القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حرب العشاق الفصل الثالث عشر حتى الفصل التاسع عشر بقلم كيان كاتبه حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية حرب العشاق الفصل الثالث عشر حتى الفصل التاسع عشر بقلم كيان كاتبه حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية حرب العشاق الفصل الثالث عشر حتى الفصل التاسع عشر بقلم كيان كاتبه حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


وهدان بجمود : مين قال ابوها مش موجود ، منا موجود اهو 


وقفت صفا بفرحه من وجوده : عمي.......................


الحاج سليمان قال بهدوء : تعالي يا وهدان ،  وهدان ابني في مقام ابوها و الكل عارف انوا بيعز صفا زي بنته 


وهدان  بحده في كلامه : بس صفا مش زي بنتي وبص علي صفا بحب وعيون لامعه صفا بنتي يا حج  


ابتسمت صفا علي كلامه و فكرته بيقول كده من حبوا فيها 


عيسي كان أعقد بيبتسم بخبث قال في باله : علشان كده هتجوز صفا و اوجعكك فيها بس اصبر عليا يا وهدان الصبر حلو 


قال الحاج سليمان : وهدان................


عيسي بخبث : مش وقته كلام يا حج سليمان خلينا نكتب الكتاب و بعدين نبقي نتكلم 


صفا كانت مديه ضهرها لعيسي ومكنتش واخده بالها منه اصلان قالت بستغراب : الصوت ده انا سمعته فين لفت بسرعه علشان تشوفه اتصدمت لما لقيته هو 


عيسي لما شفها بتبص عليه بستغراب ابتسم و هز رأسه معني ايوه انا الي في بالك 


الحاج سليمان قال بهدوء : تعالي يا وهدان حط ايدك في ايد عيسي خلينا نكتب الكتاب 


وهدان بعدم رضا : بس...........


الحاج سليمان هو بيبصله بغضب : وهدان


وهدان بطاعه : حاضر يا حج


تم كتب الكتاب تحت صدمه صفا و تحدي عيسي لوهدان 


وقف وهدان وخد عيسي بالحض وقال بصوت يكاد مسموع : انا كان عندي استعداد ابوظ الجوازاه دي بس انا حبيت ادي بنتي لراجل زيك وانا عارف انك هتحبها و تخاف عليها كمان 


عيسي هو يبادله الحضن : متقلقلش بنت اخوك هتتمني الموت و مش هطوله 


بعد وهدان عنه وبص عليه بعيون حمراء ابتسم عيسي بخبث وقال : يلا يا عروسه


وهدان بعدم بفهم : علي فين......!!!!! 


عيسي : وهو انت متعرفش انوا الحاج سليمان اتفاق معانا انو بعد كتب الكتاب كل واحد هياخد عروسه معه من غير فرح


وهدان وهو بيبص علي أبوه وبعدين بص علي عيسي : انت بتقول ايه بنت و هدان الجبالي هيتعملها اكبر فرح 


عيسي بخبث : بس الحاج سليمان موافق 


وهدان و هو يجز على سنانه : وأبوها مش موافق و بنتي هيتعملها فرح و اكمل بخبث اصل امها عايزه تفرح بيها 


صفا وهي تقترب منه قال بصوت ضعيف : انت لقيت اهلي 


كل ده و عيسي و عيلته واقفين مش فاهمين حاجه 


وهدان وهو يحضن خدها بين يده : اه مطلعوش غرب يا صفا 


صفا بدموع و وخوف : هما مين.........؟؟؟؟


وهدان بعيون حمراء : انا انا ابوكي يا صفا ، انا ابوكي 


الحاج سليمان بصدمه : انت بتقول ايه يا وهدان طب إذا و انت مش متجوز 


عيسي هو بيبص لجده علشان يفهم قال الحاج عتمان بصوت واطي : دي مش بنت حسن حسن كان متبنها ومحدش يعرف مين أهلها الحقيقين 


بصت له صفا بصدمه وهي تبكي قال وهدان بعيون حمراء : بتبكي يا صفا مش فرحانه انوا انا ابوكي 


صفا بصوت فيه رعشه : وهي امي صح 


قال عيسي بخبث : يعني البنت دي بنت حرام................


بص عليه وهدان بغضب و عيون نار اتهم صوت من الخلف : لا بنت حالا يا ابن خويا 


بص الكل علي مصدر الصوت و كانت خديجه 


انصدم الحاج عتمان وقال : خديجه.........


بصت خديجه في الأرض حسان بغضب وهو بيقرب منها ويمسكها من شعرها : اه يا فاجره يعني دي طلعت بنتك ومن مين من الي قتل اخوكي 


وهدان هو بينزل ايد حسان من عليها : ايدك ماتتمدش علي مراتي يا حسان انت سماع


الحاج عتمان بصوت مهزوز : جبتي بنت من ابن الجبالي في الحرام هو ده الي حطيتي رسنا في الطين عشانه 


نزل كف من الحاج سليمان علي وش وهدان : ديما كنت بقول عليك صغير بس عقال و دماغك كبيره متوقعتش منك حاجه زي دي 


خديجه كانت بتعيط بهستريا


 و هدان قال بهدوء : بس خديجه مراتي من عشرين سنه علي سنه الله ورسوله و انا مطلقتهاش لحد دلوقتي و صفا بنتي و مش بنت حرام و انا مغلطش يا بوي...........


اقطع حديثه صوت خبطه جامده علي الارض بصوا كلهم لمصدر الصوت لقوا صفا واقعه على الأرض و مغما عليها....................

14


بصوا كلهم الي مصدر صوت الخبطه لقوي صفا مغمي عليها جري عليها وهدان و عيسي بلهفه 


وهدان بخوف : صفا ، صفا ردي عليا 


عيسي ببعض التوتر وهو بيشلها و بينادي على الغفير : ابعت شيع الحكيم يجي علي دوار العزيزه


وهدان و هو يمسك يده بخوف وقلقل هو عايز يحملها بدل عيسي : لا هاته علي دوار الجبالي


عيسي باعتراض وغضب هو يبعد عنه : مراتي هتيجي معايا يا وهدان باشا


خديجه بدموع وخوف : مش وقته يا وهدان خلينا نشوف مالها يلا يا عيسي 


في دوار العزيزه كان الحكيم كشف علي صفا 


وهدان بقلقل : مالها يا حكيم 


الحكيم : لا متقلقش يا وهدان باشا دي هبوط من التوتر و قله الاكل 


حليمه هو بتبص على عيسي بغيظ وغضب الي أعقد علي السرير جنب صفا بخوف بعدين بصت لخديجه الي كانت بتعيط 


وهدان ببعض الهدوء : شكرا يا حكيم تعبناك معانا 


مشي الحكيم و قال الحاج سليمان بهدوء : يلا يا وهدان نمشي احنا كمان 


وهدان : بس انا مش همشي غير وبنتي معايا 


حميده بستغراب : بنتك...................


الحاج عتمان بحده : بنتك معا جوزها يا وهدان مش هيكلها يعني وبص علي خديجه الي كانت بتعيط قال بجدية وخد مراتك معاك 


خديجه وهي تمسح دموعها : لا أنا مش هروح في حته يا بوي انا هعقد جنب بنتي 


الحاج عتمان هو بيبص بعيد عنها : انا مش ابوكي انا معنديش بنات 


خديجه وهي تمسك يده و هتحب عليها : سمحني والنبي يا حج بلاش تقسي عليا 


الحاج عتمان وهو بيبص عليها بعيون حمراء : خد مراتك وامشي يا وهدان وبكره عيسي هيجيب صفا و يجي يبصوا عليكوا 


شد وهدان ايد خديجه وبص علي صفا بدموع وقال بصوت متحشر   خلي بالك منها يا عيسي و مشي بسرعه و هو ماسك خديجه كل ده بيحصل تحت صدمه حميده


مشي كل من الغرفه وعيسي راح يجب ميه من عدا حميده الي كانت بتبص علي صفا بصدمه قالت : بقي انتي طلعتي بنت وهدان وخديجة 


وقربت منها بغل وبقت تخنفق فيها : انا هتقلك وبرد ناري هوجع قلب خديجه وهدان عليكي 


دخل عيسي بصدمه من الي أمه بتعمله حط الازازه بسرعه و قرب من أمه بعدها عن صفا الي مكنتش اقدره تاخد نفسها قال بغضب : بتعمل ايه يما.......


حميده بحقد : هاقتلها وقربت منها تاني 


عيسي بغضب وهو يمسك ايد أمه : ابعدي عنها هتقتلي مراتي 


حميده بسخرية ؛ مراتك بنت وهدان الي قتل ابوك بقت مراتك 


عيسي بزهق : خلاص يا ما صفا مراتي وحق ابوي انا هجيبه


حميده بسخرية : بعد الي انا شوفته وخوفك عليها عرفت انك عمرك ما هتجيب حق ابوك يا ابن بطني مشيت بغضب


بص عيسي لطفها و بعدين راح لصفا بسرعه الي كانت بتاخد نفسها بالعافيه و شربها ميه


 عيسي بحنان : اهدي....... 


كانت صفا شبه فاقده للوعي حضنت عيسي ونامت علي كتفه خدها عيسي في حضنه ولف ايده علي وسطها قال هو بيستغرب من حالته : مش عارف ايه الي انا بعمله بس حاسس انو انا بقيت ضعيف  


في دوار الجبالي بالتحديد في اوضه خديجه 


كانت اعقده علي السرير بعيون حمراء دخل وهدان الي كان باين عليه التعب قلع الجلبيه بتعته وقال : عملتي كده ليه 


خديجه بتبص عليه و مبتردش


وهدان وهو بيمسكها من كتفها  و يوقفها قال بعيون حمراء : ردي عليا عملتي كده ليه مجتيش وقولتيلي ليه انوا صفا بنتي ليه خبتي عني هونت عليكي 


خديجه بدموع : وانا هونت عليك يا وهدان 


وهدان وهو يلمس خدها : عمرك ما هونتي عليا 


خديجه بعيون حمراء : لا هونت يا..................


ابتلع وهدان باقي جملتها بين شفايفو بقي بيبو، سها بجنون و انفعال سابها بالعافيه لما لقها محتاجه الهواء شدها لحضنه بسرعه وقال هو بيحضنها : وحشتيني يا خديجه


خديجه بدموع وهي تبادله : وأنت كمان وحشتني يا وهدان برغم انك اتسترت علي اخوك الي اتقل اخويا لكن قلبي مقدرش يكرهك..................


عايز أقول لحميده ابن بطنك مش هيبقي ابن بطنك بعد كده 😂🤭🙂🙃


15


بعد وهدان عنها بهدوء : لسه منستيش يا خديجه


خديجه بعيون حمراء : انسي ، انسي إذا وانا شايفه الي اقتل اخويا عايش حياته عادي ولا كانه عمل حاجه


وهدان : بس انا دفعت تمن دم اخوكي وسلمت نفسي للحكومه


خديجه بعصبية ودموع : وابوك عمل ايه طلعك منها علشان انت بريق بس اخوك سرته مجتش خالص انا الي مزعلني انوا عارفه مين الي اقت*ل اخويا و سكت و منطقتش 


وهدان وهو بيحط ايده على كتفها : انسي يا خديجه ده موضوع عدي عليه عشرين سنه


خديجه وهي تنزع ايده : مش بالسهولة دي يا وهدان 


خلصت خديجه كلامها وراحت نامت علي السرير بص عليها وهدان بتعب و خنقه 


تاني يوم في دوار العزيزه بالتحديد في اوضه عيسي 


صحي من النوم ملقاش صفا في الاوضه قام بخضه بقي يدور عليها نزل تحت لقي صفا اعقده وأمه واقفه شايطه 


بصت عليه حميده بغضب : صحيت يا عريس تعالي شوف مراتك بتعمل ايه


عيسي : في ايه على الصبح يا ما وأنتي وهو بيوجه كلام لصفا ايه الي نزلك تحت 


صفا وهي تبتبص حوليها بستعباط : بتكلم مين يا ابن حميده 


عيسي بزهول من طريقتها : بكلمك يا ختي هو في مين غيرك هنا 


صفا بابتسامه بارده : بس انا ليا اسم يا ابن حميده


حميده بهزول و بصوت عالي : تصدقي انتي قليله الادب بتردي على جوزك 


صفا بسخرية : مش جيباه من برا يا مرات خالي 


الحاج عتمان هو جاي على الصوت : في ايه صتكوا عالي ليه  بص على حميده بحده وقال اه خديجه مش موجود معليه صوتك ليه بقي 


حميده بغضب : بس بنتها هينا واوسخ من امها.............


عيسي ببعض العصبيه : اماااااااا............


بص لها الحاج عتمان بنظره اخرستها وبص على عيسي الي كان لابس فانله بحملات و بنطلون بيتي وقال : روح البس وخد مراتك روح زوروا دوار الجبالي


عيسي بهدوء : حاضر يا جدي 


في دوار الجبالي كان الكل أعقد بيفطر ما عدا خديجه في جو من القلقل بعد الي عرفوه


كانت سلوي اعقده بغضب قالت في نفسها وهي بتبص لوهدان بغل : انت السبب انت الي جبتها هنا والنبي ما هخليها تتهنا يوم واحد في الدوار ده بس اصبر و شوف وبقت بتبص بعنيها على السلم ابتسمت بسخرية و اكملت كنت عارفه انو هي مش هتنزل هتعمل نفسها مكثوفه من الي هي عملته بقي يلا مكنتش طايقه اشوفها اصلان


قاطع تفكيرها صوت كعب بصوا كلهم نحيت الصوت كانت خديجه نازله لابسه عبايه بيتي لونها نبيتي استقبال و عماله الطارحه من وار و مطلعه شعرها و لابسه كعب عالي 


اديق وهدان من شعرها الي باين بص أقدامه بغضب اما حمدان كان بيبص عليها باعجاب واضح اما سلوي كانت بتبص عليها بصدمه وزهول


خديجه وهي تعقد جنب وهدان بثقه : صباح الخير يا جماعه


بص لها وهدان بغضب واضح لحظت خديجه وفهمت ايه الي وراي غضبه بلعت ريقها وبصت بعيد وحاولت مبينش خوفها ميل عليها وهدان وقال بغضب اعمي : و حيات صفا عند لاوريكي يا خديجه 


سلوي بسخرية : صدق الي قال الي اختشوا ماتوا 


كان لسه وهدان هيرد عليها مسكت خديجه ايده  وهي بتبص ليها قالت : مين الي ضحك عليكي وقالك كده يا سلوي ما هما لسه عايشين و بيتكلموا اهو بيحطوا السم في حيات الناس كمان 


وقفت سلوي بغضب : اصدك على مين يا بنت عتمان  


خديجه بابتسامه بارده : والله مقصدتش حد بكلامي بس لو انتي ختي الكلام على نفسك................


الحاج سليمان هو يقاطع كلامها بغضب : ما خلاص انتي وهي حتي الاكل مبقاش عليه راحه وأكمل كلامه و بيبص علي سلوي اعقدي كملي اكل يا سلوي


سلوي وهي ماشيه : شبعت يا حج 


في دوار العزيزه بالتحديد في اوضه عيسي


كان واقف بيعدل جلبيته ادام المراه بص على صفا الي كانت واقفه تتامله أقدام الأوضه


قال بغرور وثقه : عارف انوا انا حلو 


صفا بسخرية : لا وحيات كانت بقول الي يشوفك وأنت لبس الجلبيه ميفكرش انوا في برص تحتها


عيسي بصدمه : برص ، أنا برص 


ضحكت صفا بشده عليه بص عليها عيسي بزهول : بتضحكي........


صفا بابتسامه : يلا يا ابن حميد علشان منتاخرش


مشيت صفا و بص يعسي لطفها و بعدين بص في المرايه واستبدلت ملامحه الي الخبث طلع تلفونه ورن علي حد ........................


تفتكروا ابن حميده هيعمل ايه 🙂🙃🤭


16


في دوار الجبالي كان عيسي و صفا وصلوا هناك 


دخلت صفا وباست ايد الحاج سليمان : وحشتني يا جدي 


الحاج سليمان هو يخدها في حضنه : يا بكاشه لحقت اوحشك


بعدت صفا عن حضنه و راحت سلمت علي رباب بحب : وحشتيني يا ام صفا 


رباب وهي تبادلها الحضن بفرحه : وانتي اكتر يا نور عيني 


كل هذا تحت نظرات وهدان و خديجه الي كانوا واقفين في صمت 


سلوي وهي أقصده تدايق خديجه و هدان : مسلمتيش علي عمك و مرات عمك يا صفا لتكوني زعلانه منهم 


ابتسم عيسي بخبث علي كلام تلك الحربايه


صفا وهي تبعد عن حضن رباب بهدوء قالت : محدش بيزعل من حبيبه يا مرات عمي


ابتسم و هدان علي كلامها بصت صفا نحيته وقربت منه بعيون حمراء وقفت قصاده فتح لها وهدان درعاته ارتمت صفا في حضنه بدموع 


وهدان بحنان : حق عليا يا حبيبتي متزعليش مني............


صفا هي بتبعد عنه قالت بصوت حزين و هي بتبص لخديجه : مش زعلانه منك يا ابو صفا انت كمان مكنتش تعرف 


خديجه كانت واقفه دمعها بتنزل في صمت قرب منها عيسي و مسح دموعها قال بمشاغبه : تصدقي يا عمتي اول مره اشوف القمر بيعيط


وهدان هو ينزل ايده من عليها بغيظ : اتكلم من بعيد يا ابن العزيزه


عيسي بخبث : وماله............


في دوار العزايزه 


كانت حمديه اعقده بغيظ دخل عليها الغفير بصوت عالي قال : يا عيسي بيه


حميده بحده : فيه ايه جلاب المصايب


الغفير قال بصوت واطي : انا برده كانت احم كنت عايز عيسي بيه 


حميده : هو مش هنا عايزه في ايه 


الغفير : كان قايلي اجبله الحبوب دي 


حميده وهي تمسك منه علبه الحبوب : بتاعت ايه الحبوب دي 


الغفير : دي حبوب منوم يا ست هنام 


حميده بستغراب : حبوب منوم ، ناوي على ايه يا ابن بطني 


في دوار الجبالي كان عيسي أعقد معا خديجه


خديجه بحنان : متخدش صفا بذنب حد صفا ملهاش دعوه بالي حصل 


عيسي بعيون حمراء : حد هو الحد ده مش ابوها اكمل بصوت حزين انا شفته بعنيا هو بيقتل ابويا 


خديجه : مش كل الي عينك تشوفه تبقي دي الحقيقه ياما العيون بتخدع


عيسي هو يقف : بس انا عيني مخدعتنيش يا عمتي قال بصوت عالي يلا يا صفا 


في دوار العزيزه بالتحديد في اوضه عيسي كانت صفا اعقده بتفكر في الكلام الي وهدان قالهولها على عيسي انو هو مش سهل و مش هيسيب حقه دخل عليها عيسي هو يحمل صنيه عليها عصير 


بصت له صفا بستغراب مد لها عيسي كوبايه وقال بخبث : امي عملت عصير لينا 


صفا و هي تاخد منه الكبايه : مين حميده 


عيسي بغيظ : و مالها حميده يا بنت وهدان


صفا : لا بس مستغربه 


عيسي بخبث : لا متستغربيش اشربي وانا هشرب بتعتي لما اطلع من الحمام 


دخل عيسي الحمام و بصت صفا لطيفه بستغراب وشك قالت بابتسامه وهي بتبدل الكوبيات : وماله يا ابن حميده انا هوريك....................... 


 عارفه انوا البارت صغير بس غصب عني والله البارت الجاي هعوضكوا يا حبيبي مش عاوزه حد يزعل مني 🥺💓


17


طلع عيسي من الحمام هو ينشف شعره و مبسوط  وانصدم لما لقي صفا اعقده وماسكه كتاب بقي يبص ليها و للكبايه الخلصانه بزهول 


صفا وهي لم تنظر له : مالك واقف مبحلق كده ليه يا ابن العزيزه 


عيسي هو يتصنع البرود : لا بس فكرتك نمتي مكنتش عارف انك بتحبي السهر 


صفا وهي بتقفل الكتاب وتبص ليه : غصب عني حبيته اصل مكنش يحلالي مذاكره غير في الليل 


اكملت كلامها وهي تقف : علي العموم انا راحه انام وبصت للكبايت العصير  اه صحيح ابقي اشرب العصير الي امك عملها اصله طعمه حلو اوي 


في دوار الجبالي وبالتحديد في اوضه سلوي كانت راحه وجايه بغضب و غيظ بصت علي حمدان الي أعقد سرحان


قالت بغضب منه : ايه يا حمدان باشا الست خديجه رجعت خدت عقلك ولا ايه 


حمدان ببعض الهدوء : ايه الي انتي بتقوليه ده يا سلوي اديكي شايفه خديجه مرات وهدان اخويا مقدرش ابصلها


سلوي وهي تحط أيدها في وسطها : نعم يا عنيا يعني الي منعك تبصلها أنها مرات اخوك بس 


حمدان بزهق هو ماشي : انا ماشي وسيبلك البيت كله يا سلوي علشان ترتحي


سلوي بسخرية : وماله يا حمدان بس عيزاك تعرف انوا خديجه عمرها مهتبصلك انت ناسي انك قت*لت اخوها...... 


حمدان هو بيحط ايده على بوقها بسرعه والايد التانيه بيخنقها : اكتمي الكلام الي انتي قولتيه ده ميتقلش تاني ولا يتقال بينك و بين نفسك سامعه


غمض سلوي عينها بخوف بعد حمدان عنها و خرج من الاوضه اما سلوي بقت تحسس على رقبتها وهي بتاخد نفسها بسرعه قالت بغضب : و الله لاوريك يا حمدان بس اصبر عليا


في دوار العزيزه بالتحديد في اوضه عيسي


كان أعقد علي السرير بنوم بقي يبص علي صفا الي كانت نايمه 


عيسي بدوخه : انا مالي كده ليه حاسس انوا انا الي واخد منوم................


مكملش كلامه وكان راح في سابع نومه مكانه فتحت صفا عيونها وضحكت بخبث علي منظره قالت بابتسامه هي تعدله علي السرير : اهو انقلب السحر على الساحر يا ابن حميده 


تاني يوم في دوار الجبالي كانت خديجه بتحضر نفسها علشان راحه تزور دوار العزيزه


وهدان بهدوء : ابقي خدي حد من الغفر معاكي 


خديجه وهي بتبص له بستغراب : ليه انت مش هتروح معايا 


وهدان : لا.............


خديجه وهي تقف اصاده بحده :  ليه بقي ليكون دوار ابويا مش تلقيا المقام 


وهدان هو يشدها من وسطها بسرعه : مين بس الي قال كده ده قد المقام و نص كمان 


خديجه وهي بتتحرك تحت ايده بعصبية : امال مش عاوز تروح ليه 


وهدان هو بيص لعنيها : عيزاني اروح 


هزت خديجه راسها بسرعه قال وهدان بخبث : ماشي هروح ، بس هتدفعي المقابل 


ابل لما خديجه تستوعب كلامه كان وهدان اخدها في قبله بث فيها عن مدا حبه ليها لفت خديجه أيدها تلقايا حولين راسه


بعد وقت بعد وهدان عنها وهو بينهج : ده المقابل.....


خديجه وهي بتبعد عنه بكسوف و ديق : ماشي يا وهدان يلا علشان الست سلوي هتروح معانا 


في دوار العزيزه كانت صفا بتحضر نفسها علشان تستقبل وهدان و خديجه بصت علي عيسي الي كان لسه نايم قالت بتوهان : شكلك وأنت نايم احلي بكتير من وأنت صاحي 


قاطعها صوت ام السعد من على الباب : يا ست صفا وهدان بيه و الست خديجه جم 


صفا بفرح : انا جايه اهو............ 


في الاسفل كان وهدان أعقد مع الحاج عتمان هو صفا و سلوي 


كانت حميده في المطبخ شايطه من وهدان وخديجة


شافتها سلوي قالت بخبث : امال في الحمام


خديجه وهي بتبص ليها بستغراب : ليه في حاجه


سلوي بسخرية : هما بيدخلوا الحمام ليه وقامت وقفت علي العموم شكلي عرفت طريقه بعد اذنكم 


بصت لها خديجه بستغراب اكبر قالت في نفسها : ناويه على ايه سلوي 


نزلت صفا الي سلمت علي وهدان بفرحه بصت علي خديجه ومسلمتش عليها 


الدموع اتجمعت في عين خديجه لحظ وهدان قال بهدوء لصفا : سلمي علي امك يا صفا 


بصت له صفا بعيون حمراء غمض وهدان عينه بهدوء كأنه بيقولها علشان خاطري 


قربت صفا من خديجه و خدتها بالحضن 


خديجه وهي بتحضنها : حقك عليا يا بنتي 


في المطبخ سلوي كانت واقفه مع حميده 


قالت سلوي بسخرية : بدل ما انتي واقفه شايطه كده روحي خدي حقك كلها يومين و هتلاقي ابنك بقي تحت طوعهم و مش هيسمع كلامك 


بصت لها حميده بعيون قايضه نار وبعيدن بصت لعيسي الي نزل وسلم على وهدان


ميلت سلوي عليها بخبث وقالت : اديكي شايفه بعينك روحي وخل*صي علي وهدان وخدي بطا*رك ابل لما ابنك يضيع منك.............


18


صدمتها حميده لما قالت بغضب : بصي يا عقربه انتي لو جايه تبوخي سمك فا احب اقولك سمك مش هياثر فيا علشان احنا شبه بعض من نفس النوع سامعه 


دخلت صفا وقالت بابتسامه بارده : مين مرات عمي و حماتي مش معقول ، ايه الي لم الشامي على المغربي


حميده بغضب مكتوم : ومش معقول ليه يا بنت خديجه


سلوي بلوي بوظ : في ايه هتمنعينا من الكلام كمان دنا كنت حتي بوصيها عليكي 


صفا بسخرية : والله ومن امتي الحدايه بتحدف كتاكيت يا مرات عمي 


سلوي بغيظ : مش هرد عليكي احترما لحماتك 


خلصت سلوي كلامها و مشيت بغضب مكتوم بصت صفا لطيفها وقالت و هي ماشيه : وقفتك مع مرات عمي كتير غلط على صحيتك يا حماتي


حميده بغيظ وهي تسحب سكينه وكانت هتج*رح صفا بس اتراجعت في الاخر قالت بغيظ : اممممم ماشي يا بنت وهدان الصبر حلو


في الخارج كان عيسي نزل وسلم عليهم كان بيدور بعينوا على صفا شفها جايه من المطبخ أعقد بهدوء هو بيبصلها 


وهدان هو قايم : طب احنا نستاذن بقي 


الحاج عتمان : لسه بدري يا وهدان ده انتوا لسه جيين 


وهدان بهدوء : هنبقي نيجي تأني ، يلا 


حميده وهي تحمل صنيه الشاي : يلا ايه يا جماعه امال دور الشاي ده مين هيشربوا ومشيت بخبث نحايت صفا الي اعقده وقالت خدي ضيفي اهلك 


صفا كانت بتمد أيدها تاخد منها الصنيه وقعت حميده عليها الشاي 


صفا بصريخ : اااااه...........


جري وهدان وخديجة عليها بفزع


وهدان وهو بيزق حميده بعيد عنها : صفا وريني ايدك 


حميده بابتسامه نصر قالت في نفسها : دي البداية بس استني و شوفي انا هعمل فيكي ايه 


سلوي وهي تبص لحميده وهي عارفه انوا هي كانت قصدها 


عيسي كان أعقد متحركش كان بيبص لامه و بعيدن بص لصفا الي عيونها حمراء


وهدان بغضب هو يوجه كلامه لحميده : انتي اتجننتي يا وليه حرقتي ايديها


عيسي هو يقف ببرود : صوتك ميعلاش على امي يا وهدان باشا اكيد امي مكنتش تقصد 


وهدان وهو يسيب ايد صفا يقف اقصاده بزعيق : تحرق ايديها و تقولي مكنتش قاصد و بدل ما انتي واقف عمال تدافع عن امك روح ادي حد يجيب مرهم علشان الحرق 


عيسي هو بيبص له في عينه : زعلان علي بينتك من حرق بسيط متقلقلش هي هتحط مرهم و هيخف و احمد ربنا انوا بيداوه في جروح عمرها ما بتداوا


الحاج عتمان هو يقف : خلاص يا وهدان وأنت كمان يا عيسي مش وقته خناق وبص لخديجه خدي جوزك و روحوا دلوقتي 


خديجه بدموع : بس......... 


الحاج عتمان : مفيش بس يلا........... 


خديجه مسكت ايد وهدان الي مكنش راضي يمشي ومشي معها وهو بيبص لصفا 


صفا طلعت علي فوق وهي بتعيط من الوجع 


بص عيسي لامه بحده : ليه يما كده.........


حميده : هو ايه الي ليه الصنيه وقعت غصب عني 


عيسي : بتضحكي علي مين يما علي العموم عايزك تعرفي انوا صفا بقت مراتي وسبها و مشي بغضب


في عربيه وهدان قال بعصبية : مكنش لزم نمشي غير لما نطمن على صفا 


خديجه بهدوء : متقلقش هو حرق صغير و كمان عيسي معها مش هيسبها 


سلوي بلوي بوظ : عيسي امممممم 


وهدان هو بيبص في المرايه بتاعت العربيه : مش خايف غير من سي عيسي ده 


لحظ وهدان عربيه ماشيه وراه من ساعت لم طلع من دوار العزيزه غير اتجاه علشان يشوف هي ماشيه وراه ولا صدفه 


خديجه بستغراب : رايح فين يا وهدان ده مش طريق البيت 


وهدان هو مش مركز في كلامه وباصص على العربيه لقها جايه وراه قال بجدية : اربطي الحزام يا جديجه


خديجه وهي تربط الحزام : ليه هو في ايه 


وهدان ببعض العصبيه : اسمع الكلام وانتي ساكته يا خديجه


زود وهدان السرعه قالت سلوي ببعض الخوف : اهداي يا وهدان كده هنموت انا مش عاوزه اموت دلوقتي 


وهدان بعصبية : مش عاوز اسمع صوتك.................


مكملش وهدان كلامه ولقي ضرب نار اشتغل صابت وحده كوتش العربيه خلت وهدان مش متحكم من العربيه بسبب سرعته الزايده وفي ثواني كانت العربيه اتشقلبت على الطريق..................


 19


وفي ثواني كانت العربيه اتشقلبت على الطريق..................


وقفت العربيه الي كانت بتلحقهم واحد منهم طلع التلفون قال بضحكه : كلها كام ساعه و البلد كلها هتشرب قهوه ساده على روح وهدان باشا


في دوار الجبالي


الحاج سليمان : امال وهدان اتاخر كده ليه 


حسن : انا اتصلت بيه من شويه قال نص ساعه وهيجي 


الحاج سليمان : نص الساعه عدت من بدري اتصل بيه تاني 


حسن هو يتصل على وهدان : مش بيرد يا حج 


الحاج سليمان بقلقل : جيب العواقب سليمه يا رب


في دوار العزيزه بالتحديد في اوضه عيسي


كانت صفا اعقده بتعيط من الوجع و بتنفخ في ايديها دخل عيسي وشفها بالمنظر ده صعبت عليه راح فتح درج و طلع منه مرهم 


قرب منها عيسي و أعقد جنبها قال هو بيمسك أيدها رغم اعترضها : اسبتي علشان ماتوجعكيش اكتر 


 بصت له صفا بعيون حمراء قال عيسي هو لم ينظر لها : هتوجعك في الأول بعد كده مش هتحسي بوجع اكمل كلامه هو ينظر لها مكنتش اعرف انك بتعيط زينا 


صفا بغيظ : ليه حد قالك انوا انا مش من البشر 


عيسي بضحك : حتي وانتي تعبانه لسانك طويل اكمل كلامه بغمزه بس مكنتش اعرف كل الي بيعيطوا بيبقوا حلوين كده 


ابتسمت صفا على كلامه بكثوف


في الاسفل كانت أم العسد كانت داخله المطبخ نادت عليها حميده


أم العسد : خير يا ست حميده


حميده بخبث : خدي طلعي العصير ده لعيسي اصل كان قايل عليه  


عند وهدان كان حاضن خديجه بعدته خديجه عنها بتعب قالت بصوت ضعيف وهي تهز في كتفه : وهدان اه وهدان


كان وهدان وشه كله مليان دم 


خديجه وهي تبص ورها بتعب على سلوي : سلوي


لقت تلفون وهدان مرمي في الأرض خدته بصعوبه و اتصلت على اول رقم ابلها وكان رقم حسن قالت بصوت ضعيف بعد ما رد عليها : حد يلحقني بنموت وبعدين اغما عليها ووقع التلفون من ايديها 


في دوار العزيزه طلعت أم السعد أدت لصفا العصير خدته صفا وهي مفكره انو ام السعد الي جبته من نفسها كان وهدان في الحمام طلع لقي صفا اعقده بشرود 


قال هو بينشف شعره : مالك سرحانه في ايه


صفا وهي تنتبه له : لا مفيش 


عيسي هو بيبص على العصير : مين جاب العصير ده


صفا بهدوء : ام السعد 


عيسي هو ياخد الكبايه : ام السعد ولا انتي لتكوني حطالي فيها حاجه 


صفا هو تاخد الكبايه التانيه : ليه هو حد قالك انوا انا زيك واصلان انا لما بحب اضرب عدوي بحب اضربه في وشه مش في ضهروا 


في الوحده بتاعت البلد كانت عربيه الإسعاف خدت وهدان و سلوي و خديجه بعد لما حسن رحلهم 


الحاج سليمان هو واقف مع الدكتور : طمني يا يا ابن عيالي عملين ايه 


الدكتور : متقلقش يا عمده الكل كويس معدا وهدان باشا خد خبطه على دماغه جامده شويه بس متقلقش هتبقي بسيطه انشاء الله


في دوار العزيزه بالتحديد في اوضه عيسي


كان عيسي أعقد قدام التلفزيون صفا بهلوسه : عيسي.......


عيسي هو يبص لها : ايه ، انتي مالك كده 


صفا وهي تقرب منه وتحط يدها على وشه : عارف انك حلو 


عيسي هو يحس في تقل في رأسه : اه انا عارف


صفا وهي تبص في عينه ميلت عليه فجاه بقت تشم في هدومه عيسي بتوهان هو يعرق : صفا ابعد 


صفا وهي مكمله قالت بتوهان : انا بحبك يا عيسي....... 

تابعووووووني 




الفصل العشرون من هنا




بداية الروايه من هنا




رواية منعطف خطر كامله من هنا



رواية زواج لدقائق معدودة كامله من هنا



رواية خيانة الوعد كامله من هنا



رواية نار الحب كامله من هنا



رواية الطفله والوحش كامله من هنا


رواية منعطف خطر كامله من هنا


رواية فلانتيمو كامله من هنا



رواية جحيم الغيره كامله من هنا



رواية مابين الضلوع كامله من هنا


رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا


رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا



الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا


إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇 


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺







تعليقات

التنقل السريع
    close