللي ما بينا ليه وفضلت تعيط لحد ما نامت
تاني يوم
روضه كانت سايقه عربيتها وفون رن باسم شخص روضه ابتسمت وردت: الو ي حبيبي وصلت ولا لسه
الشخص:.....
روضه: ماشي انا خلاص قربت اوصل اهو
الشخص:....
روضه ضحكت: حاضر ي حببيبي باي وقفلت معاه
وبعد شويه وصلت روضه المطعم ودخلت وشاور ليها شخص روضه ابتسمت وراحت له
روضه: اسفه علي التأخير ي استاذ معتز
معتز بصلها وابتسم ......(يتبع)
*توقعاتكم ايه للي جاي ؟!
4
معتز بصلها وابتسم: وحشتيني اوي
روضه قعدت وبصتله: لا والله وحشتك بإمارة انك بقالك اسبوعين مشوفتنيش ولما اكلمك تنكسل او ترد وتقولي انك مشغول
معتز باس ايديها: حقك عليا والله بس كنت في الشغل الايام اللي فاتت
روضه ابتسمت: ولا يهمك ي حبيبي بس خليك قاعد معايا وقت كبير بقي عوضني عن الاسبوعين اللي فاتوا دول
معتز: مش هعرف اتأخر اوي عشان نشوف حل في الك'ارثه اللي ست نور حطتنا فيها
روضه:وهي نور عملت كده من نفسها ما سليم اللي بدا وواحده قصاد واحده
معتز بعصبية: بجد والله فتقوم تس'رق تصميمه وتكسب بيه المناقصة وتيجي عشان تشمت فيه
روضه: اكيد نور غلطانه في اللي عملته بس سليم برضوا اللي بدا وهي ردت
معتز بعصبية: روضه اقفلي علي الموضوع ده ممكن
روضه مسكت ايده: طب اهدي ي حبيبي وانت اللي اتكلمت واظن انت عارف أننا متفقين من الاول انا علاقتنا ملهاش اي دخل وعلاقة باللي بيحصل بين سليم ونور
معتز ابتسم: انتي صح متزعليش مني
روضه: انا بس عندي سؤال واحد ايه اللي حصل بين سليم ونور خلي بينهم عداوه بالشكل ده
معتز: معقوله بنت عمتك مقالتش ليكي
روضه: لا ي معتز انا لما سافرت كانت علاقتهم كويسه جدا ولما رجعت لاقيتهم سايبين بعض وكنت كل ما احاول اسألها مكنتش بترد عليا
معتز: ولا هترد سيبي اللي حصل في الماضي في الماضي ي روضه وبلاش نفتح فيه فهماني
روضه تنهدت: فاهمه ي معتز
معتز ابتسم: هطلب فطار عشان نفطر سوا
روضه ابتسمت: ماشي؛ ومعتز طلب فطار وفطروا سوا
في فيلا سليم؛ سليم صحي من النوم واخد شاور ولبس بدله سوده وشيميز اسود وجزمه سوده وساعه جلد سوده وسرح شعره ودقنه بجذابية ورش بريفيوم ريحته جذابه اوي ونزل تحت وشاف مامته قاعده في الليفنج
سليم ابتسم: صباح الخير يا ست الكل وباس رأسها
مامته: صباح النور يا حبيبي رايح الشركه
سليم: هروح الجامعه الاول عندي ندوه هناك وبعدها هطلع علي الشركه
مامته: طب اقعد افطر الاول
سليم: هفطر في الشركه
مامته:ماشي يا حبيبي ربنا معاك ويوفقك يارب
سليم باس ايديها: اللهم امين يارب العالمين؛ وراح ركب عربيته ومشي
وبعد وقت وصل الجامعه ونزل من العربيه وراح علي مكتب العميد وخبط علي الباب ودخل (وكانت نور موجوده عشان هي كمان معاه في الندوه وكانت لابسه بدله حريمي لونها بيج مع توب ابيض وهيلز بيج وحاطه ميكب رقيق وسايبه شعرها وبريفيوم جذاب وشنطة بيج)؛ ونور وسليم بصوا لبعض ومتكلموش
العميد وقف اول ما سليم دخل وراحله: اهلا اهلا بشمهندس سليم نورت الجامعه كلها
سليم باحترام: بنورك يافندم
العميد: انا مبسوط جدا أن بشمهندسين في مصر كانوا من طلاب الجامعة دي حقيقي فخور بيكم اوي
سليم ابتسم: كلامك ده شرف ليا يا فندم وشهاده اعتز بيها
نور ابتسمت: وانا بتشرف اني موجوده انهارده في الجامعة اللي اتخرجت منها
العميد ابتسم: هروح اشوف اخر التجهيزات ايه؛ وبص لسليم اتفضل ارتاح ي بشمهندس
سليم ابتسم له والعميد خرج وسابهم
سليم راح قعد قصاد نور وحط رجل علي رجل؛ وقال: انتي جايه بقي تنصحي الطلاب ازاي يس'رقوا تصاميم زمايلهم
نور ببرود: متقولش كلام ملوش فايده ي سليم انت اه رسمت التصميم بس انا شاركت معاك فيه وغير كده انت بنفسك قولتي زمان احتفظي بيه يعني اديته ليا فين بقي السرقه في كده
سليم ببرود: عمتنا مش مهم عارفه ليه لاني انا من زمان اوي رميت التصميم ده في الزب'اله زي ما رميت حاجات كتيره اوي في الزب'اله قبله
نور اتوج'عت جدا من كلام سليم بس مبينتش له ولسه هترد عليه الباب خبط ودخل واحد وقال: تحبوا تشربوا حاجه
سليم: ياريت تجيب للبشمهندسة عصير ليمون عشان تهدي شويه وقام وقف ومشي خرج برا الاوضه؛ اما نور فكانت مصدومه من كلامه
الشخص لنور: اجيب لحضرتك حاجه
نور هزت راسها بلا؛والشخص خرج وسابها وهي اتنهدت وقالت وهي ماسكه دموعها: هتدفع تمن وج'عك ليا زمان ودلوقتي غالي اوي
عند سليم كان ماشي في الكليه وبيفتكر ذكرياته فيها لحد ما لفت نظره اللوحه اللي بيتعلق عليها اماكن المحاضرات وفي المكان ده شاف نور اول مره ( فلاش باك)
نور كانت بتشوف مكان اول محاضره ليها في الكليه فين وكانت أول محاضره في مدرج ٣
نور: يتري مدرج ٣ ده فين بقي
سمعت صوت شخص بيقول ليها: في الدور التالت علي اليمين
نور بصتله وقالت: هو كان صوتي عالي اوي
سليم ضحك: شويه
نور ضحكت: معلش بقي اصلي اول سنه
سليم ابتسم: ولا يهمك وبعدين وانا كمان اول سنه زي زيك
نور: ولما انت اول سنه عرفت مكان المدرج ازاي
سليم: قريبي هنا وجيت معاه وقت التقديم وعرفني الاماكن
نور: تمام شكرا ليك وكملت نقل أماكن المحاضرات
سليم: كده هتتاخري علي المحاضره وهي فاضل عليها عشر دقايق
نور: بس انا عاوزه اكمل نقل الجدول
سليم ابتسم: انا هديه ليكي نقلته كله
نور ابتسمت: شكرا ليك بجد؛ هو انت اسمك ايه
سليم ابتسامه: اسمي سليم
نور ابتسامه: وانا نور
سليم ابتسم: طب يلا علي المحاضره ي نور
نور ضحكت: يلا؛وراحوا المحاضره سوا (نهايه الفلاش باك)
سليم فاق من سرحانه علي صوت نتوفيكيشن علي فونه وكانت من هبه بعتاله( ايه رايك نفطر سوا بعد ما تخلص الندوه في الكليه)
سليم بعت ليها: موافق؛ وبعدها اتنهد وقال: فوق بقي ي سليم فوق اللي بينك وبين نور عداوه وبس
وجه السكرتير: بشمهندس سليم العميد بيقول لحضرتك فاضل خمس دقايق والندوه تبدأ
سليم ابتسم: تمام يلا بينا؛ وواحوا القاعه اللي فيها الندوه
نور وسليم دخلوا القاعة وسط ترحيب وتصفيق من الطلبة، وكل واحد فيهم راح وقف عند المايك الخاص بيه على المنصة وكان فيه حضور قوي من الدكاتره والطلاب بس الاول العميد رحب بيهم
وقال:معانا النهاردة اتنين من ألمع الخريجين في مجال الهندسة كل واحد فيهم له بصمته ومكانته وهنستفيد من خبرتهم في السوق التصفيق يعلى، وسليم بيبتسم بود، ونور بتحافظ على هدوءها
مقدم الندوه: خلونا نبدأ بنقطة بسيطة إزاي المن'افسة بتدفعكم للنجاح؟
نور بهدوء وابتسامه:المنافسة شيء صحي جدًا خاصة لما تبقى عادلة. بتخلّي الواحد يشتغل على نفسه، ويقدّم أفضل ما عنده؛ وبتميل سنة ناحية المايك وقالت: بس المشكلة بتبدأ لما في حد بياخد طريق مختصر عشان يثبت نفسه ويكبر بسرعه
سليم بهدوء: وأوقات كتير الطريق المختصر ده بيبقى مجرد إن حد عرف يلعب صح، مش أكتر. مش كل حد خسر معناه اتظ'لم ممكن يكون بس اتغ'لب.
نور: بس في فرق كبير بين اللعب الصح واللعب تحت الترابيزة ويا في ناس بتفتكروا إنهم كسبوا لحد ما الحقيقة تطلع.
سليم بابتسامه:وأوقات الحقيقة بتطلع متأخر بس لما بتطلع، بتفضح الك'دبة كلها.وأنا مستني اللحظة دي.
مقدم الندوه بيحاول يهدّي الجو ويدخل بسؤال تاني، بس في اللحظة دي كل اللي في القاعة حاسّين إن فيه ن'ار طالعة من كلامهم. كل كلمة ليها معنى
مقدم الندوه: واضح إنكم بتشجعوا التحدي وده بيدي أمل للطلبة اللي نفسهم يكونوا زيكم.
نور بنبرة قويه: أهم حاجة يتعلموها إنهم ما ينسوش نفسهم وسط السعي للنجاح. وإن النضافة في الشغل مش اختيار، دي أساس.
سليم بنفس النبره: وأهم حاجة كمان إنهم ما يثقوش في اللي بيبتسم لهم كتير، لأن أقوى طع'نة ساعات بتيجي من اللي كانوا معاهم على نفس الدكة.
نور وسليم كل واحد فيهم بص التاني وكان باين أن الوضع بينهم متوتر وبعدها مقدم الندوه بدأ ياخد اسئله من الطلاب ونور وسليم كانوا بيردوا عليها وبعد وقت الندوه خلصت
العميد لنور وسليم: شكرا جدا علي حضوركم وشكرا علي الفرصه اللي قدمتوها لتدريب الطلبه
نور بابتسامة: الشرف لينا احنا يا فندم أننا كنا موجودين هنا أنهارده
سليم بابتسامه: دي اقل حاجه نقدمها الكليه
العميد ابتسم: اتمني اسمع عنكم كل خير ديما
نور وسليم: شكرا يا فندم.
العميد ابتسم وسابهم ومشي
نور لسليم: اشك انك كنت مجهز عرض لتدريب الطلبه اصلا بس لما شوفتني قولت لما اقول انا كمان
سليم: انتي عارفه كويس اوي اني مش بقلد حد ي نور انتي بس اللي مضايقه انك مخدتيش الاضواء جوا لوحدك
نور: انا طول عمري واخده الاضواء ي سليم
سليم قرب منها: ده كان زمان يا نور بس دلوقتي الوضع اختلف والأضواء هتتسحب منك واحده واحده
نور ضحكت: ده في احلامك
سليم ضحك: انتي عارفه ان مفيش حلم حلمت بيه الا وحققته ماعدا حلم واحد محققتوش عشان اكتشفت أنه ملوش لازمه في حياتي وان حياتي من غيره هتبقي انضف
وسابها وراح ركب عربيته ومشي؛ ونور دموعها نزلت من كلامه وقالت بوجع: بك'رهك ي سليم بك'رهك
وراحت ركبت هي كمان عربيتها ومشت
نور وهي سايقه العربيه جالها رساله علي فونها من رقم غريب؛ نور استغربت وفتحت الرساله وكان مكتوب فيها( ولسه اللي جاي هيوجعك اوي مش بس هيوجعك ده هيدمرك)
نور انصدمت وبصت الرساله بصدمه....
5
ونور وهي سايقه العربيه جالها رساله علي فونها من رقم غريب؛ نور استغربت وفتحت الرساله وكان مكتوب فيها( ولسه اللي جاي هي"وجعك اوي مش بس هي'وجعك ده هي'دمرك)
نور انص'دمت وبصت الرساله بص'دمه وعنيها بتقرا الكلام مره واتنين وتلاته وضحكت ضحكه صغيره مليانه وج'ع وقالت ب'وجع: هو في أكتر من اللي حصل؟ في أكتر من كده؟
وبصت لمراية العربية وعنيها كانت مليانه دم'وع بس منزلوش وقالت بقوه: أنا مش ضع'يفة ومش ه'قع. حتى لو الكل بيحاول يوقعني. بس اللي بعت الرسالة دي شكله مش فاهم أنا وصلت لحد فين.
وبصت الرساله تاني وقالت: يتري مين اللي باعتها ممكن يكون سليم وليه لا عشان يض'عفني سواء كان هو او غيره مفيش حاجه ممكن تك'سرني بعد كده انا عديت من الص'عب وقفت على رجلي بعد كل خ'يانة وكل طع'نة. والل'عبه دي انا اللي هخرج منها كس'بانه ومك'سره كل اللي حواليا؛ وشغلت العربيه واتحركت وكان عينيها فيها ن'ار
في الليل؛ وتحديدا فيلا سليم
كان قاعد هو وغيث في الجنينه بيتكلموا
غيث: مجتش الشركه ليه انهارده
سليم: عادي خلصت الندوه وبعدها روحت فطرت مع هبه وحسيت نفسي مصدع عشان مكنتش نايم كويس فقولت اروح انام وارتاح
غيث: ايه اللي حصل في الندوه زمانها كانت ندوه علي صف'يح س'اخن زي ما بيقولوا
سليم ضحك: هي كانت كده فعلا وكانت بت'رمي كلام من تحت لتحت بس انا رديت عليها كويس وعرفتها حجمها
غيث ضحك: جدع ي صحبي قولي بقي ناوي علي ايه معاها وهنعوض خس'ارتنا ازاي
سليم: خس'ارتنا هنعوضها في اقرب وقت وبطريقه هتهز اسم نور في مجال الهندسه
معتز: هتعمل كده ازاي
سليم: ده شغلي بقي وهعرف امشيه ازاي
معتز ضحك: ماشي ي صحبي؛ طب وناوي علي ايه معاها
سليم: هتعرف كل حاجه في وقتها
معتز اتنهد: اللي تشوفه ي سليم؛ وقاام وقف وقال: انا همشي بقي اه صحيح بكرا حفله ذكري تأسيس شركه عدنان جروب اكيد جاي
سليم: طبعا هاجي مينفعش مجيش اصلا
معتز: خد بالك جد نور هيبقي موجود بكرا
سليم قام وقف: انا مستني المقابله دي من زمان
معتز: تصبح علي خير ي صاحبي
سليم ابتسم: وانت من اهله؛ معتز مشي وسليم فضل واقف مكانه وقال بغموض: اللي هيحصل بكرا هيغير حاجات كتيره اوي
تاني يوم؛ في فيلا نور
نور كانت قاعده في اوضتها بتشتغل والباب خبط
نور: ادخل
روضه دخلت: عامله ايه ي م'وزتي
نور ضحكت: الحمد لله ي فلتي وحضنتها؛ وقالت: اخبار الشغل ايه
روضه: متقلقيش كل حاجه تمام وشيكت علي كل حاجه قبل ما اجي؛ قوليلي صحيح هتروحي حفله شركه عدنان جروب
نور: طبعا هروح وجدو كمان هيروح وانتي اكيد هتيجي معانا
روضه: هبه وسليم هيكونوا اكيد هناك وانا عارفه انك مش بطقيهم فمهما عملوا حاولي تكوني هاديه وامسكي اعص'ابك
نور ابتسمت: حاضر ي روضه متقلقيش؛ المهم قوليلي عمتو جات معاكي
روضه: اه قاعده تحت مع العيله
نور: طب يلا ننزل نقعد معاهم شويه وبعدها نطلع نجهز
روضه ابتسمت: يلا ونزلوا تحت
في الليل: سليم اخد شاور ولبس بدله سوده وشيميز اسود وجزمه سوده وساعه جلد سوده وسرح شعره ودقنه بجذابية ورش بريفيوم ريحته جذابه اوي؛ ونزل اخد مامته واخته وكان معتز مستنيهم وركبوا العربية ومشوا راحوا الحفله
عند نور اخدت شاور ولبست فستان سيلفر طويل وسابت شعرها وعملت ميكب رقيق وهيلز لونها سيلفر وحلق سيلفر وبريفيوم ريحته جذابه
ونزلت وكان جدها وروضه مستنينها وركبوا العربية وراحوا الحفله
في الحفله عدنان كان واقف هو وبنته هبه بيستقبلوا الضيوف؛ وهبه كانت لابسه فستان اسود طويل مع هيلز اسود ومكيب رقيق وعملت تسريحه لشعرها وبريفيوم
ودخل سليم ومعاه ومعتز ومامته واخته؛ وعدنان وهبه استقبلوهم بترحاب كبير
سليم: الف مبروك ي مستر عدنان علي تأسيس الشركه ويارب ديما في نجاح
عدنان بابتسامة: شكرا ي سليم مبسوط انك موجود معايا انهارده في الحفله
سليم: مكنش ينفع مجيش حضرتك ليك فضل كبير عليا اني اوصل للنجاح اللي انا فيه ده
عدنان:انت وصلت للنجاح ده بفضل مجهودك وانا واثق انك لسه هتوصل لاكتر من كده
سليم ابتسم: دي شهاده اعتز بيها جدا؛ عن اذن حضرتك هروح اسلم علي هبه
عدنان ابتسم: اتفضل
سليم ابتسم وراح لهبه: شكلك حلو اوي انهارده
هبه ابتسمت: وانت كمان شكلك يجنن والبنات كلها عينها عليك
سليم ضحك: سيبك منهم مش مركز معاهم اصلا
هبه ضحكت: ايوا كده شاطر وقربت منه ومسكت ايده وقالت: ونور وجدها شويه وهيوصلوا مهما حصل اوعي تض'ايق نفسك عشان خاطري
سليم ابتسم وطبطب علي أيديها: حاضر مش هخلي حاجه تضايقني
هبه: ايه رايك اروح اجيب حاجه نشربها
سليم: خليكي هروح اجيب انا
هبه ابتسمت: اوكي
سليم راح ناحية البوفيه عشان يجيب عصير وسمع حد بيقول: بقي ليك قي'مه ي سليم وبتحضر حفلات راقيه زي دي
سليم بص لمصدر الصوت وشاف وائل بيبص له نظرات كلها حق'د وك"ره
سليم ببرود: انا ليا قيمه وقيمتي عاليه اوي ومن زمان يا وائل لدرجه انك مش عارف توصل لقيمتي ولا هتعرف
وائل: انت اتعمل ليك قيمه بس'رقه الاضواء ي سليم وبمساعدة عدنان ليك فوق لنفسك
سليم: صح عدنان بيه ساعدني اني اقف علي أول الطريق بس باقي الطريق مشيته لوحدي وصنعت اسمي بتعبي ومجهودي والأضواء هي اللي بدور عليا مش زيك واقف تحت النور بس محدش شايفني
وائل ب'غل: انت مهما عملت عمرك ما هتوصل للي انا وصلته ي سليم
سليم بضحكه است'هزاء: فوق ي وائل انا بقيت انجح منك واع"لي منك بكتير وانت اللي بتحاول توصل ليا بس مش عارف
وائل بعصبية: انت بالنسبة ليا ص'فر وجودك وعدمك واحد
سليم بابتسامه ثقه: الص'فر دا اللي مسببلك عق'ده لأنك كل ما تبص للمراية، بتشوف إنك أقل مني وده بيق'تلك كل يوم.
وسليم بيسيب وائل ويمشي ووائل واقف مكانه كاتم غض'به بالعافيه
سليم راح لهبه: اتفضلي العصير
هبه ابتسمت: شكرا ميرسي؛ وفضلوا يتكلموا لحد ما دخلت نور وجدها روضه؛ اول ما نور دخلت الكل بص عليها بإعجاب وسليم ابتسم نص ابتسامه علي شكلها من غير ما حد ياخد باله؛ وعدنان شاور لهبه وسليم أنهم يجوا
عدنان: اهلا اهلا بسليمان بيه ونور هانم
سليمان: مبروك ي عدنان وبالتوفيق في اللي جاي
عدنان: الله يبارك فيك يا باشا
نور بابتسامة: عقبال ما تحتفل بميه سنه علي تأسيس الشركه
عدنان ابتسم: في حياتك ي نور هانم؛ مبروك فوزك بالمناقصه البريطانيه
نور ابتسمت: الله يبارك فيك
وفي اللحظة دي جات هبه وهي حاطه أيديها في دراع سليم ونور حست بغ'ضب جواها
عدنان: طبعا مش محتاجه اعرفكم علي هبه بنتي وعلي البشمهندس سليم اسمه بقي نار علي علم في مجال الهندسه ي سليمان باشا
سليمان بص لسليم بغض'ب وك'ره بس من غير ما يبين وسليم كان بيبص له ببرود
سليم مد له ايده وقال: ليا الشرف اني اتعرف علي سليمان باشا اسم تقيل في عالم الهندسه وبص لنور: وحفيده حضرتك واخده نفس طباعك بالضبط
سليمان ابتسم وسلم علي سليم وضغط علي ايده جامد وقال: سمعت عنك بيقولوا انك شاطر بس قدامك كتير عشان توصل ليا لشطارتي انا وحفيدتي
نور: جدو ممكن ندخل
سليم ابتسم: مع احترامي لحضرتك بس انا مبح'بش ابقي زي حد انا ليا دماغي وطريقي الخاص وقريب جدا هفاجي حضرتك بشطارتي
سليمان بهمس وغض'ب مكتوم: فوق لنفسك واعرف انت بتكلم مين انت نسيت نفسك ولا ايه انت كنت ولا حاجه
سليم بهدوء ووع'يد: الولا حاجه ده هو اللي هيم'سح شركتك من الوجود
سليمان كان لسه هيرد عليه بغ'ضب كبير بس نور أدخلت وقالت: جدو اهدي ارجوك ويلا ندخل وبصت لروضه: خدي جدو وادخلي
روضه: حاضر يلا يا جدو؛ وأخدت جدها ودخلت وهي داخله هي ومعتز بصوا لبعض وابتسموا من غير ما حد ياخد باله
نور كانت لسه داخله سليم قالها: مش ملاحظه أننا بقينا بنتقابل كتير الايام دي
نور: نعمل ايه بقي في لع'به القدر اللي بتخلنيا نشوف ناس مش عاوزين نقابلهم ونبقي مض'طرين نتعامل معاهم
سليم بابتسامه خفيفه بس عينه فيها ح'ده: أول مره اتفق معاكي بس القدر بيرجع يخلينا نشوفهم تاني عشان نشوف وشهم الحقيقي الوش اللي كان مستخبي تحت وشهم الم'زيف
نور بهدوء متماسك: عارف حتي والناس دي بعيده بنفضل فكرينهم طول عمرنا عشان الأث'ر اللي سابوه في حياتنا بيفضل موجود طول العمر وبيخلينا نك'رهم اكتر واكتر
سليم بابتسامه فيها وج'ع مك'توم: تعرفي أن الك'ره طلعت مشاعره اقوي من الحب والك'ره هو اللي خلاني اوصل اللي انا فيه واعمل كل عملته واللي لسه هعمله
نور بصت في عينه وقالت وهي بداري وج'عها: بيقولوا ك'ره الست قد ك'ره الراجل عشرات المرات فخد بالك بقي من اللي جاي
سليم ابتسم وقرب منها وقال بهمس: خدي بالك انتي من اللي جاي عشان بعد شويه هتحصل حاجه هتفاجئك وسابها ومشي؛ ونور استغربت كلامه وراحت علي الترابيزه بتاعتها هي وجدها
جدها: الواد ده كان بيقولك ايه
نور: بيقول أنه هيتفوق علينا بس انا وقفته عند حده اطمن ي جدو
جدها: برفوا عليكي يا نور
وائل جه قعد جنب نور: شكلك يجنن اوي يا نور
نور ابتسمت: ميرسي يا وائل
وائل: ايه رايك نقوم نرقص سوا ارجوكي وافقي
نور :بعدين يا وائل بعدين
روضه لنور: انتي كويسه
نور: اه تمام متقلقيش؛ وكانت بتفكر في اللي سليم ممكن يعمله وهيفاجئها
وبعد شويه الموسيقي سكتت وسليم مسك المايك وطلع علي الاستديج وقال: مساء الخير آسف اني قطعت اللحظة، بس فيه حاجة مهمة كنت مستني اللحظة دي من بدري عشان أعملها قدام الكل.القاعة سكتت، وكل العيون اتوجهت عليه.
سليم كمل وهو ماسك علبة صغيرة، وبيتحرك نحية هبة
فيه ناس لما تدخل حياتك، بتغيرلك مفهومك عن كل حاجه عن الثقة، عن الاحتواء، عن البداية الجديدة. وهبه كنتِ دايمًا السند والدعم وقت ما كله اختفى.
فتح العلبة وكان فيها خاتم ألماس بسيط وقال: هبه تتجوزيني؟
شه'قة خفيفة خرجت من نور، بس ابتلع"تها بسرعة وهي بت'شد نفسها، عنيها متس'مّرة عليه، وعلى المشهد اللي مش قادرة تستوعبه ....( يتبع)
*توقعاتكم اللي جاي؟!
6
هبه بابتسامه وفرحه: طبعا ي سليم موافقه
سليم ابتسم ولبسها الخاتم وباس ايديها؛ وهبه حضنته بفرحه والقاعه كلها صقفت
بس عند نورالدنيا كانت بطي'ئة؛ كل تصفيقة كأنها صف'عة على وشها، كل ابتسامة كأنها خن'جر في قلبها
عينيها كانت مليانه دم'وع بس كانت ماسكه دم'وعها بالعافية
اتنفست بالعافية؛ نفسها كان تق'يل، كأن في حاجة تق'يلة على صدرها
عينيها فضلت على سليم مش مصدقة ده اللي قال في يوم أنه بيحبها ووعدها انه عمره ما هيسبها دلوقتي بيتقدم لواحده تانيه قدام عنينها؛ جواها كان بي'صرخ وبيقول بدم'وع ووج'ع مش كفايه كس'رتني زمان؛ جاي دلوقتي تخل'ص عليا
الجد اتج:مد في مكانه، نظراته كانت رايحة جاية بين سليم وهبة، ومش مصدق اللي بيحصل.
بص للسليم بنظرة كلها غض'ب ودهشة، وقال بصوت واطي بس مليان ته'ديد: واضح إنك مصمم تفضل قدامي، بس أنا مابتهزش بسهولة يا سليم… اللع'بة لسه ماخلصتش.
أما وائل فكان باصص للي بيحصل بغض'ب شديد وباصص لسليم بك'ره اكبر وقال بصوت واطي: لو فاكر اللي عملته ده هيخليك تعلي في السوق تبقي غلطان ي سليم لأني مش هسمحلك تعلي اكتر من كده وهكتب نه'ايتك بايدي قريب
عند سليم وهبه
عدنان حضن سليم وهبه وبارك ليهم
عدنان لسليم: هبه بنتي الوحيده ي سليم ونور عيني خد بالك مش هوصيك عليها
سليم ابتسم: هبه في عيوني ي عدنان بيه
هبه مسكت ايد سليم وقال بفرحه: انا مش مصدقه ي سليم أن ربنا استجاب لدعائي وخلاك من نصيبي
سليم باس ايديها: لا صدقي انا وانتي بقينا لبعض وهنفضل مع بعض
هبه فرحت وحضنت سليم وسليم حضنها وبص علي نور من غير ما تاخد بالها؛ ونور كانت بتابع كل ده بمنتهي البرود بس جواها كان بي'صرخ وق'ايد ن'ار
روضه مسكت ايد نور وقالت: نور انتي كويسه
نور بصتلها وابتسمت: اه انا تمام هروح الحمام وهاجي
نور قامت عشان تروح الحمام وهي رايحه عدت من جنب سليم وهبه وسمعت صوت هبه بتقول ليها: ايه ي نور مش هتباركي لينا
نور بصت ليهم وابتسمت كأن مفيش حاجه: لا طبعا هبارك بس لاقيتكم مندمجين سوا فمحبتش اقطع اللحظه
هبه ضحكت ومسكت ايد سليم وقالت: اه فعلا أصلها حاجه حلوه اوي لما تتجوزي اللي بتحبيه عقبالك كده لما تجربي الشعور ده
نور سمعت صوت تكس'ير جواها أما هبه قالت كده بس مبينتش؛ وسليم كان حاسس بخ'نقه ووجع جواه بس مكنش مبين ده وبيتعامل عادي
نور ابتسمت وحضنت هبه: مبروك ي هبه ربنا يسعدكم
هبه حضنت نور: الله يبارك فيكي؛وقالت ليها بهمس: خدي بالك بقي عشان اللعب بعد كده هيبقي معايا انا وسليم وانا مش هخليكي تنت'صري عليه
نور ابتسمت ليها ببرود؛ وبصت لسليم ومدت ايديها له وقالت: مبروووك ربنا يسعدك معاها
سليم بصلها ومد ليها ايده وسلم عليها وقال بابتسامه خافيه وج'ع كبير: الله يبارك فيكي
نور ابتسمت نص ابتسامه ومشت وسابتهم وسليم فضل باصص عليها لحد ما اختفت عن نظره
نور راحت الحمام وبصت للمرايه ودم'وعها نزلت ب'وجع وقالت بدموع: يعني ايه يعني هو اتخ'لي عني زمان عشانها هي وجاي دلوقتي يخطبها قدامي ويوجـعني زياده
وغمضت عينيها ودم'وعها نزلت بس مسحتهم وبصت المرايا وقالت بقوه: اوعي تت'ضعفي ي نور اوعي خليكي قويه وهاتي حقك؛ وحطت ايديها علي بطنها وقالت ب&وجع: وحق ابنك اللي اتحرمتي منه بسببه
وغسلت وشها وظبطت الميكب وطلعت رجعت الحفله تاني
نور لجدها: جدو ممكن نمشي
جدها: تمام ي نور وبص لروضه يلا
روضه: حاضر؛ وخدت نور وطلعت
وائل: سليمان باشا محتاجين نتكلم ضروري
سليمان: هستناك بكرا عندي في الفيلا
وائل: تمام ي باشا
سليمان هز رأسه وسابه ومشي؛ وبعد شويه الحفله خصلت وكل واحد مشي وروح بيته
في فيلا سليم
سهيله حضنته بفرحه: مبروووك ي أبيه واخيرا هنفرح بيك وهتبقي أحلي عريس
سليم ضحك وحضنها: الله يبارك فيكي ي سوسو عقبال ما افرح بيكي
مامته حضنته وقالت: واخيرا ي حبيبي سمعت كلامي وهتفرحني بيك ي عيوني؛ هبه بنت حلال وبتحبك بجد وهتعوضك عن الوحش اللي عديت بيه
سليم ابتسم: أن شاء الله ي ماما وباس رأسها
سهيله: الفرح هيبقي امتي ي أبيه
سليم: بعد شهرين
مامته: وليه الاستعجال ي سليم اخره شويه
سليم باستغراب: ليه ي ماما مش حضرتك لسه قايله هبه بتحبك وبعدين احنا عارفين هبه كويس ومعشرنها كذا سنه
مامته: ما اللي قبلها برضوا كنا عارفينها كويس ومعشرنها كذا سنه وفي الاخر طعت مق'لب كبير اسمع كلامي ي سليم وريح قلبي
سليم اتنهد: حاضر ي امي واطمني هبه مش زي نور
مامته: عارفه ي حبيبي بس اسمع كلامي وبلاش استعجال
سليم باس ايديها: حاضر ي ست الكل؛ تصبحوا علي خير
مامته وسهيله: وانت من اهله
سليم طلع وغير هدومه ونام علي السرير وكان بيفكر في اللي جاي
في فيلا نور
نور طلعت اوضتها وقفلت الباب وطلعت من الدرج خاتم علي شكل قلب ومح'فور عليه اسم سليم وتاريخ كتب كتابهم؛ نور انه'ارت في الع'ياط وافتكرت يوم كتب كتابهم(فلاش باك)
صحاب نور وسليم المقربين بس اللي كانوا حاضرين ومامته واخته وعم سليم عشان كان وكيل نور كانوا موجودين في الشقه اللي أجرها سليم عشان يتجوز فيها هو ونور
واول ما المأذون قال: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
الكل زرغط وسقف ونور دم'وعها نزلت بفرحه وماما سليم حضنتها بحب؛ وسليم جري علي نور وحضنها بحب وشالها ولف بيها وسط تصقيف وتصفير من الكل
سليم بفرحه: واخيرا ي نور عيني واخيرا حلمنا اتحقق وبقيتي مراتي وباس جبينها
نور بدموع وفرحه: انا اسعد واحده في الدنيا دي كلها دلوقتي ي سليم أن حلم السنين اتحقق
سليم مسح دموعها: معتش عاوز اشوف دم'وعك دي أبدا الكل كله فرحه وبس
نور ابتسمت بحب وقالت: هيبقي فرحه وحب عشان انت معايا وجنبي اوعي تس'بني ي سليم
سليم باس ايديها وقال: اسي'بك ازاي ي نور انتي روحي وكل حياتي عمري ما اقدر اسيبك
نور حضنته جامد وسليم بادل الحضن؛ وبعدها طلع من جيبه خاتم علي شكل قلب ومحفور عليه اسمه وتاريخ كتب الكتاب ودبله له محفور عليها اسم نور وتاريخ كتب الكتاب برضوا
سليم لبس لنور الخاتم وباس ايديها وقال: كان نفسي اجيب ليكي حاجه اعلي من كده واعملك فرح يليق بيكي
نور مسكت ايده وقالت بحب: انت بتقول ايه يا سليم الخاتم ده عندي بالدنيا كلها ومش مهم فرح ولا اي حاجه المهم اننا سوا ومع بعض
سليم: بحبك
نور ابتسمت: وانا كمان؛ ولبسته دبلته وشدته ليها وقالت:اوعي في يوم تقلعها فاهم
سليم بضحك: فاهم يا باشا؛ وحضنها وباس جبينها(نهايه الفلاش باك)
نور بانه'يار:وفي الاخر سب'تني واتخ'ليت عني عشان خاطر واحده تانيه وطلعت ك'داب في كل قولتها ليا؛ وغمضت عينيها وقالت ب:وجع: ياريتني ما حبيتك يا سليم
تاني يوم؛ في شركه سليم
سليم كان قاعد في المكتب بيشتغل هو ومعتز علي مشروع جديد
معتز: فيه سوال عاوز اساله ليكي ومحتاج منك اجابه
سليم: سوال ايه اسال
معتز: انت عملت كده امبارح عشان انت فعلا عاوز تتجوز هبه ولا عشان حاجه تانيه
سليم اتنهد: حاجه تانيه زي ايه يعني
معتز: انت فاهم قصدي كويس يا سليم بلاش ل'ف ودو'ران
سليم: انا عملت كده عشان عاوز اتجوز هبه فعلا يا معتز ومفيش اي سبب تاني
معتز: اتمني يكون كده فعلا وخليك فاكر أن هبه بنت عدنان الراجل اللي بسبب شاركته معانا قدرنا نفتح الشركه دي ونقف علي رجلنا
سليم: فاكر ي معتز متقلقش
الباب خبط ودخل منه خالد وهو بيقول: ي عريس ي عريس الف مبروووك ي صاحبي
سليم ضحك هو ومعتز؛ وقام سلم علي خالد: الله يبارك فيك يا صاحبي عقبالك
خالد بضحك: يارب يخويا يارب
معتز بضحك: مستعجل اوي ي اخويا مصاحب من ورانا ولا ايه
خالد بضحك: لا بس مستني فرح سليم يمكن اظ'بط فيه حد؛, الا قولي صحيح الفرح امتي
سليم بضحك: لسه محددناش وبعدين متقلقش هخلي هبه تشوفلك حد من صحابها انت والواد معتز
معتز: انزل من علي دماغي يعم انت وهو
خالد بضحك: سيبك منه عيل ف'قري؛ بس صراحه ي سليم عمري ما كنت اتوقع انك تحب بعد نور
معتز: خالد وبعدين معاك
سليم: عادي ي معتز ذكر الماضي معتش بيضايقني؛ وبص لخالد: نور ماضي وانتهي ي خالد خلاص انا رم'تها برا حياتي من زمان واللي بيني وبينها ع'داوه شغل وبس؛ وهبدا مع هبه حياه جديده
خالد ابتسم: ربنا يسعدك يصاحبي
سليم: يارب
خالد: هروح اكمل شغلي بقي عن اذنكم؛وسابهم وخرج وسليم ومعتز كملوا شغلهم
خالد راح مكتبه وطلع صورة من الدرج وبص فيها وابتسم وقال: عمره ما حبك ولا اس'تاهل حبك انا بس اللي كنت استاهل حبك يا نور ....(يتبع)
*توقعاتكم ايه للي جاي
7
في فيلا نور وتحديدا اوضتها
نور مكنتش نامت طول الليل وكانت بتفكر هتت'صرف ازاي مع سليم؛ وبعدها قامت اخ'دت ش'اور ولب"ست ه'دومها وسرحت شعرها وحطت ميكب ورشت بريفيوم ونزلت تحت
لاقت الكل متجمع
نور للكل: صباح الخير
الكل: صباح النور
نور: روضه لسه هنا ولا راحت الشركه
عمتها: لا ي حبيبتي سبقتك علي الشركه
مامتها: تعالي اقعدي افطري ي نور قبل ما تروحي الشركه
نور: لا ي ماما مليش نفس دلوقتي هفطر هناك مع روضه
عمها: مالك ي نور من ساعه ما جيتي من الحفله امبارح وانتي في'كي حاجه هو حصل حاجه هناك
نور: لا ي عمو مفيش حاجه حصلت
جدها بح'ده: فوقي لنفسك ي نور لتكوني زع'لانه علي الزف'ت اللي كنتي بتحبيه اديكي شوفتي بعينك هو ب'اعك زمان عشان خاطر ايه
نور بعص'بية: كفايه ي جدو ارجوك بقي كفايه
وسابتهم وخرجت وركبت عربيتها ومشت
عمها: تقصد ايه ي بابا انتوا شوفتوا اللي اسمه سليم ده في الحفله
سليمان: اه وخطب امبارح بنت عدنان قدام عنيها؛ باع'ها بدل المره اتنين وهي لسه زع'لانه وبتفكر فيه
عمتها: ي بابا اللي حصل امبارح طبيعي يوج'عها وكلامك ليها كل شويه عن الموضوع ده بيزود وج'عها
مامتها: نور لازم كل شويه تفتكر اللي هو عمله فيها عشان متح'نش له ولا تض'عف وتج'يب حق'ها منه
سليمان: ف'وقي بنتك ي رحمه وعرفيها أن اللي بينا وبين الواد ده ح:رب ولازم هي اللي تطلع كس'بانه منها
رحمه: حاضر ي عمي
سليمان هز رأسه وقام دخل مكتبه
عند روضه كانت قاعده في مكتبها بتشتغل وفونها رن وكان معتز
روضه تنهدت وردت عليه: الو
معتز: برن عليكي من امبارح مش بتردي ليه
روضه: روحت من الحفله مص'دعه فنمت علطول حقك عليا
معتز: وانتي عامله ايه دلوقتي
روضه اتنهدت: الحمد لله
معتز: فيه ايه ي روضه مالك اتكلمي علطول
روضه: هو ايه اللي عمله سليم امبارح ده
معتز: عمل ايه واحد معجب بواحده واتقدم ليها
روضه: بجد والله مش علي اساس ان هو كان بيحب نور اوي زمان ومستحيل يحب غيرها
معتز: اديكي قولتي كان ي روضه وموضوع وخلص وعدي عليه سنين
روضه: خلص اه دلوقتي عرفت سليم س'اب نور ليه
معتز بعص'بية: بجد والله سليم اللي س'اب نور يعني مش العكس
روضه: انت تقصد ايه ي معتز
معتز: لا ولا حاجه سيبي الماضي في الماضي ي روضه ولو عوزانا نكمل مع بعض ياريت منتكلمش في اي حاجه تخص نور وسليم اتفقنا
روضه: اتفقنا ي معتز
معتز: انا هقفل دلوقتي عشان عندى شغل هكلمك تاني باي
روضه انتهدت: اوكي باي
وكل واحد فيهم قفل وكمل شغله
في مكتب سليم
كان واقف وحاطط أيده في جيبه وباصص علي الشارع من ازاز مكتبه؛ والباب خبط
سليم: ادخل
الباب انفتح وهبه دخلت منه وكان معاه فطار ليهم وقالت: حبيبي عامل ايه
سليم ابتسم ليها: الحمدلله تعالي
هبه راحت له وحضنته: طمني عليك كله تمام
سليم: اه تمام متقلقيش
هبه: انا قولت اجيب فطار ونيجي نفطر سوا قولي انت فطرت ولا لسه
سليم: لا لسه كنت حاسس انك هتيجي فقولت استني شويه
هبه ضحكت: ماشي يعم الحساس أفطر يلا
سليم ضحك: حاضر؛ بس قوليلي عملتي ايه في اللي اتفقنا عليه
هبه: متقلقش كله تحت السيطرة مش واثق فيا ولا ايه
سليم ابتسم: لا طبعا واثق
هبه: طب كول بقي ي استاذ
سليم ابتسم: حاضر وقعدوا يتكلموا وياكلوا
عند وائل كان وصل فيلا جد نور ونزل من العربيه ودخل الفيلا
وائل للخدم: بلغوا سليمان بيه اني جيت
احد الخدم: تمام ي فندم؛ وراح خبط علي باب اوضه المكتب
سليمان: ادخل
احد الخدم: وائل باشا برا ي فندم
سليمان: خليه يدخل
احد الخدم لوائل : اتفضل ي باشا
وائل دخل وسليمان ابتسم لما شافه وقال: اهلا وسهلا ي وائل نورت
وائل ابتسم: بنورك ي سليمان باشا وقعد
سليمان: طبعا انت عارف ان اللي حصل امبارح ده بيشكل خ'طر علينا
وائل: عارف ي باشا اللي عمله سليم ده هيثبت رجله اكتر خاصه ان عدنان هيدعمه بكل ق'وته وعلاقته ومش بعيد يع'ليه علينا
سليمان: وده مش لازم يحصل ي وائل الواد ده مش لازم يع'لي ابدا بالعكس لازم يفضل تح'ت
وائل: اكيد ي باشا هو غل'بان اوي لو فاكر أن عدنان هي'قويه ميعرفش ان ق'وتنا انا وحضرتك اكبر بكتير من ق'وه عدنان
سليمان: انا املي فيك كبير ي وائل انك تساعد نور أنها تق'ضي عليه وتج'يب حقها من اللي عمله فيها زمان
وائل باستغراب: وهو عمل ايه في نور زمان اسف علي فضولي
سليمان: لا ابدا كانوا بيحبوا بعض وهو اتخ'لي عنها عشان بنت عدنان
وائل: اطمن ي باشا سليم هي'ندم علي اليوم اللي فكر فيه ي'وجع نور عن اذنك ي باشا
سليمان: اتفضل ي وائل
وائل خرج من عند سليمان وركب عربيته وقال بك'ره: هت'دفع تم'ن كل حاجه غ'الي اوي ي سليم ووج'عك لنور تمنه هيبقي حي'اتك بس بعد ما اق'ضي علي شركتك؛ وشغل عربيته ومشي
في الليل وتحديدا فيلا سليم
سليم كان قاعد مع سهيله أخته في مكتبه
سهيله: ايه رايك في الفستانين دول ي أبيه
سليم: حلوين اوي ي حببيتي بس لايه
سهيله: لفرحك انت وطنط هبه
سليم ضحك: ي حبيبي لسه بدري علي الفرح وبعدين انتي هيتصمم ليكي فستان مخصوص
سهيله بفرحه: بجد ي أبيه
سليم ابتسم: بجد ي قلب أبيه
سهيله حضنته وسليم ضحك وحضنها
سهيله: أبيه ممكن اسالك سؤال وجواب بصراحه
سليم ابتسم: اسالي ي ست سهيله
سهيله: هو انت بجد فرحان عشان هتتجوز طنط هبه
سليم: ايوا طبعا بس ليه بتسالي
سهيله: عشان حاسه انك مش فرحان مش زي فرحتك يوم ما اتجوزت طنط نور كنت فرحان اوي؛ علفكرة انا شوفت دم'وع في عينيها وانت بتتقدم لطنط هبه كان باين عليها ال'زعل
سليم اتنهد: بصي ي سهيله انا لو مش فرحان عشان هتجوز هبه مكنتش خطبتها وبعدين نور طل:عت من حياتنا ومن زمان اوي وياريت معت'يش تجيبي اسمها تاني اتفقنا
سهيله: اتفقنا ي أبيه عن اذنك
سليم ابتسم: اتفضلي؛ وسابته وطلع
وسليم قام وقف قدام الازاز وبص للسما وقال في نفسه: عارف قد ايه هي كانت زع'لانه وموج'وعه من جواها بس وج'عي ميقلش عن وجع'ها حاجه وانا بخطب حد غيرها ومش هي اللي هكمل حياتي معاها بس هي السبب في كل ده هي السبب في وج'عي ووجع'ها وهي اللي ب'اعت واتخ'لت عني زمان
واتنهد وقال بصوت: خليها تح'س شويه من اللي انا حس"يته
عند نور كانت راحه تنام بس فونها رن برقم غريب؛ نور استغربت بس ردت
نور: الو
الشخص: ازيك ي نور انا خالد
نور: اه ازيك ي خالد جبت رقمي منين
خالد: روحت ليكي الشركه بس لاقيتك مشيتك وقولت السكرتيره بتاعتك اني زميلك وعاوزك في موضوع مهم وبعد محايلات ادتني رقمك الخاص
نور: وانت عاوزني في ايه بقي
خالد: عاوز اطمن عليكي ي نور احنا كنا أصحاب وشله واحده ومش عشان شغال في شركه من'افسه انس'ي العيش والملح اللي بينا ولا ايه
نور: اه طبعا ي خالد
خالد: حبيت اطمن عليكي بعد ما سليم خطب هبه قولت اكيد هتكوني زعلانه
نور: لا مش زعلانه ي خالد هزعل ليه موضوعنا خلص من زمان ربنا يسعده معاها
خالد بخب'ث: اصيله ي نور والله مش زيه تصوري أنه قال نور انا طرد'تها برا حياتي من زمان وجوازي من هبه هو اصح قرار خدته في حياتي وهي دي جوازتي اللي بجد
نور انص'دمت من كلامه بس مبينتش وقالت بصوت ثابت: هو قال كده فعلا
خالد بخب'ث: هك'دب عليكي يعني ي نور علي العموم هو الخ'سران أنه مق'درش حبك وبص علي منفعته
نور وهي بتحاول تفضل هاديه:طب انا مض'طره اقفل عشان بس تع'بانه من الشغل نبقي نتكلم بعدين
خالد: اوكي ي نور باي
نور: باي؛ وقفلت الفون بعص'بية ورم'ته؛ وقالت والدم'وع في عينيها: هت'دفع تم'ن كل وج'ع وجع'ته ليا ي سليم غ'الي اوي
تاني يوم؛ عند سليم
كان بيلبس هدومه وبيجهز عشان يروح شركته وفونه رن
سليم ابتسم ورد
سليم: الو
الشخص:........
سليم: حلو اوي اوي كده باي؛ وقفل المكالمه وابتسم بخ'بث وقال: استعدي للض'ربه التانيه ي نور.....(يتبع)
*توقعاتكم للي جاي ؟!
8
في مكتب نور
كانت قاعده بتخلص شويه اوراق خاصه بالشغل والباب خبط
نور بهدوء: ادخل
الباب اتفتح ودخل منه وائل؛ وقال بابتسامه: ازيك ي نور
نور: تمام ي وائل وانت
وائل: انا تمام الحمدلله؛ ايه مش هتروحي الحفله اللي عاملها جاك
نور: لا هروح طبعا بس هخلص الورق ده وهروح
وائل: انهارده هيلعن عن الشركه اللي هتتشارك معاه ولازم الشركه دي تكون شركتك انتي عارفه ان كل الشركات بتحلم أن جاك يتشارك معاها
نور: اكيد طبعا عارفه وانا ظبطت الأمور
وائل: وانا كمان كلمت معارف مشتركه بينا وهما قالوا ليا أن الأم'ور لصالحنا يعني المكسب ليكي انتي
نور ابتسمت: أن شاءالله ي وائل؛ انا خل'صت الورق اهو
وائل: طب حلو اوي يلا عشان نروح سوا
نور: بس انا معايا عربيتي
وائل: ابعتي السواق ياخدها وانا هوصلك بعد الحفله البيت
نور اتنهدت: تمام يلا
وائل ابتسم: يلا
ونزلوا ركبوا العربيه وراحوا مكان الحفله
في الحفله
سليم كان واقف مع هبه وجاك( الحوار كان مترجم)
جاك: الف مبروك علي خطوبتكم انبسطت جدا لما عرفت
سليم ابتسم: شكرا مستر جاك ده من ذوقك
هبه: ده من لطفك مستر جاك واكيد هتحضر فرحنا
جاك ابتسم: اكيد طبعا؛ سليم صديق عزيز وانا فخور جدا بيه وبانجازاته
سليم ابتسم: ليا الشرف اني اسمع منك الكلام ده مستر جاك
في الوقت ده دخلت نور وكان معاها وائل؛ ونور لفت الأنظار بشياكتها وأناقتها
وسليم ح'س بغ'ضب جواها لما شاف نور ووائل سوا
جاك لسليم وهبه: عن اذنكم استمتعوا بالحفله
سليم وهبه ابتسمتوا وهزوا رأسهم
هبه: الواضح أن وائل نجح أنه يقرب من نور
سليم بغ'ضب اخفاه: ليه بتقولي كده
هبه: مش شايف ازاي بقوا قريب'ين من بعض وبيروحوا في كل حته سوا مش بعيد يتج'وزوا قريب
سليم اتنهد بغ'ضب: يمكن فعلا
جاك راح لنور: اهلا اهلا نور هانم مبسوط بشوفتك وب'اس ايديها
نور ابتسمت: ميرسي مستر جاك
وائل: هاي مستر جاك نورت مصر
جاك ابتسم: ميرسي وائل؛ اتفضلوا نورتوا الحفله
نور ووائل ابتسموا ودخلوا الحفله؛ ونور وسليم بصوا لبعض بس دي'روا وشهم بسرعه
وائل: تعرفي أنهم صع'بانين عليا اوي
نور: ليه بتقول كده
وائل: جايين وفكرين أن جاك هيختارهم بس ميعرفوش اللي هيحصل
نور: هنشوف هيحصل ايه
جاك طلع علي المنصه ورحب بالضيوف؛ وقال: الان جه الوقت اني أعلن عن الشركه اللي هشاركها وهي شركه الحديدي جروب
نور ووائل اتص'دموا اول ما سمعوا الاسم؛ وسليم طلع وسلم علي جاك تحت ص'دمه وائل ونور وكان بيبص ليهم بانت'صار ؛والكل كان بيس'قف والصحافة بتصور
وائل: ازاي ده حصل أنتي مش قولتي انك ظب'طتي كل حاجه
نور: وعلي اساس انك عامل اتصالاتك وكل حاجه تمام
وائل: ايوا كل حاجه كانت تمام فعلا وكانت لصالحك ازاي غي'ر رأيه
نور بصت ناحيه هبه اللي كانت بتبص ليها بش'ماته: هبه هي السبب ورا الحكايه دي
وائل: طب والعمل هتس'كتي علي اللي بيحصل ده
نور: لا طبعا ه'رد عليه بس ردي هي'فاجي الكل
جاك نزل هو وسليم من علي المنصه وعملوا لقاءات صحفيه مع الصحفيين؛ وبعدها جاك راح لنور
جاك: كان نفسي نجدد التعاون مره تانيه بس انتي عارفه اني بحب ادي فرصه الكل
نور: طبعا مسيو جاك مره تانيه
وائل: بس انت هتخ'سر بالتعاون ده
جاك: انا عمري ما اخ'سر ي وائل وتعاوني مع سليم هيبقي من أنجح التعاونات عن اذنكم؛ وسابهم ومشي
نور كانت مت'غاظه ومض'ايقة جدا جاك اختار سليم وكانت علي آخ'رها؛ وسمعت هبه من وراها بتقول بش'ماته: أهو في ناس كانت بتحلم بالعميل ده، بس واضح إن الأح'لام مش دايمًا بتتحقق، في الآخر الش'طارة بتك'سب
وائل كان هيرد عليها بس نور شاورت له بأنه يسكت وميتكلمش؛ ولفت وشها وابتسمت بهدوء: الش'طارة؟لا يا هبة، ده اسمه سب'اق نف'س طويل. وأنا لسه في أول الطريق بس واثقة إن النه'اية مش دايمًا للمست'عجلين.
سليم ادخل وقال بصوت ب'ارد: على فكرة يا نور، مش كل مرة هتعرفي تاخ'دي اللي انتي عايزاه. الدنيا مناف'سة والح'ظ مش دايمًا في صفك
نور ببرود وابتسامه: ما أنا عارفة مش كل مرة الح'ظ بيقف في صف الغ'لط. بس متقلقش، أنا لما بخ'سر، بتعلم ولما برج'ع، مبغل'طش تاني. ومش دايمًا اللي بيك'سب الأول بيكمل للن'هاية.
هبه بضحكة است'فزازية: يا حبيبتي خلي عندك روح رياضية، متزعل'يش أصل شكل الخ'سارة مش لاي'ق عليكي خالص. بجد، ربنا يرزقك بعميل بس'يط كده تفرحي بيه قريب.
نور بصوت هادي بس ح'اد: مافيش خس'ارة بتوج'عني قد اللي وجع'ني قبل كده واللي وقع'ني زمان، مش هيوق'عني تاني.
سليم حس بوج'ع من الكلام بس مبينش؛ وقال بثبات: واضح إنك مش عارفة تت'قبلي اله'زيمة.
نور بهدوء وق'وة: وأنت واضح إنك لسه مش فاهمني أنا لما بخ'سر، ما ببكّ'يش؛ أنا بس برج'ع أق'وي من الاول
وسابتهم ومشت ووائل مشي وراها؛ وسليم كان باصص ليها بت'حدي
بعد شويه في الحفله؛ سليم كان واقف جنب هبه بيتكلم معاها لكن عينه كل شويه كانت تروح علي نور اللي كانت كانت واقفة تضحك مع وائل، اللي واقف ق'ريب منها وسليم كان حاسس بغ'ضب جواه ؛ وهبه لاحظت ده
هبه بنبره فيها غي'ره:هو إنت مركز معايا ولا مع الناس اللي هناك؟
سليم وهو بيبص تاني ناحية نور بسرعة وبعدين يبص لهبة:
مركز مع اللي قدامي، في إيه يعني؟
هبه:بس عينيك بتقول حاجة تانية من ساعه ما نور ووائل دخلوا وانت مركز معاهم
سليم بهدوء: مش أكتر من مرا'قبة طبيعية، لازم أعرف كل الت'حركات حوالينا، ما إحنا في ساحة مناف'سة.
هبه قربت منه وبصت في عينه: ولا هي تح'ركات معينة بس اللي لف'تت نظرك؟
سليم بح'ده خفيفه: هبه كفايه كلام مش في م'حله
هبه بحده: أنا بس بلاحظ يا سليم، مش أكتر بس لما الراجل يبقى في حض'ن واحدة ويب'ص على التانية، الست بتفهم حتى لو سكتت.
سليم بعص'بية خفيفه: هبه مش وقته الكلام ده خالص
هبه س'ابت ايده اللي مسكاها وقالت: تمام ي سليم بس خد بالك اني بلاحظ كويس اوي
سليم سكت وفونه رن وبص لهبه هطلع ارد علي الفون برا؛ هبه هزت راسها وسليم سابها وطلع وهبه بدات تش'ك ان فيه حاجه مش مظب'وطه
نور كانت خارجه من الح'مام وشافت سليم واقف وفي الوقت ده كان خلص فونه وبصلها؛ نور كانت لسه هتمشي سليم قال:
واضح إن اللي بتحاولي توصليه؛ أنا وصلتله قبلك
نور بصوت هادي بس ح'اد: اللي بيوصل الاول مش دايمًا معناه إنه الأفضل؛ أوقات بيكون بس عارف يل'ف أسرع.
سليم قرب شويه وحط ايده في جيبه وقال:بس النتيجة في الآخر؛ إن العميل اختارني أنا. يمكن لأن في ناس بتعرف تس'يب انط'باع مايت'نساش.
نور بهدوء: أيوه، في ناس فعلاً بتسيب انط'باع؛ بس للأسف سل'بي جدًا. والناس اللي بتس'يب، أوقات بتس'يب وج'ع قبل ما تمشي.
سليم بس'خرية: الناس بتس'يب لما تحس إن التاني خلاص مش متم'سك؛ أو يمكن لما تكتشف إنها كانت لوح'دها في الحكاية.
نور بهدوء بس كان فيه ن'ار جواها: وأوقات تانية الناس بتختار تم'شي من غير ما تب'ص وراها، كأن اللي وراها مايس'واش، كأن الوعود كانت مجرد ك'لام وخلاص.
سليم بابتسامه فيها ح'زن بس خفاه: والأص'عب بقى لما تكتشف إنك ماكن'تش الشخص اللي يست'حق التمسك بيه.
نور بوج'ع خف'ته: أو لما تكتشف إنك كنت متمسك بو'هم، واللي قدامك عمره ما كان حقي'قي، لا في حب'ه ولا في كلا'مه.
عنيهم اتقابلت ولحظه صم'ت عدت عليهم؛ وكل واحد شايف في التاني ماض'يه، وج'عه، ون'دمه بس الاتنين بيك'ابروا.
سليم: الحكايه خلص'ت ي نور وكل واحد بقي ليه طريقه واللي بينا مناف'سه وبس
نور: معاك حق وواحد بس اللي هيك'سب
وسابته ومشت وسليم فضل يبص عليها لحد ما اختفت عن عينه
بعد الحفله؛ سليم وصل هبه لحد بيتها بالعربيه
هبه بغ'يره مكتومه: كان يوم طويل صح
سليم بصلها: اه جدا بس الحمد لله عدي علي خير اطلعي نامي وارتاحي
هبه بس'خريه:على خير؟ أنت طول المؤتمر كنت سارح وكل شوية تبص في اتجاه واحد.
سليم بح'ده: هبه الكلام ده مل'وش لازمه وشيلي الاوه'ام دي من دماغك لأنها مش حقيقه
هبه: اوه'ام بجد والله!! تمام يا سليم الزمن هيثبت إذا كان اللي في دماغي اوه'ام ولا لا عن اذنك
وسابته ونزلت ودخلت فيلتها؛ وسليم اتنهد وشغل العربيه ومشي
في فيلا نور؛ كانت قاعده هي روضه بيتكلموا
روضه: انا مستغربه أن من زع'لانه أن شراكه جاك ض'اعت مننا
نور: انا مش بح'ب لا اسلوب ولا طريقه جاك في الشغل اصلا فعشان كده مش زع'لانه انا بس اضاي'قت أنه اختار سليم
روضه: ناويه علي ايه
نور: ناويه اركز في المعرض الدولي ولازم أكسبه لأن ده رد اعتبار ليا
روضه ابتسمت: بإذن الله هتكسبيه انا واثقه من كده
نور ابتسمت: بإذن الله
تاني يوم
سليم كان نايم وصحي علي صوت رنه وكان معتز
سليم: الو ي معتز
معتز بعص'بية: كارثه ي سليم ك'ارثه تعال بسرعه
سليم بخ'ضه: فيه ايه ي معتز انط'ق
معتز بعص'بية: التصاميم اللي هنشارك فيها المعرض الدولي انس'رقت ي سليم
سليم بغ'ضب وعص'بية: بتقول ايه......(يتبع)
* توقعاتكم للي جاي؟!
9
سليم بغ'ضب وعص'بيه: انت بتقول ايه ي معتز ازاي ده حصل
معتز بعص'بية: معرفش ي سليم معرفش انا جيت دخلت مكتبك عشان اخ'د التصاميم واروح اسلمها للمعرض بس ملقت'ش التصاميم
سليم بزعي'ق: ازاي يعني انا ساي'بهم بإيدي في المكتب امبارح
طب كلم هبه اسألها يمكن تكون ودته'م هي
معتز: كلمتها ي سليم وقالتلي أنها لسه في البيت
سليم بغضب: يعني ايه يعني احنا اتس'رقنا كده راجع الكاميرات حالا ي معتز
معتز: راجعتها ي سليم والكاميرات مش ظاهره حاجه وده معناه أنها اتوقف'ت في الوقت اللي تم فيه الس'رقه
سليم: طب وبتوع الأمن قالوا ايه
معتز: قالوا إن محدش دخل أو طلع اصلا بس باب الط'وارئ كان مفتوح
سليم بعصبية: يعني الخ'يانه تمت من حد عندنا في الشركه
معتز: واكيد طبعا انت عارف باع'نا لمين
سليم بغضب: غير كل تيم الأمن ي معتز والمسئولين عن الكاميرات والسكرتايه كمان فاهم لحد ما اجي
معتز اتنهد: تمام يا سليم؛ سلام
سليم: سلام ورمي الفون بغ'ضب؛ وقال بغ'ضب: مفيش غيرك يا نور اللي يعم'ل كده انا هوري'كي
ودخل لبس هدومه بسرعه ونزل ركب عربيته وس'اق بس'رعه
في شركه نور
كانت قاعده بتشتغل في مكتبها والباب مره واحده اتفتح ودخل سليم والغ'ضب كان باين في عينه
نور بصتله وقالت ببرود: مش فيه باب تخ'بط عليه قبل ما تدخل ولا ايه
سليم بغ'ضب: الواضح أن الس'رقه بقت اسلوبك في الشغل
نور بح'ده: خد بال'ك من كل'امك ي سليم وس'رقه ايه اللي بتتكلم عنها
سليم بس'خرية: ايوا است'هبلي واعم'لي نفسك مش فاه'مه حاجه
نور هب'دت بإيديها علي المكتب وقالت بعصب'ية: ال'زم ح'دك ي سليم وانا فعلا معرفش انت بتتكلم عن ايه ما تتكلم علطول
سليم: بجد والله متعرفيش أن التصاميم اللي كنت هشارك بيها في المعرض الدولي انس'رقت
نور باستغراب: انس'رقت ازاي وانا معرفش حاجه عن الموضوع ده غير منك انت وغير كده انا دخلي ايه اصلا
سليم بغ'ضب: نووور متلع'بيش الدور ده معايا! بعد اللي حصل في المؤتمر، وكميه الغض'ب اللي شوفتها في عينك، مش مست'بعد أي حاجة!
نور: انت بتته'مني يعني؟
سليم: والله انا برب'ط الأحداث ببعضها وغير كده ما انتي عملت'يها قبل كده ولا ناسيه
نور بح'ده: اسمع ي سليم لو كنت أنا اللي عملت كده كنت قولتك انا مش بخ'اف ولا به'رب من حاجه عملتها وانت عارف كده ولما عملت كده قبل كده جيت وواج"هتك واصلا انا مس'رقتش منك حاجه قبل كده عشان أس'رق دلوقتي لأن زي ما قولتلك قبل كده مفيش حاجه تثبت أن التصميم ليك
سليم قرب من نور وقال بته'ديد: قسما بالله ي نور لو عرفت انك انتي اللي وراها ورح'مه ابننا اللي متول'دش ه'وريكي اللي عمرك ما ش'وفتيه
وطلع من المكتب وه'بد الباب وراه بغ'ضب؛ ونور كانت مص'دومه من اللي قاله
روضه دخلت بسرعه بعد ما سليم مشي؛ وقالت: فيه ايه ي نور سليم كان هنا بيعمل ايه
نور تنهدت وحكت ليها اللي حصل
روضه: طب بصراحه يا نور انتي عم'لتي كده فعلا ولا لا
نور بغ'ضب: انتي اتجن'نتي ي روضه ما لو عملت كده كنت قولت مش هخ'اف بس انا فعلا معم'لتش كده لانه من اسلوبي انتي هت'شكي فيا زيه ولا ايه
روضه: لا ي نور بس انتي عملت'يها قبل كده
نور: انا يوم ما عملت كده عشان ارد عليه بنفس الطريقه اللي لع'ب بيها معايا بس والله العظيم انا معم'لتش كده
روضه: مصدقاكي ي نور بس تفتكري مين عمل كده
نور: معرفش ي روضه بس اكيد اللي عمل كده هدفه أن الع'داوه اللي بيني وبين سليم تق'وي اكتر
روضه: طب اهدي ونا هخليهم يعملوا ليكي حاجه ته'دي اعص'ابك
نور هزت رأسها وروضه طلعت وسابتها؛ ونور رجعت رأسها لورا وقالت: يتري مين اللي عمل فيك كده ي سليم وهتت'صرف ازاي في الا'زمه دي ربنا معاك ي حبيبي يارب
في مكتب وائل؛ كان قاعد وعلي وشه ابتسامه غربيه والباب خبط
وائل: ادخل
السكرتيره دخلت وقالت: سليمان بيه برا ي فندم
وائل قام وقف وقال: خليه بتفضل طبعا
السكرتيره هزت راسها وطلعت؛ وبعدها سليمان دخل
وائل: اهلا اهلا بيك ي وائل باشا
سليمان: اهلا ي وائل؛ قولي ايه الاخبار
وائل: كله تمام ي باشا؛ وراح فتح الخزنه وطلع منها حاجه
وائل: دي التصاميم اللي كان هيشارك بيها ابن الحديدي في المعرض
سليمان ابتسم: برافوو عليك ي وائل كنت عارف انك قدها
وائل ابتسم: تلميذك ي باشا
سليمان: بس قولي عملت كده ازاي
وائل بضحك: كل شيخ وله طريقته بقي ي باشا
سليمان بضحك: ماشي ي وائل؛ عشان يعرف أنه اللي ي'اخد حاجه من سليمان المهدي لازم ي'دفع تم'نها غالي اوي
وائل: بس هو كده هي'شك في نور واكيد مش هي'سكت
سليمان: مش هيلحق عشان الض'ربه دي قويه اوي وه'ضره وعقبال ما يف'وق منها هنض'رب ضرب'تنا التانيه
وائل بضحك: وانا في ضهرك ديما ي باشا
سليمان بضحك: بكده هنخلص من سليم الحديدي قريب اوي
في شركه سليم
هبه: طب وبعدين هنعمل ايه في الك'ارثه دي المعرض قرب ومش فاضل عليه إلا ٤ ايام
معتز: مفيش قدامنا الا حل واحد وهو أننا ننس'حب
سليم: لا مش هننس'حب احنا هنشارك في المعرض
خالد: ازاي يعني احنا مطلوب مننا خمس تصاميم هتلحق تخلصهم امتي
هبه: كلام خالد صح يا سليم كده هيبقى ضغ'طه عليك
سليم بعصب'ية: انا مش هنس'حب وهشارك في المعرض ده لازم اثبت للي عمل كده اني مش بنك'سر بسهوله
معتز: اللي عمل فيك كده معروف
خالد: تقصد مين
هبه: هو فيه غيرها ست نور
خالد: هو كل حاجه تحصل لينا نور نور هو ملن'اش اع'داء غيرها يعني
معتز بعصب'ية: هو فيه ايه ي خالد مالك كل شويه ب'دافع عنها ليه كده
خالد بعص'بية: انت تقصد ايه ي معتز ما تا'خد بالك من كلا'مك
سليم هب'د بإيده علي المكتب وقال بعص'بية: اسك'توا خالص انتوا الاتنين؛ وبص لخالد وقال: لاخر مره هقولك اسم نور معتش عاوز اسمعه تاني في الشركه اتفضل روح شوف شغلك
خالد هز رأسه وطلع وقفل الباب وراه وقال بك'ره: يارب نور تخ'لص عليك ونرت'اح منك بقي؛ وراح علي مكتبه
سليم لمعتز: عاوز الشغل يم'شي طبيعي كان مفيش حاجه حصلت
معتز: تمام ي سليم عن اذنك؛ وخرج راح لمكتبه
هبه مس'كت ايد سليم: اهدي ي حبيبي واطمن انا معاك ومش هس'يبك وهفضل سهرانه معاك لحد ما تخلص رسم
سليم: لا ي هبه روحي انتي انا عاوز افضل لوحدي
هبه: ليه يا سليم انا هقعد ساكته مش هعمل حاجه انا عاوزه افضل جنبك
سليم با'س ايديها: عارف بس صدقيني انا مش ب'حب ارسم وحد قاعد جنبي وكمان عشان ابقي بكامل تركيزي
هبه اتنهدت: تمام ي سليم خلي بالك من نفسك باي
سليم ابتسم: وانتي كمان باي
هبه ابتسمت ومشت وسابته؛ وسليم اتنهد وقعد وبدا يرسم
في الليل
نور كانت قاعده في عربيتها قدام شركه سليم واستنت اما الكل مشي من الشركه واتنهدت ون'زلت من عربيتها ودخلت الشركه
سليم كان قاعد على مكتبه، قدامه أوراق كتير، وبيرسم تصميم بس باين عليه مش م'ركز؛ كل شوية يم'سح خط، ي'رجع يع'يد، ويحط إيده على جبينه بت'عب.
نور وصلت عند مكتبه وخب'طت خب'ط خفيف علي الباب
سليم من غير ما يبص: ادخل
نور فتحت الباب ودخلت وقالت: اسفه اني جيت من غير ميعاد
سليم بصلها باستغراب وقال: ايه اللي جابك ي نور
نور: جيت عشان اتكلم معاك يا سليم
سليم بص للتصميمه: لو جايه عشان تقولي انك ملكيش دعوه بس'رقه التصاميم فأنا مش هص'دق
نور بهدوء: مش جايه أبرر، وجايز ما تصدقش دلوقتي.
بس أنا جيت علشان أقولك حاجه واحدة؛ أنا عمري ما هن'افس بالطريقة دي؛ ولا معاك ولا مع أي حد.
سليم بصلها: علي اساس محصلش قبل كده
نور انتهدت: انا وقتها لعب'ت بنفس اس'لوبك ي سليم واكيد مكنت'ش بحب اعمل كده بس انت اللي بدأت احنا بقالنا كذا سنه بينا من'افسه عمري ما اتن'افست بالطريقه دي
سليم اتنهد وبص الورق: مش وقته ي نور الكلام في المواضيع دي انا دماغي مش ف'ايقه اصلا
نور بصت على الورقة اللي بيرسم فيها؛ كانت مليانة خطوط مت'داخلة ومتلخب'طة.
قربت منه بهدوء، ومدت إيدها، وبدون كلام، سح'بت القلم من إيده بلطف وقعدت على الكرسي اللي جنبه.
سليم بصلها ونور ابتسمت: مش عارف تكمل صح
سليم: أنا حاسس إني برسم بس مش شايف؛ كأني مش عارف أم'سك الخط. حاسس اني ت'ايه ومش مركز
نور ابتسمت: طبيعي عشان جواك لخب'طه غمض عينك وخد نفس عميق وطلعه براحه ورتب افكارك بهدوء
سليم عمل كده فعلا؛ ونور قالتله: اركن الورقة دي على جنب؛ وارسم من جديد.كل خط بيطلع منك، هو اللي بي'رجعك لنفسك. ماتخليش الغ'ضب يعم'يك.
سليم: غريبه انك بتساعديني واحنا بينا من'افسه
نور: خليها تكون من'افسه ش'ريفه؛ وابتسمت قالت: مستنيه اشوفك في المعرض الدولي باي
نور سابته ومشت؛ وسليم فضل باصص عليها لحد ما خرجت من المكتب وقال: انتي الوحيده اللي بتعرفي تهدي الزح'مه اللي جوايا؛ ومسك القلم وكمل رسم بتركيز
تاني يوم
هبه كانت بتجهز عشان تروح لسليم الشركه وجه ليها رساله علي فونها؛ هبه فتحت الرساله واتص'دمت لما لاقت صوره لسليم ونور وهما في الشركه امبارح سوا.....(يتبع)
*توقعاتكم للي جاي ؟!
10
هبه فتحت الرساله واتص'دمت لما لاقت صوره لسليم ونور وهما في الشركه امبارح سوا؛ وكانت الرسالة اتبعتت ليها من رقم غريب
هبه رنت كذا مره علي الرقم اللي بعت ليها الصوره بس كان بيديها مغلق ونف'خت بض'يق وقالت: مين اللي ممكن يكون بعتها؛ وبصت للصوره بغ'ضب وعص'بيه ولاحظت نظرات نور وسليم لبعض
هبه: النظرات دي مش نظرات اتنين بينهم ع'داوه ابدا ونظرات سليم لنور في الحفله مكنتش طبيعيه وايه اللي يخلي نور تروح لسليم وهو أكبر ع'دو ليها؛ معقوله كان سليم عارف انها هتيجي له عشان كده خلاني امشي
وبصت للصوره تاني وقالت بغ'ضب: نظراتهم لبعض مش مط'ماني خ'الص وفيه سر في الموضوع وانا لازم اعرفه
واخدت شنطتها ونزلت ركبت عربيتها ومشت
في مكتب معتز
معتز كان قاعد بيشوف شغله وروضه رنت عليه؛ معتز اخد نفس عميق وبعدها رد
معتز: نعم يا روضه
روضه: هو ايه اللي نعم يا روضه انا برن عليك من امبارح مش بترد ليه
معتز: والله اكيد عرفتي بالوضع اللي احنا فيه وكنت مشغول جامد ومش فاضي امسك الفون
روضه: مش فاضي؟! وده من امتي ي معتز في عز انشغالك كنت بتبعت ليا مسدج تطمن عليا ايه اللي اتغير المره دي
معتز: معلش بقي المره دي
روضه بص'دمه: معلش؟! ده بجد هو انت بتتعامل معايا كده ليه يا معتز ايه لتكون مصدق أن نور اللي س'رقت التصاميم
معتز: وهو فيها غيرها اللي يعمل كده
روضه بص'دمه: انا بنت خالي مش حرام'يه ي معتز ومش نور اللي عملتها وطول ما انت بدخل الشغل في علاقت'نا يبقي هتخ'سرني ي معتز سلام؛ وقفلت المكالمه بز'عل من معتز
ومعتز رجع رأسه لورا بض'يق أنه اتعامل كده مع روضه وهي مل'هاش ذن'ب في حاجه
في مكتب روضه
كانت قاعده زع'لانه من معامله معتز معاها؛ وباب المكتب خبط ونور دخلت واستغربت لما شافت روضه باين عليها الزعل
نور: مالك يا رودي فيه ايه
روضه: ولا حاجه يا نور مفيش
نور: لا فيه وباين علي وشك احكيلي من امتي بتخبي عليا
روضه ابتسمت: اطمني يا بنتي مص'دعه بس شويه
نور بش'ك: متاكده ي روضه
روضه: ايوا ي بنتي؛ المهم قوليلي كنتي جايه ليه
نور: انا روحت امبارح لسليم الشركه
روضه: بتتكلمي جد طب وحصل ايه
نور: هحكيلك وحكت ليها اللي حصل
روضه: طب كويس انكم اتكلمتوا بالعقل ومحدش فيكم ك'سر الشركه علي دم'اغ التاني
نور ضحكت: مش للدرجادي ي بنتي احنا اه اغلب الوقت بنكون مش طايق'ين بعض بس فيه بينا لغه تفاهم
روضه: بس غريبه انك نصحتيه ازاي يهدي ويبدأ يرسم معنه ممكن يرسم حاجات اجمل من رسوماتك
نور: انا واثقه في شغلي ي روضه وبعدين خليها تكون مناف'سه ش'ريفه بي'نا
روضه: انتي لسه بتحبي سليم ي نور
نور بصت لروضه وسكتت؛ وبعدها قالت: انا هروح اشوف
شغلي وخرجت من المكتب
روضه ابتسمت بعد ما نور خرجت وقالت: مش محتاجه تجاوبي ي نور عشان الجواب باين من عيونك
في مكتب سليم
كان مجتمع مع معتز وهبه وخالد بيوريهم التصاميم اللي رسمها
سليم: ها ايه رايكم
معتز: حلوين اوي ي سليم تسلم ايدك
هبه: فعلا حلوين احلي من التصاميم اللي فاتت كمان
خالد: ازاي قدرت ترسم العظمه دي في الكام ساعه اللي فاتوا دول
سليم ضحك: قدرات بقي يعم خالد
معتز: برفوا عليك يا صاحبي كده هنلحق نسلمهم في اخر يوم للتسليم
سليم: احنا هنسلم التصاميم بكرا باذن الله
معتز: ازاي ي سليم فاضل ٣ لسه
سليم: هخلصهم أنهارده
خالد: يعم ارتاح شويه عشان كده هيبقي تع'ب عليك
سليم: اخلصهم الاول وبعدها ارتاح؛ ويلا كل واحد علي مكتبه يشوف شغله
معتز: تمام ي صاحبي؛ وخالد ومعتز خرجوا وكل واحد منهم راح مكتبه
سليم لهبه: مالك ساكته ليه
هبه ابتسمت: مفيش ي حبيبي مش ناي'مه كويس بس
سليم: ليه كده
هبه: عشان كنت قل'قانه عليك
سليم ابتسم: اطمني انا كويس
هبه: يارب ديما؛ قولي يا سليم هو فيه حد جالك امبارح
سليم استغرب سؤالها وات'وتر شويه أنها تكون عرفت أن نور جات هنا بس جاوب بثبات وقال: حد زي مين يعني
هبه: مامتك أصلها كانت بتكلمني امبارح وقالتلي أنها هتجيلك تطمن عليك
سليم: اه لا ماما كلمتني وانا طمنتها وقولت ليها متجيش
هبه قربت منه: يعني محدش جه خالص
سليم: لا ي هبه هو فيه ايه
هبه كان جواها غض ب ان سليم ك'دب عليها بس ابتسمت وقالت: مفيش ي حبيبي بطمن عليك بس انا هروح اشوف شغلي بقي وباس'ت خده
سليم ابتسم: ماشي يا حبيبتي
هبه اخدت شنطتها وخرجت من عند سليم؛ وقالت في نفسها بغ'ضب: طالما ك'دبت عليا يا سليم يبقي بينك وبينها حاجه اكبر من الشغل وانا لازم اعرفها ووقتها يا ولي'ك من'ي انت وهي وراحت مكتبها
عند سليم كان قاعد علي مكتبه وبيستعد أنه يبدأ يرسم وابتسم أما افتكر نصيحه نور ليه وخد نفس عميق؛ ومسك فونه وبعت لنور: هتشوفيني في المعرض الدولي علفكره
نور ابتسمت لما شافت الرساله وبعتتله: دي حاجه انا واثقه منها علفكره
سليم ابتسم لما شاف ردها وبعت ليها: مستني اشوفك
نور بعتتله: كده كده هتشوفني
سليم ضحك وعمل رياكت علي الرساله وكمل رسمه بتركيز ودقه
في الليل
نور كانت لسه واصله الفيلا واستغربت لما شافت خالد خارج من الفيلا عندهم
نور: خالد يا خالد
خالد ات'وتر شويه اول ما شاف نور بس مبينش ده وقال: ازيك يا نور عامله ايه
نور: انا تمام والله وانت
خالد ابتسم: بخير طول ما انتي بخير
نور: يارب ديما؛ قولي كنت عندنا ليه
خالد: كنت جاي ليكي؛ بس مشيت لما ملقتكيش بقي
نور باستغراب: ليا انا؟! خير فيه حاجه ولا ايه
خالد: كنت جاي اعتذر ليكي علي اللي عمله سليم لما جالك الشركة واته'مك بس'رقة التصاميم
نور بابتسامة: لا ولا يهمك يا خالد؛ طبيعي أنه يشك فيا بسبب الع'داوه اللي بينا
خالد: لا طبعا يا نور مش طبيعي المفروض أنه اكتر واحد عارفك وكان بينكم عشره ازاي يش'ك فيكي؛ تصوري ي نور لما جيت ادافع عنك اتع'صب عليا وط'ردني وقال إنه مش عاوز يس'مع اسمك تاني
نور أضايق'ت لما سمعت كده بس مبي'نتش؛ وابتسمت وقالت:اللي حصل حصل خلاص يا خالد وشكرا انك جيت
خالد قرب منها وابتسم: مفيش شكر بينا ي نور
نور: تصبح علي خير ي خالد
خالد ابتسم: وانتي من أهله ي نور؛ ومشي ونور كانت باصه لاثره بع'دم ارتياح واتنه'دت ودخلت الفيلا
في شركه سليم؛ وتحديدا مكتبه
كان قاعد في مكتبه بيرسم وهبه كانت قاعده معاه
هبه: هو انت ليه م'ش لاب'س دبله ي سليم
سليم بصلها واستغرب سؤالها: عادي ي هبه
هبه: لا طبعا مش عادي؛ اومال الناس ازاي تعرف انك خاطب
سليم ضحك: ي هبه الكل عارف اني خاطب ده مفيش حد سواء جوا مصر أو برا مصر منزلش الخبر
هبه: بس برضوا انا عوزاك تلب'س دبله
سليم اتنهد: هبه انا م'ش بح'ب البس اي خواتم في ايدي
هبه بعصب'ية: هو ايه اللي م'ش بتـحب يا سليم؛ ليه مش عاوز تلبس دبله لتكون خ'ايف علي مش'اعرها
سليم بعصب'ية: مش'اعر مين ي هبه انتي بتقولي ايه خ'دي بال'ك من كل'امك
هبه بغ'ضب مك'توم: تمام ي سليم بس براح'تك؛ واخدت شنطتها ومشت من المكتب
وسليم رم'ي القلم وقام بص من از'از المكتب علي الشارع وغمض عينه وصوره نور جات قدامه وابتسم؛ وراح كمل رسمه
تاني يوم
وائل كان وصل بعربيته قدام كافيه ودخل وراح عند ترابيزه معينه وقعد وق'لع النضارة وقال: خير ي هبه هانم عوزاني ليه
*توقعاتكم للي جاي ؟
11
تاني يوم
وائل كان وصل بعربيته قدام كافيه ودخل وراح عند ترابيزه معينه وقعد وق'لع النضارة وقال: خير ي هبه هانم عوزاني ليه
هبه: فيه أن خط'تنا في س'رقة التصاميم فشلت
وائل:ه يعني ايه سليم مش ش'ك في نور أنها هي اللي عملت كده
هبه: لا ش'ك فيها وراح ليها الشركه واتخ'انق معاها
وائل: طب يبقي خطتنا نجحت اهو والع'داوه بينهم هتزيد
هبه بسخرية: هتزيد اه؟! خد كده شوف الصوره دي
وائل اخد منها الفون واتصدم لما شاف صوره نور وسليم ونظراتهم لبعض
وائل: ايه ده المفروض بعد اللي عملناه يبع'دوا عن بعض مش يقربوا من بعض بالشكل ده
هبه: نور كانت السبب أن سليم يلحق يخلص التصاميم المطلوبة
وائل اتنهد بغ'ضب: طب وهنعمل ايه
هبه: المعرض الدولي قرب خلاص عوزاك في اليوم تبقي قريب من نور اوي ي وائل لدرجه ان سليم يقتنع انكم بتحبوا بعض فهمني ولا لا
وائل بخ'بث: فاهمك طبعا
هبه: اشوفك في المعروض؛ واخدت شنطتها ومشت
وائل: ي انا ي انت ي سليم وانا اللي هك'سب؛ واخد حاجاته وركب عربيته ومشي
جه يوم المعرض
نور وروضه كانوا واقفين في القاعه مع رؤساء المعرض وكانوا بيتكلموا معاهم؛ وائل اول ما شافهم راح ليهم
وائل لنور: هاي نور عامله ايه
نور: هاي ي وائل الحمدلله
وائل بص لروضه: ازيك ي روضه
روضه بب'رود: كويسه
وائل لنور: جيتي ليه من غيري
نور: افندم؟!
وائل: اقصد يعني بعت ليكي مسدج علي الواتساب عشان نيجي سوا
نور: سوري مخ'دتش بالي من المسدج
وائل ابتسم: لا ولا يهمك؛ هروح اجيب حاجه اشربها اجبلكم معايا
نور وروضه: لا شكرا
وائل: عن اذنكم مش هتاخر؛ وسابهم ومشي
روضه: ال'واد ده رخ'م وب'ارد ومش بطي'قه
نور ضحكت: معلش استح'مليه الكام ساعه دول
روضه اتنهدت: يارب يعدوا علي خير
نور: أن شاء الله
وفي الوقت ده؛ دخل سليم ومعتز وهبه وخالد وسليم لفت انتباه الحضور بشياكته اول ما دخل وبص لنور وابتسم ليها ونور كمان ابتسمت له
وهبه لما لاحظت كده اتغ'اظت بس مبينتش ومسكت ايد سليم ونور اضايق'ت اوي لما شافت كده ودي'رت وشها الناحيه التانيه؛ أما معتز فبص لروضه وابتسم بحب بس روضه بصتله ب'زعل ودي'رت وشها ومعتز اتنهد ب'زعل
خالد لمعتز: هو فيه حاجه ولا ايه
معتز: لا هيكون فيه ايه يعني
خالد: اصل شوفتك بتبص ناحيه روضه وبتبتسم ليها
معتز: لا لا مكنش ليها هي
خالد: اومال لمين
معتز: هو فيه ايه ي خالد هو تحقيق ولا ايه
خالد: لا يعم لا تحقيق ولا حاجه اهدي كده
معتز: ما انا هادي اهو؛ وسابه ومشي
وائل راح لنور وحط اي'ده علي ضه'رها: اسف اني اتاخرت عليكي؛ سليم اول ما شاف كده اتع'صب اوي وض'غط علي اي'ده بعصب'يه
نور ن"زلت ايده وقاالت بح'ده: وائل اي'اك تح'ط اي'دك علي ضه'ري تاني فاهم وياريت تتعامل معايا بح'دود؛ وس'ابته ومش'ت
سليم اول ما شاف كده ابتسم وهبه شافت اللي حصل واضاي'قت اوي ولاحظت أن سليم مبتسم
هبه: هو انت مبتسم كده لمين
سليم: ده لرئيس شركه....
هبه بغ'يظ مكت'وم: تمام ماشي
رئيس المعرض طلع لكل علي المسرح ورحب بكل الضيوف اللي حاضرين؛ وبعدها طلب من كل الضيوف يروحوا القاعه اللي فيها التصاميم عشان ياخدوا فكره عنها وكل الضيوف راحوا القاعه
نور اول ما دخلت القاعه راحت عند تصاميم سليم اللي عجبتها جدا جدا؛ وقالت؛ التصاميم حلوه اوي اوي
روضه: صراحه اه تجنن
وائل: هو ايه اللي يجنن انا شايف انها عاديه يعني
نور بصتله: اصل ده فن ومش كل الناس بتفهم في الفن بقي؛ عن اذنك وخدت روضه ومشت ووائل كان واقف مض'ايق اوي من رده'ا
سليم كان واقف قدام تصاميم نور وهو منبهر بتصاميمها ومركز فيها اوي
هبه: ايه عجباك اوي
سليم: اه جدا
هبه اضاي'قت من رد سليم؛ وقالت بابتسامه: بس تصاميمك احلي بكتير ي حبيبي
سليم بصلها وابتسم ليها؛ وهبه مسكت ايده وحطت راسها علي كتفه
نور اخدت بالها واتعص'بت جدا وطلعت من برا القاعه بسرعه
روضه طلعت وراها وقالت: نور مالك فيه اي
نور: مفيش ي روضه انا تمام متقلقيش
روضه: طب انتي راحه فين
نور: هروح الحمام واجي
روضه: تمام هستناكي هنا؛ نور ابتسمت ليها ومشت
ومعتز جه من ورا روضه وقالها: وحشتيني
روضه بصتله ب'زعل ولسه هتمشي؛ معتز مسك ايديها وقال: انا اسف حقك عليا والله بس من ض'غط الشغل اتصرفت كده بس اوعدك مش هعمل كده تاني
روضه: كل مره بتقول كده يا معتز وترجع تتصرف زي الاول
معتز باس ايديها وقرب منها وقال بحب: المره دي بجد وعمري ما هتصرف كده تاني الايام اللي عدت واحنا ب'عاد عن بعض حياتي مكنش ليهم طعم؛ انا بحبك يا روضه ومش هخ'لي حاجه تف'رقنا عن بعض ابدا
روضه بحب: بحبك
معتز باس جبينها: وانا بموت فيكي؛ انا همشي دلوقتي ولما اروح هكلمك ونسهر سوا
روضه ابتسمت بحب: ماشي يا حبيبي
معتز باس ايديها وسابها ومشي؛ ونور بعد شويه طلعت من الحمام ودخلوا القاعه هي روضه وكانت بتجنب تبص لسليم وسليم كان مستغربها
وبعد شويه طلع رئيس المعرض عشان يعلن اسم الشركه الفايزه؛ وقال: المفروض كان يكون شركه واحده بس اللي فايزه بس بسبب ق'وه التصاميم والمناف'سة هيبقي فيه مركز اول وتاني؛ والشركه صاحبه المركز التاني هيكون ليها امتيازات برضوا بس طبعا الامتيازات الاكتر للشركه صاحبه المركز الاول ودلوقتي هنعلن عن الفايزين
رئيس المعرض: المركز التاني راح لشركه الحديدي جروب
الكل سقف ونور انبسطت أن سليم اخد مركز؛ وسليم ابتسم وطلع سلم علي رئيس المعرض واخد الجايزه وشكر شرائكه ونزل
رئيس المعرض: والمركز الأول راح لشركه المهدي جروب
الكل سقف ونور طلعت استلمت الجايزه وسليم كان فرحان أن نور هي اللي فازت؛ ونور قالت كلمتها وشكرت شرائكها ونزلت
رئيس المعرض لنور: تستحقي الجايزه دي يا نور حقيقي تصاميمك فوق الروعه
نور بابتسامه: شكرا لحضرتك ي فندم دي شهاده اعتز بيها؛ ممكن اطلب من حضرتك طلب
رئيس المعرض: طبعا يا نور اتفضلي
نور ق'ربت منه وقالتله الطلب
رئيس المعرض ابتسم: اكيد طبعا يا نور
نور ابتسمت: شكرا لحضرتك ي فندم؛ عن اذن حضرتك
رئيس المعرض ابتسم: اتفضلي
نور وهي ماشيه وائل راح ليها: انا مبسوط بيكي اوي يا نور
نور: شكرا يا وائل
وائل: احنا لازم نحتفل بقي واخد منها الجايزه؛ ومسك ايديها وخدها عشان يرق'صوا سوا ونور كانت بت'رقص وهي مضايقه
وسليم كان شايف كده والغض'ب كان مت'ملك منه وباصص عليهم بغض'ب
هبه بصتله وقالت: مالك يا سليم فيه ايه
سليم وهو بيحاول يم'سك أعص'ابه: مفيش ي نور؛ وبعدها سليم اخد باله من اللي قاله وهبه كانت باصه له بص'دمه
هبه لسه هتتكلم بس في الوقت ده جه خالد وقال: سليم مدير شركه ..... بيسال عليك عاوزك
سليم: طب انا هروحله عن اذنكم؛ وسابهم ومشي وهبه كانت واقفه وباين عليها الغ'ضب
خالد: متزعليش من سليم ي هبه مهو برضوا غص'ب عنه أنه يفتكر نور كل شويه عشان هي كانت حبه الاول
هبه بص'دمه: حبه الاول؟!...
12
هبه بص'دمه: حبه الاول؟!
خالد: اه ما نور وسليم كانوا بيح'بوا بعض من ايام الكليه دول كانوا ق'صه حب الكليه كلها بتتكلم عليها
هبه بغ'ضب مك'توم: وايه اللي حصل بعد كده
خالد: كانوا متفقين علي الجواز بعد الكليه؛ وفعلا سليم راح واتقدم ليها بس جدها رف'ضه وبع'دوا عن بعض
هبه كانت بتسمع الكلام ده وهي جواها ق'ايد ن'ار وعلي آخ'رها وم'ش طاي'قه نور وسليم خاصه ان كلام خالد أكد ليها اللي هي ش'اكه فيه
خالد: اوعي ي هبه تقولي لسليم اني قولتك حاجه انا قولتك بس عشان تع'ذريه وتح'اولي تخليه ين'ساها زي ما هي نس'ته
هبه بب'رود عك'س اللي جواها: اطمن ي خالد ولا كأنك قولت حاجة وم'ش مه'م هو كان بي'حب مين المهم هو مع مين دلوقتي وهيكمل حياته مع مين وانا هعرف ازاي انس'يه نور
خالد ضحك: ربنا معاكي بقي عشان دي مه'مه مست'حيله
هبه ضحكت: مف'يش مست'حيل عليا يا خالد
خالد ابتسم: عن اذنك يا هبه
هبه: اتفضل يا خالد؛ وسابها ومشي اما هبه فقالت بغ'ضب: انا هع'رف ازاي اكره'كم في بعض
عند سليم كان واقف بيتكلم مع واحد من رجال الأعمال وكانت عينه في نفس الوقت علي وائل ونور اللي بيرق'صوا سوا وبيتكلموا وكان حاسس بغ'يره وغ'ضب واستأذن من رجل الأعمال وطلع برا القاعه وراح يشم هوا؛ وغمض عينه وافتكر ذكرياته مع نور
فلاش باك
سليم لنور بغ'يره وغض'ب: قولتك متروح'يش الحفله دي بس مسمع'تيش الكلام
نور مسكت ايده: ي حبيبي اهدي بس محص'لش حاجه والله
سليم بغ'يره: هو ايه اللي محص'لش حاجه يا نور وانت بتقولي أنه كان بي'حاول يت'قرب منك وكمان طلب ايدك عشان ترق:صي معاه
نور: يعني هو انا رقص'ت معاه أو ادي'ته وش اصلا ي سليم لا طبعا كنت بص'ده وزعق'ت له كمان
سليم بصلها بغ:يره وعص'بيه وس'كت؛ ونور قربت منه وباس'ت خ:ده
نور بحب:حبيبي ممكن تهدي انا مراتك ي سليم وليك انت وبس وعمري ما هبقي لغيرك؛ ولا هرق'ص مع حد غيرك
سليم ضحك: لا والله مش هترق:صي مع غيري
نور ضحكت:اه والله وهنرق:ص سوا دلوقتي
وقامت شغلت اغنيه صدقني خلاص وراحت شدت سليم وبقوا يرقص'وا سوا بحب
سليم: انا بحبك اوي يا نور
نور: وانا بعشقك ي قلب نور وحض'نته(نهايه الفلاش باك)
سليم فتح عينه واتنهد وقال: حتي في دي عملتي عك'س ما قولتي ي نور
عند نور لاحظت أن سليم مش موجود في القاعه واستغربت هو راح فين
نور بع'دت ي وائل شويه وقالت: عن اذنك يا وائل عاوزه اروح اقعد
وائل ش'دها له: خلينا نرق'ص شويه كمان يا نور
نور زقت'ه وقالت بح'ده: انت اتج'ننت ازاي تش'دني بالط'ريقه دي
وائل: انا اس'ف يا نور م'ش قص'دي
نور: اس'فك مش مق'بول؛ وسابته ومشت وطلعت برا القاعه
نور كانت بدور علي سليم لحد لما شافته وراحت ليه
نور: واقف لوحدك ليه
سليم من غير ما يبصلها: عادي
نور استغربت طريقته معاها وقالت: هو انت مض'ايق عشان انا فوزت
سليم: لا ي نور انتي تستاهلي انك الفوز ده شغلك كان حلو اوي انا انبسطت انك فوزتي
نور انبسطت من كلامه وحطت ايديها علي ايده؛وقالت: طب مالك يا سليم مش بتبصلي ليه
سليم ضغ'ط علي ايد نور وقال بعص'بية خف'يفه: بترق'صي معاه ليه يا نور
نور بوج'ع: ايدي ي سليم ايدي
سليم س'اب ايديها واتنهد: اسف وبص قدامه
نور: انا مرقص'تش معاه بمزاجي يا سليم هو اللي ش'دني ورق'ص معايا بالع:افيه
سليم: لا والله؛ وكلامك وضحكك معاه ده ايه
نور: انا كنت برد علي قد الكلام وكنت مض'طره اكون مبتسمه عشان الناس؛ وبعدين انتي مض'ايق اوي كده ليه ما انت واقف مع هبه وماس'ك ايديها وبتهزر وتضحك معاها
سليم: دي خطيبتي
نور اضاي'قت منه وقالت: طب حلو اوي خليها تنفعك بقي
وسابته ومشت بس جواها كان فرحان أن سليم لسه بي'غير عليها اما سليم ابتسم بغ'يره نور عليه؛ وبعد شويه الحفله خلصت وكله روح بيته
في بيت روضه وتحديدا اوضتها كانت صاحيه بتكلم معتز
روضه: تعرف بالرغم من زع'لي منك بس كنت خ'ايفه انكم شركتكم متل'حقش تشارك في المعرض ومعرفش اشوفك
معتز: حتي لو مكناش شاركنا برضوا كنت هاجي المعرض عشان اشوفك واصالحك
روضه ابتسمت: لا والله طب افرض مردت'ش اصالحك كنت عملت ايه
معتز: كنت مسكت المايك وصالحتك قدام كل الناس اللي كانت موجوده
روضه ضحكت: ياريتني ما اتصالحت بقي عشان كنت تعمل كده
معتز: عارف انك تع'بتي عشان علاقت'نا في الس'ر بس صدقيني غص'ب عني مخب'ي بسبب الع"داوه اللي بين نور وسليم بس اوعدك اني في اقرب وقت هتكلم معاه وهاجي اطلب ايدك
روضه: لا ما خلاص شكل الوضع بينهم هيهدي بقي
معتز: وده ازاي بقي
روضه: ما نور راحت لسليم الشركه بتاعته يوم ما التصاميم انسرقت واتكلمت معاه وساعدته أنه يرسم كمان
معتز: وانا اقول سليم عرف يركز ويرسم ده كله ازاي؛ نور كانت هي السبب طب ده حلو هيسهل علينا كتير
روضه: ايوا يا حبيبي أن شاء الله خير
معتز: يارب ي عيوني؛ تعالي ننام بقي عشان نعرف نصحي الشغل
روضه: ماشي يلا تصبح علي خير ي حبيبي باي
معتز: وانتي من أهله ي روحي باي؛ وكل واحد فيهم قفل وناموا
تاني يوم
نور كانت قاعده في مكتبها وبتفكر غي'ره سليم عليها امبارح وكانت مبسوطه؛ والباب خبط
نور: ادخل
الباب فتح ودخلت السكرتيره بتاعتها؛ وقالت: فيه مش'كله ي فندم
نور: خير مش'كله ايه يا مني
مني: سعد لاقي بنت في مكتب روضه هانم بتصور ملفات المناقصة الاسبانيه
نور بعص'بية: ازاي ده يحصل وروضه كانت فين
مني: لسه مجتش ي فندم
نور: البت دي فين
مني: سعد متحفظ عليها ي فندم
نور: خليها يجبها ويجي فورا
مني: حاضر ي فندم؛ وخرجت وبعد شويه دخل سعد ومعاه البنت
نور قربت من البنت اللي كانت واقفه مرع'وبه منها؛ نور: اسمك ايه
البنت بخوف: رحمه
نور:بصي يا رحمه يا تقولي انتي بتشتغلي لحساب مين أو هكلم الش'رطه ووقتها هتت'سجني أقل حاجه ٣ سنين ومستقبلك هي'ضيع تختاري ايه بقي
رحمه بخ'وف: لا لا هتكلم
نور بعصب'ية: انط'قي وقولي شغاله لحساب مين
رحمه بخ'وف: سليم الحديدي
نور بص'دمه: ايه؟!....
13
نور بص'دمه: ايه سليم الحديدي؟!
رحمة بت'وتر: ايوا ي فندم هو أم'رني من شهر اني اقدم للشغل في شركتك وانق'له اي حاجه اعرفها ولما حصل موضوع س'رقه التصاميم أمرني اني اعرف اي صفقه هتدخليها قريب واعرف تفاصيلها عشان هو ياخ'دها منك لان هو متاكد انك انتي اللي سرق'تي التصاميم وعاوز ين'تقم منك
نور كانت بتسمع الكلام ده وهي مص'دومه وافتكرت لما سليم جه هنا واتهم'ها أنها اللي سرق'ت التصاميم؛ ولما راحتله شركته وحاولت تبرر له انها مس'رقتش التصاميم قف'ل معاها علي الموضوع
سعد لمني: تحبي نب'لغ الشرطه ي نور هانم
رحمه بخ'وف: لا لا والنبي ي نور هانم عشان خاطري سامحيني انا عملت كده عشان انا كنت محتاجه الفلوس وعرض عليا مبلغ كبير اوي ارجوكي سامحيني
نور بح'ده: تسلمي كل شغلك واي حاجه خاصه بالشركه لسعد وهتمشي من غي'ر ما تاخ'دي مستحقاتك واحمدي ربنا اني مبلغت'ش عنك؛ وانت يا سعد اتاكد بنفسك أنها م'ش م'عاها اي حاجه تخص الشركه
سعد: حاضر ي نور هانم
نور: اتفضلوا اطلعوا كلكم برا
سعد طلع هو ورحمه ومني؛ وفي الوقت ده دخلت روضه
روضه: فيه ايه ي نور
نور: حكت ليها اللي حصل
روضه بص'دمه: معقوله سليم يعمل كده هو ده رد الجميل
نور والدم'وع في عينيها: مش جديده عليه ي روضه مش اول مره يخ'ون
روضه: تقصدي ايه ي نور
نور: روحي علي مكتبك ي روضه دلوقتي؛ وبعد كده تاخدي بالك من الملفات المهمه اللي زي ده وتتعان في مكان أمن فاهمه
روضه: حاضر ي نور عن اذنك؛ ومشت راحت مكتبها
اما نور قعدت علي كرسي مكتبها ودموعها نزلت وقالت بدموع: ليه خونت'ني ووجعت'ني تاني ي سليم ليه وانا كنت بدات اصف'ي ليك ليييه
ومسكت فونها وبعتت له مسدج؛( المره الجايه ابقي ابعت ليا جاس'وس ذكي اكتر من كده الواضح أن الغ'در والخي'انه بق'وا طب'ع فيك بس خليك فاكر انك انت اللي بدأت الح'رب من تاني) وبعتت له المسدج وقفل'ت فونها
عند سليم كان بيجهز عشان يروح شركته وسمع صوت المسدج وابتسم أما لاقاها من نور وفتحها بس انصدم لما شاف اللي نور كتباه ومكنش فاهم هي تقصد ايه
سليم رن عليها كذا عليها مره بس فونها كان مغل'ق؛ وبعت ليها مسدج( نور افتحي فونك وفهميني ايه معني الكلام ده حالا)؛ وبعت ليها المسدج واستني شويه بس نور مردتش وسليم قرر أنه يروح ليها الشركه ونزل ركب عربيته ومشي
رحمه كانت خارجه من شركه نور وابتسمت بخب'ث وطلعت فونها ورنت علي رقم
رحمه: الو ي سليمان باشا اطمن كله تمام وحصل زي ما اتفقنا
سليمان: برافو عليكي يا رحمه باقي الفلوس هبعتها ليكي علي بيتك سلام
رحمه: متحرمش منك يا باشا سلام
سليمان قفل معاها وبص لوائل؛ وقال: كده ميه في الميه هي'كرهوا بعض
وائل: بس مش ممكن نور تواجه سليم وهو ين'كر ووقتها تصدقه
سليمان: مست'حيل اته'ام سليم لنور بس'رقه التصاميم هيخليها تصدق أنه ممكن يعمل كده واللي حصل بينهم زمان هيساعدنا كتير أنها تصدق
وائل: ايه اللي حصل بينهم زمان
سليمان: مش وقته ي وائل؛ بكرا يوم مهم اوي الوزراه هتختار مين الشركه اللي هتتعاون معاها في المشروع الجديد
وائل: متقل'قش ي باشا حبايبي هناك ماكدين ليا انكم الشركه المختاره
سليمان: اول ما النتيجه تطلع والوزاره تختارنا؛ هنبدا نتحرك في الخطه اللي هتخل'صنا من سليم للابد
وائل: وانا مستني اللحظه دي بفارغ الصبر يا باشا
عند سليم كان وصل شركه نور وراح السكرتيره بتاعتها
سليم: نور موجوده
مني: لا ي فندم لسه ماشيه من شويه
سليم اتنهد: طب روضه موجوده
مني: بشمهندسه روضه عندها زوم ميتنج لمده ساعتين
سليم: تمام؛ شكرا ليكي
مني ابتسمت: عفوا يا فندم
سليم نزل من الشركه وركب عربيته ومشي؛ ونور كانت بتبص عليه من ازا'ز شركتها فهي خلت السكرتيره تقول كده لأنها مكنت'ش حابه تشوف سليم أو تتكلم معاه
في مكتب روضه؛ كانت بتكلم معتز وحكتله علي اللي حصل
معتز: سليم مس'تحيل يعمل كده يا روضه اكيد فيه حاجه غل'ط
روضه: وايه اللي خلاك واثق اوي كده ما يمكن عملها من غير ما يقولك
معتز: ازاي ي روضه وانتي بتقولي أن نور ساعدته أنه يرسم التصاميم ازاي يعمل فيها كده
روضه: عشان الواضح أنه حاطط في دماغه أن نور اللي س'رقت التصاميم معن نور معمل'تش كده ابدا
معتز: وسليم م'ش طبعه أنه يتعامل بالطريقه دي
روضه: هو اصلا جه الشركه وكان عايز يقابل نور أو يقابلني بس انا ونور رفض'نا
معتز بعص'بية: ازاي يا روضه بدل ما تقابلوه وتتكلموا معاه وتفهموا ايه اللي حصل
روضه: اظن ان كل حاجه واضحه وباينه ي معتز
معتز اتنهد: سلام ي روضه دلوقتي
روضه: ماشي واس'فه اني اتكلمت معاك في الموضوع وخلف'ت اتفاقنا بس كنت مض'ايقه اوي
معتز: لا ي حبيبي ولا يهمك هكلمك تاني باي
روضه: باي ي حبيبي؛ وقفلت معاه
معتز رن علي سليم؛ وسليم رد عليه: الو
معتز: انت فين
سليم: عشر دقايق وهبقي في الشركه فيه حاجه ولا ايه
معتز: لا بشوفك اتاخ'رت ليه
سليم: شويه وجاي؛ باي
معتز: باي؛ وقفل معاه
ومعتز راح استني سليم في مكتبه؛ وبعد شويه سليم دخل مكتبه وهو باين عليه أنه مض'ايق
معتز: مالك فيه ايه
سليم وراه رساله نور؛ انا م'ش فاه'م تقصد ايه وروحت ليها الشركه عشان اقابلها مكن'تش موجوده وروضه عندها اجتماع
معتز: محتوي الرساله موضح نفسه شكلها مس'كت جاس'وس عندها في الشركه والجاس'وس ده قال إنه تب'عك وهي صدقت
سليم بعص'بية: وهي ازاي تصدق اني ممكن اعمل كده
معتز: يمكن عشان اتهم'تها بس'رقه التصاميم فصدقت انك عملت كده عشان تن'تقم منها
سليم: انا لو كنت متاكد أن نور اللي عملتها كنت انتق'مت قبل ما تفوز في المعرض ي معتز وكنت اعترفت اني عملت كده
معتز: طب مين ممكن يعمل حاجه زي دي من غير علمك
سليم سكت شويه وبص لمعتز: هبه في مكتبها
معتز: اه جات بقالها ربع ساعه
سليم خرج وراح لهبه مكتبها؛ هبه: خير ي حببيبي فيه حاجه
سليم ورا هبه رساله نور؛ وقال: انتي بعتي جاس'وس لشركه نور من غير ما تقوليلي
هبه: لا طبعا يا سليم مست'حيل اعمل كده من غير ما اقولك
سليم: اومال الرساله اللي بعتاها دي معناها اي
هبه: لع'به منها يا حبيبي طبعا
سليم: تقصدي ايه
هبه: ي حبيبي بكرا الوزاره هتعلن عن الشركه اللي هتنفذ ليها المشروع وانت مرشح بشكل قوي اوي انك شركتك تفوز وأكيد لما شافت تصاميمك وجمالها في المعرض خافت وقالت تعمل كده عشان اما شركتك تفوز تعمل ش'وشره عليك بس انا م'ش ع'وزاك تق'لق انا هحل الموضوع ده وم'ش هس'مح ليها أنها تن'فذ اللي في دماغها اطمن ي حبيبي
سليم بصلها وابتسم: مطمن طول ما انتي جنبي وب'اس ايديها
هبه: انا علطول جنبك ي روحي؛ وباس'ت خده
سليم: هروح اشوف شغلي
هبه ابتسمت: ماشي يا حبيبي
سليم ابتسم وخرج راح مكتبه؛ أما هبه فبصت الباب وابتسمت بخ'بث
بالليل؛ نور كانت وصلت الفيلا ونزلت من العربيه ولسه هتدخل لاقت حد بينادي عليها ونور بصت وكان سليم
نور اتفاج'ئت لما شافته بس مبينتش وقالت بب'رود: ايه اللي جابك ي سليم
سليم: جيت عشان نتكلم وافهم اللي تقصديه برسالتك دي
نور : والله أسأل ست رحمه بتاعتك وهي تقولك
سليم باست'غراب: رحمه مين
نور بس'خريه: ايه مش عارف اسم الجاس'وسه بتاعتك
سليم بح'ده: نور انا مبع'تش ليكي اي جواس'يس لا انا ولا اي حد تب'عي
نور: وانا م'ش مص'دقاك ي سليم
سليم أنص'دم لما نور قالت كده؛ وقال: وانا ايه اللي يخليني اصدق اللي بتقوليه ما يمكن دي خ'طه منك عشان ت'دمري سمعتي
نور بص'دمه: انا يا سليم ادم'ر سمعتك لو كنت عاوزه اعمل كده كنت عملت من زمان وأبسط حاجه مكنتش ساعدتك عشان تهدي وتعرف ترسم وتلحق المعرض
سليم: علي اساس معملت'يش كده زمان
نور: انت تقصد ايه
سليم: متعم'ليش نفسك مش فاهمه قصدي يا نور ومن الاخر انا مبع'تش ليكي جواسي'س عايزه تصدقي تمام مش ع'اوزه انتي ح'ره
وراح ركب عربيته ومشي؛ ونور فضلت واقفه مص'دومه من كلام سليم
عم نور من وراها: نور انتي كويسه
نور: اه يا عمو انا تمام
عمها: طب يلا يا حبيبي تعالي ادخلي
نور: ماشي يا حبيبي؛ ودخلت معاه
وطلعت اخدت شاور ولبست هدومها وقعدت علي السرير وافتكرت كلام سليم وفضلت تعي'ط لحد ما نامت
تاني يوم؛ في مكتب سليم كان قاعد معاه معتز وهبه
معتز: الوزارة اتاخ'رت في بعت الايميل ليه
سليم: شكل كده الاختيار موقع'ش علينا
هبه: حتي لو كده برضوا بيبعتوا ايميل
معتز: خير خير كل تأخيره وفيها خيره
سليم: أن شاء الله
وبعد شويه؛ جه لسليم ايميل من الوزاره
سليم: الايميل وصل اهو
معتز: افتحه بسرعه
سليم فتح الايميل وكانت مكتوب أن الوزارة اختارت شركته مع شركه المهدي جروب وانهم هيعملوا المشروع سوا؛ ولازم يكونوا موجودين بكرا عشان توقيع العقد ويعرفوا التفاصيل
هبه: يعني ايه هتشتغل انت ونور مع بعض
معتز: الايميل موضح نفسه
هبه: مستحيل ده يحصل ده ننس'حب احسن
سليم: لا ي هبه انا مش هنس'حب المشروع ده هينقل شركتنا نقله كبيره
هبه: هجيب ليك مشروع اكبر منه بس بلاش المشروع ده
سليم: مش سليم الحديدي اللي ينس'حب عوزاهم يقولوا ايه خ'ايف من نور ولا م'ش ق'د الشغل معاها؛ انس'ي اني انس'حب من المشروع ده
هبه بصتله بض'يق ومشت وسابته؛ معتز: مالها دي
سليم: يعم ف'كك غ'يره بنات بقي
معتز: تفتكر رد فعل نور وجدها ايه
سليم: صراحه عندي فضول اعرف بس متقلقش كله هيبان مع الوقت
في فيلا نور
سليمان بعص'بية: التعاون ده لا يمكن يحصل بقي علي اخر الزمن شركه المهدي تشارك شركه الواد ده في مشروع
نور: ي جدو اهدي ده قرار الوزاره واحنا مي'نفعش ننس'حب من المشروع ده لانه مهم اوي
سليمان: هو اللي هين'سحب مش احنا
روضه: وده ازاي ي جدو
سليمان: نور كلمي الواد ده واعرض'ي عليه مبلغ كبير او المبلغ اللي هو عاوزه عشان ينس'حب
روضه: وهو هيوافق
سليمان: الواد ده بتاع فلوس وهي'بيع زي ما باع زمان
نور غمضت عينها بوج'ع؛ وقالت: انا هط'لع أكلمه عن اذنكم وطلعت
روضه: ب'اع ايه يا جدو زمان
سليمان: م'ش شغلك ي روضه
نور رنت علي سليم؛ وسليم ابتسم لما شاف اسمها ورد
سليم: كنت متاكد انك هتكلميني بعد ما تشوفي الايميل
نور: تاخد كام وتنس'حب بقي
سليم ضحك: للدرجه دي خ'ايفه تشتغلي معايا؛ خ'ايفه انك تكوني م'ش ق'دي
نور بح'ده: انا ق'دك ون'ص ي سليم ومش بخ'اف وانت عارف
سليم: مكنتيش عرضتي عليا اني انس'حب
نور: انا قولت العرض ده عشانك لتكون انت اللي م'ش ق'دي
سليم: لا انا ق'دك يا نور ومن الاخر بقي انا مش هنس'حب عاوزه تنس'حبي انتي ده قرارك باي؛ وقفل
نور بصت الفون ودخلت لجدها
سليمان: ها يا نور قالك ايه
نور: حكت له اللي حصل
سليمان: طب حلو اوي انا هتصرف
روضه: هتعمل ايه يا جدو
سليمان: محدش له دعوه؛ وسابهم ومشي
في الليل؛ سليم وصل فيلته ونزل من العربية ولاقي سليمان واقف مستنيه
سليم: سليمان باشا ذات نفسه واقف مستنيني
سليمان: اسمع المشروع ده لازم تنس'حب منه وخ'د اللي انت عاوزه
سليم: اظن اني بلغت ردي لحفيده حضرتك
سليمان: ما انت لو منس'حبتش بالذوق هت'نسحب بالع'افيه
سليم: وده ازاي بقي
سليمان: تخيل الوزاره هيبقي رد فعلها ايه لما تعرف انك ر'د سج'ون....
14
سليمان: تخيل الوزاره هيبقي رد فعلها ايه لما تعرف انك ر'د سج'ون
سليم: والله انا مش اول ولا اخ'ر واحد يدخ'ل الس'جن ويطلع منه يبدأ حياه جديده ونضيفه وانا الحمد لله من ساعه ما خرجت من الس'جن وانا سج'لي نض'يف حتي لما كنت في الس'جن كان سج'لي نضي'ف منه؛ وقرب منها وقال: وانا وانت عارفين اني دخلت السجن ظ'لم
سليمان: من الاخر كده تاخد كام وتنس'حب من المشروع أحس'نلك
سليم: مش انا اللي ينس'حب من شغل عشان خاطر الف'لوس ي باشا واللي عن'دك اع'مله انا م'ش بخ'اف ولا بت'هدد
سليمان بغض'ب: ماشي يا ابن الحديدي ق'ابل بقي اللي ج'اي وانا ه'عرفك ازاي تت'حدي سليمان المهدي
سليم: وماله ي باشا بس خليك فاكر انت اللي جيت لب'اب الح'رب برجلي'ك؛ ونورت ي سليمان باشا وسابه ودخل الفيلا
أما سليمان فضل باصص له بعض'ب وك'ره وت'وعد؛ وقال: لازم اخل'ص منك زي ما خل'صت منك زمان وركب عربيته ومشي
تاني يوم؛ في الوزاره
نور كانت قاعده مع مسئول الوزاره اللي رحب بيها جدا وبيتكلموا؛ لحد ما الباب خبط
مسئول الوزاره: ادخل
الباب فتح ودخل منه سليم؛ ونور ابتسمت اول ما شافته لأنها كانت متأكده ان سليم مش هينسحب مهما حصل
مسئول الوزاره: اهلا اهلا بشمهندس سليم
سليم باحترام: اهلا ي فندم واسف علي التأخير
مسئول الوزاره: لا مفيش حاجه؛ اتفضل اقعد
سليم بص لنور وقال: ازيك يا بشمهندسه وقعد
نور: الحمد لله ي بشمهندس
مسئول الوزاره: انا مبسوط جدا انا اتنين من اشطر المهندسين في البلد هيشتغلوا المشروع الجديد
نور وسليم: الشرف لينا ي فندم
مسئول الوزاره: جاهزين لتوقيع العقد.
نور وسليم بصوا لبعض وقالوا: جاهزين ي فندم
وكل واحد فيهم وقع علي العقد؛ والمسئول شرح ليهم تفاصيل المشروع المطلوب ايه وبعدها الاجتماع خلص ونور وسليم سلموا علي مسئول الوزاره وقاموا مشيوا
نور: كنت متاكده انك است'حاله تنس'حب من مشروع زي ده مهما حصل
سليم: اكيد جدك رجع مض'ايق بعد ما مفاوضاته معايا فش'لت
نور باستغراب: هو جدو جالك امبارح
سليم: انت متعرفيش أنه جالي وحاول يعرض عليا فلوس ولما رفضت هددني
نور: لا معرفش وه'ددك ازاي وبإيه
سليم بصلها: متش'غليش بالك المهم في كافيه جنب الوزاره تعالي نقعد فيه ونتكلم في تفاصيل المشروع
نور: ماشي يلا
وراحوا سوا قعدوا في كافيه واتكلموا في المشروع وتفاصيله وتقسيم الشغل بينهم هيكون ازاي
سليم: حلو اوي كده ايه رايك بكرا نجمع التيم ونعمل اجتماع ونبلغهم بالتفاصيل دي كلها عشان نكسب وقت
نور: موافقه بس الاجتماع هيبقي عندي في الشركه
سليم باست'غراب: وليه مش عندي انا
نور: والله اول تعاون بينا المفروض انت اللي تيجي ليا خاصه بعد اللي عملته
سليم: لا والله عمتنا تمام ي نور ولاخر مره هقولك انا مبعتش جاسوس لشركتك عن اذنك؛ ولسه هيقوم يمشي بس نور مس'كت ايده وسليم بصلها
نور: انا عارفه ومتأكده ي سليم انك مش انت اللي بعت الجاس'وس
سليم قعد وقال: نعم يختي وأما انتي عارفه عملتي اللي عملتيه ده ليه
نور: عشان أوه'م اللي عمل كده أنه نجح وخطته نجحت ي سليم لأني مك'نتش حاجه تانيه تحصل تض'رني أو تض'رك
سليم: طب لما جيت ليكي البيت مقولتيش ليا كده ليه
نور: لاني ببساطه معرفش اللي عمل كده من عندك في الشركه ولا من عندي؛ ولما رفض'ت اقابلك كان ده دليل اني مصدقه فعلا اللي حصل وم'ش ق'ابله اسمع اي حاجه منك
سليم اتنهد: بس اللي عمل كده مش من شركتي ي نور انا متأكد
نور: بس انت عندك حد في شركتك هدفه أنه ي'وقع بينا ويخلي الع'داوه بينا ترجع تاني
سليم: تقصدي مين
نور: اقصد الشخص اللي قالك اني عملت كده عشان أدم'ر سمع'تك والمفاجاه انك صدق'ته ي سليم مهما كان بيني وبينك انا لا يمكن اعمل كده
سليم: انا قولت كده من ضي'قتي منك لما قولتي انك مش مص'دقاني
نور: مين الشخص اللي قالك كده
سليم سكت شويه وقال: مش مهم تعرفي مين بس تأكدي أن الشخص ده مش هو اللي بعت الجاسوس
نور: ولما مش هو تفتكر مين
سليم: بصي اول اجتماعين بس هما اللي هيتعملوا في الشركه بتاعتي وبتاعتك بس الاجتماعات الجايه المهمه هتتعمل في ورك شوب مع التيم بتاعنا ولو حصل اي حاجه هنقدر نعرف مين وقتها ولازم نعمل plan b ديما تحسبا لأي حاجه تحصل بس دي هتبقي بيني وبينك بس
نور ابتسم: تمام اتفقنا ي سليم
سليم ابتسم: اتفقنا ينور؛ هستناكي بكرا الساعه ١٠ عندي في الشركه واظن ده رد اعتبار لما جيت وانتي مرضتيش تقابليني معنك كنتي موجوده
نور ضحكت: تمام ماشي
سليم ابتسم: انا همشي بقي
نور: ماشي؛ بس استني انت كنت تقصد ايه بإني دم'رت سمعتك زمان
سليم بصلها شويه وقال: سيبي الماضي في الماضي ي نور لانه لو اتفتح المشروع ده م'ش هي'كمل عن اذنك
وسابها ومشي وراح ركب عربيته؛ ونور فضلت قاعده بتحاول تفهم قصد سليم ايه بس مفه'متش واتنهدت وقامت ركبت عربيتها ومشت
في الليل؛ معتز كان في اوضته بيكلم روضه
معتز: عارفه ي روضه انا مبسوط بتعاون سليم ونور ده
روضه ضحكت: اكيد عشان هتشوفني كتير طبعا
معتز ضحك: طبعا ده اهم سبب اصلا؛ بس فيه سبب تاني
روضه: ايه هو بقي
معتز: هيبقي سهل اني اقول لسليم علي موضوعنا عشان هقوله اني شوفتك وأعجبت بيكي لما اشتغلنا سوا ووقتها اجي اتقدم ليكي
روضه: ومين قالك اني وقتها هواف'ق بيك يا معتز
معتز بص'دمه: انتي بتقولي ايه يا روضه
روضه بعص'بية: اقصد اننا بقالنا سنين مع بعض وانت عاوز تمحي كل السنين دي وتخت'صرهم في الكام شهر اللي سليم ونور هيشتغلوا فيهم سوا لمجرد انك ق'لقان أن صاحب عمرك يش'ك ف'يك انك كنت بتس'رب معلومات لنور
معتز: سليم مش بس صاحب عمري ده اخويا في الرض'اعه كمان وغير كده يا روضه الوضع حساس مش بين نور وسليم لا ده بين سليم وعيلتك كلها
روضه بعص'بية: انا ملي'ش دع'وه بكل ده انت قولت ليا انك في اقرب وقت هتقول لسليم علي علاق'تنا كلها ي معتز واول لما تعمل كده اتقدم ليا غير كده لا؛ سلام يا معتز وقفلت
وكانت زع'لانه من معتز؛ أما معتز فحاول يرن عليها بس هي مكنت'ش بترد عليه
تاني يوم
نور وروضة والتيم بتاعها وصلوا لشركه سليم؛ وسليم وهبه ومعتز كانوا في استقبالهم وهبه اول ما شافت نور قربت عليهم مس'كت ايد سليم وقرب'ت منه جامد؛ ونور لما شافت كده اضاي'قت اوي بس مبينتش ومعتز كان بيبص لروضه بس روضه كانت مت'جاهلة نظراته
سليم ابتسمت: نورتي شركه سليم الحديدي يا بشمهندسه نور
نور من غ'ير ما تب'تسم: بنورك يا بشمهندس سليم
سليم استغرب طريقه نور؛ وهبه حطت ايديها علي يد سليم اللي مس'كاها وقالت بخ'بث: نورتي الشركه ي نور
نور حست بغ'يره وغ'ضب جواها وقالت بب'رود: بنورك
روضه: هو هنفضل واقفين كتير مش هندخل بقي
معتز: فيه ايه اهدي بنرحب بيكم
روضه: مظنش أن ده وقت ترحيب
نور: احنا جايين هنا عشان نشتغل مش عشان ترحيب
سليم كان مستغرب نور ومش عارف هي مالها وقال: اتفضلي يا بشهندسه علي اوضه الإجتماعات
نور: تمام وراحوا كلهم اوضه الإجتماعات
خالد لما شاف نور راح ليها وقال: نورتي الشركه كلها ي نور بجد ومبسوط أننا هنشتغل سوا اوي وبا'س ايديها
نور بابتسامه: ميرسي يا خالد شكرا
سليم حس بالغي:ره؛ وقال ب'حده: ياريت نبدا شغل بقي
خالد بصله بضي'ق؛ اما نور فقالت بب'رود: تمام يلا
نور وسليم بدئوا يشتغلوا ويقولوا الخطه اللي اشتغلوا عليها سوا والكل كان مبهور بالاندماج والتوافق اللي بينهم وأعجب وا بالخ'طه اللي اشتغلوا عليها سوا
سليم: هناخد بريك نص ساعه وبعدها هنقولكم علي المطلوب منكم تقدروا تتفضلوا
الكل قام ياخد بريك؛ وبص لنور وقال: لسه زي ما انتي بتحبي تشتغلي وانتي رافع'ه شعرك بالق'لم
نور ابتسمت: ودي حاجه حلوه ولا وح'شه بقي
سليم ضحك: حلوه طبعا
هبه راحت لسليم وحضن:ته: برافو يا حبيبي شغلك حلو اوي كالعاده ولع'بت في شعره
سليم ح'ضنها: ميرسي يا حبيبي
نور لما شافت كده اضاي'قت اوي وخرجت برا اوضه الإجتماعات
سليم اخد باله أن نور وبص لهبه وقال: ثواني وجاي
هبه: انت رايح فين
سليم: هروح الح'مام واجي
هبه ابتسمت: ماشي يا حبيبي
سليم ابتسم ومشي؛ وهبه ابتسمت بخ'بث وقالت: ولسه ي نور هت'شوفي
معتز شاف روضه واقفه مع واحد من التيم بتاعهم وبتتكلم معاه وحس بغي'ره اوي وراح ليهم
معتز بح'ده: اتفضل يا ايمن روح هات ملف.... من مكتبي
ايمن: حاضر ي فندم؛ وبص لروضه عن اذنك يا انسه روضه
روضه ابتسمت: اتفضل؛ ومشي
معتز لروضه بح'ده: انتي واقفه بتتكلمي معاه ليه
روضه بب'رود: وفيها ايه احنا هنشتغل مع بعض
معتز بغ'يره: لا تتكلمي معاه ولا مع غيره تتكلمي معايا انا وبس
روضه فرحت بغ'يره معتز بس دار'ته وقالت: والله انا حره ي معتز
معتز بعصب'ية: هي بقت كده يا روضه
روضه: اه يا معتز لحد ما تعمل اللي انا عوزاه واظن أن ده حقي؛ عن اذنك وسابته ومشت ومعتز كان متغ'اظ منها
خالد شاف نور واقفه لوحدها وراح ليها؛ وكان باين علي نور أنها مضاي'قه
خالد: مالك يا نور فيه اي
نور: مفيش حاجه يا خالد انا تمام
خالد: لا فيه انتي مض'ايقه عشان شوفتي قرب سليم وهبه سوا
نور بت:وتر بس دا'رته وقالت: لا طبعا ايه العلاقه
خالد: بلاش تداري ي نور باينه يعني وقال بخ'بث: صراحه ي نور ليكي حق تزعلي اصل سليم بيحب هبه اوي اوي أول مره اشوفه بيعامل حد بالحن'يه والرومانس'يه دي تقريبا مش بتطلع من مكتبه
نور حست بغ'يره وغض'ب جواها ولسه هترد؛ سمعت صوت سليم وهو بيقول بعص'بية: انت سايب شغلك وواقف بتعمل ايه هنا ايه يا خالد
خالد: كنت بطمن علي نور بس
سليم بعص'بية: روح شوف شغلك يلا
خالد بغ'ضب بس اخفاه: حاضر ي سليم عن اذنكم؛ وسابهم ومشي
سليم لنور: الكلام اللي قاله خالد ده مش صح يا نور
نور بصت لسليم وقالت: اظن أننا جاين هنا عشان نشتغل وبس ي سليم؛ وسابته ومشت وسليم اتنهد ودخل وراها
ودخلوا كملوا الاجتماع وقس'موا التاكسات ما بينهم واتفقوا إن الاجتماع الجاي في شركه نور
في الليل؛ في مكتب جد نور
عم نور: ممكن اعرف ي بابا انت لسه ليه متضايق من الشراكه دي
سليمان بغض'ب: لازم اضايق ي محمود الشراكه دي هتقربهم من بعض تاني
محمود: مست'حيل ي بابا بعد اللي حصل زمان يرج'عوا يقربوا من بعض تاني
سليمان بعص'بية: لو مقربوش من بعض اللي مست'خبي هيبان وساعتها نور هتعرف أن سليم متخ'لهاش عنها زي ما هي فاكره أو هو هيعرف ان نور مش سبب دخوله الس'جن زي ما هو فاكر....
15
سليمان بعص'بية: لو مقرب'وش من بعض اللي مست'خبي هيبان وساعتها نور هتعرف أن سليم متخ'لاش عنها زي ما هي فاكره أو هو هيعرف ان نور مش سبب دخوله الس'جن زي ما هو فاكر
محمود: اطمن ي باشا ده مست"حيل يحصل وحتي لو حصل نور مس'تحيل تص'دقه انت ناسي أنها شافت ورق'ه طل"اقها منه وشي'ك الفل'وس كمان
سليمان: شكلك انت اللي ناسي يا محمود أن ورق'ه ال'طلاق اللي نور شافتها كانت م'زوره اصلا
محمود: سليم فعلا طل'ق نور ي بابا بس الفرق أنه طل'قها بتاريخ غير التاريخ اللي شافته وأنها مس'تلمتش الورقه الاصليه
سليمان: افرض سليم واجه نور أنها السبب في س'جنه وهي أنك'رت وحكتله اللي حصل
محمود: ولا واحد في'هم هي'صدق التاني ي بابا لأن كل واحد فيهم معاه دليل أنهم السب'ب في اللي حص'ل لبعض
سليمان: انت شايف كده ي محمود
محمود: ايوا ي باشا اطمن الخ'طه اللي حطت'ها زمان عشان تفرقه'م عن بع'ض ماشيه مظب'وط اوي ومهما حصل نور وسليم مش هيج'تمعوا تاني
سليمان: وهو ده المطلوب ي محمود أنهم يف'ضلوا بع"يد عن بعض
نور كانت بتسمع كل الكلام ده وهي مص'دومه والدم'وع ن'ازلة من عين'يها وم'ش مص'دقه أن جدها وعمها هما اللي خط'طوا وعملوا كل ده عشان يفرق'وها عن سليم؛ نور طلعت تجري برا الفيلا وركبت تاكسي وقالتله عنوان فيلا سليم والتاكسي اتحرك بيها
في فيلا سليم؛ سليم كان قاعد مع مامته واخته والباب خبط
مامته: يتري مين اللي جاي دلوقتي
سليم: هقوم اشوف اهو؛ وقام فتح الباب واتف'اجئ لما شاف نور واقفه بتع'يط
سليم: مالك ي نور فيه ايه
نور حض'نت سليم وانه'ارت من العي'اط في حض'نه؛ سليم حض'نها وقال بخ'ضة: بتعي'طي ليه يا نور حصل ايه
نور بدم'وع: اللي حصل أن انا وانت كنا عايشين في وه'م طول السنين اللي ف'اتت كل واحد فينا كان فاكر انه اذ'ي التاني بس الحقيقه ان انا وانت كنا ض'حايا لع'به اتلعب'ت علي'نا
سليم استغرب كلام نور ومكنش فاهم هي تقصد ايه وم'سك ايدي'ها ودخلها وقعد قصدها وقال: تقصدي ايه ي نور بكلامك ده
نور بدم'وع: هحكيلك وحكت له الكلام اللي سمعته من جدها وعمها؛ وسليم كان بيسمع الكلام ده وهو م'صدوم
سليم بص'دمه: انا م'ش فاهم حاجه من اللي بتقوليه ي نور انا فعلا طلقت'ك بس بعد ما اتح'كم عليا بالس'جن مش قبلها
نور: انت اصلا اتسج'نت ازاي انا معرفش حاجه عن الموضوع ده
سليم: فاكره ملف المناق'صة اللي ادته ليكي اليوم اللي جيتي ليا فيه الشركه وانا كنت خ'ارج مع خالد قولتك وديه الشقه بتاعه الشباب عشان كنت قاعد مع خالد ومعتز لأنهم مش بيتف'قوا سوا اوي لحد ما فارس يرجع
نور: اه فكراه وانت ادتني المفتاح يومها وروحت حطيته في درج الكوميدينو في اوضتك وبعتلك انا حطيته فين وقف'لت الشقه تاني وحطيت المفتاح ت'حت المشايه اللي قدام باب الشقه
سليم اتنهد: الملف ده اخت'في ي نور ومكن'ش موجود
نور بص'دمه: نعم اخت'في ازاي والله العظيم انا حطيته بإيدي في المكان اللي قولتك عليه
سليم: ده اللي خالد قاله ليا لما كلمته عشان يجيبه ليا الشركه
نور: وخالد يجيبه ليك ليه اصلا؛ هو ايه اللي حصل اليوم ده
سليم: هحكيلك ي نور
فلاش باك
خالد دخل علي سليم أوضته ولاقي أنه لسه نايم
خالد: سليم ي سليم اصحي يعم مش هتروح شغلك ولا اي
سليم بنوم: هي الساعه كام
خالد: الساعه ٩ يخويا
سليم قام بسرعه: ي'نهار ابي'ض ده الاجتماع الساعه ١٠ ونص؛ ومسك فونه واستغرب أنه نور م'ش صحته زي ما متفق معاها
خالد: مش وقته استغراب يعم سليم قوم عشان تلحق شغلك
سليم: قومت اهو؛ وراح بسرعه اخد شاور ولبس هدومه ونزل بسرعه عشان يروح شغله وركب الاوبر وكان بيرن علي نور بس فونها كان مغ:لق وقل'ق عليها اوي واكتشف أنه نس'ي الملف وكان خلاص قرب يوصل علي الشركه ورن علي خالد
خالد: ايه يا سليم
سليم: خالد انا نس'يت ملف مهم جدا هتلاقيه في درج الكوميدينو هاته وتعالي ليا علي الشركه
خالد: حاضر ي صاحبي هجيبه واجيلك باي
سليم: باي؛ وكان وصل الشركه وطلع مكتبه وكان بيحاول يرن علي نور ويبعت ليها بس فونها مغل'ق وكان ق'لقان اوي
خالد رن علي سليم؛ سليم رد: الو ي خالد
خالد: سليم انا م'ش لاق'ي الملف
سليم بص:دمه: ازاي نور قالتلي انها حطته في درج الكوميدينو
خالد: انا دورت في كل حته وفي الاوض كلها ملقتش حاجه
سليم بعص'بيه: ازاي يعني دي كارث'ه ي خالد الملف مهم جدا انا كده ه'روح في داهي'ه
خالد: طب اهدي وانا هدور عليه تاني؛ باي
سليم:طب بسرعه معتش فيه وقت؛باي وقفل معاه
ورن علي نور بس فونها مغ'لق برضوا؛ ومدير الشركه دخل عليه وقال: ملف المن'اقصه معاك يا سليم
سليم حاول يبان هادي: اه يا فندم
مدير الشركه: طب هات'ه عشان اراجعها معاك
سليم اتوت'ر وسك'ت؛ والمدير قاله: سليم بقولك هات الملف
سليم: الملف م'ش مع'ايا ي فندم
مدير الشركه بعصب'ية: يعني ايه اومال الملف راح فين
سليم لسه هيرد؛ بس المدير التنفيذي دخل وقال: الح'ق ي فندم ملف المناق'صة وصل الشركه المناف'سه
مدير الشركه بص لسليم بعص'بية: انت بع'تنا للشركه المناف'سه
سليم: لا والله ي فندم انا معملت'ش كده اكيد فيه حاجه غل'ط
مدير الشركه: حاجه غ'لط ازاي والملف م'ش م'عاك اصلا
سليم: الملف انس'رق مني يا فندم بس والله العظيم ما بع'ته الشركه المناف'سه
مدير الشركه: ه'تدفع ت'من خيانت'ك دي غال'ي يا سليم بل'غوا ال'شرطه فورا
سليم: لا لا ش'رطه ايه والله العظيم انا مظ'لوم يا فندم
بس لا ح'ياه لمن ت'نادي والش'رطه جات وقب'ضوا علي سليم (نهايه الفلاش باك)
سليم: وال'شرطه جات وقب'ضت عليا والم'فاجاه أنهم لاق'وا ايميل تواصل بيني وبين الشركه المناف'سه ولما طلبت شاهدتك انتي مج'تيش فوقتها اتاكدت انك بعتي'ني ومكنت"ش عارف ليه عملتي كده واتح'كم علي'ا ب ٣ سنين سج'ن
نور بدم'وع: خالد كد'اب يا سليم ك'داب والله العظيم انا حطيت الملف بإيدي في الدرج ازاي يعني مك'نش موج'ود؛ بس استني انا شوفت خالد من فتره ط'الع من عندنا في الفيلا ولما سألته قالي أنه كان جاي عشاني بس انا مصدقت'ش اكيد ده الدليل اللي جدي وعمي يقصدوه
سليم بص'دمه: خالد؟! طب وليه يعمل كده فيا؛ انا اصلا مستغرب من الكلام اللي قاله ليكي عليا انا وهبه وهو م'ش ص'ح اصلا
نور: معرفش ي سليم معرفش بس والله العظيم انا حطيت الملف بإيدي في درج الكوميدينو انا مخنت'كش
ماما سليم: انتي ليه فونك كان مغ'لق اليوم ده
نور بدم'وع: عشان وقتها جدي عرف بج'وازي من سليم واخ'د مني الفون وك'سره وقالي أن سليم طلقن'ي ووراني ورقه الط'لاق الم'زوره واجب'رني إني اعمل عمل'يه اجه'اض
ماما سليم بص'دمه: اجب'رك ازاي؟!
نور بدم:وع: جاب ليا دكتور الفيلا وش'دني غص'ب عني جوا الاوضه وعمل ليا الع'مليه
ماما سليم بدم'وع: دول لا يم'كن يكون في قلوبهم رح'مه ابدا
سليم كان بيسمع الكلام ده وجواها غض'ب وانت'قام كب'ير وح'لف أنه لازم ينت'قم
نور: انا جيت عشان كان لازم تعرف اللع'به اللي حصلت علينا يا سليم وتعرف اني مش انا اللي اذيت'ك
سليم: ناويه تعملي ايه يا نور
نور: معرفش ي سليم بس انا لازم امشي دلوقتي عشان محدش يش'ك فيه حاجه لان عربيتي في البيت وانا جيت بتاكسي
سليم: طب يلا عشان اوصلك
نور: بلاش يا سليم عشان مح'دش يش'وفك وياخد باله من حاجه
سليم: مش مهم يا نور؛ يلا هوصلك ومس'ك ايدي'ها وخرجوا
نور ركبت العربيه وسندت راسها علي الشباك وسليم ركب وساق بالعربيه؛ وبص علي نور اللي كانت سرحانه وخد'ها في حض'نه
نور حضنت سليم والدم'وع نزل'ت من عي'نيها وسليم باس راسها وقال: اهدي ي نور عشان خاطري وبلاش ع'ياط
نور بدم'وع: اهدي ازاي ي سليم بس وانا طول السنين اللي فاتت دي كنت عايشه في ك'ذبه كب'يره وراح ضح'ية الك'ذبة دي ابننا انا كل حاجه حصلت اليوم ده ج'ايه في دماغي حرفيا
سليم دم'وعه نزل'ت وطب'طب عليها؛ وقال: انا عاوزك دلوقتي ته'دي عشان محدش يش'ك في حاجه ونعرف نتصرف
نور بصتله: تقصد ايه
سليم: محدش كان يعرف بموضوع جوازنا غير معتز وسمر وفارس وخالد؛ وسمر وفارس سافروا بعد جوازنا بشهر ومعتز مست'حيل يعمل كده مفيش غير خالد خاصه بعد ك'ذبه في موضوع الملف بس لازم نتاكد
نور: هنتاكد ازاي
سليم م'سك ايدي'ها: سب'يلي انا الموضوع ده وانا هتصرف ي نور بس اهم حاجه انك تهدي عشان محدش يحس بحاجه وانا جنبك ومعاكي مش هسيبك
نور ابتسمت: حاضر ي سليم
وبعد شويه سليم وصل نور الفيلا وبصلها: خ'دي ش'اور وارتاحي ونامي ي نور واول ما تصحي كلميني
نور: حاضر تصبح علي خير
سليم بابتسامه: وانتي من أهله
نور نزلت ودخلت الفيلا؛ اما سليم فبص للفيلا بغ'ضب وك'ره وقال بله'جه انت'قام: وح'ياه كل دم'عه نز'لت منك يا نور ورح'مه اب'ننا والس'جن اللي اتس'جنته ظ'لم لكل حد اش'ترك في اللعبه دي هي'دفع التم'ن غال'ي' اوي؛ وشغل عربيته ومشي
تاني يوم
سليم وصل الشركه وقبل ما يدخل مكتبه بص علي مكتب خالد
سليم السكرتيره: بشمهندس خالد جه ولا لسه
السكرتيره: لا لسه ي فندم
سليم: تمام؛ ودخل مكتب خالد وبدأ يدور فيه وفي كل ملفاته يمكن يلاقي حاجه واتف'اجئ لما لاقي صوره نور موجوده في ملف من ملفاته من ايام ما كانوا في الكليه وكان موجود علي ضهر الصوره مش هت'بقي غ'ير لي'ا انا وبس ي نور
سليم بص للصوره بغض'ب وقال: اللي عم'لته فيا وفي نور مش هي'عدي بالس'اهل ابدا ي خالد....
تابعووووووني
رواية زواج لدقائق معدودة كامله من هنا
رواية خيانة الوعد كامله من هنا
رواية الطفله والوحش كامله من هنا
رواية جحيم الغيره كامله من هنا
رواية مابين الضلوع كامله من هنا
رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا
رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا
الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا
إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا
جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا
انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
تعليقات
إرسال تعليق