رواية الضَحية البارت الحادي عشر حتى البارت الخامس عشر بقلم الكاتبه نجلاء فتحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
![]() |
رواية الضَحية البارت الحادي عشر حتى البارت الخامس عشر بقلم الكاتبه نجلاء فتحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
رغم أطمئنان داليا لهذا الشاب ،،لكنها حريصة منه وخصوصا شافته الصبح والليل وجدته أمامها وجلس يراقبها ،،،نزلت لنفق على الكورنيش يستعمل لمرور الجهة الأخرى وظلت على السلالم حتى يحميها من الطامعين فيها كما تعتقد ،،أنتبه الشاب لم تظهر من الجهة الأخرى ولم يراها نهش القلق بداخلة ،،هل تعرضت لشئ نهشها بالأسفل فالدنيا ليل والمكان قليل فية البشر أو معدوم فيه ،،،، فى هذا الوقت المتأخر من الليل وشياطين الأنس تنشط الأن وهى صيده سهلة بحالتها ،،على الفور ذهب للنفق وجدها تتكعور على إحدى درجاته نزل برفق وجلس بجوارها وقال:_ كدة أمان شايفة المكان مناسب لبنت صغيرة وحلوة ،،، معرفش سنك بس ملامح وشك صغيرة
داليا بيأس ودموع / عايز إيه تاخد أبنى مش ببيعة ،،،تاخد جسمى خاف الله، ،تضربى ،موافقة
أتلجلج الشاب فهو يريد المساعدة فقط/ أشمعنا الضرب موافقة عليه
داليا/ دة المتاح ومتعوده عليه
المستشفى إللى سلمتني ليها عايزين أبنى منى ثم حكت إللى حدث بيها وبين الممرضة ،،،،
الأن فهم الشاب حديث الممرضة مع الطبيب وهو تجاهل الأمر ،،كان الكلام والمساومه على تلك الفتاه وهو السبب لكن مهلا ليس قصدة سوء ،،،، النيه خير منذو البداية ،فقال:- أسف مكنتش أعرف يحصل كل دة
داليا/ فلوسك إللى أدتهالى خدتها الممرضة وطمعت فيها معنديش حاجة أحافظ عليها غير شرفى على جثتى أسلمه لحد
الشاب/ جدعة ولأخر نفس حافظى عليه ،،لو حد قرب غصب عنك ربنا يغفرلك علشان أتأخد غصب مش بمزاجك،،،،، بينى وبينك ربنا دلوقتى،،،، مش فى نيتى أذيه تعرفى نقذتينى من الموت ،،أيوة الموت كنت زهقان الصبح قولت أروح على قهوة جنب المحطة أشرب عصير محسوبك ملوش فى الشاى والقهوة ،،،لاقيتك مغمى عليكى جريت بكرسى والعصير وأنتى مش حاسه بالدنيا شلتك فى عربيتى أقصد إللى شغال عليها سواق خصوصى لواحد أبن ولا بلاش ذنوب ،،، فضلت معاكى ونسيت صاحب العربية والسفر ،،،المهم اتصل عليا وبهدلنى أستغليت العربية ليا حاولت أفهمة فى عمل خير طردنى من غير م يعرف السبب وقتها دخلتلك الأوضة وسبتلك عنوانى وتليفونى وفلوس وكنت لازم أمشى وأستنا صاحب العربية يجى يستلمها منى ،شوفتك مع الممرضة ماشية عادى مجاش فى بالى أنها عايزة تبيع أبنك إللى لسة مجاش الدنيا عملت مشكلة كبيرة مع صاحب العربية وأتصل على سواق تانى يوصله برج العرب ،،،صاحبى من شويه كلمنى وقالى العربية عملت حادثة والسواق الجديد مات هو وصاحب العربية لولا ظهورك كنت أنا ميت ،،،جوايه حاجة من يوم معرفت سفرى لبرج العرب قلقان من السفريه دى رغم سفرتها مرتين قبل كدة الصبح أعترضت على عمل الخير ليكى وعيشى أنقطع معرفش أن ربنا كريم ونجانى بسببك علشان خاطر أمى الغلبانه يعنى أنتى جميلك فى رقبتى ،،،حتى مقابلتنا دلوقتى مش مترتبة ومش من هواه سهر الليل ،،كنت مخنوق بقيت عاطل ومفيش مصدر رزق وبرضو ربنا جمعنى بيكى وحاسس ملزومه منى كأنى أعرفك
داليا/ أنا كنت فى سعادة رغم كنت بقول عليها قهر ولما أبويا طردنى شوفت القهر صح وعرفت كنت عايشه سعيدة
الشاب/ تعالى نطلع على الكورنيش لو حد من الحكومة نزل لهنا يقبضوا علينا المكان فاضى وفيه شبهة
لم تعلم لماذا أرتاحت داليا لهذا الشاب رغم شاكة فى نيته ولم تتأكد من صحة كلامه لكنه محق رجعوا على الكورنيش وجلسوا على السور الصغير
الشاب/ أسمى مينا
أتسعت عين داليا من الأسم وقالت:- م م مينا
الشاب بأبتسامة/ أيوة مينا عندك أعتراض ،،،،عادى كلنا بشر محدش بيختار دينه كلنا واحد وبينا صفات مشتركة وهى الرحمة ومساعدة المحتاج ممكن تحكلى حكايتك فى المستشفى قولتى هربانة من جوزك ودلوقتى أبوكى طردك ومش معاكى أى أثبات هوية
داليا/ مش عايزة أتكلم حكيت حكايتى لناس كتير
مينا/ جايز أقدر أساعدك صحيح على قد حالى والدنيا ملطشة معايا بس جايز أساعدك بقولك أنتى نقذتينى من الموت
داليا/ حكت ليه كل شئ بالتفصيل معدا سر محاولات جوز أمها الفاشلة حتى لا تسقط من نظر الناس
مينا/ متزعليش من عيال الراجل الطيب لو مكانهم تعملى كدة غيرانين من حُبة ليكى والزمن وحش ضيع الرحمه واللين ولاد الحرام مخلوش لولاد الحلال حاجة ، أسمعى النهار قرب يطلع ،إيه رأيك تقعدى فى مكان مؤقت مش عارف توافقي علية ولا لا
داليا/ مكان إيه
مينا/ فى بيت شبة الفيلا كدة أقصد كان فيلا والست إفون صاحبته عملته للخير وتربى فيه أطفال أيتام
داليا/ بس أنا كبيرة ومش يتيمه
مينا/ الست طيبه أشتغلى عندها ويبقا معاكى فلوس وسكن وأمان ،،،هرش فى رأسه وقال المكان كلة مسحيين ويخدم الأطفال المسحيين مش عارفة تقبلك ولا لا لو وافقتى نروح ليها وأكيد توافق هى ست قلبها كبير محرومه من الأطفال وغنية جدآ
داليا / مش معايا ورق
مينا/أحنا وحظنا فى المشوار دة عندك مانع تعيشى مع واحدة ذى إفون
داليا/ لو المكان أمان موافقة
مينا / شكلك عارفة ربنا وهو يساعدك قولى يارب ،،،،،الست إيفون لو رفضتك أكيد ليها حل خلاص أعتبرتك أختى
داليا/ شكرآ يا أستاذ مينا
مينا بمزاح/ محدش يقول لأخوه يا أستاذ
___________
على الجانب الأخر أبو جابر يدعو بقلب أب يحمى داليا من الشارع
__________
(فى القاهرة)
فتحت رشا باب الشقة وقالت بحزن بسبب مرض أولادها المزمن :- مين حضرتك
رضا/ المعلم رضا جوز بنتك
رشا/ معنديش بنات متجوزة العنوان غلط
وضع رضا كفة على الباب قبل أغلاقة/ الست رشا طليقه متولى وأبو داليا مراتى
رشا بصدمه/ داليا أتجوزت بسرعة كدة
رضا/ هى عندك ناديها ملكش مكان غيرك
رشا/ مش عندى
رضا بغضب/ يعنى إيه طردتها تانى
رشا/ لا ،،،،مجتش تانى وأمشى أعمل معروف البيت هنا فى أخت جوزى لسة نقله جديد ومتعرفش كنت متجوزة قبل جوازى
رضا/ مراتى لو عندك ومخبياها ياويلك منى ثم رحل
رشا/ منك لله يا متولى أطلقت ونسيت الماضى ظهرت بنتك فى حياتى خربتها ولسة يارب تموتى يا داليا وأرتاح منك أنتى الحاجة الوحشة فى حياتى وربطانى بمتولى والماضي
⚘️قسيت القلوب على حتة منها لكن لم تقسى قلوب الرحمه ⚘️
_________
وصلت داليا لمنزل يشبة الفيلا على الطراز الروماني القديم وجلست تنتظر فى الحديقة
_____
أتى مينا وهو حزين وقال يلا يا داليا
داليا/ رفضت وجودى
مينا/ الست إفون ماتت من سنه ومكنتش أعرف والبيت تبع الكنيسة دى وصيتها وطبيعى مش قولتلهم حاجة إللى يشتغل فيها لازم أثبات هويه ،،،، أكيد محلولة ،،،،، ومينفعش أخدك معايا بيتى صعب ومستحيل
داليا/ خلاص طريقنا وقف لحد هنا كتر خيرك سبنى
مينا بحزم/ مستحيل، ،،
أستنى أتصل بحد من أصحابى
داليا/ مش عايزة حد يعرف ظروفى
مينا/ لازم جايز يحن قلبة عليكى صدقينى لو معايا فلوس كنت أجرتلك بيت
داليا/كفايه وقفتك جنبى بص فى محل عايز عامله
مينا/ فين دة
داليا/ مكتوب ورقة على بابه
مينا/ أكيد عايزين ورق رسمى ليكى وتسكنى فين أنسى الشغل لازم بيت الأول
أتى أتصال لمينا وفرح فقد حصل على وظيفة سائق فى مصنع وراتب أعلى من الأول فقال لداليا/ وشك حلو ربنا ساعدني بشغل،، عقبالك ،،مش سايبك غير لما أطمن عليكى تعالى نفطر بقينا الظهر
_________
مر الوقت وداليا قاعدة على مقهى شعبى هى ومينا وتشرب شاى بعد الفطار وهو شرب ينسون ،
داليا/ هى الست بتاعة الخضار دى ينفع أشتغل معاها
مينا/ أنتى دكتورة
داليا بحزن/ قدمت ورقى ومحضرتش ولا يوم فى الكلية يبقا أزاى دكتورة
مينا/ ربنا كبير
داليا بيأس/ البلد هنا مفيش مكان لواحدة زى
مينا/ طالبة الحلال ودة صعب ولو عايزة الحرام زمانك فى قصر ونايمة على ريش نعام
داليا/ لأخر نفس طالبة الحلال
مينا/ جدعة برافو عليكى ودة عجبنى فيكى
قطع كلامهم شخص يرتدى عبايه يبدو علية صعيدى يقول بصوت عالى :- سلامو عليكم يا رجاله أنا بواب عمارة فى المنطقة دى حد يعرف مكتب للخدم قريب من هنا
أحد الرجال/ لا والجميع أجاب نفس الأجابة
جريت داليا للراجل بلهفة وقالت/ عايز خدامه
الراجل/ أيوة لشاب عاذب
جرى ليهم مينا وقطع كلامهم واعتذر للراجل وقال لداليا/ أتجننتى رايحة للهم برجلك
داليا/ شغل
مينا/ مش احترمتى وجودى ،،،
داليا/ أسفة كفاية عليك بهدله
مينا/ تفكيرك غريب ،، بيقولك شاب أزاى تقعدى معاة، ميخدم نفسة ولا يجيب راجل
البواب/ فهمت غلط يا بية الشاب دة عايز واحدة مديرة منزل هو محترم جدا
مينا/ الزمن دة مش بتفرق
البواب / دة راجل شهم وخير لا يمكن أكون وسيط لحاجة تغضب ربنا أنا راجل صعيدى دمى حر وعندى حريم
داليا برجاء/ لو سمحت سبنى أشتغل
مينا/ أقابل الراجل ولو أرتحت تمام
داليا بفرحة/ يلا على البيت
البواب/ البيه فى شغلة
مينا/ فين عنوانه
البواب/ معرفش
مينا ميل بجوار أذن داليا/ مش مرتاح
البواب نظر لداليا بتقييم/ ليكى أهل هنا
داليا بتسرع/ لا
لحقها مينا بحماية/ أمال أنا إيه ،،على العموم شكرا يا حاج وبالليل استناني هنا على القهوة نقابل صاحب الشقة
البواب بمكر/ موافق ،،
أدايق مينا من نظرات البواب لداليا فهو شاب وفهم هذة النظرات الخبيثة ،
داليا/ لسة أستنا لحد بالليل
مينا/ ومين قالك أقابله دة كلام فض مجالس مش مرتاحله مفيش حد يجى على قهوة ويطلب كدة أزاى بواب ومش عارف مكتب الخدم وطريقة كلامه مفهاش حرف صعيدى ورفض يقول عنوان شغل صاحب الشقة ،
داليا بكسوف/ ممكن أرتاح تعبت
مينا/ نسيت أنك حامل ومنمتيش من أمبارح ،،بقينا العصر ،،هو هو مفيش أمل ترجعى لأبوكى حاولى معاة الشارع وحش أو حتى جوزك أهو أمان برضو
داليا بحدة / لا
نفخ مينا/ أى بيت عايز على الأقل بطاقتك ،،أستنى هنا أجيب غدا من أول الشارع
داليا/ مليش نفس
مينا/ لازم علشان الروح إللى جواكى أرتاحى على القهوة هنا مش أغيب
داليا/ خدنى معاك
مينا/ شمس والشارع طويل مفهوش ظل أوعى تتحركي وملكيش دعوة بحد ولا تتكلمي مع حد ولو أى حد طردك قولى أخويا بيجيب غدا وجاى وبس ،،،ممنوع الحركة يا داليا
هزت لة داليا رأسها بنعم،،وجلست على الكرسى بتعب ،نلتمس لها العذر أول حمل لها وصغيرة السن
__________
فى القاهرة جابر يبحث عن داليا حتى يراضى أبوه
____________
أتى مينا للمقهى يحمل فى يدة شنطة بلاستيكية بداخلها طعام وهو سعيد فقد هاتف صديق لية ووافق داليا تقيم عند أخته فى البيت لحين رجوع زوجها من السفر ،،لم يجدها أصبح مثل المجنون سأل الزباين وصاحب القهوة وقال :- أختى كانت هنا محدش شافها ،،كانت الأجابة واحدة وهى لا
ألقى الأكل بأهمال وأخذ يبحث عنها فى المنطقة فص ملح وداب وعقلة يصورة هربت منه ،،كيف وهو يريد مصلحتها لقد حلت مشكلتها أين هى ،،كميه حزن غير طبيعية شعر بيها وقتها كأنه يعرفها من سنين وليس معرفة يوم واحد
___________
الضَحية
البارت ١٢
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
وقفنا البارت السابق على أختفاء داليا من مينا
______
قبل أختفاء داليا بنصف ساعة الراجل الذى أنتحل شخصية البواب متابع داليا من بعيد بعد حديثها معاه وقبليها متابع تحركها وهى على الكورنيش بالليل بمفردها ،،،،، فهو يصطاد مثل داليا وسمع حكايتها حين حكتها لمينا وظل يلف وراها أى مكان تذهب فيه وذهب معهم لمنزل السيدة إفون فى الخفاء،،، وأصتنع أنه بواب حتى يصتادها وأستغل مينا أبتعد عنها
________
البواب/ قاعدة لوحدك لية
داليا بتوتر/ مستنية أخويا
البواب بمكر/ أخوكى ومينا طب أزاى، الراجل صاحب الشقة إللى تشتغلي عنده منتظرك فى العربية
داليا/ أستنا مينا
البواب/ لو مجتيش معايا أشوف غيرك،،، فرصة البيه مستنى أول الشارع
داليا بتردد/ خمس دقائق بس ،،،وكانت تنظر فى أتجاة مينا
البواب بخبث/ خليكى بقا أنا ماشى وأشوف غيرك يا خسارة تسكنى فى بيت حلو ومرتبك خمس تلاف جنية ،و أكل وشرب وفُسح وهدوم
داليا/ أستنا من فضلك ،،هى العربية بعيد
البواب / لا أول الشارع الجانبى دة
داليا/ ماشى ،أجى معاك ثم أقنعت نفسها فرصة وجات لعندها ،،تشوف موضوع العمل وترجع لمينا تانى، ،لم تعلم أنها ضيعت نفسها، لم تسمع كلام مينا بل سمعت كلام عقلها الصغير
حين وصلت للسيارة أتفتح الباب الخلفي وقال :- البيه عايزك
داليا/ فين
نظر الراجل يمين شمال لم يجد أحد ،دفع داليا داخل المقعد الخلفى وركب بجوارها وأغلق الباب وقال بأمر للسائق/ أطلع بسرعة ياااااااااض
داليا/ لييييييية كدة، ،،،، ميناااااااااا، ميناااااااااا،،،،ألحقنى
الراجل/ أكتمى يا بنت****** ثم كمم فمها بقوة وقيد حركتها
سؤال/ هل داليا غلطانه ،،،هل مينا لو ظلت معة لنقذها من الشارع وحماها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____________
أتى المساء وداليا تنادى وتبكى وتطلب المساعدة، ،
دخلت سيدة الغرفة/ عامله دوشه ليا
داليا/ أنا فين😭
السيدة/ هتكونى فين عندنا
داليا/ مخطوفه
السيده/ هههههههههه أيوه ولا
داليا/ مخطوفة
السيدة/ سيبك من الكلمه دى ،،تعالى أقعدى معايا فى الصاله شويه
داليا/ حبستينى ليه😭
السيدة/علشان صوتك عالى أسمعى الكلام أحسن ،،
داليا بترجى/ سبينى أمشى للقهوة مينا هناك
السيدة/ هههههه هو من بقيت أهلك ولا من دينك وبدأت تحكى لها معلومات عنها
داليا/ مينا باعنى ليكى
السيدة بصدق/ لا ،،،ولا أعرفة
داليا/ عارفه كل حاجة عنى منين
السيدة/ مش مهم،، المهم واحده زيك صغيره وحلوة حرام تتبهدل
داليا/ البواب ضحك عليا ولا حضرتك عايزانى أشتغل خدامه ليكى موافقة بس أشوف مينا
السيدة أخذت رشفة من كأس خمر / تشتغلي عندى أةةة ،،بس مش خدامه حاجة تانية تاكلى من وراها الشهد الموضوع بسيط صعب فى أوله بعد كدة فُله،،وكدة كدة على كلامك متجوزة والله أعلم صح ولا هربانه يا حبيبتى
داليا/ صدقينى متجوزة وحامل
أرتجفت يد الست / ح ح حامل مش باين عليكى
داليا/ فى شهرين ونصف عايزة أمشى أروح لمينا
السيدة/ تعرفى مكانه
داليا/ لا ،أروح القهوة أكيد حد يعرفة هناك
السيدة/ سيبك من الكلام دة هو أنتى عايزة أبنك جايز أبن حرام أخلصك منه
داليا بخوف/ أةةةة عايزاه،،،، قلبى شافه قبل عينى ،،بتسألى ليه مستحيل أفرط فيه
الست/ براحة على نفسك عندى دكتور حبيبى يخلصك منه وأجرته عليا بصراحة عيزاكى فاضية شغلنا عايز كدة
داليا/ أول مرة أشتغل خدامه فى بيت أوعدك أكون تحت حُسن ظنك
السيدة/ ههههههههههه خدامه إيه دة أنا عايزاكى تشتغلي ثم بدأت تشرح لها طبيعة الشغل الذى يغضب ربنا وما حرمه الله
أتسعت عين داليا وقالت بغضب/ كنت قبلت أمبارح لما أتعرض عليا ١٠٠٠ جنية
السيدة بأنبهار/ ١٠٠٠ مرة واحدة بشكلك دة أمال لو لابستى وصنفرتك يدفع كام
داليا/ حراااااااااام ،،أنا ماشية وعايزة حد يمنعنى
السيدة تحولت لعاصفه ألتقاطتها من حجابها من الخلف ثم صفعتها على وشها ومن شدته سقطت فى الأرض فاقدة وعيها
نفخت السيدة وأمرت بنتين يدخلوا داليا غرفة ويغلقوا عليها الباب بالمفتاح، ،،،ثم أجرت أتصال للرجل الذى أحضرها لها وعنفته،،،،،،، وأخبرته بحمل البنت أقترح عليها تنزله غصب أو تتحملها لحين ولادتها يعرف ممرضة وسيطة لطبيب نسا وتوليد يتاجر فى الرضع
【【ملحوظة 】】
🥺أيوة هى نفس الممرضة التى عرضت على داليا تأخذ طفلها لما يتولد ٠٠🥺
للدرجادى الأنسان رخيص الحى والذى فى علم الغيب ،للدرجادى التجارة بحزن وحوجه النفس ،الضعيف ملوش سند ولا حمايه سمكة صغيرة وسط المحيط يتهافت عليها الحيتان كل حوت يريد قطم قطعة منها ،،مهلا هى صغيرة لم تتحمل أنيابكم القاسية،، الرئفه. ،،،، عذرآ الأن نفسى وبس أدوس على إللى أضعف منى لأعيش أنا،، كيف أرحم السمكة الصغيرة ولم يرحمنى أحد عندما كنت مثلها ،، المعاملة بالمثل ،تضحى هى من أجل أنا أعيش فهى بلا قيمه فى هذة الدنيا ،،
يا بنات مهما كانت ظروفكم أفضل من الشارع بكثييييير،،،،،، لأسف مقيدة فى الكتابه ومقدرش أوصف بالتفصيل إللى بيحصل ،،حضرتكم فاهمين قصدى ،أى بنت خصوصآ ساذجة صغيرة ضاااااااااااااعت ،،ربنا يسترها علينا وعلى بناتنا جميعآ ،، وأهم شئ لا تثقى فى أحد حتى لو طيب النيه
____________
تسريع لأحداث مر أسبوع وداليا أسوء معاملة فى غرفتها ومحبوسه حتى ترضخ لأمر الست وتنفذ طلبها والبنات الموجودة داخليآ زعلانين على تلك الفتاة التى ستكون مصيرها مثلهم لكن هناك فرق هى أصغر منهم ، هى مغصوبه ،،أما هم بأرادتهم علشان أختاورا الطريق السهل والحرام أما داليا تحارب فى طريق الحلال
السيدة/ يوةةةةةة، بت يا نااااهد أكتمى البت الجديدة دى بدل مضربها أنا صابره عليها وياريت تعقليها هو أنا أضربها بالنار دة دلع وفلوس حد طاااايل
ناهد/ متعصبيش نفسك يا مدام أصبري عليها شكلها محترمه
المدام/ محترمه هههههههههههه وهربت ليه أقطع دراعى من هنا غلطت مع حد الهربانه من جوزها تروح لأهلها وبعدين تحمد ربنا أنا نجدتها من الشارع أحسن من بتوع تحت الكبرى لو مسكوها
ناهد/ أنيل من هنا
المدام/ بتقولى إيه يا زفته
ناهد/ ولا حاجة ولا حاجة
المدام/ يانهار أسود دة أنا مستحملة بطنك بالعافية تجى واحدة كمان أعملى حسابك تنزلي النهاردة للدكتور يكشف عليكى خلينى نخلص من العيل دة وبعد كدة أى طلعة تاخدى حبوب منع الحمل وتأمنى نفسك
ناهد بحزن/ مأمنه يا مدام وغصب حصل
المدام/ أهو جة مصلحة يطلعلك قرشين حلوين من وراه
ناهد بترجى/ قبل ما تاخدوها منى أشوفها أحضنها
المدام / تفوقى من البنج تشوفى فلوسك وبس كأنك عامله عملية وشايلة الزايدة الناس هيموتوا على البت بسرعة
ناهد سكتت ولم تتحدث فهى مجبرة تبيع ضناها قبل متشوفه فهى لم تعلم مين أبوه ،،، جهزت صنيه طعام ودخلت لغرفة داليا المنهارة ،،،وضعت الطعام على طاوله وقالت:- ممكن تهدى إللى فى بطنك ملوش ذنب تقتليه من قله أكلك
داليا ببكاء/ مش عايزة حد يلمسني جايه هنا غصب
ناهد/ عارفه يا نضرى حكايتك أنتى مش عايزة تبيعى أبنك
داليا بأنتباة/ أبيعه لية هى عايزانى أخلص منه أقتلة
ناهد وضعت إيدها على بطنها/ الخلاص فى بيعه
داليا/ شكلك حامل ترضى تبعى أبنك
ناهد بحزن/ قصدك بنتى أيوة وأقبض تمنها بعد الولادة ومش أشوفها خالص
داليا نسيت حزنها وأندمجت فى الكلام مع ناهد فهذا عالم جديد عليها
داليا/ إللى فهمته منك مش عارفة مين أبوها أنما أبنى عارفة أبوه هو جوزى والدنيا عارفة كدة كنت بدعى ربنا مش عايزاة ويوم عن يوم متمسكة بيه ،،،
مصيرها إيه بنتك لما تعرف أنك بعتيها فى يوم ولا مصيرها يكون فى مكان ذى دة
ناهد لتبرر لنفسها قبل داليا/ دى هتروح لناس أكابر وتعيش حياة أحسن من هنا وتعليم ورعاية
داليا/ لو تعبت يرموها لو غلطت يطردوها وتتوه فى الشارع أنتى أمها هى ملهاش ذنب يارتنى م جيت هنا
ناهد / عندك حق فى بنت من سنه باعت أبنها نفس الطريقة وهتتجن عليه مش عارفة طريقة ،أعمل إيه المدام إيدها طايلة أعتبرة مات وخلاص ،، مش طفل شرعى علشان أتمسك بيه
بدأت داليا تقنعها تحافظ على نفسها وبنتها وأن فعل الفاحشة عقابها عند ربنا كبير
ناهد من كلام داليا أنحرجت / ياريتك مجيتى هنا حتى الهروب ممنوع ،،ياريتك سمعتى كلام مينا باين ساعدك بجد لو وحش كان بان ،أنتى السبب مسمعتيش كلامه من الأول
داليا/ مش أثق فى حد تانى🥺
ناهد/ علشان خاطرى خدى سندوتش الكفته ده
داليا/ الاسبوع دة باكل حرام
ناهد بعتاب / مدام هربتى أستحملى عيشة الشارع أمال فاكرة الناس كلها طيبه وعندها رحمة ذى الراجل بتاع قليوب ومينا ،،،، المدام هنا أرحم من ناس تانية
داليا/ حكايتك إيه
ناهد/ خلصى صنية الأكل دى وبالليل نتكلم أنا رايحة أتابع مع دكتور أقصد يطمن أن البت جوا بطنى عاملة إيه طبعآ علشان يبعوها
داليا بترجى/ بلاش ربنا يحاسبك
تنهدت ناهد/ كدة كدة النار مكانى أنتى لسة صغيرة مش عارفه حاجة ، ثم خرجت
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
دخلت المدام وجدت داليا تصلى ،،شدتها وقطعت صلاتها وقالت😡:- فاكرة كدة تحمى نفسك ،،،نفعتك بأيه صلاتك وأنتى حامل من الحرام
داليا بهجوم/ أزاى تعملى كدة الصلاة ملهاش علاقة بظروفنا ،،،،قولتلك حامل من جوزى مش مصدقة حاجة ترجعلك،،،وإللى عايزاة مش أنفذة مش عجبك أطردينى
أندفعت ناهد وأبعدت داليا بعيدآ عن السيدة وتحملت الضرب بدلآ منها/ خلاص يا مدام أخرجى دلوقتى شويه وتسمع كلامك
المدام/ أما أشوف
بكت داليا/ حتى الصلاة ممنوع
ناهد/ الأوضة إللى أنتى فيها مش نظيفة
داليا/ لا نظيفة
قالت لها ناهد ماذا تقصد، ،،
داليا/ أستغفر الله من كل ذنب عظيم، ،أنا بصلى لربنا من قلبى وهو غفور رحيم
ناهد/ كلامك حلو يا مضروبه ويشرح القلب منهم لله أبوكى وأمك خسروا بنت ذيك تصدقى مصدقاكى أكيد واحدة زيك عارفة ربنا متعملش حاجة حرام نفسى أهربك من هنا
داليا/ ياريت حياتى كلها هرب فى هرب
ناهد/ أنا مش متعلمة وعقلى على قدى مش قادرة أساعدك تعرفى الحمل دة رحمنى شغل،، عايشة عيشة الملوك راحة وشرب وأكل وفاكهة وأهتمام كلة علشان أغذى البت ثم قالت بحسرة:- والأخر يخدوها منى
داليا/ أنتى عايزاها
ناهد/ مكدبش عليكى الأول لا،،، ودلوقتى كل م ميعاد الولادة يقرب مش عايزة أولد برضو ،،وأرجع وأقول أصرف عليها منين وأبوها مين وجايه أزاى يلا نصيبى كدة، أبيع حته منى
داليا/ تعالى نهرب أنا وأنتى
ناهد/ شكلك متعودة على الهرب ممكن نقع فى ناس أفظع من المدام ،،، رن جرس الباب فقالت:- أشوف مين البنات طلعوا عندهم شغل
داليا بضيق/ أستغفر الله العظيم ،،،ثم دعت ربها وقالت:-
(
ربّ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ
الرَّاحِمِينَ)
_________
مر ٣ أسابيع رضحت داليا غصب عنها لتنفيذ طلب المدام وجهزت ،،،،نظرت لانعكاسها فى المراية وحزنت لقد تجردت من حجابها وأحتشامها ،،،،
من هذة التى تضع شعر مستعار ومكياج تقيل لامع بشع وملابس أبشع
المدام/ لااااا بقولك إيه فى حفلة خاصة هنا مش بقولك تعملى حاجة ***** مع الرجالة يدوب تخدمى عليهم بس ،،مراعيه ظروف حملك،،،،،،
أفردى بوزك دة مش ناقصة نحس ،،،،،، ناااااااهد
ناهد/ أوامرك يا مدام
المدام/ مش عايزة ألمحك برا ببطنك دى الزباين تطفش قايللهم أنتى مسافرة ،،ضبطى مكياجها، ولو عملت حاجة مش عجبتى أنفذ تهدينى وأنزل أبنها بأيدى دلوقتى
ناهد/ حاضر حاضر شوفى حضرتك الحفلة ومتخافيش كله تمام
المدام/ الأوض جاهزة والبنات
ناهد/ هو حد يدخل أوضة هنا😲
المدام/ وأنتى مال أهلك ،،،جايز يدخل،،،الأوض جاهزة ولا لا
ناهد/ أيوة والمطبخ فية الأكل والشرب والمازة
المدام/ الحفلة دى على حس واحد كبير أوووى وإيده فرطة مش عايزة غلطة ،،مش عايزة أخسره
ناهد/ مين
المدام بفرحة/ عز بيه
ناهد/ بقاله زمن مجاش ،،ياترى ياخد مين المرادى ؟
المدام/ أى واحدة يبختها ،،، ثم خرجت
داليا/ مين عز دة ؟
ناهد/ إللى أعرفة راجل مشهور معرفش شغلة ،،،حفلته دلع للصبح وإيده فرطة مع البنات ،،بس الشهادة لله مشفتوش ولا مرة دخل أوضة عندنا هنا مع بنت وحفلاته هنا ،مش بيلمس واحدة ،،بحسه غامض فى نفسه أو ملوش فى الحريم أو ليه ويحب الخصوصية المهم البنات الليلة برا تتنغنغ فلووووس
داليا بسخرية / طبعآ ويشترى واحدة بفلوسه ويرميها أخر الليل
ناهد / لا أقصد يختار واحدة مننا تقعد معاة فى البيت شويه
داليا/ أختارك قبل كدة
ناهد/ مخترنيش ولا مرة ،،بس فى حاجة غريبه البت إللى يختارها من هنا مش بشوفها تانى وبسأل عليها المدام تقولى أتجوزت ،،سافرت كدة يعنى
داليا/ يمكن
ناهد/ يلا يا حلوة الحمل نقذك أخرك تخدمى فى الحفلة وبس غير كدة زمانك فى أوضه
داليا بحيرة وخوف/ هو ممكن عز دة يختارنى
ناهد/ الله أعلم ، حاولى مش تظهرى كتير بصى أشاورلك علية وهو داخل هتلاقى البنات هنا حوالين منه،،، إيدة فرطة فى الفلوس
داليا/ مكسوفه أطلع كدة
ناهد/علشان أبنك يعيش أسمعى كلام المدام
خرجت داليا من غرفتها وكأن المكان أتبدل أضاءة ملونه والبنات يرتدون ملابس أخجلتها ودخان وريحة وضحكات خليعة وأغاني صاخبه هل هذة هى الحفلة، أى نوع هذا من الحفالات جريت للمطبخ حتى لا يراها أحد بملابسها الكاشفة وشعرها ،،
أعطتها ناهد صنية عليها علبه لبن معلبه كبيره ،،وكوب ،،هل ما قرأته صح حاولت تفهم
ناهد/ دى لعز بيه أصله مبيشربش حاجة تسكر وتغيب العقل
داليا بأنبهار/ لبن فى مكان ذى دة المفروض خمرة
ناهد/ مش قارده على المناهدة طلعى الصنية
داليا بلهفة/ مالك
ناهد بألم خفيف/ شكلى أولد، ،،، مش عايزة ،،،ياخدوا بنتى منى أقتنعت بكلامك
داليا/ لازم مستشفى لو تعبانه
ناهد/ عايزة المدام تبهدلى عز بيه زبون مهم وخطوته عزيزة أنا داخلة أريح شويه
داليا/ أبلغ المدام
ناهد بألم/ بلاش،،،، شويه وأبقا كويسة
داليا/ يارب الحفلة دى تخلص على خير، ،ألتفت لم تجد ناهد ،،،فقالت:- وبعدين معرفش عز زفت دة أطلع كدة أزاى سامحنى يا رب
أتت المدام و وبخت داليا على تأخرها ،،،أخبرتها بتعب ناهد ،،تجاهلك المدام كلامها المهم عز بيه فقط٠
حملت داليا الصنية بيد مرتعشة ليس لأنها أول مرة تحمل صنية بل لأنها ترتدى ملابس كاشفة والرجال يشوفوها ،
كانت تتفادى البنات التى ترقص وجدت تجمع بنات حول شخص لأغوائه نظرت لة بقرف ووضعت الصنية ،، نظرت ليها المدام نظرة ناريه أنسحبت داليا وواقفت فى زاوية وراء كرسى كبير يسترها والأسم موجودة فى المكان حتى لا تتعرض لعقاب المدام ،مهلا لا يوجد غير راجل واحد فقط فى المكان !!!
تركيز داليا مسلط على ذلك الراجل الأربعينى الوقح بأفعاله مع البنات وهى تقول لنفسها بأشمئزاز، ،تلاقيك مليان أمراض وعايش على اللبن رجلك والقبر فيك حيل تعمل إللى بتعمله دة
أوووف أتخنقت ،،لمحت المدام مشغولة مع ذلك الشخص الذى قدمت لة اللبن ،تسحبت للشرفه تستنشق هواء نظيف وكأنها غرقانه وصعدت لسطح الماء تملا رئتيها بالهواء سحبت مفرش من على الطاولة وغطت نفسها لم يغطيها كاملآ فرجليها ظاهرة ،،نظرت للسماء وقالت بصوت مسموع،،سامحنى يارب أنجدنى أسترنى لية بيحصل فيا كدة ،،،عارفة شلت ذنوب من جسمى إللى بان والعيون شافته أول مرة أعمل كدة أنجدنى ذى كل مرة بحق صلاتى لولا خايفة منك وحرام كنت أنتحرت من زمان طالبة الحلال ،،أتفزعت على صوت جعل الدماء تهرب من عروقها
الضَحية
البارت ال١٣
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
حملت داليا الصنية بيد مرتعشة ليس لأنها أول مرة تحمل صنية بل لأنها ترتدى ملابس كاشفة والرجال يشوفوها ،
كانت تتفادى البنات التى ترقص وجدت تجمع بنات حول شخص لأغوائه نظرت لة بقرف ووضعت الصنية ،، نظرت ليها المدام نظرة ناريه أنسحبت داليا وواقفت فى زاوية وراء كرسى كبير يسترها والأسم موجودة فى المكان حتى لا تتعرض لعقاب المدام
تركيز داليا مسلط على ذلك الراجل الأربعينى الوقح بأفعاله مع البنات وهى تقول لنفسها بأشمئزاز، ،تلاقيك مليان أمراض وعايش على اللبن رجلك والقبر فيك حيل تعمل إللى بتعمله دة
أوووف أتخنقت ،،لمحت المدام مشغولة مع ذلك الشخص الذى قدمت لة اللبن ،تسحبت للشرفه تستنشق هواء نظيف وكأنها غرقانه وصعدت لسطح الماء تملا رئتيها بالهواء سحبت مفرش من على الطاولة وغطت نفسها لم يغطيها كاملآ فرجليها ظاهرة ،،نظرت للسماء وقالت بصوت مسموع،،سامحنى يارب أنجدنى أسترنى لية بيحصل فيا كدة ،،،عارفة شلت ذنوب من جسمى إللى بان والعيون شافته أول مرة أعمل كدة،،، أنجدنى ذى كل مرة بحق صلاتى لولا خايفة منك وحرام كنت أنتحرت من زمان طالبة الحلال ،،أتفزعت على صوت جعل الدماء تهرب من عروقها
الصوت/ أمال موجودة هنا ليه
بحثت هى عن مصدر الصوت الشرفة خالية لا يوجد بيها أحد
بلعت ريقها/ بسم الله الرحمن الرحيم
ظهر من العدم شخص أتنفضت وقالت :- مش معقول بشر أكيد عفريت والطبل والأغاني والأرف إللى جوا حضرك صح
الشاب/ ههههههههه أنا بشر زيك
داليا/ أزاى وأنت طلعت من الظلمه كدة
الشاب/ كنت قاعد هنا وأنتى شديتى مفرش الطرابيزه من قدامى
نظرت داليا وتأكدت فعلا فى كرسى فقالت:- المكان ظلمة أووى
الشاب/ عادى الظلمه بتريحنى نفسيآ
داليا أنتبهت أنه ينظر لها ،حاولت تدارى شعرها تحت المفرش وتشد فستانها لأسفل وقالت:- بلاش البصة دى
الشاب/ أنتى هنا علشان أنا أبص
داليا بحزن/ عندك حق ما أنت دافع بقا ،،أحب أقولك دافع للى جوة مش ليا و وعز بيه دة جنهم مستنياه
الشاب بترقب/ تعرفى عز بيه
داليا/ بلا قرف أهو متلقح جوا دة راجل شايب أخرة يطفح لبن النوغه دة ،، يارب يموت
الشاب/ شكلك مغلوله منه
داليا/ أيوة طبعآ لولا الزفت حفلته دى مكنتش لابست كدة أستغفر الله العظيم
الشاب/ أنتى مين أول مرة أشوفك
داليا بحدة / وأنت مالك هو كل واحد أحكيله قصة حياتى ويستغلنى فى الأخر ،،أنا وافقه معاك ليه أصلا ،،،تطلع مين، تلاقيك عيل توتو معاك قرشين مش تعبان فيهم ،،،ولا شغال عند عز بيه المقرف دة ،نفخت ثم جريت للمطبخ
نظر الشاب فى أثرها وقال:- أنا قرف وأموت كمان ،،أممممم حلو النوع دة شرسه مع ضعف وماضى أليم ،،هرش فى ذقنه يفكر هذا النوع من البنات لم يمر عليه ما قصتها وكيف أتت لهنا
أتت المدام/ عز بيه واقف هنا لية الحفلة جوا علشانك يا بيه أتفضل كوبايه لبن ونوعك المفضل
ألتقطه عز منها/ بصراحة كدة مفهاش حاجة تلذ وخرجت أقعد فى البلكونه أغير جو
المدام بخوف أن تخسرة/ الحفلة على أعلى مستوى يا بيه
عز بضيق/ مفهاش ناهد وجاى ليها
المدام بكذب ولجلجة / ناهد ناهد مسافرة عند زبون
عز بسخرية / زبون بجد وراجعة ولا ذى عندى ذهاب بلا رجعه
المدام/ الكدب خيبة متلقحة جوا حامل وعلى وش ولادة رغم البنات عندى ماشية على البرشام بتاع حضرتك إللى كتبته ومعرفش حصل أزاى
عز/ العيل مصيرة أيه
المدام بخبث/ متباع يا بيه يا خسارة طلعت بت مش ولد
عز وهو يرتشف من كوب اللبن رشفة/ طماعة حتى فى فلوس العيال
المدام/ الولد سعرة أعلى وعلى حسب جماله
عز/ طبعآ مجهول الأب
المدام/أكيد ،،،، أقولك البت تولد من هنا ناخد بنتها نسلمها لأمها الجديدة وحلال عليك ناهد
عز/ هههههههههههه أنتى فى حاجة فى مخك كنت محتاج ناهد علشان أأجر رحمها الوحيدة عندك مخلفتش رحمها بكر لسة
الزبون عايزة كدة
المدام/ ميتجوز أسهل بدل حقن مجهرى وتأجير رحم
عز بغل/و أحنا مش نشتغل،
المدام/ يبقا طلبك مش عندى المرادى
عز/ بقالك فترة البنات هما هما مفيش جديد
المدام/ مش أى بنت تشتغل الشغلة دى ،،وإللى جوا ليهم أهل أختفت أروح ف داهيه
عز/ عايز بنت تكون جسمها سليم ولا بتشرب ولا بتحقن
[ يقصد ممنوعات]
المدام/ كلة بيشرب مايه( تقصد خمرة ) وسجاير ومعرفش بقا عند الزباين بيشربوا إيه أقولك أختار أى واحدة أعملها التحاليل وأكشف الكشف بتاعك لو نفعت مبروك عليك
عز/ هى الحجات دى بالساهل إللى أخدة أصرفة ،،مطلوب كلى وكبد ونخاج شوكى وقرنية وشوية رفايع كدة للدكتور منعم
المدام بيأس/ منعم بيه لسة مكلمنى جوا ،،،،،،بس طلبك انت كمان مش موجود أول ميقع عندى بنت خام أكلمك
عز / تمام ،،ثم دخل جلس بجوار الراجل الاربعينى وعينه تبحث عن الفتاة التى كلمها فى الشرفة وقال لنفسة/ معقول بتشرب هى كمان هى فين
أنتبه على صوت فتاة تدلع علية/ اللبن يا عز بيه
أخذه منها وقال للفتاة/ فى حد ناقص منكم
البنت/ لا كلنا موجودين أهو
تحدث عز مع ذلك الأربعينى الذى يدعى (منعم )صاحبة أن يجمع البنات كلهم أمامه
فرحت المدام معنى هذا ينهى الحفل بدرى ويختار ما أتى له وأحلى شيك تأخذة غدآ
عز/ ناقص واحدة
المدام/ ناهد وتعبانه جوه أندها
عز بين أسنانة/ شوفلى أى بنت موجودة هنا وهاتها معدا ناهد
منعم/ أوامر البيه
وهنا تذكرت المدام داليا قد نست وجودها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
أقتحم منعم غرفة اتنفضت ناهد،،، وداليا كانت فى حمام الغرفه أخذت شاور وتبدل ملابسها لملابس محجبات وإللى يحصل يحصل
ناهد/ عايز حاجة يا منعم بيه
منعم/ فى بنت جديدة هنا عز بيه عايزها
ناهد بكذب ولجلجة / مفيش حد هنا أنا بس
منعم/ دى أخر أوضة فى الشقة متأكد فى بنت جديدة قدمت ليا صنية اللبن
وهنا سمعت داليا جمله منعم الأخيرة فتحت باب الحمام برفق
ناهد/ مفيش تلاقيها برا
منعم/ دى قدمت اللبن ليا
ناهد / معرفش بقا
خرج منعم وبلغ ملقاش حد وتذكر فى بنت قدمت له الصنية مش موجودة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____
داليا/ بشكرك أووى
ناهد/ بصى أكيد عز بيه بيختار واحدة وأختارك وأنتى مش وش السكة دى أنتى واحدة محترمه ،،صحيح البنات مش بنشفهم تانى معرفش لية بس برضو مش عايزة أكون السبب فى أذيتك للطريق دة هتكونى زى
داليا/ أنا خايفة أوووى
ناهد بتعب/متخافيش،،،، كلامك مريح أقتنعت بكلامك كنت ناويه أهرب قبل الولادة وشكلها كدة معرفش
داليا / أدعى ربنا ينجدك
ناهد/ أزاى وأنا ٠٠٠٠
داليا بأبتسامه/ باب التوبة مفتوح المهم التوبه من قلبك ،،أقتنعى من جواكى بربنا وألتزمى وشوفى الهنا والسعد
ناهد/ المفروض النصيحة منى أنا يا كبيرة ليكى
________
عز/ متأكد فى بنت،،،عايزها،،، غضبى وحش
منعم/ هنتحايل عليكى أنطقى دى قدمت اللبن ليا على أساس عز بيه
أحد الفتيات/ أيوة فى، ،أسمها داليا يا بيه ،،و ملهاش فى الكار
عز تنفس براحة / عايز داليا دلوقتى ومحدش يقولها أنا عز بيه ،،،،منعم أنا فى العربية هاتها بأى وضع بعربيتك وتعال ورايا،،،ثم رحل
لطمت المدام/ فهى لم تكذب بل نسيت وداليا لا تنفع عز فهى رافضة العيشة دى وحامل كيف تنفعة ألتزمت الصمت
خرج بيها منعم وهى تبكى وتستنجد بناهد التى تستند على الحائط من شدة التعب وتبكى وتترجى منعم يسيبها فهى صغيرة
منعم/ هو أنا خطفك الذوق مش جاى معاكى دة أنتى فضيحة ثم ضربها بالرأس فى مقدمه جبينها داخت حتى غابت عن الوعي حملها نظرآ لخفه وزنها ورحل
ناهد ببكاء/ لية داليا دى نظيفة حرام عليكى رمتيها لعز ومنعم
المدام بصراخ / مش عايزة صوووت كل واحدة تغور على أوضتها هم وأنزاح
ناهد/ داليا تتعب عز دى حامل يسقطها من غير ميعرف لو قرب منها
تركتها المدام متجاهلة صراخها عليها ،،،
مسحت ناهد دموعها ودخلت غرفتها لمت فلوسها والمشغولات الذهبية ملكها وملابس على قد ما تستطيع أن تحمله. فتحت باب غرفتها لم تجد أحد الجميع بغرفهم، ،قالت لأول مرة من قلبها :- ساعدني يارب، فتحت باب الشقة وهربت وهى متألمه لتنقذ أبنتها قبل بيعها عند ولادتها رغم لم تأخذ قرش واحد لحد الأن
⚘️ملحوظة البنات تعلم أن عز يختار منهم واحدة يفعل ما حرمه الله ويتركها لكن حقيقة الأمر يتاجر بيها ،،،،لو فاكرين عز دة أتذكر أسمه قبل كدة وداليا فى المستشفى والممرضة قالت للدكتور عليها وهو قالها تروح مستشفى الدكتور عز تلاقى شيك بأسمها يعنى داليا هربت من الممرضة ولفت لفتها ووقعت فى إيد عز تانى بكامل أرادتة ولا يعلم كل منهما هذة المعلومه ⚘️
أوقات ربنا يرسل شخص ل لنساعدة وننقذة ويتضح أنه ينقذنا ويساعدنا هو بدون قصد ،،،مثل ما حدث مع مينا ربنا أرسل لة داليا ينقذها ويظل بجوارها زعل علشان عمل خير وخسر وظيفتة وعند علمة أن حدث حادث مروع تسبب فى وفاة الجميع نفس السيارة والأشخاص مع أختلاف بسيط تغير السائق لولا داليا كان مات ،،وقصاد الخير ونيته كرمه ربنا بوظيفة مريحة وراتب أعلى،،،حتى ناهد داليا نقذتها بدون قصد وجعلتها تبحث عن الحلال وتتمسك ببنتها بغض النظر الطريقة التى أتت بيها للدنيا
ياترى الدنيا مخبأة ليكى إيه يا داليا كل إللى يساعدك تكونى وش الخير عليه ،،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
أتى صباح جديد يا ترى مخبأ نهاره إيه لداليا ؟
أستيقظت هى بنعاس جلست نصف جلسة ماسكة دماغها بألم دى مش بيت المدام ومش أوضتى ،تذكرت ما حدث معقول عمل فيا حاجة وحشة ،، هدومى متغيره، ،شعرى شعرى شافة لمسة تركت سريرها وخرجت للصالة وجدت سيدة تقول لها/ صباح الخير يا أنسه
داليا/ أنا فين
السيدة/ شقة تبع عز بيه
داليا بغضب/ نععععععععم الكركوبه دة ميتحكمش فيااااااا
السيدة بعدم فهم / عز بيه مش كركوبه
داليا/ لازم أمشى
الست/ الباب عندك لو فتح مع السلامة ثم دخلت المطبخ بعدم مبالاة وقالت بصوت عالى :- أنا إللى غيرتلك هدومك علشان تنامي مرتاحة
فشلت داليا فى فتح باب الشقة / ياربى أقع من بلوة لبلوة
دخلت ليها المطبخ/ عايزة أصلى الصبح والفجر فاتني
السيدة/ بتصلى !!!!!
داليا/ الحمد لله
السيدة/ معرفش فى مصلية هنا ولا لا ومعرفش أتجاهات الشقة
داليا/ أوووف هى ناقصة ،،، خلاص فى أى اتجاة كلها أرض الله المهم أصلى بقلبي لحد م أعرف الاتجاهات مع أن دى مش حجة مش فى صحرا أحنا قوللى حضرتك مين مخطوفة زى
الست/ عز بيه مش بيخطف حد أنا هنا فى خدمتك يا هانم
داليا/ هانم مين، صلى على النبى فى قلبك دة أنا طالع عينى ،،حضرتك بتصلى
الست بكذب / أيوة
داليا/ أمال صليتى الصبح والفجر أزاى
الست بلجلجة/ فى أى أتجاة لحد مأعرف الاتجاه الصح ،،أحضر لحضرتك الفطار
داليا/ أنا مخطوفة أفطر أزاى
الست بغل/ قولتلك مش مخطوفة ،تحبى التوست ناشف ولا طرى والبيض أوملت
أو ول ضن،،ومعاة أورجنك جُوز
داليا/ أنا خريجة ثانويه عامة ومختش كلمات ذى دى فى الأنجليزى ،إيه التوست دة ،،
السيده/ نوع من العيش طرى ولا أحمصة فى التوستر
داليا/ يطلع إيه دة كمان
السيدة/ شاورت على التوستر
داليا/والبيض وفهمتة وإللى بعدة دة إيه
السيدة/ طريقة التحضير والأخير عصير طبيعى
داليا/ بصى علشان مش تتعبي نفسك أكل العفاريت دة منى ليكى وأنا لما أجوع أكل أكل أعرفه ،،بس أزاى مخطوفه وأكل🤔🤔
السيدة بضيق/ قولتلك قبل كدة عز بيه مش بيخطف حد عن أذن حضرتك ثم تركت لها المطبخ
داليا بتفكير/ زعلت لية ،،،يا ترى عايز منى إي يا جدو عز
________
مر شهر وداليا لحد ما مرتاحة وفى حيرة لا يجلس معاها غير الخادمة القليله الحديث ،،حاولت داليا مرة تهرب فشلت بسبب البودى جارد أمام باب الشقة
_____________
الخادمه/ داليا هانم عز بيه بعت لحضرتك العلبه دى
داليا/ مش عايزه منه حاجة
الخادمه/ قبلتى الهدوم
داليا/ رفضتها فى الأول علشان مكشوفة وقبلت بيها تانى علشان محجبات
الخادمه/ والبيه مش أعترض وجبلك
داليا/ الضرورات تبيح المحظورات ومكنش معايا هدوم لما خطفنى مجبتش هدومى
الخادمة بضيق/بذمتك دى منظر واحدة مخطوفة يعنى أبلغة رافضة العلبه
داليا/ أيوة وياريت يعرفني موقفى إيه معاه عايزه أشوفه ولا الباشا كبير وعنده لين عظام
الخادمه/ أووووف عز بيه شاب مش عجوز ثم رحلت
داليا بسخريه/ لازم تقولى كدة بيقبضك
_____________
(فى المطبخ )
عز بعصبيه/ يعنى رفضت،ولا فتحتها ومش عجبتها
الخادمه/ملمستهاش أصلآ
عز/ أزايز الويسكي شربت منها
الخادمه/ حطتها قدام عينها فى المطبخ وسبتها ولما سألت عليها قالتلى فضتها فى الحمام
عز/ دى غاليه ،،،ومطلبتش سجارة 🚬
الخادمه/ شكلها محترمه دى بتصلى
عز بأنبهار/ الصلاة مش مقياس ممكن ضميرها وجعها
الخادمه/ فى حاجة ملاحظاها عليها بطنها كبيرة شوية
عز/ بتاكل
الخادمه/ أيوة وأكلتها ضعيفة بس برضو جسمها تخن بسرعة
عز/ أخلص إللى فى إيدى يومين وجاى سلام
أغلقت الخادمه الخط وجهزت الطعام
_________
أرتشف عز رشفه من كوب اللبن ومحتار فى هذة الفتاة
دخل منعم المكتب / إيه يا كبير مش تبطل اللبن دة
عز/ أسلوبك السوقى دة مش عليا أحترم أنك دكتور
منعم/ بلاش الكلمه الأخيرة دى أحنا أسم بس
عز بثقة/ عادى إللى تحت السلم هو إللى بنى أسمى وتانى مرة تقولى يا دكتور أو بيه مش كبير والأرف دة
منعم بضيق/ طيب يا دكتور يا بيه الزبون عايز الرحم نظيف والبت بنت بنوت
عز بأنفعال/ أجيب لسيادته منين عزراء ،،، الحل أن واحدة من إياهم فتحت البوابه وطفشت من أهلها ومش حامل ،،، ورحمها بكر نزرع فية العينه بتاعتنا على نظافة
منعم/ شوف مين ألفاظه سوقيه حلو فتحت البوابه هههههه،والزبون وافق
عز/ وافق على تأخير رحم ،،،،ميعرفش البت فتاه ليل اقنعتة عزراء ومحتاجة فلوس ،،،هو يعنى يكشف عليها ومدام غاوى شروط كان أتجوز أسهل والشرع محلله أربعة وفى النور ،، بس أزاى عايز المدام توافق على ضرة ووضعها مستحيل جوزها يلمس واحدة غيرها ،،، تجى لواحد زى أنا ،،،،العينه من جوزها والرحم أى كلبة عادى
منعم/ الخروف عايز ولد ولا بنت
عز/ إللى معاه فلوس و يدفع عايز ولد
منعم/ الراجل أعلن مراته حامل
عز بحدة/ يعلن لية هو أنا حقنت ولا البت جهزت منبه علية عمليتى تنجح وأعلن حمل مراتك وتسافر برا شهور الحمل،الأخيرة علشان محدش يعرف مخلفتش
منعم/ أفرد بقا فى يوم الراجل مات ابو الطفل ومراته قالت دة مش أبنى وكشفت سر شغلنا
عز/ دى تفُتنى، ،إمضتها منورة العقد قبل جوزها ،،،، تفتح بؤقها تتسجن ،،،،المهم دلوقتى البت ناهد كنت ناوى عليها وطلعت حامل
منعم / داليا عايزها ،، لازم أتأكد جسمها والأجزاء إللى محتاجنها بخير
عز/فضيها
منعم/ قصدك تتقطع
عز/ أيوة ،،،ومنتساش نسبتى ذى ما بتجيب ليا بنات تأجر رحمها وتأخد نسبتك منى أنا أجبلك يتقطع وأخد نسبتى الصداقة حاجه والشغل حاجة تانيه
منعم / أنا باخد منك تمن عضو أنت بتاخد تمن كل عضو بأخدة مكسبى إيه بقا هوا
عز بمكر/ علشان غبى ،،أنا أعلى السعر عليك عالى على الزبون وشكرآ وإللى مش عاجبه يتألم ويموت ، تشرب لبن
منعم/ مليش فى الرضاعة بتاعتك ههههههههه
عز/ خف شرب شغلنا عايز الدماغ الصاحية يا خوفى فى يوم تكون مع بت من إياهم وتفضحنا
منعم بثقة/ صاحبك لو شرب المحيط فايق ،،خليك راهب على نفسك ومانع نفسك من لذة الدنيا والشرب أمال فلوسك دى توديها فين ياعم أسكر وأشرب وغير فى البنات والحريم ذى مبتغير شرباتك أعتبرهم سيجارة شربتها رمتها دوست عليها وبس
أخذ رشفة هو كوب اللبن/ معرفش طعم السيجارة علشان أدوقها
منعم/أنا ماشى سلام يا أبو لبن ،،نسيت داليا فاكرانى أنت
عز/ روحتلها
منعم/ دى شقة تبعك أروح أزاى أقصد لما خدتها من الحفلة للشقة بهدلتنى ودعت عليا إيه رأيك تأجر رحمها وبعدين أشوف شغلى مكسبها حلو
عز/ أتأكد مش أتلمست وجسمها مفهوش سم هارى
منعم/ ماشى خليها تولد على ٧ شهور تطلع تنزل أنت نسا وتوليد وضبطها ومعاك شهرين قبليها تجهيز كدة التسع شهور وأستلمها منك متنساش تبعت للمدام فلوسها قرفانى من أسبوع
عز/ كدبت ونكرت داليا
منعم/ بتقول نسيت
عز/ ملهاش حاجة عندى قصاد كذبها وكدبت عليا ونكرت فى الأول وجود ناهد
منعم/ ناهد هربت وهى حامل
عز بسخريه/ هتروح فين سهل تتجاب على وش ولادة وأى مستشفى تولد فيها لينا ناس وتتجاب يعنى تتجاب
منعم/ أنا متفق مع المدام ،،،،،،أخذ إللى ينفع يتباع من ناهد بعد الولادة وأحنا أولى بالفلوس إللى تخدها من بيع بنتها للخروف( يقصد الزبون)
عز/ بتشرب وبتحقن مينفعش كنت عايز رحمها وضاع، ، منين أجيب واحدة مش بتشرب
منعم/ عايزها برضو حتى لو القرنية بس سليمة مكسب
عز/ سهله
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
عز مشغول البال بداليا أول فتاه تعلق معاه بهذا الشكل لم يراها غير مرة واحدة فقط فى الحفله وكلامها مع ربنا جعلها فى نظره بازل لازم يحله ويكسب الجيم مع نفسة فحياته روتينيه فرصة ذهبيه وأتت له وهو التسلية كأنه أشترى جرو صغير أو قطه أخترقت الملل الذى يشعر بية وتسليه وتبهرة فهى فاقت كل توقعاته والمكان الذى أحضرها منه رفضت المدام تقول حكايتها لأنها لم تأخذ تمن داليا كا نوع من العقاب
______
⚘️⚘️فى كلمتين أستحملونى يا حلويات روايات وحكايات نجلاء بحب اللقب دة لكم أووى ،،
مش بشجع على هروب الفتاة أى بنوته مهما كانت ظروفك خليكى مع أهلك أو جوزك وربنا يصلح الحال أو تذهبى لحد واثقة فيه أوووى ،،وحاولى مش تبعدى ،،،،الشارع وحش وفى حاجات بتحصل للفتاة مش ينفع أكتبها ،،،،،داليا رغم صغر سنها وسلوك أبيها الفاسق التى تربت معاة لكنها عارفه ربنا وبتلجأ له وبيساعدها
تفتكروا بسبب دماغها ومش بتفكر صح بتوقع نفسها فى مشاكل تلاقى حل مع عز ، ويبقا صفحة فى كتاب حياتها وتقابل الأفضل ،لو مش هربت من زوجها كان ممكن أبنه يساعدها ،،،لو مش هربت من بيت الراجل الطيب فى قليوب كان حالها أفضل بكثير،، لو سمعت كلام مينا ومش راحت مع البواب لم تدخل بيت مخل مثل هذا ولا وصلت لواحد مثل عز ومنعم تفتكروا دى بداية حياة جديدة لداليا أم نهايه محتومه وواقع مرير وضحية ومجنى عليها وفى نظر البعض جانى متهمة بشرفها ،،لو لاحظتوا رحلة داليا تبدأ بعد طرد أبيها لها وأول حياة جديدة عاشت فيها بيت زوج أمها ،،ثم قليوب ثم أسكندرية وشقة مشبوها وحياة الرفاهية فى شقة عز ،،،،،،الله أعلم دائم أم مؤقت ،وقابلت أشخاص فيهم الحلو و فيهم الوحش تفتكروا مين الغلط منذو البدايه فى حياة داليا لو فى إيدك فرصة تحكم فى قضية داليا حتى طفلها لو أتولد ملوش أثبات ولا هويه طفل غير شرعى ودة صدمه لما تعرف ،،،الضعيف فى الدنيا دى ملوش مكان والكل طمعان فية حتى إللى فى علم الغيب متباع ما أرخص حياة الفقراء والمحتاجين لكن فى النهاية الله فوق الجميع هو المنتقم الجبار وعقابها لم يتخيلة عقل بشرى ويابخت إللى ياخذ عقاب ربنا فى الدنيا أما الأخرة فلا يلوم إلا نفسه ويابخت من فاق وتاب مثل ناهد التى كانت السبب فى توبتها تلك المسكينه بتاعتنا داليا ،،،إللى هروبها من المشكلة بيوقعها فى مشكله أكبر أنما لوكانت واجهت من الأول وعافرت مكنش حصل كل دة وخصوصا أهل الحارة عارفينها ويحبوها من وجه نظرى كدة ،،،⚘️
___________________
👇محدش يزعل منى فى دة👇
أى زوجة فى خلاف مع زوجها والحياة بينهم فراق ولا تحتمل لا ينجبون وإذا أنجبت طفل وحصل خلاف يؤدى للطلاق أو الانفصال، ،أحتفظى بيه مصيرة ذى داليا بل أفظع وبلاش تخلفى تانى ،،فى ناس بينهم مشاكل والأنجاب ملوش علاقة كأن العلاقة دى فيها حبايب وتفاهم ومش ضمن الخلاف ،،وبيخلفوا أزاى معرفش أمنع أو أمنعى، الشارع مليان أطفالكم إللى بتخافوا وتقرفوا منهم لما بتلمحوا حد جاى عليكم ،،وأنتى ياللى بتربى عيال جوزك أو أنت يا إللى بتربى عيال المدام ،،،، عيالكم فين مش عايزين تشوفوهم علشان كرهكم للطرف التانى ،،،بس هما ملزمين ليوم القيامه منكم وحته منكم وتتحاسبوا قدام ربنا بتربيتهم
أعتذر الجزء الأخير ملوش علاقة بالبارت لعل وعسى تكون رسالتى وصلت وأى أم أو أب متابع حتى فى صمت ومندمج على القصة ومأثره فيه،، يفوق ويلحق ضناه حته منه ،،
فى إيد الكاتبة تحدد نهاية داليا ،،أنما الواقع أرادة ربنا فوق الجميع ويعالم مصيرها إيه ،،،
دورى ك كاتبه الوعى والأرشاد ومليش علاقة بأى حد يكتب كلام ملوش هدف كل واحد يكتب ويقدم المحتوى إللى عايزه
دى حريه شخصيه وكل شخص شاطر فى مجال ٠
مشاهدة البارت معديه اللهم بارك الألف مشاهدة بغض النظر المتابعين شويه جدآ علشان كدة كتبت الجزء دة ،،وربنا يستر والبارت مش ينحذف علشان عديت حدوى رغم دة واقع مرير 🥰🥰محدش ينكر أنى دماغى حلوة علشان كدة محسودة ودايما هى و إيدى مصابه الحمد لله
فى ناس بتطلب البارت الجديد ومش بيوصل ليهم حاجة ،،أعمل متابعة علشان يوصل منى ليك إشعار أنا بعمل أشارة للمتابعين لكل بارت ،أنما تتفاعل وكومنتات من غير متابعة ممكن صفحتى او أى صفحة تتابعها فى أى مجال على الفيس تضيع منك وتنسى أسم الصفحة وتتوه منك
الضَحية
البارت ال١٤
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
وصل عز لشقته أو الشقه التى يحتجز فيها داليا
أتت الخادمه
الخادمه مهلله/ أهلا عز بيه
شاور ليها تخرص ،فقال:- البت فين
الخادمه/ فى المطبخ
عقد هو حاجبه بعدم فهم/ أمال دورك هنا إيه
الخادمه برعب/ من يوم م جات وبتعمل أكلها بنفسها مش بتحب حد يخدمها و و
عز/ و ،إيه أنطقى
الخادمه/ عايشة على العيش والجبنة بس،،،، بتاكل إللى يعيشها
عز/ مفيش أكل هنا
الخادمه بلجلجة / خيرك سابق وزيادة بتقول بتقول أكل وعيشة حرام
كتم عز غضبه / ناديها وإياكى تقولى ليها أنا عز بية
الخادمه/ تقريبآ فاهمه الدكتور منعم حضرتك حاولت أفهمها مفيش فايدة
عز/ شافت صورتى
الخادمه/ لا
عز/ ناديها وإياكى تغلطى وتقولى أنا عز
الخادمة بخوف/ حاضر ،حاضر
جلس هو فى الصاله ينتظرها فالشقة واسعة ومساحتها كبيرة لم تسمع داليا كلامها ولا تشعر بدخول عز ،،
ظهرت هى من بعيد كأنها تسابق الريح فى غضبها كانت ترتدى عبايه بيتى واسعة فضفاضة وطرحة على رأسها بأهمال لكنها لم تبين شعرها وقالت :- هو أنت. ،، أكيد هو إللى بعتك ،،، لسه فاكر خاطف إنسانه ،،،مجاااااش هو ليييه ولا مستنى ياخد رضعة اللبن بتاعته ،،أسمع يا بتاع أنت أكيد زيه مدام شغال معاه دالياااااااااااااا متولى مش للبيع وأى كان المصلحة طظ ،،،،،قوله لو راااااااااجل يواجهني، ،،وجو الفلوس مش علياااااااا متفرقش معايا دة واحد النار مستنياه تاكله ٠
كل تركيز عز هل هذة الفتاة التى رأها فى الشرفة فى الحفلة وحاولت تدارى نفسها منه ،،، رجليها كانت ظاهرة ولم يراها بوضوح بسبب الظلمه ،،حتى وشها كله مكياج لم يحدد ملامحها الأن يراها بوضوح على طبيعتها مهلا ملامح وشها صغير هل هى صغيرة السن !!!!
داليا/سااااااكت ليه رد علياااااااا
عز بهدوء/ خلصتى كلامك
داليا😡/ محدش يقدر يمنعنى
عز/ عندك كام سنه
داليا/ وأنت مااااااالك يا حشرى
،،،،،،لطمت الخادمه عيب يا هانم دة ٠٠
ثم جريت للداخل من نظرة عين عز الشرسه قبل نطقها بأسمه
عز بغضب/ عندددددددك كاااااااام سنةةةةةةةةة
أتفزعت هى / ١٨
عز/ مش ساااااااااااااامع
داليا بلجلجة / ١٨ سنه
تنفس هو بهدوء / أهلك معلمكيش أزاى تتكلمي مع الأكبر منك
عند ذكر كلمه الأهل أعطت لها ظهرها تمسح دمعة شاردة من عيونها حتى لا يستغلها أحد المرادى قررت المواجهة وليس الهروب والضعف ثم ألتفت له وقالت بحزن ملحوظ/ مليش أهل
عز/ جايه الدنيا أزاى غلطة ولا زرعة شيطانى
فهمت هى مغزى كلامه/ أوقات الأنسان ليه أهل وعيله كبيرة وتضيع ويتعاقب على حاجة مش أرتكبها علشان ذنبه أسمه مربوط بأسمهم وبس وبينتقموا من الماضى فيه
عز لنفسة/ طريقة كلامها المرتبه ليست جاهلة ،،لغة الألغاز التى تتحدث بيها تخفى شئ كبير ،الأن شئ جديد دخل حياته،، بل لغز غامض صعب وهو من عشاق هذة الألعاب التى تكسر حياته الروتينيه، فما بالك بلغز حياة إنسان يفوق توقعاته وصغيرة وطريقة كلامها كبير ومعناه أكبر
٠، ،،،فقال:- وأنتى يا بنت ١٨ سنه تعرفى إيه عن الدنيا والعقاب والذنب أنتى يدوب عينك تتفتح للدنيا فى أولى جامعة ،،،دة لو أنتى دخلتى جامعة وكملتى تعليمك قبلها
وهنا ضغط عز بدون قصد على جرح أخر وهو التعليم ،،لم تحملها رجليها جلست على أقرب كرسى ونظرت لة بعتاب ولوم/ تصدق لو قولتلك كنت زمانى بدرس طب ،،كنت زمانى فى جامعتى ،،، كنت زمانى فخورة أبقا دكتوره أنت ولا إللى مشغلك عز زفت دة ميعرفش عنى حاجة مجرد بنت عجبته فى بيت مشبوه خطفها حتى مدنيش فرصة أعترض ثم قالت بحدة/ قول لبتاع الرضعه ده الشرف مش بالفلوووووس ولو طال منى حاجة يطلها وأنا ميته
عز لنفسة/ أى نوع من الثقة التى تتحدث بيها ، وما حكايه الطب دى كمان ،،هل هى فتاه ذو أصل وأحببت شاب وأخطأت معاه وخدعت بأسم الحب وهربت
،،،،،، تنحنح،،، وقال:- مش فاهم حاجة بدل الهرى دة فهميني
دلكت داليا بطنها فى الخفاء / خدت قرار مش أتكلم ودلوقتى عايزة أمشى من هنا
عز بمكر / مقدرش عز بيه صعب أنا ذى ما قولتى شغال عندة وظروفى صعبه محتاج الفلوس
داليا بطيبه لم تحرم مما تعرضت له بسبب سذاجتها، ،وأنخدعت وقالت بلين/ إيه يجبرك وأنت شاب تشتغل عند راجل يخطف البنات ،،أشتغل أى حاجة تانية ،،،، الضرورات تبيح المحظورات لو عليا كنت منعت الأكل ومُت يبقا أنتحار وربنا مش يغفرلى علشان واعية بعمل إيه، ،
لو بأيدى مش لابست من فلوسة غصب عنى مش معايا هدوم أنا باكل وجبة واحدة بس عيش وجبنه إللى يعيشنى وعارفة عز فلوسه حرااام أنما أنت سيبه عجبك نفسك فى الحفلة رماك فى الظلمة وهو أستغفر الله العظيم هايص
عز بعدم فهم / رمانى،،،،،،،،ثم تصنع المسكنه وقال:- أكل العيش مر
داليا/ وأنت مبسوط بالبدلة والفلوس ،، نار الأخره ،،،أصعب من نار الدنيا ،،وجنه الأخرة هو النعيم بعينه والفوز العظيم
نظر عز للبدله الباهظه الثمن وتجاهل جملتها الأخيرة / دى بتاعة الشغل
أشتد ألم بطنها من العصبية فقالت وهى تخفى هذا الألم / أسفة ملكش ذنب أزعقلك أنت مجبر ذى فى الدنيا دى يابختك تقدر تعترض أنما أنا لا
عز/ رايحة فين
داليا/ عايزة أنام
عز/ أحنا العصر
تركته داليا وسارت لغرفتها فأكثر من ذلك يكشف سر حملها التى أخفته،،، كانت تستند على الحائط بتعب
عز نده على الخادمه/ داليا عملت حاجة أول ما جات صرخت أعترضت
الخادمه/ أعترضت وأتأقلمت حاولت تهرب فشلت وبس كأنها بمزاجها هنا
عز/ كانت كويسة فجأة تعبت وبتخبى عنى ،،، أنا دكتور و لاحظت تعبها المفاجئ
الخادمه/ فعلا أوقات تتعب وتحبس نفسها فى الأوضة ،،،
أفتكرت يادكتور الصبح وأنا بمسح الأرض وهى خارجة من أوضتها للحمام مش قولتها فى مياة أتزحلت على ظهرها وعيطت جامد وبعدين بقت كويسة بس طول اليوم بعديها تعبانه وبتخبى عليا
عز/ أوووووف روحى لبيتك ومتجيش هنا غير لما أقولك
الخادمه/ والست داليا
عز/ ست إيه دى لسة بنت ،،،ملكيش دعوة بيها وحسك عينك فى يوم تنطقى أنك شوفتيها ولا عارفتيها زيها ذى إللى قبلها
هزت الخادمه رأسها بطاعه ورحلت ،،،،دخل عز غرفة نوم بالمنزل خاصة بيه فلدية غرفة يوجد بيها أشياءة ولم تعلم عنها داليا شئ ،،،،فهو يستعمل هذة الشقة لأى فتاة أجرت رحمها ومعها تلك الخادمه ترعاها【ذى سجن شهور مده الحمل】 ،،،،،وخلع حذائة وشرابة وارتدى شبشب بيتى شيك ،،،وخلع الجاكت والكرافت وحرر أزرار القميص العلوية وإيضا أزرار الأكمام ورفعة لمعصمه وفك حزام بنطلونه ليحصل على راحة أكثر ومازال بنطلونة علية ، ترجل للمطبخ وفتح باب الثلاجة وجد زجاجات لبن معلبه يبدو لم يقرب منها أحد ، ألتقط منها أربعة من الزجاجات الكبيرة الحجم وكوب وذهب لغرفته تانى
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
داليا فى غرفتها تتألم هذة المرة المغص لن يذهب بسرعة كتمت أنفاسها بوسادة، ،كانت تتعرق ،،لو بإمكانها لصرخت حتى ترتاح ،،تشعر بحرارة بجسدها،،التدليك لم يأتى بنتيجة ،،شئ ببطنها يرفرف نعم هو كذلك تشعر بركله جواها وبعدها كأن شئ خنق قلبها لم تستطيع التنفس بعدها مع حركة عشوائية غريبة ببطنها البارزة ثم سكنت هذة الحركة وتدفق مياة لازجة مدممه هى شافتها تحسستها لم تعلم ما هذا ليس لديها وعى بهذا الأمر حاولت تنهض من الأرض تسطحت أكثر أبتسمت أبتسامه رضا سوف ترحل عن هذا العذاب أكيد دى خروج الروح،،، صور لها عقلها الصغير هذا وبدأ جسدها يتنفض مع أنقباض رحمها بخروج ما فية
حتى أستسلمت لمصيرها وأغلقت عينها وهى تقول جملتها الأخيرة
كان نفسى أبقا الدكتورة داليا يا بابا ،،نفسى كنت أقولك ياماما بدل رشا هانم ،،،مش مسمحاكم
_________
(فى بيت رضا )
علم أبنه الكبير الذى يشفق على داليا وعلم حقيقة زواجها بأبية وكاتم السر ،،،،أقام أشتباك مع أبية يريد زواجة من فتاة كما قالت جدته وأمرت ،،،،
البيت ناااااار الشاب معترض وكسر كلام أبيه والجده،،،، وهذا فى نظرهم أبن عاق رغم لية معزة خاصة عن أخواته التسعه فهو أول فرحة ،،يريد القول لا يمكن يتجوز واحدة ذى دى لا يمكن يسكن فى بيت داليا أكتفى بالرحيل والأقامه عند أحد أصدقاءة مما جعل أمه الزوجة الأولى تغضب وتسيب البيت وتجلس عند أهلها تاركة باقى أولادها لرضا فهى تريد أبنها ،،،،،ملحوظة هذة السيدة هى إللى عارفة داليا هربت ليه من رضا وأتهمتها سرقت الإيراد وهربت ،،
حد لاحظ حاجة بيت رضا داخله مشاكل وبرضو بيت رشا
__________
فى مستشفى حكومى بالقاهرة أطلقت رشا أم داليا صرخه قويه تكاد يقطع فيها أحبالها الصوتيه فيها حين قالت :- أبننننننننننى ،،،،ضناياااااااااا،،، لااااااااااااا
_____
يجلس عز فى الصاله ولاحظ عدم خروج داليا من غرفتها هى لم تعلم بوجودة ،،،هل هذا طبعها الوحدة و هذا شغل تفكيره ،،،، مرت ساعات وهى بالداخل لم تحتاج حمام، أكل، مياة ،ليس معها وسيله ترفيه ،،،،وضع كوب اللبن على الطاوله وترجل بهدوء لغرفتها طرق الباب ،،لم يجيب أحد أعتقد نائمه فى هذا الوقت المتأخر من الليل، ،وضع أذنه على الباب لا يوجد شئ ، فتح الباب برفق لا توجد على السرير نعم هو خالى ،،،
عقد حاجبه وأقتحم الغرفة وأشعل النور من مفتاح الإضاءة ومسح المكان بعيونه وهو فى مكانه ،،،وجدها فى الأرض بأهمال ترجل ليها بسرعة وأنحنى يتفقد نبضبها ، مهلا ما هذا فقد تلطخ بطن قدمه بشئ مسحة بأيدة وشمه ،،،،ما هذة الرائحة السيئه بحث عن مصدرها ،، من السجادة،،هل سكب عليها شئ ولم يجف،،،، أتسعت عيونه عباية داليا بلونها الفاتح ملطخة بالدماء، ، بدأ يبحث عن جرح فى معصمها قد تكون أنتحرت ،،،،لا يوجد وحين حملها ووضعها على السرير بهذة الحاله لاحظ بروز بطنها الخفيف الدماء تتدفق من أسفلها،،،
وبدون تردد رفع عبايتها لأعلى وما تحتها فقال لنفسة/ شكل البطن فيها حمل والدم دة معقول إللى فى بالى بدأ يفحصها بالأيد وبخبرته ،،،مش بنت ،،،وحامل 😲😲😲
عذرآ يا دكتور عز ، لا يحق لك تتخطى حدودك مع مريضة أو تستغل تخصصك الكشف والفحص بأحترام ومراعاة خصوصية المريضه أنما كشف عورتها بشكل مباح لك يثيرك دون سترها وأستغليت أغمائها أمامك مرفوض ، من سمح لك تكشف عليها كشف يحدد هل هى فتاه أم لا، هل أخذت أذنها،، أو أذن أحد من أهلها ، لو ليها أهل لن تتجرآ على فعلتك الدنيئة هذة،، ،لعنه الله على أمثالك فأنت لا تمثل غير نفسك فقط ولا تمثل هذة المهنة المقدسه بأطبائها الشرفاء
_________
أنتهى عز من أرتكاب جريمه أخلاقية بحق داليا سجلت عند الله فى حقه ،،،، وهو فحصها دون مراعاة خصوصيتها[ بمعنى جسدها حر ليه أمام عينه وكشف عليها بحريه بدون أذن ،،، لكنه لم يقترب ويفعل شئ أحم أحم فهمتوا قصدى ]،،،،،،،، بثق عليها نعم بثق،،،،و تركها بحالتها لم يراعى القسم الذى أقسمه حين تخرج من كلية الطب وأقسم اليمين ،،،، وينقذها بل خسر رهانه مع نفسة طلعت داليا مثلها مثل فتيات الليل شعر بضيق فهو لم يعرفها ،،،،ومن كلام الخادمه بأفعالها الطيبة ،،مظلومه فى نظرة ووجودها فى الشقة بتاع البغاء مجبورة الأن بهذا الحمل تأكد غلطت مع شاب وهربت ،،وسقطت من نظرة ،،لم يعرف عنها شئ وحكم بناءآ على رأيه الشخصى فقط ،،
[تبآ لأصحاب العقول العقيمه ]
__________
فى صباح اليوم التالى تحديدآ الساعة العاشرة إلا ربع
وصل منعم الشقة بعد أخذ مفتاحها من الخادمه ،،،دخل غرفة داليا وجدها على السرير جسدها ظاهر بسخاء لا يسترها شئ ولأنه من أصحاب النفوس
القذ ر ة،،،،،،،،، زينها الشيطان له ،،،،فقال:- الحجاب مخبى جمال أتمتع بيكى وبعدين أخدك معايا هههههههههه لمثواكى الأخير
أشمئز الحارس الشخصي من منعم وتركة وخرج برا الشقة لم يتحمل المنظر ،،،فتاة متوفية أو فاقدة وعيها أو متخدرة لم يعلم،،،،، ودمائها وريحة الغرفة بشعة كيف للشخص الذى يحرسة يفعل هذا الفعل ،،بهذا الوضع ،،،
_______
فى منزل عز الخاص لم يذهب للمستشفى وغضب الدنيا جواه من داليا ،،،،،،أتصل على منعم مرات عديدة ولم يرد ,, ليدير هو أمور المستشفى اليوم
أتصل على الحارس الشخصي الذى بلغة ما رأه عينه
عز بهياج/ أوعااااا يقرب منهااااا
الحارس/ مقدرش ،،، الدكتور منعم يبعنى حته حته
عز 😡😡/ أمنعة البت ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
الحارس/ 😲😲😲
ياترى داليا مالها،،،
ولية عز أتعصب كدة ،،،
وهل يلحقها الحارس ،،،،
الضَحيه
البارت ال١٥
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
فى صباح اليوم التالى تحديدآ الساعة العاشرة إلا ربع
وصل منعم الشقة بعد أخذ مفتاحها من الخادمه ،،،دخل غرفة داليا وجدها على السرير جسدها ظاهر بسخاء لا يسترها شئ ولأنه من أصحاب النفوس
القذ ر ة،،،،،،،،، زينها الشيطان له ،،،،فقال:- الحجاب مخبى جمال أتمتع بيكى وبعدين أخدك معايا هههههههههه لمثواكى الأخير
أشمئز الحارس الشخصي من منعم وتركة وخرج برا الشقة لم يتحمل المنظر ،،،فتاة متوفية أو فاقدة وعيها أو متخدرة لم يعلم،،،،، ودمائها وريحة الغرفة بشعة كيف للشخص الذى يحرسة يفعل هذا الفعل ،،بهذا الوضع ،،،
_______
فى منزل عز الخاص لم يذهب للمستشفى وغضب الدنيا جواه من داليا أتصل على منعم مرات عديدة ولم يرد ,, ليدير هو أمور المستشفى اليوم
أتصل على الحارس الشخصي الذى بلغة ما رأه عينه
عز بهياج/ أوعااااا يقرب منهااااا
الحارس/ مقدرش ،،، الدكتور منعم يبعنى حته حته
عز 😡😡/ أمنعة البت أجهضت تموت لو قربلها مش ناقص جنايه فى شقتى
الحارس/ 😲😲😲،،أغلق الخط وأخذ السلم طار ولم يستعمل الأسانسير، ،،أقتحم الشقة ثم غرفه داليا وتنفس براحة
منعم بعصبيه / أتجننت يا حيوان أزاى تدخل كدة
الحارس بلجلجة وأنفاسه سريعة من صعود السلم / عز بيه جاى فى الطريق
أتبرجل منعم/ مين بلغه،،، المفروض هو فى المستشفى
الحارس/ قربت منها
منعم/ ولا لمستها جالى تليفون من المدام قفلت معاها طبيت حضرتك ذى القضا المستعجل
تنفس الحارس براحة/ عز بيه بيقول البت أجهضت لو قربت تموت
منعم بفرحة /ياريت مش تخسر تتقطع ليها صرفة ولعبتى والثلاجة فاضية
الحارس/ دى شكلها غلبان هى باعت رحمها
منعم/ ملكش فيه
الحارس/ أمال موجودة هنا ليه
منعم/ غور من وشى سبنى أعمل حاجة قبل الدكتور عز ميجى ، وتانى مرة متدخلش فى حاجة مش تخصك
الحارس بأسف/ حاضر ثم خرج برا الشقة ليس بيدة شئ ،،،،وجد عز أمامه فقال بلهفة :- ألحق البت يا بية لسة مقربش منها وكأنى مش قولتلك حاجة
طار عز وأقتحم غرفة داليا وأبعد منعم من عليها وقال بغضب:- مفيش فايدة فيك طول عمرك تريل على أى حاجة رخيصة ،،،،أخذ نفس وقيم حاله منعم فعلا لم يقرب منها
منعم بلجلجة / كنت جاى أطمن إللى ليا سليم ولا لا
عز بسخرية/ تطمن بالبوكسر يا دكتور ،،،،،،،وقال بنبرة حادة :- إللى عطاك مفتاح شقتى ودينى لبيعه قطع مش ليك ليا حبايبى برضو ،،،، البت أجهضت مش شايف الدم عايز تلبسني جنايه
أرتدى منعم ملابسه/ جناية مرة واحدة ،، على أساس إللى بتموت فى إيدك خطأ طبى فى شغلك المستخبي حد بيعرف بيها ،،بالعكس مصلحة لواحد زى وكلة بتمنه ،،،البت حلوة الصراحة حبيت أدوقها متهنتش أنت ناسى جيبنها منين من شقة مفروشة
عز/ ليك نفس بحالتها دى
منعم/ أخخخخخ،،،،،، لو جربت الحاجة دى لوز اللوز شكلك ملكش فى الحريم يا صاحبى
عز بهدوء /مش أرد عليك ،،، تانى مرة الشغل حاجة والصحوبيه حاجة ،،، ومش كل شويه تفكرني بيه الحيطان ليها ودان أكتم ،،،
وأخر مرة تقتحم مكان بتاعى ،،،،البت إللى جوة دى مش عايزها هنا
منعم بفرحة/ تبات فى التبريد الليلة
عز/ أتلم هى تبعك تخصك جبتها أنت دفعت فلوس فيها للمدام
منعم/ ناوى تسلمها لناس تانية
أنا أولى يا صاحبى
عز بمكر/ كل إللى عايزة منها الرحم ،،،، لو مريض حلال عليك الجسم كله أتفقنا
منعم/ أتفقنا
شاور عز للحارس الشخصى لمنعم يحمل داليا لسيارته ثم ينظف غرفتها بعدها حتى لا يوجد لها أثر بالشقة مثل الأخريات
_________
(فى القاهرة)
رشا تحتضن بنتها بقوة و فى حاله نفسية سيئة قد توفى أبنها وخايفة تخسر بنتها أيضا بسبب المرض المناعى الذى أصيبوا بيه فجأة وليس ليه علاج
توفيق حالته النفسية لا تقل عنها أبنه الوحيد توفى عقله يجن ماذا فعل لينال هذا العقاب فى الدنيا فكان يتباهى بأنجابه للطفل وأنه ذكر ،،وحين يراجع ويعيد حسباته تذكر ما فعلة مع بنت زوجته ونيته السوء بيها ،،،،أقنع نفسة لم يقرب منها فهى دافعت عن نفسها لكنه فعلها شعر هذا العقاب الدنيوى بسبب داليا ،،،بكى نعم بكى توفيق وقال:- حاولت معاكى ودافعتى عن نفسك وحصلى كدة ،،،ولو قربت بجد كان حصل إيه ،يا ترى أنتى فين يا داليا ياريت تسامحيني لو لاقيتك عمرى م أطردك من بيتى أبدآ
🤔تفتكر عزيزى القارئ شخص مثل توفيق ينفذ كلامه لو وجد داليا بنت زوجتة ولا كلام لحظة ضعف ملوش قيمه🤔
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
(تسريع لأحداث)
نظرآ لحاله داليا الصحية وسوء التغذيه وتعرضها للسقوط على الأرض (أزحلقت) جعل الجنين عمر الثلاث شهور ونصف ينزل كأنه لم يكن (إجهاض)
تفتكروا دة رحمة ليها ولا عذاب ؟
فتحت داليا عيونها ببطى تحاول تكتشف هويه المكان، ،،،،عبارة عن حيطان وسقف وأرضية سراميك وسرير حديد هى فى منتصفة ومعلقة محلول فى أطرافها الأربعة لم تعلم لماذا والمكان بارد للغايه وباب يشبة باب الاسانسير من الصاج الفضى ،ما هذا أين أنا ،،،أنتبهت على صوت ممرض :- أخيرآ فوقتى
داليا بتعب/ أنا فين
الممرض/ أسف معنديش أوامر أعرفك أى معلومه،،ثم خرج ليبلغ عز بيه
أتى عز يرتدى البالطو الطبى الأبيض وعلى وشة الماسك الطبى ونظارة طبية كان قاصد يخفى ملامحة عنها فهو يتسلى بيها على أعتبرها لعبه بازل لابد من حلها ،،،وكى لا تتعرف عليه
فقال/ عامله إيه دلوقتى
داليا بتعب/ أنا فين
عز وهو يتابع الأربع محاليل المعلقة بأطرافها الأربعة/ مش مهم متخافيش أنتى معايا
داليا/ أنت مين
عز/ مش مهم
داليا بخوف/ تبع عز
عز بضيق / بيلعب معاكى فى الشارع ،،،،أسمه دكتور عز أو عز بيه
داليا/ دكتور على نفسة لو راجل يورينى نفسة ،،،،اةةةةةة صرخت من ألام بطنها فقالت بخوف أبنى أنا حامل أوعا حد يكون قرب منى
نظر عز لعيونها المرتجفة/ مفيش أبنك. ،،،،،،أجهضتى ومحدش قربلك
صرخة داليا/ ظلللللللللم ،،،لييييييية كددددددة عايزة أبنى😭😭
عز بثبات/ أول مرة أشوف طفل غير شرعى أمه متمسكه بيه ،، أكيد زعلانه على ضياع الفلوس إللى تخديها من وراه لما يتولد يا هناكى لو ولد تتغنى
داليا بهياج/ أفهم بقاااااااااااااا أبنى أبوه موجود جوزى، ،، أبويا جوزنى ليه ،،،، طمعانين فياااااا وفى أبنى يارتنى كنت مُت معاه أةةةةةةةةةةةةةةةةةة تعبت بجد من حياااااااااااتى 😭😭😭😭
لم يتأثر عز من حالتها يريد معرفة هويتها قصتها أنتبه على جملة جعلت قلبة يرتجف داخليا ،،بث الرعب لأول مرة بأوصاله حين قالت هى بألم داخلى نفسى ونبرة حادة / حسبى الله ونعم الوكيل في إللى كان السبب فى بهدلتى ،،،،،،ينتقم ربنا منكم ومنك يا عز وإللى عايزة منى يارب كل حد أذى داليا متولى بما فيهم أبويااااااا وأمى عاقبة بعقابك الشديد فى الدنياااااااا و الأخرة يارررررررررررب،،،ياااااااااارب😭😭،، هاتلى حقى طالبةةةةةة الحلال لأخر يوم فى عمرى خدنى عندك الكل طمعان فيااااااا فى الحرااااااااااام ،، 😭😭😭😭😭😭
شعر عز يريد الهروب من أمامها فأى قوة و ثقة أتت بيها هذة الفتاة لتتحدث مع ربنا وتطلب منه وكأنها واثقة يقبل دعوتها ،،،
🌷ملحوظة داليا تعتقد عز يريد منها شئ غير أخلاقى أحم أحم ولا تعلم يريد شئ أخر ،،ولا تعلم أن عز واقف أمامها، ،تعتقد منعم هو عز مش عايزة حد يتلخبط 🌷
________
دعوتين لا ترد عند الله دعوة المريض لحين يشفى ،،،ودعوة مظلوم حتى يفك الله كربه ،،وداليا أتظلمت كتير. والكلام الخارج من القلب يلمس القلب ويهزه
____________
صوت داليا أهتز له الأبدان ولسانها يصرخ وتفضفض ما بداخلها وقت غضب ،، عز بالخارج أمام غرفتها واقف بثبات يسمع كل كلمه قالتها وجمله واحدة تردد فى عقله :- معقول كميه الظلم دة ،،متجوزة أزاى مين رضا ومتولى وتوفيق وجابر لازم أسمع منها لازم تحكى وكليه طب إيه ::- هى طالبه فيها فى حلقات مفقودة مش قادر أجمعها ،،،شاور للممرض يدخل ليها ويعطيها حقنه مهدئة ،،فشل حركتها زيادة وكأن داليا فى لحظة يأس وانهيار، ،دخل ليها عز ولا يخفى وشة وهى لم تركز لذلك وبدأ يقيد حركتها بطريقة معينه والممرض أعطاها الحقنه ،،شاور له يخرج وجلس أمامها يتفقد شكلها ،،،مسح دموعها وأبعد شعرها ورفعة على المخدة حتى لا يضايقها ،،،وفكر فكرة يبعدها عن شغله ومنعم صاحبه،،،،
لازم يحل عز لغز حياتها ،،حملها بدون سابق أنذار لسيارته وذهب بيها كفر الدوار فرصة ياخد أجازة من شغلة هو كمان وأتصل على منعم وكذب حين قال أنة مسافر برا مصر وداليا هربت وأتقن الدور كأنها هربت بجد ،،،
_________
(كفر الدوار)
أتت فتاه بفرحة / فاقت يا دكتور فاقت
دخل لها عز بخطوات ثابته وقال:- عاملة إيه
داليا/ أبنى
شاور عز للجميع يرحل وقال:- محدش قربلك ،،منعتى تأكلى وأتزحلقتى و وقع قدر ومكتوب ،،
ساعدينى أعرف معلومات عنك
داليا/ علشان تستغلنى أنت كمان وتبلغ بيها عز بيه بتاعك
عز/ قولتلك شغال عندة سواق ،بصى أنا هربتك منه وسبتى إسكندرية خالص أنتى فى كفر الدوار عند ناس طيبين
داليا/ أهلك
عز/ لا ،،،معرفه أسيبك ترتاحي وفكري لازم تبلغيني حكايتك بصدق النهاردة
لأسف عزيزى القارئ داليا لحد الأن لم تتعلم من تجربتها شئ ومجرد رسم قناع الطيبه من عز أنخدعت فيه ندهت عليه وحكت حكايتها له بالتفصيل معدآ جزء بتاع محاولات زوج أمها الفاشلة معها
داليا/ حكتلك حكايتى تقدر تساعدنى
عز/ صعب مش معاكى أى أثبات ليكى
داليا بيأس/ طالبه أعيش فى هدوء صعبة دى
عز/ مهما هربتى لسة على زمه جوزك، ،،،،،،ثانية واحدة ،،،،أزاى أتجوزك وبطاقتك وشهادة ميلادك ضايعة
داليا/ بابا مضى
عز/ شوفتى القسيمه بعينك
داليا/ لا أنت بتخوفنى ليه,,, الراجل الطيب فى قليوب خوفنى برضو، ،والله متجوزة وكنت عايشة معاة والحارة عارفة
عز/ عنوانك إيه فى القاهرة
داليا بخوف وترجى/ مش ترجعنى ليه مش بحبة دول ناس وحشة ،،،مش بحب أبويا هو طردنى 😭😭
عز/ مش فاضيلك أفضل كدة أقصد أقصد عز بية يبهدلنى لو غبت عن شغلى
داليا/ منه لله يارب يموت
أبتلع عز غصة فى قلبة دعوتها تهزة داخليآ فقال:- بلاش تدعى عليه دة مريض مش حمل دعوة منك
داليا معترضة/ وخطفى وبهدلتى
عز/ لحد دلوقتى بيساعدك مشفتيش منه حاجة وحشة بالعكس رحمك من الشقة المشبوها
تذكرت داليا أفعال منعم على أعتقاد عز و طريقة أخذها من البيت وأنفعلت
عز لنفسة/ أمال لو تعرفى حاول يعتدى عليكى ولحقتك تعملى إيه يلعنك يا منعم أنت تغلط وأنا أتبهدل
داليا/ ساكت لية ،،،أنت سواق غلبان مش فى إيدك حاجة ،،،قولى أسمك
عز بلجلحة/ هو لازم
عز/ عزيز
داليا بخجل/ فى أغنية أسمها يا عزيز عينى بجد أسمك حلو
رفع ليها حاجبة / شكرآ
داليا/ رايح فين
عز/ الحمام،،تهرب عز من أمامها بهذة الحجة لماذا أعلن عن أسمه الحقيقى ليها فهو مشهور بعز فقط أما عزيز فى البطاقة وشهادة الميلاد ،،،نفخ وتهرب منها باقى اليوم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
مر أسبوع وداليا حزنها على فقدها للجنين يتلاشى ومرتاحة نفسيآ حتى عزيز أو عز وثقت فيه فلا ترى منة شئ تنفر منه،،،
لكن لم يجمعهم مكان واحد للطعام طلبت تأكل معاه رفض ،،،أما هو كيف يأكل وهو لدية تعب فى المعدة منذو الصغر وعايش على اللبن هو طعامة وشرابه حتى المياة لو شرب منها يتألم لذلك هذا سر لا يعرفة أحد حتى منعم صديقة ،،،، وتحمل تنمر أصدقائه عليه ،،،،
حين لمح داليا تأتى لة ألقى علبة اللبن التى لم ينتهى منها بعيد ومسح فمه ،،،
داليا/ رميت إيه بعيد
عز/ أزازة لاقتها فراغ بقا عايزة حاجة
داليا / مش عايزة أتعبك أقصد عايزة أشتغل وأصرف على نفسى
عز/ أى حاجة عايزاه أجبها ليكى
داليا بكسوف/ وأنت ذنبك إيه كفايه مأكلنى ومشربنى فى بيتك أختك جميله زيك ومستحملانى
عز بعدم فهم / أختى!!!،ثم تذكر أنها فتاة مأجرها ،،فقال:- المهم مبسوطه
داليا بصدق/ ربنا يكرمك ويجزيك خير ويبعد عنك أى حاجة وحشه ويبعدك عن عز المقرف دة إللهى ٠٠
عز بمقاطعة/ أبوس إيدك كفايه دعى عليه هو مش ناقص
داليا بحدة/ يستاهل تعرف يارب يمرض بجد ومش يلاقوا ليه علاج بحق الحاجة العيبه إللى بيعملها مع البنات..
عز غمض عيونه فقد أصابت دعوتها قلبه فقال بمقاطعة وصدق/ عز مش لامس واحدة لسة عاذب ،، والله عز غلبان ومريض وملوش علاج ونفسه يأكل لقمة عيش
عقدت هى حاجبها/ للدرجادى أنت طيب ومتأثر بحالته ،،على العموم ربنا يشفية علشان خاطرك ومش أدعى عليه تانى ،،،مبسوط
هز له رأسه/ أيوه ،،
أبتسمت هى بكسوف تريد القول له فرحانه وهى معاة مبسوطه وهى شيفاه ،،،أستطالت على أطراف قدميها وقطفت ثمرة كمثرى ومسحتها فى ملابسها وقدمتها له/ ممكن تاكل دى من إيدى
نظر لإيدها فهو يشتهى الطعام يريد يتزوقه لأول مرة كيف ولديه مرض بالمعدة لا تقبل غير الحليب فقط فى صورته السائلة ،،كم هو محروم من هذة النعمة رغم يمتلك مال كثيييييير وطبيب والعلم لم يجد له علاج لحالته هذا،،،، تركها وأبتعد عنها ،،،نظرت هى فى أثرة بحزن وفهمت لا يريد أخذ شئ منها أكيد ينظر لها نظرة وحشه وهى عكس ذلك🥺
خلال هذة المدة التى قضتها مع عز شعرت بمشاعر جميله أسعادتها تريد أن يرجع بيها الزمن وهو يطلبها من أبيها لا تجد فى هذة الدنيا أرجل وأطيب منه لكنها لا تستحق واحد مثلة فهى سبق لها الزواج وهو ما زال أعذب ،،وعند التفكير فى هذة النقطة يتملكها الحزن ،،،،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
مر شهرين لم ترى فيهم عز ،،تشعر بالأشتياق له ،بالحب أتجاهه ،،،تعلقت بيه زيادة ،، تريد تسمع صوته وأخته المزيفة تبلغها هو مسافر ،،،،
________
والأن أتى ليها الخبر اليقين فجلب ليها عباية سمراء وطرحة أرسلهم من السائق الخصوصي لأخته المزيفة ،،وبدأت تجهز داليا وفرحت ترجع إسكندرية لترى عزيز أو عز وطول الطريق تتحدث مع أخته المزيفة فى أى موضوع وتدعو الله توصل حتى تراه، ،،
داليا/ واقفت هنا لية
السائق/ مستشفى الدكتور عز
داليا بخوف/ يا ساتر، ،،بعمل إيه هنا
السائق بأمر كما قال له عز/عزيز تعبان جوا وعايز نقل دم ينفع تتبرعى بدمك ليه
داليا بلهفة/ أيوه طبعآ لأخر نقطة فيا ،،عارفنى طريقة عايزه أشوفه
أخته المزيفة/ يا حبيبى يا أخويا مسكين ثم أستدرجت داليا لغرفة فى الطابق السفلى فى المستشفى بعيدة عن الأعين وأتت الممرضة التى قابلتها داليا وطلبت تبيع طفلها وهربت منها ،،لأسف هى عرفتها وداليا لا،،،
الممرضة/ لازم أسحب عينات دم علشان أشوف دمك ينفع لعزيز ولا لا
رفعت داليا كم عبايتها وقالت بطيبه/ دراعى قدامك أهو ،،،دمى نظيف خدى منه لعزيز أرجوكى عايزة أشوفه
الممرضة بمكر/ مش دلوقتى لسة فى إشاعات كتير الأول
داليا بعدم فهم/ كل دة علشان أتبرع ليه بدمى
الممرضة / أيوة ،،ثم قالت لها :-لسة حامل
داليا بربية/ عارفتى منين
الممرضة بكذب/ أقصد بنت ولا لا
داليا بحزن/ متجوزة ومفيش بيبى
الممرضة بصدمه/ نزل
داليا بشك/ أيوه
دارت الممرضة توترها فهى سألتها سؤال شخصي حتى تراضى فضولها.
كانت داليا محبوسة فى أوضه مع أخت عز المزيفة بحجة انتظار التحاليل والأشاعات
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
أتفتح باب الغرفة ودخلت ممرضة جديدة تحمل صنية فى إيدها كوب عصير وقدمته لداليا
داليا / مش عايزة ،،أعملى معروف التحاليل طلعت عايزة أنقذ عزيز
الممرضة بعدم فهم/ عزيز مين
أتت الممرضة التى تولتها منذو دخولها المستشفى وتعلم قصدها قبل وصولها لعز من أيام مينا/ أشربى العصير كتر خير المستشفى طلعولك عصير
داليا برفض/ مش عايزة
ألتقطت الممرضة بغل الكوب وشربته عنوة لداليا ،،وماهى إلا ثوانى معدودة غابت المسكينه عن وعيها لكنها لمحت عزيز يدخل الغرفة يرتدى بالطو أبيض فقالت بتوهان/ ع ع عزيز،، وناااامت مجبرة ( متخدرة)
عز/ نامت
الممرضة/ قصد حضرتك أتخدرت
عز/ مش عايز الدكتور منعم يعرف بوجود داليا فى كفر الدوار قوليله لاقتيها وسلمتيها ليا
الممرضة/ عنيا يا دكتور ،،لعلمك البت دى المفروض كنت أسلمها ليك أول منزلت إسكندرية فاكر لما كلمتك على بنت ملهاش حد وجايه المستشفى الحكومى إللى شغاله فيها الصبح مع واحد أسمه تقريبآ مينا والبت فضحتنى وهربت ،، أهو لافت لافتها وجات تحت إيدى ،، هى سقطت أصلها كانت حامل وقتها
عز بملل/ أكتمى رغايه أوووى ثم تركها ليتعقم ويجرى عملية لداليا بدون علمها وهى عملية الحقن المجهري فهو بأعجوبه جهزها فى يومين من آشاعات وتحاليل.
الشخص الذى أخذ منه العينه / ها يا دكتور فى أمل
عز/ أمل إيه لسة أول مرة تجرب العملية دى
الشخص/ عايز أبقا أب بسرعة خلاص زمايلى والعيلة عارفوا مراتى حامل
عز بضيق/ نبهت عليك بلاش تعلن لما أتأكد من عمليتى
الشخص/ ذى ما أتفقنا البت بنت بنوت ومتلمستش والعينه فى أرض نظيفة
عز بملل/ شاكك روح أتجوز أسهل أهو يبقا حلال ثم تركه
الشخص/ حلال إيه دى كانت مراتى خربت بيتى يا دكتووووووور عز يا دكتووووور عز
توقف عز/ أفندم
الشخص/ عايز أشوف البت إللى تعمل العملية عايز أتكلم معاها
عز/ ممنوع خلاص أتخدرت
الشخص/ طلبت من الدكتور منعم أقابل البت قبل العمليه ووافق
عز بضيق مخفى/ قوانين المستشفى هنا ممنوع تشوفها،،،،، ليك أبنك بعد تسع شهور وخلاص
الشخص/ من حقى أشوف أم أبنى جايز ملامحها وحشة الواد يطلع شبها
عز/ البت حلوة وصغيرة وبنت بنوت
الشخص بحدة / دكتور عز أنا هنا بفلوسى ،،،أشوف البنت متخدرة أو لا عايز أشوفها مهما كان تشيل حته منى
عز بهدوء رغم غضبه/ العينه بتاعتك جاهزة والبت جاهزة ،تكسر قوانين المستشفى ملكش حاجة عندى وشوف بقا مين يعملك العمليه
الشخص بلجلجة/،بلاش تستغل الوضع
عز/ كلنا عايشين بالاستغلال دة أخر كلمه تشوف البت ومفيش عمليه ولا أعمل العملية وأسلمك أبنك بعد تسع شهور أنا بزرع طفلين عاشوا تمام عاش واحد تمام على حسب رحم البت
الشخص بطمع/ أتنين ،،، موافق
عز بمكر/ ليهم سعر أعلى لما يثبت الحمل و يتولدوا
الشخص/عايز ولد ولد
عز / تحديد جنس المولود لعبتى
نظر الشخص فى أثرة ولديه فضول يشوف أم أولادة البديلة ،،،أتصل على الممرضة التى عرفته بطريق عز هى نفس الممرضة اللعينه الوسيطة وكانت مع داليا ،،،وأغرها بالمال ليرى الفتاة
تفتكروا توافق الممرضة ولا ترفض
يتبع
الضحية
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
الفصل السادس عشر حتى الفصل العشرون من هنا


تعليقات
إرسال تعليق