القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية سلطان الصعيد بقلم سيليا البحيري حصريه وجديده وكامله جميع الفصول في مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية سلطان الصعيد بقلم سيليا البحيري حصريه وجديده وكامله جميع الفصول في مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 



رواية سلطان الصعيد بقلم سيليا البحيري حصريه وجديده وكامله جميع الفصول في مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


خديجه بحزن: عارفه يعنى تصحي تلاقي نفسك فحضن اخو جوزك 

مريم: عارفه ان الموضوع صعب بس يعنى انتي مجبربتيش تقليله عايزه شويه وقت

خديجه بسرعه: لا لا الكلامه دا مش موجود في الصعيد الراجل بيخد حقه ليلة الد*خله غير كدا بتحصل مصيبه... بس يعنى الصراحه هو صبر عليا ولحد دلوقتي مقر*بش 

مني 

اعرفكم بنفسي انا خديجه 22سنه كنت بحب ابن عمي سليم اوي ربنا يرحمه والحمد الله ربنا استجاب لـ دعائي وبقي من نصيبي... بس الفرحة متمتش لما مات يوم الفرح... محستش بنفسي غير وانا المفروض ابقا فحضن اخوه "حازم" انا مكنتش اقدر اشوف "حازم" جوزي ابدا هيبته وطلته تخوف

قطع كلامي انا ومريم دخوله علينا اتجه علي الدلاب علطول اخد هدوم ودخل الحمام

مريم استأذن ومشيت 

طلعت العبيه الي هيلبسه وستنيته لحد ميخرج

طلع من الحمام بنشف شعره لابس بنطلون بس جسم العريص كل حاجه في تخطف لانفاس وقف قدم المرايه

قربة منه وحتيط العبايه علي كتفاه 

حازم بحده: مش كفايه يا بت عمي لحد كدا 

خديجه بتوتر: انا بـ

حازم: اجي اليل القيكي جازه علشان دخل*ـتي عليكي.... ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


واقفه قدام الحمام ماسكه الفوطه 

طلع من الحمام وجسمه العريض بينقط ميه 

اخد منها الفوطه وبدا ينشف شعره 

حازم: جاهزة 

قالهالها ولفوطه مغطيه وشه وهو بيمسح 

هزيت راسها بحزن وبصت لتحت الفوطه وقعت منه ورفع وشها بصباعه وبكل هدوء قرب منه وقبلها 

شالها وتجه بيها لسرير من غير ميفص القبله حطها علي السرير وعت.لاها بدا يفك ازار البجامه وهو يقب.لها

فجاء محستش غير وهو بيبعد عنها بكل عنف قعد علي السرير وولع سجاره وهو بيمرر ايده علي شعره بضيق 

قعدت علي السرير وهي بداري الجز الظاهر من ج*سمها

حازم بضيق:قومي اعمليلي قهوه. 

قومت بسرعه من علي السرير 

فارس: نازله كدا

خديجة بتلعثم: مـ..ـا هـ..ـو يعنى الدنيا ليل وكلهم ومفيش حد

حازم ببروده: البسي حاجه علي جسمك.. 

واقفه بتعمل القهوه في المطبخ 

وشخص م براقبها محسش غير وحد بيسحبه 

وفاء (مرات عم حازم) بتعل اي حازم لو شافك هيرمي لحمك لكلاب 

علي بسكر: بحبه يما بحبه قوي وعايزه بتاعتي مش مستحمل اشوفه ومقربش منه 

وفاء: انت اتجننت ياك 

علي: خلاص يما انا اخطفها وسيب البلد ولي يحصل يحصل 

وفاء: قلتلك هخليها ليك بس اصبر

علي: كيف يما بس 

وفاء بخبث: نخلص من حازم زي مخلصنا من سليم وهتبقا بتاعتك هي وكل ورثها

خديجه واقفه في المطبخ

حازم: هتيهالي علي مكتب ابوي 

قلها كدا من علي باب المطبخ

هزت راسها وهو مشي 

.. كان قاعد قدمه ابوه علي المكتب لما دخلت هي وحتط القهوه قدمه وكان مركز مع كل حركه منها 

خديجه: عايز حاجه تاني 

حازم: لا اطلع نامي متستننيش 

خديجه: حاضر 

خديجه مشيت

: لسه مد*خلتش عليها

قاله ابو حازم بعد ملاحظ نظرات حازم 

حازم: لسه يا بوي 

: ومستني اي ان شاءلله لما اهل البلد كله تعرف ونتفضح بقالك 3شهور متجوز ولسه مقربتش من مراتك

حازم بطوع:حاضر يا بوي

: عملت اي في المطنع بتاع الحديد...... 

تاني يوم 

حازم كان قاعد علي السرير بيقلب فـ التلفون بملل 

دخلة عليه طفله بتجري (بنت حازم 3سنين) و خديجه بتجري وراها

خديجه: تعالي بقا يا ليليان هديتتي حيلي 

البنت جريت علي حازم وستخبت في حضنه ولي فتحو ليه اول مشافه جايه 

حازم: ماله حبيبت بابا 

خديجه: مش راضيه تلبس هدومه وهتتعب 

حازم بص لبنته الي في حضنه: حبيبت بابا هتلبس هدومه

هزة الطفله راسه بمعنا لا بص لخديجه 

حازم: خلاص لبسيه وانا شيلها 

قربت منه خجل من صدره العاري 

حازم كان قاصد يقرب ليليان منه علشان خديجه تقرب 

وبدون قصد كانت بتتلمس صدره العا*ري 

حازم لف ايده علي وسط خديجه وقربها منه حط ليليان علي السرير الي مسكت تلفونه وتلهت فيه 

حازم قرب خديجه ودفن راسه في قربتها وبدا يبوس

فيها 

خديجه بوتر: لـ...ـليـ...ـان هـ

حازم: مش واخده باله... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

حازم لسه مقرب من خديجه الباب اتفتح وكانت مريم... "مريم خدامه في بيت الهواري بس قريبه من خديجه"

.... حازه بعد عن خديجه وهو بيخد نفسه.... خديجه وشها احمر و بتظبط نفسها.. 

مريم بحرج: اسفه لو جيت في وقت غلط بس الفطار جازه يا خديجه هانم مستنينيك علشان نحط لاكل 

خديجه: انزلي انتي وخدي ليليان فطريها معاكي وانا هخد دش ونزل 

مريم: حاضر... مريم انسحبت بحرج 

حازم كان رح عند الكوميدينو بيطلع حاجه بكل برود بس هو كان مركز مع كل كلمه 

خديجه بتوتر: اجهزلك هدومك 

حازم هز راسه ودخل الحمام 

بعد شوية وقت كانت خديجه واقفها قدام المريه بتتم علي شكلها حازم طلع من الحمام وقف وراها قدام المريه وخديجه اتوتر من قربه حزم باصص علي نفسه في المريه 

شيلي الي انتي حطاه من علي شفا*يفك دا

خديجه اتوتر ومسكت المنديل بخوف ومسحت ملمع الشفايف 

حازم سرح شعره وطلع المحفظه من الدرج وحط فلوس قدام خديجه 

خديجه: اي دول 

حازم قاعد علي السرير وبيلبس الجزمه: مصروف بيلا

" اخت خديجه"

خديجه بحرج: بس انت عطيها مبلغ حلو امبارح اكيد ملقحتش تخلصه 

حازم ببرود: خلصي ولحقيني

خديجه همست بحزن:كتر خيرك... حازم نزل وراح الشغل

حازم قاعد علي الكرسي بكل هيبه وفي اتنين قدمه 

عاطف: يا بيه الجموسه دي غاليه عليه قوي كفايه انها هي الي ربتلي عيالي وفتحالي بيتي 

حسن: يا باشا دا كداب دي بتاعتي 

حازم مركز مع كلام كل واحد منهم 

: خلاص يبقا ندبح ونقسمه نصين

عاطف بسرعه: لا خلاص خليه يخده بس ميدبحهاش بالله يا بيه 

حازم: خد جموستك يا عاطف ومشي 

عاطف بفرحه: ربنا يبارك فيك ويخليك للبدا يا بيه 

حسن بتوتر: ان..يا باشا.. ولله.. كنت عايز اشتريه منه بس هو رفض.. 

حازم بحده: ولما هو رفض هتغصب عليه ولا علشان هو راجل ضعيف 

حسن: انا اسف با بيه مش هعمل كدا تاني 

حازم: غور من وشي ولو اتكررت تاني مش هرحمك. 

حسن وهو طالع: ربنا يبارك فيك يا كبير البلد 

الراجل طلع وحازم رجع ضهر وغمض عنيه علي الكرسي بتعب حس بحد بيقعد قدامه فتح عنيه 

زين: اي يا كبير 

حازم بصلي ببرود وبعدين بص علي العلامه الي في رقبته

حازم: مش هتبطل عط بقا 

زين حط ايده علي رقبته: يعم هو في احله من العط وبعدين مش احسن من واحد مش عارف يد*خل علي مراته 

حازم ببرود: تحب اقوم اوريك مش عارفه ا*خل علي مراتي ازي

زين: ونا مالي يعم اشطر عليها

حازم: في فرق لما تبقا هي تحت م*نك بس قلبها ورحها في حتا تاني والحاجات دي احله برضا


زين بملل: اهم حاجه مزاجي... 

حازم:ارغي عايز اي 

زين: عايز منك مصلحه كدا.... 

علي: طاب وانا هستفاد اي يا باشا لمؤاخذه 

: هتاخد 40٪ من لارباح 

علي: خلاص يا باشا اعتبر الصفقه بتاعتك 

بليل عند خديجه ومريم 

خديجه: انا تعبت يا مريم رعب كل شويه يقرب مني ويبعد 

مريم: هو كان ناوي يكمل لاش انا قطعت عليكم صح

خديجه: معرفش هو برضو وصل لنقطه دي امبارح حمدت ربنا لما بعد

مريم: طاب وهتعملي اي 

خديجه: بصي يا مريم النهارده بكره هيحصل يبقا ليه... قطع كلامهم دخول حازم خديجه قامت فاطه 

خديجه بتوتر: احضرلك العشا 

حازم: لا تعالي وراي 

خديجه قاعده علي السرير بتفرق في ايدها بتوتر.... حازم طلع من الحمام وقف قدم الدلاب 

حازم: ليليان فين 

خديجه بتوتر: نايمه في اوضتها

حازم قعد جنبها علي السرير ورفع وشها 

: مش هينفع نتاخر اكتر من كدا 

خديجه اتوتر اكتر وعيونه نزلت لتحت تاني

: الي تشوفه 

حازم حط ايده علي خدها وقرب منها قبلها ثواني وكان هو يعتليه علي السرير ومن خبرت حازم خديجه دابت وجسم*ها بدا يستجيب وتقريبا هو جرده من هدومه وكل ميفتكر كلام زين يضيق اكتر

خديجه بتوهان: اااه سليم.... 


#سلطان_الصعيد 

فصل 2

خديجه بتوهان : اااه سليم 


حازم وقف مره واحده وخديجه فاقت وخدت بالها


خديجه بتوتر : ان.. انا... ك


حازم قعد علي السرير وحط ايده علي راسه وبغضب بيحاول يداريه : اطلعي برا 


خديجه بدموع : والله ك.. 


حازم بصوت عالي : بقولك اطلعي براااا 


خديجه لبست هدومها وطلعت برا وهي بتعيط 

خديجه بدموع وخوف : انا خايفه اوي يا مريم دا راجل صعيدي كويس انو مقتلنيش فيها


مريم بحزن : يا حبيبتي اهدي انتي مجرد قولتي اسم اخوه اللي هو كان خطيبك 


خديجه بدموع : انتي متعرفيش حازم دمه حامي ورجولته غاليه عليه اوي 


مريم بهدوء : متخفيش ان شاءلله خير حازم بيه ابن ناس برضو.. 


خديجه قامت فاطه لما الباب اتفتح ودخل حازم بغضب بس مغلفه ببرود قدام مريم وسحب خديجه من ايديها وجرها وراه بغضب علي اوضتهم فوق ........

علي بخبث : طب واللي يثبتلك ان المصنع بيطلع منتجات مغشوشه


الشخص بحده :اكيد هلغي الصفقه مع عيلة الهواري وهسجنهم 


علي بخبث : تمام اديني كام يوم اظبط طريقه ندخل بيه المصنع وانا هوريك الشغل من جوه


: طاب وانت هتستفيد اي كدا


علي: الصراحه انا اتعملت مع العيله دي قبل كدا وغشوني وبيتي اتخرب ومش عايز يحصل فيك كدا


: تمام وانا اوعدك لو كلامك صح هفتحلك مشروع صغير تفتح بيه بيتك


الراجل مشي وعلي راح عند امه اللي واقفه بعيد

وفاء بتساؤل : الصفقه هتطير 


علي بيضيق : ايوه يما بس فين وعدك ان خديجه تكون ليا


وفاء بخبث : عد من النهارده 3شهور العده بتاعتها تكون خلصت وهتكون بتاعتك 


علي بفرحه: قصدك ان..

وفاء بخبث : حازم هيطلقها

حازم رما خديجة بغضب و ميل مسكها من شعرها 


بكل غصب وغل : ناقص اي يا بت اسماعيل علشان تقولي اسم راجل تاني وانتي في حضني.. هاااا من بعد موت سليم وابوكي قال مش عايز بنات ورماكي انتي واختك شلتك انتي واختك وجبتلكم اغلي واحلي لبس ليكي ولاختك احسن مدرسه... قولتيلي معلش يا ابن عمي ممكن ناخر الدخله شويه لحد متعود عليك... معلش وبرضو مش رجوله اجبر نفسي علي واحده ست رغم ان ابويا اتخناق معايا وقالي الحديت دا مش مع راجل صعيدي.. هااا يا بت اسماعيل مش مالي عينك اناااا.... بس انا هعرف اخليكي تحرمي تجيبي سيرة راجل تاني علي لسانك... 

دا وهي بتعيط بس وقبل ما تستوعب حاجه رماه علي السر*ير وكان هو فق*يها

قال وهو بيفتح زر*ار العبايه بتاعتها بغضب اعما

: جاهزه يا بنت عمي.


❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


خديجه بدموع: حازم ابوس ايدك اوعا.... حازم مكمل بكل عن*ف ومش مو*قف 

خديجه بدموع اكتر

:حازم والله مش هعمل كدا تاني.. 

: حازم بالله عليك برا*حه انت بتو*جعني.. 

خديجه تقريباً انهارت واتكلمت بهستريه: مش هعمل كدا تاني مش هعمل والله.... 

حازم بعد عنها بعد ما أتأكد انها مستحيل تكرارها وبكل برود قعد علي السرير ولع سجاره ونفس دخانه بهدوء 

: انزلي اعمليلي قهوء 

خديجه قامت بسرعه جري علي تحت وهي بتعيط

.

زين كان نايم علي السرير لابس بنطلون بس "زين اخو حازم الصغير " دخلت مريم حطت القهوة جنبه علي الكمودينوا 

وقعدت جنب زين بخوف علشان ميصحاش فضلت تتأمل

فيه لوقت طويل وبتردد مدت ايدها حركتها علي وشه بنعومه وبدون وعي من مريم ميلت وباست زين ظنًا منه انو نايم بس شهقت بصدمه لما زين شدها وبقيت تحته وهو بيعتليها

زين قرب منها ودفن وشه في رقبتها وفضل يقبل فيها  

زين: حلوه الحركة دي 

مريم بتوهان: زين بيه لو سمحت ابعد 

زين رفع وشه وهو مركز مع شفي*فها: هششش 

وميل يقبلها من جديد مريم بتحاول تبعده بضعف 

فجاء الباب اتفتح ودخل حازم ببرود

زين بعد وهو بياخد نفسه 

مريم قامت بتوتر وهي بتعدل في نفسها 

حازم دخل وقعد علي الكرسي ببرود 

: انزلي هاتي القهوه من خديجه 

مريم هزت راسها واتجهت لبرا 

حازم كمل: وبلاش تدخلي الاوضه دي ما دام هو هنا لوحده... مريم طلعت 

وزين زي ما هو قاعد علي السرير طلع سجاره وحطها

في بقه

: انا اللي طلبت منها تيجي

حازم: مشكلتها انها هبله وبتحبك 

زين طلع دخان السجاره وهو مركز في نقطه وهمية 

: خير 

حازم: علي ابن عمك فين مختفي

زين: متخفش اكيد بيعط في حتا 

حازم: راقبه وخد بالك منه 

زين: حاضر.. كمل وهو بيحط السجاره في الطفايه: صوتك كان طالع ليه انت وخديجه 

حازم مردش عليه وطلع ببرود

حازم: بلاش مريم يا زين مريم بت ناس مش واحده من اللي تعرفهم


خديجه واقفه في الحمام لافه الفوطه علي جسمها وبتمد ايدها تحت الميه تشوف حرارته 

فجأة الباب اتفتح ودخل حازم لابس بنطلون بس 

خديجه شقت بصدمه 

واتكلمت بتلعثم وهي بترجع لورا

خديجه: ن.. ناقصك ح. حاجه 

حازم ببرود: لا 

خديجه: ا.. امال في حاجه..... كل دا وهي بترجع لورا وبتحاول تداري نفسها

حازم : جاي استحمي عادي....

حازم قرب منها لحد ما لزقت في الحيطه وراها وحازم حاصرها

: انتي اللي مالك... خديجه بتحاول تهرب بعيونها بعيد عنه

خديجه بتوتر وبتحاول تشد الفوطه اكتر

: م.. مف.. مفيش 

حازم شد الفوطه من عليها


: امال بتخبي حاجه من حقي ليه يا بنت عمي... 

وفاء واقفه جنب اوضة حازم ماسكه مفاح "مفتاح تصليح" في ايدها 

علي: مش فاهمه يما يعني انتي بقالك ساعه في الحمام بتاع حازم بتعملي اي 

وفاء بشر: اصبر انا زهقت منه والله المرادي لازم اخلص عليه 

علي: اما خديجه لو حصلها حاجه مش هرحمك 

وفاء: متخفش السانيوره مش بتدخل الحمام في المعاد دا هو حازم بس

علي: طاب هيحصل اي يعنى يما 

وفاء بشر: 1.2.3..وو...

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


وفاء بشر: 1.2.3... وفجأة صوت انفجا'ر ودخ'ان طلع من اوضة حازم وخديجه.... 

زين طلع يجري علي الصوت زي ماهو من غير ما يلبس التيشرت وأبو حازم طلع من مكتبه 

زين لـ وفاء: منين الصوت دا وفين حازم 

وفاء بقلق مزيف: معرفش انا طلعت علي الصوت زيكم 


جوه حازم طلع وهو ضامم خديجه ليه وحطها علي السرير... 

حازم ببعض الجمود: انتي كويسه

خديجه بتتسند بأديها علي السرير علشان تقوم

: اه كويسه انت حصلك حاجه... سمعوا صوت خبيط علي الباب 

حازم حرك أيده في شعره

: قومي البسي حاجه لحد ما افتح

خديجه هزت راسها وقامت... حازم فتح الباب 

زين بلهفه: أي الصوت دا حصل حاجه أنت كويس

حازم: مفيش حاجه الحمدلله هو تقريباً كان في ضغط

على السخان 

ابوه قرب منه: انت متاكد انك كويس نتصل... 

حازم قطعه وهو بيمسك ايده ويبوسها

: والله بخير يا حج.. منتحرمش منك 

كل دا و خديجه واقفه تتفرج بحزن غصب عنها افتكرت أبوها 

حازم: خلاص يا جماعة الوقت أتأخر روحوا ناموا وإن شاءالله بكره أشوف حد يصلحه 

في اللحظه دي كانت جايه ليليان تجري وهي بتفرق في عنيها آثار النوم وراها مريم

مريم: يا ليليان تعالي كملي نومك 

ليليان جريت علي حازم حضنته 

حازم: شالها وقال: خليها هتنام معايا النهارده 

حازم دخل وقفل الباب بعد لماا الكل مشي وهو شايل ليليان 

خديجه قربت منه بتوتر وهي ماسكه مرهم... حازم بصلها

خديجه: ضهرك في جروح و.. 

حازم حط ليليان علي السرير واداها التلفون.. ونام علي بطنه ببرود

: اخلصي

خديجه قربت وقعدت علي السرير بتوتر ودهنت المرهم... حازم كان مغمض عنيه ومسترخي.

بعد شوية وقت..... 

خديجه: يا حبيبتي مينفعش تنامي علي ضهر ابوكي واجعه 

ليليان نايمه علي ضهر حازم وهي متبته فيه مش راضيها تبعد وهو نايم ومغمض عنيه ببرود 

حازم: سبيها 


وفاء: انت انتجننت اياك ازي تتدخل الاوضه وتفتحلهم الباب زمانه كان ميت وكل حاجه باسمك 

علي: احمدي ربنا ان قدرت ادخل وافتحلهم باب الحمام والا وربنا لو كان حصل حاجه لخديجه مكنت هرحمك يما 

وفاء 

وفاء :واقفه بتبصله بصدمه وعلي مشي

وفاء بشر: ماشي يا ولد بطني بقا السنيوره خدت عقلك كدا بس والله أنا كنت ناويه اقتل حازم بس دلوقتي حازم وهي ونشوف 

تاني يوم

زين دخل المطبخ وآثار النوم باينه عليه و مريم كانت واقفه بتعمل فطار

زين إتجه للتلاجه: اعمليلي شاي

مريم هزت راسها بهدوء وبدأت تعمل ليه الشاي 

زين وهو بيبص في التلاجه

: مين اللي كنتي واقفه معاه امبارح بليل 

مريم: زين بيه دي حاجه متخصكش

زين قفل باب التلاجه بعنف وراح لمريم مسكها من دراعها جامد وبغضب

: يعنى اي حاجه ماخصنيش 

مريم بتوتر: لو سمحت يا زين بيه ابعد 

زين قرب اكتر 

: ولو مبعدتش 

مريم سكتت ومفيش غير صوت انفاسهم زين لسه هيقرب منها 

خديجه علي الباب: مريم 

زين غمض عيونه بعصبيه وضرب الرخمه

: هي بوسه وحده بس مقدرتيش تصبري دقيقتين 

مريم سمعت همسه وبصت بصدمه

زين بعد عن مريم ومسح وشه بغضب 

: خير يا مرات اخوي 

خديجه باستغراب: مفيش انا كنت جايه اساعد مريم في الفطار 

مريم بتوتر: اه اه انا قربت أخلص اهو ... مريم وخديجه اندموجو في الاكل وزين طلع... وبعد وقت 

خديجه بتعب: كملي انتي يا مريم وانا هطلع اخد دش 

مريم: انتي كويسه 

خديجه حتط ايده علي بطنها

: شويه تعب وه... وقبل ما تكمل كلامها جريت علي الحوض تستفرغ

مريم بخضه: متاكده.. انده لحازم بيه

خديجه: لا لا هطلع ارتاح شويه وهبقا كويسه 

مريم: اطلع معاكي 

خديجه تعب: لا خليكي قصاد الاكل 

خديجه اتجت للباب وقبل متوصل وقعت علي الارض.... 

حازم كان في اوضته بيلعب مع ليليان لما سمع صراخ مريم بأسم خديجه 

حط ليليان علي السرير ونزل جري.... بعد وقت

خديجه محستش غير وهي نايمه علي السرير والبيت كله واقف فوقيها والدكتوره بتفحصه حازم واقف مكتف اديه ببرود 

الدكتوره خلصت

مريم:خير يا دكتوره هي كويسها

الدكتوره ببتسامه: الف مبروك يا جماعة المدام حامل...

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


الدكتوره: الف مبروك المدام حامل 

حازم فك ايده بهدوء:زين وصل الدكتوره .... زين خد الدكتوره والكل مشي ومريم كانت بتبص لخديجه بخوف عليها و نظرات خديجه بتترجاها متسبهاش 

مريم بتوتر: طب انا هقعد مع خد.... وقبل متكمل كلامها

حازم بغضب: برااااا 

جريت علي برا

حازم قفل الباب وراح لخديجه وقف فوقيها بهدوء غريب 

خديجه بخوف ودموع: والله ماعملت حاجه 

حازم قعد جنبها علي السرير بهدوء وحط ايده علي بطنها 

حازم: لسه حاسه بوجع 

خديجه بدموع: ايوه 

حازم اتنهد: طب انتي بتعيطي ليه دلوقتي 

خديجه بشهقات: علشان انت اكيد هتموتني 

حازم بهدوء: خديجه انا مش بقرون ايوه أبوي غصبك علي الجواز مني بس انتي صعيديه ومستحيل تخوني وشر*فك غالي عليكي اوي 

خديجه بتبصله وبتعيط:بس الدكتوره قالت

حازم:الدكتوره ممكن واخده قرشين مشخصه غلط كمل وهو قايم 

: بطلي عياط وقومي خدي دش سخن علشان جسمك يفك وتنزل.. هو مش دا ميعادها برضو 

خديجه وشها احمر من الكسوف وهمست: ايوه

حازم: هبعتلك مريم عشان لو احتجتي حاجه 

زين وصل الدكتوره ولسه داخل من البوابه شاف مريم واقفه بتزعق مع شخص 

مريم: حرام عليكم بقا عايزين مني اي تاني ارحموني 

الشخص مسك ايدها بعنف

: نعم يروح امك انتي مفكراني هسيبك كدا بالساهل 

مريم بانهيار: خدت مني كل حاجه عايز اي تاني مني ابعد عني ابوس ايدك سيبني فحالي 

فجأه الشخص دا وقع علي الأرض بسبب ضربه من زين

زين: لما تقولك ابعد يروح امك يبقا تبعد 

زين شد مريم من دراعها وشاور للغفير اللي واقف علي الباب ياخد الشخص دا

زين رما مريم علي الارض بغضب ونزل لمستواها مسكها من شعرها 

زين بغضب: مين دا يروح امك جيبالنا عشيقك لحد البيت 

مريم بغضب: ايوا عشيقي عايز مني اي

زين شدد من قبضه ايده علي شعرها 

: ما انتي حلوه أهو وعندك عشيق آمال عامله الخضره الشريفه عليا ليه 

في اللحظه دي كان نازل حازم من علي السلم 

: في أي 

زين وقف وساب شعر مريم بصله بقرف

: مفيش.... ومشي 

مريم واقفة ومسحت دموعها 

وحازم اتنهد بيئس عليهم

: اطلعي لخديجه 

يا بيه انا والله ما عايز اكل حقها بس خايف عليها

البنت: لاه انت مش عايز تديني مراثي في أبوي وتكوش علي كل حاجه انت ومراتك 

جوز البت: يا بيه دا كل سنه يضحك عليها بشويت ملاليم ويقول دول إيجار مراثه في الأرض 

الحوار داير قدام حازم اللي قاعد بهدوء وابوه "سليمان" 

سليمان بص لحازم بمعني اي رايك 

حازم بهدوء: خلاص انت تكتب ليها نصيبها من الميراث بس تكتب في القعد ان لو الميراث دا اتحول لحد تاني غيرها يرجعلك 

جوز البت: ليه يا بيه وافرض هي جرالها حاجه 

حازم: يرجع لاخوها 

: لاه اذا انا كنت متجوزها علشان مراثها لو كدا ورقة طلاقها توصلها لحد عندها.... قالهم كدا ومشي

حازم بص للبنت 

أخوها بحزن: مش قولتلك محدش هيخاف عليكي قدي 

حازم: خد اختك وامشي وفهمها إن الناس مش بيظهروا علي حقيقتهم لما تتقاسم معاه ميراث......

حازم رجع راسه لورا علي الكرسي بتعب 

سليمان: الكلام اللي قالته الدكتوره صوح 

حازم زي ما هو: واخده قرشين علشان تقول الكلام دا

سليمان: يعني انت مدخلتش عليها لحد دلوقتي 

حازم اتعدل في قعدته: لا يا بوي 

سليمان: يا ولدي انت داخل في 35سنه وانا نفسي اطمن علي وريث للعيله قبل ما اموت 

حازم مسك ايده وباسها

: متقولش كدا ربنا يخليك لينا يا حج 

بليل كانت خديجه خفت وواقفه مع مريم في المطبخ تحضر العشا 

خديجه بتمسح وشها من الحراره وهي بتغطي حلت الرز 

خديجه: اخيرا خلصنا روحي انتي يا مريم ارتاحي وانا هستنا عمي وحازم شكلهم هيتأخروا النهاردة 

مريم هزت راسها من سكات ومشيت خديجة طفت علي الحله ومسحت اديها وطلعت قعدت علي الكنبه اللي في الصاله 

غصب عنها النوم كبس عليها ونامت مكانها

في اللحظه دي كان داخل علي وهو سكران 

قعد جنب خديجه 

علي: انتي عارفه بحبك قد اي صح بحبك قوي والله نفسي مره واحده انام في حضنك... بدأ يحرك ايده علي وشها.. نفسي تكوني ليا وبتاعتي اللي مصبرني لحد دلوقتي اني عارف حازم مقربش منك 

وبدون وعي من علي ميل باس راسها 

: بحبك يروح قلبي... 

خديجه رفعت اديها بدون وعي

: وأنا بحبك بحبك قوي... 

في الحظه دي داخل حازم وابوه 

حازم بغضب:خديجه...... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


حازم بغضب: خديجه


خديجه قامت فاطه ومسحت العرق الي علي وشها وفكرت نفسها كانت بتحلم 


خديجه بتوتر: انت.. جيت 

حازم: اي الي منيمك هنا في الصاله 

خديجه: كنت مستنياك انت وعمي علشان احطلكم الوكل 

حازم وهو طالع :  تعالي وراي... احنا اتعشينا من زمان


علي ورا الكنبه حتط ايده علي بقه علشان محدش يسمعه 

خديجه بتشيل العبايه من علي كتف حازم 

حازم: متناميش تحت كدا تاني ليكي شقة تستنيني فيها فاهمه 

خديجه: فاهمه حاضر

فاجئة  النور قطع خديجه قربت من حازم 

خديجه: هو في اي قطع ليه 

حازم: عطل في الكهرباء وانا طلبت يفصلو الكهرباء ويعملوه بليل 

خديجه بخوف وهمس: ليه حرام عليك

الباب خبط حازم راح يفتح وكانت مريم شايله ليليان 

مريم: هي صحيت لما النور قطع وخايفه تقعد لوحديه 

حازم خدهاا منها: تمام روحي انتي 

مريم مشيت وحازم دخل نام علي السرير و ليليان في حضنه بص علي خديجه الي واقفه بعيد 

حازم: تعالي نامي 

خديجه قربت من السرير بخوف ونامت جنبه وهي عاماله تقرب منه 

حازم: مريم مقلتلكيش حاجه 

خديجه وهي مش مركز من الخوف

: لا ليه

حازم: مفيش 

ساد الصمت شويه وفجاءة  صوت ضرب  نار خديجه صرخت

بخوف وستخبت فحضن حازم اكتر 

حازم: متخفيش اكيد الغفير شاف حاجه 

خديجه هزت راسها برفض  ان هي تطلع من حضنه وهو بص ليه وابتسم 


تاني يوم


خديجه واقفه في المطبخ بتعمل الفطار دخلت مريم وهي بتجر في رجليها  وعيونها حمره من العياط

خديجه بخوف: مالك يا مريم انتي كويسه 

مريم: فين سليمان بيه

خديجه في مكتبه مع حازم حصل حاجه 

مريم سبتها ومشيت 

في المكتب كان حازم قاعد يتناقش مع ابوه في الشغل لما دخلت مريم

مريم بدموع: انا عايزه حقي 

سليمان: اهدي يا بنتي وفهميني في اي 

مريم: مش انت كبير البلد وبتحمي الناس  وانا عايزه حد يحميني يجبلي حقي... مريم قالت كدا وقعت علي لارض بنهيار 

سليمان قرب منها وعطاه مياه 

: اشربي يا بنتي  واحكيلي  مالك 

كل دا وحازم قاعد متابع الحوار بهدوء 

مريم شربت وسليمان خد منه الكبايه

سليمان: في اي 

مريم قعد تحكيله عن خالها الي خد ورث امها وكان عايز يجوزها لابنه بلغصب وهي هربت وجات الصعيد و اشتغلت عنده خدامها وابن خالها لما عرف طريقها رجع علشان يخدها... ورسايل التهديد الي بعتها ليها طول اليل

مريم بشهقات : مش عايزه ارجع معاه ونبي يا بيه ابعدو عني 

سليمان بص لحازم 

حازم: جهزي نفسك يا مريم كتب كتابك علي زين.... وطلع.......... 

زين: وانا مالي اشيل شيله مش شيلتي ليه

دا كان رد زين علي ابوه لما قله علي الموضوع 

سليمان: اي هتكسرلي كلمه يا ولدي 

زينب صوت عالي: وانا مالي تشوف الي غلطت م... قبل ما يكمل كف نزل علي وشه وكان حازم.... خديجه واقفه تتابع من بعيد

حازم: اي هتبجح وتعلي صوتك علي بوك كمان

زين: ايوه ما مش انت الي هتلبس الجوازه .. وبعدين مش انت كبير البلد متتجوزها انت 

حازم بحده: وهو دا الي هيحصل .... 


#سلطان_الصعيد 

فصل 3

حازم ببرود : ودا الي هيحصل 

سليمان بحده : وانا قولت زين يعنى زين ولا هتقررو عني يا ولاد الهواري 

حازم بإحترام : اللي تشوفه يا ابوي 

سليمان: المأذون جاي دلوقتي جهز نفسك يا زين... 

زين طلع وقفل الباب وراه بغضب.... 

وفعلا بعد شويه جه المأذون وكان بيكتب كت كتاب مريم وزين 

سليمان قاعد مع مريم جوه في الاوضه 

سليمان بحنية : االف مبروك يا حبيبتي 

مريم بحزن : علي اي 

سليمان بهدوء : زين بيحبك بس هو الدنيا لهياه شويه وانا عارف ان محدش هيبعده عن سرمحته دي غيرك 

دخل زين وباين علي وشه الضيق قال : يلا 

مريم زي التايه : فين

زين ببرود : اي هو اللي فين دخل*تك يا عروسه

مريم بصت لسليمان بخوف سليمان بصلها بحنيه وطبطب علي ضهرها : روحي يا بنتي مع جوزك..... 

مريم دخلت قدام زين اللي دخل وقفل الباب بعنف ومسك مريم من ايديها بعنف ودفعها للحيطه اللي ورها ومريم بتبصله بخوف 

زين بشر: خايفه من اي دا انتي حتي مجربه 

مريم بخوف : زين انا.. 

قطعها زين لما شق هدومها بعنف 

خديجه بتشيل العبايه من علي كتف حازم

خديجه ببعض الغيره : هو انت كنت هتتجوز مريم بجد

حازم : ايوووه واي واحده غير مريم وحصل معاها مشكله ودا الحل هتجوزها

خديجه بغيره : اممم طب المشاكل الناس مش بتخلص 

حازم بحده : خجيجه انا كبير بلد ودا شغلي 

خديجه بدموع بتحاول تداريه : هحضرلك الحمام.. كانت واقفه علي الباب برا وسمعت كل حاجه 

وفاء بشر : وماله المركب اللي بتسوقها اتنين بتغرق

زين قاعد علي كنبه بلبنطلون بس وسجاره في ايده

مريم نايمه علي السرير وعطياه ضهرها وبتعيط في صمت

زين بحده : مريم... 

مريم مردتش عليه زين قام من مكانه واتجه للسرير مسكها من شعرها بعنف 

زين بغض: لما اكلمك تردي عليا يا روح امك فاهمه 

مريم بدموع : عايز اي 

زين ببرود : طلاما انا اول واحد يلمسك ليه قولتي علي الوسخ التاني انه عشيقك... ولما انتي لسه بنت قولتي ليه لـ ابوي ان حد قرب منك ولا كل اللعبه دي علشان اتجوزك

مريم بدموع : انا مقلتش لسليمان بيه كدا... وبعدين جاي تقولي واقفه مع عشيقك عايزني اقول اي 

زين بعصبيه : قلتي اي لابوي ومين الوسخ دا 

مريم حكتله كل حاجه وهي بتعيط 

زين ببرود : قومي اغسلي وشك 

مريم بتعيط وبس 

زين بغضب : بتعيطي ليه دلوقتي

مريم بدموع اكتر : مش قادره اقوم 

زين مسح علي وشه بغضب وضيق وحس بذنب لانه وصلت لكدا بسبه وبعدين ميل وشالها.. مريم شهقت بصدمه وخجل 

مريم بخجل : ابعتلي خديجة وان... 

زين بحده : هساعدك انا 

مرا قاعده تحت رجل سليمان وتعيط بتمثيل : يا بيه الحقني بتي شر*فها ضاع اااااه محدش هيرضي بيها دلوقتي ااااه يا مصيبتي

سليمان بهدوء : اهدي بس وفهميني في اي 

المرا بتمثيل البكاء اكتر : بنتي وهي راجعه من مصنع الدقيق بتاع حازم بيه رجالة البلد اتهجمو عليها... ابوس ايدك يا بيه.. بتعيط... جوزي يموت فيها

سليمان بحده : مين اللي عمل كدا وانا اعدمه قدامك

المرا بتوتر وهي بتبص لوفاء: هاااااا ما ما هي مشافتهمش..... انا جايه واملي فيك تلاقيلي حل يا بيه ابوس رجلك.. بتعيط... محدش هيرضي يتجوزها هتموت 

حازم كان قاعد مع ابوه لما المرا دي دخلت البيت بإنهيار حازم ببرود : لا بنتك مش هتموت هي ملهاش ذنب وانا هجبله حقها وهتبقا علي زمتي لحد ما اعرف مين الي عمل كدا وحقكها يرجعلها..... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


هدي: بقولك مقعدش معايا ساعتين وسابني

وفاء : يعنى ايه مقربش منك 

هدي : لا وعملت زي مقولتي وفضلت اعيط واتمسكن 

وفاء بغيض: طب وهنسكت علي كدا لازم نعمل حاجه امال انا جيباكي ليه 

هدي بخبث : لا متخفيش انا هبعده عنها واخليه زي الخاتم في صباعي... 

كملت بشر : ان ما خليتو ميطقش يبص في وشها 

...... 

حازم دخل الاوضه وهو بيحط العبايه علي اقرب كرسي واتجه عن الدولاب يغير الباقي 

حازم : خديجه

خديجه نايمه علي السرير وعطياها ضهرها 

حازم قرب وقعد جنبها وقال بهدوء : لسه زعلانه برضو وبعدين ما انا قعدت معاها ساعتين وجتلك اهو.

خديجه قامت وهي بتمسح دموعها : وكل واحده تقع في مشكله هتتجوزها يبقا مش هنخلص

حازم بحده : خديجه صوتك وبعدين انا مقدر انك مصدومه غير كدا كان هيبقا ليا تصرف تاني... وبعدين قلتلك لو ملقتش حل للمشكله والحل الجواز هتجوزها

خديجه بدموع : وانت حتي مدورتش علي المشكله اول

ما جات نزلت دمعتين صدقتها

حازم ببرود : مين قال مدورتش سألت والبت فعلا شغاله عندي وامبارح وهي جايه من الشغل ناس من البلد اتهجمو عليها والدكتوره اثبتت الكلام دا 

خديجه :هتقابل 100مشكله هتتجوز 100وحده 

حازم : الشرع حلل اربعه بعد كدا مش بايدي حاجه وعملت اللي علياا زي اي كبير بلد...بس اول ما احل المشكله هطلقها ولو عريس اتقدملها تقول انها كانت متجوزه  

خديجه بتمسح دموعها : خلاص يا حازم 

حازم فرد جسمه علي السرير : بطلي عياط ودلع نسوان بقا

خديجه بخجل : انت هتنام كدا 

حازم : لسه واخده بالك... ايوها هنام كدا 

خديجه سحبت الغطا وغطت جسمها حتي وشها 

..... 

مريم طلعت من الحمام وهي لافه فوطه علي جسمهى زين قاعد علي الكنبه لابس بنطلون بس وبيرب سجاير ببرود

زين شاور لمريم : تعالي 

مريم اتقدمت وقعدت جنبه ، زين بدأ يزيح شعرها من علي كتفها ويقبلها ، مريم ثابته ومش بتبدله

زين اتعصب وضرب الكنبه بغضب 

زين بغضب.: في اي مالك 

مريم ببرود: مفيش هو انا منعتك عن حاجه 

زين مسكها من شعرها : اي يا روح امك انتي هتعملي فيها مراتي و وبتعقبيني .. دا انتي يادوبك خدامه.. ارميكي في اي لحظه 

مريم بصتله بدموع : وانت عايز اي... 

شدت الفوطه ورمتها بعيد... مش هو دا اللي عايزه خده اهو 

زين اتعصب اكتر وقام تكسير في كل حاجه وساب الاوضه ومشي مريم قعدت علي الارض بإنهيار 


تاني يوم علي كان واقف في البرنده بتطل علي الزرع وبيشرب سجاره جات من وراه بيلا اخت خديجه 

بيلا بحرج: ا.. ابيه

علي لف ليها : صاحيه بدري يعنى 

بيلا بحزن : لا انا اصلا مش بنام

علي من غير تركز : ليه 

بيلا بحزن : علشان انا في تالته ثانوي يا ابيه الكل عارف 

علي : اه اه ربنا معاكي جايه ليه

بيلا : علشان اقولك الفطار جاهز 

علي بتسرع : خديجه قاعده 

بيلا : لا لسه بتعمل كام حاجه في المطبخ

علي : طب روحي انتي وانا هحصلك

.... 

خديجه كانت واقفه في المطبخ وهدي واقفه معاها وعلي وشها مكياج كتير وبتص لـ خديجه بقرف 

قالت في سرها : ولله لحرقلك وشك اللي فراحنه بيه دا 

حازم دخل بحرج بيحرك ايده علي رقبته 

: خديجه اعملي رز بلبن لليليان 

خديجه ابتسمت لانها فاهمه ان هو اللي بيحبه

: حاضر 

خديجه ميلت تجيب حله من الدرج اللي تحت وكان فوقيها هدي بتقلب البطاطس في الزيت 

ميلت الطاسه شويه علشان تقع علي خديجه 

خديجه : اااااه.... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


خديجه بصراخ : اااه 

خديجه صرخت لما سمعت صوت الطاسه بيقع وادين حازم فقيها خديجه رفعت راسها بسرعه بلهفه 

ومسكت ايدين حازم 

خديجه بقلق ولهفه : انت كويس حصلك حاجه 

حازم بهدوء : اهدي محصلش حاجه 

خديجه راحت جابت ميه ساقعه ومرهم : ازاي يعنى الزيت كله جه علي ايدك... وبعدين بصت علي هدي.. وانتي يا غبيه مش تاخدي بالك 

هدي بمسكنه : مكنتش اقصد ولله يا هانم.. وكملت بدموع.. انا مكنتش هدخل المطبخ بس وفاء هانم طلبت مني اني اساعدك 

حازم بحده : خديجه مكنش قصدها

خديجه بصت لحازم بدموع : ماشي...

وطلعت علي فوق حازم اتنهد وبص علي هدي 

: بلاش تبقي موجوده في مكان هي فيه ولااحسن اطلعي اوضتك ومتنزليش والاكل هيطلع لحد عندك... 

حازم قالها كدا وطلع يشوف خديجه.... 

دخل لقيها نايمه وعطايه ضهره وبتعيط في صمت 

حازم قعد جنها : وكل متحصل مشكله هنقعد نعيط كدا 

خديجه قامت وبصوت شهقاتها طالع مع الكلام 

م... ما انـ..ـت بتزعقلي ق.. ق.. قدامها 

حازم بهدوء : عشان انتي غلطي 

خديجه بعياط أكتر : غلط علشان خوفت عليك وبعدين هي عاملاها بالقصد

خديجه مكنتش ملاحظه كلامها حازم ابتسم جواه من كلامه 

خديجه عدلت وشها النحيه التانيه وهي بتمسح دموعها

حازم لف وشها بايده : نبطل جنان ونعقل الشهر دا وهطلقها

خديجه بصت لتحت وهي بتحول متبينش زعلها  

حازم قرب منها بهدوء ورفع وشها وباسها ثواني كان بيبوسها علي رقبتها وكتفه 

خديجه افتكرت كلام مريم وان حازم ممكن يضيع منها هي مش بتحبه بس مش عايزه يروح لغيره برضو دا كان كلامها مع نفسها 

رفعت ايديها وحاوطت رقبته 

خديجه بتوهان : حا.. زم الفطار 

حازم بيبو*سها : كبري دماغك 

الباب خبط حازم بعد وهو بياخد نفسها 

حازم: مين 

زين واقف علي الباب وحاطت ايده علي راسه بإحراج

: نمت يا حازم

حازم : لا صاحي يا زين

زين : طب عايزك شويه 

حازم : استناني في المكتب دقيقه وجاي 

حازم رجع بص لخديجه اللي لسه منزلتش ايديها خديجه اول ما لقيت حازم بيبصلها نزلت ايديها بكسوف 

حازم بغمزة : نكنسل علي الفطار وزين 

خديجه بكسوف : لا انا جعانه ومكلتش من امبارح

حازم قام من علي السرير 

: ليه صايمه

......

حازم قاعد علي المكتب بيبص بحده لزين 

حازم: ارغي

زين حط ايده علي رقبته : انا دخلت ابن خال مريم السجن بعد ما لبسته قضيه مخدرات وخد مؤبد وعلمت عليه 

حازم ب : ودا ليه ان شاءلله 

زين بحدة : يعنى عايزه يبص علي مراتي واسكتله

حازم ببرود : كان بيبص عليها قبل ما تبقا مراتك 

زين بغضب : حتا لو

حازم بهدوء : بتغير 

زين بتوتر: لا طبعا هغير عليها دي حتت خدامه

حازم وهو قايم : لا بتغير وبتموت فيها بس دماغ امك دي اتعودت علي ان النسو"ان هي اللي تجري وراك اما هي انها بتنفضلك زعلان.... كمل وهو بيمل عليه وشه في وشه... ولو سمعت ان ايدك اتمتدت عليها تاني هقطعهالك

زين : هي قلتلك 

حازم حط ايد علي كتف زين وهو طالع بيه برا 

: يلا يلااا نشوف الشغل وبعدين انا كبير البلد عارف كل حاجه.... وبص علي وفاء اللي كانت واقفه لما كانو طلعين... مش مختوم علي قفاه 

... 

وفاء بعصبية : هو دا اللي هشوها وهخليه ميطقش وشها

هدي بضيق : اووووف ما انا فكراته مشي اتاريه لسه واقف 

وفاء بخوف : انا حاسه ان حازم عارف حاجه 

هدي ببرود : وهيعرف منين وكل حاجه حقيقه

وفاء : حازم دماغه سم ميتقدرش عليه

هدي بخبث : متخفيش النهارده بليل هيكون كله تمام استني انتي بس 

وفاء بقلق : ربنا يستر 

...... 

اخر اليل بعد ما الكل نام بس حازم لسه برا خديجه واقفه في المطبخ حست بادين بتتلف حوالين وسطها 

خديجه فكرتو حازم بس اتفجاة بصوت علي

علي بسكر : بحبك بحبك اوي يا روح عمري 

خديجه زقته بصدمه وبعدت عنه 

علي قرب منها : ليه ليه بعيده عني كدا وبعدين ا. انا بحبك اكتر منه ولله 

خديجه بخوف: ح... حازم...


#سلطان_الصعيد 

فصل 4

خديجه بخو"ف لما سمعت صوت حازم بينده عليها 

: ح... حازم 

علي بغضـ.ـب : كل حاجه حازم حازم بتحبي فيه اي هااا

خديجه بخو. ف : حازم لو سمعك هيقتـ.ـلك

في اللحظه دي دخل حازم وبص ليهم بشك واستغراب

: اي اللي جايبك المطبخ

خديجه ردت مكان علي بسرعه : ه.هو كان جاي يطلب مني قهوه لان مريم طلعت وباقي الخدم نامت 

حازم بهدوء : اطلعي فوق 

خديجه بخو"ف : حازم.. ان

حازم بحدة : قولت فوق 

خديجه طلعت وحازم فضل واقف بهدوء لحد ما هي مشيت وفاجأة بوكس في وش علي وقعه علي الارض 

وحازم مسكه من رقبته وخنقه في الحيطه اللي وراه وقال من بين سنانه بعصبية : اي مكان فيه مراتي ملمحكش فيها فاهم 

علي كان بيبصله وعينيه احمرت من قلت الهوا

حازم بغضب : انا سايبك تعط براحتك بس مراتي خط احمر امحيك من علي وش الارض لو فكرت تقربلها.... وسابه ومشي

زين قاعد ومرجع راسه علي الكنبه بتعب 

مريم جات وهي شايله صنية وعليها مايه حطتها قدامه

زين وهو مازال علي وضعه بس باصصلها

: غطي صد*رك اللي فرحانه بيه دا

مريم بصتله بصدمه وبعدين حطت ايديها لقت جزء من رقبتها باينه عدلت الطرحه كويس وغطت رقبتها

مريم وهي بتفرك في ايديها : احضرلك العشاء 

حازم كان طالع من المطبخ بكل غضب علي فوق

زين : اي يا كبير مش هتاكل 

حازم بضيق : مش جعان يا زين كل انت 

زين بص لمريم :دا بيت فقري وربنا يلا نطلع 

علي كان في اوضته عمال يكسر في كل حاجه : بكرهكككك وربنا ما هرحمك

وفاجأه حس بإيد علي كتفه لف وكانت بيلا والدموع ماليه عينيها

علي مكانش مركز واترمي في حضنها

بيلا بدموع: انت كويس

علي بدموع وضعف : لا مش كويس ولله بحبها..بحبها اكتر منه حتي انا مش عارف هي بتحبه علي اي 

بيلا بدموع : ط.. طب هي مين 

علي : انا قولتلها اني بحبها النهارده وهي مقالتش حاجه لا..لا هي مش بتكرهني هي اصلا مغصوبه علي الجواز منه... 

رفع عينيه لبيلا وقال بضعف : ونبي قوليلها اني بحبها يمكن تسمع منك 

بيلا وهي بتمسح دموعه : حاضر هقولها بس انت اهدي

علي راح في النوم وهو حاطت راسه علي كتفها : والله لو قرب منها هقتله زي ما قتلت اخوه ولو فكر يجوزها لزين هقتله هو كمان مهخليش حد فيهم بس تكون ليا

زين طلع من الحمام لابس بنطلون بس اتجه للسرير وسند بضهره عليه ومسك الفون

مريم كانت واقفه قدام الدولاب بهدوء بتطبق الهدوم 

بعد ما مريم خلصت اتجت للسرير وخدت مفرش زين بصله بطرف عينه...وتجه لكنبه تنام عليه فاجأه حست بحد بيشيلها وكان زين لسه هتتكلم

زين بهدوء : هشششش 

زين خدها ونيمها علي السرير في حضنه وحط راسها علي صدره 

زين وهو بيملس علي شعرها : متزعليش 

مريم رفعت راسها بهدوء بصتله( بمعني علي اي )

زين اتنهد : علشان مديت ايدي عليكي وزعقت فيكي 

مريم رجعت حطت راسها علي صدره تاني وسكتت

زين  اتنهد ورفع وشها من علي صدره ومسكه بايديه الاتنين 

وفضل يتامل فيها كتير وهي بتبصله 

زين قرب منها وباسها 

زين وهو متغيب تماماً : اسف 

وفضل مكمل ومريم تاهت من خبرته وووو

وفاء بصدمة : هتعملي اي يا مجنونه 

هدي وهي بتقطع سلك كهرباء ببوقها وبتحطه في المايه : جهزتي انتي الورق بس

وفاء : ايوه 

هدي : والحرس وكل حاجه 

وفاء : كله تمام بس فهميني 

هدي بعد ما خلصت : قولي لابنك يجهز نفسه علشان يبقا كبير البلد 

هدي بعد ما خلصت : قولي لابنك يجهز نفسه علشان يبقا كبير البلد

حازم دخل زي الاعصار الاوضه ومسك خديجه من شعرها وبكل غضب وغيره : كان بيقولك اي

خديجه بدموع وبوجع : ما انا قولتلك تحت

حازم بعصبية : خديجه اتعدلي 

خديجه بدموع : حازم انت بتوجعي 

حازم بغضب وغيره عميه: انطقي

خديجه عيطت وصوت شهقاتها طلع وقالت

: ك.. كان بيقلي انه بيـ...


❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


خديجه بدموع : كـ.. كـان بيـ ببـقولي ان.. 

فاجأة خديجه انهارت في العياط حازم اتنهد وخدها في حضنه وهو بيطبط عليها 

حازم بعد وشها عن حضنه وهي بتمسح دموعها و هي بتشهق 

حازم بهدوء : خديجه انا مش بشك فيكي بس انا راجل دمه حامي ولما شوفته واقف معاكي وانتي وشك اصفر كنت مستعد امو*ته انتي مشوفتيش عملت فيه اي تحت.. اتنهد وكمل... بطلي عياط بقا.. وحضنها تاني خديجه كانت في حضنه وهي ماسكه في جلابيته وبتشقهق 

خديجه : هـ.. هو كان سكران وقال كلام مش مفهوم وانا خوفت منه

خديجه حاولت تخبي الحقيقه علشان لو حازم عرف احتمال يكون فيها مو*ت علي 

حازم : خلاص محصلش حاجه بس بلاش تقعدي تحت لوقت متاخر ولا تستنيني تحت تاني تقدري تقعدي هنا واول ما تسمعي العربيه تنزلي زي ما مريم عملت كدا 

خديجه : حاضر... 

الباب خبط حازم بعد عن خديجه وحمحم

: اتفضل 

دخلت هدي وهي باصه في الارض بمسكنه 

هدي بتمثيل : حازم بيه ممكن اتكلم معاك شويه 

حازم: خلاص روحي انتي يا هدي وانا جاي وراكي 

هدي طلعت وحازم بص لخديجه اللي كانت بتبص لهدي بضيق

حازم : شويه وجاي استنيني متنميش

.... 

حازم دخل الاوضه اللي فيها هدي وقعد علي الكرسي

: خير يا هدي 

هدي بحز*ن مصتنع : حازم بيه هو الصراحه كتر خيرك لحد هنا عملت الواجب وزياده وحاسه اني عملالك مشاكل مع مراتك وانا مش مهتمه بحقي كفايه انك ستر*ت عليا... كل دا وهي باصه لتحت بإحترام... ودي ورقة طلاق انا ماضيه عليها يعنى مفضلش غير حضرتك وانا ان شاءلله بكره هلم شنطة هدومي وهمشي..... 

حازم خد منها الورق بهدوء وقراه وبص فيه وكان كله سليم حازم حط الورق علي جنب

: خليه انا همضي عليه وبعته للمحكمه في اي وقت

هدي بتوتر : طب ليه التاخير 

حازم بصلها بشك هو كان شاكك فيها من الاول انها تبع وفاء بس الكشف الطبي اثبت ان هي مغتـ..ـصبه فعلا وهو حب يشوف اخره 

حازم مسك الورق وراجع عليها تاني وفي الاخر وقع 

هدي : احم عارفه ان مليش الحق بس يعنى عارفه انك لحد دلوقتي مستحمتش ف حضرتلك الحمام 

حازم بهدوء: ماشي يا هدي....

حازم دخل الحمام وهدي مسكت الورق وهي بتنطط من الفرحه صورت الورقه وبعتته لحد...

وكتبت :اعملي تزوير لتوقعي دا... شويه و 

هدي :و 1.2.3... 

كان حازم طالع من الحمام بينشف شعره هدي بصتله بصدمه 

حازم : هحولك مبلغ حلو علي بيتكم وبلاش تروحي المصنع تاني يا هدي 

هدي بصدمه: هااا.. اه..اه اكيد.. بعد اذنك هروح الحمام 

هدي دخلت الحمام وهي بتنزل السلك من علي الدش علشان تشوف سبب العطل 

هدي وهي بتمسك السلك : ازي ازاي مشتغلـ.... اااااااااه 

ودي كانت صرخه منه لما الكهربا مسكت فيها حازم دخل الحمام علي صوت الصريخ وشافها ماسك السلك مقدرش يدخل علشان المكان كله متكهرب راح فصل العداد العمومي 

..... 

مريم في حضن زين اللي ماسك سجاره وهي بتحرك ايديها علي صد*ره

مريم : مش هنطلع نشوف في اي بره 

زين بياخد نفس من السجارده : فكك منهم خلينا قعدين هنا 

مريم رفعت وشها : بقالنا ساعه هنا ما شبعتش 

زين بخبث : طب بذمتك مش هنا احلي

مريم لسه هترد صوت خبيط علي الباب 

زين بغضب : نعـــــــــم

حازم بحدة : خمس دقايق وتكون قدامي 

زين مرر ايده علي وشه بغضب وبص علي مريم اللي

بتضحك وقال : نبرتي فيها

.....

حازم قام بأجرات الدفن وبعت هدي لاهلها ووقف خد العزا معاهم هو وزين 

حازم رجع البيت وهو حاسس بتعب وارهاق 

خديجه كانت قاعده علي الكنبه في الصاله بتعيط بعد ما عرفت ان حازم هو المقصود ومريم بتواسي فيها اول ما خديجه شافته

خديجه جريت علي حازم قالت بلهفه : انت كويس حصلك حاجه

حازم بهدوء : اهدي انا الحمدلله بخير ...يلا نطلع

زين بعد هو التاني : تعالي يا مريم...

كل واحد خد مراته وطلع 

.... 

حازم واخد خديجه في حضنه وهو بيفكر حازم جه اتصال : حازم بيه في وحده بعتتلي اسمك علي ورقة طلاق وقالتلي ازوره

حازم بهدوء : هي ماتت الغي الموضوع 

حازم قفل معاه وتمتم في سره : اخر غلطه ليكي وبعد كدا وربنا م هرحمك

خديجه رفعت راسها : في حاجه 

حازم باس راسها وقال : مفيش حاجه نامي 

.... 

اخر اليوم بليل

وفاء : وانت يا اخرت صبري هتفصل كدا وسايبهم واخدين حقكك

علي قاعد علي الكرسي بهدوء وبيشرب سجاير

علي ببرود: اي حق يما

فاء بغيظ : حقك في ابوك 

علي: قصدك املاك جدي اللي كتبها بأسم سليمان وقبل ما يموت وصي ان حازم هو اللي يمسكها بعد ولاده

وفاء : حتا لو بس دا حقك

علي قام من مكانه : والمفروض اعمل اي

وفاء بحقد : تقتله 

علي ابتسم بسخريه : ما اديكي جربتي اهو مات اما حازم دا امه دعياله في ليلة القدر مش زيك 

وفاء بخبث : لازم تقتله لو فضل عايش هيقرب من السنيوره 

علي ابتسم وهو طالع : متخفيش هي دي الحاجه الوحيده اللي معلم عليه فيها

اي

وفاء بحقد : تقتله 

علي ابتسم بسخريه : ما اديكي جربتي اهو مات اما حازم دا امه دعياله في ليلة القدر مش زيك 

وفاء بخبث : لازم تقتله لو فضل عايش هيقرب من السنيوره 

علي ابتسم وهو طالع : متخفيش هي دي الحاجه الوحيده اللي معلم عليه فيها

.......... 

خديجه واقفه قدام المرايه وهي مغمصه عينيها وخلاص خدت القرار حازم مش انسان وحش هي اه كانت بتخاف منه بس اكتشفت قد اي هو حنين و سليم كدا كدا راح 

خديجه فتحت عينيها علي حازم وهو محاوط وسطها و بيبو*س قربته

حازم بص عليها في المرايه واللي هي لابساه : دا ليا 

خديجه عضة علي ش*فتها بحرج وهزت راسها 

حازم لفها ليه ورفع وشها واللي هي كانت منزلاه

وهمس قبل ما يبو"سها

: متخفيش 

شويه وكان حازم شايل خديجه واتجه بيها للسر*ير 

حازم تقريباً جردها من هدو*مها بس شويه وبعد عنها

بضيق

خديجه وهي بتشد الملا*يه علي جسمـ*ها 

: انت كويس 

حازم بيحرك ايده علي راسه بضيق

: خديجه انا.. انا.... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


خديجه وهي بتشد الملايه عليها

: انت كويس 

حازم بضيق : خديجه انا.. انا.. 

حازم وقف ولبس التيشيرت واتجه للباب وقال وهو بيفتحو : مفيش نامي... 

حازم طلع وراح لاوضه ابوه وخبط

سليمان : مين

حازم من برا : انا يا ابوي نمت

سليمان : لا تعاله يا حازم 

حازم دخل وقعد قدام ابوه وهو باين عليه الضيق سليمان فضل باصصله ومستني يتكلم 

حازم بيحرك ايه علي راسه ورقبته بضيق

: ابوي انا انا.. 

اتنهد وكمل : مقدرتش اقرب منها كل مرة كنت بقول الظروف مره ليليان ومريم ومره تقول اس.. 

حازم قام وقف 

: ب. بس النهارده هي سلمتلي نفسها وانا مقدرتش مش عارفه ازاي 

سليمان بهدوء : خديجة 

حازم هز راسه 

سليمان بشك : طب يمكن عندك مشكله صحيه مثل...

قاطعه حازم بضيق : ابوي انا عندي ليليان ومراتي كانت حامل قبل متم*وت صحتي زي الحديد

سليمان سكت شويه 

سليمان بتفهم : قوم البس هدومك هنروح لشيخ 

.... 

بيلا كانت قاعده بتذاكر لما حست بحد بيبوسها علي رقبتها بسرعه لفت 

بيلا بخجل : علي 

علي قعد علي طرف المكتب قدامها 

: عايز منك خدمه يا بطل 

بيلا بتفرك في ايديها بتوتر : خدمة اي 

علي بخبث مد ايده وبدا يرجع شعرها لوره 

: لما حازم يسال علي خديجه تقوليله انها نايمه معاكي

بيلا بإستغراب : ليه 

علي زي ما هو منزلش ايده :عايزها في موضوع يخص حد نتكلم في البيت... 

وكمل بخبث : وممكن اطلب منها ايد حد برضو 

بيلا بخجل اكبر : حاضر بس ممكن تطلع علشان الدنيا ليل ولو حد شافك و... 

علي باسها بسرعه علي خدها 

: فاهم يا عمري...

قام ومشي بيلا فضلت حاطه ايديها علي خدها بفرحه 

......

حازم وسليمان رجعو 

حازم قعد علي الكرسي ورجع راسه بتعب جات خديجه وحطت قدامهم مايه وحازم بيراقب كل حركه منها 

سليمان بتعب : اعمليلي شاي يا خديجه يا بنتي

خديجه : حاضر يا عمي.. 

طلعت ومشيت علي المطبخ

حازم قام : عن اذنك يا بوي دقيقه 

حازم قام راح ورا خديجة وهو بيتمتم بضيق 

: عمل قال.. نشوف 

خديجه واقف بتعمل شاي حست بايد علي وسطها لفت بسرعه لما فكرته علي 

حازم بإستغراب : مالك

خديجه بصت في الارض بخجل وهي بتعض علي شفايفها : مفيش 

حازم رفعها بحيث تقعد علي الرخامه المطبخ وهو قدامها

حازم قرب منها بهدوء وبا*سها وبعدين بعد عنها وهو بينهج : خمس دقايق وتكوني في الاوضه والا هنزل ونعملها فضيحة في المطبخ فاهمه

خديجه اتكسفة ووشها جاب الوان هزت راسها... 

حازم سابها وطلع

حازم طلع وخديجه ابتمست بخجل شويه وحست بايد علي عنيها

خديجه بإبتسامة : حازم لسه الـ... وقبل متكمل كلامه اغمي عليها 

...... 

خديجه نايمه وجنبها علي بيشم في شعرها 

علي بتوهان : اخيرا يا عمري بقيتي معايا واللي معملهوش حازم هعملو انا... علي قرب منه ووو... 


#سلطان_الصعيد 

فصل 5

علي بنبرة هادئة ومليئة بالشوق:

"أخيرًا بقيتي ليا، يا خديجة... وهعمل كل اللي ما قدرش يعمله حازم."


خديجة بدأت تستفيق، تشعر بصداع شديد، وتحاول استيعاب ما حولها.

تتضح الرؤية تدريجيًا أمامها، فتلمح وجه علي، فتتراجع للخلف بخوف.


خديجة بارتباك وقلق:

"إنت... إنت بتعمل إيه هنا؟"


علي بابتسامة هادئة ولهفة:

"استنيت لحد ما تصحي... ما لمستكش، بس كنت قاعد مستني لحظة زي دي... عايزك تكوني مرتاحة ومبسوطة."


خديجة بصدمة:

"إنت مش طبيعي... لو حازم عرف، مش هيسكت!"


علي يحاول التقرّب منها، لكنها تتراجع، فتتغير ملامحه قليلاً.


علي بنبرة متوترة:

"ليه دايمًا بترجعيه لسيرتنا؟ انسِه، خديجة... هو مابقاش ليه وجود بينّا."


يتنهد علي، ثم يقف.

علي بنبرة سريعة:

"هخرج مشوار ضروري عشان ما يِشُكّش فيّ... وهارجعلك فورًا."


خديجة بصوت متوتر وهي تحاول النهوض:

"رايح فين؟ ما تسبنيش كده... من فضلك، فكّني!"


مريم نايمه في حضن زين 

مريم رفعت وشها من علي صدره

زين هو انت اتجوزتني ليه 

زين ساند علي السرير وسجاره في ايده قال ببرود

: مش فاهم ايه السؤال دا ما انتي شوفتي بابا اصر عليا 

مريم بدموع محبوسه قامت إتعدلت وقالت

: يعنى مش بتحبني 

زين قام من علي السرير

: لا يا مريم موصلتش للمرحله دي.. وبعدين الصراحه بابا عنده حق 35سنه اتجوز علشان اجيب العيل اللي يسندني ومنها زوجه تخدمني.. واهو زي ما انا مقضيها مرقعه 

مريم ودموعها نزلت وقالت : يعني أنا بالنسبالك ج*سم وبس وخدامه

زين بص قدامه ومردش عليها 

مريم قامت وشدت الملايه علي جسمها وقالت وهي بتمسح دموعها

: انا عايزه ارجع عند خالي 

زين اتلفت ليها وضحك : اي يا عمري هو اللي حصل من شويه اثر عليكي ولا اي... 

فاجأة الكل سمع صوت صريخ تحت

حازم بغضب : يعنى اي مش لاقينها تقلبو البلد قلب عليها


الغفير : يا بيه دورنا في كل حتي وسألنا الناس محدش شافها


حازم بغضب : غور من وشي...


حازم افتكر وفاء وطلع اوضتها بكل غضب كسر الباب ومسكها من شعرها بعنف وقال من بين سنانه


: فين مراتي 


وفاء بخوف : والله ما اعرف فين


حازم بغضب اكبر : انتي هتستعبطي... محدش غيرك يعملها 

وفاء بدموع : ولله ما انا 


دخل سليمان بغضب


: حازم سيب مرات عمك 


حازم بغضب : يا بوي اكيد هي اللي عملت كدا


سليمان بجدة : اي هتمد ايدك علي مرات عمك 


حازم بعد عنها بضيق


ورجع بصلها بتحدي : وربنا في سماه لو لمحت ان ليكي يد في الموضوع هقتلك علطول...... 


حازم مشي من البيت بغضب وراح وراه زين كل دا وعلي كان رجع وشاف كل حاجه واللي طمن حازم انه مش هو 


حازم رجع وش الصبح والتعب باين عليه

قعد تحت رجل ابوه اللي كان مستنيه في الحوش 


حازم بحزن : ملقتهاش يا بوي ملقتهاش مراتي اتاخدت من بيتي انا مش راجل يا بوي 


سلمان فضل يطبطب عليه


حازم رفع وشه وهو بيمسح دموعه : انا هقوم ادور عليها تاني 


حازم قام ولسه هيمشي شاف خديجه داخله ومعاها... 


الكل همس بصدمه : سليم...

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


الكل بصدمه : سليم

حازم بص بضيق لخديجه اللي واقفه جنب سليم مسنوده عليه وهي في عالم تاني 

حازم بحده : مريم خدي خديجه وطلعيها فوق 

سليم بص لحازم بإستغراب ازاي يكلم خديجه كدا

مريم خدت خديجه ومشيت وسليم قرب من سليمان وباس ايده : اخبارك يا بوي 

الكل واقف بيبص بإستغراب

سليمان اتنهد : تعالو معايا المكتب وهفهمكم كل حاجه 

...... 

زين و حازم و سليم قاعدين قدام ابوهم 

سليمان اخد نفس : ولد الفوراس كان ليهم طار عند جدكم الله يرحمو ومكانوش ناويين يسيبو البلد غير لما ياخدو طارهم 

ورصاصه اللي جات في سليم يوم فرحه انا كنت عامل حسابها واوهمت الفوارس ان سليم مات وخليته يختفي فتره لحد ما يمشو من البلد 

زين بصدمة : بس ازاي يعنى والجثه وال

سليمان بمقاطعة : انا دبرت لكل دا  

حازم غمض عينيه بضيق لما تخيل سليم وخديجه سوا قال : واي اللي جمع سليم مع خديجه 

سليم لسه هيتكلم قاطعو

سليمان : انا طلبت من سليم يجي امبارح علشان نكشف كل حاجه بس وهو جاي شاف علي بياخد خديجه وهي متخدره وتصل بيا وقلي علي كل حاجه بس 

حازم قام بغضب : ابن الكـ*** وربنا ما هرحمه... 

سليمان: اهدي علي ساب البلد ومشي... اطلع شوف مراتك هي محتاجاك... وانت يا زين.. 

بص لسليم : خليك علشان محتاجك 

زين وحازم مشيو 

سليمان اتنهد : بقيت مرات اخوك 

سليم بغضب : ازاي يعنى يابوي انت قولتلي لما ترجع هتتجوزها 

سليمان بحده: سليـــــــــــم صوتك 

سليم بعصبية خفيفة : يابوي بس انا بحب خديجه 

سليمان : كان لازم تتجوز علشان محدش يشك في حاجه 

سليم بغضب وهو طالع : لا يابوي خديجه بتاعتي

سليمان بيأس بعد سليم طلع 

: متجوزش ليك يا ولدي متجوزش 

......

حازم دخل لقي مريم قاعده مع خديجه 

حازم وهو باصص علي خديجة

: مريم جوزك عايزك

مريم طلعت وحازم راح بهدوء قعد جنبها

حازم رفع وش خديجه 

حازم بحنيه : خديجه 

خديجه اترمت في حضنه وهي بتعيط اكتر قالت بشهقات عالية : متسبنيش 

حازم باس راسها : مش هسيبك

وكمل بصوت واطي : وربنا لا اجيبه حتي لو في بطن امه 

بعدين رجع بعد وش خديجة من حضنه

: حد لمسك او قرب منك 

خديجه هزت راسه ب لا وهي بترجع شعرها لورا 

حازم قرب مسح دموعها هو وسرح في تفصيلها  

حازم حس انه لازم يقرب منها وتبقا ملكه وخايف بعد رجوع سليم تضيع منه ، حازم قرب منها وبا*سها بخفه.. ولما حس بتجاوبها معاه عمق القبله اكتر 

خديجه بتوهان : حازم حازم.. مش علي الكن*به.. 

حازم المراد كان ناويه هيكمل لو حصل اي 

حازم بتوهان : مش هتفرق

..... 

مريم دخلت لقت زين قاعد علي الكنبة لابس تشريت بس ومرجع راسه لورا وبيشرب سجارة بصتله وافتكرت كلامه عينها دمعت

اخدت هدوم ودخلت استحمت وبعد شويه طلعت وهي لابسه عباية بيتي 

واقفه بتنشف شعرها ، زين رمي السجاره ونفخ دخانها وقام وقف وراها وحضنه

مريم بتعب : زين انا تعبانه مش هقدر

زينب بتوهان وهو بيلفها ليه : اممم

مريم كانت هتضعف بس افتكرت كلامه 

زين انا تعبانه بقولك تعبانه

زقها بعيد عنه وبغضب 

: انتي هتشوفي نفسك عليا انتي هنا مجرد خدامه ليا وبس وحقوقي اخدها منك كلها كامله 

قال كدة وسابها وطلع

قعدت هي علي الأرض بإنهيار وبتلعن نفسها لانها بتحبو وهو مش شايفها غير مجرد جسم وبس 

قامت من علي الارض وفتحت الدولاب بتلم هدومها في شنطه وهي بتعيط

وفاء علي التليفون : انت فين

علي ببرود : سبت البلد ياما بس وربنا هتبقا بتاعتي لو اخر يوم في عمري 

وفاء : وهتعمل اي بقا يا فالح دول بدل ما كانو واحد بقيو اتنين

علي ببساطه : هقتله يا ما 

علي كان بيكلم وفاء في التليفون سمع حد من وراه

ب

: و انا معاك

لف بيشوف مين و كان.....

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


زين : انا معاك 

علي بص بصدمه وراه : زين

زين قعد علي الكنبه وولع سجاره وقال

: اه مستغرب انا 

علي بصدمة.: ازاي 

زين بحقد :كلب ورميناه وكل حاجه مكوش عليها حازم الارض والحكم وحب ابوي دا حتي جوزوني غصب عني هاا.. فا متتصدمش 

علي بتوتر : بس... 

زين يجدة : انجز معايا ولا مش معايا و حلال عليك خديجه وانا حلال عليا الورث والبلد

وفاء سامعه كل حاجه علي التلفون 

وفاء بتحذير : اوعاااا يا علي توافق.. اوع

علي رفع التلفون علي ودنه

: سلام يا اما

علي قفل وبص لزين بشر 

: وانا موافق 

....... 

تاني يوم 

خديجه صحيت وهي نايمه علي صدر حازم وهي مش

مركزه 

خديجه بنعاس: صباح الخير 

حازم بصلها بعد ماكان بيبص قدامه بشرود وبيحرك ايده علي شعرها

: صباح النور يا عروسه 

خديجه افتكرت وإستخبت اكتر في حضن حازم 

حازم ابتسم عليها ورفع وشها

: قومي خدي دش وانا هنزل اروح اشوف الشغل وهبعتلك الفطار مع مريم وبلاش تطلعي من الأوضه لحد ما ارجع ماشي 

.... خديجه فهمت ان هو مش عايزها تحتك ب سليم 

خديجه بإبتسامة : حاضر 

حازم ميل باسها وقام دخل الحمام... 

شويه وكان حازم نزل وكان سليمان قاعد في الحوش ساند علي عكازه وباين عليه التعب 

حازم راح عنده وباس ايده : صباح الخير يا حج

سليمان بتعب : اخواتك فين يا خازم 

حازم بإستغراب : زين في جناحه.. وسليم كان معاك اخر حاجه 

سليمان ابتسم بسخريه : اخواتك محدش فيهم بيت في البيت ولااا حضنها هينسيك اخواتك مش هو دا اللي ربيتك عليه يا ولدي 

حازم غمض عنيه بضيق : حاضر يا بوي هقوم اجيبهم دلوقتي 

زين دخل في اللحظه دي وهو بيصفر بروقان

سليمان بزعيق : كنت فين يا بيه 

زين ببرود : اممم سهران برا 

سليمان بشك: ومراتك فين

زين بإستغراب : فوق ليه 

سليمان بسخريه : مراتك يا بيه سابت البيت من امبارح 

زين طلع علي برا بغضب : بت الك**وربنا مهرحمها

سليمان بص لحازم بتعب : عايزك تجبلي سليم من تحت الارض فاهم 

حازم : حاضر يا بوي 

شويه وكان زين جاب مريم مسكها من شعرها بغضب ورماها في الاوضه 

زين بغضب : بقا يروح امك تسيبي البيت من غير اذني 

مريم بدموع : انا مش عايزاك سيبني 

زين بسخريه وهو بيمسك شعرها : يمكن مكنتش بعرف ابسطك علشان كدا عايزه تروحي للبيه التاني بس في احلامك انا دخلته السجن عمره كله 

مريم بعياط : ابعد عني ابعد عني 

زين زقها ووقف ولع سيجاره

: مفيش طلوع من هنا غير علي قبرك وهنروح نشوف موضوع تاخير الحمل دا علشان عايز ولاد.... 

.... 

حازم دخل اسطبل فيه حصنه كتير وزي ما اتوقع سليم قاعد مع واحد فيهم وبيحرك ايده عليه 

حازم قعد بهدوء وراه : زعلان

سليم زي ما هو علي وضعه : دا انا مربيها علي ايدي

حازم بتنهيدة : وبقيت مراتك اخوك 

سليم اتنهد وقعد جنبه : متغلاش عليك يا خوي 

حازم ابتسم وحضنه

سليم وهو بيحضنه : انت طول عمرك ابونا اللي ربانا وعلمنا ف يوم متاخد حاجه انت تستاهلها وبعدين انت تعبت اوي في حياتك ويمكن دي عوض ربنا 

حازم بعد عنه : طب يلا علشان ابوك هينفخنا في البيت 

سليم ضحك وقام : يلا

حازم قبل ما يقوم سمع صوت رساله علي تلفونه فتحها وكانت عباره عن صور مبعوته ليه 

صور لخديجه وهي في حضن.... 


#سلطان_الصعيد 

فصل 6

حازم فتح التليفون وشاف صور لخديجه وعلي حاضنها حازم وقف مكانه بيبص للصوره بغضب سليم بص وراه لقي حازم واقف رجع بص في اللي بيبصله حازم بغضب كدا 

سليم اتنهد : حازم الصوره باينه اوي انها متركبه ايوه دا علي بس دي مش خد... مراتك. 

حازم بغضب : والموضوع زاد عن حده وانا سبته كتير

حازم طلع التلبفون واتصل بشخص 

: هبعتلك رقم تجيبهولي من تحت الارض

كل دا وزين واقف برا..

زين طلع التليفون واتصل بعلي

: انت يا متخلف كسر تليفونك وسيب المكان اللي انت فيه وامشي بسرعه

....... 

زين دخل المطبخ لقي مريم واقفه بتعمل أكل قرب منها وقال ببرود : عايزك فوق

مريم مردتش عليه 

زين مسكها من دراعها وقال : مش قولت عايزك فوق

مريم بعيون دامعه : مش فاضيه يا زين مش فاضه

زين ساب دراعها وقال ببرود : تتصرفي 

زين طلع وسابها  

مريم للخدامه:خدي بالك من لاكل

وطلعت علي فوق ، اول ما دخلت وقفلت الباب وقفت في نص الاوضه قام هو من علي الكنبة ورمي السيجارة اللي كانت في ايده وراح وقف قدامه

زين: ادخل شوفي دا..... اختبار حمل 

مريم ببرود: مش عايزه

زين مسكه من شعرها: نعم يروح امك انتي كمان هتتكلمي 

مريم بدموع: ياخي عايز اي ابعد عني انا مش عايزاك ارحمني... وقعة علي لارضة بنهيار

زين نزل لمستوه ومسكها من شعرها علشان تبصله

زين: بتحبيني؟ 

مريم بدموع: كنت كنت 

زين خده في حضنه مره وحده 

: خلاص بطلي عياط

مريم بشهقات: بكر*هك

.......

حازم رجع البيت ودخل اوضته سمع خديجه بتكلم ليليان

خديجه بفرحه وهي مقعده ليليان علي رجليها

: بصي قوليها تاني يلا قوليها لو قولتيها هجبلك

شوكولاته... 

ليليان بصت علي حازم اللي لسه داخل ورفعت ايديها ليه 

: بـ.. بـ.ـابا

حازم خدها.من خديجه وباسها 

: حبيبت بابا 

حازم بص لخديجه وهو شايل ليليان 

: كنتي عايزاها تقولك اي 

خديجه بفرحه : كانت بتقولي يا ماما من شويه 

حازم باس ليليان وطلع ليها حاجه من جيبه وقال

: حبيبيت بابا خدي دي ورورحي العبي بيها في الاوضه 

ليليان اخدت اللعبه وجريت وخديجه لسه راحه وراها حازم شدها في حضنه 

حازم : رايحه فين 

خديجه بكسوف ومنزله وشها وبتزيح شعرها 

: حازم عيب ليليان تشوفنا 

حازم قرب منها وباسها علي رقبتها 

: ليليان زمانها نامت

خديجه:ح..حازم 

حازم:هشش..... 

بعد شويه حازم صحي علي حركه في وشه فتح عيونه

وكانت ليليان قاعده فوق بطنه حازم عدل قعدته علي السرير و بص علي خديجه اللي نايمه علي دراعه بعمق وشعرها علي وشها 

حازم رجع بص لليليان ولسه اثار النوم عليها

حازم : في اي يا حبيبتي 

ليليان مدت ايديها ليه باللعبه فا فهم انها بتقول باظت

حازم ركب ليها اللعبه ونزلها وقال 

: روح العبي جوه يا روحي 

ليليان مشيت وحازم قرب من خديجه بيشيل الشعر من علي وشها وباسها من خدها

خديجه بإنزعاج : امممم

حازم : خديجه قومي 

خديجه بنعاس : سيبني انام شويه 

حازم : خديجه الساعه 4 العصر 

خديجه قامت من مكانها بسرعه وقالت : يا لهوي معملتش الغدا لعمي

حازم ضحك عليها بصوته كله 

: غدا ايه انتي هتنزلي تعملي عشا

خديجه بضيق وكسوف وهي قايمه : ما كله بسببك

....... 

حازم نزل لقي ابوه و زين و سليم قاعدين في الحوش

حازم : السلام عليكم 

سليمان : اي يا حازم من امتا وانت بتنام في النهار وبتسيب القاعه 

حازم بإحراج : مفيش يابوي كنت تعبان شويه بس 

خديجه دخلت وهي بتقدم ليهم الشاي 

سليمان بص لحازم : مش ناوي تفرحنا يا ابو رحيم بقا 

حازم حط ايده علي راسه : امم قريب يابوي 

خديجة إتكسفت وطلعت

وسليمان بص لزين 

زين بمزح : عد علي ايدك تسع شهور من دلوقتي وهبقا ابو اسلام ورويدا 

سليمان بص سليم الي ماسك تلفونه ببرود بيأس 

حازم تلفونه رن 

حازم قام وقف وقال : طيب لم الموضوع انت انا جاي دلوقتي 

سليمان : في اي 

حازم : في اتنين متخانقين ومعورين بعض همشي انا.... 

حازم مشي و شويه وطلع وراه زين وهو متوتر

زين بهمس وهو بيتكلم في التليفون : نفذ دلوقت.... 

زين رجع قعد مكان وبهدوء

شويه وجه اتصال لـ سليمان 

سليمان بصدمه : ازاي لا اكيد لسه عايش..

كمل : يعني اااااي مات...

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


حازم داخل من الباب

:ابوي ال.. حازم وقف ساكت لما لقي البيت كله ساكت ومصدوم 

حازم: في اي 

سليمان بزعل: عبد الصمد مات في حدثة عربيتك ... دا الغفير وقريب اوي من سليمان ... 

حازم بِ أسي: ربنا يرحمه وهو اصر إن هو اللي يروح يحل المشاكل دي فا سبته انا هبعت حد يجيبه 

سليمان: حازم تعالي معاي عايزك 

...... 

سليمان بتعب: أنا تعبت يا حازم يا بني نفسي اطمن عليكم قبل ما اموت 

حازم بلهفه: بعد الشر عليك يابوي 

سليمان: الموت علينا حق يا ولدي

حازم اتنهد: واي الي يريحك يا بوي 

سليمان: انت عارف اني لو مت عمك اسماعيل وابن عمك علي ليهم ورث وعمك اسمعاعيل بقاله سنين مهاجر بس ساعه الفلوس هتلاقيه أول واحد

حازم: والمطلوب مني اي يابوي 

سليمان: أنا مش عايز أكل حق حد يا ولدي بس عمك وابن عمك مش هيحافظوا علي ورثهم وهيخلصوا وعايزين

تاني.. اتنهد وكمل... خد بالك من أرض جدك يا حازم 

حازم: حاضر يابوي والله في عنيا

سليمان: واخواتك يا حازم اوعاا مراتك او بنتك ينسوك اخواتك عايزك تكون ابوهم من بعدي

حازم بإبتسامه: قعدين يتنططوا بالكوره تحت أهم 

سليمان ضحك: المهم اي رايك في بيلا لسليم 

حازم: اممم مش هتلاقي احسن منها لسليم بس سليم مش هيوافق

سليمان بشرود: هيوافق وغصب عن عين امه

....... 

حازم نزل لابس بنطلون أسود بس وهو بيدور علي خديجه 

طلع برا بعد ماملقهاش في المطبخ 

فجأة الكوره جات فيه بسبب سليم وزين اللي قعدين يلعبوا 

سليم: اوباااا البس يا معلم

حازم مسك الكوره وبصله وبعدين بدا يلعب بيها بكل إحترفيه علي راسه ورجله 

سليم وهو بيصفر: يااااا جامد

حازم وقف لما شاف خديجه بتبص عليه من البلكونة وهي حاطه شال علي كتفها وشعرها بيتحرك مع الهو 

حازم رمي الكوره: خد وحصلني علي المكتب.... وطلع 

خديجه كانت بتبص لما اختفي حازم فجأة شهقت بصدمه لما حست بإيد بتسحبها وحازم بيزقها في الحيطه 

حازم دفن راسه في كتفها يشم ريحتها 

حازم:كنتي بتعملي اي

خديجه: كنت بتفرج عليك لعبك حلو قوي

حازم بعد وبص للي هي لبساه

: انا لعبي حلو في كل حاجه 

خديجه ضحكت بخجل

حازم غمض عنيه

: استغفر الله العظيم يارب.... فتح عنيه... ليليان نايمه 

خديجه بحرج وهي بترجع شعرها لوره 

: ايوه.... حازم لسه هيقرب 

سليم علي الباب

: باشا باشا نمت 

حازم غمض عنيه بغضب

: استناتي في المكتب دقيقه يا زفت 

سليم: خد راحتك يا باشا 

حازم رجع بص لخديجه اللي محصوره بين اديه والحيط 

: شويه وراجع اوعي تنامي فاهمه 

ومتطلعيش البلكونة كدا تاني

خديجه: حاضر 

......... 

زين رايح جاي في الاوضه وبيتكلم في التليفون 

زين: ما هو بغبائك تقطع فرامل العربيه دي 

علي: يووووهااا يا زين اش عرفني انت قولتلي اللي لونها السوده

زين: خلاص حصل إللي حصل

علي: هنعمل اي 

زين: جهزتلي عقد ممضي من أمك ومنك أنكم ملكمش حاجه في ورث البلد 

علي: ايوه و معاي القعد

زين: تمام وأنا جبتلك ورق طلاق ممضي من حازم

مقعدش غير السنيوره.... جهز ورقك النهارده وهجبهالك هي والورق ومليش صالح بيك بعد كده يكش تولع انت وهي 

علي بلهفه: حاضر حاضر والله انا هخليها تمضي وكمان كتبت كل مراث امي من أهلها باسمك وكل حاجه 

زين: جدع

....... 

حازم رجع بعد متكلم مع سليم علي المصنع اللي في اسكندريه ومشاكله لازم حد يسافر ف حازم قرر يسافر

حازم دخل الاوضه لقي خديجه نايمه وشعرها الاسود الطويل مغطي وشها 

حازم قرب وقعد جنبها علي السرير يشيل شعرها

حازم: خديجه خديجه 

خديجه صحيت بنوم: كل دا فضلت مستنياك كتير

حازم: قومي جهزيلي شنطتي علشان مسافر 

خديجه قلبها اتقبض

: فين وهتعمل اي لازم يعني 

حازم: شغل 

خديجه: طاب خليها بكره الصبح

حازم: خديجه بلاش صداع ويلا انجزي .... 

خديجه حضرت الشنطه وودعت حازم بخوف وهو مشي رجعت الاوضه معدتش ساعه والباب خبط

خديجه: مين

زين: زين يا خديجه 

خديجه لبست حاجه وفتحت

: خير يا زين

زين: اجهزي علشان مسافرين 

خديجه باستغراب: مسفرين فين وليه

زين: حازم اتصل بيا من شويه وطلب مني اني اخدك وارحله

خديجه: ليه متصلش بيا حصله حاجه 

زين: لا هو كويس اممم ولو مش واثقه فيا تقدري تتصلي بيه 

خديجه: دقيقه هغير وجايه.... زين وخديجه سافر وبعد وقت وصلها ونزلو قدام مكان غريب

خديجه باستغراب: أي المكان دا وفين حا... وقبل متكمل كلامها حاجه نزلت علي راسها وووو.... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


زين بص وراه وكان" علي "ماسك عصا*يه في ايده 

زين ضر*به بوكس في وشه وقال بعصـ..ـبيه

: ازاي تمد ايدك عليها يا متخـ ـلف

علي بأ*لم من الضـ ـربه : اومال عايزني استنا لما تصوت وتلم علينا الناس 

زين قرب من خديجه وسندها ودخلها جوه في البيت 

: لو عملتها تاني هقـ ـطع ايدك اللي فرحان بيها دي 

زين دخل خديجه في اوضه ووقف قدام علي 

زين وهو مادد ايده : ورقك 

علي بشك : وانت فين الورق

زين طلع الورق من جيبه وعلي خدها بلهفه ولسه هيديلو الورق طلعت وفاء من الاوضه اللي  فيها خديجه وهي ماسكاها وحاطه السكـ ـينه علي رقبتها

وفاء بشـ ـر : قطع الورق اللي في ايدك دا دلوقتي 

علي بحرص بعد ما شاف خديجه 

: اما سبيها

وفاء بعصبـ ـيه : عايز تبيع كل تعب ابوك علشان البت دي  هقتلها واخلص منها 

علي قرب من امه بحذر وقال : سيبيها يما

وفاء بحدة : قطع الورق 

علي فكر ان لو قطـ ـع الورق زين هيلغي الاتفاق

علي وهو بيقرب بحذر

: يما اهدي وهنحل كل حاجه 

وفاء بهمج وغضب : قطــــــ ـــع والورق بقولك

علي استغل انها مغمضه وهي بتصر*خ ومسك ايديها اللي فيه السكـ ـينه وزق خديجه بعيد

علي وامه بتخانقو علي السكـ ـينه 

علي وهو ماسك ايد امو اللي فيها السكـ ـينه

: اما سيبي السكينـ ـه 

وفاء بصريخ : اعاا هقتلـ ـها يعنى هقتلها 

زقت" علي" وجريت علي خديجه اللي واقفه جنب زين بتكح بس قبل ما توصل ليها كان في سكيـ ـنه في ضهرها من علي ودخل الشرطه ومعاهم حازم اللي جري علي زين ونزل فيه ضر، ب

: دا علشان اخدت مراتي.. ودا علشان عملي فيها مباحث يا روح، امك 

زين بأ*لم : ااه ااه خلاص 

حازم راح عند خديجه واخدها في حضنه 

حازم وهو حاضنها وحس قد اي هو مقصر في حمايتها

طبطب علي راسها 

خلاص اهدي ورب الكعبة ما هسيبك تاني

خديجه بشهقات : كانت عايزه تقتلني يا حازم

حازم شدها لحضنه اكتر 

: والحمدلله انتي بخير دلوقتي.... 

حازم بص لزين اللي علي لارض 

حازم بأمر وعصبيه : تجيبه والاقيه في المخزن ياروح امك علشان حسابي معاه مخلصش

زين وهو علي الارض : حاضر يا برنس  

زين للظابط : معلش يا مجدي هخلص حسابي معاه واجبهولك علي القسم

مجدي بإعتراض : مينفعش يا حازم بيه وانت عارف

زين قام وقف وقال : هجبهولك انا .. اظن مفيش أأمن من كدة ظابط زيي زيك 

مجدي نزل راسه وقال بإحترام لان زين اعلي منو في المنصب

: اللي تشوفو ياباشا 


......... 

خديجه  نايمه في حضن حازم وصوت شهقاتها طالع

وحازم بيحرك ايده علي شعرها ومغمض عينيه بكر*ه لنفسه

خديجه بدموع : ه.. هو كل اللي حصل ك.. كان بسبب وفاء بجد.. يعنى العربيه وهدي والسخان وكل دا عايزه تقتلك

حازم بهدوء : ايوه

خديجه مسكت اكتر في حضن حازم 

: وانت كنت عارف 

حازم بهدوء : ايوه بس قولت يمكن تتغير وكنت مستني منها غلطه بس يلا ربنا رحمها من عقابي 

خديجه بتوسل : حازم... متسبنيش تاني 

حازم رفع وشها وزاح شعرها

: لازم انزل دلوقتي عندي كام مشوار مهم وجاي 

خديجه مسكت في حضنه اكتر وقالت بخوف 

: لا

حازم با*سها بهدوء 

: متخافيش انا هبقا تحت وهبعتلك مريم 

......

زين دخل الاوضه لقي مريم نايمه بعمق راح قعد جمبها بهدوء وزاح شعرها من علي وشها وبا*س خدها بعمق ودفن وشه في رقبتها 

مريم وهي بتتقلب بنوم : زين

زين وهو مازال دافن راسه في رقبتها

: عيوني

مريم فتحت عينيها بعد ما اتأكدت انها مش بتحلم لما شافت شكلو اتعدلت علي السرير وشهقت بصدمه

مريم بد*موع

: اي اللي عمل فيك كدا 

زين نام علي السرير وهو بيتوجع 

: اااه حازم ابن الكلـ

مريم قامت جابت الاسعفات وهي خلاص هتعيط وزين مبسوط اوي بخوفها عليه  

مريم بشهقات : وهو يمد ايده عليك ليه

زين بإبتسامة  : اخوي الكبير لو كسر راسي مش هقول حاجه وبعدين خديجه بكره تقولك كل حاجه 

زين مسك ايد مريم اللي بتطهر الجرح وشدها عليه جات علي صدره 

زين مسح دموعها اللي نزلت بإيده

زين بهمس: خايفه عليا ؟

مريم غمضت عينيها والدموع نزلت

: اوي اوي يا زين 

.زين قرب منها ورفع وشها وبا*سها 

: متخفيش والله انا كويس 

ولسه هيقرب تاني الباب خبط 

زين بضيق : ميييين

حازم بحده : صوتك يا روح امك وابعت مريم لخديجه 


...... 

تاني يوم حازم رجع الصبح بتعب قلع هدومه ونام علي السرير وحط ايده علي راسه بتعب وارهاق

حس بخديطة قاعده جمبه حازم فتح عيونه لقاها

خديجه بهدوء : كنت عند علي صح

حازم شدها عليه : ايوه وسوتلك ب وشه الاسفلت.. 

خديجه حركت ايديها علي وشه بنعومه

: مفهمتش زين عمل كد ليه 

حازم بضيق : عملي فيها مباحث ابن الكل**عارف علي

فين ومخبي قال اي علشان اكشف كل خططه وهو لو قالي علي طريقه كنت اتصرفت انا 

خديجه : بس خطه حلوه منه والله يعني خلصنا من وفاء وعلي في نفس الحظه... 

وكملت بأسي... بس زعلت علي مرات عمي وفاء اوي 

حازم ابتسم 

: كما تدين تدان 

خديجه خدت بالها من وضعها هي وحازم وبحاول تفك ايديها بكسوف 

حازم : راحه فين

خديجه بكسوف : شكلك تعبان هعملك كوباية لبن وجايه 

حازم ابتسم وفاجأة بقا هو يعتليها علي السرير 

خديجه بتحاول تفلت

: حازم الباب مفتوح حد يدخل 

حازم باسها من رقبتها

: هسيبك بس متطوليش هااا 

خديجه : مش هطول والله

خديجه نزلت وحازم فضل مستنيها ولما اتاخرت نزل يشوفها في المطبخ بس سمع صوتها طالع من اوضة سليم

خديجة : سليم ايوه انا قربت من حازم بس لسه بـ...

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


خديجه بحـ ـزن : ايوه انا قربت من حازم يا سليم بس لسه بخـ ـاف منه ومش هقدر اقوله

سليم وهو بيمسح وشه بغضـ ـب

: هو بالعافيه

خديجه : معرفش يا سليم بس ممكن تتكلم مع عمي ولازم امشي اقبل م سليم يشوفني 

سليم اتنهد : خلاص روحي

حازم دخل الاوضه قبل ما خديجه تطلع وقعد علي الكرسي ببرود

دخلت خديجة وهي في ايديها كوباية اللبن

حازم ببرود ولع سيجاره 

: كنتي فين 

خديجه بتحط اللبن جنبه بخوف

: ك.. كنت.. الصراحه كنت عند سليم 

حازم بينفث الدخان : بتعملي اي 

خديجه بتوتر :ك.. كان يعنى عايزني اتكلم معاك في موضوع بيلا 

حازم قام وحط السجاره في الطفايه ومشي علي برا ببرود 

: متكررش تاني 

حازم وسليم قاعدين قدام سليمان

سليمان بأمر : كتب كتابك علي بيلا بنت عمك النهارده وبكره الد*خله 

سليم بضيق : مش موافق

سليمان بحدة : يعنى اي مش موافق هتكسر كلمتي 

سليم : يا بوي بيلا دي اختي اتجوزها ازاي 

حازم مركز مع الحوار بس 

سليمان: اكتم هتتجوزها ورجلك فوق رقبتك 

سليم تمتم بضيق : اللي تشوفه يابوي

الباب خبط وكانت خديجه دخلت وهي باصه في الارض بخوف و ماسكه تيشيرت في ايديها 

سليمان : خير يا خديجه يا بنتي

خديجه بتوتر : ك.. نت جايبه لحازم يلبس 

سليم بضيق : خد يا حازم من مراتك لا تبرد

حازم بحده: كفايه وجوك بيدفي 

سليمان : خد من مراتك يا حازم 

خديجه مدت ايديها بالتيشرت وحازم خده منها بحده لان حازم كان قاعد بالبنطلون بس

سليمان : خديجه خبري اختك ان كتب كتابها علي سليم النهارده وبكره الد*خله 

خديجه بتوتر : بس هي مش موافقه 

سليمان : ومن امتا وهي البنات بتوافق او ترفض 

خديجه : بس يا عمي.. 

سليمان : خلص الكلام روحي خبريه

...... 

بيلا بدموع : بس انا مش عايزه اتجوز

خديجه قاعده جنب بيلا علي السرير : طاب ليه يا حبيبتي اللي في سنك عندهم عيال في البلد وبعدين سليم شخص كويس ولله

بيلا بدموع : بس انا عايزه اكمل تعليمي

خديجه : ومين قالك سليم مش هيخليكي تكملي اسبوع والنتيجه تظهر وهخليه يقدملك في احسن كليه 

بيلا: طب ونبي حاولي مع عمي تاني 

خديجه اتنهدت : حاولت والله وهو مصمم مينفعش تكسري كلمة عمك ولا انتي في حد بالك

بيلا بخوف : لا لا مفيش

خديجه باست راسها وقامت 

: هسيبك تجهزي علشان كتب الكتاب وانا هنزل احضر الاكل مع مريم لضيوف.. 

.......... 

المأذون : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير 

بعدها انطلقت الزغاريط ف البيت والكل بدا يتحرك... 

حازم بياخد الصينيه من خديجه اللي عليه الاكل من المطبخ 

حازم بحده وهو شايل الصبنيه

: راحه فين 

خديجه : هطلع اصب معاك

حازم بأمر : خشي جوه 

خديجه : مفيش حد غ.. 

حازم بحده : قولت خشي جوه 

خديجه دخلت لقيت زين ماسك الصينيه ومريم بتحطله اكل عليها وهو بياكل من الصحون 

مريم : يوووه يا زين كفايه بتبوظ شكلهم 

زين شال الصينيه وقرب من مريم باسها من شفا*يفها بسرعه 

: ماشي يا بطل لينا اوضه تلمنا  

مريم وشه احمر من خديجه الي شافتهم وهي واقفه علي الباب 

زين عدا جنب خديجه بصتيه

زين بمشغابه: مرات اخويه القمر 


عدا اليوم بين فرح اهل القريه وضيق سليم وحزن بيلا

........ 

خديجه خدت الشاي وطلعت فوق السطوع 

وكان حازم نايم عاري الصدر وهو بيبص لسما 

خديجه : الشاي

حازم بصلها ورجع بص قدامه تاني 

: حطيه.. 

غمض عينيه بضيق وقال : قولتلك ميت مره متطلعيش 

علي السطح بلبس ضيق

خديجه بطوع : حاضر.. 

خازم : انزلي نامي 

خديجه بلهفه : وانت مش هتنام 

حازم: لا انا هبات هنا روحي ان

خديجة : بس مينف...

حازم بحدة : قولتلك هبات هنا و انزلي نامي 

خديجه نزلت بحزن ..... 

.........

:طاب انتي هتفضلي قاعده تعيطي كدا بقالك من الصبح مقلتيش قلته خديجه الي قاعده جنب بيلا 

بيلا بدموع:مش عايزه اتجوز 

خديجه بتعب:ليه طيب

بيلا بهستريه:لاني مش بنت يا خديجه مش بنت... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


بيلا بدموع : لاني مش بن*ت يا خديجه مش بن*ت.. وانها*رت في العيا*ط

خديجه بصدمه : يعنى اي 

بيلا بعياط : يعني اللي فهمتيه

خديجه قامت ومسكتها من دراعها جامد

: ازي وامتي ومين اللي عمل كدا 

بيلا فضلت ساكته متكلمتش 

خديجه بغضب : انطقي 

بيلا شالت ايد خديجه بعنف 

: ملكيش دعوه 

هنا قلم جامد نزل علي وش بيلا 

خديجه بقهر : يا خسارت تربيتي فيكي... 

خديجه مشيت وبيلا وقعت علي الأرض بإنهيار... 

بيلا بدموع : بكرهك بكرهك

خديجه ماشيه تايه وهي مش حاسه بحاجه فاجأة خبطت في شخص رفعت عيونها اللي مليانه دموع وكان حازم

خديجه وهي بتترمي في حضنه وتعيط

: متزعلش مني تاني ونبي 

حازم رفع وشها بخوف

: مالك انتي كويسه

خديجه بشهقات دخلت جوه حضنه تاني حازم فهم ان هي دلوقتي محتاجه حضنه مش تتكلم .. اتنهد وشالها ودخل الاوضه بتاعتهم ونيمها في حضنه 


...... تاني يوم..... 

حازم صحي علي تنطيط ليليان فوق السرير واثر النوم لسه باين عليها .. بص علي خديجه اللي نايمه علي صدره وماسكه فيه 

حازم شال ليليان ونزلها من علي السرير

: حبيبة بابت ماما كدة هتصحا.. روحي اتنطتي عند مريم وزين يلا بسرعه 

ليليان جريت علي برا وحازم رجع لخديجه وزاح شعرها من علي وشها خديجه اتحركت ف حازم عرف انها صاحيه 

حازم : لسه زعلانه 

خديجه خبت نفسها اكتر في حضنه ولما افتكرت اللي حصل عيونها نزلت

حازم شدها لحضنه جامد وقال : لو مش حابه تتكلمي متتكلميش بس بلاش دموع

با*سها بو*سه رقيقه 

خديجه: احضرلك الحمام 

حازم اتنهد ورجع شعره لورا وقال

: بسرعه بس علشان عندنا شغل كتير النهارده 


.........

تحت كانت مريم واقف بتعمل الفطار وزين قاعد علي ترةبيزه في المطبخ بيشرب شاي دخل سليم وباين عليه الضيق فتح التلاجه 

زين : اي يا عريس لسه صاحي 

سليم بضيق : غور من حواليا يا زين 

زين بضحك : في عريس يبقا مضايق يوم فرحه...

وكمل بغمز : دا انت اليوم يومك يا معلم...

مريم واقفه وهموت من الكسوف بس عامله مشغوله في الاكل

سليم بسخرية : وانت يوم فرحك كنت بتضرب صواريخ من الفرحة 

زين غمز لمريم : لا انا ضربت صواريخ في اوضتي

دخل حازم بهيبته واتكلم بجمود

: روح اجهز علشان تاخد عروستك تروح الكوفير 

.......

فوق خديجه دخلت تصحي بيلا 

خديجه بجمود : انتي قومي كل دا نوم

بيلا بتشد الغطا : عايزه اي 

خديجه ابتسمت بسخريه علي بجاحتها

خديجه بسخريه : النهارده فرحك يا عروسه

بيلا : مش عايزه اتجوز

خديجه بغضب : هتقومي ولا اقومك وبعدين انتي جايبه البجاحه دي منين احمدي ربنا انك هت*تجوزي سليم ابن عمك وهيس*تر عليكي

بيلا بدموع : اطلعي وانا دقيقه ونازله 

سليم دخل وفي ايده بيلا اللي لابسه فستان منفوش ابيض

وقبل متدخل البيت مريم كانت بتحط تحت رجليها صينيه ومايه وملح وبعض التقاليد الصعيديه واخيراً دخلت وسليم كان لسه هيطلع وقفه صوت سليمان

سليمان بجديه : مستنيك يا سليم

سليم اتنهد: حاضر يا بوي

سليم اخد بيلا وطلع وخديجه كانت راحه جايه بتوتر لحد ما سليم طلع لابس جلابيه بيضه

سليم : اد*خلي اطم*ني عليه"ا

خديجه دخلت بلهفه وقعدت جنب بيلا علي السرير وهي بتحضنها 

خديجه بدموع : الف مبروك يا عمري.. كدا يا بيلا تضحكي عليا دا انا كنت هموت بس الحمدلله انك بخير..

كل دا وبيلا قاعده بهدوء مش بتتكلم 

شويه ودخل سليم ببرود

خديجه : هسيبك انا يا حبيبتي مع جوز*ك دلوقتي 

خديجه طلعت وسليم قرب من بيلا مسكها من شعرها جامد 

وقال بغضب : عارفه يروح امك لو حد عرف حاجه هدفنك مكانك..... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


سليم مسكها من شعرها 

: محدش يعرف حاجه من اللي حصلت هنا ياروح امك فاهمه 

بيلا دموعها نازله حطت ايديها علي بوقها بخوف وهزت راسها 

سليم زق بيلا بقرف 

: وابن الكل**التاني مو*ته علي ايدي... 

سليم قلها كدا وهو بيبص ليها بقرف.. 

طلع البلكون وولع سجاره وافتكر لما دخل بيها الاوضه.... 

سليم طالع من الحمام بينشف شعره رما الفوطه علي الكرسي... وبيلا قاعده علي السرير بتوتر

سليم : يلا علشان ابوي مستني برا

بيلا بدموع : انا عايزه اط*لق

سليم : بيلا بلاش لعب عيال ويلا مش صع*ب المو*ضوع يعنى 

بيلا بدمو*ع وصوت عالي : طلقني علشان انا مش بتاعتك وبح*ب علي وهو اول حد يقر*ب مني 

سليم بصدمه : نعم يا روح امك

بيلا قعدت علي الارض بإنهيار 

: زي ما سمعت 

سليم قرب منها بعنف وكف نزل علي وشها

سليم : مكنتش اعرف انك كدا 

بيلا حطت ايديها علي خدها بد*موع

: واديك عرفت طلقني بقا 

سليم ميل مسكها من شعرها 

: دا في احلامك ياروح امك هتفضلي معايا اربيكي من جديد وبعدين احمدي ربنا اني س*ترت عليكي...

شدد علي شعرها وكمل : هطلع من هنا والكل هيفهم اني مفيش حاجه... وطول ما احنا برا الاوضه مفيش حاجه فاااهمه

بيلا بدموع وخوف ووجع

: فاهمه فاهمه... 

سليم فاق من سرحانه... رما السجاره علي الارض ونفث دخانه بغضب

دخل لقي بيلا نايمه وعطياه ضهرها وبتعيط في صمت بصلها بقرف وراح نام 

حازم قاعد علي الكنبه لابس بنطـ ـلون بس وسجاره في ايده  وخديجه واقفه قدامه لابسه بد*له رق*ص وهمتوت من الكسوف 

حازم وهو بيبصلها بو*قاحه : يلا 

خديجه بتوتر وكسوف : يا حازم والله مريم هي اللي شدتني غصب عني 

حازم ببرود : انتي مش عماله تر*قصي تحت مع  ان انا جوزك اولي برضو 

خديجه بحرج : ط.. طب اطفي النور 

حازم رفع حاجبه بسخريه 

حازم بو*قاحه وهو بيمرر ايده علي شفته الس*فليه

: هاا يلا ولا انتي اصلا مش محتاجه تر*قصي اصلا

خديجه بحرج : لا لا خلاص هر*قص 

خديجه خدت نفس عميق و بدأت ترقص شويه ونسيت نفسها خالص ورقصت بمهاره ... 

ميلت علي حازم بدلع علي مقطع 

*يا مدلع يامدلع يا سيبني فـ نار قلبي بولع*

حازم شدها وبقيت ا*سفله

وهمس قدام شفا*يفها : وانا ميهونش عليا يا قمر

مريم شايله ليليان وبتلعب معاها

طلع زين من الحمام وشافها مبسوطه مع ليليان قرب منها وبا*سها من رقبتها

: متيجي نجيب واحده زيها

مريم بكسوف: زيـن 

زين : اممم ماشي يا ستي.. بس هي هتبات معانا ولا اي ابعتيها عند ابوها 

مريم بضيق: يوووها ماشي 

مريم خدت ليليان وراحت تخبط علي حازم

جواا. 

خديجه : حـ.. ـازم حازم الباب 

حازم بتوهان : اممم سيبك منو 

خديجه  : حازم مش هطير شوف مين علي الباب 

حازم بعد بضيق 

: ماشي 

حازم فتح الباب... مريم حست بإحراج

مريم : احم ليليان 

حازم حط ايده علي رقبته 

ممكن تبات معاكي النهارده 

مريم  : اهااا.. اه اه اكيد... 

.....

خديجه صحيت بليل لما حست بعطش بصت جمبها بكسوف علي حازم و ملامحه الوسيمه وشعره الاسود ودقنه الخفيفه ملامحه الرجوليه وتفاحة ادم خديجه عضت علي شفايفها بإحراج وميلت با*سته بو*سة رقيقه علي شفا*يفه وهي بتزيح شعرها... بعدت ونزلت تجيب مايه.... 

شويه وحازم صحي حط ايده جمبه ملقاش خديجه 

حازم نزل علي السلم لابس بنطلون بس والبيت كله ظلمه وقت متأخر من الليل

حازم : خديجه.. خديجه 

فجاء النور اتفنح من زاويه وكاااان

بشر: اي وحشتك

خديجه بدموع : حازم الحقني.


#سلطان_الصعيد 

فصل 7

نزل حازم بسرعة وهو يسمع صوت جلبة من الأسفل، ليتفاجأ بعلي ممسكًا بخديجة وقد وضع شيئًا يشبه قطعة معدنية على رأسها محاولًا تهديدهم.


علي بابتسامة مريبة:

"وحشتك، صح؟"


خديجة بدموع في عينيها:

"حازم... ألحقني."


حازم بغضب مكبوت:

"جتلي برجليك يا روح أمك..."


اتجه نحوه بخطوات سريعة، وعلي يتراجع إلى الخلف.


علي محذرًا:

"لو قربت، صدقني هتصعب الأمور."


لكن حازم استمر في التقدم، بخطوات واثقة، حتى أمسك يد علي بثبات وسحبها للخلف، ثم دفعه برفق بعيدًا عن خديجة.


همس له بحزم:

"المرادي، مش هتأذي حد تاني."


في تلك اللحظة، كان سليم قد استيقظ على صوت الهرج. وجد بيلا نائمة بجواره، وجهها الصغير ما زال يحمل آثار البكاء، وأنفها الأحمر من أثر الدموع، وشعرها البني منسدل على كتفه. نظر إليها للحظات، ثم تنهد، وابتعد بهدوء ونزل للأسفل.


رأى سليم حازم وهو يحاول تهدئة خديجة، وعلي جالس على الأرض دون حيلة. ركض باتجاههم.


سليم بدهشة:

"في إيه؟ حد يقوللي إيه اللي بيحصل؟"


رأى وجه علي المتورم قليلاً وآثار المواجهة، فتوجه إليه.


سليم بنبرة صارمة:

"إنت إزاي تعمل كده؟!"


علي بابتسامة مستفزة:

"واضح إنكوا بتحبوا خديجة أوي."


سليم لم يتمالك أعصابه، لكنه بدل الضرب، أمسكه من يده بقوة وقال:


سليم:

"غادِر المكان حالاً... وماترجعش هنا تاني."


في هذا الوقت، اقترب حازم من خديجة، والتي كانت ترتجف قليلًا، ورفعها برفق بين ذراعيه.


حازم بنبرة حنونة:

"هطلعك فوق، خليكي ترتاحي."


وضعها على السرير بلطف، وهمّ بالمغادرة، لكنها أمسكت بيده.


خديجة برجاء:

"من فضلك... خليك معايا."


تنهد حازم، وجلس بجانبها، ثم جذبها إلى حضنه بهدوء، حتى تهدأ أنفاسها.


في الأسفل، كانت بيلا قد استيقظت على الأصوات، وخرجت من الغرفة بخوف، وقفت على السلم ببيجامتها البسيطة وهي تبكي بهدوء.


سليم بصوت مرتفع، حين رآها:

"اطلعي فوق يا بيلا... متخافيش."


صعدت بيلا الدرج وهي تبكي، بينما علي حاول استفزازهم مجددًا.


علي بابتسامة متعبة:

"هي قالتلك إني حاولت أقرّب منها؟ هي اللي قالتلك؟"


سليم لم يرد عليه، فقط نظر إليه بصمت، ثم قال بهدوء:


سليم:

"كلامك ملهوش قيمة دلوقتي... إمشي من هنا."


زين وسليمان نزلا سريعًا بعد سماع كل شيء، وساعدا في إخراج علي من المنزل.


سليم صعد إلى الطابق العلوي وهو يشعر بالغضب والارتباك، وفتح باب غرفة بيلا فجأة.


وقفت بيلا خائفة، تمسح دموعها، ولم تفهم سبب نظرته الغاضبة.


سليم بنبرة مشوشة:

"هو فعلاً قرب منك؟"


بيلا بصوت متردد:

"أنا... أنا قلتله كده بس علشان... كنت مش عايزه أتجوزك... مش علشان هو عمل حاجة."


سليم بدهشة:

"يعني إنتي... كذبتي؟"


بيلا باكية:

"أنا آسفة... كنت خايفة... ومش عارفة أتكلم معاك... كنت فاكرة إنك مش هتفهمني."


اقترب سليم منها، ونظر إلى عينيها مباشرة.


سليم بحزن:

"لو كنتي جيتي وكلمتيني من الأول... كنت ممكن أرفض الجوازة دي بنفسي، وكنت ساعدتك تختاري اللي انتي عايزاه."


ثم أكمل بصوت منخفض:


"بس بعد اللي حصل، الدنيا اتغيرت... ومش سهل نرجع زي الأول."


سكت للحظة، ثم تنهد وقال:


"بس متقلقيش... مش هأذيكي، ولا هحبسك. خدي وقتك... وأنا كمان هفكر."


خرج سليم من الغرفة بهدوء، وترك بيلا جالسة على السرير، ترتجف من مزيج من الخوف والندم.

ونزل

حازم قاعد بهدوء علي الكرسي جنبه سليمان 

زين وسليم وقفين مع الظباط اللي بيعاينو المكان

الظابط : حازم بيه ممكن تمضي علي المحضر انه كان دفاع عن النفس

حازم مضا والظابط خد العساكر ومشي 

سليمان قام بتعب و حزن ان حتي اللي من ريحة اخوه مات

: كل واحد علي اوضته كفايه فضايح لحد كدا 

حازم طلع ولقي خديجة زي ما هي نايمه بهدوء قرب منها نا*م وحضنها 

........... 

تاني يوم حازم صحي ملقاش خديجه جمبه قام بخضه  نزل تحت لقاها واقفه في المطبخ 

حازم اتهد وحضنها من ضهر*ها 


حازم قاعد بهدوء علي الكرسي جنبه سليمان 

زين وسليم وقفين مع الظباط اللي بيعاينو المكان

الظابط : حازم بيه ممكن تمضي علي المحضر انه كان دفاع عن النفس

حازم مضا والظابط خد العساكر ومشي 

سليمان قام بتعب و حزن ان حتي اللي من ريحة اخوه مات

: كل واحد علي اوضته كفايه فضايح لحد كدا 

حازم طلع ولقي خديجة زي ما هي نايمه بهدوء قرب منها نا*م وحضنها 

........... 

حازم : احسن دلوقتي 

خديجه : اه الحمدلله 

حازم  وهو  بياخد خياره من الطبق

: بتعملي اي

خديجه : بعمل فطار لسليم و بيلا المشكله نسينا ان النهارده صبا*حيتهم 

حازم : ما تخلي مريم هي اللي تعملهم علشان عاو*زك

خديجه لفت لحازم واتنهدت

: حازم مريم مبقتش الخدامه مريم مرات اخوك

حازم حرك ايده علي خد*ها

: مريم حتي قبل متكون مرات زين كنت بعتبرها اختي او واحده من العيله فـ قبل وبعد جواز*ها بعاملها بنفس الطريقه

خديجه بغيرة : اممم كنت هتتجو*ز اختك فاكر 

حازم ضحك بصوته كله

: ما احنا بنغير اهو 

......

زين كان قاعد السرير مستني مريم تطلع من الحمام بالإختبار

طلعت مريم 

مريم: مفيش حاجه 

زين بغضب قام وقف وخبط رجلو جامد في الكومود لدرجة انه وقع 

شاف شريط وقع من الدرج ...عدل الكومود وبيشيل

الشريط  علشان يحطو في الدرج لقاه.... 

ا زين  بصدمة  : منع الحمل!!!....... يتبع

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

فصل 25

زين مسكها من شعرها بغضب

: اي دا 

مريم بتعيط بس 

زين بصوت اعلي: بقولك اااااي دا 

مريم بدموع : منع الحمل 

زين بغضب : مش عايزه تخلفي مني هااا

مريم بدموع : عايزني اخلف من واحد الله اعلم هكمل معاه ولا.. بتبقا نايم جنبي وانا عارفه انك كل يوم مع واحده.. انا مش نايمه علي وداني يا زين وعارفه كل حاجه بس بقول يمكن ربنا يهديه ولحد ما دا يحصل مستحيل اخلف منك واجيب عيل يتبهدل بينا 

هنا قلم نزل علي وشها وقعت علي الارض ميل مسكها من شعرها 

زين : طب اي رايك بقا هتحملي مني وزي م انا كل يوم مع واحده.. 

شدد علي شعرها وكمل : ونشوف يا انا يا انتي..

زقها وساب الاوضه بغضب ومريم فضلت تعيط علي الارض

خديجه بتخبط علي الباب 

فتح سليم وهو بيمسح شعره بالفوطه

خديجه : صباحيه مباركه 

سليم : الله يبارك فيكي 

خديجه: امال فين بيلا 

سليم: نايمه جوه ادخلي شوفيها 

سليم بعد عن الباب وخديجه دخلت حطت الصينيه علي الترابيزه 

ودخلت اوضة النوم لقت بيلا راقده علي السرير وصاحيه بس في عالم تاني 

خديجه قعدة جنبها بهدوء وباستها من راسها

خديجه: صباحيه مباركه يا عروسه

بيلا قامت فاطه واتعدلت في قعدتها

: لله يبارك فيكي.. 

خديجه اتنهدت : ازاي نايمه لحد دلوقتي وجوزك صاحي

بيلا بعدم فهم : امال اعمل اي 

خديجه: تعرفي المعاد اللي هيصحا فيه وتحضريله الحمام والقهوه بتاعته 

وتشوفيه لو عايز حاجه 

بيلا بضيق: انا مش الخدامه بتاعته يعمل لنفسه 

خديجه بهدوء: امال انتي لزمتك اي.. مش قصدي ان انتي كدا بتبقي خدامه او بقلل منك دا حتي ربنا امرنا بكدا ومقالش خدامات بس زي ما هو بيشتغل ليل ونهار علشان يعيشك عيشه مرتاحه انتي كمان اشتغلي ليل نهار علشان تعيشيه عيشه مرتاحه  

بيلا بضيق: حاضر 

خديجه قامت : هسيبك انا دلوقتي بس بعد كدا من 5الصبح تبقي معانا انا ومريم في المطبخ..واااهاا جبتلك الفطار


خديجه دخلت الاوضه وهي بتخلع الطرحه.. شافت حازم بيلعب ضغط و ليليان تحته كل ما ينزل لتحت يبو*سها وهي بتضحك بطفوله 

خديجه بمرح : اممم لله يسهلك يا ست ليليان واخده الدلع كله 

حازم وقف

حازم بضحك : اي عايزه تتبا*سي 

خديجه تمتمت بإحراج

: سافل 

حازم قرب منها وحصرها عند الحيط

: بتقولي اي

خديجه بتوتر: م.. م.. 

كملت بشجاعه.... عايزه فلوس

حازم : هتعملي بيهم اي 

خديجه: هجيب حاجه 

حازم: ايوه حاجه اي.. حاجه بنات يعنى وكدا 

خديجه تمتمت في سرها : اقسم بالله سافل... 

وكملت : لا بس عايزه فلوس 

حازم بجديه : خديجه الخزنة اللي في الدولاب مفتوحه انا فكرتك بتاخدي منها 

خديجه: لا ولله مكنتش باخد

حازم مسح علي وشه بغضب

: امال كنتي بتصرفي منين 

خديجه: يعنى كان معاي شويه فلوس سيباهم امي 

حازم بعد بضيق : اللي صرفتيه من ساعة جوازنا بفلوس امك تحسبيه وتقوليلي... فلوس امك دي تتشال باسمك انتي واختك لعوزة الزمن لكن طول ما انتي علي زمتي متصرفيش قرش فاهمه 

خديجه: حاضر 

حازم فتح الدولاب: عايزه كام 

خديجه: يعنى 200جنيه كدا 

حازم طلع مبلغ كبير 

حازم: بعد كدة الخزنه موجوده وانا بسيب محفظتي علطلول في الدرج اللي عايزه تخديه

اخدت الفلوس وكانت هتطلع شدها و باسها تاني وبعد وهي طلعت جريت علي برا من الكسوف 


ومريم وبيلا وخديجه في المطبخ

زين و سليم وحازم قاعدين في الحوش.. زين و سليم بيلعبو كوتشينا زين بضحك: اي يا بطه مكسوفه 

سليم وهو متجه ناحية المطبخ

: اقسم بالله لخليك تقلع ملـ. ـط لما احكم عليك.... 

كل دا وحازم مش مشارك معاهم وشايل ليليان علي رجله وبيأكلها 

سليم دخل المطبخ 

وكانت بيلا سانده علي الرخامة المطبخ وبتاكل جزره بضيق 

عدلت وقفتها بخوف لما شافت سليم داخل 

سليم واقف قدامها وهو بيحط ايده علي رقبته بحرج من مريم وخديجه 

بدون سابق انذار با*سها ..بيلا واقفه مصدومه ومش مستوعبه.. 

سليم بعد وطلع لزين 

سليم قعد : يلا يا روح امك العب 

زين بغمز : بس جااامد يسطا 

سليم بضيق : اخلص 

زين: ما تيجي تلعب يا حازم.. 

كمل بضحك.. ولا بتكسف 

حازم: سليم هيقلعك ملـ. ـط انا هقلـ. ـعك واعلقك علي الباب واخليك عبره. 

زين: وانا علشان الصغير مهزقيني 

حازم: انجز والعب وانا اللى هحكم عليك المراد

في اللحظه دي نزل سليمان من فوق

سليمان : حازم تعاله عايزك

حازم لسه هيطلع مع ابوه الكل يسمع صوت علي الباب

اسماعيل : مش هترحب باخوك ومراته..... 


#سلطان_الصعيد 

فصل 8

اسماعيل : مش هترحب باخوك ومراته

الكل بص بصدمه لما شافو ابو خديجه واقف علي الباب وجنبه واحده قد بناته وباين عليها الخبـ.ـث 

اسماعيل اتكلم لما ملقاش اي ترحيب

: ولا دا مش بيتي 

سليمان : لا مش بيتك يا اسماعيل حقك في البيت اخدته زمان ومشيت

جيجي: هو الكام قرش دول حقه 

حازم بغضب لما شاف خديجه واقفه بعيد وبتعيط في صمت

: هتمشي من هنا ولا هعرف امشيك انا

سليمان بحده : حاااازم دا عمك مهما كان 

حازم: بس يابوي... 

سليمان: تعالي معاي المكتب يا اسماعيل 

حازم قرب من خديجه وحضنها قدامهم كلهم

حازم : كفايه عياط

خديجه بد.موع : رجع ليه اي اللي جابه بعد ما نسينا راجع يفكرنا 

حازم شدها لحضنه اكتر وقال : ولله ميستاهل دموعك 

خديجه: انا بـ.ـكرهو 

حازم باس راسها اللي في حضنه

..... 

فوق سليم واقف ساند علي الحطيه بتاعة الباب ومكتف ايديه.. بيلا دافنه راسها في المخده ومنـ.ـهاره عيا.ط 

سليم بضيق : خلاص بقا كفايه دلع 

بيلا رفعت راسها من المخده 

بيلا بعصبيه : انت مالك ومالي حاسس بيا علشان تقولي دلع 

عارف يعني اي تفتح عينيك علي امك ماتـ.ـت وانت السبب لا وياريت اب زي الناس حتي مشوفتش معاه حاجه حلوه قلت معلش الحمدلله كفايه انه موجود... 

وكملت وهي بتقع علي الارض بإنهيـ.ـار وضعف

: وبين يوم وليله يسيبنا ولا اكنو خلفنا انا بكـ.ـرهو مش عايزه افضل هنا انا عايزه اسيب البيت

سليم نزل لمستواها وحضنها

سليم : خلاص اهدي ولو مش عايزه تقعدي معاه ممكن ناخد شقه في القاهرة او اجبلك بيت في اي حته انتي

عايزاها

بيلا بشهقات: انا مش عايزه اسيب خديجه لوحدها

سليم اتنهد : اللي يريحك.. بطلي عياط بقا

سليم بعد وشها عن حضنه وكانت شكلها حلوي اوي وهي حمره من العياط وشعرها البني حوالين وشها حازم نسي نفسه وهو بيبصلها 

بيلا بكسوف : سليم. ا.. انا اسفه 

سليم غمض عينيه : علي اي 

بيلا: علشان كدبة وقلت ان علي قرب مني بس انا ولله سعتها كان قلبي مكـ.ـسور ومكنتش طايقه حد

سليم قام: محصلش حاجه قومي اغسلي وشك

..... 

تحت كانت خديجه لسه في حضن حازم 

حازم : خلاص طيب علشان الواد زين بيبصلي گأني ملف"وف في ملايه

خديجه بعدته بكسوف وهي بتدخل المطبخ 

زين ضحك ورجع بص للي قاعده قدامه 

زين: قولتيلي بقا اسمك اي يااا

جيجي بدلع: جيجي

زين بغمر: احلي جيجي يا ناس

مريم كانت بتقدم الشاي بغـ.ل فكبته علي جيجي

مريم بغـ.ـل: اوبس... مش قصدي يا انسه جيجي...

كملت هي بتحط الصينيه بغضب وصوت عالي : بعد اذنك... وطلعت فوق.... جيجي وقت تنفض هدومها بقرف 

زين ضحك بصوته كله وطلع وراها

جيجي فضلت تبص لحازم بإعجاب وخبث هو كان مركز في التفون 

خديجه بضيق : حااااازم

حازم لف راسه ليها

خديجه: تعالي ساعدني في حاجه مش قادره انقلها

حازم ابتسم وراح يشوفها في المطبخ

حازم حضنها من ورا وبا*س رقبتها 

خديجه اتعدلت ليه

حازم : خير

خديجه بضيـ.ـق : متقعدش معاها ولامتكلمهاش بص لو شفتها تلف وتمشي ماشي 

حازم ضحك بصوته كله 

حازم شالها : تعالي بس عندي حاجات اهم منها بكتير 

خديجه بتستخبا في حضنه بكسوف

خديجه : حازم حد يشوفنا

زين دخل الاوضة لقي مريم بتحط هدوم في الدولاب

قرب منها وحضنها من ورا وبا*س رقب*تها

مريم بتبعده وهي بتقول : زين لو سمحت ابعد

زين لفها ليه وبيبو*سها وهو بيفك ازر*ار العبايه

مريم بضعف : زين...ابعد..يازين

زين بيقرب اكتر ومصمم لحد ما استسلمتله واندمجت معاه

شالها وهو لسه بيبو*سها وحطها علي السرير و... 

بعد شويه زين ساند علي السرير ومريم عادله وشها الناحيه التانيه 

زين : بتعيـ.ـطي ليه دلوقتي 

مريم بدموع : علشان استـ.ـسلمت ليك بسهوله

زين اتنهد : مريم دا شئ عادي انتي مراتي وبتحبيني طبيعي 

مريم اتعدلت : بس انت مش بتحبني 

زين : مين قال بالعكس ولله اه انا مكنتش عايز اتجوزك بس بعدين عجبني الموضوع 

مريم بدموع: امال بتخوني ليه

زين: عادي تقدري تقولي بتسلي بقا طبع فيا بس برضو

هلف ورجعلك انتي في لاخر 

مريم : بس دا معناه اني مش ماليه عينك

زين: طب انا تقريباً كل يوم مع واحده وفكل دول مفيش واحده داخله مزاجي قدك الصراحه..

زين مسك وشها بين ايديه

: مريم كل اللي بتعمليه مش هيغير حاجه انا ان مبطلتش لنفسي مش هبطل وبعدين مش يمكن لو اجيب الولاد اتهد. 

مريم ضحت

زين: يلا بقا كدا امسحي دموعك. 

زين عض علي شفتـ.ـه وهو بيبصلها بوقا*حة 

: طب اقسم بالله عرفت بنات بعدد شعر راسي ما في واحده جااامده زيك

مريم استخبت في حضنه من الكسوف

..... 

خديجه بتحاول تتحرك من جنب حازم حازم شدها وعتلاها

حازم : راحه فين

خديجه بكسوف: هروح الحمام وراجعه

حازم: لا 

خديجه: مش هطول ولله 

حازم بعد هو بيضحك: متطوليش هاااا 

خديجه قامت بكسوف وحازم لسه بيضحك عليها

حازم قام ومسك التيشرت اللي ملقح علي الارض ووقف قدام المرايه يبلسه 

حازم حس بايدين بتحضنه من ورا

حازم: خديجه الـ

حازم وقف لما شاف الادين دي فيها مونيكير وخديجه مش بتحطه لف يشوف مين ووو..... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


سليمان : وانت طالب اي دلوقتي 

اسماعيل : ملكي في ارض ابوي وكل المصانع والمزارع

سليمان : بس ولدي حازم هو اللي عمل كل المصانع دي من شقاه 

اسماعيل : حاجه متخصنيش انا ليا فيه يبقا هاخد

سليمان لسه هيرد الكل سمع صوت عالي 

....... 

حازم لف لقي جيجي زقها بغضـ.ـب

: انتي بتعملي اي يا وليه 

جيجي بدات تعيط بمسكنه لما شافها اسماعيل 

جيجي بدموع : انا كنت معديه وهو شدني وقعد يقولي تاخدي كام بس انا ولله قولتله عيب اللي بتقوله دا انا مرت عمك اكمني يعنى متجوزه واحد اكبر مني ابقا رخصيه 

خديجه: كدابه انا شوفتك وانتي بتحضنيه 

اسماعيل: انتي تخرسي خاااالص 

خديجه بقوه : لا مش هخرس وتلم الزباله بتاعتك دي 

اسماعيل لسه هيرفع ايده عليها 

اسماعيل : ما انتي قليلة ادب متربتيش

حازم مسك ايديه وبكل غـ.ـل

: كله الا دي يا عمي فاهم خديجة خط احمر هيبقا ليا

تصرف تاني ومش هيهمني حد فاهم

اسماعيل نزل ايده بخوف لانه عارف حازم كويس واخد مراته ومشي 

سليمان : تعالو عايزكم في المكتب.. 

سليمان قال كدا لأولاده سليم وزين مشيو معاه

حازم : انتي كويسه

خديجه : اه

حازم باس جبينها : مش هتأخر هشوف ابوي واجيلك

....... 

سليمان : عمكم جاي وناوي يقسمك في هدومك حتي

حازم : هو مش خد حقه لما كنا في اعز حاجه الفلوس وسابنا في زنقتنا

سليمان : مخدتش عليه ورق مكنتش اعرف انه بالطمع دا

سليم : وبما اني علي مات فـ عمي اسماعيل هياخد النص بالظبط 

سليمان : واي العمل دلوقتي... 

سليمان بص لزين اللي مبتسم بخبث 

سليمان : زين

حازم : هتعملي فيها مباحث يروح امك هدفنك

زين اتعدل : عيب عليك يسطا بس محدش هيحيبه غير.... 

سليمان وزين فصوت واحد : جيجي

سليم : الواد دا ناوي علي طلاقه 

حازم : وانت ناوي تلمس القرف دي

زين اتنهد : حازم ايوه انا مش مبطل عط بس عمري ما اقرب من واحده تبقا مرات عمي علي سنه لله ورسوله 

حازم : لا دكر ياض

سليمان : هتعمل اي دلوقتي يعنى 

زين قام وهو بيحدف بوسه لابوه في الهواء

: يومين وهتلاقي قدامك ورقه ممضيه من عمي انه باع كل حاجه ليك

سليمان: لما نشوف يا خوي 

........

حازم دخل وقف قدام الدولاب يغير هدومه 

خديجه قاعد علي السرير بتسرح لليليان.. 

حازم غير وقعد ورا خديجه علي السرير.. 

بحبث خديجه قدامه وليليان فحجر خديجه 

حازم زاح شعرها علي جنب وبا*سها 

خديجه اتنهدت وهي بتبو*س ليليان

: قومي يا حبيبتي شوفي مرات عمو زين.. 

ليليان جريت لبرا بحماس 

خديجه لفت لحازم ولفت ايديها حوالين رقبته 

حازم : امم مش مكسفوين 

خديجه : غمض عنيك 

حازم ضحك وغمض عينيه

: في اي حتي غير شفا*يفي مش موافق

حازم استناها تبو*سه 

خديجه : فتح 

حازم فتح لقي خديجة حاطه حاجه قدام عينيه

حازم مسكه : اي دا 

خديجه بحماس: اختبار حمل 

حازم: ايوه مش فاهم

خديجه بإبتسامة : انا حامل 

حازم بفرحه : احلفي 

خديجه بضحك : الف مبروك ياابو دياب 

حازم شدها عليه : دياب دياب 

خديجه ضحت : استنا استنا عايز ولد ولا بنت

حازم : مش هتفرق بس حاسس ان كلهم ولاد 

خديجه : قصدك اي بكلهم 

حازم: الخمسه سته اللي هنجيبهم 

خديجه وقفت وحطت ايديها فنص وسطها

: نعــم

حازم شدها عليها :اهدي يابت

.......

جيجي قاعده علي السرير جنب اسماعيل وهي بتفكر 

: يعنى حلو وكبير بلد واملاكه متخلصش وهيبه لا دا ميتفوتش 

الباب خبط جيجي قامت فتحت من غير حت متهتم باللي هي لابساه.. لقيته زين

زين: احم عمي صاحي 

جيجي واللبانه في بوقها : لا نايم

زين بص للبسها بوقاحه وقال : هو الجو حر ولا انا جعان

جيجي زقته لبرا بدلع وقفلت الباب علشان اسماعيل ومسكت اطراف القميص بتاع زين

جيجي بدلع : لما انت حلو اهو امال اخوك مش راضي ييجي سكه ليه

زين بخبث : واللي يجيبهولك

جيجي : اعملو اللي هو عايزه...... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


حازم نازل بحماس وهو مبتسم والكل كان متجمع تحت بيشربو شاي

حازم قرب من سليمان وميل يبوس ايده 

حازم بإبتسامة : صباح الخير يابوي

سليمان بإبتسامة وحنيه :صاحي مبسوط النهارده 

حازم: اوي يا بوي اوي

سليمان : طب ابسطني معاك

حازم : خديجه حامل

سليمان بفرح : الحمدلله الحمد وشكر لله... 

وكمل بصوت عالي : سباعي يا سباعي ادبح ووزع علي اهل البلد وزع بطاطين كمان.. ما انا حفيدي جاي 

سليم قام وهو بيحضن حازم

: مبروك يابو السبع

حازم بإبتسامه وهو بيحط ايده علي رقبته

: ان شاءلله 

زين بغمز : عملتها يانمس 

حازم بقرف : انا بعمل مش بقول

زين بضحك : اقنعتني

في المطبخ عند خديجه 

بيلا بتتنطط من الفرحه

هبقا خاله يا ناس هبقا خاله

خديجة بضحك : اهدي يا مجنونه

مريم بفرحه : الف مبروك يا عمري

خديجة : الله يبارك فيكي.. عبالك يابطل

قطع خديجه سليمان اللي نده عليها

خديجه طلعت بكسوف وهي باصه في الارض وشايله صينيه فيه حاجه حلوه

خديجه قدمتها وقفت قدام عمها بطوع وميلت باست ايده

سليمان : ليكي عندي هديه اطلبي بقا

خديجه : ولله يا عمي رضاك عليا احلي هديه

سليمان طبطب علي راسها بحب

: انا راضي عنك يا بنتي بس اطلبي برضو

خديجه : اي حاجه منك ياعمي هتعجبني ولله 

سليمان ابتسم : هجبلك حاجه علي زوقي

....... 

جيجي رايحه جايه في الاوضه بغضب

: الهانم بنتك حامل

اسماعيل قاعد علي السرير ببرود

عادي

جيجي بغصب : يعنى اي عادي

اسماعيل: حازم راح خلينا في زين هو كدا كدا بصباص وعينه زيغه

جيجي : وانت عايز تساوي حازم اللس معاه قد فلوس ابوه مرتين.. لا لا يا حازم يا مفيش

اسماعيل و هو قايم

: عملتي اي مع زين امبارح 

جيجي : قالي هجبهولك

اسماعيل : خدي بالك علشان دول مش سهلين

......

سلم دخل الاوضه بتاعته ولسه هينده علي بيلا بس اتصدم من اللي شافه

كانت بيلا واقفه قدام المرايه لابسه القميص بتاعه وبتحاول تشيل شعرها اللي شابك في الزرار

سليم قرب منها وقف وراها مد ايده وفكلها شعرها

بيلا لفت بخضه 

بيلا بتوتر: سليم ان.. انا

سليم حط ايده علي فمها : هشششش

سليم رفع وشها بصباعه لانها كانت بتبص لتحت من الكسوف

سليم كان كل تركيزه علي شف*يفها... 

وبكل هدوء سليم ميل وبا*سها...

سليم بعد وحط جبينه علي جبينها وهو بياخد نفسه

سليم بتوهان : اي دا

بيلا زي ماهي باصه لتحت بكسوف 

: انا انا ولله كنت هغيره بس هدومي وقع عليها اكل و.. و ملقتش هدوم نضيفه.. انا كنت متعوده خديجه اللي تغسلهملي ولله ونسيت

سليم بصوت واطي : ومين اللي هيغسل هدومي وهدومك دلوقتي 

بيلا بتوتر :انا تقريباً 

سليم حرك ايده علي الجزء الظاهر من جس*مها ولسه مقرب جبينه من جبينها

: بتعرفي تعملي اكل

بيلا بتوتر : مش اوي 

سليم : هروح مع حازم نشوف الارض ارجع الاقي العشاء جاهز والجناح دا متنضف وكمان الهدوم مغسوله 

بيلا رفعت عيونها ليه بخضه

: ليه دا كله

سليم با*سه برقه وبعد

: كدا يا بنوتي

حازم رجع بليل ودخل الاوضه كانت خديجه نايمه علي السرير وسانده علي ايديها بتطبطب علي ليليان علشان تنام 

حازم دخل بهدوء وحط العبايه علي الكرسي وراح بهدوء با*س خديجه 

خديجه بخضه : بسم الله 

حازم ضحك ونام جنبها من الناحيه التانيه حط ايده علي بطنها

: اخبار الباشا اي 

خديجه بضحك : ليليان كدا تزعل

حازم ميل باس ليليان اللي نايمه

: ليليان دي زينة البيت.. 

حازم لقي ليليان بتشهق وهي نايمه... 

حازم : هي نايمه معيطه

خديجه: ايوه فضلت مستنياك وبتعيط الحمدلله هديت ونامت

حازم شال ليليان وهو بيخبط علي وشها بخفه علشان تصحي

حازم : ليليان.. حبيبتي اصحي 

ليليان فتحت عيونها بنعاس وبصتله واترمت في حضنه


حازم طلع حاجه من جيبه

حازم : ليليان حبيبتي اصحي خدي الشوكلاته دي 

خديجه : خلاص سيبها نايمه

حازم: مش عايزها تنام زعلانه

خديجه : معلش بكره صالحها وكمان هي شافتك اكيد مش زعلانه 

حازم : خلاص خدي شيليها لبكره.. وانا هروح انيمها

خديجه: ماشي

حازم مشي شويه ورجع وطلع حاجه من جيبه تاني

: ودي ليكي 

خديجه بإبتسامه : شكرا 

حازم اخد ليليان ودخل اوضتها

شويه وحازم كان طالع وشياطين الدنيا كلها بتتنطط قدامه وماسك مسدس في ايده

خديجه بخضه : في ايه يا حازم

حازم زاحها بغضب : اوعي من وشي دلوقتي..... 


 #سلطان_الصعيد 

فصل 9

حازم سحب المسد'س وخديجه نازله وراه بخو'ف 

خديجه: حازم حازم اهدأ طيب فهمني في ايه؟!

حازم ماشي ومش شايف قدامه من الغـ.ـضب.....حازم دخل اوضه ابوه بهم'جيه وشاف اسماعيل بيحاول يبصم سليمان علي ورق حازم ومسك اسماعيل من قفاه بغض'ب و زقه بعن'ف ورفع عليه السلا'ح

حازم: ااه ياكلب يا حيو'ان وصلت معاك تحط اخوك حاجه في لاكل وانت عارف انه عنده السكر ..

اسماعيل بخوف: اهدأ هفهمك

حازم: أفهم ايه....انت تسكت خالص لحد مايجي زين وانا هتصرف معاك.

زين دخل وهو بينهج وباين عليه كان بيجري

حازم: جبت الورق؟

زين: ايوه .

حازم خد الورق من زين و رماه قدام عمه

حازم: امضي ..

اسماعيل: فهمني في أيه طيب؟

حازم بغض'ب وصوت جهورى: اامضي 

اسماعيل مسك القلم وعمل نفسه بيمضي براحه وهو بيغمز لجيجي

جيجي بهدوء قربت من خديجة اللي مش واخده بالها وعماله تعيط وحطت السكيـ.ـنه علي رقبتها* 

جيجي: نزل سلا'حك.

حازم تجاهل كلامها ومنزلش المسد'س وفضل بيبص لخديجه

جيجي: بقولك نزل سلاح'ك وخلي ابوك يمضي علي الورق .

سليم من ورا جيجي والمسد.س علي راسها

سليم: نزلي انتي سكي'نتك يا حلوه ....

*جيجي نزلت السكين'ه وخديجه لفت ليها ومسكتها من شعرها* 

خديجه: اااه يا بنت الك'لب يا****بقا انا تبصي لجوزي دا انا هفقأ*ع عنيكي دول .

جيجي بوجع: اه اه ابعدي عني يا متخلفه

**خديجه شدت لها شعرها وعورت لها وشها.... كل ماتفتكر نظراتها لحازم.... *في اللحظه دي كانت نزلت مريم بخضه ولما شافت خديجه وف الموقف دا فهمت كل حاجه ولما شافة خديجه بتضرب جيجي افتكر نظراتها

لزين ونزلت هي كمان مسكت فيها* 

حازم: يلا امضي 

اسماعيل مسك القلم ومضي بخوف 

حازم ميل بهدوء ومسك عمه

:لو شفتك في الصعيد تاني هكسرك رجلك فاهم ويلا لم الزباله بتاعتك وتطلع مكان ما جيت فاهم ؟! 

اسماعيل بخوف: فاهم فاهم

حازم: سباعي خده وارميه برا هو والزباله بتاعته

حازم: خديجه كفايه

_خديجه ومريم بعدو عنها بضيق

_ سباعي اخد اسماعيل وجيجي ورماهم برا

_*سليمان كان بدا يفوق* 

سليمان بتعب: في ايه؟

*حازم قرب وباس ايده 

: مفيش حاجه يابوي نام انت .

سليمان: حاسس راسي تقيله قوي

حازم بهدوء: الضغط عالي عليك وانا لسه عطيك ابره ليك علشان كدا 

حازم عدل الوساده... نام يابوي نام .....كلهم طلعو وقفلو الباب وراهم* 

سليم: ممكن حد يشرحلي علشان مش فاهم حاجه 

حازم: هحيلك... خديجه اعملينا شاي

.......... 


حازم: وبس ياسيدي انا كنت شاكك فيها لما زين قلي انها عايزاني انا تحديداً ولما قالي كدا اتخانقت معاه وبعدين طلبت منه يجيب كل المعلومات عن البت دي وطلعت واحده نصابه جايباه من كباريه مش مراته حتي والحمدلله كان في واحد هكر صاحب زين قدر يهكر تلفونها وسمع الرسايل بينه وبين واحد تاني انهم نوين يمضو ابوي ويهربو.. زين عرف كدا واتصل بيا احلق ابوي لانه كان لسه بعيد عن البلد محستش بنفسي غير وانا ماسك المسدس ونزل ليه.

سليم: هااا وصل معاه الطمع انه كان ممكن يموت اخوه

زين: يلا اهو غار 

حازم: يلا كل واحد يطلع علي اوضته

حازم: يلا كل واحد يطلع علي اوضته

....... 

زين: يابت الناس اهدي

مريم: لا اوعاا وبعدين انت مشفتش كنت بتبصلها ازي

زين: ابص لمين دي مرات عمي

زين بنفاذ صبر وهو بيشد مريم عليه: اتهدي يابت و

تعالي حازم مراته حامل واحنا لسه

مريم بكسوف وهي بتحاول تفلت منه: زين ابعد

زين: اقسم بالله ما هبعد غير وانتي حامل

....... 

سليم دخل لقي بيلا نايمه بعمق وشعرها البني مغطي وشها... قرب منها وزاح شعرها

بيلا بنوم: سليم

سليم: نوم الهنا 

*بيلا سند علي السرير وهي بتعض علي شفايفها بحرج* 

: معلش والله نمت ومحستش باي حاجه انت صاحي من زمان

*سليم قرب منها يزيح شعرها اللي حولين وشها لانها منزلاه* 

سليم: بيلا قربي . 

بيلا بصتله باستغراب وبعدين قربت منه شويه سليم زي ما هو بيبصلها بهدوء

شعرك حلو بلاش تربطيه تاتي واحنا سواا

بيلا: حاضر 

.........

*حازم دخل لقي خديجة قاعده علي السرير وماسكه بطنها* 

حازم بلهفه: انتي كويسه

خديجه بوجع: بطني مش قادره... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


حازم بخوف : انتي كويسه ايه اللي واجعك

خديجه : متخافش مفيش حاجه شويه وهيخف

حازم وهو قايم

: يعنى اي شويه وهيخف قومي البسي نروح عند الدكتوره

خديجه مسكت ايد حازم

: حازم انا ولله كويسه بس دا تقريبا علشان البيبي اتحرك وانا بضرب العقر*به دي

حازم اتنهد : وانتي تتعبي نفسك ليه انا كنت هتصرف معاها

خديجه بشراسه : واسيبها تبصلك وربنا كنت هخلص عليها بس انت قولتلي كفايه

حازم ضحك بصوته كله وهو بيفتكر شكلها

خديجه بتبصله وهي بتعض علي شفتهـ.ـا بحرج

قد اي ضحته حلو وملامحه وخصوصا تفاحة ادم اللي بتبرز لما يضحك

خديجه قربت بكسوف وبا*سته في رقبته مكان تفاحة 

خديجه بعدت وحازم بصلها وملامح الضحك لسه موجودة

خديجه بكسوف : ضحكتك حلوه قوي

حازم بخبث : ما انتي عندك حاجات احلي من اللي في

ضحتي 

خديجه بكسوف : اقسم بالله سا*فل وانا هنام

حازم شدها عليها وهو بيضحك

: خلاص اهدي مش هقل ادبي تاني

خديجه استكانت علي صد"ره حازم بهدوء وحازم بيحرك ايده علي شعرها.. 

بعد شويه

حازم : نمتي...

خديجه طلعت همهم علامه علي انها صاحيه 

حازم با*س راسها

: نامي 


.......... 

تاتي يوم

سليم ساند علي السرير وبيلا مخبيه وشها في الوساده

سليم : طب ارفعي وشك وطمنيني عليكي

بيلا مخبيه وشها وبتهز كتفها برفض

سليم حط ايده علي وشه بنفاذ صبر وابتسم بخبث وهو بيز*يح الغـ*ـطا من عليها

بيلا قامت فاطه وهي بتشد الغطاء

: بتعمل اي

سليم: اخير يا شيخه بقالي ساعه بتحايل عليكي علشان تردي

بيلا : ان.. انا مش عارفه ازاي كنت بتكلم معاك عادي والموضوع اتحول لكدا

سليم بضحك : علشان انا جامد

بيلا : انت قليل لادب 

سليم بحده : بيـــــــــــــــــلا

بيلا بخوف ودموع : ولله ما اقصد ب. بس انا يعنى مش عارفه..

بيلا انهارت في العياط.. وسليم خدها في حضنه 

سليم : بيلا خلاص اهدي محصلش حاجه وبعدين دي حاجه عاديه واسالي خديجه 

بيلا وهي في حضن سليم بدموع

: لا طبعاً انا مستحيل اقول لحد

سليم بعد وشها عن حضنه وبصلها

انتي جايبه كام في الثانويه

بيلا وهي ماسكه الغطاء ووشها لتحت

: 95٪

سليم: لازم اقدملك طب وتروحي قسم نسا وتوليد علشان مش هننفع مع بعض كدا

بيلا رمت نفسها في حضنه

: سافل

سليم ضحك بصوته كله


.......

سليمان والكل قاعد في الحوش فيهم اللي بيضحك وفيهم اللي بيتناقش في مواضيع هامه وخديجه والبنات بيقدمو الأكل 

سليمان : انا الحمدلله اطمنت عليكم كدا فاضل بس اذور بيت ربنا ويارب كمان لو الير الهي يطلع هناك هبقا مبسوط اوي

حازم باس ايده: 

ربنا يخليك لينا يابوي منتحرمش منك

سليمان طبطب علي راسه : ربنا يطول في عمرك يا ولدي بس الحمدلله انا قدمت في الحج وبفضل ربنا انه قبلني وكلها كام يوم وان شاءلله هطلع علي بيت ربنا 

حازم : الف مبروك يا حج... وان شاءلله تروح وترجع بسلامه 

جات ليليان علي حازم وهي بتعيط وماسكه عروسه في ايديها دراعها مخلوع 

سليمان بضحك : وانتي يا ست ليليان كل م العروسه بتاعتك تبوظ تجري علي ابوكي 

حازم شال ليليان : دلوعة ابوها تعمل اللي هي عايزاه 

سليمان : هقوم انا وانت شوف الدلوعه بتاعتك

.... مريم كانت واقفه بتبص علي زين اللي بيناكش في سليم

سليمان : اي رايك اتغير صح

مريم : ايوه وملاحظة دا من فتره 

سليمان : ولسه هيتغير اكتر واكتر بس بلاش نكد الواحد لما مر*اته بتنكد عليه بيطفش بر*ا 

مريم : غصب عني ولله يا عمي بضايق لما اعرف انه كان مع واحد*ه غيري

سليمان : خليه ميشوفش غيرك كل ميقر*ب من واحد*ه يحس بالذنب وانه مش قادر... خليه يكتفي بيكي اشغليه بعيل واتنين يبقا مش فاضي يحك في جلده تحسسيه بمسؤؤليه

مريم ابتسمت : حاضر 

سليمان : ربنا يصلح حالكم


..... 

عدا كام شهر الدنيا كانت سعيده عليهم جدا حازم بيحاول يخلي خديجه متتحركش كتير و زين بدا يتعلق بمريم اوي وهي مجنناه بحركتها وبيلا اللي مكسو*فه من سليم ورا*فضه قر*به منها تاني 

سليمان : خلو بالكم من بعض يولاد حازم انت الكبير من بعدي خد بالك من اخواتك اوعاا في يوم تيجي عليهم انا عاارف انك هتحكم بالعدل خد بالك من البلد حافظ عليها وخد بالك من مراتك واوعا تزعلها وانتو ياولدي اسمعو كلام اخوكم وبيحبو بعض وحافظو علي نساو*ينكم

حازم ميل باس ايده : ان شاءلله ترجع بسلامه يابوي 

زين و سليم عملو زي حازم 

سليمان بدموع: تعالو يا ولادي تعالو 

سليمان حضنهم كلهم وهو بيبكي سليم وحازم بعده عن ابوهم وزين قاعد حاضنه شويه والدموع في عنيه 

: سامحني يا بوي انا عارف اني تعبتك في تربيتي كتير ومكنتش بسمع كلامك

سليمان : مسامحك يولدي مسامحك

زين بعد وسليمان شاف البنات اللي وقفين بعيد ودموع في عينيهم

سليمان : تعالو يا بنات 

البنات جريو عليه وحضنهم وهما بيعيطو

: ترجع بالسلامه يعمي

سليمان : خدو بالكم من اجوازكم واوعو تزعلوهم

البنات بدموع: حاضر 

حازم شال الشنطه : يلا يا بوي هنتاخر علي الطياره

سليمان سلم علي البنات تاني ومشي مع حازم وخديجه زغرطت بفرحه 

خديجه واقفه في المطبخ وهي بتغطي الملوخيه وبتمسح جبينها حست بحد بيحضنها من ورا 

خديجه حطت ايديها علي راس حازم

خديجه : وصلت عمي

حازم بتعب : ايوه 

خديجه : روح خد دش يكون المغرب اذن علشان نفطر وشوف سليم وزين فين

حازم لفها ليه وتنهد : صايمه برضو 

خديجه : حازم ولله انا كويسه ومش حاسه بحاجه 

حازم : خلاص بس متتعبيش نفسك كتير 


عدا كام يوم كان يوم وقفة العيد وخديجه ومريم بيعملو كيكه وحلويات 

خديجه بكسوف : مريم سبيلي الكيكه انا اللي هزينها

مريم بضحك : حاازم بيه بقا 

حازم كان قاعد مع زين وسليم بيتفرجو علي التلفزيون تلفون حازم رن وكان بعيد عنه قام يجيبه

حازم : خديجه خلصي المغرب بيأذن

حازم مسك التلفون ورد

: حازم بيه البقاء لله والد حضرتك اتوفا....... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

عدا كام شهر علي مو*ت سليمان سليم حاول يكون فيهم قوي وخديجه الي واقفه جنبه 

خديجه بحزن: مش كفايه قاعد ف  الاوضه لوحدك بقا سليم راح القاعه النهارده بس معرفش يعمل حاجه وعط الدنيا....هو مش انت كبير البلد بعد ابوك برضو.

حازم اتنهد وهو قاعد علي السرير

: اكلتي

خديجه: لا

حازم: روحي هاتي اكل وتعالي

بعد شويه كانت خديجه قاعده علي رجل حازم وهو بياكلها

حازم: متعمليش كدا تاني تاكلي و تاخدي العلاج في وقته

خديجه ساكته بتستقبل الاكل وتبصله بحب بس

حازم: بتبصيلي كدا ليه

خديجه: بحمد ربنا علشان عندي جوز زيك

حازم: مكنش دا كلامك اول جوازنا..

خديجه ضحكت وهي بتلف اديها حولين رقبته

: علي اساس ان دا حازم بتاع اول جوازنا

حازم: فضلك كام شهر ؟

خديجه: فـاخر شهر وهولد

حازم: طاب اهدي بقا بدل ما اخليكي تولي علي ايدي دلوقتي دلوقتي...

*حازم قال كدا وهو قايم يحط الصنيه علي التربيزه ورجع قعد علي السرير تاني* 

*خديجه واقفه وهي تانيه رجيلها علي السرير* 

خديجه: لا عادي علي فكره مش هولد ولا حاجه 

حازم شدها عليه: طاب وماله نشوف... بعد وقت خديجه نايمه في حضن حازم

*خديجه رفعت وشها* 

خديجه: حازم انا بولد

حازم: لسه الدكتوره قالت اخر الشهر

خديجه بصراخ: بقولك بولد 

*حازم قام بخوف وهو بيلبس التيشرت* 

: اهدي هروح ابعتلك مريم وابعت حد يجيب الدايه 

خديجه بوجع: بسرعه

*شويه وكان حازم قاعد تحت مستني و زين معاه وسليم حازم قاعد بهدوء

بس من جوه علي اعصابه طلعت الدايه وشايله طفل علي ايدها

: الف مبروك يا حازم بيه ولد 

حازم شال منها الطفل وطلعلها مبلغ كبير

: ربنا يباركلك فيه يابيه

الدايه مشيت سليم حط ايده علي كتف حازم

: هتسميه ايه ؟

حازم وهو بيبص لطفل

: دياب حازم سليمان.. علشان يبقا دياب الصعيد

سليم: يتربي في عزك إن شاءالله 

حازم: عقبالك انت وزين 

سليم: يارب

حازم اخد ابنه وراح بيه عند خديجه اللي نايمه علي السرير وجسمها كله عرق وحطه جنبها وميل باس راسها : الف مبروك يا ام دياب

خديجه بفرحه وهو بتبص لدياب

: حلو قوي يا حازم

بعد مرور 3شهور* 


حازم دخل الاوضه بهدوء

كانت خديجه نايمه بهدوء وبترضع دياب ..نام جنبها ودياب في النص ،خديجه فتحت عنيها بتعب

: حازم

حازم: ابن الكلب دا هيحرمني منك كتير بقالك 3شهور ناقله في الاوضه دي

خديجه: معلش انت عارف بيفضل يزن بليل وانت مش بتقدر تنام وبيبقي عندك شغل الصبح بدري

حازم اتنهد: طاب نام؟

خديجه اهو خلاص تقريباً نام 

حازم اتجه للجهه التانيه وشال خديجه*

خديجه: حازم هيصحا

حازم: ما يصحا انتي وحشتيني 

*......................................* 

مريم وزين

كانت في الحمام و زين قاعد علي السرير بتوتر بيهز في رجله...مريم طلعت

زين بلهفه: هااااا

مريم بابتسامه: حامل

زين بلهفه: بجد وريني كدا 

زين اخد منها الاختبار وبص فيه ....مريم لفة اديها حولين رقبته* : مبروك يا ابو عمر

زين حط ايده علي وسطها

: لا انا عايز اتنين دلوقتي (عمر ،رويدا) وبعد كدا عايز (فاطمه)

مريم: حرام عليك اتنين ايه؟؟..... دا خديجه مش قادره علي واحد

زين: ملناش صالح بخديجه احنا

سليم وبيلا


سليم: طاب احنا مش خلاص اتعودنا

بيلا وشها في الوساده : لا لسه

سليم: سنه ولسه متعودناش

بيلا رفعت وشها وهي بتزيح شعرها

: سليم ان.. انا مكنتش عارفه حاجه وفجاءه كدا. ال.. القيك.. ب.. بت.. 

سليم وهو بيقرب منها

: ولما انتي مش عارفه حاجه .. سليم انا مش بنت.. كان اي دا؟

بيلا بكسوف

يعنى واحده صحبتي قالتلي اقول كدا لو مش عايزه اتجوزك وكدا... بس عارف كنت غبيه اوي كنت شايفه معاملة حازم لخديجه وبقول مستحيل اتجوز صعيدي 

يسليم بضيق: وعلي مش صعيدي؟

بيلا: بس متعلم ومتربي برا 

سليم بصلها بضيق ولسه قايم

بيلا مسكت ايده

: بس ولله طلعت غبيه لان الراجل الصعيدي ميطعوتش اه شديد بس دا من غيرته وحبه يعنى ....علي اهو كان بيحب خديجه وعادي شافها متجوزه ماهموش لكن لو انت او حازم يا هتتحدو الكل علشانها يا اما هتنسوها خالص لان مستحيل تبصو لحرمة غيركم.

سليم ببرود: وبعدين 

بيلا بهدوء وهي بتنزل وشها

: سليم.. ان.. انا بحبك ولله بس لسه بتكسف منك بس هتعود مع الوقت.. وانا ممكن اعمل حاجات تضايقك بس من غير قصدي ولله انت قولي ان دا غلط

سليم اتنهد وميل رفع راسها

: وانتي بتكلميني تبصيلي ومتخافيش من حاجه انا عمري مأذيكي انا احميكي بس فاهمه 

*بيلا هزت رأسها* 

سليم باس راسها: عايزه ايه دلوقتي ؟

بيلا : تقولي اللي انت عايزه واللي بيضايقك

*سليم قعد جنبها علي السرير وخدها في حضنه* 

سليم: تعالي احكيلك شويه حاجات


#سلطان_الصعيد 

فصل 10

بعد مرور 32 سنه حازم بقا معاه دياب و يونس ويحيي و زين معاه رحيم و رويدا وفاطمه ، سليم بقا معاه زينب.... 

عند حازم

خديجه رفعت وشها لحازم

: مش هننزل دي سابع مره والولاد ينادو عليك علشان ننزل نقعد معاهم

حازم مغمض عينيه وخديجه في حضنه

: لا 

خديجه وهي بتقوم: حرام عليك متكسرش بخاطرهم وننزل اقعد معاهم 

حازم اتنهد : خلاص قومي غيري وننزل 

خديجه قامت تدخل الحمام 

وحازم قام يلبس هدومه بص لصورة متجمع فيها اخواته و ابوه علي الكمودينه 

حازم بحزن : وحشتني قوي يا بوي

كان راكب الخيل وبيجري بيه بكل سرعته ورشاقة وفي واحد مربوط في الخيل وبيجره وراه 

دياب وقف الخيل وهو بينزل من علي الخيل ومسك الراجل  بجب'روت

الراجل بخو'ف : والله ما هعمل كدا تاني دياب بيه أبوس رجلك سماح

دياب ب'غل : معنديش سماح اللي بيغلط يستاهل قطع رقبته.. 

وكمل بصوت عالي : سباعي خدو

: ابوس رجلك ياباشا لا 

........ 

يونس كان نزل السلم وهو بيبص في التليفون قابل رويدا بنت زين

يونس بهدوء : كنتي فين

رويدا بتوتر : في الدرس

يونس: درس اي دا وانتي من امتا بتاخدي درس برا البيت المدرسين بييجو ليكي البيت

رويدا : م.. ما هو المس تعبت وقالتلنا نرحلها البيت وانا قولت لماما

يونس : متتكرش تاني فاهمه 

رويدا : حاضر 

يونس : غير هدومك وتنزلي بسرعه 

رويدا هزت راسها وطلعت 

دياب رجع من برا لقي ابوه قاعد علي الكنبه في الحوش قرب منه وباس ايده

صباح الخير يا حج

حازم : كنت فين

دياب : بسوي كام شغلانه برا 

حازم اتنهد : ربنا يهديك

دياب : امال فين ست الكل 

حازم : في المطبخ

دياب بغضب : ازاي في المطبخ يعنى امال فين فيروز 

دياب دخل المطبخ بغضب وهو بينده علي فيروز 

فيروز نزلت بخوف وقفت قدام دياب وهي بتترعش ومنزله راسها لتحت

فيروز : ن.. نعم 

دياب: ازاي تسيبي امي تدخل المطبخ و انتي قاعده 

فيروز بدموع : ان.. انا ولله 

طلعت خديجه 

خديجه : يا حبيبي هي كوباية شاي هعملها لأبوك

دياب : حتي لو امال هي لازمتها اي 

حازم بحده : ديـاب هي مبقتش خدامه دي بقيت مراتك وهي  طلبت من امك تعمل مكانها بس انا نفسي في كوبايه شاي من ايدين امك مش شغلانه

دياب بص لفيروز اللي بتعيط في صمت

دياب بحده وهو طالع

: اعمليلي اكل وتعالي وراي

حازم طبطب عليها

: امسحي دموعك وروحي شوفي جوزك متخافيش

..... 

فيروز دخلت وهي شايله الصينيه 

دياب ساند علي السرير وسجاره في ايده لابس بنطلون بس.. فيروز قربت بخوف وحطت الصينيه علي الترابيزه ودياب مركز مع كل حركه منها 

دياب اخد اخر نفس من السجاره ورماه وعدل من قعدته وبدأ ياكل 

فيروز واقفه قدامه بخوف

دياب من غير ما يبصلها

: اقعدي 

فيروز قعدت علي الارض جنب رجله زي ما عودها

دياب: اكلتي 

فيروز وهي باصه لتحت 

: لا 

دياب : شاطره وبدأتي تتعلمي 

دياب فاجأة مسكها من شعرها ورفع وشها فيروز كانت حاطه ايديها علي ايده علشان تخفف الوجع

: بس عارفه ياروح امك لو فكرتي تخرجي عن طوعي هعمل فيكي اي ميغركيش وقفت ابوي معاكي ولا تنسيكي انك خدامه  فاهمه

فيروز بدموع : فاهمه ولله فاهمه

دياب سابها ورجع كمل اكل ببرود 

بعد وقت فيروز اتكلمت

فيروز: ان.. انا. ك.. كنت يعني

دياب : اخلصي 

فيروز بدموع: امي ليها عمليه وانا مش معاي فلوس العمليه فـ. انا كنت

دياب قام: هبعت حد يجيبها وهتعمل العمليه وتقعد هنا لحد ما تخف 

فيروز بدموع: شكرا 

حازم قاعد وقدامه زين وسليم و يحيي رحيم ماسكين التليفونات وبيلعبو ببجي سوا

يونس قاعد بهدوء بعيد وهو بيبص في التليفون وكل شويه يرفع نظره علي رويدا اللي قاعده مع ليليان و فاطمه و وزينب

حازم بصلهم واتنهد بسعاده  

فوق 

دياب كان طالع من الحمام شاف فيروز واقفة قدام المرايه بتحط احمر شفا*يف فيروز بصت لتحت بخوف لما شافت دياب طالع من الحمام ولسه هتنزل

دياب :راحه فين

فيروز بتوتر: ن.. نازل 

فيروز حست بوجع في ضهرها لما دياب سحبها وزقها علي الحيطه بعنف

دياب همس وهو بيحرك ايده علي شفا*يفها يزيل الروج

: انتي مش متجوزه طور انتي متجوزه واحد صعيدي يعنى تروحي علي قبرك قبل ما تنزلي بشكلك دا وحد يشوفك حتي لو ابوي واخوي فاهمه انتي بقيتي 

ملك كبير الصعيد....... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


دياب : بقيتي ملك كبير الصعيد فاهمه 

فيروز بخوف : فاهمه فاهمه 

دياب بقرف : غو*ري 

فيروز نزلت جري علي تحت والكل كان متجمع شويه ونزل دياب 

الغفير علي الباب : دياب بيه ام المدام 

فيروز استنت لما الغفير مشي جريت علي امها وحضنتها وهي بتعيط 

: وحشتيني اوي يماما وحشتني قوي

ام فيروز *ام محمد*

: ونتي كمان يا ضناي وحشتيني اخبارك ايه مع جوزك

فيروز وهي بتمسح دموعها

: الحمدلله يماما بخير 

دياب قرب ومسك ايد ام محمد وباسها

: اخبارك يا حجه

ام محمد : الحمدلله يا بني بخير خيرك سابق 

دياب وهو بيساعد ام محمد تقرب  تقعد مع العيله لانها نظرها ضعيف

دياب : تعالي ياحجه اقعدي معاهم جوه

ام محمد وهي بطبطب علي ايد دياب

: لا يا ابني مش مقامي 

دياب : ولله يا حجه احنا مش مقامنا اننا نقعد معاكي

فيروز واقفه وهي سرحانه ان دياب بيتعامل مع امها كدا فيروز فاقت بفزع علي صوت دياب

: اعملي شاي وهاتيه

فيروز : ح.. حاضر

دياب اخد ام محمد وقعدها معاهم والكل استقبلها بإحترام وخوصا خديجه وحازم 


رويدا كانت ماشيه في الممر مش واخده بالها فاجأة حد سحبها لاوضه وقفل الباب وكان يونس شكله لسه طالع من الحمام جسمه بينقط مايه ولافف فوطه علي وسطه 

رويدا بتوتر وهي باصه لتحت

: ابيه

يونس وهو ساند جبينه علي جبينها وهو بينهج

: اي اللي انتي لابسه ونازله بيه دا 

رويدا :  بيجامه ا.. انا ولله كنت طالعه اغير 

يونس رفع و شها بصباعه وهو بيبصلهى بهدوء 

يونس قرب منها كالمغيب وبا*سها بعمق ، رويدا كانت مصدومه ويونس بيبو*سها بكل هدوء وهو في عالم تاني 

يونس بعد وهو بينهج 

: متعملهاش تاني انتي مش لوحدك في البيت فاهمه 

رويدا بتوتر وصوت مهزوز

: م.. مفيش حد غ.. غريب ي.. يعني كلهم ولاد عمي واخواتي

يونس بصوت هادي : لو شوفتك لابسه كدا قدام اخوكي و ابوكي هيبقا كلام تاني فاهمه 

رويدا : ف... فاهمه

يونس : خمس ثواني وملقكيش قدامي والا مش هتطلعي من هنا غير بعد يومين 

فاطمه اخت رويدا الكبيره كانت قاعده علي السرير بتكلم واحده صحبتها

فاطمه : بقولك مفيش فيه فايده دا حتي مش فاضي يبص في وشي

صحبتها :.....


فاطمه : هعمل اي يعنى مفيش حل غير انه يطلق العقربه فيروز وبعدها هيبقا بتاعي 

صحبتها :.......

فاطمه : لا متخافيش سهل 

صحبتها :........

فاطمه : لا ياستي دي واحده خدامه عمي اجبر دياب يتجوزها

فاجأة الباب اتفتح فاطمه خبت التليفون تحت الوساده وكانت رويدا سندت علي الباب وهي بتنهج

فاطمه بسخريه : اي يا بطه سي يونس تاني 

رويدا وشها احمر لما افتكرت الى عمله في شويه 

رويه عضت علي شفتها

: ملكيش دعوه


.............. 

فيروز كانت واقفه في المطبخ بتعمل الغدا بعد ما قدمت الشاي... وهي بتبص علي دياب اللي قاعد برا بيعامل امه بإحترام و بيتكلم ويضحك مع ابوه كان نفسها يبقا كدا معاها بس هو دايما بيعاملها وحش 

فاقت علي سؤال ليليان

: اساعدك في حاجه 

فيروز : هااا لا لا خالص انا هكمل لنفسي 

ليليان بصتلها بيأس لانها عارفه انها خايفه من دياب 

ليليان طلعت وفيروز كملت شويه ودخل دياب المطبخ فيروز اتوترت من وجوده وو.....

الكل كان قاعد برا لما سمع صوت فيروز العالي وهي بتصوت

فيروز بوجع : هااااااا .....

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


فيروز صرخت بوجع... الكل جري علي المطبخ 

فيروز كانت بتطبخ ومن وجود دياب اتوترت و وقعتت عليها الحله 

حازم لسه هيقرب من فيروز يشوف جرحها

حازم :  انتي كويسه  يا بنتي

دياب قرب من فيروز وهو بيرفع ايده لابوه علشان ميقربش 

: بعد اذنك يا بوي 

دياب شال فيروز وطلع بيها وفيروز  تبتت في جلابية دياب

اخدها وطلع وحطها علي السرير 

دياب اتجه للدولاب يجيب منه علبة الاسعفات 

فيروز بتوتر : م.. ممكن متقولش لأمي هي سمعها ضعيف واكيد مسمعتش 

دياب قعد جنبها بجمود علي السرير 

دياب بجمود : انهي اللي بتوجعك

فيروز بخوف رفعت رجليها اللي وجعاها 

ودياب حطلها مرهم و فيروز كانت متوتره من قربه

دياب : نامي وبلاش حركه لحد ما تخف..دياب قلع هدومه واتجه ينام علي الكنبه فيروز فضلت قاعد وسانده ضهرها علي السرير مستنية دياب ينام..

شويه وفيروز فكرت ان دياب نام واتحملت علي وجع رجليها وهي بتحاول تروح الحمام 

فيروز اتخضت لما سمعت صوت دياب 

دياب وهو مغمض عينيه 

: راحه فين 

فيروز بتوتر : ر.. راحه الـ..ـحمام علشان الاكل اتكب علي هدومي و.. و هستحما

دياب قام وقرب منه وشالها ، فيروز شهقت بكسوف 

دياب دخل الحمام ونزلها علي حافة البانيو 

فيروز : هـ..ـكـ..ـمل لنفسي 

دياب ببرود وهو بيظبط درجة حرارة المايه

: اقلـ...ـعي

فيروز وشها جاب الوان بس نفذت بهدوء وخوف منه........

شويه وطلع دياب من الحمام شايل فيروز وهي بتشد الفوطه عليها وهتموت من الكسوف 

دياب نزلها علي السرير 

دياب : ساعه كدا تكون رجلك خفت تصحيني و تحضريلي الحمام وهدوم الصلاه

فيروز بطوع : حاضر 

.......

زينب دخلت اوضة يحيي تصحيه " بنت سليم17 سنه "

يحيي نايم علي السرير بصدره العاري 

زينب بتوتر : يـ..ـحيي

زينب شهت لما يحيي شدها وبقت تحتيه 

يحيي دفن راسه في رقبتها 

: مش قولتلك ميت مره متدخليش الاوضه طول ما انا فيها لوحدي 

زينب بدموع : خالتي اللي بعتتني اصحيك علشان اتاخرت علي ضهر الجمعه

يحيي بعد وراح قعد علي الكنبه وهو بيولع سجاره 

يحيي بينفث الدخان 

: قومي حضريلي الحمام ورتبي الاوضه دي 

زينب قامت لملمت الكركبه اللي في لاوضه ودخلت تحضر الحمام ويحيي مركزه مع كا حركه منه 

وينب حست بيحيي ورها 

زينب لفت بخوف

يحيي سند ايديه علي الحيطه وهو محاصرها

يحيي : تنزلي تقولي لامي تحضرلي الفطار.. حرك ايده علي خدها... ولو امي مش فاضيه حضريه انتي 

زينب بتوتر : حاضر...

ونزلت علي تحت جري

........... 

خديجه بتظبط العبايه لحازم

خديجه: بس انا  شايفه ان لو واحده من بنات عمه كان هيبقا تعامله معاها حلو

حازم اتنهد : مين يعنى زينب و رويدا صغيرين عليه غير ان دول يخصو يحيي ويونس 

خديجه : اشمعنا فيروز طيب

حازم : عارفه فيروز هي اكتر واحده مناسبه لدياب.. دياب متنفعش معاه واحده قويه والا هتلاقيه كل يوم في المستشفى عايز واحده صبوره زي فيروز تستحمله هو بيتعامل معاها وحش بس  صدقيني ما في حد مناسب لدياب كدا غير فيروز.. وبعدين كنتت عايز اطلع البت من جبروت اخوها منه لله 

خديجه ابتسمت : انا واثقه في اختيارك

فيروز : د.. دياب بيه 

دياب فتح عينيه لقاها واقفه قدامه 

دياب قام : لسه وجعاكي 

فيروز : لا خفت 

دياب: جهزتي الحمام

فيروز: ايوه 

دياب دخل الحمام وفيروز فضلت مستنياه علي السرير  شويه و دياب طلع فيروز قامت بخوف وقربت تلبسه العبايه فيروز بعدت

فيروز : ناقصك ح. حاجه علشان انزل اكمل الغداء 

دياب القاء نظره عليها ورجع بص في المرايه تاني

: حطي حاجه علي راسك وانزلي

فيروز بطاعه : حاضر 

حازم وزين وسليم اخدو ولادهم وراحو يصلو الجمعه في الجامع

فيروز وهي بتغطي الحله 

: معلش يا خالتي ام ورد حمري انتي اللحمه وانا هطلع اصلي قبل ما يجي دياب 

ام ورد : روحي يا بنتي 

فيروز لسه طالعه وقفها صوت فاطمه 

فاطمه : الحقي المٌهره بتاعه جوزك اطلقت وكلهم في الجامع بيصلو الجمعه ومفيش حد يجيبها

فيروز بتوتر : م.. مقدرش اطلع دياب لو عرف يقتـ_ـلني فيها

فاطمه بخبث : وكمان لو المُهره تاهت ومرجعتش هتروحي فيها 

فيروز: طب اعمل ايه

فاطمه: انتي لسه هتفكري روحي هاتيها بسرعه

فيروز وهي بتلف حولين نفسها علي حاجه تغطي شعرها

فاطمه: انتي لسه هتدوري الحقي 

فيروز طلعت تجري ورا المُهره بشعرها البني الطويل الطاير وراها ورجليها البيضه بتغطس في الرمل _مُهره بتجري ورا مُهره _بمعني اصح... كان شكله بيخطف لانفاس

دياب وكل رجالة البلد تقريباً كانت طالعه من صلاه الجمعه شافو المنظر دا وووو ... 


دياب داخل البيت وهو بيـ.ـجر فيروز وراه مش شايف قدامه من الغـ.'ضب وحازم بيجري وراه 

حازم : دياب دياب اهدي يا ولدي واسمعني

دياب واخد في وشه والغض'ب عامي عينيه ، دخل الاوضه وقفل الباب ورماها علي السرير ، فيروز لسه هترفع وشها كان قلـ'ـم نزل عليه 

دياب مسـ.ـكها من شعرها

وبكل غـ'.ـل وعينيه بتطق شر'ار 

: اديني سبب واحد يخليكي تطلعي كدا يابنت***

وقبل مترد قـ.'ـلم تاني نزل علي وشها 

رجع مسكها من شعرها تاني 

: عاجبك شعرك وجسمك يروح* امك... 

دياب بعد وهو بيلف في الاضه بغض'ب ورجع مسك شعرها 

: عارفه كام واحد شافك كام راجل شاف حاجه تخص دياب حازم سليمان.... 

عارفه لو قـ.ـتلتك دلوقتي قليل قليل قوي.. 

فيروز رافعه ايديها تداري وشها وهي بتعيط

فيروز بإنهيار : خـ... فت م.. منك

برا حازم كان عمال يخبط علي الباب 

حازم : دياب افتح.. دياب

حازم بص علي يحيي ويونس اللي وراه

حازم : اكسرو الباب 

يحيي ويونس كسرو الباب دخلت خديجه وحازم بس 

حازم : محدش يدخل 

دياب كان لسه هينزل بقلم تاني علي وش فيروز بس حازم لحقه ومسك ايده وخديجه قعدت جنب فيروز وخدتها في حضنها وفيروز بتعيط 

حازم : خلاص يا دياب محصلش حاجه لده كله 

دياب بصوت عالي رعب فيروز

: محصلش حاجه دا مفيش راجل في الصعيد مشفهاش بنت الكل**** طلعالي بتجري بشعرها فرحانه بيه...

دياب كل ميفتكر شكل فيروز يتجنن اكتر 

دياب بحده : اتفصل يا بوي خد امي واطلع 

حازم: مـ... 

دياب : بعد اذنك يابوي 

حازم بص لخديجه بيأس وطلعو دياب طلع وراهم وقفل الباب بالمفتاح علي فيروز 

دياب نزل بغضب ودخل علي المطبخ وطلع ساطور زين

شافه وجري عليه

زين : دياب اهدا

دياب بغضب : ابعد عني يا عمي 

دياب اتجه علي الاسطبل بتاع الاحصنه وامر الراجل اللي بيخدم الاحصنه انه يكتف الحصان اللي كانت بتجري وراها فيروز 

دياب د*بح الحصان بكل غضب وغل صورة فيروز مش رايحه من باله

فاطمه ضحت 

: ههههه دي انتي مشوفتيش عمل فيها اي من الصبح محبوسه في الاوضه لا اكل ولا شرب

..... 

: لا وحياتك لسه ان مخليته طلقها مبقاش فاطمه 

.... 

فاطمه : اممممم هعمل.. فيديو لبنت زي القمر بتجري ورا حصان المشاهدات هتبقا بالهبل.. هههه

...... 

فاطمه: واحد صعيدي زي دياب يا يموتها يا يطلقها لانه مستحيل يخليها علي زمته تاني 

يونس قاعد قدام حازم

يونس : انت وعدتني ان رويدا هتبقا بتاعتي وملكي فين وعدك ليا 

حازم اتنهد : البت لسه صغيره

يونس : لا مش صغيره هتكبر اكتر من كدا اي وبعدين اتجوزها وهعلمها كل حاجه علي ايدي

حازم بص ليحيي اللي قاعد بعيد شويه 

: وانت الهانم بتاعتك بقيلها كدا اي وتكمل 18

يحيي ببرود : 8 ايام 

حازم بص ليونس : استنا لما زينب تكبر وهنعمل فرحكم سوا

يونس : طب بكره نعمل كتب كتاب ليا وخطوبه ليحيي 

حازم : بطل جنان وقوم نام ويكش اشوفك زانق البت تاني زين و رحيم ميعرفوش لحد دلوقتي 

يونس : انا مش خايف من حد ومعروفه رويدا ملك ليونس وبس

بليل دياب رجع وفتح الاوضه 

كانت فيروز قاعده علي السرير ضامه رجليها و بتعيط اول م الباب اتفتح قامت بخوف 

دياب دخل وقلع هدومه وقعد علي الكنبه وفرد دراعاته 

دياب بهدوء مُميت : تعالي 

فيروز اتقدمت منه وكل جسمها بيترعش 

دياب : اقعدي 

فيروز قعدت جنب رجله وهي منزله راسها 

دياب : لفي...... اديني ضهرك

فيروز لفة ودموعه بتهبط في صمت

دياب زاح شعرها علي جنب وفتح سوستة الفستان لحد اخر ضهرها

دياب بهدوء : المهره اللي انتي عملتي كل دا علشانها انا دبحتها ويغور الف زيها ومحدش يشوف ضافر من مراتي 

فيروز صوت شهقاتها بدات تعلي

دياب مسك شعرها وشدد عليه

ابوي واخواتي وعمامي وابن عمي وامي مش قادر انسا انهم شافوكي كدا فما بالك بقا براجل غريب 

فيروز بدموع : ولله مش هتتكررر تاني 

دياب مسك ازازه من اللي علي التراييزه وكسرها 

فيروز اترعبة من الصوت

دياب : يمكن اللي هعملو دلوقتي يخفف من اللي حاسس بيه شويه 

دياب بكل هدوء بدا يمرر الإزازه علي ضهر فيروز العاري شويه وفيروز حاولت تكتم صرخاتها لما حست بالإزازه دي بتجرح ضهرها

دياب : هششش مسمعش صوت 

فيروز هزت راسها بألم 

كتب بخط بسيط علي ضهرها اسمه *دياب*

خلص وقام جاب منديل يمسح بيه الدم

دياب بهمس جنب ودنها

: تقومي زي الشاطره ت*قلعي باقي هد*ومك وتنامي علي الارض مقامك علشان انتو صنف وس*** اللي

يدلعكم تعملو فيها اسياد وانا ديما هكسرلك جناحاتك.. 

كمل بصوت عالي : فـــــزي

فيروز بدموع : ح.. حاضر.. حاضر 

فيروز نفذت كلامه ودياب نام علي السرير و خلي التكييف علي اعلي درجه وكان كل ما يخلص سجاره يطلع غيرها وشكلها مش رايح من باله وياتري حد شافها ولا لا 

بعد وقت كانت فيروز نامت علي الارض وهي ضامه نفسها 

دياب راح شالها من مكانها وكان لسه صوت شهقاتها طالع وحطها علي السرير وغطاها وراح ينام علي الكنبة

وهو عماله يشرب سجاير 

... تاني يوم ...

دياب صحي علي صوت تلفونه 

قام ولسه اثار النوم في عينيه بس بص للتليفون بصدمه لما شاف ...

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


دياب فتح التليفون وكان فيديو لفيروز وهي بتجري ورا المهره ومبعوت معاه رساله " *مشوفتش جمال كدا بصراحه يابختك يعم دا مفيش حد من رجالة البلد عارف يناام من ساعتها* "

دياب ضم ايده بغضب حط التليفون علي جنب وراح لفيروز اللي نايمه علي السرير 

دياب : فيروز قومي 

فيروز قامت فاطه وهي بتشد اللحاف عليها 

فيروز بخوف : ن.. نعم 

دياب: اصحي كل دا نوم

فيروز بدموع : اسفه ولله محستش بنفسي

دياب قعد قدامها علي السرير 

: طب وانتي بتعيطي ليه دلوقتي 

فيروز بدموع : علشان انت هتضربني 

دياب : لا مش هضربك.. قومي استحمي 

فيروز: حاضر 

فيروز دخلت تاخد دش شويه وطلعت كان دياب قاعد علي الكنبه بيدخن 

دياب : تعالي 

فيروز قربت منه بطاعه ولسه هتقعد علي الارض زي ما اتعودت دياب شدها وقعدت علي رجله

دياب : احكيلي اي اللي حصل 

فيروز بدموع : انا والله كنت في المطبخ وفاطمه قالتلي ان المهره بتاعتك اتطلقت وانا عارفه هي غاليه عليك قد اي 

دياب بإندفاع : بس مش اغلي منك... كملي 

فيروز بشهقات : انا كنت هستنا لما تيجي من الجامع ب.. بس فاطمه قالتلي ان عبال ماتيجي تكون تاهت وانا خوفت منك

دياب بهدوء : واي حد يقولك حاجه تجري علي برا 

فيروز نزلت راسها وفضلت تعيط

دياب زاح شعرها 

: خلاص بطلي بكا واسمعيني... 

فيروز : حاضر 

دياب : اول حاجه مفيش طلوع من البيت بدون اذني مهما مين كان حتي لو حد جه قالك دياب اللي بعتني شعرك يتغطا علطول جو البيت وفي اي حته .. عايزه تعريه يبقي تعريه هنا قدامي وليا انا بس ان شاءلله تقلعي عريا*نه و كلام مع زفت فاطمه تاني مفيش فاهمه

فيروز : فاهمه 

دياب: يلا قومي شوفي امك قبل ما اخدها وا اروح المستشفى 

فيروز بتوتر : م.. ممكن اجي معاك

دياب : تعالي 

فيروز بفرحه وهي قايمه 

: شكرا.. 

ونزلت

دياب ابتسم عليها... وطلع التليفون 

: هبعتلك رقم تجيبلي صاحبه 

فيروز وهي بتبوس ايد خديجه 

: صباح الخير يا مرات عمي

خديجه ابتسمت : صباح النور عليكي يا حبيبتي 

فيروز قربت من امها اللي قاعده جنب خديجه 

: صباح الخير يما

ام محمد : صباح النور يا بنتي كنتي فين من امبارح 

فيروز بتوتر : تعبت يما وو كنت برتاح شويه 

ام محمد : يلهوي يا بنتي ومتقوليليش 

فيروز : انا الحمدلله يما بقيت كويسه 

نزل دياب في الوقت دا وهو لابس جلبيه سوده ومبتسم

دياب : صباح الخير يا ست الكل 

خديجه ابتسمت : صباح النور 

دياب :اخبارك ايه يا ام محمد

ام محمد : الحمدلله في نعمه يا ابني 

دياب بص لفيروز

: خليها تفطر علشان نص ساعه ومشايين

فيروز وهي بتسند امها

: حاضر

زينب : لا وانا مالي ماتصحيه انتي مش اخوكي

ليليان : يا بنتي ما انتي عارف اهم حاجه عند يحيي النوم وانا لو صحيته بيزعق فيها

زينب : مليش صالح برضو 

ليليان: طب انتي خايفه من اي دا بيزعق في الكل معاده انتي 

زينب بإندفاع : علشان بيقل اد"به.. 

زينب حطت ايديها علي بوقها... 

ليليان : نعم!! بيقل اد*به ازاي 

زينب بتوتر : م.. مفيش 

ليليان : نعم يختي ازاي مفيش 

فاطمه علي السرير ببرود

: بيهريها بو*س 

ليليان فتحت عينيها بصدمه

: اي 

زينب وشها احمر وقامت وقفت 

: يووووها ولله لا انا ماشيه 

فاطمه ببرود وقرف

والهانم التانيه و يونس بيه

ليليان بصت لرويدا 

: وانا معرفش

رويدا بتوتر : مفيش الكلام دا مين قالكم 

فاطمه بسخريه لليليان

: يعني قال انتي اللي سالكه اوي ما انتي بتحبي المهندس اللي شغال مع عمي حازم 

ليليان بسخرية : وانتي بتحبي مين يا ست فاطمه 

فاطمه : قريب هتعرفي

زينب كانت ماشيه في الطرقه لحد ما خبطت في يحيي 

يحيي : الحلو بيعيط ليه 

زينب بدموع : ملكش دعوه بيا ومتكلمنيش تاني ومش هاجي اصحيك تاني

وجريت يحيي بص عليها بصدمه

يحيي بخبث : لا كبرتي يا بطه 

فيروز قاعده علي الكرسي قدام اوضة العمليات وبتهز رجليها بتوتر 

دياب : اهدي مفيش حاجه هتبقا بخير

فيروز بتوتر : هي تعبت في مره و. و عملنالها عمليه بس في مستشفى علي قدنا و وجعوها اكتر

دياب : الدكتور دا جاي من برا وعنده مستشفى خاصه بالعيون فـ اهدي كدا 

فيروز هزت راسها : حاضر 

شويه وطلع الدكتور دياب بص لفيروز متتحركش 

الدكتور : الحمدلله العمليه نجحت 

دياب : الحمدلله يا دكتور هتخرج امتا

الدكتور : كمان ساعه يكون البنج راح

دياب : تمام يا دكتور 

..... 

دياب مسند ام محمد و فيروز ماشيه وراه في ايديها كيس العلاج

دياب : علي مهلك يا ام محمد ولا اشيلك 

ام محمد : ربنا يخليك يابني 

دياب دخلها الاوضه بتاعتها وساعدها تنام وفيروز بتساعده 

خديجه : الف سلامه يا ام محمد

ام محمد : لله يسلمك 

خديجه لفيروز : روحي انتي ارتاحي شويه وانا هقعد معاها

فيروز : بس... 

ام محمد : روحي يا حبيبتي انا بخير

دياب : اسمعي الكلام

فيروز : حاضر 

..... 

فيروز واقفه قدام المرايه بتسرح شعرها حست بايدين بتتلف حاولين وسطها 

فيروز لفت وكان دياب فيروز وهي منزله وشها لتحت 

: شكرا علي اللي عملته مع امي 

دياب رفع وشها بصباعه وركز في كل تفاصيل وشها قد اي هي رقيقه وحلوه ، دياب ميل يبو*سها 

فيروز استقبلت البو"سه بخوف وكسو*ف 

دياب رفعها وهي لفت رجليها علي وسطه دياب سندها علي الحيطه

فاطمه دخلت :دياب الـ....كانت داخله علشان تشوف اللي عمله دياب في فيروز بس اتصدمع

دياب بعد وهو بياخد نفسه وفيروز بتظبط نفسها 

فاطمه بغل : الله الله مش قادره تستني لما تقفلي الباب دياب ابن عمي عمره ما كان كدا اكيد انتي يا وس... وقبل ما تكمل كلامها قلم نزل علي وشها من دياب بغضب

: ااااااخرسي يروح امك

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


ااااااخرسي يروح امك 

فاطمه حطت ايديها علي خدها

فاطمه : بتضربني علشان خدامه يا ابن عمي 

دياب : وكسر راسك بعد اللي عملتيه فكراني مش عارف 

وكمل بغضب اعما : اديني سبب واحد علي اللي عملتيه قبل ما انزل واقول لعمي يتصرف معاكي

فاطمه : علشان بحبك يا ابن عمـ*ـي بحبك 


قلـ.ـم تاني نزل علي وش فاطمه 

دياب بغضب : ااااااخرسي انتي عارفه نفسك بتقولي اي 

فاطمه : اه عارفه عارفه اوي يا ولد عمي 

دياب بغصـ.ـب : فاطمه غو*ري من وشي علشان انا مش شايف قدامي وممكن اذيكي

فاطمه مسحت دموعها : ماشي يا ولد عمي ماشي

دياب تمتم : انا هعرف ازاي اربيكي

دياب بص لفيروز اللي واقفه بعيد و بتبص لتحت بخوف من صوت دياب العا*لي 

دياب : الز*فته دي مفيش كلام معاها فاهمه 

فيروز : حاضر 

دياب : حطي حاجه علي راسك خلينا ننزل 

فيروز هزت راسها 

...... 

الكل متجمع تحت الشباب في الجنينه والبنات بعاد شويه 

حازم : احم زين سليم انا طالب ايد رويدا ليونس و زينب ليحيي 

سليم : ولله انا لو لفيت الدنيا كلها مش هلاق زي يحيي 

حازم : وانت يا زين 

زين : طب البنات لسه صغيرين يا حازم 

حازم اتنهد : هما مش رايحين بيت غريب يا زين ومتخافش عليهم دول ولاد عمهم 

زين اتنهد :طب ماشي

حازم : علي بركة الله السبوع الجاي الفرح 

هنا خديجه زغرطت

زينب بإستغراب : هو في اي 

خديجه : هتبقي احلي عروسه يا قمر 

زبنب بدموع بعد مافهمت 

: بس انا مش عايزه اتجوز 

خديجه : ليه يا حبيبتي هو يحيي وحش 

زينب: مش عايزه اتجوز

بيلا : زينب عيب دي خالتك 

زينب جريت علي فوق وهي بتعيط 

يحيي كان قاعد بيبص في التليفون ببرود بس مركز مع كل حركه من زينب 

يحيي : بعد اذنكم يا جماعه 

يحيي طلع ورا زينب 

يونس قاعد وعينه في تليفونه بيكلم رويدا

يونس : هستناكي فوق السطح

رويدا : لا مش هطلع 

يونس : هتقومي ولا اجي اخدك من وسطهم

رويده : يووووه ماشي هطلع 

........ 

زينب دافنه وشها في الوساده وبتعيط 

يحيي قرب بهدوء 

: بتعيطي ليه

زينب رفعت وشها وهي بتمسح دموعها 

زينب بشهقات

: م.. مش عايزه اتجوز*ك

يحيي بهدوء وهو بيمسح دموعها

: ليه طيب 

زينب بدموع : من غير سبب 

يحيي قرب وبا*سها من خدها 

: طب هنتجوز وتهدي بدل ما اخليها بكره ودخ*له من غير فرح

يحيي با*سها تاني 

: تصبحي علي خير يا بطه 

....... 

عند يونس قاعد علي سور السطح وبيدخن 

رويدا : نعم عايز اي 

يونس شاورلها بصباعه تقرب. 

رويده قربت وفاجأة يونس سحبها وحصرها بين رجلـ.ـيه و 

بيحرك ايده علي وشها

يونس : تؤ تؤ تعاملك بقا وحش يابطل 

رويده رفعت وشها

: هو احنا هنتجوز بجد

يونس : ايوه هتبقي مرات يونس حازم سليمان

رويدا.ببراءه : لا طبعا انا هرفض

دياب بيحرك ايده علي شفا*يفها

يونس : وماله نشوف... 

يونس ميل عليها وبا*سها ، رويدا بتحاول تبعد بس هو مثبتها بين رجليه 

ليليان كانت طالعه تنده رويدا

ليليان : رويدا.الـ

ليليان وقفت لما شافت المنظر وحطت ايديها علي وشها ونزلت تجري 

مريم بضحك : مش قولتلك بلاش 

ليليان : مكنتش اعرف ان اخوي سافل كدا 

مريم بضحك : علشان انتي سالكه يا حبيبتي 

القعده خلصت ومكانش قاعد غير دياب و فيروز قاعده مع ليليان ومريم 

مريم : مش هتروحي تنام يا حبيبتي 

فيروز : هااا. اه لا يعني علشان دياب لسه صاحي وممكن يعوز حاجه 

مريم : طيب يا حبيبتي يلا احنا يا ليليان ننام 

دياب قرب من فيروز اللي قاعده لوحدها

: اعمليلي شاي وهاتيهولي علي الاسطبل 

فيروز : حاضر 

......... 

دياب واقف بيحرك ايده علي الحصان ولابس بنطلون بس فيروز دخلت بهدوء 

فيروز : الشاي 

دياب شاورلها تحطه 

دياب ركب الحصان بكل مهاره ومد ايده لفيروز 

دياب بجمود : هاتي ايدك

فيروز مدت ايديها بخوف ، دياب شدها لفوق فيروز صرخت وهي مغمضه عينيها 

دياب اتحرك بالحصان 

: فتحي عينيكي 

فيروز فتحت عنيها لقيت نفسها دافنه وشها في رقبة دياب ورجليها حوا*لين وسـ.ـطه وشعرها بيطير مع الهوا تقريباً دياب شاال الطرحة وهي مغمضه وهو ماسك لجام الحصان 

فيروز فتحت بخوف

فيروز : شعري 

دياب : سبيها مفيش حد

بعد وقت من السكات 

فيروز بتوتر : ممكن سؤال 

دياب بيبص قدامه : اسالي

فيروز : ه.. هو انت بتحب فاطمه

دياب قرب راسها منه وهي دفناها في رقبته وهو همس 

انتي احلي منها علي فكره...يعنى شعرك دا انا بعشقه يوم موضوع الحصان انا كنت ناوي اقصه بس مقدرتش..وفي حاجات تاني كمان احلي.... 

فيروز بعدت و وشها اللي كان احمر من الكسوف وبتبص في كل حتي الا وشه

دياب فضل يبصلها وهو مركز معاها تحت ضوء القمر 

دياب بهدوء : قربي

فيروز قربت بتوتر 

محستش غير ودياب بيبو*سها ، بعد وقت دياب بعد وهمس هو ساند راسه علي راسها 

: وصلنا 

فيروز فتحت لقت نفسها رجعو الاسطبل 

فيروز نزلت وجريت علي جوه شافتها فاطمه

فاطمه بغل : وحياتك ما هسيبك تتهني يوم وشوفي....


#سلطان_الصعيد 

فصل 11

فاطمه بغ"ل : وحياتك ما هسيبك تتهني يوم وشوفي

دياب كان داخل ورا فيروز وهو مبتسم وقفته فاطمه 

فاطمه بدم"وع : دياب 

دياب بضيق : نعم 

فاطمه : ا. انا اسفه علي اللي قولته و و ا.. انا.

فيروز بو*جع : دياااااب 

دياب ساب فاطمه وجري علي فوق 

فاطمه بشما*ته : دا درس صغير يا ست فيروز

دياب طلع لقي فيروز قاعده علي الارض وماسكه رجليها 

دياب بقلق : في اي

فيروز بد*موع : كنت ماشيه وفاجأه الازازه دي جات في رجلي 

دياب اتنهد وشال فيروز

فيروز بدموع : وجعاني اوي 

دياب : هحطلك مراهم وهتبقا كويسه 

دياب نزل فيروز علي السرير و راح يجيب المرهم 

دياب قعد علي الارض وبدأ يطهرلها الج"رح ، فيروز

انكمشت علي نفسها بوجع 

دياب : اهدي مش كبير لدرجه 

فيروز بدموع : بس وجعني 

دياب خلص وراح الحمام يغسل ايده فيروز كانت قاعده علي السرير والدموع في عينيهى بتنفخ في الجرح

دياب طلع من الحمام ابتسم علي شكلها 

دياب اتجه للسرير ونام عليه.. حط ايده علي عينه

دياب شال ايده وبص لفيروز 

دياب : نامي 

فيروز نست الواجع 

: ه.. هنا 

دياب : امال فين

فيروز بتوتر : يعنى ان..ا انت كنت بتنام علي الكنبه واحيانا كنت بتخليني انام علي الارض وانت السرير 

دياب حط ايده علي عينيه تاني

: لا نامي 

فيروز قربت بهدوء ونامت علي طرف السرير 

فاطمه: لا يا ستي دا درس صغير

نسرين : يا مفتريه بقا البنت رجليها اتفتحت ودرس صغير

فاطمه : ولسه ولسه وحياتك ان مخليتها تقول حقي برقبتي 

نسرين: ماشي يا ستي انتي ناويه علي اي بقا مع دياب بيه دا 

فاطمه : هخليه يبقا بتااعي بأي طريقه هخلي الكل يشوفه في ح*ضني وساعتها عمي مش هيرضي دا لبنت اخوه وهيلم الفضيحه دي بجواز دياب مني ويمكن الخدامه دي تحس علي دمها وتطلب الطلاق

نسرين : يا مفتريه كلدا

فاطمه بشر : ولسه ولسه 

تاني يوم دياب فتح عينيه علي حركه فيروز 

دياب نزل نظره لفيروز اللي في حضنه

بنعاس : راحه فين 

فيروز بتبص لتحت بعيد عن عينيه 

: نازله الساعه 4 واتأخرت

دياب رجع راسه علي المخده تاني 

: لسه بدري محدش صحي 

فيروز : علشان الحق اعمل الفطار واشطب البيت.. ا.. انت بتتخانق معاي لو ملاقتش كل حاجه جاهزه

دياب بعد ايده عن وسطها بهدوء

: روحي

فيروز ونزلت علي تحت 

......

الكل قاعد علي السفره ياكل 

ليليان : خلاص يا فيروز اقعدي كلي 

فيروز وهي بتحط الطبق علي السفره 

: في شويه مواعين في الحوض هغسلهم واجي 

فاطمه بتناكه 

: هاتيلي قهوتي معاكي يا فيروز 

دياب شد ايد فيروز وقعدها جنبه

: ولله انا مرتي مش خدامه لحد اللي عايز حاجه يجيبها لنفسه 

فاطمه بصوت واطي

: اشحيالله ان مكانش دا مكانها...

كملت وهي بتبسم لدياب 

: اكيد يا ابن عمي 

دياب قام من مكانه 

: اعمليلي شاي وهاتيهولي علي فوق 

فيروز قامت من علي الاكل 

: حاضر 

دياب : خلصي فطارك وبعدين 

دياب طلع وفيروز قعدت تاكل وفاطمه بتبصلها بغل 

الغفير :حازم بيه البشمهندس ابراهيم في المندره عايزك

حازم : دقيقه وجاي...

حازم وهو قايم : حد يعمل شاي ويبعته 

ليليان قامت بسرعة

: خليكي انتي يا فيروز وهعمل انا يابابا 

حازم : ماشي 

حازم : خير يا ابراهيم 

ابراهيم : مفيش يا عمي بس الارض اللي قولتلي اشتريها واعمل عليها المصنع انا بدات فيها

حازم: طب كويس 

ابراهيم : تحب تشوف رسم المصانع

حازم : لا وريهم لدياب علشان مصانعو هو 

ابراهيم : ماشي يا عمي

حازم اتنهد : ابراهيم انت زي دياب ويونس ويحي بالظبط 

ابراهيم : طب شرف ليا ولله يا عمي حازم 

حازم : انت اخل علي 40سنه ومتجوزتش لحد دلوقتي  

ابراهيم بحزن : مفيش نصيب يا باشا 

حازم : عارف انك كنت بتحب واحده انا مش عارف اي اللي حصل بس انت مش هتفضل طول عمرك وانا يا سيدي جايبلك حتة عروسه

ابراهيم : مين

حازم : ليليان بنتي انا مش عايزك تبقا مجرد واحد بيشتغل عندي انا عايزك زي ابني بجد

ابراهيم : دا شرف ليا تبقا حماي والله 

حازم : الفرح السبوع الجاي مع الولاد قولت اي

ابراهيم : اللي تشوفه يا حازم بيه 

فيروز طلعت الشاي لدياب وكان

دياب قاعد علي الكنبه التليفون في ايده و سجاره في ايده التانيه 

فيروز دخلت بالشاي ودياب شاورلها تحطه علي الترابيزه 

دياب علي التليفون : معاك معاك... لا متخافش كله تمام هستناك

......... 

دياب ضحك : لا والله علي اساس ان انت مفتكر ولا علشان بقيت ظابط هتتغر علينا... 

فيروز واقفه قدام المرايه قالعة الطرحه والجلبيه اللي كانت لابساها فضلت بالبيجامه 

....... 

دياب تنح : هااا هكلمك بعدين يا يوسف 

... 

دياب : سلام

دياب مركز مع فيروز اللي واقفه قدام المرايه و في عالم تاني 

فيروز شهقت لما حست بإيد علي وسطها فيروز لفت وكان دياب فيروز نزلت وشها لتحت

: ناقصك حاجه 

دياب : ناقصني حاجات مش حاجه 

فيروز بتحاول تبعد : الباب مفتوح وممكن حد يدخل 

دياب همس وهو بيبو*س رقبتها

: ما اللي يدخل يدخل انتي مراتي فاهمه 

فيروز غفلت دياب وجريت وهي بتلبس العبايه

: ماما بتنادي 

فيروز نزلت جري خبط في ليليان 

ليليان بفرحه : فيروز مش مصدقه هبقا مرات ابراهيم هتجوز ابراهيم 

فيروز بصدمه : ابراهيم مين 

ليليان : المهندس 

فيروز بحزن بتحاول تخفيه

: الف مبروك.. ه هروح اشوف امي

فيروز راحت اوضة امها

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

محمد بصدمه: دياب

فيروز بعدت عن حضن امها بخو*ف

دياب بغضب بيحاول يدريه

: اطلعي استنيني فوق

فيروز بصت لامها وطلعت

ام محمد اتنهدت : ممكن اتكلم معاك

دياب بهدوء: سامع

ام محمد حطت ايديها علي كتفه

: هي مش بتحبه هي متعلقه بيه لما كان محمد بيضر*بها هو كان بيحوش عنها ودليل ان هي مش بتحبه بقالها خمس شهور معاك عمرها ما جابت سيرته بس هو لما طلع قدامها النهارده

دياب اتنهد : هو مين

ام محمد : المهندس ابراهيم

دياب وهو طالع

: تمام

ام محمد : بلاش تقسا عليها خليك حنين هي بتحبك بس بتخاف منك

دياب ابتسم جوه ان حتي بعد دا كله مسيطر عليها

دياب هز راسه وطلع... دياب فتح الباب ودخل لقي فيروز

قاعده علي السرير وراسها وبين رجليها وبتعيط دياب قرب منها وقعد جنبها علي السرير

فيروز رفعت راسها ورجعت لورا بخوف وعياط

: انا ولله ما بحبه انا كنت بحبه بس بطلت... عمري ما فكرت فيه من بعد جوزنا ولله انا كنت محاف علي سمعتك... حتا اسال امي ولله

دياب ابتسم عليها وقرب يزيح شعرها

دياب: اهدي

فيروز بعياط: انت هتضربني زي ما عملت في الخيل

دياب بهدوء: لا مفيش ضرب تاني

فيروز مسحت دموعه وهي بتبصله

: ازاي

دياب كان مركز ملامحها اللي احمرت من العياط وقرب منها باسها بهدوء

: كدا

دياب اخدها في حضنه

دياب اتنهد : كنتي بتكلميه

فيروز: لا ولله ابدا ولا مره

دياب: امال عرفتيه ازاي

فيروز: كان ساكن جنبينا و  بيسمع صوت صريخي لما محمد اخوي كان بيضربني  ويجي يحوش عني

دياب شدد علي حضنه قوي

: كان في تعامل بينكم

فيروز : لا لانه كان بيتعلم في القاهره وبينزل كل فين وفين

دياب هز راسه وبص لفيروز اللي في حضنه وشها الاحمر وشعرها اللي لازق في وشها من دموعها

دياب قرب منها وباس راسها وخدها ولسه هيكمل الباب خبط

دياب بعد بغضب

: مين

الخدامه : في واحد تحت عايزك يا بيه

دياب: طب دقيقه وجاي

دياب بص لفيروز: خليكي هنا اوعي تنزلي هاجي بسرعه

فيروز هزت راسها

......

تحت كانت فاطمه ماشيه وهي باصه في التليفون خبطت في شخص

فاطمه : ااه مش تفتح يا اعمي

يوسف : امم مش يمكن انتي اللي عامية

فاطمه : اي البجاحه دي انت عارف بتكلم مين وازاي ترد كدا عليا في بيتنا

يوسف : لسانك يا حلوه لقصهولك

فاطمه : عارف لاش ابوي عايزني كنت وريتك مقامك

فاطمه مشيت كان نزل دياب

دياب : شكلك قابلتها

يوسف : لا اوعاا تقولي دي فاطمه

دياب : ايوه يا سيدي هي

يوسف : فاطمه اللي كنا بنجبلها مصاصه واحنا جايين من المدرسه

دياب بضيق : ايوه هي يا يوسف

يوسف بيحرك ايده علي دقنه

: فجرت بس حلوه وزي ما هي

هنا بوكس نزل علي وشه من دياب رجع علي اثره لورا

دياب: لا احترم نفسك ياروح امك

يوسف : يخربيتك ايدك لسه تقيله زي ما هي

دياب : امشي قدامي علي المندره

يوسف ودياب راحو قعده مع سليم وحازم وزين

حازم بترحاب : اهلا وسهلا اخبارك اي ولا نسيتنا

يوسف باس ايد حازم

: هو انت فضلك يتنسي يا حازم بيه

حازم: يمكن الغربه نستك

دياب: هي تقدر

الكل ضحك ويوسف فضل يتكلم معاهم شويه

يوسف: احم عمي زين انا كنت جاي اطلب ايد بنت حضرتك فاطمه

زين: ولله يا ابني ما عارف اقولك ايه اديني يومين افكر حتي

حازم : يوسف تربيتي وانا واثق فيه مش محتاج تفكر

زين : خلاص اللي يشوفه اخوي الكبير

يوسف: طب يعنى بما انت فرح يونس و يحيي السبوع الجاي كنت عايز ابقا معاهم

دياب: روح ارتاح دلوقتي وبكره نشوف الموضوع دا هخليه ام ورد تحضرلك اوضة الضيوف

......

مريم واقفه قدام المرايه زين حضنها

زين: مش عايزه عيال تاني

مريم ضحكت : مش كفايه فاطمه  ورحيم و رويدا

زين : لو عليا مكنتش عايز ابطل خليفه بس انتي فرهدتي من اول تلاته

الباب خبط ودخلت فاطمه

فاطمه: نعم يابوي

زين: تعالي يا بتي...

زين قعد علي السرير وفاطمه قصاده

زين: بصي يا حبيبتي في عريس كدا متقدم لك...

وقبل ما يكل فاطمه وقفت بغضب

: لا طبعا رافضه انا مستحيل اتجوز وخلاص انا مش زي الهبله رويدا

هنا قلم نزل علي وشها

زين : لو كنتي رفضتي بادب كنت مش هوافق بس كدا هتتجوزيه غصب عنك

فأطمه بصراخ : مستحيل مش هتجوز

زين : غوري علي اوضتك

فاطمه نزلت علي تحت وهي بتعيط والغل مالي عينيها

فاطمه : اكيد انت السبب عايز تخلص مني ماشي

فاطمه سحبت سكينها من المطبخ  وو... يتبع

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

فأطمه بصراخ : مستحيل مش هتجوز 

زين : غوري علي اوضتك

فاطمه نزلت علي تحت وهي بتعيط والغل مالي عينيها 

فاطمه : اكيد انت السبب عايز تخلص مني ماشي 

فاطمه سحبت سكينها من المطبخ  وو... 


الفصل الاربعين

فاطمه بكل غـ.ـل عامي عينيها طلعت علي اوضة دياب وفيروز كانت قاعده علي السرير ضامه رجليها وفي عالم تاني

فيروز همست : فاطمه

فاطمه بغـ.ـضب اعما : كله بسببك انتي لو متجوزتهوش كان زمانو متجوزني كان مكانش حصل دا كله ولا بابا ضربني انا بكر*هك

فيروز قامت من علي السرير

: فاطمة اهدي هتعملي ابه

فاطمه : هقـ.تلك هقتلـ.ـك

يوسف و دياب كانو قاعدين تحت

يوسف قاعد سرحان

دياب اتنهد : هتنساني والله هي بس اتعلقت بيا عارف اني كنت مدلعها زياده بس زي اختي والله

يوسف : عارف يا دياب ولله انك عمرك متفكر فيها بس يعني

يادب : يوسف انت مش مجبور ان..

يوسف قطعه : فاكر وانا صغير قولت فاطمه ليا وجاي دلوقتي اخد حاجتي انت مدخلكش في حاجه علي فكره

دياب ابتسم : ماشي يا سيدي

سمعو صوت صريخ فوق طلعو جري

فاطمه بتقرب من فيروز و فيروز بتحاول تهدي الوضع علشان محدش يتاذي

فيروز بخوف : فاطمه اهدي بلاش جنان

فاطمه هجمت عليها : انا هوريكي الجنان

فيروز مسكت ايد فاطمه اللي فيها السكـ.ـينه وبتحاول تبعدها

دخل يوسف و دياب

دياب زقق فاطمه  وخد فيروز في حضنه لانها كانت بشعرها وخباها من يوسف

يوسف مسك فاطمه ورما السكـ. ـينه  ولف ايديها ورا

ضهرها

فاطمه : سيبني هقتلها بنت***علي اخر الزمن تيجي خدامه تاخده مني

دياب بضيق : يوسف خدها وانزل وانا جاي

يوسف بيحاول يمسك فاطمه اللي عماله تتحرك

يوسف : ما تهدي بقا...

بص لدياب : ماشي

يوسف نزل بفاطمه اللي عماله تصرخ

دياب بعد وش فيروز عن حضنه واتنهد

: عملتلك حاجه

فيروز : لا

دياب غمض عينيه

: مش هتجيبها لبر

دياب فتح عينيه وباس فيروز

: خليكي هنا ومتنزليش

......

قلم نزل علي وش فاطمه من زين

: يا خسارة تربيتي فيكي مكونتش عارف انك كدا

يوسف جري عليها

يوسف : بعد اذنك يا عمي انا مسمحش لحد يمد ايده علي مراتي

زين اتنهد : وانت هتكمل معاها بعد اللى عملته

يوسف : انا عارف كل حاجه من زمان ودي كانت لحظة شيطان مش اكتر

وزين بص لفاطمه اللي قاعده علي الكنبه وبتعيط

: اطلعي فوق مشوفش وشك غير يوم فرحك فاهمه واحمدي ربنا ان رحيم مش هنا

فاطمه بصتلهم كلهم بغل وطلعت وهي بتعيط

.........

بليل الكل متجمع

رحيم وقف : رايح السوبر ماركت يا جماعه حد عايز حاجه

حازم بص لخديجه وطلع محفظته

: هاتلي شوكولاته وحاجه ساقعه وشويه تسالي كدا... حازم بص لاولاده : وكل واحد يجيب لنفسه ولمراته

يونس ضحك : ماشي ياحج...

وطلع فلوس وبص ل رويدا

: شوفي عايزه اي

رحيم : اي يسطا دي اختي هجبلها انا

يونس : انت مالك يا عم هتصرف علي مراتي كمان

رويدا : بس انا مش مراتك

يونس بغمز : هتبقي قريب

يحيي بص لزينب

: هاتلي كيك وشيبسي وزود شوكولاته

فيروز حطت الشاي اللي طلبه دياب وقعدت جمبه بس بعيد شويه دياب حط ايده ورا ضهرها وشدها علي حضنه

دياب : عايزه اي

فيروز بصوت واطي من الكسوف

: مش عايزة حاجة

دياب طلع فلوس : عايزه حاجه يا ليليان

ليليان : لا بابا هيجبلي

دياب : هاتلي من كل حاجه موجوده وزود شيبسي وايس كريم

الكل طلب حاجات زين وسليم كمان

ورحيم راح يجيب الطلبات دي

نزلت فاطمه

فاطمه بدموع : اسفه يا بابا

زين اتنهد : تعالي يا فاطمه

فاطمه جريت علي حضنه

: اسفه ولله يا بابا مش هعمل كدا تاني

زين : يا حبيبتي انا خايف عليكي واللي عملتيه دا جنان

فاطمه : مش هعمل كدا تاني وانا موافقه علي يوسف

زين باس جبينها : ربنا يهديكي يا حبيبتي..

فاطمه حضنته اكتر : ربنا يخليك ليا يا بابا

زين ضحك : علي فكره بعت اجبلك الحاجات اللي بتحبيها

السهره خلصت في ضحك وهزار وتسالي

دياب بيتكلم مع ابوه وايده علي وسط فيروز

فيروز بهمس : محتاج حاجه علشان انا عايزه اطلع

دياب : اطلعي بس متناميش وانا شويه وجاي ماشي

فيروز : حاضر

.......

فيروز : ليليان كفايه دياب هيتخانق معاي

ليليان : يتخانق اي بس

فيروز : علي فكره انتي العروسه مش انا

ليليان : ما انا بجرب فيكي واللي يعجبني هعملو انا

دخل دياب وحط العبايه علي الكرسي

دياب : بتعملو اي

ليليان وهي بتشاور علي فيروز

: بعمل مكياج اي رايك

دياب بص لفيروز

: ليليان روحي نامي الوقت اتاخر

ليليان : ماشي بس هنكمل بكره هااا

ليليان مشيت

فيروز بتوتر : انا مكنتش هحط والله بس...

دياب قرب منها وقعد جمبها

: وانا قولتلك متحطيش؟

فيروز رفعت عينيها

: بس انت بتتخانق معاي

دياب حرك ايده علي شفا*يفها

: لما بتنزلي بيه تحت لكن هنا براحتك

فيروز هزت رأسها ونزلت وشها لتحت دياب رفع وشها وقرب منها

دياب بهمس : حلو الروج دا

وقبل متستوعب با*سها ، فيروز حطت ايديها علي صدره

شويه ودياب بقا بيع*تليها علي الكنبه وفيروز مستسلمه ليه.....

تحت

فاطمه : ام ورد ام ورد معلش قبل ما تنامي دياب كان طالب  شاي وانا عملتلو معاي اطلعي ادهالو ومن شويه سمعت مرات عمي حازم بتنادي علي فيروز قوليلها تشوفه

ام ورد : ماشي يا بنتي

ام ورد خدت الشاي وطلعت

فاطمه بشماته : دا درس صغير يا استاذ دياب ونشوف دلوقتي هيعرفو مين الغلطان ونشوف الست فيروز هتقدر تستحمل ولا لا.. فاطمه ضحت بشر

.. وحياتكم ان ما اثبت لكل انه هو الي غلطان


فوق الباب خبط

دياب بعد بضيق

: مين

ام ورد : انا يا بيه الشاي اللي طلبته وست خديجه عايزه فيروز

دياب لبس التيشرت وراح فتح اخد الشاي

دياب : خلاص تسلمي يا ام ورد

دياب دخل وقفل الباب

: امي عايزاكي شيلي اللي علي وشك وروحي شوفيها

فيروز : حاضر


#سلطان_الصعيد 

فصل 12


دياب شرب الشاي وفضل مستنظر فيروز وقت طويل وقرر ينزل يشوفها

دياب وهو ماشي حس بدوخه سند علي الحيطه

طلعت فاطمه وحطت ايديها علي صدر دياب

فاطمه بدلع:في حاجه يا ابن عمي.....

الفصل الواحد والاربعين 

فيرو جات وز*قت فاطمه بقر"ف

فيروز: لا يا حبيبتي مش عايز حاجه ولو عايز هيطلب من مراته 

فيروز سندت دياب لحد الاوضه ونيمته علي السرير 

فيروز بخوف : ط.. طب اعمل اي اقول لعمي حازم يعني ممكن تكون حطتله حاجه تضره لا لا ان شاء لله لا مش هتاذيه 

الباب خبط فيروز بصت من عين الباب وكانت فاطمه واقفه بضيق 

فيروز بغــ.ـب: ماشي انا هوريكي 

فيروز دخلت ولبست قميص نو*م ولبست الروب بتاعه عليه وفتحت 

فيروز بضيق : نعم

فاطمه بصتلها بقر*ف

عايزه دياب في كلمتين

فيروز : بصي يا حبيبتي دياب مش فاضي زي ما انتي شايفه وبعدين يا بطه دي اوضه اتنين متجوزين وزي ما انتي فاهمه متخبطيش في وقت متأخر يا حلوه 

فاطمه : ولله الخدامين طلعلهم صوت

فيروز: لا الغالي بيفضل غالي و الرخيص بيفضل رخيص وسبحان لله يا قمر الخدامه اه طلعلها صوت ويلا علشان جوزي مستنيني جوه 

فاطمه بصتلها بغضب 

فيروز قفلت الباب في وشها

فاطمه : ماشي يا وسـ.ـخه ان ما وريتك 

....... 

تاني يوم فيروز صحيت علي حاجه رطبه علي شفا*يفها وكان دياب رفعت ايديها تضمه ودياب عمال بيتعمق 

فيروز فتحت عينيها وبصت بصدمه 

فيروز بعدت بخضه : دياب

دياب ابتسم : اي ما احنا كنا حلوين 

فيروز بتوتر : ا.. انا كنت نايمه ومخدتش بالي 

دياب بصله وهو بيحرك ايده علي ش*فتها السفليه

بوقا*حه

: بس اي اللي انا شايفه ده 

فيروز بتبص في كل معادا عينيه 

: انا.. ك..عملت كدا علشان اضايق فاطمه بس 

دياب بإستغراب : فاطمه!! ليه حصل اي

فيروز نست لبسها وقعدت علي رجليها 

فيروز بضيق : بنت الـ** حطتلك حاجه في الشاي وانت كنت دايخ وقربت منك بس انا لحقتها 

دياب ساند علي الوساده وبيبص لفيروز

دياب : وبعدين 

فيروز : جبتك هنا وجات خبطت وقمت انا لبست كدا وادتها الكلمتين الصح 

دياب ضحك : جدعه 

فيروز بتزيح شعرها 

: يعنى انت مش هتضايق مني 

دياب : وتضايق منك ليه دا المرا متجكرهاش غير مرا محدش هينفعها غير انتي 

فيروز نسيت نفسها

: سيبني بس عليها وانا هربيها

دياب ضحك وشدها عليه

: هسيبك بس مش هنرجع للي كنا بنعمله 

فيروز بكسوف : لا الوقت اتاخر ولازم انزل 

فيروز جريت علي الحمام

دياب ضحك : البسيه علطول علشان جامد عليكي 

...........

عدا يومين فيروز مشغوله في تجيهزات الفرح دياب مش بيشوف فيه فيروز خالص 

دياب دخل المطبخ كان في فيروز و خديجه و بيلا ومريم 

دياب : مش كفايه يما مش بشوف البت خالص 

خديجه : الحنه والفرح والصباحيه ولو عايز تخدها ومتنزلش من فوق خالص بعد كدة

دياب : طب مينفعش اخدها دلوقتي نص ساعه بس

خديجه : تؤ اديك شايف مفيش غيرها 

دياب : ماشي يا ست الكل

كل دا فيروز واقف بتحرك في الحله وهتموت من الكسوف

دياب دخل وجاب مايه من التلاجه وراح يجيب كوبايه من الرف اللي فوق فيروز دياب قرب منها وهمس 

:العبايه دي ضيقه اطلعي غيريها

فيروز عضت علي شفتها وهمست

: ماشي 

خديجه : دياب اطلع متعطلش حالنا 

دياب : حاضر يا ست الكل طالع اهو

.......

عدا يومين كمان ودياب مش بيشوف فيهم فيروز خالص بسبب انشغالها بالفرح وفاطمه الي كانت هاديه بشغل غير طبيعي 


" يوم الحنه " 

فيروز دخلت الاوضه وهي بتطلع هدوم ليها ولدياب بسرعه حست بدياب وراها 

فيروز لفت ليه

: خلصت 

دياب : لا بس وحشتيني 

فيروز : مش وقته يا دياب البيت كله مشغول انا طلعتلك هدومك اللي هتحضر بيها اهي علشان شويه كدا الناس هتبدأ تيجي وانا مش هبقا فاضيه 

دياب متجاهل كلامها ومركز بس عليها دياب قرب ولسه هيبو*سها

يونس بصوت عالي من تحت

: دياب الطباخ جه ومفيش حد يقف معاه انا رايح اوصل رويدا للكوافير وبابوي وعمامي مع بتاع الصوان تحت انزل بسرعه 

دياب ضرب الدولاب وراه بغضب

: حاااضر

"بليل" 

فيروز كانت واقفه في المطبخ بتقضي طلبات والحوش برا مليان من نساء اهل البلد " وخربينها رقص " 

عند الرجاله دياب رقص علي المهرا و شويه شباب شالو يحيي شويه ويونس ويوسف الي اصر حازم انه الحنه تتعمل عنده وكمان ابراهيم لانه وحيد وحازم و سليم و زين بيرقصو مع بعض صعيدي... والشباب اتجمعو تاني ورقصو علي المهرجانات .. 

جوا عند النسوان

يونس دخل من باب المندره وهو بينده علي امه

يونس بصوت واطي

: اما بسبس اما.. يااااما

خديجه خدت بالها وراحتله

: عايز اي يا زفت واي اللي جايبك عند الستات 

يونس : بصي ياما متخليش حد يحني رويدا.انا اللي هحنيها ماشي ياما

خديجه : ماشي يا خوي ويلا من هنا

........ 

فاطمه دخلت المطبخ بكل ثقه وشماته وهمست لفيروز

الظاهر كدا انك مش ماليه عين جوزك علشان كدا مقضيها

فيروز لفت ليها

: قصدك اي

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


قصدك اي

فاطمه : اممم روحي شوفي جوزك بيعمل اي برا 

فيروز سابت كل حاجه وطلعت تبص علي دياب من فوق السطح بص اتصدمت وعيونها دمعت لما شافت دياب ووو.... 

الفصل الثاني والاربعين

فيروز بصت من فوق السطح شافت دياب واقف بيرقص مع رقا*صه هو وزين ورقاصه مميله لورا وراسها علي كتف دياب وهو حا"طط ايده علي وسط"ها فيروز مسحت دموعها ونزلت قبلتها فاطمه

فاطمه بسخريه: اي رايك يا بطه.... الا قوليلي القم*يص اللي كنتي لابساه لبستيه كام مره من ساعه جوازكم هههههه

فيروز بدلع: معلش يا حبيبتي اصلي بقالي زمان مرقصتل*وش بس تعالي شوفي النهارده هنسيه اسمه

فاطمه بسخريه: وماله هنشوف فيروز بصتلها

بتحدي ونزلت....

رويدا قاعده علي الكنبه و يونس قدامها بيحني ايدها

و يحي جنبهم

يوسف: اي دا وانا يا عمي حازم مر عليا

حازم بضحك: اقعدي يا فاطمه

فاطمه قعدت و يوسف قعد قدامه ومسك ايدها يحنيها

خديجه: هاتو كمان ابراهيم

ليليان اتكسفت وبصت في الأرض

حازم: اندهولوا هو كمان

دياب همس لفيروز: اطلعي

فيروز: ليه

دياب بحده: بقولك اطلعي

فيروز طلعت بضيق شويه ودخل ابراهيم لابس جلبيه بيضه بملامح سمره وشعر اسود ودقن خفيفه وعيونه السود"

ابراهيم باحترام: نعم يا عمي حازم

حازم: تعاله حني مراتك زي باقي الشباب

ليليان قعدت بكسوف وابراهيم مسك ايديها بتوتر وبدا يعمل زي الشباب

يونس باس راس رويدا

: الف مبروك يا عمري

يحيي رفع نظره لزينب وغمزلها

يوسف خلص وقرب من فاطمه وهمس

: مبروك يااا مراتي

فاطمه بصتله بضيق

حازم: اعملي شاي يا خديجه

الشباب اتجعوا شربوا شاي واتناقشوا في شويه حاجات وبعدين كل واحد راح علي بيته

.............

دياب طلع اوضته اتفاجئ من فيروز اللي واقفه

دياب: اي دا هترقصي

فيروز بزعل: اه مش هو دا اللي كنت بتعمله في الفرح

دياب قلع الجلبيه وحطها علي الكرسي وقعد علي السرير

دياب: فيروز تعالي

فيروز قربت وقفة قدامه

دياب شدها تقعد علي السرير ورفع راسها

: مالك

هنا فيروز انهارت في الدموع وشهقات

: فاطمه سمعتني ك.. كلام مش ح.. حلو بسببك وقالتلي اني مش ماليه عينك علشان كنت بترقص مع الرقاصه تحت"حكتله كل حاجه "

دياب اتنهد: اي الجنان دا انا رقصت معاها لأن عمي زين شدني دا حتي ابوي رقص بس محدش يعرف علشان أمي هتعلقوا

فيروز بعدت عن حض*ن دياب

: يااااالهوي حازم بيه

دياب: كله رقص وأولهم جوزها اللي فرحه بكره اهو

فيروز مسحت دموعها

: خلاص ماشي

دياب: طاب اي مش هتنسيني اسمي

فيروز ابتسمت بخجل: ايوه

دياب: طاب يلا

فيروز قامت ور*قصت ودياب كان مبهور بيها خالص وفيروز كانت أول مره تبقا جريئه بالشكل دا بس هي

كانت حاسه إن فاطمه ورا الباب بعد وقت حست بدياب ايده تحت وسطها بشويه ولفها ليه

دياب بهمس: رقصتي كدا تحت

فيرو هزت راسها بتوتر

: والله خديجه هانم هي اللي طلبت مني

دياب: لوحصل تاني هكسرلك عضمك الجبار دا

فيروز هزت راسها

دياب بهمس: اكلتي كويس

فيروز باستغراب: ايوه

دياب همس: طاب كويس علشان متفرهد*يش مني بسرعه ووو....

...........

فاطمه بجنون: كانت بين اد*يه وهو عماله يقوله كلام حلو وهي بتضحك انا الي المفروض ابقا مكانه دا حقي انا

نسرين: طاب هتعملي اي

فاطمه: بتتدلع عليها بنت الكل*ب... وكملت بصوت

عالي... ولله احرق البيت كله لو مكنش من بتاعي دياب ليا

نسرين: اهدي لله يخرب بيتك حد بسمعك

فاطمه: بنت ال*** بوظة ليه كل حاجه كل خططي راحت هو

نسرين: اهدي وانا هفكرلك في حاجه

.............

فيرو بكسوف وهي بتعدل وشها الناحيه التانيه

: يووها متبصليش كدا

دياب بضحك: يعنى انتي سبتي كل اللي حصل ومكسوفه علشان ببصلك

فيروز تمتمت: قليل الأ*دب

دياب شدها عليه: بتقولي اي

فيروز: مقولتش حاجه

دياب بهدوء بدا يزيح شعرها

دياب: امبارح وانتي بين ايد*يا مكنتش اعرف انك بالحلاوه دي... دياب مسك شعرها... شعرك اللي بيجنني

شفا*يفك اللي كل متهمس باسمي امبارح كانت بروح عالم تاني مكنتش قادر اشبع منك... وتيجي وحده زي فاطمه تقولك جوزك بيبص لرقا*صه.. وبعدين دي اخلاقي

فيروز رفعت وشها

: انا مصدقتهاش بس لما شفتك وهي قالتلي كلام مش حلو اضيقت

دياب لسه هيرد سمع صوت ابوه

حازم من تحت: ديااااب انزل بسرعه الضهر جه ورانا حاجات كتيره

دياب بضيق: حااااضر يابوي نازل اهو

دياب بص لفيروز اللي علي صدر*ه

: ابوي دا فصيل.. يلا ننزل علشان امي زمانها عايزاكي انتي كمان

فيروز: حاضر

......

رويده قاعده بتعيط

مريم: طاب انتي بتعيطي ليه

رويدا بدموع: علشان الكلام اللي بتقوليه دا ع*يب يا ماما

مريم: يا حبيبتي انتي معتيش صغيره والنهارده فر*حك لازم اقو*لك

هنا دخل يونس

يونس: يلا يا رويده علشان الـ...... وقف وبص لمريم... مالها

مريم بيأس: مش راضيه تسمعني بحاول اتكلم معاه في الد....

زين قطعها: خلاص يا مرات عمي سبيها انا هبقا اتكلم معاها..بص لرويدا.... قومي اغسلي وشك ويلا علشان هنتاخر

مريم بهدوء: انت حر بس متجيش تعيط بعدين

...........

دياب بيظبط بدله يونس بعد ما ساعده انه يلبسه.. دياب حضنه

: الف مبروك ياخوي

يونس: ربنا يخليك لينا يا دياب

يحيي حضنهم هو كمان

: وانا

دياب ضحك: تعاله يا ابن الكل**

هنا دخل حازم وشاف المنظر وولاده عيونه دمعت

بعدوا عن بعض وبصوا لقوا ابوهم علي الباب

يحيي: بابا

حازم فتح حضنه ليهم

: تعالو يولاد

الشباب جريوا علي ابوهم وحضنوه

حازم: امك واختكم لو شفونا هيعلقونا

هنا دخلت خديجه وليليان

خديجه: لله لله من غيرنا

حازم فتح دراعه

: تعااالوا

حازم حضنهم كلهم وكان نفسه الحضن دا ميخلصش

فيروز كانت داخله تنده علي خديجه شافتهم كانت لسه هتلف وترجع

ليليان: وفيروز

حازم ضحك: وماله تعالي

فيروز قربت بخوف من دياب لأن أخواته وكدا موجودين

دياب شدها وخدها في حضنه هو بحيث متلمسش حد 

اخواته او ابوه ورجعوا

حازم: مبروك يا ولاد... حازم باس راس ليليان.. مبروك يروح ابوكي

ليليان بدموع: انا مش عايزه اسيبك يابابا

حازم بعد: بس خلاص ابعدوا خنقتوني

يونس ويحيي بعدو وهو بيحاول يمنعو دموعهم

: احنا غلطنين

حازم: غور ياد من هنا..

...........

فاطمه بغضب وبدموع

: معرفش معرفش أنا قولت هطفشه بس مش عارفه انا مستحيل اتجوزه


نسرين: اهدي طاب هتعملي اي

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


الشباب الأربعه كانو واقفين وكل واحد عروسته في ايده بالفستان الأبيض وخديجه واقفه قدامه وماسكه شيح

خديجه بدموع : اللهم صلي علي النبي

يونس مسك ايديها وباسها ويحيي كمان

: ربنا يخليكي لينا يا ست الكل

ابراهيم كان بيبصلهم ونفسه يكون عنده ام زيهم

خديجه قربت من ابراهيم وعملت زي ما عملت مع ولادها وهو باس ايديها

: الف مبروك يا حبيبي

حازم : متاخدش علي كدا هاااا

ابراهيم ابتسم : هو انا اقدر دي حاجه تخص حازم بيه يعنى ضد اللمس

حازم : خد بالك منها دي اغلي حاجه عندي

ابراهيم : في عينيا والله

زين : مش هوصيك طبعا يا يونس وانت يا يوسف

يونس : قبل ماتكون مراتي هتبقا اختي

يوسف بص لفاطمه : طبعا يا عمي هشيلها فوق راسي

سليم ليحيي : رغم ان هي صغيره بس قولت مش

مشكله يعنى هي هتروح فين ابن عمها برضو ويدوب هتنقل من اوضتها بس

يحيي :متخافش يا عمي

يونس :مش كفايه يا جماعه كدا

خديجه ضحكت : خدها يا خوي

...........

يوسف شايل فاطمه وهي عماله تتحرك وتعيط

: نزلني نزلني بقولك

يوسف نزلها علي السرير ومسكها من شعرها بغضب

: بقا عايزه تهربي يا روح امك انتي عارفه متجوزه مين ظابط مباحث يعنى بعرف دبت النمله قبل ماتتحرك

فاطمه بدموع : بكر*هك بكر"هك

يوسف : انا هعرف اربيكي

فاطمه بتعيط

يوسف : قومي غيري واعملي عشا

فاطمه : لا طبعا انا عمري ما دخلت المطبخ

يوسف : بس من النهارده هتدخلي والبيت دا كله انتي اللي هتنضفيه

فاطمه : لا دا انت اتجننت بقا

قلم نزل علي وشها من يوسف ومسكها من شعرها

: تحبي اوريكي الجنان ولا هتقومي

فاطمه بخوف: حاضر حاضر

فاطمه دخل المطبخ بخوف ودموع وجهزت لاكل هو كان جاهز بس سخنته جه يوسف من ورها وقعد علي السفره و فااطمه حتطله لاكل وكانت لسه هتقعد تاكل

يوسف: بتعملي اي

فاطمه: هاكل

يوسف: لا يبطه عندنا النسوان بتاكل لما جوزها يمو*ت

فاطمه قامت بضيق ولسه تمشي

يوسف: راحه فين

فاطمه بضيق: هناااام ولا كمان لما تموت

يوسف: مفيش نوم غير لما تخدمي عليا وتاكداي اني مش عايز حاجه

فاطمه: بس انا تعبانه وعايزه انام

يوسف ببرود: اعمليلي شاي وجهزي الحمام.

فاطمه رجعت المطبخ تاني وهي بتعيط يوسف بيبصله ومبتسم ولسه ولسه

.........

يونس قاعد علي السرير بضيق

: طب خلاص بطلي عياط

رويدا بدموع : لا انت قليل الادب وكنت.. كن.. عايز.. ت.. تق. تقلعن

يونس : خلاص خلاص مش هعمل حاجه قومي غيري وننام

رويدا : احلف انك مش هتقرب

يونس : والله ما هقرب

رويدا قامت تغير هدومها

يونس بضيق : ياريتني خليتها تتكلم معاها

رويدا طلعت وهي مكسوفه انها هتطلع قدامه ببيجامه وشعرها

يونس : تعالي

رويدا قربت وهي عماله تفرك في ايديها بتوتر بكسوف

يونس قام شالها و نام علي السرير وهي في حضنه وباس راسها

يونس : الحمدلله 💙 💫

............

يحيي طلع من الحمام بينشف شعره الفوطه رماها وبيبتسم علي شكل زينب اللي نايمه بالفستان وقرب منها واتامل ملامحها

يحيي فاق وقلعها هدومها ولبسها هدوم مريحه وخدها في حضنه ونام

.........

ابراهيم فتح الباب لليليان وشاورلها تدخل

ابراهيم : احم اتفضلي.. هو مش زي بيتكم بس حاجه علي قدنا كدا

ليليان وهي ماسكه الفستان ومبهوره

: الله انت اللي مصممه

ابراهيم : ايوه

ليليان : حلو اوي

ابراهيم : شكرا... اطلعي غيري هعملك حاجه تاكليها

اكيد متعشتيش

ليليان بكسوف : ماشي

ليليان طلعت غيرت ونزلت سمعت صوت طالع من المطبخ دخلت

ليليان قربت منه بكسوف

: اكمل

ابراهيم : لا لا خليكي قاعده

ليليان : طب هرتب الترابيزه

ابراهيم : ماشي

ليليان رتبت الترابيزه اللي في المطبخ و ابراهيم خلص وحط اىأكل وبدأو ياكلو بهدوء من غير كلام

بعد وقت

ليليان : اكلك حلو اوي

ابراهيم ابتسم : شكرا

خلصو اكل و ليليان لمت السفره

ليليان : اعملك شاي.

ابراهيم : لا مش بحبه تقدر تروحي تنامي اكيد تعبانه

ليليان : وانت

ابراهيم : متشغليش بالك

ليليان ابتسمت بحزن وطلعت

............

دياب : اي الدلع دا بقا

فيروز بكسوف : يعنى حاجه بسيطه كدا علشان فاطمه مشيت

دياب ضحك بصوته كله

: دا انتي كنت مستنياها بقا

فيروز : ايوه وبعدين كنت عايزها تبصلك واسكتلها

دياب: تعالي يا فيروز تعالي

فيروز : طب الكيكه

دياب : هناكلها بعدين تعالي عايزك في موضوع مهم

فيروز اتقدمت منه بتوتر

:في اي حصل حاجه

دياب: في موضوع كدا محدش يعرف عنه حاجه


دياب : انا متجوز عليكي

فيروز : انت بتهزر صح

دياب بيأس : هو الموضوع فيه هزار

فيروز بد*موع : ولما انت متجوز مقولتليش ليه هااا لسه فاكر دلوقتي وبعدين دا..دا ...

وكملت وهي بتمسح دموعها

: طلقني

دياب : مفيش طلاق

فيروز فضلت تضربه بايديها الضعيفه علي صدره وهي بتعيط

: طلقني طلقني بقولك

دياب مسك اديها وهو بيضحك

دياب بضحك : اهدي بس الله يخرب بيتك

فيروز : وبتضحك

دياب : بقولك اهدي وبعدين انا مش متنيل علي عيني غيرك

فيروز وقفت : احلف

دياب : والله كنت بهزر معاكي

فيروز بتمسح دموعها

: متهزرش كدا تاني

دياب شده لحضنه بحنيه

: خلاص كفايه عياط... انا شوفتك بتغيري من فاطمه اوي قولت امال لو قولتلها اني متجوز هتعمل اي

دياب بعد وشها عن حضنه وبا*س راسها

: بتغيري

فيروز بدموع: اويي

دياب ضحك وشالها

: تعالي ناكل الكيكه

قعد علي الكنبه وهي علي رجلـ"ـه

دياب بدأ يأكلها وهي علي رجلـ"ـه

: خلاص بقا كفايه.. كلي

بعد وقت

فيروز : خلاص شبعت كل انت

دياب : لا كلي انتي بس ملكيش صالح بيا

فيروز: والله شبعت

دياب با*س راسها

: بالهناء

فيروز : هنام بقا

دياب بسخريه : انا مش موكلك علشان ننام

فيروز بإستغراب: اومال هنعمل اي

دياب حطها علي السرير واعتلاها و دفن راسه في رقبتها وبا*سها

: سبيلي نفسك خالص

..........

خديجه في حضـ"ـن حازم

خديجه : العيال كبرو واتجوزو كلهم بسرعه اوي

حازم بحزن : الزمن بيجري

خديجه حبت تخفف عنه

: فاكر.. فاكر وفاء وكانت بتعمل فينا اي يااالهوي ولا البت اللي جبتها صحيح لو واحده وقعت في مشكله هتتجوزها

حازم ضحك : ضميرك اسود.. وبعدين انا كبرت خلاص

خديجه بتزيح شعرها لورا

: علي فكره انت لسه حلو والشيب اللي في راسك مخليك احلي

حازم اتعدل : وبرضو صحتي حديد وممكن نخلف مع دياب

عادي

خديجه : لا ولله الناس تقول كبير البلد اتجنن

حازم: معروف يعني الصعيد بيخلف كتير انا كنت عايز 6

خديجه: دسته يعنى

حازم: ايوه بس انتي اللي فرهدتي بسرعه

خديجه: نام الله يهديك يا حازم نام

حازم ضحك وشدها لحضنه تاني

:هنام اهو

............

تاني يوم

فيروز صحيت وهي ماسكه اللحا*ف وبتشده عليها وبتبص لملامح دياب اللي جنبها قد اي هو حلو بشعره الأسود و ملامحه الرجوليه فيروز ابتسمت وميلت باسته 

من خده ولسه هتقوم من السرير دياب مسك ايديها

: راحه فين

فيروز وهي بتزيح شعرها

: نازله اشوف ماما من ساعة الفرح وانا مش مهتمه بيها وبعدين الوقت اتأخر الساعه واحده الضهر

دياب : مفيش حد صاحي كلهم نايمين متأخر امبارح

فيروز : خلاص هنزل اشوف ماما واعمل الفطار وانت قوم خد دش وغير ويكون الكل صحي

دياب اتنهد : روحي يا فيروز روحي

.............

فيروز: يا ماما تروحي فين بس

ام محمد: هرجع بيتي يا حبيبتي انا طولة هنا اوي

فيروز بدموع: ونبي يما خليكي قاعده متمشيش

هنا دخل دياب: صباح الخير يا ام محمد

ام محمد: صباح النور يا ابني

دياب: مين الي هيمشي بقا

ام محمد: مبقاش ليه لازمه قعدتي يا ولاد يعنى الحمدلله عملت العمليه وخفيت ولو انك اصريت عليا احضر الفرح كان المفروض امشي من زمان

فيروز بدموع: خليكي يما وبعدين هترجعلي لمرات محمد توكلك مره ومره لا

ام محمد بحزن: نصيبي والحمدلله

دياب كان متابع الحوار من بعيد

دياب بجديه: انتي هتعيشي هنا ومفيش كلام

ام محمد: بس ي..

دياب: يلا يا فيروز حضري الفطار

فيروز مسحت دموعه بفرحه

: حاضر

............

مريم واقفه في المطبخ و فيروز معاها يونس نزل ودخل المطبخ

مريم : يعني صاحي بدري يا عريس

يونس : عريس اي ونبي متفكريني

مريم ضحكت : مش قولتلك... تحب اكلمهالك تاني

يونس : لا انا هحاول معاها تاني.. اعمليلي بس قهوه ونبي حاسس راسي هتنفجر

مريم : حاضر يا حبيبي من عنيا

زين دخل : نعم يختي مين دا حبيبك

يونس بضحك : مش جوز بنتها لازم اكون في العين والنني كدا...

كمل وهو بيغمز لمريم : صح يا حماتي

مريم ضحت

زين بغضب : نني في عينك وقوم يازفت

يونس : يعم هاخد قهوتي وقايم اشبع بيها اهي

..........

يوسف قاعد علي الكنبه بيشرب سجاير وبيتأمل فاطمه اللي نايمه علي السرير بتعب

يوسف لنفسه بسخريه : يااااه هي دي فاطمه هي اللي كانت بتستناني انا ودياب واحنا راجعين من المدرسه وكل اللي يفرحها نجبلها حاجه حلوه معانا بقيت بالقسوه دي..... يوسف ركز في ملامحها البريئة مينفعش تبقا شريره

يوس بهمس وهو بيشرب سجاره

انا فاكر لما كان عندها 16 سنه كان في مشكله بين ابوها وامها معقوله تكون دا السبب

يوسف قام وخد اخر نفس من السجاره وحطها و في الطفايه وقرب من السرير قعد جنب فاطمه وزاح شعرها وباسها بهدوء

بعد واتنهد وهو بيرسم الوش الخشب

يوسف : انتي يا زفته فزي

فاطمه بخوف : في اي في اي

يوسف بقرف : كل دا نوم يا هانم ولعلمك دا اخر مره تنامي للوقت دا فاهمه بعد كدا الساعه خمسه الصبح تكون صحيتي وكل حاجه جاهزه فاهمه

فاطمه بدموع : فاهمه

يوسف بقرف : يلا فزي حضريلي الحمام والفطار بسرعه

فاطمه قامت وهي بتعيط طلعت هدوم ليوسف ودخلت تحضرله الحمام

يوسف دخل وهو بيقلع هدومه

فاطمه بتوتر : ب.. بتعمل اي

يوسف ببرود : هستحما في حاجه

................

ليليان صحيت بصت جنبها ملقيتش ابراهيم ابتسمت بحزن وقامت ونزلت لقيت ابراهيم برا لابس بنطلون بس وبيقطع في شجرة..... ليليان بصتله بهيام وحب

ابراهيم ابتسمله : صباح الخير

ليليان بكسوف : صباح النور

ابراهيم : فطرتي

ليليان : لا وانت

ابراهيم : لا انا مبحبش افطر

ليليان : الله اي دا مهره انت بتحب المهرا زي دياب اخوي

ابراهيم قرب من الحصان وحرك ايده علي راسه

ابراهيم : تعالي

ليليان بخوف : لا طبعا انا بخاف منهم اوي

ابراهيم : متخفيش مش هيعملك حاجه

ليليان : لا بيعض

ابراهيم ضحك بصوته الرجولي وليليان تاهت في ضحكته


ابراهيم وقف ضحك : احم ادخلي علشان انتي طالعه بشعرك وممكن حد يعدي ويشوفك

ليليان حطت ايديها علي شعرها

: اي دا ولله بجد

...............

الكل متجمع علي السفره ويحيي بيأكل زينب ودياب كل شويه يهمس لفيروز بحاجه

وحازم وخديجه لسا نازلين

دياب بضحك : اي يا بوي لسه صاحي شكله الصحه في ذمة لله

حازم سحب كرسي وقعد

: تحب اقوم اوريك الصحه

دياب : لا لا يا باشا

يونس بغمز : ومتقولش ليه ان المدام هي اللي واخده عقله

حازم ببرود : علي الاقل بعد العمر دا راجل و بعملها مش زيك عريس مقدرش تعملها

خديجه بكسوف: بس

يونس : احم ليه يا حج الكسوف دا انا حتا ابنك

حازم بص ليحيي وابتسم بسخريه

: حبيب ابوك هي مش صغيره وبتعرف تأكل نفسها

يحيي : جرا اي يا ابوي هو انا اتحشيت فيك

حازم : لا يا حلتها بس تاكل بإحترامك

يحيي : حاضر يابوي اهو

رحيم : وانا يا بوي عايز اتجوز

زين : شوف بس انت بت الحلال وانا هجوزك

رحيم : اي دا لا دا انا بهزر وبعدين حد يسيب كل المزز علشان يتجوز وهم وغم

حازم ضحك : نفس الكلام

الفطار خلص وكلهم متجمعين وكل واحد واخد مراته في حضنه والضحك مالي البيت بسبب تنمر يحيي و ويونس ودياب بعد ما سليم فتن علي حازم وقالهم انه قعد 6 شهور لحد مقر*ب من خديجه

دياب بضحك : الا صحيح يابوي مجربتش تروح لدكتور يمكن كان عندك عطل

حازم : ومروحتش ليه انت مش نفس العطل يا بتاع اول امبارح

... البنات قعدين وهيموت من الكسوف بسيب كلامهم الجريئ...

دياب حط ايده علي رأسه

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


فيروز بخوف وهي مستخبيه ورا دياب

: م.. محمد

محمد دخل ومراته

مراته بدموع ومسكنه

: دياب بيه الحقنا البيت ولع واحنا مش لاقيين مكان نقعد فيه احنا واقعين في عرضك يا بيه

دياب بص لفيروز اللي ورا ضهره وفيروز هزت راسها بخوف ودموع انه يرفض

حازم : اقعدو استريحو

محمد ومراته قعدو ومرات محمد عماله تبص علي القصر بطمع

دياب وهو بيبص بتركيز لمحمد

: هديك فلوس تبني بيت جديد

محمد بخبث : يبقا احسن يا بيه علي الاقل اخد امي معايا حاسس انها تقلت عليكم

فيروز بإندفاع ودموع

: لا مش هتاخدها

دياب شدد من ايده اللي علي وسطها

مرات محمد : يبقا نعيش معاكم هنا

حازم بص لدياب : تنور

محمد : ربنا يخليك يابيه ويكرمك....

دياب اخد فيروز من ايديها

دياب بضيق : البيت بيتكم

واخد فيروز وطلع

خديجه بإبتسامة : هخلي ام ورد تحضرلكم اوضة الضيوف

...........

دياب قاعد علي السرير وفيروز في حضـ*ـنه بتعيط

دياب بحنيه : كفايه بقا مش مستاهله العياط دا كله

فيروز بدموع : ا.. انت مشوفتش كان ك.. بيعمل فيا اي ك.. كان بيضربني واحيانا ب. بنام من غير عشا

دياب غمض عينيه بضيق وتمتم

: ابن الكـ*ــلب هطلع مي**اهله

فيروز بخوف : لا ونبي متقربش منه ه.. هو ملهش ذنب مراته الحربايه اللي بتخليه يعمل كدا

دياب بضيق وصوت عالي : وهو مفهوش عقل علشان تمشيه حرمه

فيروز اتخضت من صوت دياب

دياب اتنهد ومسح علي وشه بغضب

: تعالي يا فيروز متخافيش

فيروز قربت منه بخوف وهو شدها لحــ*ـضنه

: خلاص محصلش حاجه

فيروز هديت شهقاتها

دياب همسلها

: في حاجه لونها اسود تحت الجلا*بيه هموت واشوفها

فيروز بعدت عنه بكسوف وهي بتمسح دموعها وضربته علي كتفه بخفه

: قليل الاد*ب

دياب ضحك : يلا بس متتكـ"سفيش وهو يا ستي هغمض عينيا

فيروز عضت علي شفـ*ـتها بخجل وقلعـ*ـت الجلا*بيه اللي كانت لابساها

فيروز بكسوف : فتح

دياب فتح عينيه وكانت فيروز لا*بسه قميصه اللي بيلبسهم في البيت وفا*تحه اول زرا*رين

: دا قميصي

فيروز بخـ*ـجل : ايوه م. ما انت كدا كدا مش بتلبسه

دياب بخبث : وماله.. بقولك اي لفي واديني ضهرك كدا

فيروز لفت وقعدت قدامه بحيث هو قاعد علي السر*ير وهي في حض*نه

دياب زاح شعرها علي جنب

فيروز حست بحاجه معدنيه علي صد*رها بصت وكانت سلسله فضة جميله

فيروز لفت ليه بإنبهار

: الله حلوه اوي بجد

دياب بخبث وهو مركز علي مكان استقرار نهايه السلسله

:ولله لاش ابويا بيفتكر وهينده عليا ويقولي الشغل كنت..كمل وهو بيعض علي شـ*ـفته

فيروز بكسوف :علي فكره حازم بيه زمانه راح القاعه

دياب ضحك بصوته الرجولي

:احبك وانتي سافــ*ـله كدا

فيروز بضيق : طب انا كنت ناويه ابس*طك بس خلاص

دياب شدها بضحك : خلاص خلاص تعالي متزعليش... يلا بقا وريني هتبســ*ــطيني ازاي

فيروز وقفت علي ركبها بخجل

وزقت دياب لورا بخفه

: هتشوف... ووو

................

يوسف قاعد بيتفرج علي التلفزيون فاطمه جات وحطت

قدامه الاطباق وقعدت بتعب

: ااااااه

يوسف بصلها وابتسم

: عملتي المحشي والبانيه والبط اللي قزلتلك عليهم

فاطمه بضيق : ايوه

يوسف : نضفتي الاوضه اللي فوق

: ايوه

يوسف : والمطبخ والحمام وال

فاطمه بغضب : عملت كل حاجه قولت عليها

يوسف : شاطره..

يوسف تلفونه رن

يوسف : ايوه يا باشا معاك

........

يوسف : بس انا في اجازة فرحي يا حضرت اللواء

.......

يوسف قام : حاضر يا باشا نص ساعه واكون عندك

يوسف قام قفل التلفون وبص لفاطمه

: قومي البسي علشان هوديكي لبيت اهلك جالي شغل مهم لازم اسافر.. واحتمال اقعد هناك يومين تلاته

فاطمه بفرحه : حاضر

ابراهيم واقف علي البوتاجاز بيطبخ و ليليان قاعده علي الترابيزه الصغيره

ليليان: علي فكره غلط لما انا ابقا قاعده وانت بتعمل اكل

ابراهيم: لا دي عادات صعيديه فكك منها

ليليان ابتسمت: اتعلمت فين الطبخ

ابراهيم: موهبه زي ركوب الخيل

ليليان: وبتحب اي تاني

ابراهيم: بحب ابني بيوت من الخشب اوي وانتي

ليليان: بحب القراءه والرسم

ابراهيم هو بيحط الاكل قدامها

: حلوه... انتي خريجة اي

ليليان بدات تاكل: حقوق... شكرا علي الاكل الجميل بجد

ابراهيم وهو بياكل : تسلمي... بس ليه ماشتغلتيش

ليليان ضحكت : اشتغل وبابا موجود

ابراهيم: ااه صحيح نسيت ان هو بيحل اي مشكله

ليليان: ممكن تحكيلي عن نفسك شويه

ابراهيم بدأ يحكيلها رغم ان هي عارفه كل حاجه عنه بس كانت بتسمعله بتركيز

ليليان بإهتمام : وبعدين

ابراهيم: ومن يوم موت ابوي وامي وانا جيت الصعيد وعايش هنا

ليليان لسه هترد تلفون ابراهيم رن وكان حازم

ابراهيم وهو قايم

: معلش لمي انتي ىلاطباق علشان حازم بيه عايزني

.........

دياب وفيروز نازلين وايده علي وسطــ*ــها بيهمسلها وبيضحكو

مرات محمد بحقد

: بص بص يا خوي العز اللي عايشه فيه واحنا فرحانين بالكام الف اللي خدناهم من ورا جوازها الحمدلله ان جاتني فكرة حرق البيت

محمد بهمس: دا احنا لسه يا دوب هنعيش في العز يابت

وفي اللحظه دي كانت فاطمه لسه داخله من الباب بصتلهم

: وربنا ما هسيبكم في حالكم بعد اللي بيحصلي بسببكم

دياب ابتسم لمحمد : اي يا محمد اكيد مش هتفضل قاعد في البيت علطول تعالي عندي ليك شغل

محمد بتوتر: يعنى اكيد كبير الصعيد مش هيخلي

نسيبه يشتغل

دياب: واذا كان كبير الصعيد ذات نفسه بيمسك الطوريه ويشتغل مع الفلاحين

محمد بص لمراته بتوتر: اه اه يلا يا باشا

دياب اخد محمد ولسه هيمشب افتكر حاجه

دياب: روح انت قدام وانا هشرب وجاي

دياب دخل المطبخ كانت امه واقفه دياب همسلها بحاجه وهو طالع

: متنسيش يما هااا

خديجه بضحك: من عينيااااا يا حبيبي

فاطمه متابعه كل دا بحقد دخلت المطبخ

خديجه بصدمه: فاطمه بتعملي اي

فاطمه بضيق: يوسف عنده شغل ضروري وسافر فين ماما

خديجه: فوق

فاطمه: ماشي.. بتعملي اي

خديجه: بعمل عصير لابراهيم هو قاعد برا مستني حازم

فاطمه بخبث: طاب بقولك اي سيبهولي وانا هعملو

فاطمه: يا حبيبتي انتي لس..

فاطمه: يلا بس يا خالتي روحي ارتاحي انتي

خديجه طلعت وفاطمه عملت الشاي وحطت فيه حاجه

وطلعت برا

فاطمة بتمثيل: يووووه مش عارفه مرات عمي فين عملت العصير ومشيت مين هيوديه لعمي حازم في المندره... فاطمه خبت ان ابراهيم اللي قاعد في الاوضه

فيروز بصتلها بشك فاطمه طلعت وهي عامله نفسها بتدور علي خديجه

فيروز دخلت واخدت العصير

فاطمه واقفه فوق علي السلم وشافتها

فاطمه بخبث : اتنين بيحبو ببعض بيفرقهم الزمن يتجمعو تاني.. تؤ وهو واخد منشـ*ـط يا ترا هيحصل اي ههههه......

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


رحيم بسرعه وهو بياخد الكوبايه

: تسلمي يا مرات الغالي في وقتها 

خديجه:رحيم دي مش...لي

و قبل ما تكمل كان شربها كله وو......

الفصل السادس والاربعين

رحيم حس انه مش مظبوط و جسمه بدأ يعرق 

رحيم : هو العصير دا فيه حاجه 

فيروز : لا والعصير دا مش بتاعك دا بتاع حازم بيه 

رحيم بياخد نفسه بضيق

: حازم بيه اي... عمي حازم في المزرعه

فيروز: لا في المندره وهو اللي طالب العصير دا 

رحيم وهو طالع: خلاص خلاص يا فيروز شوفي هتعملي اي 

رحيم ركب عربيته باقصي سرعه وطلع بيها.... بعد وقت رحيم وصل وطلع شقه غريبه 

فتح الباب وكان فيه بنت قاعده في زاويه وضامه رجليها بخو*ف ومساكه عروسه 

رحيم قرب منها وهو بيحاول يتحمل اللي حاسه 

: شهد مالك 

شهد بدموع : مشيت ليه وسبتني 

رحيم غمص عينيه بضيق : معلش يا شهد... تعالي

دلوقتي وبعدين نتكلم

شهد : لا انت وحش 

رحيم مسح علي وشه بغضب وحده

: شـهــد

شهد هزت راسها بخوف.. رحيم حاول يهدي نفسه ومسك ايديها

: شهد تعالي دلوقتي في حاجه مهم لازم اعملها وانا مش عارف مالي من الصبح مش قادر اسيطر علي نفسي 

شهد هزت راسها رحيم مسك ايديها وجرها ورا ورماها علي السر*ير 

رحيم غمض عينيه بضيق من نفسه 

: اسف.... ونقق*ض عليها... 

.................

رويدا: هااات التلفون بقا 

يونس رافع التلفون لفوق 

: تؤ لما نسمع الفيلم 

رويدا بضيق : انت قليل الا*دب وانا مستحيل اسمع فيلم زي دا وهقول لعمي حازم يونس ضحك : عمي حازم بيعمل زي اللي بيتعمل في الفيلم

رويدا بخجل : مستحيل طبعا 

يونس : يا لهوي دا عمك حازم وسليم وابوكي ودياب وحت زينب و يحيي 

رويدا بدموع : انت سا*فل وهات تلفوني دلوقتي 

يونس اتنهد : خدي...يونس مسك ايديها بين ايديه وقعدها علي الكنبه وقعد جمبها

: خلاص متعيطيش... 

اتنهد وكمل.: خلاص بصي مين اكتر حد بتثقي فيه وبتحكيله عن حاجاتك الخصوصيه 

رويدا : ليليان 

يونس: خلاص خدي التلفون و كلمي ليليان لو قالتلك كلام نفس اللي انا قولته يبقا هتسمعي الفيلم معاي 

رويدا بتحدي : ماشي

رويدا اخدت التلفون وراحت تتكلم بعيد شويه.. بعد وقت رويدا رجعت وهي بتعض علي شفيفها بخجل وعطت التلفون ليونس وقعدت جنبه

يونس: اي 

رويد عدلت وشها الناحيه التانيه 

يونس ابتسم: يبقا اشغل 

يونس اخدها في حضنه وشغل التلفزيون 

...... 

زينب قاعده في حضن يحيي علي السرير وبيلعبو سوا في التلفون 

زينب بتفكير : هتبقا الف

يحيي وهو بيبوس كتفها

: شطوره يا بنوتي

زينب ابتسمت ورجعت بصت في التلفون 

زينب بحماس: وال تانيه دال 

يحيي: لا يا بنوتي غلط 

زينب لفت ليحي حطت ايديها في وسطها

: لا صح

يحيي ضحك : حتي التلفون بيقول غلط

زينب: التلفون ميعرفش حاجه اصلا

يحيي ابتسم وهو بيمسك شعرها 

: من ناحية ميعرفش حاجه فا هو ميعرفش 

نزل ايديه من علي شعرها وحركها علي شفايفها 

: حلو اللون دا جيباه منين 

زينب بكسوف: ماما 

يحيي شدها وبقي فوقيها

: عجبني.. 

............. 

رحيم صحي وبص لشهد اللي نايمه جنبه اتنهد وقرب منها بهدوء

: شهد شهد قومي 

شهد قامت وهي بتبعد عنه بخوف ودموع

: اوع ابعد اعني انت وحش 

رحيم اتنهد : اهدي متعيطيش 

شهد بدموع : لا انت كل دور بتيجي تعمل كدا وبتوجعني انت وحش

رحيم : خلاص اهدي وبصي انا جايبلك اي جايبلك حاجه حلوه 

رحيم اخد البنطلون اللي علي السرير وطلع من جيبه شوكولاته 

شهد قربت منه بخوف وخدت الشوكلاته وبدات تاكل ونسيت كل حاجه وهو حاول يقرب منها بهدوء وخدها في حضنه وشهد استكانت وهي بتاكل الشوكولاته بعد شويه رحيم بعدها عن حضنه

رحيم بهدوء: قومي خدي دوش وانا هنزل اجبلك اكل 

لانه تقريباً خلص من التلاجه 

شهد ببراء: اه هو خلص من امبارح 

رحيم غمص عينيه بضيق وهمس

: من امبارح وانتي قاعده بجوع...كمل بصوت عالي... طب مش انا جايبلك تلفون ليه مرنتيش عليا 

شهد: خ.. وفت منك انت احيانا بتبقا مش فاضي ولما برن عليك بتزعق 

رحيم: طب يلا قومي خدي دش 

شهد: ه.. هو انت هتمشي تاني ووتقعد كتير متجيش زي كل دور 

رحيم اتنهد: اخر مره وبعد كدا هاخدك معاي 

شهد بفرحه: معاك فين

رحيم شالها واتجه للحمام

: في بيتي عند ماما وبابا وعمامي وعماتي وبنات صغيرين زيك تلعبي معاهم

شهد بفرحه: هااااااي مش هقعد لوحدي تاني 

رحيم ابتسم عليها وحس بالذنب 

........

فيروز كانت واقفه في المطبخ 

دياب من وراها : بتعملي اي

فيروز لفت ليه:بعملك بسبوسه

دياب ابتسم: طب بقولك اي اطلعي بصي برا كدا 

فيروز بصتله بإستغراب وطلعت من باب المطبخ لقيت محمد اخوها قاعد علي الكرسي وبيتألم جااامد و مراته قاعده تحته تدعك في رجليه وهو عمال يتوجع 

فيروز دخلت وهي مبتسمه 

: يخربيتك عملت فيه اي 

دياب شدها وبقيت هي ضهر مسنود علي الرخامه وشها ليه وهو محاصرها

دياب: ربتهولك من اول وجديد 

فيروز حطت ايديها علي صدره بفرحه

: وانا اقول خديجة هانم من الصبح ممرمطه مرات محمد معاها ليه

دياب ضحك: وحياتك لخليهم يقولو حقي برقبتي

فيروز وابديها علي رقبت دياب

: بس بالله عليك براحه علي محمد اخوي 

دياب اتنهد.: طب هاتي بوسه 

فيروز ابتسمت بخجل 

: بس احنا في المطبخ

دياب: واي يعني في المطبخ هـ.. 

حازم: بتعمل اي يا روح امك

قاطع دياب دخول حازم فيروز شهقت بخجل واستخبت في دياب 

دياب لف راسه لحازم 

: ببوس مراتي 

فيروز ضربتها علي صدره بخفه

خازم: علي الله بس اسمعني خبر حلو قريب 

دياب ميل يشيل فيروز

: من عينيا يا حاج

حازم: مش دلوقتي ياروح امك سيبها لما تخلص اللي في ايديها 

.............

اخر اليوم الكل متجمع وعمالين يضحكو 

تلفون رن وتقريبا كان تلفون رحيم

زين: رحيم يا رحيم تلفونك بيرن 

رحيم كان فوق وناسي تلفونه 

زين مسك التلفون ولمح الاسم مسجل بـ "مراتي" 

رحيم نازل بسرعه من علي السلم وهو بيظبط القميص 

: معلش يا حج كنت بلبس عايز حاجه 

زين بتركيز ورفع التلفون في وشه

مين دي

رحيم نزل وشه في الارض

: مراتي 

زين زقه بضيق : يعنى اي مراتك هااا 

رحيم منزل وشه وساكت

زين بيوقعه لورا :


#سلطان_الصعيد 

فصل 13

زين بيوقعه لورا : حرمتك من حاجه علشان تتجوز من وراي جيت قولتلي عايز اتجوز وقولتلك لا هااااا مين مراتي دي ولا منين واسمها اي 

رحيم: شهد علي ذكي الهواري

زين بصدمه: بنت علي

الفصل السابع والاربعين 

زين بصدمه: بنت علي 

رحيم موطي راسه ومش راضي يتكلم 

حازم اتنهد: روح هاتها 

رحيم رفع راسه: بس يا عمي انت قولت...

حازم: روح هاتها يا رحيم قولت

رحيم باحترام: حاضر يا عمي 

رحيم مشي و زين بص لـ حازم

زين: انت كنت عارف صح

حازم: ايوه 

زين: وليه مقولتليش وملقتش غير بنت علي وتجوزه

لابني 

حازم: مكنش قدامي حل

زين: ما قدامك دياب و يحيي ويونس اشمعنا ابني ؟؟

حازم بصله بعتاب 

دياب بحده: عــــــــمي

زين: ايه ماتيجي تخدني قلمين احسن 

سليم : زين مش عيالي إللي هيعلموك انك مترفعش صوتك علي اخوك الكبير

زين: لا هرفعه لما يبقي مستقبل ابني انا ايش عرفني يمكن جايه تنتقم ولا ناويه علي نيه سوده ماهي بنت علي. 

حازم: البنت اصلا مريضه مرض ذهني 

زين پزهول:ازي

حازم تتنهد:

بعد مو*ت علي بكام شهر دورت وراه ليكون عاطط في حاجه وفعلا طلع متجوز واحده من كبا*ريه* *ومعاه بنت شهد رحت للمره ( للست) دي وفهمتها ان علي يبقي

ابن عمي واني مش هسيب* *لحمي ودمي ليهم كدا قالتلي لا انا هربي بنتي.. قولت معلش خليها معا امها هيبقي ولا ام ولا *اب ،عدت سنين والبنت كبرت وانا كنت ببعتلها فلوس علطول لحد ماجت في يوم وعرفت انها عملت حادثه قعدت سنه في غيبوبه كنت معاها علطول جات امها في يوم قالتلي

: لو عايز بنت ابن عمك خدها انا مش هقضي حياتي جنبها انا جالي عرض شغل برا وهسافر

من اليوم دا سفرت ومعرفش عنهاحاجه بعديها بكام اسبوع فاقت خوفت اجيبها في البيت الكل هيكرها ويشك فيها زي ما حضرتك عملت كدا.. اتنهد وكمل... مجوزتهاش لعيالي لان "دياب كان متجوز فيروز سعتها"

"يحيي ويونس انا مستحيل اكسر بخاطرهم وانا عارف ان في واحده في قلوبهم.. وانا مغصبتش رحيم وسالته مره واتنين وهو وافق .

زين حس بذنب 

زين بضيق: انا اسف

حازم بزعل وهو طالع

: محصلش حاجه 

خديجه طلعت وراه وهي بتبص لزين بعتاب

الكل بدأ يطلع علي اوضته

مرات محمد ورا الباب

: الحق الدنيا والعه برا

محمد: حصل ايه؟

: البيه الصغير بيزعق في البيه الكبير علشان جوز ولدو من غير اذنه

محمد: يوووا وحنا مالنا يا 'فتحيه '

فتحيه وهي بتلوي بوقها

: انت كل حاجه مالك يا خوي متعرفش ان دبت النمله بتفيد

محمد: واحنا هنستفاد ايه من الموضوع دا ان شاءلله 

فتحيه: بكرا تعرف يا خوي 

.................................................


رحيم فتح الباب ودخل بحزن حس شهد بتتعلق في رقبته 

شهد بفرحه: جيت كنت مستنياك جبتلي شوكولاته

معاك؟

رحيم ابتسم رغم انه كان زعلان ورفع اديه يحا*وط وسط*ها وهي كانت لافه رجليها علي وسطه ومتعلقه في رقبته طلع حاجه من جيبه

: اهو يا ستي... دخل بيه وقفل الباب... كنتي بتتصلي ليه بقي؟

شهد منشغله بلاكل

: عشان عايزه حد يلعب معايا 

رحيم زاح شعرها لورا وهو مركز معاه قرب منها بهدوء وبا*سها بعد شويه بعد وهو ساند راسه علي راسها وبينهج وتمتم: شكلي هحب الشوكولاتة... روحي البسي خلينا نمشي بدل ميولع ابويا و عمي ومش هطلعك من هنا غير بعد اسبوع 

شهد سبته ونزلة بسرعه 

وهو ابتسم عليها

........................................

دياب قاعد علي ترابيزه في المطبخ وفيروز بتحضرله طبق البسبوسه 

فيروز: مش فاهمه يعنى البت دي تبقالكم ايه؟ 

دياب: بنت ابن عم ابوي 

فيروز قعدت وحطت الطبق قدامه

: امممم

دياب: فين طبقك؟

فيروز: لا انا مش بحب البسبوسة

دياب: افتحي بوقك

فيروز باستغراب: ليه؟

دياب: افتحي 

فيروز فتحت بوقها ودياب ملا المعلقه بسبوسه واكلهلها 

دياب بخبث: وانا عايز اكل انا كمان

فيروز قالت وهي بتبلع بضيق

: اهو قدامك اكل 

دياب: لا انا طمعان في البسبوسه اللي في بو*قك

فيروز شهقت وفضلت تكح جااامد 

دياب وهو بيحرك ايده علي ضهرها

الله يخربيتك مكنتش هتبقي بوسه اللي هتموتك....

دخل عليهم يحيي ومعاه زينب

: اقسم بالله كنت عارف انكم هتخنونا وتاكلوها لوحدكم 

يحيي سحب كرسي لزينب تقعد وواحد ليه 

دياب بضيق: تعالي يخوي هخونق في الداخيره 

فيروز وهي قايمه: هحضرلك طبق انت وزينب

يحيي: وحضرلي كمان ليونس ورويدا علشان انا رنيت عليهم ونزلين

يونس نزل وهو ورويدا وفيروز حضرتلهم اطباق بسبوسه وعملت عصير والكل قعد ياكل 

يحيي: القعده دى ناقصه الواد رحيم اقسم بالله 

الكل سمع صوت رحيم علي الباب

: طاب بخ بخ انا جيت

يحيي: حماتك بتحبك يسطا تعالي 

رحيم بصى لشهد اللي ماسكه في ضهر بخوف منهم 

رحيم بصلها وهمس

: متخافيش

شهد هزت راسها بخوف وخبت نفسها فيه اكتر 

فيروز بهدوء: تعالي يا حبيبتي بصي عاملين بسبوسه

هتعجبك 

فيروز سحبت شهد من ورا ضهر رحيم وشهد كانت بتبص لرحيم بمعني اروح رحيم هز راسه علشان متخفيش 

فيروز حضرت طبق لرحيم و شهد 

شويه من الضحك ودخل فاطمه

: ايه هو انا مش تبعكم 

فيروز بضيق: لا يا حبيبتي نقدر.. تحبي احطلك زفت قصدي طبق

فاطمة بقرف: لا شكراً ما بحبهاش 

فيروز قعت جنب دياب وهو حاطط ايده علي وسطها وشدها ليه 

دياب: تسلم ايدك علي السبوسه 

فيروز ابتسمتله 

........................................... 

حازم كان ساند علي السرير و مغمض عنيه حس بحد بينط جنبه فتح عنيه وكانت خديجه 

خديجه بمرح: الحلو زعلان ليه؟

حازم: لا مش زعلان 

خديجه: لا زعلان ونص

حازم ابتسم: طاب صلحيني يلا 

خديجه: البت فيروز عامله صنيه بسبوسه والعيال هاجمين علياه تحت

حازم قام وهو بيلبس التيشرت بسرعه

: ولاد الكل*ب هيخلصو عليها 

حازم نزل وخديجه ضحكت عليه ونزلت وراه 

حازم دخل المطبخ: يا ولاد الك*لب دا انا لو جيبكم من الشارع مش هتاكلو بسبوسه من غيري 

دياب ضحك وقام من علي الكرسي لابوه : اتفضل يا حج دقيقه ويكون عندك احلي طبق بسبوسه انت وست الكل

فيروز: هقوم احض... 

دياب: لا خليكي هعمل انا 

خديجه عيونها دمعت لما شافت عيالها ملمومين حوليها كدا : ربنا يباركلي فيكم

يونس قام وهو بيحط ايده علي كتفها

: طاب ليه الدموع يا ست الكل 

خديجه: دي دموع الفرحه بولادي الرجاله 

حازم: هما لو رجاله ياكلوها من غير ابوهم 

دياب ضحك وتكلم وهو بعيد عنهم شويه

: غلطه ومش هتكرر يا باشا 

دياب حط الطبق قدام ابوه وامه وباس ايده 

: ربنا يخليك لينا ياحج 

حازم ابتسم علي ولاده بفرحه 

علي الباب كان واقف زين وحاطط ايده علي رقبته بحرج ومريم معاه 

زين قرب من حازم : متزعلش مني 

حازم عدل وشه الناحيه التانيه 

زين: اعتبرني دياب ولا يونس وغلط

دياب: خلاص يا حج قلبك كبير سامحه 

حازم اتنهد: خلاص مسامح

زين حضنه بفرحه : ربنا يخليك لينا

حازم: خليك فاهم يا زين عمري ماختار حاجه تأذيكم 

بص لشهد اللي مستخبيه في رحيم اوي 

زين: هي دي؟ 

رحيم بص لشهد وهمس: سلمي علي بابا 

شهد هزت راسها واستخبت اكتر فيه

زين ابتسم: سيبها بكره تتعود علينا 

يحيي بص لزينب اللي قاعده جنبه

: بنوتي قومي هاتي لابوكي وامك طبق 

زينب قامت وزين ابتسم علي جوز بنته انه بيعلمها تحترم اهله 

مريم و زين جابو كراسي وقعدو معاهم وشويه ونزل سليم و بيلا والمطبخ اتملا 

حازم: ياااااه عارفين يا ولاد القعده دي ناقصه مين 

: ليليان 

الكل بص علي الباب وكانت ليليان وابراهيم دياب قرب فيروز منه بضيق من وجود ابراهيم 

ليليان جريت علي ابوها وحضنته

: حبيبي يا بابا وحشتني

حازم باس راسه: وانتي اكتر يا قلب ابوكي 

ابراهيم قرب وباس ايده 

: اخبارك ايه يا حازم بيه ؟

حازم: الحمدلله بخير يا ابني

ابراهيم: انا قلت بدل ما احنا قاعدين لوحدينا نيجي نغلس عليكم شويه

خديجه: يا حبيبي براحتك تنور في اي وقت.. 

الكل طلع في الجنينه برا وتجموع 

وضحك وهزار

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

وضحك وهزار 

حازم كان بيبصلهم بفرحه ولمتهم حوليه كانت بنسبه ليا بدنيا بس مكملتش بسبب دياب

ﮂياب قاعد وكان ملاحظ نظرات ابراهيم 

دياب قام بغضب ووو.....

الفصل الثامن ولاربعين 

دياب قام وهو ماسك ايد فيروز

: بعد اذنكم يا جماعه

حازم: رايح فين لسه السهره في اولها والكل متجمع

دياب: معلش يابوي تعبان شويه

دياب اخد فيروز وطلع 

فيروز بعد م دخلت الاوضه 

فيروز بشك: طلعتنا علشان جوز ليليان صح؟

دياب سكت ومش راضي يرد

فيروز: دياب انا ولله ما في دماغي غيرك وحتى هو مكانش بيرفع نظره من الارض ولا يقدر يبصلي

دياب اتنهد: عارف

فيروز: امال ايه

دياب حط ايده علي بطنها وهو بيحور بعيد عن الموضوع و ضاري غيرته الي زي النار جوه

: محتاجين نعبي علشان شكلي بقي وحش قدام الحج

فيروز بخجل: سا*فل اقسم بالله 

دياب بخبث : هو انتي شفتي حاجه.... دياب شالها ووو.....

....................................

فاطمه دخلت الاوضه وهي بتقلع الحجاب بضيق والعبايه اللي كانت لابسها بصت علي التليفون لقيته بيرن نفخت بضيق لما شافت اسم يوسف 

فاطمه بضيق: نعم؟

يوسف: ردي عدل بر*وح امك 

فاطمه اتنهدت: معاك

يوسف: افتحي الكاميرا 

فاطمه بهدوء: لا خلينا صوت احسن

يوسف: افتحي يا فاطمه متجننيش 

فاطمه فتحت بضيق 

كان يوسف ساند راسه علي دراعه علي المكتب والتليفون قدامه 

يوسف: مالك؟

فاطمه: مفيش

يوسف: مين مزعلك؟

فاطمه اتنهدت: هو اناوحشه يا يوسف

يوسف: لا 

فاطمه بدموع: امال ليه مفيش حد بيحبني ماما بتحب رويدا اكتر مني والنهارده كلهم متجمعين في المطبخ ومحدش فكر يقولي... كملت بشهقات... انا وحشه اوي

يوسف عدل من قعدته : هاجي بكرا او بعده ونتكلم في الموضوع دا.. المهم ارفعي الكاميرا 

فاطمه بستغراب: ليه؟

يوسف: ارفعي بس 

فاطمه رفعت التليفون باستغراب 

يوسف بخبث: يادين امي اللو*ن الاحمر هياخدك منك حته 

فاطمه بصدمه: انت سا*فل وقلي*ل الادب

يوسف ضحك: خلاص خلاص متزعليش 

فاطمه: بتعمل ايه؟ 

يوسف: متنيل قاعد اهو مستني اي اخبار عن القضيه اللي شغال عليها

فاطمه: قضيه ايه؟ 

يوسف: قت*ل يا ستي 

فاطمه يوسف فضلو يتكلمو.... 

.............................................

تحت كانت تقريباً السهره "خلصت ابراهيم وليليان مشيو"

"زينب في حضن يحيي وهو بتكلم مع ابوه وعمامه"

زينب بصوت هامس

: يحيي

يحيي بصلها

زينب: عايزه انام 

يحيي ابتسم علي طفولتها واخدها وطلع 

"ورويد اللي نامت وهي جنب يونس وشالها وطلع والباقي طلعو علي اوضهم

رحيم الي اخد شهد من بدري ونيمهم لانه كانت خايفه منهم 

... عند حازم

حازم حاضن خديجه 

حازم: يااااه تفتكري ان خلاص هعيش مبسوط وان كل مشاكلي خلصت 

خديجه: مفضلش غير فاطمه بس ربنا يهديها وحاسه ان علاقة ليليان و ابراهيم فيها شويه مشاكل بس انا قولتله علي كام نصيحه كدا

حازم ضحك: فاطمه يوسف هيعرف يلمها و ليليان انا عارف مجوزها مين كويس

خديجه: يبقى هتعيش مرتاح يا سيدي اهو كله تمام والعيال وفرحت بيهم

حازم: خايف يا خديجه خايف اوي حاسس ان في حاجه من الماضي مخلصتش 

خديجه قلبها اتقبض بس حبت تهون عليه : طب ماتيجي انس*يك الخوف دا 

حازم ضحك بصوته الرجولي: وماله اجي

تاني يوم فيروز بتتحرك في الفرشه بتعب فتحت عنيها لقيت دياب ساند علي الوساده وبيبص ليها

فيروز بتعب: صباح الخير. 

دياب ميل باسها : صباح النور....... كل دا نوم

فيروز: حاسه اني تعبانه شويه مش اكتر

دياب: مالك تحبي نروح عند دكتوره 

فيروز: لا انا هقوم اخد دش دلوقتي وهبقا كويسه 

دياب باسها وقام من علي السرير 

: ماشي قومي خد دش وانا هنزل اشوف ابوي 

فيروز واقفه في المطبخ ومعاها خديجه فجاء حست بدوخه وحطت ايده علي بطنها وحست انها عايزه تستفرغ جريت علي الحوض 

خديجه: مالك يا حبيبتي انتي كويسه؟؟

فيروز بعد ما غسلت وشها، وسانده علي الحوض

: مش عارفه يا مرات عمي حاسه نفسي تعبانه ودايخه اوي

خديجه ابتسمت: وحاسه نفسك غامه عليكي 

فيروز: ايوه

خديجه: اممم طب اخر مره الـبير*يود كانت امتي ؟

فيروز باحراج: من شهر ونص تقريباً 

خديجه: يبقي اللي بفكر فيه صح دقيقه هطلع اشوف اي حد رايح مشوار يجبلك اختبار

فيروز بصتلها بستغراب وخديجه طلعت لقيت دياب 

خديجه: دياب خارج

دياب: ايوه يا ست الكل عايزه حاجه ؟

خديجه: ايوه هاتي اختبار ح*مل معاك

دياب باستغراب: هو الحج عملها ولا ايه

حازم قاعد علي الكنبه قدام التلفزيون متابع  

بصله بطرف عينه: وليه متعملهاش انت يروح امك ولا مش را*جل 

خديجه: لا يا حبيبي لمراتك

دياب بصدمه: فيروز

خديجه: ايوه متنحنلناش كدا واتفضل روح شغلك ولما تيجي هنعرف 

.............

فتحيه:بس دي يا يا هانم هي فلوس قليله علي المعلومات الي جبتهالك

هديكي كل اللي انتي عايزاه بس تعملي اللي بقولك عليه 

محمد: عنينا ليكي يا هانم بس نشوف الفلوس في الاول 

طلعت كميه فلوس كتيره 

محمد بطمع لما شاف الفلوس : اأمري يا هانم اأمري : حازم سليمان الهواري

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

محمد بطمع لما شاف الفلوس : اأمري يا هانم اأمري : حازم سليمان الهواري 

فتحيه بتعد الفلوس: من عنينا.. بس هو صحيح اسمك اي يا مدام

: جيجي.. اسمي جيجي.... يتبع

الفصل التاسع والاربعين 

فاطمه نازله علي السلم لابسه هدومها وشنطه في ايديها

مريم: راحه فين يا حبيبتي 

فاطمه بحزن: راجعه بيتي يما 

مريم: ليه هو يوسف رجع.. مجاش ياخدك ليه

فاطمه: لا يا يما مجاش بس كدا قاعده وكدا قاعده يبقا اقعد في بيتي احسن 

مريم ابتسمت: فاطمه حبيبتي انا عارفه ان انتي اكتر واحده تعبت بسبب خلافاتي انا وابوكي بس دا غصب عننا 

فاطمه: خلاص يما حصل اللي حصل

مريم: روحي يا حبيبتي خدي بالك من نفسك ومن جوزك

فاطمه ابتسمتلها ولسه هتمشي 

دياب: تحبي اوصلك انا كدا كدا خارج

فاطمه ابتسمت: متتعبش نفسك 

دياب: لا ولا تعب ولا حاجه تعالي هوصلك

فاطمه راحت معاه هو وصلها

لسه هتفتح باب العربيه وتنزل 

دياب: فاطمه 

فاطمه لفت وشها ليه 

: انا عارف ان مشاكل عمي ومراته كانت مأثره عليكي وان مكانش في حد بيهتم بيكي غيري اتعلقتي بيا وانا مقدر دا ويوسف بيحبك والله 

فاطمه بسخريه: بيحبني 

دياب اتنهد: هو كان عايز يعلمك الادب بس ممكن تكون الطريقه غلط بس انتي يا فاطمه عنيده قوي ومكنش هينفع معاكي الهدوء 

فاطمه: خلاص يا دياب محصلش حاجه 

دياب: فاطمه انتي عندي هتفضلي زي زينب ورويدا

وليليان اختي 

فاطمه: وليه مكنتش بتعملني زيهم

دياب: كنت خايف تتعلقي بيا اكتر 

فاطمه هزت راسه ولسه هتنزل 

دياب: لو ابن الكلب يوسف مد ايده عليكي تاني قوليلي 

فاطمه ضحت بخفه: ماشي 

............

رحيم نايم علي بطنه ولابس البنطلون بس

رحيم بضيق: يووووه عايزه اي يا شهد

شهد: يلا قوم اعملي شعري 

رحيم قام بضيق وهو بيمسح علي وشه

: عايزه اعملك اي يا شهد

شهد قعدت قدامه علي الارض وهو علي السرير 

: اعملي شعري ضفيره 

رحيم: طب وانا معرفش يا شهد

شهد بزعل: مليش صالح 

رحيم اتنهد بضيق وبدأ يسرحلها 

رحيم بضيق: مش عارف والله... طب اندهلك امي تعملهالك 

شهد: لا انا بخاف منهم اعملي انت 

رحيم نفخ بضيق ورجع يعملها في شعرها... بعد شويه رحيم رما المشط بضيق وشال شهد رماها علي السرير 

: ضفيره طب تعالي 

رحيم اعتلاها وبدا يزغزغها

شهد بضحك: رحيم... رحيم مش قادره.. كفايه 

رحيم وقف وبصلها

شهد: مش هتسيبني تاني 

رحيم هز راسه بنفي وهو مركز مع ملامحها

رحيم ميل بهدوء وبا*سها

شهد بتحاول تبعد عنه بدموع 

رحيم بعد بضيق

شهد بدموع بخوف: انت هتعمل زي الدور اللي فات

رحيم: قومي البسي علشان ننزل نتغدا معاهم 

ابراهيم فتح عينيه علي ليليان اللي قاعده جنبه علي السرير بتبصله بهدوء 

ابراهيم نعاس: صباح الخير 

ليليان: صباح النور.... كل دا نوم

ابراهيم: الساعه كام

ليليان: 12الضهر

ابراهيم: ياااااه نمت كل دا.....

ابراهيم رجع بص ل ليليان اللي كانت سانده ايديها جنبيها وهو في النص و ليليان في عالم تاني ومش مركزه غير في ملامحه

ابراهيم: ليليان عايز اقوم

ليليان ابتسمت بمرح: لا انت هتتحبس اليوم كله

فاجأة ابراهيم شدها بقيت هي تح*تيه وهو فو"قيها 

: دلوقتي مين اللي محبوس 

ليليان بهيام: مستعده اتحبس كدا اليوم كله 

ابراهيم ركز في ملامحها وليليان كانت مركزه معاه بكل عشق 

ابراهيم ميل بهدوء وبا*سها وليليان كانت مستجيبه

معاه ولفت ايديها علي رقبته 

ابراهيم بيت*نقل في كل حتي ظاه*ره في جس*ها

ليليان بتوهان: ابراهيم ابراهيم... مش دلوقتي لما تفطر 

هنا ابراهيم زي ميكون فاق لنفسه من الغيبوبه اللي فيها وبعد 

ابراهيم بضيق: متكرريش حركتك دي تاني 

ليليان بحزن: اسفه انا كنت بهزر معاك بس... 

ونزلت علي تحت 

............

خديجه قاعده في حضن حازم في الحوش وهو ماسك ايديها وبيسبح عليهم ومغمض عينيه

خديجه رفعت وشها تتامل حازم بحب

خديجه: حازم

حازم طلعت منه همهمه بسيطه 

خديجه: بحب دقنك دي اوي. 

حازم زي ما هو مغمض. 

: طب ما تيجي نطلع فوق ون*شوف الموضوع دا

خديجه: مهما تكبر هتفضل سا*فل 

في اللحظه دي دخل دياب من الباب 

دياب: شد حيلك يا حج عايزك تلحق بيا بسرعه 

خديجه ضحكت: جبت الاختبار

دياب وهو طالع علي فوق

: ادعيلي يا ست الكل 

دياب طلع فوق دخل وقفل الباب بهدوء 

فيروز كانت نايمه علي السرير بتعب 

دياب قعد جنبيها بهدوء وباس جبينها فيروز صحيت

دياب: لسه تعبانه 

فيروز: شويه صغيرين بس

دياب: تحبي نروح عند دكتور 

فيروز: لا... جبت الاختبار

دياب: لو تعبانه خليه وقت تاني

فيروز: انا كويسه والله 

دياب اتنهد وطلع الاختبار من جيبه 

فيروز اخدت منه وقامت من علي السرير

دياب: اجي اساعدك

دياب ضحك لما سمع صوت باب الحمام بيتقفل بقوه 

بعد شويه طلعت فيروز 

دياب جري عليها

: هاااا

فيروز مدت ايديها لدياب بس كانت فاضيه

دياب: يعنى اي

فيروز: كيشني 

دياب: فيروز مش وقته دا هديكي اللي انتي عايزاه بس وريني الاختبار

فيروز: تؤ الفلوس لاول 

دياب: خدي اللي انتي عايزاه من الخزنة او الدولاب وفيه برضو في الجلابيه بس وريني الاختبار انجزي

فيروز: انا عايزه اللي في جيبك 

دياب نفخ بضيق وطلع اللي في جيبه وعطاهملها

فيروز اخدتهم منه وهي بتعد فيهم وعطتله الاختبار

فيروز: اخيه ما شيلش في جيبك غير سبع تلاف دا الـ

قطع كلامها دياب اللي فاجأها ببو*سه بقوه كانه بيقولها شكرا 

دياب بعد وسند جبينه علي جبينها وهمس

: شكرا يا فيروز..

بعد عنها وقال : هنزل افرح الحج وست الكل 

دياب نزل وفيروز ابتسمت

محمد بهمس لفتحيه الي بتكب حاجه علي السلم

:استني استني شكله دياب بيه اللي نازل  

فتحيه بعدت بسرعه وهي بتستخبي في اوضه

محمد بخوف

: مبلاش وندي الست دي فلوسها

فتحيه: اخرس ملكش صالح انت.. قال نديها فلوسها هو احنا لاقيين

حازم بص لدياب اللي نازل علي السلم

: هااا سبع ولا ضبع 

دياب: عيب عليك دا انا هعمل اللي معملتوش وهجيب تؤام بس شوف 

خديجه بفرحه: ربنا يتمملك علي خير يا حبيبي 

دياب: ربنا يخليكي ياست الكل

حازم بص ليونس ويحيي 

: وانتو مش ناوين تفرحوني ولا اي 

يحيي: لا انا ميستناش مني حاجه دلوقتي ادلع بشبابي انا ومراتي وبعدين اشوف موضوع العيال دا

حازم: طيب يا خوي.. 

بص ليونس : وانت

يونس: بس يا حج بالله عليك سيبني في اللي ان فيه هو انا قادر اقرب كل حاجه عندها غلط وعيب شكلي لبست خازوق

حازم ضحك: شوف عمك سليم هيفيدك في الموضوع دا اصله خبره

يونس: اي دا ولله... 

يونس قام : عمااااااااي يا حبيبي 

خديجه ضحكت وبصت لدياب


#سلطان_الصعيد 

فصل 14

امال فيروز منزلتش ليه

فيروز وهي نازله السلم

فيروز: انا جيت ي.. وقبل ما تكمل

فيروز: انا جيت يا مرات ااااااه 

مكملتش كلامها وصرخت لما حست انها هتقع

دياب جري عليها بس كانت خلاص وقعت و وصلت اخر السلم 

دياب وقف متسمر لما شاف فيروز غرقانه في د*مها

حازم علشان يفوق دياب 

: متفوق يا ز*فت شوف مراتك

دياب فاق وشال فيروز من علي الارض وجري بيها علي المستشفى 

.............

فاطمه كانت واقفه قدام المرايه اتنهدت وهي بتبص علي نفسها كانت لابسه فستان احمر لحد الركبه ومكياج خفيف وشعرها فرداه بطوله علي ضهرها

خلاص مش هتهتم بحد تاني هتهتم بنفسها وبس هتعيش لنفسها

مسكت قلم الروج وحطت منه 

سمعت صوت الباب اتأكدت من شعرها وبصت حواليها تتاكدا ان كل حاجه تمام

رشت من البرفان وفتحت

يوسف بصدمه : تتجوزيني يا قمر 

فاطمه ضربته علي صدره خجل 

يوسف ضحك وخدها في حضنه وبا*س راسها

: وحشتيني 

فاطمه: وانت

يوسف بعد وشها

: من قلبك

فاطمه: اممم بحاول 

يوسف: مش مشكله انا راضي باي حاجه يعم

فاطمه رجعت لورا وهي بتزيح شعرها

الاكل هيبرد

يوسف: هو كمان في اكل دا انا امي دعيالي 

فاطمه ابتسمت ومسكته من ايده ودخلو جوه يوسف قعد وفاطمه جنبه وهي بتشيل الغطا من علي الاكل 

فاطمه: كل وقولي رايك

يوسف مركز مع كل حركه منها بهدوء

: اكليني انتي

فاطمه ابتسمت وعملت زي ما طلب...خلصو اكل 

بعد وقت كانت فاطمه في حضن يوسف وهو بيلعب في شعرها والسكون مالي المكان.. 

فاطمة : يوسف

يوسف: سامعك

فاطمه في عالم تاني

: بتحبني 

يوسف: مين الي كان بيجبلك حاجات هو راجع من المدرسه 

فاطمه: انت

يوسف: مين اللي اتخانق مع امك وابوكي علشان يحلو

خلافاتهم لانك كنتي زعلانه 

فاطمه: انت 

يوسف: مين اللي كان بيذاكرلك وبيسرحلك شعرك وفضل معاكي لحد ما دخلتي الكليه اللي انتي عايزاها ومتقوليش دياب علشان انا اللي اتصلت بعمي ساعتها

فاطمه عيونها دمعت: اسفه

يوسف زاح شعرها: علي اي 

فاطمه بشهقات: علشان كنت هضيع نعمه ذيك من ايدي 

يوسف اتنهد: وانا كمان اسف... واسف اوي 

فاطمه مسحت دموعها

: مش هنقلبها نكدا بقا

يوسف بخبث: تيجي نقلبها ق*لة اد*ب 

فاطمه ضربته علي صدره ورجعت لحضنه تاني 

يوسف ابتسم وضمها لحضنه اكتر

.........

الدكتوره: للاسف خسرنا الجنين 

دياب: وهي يا دكتوره 

الدكتوره: الحمدلله هي كويسه هتفوق شويه تاني... الدكتوره قالت كدا ومشيت 

حازم طبطب علي كتف دياب بحزن

: ربنا يعوضك باللي عمره اطول

دياب: الحمدلله قدر الله ماشاء فعل 

شويه وكانت فيروز فاقت دخل عندها دياب ونام جنبها علي السرير باس راسها

: الف سلامه 

فيروز بدموع: مات صح

دياب بيحاول يخفف عنها

: احسن انه راح كان هيعطلني عن حاجات مهمه

فيروز ضحكت وهي بتمسح دموعها

: الحمدلله 

دياب: لا خفي بسرعه انتي بس علشان اجيب عشره غيره 

حازم علي الباب: احم

دياب قام من جنب فيروز وغطاها كويس بالملاية 

: تعالي يا حج 

حازم دخل

: الف سلامه يا بنتي 

فيروز: الله يسلمك يا حازم بيه

حازم:ربنا يعوضك باللي احسن ان شاءلله 

فيروز: ان شاءلله 

حازم: طب انا سالت الدكتور وقال ممكن تخرج بدل قعدتنا في المستشفى دا 

دياب: حاضر يا بوي اجهزها ونمشي

دياب جهز فيروز وسندها لحد العربيه 

وصلو البيت وحريت عليه ام محمد بلهفه

: الف سلامه عليكي يا حبيبتي 

فيروز واقفه ودياب مسنده

فيروز بتعب: الحمدلله حصل خير 

ام محم.: اطلعي ارتاحي انتي يا حبيبتي 

........

عدا يومين فيروز فيهم بقيت احسن ليليان لسه زعلانه من ابراهيم 

فاطمه الي يوسف عمله وقت مخصص ليهم قبل ما ينام يخده في حضنه ويسمعها بكل جروحه ومضيها وكلكيعه وهو مبسوط وهي بتتعلق بيه اكتر واكتر 

شهد قاعد في زاويه بتلعب بالعروسه رحيم قفل الدولاب شاف صورة شهد في المرايه 

رحيم اتنهد وقرب من شهد ونزل لمستواها 

: شهد

شهد رفعت وشها

: لسه زعلانه مني 

شهد ببراء: ليه هو انت عملت حاجه غلط علشان ازعل منك

رحيم ابتسم وطلع شوكولاته شهد خدتها منه بلهفه وبدأت تاكل فيها ورحيم بيزحلها شعرها لورا علشان تعرف تاكل براحتها رحيم اتنهد و ميل با*سها بهدوء 

: كدا وسختي نفسك كليها براحه

شهد ببراءة : علشان بحبها

رحيم: طب قومي اغسلي وشك

شهد قامت من مكانها

: حاضر 

شهد ما تحركتش خطوتين وكانت واقعه بطولها رحيم جري عليها

....... 

دياب حضن فيروز من ورا 

: لسه الحلو تعبان

فيروز لفت ليها: لا 

دياب: طب بقولك اي 7000 اللي خدتيهم عملتي بيهم اي

فيروز: اممم كنت ناويه اوزعهم علي الفقراء علشان ربنا كرمني والحمدلله راد ربنا اوزعهم عليهم علشان ربنا يكرمني 

دياب ابتسم: طب اقسم بالله لا انتي واخده اللي في جيبي كمان

فيروز ضحكت: يارب بس يكون اكتر من الدور اللي فات

دياب وهو بيطلع الفلوس

: لا متخافيش لسه قابض طلابية مصنع 

فيروز: يا مسهل 

دياب طلع وفيروز خدتهم منه

: المرادي متعديش ونبي خليهم بالبركه 

فيروز با*سته : ربنا يخليك ليا 

دياب بخبث: طاب ما تيجيـ 

قطع كلامه صوت الدوشه برا 

.......

الكل واقف قدام الباب بتوتر

طلعت الدكتور

: الف مبروك المدام حامل 

حازم بصدمه: حامل

سليم: شكرا ليكي يا دكتور اتفضلي معاي

سليم وصل الدكتور 

حازم اتجه لـ رحيم وضرب بوكس في وشه بغضب

: يعنى اي حا*مل انت قر*بت من*ها 

رحيم بهدوء: دي مراتي

حازم بغضب اكبر: علي اساس انك مش عارف الظروف الي اتجوزتها فيها اتفاقنا مكنش كدا كان انها تبقا علي اسمك بس لحد متتعلاج.. افرض ياخي طلعت بتحب حد وبعد متعالجت كانت عايزه ترجعله

رحيم بحده: لااا هي مش عايزه حد ولا هتعوز حد غيري هي بتاعتي

زين: رحــــــــيم

رحيم دخل الاوضه وقفله بضيق في وش الكل 

رحيم نام جنبها بهدوء علي السرير وخدها في حضنه

رحيم بتملك: انتي بتاعتي وملكي وليا بس 

....... 

يونس كان قاعد علي السرير ماسك التلفون بيتابع حاجه وصله اشعار برساله "روح شوف مراتك في جناح اخوك «يحيي» فاعل خير "

يونس قام زي المجنون ومن غير مايلبس التيشرت بتاعه وراح علي

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

جناح يحيي ولسه هيفتح الباب سمع صوت رويدا

: يحيي او*عا ابعد شو*يه ااه اا*اه متشد*ش اوي

يونس فتح الباب...... وويتبع

الفصل الواحد والخمسون 

يونس فتح الباب شاف رويدا علي السرير ويحيي واقع فو*قيها 

رويدا: حاول تشيله براحه 

يحيي: قربي شويه علشان اعرف اشيله 

يونس بغضب اعما : يـــــــــــــــحيي

يحيي بعد بخضه لما سمع الصوت لدرجه شعر رويدا طلع في الزار بتاع قميص يحيي

يونس مسك يحيي من قميصه بغضب وضر*به بوكس رجع يحيي علي اثاره لورا 

يحيي حط ايده علي الد"م اللي نزل من بوقه

: انت اتجننت 

يونس ضربه تاني : دا انا هطلع **اهلك

هنا يحيي ردله الضربه 

جه حازم وزين وسليم من برا علي الصوت وحاول يبعد بينهم

بينهم

زين ماسك يونس و سليم ماسك يحيي 

حازم بصوت عالي: في اااي

يونس:سيبني يا عمي سيبني ... بتخو. ني 

يحيي: اخو. نك اي انت اتجنتت دي اختي قبل متكون مرات اخوي

يونس بيحاول يفلت من زين

: امال اللي شوفته وسمعته دا اي هاااا

يحيي: انت متخلف وصلت بيك الدرجه انك تشك في اخوك ومراتك وانا مش هريحك بقا وخليك في نارك

حازم بغضب وصوت اعالي

: جـــــــــــرا اي مالكم اتتخاقو في وجودي متيجو تخدوني قلمين احسن معدتش فيه تربيه 

يونس: انت ماشفـ

حازم: اعتذرو لبعض دلوقتي حالا

يونس: مش هعتذر لواحد ***

حازم: يبقا تطلعو من البيت وملكومش راجعه انتو الاتنين

يونس نفض الجاكت وبص يحيي بقرف وراح يمسك ايد رويدا....  

حازم: هتطلعو من البيت لوحدكم

يحيي: نعم بس مراتي 

يحيي بص لسليم

سليم: بنتي مش هتطلع برا البيت 

زين بص ليونس بمعني ولا بنتي

التنين بصو لبعض بضيق ومشيو

حازم اتنهد وبص رويدا اللي بتعيط من الصوت العالي 

حازم: اهدي يا حبيبتي متخافيش 

زين: حصل اي لدا كله

رويدا بعيط: ان.. انا كنت قاعده مع زبنب واللي اسمها فتحيه مرات محمد ندهت عليها واستنيتها انا هنا شويه ودخل يحيي يدور علي تلفونه و.. و تقريباً كان في حاجه علي الارض اتزحلق ووقع عليا

حازم بص علي الارض فعلا كان فيه شامبو

رويدا كملت: وشعري شبك في القميص بتاع يحيي والله هو دا اللي حصل 

زين: خلاص يا حبيبتي محصلش حاجه قومي اغسلي وشك 

حازم اتنهد: هاتي تلفونك يا رويدا

رويدا: بس يا عمي... 

زين: اسمعي كلام عمك يارويدا..

رويدا ادت التلفون لحازم وكلهم نزلو وسابوه 

حازم ملحقش يطلع من باب الاوضه لقي يونس عمال يتصل علي تلفون رويدت ابتسم بسخريه 

وفتح عليه

: تلفونها معاي ياروح امك وابقا وريني هتعمل اي 

....... 

محمد بتوتر: متاكدة ان محدش شافك 

فتحيه: لا متخافش انا مسحت الزيت قبل ماحد ياخد باله محدش شافني اصلا كلهم اتلهو في الهانم لما وقعت ولو علي موضوع البيه الصغير عادي ازازة شامبوه واقعه علي الارض 

محمد: انا خايف الصراحه يا فتحيه 

فتحيه بحد:انت عارف خدنا كام من ورا كام حاجه بسيطه زي دي وغير لو خلصنا ليها الشغل هنطلع من الفقر... روح يا محمد ابعت الصوره زي ما قولتلك و خليني اشوف شغلي الهانم جايه اهي.. 

محمد طلع من المطبخ وكانت بيلا لسه داخله

فتحيه بإبتسامه ملزقه

: ازيك يا ست هانم عامله اي

: الحمدلله بخير 

فتحيه: احم انا اسفه لو هدخل في خوصياتك يا هانم بس عندي سؤال

بيلا: لا عادي اتفضلي 

فتحيه: يعنى هو علي حسب علمي يا هانم انك كنتي دكتوره قد الدنيا بطلتي تشتغلي ليه

بيلا: اممم بطلت عادي

فتحيه عوجت بوقها بسخريه

: عادي ولا هو اللي ضحك عليكي بكلمتين ومخلكيش تكملي شغلك وعامل نفسه فيها الرجل ياهانم والله اسمعي مني الواحده ملهاش غير قرشها اللي تتسند عليه لا عيل بينفع ولا جوز

بيلا بتفكير: بس سليم ملهوش صالح انا سبت الشغل لنفسي

فتحيه: الكلام دا من قلبك يا هانم

بيلا افتكرت كلام سليم ليها لما قالها انها مش هتعرف توفق بين الشغل وتربية زينب وانها تسيب الشغل احسن

فاقت علي صوت فتحيه

: طاب بصي يا مادم اطلبي منه ترجعي تشتغلي لو رفض يبقا مش عايزك تشتغلي وعايزك خدامه ليه ولبنته.. اسفه يعنى في اللفظ يا هانم و لو وافق يبقا هو بجد بيحبك وراجل سوي 

بيلا كانت في عالم تاني من التفكير 

فتحيه لما شافت سليم جاي

: اسيبك انا بقا يا هانم

سليم دخل وفتح التلاجه يشرب مايه

بيلا بشرود: سليم انا عايزه ارجع اشتغل

سليم: انتي في حاجه في دماغك يا حبيبتي شغل اي بعد العمر دا 

بيلا: بس انا متعبتش في الكليه والثانوي علشان اقعد في البيت 

سليم: اي الجنان دا مفيش شغل طبعا... 

وسابها وطلع 

حازم قاعد وخديجه جنبه بتواسي فيه

رحيم نازل علي السلم بشنطة هدومه في ايده وشهد معاه

حازم: رايح فين

رحيم: ماشي.. هقعد فشقه لوحدي

حازم بصوت عالي: اااااي انتو ملكومش كبير ولا اي محدش قادر يلمكم ولا شايفيني كبرت ومش قادر احكم

رحيم بحترام: بعد اذنك يا عمي متكبرش الموضوع انا بس عايز اقعد انا ومراتي بعيد شويه من غير ماحد يتحكم فينا 

حازم: وانت ان شاءلله هتصرف علي مراتك ولا هتفي ليها ولا اللي في بطنها.. هي مش هتقدر ترعا نفسها عايزه حد يرعاها ويرعي اللي في بطنها

رحيم: انا هتصرف

حازم: هتعمل اي يعنى هترجع من الشغل تعمل اكل وتغسل الموعين وتغسل الهدوم ما مراتك مش هتعرف تعمل كدا دا هتاخد بالك منها ازاي هتحبسها وتقفل عليها الباب زي زمان افرض فضلت تجري وتلعب ما هي اش عرفها يعنى اي حامل 

رحيم: يا عمـ

حازم بحده: اطلع علي فوق عايز تغور تتنيل من غيرها ومشوفكش

رحيم نفخ بضيق وطلع 

...... 

يوسف قاعد قدام التلفزيون وفاطمه في حضن*ه

يوسف: تحبي نخرج شويه

فاطمه هزت راسها برفض وهي ضماه اوي 

يوسف: حض"ني حلو صح

فاطمه بهمس: اوي

يوسف شالها : يلا يا كُسليه مبنعملش حاجه غير ناكل ونتكلم ونسمع في التلفزيون نطلع نتمشا شويه وهاكلك ايسكريم ومانجا بدل الملل دا 

فاطمه ابتسمت وهي محاوطه رق"بته

: زهقت مني 

يوسف: هو انتي صدعتيني بحكاياتك بقالك يومين بس متخافيش هسمعك في الطريق برضو 

فاطمه ابتسمت وسندهدت راسها علي صدره وهو

طالع بيها 

........ 

مريم رافعه التليفون قدام زين

: اي دا 

زين بص للتليفون ورجع بص قدامه

: مش عارف 

مريم بضيق: يعنى اي مش عارف مش انت دا واللي جنبك مين

زين بصوت عالي: مررريم صوتك وبعدين دي تلاقيه صوره قديمه 

مريم: صوره قديمه ازاي والطقم دا او مره تلبسه امبارح

زين: طب ايوه يا مريم صورتي واعملي اللي عندك

مريم بدموع: ديل الكلب عمره ما يتعدل 

........ 

خديجه بحنيه: رايح فين

حازم اتنهد: حاسس اني مخنوق هطلع اتمشا في الزرع شويه

خديجه: هاجي معاك

حازم: تيجي معاي فين لا طبعا 

خديجه: علشان خطري شويه صغيرين وهنرجع ونبي 

حازم اتنهد: طيب بس البسي حاجه واسعه وغطي شعرك كويس

خديجه: فريره

حازم وخدجيه ماشين وسط الخضار وخديجه قاعده تهون علي حازم شويه

حازم بحزن: اي اللي بين مريم وزين و بيلا سليم

خديجه بتوتر: مفيش 

حازم: خديجه انا عارف كل حاجه 

خديجه اتهدت: متخافش شويه مشاكل وهتتحل

حازم: مش عارف حاسس في حاجه غلط في حاجه مش مطمناني

خديجه حطت ايديها علي كتفه تهون عليه

حازم سمع صوت رستلة من تليفونه طلعه

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

حازم سمع صوت رستلة من تليفونه طلعه

"تؤ بتشكي من دلوقتي دا حتا المفاجأة التقيله لسه.. 1.2.3" 

حازم خلص الرساله ولسه هيفهم المقصود سمع صوت نار ووو..... 

الفصل الثاني والخمسين 

حازم لسه هيستوعب الرساله سمع صوت طلق نا*ر زق خديجه لورا وطلع المسد*س من جيبه وضر*ب عليهم بس كانو مشيو 

حازم طلع التلفون من جيبه بغضب

: عربيه سوده علي اول البلد الحقها

حازم نزل لخديجه وحضنها بلهفه

: انتي كويسه

خديجه بخوف : ه.. هما مين دول 

حازم اتنهد: يلا نروح بعدين 

....... 

دياب كان قاعد علي كرسي و واحد مر*بوط علي الارض قدامه وشكله متبهدل من الضر*ب

دياب بهدوء مميت

: اخر مره 1.2.3

الراجل بدموع: يا باشا ابوس ايدك انا 

دياب شاور لعربيه كانت واقفه مستعده العربيه شغلت وعدت علي الراجل

دياب : المر الجايه صدقني فيها مو*تك

الرجل بدموع : حاضر حاضر ياباشا... ف.. في واحده ليها طار قديم مع ابوك و.. و.. هي اللي ادتنا فلوس علشان نعمل كدا  

دياب بهدوء: اسمها 

الرجل بصدق: لميس عبد السيد

دياب ابتسم بسخريه لما عرف ان دا مش اسمها الحقيقي

دياب وقف وعطي ضهرو للراجل

: فكوه 

الرجل قام بفرحه وهو بينفض نفسه بس قبل ميكمل كانت رصاصه في راسه

دياب: دا اللي يفكر يمس حاجه تخلص دياب فما بالك بامي و ابوي

محمد قفل الشباك بخوف

شوفتي شوفتي عمل اي في الراجل يلا نمشي من هنا ابوس ايدك هيقتلنا 

فتحيه: امال اجمد كدا متخفش مش هيعرف حاجه 

فتحيه طلعت التلفون واتصلت بجيجي وحكتلها اللي حصل

جيجي بغضب: ااه يا ابن الك*لب كنت عارفه انه مع اول قلم هيقول كويس اني غيرت اسمي... بصي تهدي خالص انتي وجوزك ومفيش خروج من البيت علشان هيشك فيكم وتصرفو طبيعي وانا هذودلكم المبلع الضعف

فتحيه: ح.. حاضر يا مدام

دياب دخل البيت ببرود 

دياب: تعالي يا محمد قرب مالك خايف كدا

محمد: هااا لا مش خايف ولا حاجه 

دياب: شوفت اللي حصل للراجل برا دا مجرد بس انه كان مشارك في الجريمه مجرد واحد مشارك فما بالك باللي ضرب النار ولا اللي بتستغفلني هعمل فيها اي 

محمد بتوتر: ان انا معملتش حاجه يا باشا 

دياب: ايوه ما انا عارف انك معملتش حاجه انا بقول بس 


كمل وهو طالع

: خد راحتك يااا محمد

...... 

خديجه في حضن حازم وهو مغمض عينيه بهدوء 

خديجه رفعت وشها

: يعنى هما عايزين يقتلونا

حازم: ايوه بس لسه معرفناش مين اللي وراهم

حازم سمع تخبيط علي الباب 

حازم: مـين

دياب: انا يا حج.. اي انت هتستفرد بالحجه ولا اي 

حازم: استنا يا زفت دقيقه وهفتحلك.. بص لخديجه... قومي غطي شعرك

خديجه بصدمه: والله دا ابني

دياب برا: يا حج هتستر نفسها من ابنها 

حازم: اخرس يا حيوان بدل مجيلك

دياب: ماشي يا حج اهو 

شويه وفتح حازم الباب 

: ادخل يا زفت 

دياب: تسلم يا رجوله 

دياب دخل وباس ايد امه 

اخبارك يا ست الكل احسن دلوقتي 

خديجه: الحمدلله يا حبيبي بخير 

حازم: اعملينا شاي يا خديجه 

خديجه: حاضر

خديجه نزلت وحازم بص لدياب

: عملت اللي قولتلك عليه

دياب: ايوه يا بوي وشكك في محله بس الراجل مقالش الاسم الحقيقي 

حازم:محدش هيوصلنا ليها غير فتحيه و محمد...و كل اللي بيتعمل دا غرضه القلق بس.. لكن ميقدرش يأذي حد

دياب: مش ناوي ترجع يونس ويحيي 

حازم اتنهد: خليهم بعيد احسن انا لوقدر ابعت سليم وزين هبعدهم.. لازم الفتره دي نراقبهم كويس ونركز معاهم 

دياب غمض عينيه بغضب

: وربنا لو كانو السبب في اني اخسر ابني لحرقهم بجاز وسخ**

حازم: بلاش ليليان او حد يعرف حاجه وتحصل شوشره علي

الفاضي 

دياب: عارف يابوي اللي مضحكني انها باعته اتنين اغبي منها علي اساس احنا مش هنعرفهم يعنى 

حازم: معلش خدها علي قد عقلها لحد ما نوصل ليها وتقع تحت ايدينا 

دياب: خلاص بقا يا حج اسيبك واروح للحرمه بتاعتي 

حازم بصله بقرف: وسخ*

....... 

شهد حاطه ايديها علي بطنها وهي في حضن رحيم علي السرير

: يعنى هنا في نونو 

رحيم: ايوه ومينفعش تجري ولا تلعبي او تاكلي اي حاجه من غير ما تقوليلي 

شهد: ماشي... بس هو جه في بطني ازاي

رحيم: امممم ربنا حطه في بطنك

شهد: وليه محطوش في بطنك انتا 

رحيم بضيق: معرفش يا شهد واهدي علشان ماسك نفسي بالعافيه.. دكتوره غبيه 

.........

فيروز واقفه قدام الدولاب حست بحد بيحضنها من ورا

فيروز شهقت: خضتني

دياب مشغول بتقبيل رقب*تها

: بتعملي اي 

فيروز: بجمع هدوم علشان هستحما

دياب رفع وشه وهو بيحرك عينيه بين الهدوم.... مسك حاجه من الدولاب

دياب بوقا*حه: ما تلبسي الحتا الحمره دي

فيروز سحبتها منه بخجل

: هات انت ولا عا*تق ليل ولا نهار 

دياب: ولله شكلي هفكر في موضوع الجواز دا تاني 

فيروز بغضب: نـــــــــعم ليه ان شاءلله 

دياب: مش مراتي يبقا حقي ولا لا

فيروز بضيق: احمر ولا بتفسجي؟ 

دياب ضحك: احمر

فيروز اخدت الهدوم ودخلت الحمام

دياب: متطوليش هاااا والا هدخلك

........ 

يوسف قعد علي السرير لابس بنطلون بس 

فاطمه طلعت من الحمام

فاطمه: هاااا اي رايك

يوسف عدل نفسه بإنبهار علي السرير

: لا اقسم بالله كدا كتير مش هستحمل انا اكتر من كدا 

فاطمه ابتسمت بخجل وقربت تقعد علي السرير 

: انت اللي طلبت مني البسه علي فكره

يوسف: غبي غبي 

فاطمه بخجل وهي منزله راسها وبتحرك صباعها علي المفرش

: يوسف.. انا.. يعنى مش ممناعه انك تق*رب مني عادي 

يوسف رفع وشها 

: انتي عارف انا مستني الكلمه دي من امتي بس كنت خايف لاتسرع وتندمي 

فاطمه بسرعه: لا مش هندم

يوسف همس وهو بيزيح شعرها

: بحبك

فاطمه غمضت عينيها من تأثير يوسف عليها وهو قر*ب منها بهدوء وكل تركيزه علي شفيـ*ـفهاووو.... 

بعد وقت فاطمه نايمه علي صدر يوسف وبترسم دواير وهميه علي صدره العا*ري

يوسف: الاجازه هتخلص الاسبوع دا ولازم ارجع القاهره علشان الشغل انا عارف انك متقدريش تسيبي امك و

فاطمه بهدوء: انا معاك مكان متروح

يوسف: بس عمي ومراته يعني

فاطمه: انا مش عايزه حاجه غير اني ابقا معاك

يوسف ابتسم وفاجأة بقيت هي تحتيه

: نشوف هتطلعي من هنا ازاي بعد الكلام الجامد دا... وميل ..


#سلطان_الصعيد 

فصل 15

حازم قاعد وباين عليه الزعل وانه في عالم تاني

خديجه: حازم مالك

حازم غمض عينيه 

: خديجه انتي طالق.......

خديجه بصد*مه: بتقول اي 

حازم بجمود : زي ماسمعتي

خديجه قامت من علي السرير بغض*ب

: ايوه ايه اللي زي ماسمعتي هو جنان وخلاص

حازم بحده: خديجه مش فايقلك انا

خديجه مسحت دموعها

: ماشي هسيبك انا عارفه كويس انك الكلام دا مش من قلبك وهترجع ندمان... وخرجت... حازم بص علي اثرها بحزن

....... 

دياب: الله يخرب بيتك اتهدي

فيروز بتجري وهي بتضحك بد*لع

: لا.. امسكني الاول 

دياب: بس لما تقعي تحت ايدي مش هر*حمك

فيروز بدلع: تؤ تؤ لما تمسكني لاول

دياب: طب اهو

فيروز صرخت بقوه لما حست بيه مسك ايديها وبقيت هي علي السرير وهو فو*قيها ماسك ايديها جنب راسها

فيروز: خلاص خلاص والله ما هعمل كدا تاني

دياب: ومن شويه لو قدرت تمسكني اعمل اللي انت عايزو

فيروز حاو*طت رقبته بايديها وهي بترفع كتفها بدلال

: بد*لع علي جوزي 

دياب: اتد*لعي براحتك...

فيروز ضحت بقوه ودياب لسه هيميل يبو*سها الباب خبط 

دياب:مين

خديجه بصوت باكي: انا يا دياب 

فيروز كانت بتبص بإستغراب خديجه بتعيط ليه

ديااب بعد عن فيروز: روحي البسي حاجه

دياب فتح وخديجه اترمت في حضنه

دياب بيطبط عليها

: مالك ياما في اي

خديجه بدموع: ابوك طلقني 

دياب بعد وش خديجه عن حضنه

: ازاي طلقك

خديجه بدموع: معرفش معرفش ب.. بس اكيد في حاجه 

دياب: انا رايحله

خديجه: لا لا متروحش 

دياب: عايزه يطلقك واسكت

خديجه: علشان خاطري يا دياب 

دياب اتنهد: ماشي يما تعالي باتي النهارده هنا علي الاقل انام في حضنك اللي منعني عنه الحج اكنه جايبني من الشارع 

خديجه: هنام في اوضة الطفل علش 

دياب مسح وشه بضيق

: اما مش ناقصه هي هتنامي مع فيروز علي السرير هنا وانا هنام علي الكنبه 

خديجه: مش عايزه اتقل عليك

دياب: تعالي يا ست الكل تعالي ربنا يهديكي 

فيروز كانت واقفه تتابع الحوار من بعيد بزعل علي خديجه 

......... 

يوسف بيلبس هدومه و فاطمه نايمه علي السرير 

يوسف ميل با*س فاطمه علي راسها فاطمه فتحت بنوم

: رايح فين

يوسف: عند عمي حازم علشان شغل كدا

فاطمه بنوم: دلوقتي الوقت متاخر

يوسف: شغل ضروري

فاطمه: ماشي متتاخرش

يوسف: نامي انتي وما تفتحيش لحد ولا تطلعي برا 

فاطمه بنوم: ماشي

...... 

فتحيه بفرحه: بقولك يا هانم طلقها طلقها 

جيجي: هههه اكيد ما انا تعبت علشان يحصل كدا 

فتحيه: طب اي ياااهانم

جيجي: متخافيش فلوسك هتجيلك... بس لسه باقي الخطه.. لازم احرق قلبه و اشوفه قاعد مكسور قدامي ليليان بنته دي هتكسرها اوي وزين الكل**  ولسه هحرق قبله علي الهانم بتاعته وولاده

فتحيه: خططي انتي بس يا هانم واحنا ننفذ

جيجي: وصدقيني هغرقك فلوس

فتحيه: طب يا ج.. 

جيجي: اخرسي قولتلك ميت مرا متقوليش اسمي علي التلفون يا غبيه

فتحيه: انا اسفه يا مدام بس يعني احنا مشوفناكيش ولا مره وكمان مش بتخلي حد يقول اسمك الحقيقي

جيجي: اممم هتشوفيني المرادي قابلوني في *** الساعه 8 علشان تاخدو الدفعه الاوله من الفلوس 

فتحيه بطمع: هنيجي يا مدام

........ 

حازم و يوسف و دياب وزين وسليم ويحيي ويونس قاعدين سمعو المكالمه 

دياب بهمس: يااابنت الكل**

يوسف: هنعمل اي يا عمي دلوقتي 

حازم: قولتلي مش انك هتقدر تهكر الرقم دا لانه فيك وكل شويه بيتغير هتعمل رقم شبهو واتبعتت رساله وتبعت فيه لفتحيه الزفت دي"اسفه مش هقدر اجي"

دياب ابتسم علي خطة ابوه وكمل

: وانا واثق ان الست دي بتراقب كل حاجه ابوي وامي هيرجعو لبعض وهي هتفكر ان فتحيه دي بتضحك عليها اهم حاجه بس الست دي تنزل مصر او نعرف شكلها ولا اسمها

حازم: بالظبط 

زين: طب يلا يا جماعه كل واحد علي بيته قبل ماحد يشوفه

يونس برجاء: ممكن يا حج اروح اشوف المزة بس خمس دقايق

حازم بحده: لا 

يونس: طب بو*سه واحدة

حازم: غور ياد من هنا

يونس: حاضر ي حج

الكل مشي فضل دياب

دياب: انت عارف اني اقدر انزل اولع فيهم دلوقتي ليه مصر تاخد الطريقه دي

حازم اتنهد: وبعد متولع فيهم واحنا مش عارفين الراس الكبيره هتبعت حد تاني وتاني 

دياب: ماشي يا حج.. 

حازم: اه صحيح بقولك

دياب: خير ياحج

هنا بوكس من حازم في وش دياب

دياب بوجع: ااااه ليه يا حج ما كنا حلوين من شويه

حازم: علشان تنام في حض*نها تاني ياروح امك

دياب: يا حج ما انت اللي زي متكون جايبنا من برا مش عيالك

حازم:مش كفايه عليك التلات شهور بتوع اول ولادتك

دياب: قلبك قاسي يا حج ومش بتنسا

حازم: غور ياض من هنا وتنزل تنام تحت ولا اقولك فوق السطح علشان امك هتخاف عليك وتقول هيبر

دياب: لا وفوق الجو حر اوي

حازم: بس مش هتشوفك

....... 

يونس ويحيي قاعدين في العربيه ومشغلين اغاني بييرددو وراها

يونس و يحيي في صوت واحد

: العيش والملح بتاعكو عملت غسيل معده ورجعته انا صنتكم وانتو خدعتو 

يونس ويحيي ضحكو هو بيضربه كفهم في بعض وبيحضنه بعض 

يونس: حبيبي ياخوي

يحيي

: من بدري مقعدناش قاعده زي دي 

يونس: ناقصنا دياب 

باب العربيه اتفتح ودخل دياب

بتعملو اي 

يونس بضحك: كنا بنغني 

دياب بقرف: البيت حلو اوي من غير دوشتكم 

يحيي ضرب دياب علي كتفه

: طب بذمتك مش فاضي من غيرنا وهتموت ونرجع

دياب : للاسف وحش اوي من غيركم

يونس: متخافش يسطا كلها يومين وراجعين

يحيي: جماعه انا وحشاني بنوتي اوي وهموت واشوفها

دياب بشماته: تتدفع كام واخليك تق*ضي با*قي اليل معا*ها

يحيي: 200جنيه

دياب: الف ونص

يحيي: بس كدا كتير

دياب: مش كتير عليها 

يحيي: وانا موافق

يونس: اي دا هو اخوك وانا لا اشمعنا

دياب: اخرس انت دقيقه 

دياب ويحيي نزلو ودياب ساعده انه يطلع الاوضه بتاعت

زينب من علي المواسير

يحيي: طب افرض ابوي شافني الماسوره بتعدي علي شباك اوضته

دياب:عد فلوسك انت بس و اطلع  ومتخفش ولو عرف انا هتصرف

يحيي: ماشي يا عم خد

دياب دخل العربيه اللي فيها يونس وهو بيعد الفلوس

: اطلع علي مطعم**** عازمك علي حسابي

يونس ضحك بصوته الرجولي وهو بيحرك العربيه

: حسابك ولا حساب يحيي 

.......

براهيم دخل لقي ليليان قاعده علي السرير بزعل

قرب منها وابتسم

: مالك

ليليان بضيق : مفيش حاجه 

ابراهيم: علي فكره الموضوع بقاله تلات ايام وانتي لسه زعلانه وبعدين انا مبحبش حركات العيال دي

ليليان بضيف: علشان بهزر مع جوزي تبقا حركات عيال 

ابراهيم: اممم طب جوزك عايز يصالحك وبيقولك لو سمحتي ممكن تخرجي معاه تتفسحو شويه

ليليان قامت من علي السرير بفرحه

: بجد

ابراهيم ضحك : اه والله

ليليان جريت علي الدولاب وطلعت منه فستانين

ليليان بحماس: الابيض ولا الازرق

إبرهيم: اممم ابيض 

ليليان: طياره هدخل اخد دش واجي  .... ابراهيم ابتسم عليها قد اي هي طفله وبريئه.. شويه وطلعت ليليان وقعدت قدم المرايه تسرح شعرها ابراهيم قام من علي السرير وقرب منها اخد المشط

: اسرحلك انا 

ليليان ابتسمت بفرحه وخجل 

شويه وكان ابراهيم خلص وبيحط التوكه في نهايه الضفيره اللي عملها اتنهد وقال في نفسه انا مش جاببها اركنها هي ليها حق عليا دي شريكة حياتي وليها حقوق...

ابراهيم ميل با*سها علي خد*ها.. وليليان كانت مصدومه من تغيره 

: خلصت اي رايك

ليليان بتبص في المرايه علي الضفيره

: تحفه بجد انت بتبهرني.. 

ابراهيم ضحك: يلا بس علشان هنتاخر

ليليان: هلف الطرحه بس

........ 

تاني يوم رجع دياب وش الفجر وهو مبتسم علي مرح يونس اخوه 

كان حازم قاعد في الحوش

: كنت فين

دياب: كنت مع يونس برا 

حازم: و يحيي فوق

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


دياب: يحيي كان معانا 

حازم بصله بطرف عينيه

دياب اتنهد: ايوه فوق مع مراته

حازم وهو طالع: روح جهز نفسك علشان النهارده يا قاتل يا مقتول.... 

الفصل الرابع والخمسين

دياب دخل الاوضه وبص علي امه اللي نايمه وتنهد قرب منها وميل باس راسها خديجه فتحت وبصوت تعبا*ن

: صباح الخير 

دياب: صباح الفل يا ست الكل... دياب اتنهد وكمل... نايمه وانتي معيطه رغم انك عارفه ان كل دا مش حقيقه

خديجة: ورغم كدا زعلت اوي

دياب: ياستي دا قالها وقبل ما يقولها كان ردك ليا 

خديجه ضحك: ماشي يا سيدي.

خديجه بصت مكان بيبص دياب وكان بيبص علي فيروز اللي اتقلبت وهي نايمه.. وشها الاحمر وشعرها الاسود الطويل مغطي وشها شفا*يفها ورموشها الطويل 

خديجه: حلوه صح؟

دياب بعدم تركيز: قوي 

خديجه ابتسمت وهي بتبطب علي كتف

: شوف مراتك وانا نازله 

دياب فاق: لا تنزلي فين خليكي قاعده لسه بدري

خديجه: يعم انت مالك عايزه اشوف ابوك قبل ما يمشي وبعدين اللي اسمها فتحيه زمانها مشيت 

دياب هز راسها وهي طلعت 

دياب قعد جنب فيروز علي السرير وزاح شعرها علي جنب وميل با*سها 

دياب: صباح الخير... صباح الحلاوة والجمال والورد والعسل 

ومع كل كلمه كان بيبو*سها 

فيروز اتع"لقت في رقبته بنوم... ودياب بينهج

:  جالك قلب تنامي وانا مش جنبك

فيروز همهمت بنوم: علي اساس انت مانمتش 

دياب دفن راسه في رقب*تها وهو بيبو*سها

: ولا حطيت راسي ولله 

فيروز صر*خت: اااه برا*حه 

دياب زي ما هو وتمتم: انتي اللي حلوه اعملك ايه

حازم باس راس خديجه واخدها في ح*ضنه

: وحشتيني قوي

خديجه: دا هو يدوبك سواد الليل 

حازم: انتي مش عارفه سواد الليل دا عمل فيا عمايل

خديجه ابتسمت.. وحازم بعد وشها عن حضنه وميل با*سها

حازم: علي عينيا اسيبك دلوقتي بس دياب زمانه مستنيني 

خديجه ابتسمت ورجعت حضنته تاني 

خديجه: دياب فيروز مجنناه و مش فاضيلك

حازم: خليه ياخد راحته لسه بدري اصلا... اممم وممكن انا كمان اخد راحتي 

خديجه ضحكت ومسكت حازم من اطرف الجلبيه وشدته لتحت علشان يميل وبا*سته علي خده

: خد بالك من نفسك ومن الواد الحيله

حازم باس راسها:حاضر 

رحيم طلع من الحمام وقرب من شهد اللي نايمه علي السرير ولسه هيشيلها 

شهد بخوف: اوعااا اوعاا 

رحيم بخوف: في ايه

شهد: متقربش مني علشان النونو مينزلش 

رحيم باستغراب: ينزل ليه

شهد: انت قولتلي لو جريت او لعبت او عملت اي حركه النونو هينزل

رحيم اتنفس براحه وهو مميل يشيلها 

: خضتيني يا شيخه

شهد وهي متعلقه في رقبه رحيم

: هو النونو ازي عايش جوه من غير اكل ولا هوا

رحيم وهو بينزلها جوا البانيو

: اممم لا هو بياكل ويتنفس معاكي 

رحيم ساعدها تستحمي وقعد يفهمها شويه حاجات بعد شويه رحيم طلع وهو شايلها حطها علي الكرسي اللي قدام التسريحه

رحيم: لوقعدتي هاديه لحد ما الملك شعرك دا هجبلك شوكولاته ونتفرج علي  فيديوهات ازي البيبي عايش جو بطنك

شهد ببراءة: ما انا قاعده ساكته اهو 

رحيم: هعمل نفسي مسمعتش حاجه

رحيم فصل يجيب في شعرها من هنا ومن هنا وهو مش عارف يلمهم رحيم نفخ بضيق في اللحظه دي دخلت مريم: صباح الخير 

رحيم: كويس انك جيتي يا ست الكل تعالي اتصرفي في شعرها دا 

مريم ضحكت وهي بتاخد منه المشط وبتكمل مكانه 

مريم: شهد الحلوه عامله ايه؟ 

شهد: كويسه يا طنط

شهد: امم اول حاجه مسميش طنط قوليلي يا ماما زي رحيم.. والبيبي عامل ايه؟

شهد ببراءة: هو جوا بطني ازي هشوفه واعرف اخباره

مريم بصت لرحيم اللي نايم علي السرير بالعرض ورجليه علي الارض: الدكتور قالتلك في الشهر الكام؟

رحيم: مش عارف التاني ولا التالت 

مريم: هتروح تعمل اشاعه امتي 

رحيم: مش عارف ولله يما 

مريم خلصت لف شعر شهد وعملتله ضفيره وراحت قعدت جنب رحيم علي السرير اللي قام قعد وخدت الجاكت اللي مرمي علي طرف السرير وطلع شوكولاته 

رحيم: خدي يا شهد.. رحيم ادي واحده لشهد وواحده لامه اللي اتكلمت بحنيه وهي بتحط ايدها علي كتفه

: انا مش عارفه ازاي قربت منها وهي في حاله زي دي ...دا غلط... بس خلاص حصل اللي حصل والحمد الله بس انت مش شايف ان في حالتها دي هي مش عارفه تهتم بنفسها هتهتم بطفل كمان 

رحيم اتنهد: هي ليها عمليه هتتعمل في انجلترا انا قولت هعملهالها اول ما اجيبها هنا والكل يعرف الحقيقه بس بعد موضوع الحمل سالت الدكتوره قالت مينفعش بس ان شاء الله بعد الولاده هعملهالها

مريم ابتسمت: ان شاءلله 

دياب و حازم قاعدين في العربيه بعيد شويه 

تلفون حازم رن

زين بعصبيه: انتو فين؟

حازم: مش عايز حد فيكم معايا

زين: يعنى ايه مش عايز حد معاك انتو فين بقولك

حازم قفل التلفون في وشه.. 

محمد: الوقت عدي ولسه مجتش 

فتحيه: اصبر شويه وان شاءلله هتيجي... وصلت رساله لي فتحيه.. *"اسفه مش هقدر اجي"* 

فتحيه: بص بص بنت ال*** باعته رساله 

محمد: كنت عارف انها بتضحك علينا اصل مين هيدي حد المبلغ دا

فتحيه: لا هي مفكره نفسها بتلعب علي مين ولا علشان احنا غلابه خدت اللي هي عايزها ورمتنا والله اقول لحازم بيه علي كل حاجه 

فجاءة جت عربيه ونزل منه اتنين وحطو حاجه علي راس محمد وفتحيه وهما بيحاولو يقاومو 

حازم: اطلع وراهم... 

محمد وفتحيه وقاعدين علي كراسي و مربوطين 

جيجي: بقا انا يا زباله تضحك عليا واحده معفنه زيك

فتحيه: يا هانم انتي اللي ضحتي علينا ومش عايزه تديني فلوسي 

جيجي: فلوس اي يا بنت *** هو انتي عملتي حاجه علشان اديكي فلوس

فتحيه: اه يا هانم كل اللي قولتيلي عليه عملته

جيجي بغضب:كنت عارفه اني اخترت واحده وس*** طماعه بس المره الجايه هنقي صح

محمد بخوف: طاب يا مدام ما احنا عملنا كل اللي قولتي عليه

جيجي: ولله يونس ويحيي اللي طلعو من البيت علشان شغل.. هو دا اللي طلبته منكم ولا طلبت توقعهم في بعض خديجه وحازم اللي بتمشو في الزرع هو دا الطلاق ولا مرات دياب اللي لسه حامل 

فتحيه: مين قالك الكلام دا يا هانم ولله كل اللي طلبتيه حصل 

جيجي شاورت لواحد من الحراس

الحراس باحترم: يونس ويحيي لسه النهارده جاين من مصر (القاهره)  كان عندهم شغل... حازم ومراته كانو بيتمشو قدام القصر بتاعهم وماسكين ايدين بعض من نص ساعه... دياب لسه طالع من عند دكتورة نساء بيطمن علي الطفل 

فتحيه: الرجل دا كداب ولا لتكوني عامله كل دا علشان مش عاوزه تدينا الفلوس بس انا اوديكي في داهيه وقول لحازم بيه علي كل حاجه 

جيجي ضحكت: دا لو طلعتي عايشه يا قمر

جيجي رفعت عليها المسدس ولسه هتضرب ايد رفعت المسدس لفوق

: تؤ تؤ مينفعش توسخي اديكي الحلوين سبيهملي انا.. دياب اخد المسدس وحطه في جيبه لف اديها ورا  ضهرها وربطهم 

جيجي بصت علي الحرس لقيتهم كلهم علي لارض

: اوعاا يا ابن حاااازم الكلب

حازم كان وقف بعيد شويه وسمع الصوت 

حازم وهمس: جيجي

جيجي: هااا جيجي كويس انك لسه فاكر بجيجي اللي رميتها هي واخوك اللي مات بسببك ولله ما هرحمك ولو بعد ميه سنه هقتلك

دياب مسكها من شعرها بقوه: احترمي نفسك يروح امك انتي عارفه واقفه تتكلمي مع مين دا سيدك يا بنت***

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


دياب همسلها  في ودنها

: دا انا اللي هولعك فيكي انتي والكلاب دول بجاز وسخ زيكم 

حازم بصوت عالي: ديااااااب وقبل ما دياب يستوعب حاجه كان.

الفصل الخامس والخمسين 

حازم بصوت عالي: دياااااب 

وقبل ما دياب يستوعب حاجه كان حازم زقه ووقع علي الارض وحازم جات فيه طـ.ـلقه 

دياب قام بغضب وفرغ طل*قات المسد*س كله في الحارس اللي قام من الارض وضرب الطـ.ـلقه دي

هنا دخل زين ويحيي ويونس وسليم ورحيم ومعاهم يوسف و كلهم جريو علي حازم

يونس: ابوي

دياب: خددوه علي المستشفى بسرعه 

يونس اخد حازم علي المستشفى وكله طلعو معاه معادا دياب اللي بص لجيجي وفتحيه بغضب 

قدام قصر الهواري دياب رابط جيجي ومحمد وفتحيه جمب بعض وماسك جركن جاز وبيلف حواليهم بهدوء

دياب: ابني اللي راح بسببكم ودخولكم بيت الهواري وابوي اللي في المستشفى..

بص لمحمد وفتحيه

: كل مره مديت ايدك الو*سخه علي مراتي 

محمد بخوف: يابيه والله مليش دعوه ونبي يا بيه ارحمني ابوس ايدك.. دا.. دا فتحيه هي اللي عملت كل دا

فتحيه: نعم يخوي هو ان مكنش عجبك الكلام مكنتش دخلت وبعدين مين اللي كان بيربطها وبيعذبها وينيمها من غير اكل 

دياب ابتسم بسخرية وهو بيطلع الولاعة من جيبه 

جيجي بتبصله بشر بس 

محمد بدموع: ونبي يا بيه لا 

دياب رما الولاعه علي الارض

دياب رما الولاعه علي الارض

ونار مسكت فيهم وهما بيصرخو 

دياب وهو داخل القصر 

: شويه كدا وطفيهم مش عايزهم يموتو 

الراجل هز راسه... 

دياب وهو داخل قابل فيروز

فيروز بدموع: خلينا نروح نشوف عمي حازم بالله كلهم راحو وانا لا

دياب خدها بالحضن

: اهدي هو كويس جرح بسيط لسه متصل بيهم وطمنوني

فيروز هزت راسها وهي بتمسح دموعها

دياب: تعالي 

دياب اخدها وطلعو برا وشافت شكل محمد و فتحيه فيروز استخبت في حضن دياب من الخوف بسبب شكلهم 

دياب: ولعتلك فيهم 

فيروز اتنفضت بخوف وبعدت عنه

فيروز بدموع: حرام عليك ليه عملت كدا 

دياب بصوت عالي: حرام عليا وهو مش حرام عليهم اللي

عملو فيكي مش حرام عليهم امه اللي واقفه تعيط بحصره دي.... شاارو علي ام محمد اللي واقفه علي الباب... ومراته الحربايه اللي كانت عايزه تفرق البيت ابوي اللي في المستشفى..

دياب مسح علي وشه بغضب : غوري من وشي علي فوق...

فيروز طلعت جري علي فوق ودياب قرب منهم وهمس

: شوفتو قولتلكم هولع فيكم بجاز وسخ 

دياب وهو داخل

: ابعتهم المحكمه وانا هرفع عليهم محامي ومش هسيبهم غير لما اتأكد انهم خدو مؤابد 

عند فيروز كانت قاعده علي السرير بتعيط حست بايد علي كتفها رفعت وشها وكانت امها اترمت في حضنه

ام محمد بحزن: جوزك معاه حق هما غلطو ويستحقو العقاب لو راحو المحكمه كانت هتحكم عليهم بالإعدام علطول لو مكنش عمل كدا مكانوش هيقفو عند حدهم

فيروز بدموع: ب.. بس حرام عليها يما د.. دا ولع فيهم

امها طبطبت عليها 

: هو كبير بلد ودا شغله وادري بيه

دياب دخل بجمود واتجه للحمام

: حضريلي هدوم غير دي

ام محمد: شوفي جوزك يا حبيبتي وحاولي تصالحيه 

فيروز هزت راسها وام محمد طلعت فيروز بصت علي الكومدينو لقيت بطاقه دياب ابتسمت بتفكير.. شويه ودياب طلع 

وقف علي الكومدينو وهو بيدور علي البطاقه 

دياب بضيق: مشوفتيش البطاقه بتاعتي

فيروز ببرود: لا شوف كنت حطتها فين اخر مره وهتلاقيها

دياب: كنت حطتها هنا 

فيروز: اممم معرفش 

دياب: ابوي وصل لو عايزه تطمني عليه...

ونزل

حازم دخل من الباب وجاي معاه تقريباً البيت كله ويوسف 

دياب كان نازل من فوق قرب من حازم وميل باس ايده

: الف سلامه يا حج عليك

حازم: بقا يا ابن الكلب انا اخد الرصاصه مكانك وكله جه الا انت 

دياب ضحك: كنت بولعلك في الوسخين اللي عملو كدا يا حج

حازم: ولعت فيم بجد

دياب: دا انا من يوم ما شوفتهم ومبقولش غير هولع فيهم ودياب لما يقول حاجه لازم تتعمل

حازم اتنهد: ربنا يهديك

دياب بص علي خديجه اللي عيونه مليانة دموع

: خلاص يا ست الكل مااهو زي الحصان 

خديجه بدموع: الحمدلله انها عدت بخير

دياب ضحك: الحب الحب يا عم. 

فيروز اتقدمت بإحترام

: الف سلامه عليك يا عمي 

حازم: الله يسلمك يا بنتي 

ليليان دخلت من الباب وهي بتعيط واترمت في حضن حازم

ليليان: بابا

حازم: حبيبة بابا انا بخير والله 

ليليان بشهقات: انا.. خوفت عليك اوي.. انت كويس 

حازم: يابنتي انا كويس والله 

ليليان: انا هقعد معاك لحد متخف واتاكد انك كويس 

حازم: نعم يما تقعدي معاي لحد مخف اي... 

بص لابراهيم اللي واقف بعيد شويه بإحترام

: انت تاخد مراتك وتمشي اخر النهار مش مبقلهاش شهر متجوزه وكل يوم ناطه 

ليليان ضحكت وهي بتمسح دموعها

: كدا يا بابا مش عايزني 

حازم: يا حبيبتي انتي مبقالكيش شهر متجوزه ودا غلط كملي سنه وانا هاجي اخدك من قلب بيتك تقعدي معاي شهرين 

ابراهيم بإحترام: عادي يا حازم بيه لو حابه تقعد معاك ماعنديش مانع

حازم: لا يا ابني انا بخير اخر النهار خد مراتك وامشي 

ابراهيم: حاضر يا عمي 

الكل اتجمع وهما بيتكلمو علي اللي حصل وفيروز بتقدم ليهم عصير وضيافه

اليوم خلص في ضحك وهزار بليل

حازم: يلا يا هش كل واحد علي بيه انا راجل تعبان وعايزه انام

دياب: قوال يا حج انك عايز تس*تفرد بست الكل 

حازم: غور من هنا يا وس*خ

فيروز كانت قاعده في المطبخ وشهد معاه بيعملو حاجه

بعد وقت دياب طلع

دياب دخل لاوضه والنور كان مطفي دياب ولع النور وكانت فيروز قاعد وقدامه ع تورتا علي التربيزه ولابسه فستان ازرق لحد الركبه ومفتوح من علي ضهر وبتولع الشمع

دياب قعد جنبيها 

: اي دا

فيروز همست وهي بتقرب منها

: كل سنه وانت طيب.. وحقك عليا متزعلش مني


#سلطان_الصعيد 

فصل 16

دياب أخذ نقطة صغيرة من الكريمة على الكيكة، وهو يبتسم، ثم همس بصوت خافت:


– "وكل سنة وإنتِ في حياتي نعمة ما أقدرش أوصفها."


فيروز ابتسمت بخجل وهي تحاول تدارك الموقف:


– "دياب... دياب، استنى بس، لسه ما خدتش هديتك!"


رد عليها وهو ينظر في عينيها بمحبة:


– "أنا مش عايز هدية... وجودك جنبي هو أحلى هدية."


فيروز مدت يدها بصندوق صغير كانت قد وضعته بجانبها، وناولته إياه بابتسامة خجولة.


دياب أخذ العلبة بدهشة:


– "إيه دا؟"


فيروز:


– "افتحها... وهتعرف."


فتح دياب العلبة بفضول، فتفاجأ باختبار حمل موضوع داخلها. رفع عينيه نحوها، وملامح الذهول تملأ وجهه:


– "حامل؟!"


فيروز بهدوء:


– "لسه في أول شهر..."


ابتسم دياب بسعادة، واقترب منها ليضع قبلة هادئة على جبينها وقال:


– "ربنا يباركلي فيكِ ويحفظكم ليا."


فيروز ابتسمت:


– "ويبارك فيك يا دياب."


ثم نظر إليها بدهشة خفيفة وقال:


– "بس قوليلي... عرفتي إمتى إن النهاردة عيد ميلادي؟"


فيروز ضحكت وأخرجت بطاقة صغيرة من حقيبتها:


– "أنا كنت سامعة من زمان إن عيد ميلادك في الشهر ده، بس اليوم بالضبط معرفتوش غير مؤخرًا."


ضحك دياب:


– "يعني لبستِ اللبس ده، وجهزتي الجو ده كله... وفي الآخر تقوليلي حامل؟ ده أنا كنت فاكر مفاجأة تانية خالص."


فيروز ضحكت بخجل:


– "لأ يا سيدي، إحنا هننام النهاردة بهدوء وسعادة، من غير أي مغامرات."


ضحك دياب وأخذ يدها بلطف:


– "أهم حاجة إنك جنبي... دي أجمل بداية لسنة جديدة."

*****************


كانت ليليان مستلقية على السرير، حين شعرت بإبراهيم يقترب وينام بجانبها. التفتت إليه بابتسامة باهتة ممزوجة بالسخرية الصامتة، ثم جلست بهدوء وقالت بصوت خافت:


– "إبراهيم... هو أنا مش حلوة في نظرك؟"


نظر إليها إبراهيم باستغراب، وعدّل جلسته ليواجهها:


– "بتقولي كده ليه؟"


قالت وهي تحبس دموعها:


– "إحنا بقانا أكتر من شهرين متجوزين... وإنت لسه مش قادر تقرب ليّ زي أي زوج طبيعي... في إيه؟"


اقترب منها إبراهيم بلطف، ومد يده ليمسح دموعها بحنو:


– "مالكش ذنب في حاجة، والله... إنتِ زي القمر، وكل حاجة فيكي جميلة... أنا اللي محتاج وقت، وده تقصير مني مش منك."


أخفضت ليليان عينيها وقالت بصوت مكسور:


– "أنا بس نفسي أبقى أم... قبل ما العمر يجري بينا."


ضمها إبراهيم إلى صدره بحنان شديد، وهمس بهدوء:


– "وهنبقى، إن شاء الله... ربنا يرزقنا بالذرية الصالحة، مش واحد بس... هنجيب كتير بإذن الله."


نظرت له بعينين دامعتين:


– "بس إمتى؟"


ضحك إبراهيم بخفة، وربت على يدها:


– "قريب إن شاء الله... لما يكون الوقت مناسب، وكل حاجة تبقى بخير."


مرّ الوقت، وهدأ الجو، وكانت ليليان مستندة إليه بصمت واطمئنان. قطعت السكون بصوت خافت:


– "إبراهيم؟"


– "هممم؟"


– "كان في حد في حياتك قبل كده؟"


تنهد إبراهيم بعمق، وقال:


– "كان، لكن كل واحد فينا شاف طريقه... وهي اختارت حياتها، وأنا اخترتك إنتِ... وبقيت شايفك أنتِ النصيب اللي كنت مستنيه."


ليليان رفعت رأسها بهدوء:


– "اسمها إيه؟"


ابتسم إبراهيم، وجذبها برفق نحوه:


– "كان زمان... دلوقتي أنتِ الحاضر والمستقبل. خليكِ جنبي، دا أهم من أي أسماء راحت."

***********


خرجت رويدا من الحمام، وقد لفت حولها منشفة كبيرة، تمشي بخطى هادئة نحو غرفة الجلوس.


كان يونس جالسًا أمام التلفاز، يقلب القنوات بملل ظاهر على ملامحه.


وما إن رآها، حتى اعتدل في جلسته بانتباه واضح، وعيناه تتأملانها بإعجاب هادئ.


تنهد وقال بصوت ناعم:


– "رويدا... تعالي."


اقتربت رويدا وجلست بجواره، ثم نظرت إليه باستغراب ممزوج بالبراءة:


– "في حاجة؟"


مد يونس يده برفق، وأزاح خصلة شعر كانت تغطي وجهها، ووضع يده على كتفها بهدوء، وقال بنبرة خافتة:


– "وحشتيني جدًا في الأيام اللي بعدتي فيها عن البيت."


كان يحاول أن يكون هادئًا، كما نصحه سليم من قبل، ليصل إلى قلبها دون ضغط أو قسوة.


ثم مال برأسه ليضعه على كتفها بلطف، وكأنه يطلب الأمان الذي افتقده.


نظرت إليه رويدا بذهول وارتباك، وهمست:


– "يـ... يونس؟"


فأجابها بصوت منخفض مطمئن:


– "هششش... متتكلميش... بس خليكِ جنبي شوية."

*****************

تاني يوم 

الكل قاعد علي الفطار دياب وفيروز لسه نازلين ودياب قعد جنب حازم

حازم بهمس: سبع ولا ضبع

دياب بهمس: عيب عليك سبع بس عرفت منين

حازم ابتسم: مفيش حاجه تخفي علي حازم سليمان 

حازم بص ليونس اللي قاعد يأكل بضيق ورويدا اللي قاعده جنبه بتبص في طبقها بتوتر. 

حازم: ايه يا يونس يا حبيبي اخبارك ايه؟ 

يونس بضيق: بخير يا حج

حازم: مالك شايل طاجن ستك ليه زرعته بن وغرقت 

يونس: لا يا حج مفيش حاجه 

حازم: شكلها نصايح عمك سليم مجابتش نتيجه 

يونس: لا جابت و

هنا رويد شنقت جااامد 

يونس وبيحرك ايده علي ضهره

: هحيلك بعدين يا حج

هنا نزل رحيم بنشاط اخد ساندويتش سريع

: صباح الخير يا جماعه

مريم: رايح فين يا حبيبي اقعد افطر

رحيم بيأكل بسرعه: معلش يا ست الكل عندي مشوار مهم.. واه خدي بالك من شهد انا سبتها نايمه فوق

مريم: حاضر يا حبي

فاطمه نشفت ايده لما سمعت الباب وراحت تفتح

فاطمه: رحيم.. خير في حاجه ؟

رحيم: امم هو ماينفعش اجي لأختي زياره

فاطمه: لا اتفضل 

رحيم دخل وقعد: امال فين يوسف

فاطمه: مشي الصبح عنده شغل... تشرب حاجه 

رحيم شدها من ايدها تقعد جنبه

: لا... تعالي

رحيم اتنهد وهو بيمسك اديها بين اديه وبحنيه

: يوسف قالي انك عايزه تسيبي البلد وتبعدي عننا رغم انه يقدر ينقل شغله هنا بكل بساطه

فاطمه بتوتر: لا عادي ليه ينقل ويعذب نفسه وكدا كدا كل حاجه هناك 

رحيم اتنهد: فاطمه احنا بنحبك ولله... هو بابا طول عمره كدا مابيسألش علي حد ولا انتي ولا انا علي فكره انتي هتروحي تحكيله هيسمعك ويديكي نصيحه غير كدا هو مش هيسأل 

فاطمه بدموع: وماما ؟؟

رحيم: اظن ماما كان كل مره بتسألك لو في حاجه انتي

كنتي بتصديها وتبعديها لحد هي متعوده بس ولله مانقدر نعيش من غيرك وبابا لو عرف مش هسيبك ابدا ولا ماما وخصوصاً عمي حازم

فاطمه بدموع اكبر: بس انا عمري ماشفت الحب غير مع يوسف عمري ماشفت الحب منكم 

رحيم اتنهد: علشان انتي كنتي واخد جنب 

فاطمه بدموع: ب.. بس.. ان.. 

رحيم اخدها في حضنه وباس راسها

: بس بقا بلاش جنان ورجعلي لعقلك وانا هقول لبابا انك عايزه تسافري وهتشوفي رد فعله 

فجاءة نط يوسف بينهم وهو بيحضن فاطمه بدل رحيم

: بعد اذنك يسطا ممنوع اللمس 

رجع بص فاطمه وهو بيبوس راسها

: زعلك في حاجه الو*سخ دا 

فاطمه ابتسمت وسط دموعها

: لا 

رحيم: ياعم واحد واخته ايه الدخلك 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

لا 

رحيم: ياعم واحد واخته ايه الدخلك 

............

دياب قاعد علي السرير بتكلم في الفون وفيروز لسه داخل الاوضه

دياب بضحك: جواز ايه بس اللي يخليني انساكي عامله ايه انتي بس يا قمر...

الفصل السابع والخمسون


دياب بضحك: جواز ايه بس اللي يخليني انساكي.  اخبارك ايه يا قمر.. دياب حس بدخول فيروز بصلها بطرف عينه وشاف تعبير وشها.. دياب فتح الاسبيكر ورمي التليفون علي السرير وهو بيبص لفيروز اللي واقفه عند الدولاب ووبتبص قدامه بعدم اهتمام

دياب: اممم معاكي يا قمر كنتي بتقولي اي

طلعت صوت بنت من التليفون

: كنت بقولك ابعتلك التصميم علي الواتس ولا مع ابراهيم لما يجي 

دياب: طاب ايه رأيك تيجي وتشرفي علي العمال انتي

وهما بيشتغلو 

قمر: معلش والله يادياب بيه مش هقدر انت عارف محسن جوزي عنده ضغط في الشغل 

دياب: ماشي تمام ولو احتاجتي  حاجه انا موجود 

قمر: ماشي سلام

دياب: سلام 

فيروز كانت سامعه كل حاجه وبتمثل البرود فجاءة حست بدياب بيحضنها من ورا

دياب: مالك؟

فيروز: مين دي ؟

دياب زي ما هو: دماغك راحت فين ...انا ممكن اكلم واحده غيرك... انتي عارفه ان الصعيد بيكتفي بواحده بس وانا مش فاضي للحوارت اللي زي دي انا مش فاضي ابص ورايا حتي... وبعدين انا عندي اللي ماليه عيني.. سكت شويه وكمل...وقلبي

فيروز اتعدلت ليه بدلال : انا عمري مشكيت فيك بس تقدر تقول غيرت شويه صغننين يعنى 

دياب باس جبينها: غير براحتك يا وحش

رحيم اتنهد: انا.. يعنى ك.. كنت خايف ل لا تنساني ولا ترفضني...غمض عنيه وكما بالم.... ا. او ممكن يكون في حد في حياتها قبلي بجد

زين بصله بهدوء: رحيم هي لو نسيتك هتحكيلك كل حاجه وافقت تبدأ معاك من اول وجديد تمام.. اما من ناحيه ترفضك انت مش ناقصك حاجة يا حبيبي 

رحيم: ط.. طب لو في حد في حياتها

زين: معتقدش كان دور عليها

رحيم اطمن نوعا ما... ميل يبوس ايد ابوها : ربنا يخليك لينا يا حج

زين: رحيم انا جنبك علطول وامك واخواتك البنات ولاد عمك وعمامك كلنا جنبك بطل تشيل ف نفسك 

رحيم ابتسم: ربنا يخليكم ليا 

زين: هااا بقا ناوي تسافر امتا علشان العمليه 

رحيم: في الشهر السابع علشان تجهيزات العمليه وهتولد هنا

زين: انا ممكن اجي معاك او امك علشان متبقاش لوحدك

رحيم: لا يا حج مش هحتاج حد ان شاءلله ولو احتجت

هتصل بيك وانت هتيجي علطول 

زين ابتسم: اكيد... يلا بقى روح شوف مراتك وفطرها هي مش بترضي تفطر مع حد غيرك

رحيم ابتسم بحماس وهو طالع: ااه صحيح  فاطمه عايزه تسافر تعيش في القاهرة مع يوسف 

زين: ازي يعنى انا مش هخلي بنتي تبعد عني واحنا متفقين مفيش سفر وهينقل شغله هنا

رحيم بلامبالاه: معرفش اسألها 

زين: انا رايحلها دلوقتي 

رحيم ابتسم علي ابوه وطلع 

يونس قاعد في صالة الجناح بتاعته بيهز في رجله بتوتر وشويه يحرك ايده علي راسها او رقبته... لحد م طلعت خديجه

يونس بلهفه: كلمتيها؟

خديجه ابتسمت بطمأنينه : اه 

يونس: انا مش عارفه اسكتها ولله ومن الصبح وتعيط ورافضه تكلمني 

خديجه: خلاص هي كويسه ادخل شوفها... ومشيت

يونس لسه دخل قابل رويدا لسه طالعه واثار الدموع في عنيها 

رويدا: اسفه

يونس اتنهد واخدها في حضنه

: انا اللي اسف حقك عليا انا لما صحيت لقيتك بتعيطي اتعصبت عليكي وزعقت فيكي

رويدا بدموع: علشان انا غبيه

يونس بعد وشها عن صدره بسرعه

: دا انا اللي غبي اقسم بالله 

رويدا ضحت وسط دموعها ويونس مسحلها

: خلاص بطلي عياط وهجبلك شوكولاته

رويد بضحك: مبحبهاش 

يونس: يااا لهوي في بنت متحبش الشوكولاتة 

رويدا باستغراب: اه انا 

يونس: علشان الشوكولاتة مبتحبش الشوكولاتة اكيد

رويدا ضحكت واستخبت في حضنه تاني 

يونس باس راسها: ربنا يحفظك ليا يارب

فاطمه: انهي احلي؟

يوسف قاعد علي السرير وفاطمه قدامه بتوريه لون مانكير 

يوسف بضيق: مش فاهم يعنى فين الفرق؟ 

فاطمه: يووسف لا بجد ركز في فرق كبير بين اللونين 

يوسف: فين يا فاطمه الاتنين احمر.. بصي علي العموم حطي من دا لونه لامع كدا وحلو في ايدك اصلا 

فاطمه: يعنى عجبك دا

يوسف: ايوه

الباب رن يوسف قام: هشوف مين واجيلك

يوسف فتح وكان زين

يوسف: عمي اتفضل

زين بلهفه: فين فاطمه 

فاطمه نازله من فوق : خير يا بابا في حاجه 

زين: عايز اتكلم معاكي 

يوسف: اتفصل يا عمي اقعد الاول 

زين قعد وفاطمه ويوسف اتحجج علشان يسيبهم براحتهم: هروح اعملك شاي يا عمي

فاطمه: هروح ان.. 

يوسف: لا خليكي مع ابوكي

فاطمه رجعت قعدت جنب زين

زين غمض عنيه: انا قصرت معاكي في حاجه يا فاطمه 

فاطمه بحرج: لا انا اللي كنت بقصر علطول

زين: امال عايزه تسيبي البلد ليه

فاطمه بدموع فرحه ان لهفة ابوه دي ليها

: ولله ما هسيبها انا قولت رحيم اني خلاص مش همشي 

زين اتنهد واخدها في حضنه باس راسها: انا اول ما رحيم قالي كنت هتجنن 

فاطمه حضنته بندم علي كل مراحل كانت فيه وحشه ومحستش بيهم 

هنا دخل يوسف وفاطمه بعدت ومسحت دموعها

: يوسف ممكن يعني اروح بيت بابا يومين

يوسف ابتسم: اكيد انا كدا كدا هضطر اسافر النهارده بليل  علشان النقل  

زين باس راسها تاني: هستناكي انا وامك متتأخريش 

فاطمه هزت راسها وهي بتهمس

: حاضر

ليليان بخجل مطلعه راسها من الحمام 

: ابراهيم ممكن تجبلي هدومي عندك في الدلاب اهم

ابراهيم بستغراب:عندك الفوطه لفيه وطلعي 

ليليان بخجل: لا... هات انت الهدوم بس 

ابراهيم بخبث: اممم ماشي... بس فين انا مش شايف حاجه 

ليليان: اهو قدامك البجامه السوده دي

ابراهيم: يا بنتي مش شايف حاجه 

ابراهيم فضل يطلع هدوم من الدلاب ويرمي

: فين 

ليليان طلعت بضيق: حرام عليك بطبقهم بالعافيه.. وبعدين البجامه اهي اهي 

ليليان رفعت وشه لقيت ابراهيم بيبصله بوقاحه سهمست بحجل

: سااافل

ابراهيم بوقاحه: تحبي اوركي السافله بجد 

ليليان بصتله بستغراب من تصرفاته

التلفو ابراهيم رن 

ابراهيم رد: الو ايوه يا قمر 

ليليان بصتله بصدمه من جراته انه بيقول اسم بنت قدامه

: لا لا هجيلك قريب.. نتقابل في شقتك ولا مطعم

هنا ليليان مقدرتش تمسك نفسها وخدت التلفون منه بغضب

: ياسفله يا وسخ**بترني علي حوزي وعايزه يجيلك

الشقه لو اتصلتي علي الرقم دا تاني مش هيحصل كويس فاهمه وقفلت التلفون 

ابراهيم بخبث وهو بيقرب منها

: اي دا

ليليان بتوتر: ابعد وبعدين انا عايزه راجع بيت ابوي 

ابراهيم بيقرب منها اكتر 

: وماله

ليليان شهقت بفخفه لما سقط علي السرير وابرهيم ميل 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

ابراهيم: تروحي فين يما 

ليليان بتوتر: بيت ابوي

ليليان صرخت بخجل لما ابراهيم سحب الفو*طه من علي*ها 

ابراهيم بوقا*حه: كدا احلي... ابراهيم عطاها الفوطه تاني وهو بيضحك

: علي فكره دي عميله عندنا انا وأخوكي دياب.. وانا بتعامل معاها من زمان وجوزها يعرف بينا شغل يعنى بس انتي الي دماغك بتحدف شمال

ليليان بخجل: اسفه

ابراهيم بوقا*حه: المتجو*زين مبيعتزروش كدا 

........... 

فاطمه قاعده بتكلم يوسف فديو في الاوضه بتعتها في بيت ابوها 

زين: فاطمه نمتي

فاطمه: هقفل دلوقتي علشان بابا بينده عليا

يوسف: خدي بالك من نفسك

فاطمه: ماشي

فاطمه قفلت وفتحت الباب لزين

نعم يا بابا 

زين حط دراعه علي رقبتها

: تعالي مجهزلك حتة فلم والفشار الي بتحبيه 

فاطمه ابتسمت: ورحيم

زين: ورحيم يا ستي وشهد وامك حتا البت رويدا جبتهالك من جوزها

فاطمه ابتسمت ومشيت معاه وهي بتساله علي نوع الفلم 

زين قاعد في حضنه فاطمه والنحيه التانيه رويدا ورحيم قاعد وفي حضنه شهد ونحيه التانيه مريم

فاطمه بصتلهم بحب ودموع

فاطمه: بابا عشطانه هروح اجيب ميه 

مريم: هروح اجبلك انا يا حبيبي 

فاطمه: لا متعبيش نفسك.. اجبلك حاجه معاي وانا جايه يا رويدا 

رويدا: لا 

فاطمه: وانت يا زفت

رحيم بصله بطرف عينه ورما عليها المخده

: غوري من هنا يا بت الج**

فاطمه ضحكت وهي نازله

فيروز حتط طبق كنافه قدام دياب وسندت علي التربيزه قدامه

:مرات عمي قالتلي انك بتحب الحلويات

دياب: انا بحب حاجتين انتي والحلويات

فيروز ابتسمت بخجل

: طب كل وقولي اي رايك

دياب: طب انزلي شويه واقولك اي رايي.

فيروز ضحت وميلت

: اهو 

دياب با"سها علي خدها

: والخد التاني 

فيروز ضحكت بنعومه  

دياب: بقولك اي ما تجي نطلع فوق وهقولك رايي بالتفصيل 

فيروز بحده: دياب.. فاطمه 

دياب بص وراه كانت فاطمه واقفه

علي الباب بخجل وبتفرك في اديها

فاطمه: ا... انا اسفه. مكنتش اعرف انكم هنا

دياب ابتسم: تعاالي يا فاطمه في حاجه 

فاطمه: ان.. انا كنت جايه اخد ميه 

فيروز ابتسمت: طب ومالك خايفه ليه تعالي 

فاطمه دخلت وفتحت التلاجه تاخد ميه

فاطمه: الله كنافه بتاعت مين 

فيروز: انا عملاها لدياب تحبي احطلك طبق 

فاطمه: هخلي ماما بكره تعملي وحده.. وانا قاعده مع بابا اسمع فيلم لازم اطلع 

فيروز: استني... فيروز ملت طبق كبير وادته لفاطمه

: خديه عمي زين بيحب الكنافه اوي 

فاطمه هزت راسها الدموع في عنيها ومشيت وقبل متوصل الباب لفت

: فيروز انا اسفه 

فيروز ابتسم: ولا يهمك 

فاطمه مشيت

دياب: اتغيرت

فيروز: اوي

دياب شدها تقعد علي رجله

: تعالي اقولك رايي بقا

......

تاني يوم كان البيت كله شغال نضافه وتركيب زينه بسبب قدوم شهر رمضان المبارك 

دياب واقف علي السلم خشب بيركب زينه

دياب: متاكدا انك قفلت المحاول يا زفت

يحيي بيبص في التلفون 

: ايوه يا باشا كله تمام اشتغل 

دياب: ولله انا مش مطمنلك بس ماشي

دياب اول ما مسك السلك علشان يركب فيه سلك الزينه اتهكرب دياب بعد عن ايده عن السلك بسرعه

دياب نزل بغضب ليحيي

: دا انا هطلع م**اهلك النهارده 

يحيي جري من دياب

دياب: لو راجل اقف متجريش زي النسوان

يحيي استخبا في خديجه 

: الحقيني يا ست الكل ابنك عايز يكولني 

خديجه: دياب مالك بخوك

دياب: ابن الكل** بقوله نزل السكينه بتاعت العداد قاعد يلعب كنت هتكهرب

خديجه مسكت ودن يحيي

: لما اخوك يقولك كلمه تسمعاه ماشي 

يحيي: اه اه حاضر يا ست الكل... وانت خد دول وكشرهم انت وابوك

دياب بصدمه: بقا انا دياب الصعيد اكشر توم وحازم سليمان

خديجه: ليه يا خوي نازل بريش وبعدين مفيش حد فاضي 

دياب: حاضر يا ست الكل تحبي اروح اطبخ

........ 

خديجه: كدا كل حاجه تمام ناقص حاجه.. اه ناقص دياب هو فين المغرب بياذن

خديجه قالت كدا وهي بتجهز السفره في اول ايام رمضان والكل متجمع ردت عليه فيروز

: برا عنده مكالمه مهمه 

خديجه بلهفه: اطلعي اديه كوبايه العصير دي من الصبح في الشغل وعينه طالعه وهيتاخر علي الفطار

فيروز: حاضر يا مرات عمي 

فيروز خت الكوبايه وطلعت كان دياب بيتكلم في التلفون وساند ايده علي الشجرة الي كانت بعيده شويه عن باب القصر 

دياب نها المكلمه ولف لقي فيروز واقفه

فيروز: افطار

دياب بص يمين وشمال يتاكد من خلو المكان... فجاء دياب سحب فيروز ورا شجره كبيره

فيروز بخضه: في اي

دياب: عايز افطر

فيروز رفعت الكبايه ببراء

: العصير اهو 

دياب بهدوء: شربيني انتي


#سلطان_الصعيد 

فصل 17

فيروز رفعت الكوبايه وهو بيشرب منها وعيونه عليها

فيروز نزلت الموبايه

:الف هنا

دياب قرب منها 

: تؤ الهنا كله 


فيروز شهقت: دياب إحنا ور"ا الش*جره عيب حد يشو*فنا

دياب:مش مهم

فيروز: دياب بطل جنان 

خديجه: دياب بتعمل اي عندك ورا الشجره تعالي الأكل هيبرد

دياب: أيوه أهو جاي يا ست الكل

الكل متجمع علي السفره اللي مليانه من خيرات الله ودياب عمال يحط أكل قدام فيروز

فيروز همست: دياب كفايه مش قادره 

دياب ميل عليها وبنفس الهمس

: فين اللي أكلتيه طبقك كله مليان 

رحيم ماسك الكُبايه وبيشرب شهد

شهد بالراحه متشربيش مايه كتير علشان البيبي

شهد: طب انا عشطانه اوي

رحيم اتنهد: لو الصيام هيتعبك متصوميش تاني 

شهد ببراءة: ما زينب ورويدا مرات دياب وماما مريم صايمين

رحيم: خلاص ماشي بس متشربيش مايه كتير كلي بقا

حازم: عملت الاشعه

رحيم: اه يا عمي ولد الحمدلله 

حازم بفرحه: الف مبروك 

ويونس ويحيي ودياب الكل باركله 

والكل كمل اكله وسط لمة

...... 

يوسف حاضن فاطمه من ورا وهي واقفه في المطبخ 

فاطمه: فاضل قد ايه ويأذن

يوسف: دقيقتين

فاطمه: يالهوي معملتش السلطه لسه..يوووه مش عارفه رفضت عزومة عمي حازم ليه

دياب لفها ليه: مينفعش نسيب بيتنا أول يوم رمضان لينا سوا

فاطمه: طب كنا جبنا اكل جاهز

يوسف مسك ايديها وباسها

: تؤ أنا عايز اكل من الايدين الحلوه دي

فاطمه ابتسمت بخجل

: حالا أحلي فطار

يوسف: وأنا هروح أجهز السفره في الجنينه

........ 

ليليان بتحط أخر طبق علي الترابيزه اللي علي سطح البيت اللي مزين بالنور وشكله جميل 

ليليان: بجد مكنتش أعرف إن ذوقك حلو اوي كدا

ابراهيم: عجيتك الزينه

ليليان: اوي

ابراهيم: ورينا بقا عامللنا اي أول يوم رمضان 

ليليان ابتسمت وهي بتشيل الغطا

: زي اي بيت مصري محشي

حازم راجع بـ العيله من صلات التراويح

يحيي: بقولك يا ابوي ما بلاش تصلي بينا التارويح بـ 3 أجزاء يعنى كفايه جزء الفاتحه والاخلاص زي بقيت الناس

حازم بصله بطرف عينه

: شيل ايدك يا زفت 

يحيي رفع ايده باستسلام وهو بيضحك 

: احنا اسفين يا حج

حازم طلع فلوس من جيبه 

: خد هات لامك حاجات من السوبر ماركت وشوف أعمامك لو حد هيجيب لمراته حاجه واخواتك 

يحيي بغمز: للله يسهله ست الكل

حازم: غور من هنا يا زفت

دياب ضحك: الصراحه هو مستفز

حازم: عملت أي مع المشكله اللي جات القاعده في الصبح

دياب: شفت الارض اللي غرقوها ولا حسنين لـ ولد جابر

بيطلع كام في السنه وبعد ماتاكد انهم مش قصدين خليتهم يدفعوا نص المبلغ والنص التاني يشلوا ولد جابر

حازم: ربنا يبارك فيك 

سليم: بقولك اي يا حازم كنت ناوي افتح مصنع اسمنت في القاهره في حتت الارض اللي في السحره أهو نستفيد منها

دياب: كويس يا عمي وانا عندي مصنع حديد هناك ممكن نعمل تعاقد مع بعض ونبيع الطلبيه كامله

حازم: توكل علي الله 

......

فيروز: دياب كفايه اكلته كله 

دياب قاعد علي الترابيزه الصغيره في المطبخ وبياكل كنافه 

:معروفه يعنى انا لوحدي صنيه.. ويلا هاتي طبق تاني

فيروز بصدمه: طبق تاني

دياب: اه

فيروز: لا بجد كدا كتير يا دياب واكل الحلويات كتير غلط علي فكره... يلا شيل معايا علشان نطلعلهم برا

فيروز ودياب طلعوا بِ الاطباق والكل متجمع برا بيتكلموا فيروز حتط الأطباق 

يونس لسه هيمد ايده ياكل

حازم بحده: يونس

يونس: حتا صغيرة والله ياحج مش هكتر

حازم: هو انا عبيط عنك 

يونس: حرام عليكي يا فيروز يعنى كنافه وبسبوسه وكيكه بالشوكولاته 

فيروز رفعت عنيها لدياب اللي قاعد جنبها

: ليه هو ماله

دياب: عنده السكر وراسه من جدي

حازم اتنهد: اشرب العلاج وكل ومتكترش فاهم 

يونس: حاضر يا حج والله 

خديجه طلعت من المطبخ بصنيه فيها كوبايه لبن

خديجه: دياب خد ودي دي لاخوك يحيي فوق 

دياب اخد منها الصنيه

: عنك يا ست الكل

..... 

فوق كان يحيي نايم علي السرير بتعب حس بحركه ناعمه علي وشه فتح وكانت زينب

زينب: مالك

يحيي نام علي رجلها 

: تعبان

زينب بتحرك ايدها علي شعره بلطف

: اي اللي تاعبك

يحيي تمتم بتعب: معدتي تعباني شويه

الباب خبط ودخل دياب

: يحيي نمت

يحيي: لا تعالي يا دياب

دياب دخل وحط الكوبايه علي الكومدينوا وقعد جنبه علي السرير

اشرب دي امي بعتهالك

يحيي هز راسه بتعب

دياب: لسه بتتعبك برضو تحب نروح عند دكتور

يحيي: لا هشرب كوباية اللبن دي وهبقا تمام

دياب حط ايده علي راس يحيي

: مش سخن

يحيي: لا هي مفهاش سخونه ولا حاجه زي كل رمضان المعده بتتعبني شويه

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

دياب: لسه التهاب فيها

يحيي: العلاج مش ماثر فيه

دياب: بكره هاخدك ونروح عند دكتور كويس 

يحيي: ان شاءلله 

الفصل الستون

فيروز قاعده في حض*ن دياب علي السرير بتتكلم في التليفون ودياب مشغول بتقب*يلها

فيروز: اخبارك اي يا ليليان 

علي الجهة التانيه

ليليان: الحمدلله بخير إنتي أخبارك أي وأخبار ماما وبابا ودياب

فيروز: الحمدلله كويسين... انتي بتعملي أي 

ليليان: بغسل المواعين وما ادراكي بموعين اول يوم رمضان 

فيروز بضحك: خلاص ماشي هسيبك في مواعينك

ليليان: سلام

فيروز قفلت وغمضت عنيها بضعف وهمست

: دياب

دياب طلعت منه همهمه بسيطه

: دياب مش عارفه أتكلم 

دياب: اممم

فيروز بعدت وهي بتلف وشها ليه واقفه علي ركبه قدامه

: معاك رقم فاطمه عايزه اكلمها

دياب: اممم لا بس معايا رقم يوسف 

فيروز ادته التليفون بحماس

: رنلي عليها

دياب أخد التليفون ورن عليه 

دياب: الو ازيك يا يوسف

: بخير الحمدلله 

دياب: يارب دايما.. احم بقولك أي ادي التليفون لفاطمه علشان فيروز عايزه تكلمها

يوسف: ماشي دقيقه 

دياب عطا التليفون لفيروز اللي رجعت قعدت في حضنه تاني وهو زاح شعرها علي جنب وهو حاضنها بايده التانيه اللي علي وسطها

فيروز كانت متوترة مش عارفه هتتكلم مع فاطمه في أي لحد ما جاهه صوت فاطمه الهادي

: الو

فيروز: احم.. كل سنه وانتي طيبه 

فاطمه: وانتي طيبه 

فيروز بحرج: عامله اي

فاطمه حست بيها: فيروز هو انتي كنتي عامله صانيه الكنافه ازاي بصراحه طعمها كان حلو اوي ويوسف بيحب الكنافه وعايزه اعمل وحده زيها

فيروز اتحمست وبدات كلام معاها وفضلوا يتكلموا ساعه لحد ما التليفون فصل لوحده

فيروز ادت التليفون لدياب واتكلمت بحماس

: كل يوم هاخد منك التلفون اكلم فاطمه 

دياب شدها: بعدتي ليه تعالي

فيروز بتحاول تبعد

: دياب بس كفايه 

دياب اتنهد: هسيبك خمس دقايق بس

فيروز: ليه رايح فين 

دياب: هروح اطمن علي يحيي علشان عط في الاكل جامد ويونس ليكون السكر علي عليه ولا حاجه 

فيروز: حاضر بس متتاخرش ماشي

...... 

دياب طلع اطمن علي يونس وراح اوضة يحيي دخل بعد مخبط علي الباب 

وكان يحيي نايم علي السرير ماسك بطنه وباين عليه التعب

دياب: انت كويس

يحيي بتعب: اه متخفش 

زينب كانت واقفه وباين عليها القلق

: لا هو مش كويس وكل شويه يدخل الحمام يستفرغ 

دياب قام: قوم هنروح عند الدكتور دلوقتي 

يحيي: ممفيش داعي انا كويس وللغه

دياب بص لزينب: ساعديه يغير هدومه لحد ما اصحي يونس

يحيي: متخليش ابوي وامي يحسوا بحاجه وخصوصاً أمي علشان بتقعد تعيط

دياب اتنهد: ماشي 

دياب مسند يحيي بعد ما رجعوا من عند الدكتور وقالهم انه مجرد التهاب في المعده وهو عط في الاكل مش اكتر وكانت لاوضه فاضيه

يحيي بتعب: آمال فين زينب

يونس: رويدا قلتلي انهم هيناموا عند فيروز لحد مانرجع

يحيي: خلاص سبوهم نايمين محدش يقلقهم 

دياب: ريح انت بس

دياب ساعده ينام بعد ماخد الدوي

بعد وقت كان وقت السحور 

خديجه دخلت الاوضه تصحيهم للسحور 

كان دياب نايم علي الكنبه ويونس جنب يحيي علي السرير خديجه قعدت بهدوء جنب بيحيي وهي بتحرك ايدها علي شعره وميلت باست راسه

يحيي فتح بتعب

: أمي 

خديجه بحنه: كدا تخبي عليا انك تعبان يا يحيي

يحيي: والله مكنت عايز اقلق 

خديجه ميلت باست راسه تاني

: خلاص ماشي بس مفيش صيام تاني

يحيي: يا ست الكل دا هما شويه تعب بس علشان عتيط في الاكل بس مش هعط تاني النهارده ان شاءالله 

خديجه: بلاش وصومهم بعد رمضان 

يحيي: علشان خاطري ياست الكل هصوم ولو حسيت اني تعبان هفطر

خديجه اتنهدت: ماشي 

خديجه صحت يونس ودياب 

والكل متجمع تحت بيتسحر خديجه جهزت صينيه كبيره

: مين هيطلع يودي دي ليحيي وزينب

دياب لسه هيقوم

يونس: خليك كمل اكلك هروح انا

دياب ابتسمله ويونس خده وطلع وزينب كانت جنب يحيي ساعدته انه ياكل

..... 

عدت ايام شهر رمضان المبارك بين الضحك والهزار

واهتمام دياب باخواته وقرب فيروز من فاطمه وتعب شهد ورغم كدا مصره تصوم.... 

.... يوم الوقفه.... 

كان الشباب قعدين قدام التلفزيون والبنات كلهم في المطبخ

يحيي قاعد علي الكنبه بتعب جنب يونس اللي عماله يغلس عليه

يونس بضحك: يختي نوغااا تعبانه 

يحيي: يونــــــس أمشي من حوليا انا مش طايق نفسي.. وكمل بصوت عالي.. فاضــــــل كدا اي 

دياب: ساعه

يحيي: اماااا اقفلي باب المطبخ دا 

حازم كان قاعد يقراء قران اتصدق وبص بطرف عينه ليحيي

: صوتك يا حيوان  

يحيي: انا اسف يا حج

زين بص لرحيم اللي قاعد مع شهد بعيد بيلعب معاها

زين بضحك: بتعمل اي يا رحيم

رحيم بحرج: بلعب مع شهد علشان اليوم يعدي بسرعه ومتحسش بتعب

زين: يا ريتها مخلفت... افرض حد دخل وشافك بتلعب بعروسة بنات هيقول اي

حازم قفل المصحف: هيقول راجل او يبخت مراته بيه حاسس بتعبها وبيهمه امرها

زين: عجبك يا ابن الكل** جبتلنا الكلام

رحيم: احنا اسفين يا حج

..... 

اليوم خلص والكل قاعد علي السفره ياكل 

زينب ببراء: يحيي كفايه اكل هتتعب

يحيي بغزل: والله طلامه طلعت منك الحلاوه دي ما انا مكمل 

يونس: يا سيدي امال اللي بيروح بيك عند الدكتور في انصاص الليالي 

يحيي بعتله بوسه في الهواء

حبيبي اخويا اللي متمرمط معايا

.... 

بعد شويه دياب بيظبط في جلابيته

دياب: فيروز انا رايح اصلي العشاء عايزه حاجه 

فيروز: اه ونبي هاتلي معاك شيبسي و كنز وياريت كمان لو قرمش 

دياب: حد عايز حاجه تاني

الكل فضل يطلب حاجات مختلفه 

دياب: دا استغلال اقسم بالله ما كل وحده تطلب من جوزها 

زينب ببراء: يحيي مشي مع عمو حازم من زمان

دياب اتنهد: لا انتي ببراءتك دي هجبلك اللي انتي عايزاه 

دياب طلع من البيت علي الجامع وفي طريقه سمع فيروز بتنده عليه

فيروز: دياب

دياب لف ليها وهي كانت بتجري وقفت قدامه وسندت اديها علي صدره رفعت نفسها علي اطرف صوابع رجليه

*سته علي خده

: متتاخرش هستناك عمالك مفجأة

دياب: في دلع 

فيروز بخجل: أيوه 

دياب غمض عنيه : طاب اسيب الصلاه واجي معاكي ولا اعمل اي 

فيروز ضحكت وهي بتزقه لبرا

: روح صلي لما تيجي 

.... 

دياب والرجاله كلهم رجعوا من الصلاة ودياب ماسك في ايده اكياس كتيره حطهم علي الترابيزه قدامه بتعب

فيروز قربت منه وهي شايله صانيه بعد ما قدمت للكل ميه

وهمست: دياب

دياب فتح عينه واخد الميه 

زينب قربت من حازم اللي قاعد. 

زينب: عمو عديتي

حازم ابتسم وطلع رزمه كلها نفس الورقه"200جنيه"

و تقريباً ادي الكل حتا زين وسليم رغم ان هما مش محتاجين بس دي اوصول البيت ومريم وبيلا وخديجه وولاده وولاد زين وسليم وكل حد كان بياخد كان بيبوس ايد حازم

زين نفس النمط بس ادا ولاد حازم ومراته ومرات سليم والبنات والكل يعرف 

وسليم حتا دياب اد يحيي ويونس ورحيم وزينب ورويدا وشهد 

حازم: متنسوش فاطمه وليليان كل واحد يحود عليهم ويديهم عديتهم

الشباب: حاضر يا حج

السهرة خلصت في ضحك وهزرا والأكل 

حازم: يلا كل واحد علي اوضته وتصحوا بدري علشان التكبيرات


#سلطان_الصعيد 

فصل 18 

دياب واقف قدام باب اوضته ولسه هيفتح الباب فتحت 

خديجه: علي اوضة ابوك يا حبيبي

دياب بصدمه: نعم


زين واقف بيود.ع رحيم وشهد

زين: خد بالك منها وطول بالك عليها لو مفتكرتش حاجه 

رحيم اتنهد: حاضر.

زين:ترجعو بالسلامه 

... حازم واقف بيتكلم مع شهد

حازم: شهد انتي بتحبي رحيم صح

شهد ببراءة: اه علشان هو اللي بيجبلي شوكولاته وحاجات حلوه وبيلعب معايا 

حازم: ورحيم برضوا بيحبك... بيحبك اوي.. اتنهد وكمل... خدي بالك من نفسك ومنه

شهد استغربت كلامه بس سكتت

.... 

في الطياره رحيم بيربط الحزام لشهد 

شهد ببراءة: هو إحنا رايحين فين

رحيم مسك ايديها وهو بيلعب في صوابعها

: رايحين عند الدكتوره علشان تنزل البيبي من بطنك

شهد بحز*ن: هتمو*ته يعنى بس انا مش عايزه يمو*ت انا بحبه

رحيم: لا هي هتنزله علشان يلعب ويجري زي الولاد الصغيرين 

شهد بفرحه: وهنسميه زين زي عمو زين

رحيم ابتسم: هنسميه زين 

شهد فضلت تتكلم مع رحيم كتير ازاي هتعلب هي والطفل لحد ما نامت... الطياره وصلت و رحيم شالها وراح بيها الفندق وحطها علي السرير 

رحيم بحنيه وهمس: شهد شهد حبيبتي قومي كلي وغير"ي هدومك 

شهد طلع منها همهمه بسيطه بنوم

رحيم اتنهد وغير*لها واخدها في حـ.ـضنه بخو*ف وتملك 

بليل رحيم صحي علي لمسات حنونه فتح عنيه وكانت

شهد 

رحيم بنوم: صحيتي امتا 

شهد: من شويه وانا جعانه اوي

رحيم اتنهد وبا*س راسها 

: حاضر 

رحيم عملها اكل واكلها واكل هو كمان

رحيم: هتكملي نوم

شهد ببراءة: لا مش جيلي نوم

رحيم: تعالي نتفرج علي فلم سوا

رحيم خدها في حضنـ.ـه قدام التلفزيون وكل فتره والتانيه يبو*سها.. لحد ما ناموا مكانهم تاني 

..... 

تاني يوم الصبح رحيم بيساعد شهد تلبس هدومها

شهد بخو*ف: رحيم متسبنيش انا خا*يفه

رحيم اتنهد: والله ما هسيبك متخا"فيش 

شهد بخو*ف: ه.. هو انا ممكن.. امو*ت

رحيم باس راسها

: بعد الشر عليكي يا روحي.. كل الستات بتو*لد عادي

شهد هزت راسها بخو"ف

رحيم واقف قدام اوضة العمليات

طلعت الممرضه وشايله طفل

الممرضه باللغه الانجليزيه

: مبروك سيدي لقد انجبت صبي

رحيم شاله بحنيه ودموع وهو بياذن في ودنه.. وطلع مبلغ كبير واداه للممرضه

رحيم: هل يمكنني الدخول للاطمئنان عليها 

الممرضه: مازالت تحت تاثير الـمـ*ـخدر ولكن يمكنك الدخول 

رحيم دخل وحط زين جنبها وميل با*س راسها 

: الف سلامه عليكي 

رحيم فضل يبصلهم بحب علي عيلته الصغيره ساب زين جنب شهد وراح يتكلم مع الدكتوره طلع من عند الدكتوره واتصل فيديو باهله وطمنهم عليها وعلي زين الصغير.. وانها هتدخل علي العمـ.ـليه التانيه علطول 

رحيم قفل التلفون لما شاف الممرضين بيطلعوا شهد من الاوضه لاوضه تانيه با*س الطفل اللي بين اديها

: ادعي لماما 

بعد وقت طويل في العمـ.ـليات وخو*ف رحيم علي شهد وكل شويه حد يتصل برحيم يطمن 

شويه وكانت الدكتوره طلعت

: لقد تمت العمـ.ـليه بنجاح يمكنك الدخول اليها

رحيم بفرح فضل يشكر في الدكتوره.. رحيم دخل بخو*ف وتو*تر كانت شهد نايمه علي السرير وعادله وشها الناحيه التانيه 

رحيم بتو*تر: شـ... ـهد

شهد عدلت وشها ليه باستغراب 

.... 

في الفندق شهد قاعده قدام رحيم وابنهم جوه في الاوضه وهو بيحكيلها كل حاجه من اول ما حازم حكاله علي ابوها"علي" لحد الصبح ما جابت زين

شهد بهدوء: هنرجع مصر امتا

رحيم: بكره

شهد: تمام انا قايمه انام

رحيم: اطلبلك اكل

شهد: شكرا مش جعانه 

رحيم اتنهد: شهد بلاش عناد انتي طالعه من عمليات ومحتاجه غذا 

شهد هزت راسها ودخلت الاوضه اللي فيها زين وقربت با*سته بحنيه

: انا فاكره كل حاجه ابوك قالها بس..اتنهدت وكملت.. بس هو ليه ليه مصبرش يمكن كنت أحبه 

غيرت هدو*مها ونامت جنب ابنها 

شويه ودخل رحيم بالاكل سابه في نص الاوضه وقرب من شهد اللي نايمه بهدوء وابنها اللي رافع رجليه بيلعب وبيحرك اديه

رحيم زاح شعرها علي جنب وبا*سها من خد*ها اتنهد

: آسف عارف اني غلط.. بعد عنـ.ـها

: شهد.. شهد قومي الاكل جاهز... 

عدا باقي اليوم ورحيم نا*م في الصاله وسابها براحتها مع زين في الاوضه 

تاني يوم صحيوا وشهد بتجهز الشنط و زين بهدوء من غير كلام رحيم طلع من الحمام لا*بس البنطلون بتاعه

رحيم: مشفتيش التيشرت الأسود بتاعي 

شهد: لسه حطاه في الشنطه 

رحيم: معلش طلعيه علشان البسه 

شهد: حاضر 

رحيم لبـ.ـس التيشيرت وسرح شعره وراح... علي السرير وبا"س زين

: خلصتي 

شهد: ايوه... رحيم شال الشنط وشهد شالت زين ومشيت وراه... 

..... 

الكل بيستقبل رحيم بفرحه وعمالين يباركوا لشهد بس هي بترد بهدوء... زين شال ابن رحيم وهو بيبو*سه

: حبيبي جدو... اداه لحازم... بص يا حازم... حازم شاله وهو بيصلي علي النبي... نورت عيلة الهواري يا زين الصعيد

رحيم ابتسم عليهم وعلي حبهم 

مريم قربت من شهد وحطت ايدها علي كتفها

: حبيبتي انتي كويسه

شهد بهدوء: ايوه يا مرات عمي بس تعبا*نه من السفر

شويه 

مريم: اطلعي ارتاحي يا حبيبتي ومتخافيش علي زين هو هيقعد معانا شويه

رحيم: لا خليها تاخده معاها علشان عايز ابوي شويه

شهدت خدت زين وطلعت 

دياب كان واقف وجنبه فيروز اللي بطنهـ.ـا كبرت وشكلها كيوت خالص 

دياب همسلها

: عقبالك... وبعدين هو هيخلل جواكي ولا اي مش راضي ينزل

فيروز بحده: دياب

دياب: بهزر يا بطل 

زين ورحيم راحو بعيد شويه

زين بهدوء: حصل اي 

رحيم حرك ايده علي راسه بضـ.يق

: ساكته مش بترد ومفيش اي رد فعل منها

زين: هي فاكره اللي حصل من بعد الحد*ثه

رحيم: الدكتوره قالت إنها فاكره وانا قولتلها كل حاجه 

زين حط ايده علي كتف رحيم

: متخـ.ـفش طلامه مطلبتش تبعد عنك اول منزلت مصر تبقا هتكمل معاك بس هي متلغبطه وزعلا*نه منك 

رحيم اتنهد: طاب اعمل اي

زين: اطلع نام وسيبها في وقتها

رحيم: ماشي... رحيم طلع 

زين حس بايد علي كتفه بص وكان حازم

: ماله هو كويس

زين اتنهد: ان شاء الله هيبقا كويس مـ.ـتخفش 

...... 

رحيم دخل الاوضه وشهد كانت نايمه بعمق وزين جنبها.. غير هدومه ونام وخد زين في حضنه... علي المغرب شهد صحيت ملقتش زين جنبها قامت بخض ـه وجريت علي تحت... اتنفست براحه لما لقيته مع جده زين بيلعب معاه 

رحيم من ورا: انتي كويسه

شهد: خـ.فت علي زين لما ملقتوش جنبي

رحيم: انا لقيته بيعيـ.ـط اخدته ونزلت علشان متصحيش 

شهد: كنت صحيتني يمكن جعان وعايز يرضع 

رحيم: انتي تعبانه علشان كدا خليت امي تعمله رضعه واكلته

شهد هزت راسها بهدوء

رحيم: تعالي كلي العشا جاهز

شهد: هروح اخد دش وانزل

رحيم: تمام 

... شهد طلعت وقلعت الحجاب وفتحت الدولاب تجمع هدوم لفت انتباها ورده حمره وجنبها جواب عـ.ـضت علي شفا*يفها بخجل لما لقيت عليها اسم رحيم

..... 

عدا شهر شهد بتتعامل ببرود ورحيم كل يوم يجبلها شوكولاته وورد وجوابات وقبل النوم بيحاول يفتح معاها

حورات في الكلام بس هي بتصده 

رحيم واقف علي باب اوضة امه بضيـ.ـق

رحيم بضيق: ماما خلي زين ينام معاكي النهارده 

مريم: ليه شهد كويسه

رحيم: كويسه بس خليه عندك النهارده 

زين سليمان من جوه 

: هاتيه يا مريم.. روح شوف حربك يا اخويا 

رحيم: حبيبي يا حج يا قا*تل يا مق*تول النهارده 

مريم خدت زين ورحيم اتجه لاوضته بكل ضيق فتح الباب بغضب 

وحتا مركزش ان شهد واقفه قدام المرايه وهي لابسه فستان اسود طويل مكشو*ف جزء كبير منه.. من قدام

رحيم بضيق: انتي اي يا شيخه مبتـ.ـحسيش ايوه غلطت وعارف اني متـ.ـهبب غلطان بس الرحمه حلوه برضوا

شهد بصتله بزهول: رحيم

هنا رحيم استوعب اللي هي لا*بساه

رحيم بصدمه: اي دا.. دا علشاني 

شهد بحرج: ايوه.. اتنهدت وكملت... رحيم انت اكتر حد

شفته حنين عليا عمري م انسي حبك واهتمامك بيا وقت ماكنت بتعب ولا لما كنت بتسيب اهلك اسبوع وتيجي تقعد معايا.. فعز ما امي اتخـ.ـلت عني فضلت انت جمبي فضلت انت جمبي..انت وعمي حازم... كل الي عملته علشان كان كافي يغفرلك غلـ.طك

رحيم شالها: فكك بي خلينا في الـملـ.بن الي قدامي دا

شهد صربته علي صدره

: رحيم

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

الخاتمه

دياب بضيق وهو بيمرر ايديه في شعره

: يعنى اي يا ابوي هنام بعيد عن مراتي

حازم ببرود: زي ما سمعت الحريم هتنام مع بعض النهارده 

دياب: اشمعنا النهارده 

يونس نايم هو ويحيي ورحيم علي الارض وبيلعبو ببجي سوا

يونس: علشان بكره العيد وشغل مسكات وحريم بقا

دياب اتنهد: طاب ممكن يا حج تنام مع اعمامي علي السرير وانا انام علي الكنبه

حازم: لا نام جنب اخواتك علي الارض 

دياب بضيق: حاضر يا حج

دياب رما الوساده علي الارض ونام عليها 

فاجأة حس برجل يونس علي وشه

دياب بضيق : ابعد رجلك المعفنه دي عن وشي

يونس بطريقه درامايه

: انا كان زماني دلوقتي نايم في الحضن الدافي 

حازم رما عليه الوساده 

واهو يا خوي الحضن الدافي باعك

يونس بندفاع: ما كله بسبب مراتك العقربه 

حازم قام بصدمه: مين دي اللي عقربه ياض

يونس قام بخوف: لا لا مش قصدي يا حج ولا مش عليك اصلا 

حازم قام يجري وراه

: لو دكر قولها تاني 

يونس بخوف: يعم انا حمار بس سيبني في حالي ونبي

دياب بعد ما مسك يونس وكتفه

: اضر*ب يا حج اضر*ب دا قال علي مراتك عقربه

حازم بيقرب من يونس

: دا انا هعمل منك شرشوبه امسح بيها الارض.. 

....... 

عند البنات فيروز كانت بتطلع هدوم اللي هيحضر دياب بيها العيد من الدولاب وبتملس عليها 

رويدا قدام المرايه: فيروز اللون دا احلي ولا دا 

فيروز مكانتش مركزه معاها

: اي حاجه يا رويدا

رويدا بضيق مسكت الهدوم ورمتها علي السرير.. 

: يوووه ركزي معايا هو موجود مش موجود واخد عقلك

خديجة قاعده علي السرير هي ومريم وبيلا بيتكلمو

خديجه بضحك: حقه الصراحه الواد مز وجااامد

فيروز بخجل: لا انا بس ي.. يعني بجهز هدوم العيد

.... 

دياب حس بضيق قام بهدوء من جنب اخواته وراح الجناح بتاع امه وخبط براحه 

فيروز كانت نايمه علي الارض وسط البنات لما حست بالتخبيط قامت بنوم وفتحت مختش باله بالي لابساه

دياب بصدمه : يخرب بيت ابو*كي اي دا 

فيروز فاقت وشهقت بصدمه 

: دياب 

دياب سحبها لبرا وقفل الباب

دياب: اي دا انتي ازاي قاعده قدام امي ونسوان اعمامي كدا 

فيروز بخوف من ان حد يشوفها

: دياب دول ستات زيي.. وبعدين اطلع ونبي حد يشوفنا

دياب: لا اطلع اي تعالي معاي

خدها واتجه لفوق

فيروز بخوف وهي بتبص حواليها

: دياب سيبني ارجع ونبي هطلع فوق السطح بقميـ*ـص نو*م...

دياب بص عليها وكان ناسي خالص موضوع هدومه.. مسح علي وشه بغضب

: تروحي تلبسي حاجه مستوره والحجاب بتاعك

فيروز شهقة بصدمه: هنام بالحجاب

دياب: اسمعي الكلام دا ما والله ادخل اصحيهم كل واحده تروح علي اوضتها وهاخدك وانا*م في حضنك واللي عنده حاجه يعملها

فيروز بحرج: حاضر والله بس روح علشان تنام شويه قبل الفجر وصلات العيد

دياب: طب ها*تي بو*سه تصبيره كدا لحد الصبح 

حازم من جوه : تعالي اتخمد يارو*ح امك

فيروز شهقت وجريت علي اوضتها من الكسوف 

تاني يوم في اذان الفجر

الكل بدا يروح علي اوضته يستعد لصلات العيد 

حازم بص لدياب اللي طالع وابتسم بسخريه

عند فيروز بعد ما البنات طلعو فيروز كانت واقفه بتتاكد

علي لبس دياب تاني شهقت بخفه لما حست بحد بيمسك ايديها وقبل متستوعب حاجه كان با*سها فيروز غمضت عينيها بإستسلام لما عرفت انه دياب ولفت ايديها علي راسه تقر*به منها... دياب بعد ع*نها وهو بياخد نفسها... 

: وحشتيني 

فيروز ابتسمت وهي بتعض علي شفا*يفها 

: وانت 

دياب رفع وشها اللي كان نازل لتحت بخجل 

: طب اي

فيروز بتبعد دياب بخجل

: روح غير هدومك علشان تنزل تصلي 

دياب ضحك: هتروحي مني فين ما انا هرجع من الصلاه ..... بعد وقت كان دياب غير هدومه وكمان فيروز وكانت واقفه قدام المرايه بتمسك في الجلابيه 

دياب حض*نها من ورا 

فيروز: تخنت صح

دياب ساند راسه علي كتفه 

: انتي لو رفيعه غزال ولو تخينه ملبن... كمل بهمس... وانا بحب الطر"ي 

فيروز بعدت عنه: روح يا دياب روح ربنا يهديك

دياب ضحك وهو طالع

: هروح بس هرجع هااا

الرجالة راحو الجامع علشان صلات العيد والنساء صلو الفجر ونزلو ظبطو البيت وصلو لعيد جماعه 

خديجه: فيروز جبتي الكيكه لعمك حازم 

فيروز طلعت وهي شايله الطبق

: اهو يا مرات عمي اخر حاجه 

خديجه بصت علي التربيزه اللي عليها كل انواع الفواكه والحلويات وتسالي

خديجه: بس كله تمام وهما علي وصول 

هنا دخل حازم واخواته وولاده وهما بيضحكو ويهزرو شهد جريت علي رحيم

شهد: جبتلي اللي قلتلك عليها

رحيم اداها كيس كبير

: اهو كل اللي طلبتيه

شهد بفرحه با*ست رحيم علي خده

: شكرا 

رحيم غمض عبنيه

: يارب كل يوم من دا

زين بسخريه: لا صحصح يا حيلتها كدا 

رحيم بضيق: معاك اهو يا حج

زين: تعالي يا خوي 

الكل اتجمع وهما بيضحكو ويهزرو شويه ودخلت فاطمه 

فاطمه: انا جيت يا جماعه وجبتكلم يوسف معاي

مريم اخدتها بالحضن وبترحيب ويوسف سلم علي الراجله

مريم: كل سنه وانتي طيبه ياحبيبتي 

فاطمه: وانتي طيبه يا ماما

وسلمت علي فيروز بحراره

فاطمه وهي حاضنه فيروز

: اي دا عماله تتخني يا بت الله يخر*بيتك.. وبعدين الوا*د دياب يبص لبرا كدا 

دياب بوقا*حه: يعم انتو مالكم انا بحب الطري 

فيروز وشها جاب الاون من الكسوف 

فاطمه ضحكت: لا ودي طر*ي طري

شويه وجات ليليان وابراهيم 

والبيت حرفيآ كان في زحمه وظيطه وضحك الاخوات ولمتهم 

يحيي قعد جنب خديجه وحط ايده علي كتفها

بقولك اي يا ست الكل بلاش نكرر موضوع ان الرجاله تنام مع بعض تاني... انتي عارف دياب و شخيره

دياب رما عليه المخده

: بقا انا بشخر يا ابن الك**يا وس**

يحيي ضحك: اه مش قال يا مرات اخوي 

فيروز ضحكت وحبت تنصف يحيي

: ايوه

يحيي فتح ايديه: حبيبتي يا مرات اخوي هاتي ح*ضن

هنا بوكس جه في وش يحيي كان من دياب اللي بصله بقرف 

وقعد جنب فيروز وخدها في حضنه بتملك

يحيي: طب انا عملت اي

حازم بضحك: تؤ ممنوع اللمس دي ملك كبير الصعيد

فيروز ابتسمت لما افتكرت اسم دياب اللي محفور علي ضهرها وضمت دياب اكتر ليها وهمست

: فعلاً إمتلكني كبير الصعيد

                             تمت


رواية منعطف خطر كامله من هنا



رواية زواج لدقائق معدودة كامله من هنا



رواية خيانة الوعد كامله من هنا



رواية نار الحب كامله من هنا



رواية الطفله والوحش كامله من هنا


رواية منعطف خطر كامله من هنا


رواية فلانتيمو كامله من هنا



رواية جحيم الغيره كامله من هنا



رواية مابين الضلوع كامله من هنا


رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا


رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا



الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا


إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇 


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺






تعليقات

التنقل السريع
    close