القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بعد فوات الاوان الحلقه التاسعه بقلم الكاتب محمد منصور حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج


رواية بعد فوات الاوان الحلقه التاسعه بقلم الكاتب محمد منصور حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية بعد فوات الاوان الحلقه التاسعه بقلم الكاتب محمد منصور حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


طبعا انتو كلكم عايزين تعرفو انا خرجت ازاي هقول لكم. وانا في الحجز سمعت العسكري بينادي اسمي الثلاثي وبيقول


تعالي يا سميحة في حد عايز يشوفك


جه في بالي ولادي قولت اخيرا جم يبصو عليه وخرجت من الحجز جري علشان اشوف مين اللي طالب يشوفني وروحت مكتب المامور ولقيت واحد اول مرة اشوفه بصيت له باستغراب وقولت


انت مين


لقيته وقف وقرب مني وقال


انا رمضان شريك يسري


اول ما سمعت اسم يسري اتعصبت وقولت


لو هو اللي بعت،،،،،،


ما سبنيش اكمل الجملة وقال


مش هو اللي باعتني وانا جاي هنا من وراء


سميحة

وجاي عايز اية


رمضان

جاي اخرجك من القضية اللي انتي لبستيها ظلم


سميحة

وهتخرجني منها ازاي وانا معكوكه فيها من ساسي ل راسي


رمضان حط ايدة في جيب الجاكت اللي كان لابسة وطلع ورقة وحطها قصاد سميحة وقال


دة التقرير الطبي الاصلي مش المزيف اللي اتقدم للنيابة


بصيت للورقة وانا مش فاهمة حاجة وقولت


انا مش فاهمة اي حاجة


رمضان

بعد ما امشي من عندك قدمي الورقة دي للظابط وهو هيفهم انك موجودة هنا ظلم. وبكرة الصبح ابنك والمدرس بتاعو هيكونو عند يسري علشان يتمن اللوحة الجديدة 


سميحة

لوحة اية


رمضان

ابنك طلع كمان لوحة من اللي انتي مخبيائهم وراح بيها لمدرس الرسم بتاعه منير. ومع الاسف منير ما يعرفش الا يسري خبير في اللوح القديمة علشان يكشف علي اللوحة ويعرف ان كانت اصلي ولا تقليد


سميحة

يعني منير معاكم


رمضان

منير مدرس محترم ما يعرفش اللاعيب يسري الوسخة.  ما يسري هو اللي سجنك


سميحة

عارفة انه خسيس ويعملها لكن انت شريكة لية بتعمل معايا كدة


رمضان

انا حفيدي بيموت ودة ذنبك يا ست سميحة لاني عرفت انك مظلومة و وافقت علي الظلم. علشان كدة جيت ومعايا دليل برائتك ومعايا كمان دليل يسجن يسري وتاخدي حقك منه


سميحة

دليل اية دة


رمضان

اسم وعنوان الممرض اللي زور التقرير وكنتي بسببه ممكن تاخدي اعدام لو محروسة ماتت. لكن انتي ما عرفتيش مني اي حاجة وانا همشي دلوقتي وهسيب لك اللي يخرجك بالسلامة ويسجن يسري بس بلاش حد يعرف اني انا اللي عملت كدة  ،،،،،،،


بعد فوات الاوان 


كتابة واقتباس 

محمد منصور **منص**


وقبل ما نبدأ نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد.


اللهم صل وسلم علي محمد صلاة تحل بيها العقد وتفك بيها الكرب


ويتغير المشهد و انا دلوقتي عرفتكم انا خرجت ازاي لكن يسري مش هيعرف خلو كدة مصدوم و مبحلق في وشي وانا ببعد ايدة عن ايد طارق ابني اللي كان ماسكها بي ومشيت خطوتين ووقفت وبصيت له وقولت


اتصل باهل بيتك خليهم يحضرو لك هدوم علشان اللي جاي


يسري

اية هو اللي جاي


قبل ما ارد انا كل اللي كانو في الممر سمعو صوت سرينه البوليس وظابط واتنين عساكر نزلو من البوكس وراحو ناحية يسري وقال الظابط


انت يسري


يسري كان مستغرب لكنه قال


ايوة انا هو في اية يا حضرة الظابط


الظابط

انت متهم في تزوير التقرير الطبي ل حاله تسمم محروسة


يسري

محصلش انا معملتش كدة


بص الظابط للعساكر وقال


كلبشو وهناك في القسم نشوف دة حصل ولا ما حصلش


وفعلا اتكلبش يسري وكانو بيجرو في الممر وهو باصص ل سميحة وعمال يقول


لو انتي وراء اللي حصل لي دة هقتلك يا سميحة واكل لحمك ني


سميحة

طقم سنانك ما يستحملش ندغ لحمي.  دة انا صعيدية


يسري

وربنا ما هسيبك في حالك يا سميحة وربنا ما هسيبك


ودي كانت اخر جملة بيرددها قبل ما يركب البوكس.  وكان قاعد علي القهوة رمضان شريكة بيضحك وهو شايف يسري بيركب البوكس وبيقول بخبث الشياطين في سرة 


معلش بقي يا يسري كان لازم ازقك بعيد علشان اركب انا مكانك واخد اللوح من سميحة من غير ما اشتري عداوتها


وفضل يضحك ويضحك وقال 


هات كمان فنجان قهوة. ورص لي كمان حجر خليني اركز بقي واشوف هلعب من المراة دي ازاي


وبص بطرف عينه لسميحة وهي ماشية مع ابنها والمدرس منير،،،،،،،،


ورجعت البيت ومعايا طارق واول ما شافني منصور قام علشان ياخدني بالحضن وهو بيقول


امي. الف حمد لله علي سلامتك


منعته من الوصول ل حضني وقولت


انا مش ام حد. 


طارق

يا اما كفاية بقي بالله عليك دة انا طول الطريق وانا عمال اقول لك احنا لية ما جناش نزورك لاننا ببساطة مش معانا حق المحامي اللي نجيبة علشان يترافع عنك


سميحة

ومين قال وان الام مننا وهي في محنة بتبقي محتاجة تلاقي السند في حد هنجيبو بالفلوس. دخلتكم عليه ووقفتكم جنبي وانا في الحجز كانت ب ميت محامي


منصور

يا اما، ،،،،،


ما كملش الجملة لان القلم نزل علي وشه. وزي ما قلم نزل علي وشه قلم تاني نزل علي وش طارق وصرخت فيهم وقالت


يومين بحالهم مرمية وسط اوسخ حريم وانتم بعيد عني اية انتو ولاد حرام. ولا ما صدقتو اني غورت من وشكم وجريتم علي مخزن اللوح علشان تطلعو وتبيعو وطظ في المراة اللي شالتنا تسع شهور في بطنها واستحملت علشانا كتير


وعيطت سميحة بحرقة وكملت بعد ما اديتهم ظهرها


طظ في المراة اللي كانت بتركب الكارو علشان تلف في الشارع تجيب لنا الجنية اللي بناكل بي وبنلبس بي وبنتغطي بي.   طظ في المراة اللي شالت هم شحطين بعد موت جوزها وبقيت ليهم اب وام. دة انا كنت كل دقيقية وانا مسجونه بستني العسكري ينادي عليه ويقولي عيالك عايزين يشوفوكي عيالك خايفين من بكرة وانتي مش معاهم وعايزين يترمو في حضنك.  ولا انا اللي كنت خايفة من بكرة وعايزة اترمي في حضنكم. وانتم تقولو محامي


طارق

اما بالله عليكي كفاية


واترمي تحت رجليها علشان يبوسها و منصور راح واترمي عند الرجل التانية وقال


حقك علينا احنا لسة عيال وفكرنا غلط


بصيت لهم وقالت


وانا ست ولازم يجي عليه وقت واضعف ولو ما كنتوش انتم اللي في ظهري وقت ضعفي يبقي عليه العوض في تعبي وشقايا عليكم 


وقفو الاثنين واترمو في حضنها وهي خدتهم في حضنها وفضلت تعيط وقالت


اوعو اي حاجة في الدنيا تنسيكم اننا ملناش الا بعض نتقوي ببعض ونكون اجمد واحنا جنب بعض. واللوح دي لعنة ولازم نخلص منها قبل ما الشر يدخل ما بينا


طارق 

ناوية علي اية يا اما


سميحة

هسلمها للحكومة وارتاح من شيلة انا مش قدها،،،،،،،،،،


تفتكرو سميحة هتعملها فعلا وتسلمها للحكومة ولا في حد هيمنعها من عيالها مثلا او رمضان مثلا. او نهال وعكاشة مثلا او حد من المتابعين  مثلا.  خصلت الحلقة مثلا ويلاي سلام. ومعاها باي




بداية الرواية من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🌹❤️🌺💙





أنت الان في اول موضوع

تعليقات

التنقل السريع
    close