رواية الضَحية البارت الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
![]() |
رواية الضَحية البارت الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
متولى/ميت مرة أقولك بلاش تقفى قصادى
داليا/ مش بقف عايزة فلوس أجيب منين مش معايا فلوس محتاجة لبس ومصاريف للجامعة
متولى بسخرية/ أشتغلى
داليا/ مفيش بت فى عليتنا بتشتغل وهى بتدرس
متولى/ هو دة ردى وبطلى أكل ليل نهار أعملى حسابك الأكل ينحط تاكلى معايا غير كدة مفيش بقيتى ذى التوره
داليا بصدمة/ حتى الأكل تمنعة عنى
متولى بأنفعال/ مقلتش كدة منين ما أكل تاكلى،،،،، كنتى فى الجامعة لما تروحى وتقدمي مع نفسك مليش فية ،أنتى كبرتى مستحمل قرفك لحد م دخلتي الجامعة عدانى العيب وأزح
داليا/ أشتغل إيه معرفش حاجة
متولى/ أخرك معايا الشهر دة فى العيشة تكونى لاقيتى شغل وتصرفى على نفسك
داليا بدموع/ لو ملقتش يا بابا
متولى بضيق/ مليش فية تلزمى أمك كفاية عليا بصرف عليكى لحد كدة وأنتى مصممة ودخلتى الجامعة يبقا تشتغلي وتصرفى على نفسك والبيت دة ،،،،،، أمك مفكرتش تساعدك بجنية ولا حتى هدمه مستعملة من بنتها
داليا ببكاء/ هاتلى شغل
متولى/ موجود المحل إللى فى منطقة ***** عايز بت تقف فية
داليا/ دة مطعم
متولى بضيق/ عايزين بنات تشتغل روحلهم
داليا/ خلينى معاك خايفة من الشارع
متولى/ لا يا عين أمك بصراحه كفاية عليا مصاريف، ،متبقاش أمك مرتاحة فى بيتها وأنا هنا شايل الروبا
داليا بعويل/ تانى أروح ليها آخر مرة وأنا صغيرة زرتها قفلت الباب فى وشى،أزاى أروحلها مش تعرفنى بعد ما كبرت أبوس رجلك خليكى معاك يا بابا عايزنى أشتغل حاضر، ،أساعدك حاضر ،😭
متولى بحدة/ غيرى هدومك ،،ودول ٢٠ جنية أركبى ميكروباص للمنطقة وقدمى للشغل وأياكى ترجعى البيت غير وأنتى ماسكة شغل دة شرطى علشان تعيشى معايا ،،،ثم جلس يشاهد الماتش ببرود
، مسحت هى دموعها ودخلت غرفتها غيرت ملابسها ثم ذهبت كما قال ليها ودموعها لا تجف
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
وصلت بطلتنا الجميلة لمكان العمل وأترفضت بسبب عدم خبرتها،،،،، رجعت بيت أبوها تانى
متولى بعصبية/ يعنى أي!!!! تفضلى قعدالى كدة
داليا بدموع/ أروح فين
متولى/ الصبح على بيت أمك
داليا/ متعرفنيش 😭😭😭
متولى/ أوووف دة أخر كلام عندى عنوانها &&&&&& ذى ماهو قدامك كام ساعة والنهار يطلع تكونى لميتى شنطتك وعليها سامعةةةةةة يا بتتتتت
هزت هى رأسها بحسرة هل طردها أبوها من البيت التى تربت فية ،،،،،،،هل ما صرفة عليها المفروض هو مش يصرفة،،،،،هل كل الأباء هكذا ،،،، ماذا تفعل هل تذهب لأمها التى لم تسأل عنها يومآ ،،لو رفضتها ماذا تفعل هى ،كل هذة الأسئلة تدور فى رأسها مسحت دموعها التى دومآ صديقتها ،،،أتت بكرسى خشب وقفت علية ثم أستطالت وألتقطت شنطة سفر كبيرة ألقتها على الأرض ثم قفزت وأخذت تنظف الحقيبة من التراب المتراكم عليها ثم وضعتها على السرير بعد فتحها وأخذت تلم أشيائها فهى لا تمتلك الكثير وعلى حسب أتساع الحقيبة وضعت أشيائها والباقى تركتة على أساس ترجع لغرفتها التى تربت فيها تانى، ،،،
______
أتى الصباح جرجرت داليا الحقيبة الثقيلة للصالة وجدت أبيها يخرج من الحمام تحدثت بعيونها وتمنى ممذوج بترجى السماح لها بأقامتها فى البيت لكنة خذلها وقال بحدة :- قاعدة لية يلا على أمك
داليا بأستعطاف/ أدينى فرصة أدور على شغل النهاردة يا بابا
متولى/ أووووووف هو يوم باين من أولة بت متصدعنيش لسة فى أول اليوم ،،،،،ثم تركها ودخل المطبخ يجهز كوب شاى
داليا بحسرة مسحت دموعها وبكل طاقة تجرجر شنطة ملابسها خارج المنزل غير شنطة الظهر التى على ظهرها خرجت برا الحارة وبصعوبة وصلت لبيت أمها فهى أخذت الطريق مشى لا تمتلك المال فالمال أخذة أبيها
صعدت للدور السادس على رجليها ونفسها يكاد ينقطع ورجليها تنبض من ألم الطريق وتنفست الهواء ونظرت لأسم صاحب الشقة نفس الأسم الذى قال لة أبيها معنى ذلك هى وصلت بسلام تريد رن الجرس ترددت لكنها أصرت على نفسها وفعلتها فى هذة اللحظة صوت نبض قلبها أعلى من رن جرس الباب الذى تسمعة
وهنا أتفتح الباب
هل تستقبلها والدتها 🤔🤔
الضَحية
البارت ال٢
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
صعدت للدور السادس على رجليها ونفسها يكاد ينقطع ورجليها تنبض من ألم الطريق وتنفست الهواء ونظرت لأسم صاحب الشقة نفس الأسم الذى قال لة أبيها معنى ذلك هى وصلت بسلام تريد رن الجرس ترددت لكنها أصرت على نفسها وفعلتها فى هذة اللحظة صوت نبض قلبها أعلى من رن جرس الباب الذى تسمعة
وهنا أتفتح الباب ،،،وظهرت فتاة يبدو أصغر منها وقالت عايزة مين
داليا بتوتر / ماما موجودة أقصد مدام رشا موجودة
نظرت البنت ليها بعدم فهم وقالت:- تقصدى مامتى أنا ،،،مامتك أزاى يعنى ثم قالت بعلو الصوت مامااااااااااا تعالى
أتت رشا على صوت بنتها وقالت/ فى إيه يا قلب ماما من جوا ،،،،،صوتك عالى
رشا/ الآنسة دى بتقول عليكى ماما أزاى
تحولت رشا تلقائي بعيونها للفتاة التى تقف على عتبة شقتها عقدت بين حاجبها بعدم فهم وقالت لبنتها على أوضتك،، بعد دقيقتان من إستعابها قالت/ عايزة مين
بلعت ريقها من التوتر وأستجمعت قواها / أنا داليا متولى لو حضرتك ماما رشا يبقا أنا بنتك من طليقك متولى
،،،،أنتظرت هى أستقبال أمها للمفاجأة وعقلها يصور ألف قصة لهذا اللقاء الذى يختم بالدلع والحنان فهى شهدت على حنية أمها للفتاة التى فتحت ليها الباب منذو قليل هل هى أختها من أمها أم لا و سكتت ٠
رشا أنتبهت أن بنتها تقف فى الصالة حتى تسمع كلام داليا / قلب ماما أدخلى أوضتك
البنت/ عايزة أعرف مين دى وأزاى تقول عليكى ماما هو أنتى كنتى متجوزة قبل بابا
رشا بحدة خفيفة/ قولت على أوضتك
دبدبت البنت برجليها فى الأرض ثم جريت لغرفتها ،،،،،،،عقدت رشا زراعها على صدرها وقالت بفتور كبرتى يا داليا بقيتى عروسة ،،،،،،نظرت لشنطة هدومها ثم نظرت لعيونها وقالت / أبوكى رماكى عليا لية
بلعت داليا غصة فى حلقها معنى كدة هى رافضة وجودها فقالت :- بابا قالى روحى لأمك
رشا بحدة/ نعم يا أختى طب وجوزى وبنتى وأبنى أقولهم إيه ،،،السكان ميعرفوش كنت متجوزة قبل أبو عيالى أقول إيه لأهل جوزى محدش يعرف كنت متجوزة قبل كدة غير جوزى أبو عيالى ودة سر
داليا/ مش عايزانى فى بيتك ،،،
سكتت رشا ولم ترد
داليا ماسكة دموعها بالعافية/ ماما مش عايزانى فى بيتك
تلجلجت رشا/ أتفاقى مع جوزى أنتى مش تجى هنا وأنتى صغيرة جيتى مرتين وكلمت أبوكى مش يبعتك وبعد السنين دى جاية ،،،،،أنا ست متجوزة
داليا/ إللى فاكراة وقتها المرتين دول فى بيت جدى مش هنا
رشا / عايزة تخربى بيتى أقول لجوزى إيه
داليا بترقب/ أمشى
رشا/ براحتك
داليا حاولت تدارى وتمنع دموعها لأقصى حد لم تتوقع هذا اللقاء الجاف من أمها، ،فقالت بتوسل :- ممكن تخليني عندك أقصد عند حضرتك خدامة فى بيتك لحد م لاقى شغل وأمشى على طول معنديش مكان أروحة وأهلك رفضنى وأهل أبويا فى خلافات بينهم ،،
رشا بقسوة/ مفيش مكان الشقة يدوب أوض على قدنا وصالة أوضة أنا جوزى أوضة صالون و أوضة لأبنى و أوضة لبنتى
داليا/ أروح فين مليش مكان يا ماما
رشا/ وأنا مالى أنا عارفة أبوكى عايز يخرب عليا الله يخربيتة ،،ومتقليش يا ماما تانى أنا مخلفتش غير بنت و ولد بس
بكت داليا لم تستطيع تحمل هذا الموقف وبترجى/ أروح فين معنديش بيت
رشا/ روحى لأبوكى دة آخر كلام مقدرش أستقبلك أبوكى قابض تمن عدم ظهورك فى حياتى جوزى إللى دفع الفلوس ،،بعتك ليا اكيد بيسومنى بيكى ،،،،
داليا أتسعت عينها من الصدمة ،،قطع الصمت صوت راجل خلفها يقول فى حاجة ،،،ثم نظر لداليا وقال :- مين دى
رشا بتوتر/ دى دى بنت واحدة صاحبتى
أبتسم الراجل / يا مرحب اتفضلى جوا
رشا/ جوا فين لا هى ماشية
الراجل/ بتعيطى لية وإيه الشنطة دى ،،،،هى البنت دى خرصة ،،،سكت شوية وعقد بين حاجبة وقال:- البنت دى شبهك أسمك إيه
داليا/ داليا يا عمو
تعصب الراجل/ دالياااا قولتيلى على العموم يا رشا حسابنا بعدين تضحكي عليا وتقولى بنت صاحبتك
رشا بتوتر/ مقصدش هى ماشية على طول مش حبيت أدايقك
الراجل/ لما أشوف تدايقنى ولا لا المهم فى أكل جهزتية ولا بترغى مع السنيورة
رشا/ كلة جاهز
دخل هو البيت وعينة تتفحص داليا ،
رشا بأنفعال/ يلا يا عسل من هنا جوزى مش قبلك فى بيته،،،،، وأغلقت الباب
داليا أتنفضت من قوة الباب،سمعت أذان العصر يؤذن ناجت ربها بقلبها نزلت على السلم وقبل خروجها من باب العمارة حدث أشتباك قوى بين الشباب لدرجة مش عارفة تخرج من عتبة البيت ،،،، نزل رجال وشباب العمارة يفضوا الأشتباك ومن ضمنهم زوج أمها فقال وافقة لية روحى لأبوكى
داليا بحسرة/ مش عايزنى ومش عارفة أروح فين
نظر هو يمين شمال وأقترب منها وقبل لمس خدها رجعت للخلف بخوف فرجع هو للخلف وقال:- متخافيش فى حشرة على وشك ثم أبتسم وأخذ شنطتها وقال:- أفتح ليكى بيتى بس بصفتك بنت صاحبة رشا مراتى مش عايز تغلطي وتقولى ماما سامعة ويبقا كدة كتر خيرى
شعرت داليا بالأمتنان لة الشكر والعرفان وصعدت خلفة على السلم محرجة لكن أقنعت نفسها أن هذا الراجل الذى يدعو زوج أمها أنسان فاضل خلوق عكس أبيها الذى طردها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
فى المساء رشا وأولادها متجاهلين داليا حتى شعرت بعدم الراحة فمنذو دخولها المنزل تجلس على كرسى فى الصالة لا تتحرك كأنها قيدت على هذا الكرسى وشلت حركتها لم تعلم كم من الساعات مرت تريد دخول الحمام لتقضى حاجتها تتحامل على نفسها ،،تريد شرب الماء فتلهو عقلها بشئ آخر عيونها مسلطة على باب الشقة تود الخروج فترجع فى قرارها ليس ليها مكان تلجآ لة ليس معها مال أنتبهت من شرودها على جلوس زوج أمها أمامها ويقول منورة يا داليا حقيقى منورة
داليا بأحراج / دة نورك يا عمى
،،،،،لو وجودى مدايق حضرتك أمشى
توفيق/ أنتى بنت مراتى بس لازم تراعى محدش يعرف كدة حتى عيالى أقصد أخواتك من أمك
داليا بتفهم/ حاضر ،مش تحس بوجودى ،مش أكلفك شئ ،،،ألاقى شغل وأمشى على طول
توفيق بمكر/ تشتغلى لية أنتى حلوة وفيكى الطمع مش طلعة لأمك أقصد أقصد خليكى تحت عينى وفى حمايتى أنا متكفل بيكى يا دودو خير ربنا كتير
لان داليا نقية لم تعلم الغرض الخبيث من كلامة فأمطرت علية عبارات الشكر والعرفان ثم ألتقط شنطتها ووضعها فى غرفة الضيوف وقال نامي على الكنبة هنا مفيش ليكى مكان
داليا/ مش مهم حتى لو على الأرض كتر خيرك
توفيق/ بتدرسى
داليا/ المفروض أولى جامعة يدوب قدمت فيها ومرحتش
توفيق/ لية
داليا بكسوف / بابا رافض
توفيق/ متولى أبوكى أبن**** تعرفى ،ساومنى عليكى زمان دفعت دم قلبى علشان متظهريش هنا وظهرتى
داليا/ خلاص الصبح مش تلاقنى
توفيق بمكر / الجمال دة يتساب،لا أقصد أقصد أعتبرى دة بيتك
داليا/ شكرآ يا عمى
توفيق بضيق/ بلاش عمى دى ،قولى توفيق بس أو توتو
داليا/ مينفعش حضرتك كبير عنى
تأفأف هو بضيق/ كبير ،،ماشى
ياختى نامي أسمعى عيالى لو عارفوا أنتى أختهم أرميكى برا
داليا/ أوعدك مقولش،،،،بعد خروج توفيق أغلقت الباب ونامت فى الظلمة بعد ربط بطنها بطرحة من الجوع ،،
دقائق معدودة لم تنعم بالراحة، ،أتنفضت من أقتحام أمها لها وأمرتها تنام فى الصالة، ،،،غرفة الضيوف تبهدلها وتهبط الكنبة ،،،نامت داليا تحت السفرة فى الصالة ومخدتها هى شنطتها
مر شهر داليا مثل الخادمة فى النهار والليل تنام تحت السفرة خسرت وزنها
_______
فى يوم أتت أخت جوز رشا للبيت زيارة،،،،،
الأخت/ عيشتك أرتاحت جبت خدامة
توفيق/ ياساتر فى عينك، ،خلى أبنك يجبلك واحدة
الأخت/ عبيطة أحط الجاز جنب النار
أنتبهت رشا لحديث أخت جوزها وقالت تقصدى إيه
الأخت بمكر/ مفيش راجل أمين يا مرات أخويا ،،متجيش تعيطى لو حصل حاجة ،،متزعلش منى يا توفيق أنت أخويا اةةةة بس راجل وملكش أمان
توفيق بحدة/ جاية توقعى بينى وبين مراتى رشا حبيبتى ولا إيه
الأخت بلوية بوز / دة إللى تربينا علية الخدامات تدخل البيت من هنا غلبانة ومسكينه وهدفها الأول والأساسى راجل البيت
،،،،رشا عقلها يجن معقول جوزها يفكر كدة خصوصا مدلع بنتها ودة مش طبعة فقالت :- مش كل الرجالة كدة
الأخت/ لا كدة ،،أمال أنا أطلقت لييية وحلفت مش أرطبت براجل طول عمرى كلهم خاينين تبقا ماشية جنبة وعينة واكلة الحريم حواليكى
توفيق بعصبية / بقول كفاية زيارة ليكى هنا ولعتيها وأرتاحتى يلا على بيتك
الأخت/ بتكرش أختك علشان قالت الحق ٠
توفيق بعد خروج أختة من البيت قال لرشا،متصدقيش كلامها دى معقدة ،بنتك بنتى أمانة فى بيتى
رشا بتوجس/ عارفة أختك معقدة أصلا من الرجالة
تنهد توفيق براحة وحاوط كتفها بخبث وقال:- أبص لمفعوصة وأسيبك يا عسل تعالى عايزك فى كلمتين فى أوضيتنا ثم غمز ليها ،،،🤭🤭
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
فى هذا الوقت داليا تشترى طلبات البيت ولم تحضر الزيارة
________
[مرت أيام كتيرة ]
رشا أتت بملابس جديدة لعيالها والصالة كلها مرح وسعادة من فرحتها بعيالها
البنت/ الترنج دة حلو ،،
الولد/ الجزمة جديدة حلوة بتنور
رشا/ حبايب ماما ربنا يقدرنى وأشترى ليكم الدنيا كلها يلا ألبسوا الهدوم الجديدة وننزل نتفسح
قفزوا الأطفال فى حضنها من الفرحة
داليا تنظر ليهم وتقول لنفسها بحزن/ حضنك دة ملوش مكان ليا ،،،قلبك مفهوش حتة صغيرة ليا ،نفسى ألمسك وأحس بفرحة عيالك دى ،ياترى طعم الفرحة إيه ياعنى إيه حضن أكيد حلو وهنا دمعة فلتت من عينها جففتها بسرعة بكم عبايتها القديمة
توفيق/ أعملى شاى يا داليا
داليا/ حاضر يا بية
رشا/ وأنا كمان بسرعة قبل الخروجة
داليا/ حاضر يا هانم
توفيق/ هاتى داليا معنا
رشا/ لا،العمارة وأهلك عارفين خدامة تخرج معنا لية
توفيق/ بقالها شهور فى البيت محبوسة
رشا/ بتخرج لطلبات البيت ،
رايح فين
توفيق بلجلجة/ أجيب ماية أشرب
رشا بمكر/ لا خليك وأنا أجبلك
زام هو بغضب لكنة تصنع عدم الاهتمام وبالفعل خرجوا
_____
تنهدت داليا بيأس ثم شرعت فى تنظيف المنزل والمطبخ وبعد الانتهاء غلست الملابس ونشرتها على الحبل اجهدت نفسها لكنها أقنعت نفسها هذا أفضل من الشارع جلست على الكنبة تلتقط أنفاسها وظهرها يؤلمها من المجهود غير شغل طول اليوم ،،،رن التليفون الأرضى ،رفعت هى سماعتة وقالت ألو
رشا/ طلعى كيس كبدة أعملية للعشا، وحمرى بطاطس وأعملى سلطة بسرعة ساعتين وجاييين
قوست شيفاة داليا بحزن فأمها رشا لا تفعل شئ فى البيت و رامية كل حاجة على عاتقها ،،سمت الله ثم وقامت تجهز الطعام،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
أتى الليل لم تنام داليا من ألام رجليها وظهرها تسطحت على الأرض مكانها تحت طاولة السفرة فهى تنام مباشر على السراميك غمضت عيونها تبحث عن الراحة شعرت بلمسة على قدميها أرعبتها
الضَحية
البارت الثالث
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
أتى الليل لم تنام داليا من ألام رجليها وظهرها تسطحت على الأرض مكانها تحت طاولة السفرة فهى تنام مباشر على السراميك غمضت عيونها تبحث عن الراحة شعرت بلمسة على قدميها أرعبتها ،،قالت:- عايز حاجة يا عمى
توفيق برغبة/ عايزك أأقصد أعمللى شاى ،، قامت من مكانها فى أتجاها للمطبخ ونظرت للساعة الحائط وجدتها الرابعة بعد منتصف الليل ،،،،نامت على نفسها وهى واقفة ،،،أتفزعت على أقتراب توفيق منها فقالت بخوف/ ميصحش كدة
أبتعد توفيق ببراءة / نامتى كنتى تقعى، سندك،، أبقا غلطان
تنفست داليا/ نعسانه أووى ،،ثم سكبت الماء المغلى فى الكوب بعد وضع الشاى والسكر وأعطته إياة
وضعه هو على طاولة المطبخ وقال:- جايبلك حتة عباية بيتى بدل هدوم أمك القديمة دى ،، داليا أنتى نمتى تانى
أنتبهت هى ولم تسمع حديثة على العباية ،، بعد أذنك أنام ورايا هم كتير بكرا تصبح على خير
نفخ هو مخططة فشل ثم سكب كوب الشاى فى الحوض وغسل الكوباية حتى يقنع داليا هذا حلم لو قالت لأمها ومحصلش
____________
(أتى الصباح )
وداليا خلال هذة الفترة ليها روتين شاق تجرى من المطبخ للصالة لتجهيز الطعام والمشروب الساخن وكل فرد من الأسرة لة طلب غير أى حد يحتاج حاجة قبل نزولة للعمل أو المدرسة يقول يا داليا
رشا/ هاتى مخلل خيار
الإبن/ لا زيتون
رشا/ أنتى واقفة لسة ،،، هاتى المخلل
داليا/ مفيش زيتون ،، خيار بس
الأبن/ يوةةةةةة
توفيق/ وطى صوتك عليها إياك تزعقلها تانى ،،وأنا جاى من الشغل أجبلك
الأبن/ دى خدامة
توفيق بحدة/ أخرس يا قليل الأدب
رشا بضيق/ محموق عليها لية
توفيق بلجلجة/ والله ما أنا فاطر دى عيشة تطهق الواحد بيراعى ربنا خلينى ساكت ،،،ثم أرتدى حذائة وذهب لعملة
رشا/ وافقة عندك لسة يا خرابة البيوت
داليا وهى حاسبه دموعها/ أعمل إيه حضرتك
رشا/ يلا يا عيال على مدارسكم، ،،،ثم أغلقت باب الشقة، ،،أسمعى توفيق مش طبعة الحنية،،،،،ملاحظة معاكى حنين لية، قدمتى لية إيه قصاد حنيتة دى
داليا بدموع/ أقدملة إيه ،،الراجل مراعى أنى بنتك كتر خيرة
رشا بحدة/ يا ريتك كنتى موتى أنتى وصمة عاااااار أبوكى مستغلك علشان يستفاد منك زمان وقبض التمن وظهرتى ،،،لازم تمشى ،،لازم تسيبى بيتى مش عيزاكى فيه
داليا/ أروح فين يا ماما مليش مكان
رشا/ عند متولى
داليا/ بابا طردنى وأنتى كمان ،،ثم جثت تقبل رجليها بدموع وبتوسل:- الشارع وحش أضيع خلينى خدامة عندك حتى لو أنام قدام باب الشقة
قطع كلامهم دخول توفيق الشقة ومنظر داليا وهى تتوسل لأمها فقال:- فى إيه قومى من الأرض يا داليا
رشا بغيرة/ أبوها عايزها لازم تمشى
توفيق/ طردها
رشا بكذب/ أتصل عليها ترجع وهى رافضة
توفيق/ سبيها براحتها
رشا بغيرة عمياء/يبقا أنا أمشى يا توفيق وأخد العيال معايا وخليلك السنيورة تونسك
توفيق كتم غضبة/ أولعوا مع بعض ثم ألتقط الفون الذى نساه وخرج برا باب الشقة وتصنت على كلامهم
رشا/ براااااا يا بنت متولى يا خطافة الرجالة
مسحت داليا دموعها/ ألم حاجتى ،،،،،،فى نفس الوقت ترجل توفيق على السلم وأختبأ على أول الحارة بعيد عن البيت والبلكونة
____________
توقفت داليا على صوت توفيق ،، رايحة فين
داليا/ بلاد الله واسعة
توفيق/ معاكى فلوس
داليا/ ولا قرش
توفيق/ إيه رأيك تقعدى عندى أقصد شقة وبراحتك فيها
داليا/ كتر خيرك ،،،،، ماما ثم سكتت
توفيق بزيف/ بعاملك حلو علشان ربنا وأمك مش مقدرة دة تعالى يا عسل بس الشقة بعيدة عن هنا
داليا بتردد/ بس يا عمى ٠٠
توفيق بمكر أخذ منها الحقيبة وأشار لتاكسى/ هترتاحى معايا أقصد فى الشقة يلا أركبى متكسفنيش بقا
ذهبت معه مستسلمه فهى ترى فى توفيق الراجل الصالح التقى وأمطرت علية عبارات الشكر
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
يجلس متولى على القهوة ويشيش أتى لة راجل كبير البلطجية فى المنطقة وقال/ عم متولى أزايك
متولى بضيق/ يافتاح يا عليم يا رزاق يا كريم خير
الراجل/ فى إيه يا حاج شوفت شحات ولا عبيط
متولى/ عايز إيه
الراجل/ نسيت موضوعنا
متولى/ موضوع إيه
الراجل/ جوازى من داليا
متولى/ أمتى دة
الراجل/ من أسبوع عند زيكو و وعدتنى الرد بعد يومين ودلوقتى بقالنا أسبوع
متولى/ مش فاكر ،،،،إللى عند زيكو ميتحسبش دى خمارة يعنى سكران
الراجل/ نعععععععم ،،دة يومها حسبتلك على طفحك للسم الهارى وخدت منى ٥٠٠ جنية
متولى بصدق / مش فاكر ولا كلمة
الراجل بهمجية/ هربت بنتك منى وخفتها أسمع أنت واخد منى ألفين جنية على حس أتجوز داليا ،،داليا ولا السجن
الراجل/ عايز تسجنى بألفين جنية دول من زمان من سنة وأنت سبتهم ليا
الراجل/ سبتهم علشان خاطر بنتك ودلوقتى عايز أتجوزها لأما أسجنك وأخذ منك الشقة وكلة بالقانون وأمضتك الحلوة دى على الشيكات أسلمها للحكومة
متولى / لا يا بنى يرضيك تسجن حماك وتشرده فى السن دة ،،ثم قال بكذب داليا عند أمها مش جاية الحارة تانية أصل أنا طردتها من البيت علشان علشان بنت 🐕سرقتنى
الراجل بسخرية / هو أنت حيلتك حاجة تتسرق يا راجل قول كلام غير دة داليا تسرق مش معقول دى خسارة فيك وفى الحتة الوس**،،،، دى ومش خسارة فيا
متولى بمسكنة مصتنعة/ لما ترجع أتجوزها
الراجل/ الكلام مش راكب على بعضة ،،أنت طردتها
متولى بكذب/ لا دى بنتى دة أنا ربتها وصرفت عليها دم قلبى بعد أمها ما ولادتها ورمتها
الراجل/ أقعد هنا أجيب المأذون أنا مكمرة من الصبح عندى فى الدكان على أساس دخلتى على بنتك الليلة
متولى/ تكتب أزاى وهى مش موجودة
الراجل/ غيابى وأنت وكيلها كأنها مسافرة مهاجرة عادى هى كملت ال١٨
متولى/ لسة ١٧ سنه
الراجل/ ميفرقش ١٧ من ١٨
متولى/ جوازة باطلة
أخرج الراجل سلاح أبيض 🔪، ،قولى مبروك يا حمايا العزيز
متولى برعب / م م مبروك يا بنى والشيكات
الراجل أخفى 🔪 فى ملابسة بعد كتب الكتاب وظرف يومين بنتك تكون عندى بدل مأجبها بطريقتى ،،ثم تركة
تنفس متولى / يادى النيلة أنا طردت البنت أجبها منين دلوقتى ،،أكيد راحت لأمها ملهاش مكان تانى
_________
وصلت داليا لمنطقة عشوائية وشعبيه للغاية أبشع من منطقتها التى تربت فيها ومن منطقة منزل أمها،
توفيق/ الشقة أهى حكاية
نظرت داليا لهذا المكان الذى يملئه زُجاجات خضراء اللون وسجائر/ حد عايش هنا
توفيق بكذب/ بصى الشقة دى بتاعة واحد صاحبى وسافر والحاجات دى بتاعتة نظفيها وعيشى فيها هى أوضة وصالة ومطبخ وحمام أحسن من مفيش
داليا بشكر/ كتر خيرك يا عمى
توفيق/ دول ٤٠٠ جنية خليهم معاكى لحد لما أجى وأجبلك أكل لو عايزة تفطري فى مطعم تحت البيت وملكيش دعوة بحد ودى نمرتى كلمينى لو عايزة حاجة
داليا بأبتسامة/ ربنا يجزيك خير يا عمى
توفيق/ بلاش عمى دى ،،،،، تخنق
داليا/ ميصحش حضرتك
توفيق/ أنا ماشى بقا سلام
نظرت داليا للشقة/ معفن عايش فيها وبدأت تنظف وهى مش عارفة أنها تشيل زجاجات خمر وأشياء على هذا القبيل
__________
[أتى المساء ]
فتح توفيق الشقة وأغلق الباب برفق ووضع الأشياء التى جلبها معه من حلويات وأكل وجد داليا تصلى وساجدة فى الأرض ،،لم يزيل عينه من عليها ،،لم يحترم أنها بين إيد الله طهارة ونقاء لم يتعظ لدية أبنه ،،كما تدين تدان ،،
أنهت هى فرضها بخشوع وسلمت ثم أعتدلت وشهقت
توفيق/ شوفتى عفريت
وضعت هى إيدها على صدرها من ضرباتة العالية/ لا أتفزعت هو هو حضرتك معاك المفتاح
توفيق/ أيوة يا عسل ،،،تنحنح ثم قال ،،رنيت الجرس مردتيش قلقت عليكى وفتحت
داليا/ أزاى مسمعتش دى الباب ورايا ،،
توفيق/ جبتلك الغدا نتغدى سوا يا عسل متتعبيش نفسك ، الشقة جنة بيكى ،،،،عارف كل حاجة فيها خليكى مرتاحة عايزك مرتاحة النهاردة وأنا أجهز الأكل يا عسل
داليا/ مفيش تعب عن أذنك أجهزه
توفيق/ يمين بالله ميحصل بقولك عايزك مرتاحة ،،،،، فى مجهود كمان شوية ثم دخل المطبخ يفرغ الطعام الجاهز فى أطباق وهو يدندن
داليا لنفسها/ يادى النيلة مجهود إيه ليكون أكنس السلم ،، الشقة قطمت وسطى
خرج توفيق وهو يغنى شعبي ويحمل صنية الطعام وقال :- فراخ مشوية و رز وسلطة عسل،،،، ثم وضعهم على الطاولة الصغيرة وجلس ،،فتح زجاجة خمر بفمه وأخذ رشفة منها وقال:- ليلتنا فل يا عسل
داليا/ بتشرب إيه
توفيق/ عصير مستورد للرجالة ههههه تاخدى بؤ
داليا/ ليكون مقاطعة لا مش عايزة
توفيق/ هههههه مش بقاطع حد ،،أمسك قطعة فراخ وحاول يطعمها، ،أخذتها من إيدة ورفضت هو يطعمها ثم تناولتها بنفسها تشعر بعدم راحة فهو جالس أمامها بفنلة داخلية رغم بنطلونة مازال علية وفى بيتة لم يجلس كدة ،،
ألتقط هو كيس بلاستك وأخرج منه حلويات وقال:- دة ليكى ولسة فى كتير مستعد أنفذلك طلباتك بس أنول الرضا
داليا بفرحة/ تحت أمرك يا عمى ربنا يعزك ،،مش أعملك مشاكل هنا
توفيق / أقترب منها وألتصق وهى مشغولة فى رؤية الحلويات التى جلبها لها و٠٠٠٠
_________
فتحت رشا وقالت بصدمة :- متولى
أبتسم ليها / لسة فاكرانى بعد ١٧ سنه غياب
رشا بضيق/ حد ينسى قرفة جاى لية
متولى/ داليا عندك ملهاش مكان غير هنا
رشا/ طردتها الصبح
متولى / دى بِنتك
رشا بسخرية/ ماهى بَنتك برضو وطردتها قبلى تانى مرة متجيش هنا جوزى الراجل المحترم أبن الناس أبو عيالى زمانه جاى ثم أغلقت الباب فى وشة
متولى / يا بنت ال٠٠٠٠٠٠٠٠٠ نفس لسانك بس أحلويتى ،،،،ياترى روحتى فين يا داليا أتكتب كتابك خلاص
الضَحية
البارت الرابع
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
ألتقط توفيق كيس بلاستك وأخرج منه حلويات وقال:- دة ليكى ولسة فى كتير مستعد أنفذلك طلباتك بس أنول الرضا
داليا بفرحة/ تحت أمرك يا عمى ربنا يعزك ،،مش أعملك مشاكل هنا
توفيق / أقترب منها وألتصق وهى مشغولة فى رؤية الحلويات التى جلبها لها ،،حاوطها بقوة
أبتعدت عنة وسقطت منها كيس الحلويات فى الأرض وأتلجم لسانها
ترجل هو ليها بمكر الثعلب الذى يخدع الماعز بمكره الخبيث حتى يفترسها،،مالك يا دودو فى إيه ،، حضن برئ مفهوش حاجة
داليا بعدم فهم/ برئ !!! بس بس أنا ٠٠
ألتقط هو كيس الحلويات من الأرض وألتقط باكو بسكويت وفتحه وأخذ قطعة منه يأكلها لكنها أبتعدت ،،أقترب أكثر وقال:- كولى من إيدى ،،ترددت هى لكن فى النهاية أخذتها وأكلتها وقبل أطعامها التانية بعدت بحجة تلم الأكل وتدخلة المطبخ
نفخ هو ورمى البسكويت فى الأرض ثم دخل وراها المطبخ حاولت تطلع أمسكها وحضنها بقوة ،،يحاول يقبلها وهو يقول حقى تمن وقفتى جنبك
داليا/ حراااااام عليك يا عمو دة أنت عندك بنت ،،،،،،،،مكملتش يوم فى الشقة دى ،،كنت بشكرك على معروفك لربنا من شويه
توفيق/ أبوكى رماكى وعايز تمن صرفى عليكى ال٣ شهور فى بيتى
داليا/ أوعاااااا ثم ألتقطت طبق وضربته على رأسة
أبتعد توفيق/ بتضربينى يا بنت ال*******،يا ****** ودينى أخذ إللى عايزه دلوقتى حاول يقرب منها تانى ،، جريت لخارج الشقة تاركة خلفها ملابسها وتليفونها وحمدت ربها أنها ترتدى إسدال الصلاة كامل منتصرة كسبت نفسها وحمت عرضها
خرج هو على السلم يقول بتوجس/ تعالى ،،أستنى ينهار أسود لتقول لأمها
أخذت هى تجرى لا تعلم لأين فالمنطقة جديدة المهم تهرب حتى أبتعدت ،،، وجدت مسجد يخرج منه المصلين بعد إنهاء صلاة العشاء دخلت وسط خروج الرجال ثم أقتربت لزاوية وجلست ضامه رجليها لصدرها وحالة إنهيارها عنوانها وترتجف وعلى لسانها تردد جملة بصوت منخفض ،،أحمينى يارب برحمتك
_______
لن تنعم هى بالراحة والطمأنينة فهناك أشخاص يقلقون راحة الآخرين ولا يصدقون حالتهم ،،فهناك من يتهم مثل داليا ب التسول والنصب داخل بيت ربنا يشحتون بأسم المرض والحوجة والدموع
أتى راجل كبير فى السن يرتدى الجلباب الرمادى وبلحيه خفيفة / برا مفيش حد بيقعد هنا دى مصلى رجالى
رفعت رأسها لة/ أبوس إيدك خلينى فى بيت ربنا
الشيخ/ مينفعش
داليا ببكاء/ محتاجة ٠٠
الشيخ بتفهم/ خدى فلوس وأتكلى على الله مش كل يوم أطلع تلاتة أربعه من هنا
داليا/ مش عايزة فلوس مليش مكان أتوسل إليك أنام الليلة هنا
الشيخ بحدة/ وتسرقى صندوق الفلوس بتاع التبرعات طريقة جديدة فى النصب ،تمشى بالذوق ولا أنادي الناس من الشارع تطلعك
داليا أعتدلت فى وقفتها وخرجت برا المسجد وهى تقول للشيخ ،،مظلومة من أتهامك ،،
مش عارفة تروح فين سارت فى طرقات الشارع فأهل أبوها مقطعينه بسبب أفعالة وأهل أمها منسيه لديهم ولا تعرف لهم طريق ،،هل ترجع لأمها لكن زوجها وما فعلة مستحيل، ،مفيش غير حل واحد الذهاب لمنزل أبيها تترجاة وتتوسل ولن تبوح بمحاولة زوج أمها الفاشلة وربنا نجاها،،،سألت أين هى وبدأت تسير طوال الليل،،، تتعب تريح على الرصيف ثم تمشى تانى وصلت منطقتها التى تربت فيها بسعادة أتت لها الطاقة والحماس ودخلت المنطقة تجرى حتى دخلت منزلها فالوقت قرب الفجر ، فى نفس الوقت واحد تبع رضا الذى تزوجها بدون علمها بلغة وحين أتى رضا وجدها صعدت منزلها واقف واحد على باب المنزل المطل للشارع وقالة :-أوعا تخليها تخرج وسؤال يدور فى رأسة غايبة أكثر من ٣ شهور كانت فين ولماذا أتت فى هذا الوقت المتأخر
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
طرقت هى الباب بقوة وعجاله، ،تخشى من مطاردة توفيق لها ،،،،فتح ليها أبيها الباب بنعاس وفرح جريت ترتمى فى حضنة وتبكى وتقول:- خلينى هنا عايزنى أشتغل حاضر حتى لو خدامة فى بيت أتبهدلت أوووى برااااا😭😭😭😭
متولى بفرحة / دورت عليكى يا بنتى متزعليش منى لحظة شيطان كنتى فين
داليا/ عند ماما أقصد رشا هانم ،،،ورفضت تحكى ما حدث لها على يد توفيق زوج أمها
متولى/ أدخلى أوضتك أوعى تهربى تانى
داليا بأندفاع/ أنت طردتنى مستحيل أهرب مسحت دموعها فأبيها عفو عنها
متولى بفرحة/ مفيش سجن والواد رضا الصبح أبلغة البت رجعت أمممم أطلب منه فلوس على حس الجوازة دى
_______
(فى بيت متولى )
رشا/ يالهووووووووى يالهووووووووى
توفيق/ أكتمى يا ولية أحنا وش الفجر
رشا/ غايب طول اليوم وأخر المتمة راجعلى متخيط ست غرز فى رأسك
توفيق بكذب / حرامية ثبتونى ولما فوقت لاقيت نفسى فى مستشفى متخيط جيت على هنا
رشا / والحرامية دول مسرقوش التليفون ولا المحفظة ولا الساعة لية
تعصب توفيق/ إيش عارفنى جايز خافوا لما أغمى عليا أو الناس إللى ودونى المستشفى نقذونى بدل مططمنى عليا فاتحالى تحقيق ،،،هاتى غيار نظيف هدومى كلها دم
أتفزعت رشا من عصبيتة، وجريت تحضر ما طلبة منها،،
لمس توفيق جرح رأسة وقال:- يا بنت ال******** يأنا يأنتى يا داليا
___________
أتى صباح جديد على أبطالنا ونامت داليا على سريرها نوم عميق فسريرها ليس ريش نعام أو غرفة عصرية بل غرفة عادية والرطوبة ملتهمة حيطانها، ،يكفيها تنام فى أمان أبيها وفى بيتها التى تربت فيه
أتفزعت على صوت قوى على باب الشقة لفت الحجاب الملتصق بالأسدال فهى نامت بيه وخافت ليكون توفيق أو أمها ،،واقفت خلف باب غرفتها ،،،
فتح أبيها الباب/ رضا حد يجى الصبح كدة
رضا أبعدة ودخل البيت ومعة أربعة من رجالتة/ أجى ذى م عايز وأحمد ربنا مش فتحت الباب بطرقتى ،،،
تنفس متولى/ أحنا الصبح
رضا/ الساعة ١١ أنا عندى زوق
متولى/ عايز إيه
جلس رضا ووضع رجل على رجل وقال :- عايز مراتى
متولى بلجلجة/ هوووش وطى صوتك روح أنت وأنا أجبها ليك
خرجت داليا / أطلع برااااا يا بلطجى من هنا وباب إيه إللى تفتحة بطرقتك هى سايبة دة بيت محترم ،،،ومراتك مش هنا
رضا بين أسنانة فهى أهانته أمام رجالته/ بيت محترم أزاى وأبوكى كل يوم والتانى عند خمارة زيكو، ،والهانم المحترمة جاية وش الفجر بعد غياب ٣ شهور تجرى ذى ولا بلاش خلينى محترم ،،
تلجلجت داليا/ أنت مالك ملكش فيه
رضا/ عَقل بنتك وفاهمها أنا جوزها من أمبارح وبالذوق كدة معاك مهلة لحد المغرب تكون جيبها وجاى بيتى بعد صلاة المغرب ،،،،،بعد العشاءأقدم الشيكات للحكومة سلام يا حمايا العزيز ،،،،،يلا يا رجالة،
أتسعت مقلتاى داليا على مصرعيها/ أنت أنت بعتنى لمين لرضا البلطجى وأنا فرحت بمقبلتك الحلوة أمبارح يارتنى ماجيت ثم لطمت على وشها وتصرخ
متولى بتصنع المسكنه/ غصب عنى من سنة خدت منه ألفين جنية وكتبت على نفسى شيك علشان أنكس البيت نصيبى وأتنازل عن الفلوس وقتها لقيتة من أسبوع طلبك للجواز وأمبارح هددنى بالشيكات وكنت باخد منه فلوس ويحاسبلى عند زيكو وكتب كتابك أمبارح
داليا/ الجوازة بااااااطلة مش موافقة
متولى/ أبوكى إللى رباكى وعلمك لحد الثانوية العامة يتسجن والحل فى إيدك
داليا بقهر/ ملقتش غير رضا البلطجى وسمعتة السيئة ترمينى لية دة متجوز أثنين نسخة منة وأمة ست شر
متولى/ أبوكى يتسجن وأنا كبير كدة تبهدلينى أخر أيامى ،راعينى
داليا بعويل/ ومين يراعينى ياريتى مرجعت ليك ،،،الشارع أمان ،،،أناااااا ماشية ومش هتشوف وشى تانى، ،فتحت باب الشقة وجدت شاب تبع رضا منعها من الخروج وهددها بالسلاح الأبيض 🔪 دخلت الشقة وأغلقت بابها وتلطم على وشها وأمامها أبيها ومشغول باله كيف يوديها لرضا قبل المغرب
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
__________
أتى وقت العصر ودموع داليا لم تجف وقطعت الطرحة وفصلتها عن الأسدال وربطت مقدمة رأسها بية من الصداع وعيونها حمراء ومنتفخة
متولى/ ربنا يهديكي أنتى مراتة خلاص روحيلة هياخدك بحكم محكمة
تنظر داليا لة ولم ترد
متولى/ أتقى شر رضا مش قدة دة موقف رجالتة واحد قدام الشقة وواحد قدام البيت تحت أفتكريلى أى حاجة حلوة أفتكرى كنت بصرف عليكى هدوم وأكل وشرب وتعليم وعلاج أعتبرى تمن مصاريفى عليكى جوازك من رضا
داليا / دة واجبك كأب والمفروض أدفع تمن كل دة وأنا ملزومة منك
تجاهل متولى جملتها وقال بمسكنة مخادعة/ خلاص أتسجن وأتهان فى أخر عمرى فى الدنيا وشوفى تقولى لربنا إيه وفى إيدك الحل وأنتى بتصلى وعارفة ربنا
داليا بحدة / مش يلمس منى شعرة
الأب بحماس/ ماشى المهم تروحى بيته قبل المغرب
داليا مسحت دموعها / خلية يجى هنا ياخدنى
الأب بفرحة/ أيوة كدة ،،رضا كسيب وتكسبى من وراة الشهد ثم فتح باب الشقة وقال للراجل الذى تبعة / خلى المعلم رضا يجى ياخد عروستة ،،، مرت خمس دقائق وكان الرد قاتل دخل أبوها ليها وقال بتردد/ رضا عايزك تروحيلة المحل
داليا/ بيكسر عينى من أولها 😡
متولي/ مش فارقة أنا أوديكى غيرى هدومك
داليا/ مفيش هنا
متولى/ هتروحى بيت جوزك بالأسدال القديم دة
داليا/ إذا كان عجبه رضا باشا
متولى/ فين داليا المؤدبه حصل إيه عند أمك خلاكى ناقصة رباية كدة مكنتيش تقدرى تقولى لا ليااااااااااا
داليا بهدوء/ رمتني فى الشارع مرة ورجعت وربنا عالم بيا ،،،،وبعتنى لرضا عايزنى أتعامل أزاااااى يلا على قبرى ،، ودينى بأيدك لمدفنى يا أبويا
تجاهل هو كلامها القوى المعنى الذى يجعل الحجر يلين ،،المهم يفلت من الحبس ،،،
__________
وصلت داليا وأبيها لمحل رضا كما قال لة عن طريق الراجل الذى تبعة
رضا بفرحة/ أهلين بست البنات
متولى/ جبتها أهو يا معلم قطع الشيكات بقاااااا
رضا بكذب/ طبعآ ،،أول مروح البيت وأطمن بنتك بخير وأنت فاهمني حقى دى غايبة عن البيت ٣ شهور أقطع الشيكات
متولى/ حقك محدش يعترض دة حلالك ،،،،متقلقش بنتى سليمة ومتربية دى كانت عند أمها أماااان ،،،،،،،مفيش حاجة كدة تمن العروسة
رضا بضيق مخفى/ خد ألف جنية
نظرت داليا بأشمئزاز لأبوها الذى يلتقط الفلوس بفرحة متجاهل كسرتها والطريقة التى تزوجت بيها
رضا بسخرية/ معندكيش يا عروسة حاجة غير الإسدال المعفن دة
داليا/ مش عجبك أحنا فيها كل واحد يروح لحاله
أستغرب رضا من ردها فهى مثل القطة المغمضة/ عجبنى يا عروسة يلا على بيتك
شدها برفق من معصمها ،،أبعدتة بقوة.
رضا بين أسنانة/ لمى الدور يا حلوة ،،،ليا هيبتى فى الحارة
سارت هى بجوارة لبيت العريس الذى قريب من منزل أبيها على بُعد أمتار فقط أو مدفنها كما أطلقت علية،،
___________
فتح رضا باب البيت الذى يشبة بيوت زمان عبارة عن قطعة أرض مكعبة ودور واحد بية غرف كأنها شقة بس على الأرض وليس فوقها طوابق غير سطح ،،وحوالين منه خرابة أو مكان مهجور ويحيطهم سور وبوابة حديد قديمة متهالكة
وجدت أمة وحريمة الأثنين التى تعرفهم عز المعرفة ،،،نوصف النساء زوجات رضا يرتدون العباية السمراء والطرحة ملفوفة كأن عندهم صداع ومن أصحاب الوزن الثمين ،،وشكلهم مع نبرة صوتهم الغليظة لا ينتمون للأنثى فى أى شئ وأمة كذلك
الأم بسخريه / أمممم جاية يا عروسة بالاسدال
الزوجة الأولى/ هى دى العروسة
الزوجة التانية/ لا دى خدامة مفيش عروسة بالأسدال
رضا بحدة/ أكتمى يا مرا أنتى وهى داليا العروسة
نظروا الزوجتين لبعض بغل
رضا بأمر / زرغوطة حلوة ياما،،،،، وأنتى يا مرا منك ليها
وضعت داليا كفها على أذنها من صوت الزرغوطة التى تشبة الصراخ بسبب صوتهم الأجش الغليظ ،،،ورفضت الأم تزرغط كنوع من الأعتراض على الزواج
حاوط رضا كتف داليا حاولت تبعدة فى الخفاء كان ماسكها بأحكام وفتح غرفة ودفعها للداخل برفق وأغلق الباب فى وش زوجاته الذين يردون الدخول معة الغرفة
أم رضا بأمر/ كل واحدة على أوضتها خلى الليلة تفوت على خير
الزوجة الأولى/ تسيبى بنت متولى تاخد أبنك منك
الزوجة التانية/ البنت صغيرة وحلوة وواكلة دماغة بحلاوة شوفتى معبرتكيش يا معلمه
الزوجة الأولى/ معملكيش حساب ودخل الأوضة يا خسارة تربيتك
الزوجة التانية/ بدل العروسة متجى تبوس إيدك وتقدم فروض الطاعة والولاء ليكى خدته لأوضة وشوفى بقا يحصل إية ماهو عريس وعروسة بقا
نجحت الزوجتين ببخ السم بأذن الأم / قولت كل واحدة فيكم على أوضتها أخذت تفكر ماذا تفعل
_____
【داخل غرفة رضا】
تقف داليا فى زاوية بكل ثبات وفى إيدها سكينه قد جلبتها معها من منزلها وأخفتها بملابسها،،،،أبعد عنى
رضا/ أنتى رافعة عليا السكينة بجد ولا من نوعية البنات تحب العنف والهزار
داليا بغل/ بجد أطلع برا الأوضة ولا أرشقها فى صدرك
رضا / ههههههه دة أنا المعلم رضا يا بنت متولى كبير المنطقة
داليا / قصدك بلطجى المنطقة
أتفتح الباب بقوة ودخلت أم رضا الغرفة وقالت :- رافعة على أبنى السلاح من أولها ،،،وأنت يا جعر سيبها تعمل كدة
توتر رضا/ لا لا كنت بعلمها أزاى تستعملة ،،،فى إيه حد يدخل على عريس ليلة دخلته كدة
تشدقت الأم بفمها/ عريس هى أول مرة يا منيل ،،،،يلا يا بت قدامى
رضا بأعتراض/ على فين سبيها
الأم بحدة/ البيت دة ليه قواعد أول قاعدة كلمة ست البيت تمشى على الكبير قبل الصغير يلا بنت متولى على المطبخ
رضا/ أمااااااا سيبى البت الليلة
الأم بجوار أذن أبنها/ خلينى ساكتة ولا أفشى السر وخلاص
رضا/ خلاص ياما ،،،أعملى م بدالك ،،براحة عليها بلاش تجهديها الليلة
الأم بسخرية وصوت همجى/ ليييييييية السفيرة عزيزة و لا برنسيسه وأنا مش واخدة بالى ،،دى بنت متولى صاحب الكاس والسيجارة ،،ثم جرجرت تلك المسكينة من معصمها بقوة وألقتها تحت قدميها فى أرضيه المطبخ وقالت نظفى المواعين دى كلها يا حلوة
نظرت داليا بأشمئزاز كيف يكون هذا مطبخ عبارة عن غرفة من الأسمنت وبيها ريحة غير مريحة ولا يوجد شئ للمدنية عبارة عن بابور بدل البوتجاز ،،،حنفية صغيرة فى الأرض وطاولة خشب متهالكة وتعليقة خشب بيها أوانى المطبخ وحشرات النمل والصراصير
ومطلوب منها تغسل كمية أوانى كتير جدآ
الأم/ تفضلى مندهشة كتير أنجزى
داليا/ المواعين كتيره عليا
الأم/ الماية قاطعة يومين
داليا/ دول مواعين فرح
الأم/ عندك السلك والصابونه السودة وقرفصى وأغسلى
داليا/ معرفش مش متعودة على الأرف دة
الأم بحدة / أحنا قرف بيت المعلم رضا أرف ودينى المطبخ دة لو متشطبش حلو لكون فضحاكى وسط الحارة وأكسر كرامه أبوكى فيها
لم تفهم داليا ماذا تقصد
الأم/ أفهمك عريس لقى يوم دخلته عروستة مش سليمة ٠٠
داليا بمقاطعة/ بس كفاية ربنا على الظالم والمفترى
الأم/ واحدة غيرك تحمد ربنا لاقت راجل يسترها بعد غياب ٣ شهور و٠٠
داليا بمقاطعة وبكاء/ كنت عند ماما ثم أستسلمت للوضع وبدأت تأخذ وضع القرفصاء وتغسل الأوانى بالسلك الخشن الذى أول مرة تستعملة وجرح إيدها كتير هو والصابونه السمراء التى ليها رائحة زفارة غريبة فهم لا يعرفون عن الصابون السائل ذو رائحة طيبة ولا أسفنجة الأوانى شئ ،،دموعها على قهرها وبعد عدة ساعات تريد الراحة أمرتها حماتها غسل الحمام لم تتحمل فالمكان غير أدامى عبارة عن حنفية بخرطوم قريبة لأرض وتويلت بلدى (أعزكم الله ) وصفحية كبيرة بيها مياة وكوز صغير بداخلها ،، كيف تنظف هذا بدأت تتقيأ
تعصبت حماتها و٠٠٠
الضَحية
البارت الخامس
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
____________
أستسلمت للوضع وبدأت تأخذ وضع القرفصاء وتغسل الأوانى بالسلك الخشن الذى أول مرة تستعملة وجرح إيدها كتير هو والصابونه السمراء التى ليها رائحة زفارة غريبة فهم لا يعرفون عن الصابون السائل ذو رائحة طيبة ولا أسفنجة الأوانى شئ ،،دموعها على قهرها وبعد عدة ساعات تريد الراحة أمرتها حماتها غسل الحمام لم تتحمل فالمكان غير أدامى عبارة عن حنفية بخرطوم قريبة لأرض وتويلت بلدى (أعزكم الله ) وصفيحة كبيرة بيها مياة وكوز صغير بداخلها ،، كيف تنظف هذا بدأت تتقيأ
الأم/ ياتك الجرف على المسا ،مالك يا بنت متولى متكونيش من هوانم جاردن ستى ومش واخدة بالى
داليا بأشمئزاز/ بلاش تريقة من فضلك، ، بيت أبويا مش كدة أول مرة أجرب العيشة دى
الأم/ مالها عيشتنا ذى الفل و أوسع بيت فيكى يا حارة
داليا/ معفن، ،البيت معفن أوووى لا يمكن أقعد هنا لحظة واحدة ثم جريت لباب المنزل لكى تخرج منه ،،،،،،صرخت الأم على أبنها رضا الذى كان فى غرفة زوجتة الثانية ،،،،،خرج يجرى وجد الباب مفتوح وسمع أمه تقول ألحق البت هربت ،،،،،،جرى وهو يصيح بصوت عالى لرجالتة يغلقوا باب الشارع الخارجي ثم تمهل فى خطوتة فهى أمامة
وصلت هى للبوابة اللعينة ترى الشارع أمامها وتهز الباب بقوة تريد الخروج ، وصل ليها رضا وقبل أمساكها جريت حوالين المنزل (ذى خرابة كدة لكنها محيطه بسور فيمنع هروبها )،،
أمسكها رضا بقوة وهو ينهج ،،تحمل لكماتها فى صدرة وجرجرها من معصمها وأدخلها المنزل زحف على ظهرها وهى تصرخ وعيونها على البوابة الخارجية ،،،ألقها فى غرفتهم ثم أغلق باب الغرفة ، وباب المنزل وجلس يلتقط أنفاسة
الزوجة الثانية بغل فهى قطعت عليهم لحظاتهم الخاصة / مالك يا بت معترضة لية حد يسيب المعلم رضا يا وش الفقر
رضا / كلة جوا
الزوجة الأولى بغيرة نظرت لضرتها وفهمت كلامها وقالت/ متلمى الدور يا حبيبتى خطفتى الراجل من عروستة لنفسك هو أنتى العروسة وخدتى مكانها الليلة
الأم/ كل مرااااااا على أوضتها، ،لينا حساب الصبح،،، ثم نظرت لأبنها / بدل متجبها من شعرها وترنها العلقة التمام قاعد كدة ذى الشيشه الخربانة
رضا بضيق/ عايزانى أعمل إيه بهدلتى البت يوم دخلتها أقرب منها أزاى
الأم بلويه بوز/ مقدمتش فروض الطاعة ليا،،،أختشى على دمك متجوز أثنين، ،أوعا تخلف منها كفاية عيالك
رضا بغل مخفى/ داليا غير جوز البقر إللى على زمتى دول ،،دى حاجة تانية ومتعلمه وصغيرة و١٧ سنة لوز اللوز،،أطمنى مينفعش أخلف ،
الأم/ أزاى وعيالك جم منين أصغر عيل عندة ٣ شهور
رضا/ مش كدة ،،،أقصد العيل يتسجل أزاى
الأم/ وهى عارفة كتب الكتاب الشرعي على ١٨ سنة أنما هى ٠٠٠
رضا/ هوووش ياما أكتمى بقااااا، البت نظفت مطبخك خلته جنة ولسة البيت دة أعتبريها خدامتك وخدامه مزاجى وحيات أبنك أحميها من جوز البقر مرتاتى فى غيابى
الأم/ أنا طوعتك فى البلوة دى أقصد الجوازة لو حد عرف تتسجن يا عين أمك
رضا بسخرية/ لا طبعآ دى بنت أبوها باعها بشوية فلوس وأمها مش معترفة بيها والأهل مقاطعين صيدة وخدامه ببلاش
الأم/ ربنا يستر أسمع يا رضا لو الحقيقة بانت مليش دعوة ألبس أساور الحكومة فى إيدك وأنا براااا الموضوع، ،تصبح على خير يا يا عريس
نفخ رضا ،، فتحت الزوجة التانية باب غرفتها وقالت بدلع رغم نبرة صوتها الغليظة/ رايح فين يا معلم مش هتكمل الليلة عندى منها لله المفعوصة دى ضربت الليلة
رضا/ أدخلى جوا ثم دخل غرفة داليا التى تجلس فى الأرض منهارة وملابسها مياة وطين ،،خلاص بقا أعتبريها ذى أمك فكى معايا كدة الليلة دخلتنا
داليا/ أبعد إيدك عنى مستحيل تلمسني
رضا/ أنا جوزك
داليا/ مش عايزاك
رضا بغضب/ أظاهر تهاونت معاكى واللين مجبش معاكى نتيجة ،،ثم حاول التقرب منها🤭 وكلها محاولات فاشلة بسبب الدفاع عن شرفها قبل كرامتها ،
رضا بغل/ يا بنت******،بتضربينى، ، فتح باب الغرفة وصاح بقوة على زوجاتة وأمة ،،،،
_________________
الأم/ قصدك إيه
رضا/ معرفش بقا البت مانعة نفسها عنى
الزوجة الأولى بمكر حتى يطلق زوجها داليا/ إيه يخلى العروسة تمنع نفسها عن عريسها
الزوجة التانية/ أكيد معيوبة
رضا😡/ أكتمى أنتى وهى
،،،،كتفوها
نظروا الحريم الثلاث لبعض وداليا تنظر لهم برعب لم تفهم لماذا ذلك
الأم بلجلجة/ هتدخل عليها غصب يا رضا خليها بموفقتها
الزوجة الأولى حتى تنول رضا زوجها/عنيا يا معلم ثم شدت داليا من الأرض على السرير
وأتت الزوجة التانية حتى تظهر لزوجها بالطاعة فهى فهمت ملعوب الزوجة الأولى وساعدتها وأنتهى الأمر ،،،الأم مقيدة زراع داليا لأعلى والزوجتين كل منهما مقيدة رجل بعد تجريد داليا من ملابسها
صراخ داليا يملا المكان وقد فهمت لماذا فعلوا هذا ومع تجرد رضا من ملابسة ونظرة عيونة الشهوا نية،،،،،،تحاول تقاوم كيف لفتاة مثلها الفرار من إيد تحالفت مع الشيطان ،،كانت تتوسل تترجى ثم صرخت صارخه عارمة صارخه سرقت برائتها، دنست طهارتها بدم بارد رخيص ،، وذ بحت ، كرمتها كأنثى سكن الجسد وتحول الهياج والصراخ لنفسى داخلى،،،،أعتقد رضا أستسلمت لية وضع طبيعى لم يعلم أنة أستسلام للموت للخزى للعار ،،أمر الجميع بالرحيل ثم أكمل ما فعلة بيها كانت مثل اللعبة يحركها كما يشاء الفرق بينها وبين الصنم أنها تتنفس. لأسف يعتقد منسجمة للمساته فيزيد بالمزيد عليها لم ينتبة أنها لا تصدر أى صوت أو أنين مجرد نفس داخل طالع فقط
فاقت داليا على صوت أذان الفجر فهى متعودة تصلى حاضر ،،ورضا لم يحترم هذا الأذان و لم يبتعد عنها بل مكمل ما يفعلة بيها ،،،تريد تدفعة من عليها ليس لديها القدرة على التحرك كأنها فى حالة تيبث غمضت عيونها ودموعها بللت مخدتها
_______
أتى الصباح والنور ملآ الغرفة وصوت الأم مع زوجات وأطفال رضا ليس بيت بل عشوائية ،،ضجيج ،، منزل لم يعرف عن التربية أو الدين شئ
،،حولت نظرها لزوجها النائم بجوارها بدون ملابس وريحة نفسة 🤢 فى وشها، ،، حاولت تقوم وتترك السرير سقطت فى الأرض لم تحملها أرجلها ،،،وقع نظرها على بقعة ما🩸 على سرير ،،لمستها وصرخت بقهر فكانت تتوقع قوية وتحمى نفسها
أتفزع رضا/ فى إيه حكومة، ،،تأفأف،،هو أنتى يا وش الفقر هى دى صباح الخير يا معلم رضا
داليا بتوسل/ ودينى لأبويا أبوس رجلك
أرتدى رضا عباية نصف كم / حد عاقل يرمى النعمة يا قشطة بأيدة يبقا غبى ،،،،ألبسى حاجة من هدومى لحد م أشترى ليكى، ،وتركها وخرج برا الغرفة
_______
(فى بيت رشا)
توفيق/ شغل البيت تقل ما أنتى طردتى داليا
رشا/ مش عايزة أسمع أسمها
،،،مستغربة موقفك المفروض أول واحد تفرح بطردها فجأة كدة مهتم بيها
توفيق/ عايزة خناقة على الصبح
رشا/ معملتش محضر لية
توفيق بعدم فهم/ لية
رشا/ الحرامية والغرز فى راسك
توفيق بتهرب/ الفول ناقص ملح دى عيشة تطهق أفطر على عربية الفول فى الشارع أحسن ثم رحل لعملة
رشا بضيق/ شكلك مخبى عليا حاجة يا توفيق مش داخل دماغى حكاية الحرامية دول وجرح راسك مسيرى أعرفه
__________
خرجت داليا من الغرفة ترتدى عباية رضا رغم طولها عليها
وتجاهلت النساء
الأم/ عاملة نفسك هانم ونخدمك يلا يا بت جهزى الأكل لجوزك
ترجلت داليا بألية للمطبخ فالشئ الذى تدافع عنة ذهب ،،،،
منذو قليل ،،،،،،،أجتمع أهل المنزل حول طبلية خشب كبيرة وهنا ظهر أطفال رضا وأول مرة تشوفهم، ،عشر أطفال أعمار مختلفة من أول شاب كبير بطول أبوة لحد رضيع صغير اجتمعوا الجميع يتناول الطعام بشراسة لن تنكر أن وجبة الفطار كبيرة يدوب تكفى لهذا العدد
الأبن الكبير صاحب العشرين عام/ داليا!!!!
الجدة/ مرات أبوك الجديدة
الأبن/ دى قد عيالة وأصغر
رضا بحدة/ أخرس يا أبن *****
الأبن/ ملقتش غير دى وتتجوزها الشارع مليان
رضا/ تصدق عيل ناقص رباية
لطمت الزوجة الأولى/ يالهووووووووى أبنى أبنى سيبوة يا رضا هيموت فى إيدك ،،،ثم أنقضت على داليا المسكينة تفشى غلها
___________
مر عام كامل وداليا حبيسة هذا المنزل وخدامه للمنزل ورغبات زوجها ،،يائسة ،،تعمل بألية
،،كانت تشعر أن أبن زوجها الكبير هو الذى يعاملها برفق فى هذا المنزل ودايما تسبب لة المشاكل
من ذلك
__________
تجلس داليا فى الأرض تغسل الملابس فليس لديهم غسالة وليس ملابسها فقط بل ملابس المنزل كلة ،،وتدعو ربنا ينجدها من هذا العذاب وتحمد ربنا لن تنجب من رضا ومازالت تدعو عدم الأنجاب منه
_______________
ذهب متولى والد داليا لمحل رضا يأخذ منه فلوس ورفض رضا وهدده لو طلب هذا مرة أخرى يطعنه
___________
الجميع يجلس أمام المنزل فى الجزء الذى يشبة الخربابة ومازال فى محيط المنزل والأطفال يلعبون حوالين منهم وداليا جالسة تعمل ليهم شاى على الأرض فهى تعامل مثل خادمة
أتى أبنة الكبير وجلس على الأرض وقال/ أعمليلى كوباية شاى يا داليا
داليا/ حاضر
الأم/ الواد بتاع نصبة الشاى أتمسك وأتحبس
رضا/ ومين يقف على النصبة
الأم/ فاضية
رضا/ لية والنسوان فين
الأم بضيق/ نسوانك بهايم والواد كان شايل أقفل المحل بتاعك و أقف فى النصبة
رضا بأعتراض/لا،،،، داليا تنزل معاهم
تجمدت داليا من الحديث وفرحت أخيرآ تخرج للشارع ووقتها تهرب
الأبن الكبير معترض/ مينفعش النصبة دى أنتم فاهمين إللى فيها وهى صغيرة وحلوة وحد يدايقها كفاية عليها شغل البيت وأخواتى وستى[ يقصد جدته]
الزوجة الأولى/ جرا إيه يا زفت تعرف اكتر من أبوك كلمتة تتنفذ
وبدأت الزوجتين يبخوا السم فى أذن رضا حتى وافق أن داليا تنزل الشغل
_______
هل تنجح داليا فى الهروب ؟
كيف يكون مصيرها فى الشارع ؟
الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر من هنا


تعليقات
إرسال تعليق