رواية ليل المستبد الحلقه الاولى حتى الحلقه الثالثه عشر بقلم الكاتب إسماعيل موسي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
![]() |
رواية ليل المستبد الحلقه الاولى حتى الحلقه الثالثه عشر بقلم الكاتب إسماعيل موسي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
ليلة الدخله مفيهاش فرق بين دكتوره وفلاحه يا ليل !
انت عارف انى مش بحبك ولا عمرى قبلتك يا جاسر __
فرك جاسر طرف شاربه __مش مهم تحبينى او تكرهينى
يا دكتوره، المهم انك مراتى والليله هتقضيها فى حضنى
___ازاى تقبل على نفسك كده يا جاسر ؟ وانت فاكر ان مفيش فى الدنيا شخص بنص مرجلتك ؟
نزع جاسر جلبابه الصوف ،دا دين ولازم يتسدد يا دكتوره وإلا نص عيلتك كان هيسكن التراب.. وانتى عارفه جاسر ممكن يعمل ايه ووافقتى على الجواز عشان تحمى اخواتك ووالدك
همست ليل بضعف ،عارفه كل حاجه بس كنت براهن على رجولتك.!! فين جاسر إلى كنت بلعب معاه زمان؟ جاسر الطيب، الشهم....
جاسر إلى انتى متذكراه مات وادفن يا ليل، سنين الغربه إلى قضيتها بره البلد غيرت حجات كتير
ابعد عنى يا جاسر ،متلمسنيش
مفيش قوه فى الدنيا هتقدر تمنعنى عنك يا ليل، انا هخلص انتقامى فيكى كل ليله
بقلك سبنى......... جذبها جاسر بقوه، ثبتها ونظر فى عيونها التى تشبه لون السماء.... امسك ليل من يدها وجرها نحوه انا مش فاضى يا مره فيه ناس مستنياني اخرج ولا عايزاهم يقولو جاسر مش راجل ؟
ابعد عنى... دفعته ليل بيدها ،ما خلاص يابت همس جاسر واحكم قبضته على ذراعها ودفعها امامة إلى حجرة النوم
الليله دى مش هتنسيها طول عمرك يا ليل
توسلته ليل... ارجوك يا جاسر، طيب خليها وقت تانى بلاش النهرده ؟ كان جاسر مصر على تلبية رغ،باته ،شيء داخله كان يصرخ انفذ رغب،اتك داخل هذا الكيان الضخم.. انها دكتوره تظن نفسها افضل منك، لطالما ظنت ذلك واعتقدته
بلا مبلاه بالقوه ،غير عابيء بتوسلها ،قبض عليها.
على السنين التى انتظرها فيها، على كل الصفعات التى وجههتها عائلته له ،كان حضنه أقسى من الحجر
لم تفلح ضرباتها فى منعه او صده ،عندما است،سلمت تركها جاسر ،خليها مره تانيه يا دكتوره
انت برضه تربية بلاد بره وميصحش اخدك بالقوه
ثم ارتدى جلبابه وامسك عصاه ونزل على درج السلم
بت يا رقيه ؟ صرخ جاسر
حضرى الحمام للهانم ثم خرج إلى الشارع
استقبله رجاله بضرب النار وارتفعت أصوات الزغاريد
ثم درات حلبة التحطيب ،ومن يستطيع أن يتحدى جاسر ؟
رقص على نغم الطبل البلدى يهزم خصومه بعصاه ضاحكا بسخريه.
انت السبب يا ابوى، خليت واحد واطى يدنس عرضنا
رفع مدكور يده فى وجة أبنه
دى مراته على سنة الله ورسوله يا فارس
قلتلك سبنى اقتله يا ابوى ومضحيش فى ليل ؟
همس مدكور اسيبك تقتله والدم يتجدد تانى ؟
مش كفايه إلى عمله اخوك صخر ؟
صرخ فارس، عمل ايه صخر ؟ دافع عن شرفنا
همس مدكور دافع عن شرفنا وقتل اخ جاسر ،كويس ان جاسر وافق على الديه ورضى ياخد اختك زوجه ليه عشان يكسر الشر
نهض فارس فى غضب، انا مش هقعد هنا، كفايه لحد كده وترك الفرح ورحل.
غسلت ليل جسدها بضعف ،كادت ان تقشط جلدها
حاولت أن تمحى أثر كل لمسه من يد جاسر
شعرت انها محطمه ووحيده رغم ان كل شيء تم بارادتها
هتاكلى يا دكتوره ؟ احضر العشا ؟
متشكرة يا رقيه مليش نفس، عايز اقعد لوحدى لو سمحتى
#ليل_المستبد
٢
إنتهى العرس ،ودع جاسر المعازيم ورافقهم حتى أخر الصوان ،قبل أن يودع رجاله ويدلف داخل بيته الكبير
الهانم اتعشت يا رقيه ؟
لا يا جاسر بيه، بتقول نفسها مسدوده ،مش عارفه إيه الستات إلى نفسهم بتتسد يوم فرحهم ؟
اكتمى يا بت، صرخ جاسر فى رقيه ،إلى بتتكلمى عليهآ دى تبقى مراتى.. مبقتش تبع عيلة مدكور خلاص..
صعد جاسر شقته وطرق الباب ،تأخرت ليل وعندما فتحت الباب كانت مرتديه ملابسها كلها.
ايه يا دكتوره أعصابك لسه مهديتش ؟ خاطبها جاسر بنبره ساخره....
تغير البيئه والثقافه مش سهل يا جاسر من فضلك ادينى وقتى..
اديكى وقتك ؟ هو انتى فاكره نفسك فين ؟ فى باريس ؟
انتى فى مصر والليله دخلتنا ولازم تتم بأى طريقه
همست ليل ارجوك يا جاسر انا عارفه انك ممكن تاخدنى غصب ومش هقدر الومك، لكن اكيد بعدها مش هتقدر تحترم نفسك ،انا بخاطب فيك جاسر الراجل إلى بنظره واحده منه الرجاله بتبص على الأرض
جلس جاسر وأطلق ابتسامه ،فكرك هتقدرى تضحكى عليه يا بنت مدكور بكلمتين ؟
انا جاسر فخر الدين يا ليل مش اى راجل، جهزى نفسك على بال ما اغير هدومى
ارتعش جسد ليل، طول عمرها حاربت ان تكون بهيمه، جسد يباع ويشترى الان مضطره ان تقبل كل ما ناهضت ضده
جاسر غير مهتم بها، لا وكمان بيغنى همست ليل ساخره لما سمعت جاسر بيغنى جوه الحمام وتفاجأت ان صوت جاسر لا بأس به.
خرج جاسر من الحمام عارى الصدر شاربه يحكى قصص بطولاته فى التحطيب والقسوة
وكان به شيء غريب، جسده متناسق كمصارع او لاعب كمال أجسام.
جهزتى يا دكتوره ؟
همست ليل ___اتفضل اعمل إلى انت عايزه على كده
هو دا كل إلى بيهم الرجاله اصلا
اقترب منها جاسر وعلى وجهه نفس الابتسامه الساخره التى تكرهها ،حملها من على الأرض بسهوله فلكمته فى صدره
لكمة قويه جعلته يبتسم
لا جدعه يا دكتوره، مراة الكبير لازم تكون قويه برضه
__هو انت مش بتحس يا اخى ؟
منزوع المشاعر والألم ؟
الألم لسه جاى ورا يا دكتوره هتعرفيه بنفسك، طوح جسدها على السرير ،تدحرجت حتى التصقت بالجدار
وفى لحظه وجدته جوارها بهيئته القاسيه ووجهه المتحدى
إلى بتفكر فيه مش هيحصل يا جاسر انا مضطره ادافع عن نفسى ودا مش حلو عشانك
قبل أن تحرك يدها كان جاسر قبض عليها ،كبلها فى حضنه
المقاومه حلوه مفيش كلام يا دكتوره
سبنى يا جاسر انت قلت هتسبنى لحد ما نفسيتى ترتاح
المهم نفسيتى انا يا دكتوره انتى عايزه الرجاله يقولو على ايه ؟
لا مؤاخذه الست الوالده لما تيجى تزورك الصبح هتسألك عن نفسيتك ؟
طبع على وجهها عشرة قبلات ثم جردها من ملابسها وهى ترفص وتعض وتخربش صدره
فجأه نهض جاسر عنها بسرعه لم تعرف ليل ماذا حدث
وكيف غير جاسر رأيه
لكن جاسر همس فى ضرب نار بره، ورحمة ابويا فخر الدين لو كان اخوكى فارس عملها لجيب روحه الليله
فيه ايه يا رجاله؟ صرخ جاسر من على السلم
فيه ضرب نار جاى من الزرع يا كبير، مش شخص واحد دول مجموعه
مين يتجراء يضرب نار على بيت جاسر فخر الدين يوم فرحه؟
مش عارفين يا كبير، انت عارف انك مضايق ناس كتير فى البلد
وزع جاسر رجاله وامرهم بعدم الذهاب إلى الحقل
خليهم يجونا هنا ،أصبح ضرب النار أكثر كثافه
وسمع جاسر صراخ ليل فى شقتها ،ركض جاسر داخل البيت وأمر رقيه ان تحضر ليل إلى الطابق الأرضي
بقا كده؟ صرخ جاسر وهو ينزع جلبابه ،يا رجاله خليكم هنا
انا هلف من وراهم
#ليل_المستبد
٣
لما وصل جاسر مكان ضرب النار ملقيش اى شخص ،كان فيه فارغ الرصاص ومكان الرجاله إلى افسدت الزرع.
هى وصلت لحد كده؟ ينضرب عليه نار يوم فرحى ؟
دى محصلتش حتى مع أدنى العائلات...
لما رجع جاسر همس احد الرجال _مفيش شخص يتجراء يعمل كده غير فارس مدكور يا كبير
انا شفته سايب الفرح قبل نهايته وكان متخانق مع ابوه
فارس مدكور او غيره الى حصل ده لو عدى من غير رد الناس كلها هتتجراء علينا.
اجمع الرجاله يا حمدان احنا هنقوم بزياره ،صعد جاسر غرفته بدل ملابسه والشرر يخرج من عينيه
فيه ايه يا جاسر ؟ سألته ليل برعب
بص جاسر على ليل بغضب ،فيه كتير يا دكتوره، اخوكى مكفهوش إلى عمله ،عايز يفسد فرحى كمان
انت ماسك البندقيه ورايح فين يا جاسر وواخد الرجاله معاك ؟
رايح دوار ابوكى يا ليل، إلى غلط لازم يتحاسب
صرخت ليل برعب ،اكسر الشر يا جاسر وبلاش تنبش فى الماضى ،فارس مش ممكن يعمل كده!
عملها يا ليل وانا سامحته ثم همس فى سره، سامحته عشانك
عشان انولك وتبقى تحت طوعى
خرج جاسر من البيت تتبعه توسلات ليل ،دوار عائلة مدكور مش بعيد ،ربع ساعه وكان هناك مع رجالته
قابلهم مدكور قدام باب الدوار، جاسر انت جايب رجالتك مسلحين وجاى فى نصاص الليالى ليه ؟
عشان ليه حق ولازم اخده يا مدكور
حق ايه يا جاسر ؟ انت قبلت الدية واتجوزت ليل ؟
حقى لازم اخده من ابنك فارس يا مدكور
فارس ابنى!؟ عمل ايه يا جاسر؟
اسأله بنفسك يا مدكور اسأله إزاى يتجراء ويضرب نار ويستبيح حرمة بيتى ؟
وصل فارس من على درج السلم بغضب ،قلتلك يا ابويا الشخص ده لازم يتأدب هى وصلت لما يجيب رجالته أقدام بيتنا ؟
ارتفع صوت جاسر وانت بقا إلى هتأدبنى يا واد ؟
ومأدبكش ليه يا جاسر، فكرك خايف منك ؟
كتير غيرك حولو وفشلو يا فارس، كان مصيرهم القبر او المستشفى
صرخ مدكور بأعلى صوته جاسر احترم المكان إلى انت واقف فيه
وانت يا فارس ضربت نار على بيت جاسر؟
انا لو هضرب نار على بيت جاسر مش ههرب يا ابوى
وكان زمانه مش واقف على رجليه، لما احب اعمل حاجه هعملها فى وضح النهار قدام كل الناس.
سمعت الرد يا جاسر ؟ احنا مضربناش نار على بيتك
والعهد إلى بينا لسه سارى
خد رجالتك وامشى يا جاسر واكسر الشر
فى طريق عودته كان رجال جاسر مصرين ان فارس هو الشخص الذى هاجمهم
الا جاسر، همس فارس مدكور فيه كل العبر لكن مش ببيكدب
مش عايز الشمش تطلع غير لما تعرفو مين الى ضرب نار على بيتى......
مضربتش نار يا ابوى ومخرجتش من البيت البندقيه قدامك اهى الماسوره بتاعتها بارده
همس مدكور امال مين ليه مصلحه يخرب بينا وبين جاسر فخر الدين؟
إحنا ما صدقنا الدم إلى بينا هدى مين عايز يشعله تانى ؟
معرفش يا ابوى ولو اعرفه هروح اشكره بنفسى
جاسر مخلبط كتير وياما ناس نفسها تنتقم منه
فى بيته لم يهداء جاسر، لم يتقبل فكرة ان فيه شخص تجراء وضرب نار على بيتة يوم فرحه
ولأن البلد ضيقه صوت الرصاص سمعته كل العائلات وبقت كلها تتحاكى عنه.
اهدى يا جاسر عشان خاطرى، قلتلك فارس مش ممكن يعمل كده؟
صرخ جاسر اسكتى انتى ،هى الليله بدأت بنكد كان لازم تنتهى بنكد
كله بسببك ورفع يده على وجه ليل، امشى انجرى روحى شقتك
انا مسمحلكلش تكلمنى بالطريقه دى يا جاسر
انا....
انت اية صرخ جاسر ؟
انتى حرمتى وهتسمعى كلامى برضاك او غصب عنك
انسى إنك دكتوره وعيشتك فى بلاد بره
مش هكست يا جاسر ولازم نحط النقط على الحروف
عايزه تحطى النقط على الحروف يا دكتورة؟
وماله، انا الغلطان برضك
قرب جاسر من ليل وبلا كلام حملها بسهوله هنحط النقط يا دكتوره.
#ليل_المستبد
٤
قاومت ليل بلا فائده، ما كان لها ان تصارع ذلك الجسد المتناسق الحديدى ،فهمست بدلع طيب على الأقل سبنى اغير هدومى...
اهى دى اول حاجه حلوه اسمعها من صبحية ربنا يا دكتوره
افلتها جاسر وتحررت ليل ،هدخل الغرفه مجيش ورايا حذرت جاسر...
داخل الغرفه بحثت عن اى شيء تدافع به عن نفسها بلا فائده، خرجت بسرعه تجاه المطبخ لكن جاسر بحق بها والتصق بجسدها كل دا تأخير يا دكتوره ؟
تركته ليل يحتضنها ويدها تبحث عن سكين او يد هون لكنها تعثرت فى مقلاه طبخ
بكل قوتها سحبت المقلاه وضربت جاسر على رأسه
ترنح جاسر لكن لم يسقط على الأرض فعاودت ضربة حتى ساح دمه وسقط على الأرض.
__مش ليل إلى تتاخد بالقوه يا جاسر، حذرتك اكتر من مره لكنك مش بتفهم غير لغة القوه
همس جاسر انتى اتجننتى ؟ عملتى ايه ؟
لسه معملتش حاجه يا جاسر، تأكدت ان جاسر غير قادر على نصب طوله، بحثت عن حبل ثم احضرت قماشه وقيدت بها
يد جاسر خلف ظهره ثم قدميه.
انتى مش عارفه أخرت إلى بتعمليه ايه يا ليل؟ آخرته موت يا بت مدكور...
ولا تفرق معايا همست ليل بقسوه، قلتلك انا مش اى بنت
لكن عقلك الغبى إلى متعود ياخد كل حاجه بالقوه مش بيفهم
جلست ليل على الكرسى وبدلت ملابسها ،وبعد نصف ساعه طرقت رقيه باب الشقه
فيه ايه سألتها ليل ؟
الرجاله عايزين الكبير بيقولو ان فيه اخبار مهمه..
الكبير مش فاضى دلوقتى يا رقيه انزلى قوليلهم كده
همست رقيه لكن دى اول مره تحصل
جاسر طول عمره مش بيسيب رجالته تنتظر
طيب.... قالت ليل ربع ساعه وهينزلهم
ضحك جاسر ودى هتعملى فيها إيه بقا يا دكتوره؟
لو تأخرت الرجاله كلهم هيجو على الشقه ،دا سين بينى وبينهم.
وضعت ليل قماشه فى فم جاسر، لهم حاجه صوتك المزعج
يبطل ،انت ضيعت اخر فرصه ليك يا جاسر
ليه مصرختش ؟ يمكن حد ينقذك
ولا انت الكبير مينفعش يصرخ ؟
جلست ليل امام المرآه بعد أن احضرت حقيبه خاصه بها
وبعد ربع ساعه من العمل المركز همست
انت طول عمرك تعرف انى دكتوره يا جاسر لكن متعرفش دكتوره فى ايه ؟
انا دكتوراه فى المكياج وتغير الأشكال الشخصيه وتقليد الاصوات ،ياما اشتغلت مع موديل وفنانين وغيرهم
ايه رأيك يا جاسر ؟
استدارت ليل ووجد جاسر امامه نسخه من وجهه، الجمته الصدمه
ها يا جاسر أنفع ؟ همست ليل بعد تغير صوتها...
هو بس فرق الطول والحجم لكن دا مقدور عليه
الدنيا ليل ومحدش هيلاحظ حاجه ،جرت ليل جاسر قرب السرير واحكمت تقيده ثم نزلت إلى صحن الدار وجلست آمام الطاوله وطلبت من رقيه ان تحضر الرجال.
سمعت ليل كلام الرجال، فارس مدكور مش هو الى عملها
لكنة جند رجال من المطار يد يشنو الغاره
قالت ليل بصوت جاسر ،ومستنيين ايه ،فين بندقيتى!؟
همس الرجال __موجوده يا كبير
طيب يلا بينا اسبقونى على الطريق وانا جايا وراكم
علقت ليل البندقيه فوق كتفها وتبعت الرجال نحو النهر
وهناك اقلتهم المعديه إلى البر التانى
إحنا منعرفش عدد المطاريد كام يا كبير
حتى لو كان عددهم الف ،لازم يتعاقبو، إلى يضرب نار على بيت جاسر فخر الدين لازم يموت
شعر المطاريد بحركه تحت الجبل وانطلقت رصاصات تحذيريه من فوق صخره ضخمه
أخذت ليل ساتر وأمرت الرجال بالزحف وبعد دقائق تحول الجبل لبركان من الجحيم
لكن رجال الجبل يحفظونه بقعه بقعه ،هنعمل ايه يا كبير؟
خسرنا اتنين من الرجاله والمطاريد بيدافعو عن المغاره
#ليل_المستبد
٥
هنعمل ايه يا كبير؟ المطاريد هيقتلونا كلنا ؟
نظرت ليل تجاه شديد، أقوى رجال جاسر وكاتم أسراره
من امتا قلبك خفيف يا شديد ؟
فين الرشاش البلغارى ؟
هنا يا كبير
انصبوه فوق الصخرة وانا هوفر ليكم الحمايه
وسط هذا الظلام، هذا الخواء مارست ليل ما تحبه
ضرب الرصاص الذى تعلمته على يد جدها ووالدها
أطلقت رصاصه فرادى ،ثم تلتها بأخرى فى مكان آخر
وبين هذا وذاك تطلق خزنه دفعه وأحده.
الرشاش جاهز يا جاسر...
همست ليل بصوت جاسر
عايزكم تضربو رصاص على مدخل المغاره بلا توقف
لحد ما ارجع.
هتروح فين يا كبير؟
__هطلعلهم
هتطلع المغاره لوحدك ؟
ايوه، ومش عايز ضرب الرصاص يتوقف غير بأشاره منى
إختفت ليل بين الصخور والظلام يحيط بها ،وبعد ساعه من رشق الرصاص ظهرت.
يلا بينا يا رجاله هنمشى
اراد أكثر من رجل ان يسأل ليل ما حدث، لكن خوفهم ان يغير الزعيم رأيه ويواصل القتال دفعتهم للصمت
كان كل همهم مغادرة الجبل أحياء.
لما وصلو البيت
كل واحد فيكم يروح بيته، مش محتاج حراسه الليله
مفيش شخص هيتجراء يقرب من بيت جاسر فخر الدين مره تانيه.
رحل الرجال وهم يتهامسون عن صلابة جاسر وقلبة الميت وكيف صعد لمواجهة مطاريد الجبل بمفرده.
_______
فتحت ليل باب الشقه واحكمت غلقة، ثم نزعت ملابسها
وأخذت حمام ،غسلت نفسها ونزعت القناع الذى صنعته فى ربع ساعه
قبل أن تدلف لغرفة النوم حيث يوجد جاسر المقيد بالسرير وعلى فمه كمامه
نزعت ليل ملابسها، اكتفت بالملابس الداخليه
ارادت ان يرى جاسر جسدها ،ان ترى العجز فى عينيه
هذا الذى كان يتغنى بأنه يملكها كبهيمة ،انه اتخذها ديه نظير تركه دم اخيه _
أخيه منصور الذى قتله فارس عندما حاول أن يغتصب فتاه فى الزرعات
___ تصور يا جاسر محدش افتقدك ؟
حتى الاختلاف إلى فى القناع محدش لاحظه ،لو كان فيه واحد من رجالتك يعرفك كويس كان هيلاحظ الفرق
لكنه محصلش، يمكن لانك مش بتسمح لأى شخص يعرفك كويس، هوس الزعامه والنرجسيه خلاك تعيش وحيد
وربما الخوف من ان الناس تعرف حقيقتك
فيه ناس كتير زيك يا جاسر بيدارو ضعفهم بالزعيق والصراخ
على فكره إحنا طلعنا الجبل ، استدارت ليل فجأه تجاه جاسر
الذى شهق وكاد ان يضحك
المطاريد إلى انت اتفقت معاهم يضربو نار على بيتك علشان تورط عيلتى معاك وتحرك التار من جديد وتقتل فارس اخويا
إلى كل ذنبه انه كان بيدافع عن شرف ست ضعيفه غلبانه
عارفه ،عارفه متعيطش وتضرب برجليك ذى العيل الصغير
ان الكلام دا محصلش لكن بعرفك انا ممكن اعمل ايه!!
إلى ضرب نار على بيتك انا هجيبه بطريقتي مش عشان اى حاجه، لكن عشان اشكره بس.
دلوقتى انا تعبانه يا جاسر، كانت ليله طويله وعايزه انام من فضلك اقعد ساكت ومتصدرش إى صوت لأنى هعاقبك عقاب عسير.
رقدت ليل على السرير واستمر جاسر فى ضرب السرير بكتفه
وقدمه
جاسر انت فى كل مره بتجبرنى اعمل حجات مكنش نفسى اعملها
تعرف ليل ما ورطت نفسها به ،وتعرف انه لن يمر بسلام
بت يا رقيه صرخت ليل بصوت جاسر من على باب الشقه
روحى بيتك وتعالى الصبح.
صرخت رقيه من المطبخ لكن يا كبير انا لسه مخلصتش وبكره الصبحيه ؟
مفيش صبحيه يا رقيه ،يلا روحى
غادرت رقيه البيت الذى أصبح ساكن، اقتربت ليل من جاسر
وجرته خلفها ،اعتقد ان فيه قبو عندك ،ابوك الظالم كان بيحبث فيه الفلاحين زمان
تدحرج جسد جاسر على السلم وهو يصرخ من الألم
قلتلك عايزه انام فى هدوء لكنك مش بتسمع الكلام
ثم دفعت جاسر امامها نحو القبو ،خليك هنا يا جاسر
لحد ما اشوف هعمل ايه فيك.
لا تعرف ليل ان رقيه منذ أعوام طويله لم تغادر منزل جاسر
ان لها غرفه فى بيته ومعزه فى قلبه
لذا عندما أمرها جاسر بالرحيل داخلها الشك ،ليه جاسر يعمل كده ؟
اكيد الموضوع فيه حاجه غلط ،بعد أن رحلت عادت مره اخرى إلى المنزل، حتى لو قلى امشى هبات هنا للصبح
لحد ما اقابله.
ولما نامت سمعت خبط ورزع قادم من القبو، اول مره قالت يمكن تخيل
لكن الخبط تكرر بطريقه مستمره
يكونش عفريت ؟ بسم الله الرحمن الرحيم، نهضت رقيه وتوجهت ناحيت القبو.
#ليل_المستبد
٦
يا لهوى!! فيه حد محبوس جوه القبو
مين جوة ؟
الكمامة التى على فم جاسر منعته من الكلام وعندما صرخ ظهرت زمجرة حيوانيه مرعبه
ركضت رقيه إلى شقة جاسر وطرقت الباب بعنف ،يا سي جاسر، يا سي جاسر
نهضت ليل من النوم غير مسروره من المفاجأة الغير متوقعه بعودة رقية مره اخرى
فيه ايه يا بت يا رقيه ؟ إيه إلى رجعك تانى ؟
فيه واحد محبوس جوة القبو او يمكن ديب ولا حيوان دخل من غير ما نحس
ما تفتح الباب يا سي جاسر!!
انزلى انتى يا رقيه وانا هغير هدومى وانزلك ،عرسان جداد بقا وكده!!
فكرة ليل كيف تتخلص من رقيه ،وكيف لا تجعلها تشك بها
بدلت ملابسها وارتدت قناعها
ثم ببطيء تسللت تجاه لوحة التحكم فى الكهرباء وقطعت التيار الكهربائى عن البيت كله ونزلت تحت عند رقيه المرعوبه
الكهربه قطعت يا جاسر __
عارف يا رقيه انتى مفكرانى اعمى ؟
ناولينى اللمبة إلى معاكى واستنينى هنا....
فتحت ليل باب القبو وجدت جاسر على حالته يقاوم القيود ويزمجر بلا توقف بسرعه حقنته فى فى عنقه بحقنه مهدئه
وبعد لحظات ارتخت اعصابه ثم أغلقت باب القبو بسرعة
حصل ايه يا سي جاسر ؟
بلا مبلاه همست ليل بصوت جاسر الغاضب
بقا معقول تصحينى من احلى نومه عشان حاجه تافهه ذى كده ؟ دى قطه ونطت من المنور
وانتهزت ان الظلام فى صفها فأردفت روحى بيتك يا رقية
انا عايز ابقى انا وليل لوحدنا الليله وبكره
ولتقطع شك رقيه اكملت ،عايز اعرف بنت مدكور مين جاسر فخر الدين،، عايز ازلها واكسر عينها
همست رقيه بشرود انا قلت كده برضه، جاسر مش ممكن ينسى دم أخوة ويفرط فيه بالساهل
خد حقك وحقنا من بنت مدكور يا جاسر حتى لو مش هرجع البيت دا تانى، اشفى غليلى منهم.
وشعرت ليل برقيه ،ان هناك جرح مفتوح داخل قلبها
شيء لا يتعلق بعائلة مدكور بل بالميت اخ رقيه
ولأنه كان شاب وسخ فكرة ليل ان رقيه ربما كانت عشيقته
وذا نجحت فى كشف الحقيقه يمكنها ان تسيطر على رقيه ايضا.
لكن رقيه لن تبوح لجاسر بالحقيقه ،كانت ليل تلعب مع رقيه فى صغرها ،لكنها لم تكن صديقتها المقربه
صديقتها المقربه كانت ساره ،همست ليل لو عايز تقعدى فى البيت مش همنعك!
هروح قالت رقيه، خد راحتك واضربها على كيفك ودون ان تدرى ،حفزت رقيه ليل للانتقام منها.
غادرت رقيه البيت ،وكانت ليل تعرف أن الوقت ليس فى صالحها ،ساره بنفس شكل جسدها
كل ما تحتاجه مجرد فكره، كانت ليل تحفظ ملامح ساره التى كانت حاضره فى العرس هى ايضآ تعمل فى بيت جاسر فى الحفلات والليالي الكبيره.
كان شيء جيد ان صرفت ليل الحراسه كي تتحرك براحتها
بعد أن احكمت قناع وجهها طرقت ليل باب رقيه
كان الوقت متأخر مما ازعج رقيه
مين ؟
انا ساره افتحى يا رقيه
فتحت رقيه باب بيتها وعلى وجهها أثر الدموع كان الحب فاتح بابه والماضى ينهشها
خير يا ساره؟
مجليش نوم قلت اجى اقعد معاكى شويه رغم انى عارفه انك مش موجوده هنا
ومين سمعك انا كمان مش جايلى نوم، جاسر طلب منى ارتاح شويه.
همست ساره مالك كده؟ وحتى لا تظهر نبرة صوتها حددت الأمر
هو جه على بالك مره تانيه؟
أجابت رقيه __انا عمرى ما نسيته ولا طلع من عقلى يا ساره
مكنش ليكى يا رقيه، كنتى عارفه انة نسوجى ولا عمره فكر فيكى.. ؟
كنت عارفه كل حاجه بس اعمل ايه فى الحب؟
اختارت ليل المجازفه ان تطرق المناطق المحظوره واضعه الفشل جوارها
المفروض تكرهيه بعد إلى عمله فيكى يا رقيه مش تحبيه ؟
لم تعترض رقيه ،همست كنت بحبه مقدرتش
بتحبيه للدرجه إلى تخليكى تجيبى بنت فتحى الجدى وتسلميه ليه بأيدك ؟
متقلبيش المواجع وحياة ابوكى يا ساره سيبينى فى حالى.
هسيبك فى حالك يا بنت رفاعى الفاعل لكن وحياة امى
لو نفسك خرج من غير اذنى !! لأكون مخلياهم مقطعين جتتك قدام الناس كلها
انتفض جسد رقيه فى زعر بعد أن تغير صوت ساره صديقتها لصوت اخر ،نزعت ليل القناع امام عين رقيه وهى تبتسم فى سخريه، عايزه تتفضحى يا رقيه ؟ وأخرجت هاتفها المسجل عليه المحادثه كلها، انا اقدر افضحك، اقدر اسجنك، اقدر اوديكى ورا الشمس
رقيه المصدومة دخلت فى نوبة بكاء مجنونه
هترجعى معايا البيت وهتكونى تحت عينى واى حركه تعمليها من غير اذنى معنديش غير عقاب واحد الفضيحه.
طيب وجاسر مش هيلاحظ حاجه ؟
ملكيش دعوه بجاسر، علاقتك دلوقتى معايا انا عينك متتشلش من عليه ومتتحركيش غير بأذنى
هقول لجاسر انى اخترتك تكونى خدامتى الخاصه وجاسر مش هيرفضلى طلب.
كانت ليله طويله اوى يا ليل همست ليل وهى واقفه قدام المرآيه، مكنتش متخيله انى ممكن اعمل كده، بس بعد إلى حصل مفيش تراجع، جاسر لو خرج حى من القبو هيقتلنى
إلا لو انا قتلته قبل ما يقتلنى
تقتلى يا ليل معقول؟
هتعيشى ازاى ؟
الناس هتسأل عن جاسر وعنك
مش معقول هتعيشى طول عمرك راجل يا ليل !
تسارعت الأفكار فى رأس ليل أفكار معقده اخرها كله دم
إلا؟ وابتسمت ليل لو قدرت اعمل عقد مع جاسر
عهد وعقد يضمن روحى لكن ليل لم تكتفى بروحها
ويضمن لى فلوس اعيش بيها
جاسر غنى معاه اراضى وفلوس ،يبقى جاسر يتنازل عن املاكه ليا لو مد ايده علية او حاول يقتلنى تبقى كل حاجه ملكى.
اعدت ليل العقود وحملت البندقيه ونزلت على القبو
قعدت جنب جاسر
همست مكنش مفروض الأمور توصل لحد كده يا جاسر بينى وبينك...
لكن دلوقتى للأسف مقدرش أتراجع انا كده كده ميته
هقتلك يا جاسر والعقوبه هتكون وأحده بالنسبه ليه
فكرت فى اى حل تانى ملقتش انا هعمل كده وانا مضطره
صوبت ليل البندقيه على رأس جاسر مفيش حل تانى يا جاسر لازم تموت.
إلا إذا وفركت ليل دقنها ،فيه حل تانى لكن صعب شويه وانا مش عايزاه لكنه هيحفظ ليك حياتك ويمنحنى الأمان
شايف الأوراق دى
هز جاسر دماغه ،دى أوراق تنازلك عن كل حاجه ليا انا
فى حالت تعرضك ليا بالأذى او محاولتك قتلى
هتوقع يا جاسر ولا انت تموت وانا ادخل السجن ؟ او اهرب ؟
هو دماغك لو موافق!؟
تمام
حلت ليل يد جاسر، يد واحده وصوبت البندقيه على رأسه
ورمت القلم امامه وقع يا جاسر عشان نعيش كلنا
وقع جاسر على الأوراق، اعادت ليل قيد يد جاسر
ثم نزعت كمامته، لم يتوقف جاسر عن السب والشتم والوعيد
همست ليل متنساش انى اقدر اقتلك دلوقتى ومعايا فلوس كتير اقدر ادفعها لأى شخص يشيل الجريمه
انا هسيبك دلوقتى بعد شويه رقية هتدخل تفكك
متحاولش تدور عليه أو تسأل عند أهلى
عايزه كل حاجه تمشى كأنى موجوده وانا هختفى من حياتك
ومش هظهر مره تانيه
ولو حد سأل عليه رقيه عارفه هتعمل ايه.
#ليل_المستبد
٧
رقيه بعد ساعتين ابقى روحى القبو هتلاقى شخض مربوط فكيه
بعد ساعتين بالضبط يا رقيه مش قبل كده، انا هوصل مشوار صغير لحد بيتنا وارجع، فاهمه يا رقيه!؟ وأشارت ليل إلى هاتفها حيث يوجد دليل إدانة رقيه.
مخدتش معاه هدوم ولا اى حاجه، اخدت الفلوس إلى كانت مجهزاها من قبل الفرح.
بعد ساعه وصلت بيل محطة القطر وبعد ساعه كمان كان القطر فى طريقه إلى القاهره.
بعد ساعتين رقيه فتحت باب القبو لقيت جاسر متكتف ومربوط ذى البهيمه.
فكته وهى مصدومه
جاسر // هى راحت فين بنت الكل_ب دى
رقيه / ليل راحت بيت والدها وهترجع بعد شويه
صرخ جاسر مفيش رجوع انا هموتها، هقتلها بايديا
فين البندقيه ؟
اهدى يا جاسر ،فكر قبل ما تتهور، هتروح هناك هتحصل مشكله كبيره، ومش بعيد إلى عملته ليل يتحكى وسيرتك تبقى على كل لسان
احمرت عيون جاسر ،رقيه معاها حق ،لازم يهدى ويفكر كويس ،كمان ليل معاها أوراق تنازله عن املاكه ولو مدكور عرف هيجردو من كل حاجه، مش لازم اى شخص من عيلة ليل يعرف الحقيقه ،بس هو هيسيب روحه متعلقه بايد ليل ؟
لازم يتصرف.
بص جاسر على رقيه، ليل قالت انك جاهزه تحل محلها
إزاى ده ؟
همست رقيه سبتلى بتاع بلاستيك وقالت لو الأمور تأزمت ولازم تظهر البسه على وشى وهبقى زيها.
جميل همس جاسر يعنى لو قتلتها محدش هيشك فى حاجه
ثم جمع رجاله من بيوتهم
الليله معانا طلعه عايزه قلب ميت يا رجاله
هو فيه قلب ميت اكتر منك يا كبير؟ دا انت طلعت الجبل بطولك
استدار جاسر بدهشه ،كى لا يظهر انه لا يعرف همس والليله هكمل كل حاجه ،الساعه عشره بالليل عايزكم جاهزين
محدش كان يعرف المهمه إيه، الساعه عشره تجمع الرجاله
كل واحد فيهم شايل بندقيته
هنعمل ايه يا كبير؟
هنعمل إلى كان مفروض يتعمل من زمان يا رجاله ،هنخلص على عيلة مدكور كلها.
الله يا كبير احنا افتكرنا انك نسيت دم اخوك ؟
منستش بس كل حاجه وليها وقتها ،فى محتمين بظلام الليل تحرك جاسر مع رجاله
احاط ببيت مدكور من خلال الزراعات بداء ضرب الرصاص
مش هنسيب ولا واحد فيهم حى
انطلق الرصاص على بيت مدكور، اخترق الجدران والأثاث وسمع صراخ الحريم والأطفال
رد مدكور وأولاده على ضرب النار لكن جاسر ورجاله كان عددهم أكبر ،تقدمو واقتحمو البيت ،قتل جاسر كل شخص وقف فى طريقه، ثم اشعل النار فى البيت كله ووقف يراقب من بعيد صرخات ال مدكور
قتل كل من كان فى البيت وخرج فارس شبه محترق يصرخ من النار.
صوب احد رجال جاسر النار على فارس
لكن جاسر امره سيبه ،انا عايزه حى
اختفى جاسر فخر الدين ورجاله قبل ظهور أفراد الشرطه وحضرت المطافى متأخره كان منزل ال مدكور تحول لقطعة فحم ،بين صراخ الاهالى ومحاولات جاسر الذى عاد مره اخرى لمساعدة نسيبه مدكور وانقاذ بيته من الحريق واسألة الشرطه نقل فارس مدكور لمستشفى الحروق بين الحياه والموت، احتاج لأكثر من عمليه جراحيه وعمليات ترقيع لإنقاذ ما تبقى منه.
هى ماتت سألت رقيه جاسر بعد عودته!؟
معرفش، البيت كله بقى حتة فحم وانا واهل القريه مقدرناش نتعرف على الجثث
كان جاسر حذر رجاله بكتم السر وإطلاق اشاعه مفادها ان المطاريد احرقو بيت مدكور كما اطلقو الرصاص على بيته فى الليله السابقه ولأن الناس تحب الاساطير انتقلت الأخبار عن هجوم المطاريد وترصدهم بأهل القريه.
عندما وصلت ليل القاهره سكنت فى غرفه فى فندق مدة اسبوع قبل أن تستأجر شقه خاصه بها
مرتاحه ان كل شيء مر على خير ،أنقذت اخوها فارس من الموت، وانقذت نفسها من زيجه ارغمت عليها
ثم بدأت بحث عن عمل ولأن تخصصها وخبراتها كبيره التحقت بعمل بسرعه ومضت الايام لا تعرف شيء عن ما حدث فى البلده بعد أن غيرت رقم هاتفها مقتنعه ان جاسر لن يتعرض لأهلها
وان أهلها شعرو بالسلام الذى بحثو عنه ،بعد شهور اتصلت برقم اخوها فارس.
#ليل_المستبد
٨
لم تتلقى ليل إى رد من هاتف اخوها فارس ،كانت عارفه ان دا الاتفاق ما بينهم، لكن مكنتش متوقعه ان الامور توصل لكده
هى طلبت منهم قبل الجواز من جاسر انهم يقطعو علاقتهم بيها منعآ للمشاكل ،بس كان نفسها تسمع صوت فارس لان تليفون والدها وامها وبقية أخواتها مقفول.
قالت ليل وهى بتجمع شنطة التدريب من الجيم فقد اعتادت منذ وصولها القاهره الذهاب لصالة الجيم كل يوم للتدريب على الملاكمه والمصارعه النسائيه كى تتمكن من حماية نفسها
ان فارس مش معاه رقمها الجديد وانه معذور لعدم الرد عليها.
انت يا زفت؟ صرخ جاسر بصوت هادر
مش شايف ياد انت الفحم انطفى من فوق الشيشه ؟
ثم رفع يده لتنزل على وجه مشوه وجسد نحيف
غير ياد الحجر بسرعه.
همس الصوت الضعيف المتعب ،حاضر يا كبير
كان جاسر بين رجاله عندما ركض فارس اخ ليل لرص حجر شيشه اخر للمعلم جاسر فخر الدين.
بعد ليلة الحريق وبعد إنقاذ روحه ،اجبر جاسر فارس مدكور ان يتنازل له عن كل املاك عائلته ،وأن يعمل تحت امرته نادل
فى بيته بعد أن قام بتعذيبه وقتل منابع الرجوله داخله.
ركض فارس تحت عيون رقيه، غير حجر الشيشة ثم خرج راكضا نحو سيده، حتى يتقى صفعه أخرى.
رمقه جاسر بغضب ،يلا غور من وشى، شديد ؟
نعم يا معلم
اربط البهيمه ده لحد ما احتاجه ؟
هو انت لسه خايف انه يهرب يا كبير ؟
دا خلاص مبقاش عارف حاجه!؟
شديد؟ صرخ جاسر نفذ اوامرى من غير نقاش.
جذب شديد فارس من رأسه وقيده فى السلسله التى ربطت فى الحائط مكان عيش فارس ونومه.
كان الطعام يقدم لة مثل الحيوانات، يقضى حاجته وينام فى نفس المكان.
كان فارس فى البدايه يكره ليل لسلبيتها ،بعد الحريق عندما عذبه جاسر أمامها توقع فارس ان تهب ليل اخته لنجدته
لكن بعد تكرار تعذيبة فى بيتها فقد الأمل فى مساعدتها
حاول أن يجد مبرر لامتناع اخته عن انقاذه ورفضها الكلام معه ،واخيرا اقنع نفسه ان جاسر يعذبها مثلما يعذبه كل ليله وان اخته معذوره واتخذ على نفسة عهد الا يتحدث إلى ليل ابدا رغم انهم يعيشون فى نفس البيت وكان يرفض الطعام الذى تقدمه له ليل كل مره
مكنش عارف ان إلى عايشه معاه دى رقيه فى فترات زمنيه قليله جدا بتلبس قناع بوش ليل وتظهر قبل ما تختفى لاسابيع.
فى القاهره كلما مر الوقت شعرت ليل بالقلق ينهشها ،مفيش اخبار واصله عندها
قلبها واكلها على عيلتها
همست ليل آمام المرآه لا خلاص مش قادره انا لازم اروح اطمن عليهم.
لبست ليل لبس رجل صعيدى بوجه جميل وشارب ،هروح هناك كأنى مجرد راجل غريب اعرف الاخبار وارجع صد رد
محدش هياخد باله دى بلد كبيره ومش معقول هيحققو مع كل شخص يوصل هناك.
وكانت البلد قد نمت وتوسعت فعلا ومن المستحيل ان يعرف شخص شخص آخر او يتتبعه
نزلت ليل من محطة القطر وراحت على بيت عيلتها، البيت مكنش موجود، مكانه كان فيه مجموعه من المحلات التجاريه الحديثه.
فكرت ليل ربما والدها باع البيت وقام ببناء بيت فى مكان تانى، اصل أرضهم كبيره واملاكهم ملهاش اخر.
سألت صاحب دكان متعرفوش عن بيت عيلة مدكور
الراجل اتصعب وقال، البيت اتحرق لما وصلت هنا
معرفش حاجه عن الناس دى.
كان فيه عرس كبير داخل البلد، صوت الطبل البلدى كان واصل ودن ليل رغم بعد المكان
ليل قعدت فى قهوه، قالت بالليل أروح العرس واقابل أهلى من غير ما حد يعرف عنها حاجه.
عندما وصلت ليل، كان ساعى الفرح، يرحب بجاسر فخر الدين ورجاله، واصفا اياه بالكبير اوى
كان جاسر واقف على حلبة التحطيب كعادته يمارس هوايته فى ازلال رجال القريه
وكانت هتمشى لما مفيش اى شخص من عائلتها ظهر
لحد ما جاسر مسك الميكرفون وصرخ ، انا بتحدى فارس مدكور نسيبى للعب التحطيب قدام الناس دى كلها.
بعد شويه ظهر شخض معرفهوش ليل ،المفروض انه فارس اخوها، وشه كان مشوه وجسمه ضعيف جدا بيجر العصا بالعافيه.
#ليل_المستبد
٩
وصل وريث عيلة مدكور الوحيد ،صرخ جاسر، فارس مدكور ،امسك عصاك وصارع مثل الرجال، يحب جاسر فخر الدين الفخر أكثر من نفسه، ورغم انه هذم كل شباب القريه هذه الليله الا انه رغب ان تكون نهايتها دراميتكيه ،فهزيمة الد اعدائه امام الناس بعد أن قضى على سيرتهم تمنحه السعاده.
همس بعض الناس مش كفايه انه بيخدمك فى بيتك ؟ هتستفاد ايه من هزيمة شخض مهزوم اصلا ؟
لكن فارس رفع عكازه رغم ضعفه ،الدماء التى تجرى فى عروقه لازالت باقيه.
سعل فارس وهو يرفع عصاه، وتلقى اول ضربة من جاسر فخر الدين فترنح جسده.
صرخ جاسر، اثبت ياد، انا عارف ان ضربتى قويه بس انت راجل مش ست ؟
استجمع فارس قوته وضرب جاسر الذى تلقى الضربه بعصاه
لا شاطر والله، جدع ياد ،طيب قابل يا حيل امك
حرك جاسر العصا ،وضرب عدت مرات متسارعه ورا بعضها
ضربات قويه وجسد فارس ضعيف غير قادر على المقاومه
سقط فارس على الأرض وسعل دم.
صرخ جاسر بفخر قوم يا راجل، دا حتى بيقولو ان رجالة عيلتكم قويه وعندها كرامه
مالك كده عامل ذى الكلب مستنى الضربه التانيه ؟
حاول فارس ان ينهض لكن عصا جاسر التى ضغضت على جسمه منعته من الوقوف.
انت فعلا كلب يا فارس والكلب بيعمل ايه معى سيده ؟
لما يرمى ليه حتتة العضم بيجرى يمسكها ويرجعها لسيده
القى جاسر عصاه على الأرض
هات العصايه ببقك يا فارس قصدى يا كلب !
صمت فارس، توقف عن الحركه، قلت هات العصايه يا كلب!
صرخ جاسر وركل فارس فى معدته اكتر من مره حتى كسر ضلوع صدره ،ازحف يا كلب وهات العصايه ورى كل اهل البلد مين سيدك، مين جاسر فخر الدين.
زحف فارس، امسك العصا بفمه ،زحف مره اخرى يناهض الألم الذى شمل كل جسده ،زحف حتى اوصل العصا ليد جاسر.
استدار جاسر حول نفسه بنرجسيه، دلوقتى مش فاضل غير ضربة النصر
رفع جاسر فخر الدين عصاه ونزل بها على ظهر فارس مدكور
توقفت العصا قبل أن تصل جسد فارس
صدتها عصا أخرى من يد رجل غريب، يد قويه منعت العصا من الوصول إلى طريقها.
الراجل إلى يستقوى على انسان ضعيف ميبقاش راجل
صرخت ليل بصوت رجل.
مين انت؟ صرخ جاسر فى غضب
همست ليل __مجرد راجل غريب ميرضاش بالظلم
صرخ جاسر ،طيب يا غريب متعرفش إيه إلى بيحصل للى للحيوان إلى بيقف بين الأسد وفريسته ؟
بلاش كلام كتير يا جاسر، مش اسمك جاسر برضه ؟
ارفع عصاك والساحه تحكم بينا.
بين الحشود ارتفعت نغمه تانيه ،فيه غريب بيتحدى جاسر فخر الدين، شخص واقف قدام الكبير.
امتلأت الشرفات بالنساء، والأطفال تزاحمو يدفعون الكبار لرؤية المعركه
واحاط رجال جاسر بالحلبه
صرخت ليل، هو انت خايف من الهزيمه يا جاسر ؟
جامع رجالتك المسلحين حوالين الحلبه عشان يحموك ؟
جاسر فخر الدين مش محتاج حمايه يا غريب ،يا رجاله
كل واحد فيكم يروح على مطرحه
مش عايز شخص فيكم يظهر غير لما أقضى على الجدع ده وتشيلو جثته ترموها فى الترعه.
أطلقت ليل ابتسامة ساخره وتلقت اول ضربه من جاسر
شعرت ليل بثقل الضربه
رغم تدريباتها لم تتخيل ان يد جاسر قويه لتلك الدرجه
ثم تلقت ضربه أخرى وأخرى قبل أن تعيد الضربه بضربه
فكرت ليل لو النزال طال اكتر من الازم هيكون مصيرها الهزيمه والفضيحه
درست حركات قدم جاسر وأدركت أن حركة قدماه بطيئه
غروره وثقته المفرطه تؤثر على قرارته، جاسر يريد كل ضربه ان تكون مثاليه كأنه يمثل فيلم او مسرحيه.
استخدمت ليل سرعتها ،حركت قدماها وضربت أكثر من ضربه فى اماكن مختلفه، فوق تحت فوق، ضربه جانبيه
ثم ضريه فى القدم وصلت لجسد جاسر.
بعدها استعدت للدفاع مع الحركه كى تنهك جاسر
كلما تلقت ضربه تحركت وجاسر يلف ويدور خلفها
وصوت العصا يشق ظلام الليل والناس تراقب قوة جاسر المهولة والغريب الذى يكافح للهرب من ضرباته.
لهث جاسر من التعب وبطأت حركته مثلما خططت ليل
وقفت فى مواجهته وتلقت ضربه بضربه والعصا تحكم
رفع جاسر عصاه ثم بكل قوته ضرب ضربة قويه جدا
رغم ان ليل تلقتها بعصاها الا ان الضربه حركتها من مكانها
والصقتها بالرجال حول الحلبه
قابل القوه يا ولد صرخ جاسر بانتشاء ،فاكر نفسك هتقف قدام جاسر وتنتصر ؟
شعرت ليل بألم فى ساعدها ،الضربه التانيه وصلت كتفها
وشعرت بالألم
لكنها لم تصرخ، عرفت ان صرختها ستكون سبب هزيمتها
وقفت بثبات انتظرت ضربة جاسر التاليه
عندما وصلتها الضربه تدحرجت على الأرض وتلقتها على ظهرها ثم بكل قوتها ضربت ساق جاسر ضربه قويه
جعلته يترنح ويعرج ثم قبل أن يستعيد نفسه ضربت قدمه الأخرى.
زأر جاسر، اطلق حشرجه مثل وحش الغابه ،لكن ضرباته التاليه كانت ضعيفه غير مؤثره
بينما كانت ليل تعاين الأضرار فى كتفها وظهرها بحثت عن هدنه.
راحت تصد الضربات وتهرب خلال الحلبه حتى مضى الوقت
صرخ صاحب العرس اخيرآ بعد أن انتصف الليل
انتهى النزال يا جاسر، العريس لازم يطلع غرفته مع عروسته
لا هازم ولا مهزوم.
لكن الناس لم تكن مستعده للتعادل ،الادرينالين ارتفع داخل النفوس
ثم كيف لغريب ان يحضر بلدهم ويقف آمام أقوى رجل فيها ثم يرحل بلا هزيمه ؟
#ليل_المستبد
١٠
همس جاسر، وماله الغريب ضيفى ____
رفعت ليل إيدها، انا مش ضيف حد، الجدع إلى مرمى على الأرض دا محتاج دكتور، حد يشيلو معايا.
صرخ شديد رجل جاسر، هو انت فاكر نفسك فين يا جدع انت؟
مالك ومال المرمى على الأرض ولا غيره؟
قالت ليل بصوت مسموع ،لو كنت خايف انى اسيب البلد قبل ما اهزم معلمك تبقى غلطان..
راح شديد يرفع عصاه لكن نظره من جاسر اخرصته
وماله ،يا رجالة خدو فارس على المستشفى..
بعد أن تحركت ليل مع الرجاله، جاسر همس فى ودن شديد
عايزك تراقبه وتعرفلى حكايته ايه قبل الصبح ما يصبح.
فى المشفى شخص فارس بعدة كسور فى عظام الصدر
وبعض الجروح ،ارادت ليل ان تنتظر معه
لكنه عرفت ان ذلك سيثير الشكوك حولها ،دفعت آجرة العلاج
والتأمين وخرجت إلى المقهى.
كانت شايفه شديد ماشى وراها وعارفه انه بيراقبها، ممكن تسيب البلد مش هيقدر يمنعها
لكن !! إلى حصل لأهلها، فارس اخوها الا معرفتش منه غير عنيه كل ده اشعل نار الأنتقام جواها.
قعد شديد فى القهوه يبص عليها كأنه مفتخر بمراقبته ليها
هات شيشه يا واد
اصل راجل مش بيشرب شيشه ميبقاش راجل ،ركض النادل احلى شيشه للمعلم شديد.
شاورت ليل بأيدها هات شيشه هنا...
دخنت بطريقها علمها لها صديق قديم، تسحب سحبات قصيره ولا تسمح الدخان ان يدخل صدرها.
وبعدين هتخلص من الكلب دا ازاى؟ انا مش حمل عركه تانى مع جاسر، كتفى مصاب واعصابى كلها بايظه.
مفيش حمام هنا ؟
سألت ليل النادل
فيه مبوله جوه هناك
مبوله ؟ همست ليل وانا هعمل ايه بحمام زى ده ؟
دفعت الحساب وخرجت من القهوه، مشيت فى طريق النيل وشديد وراها
قبل ما توصل النهر وقفت وبصت على شديد، كان الطريق خالى الا منها ومنه.
انت ماشى ورايا عايز ايه يا شديد ؟
صرخ شدشد بصوت هادر ،دا انت عارف اسمى كمان ؟
ليل / هو حد ميعرفش اسم المعلمين الكبار ؟
قال شديد طيب كويس انك عارف انى معلم كبير؟
عارف، وعيب لما ابهدل معلم كبير هنا فى الخلاء ذى ما بهدلت معلمك جاسر.
بتقول إيه يا جدع انت؟ اندفع شديد بغضب
كانت ليل مستعده، عندما وصل شديد انحنت ليل ،اخدت حفنه من التراب ضربتها فى وجه شديد وعيونه.
ثم ضربه مركزه فوق نفوخه شرخت دماغه والعمه طارت بعيد.
أنا محدش يمشى ورايا يا شديد غير بمزاجى ،ثم كسرت عضمه بالعصا حتى برك على الأرض
غور ارجع لكبيرك ،انا مش ههرب هوصل مشوار وراجع تانى.
أخذت ليل فلوكه اقلتها للبر الشرقى ،وهناك مشيت لحد ما وصلت الجبل.
بصت على الجبل الخالى والعكاز فى إيدها وصعدت الجبل نحو مغارة المطاريد.
فى صباح اليوم التانى رجعت ليل على البلد وكان معاها رجلين.
رجالة شديد كانو مرصوصين على الضفه منتظرين ظهورها
لكن ليل مشيت كأنها مش شايفه حد
راحت على المحطه، جابت شنطتها من الأمانات ورجعت على البلد.
وصل الخبر لجاسر ان الغريب رجع ومعاه اتنين من الرجاله الغامضين...
فيه حاجه غريبه فى الموضوع يا رجاله ،همس جاسر لرجالته
مش معقول شخص غريب يهبط على البلد فجأه كده ويقف قدامى.
والعمل ايه يا كبير؟
نصفوه، عايزكم تعملو كمين وتصفو الشخص ده الليله ميطلعش عليه صبح.
ليل رجعت على المستشفى اطمنت على فارس اخوها وهى خارجة من المستشفى سمعت واحده بتهمس بصوت واطى
بصت ليل شافت رقيه.
سابت الرجاله ومشيت على رقيه
ازيك يا ليل، انا عارفة انك ليل!!
ليل مين يا مجنونه انتى؟
همست رقيه مش وقت لف ودوران يا ليل انا جايه هنا عشان أحذرك.
جاسر عاملك كمين ،هيصفوكى الليلة وسط الزراعات
ولو كنتى بتسألى نفسك انا عملت كده ليه اقلك
انا ليا عندك حاجه ،خدمه قصاد خدمه ،التسجيل إلى معاكى يتحذف يا ليل وبكده نبقى متعادلين.
مشيت رقيه اختفت بين الزحام ،بصت ليل على واحد من الرجاله إلى معاها، يا رجاله الوقت حان ،انتو عارفين هتعملو ايه كويس ؟
متخفوش عليه، التأخير مش فى مصلحتنا ،اخرج واحد من الرجاله مسدس وطبنجه.
هبلغ المعلم يوسف وهنكون هنا قبل الليل.
لما رجعت رقيه كان جاسر فى انتظارها، اخدها جوه البيت
ها عملتى ايه ؟
نفذت إلى طلبته منى يا جاسر
ابتسم جاسر بسخريه ،حلو اووى، يا رجاله اجمع هنا
اجتمع الرجال حول جاسر.
التنفيذ هيكون النهرده بس مش بالليل ،قبل المغرب عند الساقيه المهجوره.
فى وضح النهار يا معلم؟
ايوه صرخ جاسر، هو حد ليه عندنا حاجه ،مش عايز اخطاء
لازم يسيح فى دمه وانا هظبطها مع شيخ البلد.
#ليل_المستبد
١١
كانت ليل تشعر بالقلق ،داخل القرى لا توجد خصوصيه، تخفيها لا يمكن أن يدوم اكتر من كده، ولها احتياجاتها الخاصه.
الأمور اتعقدت اكتر من الازم، وصراعها مع جاسر مبقاش صراع زوجه وزوجه ،راجل وست،، دا بقا صراع دم
جاسر قتل كل عيلتها ولازم تاخد بتارها ،وقت التمثيل مضى من زمان، وقت الاحراج والخوف عدى يا ليل، خليكى على طبيعتك انتى كده كده ميته.
فى طريقها ناحيت ضفة النيل ،أقرب مكان هتيجى منه المساعده بالليل مشيت ليل، قالت تضيع وقت، لكن كان فيه حاجه لازم تعملها، نزعت القناع من على وشها ورمته وسط الحقول ،شالت الشنب إلى كان مغطى معظم وشها ،شعرت براحه غريبه، يمكن هى دى الحاله لما نتصالح مع نفسنا
تمشى ليل غير مدركه للكمين الذى نصب لها مع آخر شعاع للشمس المغادره لأرض بلدها ،يخطأ من يسير فى طريقه مطمأن فأنت لا تعرف من أين قد تأتى الطعنه.
هتعملى ايه يا ليل فى كل الخراب إلى منتظرك ؟
وهل إلى هتعمليه ممكن يكفر عن ذنبك ؟ كنتى سبب فى موت كل عيلتك.
لكن عيلتي لو متجوزتش جاسر كانت ميته، انا يمكن اديتها شوية وقت، وسط أفكارها المتخبطه
طلعت اول رصاصه، مكنتش رصاصه طايشة ،رصاصه قشطت دراعها ،من حسن حظها ان كم الجلابيه واسع والا كان زمان دراعها مصاب.
بغريزة البقاء، ليل رمت نفسها وسط الزرع، مكنتش عارفه الخطر جاى من فين، لكن الزرع هيوفر ليها غطاء
بس فى نفس اللحظه، صوت الرصاص دوى ،مش رصاصه وأحده رصاص كتير
كله مصوب على المكان إلى ليل استخبت فيه
ليل اتدحرجت على الأرض والرصاص يلاحقها ،بالعافيه قدرت تمسك الطبنجه بعد ما المسدس وقع وضاع وسط الزرع.
ضرب الرصاص كان من الكثافه لدرجة انها مقدرتش تستخدم الطبنجه، الرصاص كان بيعدى جنبها واحيان وسط رجليها
بطريقة ما مستحيله حست ليل انها لسه حيه لكن دا مش هيطول، زحفت جوه الحقل اكتر مكنتش عارفه انها ماشيه تجاه الكمين مش بعيد عنه.
بدأت تسمع صوت الرجاله وبين الكلام سمعت دى مره، دى ليل مراة الكبير.
مراة الكبير أو غيره التعليمات بتاعت جاسر واضحه
ليل محستش بالرصاصه إلى اخترقت جنب معدتها غير لما شافت الدم وحطت ايدها عليه.
مفيش فرصه للمواجهه، زحفت ليل مثل كلبه مرعوبه على أربع بعد ما قدرت تحدد مكان الكمين
من حسن حظها ان ظلام الليل بداء يزحف وان الرصاص فعلا على مكانها لكنه مش دقيق.
بلعت ليل ريقها، مسكت الطبنجه وضربت تلت رصاصات على الكمين قبل ما تتحرك بسرعه
معدتش لحظات والمكان إلى ضربت منه الرصاص كان محروق بالرصاص ،ميت طلقه ميتين رصاص صم ودانها.
بعدها تحرك رجال يمكن ماتت؟ أكيد ماتت ؟
اكتر من سبعة رجاله عدت ليل صوتهم.
لما وصلو المكان إلى ضربت منه ليل لرصاص شافو الطريق إلى عملته وهى بتزحف، زرع مسحوق تحت رجليه.
صرخ الرجال بأستمتاع ازحفى يا كلبه احنا وراكى
هو ووو هوووووو وارتفع الضحك.
لازم نحاوطها، يا رجاله اقطعو عليها الطريق من الناحيه التانيه.
قلب ليل وقع ،لو سدو الطريق مفيش اى فرصه للنجاه.
بصت على النيل، كان قريب وبعيد لأنه منطقه مكشوفه
بس مفيش وقت للتردد.
ركضت ليل بكل سرعتها ،هناك يا رجاله ،هناك ،انطلق الرصاص على جسد ليل وهى تركض
كم رصاصه مرت جنبها ،كم رصاصه جات فى جسمها مش عارفه العدد
اخيرآ وصلت ليل المنطقه المكشوفة ،الرجاله كانو لسه فى الزرع، اترمت على الأرض وقعدت تتدحرج على التراب لحد ما رمت نفسها جوه النيل وقف رجالة جاسر فوق الضفه
هتقعد قد ايه كاتمه نفسها ؟
اكيد هتطلع دلوقتى ولما تطلع جسمها كله هيتخرم بالرصاص
كتمت ليل نفسها حاولت تغوص تحت الميه
لكن النفس ليه آخر، اخيرا مستسلمه بداء جسم ليل يطلع على سطح الميه.
بس لما طلعت كان فيه ضرب رصاص واصل من داخل النيل
على الضفه وضرب من الضفه على القوارب إلى بتضرب نار
وصل رجالة الجبل فى اخر لحظه.
أضطر رجالة جاسر انهم يتراجعو تاركين الجسد الطافى فوق سطح المياه.
وفر المعلم يوسف غطاء لقارب يجيب ليل قبل ما تغوص
بعدها انسحب مع رجالته ناحيت الضفه الأخرى حيث يوجد الجبل، وتوجد مغارته.
داخل الجبل اشعلت النار والتقط الرصاص من جسم ليل الفاقدة للوعى وتم كيه بالنار.
يا معلم لو ماتت البنت دى هنبقى كسبنا عداوة جاسر وخسرنا كل حاجه.
همس المعلم يوسف، الوعد وعد والعهد عهد يا رجاله، لم تتحرك ليل رغم مرور اكتر من يومين ،جسمها كله عرق، حرارته مرتفعه، وبعد ما فقدو الأمل فتحت عنيها بصرخه
كبيره ،كانت حاسه ان جسمها كله بيغلى، نار مولعه جوه جسمها، لازم اخد مسكن ومضادات حيويه
همس المعلم يوسف، احنا مش دكاتره يا ليل، منعرفش الحجات دى، كوينا الجراح وطلعنا الرصاص ودهنا مكانها بالاعشاب.
كتبت ليل مضادات حيويه ومسكنات ومطهر ودهانات احضروها من الصيدليه، دهن المعلم يوسف جراح ليل بنفسه بعد ما طهرها، واخدت المضاد الحيوي والمسكنات من حسن حظها ان الجروح كانت نضيفه.
لما جاسر عرف إلى حصل ثار على رجاله ،سب ولعن ،وصفهم بالحريم وقال انه هيقتل كل واحد فيهم لو الأمور ما مشيتش ذى ما هو عايز.
وامرهم يجيبو فارس من المستشفى يحبسوه فى بيته
يمكن يحتاجه ويضغط بيه على ليل، كان قلب جاسر تحجر
وكان فى عقله ان عقاب ليل لابد أن يكون طويل ومستمر
كونها زوجته يمنحه الحق إذآ احضرها تحت سقف بيته فى تعذيبها والانتقام منها ،مما منحه الحماسه الازمه للبحث خلف ليل بلا توقف.
سارت ليل يترنح داخل المغاره ،كونها امرأه وحيده بين الرجال جعل المعلم يوسف يشدد الحراسه عليها
رجالة الجبل محرومين يا ليل، يمكن يصبرو على الجوع
على الجراح لكن وجودك بينهم مقدرش اضمنلك السلامه.
كان ممكن ليل تقول انها تقدر تحمى نفسها، لكن ليل كان ليها تفكير تانى
كان العهد بين ليل وكبير المطاريد تم ،دفع الرجل دينه
ليلة صعدت ليل الجبل وتمكنت من الوصول اليه
ثم امتنعت عن قتله نظير دين يدفع عندما تحتاجه.
وقفت ليل على طرف الجبل، حان وقت الرحيل، اسمع يا معلم يوسف انا عندى عرض جديد ليك
ساعدنى اخد تارى وهديك جزء من تركة جاسر
ابتسم المعلم يوسف، مش عيب يا ليل تتعهدى بحاجه لا تملكيها ؟
أطلقت ليل بصرها على المعلم يوسف ،ليل مش بتدى حاجه لا تملكها يا معلم
انا املك أرض جاسر وفلوسه وبيوته كلها ملكى بورق رسمى
#ليل_المستبد
١٢
انت شايف إلى انا شايفه يا كبير؟ همس شديد بصدمه ،مش،دى ليل مراتك ؟
اتعدل جاسر فى جلسته وترك لى الشيشه ،ايوه هى بعينها
شديد : معقول مستغنيه عن روحها للدرجه دى ؟
جاسر : هى لسه ما متتش لحد دلوقتى ؟ دا من حسن حظى
قربت ليل من الدكه إلى قاعد عليها جاسر بين رجاله، مرتديه بنطال وقميص حامله حقيبة على كتفها وشعرها يرفرف فى هواء القريه.
جلست ليل على الدكه جنب جاسر غير مهتمه بنظرات رجاله
ونظراته المستعرة.
جايه لحد بينى برجليكى يا بت مدكور ؟بعد كل إلى عملتيه ؟
نزعت ليل نظارتها الشمسيه ،قصدك جايه بيتى يا جاسر ؟
بينما همس احد رجال جاسر من بعيد، بقا الكبير كان متجوز حتتة القشطة دى ؟ حتتة ملبن يا رجاله.
همس جاسر وقد اشتعلت غرائزة ،وهو بين رجاله ولا يشعر بأى خطر، ادخلى قدامى البيت يا ليل
دفعت ليل يد جاسر بقوة ،انت ملكش بيوت هنا يا جاسر
وشاورت بأيدها على الطريق حيث ظهرت سيارات الشرطه لتنفيذ الأحكام.
هو فيه ايه؟ صرخ جاسر، بينما ضرب رجاله كف بكف
أخرجت ليل الأوراق من حقييتها فيه ده!؟
تنازلك عن كل املاكك يا جاسر،
جاسر : عملتيها يا بت مدكور ؟ ورحمة امى ما هيطلع عليكى صبح..
كان الرجال يتسألون هو فيه ايه يا معلم، لكن جاسر كان فى حاله من الغضب لا تسمح بالرد او التفكير.
كله بسببك يا شديد ،قلتلك عايزها ميته لكنك خرع ذى ابوك.
همس شديد الشرطه هنا يا كبير هنعمل ايه؟
جاسر _ هنعمل مسالمين يا اخويا ،الحجات دى مش بتتحل بالشرطه ،بتتحل تحت جنح الليل يا خفيف.
لما ضابط الشرطه قال لجاسر على قرار المحكمه، جاسر قال انا مش معترض يا باشا
لو ليل طلبت منى كده كنت هعمله من غير شرطه اصل مفيش فرق بين راجل ومراته.
مش مراتك، صرخت ليل ورمت ورقه فى وش جاسر
انا خلعتك.
يالهوى على الجمال، بقا معقول لسه فيه كده، همس رجل جاسر المنبهر بليل من لحظة وصولها
غزاله !!!
لكزة الذى إلى جواره، اثبت احنا فى ايه ولا ايه؟
جاسر لو سمعك هيقطع رقبتك
دى تتبروز فى لوحه وتتصور جنبها ياجدع
مكنتش عارف ان التوب الفلاحى بيدارى الجمال كده
انا مستقيل من خدمة جاسر، انا تابع لليل من اللحظه دى
نظر اليه زميله نظرة ارتياب انت اتجننت صح ؟
لكن ناصر ثبت نظره على زميله، متجننتش ولا حاجه
انا بس بقدر الجمال الرباني، ثم انسحب من بين الرجال ومشى تجاه ليل وجاسر حتى وقف إلى جوارها
رمقه جاسر بنظرة غضب ،انت يا بغل ايه إلى جابك هنا
ارجع مكانك يا حيوان
ابتسم ناصر، وكان ضابط الشرطه قد رحل ، عارف يا جاسر ان العالم بيبقى جحيم بسبب الناس إلى زيك؟
اصلكم بهايم متفهموش فى الجمال، كل همكم الفلوس
بقلك غور من هنا!؟ صرخ جاسر ورفع يده
تلقف ناصر يد جاسر فى الهواء،، قوليلى اعمل معاه ايه يا ليل هانم؟
اندهشت ليل، رفعت حاجبها بأستغراب
همس ناصر، انا راجلك ناصر إلى كنت مدسوس بين رجال جاسر
وخلاص الحقيقه بانت،
ايوه راجلى طبعا ،صرخت ليل بأبتسام ، سيبه يا ناصر، المفاجأة لسه مأثره فيه
يا ابن الكل__ب صرخ جاسر بغضب
ابويا مش كلب، اندفع ناصر بتهور ونزلت يده على وجه جاسر
ابويا مش كلب يا ابن الكل_ب
صفعه اخرى نزلت على وجه جاسر المذهول، انطلق رجال جاسر بسرعه ،احاطو بناصر ونزل الضرب من كل حدب وصوب.
كان ناصر يسقط على الأرض ثم ينهض ليضرب واحد منهم قبل أن يسقط مره اخرى
قاوم بلا استسلام وفى كل مره يسقط ينهض مره اخرى ليضرب ويضرب حتى يسقطه عكاز او لكمه
كفايه يا ناصر صرخت ليل وهى تعرف أن الرجل سيموت
مش كفايه ،دا شتم ابويا وامى
دخلت ليل وسط الرجال وقفت جوار ناصر
من خلفها دون أن تشعر اخرج شديد سكين وتسلل بين الرجال نحو ليل
#ليل_المستبد
١٣
انطلقت رصاصات من داخل حقول الذره ثم ظهر المعلم يوسف ورجاله ،يصرخ كل واحد يرفع ايده
رغم ذلك استمرت سكينة شديد فى طريقها نحو ظهر ليل
قبل أن تتعمق اسقطتها ضربة قويه من ذراع ناصر
سقطت السكين على الأرض وسال دم ليل على قميصها الأبيض.
ركل ناصر شديد بركبته فى فكه اسقطه أرضا وتدخل رجال الجبل للفصل بينهم
بينما جلست ليل واضعه يدها على جرحها.
متخفيش !! همس ناصر لما وصل عندها
__مخفش ازاى دى سكينه اتزرعت فى ضهرى
دا خدش سطحى ،السكين يدوبك جرحت جلدك ،متخلنيش اغير نظرتى عنك بقا
بصت ليل بأستغراب تجاه ناصر، تسأل نفسها، هو ليه بيتكلم معايا كده؟
هو يعرفنى اصلآ ؟
اشعل ناصر سيجاره ،اسمعى يا دكتوره، انا مش ممكن اتقبل نظرة الاحتقار إلى طلعت من عنيكى دى
انا عارف ان ظهورى كان مفاجأه بالنسبه ليكى ومش منتظر منك تشكرينى لأنى أنقذت حياتك او قاتلت من أجلك الاوباش دول ،لكن على الأقل شوية تقدير مش هيضرو
كان جاسر يقف مع المعلم يوسف زعيم المطاريد فى محادثه ناشفه كلها توعد وتهديد
المطاريد مش هيفضلو هنا على طول ومش هيقدرو يحموكى
وجدت ليل نفسها فى غير حاجه لخدمات هذا المختل
شديد الثقه ،المستطرف الذى ظهر فجأه..
متشكرة يا سيدى...
نهض ناصر، اطلق نظره طويله على وجه ليل ثم ابتسم
لحد كده وكفايه يا دكتوره
قلتلك مش هقبل منك نظرة احتقار ولا نبرة سخريه
اعتبرى إلى حصل محصلش، وانك مشفتيش ناصر
هنا.
ثم سار تجاه المعلم يوسف وجاسر فخر الدين يعرج على قدمه.
اسمع يا جاسر انت ورجالتك، انا بره الصراع بتاعك انت والدكتوره.
لكن ورحمة امى الغاليه لو شفت واحد من رجالتك قرب منى او حتى انت شخصيآ ليكون مصيرة الموت
مكانى معروف يا جاسر فخر الدين، وحقى لسه ما اخدوتش منك. ثم بصق ناصر على الأرض وغادر المكان
شعرت ليل براحه، كرهت ازعاجه ،كرهت وصايته عليها
كرهت وجوده.
رحل جاسر مع رجاله ومنحت ليل رجال الجبل ما وعدتهم به نظير حمايتها.
المعلم يوسف قال ان رجالته مش هيقدرو يظهرو فى العلن
عشان الشرطه، لكنهم هيكونو قريبين من البيت لما تحتاجهم.
جاسر لما مشى كان أول حاجه عملها كلم الشرطه، الاداره العليا ،المطاريد موجودين فى البلد
بس عايزين حمله كبيره تهاجمهم من ناحية القريه وتسد عليهم طريق الهرب فى النيل.
المأمور قال ان ده محتاج ترتيب وتدعيم من المديريه
لكن جاسر تعهد بتقديم الدعم.
ما مرش اكتر من ساعه والشرطه رجعت تانى ناحيت بيت ليل
لكن قبل ما يوصلو البيت دخلو الزراعات وضرب النار اشتغل
المطاريد هربو على النيل ،المراكب كانت فى انتظارهم
لكن جاسر ورجاله كانو هناك ،المراكب اتحرقت
ورجالته مسلحين واخدين أماكنهم.
حوصر رجال الجبل بين الشرطه ورجال جاسر وبداء عددهم يتقلص دقيقه بعد التانيه لحد ما اتقتل معظهم
والى فضل اتقبض عليه ،المعلم يوسف بس قدر يهرب
جثته مكنتش بين القتلى ومتقبضش عليه ،بطريقه ما تمكن يوسف من الهرب.
شعرت ليل باحباط لما الخبر وصلها، وكان لازم تتحرك
قابلت مأمور المركز وخدت تعهد ان جاسر ميتعرضش ليها
جاسر إلى لسه كان مقدم خدمه جليله لمأمور المركز.
جاسر وفى بوعده ،مفيش راجل من رجالته تعرض لليل او ظهر قرب بيتها.
لكن زرعها الأرض إلى كانت ليل بتملكها كل ليله كانت بتقوم فيها حريقه لحد ما بقيت كلها رماد
حتى الحيوانات إلى ليل كانت بتملكها بعد جاسر ما سابها
كلها اتسرقت من الزرايب
ليل بلغت الشرطه واتهمت جاسر ،لكن الشرطه محتاجه دليل
ومفيش دليل يدين جاسر.
كل مشروع حاولت ليل تعمله كان بيتدمر ،حاولت تشغل ناس معاها لكن أهل البلد رفضو
مين هيقف فى وش جاسر ؟
اكتر من شخص من أهل البلد عرض على ليل تبيع أرضها
والبيوت وتسيب البلد وتمشى
بس ليل مكنش همها الفلوس ذى ما الناس كانت معتقده كان همها الاول الثأر ،قتل جاسر عشان قلبها يستريح وابوها يرتاح فى تربته.
خلال كل ذلك جاسر منسيش ناصر ،بعد اكتر من شخص عشان يقتله، والأشخاص إلى كان بيبعتهم كانو بيختفو وميظهروش تانى.
شديد كان عارف ان ناصر مجنون واكتر من مره قال لجاسر طلعه من دماغك، الواد ده مش سهل
ومش بيشتغل غير بمزاجه.
أوضاع ليل بقيت سيئه جدا ،معاها فلوس كتير فى البنك بتصرف منها، لكن مش هو ده إلى هى عايزاه وانسدت قدامها كل الطرق.
يتبع


تعليقات
إرسال تعليق