القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بعد فوات الاوان الحلقه العاشره بقلم محمد منصور حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج


رواية بعد فوات الاوان الحلقه العاشره بقلم محمد منصور حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية بعد فوات الاوان الحلقه العاشره بقلم محمد منصور حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


منصور ابني اول ما سمع اني هدي اللوح للحكومة بص لي وهو متعصب وقال


لية يا اما هتعملي كدة لية عايزا لينا الفقر والجوع


بصيت له وانا مصدومة وقولت


وهو انا من امتي كنت عايزا ليكم الفقر او الجوع انا عايزاكم احسن الناس


منصور

وازاي هنبقي احسن الناس وانتي بترفضي النعمه اللي باعتها ربنا ليكي. نعمه بسببها هنكون احسن الناس


سميحة

اللوح دي جاي من وراها وجع قلب احنا مش قده


منصور

اللوح دي بتاعتنا واحنا قد اي حد


سميحة

طالما انت راجل اوي كدة قولي يسري كتفك ازاي انت واخوك


منصور حط وشه في الارض مكسوف من نفسه ومعاها انا قولت 


كلمتي ومش هرجع فيها واللوح دي هسلمها للحكومة هما حرين فيها


ومسكت اللوحة اللي كانت مع طارق وهنا سمعت طارق بيقول


اللوح دي مسروقة ولو روحتي بيها للبوليس هتلبسي قضية تانية انتي برئية منها


سيبت اللوحة مكانها علي الارض. وبصيت ل طارق وانا مصدومة، ،،،،،،


بعد فوات الاوان 


كتابة واقتباس 

محمد منصور **منص**


وقبل ما نبدأ نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد.


اللهم صل وسلم علي محمد صلاة تحل بيها العقد وتفك بيها الكرب


قربت من طارق وبصيت له وقولت


مين اللي قال لك الكلام دة


طارق

انا عارف من الاول ان اللوح  دي اتسرقت من المتاحف اللي كانت بتعرضها في بلاد برة ولو كل اللوح اصلي ف دخلوها مصر اكيد كان بطريقة غير شرعية لان اللوح دي تساوي 200 الف ج. او اكتر 


سميحة

واية اللي يجيب لوح زي دي عند محروسة الست الغلبانه


طارق

ما اعرفش لكن اللي اعرفه انك لو سلمتي اللوح دي للحكومة ف ماحدش هيصدق انك انتي لقيتها عند محروسة وهيتهموكي في سرقتها


سميحة

يا دي المصيبة السوداء. هو انا ناقصة يا ربي


منصور

مصيبة اية بس دة خير وربنا بعته وكمان اصحاب اللوح الاصليين ماتو من سنين يعني اللوح دي حلال علي اللي موجودة مع


سميحة

عايزني علي اخر الزمن اكل بفلوس حرام


منصور

فين الحرام بس دي لوح ملهاش صاحب يعني لو طلعنا منهم وبعنا ما افتكرش ان فيها اي حرمانية واسالي اي شيخ انتي بتصدقي 


سميحة

انا مش هسال حد واللوح دي هسلمها للحكومة وكلمة تاني انا مش عايزا اسمع


منصور بحدة 

لا. يا اما هنتكلم لان دة حقنا انتي مش عايزا اللوح لكن احنا عايزينها


سميحة

يعني اية هتاخدها غصب عني


طارق

مش غصب يا اما لكن بالعقل خلينا نفكر ازاي نخليها حلال


سميحة

هو في حرام بيبقي حلال يا ابن بطني


طارق

اة يا اما لو بعينا وطلعنا نسبه من كل لوحة لله  تجوزي بت يتيمة او تصرفي علي ارملة بعيالها او تحججي ،،،،،،


قاطعته وانا بصرخ في وبقول


بس انتو اية جوز شياطين. دة انا عمري ما نصبت علي مخلوق. عايزني بعد العمر دة انصب علي الخالق. واتصدق لوجه الله بفلوس حرام


منصور

تاني يا اما هتقولي حرام


سميحة

ايوة حرام وكلمة تاني انا مش عايزا اسمع مفهوم


وفي الوقت دة باب البيت يخبط روحت افتح لقيت الممرضة اللي انا موصيها تتابع حاله محروسة جت قلبي انقبض وقولت


خير يا بنتي الست محروسة حصل لها حاجة


الممرضة

الست محروسة فاقت وعايزا تشوفك 


فرحت اوي وخد الطريق جري مع الممرضة ووصلت المستشفي وطلعت للاوضة المحجوزة فيها محروسة وخدها في حضني وفضلت ابوس راسها واقول


الف حمد لله علي سلامتك يا ست محروسة


محروسة بصعوبه

الله يسلمك يا سميحة.  عاملة اية طمنيني عليكي


سميحة

انا زي الفل انتي اللي عاملة اية


محروسة

لسة عايشة كنت فاكرة ان المرة دي اخر مرة


سميحة

بطلي بقي الكلام دة و ما تعرفيش ان فرحانه قد اية انك رجعتي تاني تكلميني


وهنا بصيت للممرضة وقولت


هي هتخرج امتي


الممرضة

هتقعد معانا يومين تحت الملاحظة وبعدها هتخرج ان شاء الله


سميحة

تخرج بالف سلامة. وتنور بيتها باذن الله ،،،،،،


ووقت ما كنت انا في المستشفي كانت نهال في البيت عند عيالي وقاعدة قصاد منهم وبتقول لهم


ايوة سمعت كل اللي اتقال ورايي من رايكم ولازم اللوح دي نشوف لها بيعة قوام قبل ما امكم تقف في وش الخير اللي جاي لينا كلنا


طارق

هو مش انتي المفروض تكوني في المستشفي عند امك محروسة اللي فاقت بعد ما كانت في غيبوبه بقالها كام يوم


نهال 

هخلص معاكم وهروح لها لان الاهم عندي دلوقتي حوار اللوح يخلص ونطلع كلنا كسبانين


منصور

وانا معاكي ورايي من رايك بس ازاي بقي وامي رافضة 


نهال

اللوح دي بتاعت محروسة والوحيدة اللي سميحة هتديها اللوح هي محروسة


منصور

يعني برضو ناوية تعملي اية


نهال

محروسة تخرج من المستشفي وبعدها هقول لكم انا هعمل اية، ،،،،،


وبعدها بكام يوم تخرج محروسة من المستشفي وتروح ل سميحة البيت لكنها ما راحتش لوحدها دي راحت و معاها جوزها اللي اول ما شافتها سميحة لطمت وقالت


انت ازاي تعمل كدة


محروسة بصت لجوزها وقالت


مالك يا سميحة زعلانه لية ان اتجوزت ابنك،،،،،،،،


مين العريس يا شطار طارق ولا منصور.  اللي هيعرف لي معايا هدية  خلاط بروحين  بيعصر وينشف.  ويلا حد بينادي عليه سلام ومعايا باي



بداية الرواية من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🌹❤️🌺💙





تعليقات

التنقل السريع
    close