القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الضَحية الفصل السادس عشر حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه نجلاء فتحي حصريه وجديده

رواية الضَحية الفصل السادس عشر حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه نجلاء فتحي حصريه وجديده 



رواية الضَحية الفصل السادس عشر حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه نجلاء فتحي حصريه وجديده 


وقفنا البارت السابق على إصرار الشخص أن يرى الفتاة التى تمثل الأم البديلة رغم إعتراض عز ،وأتفق مع الممرضة الوسيطة التى وصلته بطريق عز وأغرها بالمال وافقت بسهوله على أعتقاد تمر عملتها على خير 


_________

دخل الشخص مع الممرضة مكان فى المستشفى يصعب الوصول إليه لازم من خريطة  كان الشخص ينظر للمكان خالى كأنه دور كامل تحت الأرض لو أراد الخروج منه بمفردة صعب من كثر الأدوار التى نزلها بأستعمال المصعد الكهرباء، ،يشبه المتاهه،،،،،


الممرضة/ الأوضة دى العمليات أستنا أشوف حد هنا ولا لا قدامنا ١٠ دقائق والدكتور عز يجى،،،،ثم شاورت ليه 


 ترجل الشخص وأقترب من داليا ملامحها صغيرة فقال:- عندها كام سنه


الممرضة/ ١٨ سنه


أتسعت عيون الراجل / عز اتجنن يستغل طفلة فى عملية ذى دى ضحك عليها بالفلوس 


الممرضة/ أقولك حكايتها بس بشرط أخذ فلوس زيادة 


الشخص/ موافق

الممرضة/ إللى أعرفه جات مغمى عليها واحد جابها وبعدين طلعت حامل وهربت وبس


ملحوظة عزيزى القارئ/ الممرضة كدبت ولم تقول الحقيقة فى الجزء الأخير من حديثها،


الراجل/ مفيش عملية 


الممرضة/ وطى صوتك

الراجل/ مقبلش أى كان ظروفها، ،،دى صغيرة 


لطمت الممرضة/ أبوس رجلك وطى صوتك هى وافقت وقبضت تمن العمليه


الراجل/ لو كنت خلفت زمانى عندى أصغر منها بسنه أو أتنين ،،،لو كنت أتجوزت صغير كنت معايا أكبر منها أو قدها 


وهنا دخل عز  متعقم ومعة الفريق بتاعة ،،أنزل المسك الطبى من على وشه،،،ونظر للممرضه نظرة قاتله فلا أحد يعلم هذا المكان وبسرعة بديهة هى من أحضرته لهنا ،،فقال بهدوء/ حضرتك جاى هنا ليه يا بشمهندس وائل


وائل/ مفيش عمليه تضحك عليا البت مش بت بنوت دى إجهضت


نظرات عز القاتله للممرضة جعلتها ترتجف ،،،،،حول نظرة لوائل وقال بنبرة هادية مميته/ لعب عيال هو يا بشمهندس العينة بتاعتك فى إيدى والبت متخدرة 

مفيش وقت ،،،وإللى جابك هنا يتحاسب حساب من  نفس عمله


وائل بحدة/ هتعمل العمليه بدون أذنى 


عز / أنت شايف إيه  


شد وائل العينه بتاعتة  من إيد عز وألقاها فى الأرض 


عز بغضب/ أتجننت رميت حلمك فى الأرض فلوسك كتير تعمل واحدة تانية 


وائل/ البت صعبانه عليااااااااااا لو كبيرة معنديش مشكلة دى مجبتش ٢٠ سنه مفيش رحمه 


نظر عز للممرضة/ دة أنتى بقا قايلاة كل حاجة ثم نظر للأطباء ضمن الفريق تبعة وقال بهدوء:- خدوها للدكتور منعم وقولوا ليه الدكتور عز بعت الهدية دى ليك الليله تسافر 👿 


لطمت الممرضة/ مش عايزة

 أمو ووووووو ت، ،،،الدكتور منعم لااااااااااااااا،،،حرمت أخر مرة أخر مرة 


وائل بعدم فهم/ تعملوا فيها إيه


عز بهدوء/ جبتك هنا وعرفت سرنا نعمل فيها إيه نبيع أعضائها مثلا لا تترفد والدكتور منعم مكلف بالموضوع دة 


وائل لم يتخيل أنة وسط عصابة ولا يتوقع أن الممرضة مصيرها ذى مصير ضحايا أبرياء كانت وسيطة ليهم للموت وداقت الجزاء من   جن*س  العمل ،،،،،

عز/ ودلوقتى العمل إيه  عجبك كدة البت مكنتش متخدرة كويس أهى بدأت تفوق


دكتور التخدير/ الحقنه جاهزة 


وائل بأعتراض/ بلاش مستعد أتجوزها رسمى وأخلف منها شرعى 


عز / كان من الأول،،  فى وقت أسحب منك عينه تانية


وائل/ لا مش مرتاح من الأول للموضوع دة منها لله مراتى أصرت للطريق دة وهى معيوبة 


 أتوتر عز فأتفاقة مع منعم  بعد العملية وتولد يبعها لمنعم فرصة ذهبية لم تعوض 


وائل بشفقة/ أى كان ظروف البت مش قادر أضرها خد الفلوس إللى عايزها وسلمها ليا وأوعدك مقولش لأخر يوم بعمرى أنك بتاجر فى الأرحام بص صغيرة أزاى حرام 


عز/ موافق تبقا تدفع 


وائل/ موافق 


عز  لكى يعجز وائل  / ربع مليون جنية وكدة أبقا كرمك 


وائل بصدمة/ كتير 


عز بكلام ذات مغزى لا يفهمه غيرة/ دى تجبلي ملايين

وائل/ مفيش أمل نزل الفلوس شويه


عز بثقة/ ربع مليون 


فاقت داليا فهى شربت مخدر بسيط حتى يحضروها لهذة الغرفة وتتخدر كلى.  أةةة دماغى أنا فين 


وائل بلهفة وحمايه/ متخافيش أنا معاكى 


فتحت هى عيونها وبدأت تفوق لم تتعرف على هويه الأخرين، ،وقع عينها على عز أو عزيز فقالت بخوف ولهفة/ عزيز أنت كويس دمى أخدتة أنا أتبرعتلك بيه ،،،لابس بالطو أبيض لية ،،،مين دول 


وائل بصدق حقيقى / متخافيش  أنتى معايا يا داليا 

داليا نزلت من السرير الخاص بالعمليات وهى تترنح وأحتمت خلف عزيز أمامها  وهى ترتجف وتقول ببكاء/ مين دول كمان والراجل دة مين خرجنى من هنا يا عزيز واثقة فيك


كعور عزيز إيده   بجانبه هذة الفتاة توتره داخليا. التزم الصمت


داليا/ يلا نمشى من هنا المكان بارد وسقعة


وائل/ أنتى عارفة وجودك ليه هنا


داليا/ علشان عزيز دة تعبان ومحتاج دم


وائل أقام أشتباك كبير مع عز والعاملين سلكوا بينهم 


وأعلن وائل عن الحقيقة 


داليا بصدمه / أنت أنت بجد عز 

دة أنا حبيتك وثقت فييييييك تسرق المكان إللى ربنا حرم حاجة حرام تدخل فية تلوثة  علشان فلوووووس دى أنا تمنيتك جوزى وأهلى 


عز بلجلحة/ أفهمى


داليا بصراااااااخ/ أفهم إيه الغلط مش عليك الغلط علياااااااا هربت وكل هروبه ببلوة أكبر ،،،


عز / كنتى فاكرة الشارع أمان 


داليا😭😭/ محدش يحاسبنى ،،حاسبوا أبويا وأمى حاسبوا جوزى أهلى قرفانين منى محدش عايزنى بعافر فى الدنيا وهى ظلمتنى بنات الملجأ فى أمااااااان وليهم كرامه عنى ،،   ثم قالت بعتاب :- طلعت زى الناس إللى قبلتهم يا عزيز أقصد يا عز بيه أنت أقذر خلق الله تقول لأيه لربنا يوم القيامه وأنت السبب فى ولادة أطفال غير شرعية دة اختلاط أنساااااااااب حررررررااااااام ،،  بطنى دى طمعان فيهاااااااا  متلزمنيش ،،ثم أمسكت المشرط وقبل  تقربها لبطنها أمسكها وائل لدرجة جرحت كف إيدة وهو متجاهلة ،  


 كلامها جعل عز يرتجف داخليآ فقال / بشمهندس وائل عايزها خدها وياريت محدش يعرف بموضوع أختلاط الأنساب دة 


داليا بهياج/ مش رايحة مع حد أنا كبيرة كفاية بيع وشرى فياااااااااااااااا،،،يارب أموت خدنى يارب خدنى بقااااااااااااااا دة أنا بلجأ ليك وواثقة فيك أنتقم من إللى كان السبب فى بهدلتى دى ،،،،عبادك طمعانين فيااااااا عبادك لوثونى وأنا بحبك يارب أةةةةةةةةةة على حياتى ضاااااااااااااااعت


وبدون مقدمات أخذها عز وتحمل ضربها فيه وقال:- مش عايز أشوف وشك يا بشمهندس  أحب أفكرك لو حد  من الحكومة ولا الناس عرفوا حاجة أمضتك أنت والمدام منورة العقد أحبسك، ،ثم شاور لأحد الأطباء يخرجه من المكان أما هو أدخل داليا غرفة فى نفس الدور وتركها حتى تهدآ من حاله الغضب التى تملكتها كانت نوبة 


🥺أتمنى يا داليا المرة دى تتعلمي الدرس ولا تثقى بأحد💐


بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

__________

(فى القاهرة )

متولى أبو داليا/ لم يجد مكان يعيش فيه ف رضا أخذ شقته زور ،،،،حتى أخواته أغلقوا الأبواب فى وشه  فوجد الشارع مسكنآ له يعطف عليه أهالى الحارة وأصبح عبرة على ألسنه الناس ومازال لغز وسر زواج داليا من رضا مخبأ

________

(تسريع لأحداث )

مر ( ٨ ) شهور وعز أصر هو ومنعم على  أخذ العينه من وائل حتى يضمنوا لم يبوح بسرهم وبالفعل نفذ عز خطته وحقن داليا حقن مجهرى بدون علمها بأحدى طرقة المخادعة وحبسها فى تلك الشقة التى سقطت فيها  طفلها من رضا مع تعديل بسيط مربوطة ومقيدة فى السرير  لا تحل قيودها غير بوجود عز  هذة المرة داليا قويه وكل وقت تلفظ عز بأبشع الدعوات من قلبها وهو متجاهل رده وأوقات يزعل منها كأنه صاحب حق  


ووائل وافق بسهوله فلدية خطة ينقذ بيها تلك المسكينه وأخذ عهد على نفسة يتزوجها ويحميها لكن عز كان حريص وأخفاها عنه


___________

شاور عز للسيدة التى جلبها لداليا ترعاها،،أن تحل قيودها 


عز/ ملاحظ أقتنعتى وهديتى كلها شهر ونصف ونخلص من الأرف دة لو سمعتى كلامى مكنتش ربطك كدة ،،،ساكته لية


داليا/ أقول إيه بالبلوة إللى بلتنى بيها


عز/ أنتى حامل فى والدين 


داليا بيأس/ مش فارقة بقيت ذى الحيوانية بالضبط رغم هى تلاقى معامله أحسن منى  ،،نفسى أشوف فى يوم وبنتك ولا مراتك يتعمل فيها كدة أتفوةةةةة


مسح وشه من أثر البثق/ لولا بطنك كنت رميتك من البلكونه الصبر يا داليا تولدى وأسلمك لمنعم حلال فيكى 


لم تفهم ماذا يقصد وتجاهلت كلامه،،،،، أتت لها فكرة 💡 لماذا لا تهرب وهذة المرة تعلمت من أخطائها  لماذا لم تخدعة مثل ما خداعها،،،


عز ملاحظ هذة الزيارة هادية تسمع الكلام مستسلمه للفحص قياس السكر ،،،الضغط، ،،رسم القلب ،،،،وهكذا،،،، ،،أتت الخادمه وقالت:- أجهز الغذا عز بية


عز/ هاتيلى لبن  ،،، وهاتى لداليا تتغدا


الخادمه/ تاكلى


داليا بحدة/ أيوة 


وبدأت تأكل غصب عنها فهى فعلا تعبانه والطعام يقويها شويه ،،وعز أمامها يشرب لبن 


مع كل رشفة تدعى عليه داليا داخليآ ،،كانت نظراتهم مثل نظرات القط والفأر  ،،،،أتى لعز أتصال من منعم وخرج للشرفه ،،نظرت داليا فى أنحاء المنزل لم تجد الخادمه ربما مشغوله فى أمر ما ،،،وعز إيضا أمامها ظهرة ليها،،تسحبت لباب الشقة أمامها وفتحته برفق وجدت حارس 


الحارس بحدة/ رايحة فين


داليا/ عز بيه بيقولك عايز أزازاة لبن 


أستغرب الحارس/هو قالك أنا أجيب 


داليا/ أيوة طبعآ 


الحارس/ ماشى ،،أدخلى جوا


داليا/ أهرب أزاى وعز أقصد عز بيه جوا متخافش دة يقبضنى فلوس كتير 


الحارس نظر لها نظره أستحقار ورحل 

تنفست داليا ثم صعدت على السلم لأخر دور وهو السطح  ولم تنزل الشارع  المرادى لازم تفكر صح كفايه خسارة لحد كدة 

__________


أترك لكم الخيال عند علم عز  بأختفاء داليا بركااااااان 

__________

⚘️أنا كنجلاء مش ظلمت داليا ولا قسيت عليها بالعكس إلا حصلها كل مرة ربنا ينقذها وهى لم تحرم وعملت  عز الأخيرة ونفذ كلامه وعمل لها العمليه  مش كل مرة تسلم الجره وتلاقي حد ينقذها ،،،كلكم اجمعتوا داليا قابلت ناس وحشة كتير فى الأول قبلت حلو ولأن الحلو مش بيظهر والوحش هو إللى ظهر ،،عز مريض أيوة رغم غنى عايش على اللبن حتى المياة ممنوع تخيلوا أنسان عايش على اللبن فقط ورغم كدة مش قريب من ربنا لو قريب كان ألتزم فى عملة وأرجع وأقول أى مهنه فى الحلو ،،،،،،وفيها الوحش الذى يمثل نفسه فقط ،،،للمرة الألف لو خليت الشارع حلو فى بنات صغيرة بتقرأ لازم كدة أكون حريصة القصة دى لمست قلوب حتى المعارف عندى وفى إيد الكاتبة أحدد النهايه علشان عارفة لو قاسية تبهدلونى ،، وأرجع وأقول الشارع مش أماااااااان نار أهلك و لا جنه الشارع بالمناسبة منعم فى منه كتير بيستغل أى فتاة أو فتى ملوش أهل وعارفين طبعآ بيعمل فيهم إيه وبرضو لا يمثل غير نفسة فى طبعة ،،


أعتذر بارت  اليوم صغير وانا ملتزمه النشر يومى  عينى وجعتنى رغم الدكتور قالى تمام العيب فياااااااا كل حاجه بتستجااااااار منى الحمد لله ⚘️

الضَحية 

البارت ال١٧

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

___________


بعد هروب داليا من عز وصعدت على السطح حتى تهدأ الدنيا وتستطيع الهروب، ،،


حاله عز أتركم لكم الخيال فيها ،،،،، ضرب الحارس بشدة لأن داليا خدعته ،،،لف بسيارته المنطقة لا توجد أين أختفت الشارع أمامه طريق واحد مكشوف ،،،،،بلغ منعم  الذى لا تقل حالته عنه  ،،،وعلى حس داليا هناك مرضى تجرى عملياتهم من جسد داليا  وأخذ عربون لهذا 


أما داليا أطمنت  أبتعاد سيارة عز من مرقبتها لسور البلكونه  فى السطح  نزلت على السلم ومنها ركبت الاسانسير للدور الأرضى وخرجت برا العمارة متجاهلة حالها، ،وكانت  ترتدى عبايه بيتى نصف كم وبشعرها ولا ترتدى فى رجليها شئ  وحين نزلت وجدت حارس العمارة( البواب )،، تسللت فى أتجاه حتى لا يمسكها  ،،،  حتى أستطاعت تبعد عن العمارة التى أساسآ لا تعرف عنوانها، ،،كانت تسير وتختبأ بين وخلف السيارات الراكنه قرب الرصيف  رأت سيارة تعرفها  جيدآ نعم هى سيارة عز  أتبرجلت وأختبأت  وراء سيارة حتى مر بعديها جريت بأقصى جهد لها متجاهلة حملها ووضعها ،،،،حتى أبتعدت نهائيآ ،،،لأول مرة منذو طردها من بيت أبيها تقضى ساعات الليل كاملة فى الشارع بدون ظهور الناس الطيبة التى تظهر لها فشكلها لا يشجع أحد يساعدها ،،داليا تعلمت من أخطائها ،،،كانت حريصة لأبعد درجة ،،قويه لأقصى حد   ،،،،،لمت شعرها ووضعت عليه كيس بلاستك وجدته فى الأرض  لأنها محجبة ولا تملك حجاب ،، ودارت زراعيها بكيس ولم تجد شئ تستعملة كحذاء شكلها جعلها فى أعين الناس مجذوبه  تقرأ هذا بأعينهم لكنها متجاهله ذلك  منعت دموعها تنزل  داليا الأن أنسانه جديدة ،،،


أتى الصباح بنوره المشرق  وهى تشعر بالجوع والعطش مهما تحاملت على نفسها هناك بداخلها يطلب بالمزيد  وهم أطفالها الذين يعاقبونها  ولم يقفوا بجوارها وجعلوها تشعر بالتعب والأجهاد رويدا رويدا وبدأ فصل الشتاء يحل بنسماته الباردة  ليلآ يعلن بوجودة واحدة واحدة  ليلة أمس صعبه رغم النهار معتدل الحرارة وبملابس خفيفة   ٠


⚘️صدق من قال عشه ملكى تحمينى ولا قصر فخم ملك غيرى ⚘️

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

 جلست على الرصيف ومدت إيدها للمارة تستعطفهم يعطون لها مال وداخليا تصرخ من الألم النفسى من الوضع الحرج التى وضعت نفسها فيه،    لم يعطيها أحد مال ،،،رائحة الفطار الشهيه التى تمر أمامها تثيرها مسكينه أطفالها يردون الطعام داخل رحمها ،،،

تجرأت ووقفت فى إشارة تستعطف الناس وهنا تركت دموعها التى كانت حقيقية  وكان الرد السب  ،،،،أغلاق نوافذ السيارة فى وشها ،،من منظرها متسوله معتوها  جلست على رصيف الكورنيش تبكى وتلطم من شدة التعب والجوع  هذة المرحلة لم تصل لها دائما تجد المساعدة على الفور معقول الملابس خادعة والناس مظاهر وهذا ينطبق عليها أنبت نفسها لم ترتدى شئ مرتب كيف  ومتى وفرصة هروبها كانت أعجوبة وغير مخططة لها ،،


أتى لها شاب وقال/ مالك يا بت  شكلك مجنونه مين ضحك عليك خلاكى حامل 


داليا نظرت له/ أبعد عنى مين دى إللى مجنونه أنا أعقل منك


الشخص بسخريه / عاقله خالص  بدليل الكيس المعفن على راسك ودراعاتك


داليا بحزن/ محجبه 


الشخص/ حجاب جديد هههههه


داليا/ من فضلك بلاش تريقة  بلاش تعاملنى مجنونه


جلس الشاب بجوارها/ شبشبك فين يا عاقلة هانم بت شايفك من الصبح من العربيه دى للعربية دى وعياط ولطم مين مسرحك


داليا/ مسرحنى يعنى إيه


الشخص/بيخليكى تشحتى  ،،،إيه الجلابية الحلوة دى ،،، غالية


داليا بهجوم/ أبعد إيدك فاكرنى من إياهم 


دلك الشخص إيدة بألم  / أيه يا بت القوة دى براحة 


داليا بأسف لأنها ضربتة جامد/ أسفة ، بس ميصحش تلمسنى  لو سمحت سبنى فى حالى 


الشاب/ إيه حكايتك شكلك بنت ناس وبطنك دى حمل صح


داليا/ أنت شايف إيه


الشاب/ حامل


داليا /سبنى بقا


الشاب/ براحتك ثم أعتدل فى وقفتة وألتقط الكرتونه بتاعتة  وذهب لأشارة يبيع مناديل فيه حاجة غربية رجلة مش طبيعية (يعرج)

 

____________

أتى الظهر وداليا فى مكانها حزينه أتى لها الشاب الذى يعرج  وقال:- جبتلك أكل ناكل سوا 


داليا رغم جوعها لم تخطأ هذة المرة و تأخذ الطعام، ،،  أبتعدت عنه بدون كلام ورجليها لم تحملها جلست على الرصيف والشاب ينظر لها وهو بيأكل ،،


واقفت أمامها عربية ونزل صاحبها لم تنتبه لهذا الشخص الذى تقق النظر فيها وقال:- داليا 


واقفت وجريت وهى تتحامل على نفسها لكن حركتها بطيئه أووى ،  لحقها الشخص وهنا أشتدت عليها التعب وأرتاخت أعصابها وأغمى عليها حملها بصعوبه بسبب وزنها ورجع لسيارته.  أتسع عين الشاب الذى كان يأكل ويبيع مناديل فى الأشارة ولفت نظرة هذا الراجل  يعرفها بدليل قال أسمها  ،وهى حاولت تهرب منه

____________

        (أتى العصر )


وعز قالب إسكندرية على داليا  لدرجة قابل الشخص الذى يبيع مناديل وقال مواصفاتها فحكى له ما شاهدة ،، أتصل هو على منعم وقال/ داليا معاك 


منعم/ لا ،،لسة ضايعة 


عز/ ملهاش حد مين بقا إللى خدها 


منعم بغضب/ بقولك إيه بيتى يتخرب دة  انا وأخد عربون من كذا واحد على حس داليا تولد وتسلمها ليا ،،البت الممرضة أتباعت  الثلاجة فاضية عايز أمليها نفسيتي ترتاح  أول بنت تهرب منك شكلك خبت يا دكتور،،البت دى تودينا فى داهية 


عز بغضب/ أتكلم عدل معايا همك نفسك وبس البت حامل فاضلها شهر ونصف وتولد  لازم نَسكت وائل مش يسكت عايز عياله ودافع تمنهم مقدم 


منعم/ براحتك يا صاحبى دى مشكلتك أنا مش نسا وتوليد أنا يدوب جزار أقصد جراح 


أغلق عز الخط ويكاد يجن مين الشخص الذى أخذها وبدأ يبحث عنها فى كل مكان بسيارته 


بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

___________

مر الوقت وأتى الليل فتحت داليا عينها وجدت نفسها معلقة محلول وأعتدلت فى قعدتها وشدت المحلول متجاهلة وريدها الذى ينزف ودخلت فى هياج حين لمحت وائل يقتحم الغرفه وضغط على كف إيدها يمنع نزول دمها ويحاول يهديها 


داليا/ عز لاااااااا تانى مش عايزة 


وائل/ لا يمكن أسلمك لية أنتى فى حمايتى وافقت ياخدوا عينه تانية  علشان تكونى معايا وأنقذك لأسف خباكى عنى ولاقيتك بالصدفة 


داليا/ كفايه ضحك عليا


وائل/ مستعد أتجوزك إللى فى بطنك عيالى يا داليا 


هدأت داليا نوعآ ما وقالت:- تعبت من حياتى عيالى غصب عنى عز خدرنى لو بأيدى أسجنه كنت عملتها ،،،،،،،،


متعرفش بسبب عيالك دول عاملنى أزاى كنت مربوطه فى السرير ليل ونهار ومش أتفك غير بوجودة وحكت أزاى هربت 


وائل/ متزعليش يا داليا مستعد أتجوزك دلوقتى حالا وتبقى فى حمايتى وعز مستحيل يقرب منك 


داليا/ مش معايا  أوراق ولا بطاقة وأصلا متجوزة وأنا من القاهرة 


وائل بأبتسامة/ أشتريت ليكى هدوم  أنادى ممرضة تساعدك ولا تلبسى نفسك 


داليا/ مش عايزة حاجة من حد


وائل/ أنتى أم أولادى ملزومه منى 


داليا/ دى مستشفى عز


وائل بصدق/ لا لو عايزة تمشى منها موافق 


داليا/ ياريت


وائل/ هتكونى معايا 


داليا/ خايفة


وائل/ أطمنك أزاى تاخدى بطاقتى 


داليا / لا،،أعمل معروف سبنى


وائل/ شكلك مش واثقة فى حد ،،جربى تعيشى معايا ومش أحبسك ولا حد يراقبك  الشقة براحتك فيها أوعدينى مش تهربى منها عجبك العيش نتجوز مش عجبك هتكونى فى رعايتى لأخر يوم فى عمرى جربى مش تخسرى حاجة  مستعد أساعدك بجد


 وافقت داليا  فهى بجد تعبانة، ،


وائل/ أنا برا الأوضة غيرى هدومك براحتك 


داليا/ حضرتك أسمك إيه 


وائل/ فى واحدة متعرفش أبو عيالها


داليا بحزن/ بلاش الكلمه دى دول غصب عنى 


وائل/ جايز دول سر سعادتك لحياتك إللى لسة مش أعرفها ،،،بعد خروجها من المستشفى كان معجب بيها جدا وقال/ الهدوم واسعة وطويلة شوية مش مهم بعد كدة تنزلى تنقى هدومك بنفسك أممم أحنا فيها ثم ركن السيارة على جنب وأخذ إيدها غصب عنها علقها فى زراعة ودخلوا مول وقال للبنت/ من فضلك عايز ملابس للمدام بتاعتى 


داليا/ محجبات


 مال وائل بجوار أذن  / أنتى محجبة ولا لسة تلبسى الحجاب


داليا/ محجبة وأنا فى أولى أعدادى


وائل/ ماشاء الله ،،،ثم تحدث مع البت :- شوفى المدام ذوقها إيه وخليكي معاها هى حامل وتعبانه بلاش تلف كتير 


البت/ خليها مرتاحة يا أستاذ وانا أجيب لعندها طلبها


وائل/ يكون أفضل وليكى منى مفاجاة حلوة على قد تعبك مع المدام 


البنت بفرحة/ شكرآ يا أستاذ


أسند وائل داليا على كرسى جلد مريح وظل واقف فلا يوجد كراسى أخرى وبدأت تختار داليا ولاحظ وائل حيرتها فقالت هى  بجوار أذنه/ أخرى أشترى طقم على قد فلوسى ميهمنيش شكلة مش عارفة أختار


وائل بأبتسامة/ ولا يهمك أختارك أنا ومتجاهل اعتراض داليا على كمية الملابس التى أشتراها لها ،،،ثم قال للبت / عايز ملابس خاصة وملابس بيتى 


البت/ موجود  الملابس الخاصة مقاسك كام


أنحرجت داليا فهو راجل 


تفهم وائل ذلك / أعمل مكالمة تكونى خلصتى ثم أبتعد 


داليا/ مقاسى****

___________


ثم ذهبت داليا معه للبيت فقالت/ مرات حضرتك تضايق 


وائل/ دى شقة أجرتها ليكى بأسمك أتفضلى العقد أهو رغم مش معاكى بطاقة بس أنا ضامنك  بكرة الصبح هتكون معاكى واحدة تخدمك ،،مش عايز أعتراض أنتى تعبانه وده مفتاح الشقة أقفلى على نفسك  والشنطة دى فيها أكل لحد الصبح  هتكون  التلاجة مليانه


داليا/ رايح فين 


وائل/ أمشى علشان تاخدى راحتك 


داليا بترجى/ خليك معايا أقصد الشقة باين فيها أوض مش بحب الوحدة 


وائل/ حاضر ومش عايزك تخافى منى واتمنى أسمع حكايتك كلها بدون حذف 


داليا/ سبنى أفكر 


وائل/ موافق ،،ودلوقتى أرتاحى وأحضرلك الأكل ،،،مش عايز أعتراض 


داليا جلست على أقرب كرسى فهى لم تعطى له الأمان يكفى عز الذى خدعها 

مر ساعات الليل لم يقرب وائل لغرفتها رغم تسمع صوت التلفاز بالخارج حتى نامت شافت حلم أنشرح له قلبها


تسريع لأحداث مر أسبوع  ووائل يحاول يفرحها بطريقة غير مباشرة ويحاول إيضا يطمنها حتى لما يتركها لم يغلق عليها باب الشقة كأنه يوصلها رساله أنه ليس عز بل شخص يريد مساعدتها من البداية 


أتت الخادمة التى تعتقد أن داليا زوجة وائل / البشمهندس  جاى النهاردة 


داليا بعدم فهم/ بشمهندس مين


الخادمه/ البشمهندس وائل جوز حضرتك


انصدمت هى وقالت لنفسها/ هو بشمهندس وجوزى ،  فقالت:- مش عارفة عندة شغل  مهم 


الخادمه/ ربنا يبارك فية راجل شهم 


أكتفت داليا بأبتسامه تدارى حزنها فيها فهى حكت لة حكايتها كلها 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 


_______


عز مستغرب لماذا وائل لم يتصل بية منذو أسبوع فهو كان يتصل بيه كتير فى اليوم هل يأس وأنتظر أتصال منى لإستلام أولادة لكن أين هم فقد ضاعوا التفكير أهلكة وهذا ذود ألام معدته

_________

أتى وائل وأعتذر لم يأتى لها منذو أيام  وقال:- عايز أكلمك فى موضوع بعد الغدا 


داليا/ خير


وائل بأمر / قولت بعد الغدا 


_____________

منعم وعز حصل بينهم خلاف كبير بسبب الشغل و هروب داليا  رغم أنهم أصدقاء

__________

وائل/ أنا سفرت القاهرة بنفسى روحت لبيتك  ثم حكى لها من ألسنه الحارة رضا أخذ الشقة أزاى 

 وأبيها حالته لا تصر عدو لا حبيب فى الشارع يعطف عليه المارة،، ورحت بيت جوزك أقصد مفيش بينكم ورقة رسمية أنتى كنتى عايشة كدة مخدوعه وربنا نجدك العيل نزل  إللى قالى موضوع عيشتك مع رضا فى الحرام وأسف بقولك كدة أبنه الكبير وأتحايل عليا محدش يعرف علشان وضع أبوة وأخواته والمفروض الشاب دة يتجوز فى شقتك رافض وفرح لما عرف أنك بخير وزعل أخوة من أبوة نزل رغم صعب يتسجل ،،،  بعديها روحت بيت أمك مسكينه فى صدمة أولادها ماتوا واحد ورا التانى أصيبوا بمرض مناعى ملوش علاج ،،،هدفى أقابل  جوز أمك أبن ***** إللى حاول معاكى لاقيته حالته صعبة رجعت عن قرارى كنت ناوى أبهدلة المهم عرفته بنفسى وقولتلة أنا جوزك 


داليا / جوزى 


تجاهل وائل أعتراضها/ وسألته عن حاجتك طبعآ قالى فى الشقة إياها ،ورحت معاة سبت هدومك ملهاش لازمة وتليفونك هو باعة ،،،وأخذت بطاقتك وأوراقك الشخصية بما فيهم ورقة تثبت ألتحاقك بكلية الطب جامعة القاهرة ،،نقلتلك حياتك هنا فى إسكندرية وأنتى دلوقتى مقيدة فى كليه الطب جامعة الإسكندرية بس لأسف تدخلوا السنه الجاية مع دفعة أولى مش مهم كأنك سقطتى سنه فى أولى جامعة وبتعديها  ها إية رأيك 


بكت داليا مما سمعت حال أمها وأبيها  ونظرها معلق على ما تحملة بين كفوفها هويتها وأورقها  رمت هذة الأشياء وقالت  بصراخ ولطم:- رضا لوثنى دة دة مش قادرة انطقها أنا كنت حامل منه فى الحرام أةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة

😭😭😭😭😭😭😭


أحتضنها وائل لأول مرة يقرب منها وجلس وأجلسها على فخدة وأستقبل حزنها وضعفها وأنهيارها ،،،  كان يربت على ظهرها وراسها بحنان شديد لم تنتبة داليا لحالها  لفت إيدها حوالين رقبته وشهقت بدموع 


وهو متملكها فبعد ما بحث عن حياتها وتأكد بنفسة شخصيآ هى ضحية ومعدنها طيب بغض النظر عن الأشخاص التى قابلتهم فى حياتها ،،شعر فى هذا الوضع بمشاعر جديدة لم يشعر بيها مع زوجته وهى الأهتمام  ،،يريد إسعادها بأى شكل ،،،هى ملزمه منه ،،،وأهم شئ هى طفلة نعم طفلة فى نظرة طفلة أنخدعت بأسم زواج بموافقة أبوها لبيعها فهى فى نظرة ليست مذنبة بل ضحية  فقال بنبرة صوت حانية/ هديتى داليا حبيبتى بكلمك الأنسان بيتعلم أنا جمبك مش سايبك كلها كام شهر وتحققى حلمك وتدخلى كلية الطب 


أنتبهت لوضعها أبتعدت واعتذرت 


أبتسم هو  لخجلها/معاكى أوراقك وأنتى  دلوقتى عندك ١٨ سنه  ونصف  وافقى نتجوز حتى لو على الورق  حماية يا داليا وافقى وكمان عايز عيالى يتولدوا من أعظم وأجدع أم فى الدنيا هى أنتى يا حبيبتى


داليا بدموع/ معقدة من أى راجل من أول أبويا لحد عز ومنعم 


وائل/ بلاش تضيعى حياتك مستعد أخدك الأزهر الشريف وأقسم هناك أدام الشيوخ وعلماء الدين نيتى خير ليكى وحبيتك موافق لو تعيشى معايا زوجة على الورق المهم معايا 


داليا/ أناااااا

وائل/ أجيب المأذون 


داليا/ موافقة بس بشرط مش تقرب منى ،،،،جوازنا أرد بيه جميلك معايا 


وائل بفرحة /  مفيش بين الأحباب جمايل ،، هو أنا أطول ست البنات توافق عليا أنا عندى ٤٠ سنه يا داليا 


داليا/ أنا معرفش حنية أب ولا زوج ولا أخ 


وائل/ حبينى كأب وأخ وخلينى كزوج فى الأخر وأنا معاكى يا دودو للنهاية أوعدينى أى مشكلة بينا تواجهى المشكلة وتحليها أوعى تهربى الشارع وحش 


سكتت داليا ولم ترد


وائل/ طلقت مراتى كدة كدة مش نافعة مش علشان مش بتخلف لا كنت ساكت سنين وراضى علشان بلغتها بجوازنا بدون تفاصيل والشرع محلل أربعة رفضت وطلبت الطلاق بصراحة وافقت بسهولة علشان أفضالك  متأكد عيالى أمهم تربيهم صح 


لم تعلق داليا فعقلها غير مستعوب كم التغير الكلى فى حياتها 


______


الضَحية 

البارت ال١٨

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

____________

تم عقد زواج رسمى وتم توثيقه بين داليا و وائل لدى الحكومه (الشهر العقارى) وكان يأخذها معه فى كل خطوة حتى تتأكد بنفسها وجعلها ترى قسيمه الزواج والأختام حتى يطمن قلبها  وعرفها مكان أحتفاظه بهذة  الورقه فى البيت فهو يتعامل مع أنسانه أنخدعت فى حياتها كتير وقابل بيها وموافق على ظروفها ،والحياة بينهم عادية بدون أى تجاوز من زوج لزوجته أحترامآ لرغبتها فهو يريدها بأرادتها والأهم أزاله ألامها النفسية الداخلية الكامنه ،،،ألتزامها لصلاتها  وأدبها تمنى داخليآ لو رجع بيه الزمان وقابلها فى شبابه  ،،،،،،


فتح وائل باب الشقة ووضع على طاولة السفرة أكياس الغداء  وقال :- دودو  


أتت لة تلك الجملية ترتدى عباية بيتى نصف كم فضفاضة تبرز بطنها الكبيرة وعملة شعرها كحكة وقالت بأبتسامة:- حمدالله على السلامه نورت البيت 


وائل بحب/ بيتى منور بأم أولادى و وش السعد عليا ،،فى خبر حلو 


داليا/ خير 


وائل/ أخذت ترقية وبقيت مدير فرع من فروع الشركة يعنى جوزك الكل فى الكل 


داليا بفرحة ظاهرة/ ماشاء الله اللهم بارك عقبال م تبنى شركة وتكون ملكك يارب


أبتسم وائل على دعوتها الجميلة النابعه من القلب ولاحظ وشها تغير من الفرحة أقسم داخليآ  أنها أجمل هدية حصل عليها بهذة المناسبة السارة ،،،،فقال:- أنتى جميلة بكل وقت بس اللحظة دى أنتى أجمل بنت ،،،

تنحنحت هى وأعطت له ظهرها وعضت على شفتها السفليه بخجل 


ترجل وواقف أمامها يستمتع بهذا الحياء الذى سمع عنه زمان حين كان طفل وشاب وضاع فى ظل التطور الأجتماعى الذى نعاصرة ،،فقال بنبرة حنونه/ مش بعرف أقول كلام حب ذى أى شاب يشبعك بيه ،،،أنا بقول إللى حاسه  ليكى  وحلال أنتى مراتى قدام الله رغم مش لمستك ومراتى قدام الحكومة وقدام الدنيا  كلها.   ،،،،


كنت بستغرب نفسى مش بعرف أقول لمراتى كلام حلو لية ودة سبب خلافات بينا كتير كنت بتصنع الكلام علشان أراضيها،، سبحان الله معاكى بطلع إللى جوايا ليكى،،،،،  داليا ربنا حط معزتك فى قلبى من أول يوم شوفتك فية متخدرة وكنت رافض عمليتى ووافقت علشان أحميكى كدة كدة أخذت عهد على نفسى أنتى مراتى وربنا جمعنى بيكى صدفة عقلى بيقف لما بفكر حالك دلوقتى إيه بعد هروبك من عز ،،،أمسك إيدها برفق وأجلسها بجوارة على الكنبة وهو ماسك إيدها متعمد حتى يعودها علية واحدة واحدة وقال:- دلوقتى أنا بكلمك مش مراتى حته منى لا كأب ينصح بنته حبيبته 


أتسعت عين داليا ودق قلبها ونشف حلقها ،،،،


وائل/ عايزك تخدى الثقة فى نفسك ودايما تكونى رقم واحد فى كل حاجة مدام الحاجة دى حلوة ومشرفة وإللى حصل فى حياتك صفحة فى الكتاب  مش تتقطع خليكى محتفظة بيها 


داليا/ كدة أتوجع أكتر 


وائل/ فى كل مرة تفتحى الكتاب وتشوفى الجزء دة تقوى بيه،،،،،،


 تمسكك بربنا نجدك  واحدة واحدة الصفحة تعتبر عادية مش تأثر فيكى،،،


 أحمدى ربنا  حملك من رضا وأنتى فى الشقة المشبوها   حماكى كان ممكن يحصلك بلاوي،،،،،


 فى بنات ضاعت وعايشة جسد بلا روح ،،،،،  أنتى جربتى كذا حياة  ،،،،


لازم دة حلقة أندار فى رقبتك تكونى حريصة مع الناس  و فى نفس الوقت مش تخافى منهم ،،،حكايتك محدش يعرفها متعرفيش نيه إللى قدامك ،أتعاملى فى المجتمع أنك داليا متولى أقصد إللى تكون الدكتورة داليا متولى، ،زوجة البشمهندس وائل وبس وعز دة أكبر مخاوفك لازم تواجهى 


داليا بخوف/لا لا 


سيطر وائل على غيرته فهو شاف فى عينها حين فاقت من البنج حبها لعز وتمسكها بيه حاول يكون طبيعى ولا يجعل هذا الشعور يعكر صفو حياتهم فليس عليها ملامه كانت غير مقيدة بأسمه وقتها ،فقال:- لازم تواجهى  عز ومنعم  بس مش دلوقتى لما أتأكد أن الدكتورة داليا قويه من جوا ،، دلوقتى بنتى حبيبتى ضعيفة من جوا وجواها صراع حقها  ونهاية الصراع دة بأذن الله تتولد الدكتورة داليا من جديد  فاهمة كلام بابا يا قلب بابا


داليا ترقرقت فى عيونها الدموع/ ياريت بابا كان زيك ياريتك كنت أبويا بجد 


تصنع الزعل وفتح زراعية وقال:- مفيش حضن حلو لبابا حبيبك، ،،أنتظر وأحترم مشاعرها فهى متلخبطة  


وائل/ دراع بابا نمل ها فى حضن ولا لا 


ألقت  داليا نفسها  فى حضنة وبكت ،، حاوطها هو وتنهد كدة خطوة إيجابية  أمسك إيدها  هو منذو قليل ،،،وحضنته هى  بكامل أرادتها  الأن


وائل/ أوعدينى أى حاجة مزعلة داليا من جوا أرميها فى حضنى وتأكدى حضنى دة أمانك يا داليا 


أبتعدت هى ومسحت دموعها وهو لم يعترض فهو حريص حتى يلتأم جرحها النفسى ،،


داليا بلجلجة/ أنا أنا بحلم بعز ومنعم بشوفهم فى صورة كلاب بتجرى ورايا وأنت ضربتهم 


 دق قلب وائل خوفآ على أطفالة فداليا مازالت حامل فى شهرها الأخير / ربنا يستر ،،سيبك من الحلم أتغاص أحلام  يلا ياحلوة دلوقتى دور بابا راح فى دور زوج جعان عايز ياكل 


داليا/ نسيت  حقك عليا ،،،ثانية أجهزة 


وائل بمناغشة/ عارف مراتى خايبة ملهاش فى المطبخ مش مهم بكرا تتعلم جبت غدا وبرد ،تعالى نتغدا برا 


داليا / حرام 


وائل/ حرام إيه يا بت فلوسى حلال 


داليا/ الغذا يتسخن فلوسك فعلا حلال مش تترمى فى الأرض 


وائل بمناغشة/ سخنى يا ستى وأمرى لله خلى بالك الميكرويف خمس دقائق بس 


داليا بلجلجة/ أصبر عليا الحجات دى أول مرة أستعملها 


وائل بطيبة/ خلاص أسخن أنا وأنتى خليكى ملكة كدة أنتى تعبانه أدلعى يومين علشان لما تولدى بالسلامه أطلع عليكى القديم والجديد هههههههه


داليا بحب/ مفتكرش أنت أطيب واحد فى الدنيا 


بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

الدنيا ضحكت لداليا مع أنى كنت ناويه لحاجة تانية علشان خاطركم بس نوجاااااا بضحى🤣🤣

_______________

عز سافر القاهرة حتى لا يعرف أحد ظروف مرضة  وأتحجز  فى مستشفى  خاصة ،،من شدة العصبية من هروب داليا جعل معدته تتأثر وأستأصل جزء من الأمعاء الدقيقة بسبب تليفها وألتصاقها،،،،  ثم رجع الإسكندرية مرة أخرى 


(فى شقة عز )


دق جرس الباب وفتحت لة خادمه وقالت بترحاب/ دكتور منعم نورت أتفضل 


منعم/ عز بيه رجع من السفر 


الخادمه/ بقاله يومين 


منعم/ بلغية عايزه


الخادمه/ تحت أمرك


منعم برغبة/  بتحبى جوزك


الخادمه/ ربنا يطول فى عمره هو أنا ليا غيره 


مط منعم شيفاة بسخريه/ أمممم يعنى بتحبية 


الخادمه/ أيوة


منعم/ سبع البرمبه سيبك فى خدمه البيوت 


الخادمه بحدة / أنا هنا فى بيت محترم والدكتور عز أمان معاة ولو حسيت حاجة مش تمام منه أسيبه فورآ،،، أتفضل ثانية أجبلك قهوتك 


منعم لنفسة/ شكلك صعب بس على مين أدوقك الأول وبعديها أخزنك فى تلاجتى يا جميل

،،،أبتسم بمكر وقال :- بدأت أتأكد عز ملوش فى الحريم أزاى وهو دكتور معقول مش راجل دة عمرة ملمس واحدة🤔🤔🤔 ،،،

_______


أتى له عز ،،

وجلس على الكرسى يداري ألام معدته فقال:- خير جاى لية أنت قطعت علاقتك بيا


منعم بصدمه/ مالك خسيت ليه كدة 


عز/ عادى تغيير 


منعم/  شكلك مكنتش فى مؤتمر كنت فين بالضبط يا عز


عز  بكذب/ مؤتمر وعملت حادث وأنا راجع من المطار فيها حاجة دى 


منعم/ سلامتك يا صاحبى 


عز/ صاحبك !!!! أظن حضرتك  نهيت علاقتنا


منعم بمكر / لحظة شيطان ملناش غير بعض ،المهم لاقيت داليا 


عز بغل/ متجبش سيرتها 


منعم/ والخروف أبو العيال تفتكر يسكت (يقصد وائل)


عز/ أووووف أتصاله أتقطع دة كان هوسنى  مكالمات جايز مات ولا فى نصيبة تخدة أو عاد حسباته من جديد وصرف نظر عن العيال كدة كدة واخد حقى كامل ،،  لو وقعت داليا تحت إيدى لاخليها بهيمة تحمل وتخلف وبس


منعم بخبث ممذوج بسخريه / ما كانت فى إيدك وهربت 


عز بحدة/ منعععععععم


منعم/ خلاص خلاص بقولك البت الخدامه دى عايزها 


عز/ البت ملهاش فى الشمال وبتاعة شغل وبتحب جوزها وخدمانى وأمينه أبعد عنها ياتك القرف


منعم/ المزاج قرف دى لذة تخيل كدة ٠٠٠


عز بمقاطعة / قلة أدب و نجا*سة 

مش عايز وشيل الخدامه من راسك عارفك بعد السرير تلاجة 


منعم/ ههههههه عيبك فاهمني يا صاحبى 


أتت الخادمة وقدمت القهوة  وأمرها عز ترجع المطبخ 


منعم/ أما أنت رخم كانت سلتنى


عز/ ميت مرة أقولك هنا ليا وضع فى العمارة عايز تسليه عندك شقة المدام،،،،، هى كلمتني جابت بنت جديدة  خام عندها ٢٣ سنه نفسها تكون غنية وعايزة فلوس وناس وصلوها بشقة المدام والبت بنت بنوت بجد وبرضو طفشانه من أهلها بمزاجها 


منعم/ شكل الشقة دى مبروكة شغلى كلة منها لأسف داليا فلتت من مشرطى وإيدى يلا مسيرها تقع وأبيع كل حته فيها بأعلى سعر على الدوخة دى


عز/ أوووف المدام مش عايزة تبيع البت ليك  ،، عايزة تسترزق من وراها كلمتنى قولتها معنديش زبون هو وائل كان عايز نفس مواصفات البت وحطيت العينه لداليا ،  


منعم/ أنا عايزها لسة بخيرها وأعضائها سليمة 


عز/ معرفش بقا  


منعم/ تجى معايا النهاردة أخر مرة طلعنا بداليا من الشقة  والمرادى نطلع بدى،،، بس الأول أدخل على عروستى وبعديها ٠٠


عز بمقاطعة/ مفيش فايدة فيك.      نج*س


منعم/ متعة الدنيا يا صاحبى ،دى بنت بنوت حد لاقى ،،بمزاجها مش غصب إللى تسيب بيت أهلها سلعة رخيصة وكلبه لمزاجى أنا وغيرى


عز/ أنا داخل أريح كلامك تعبنى 


تأكد منعم  أن عز دخل غرفته دخل المطبخ وحاول يفرش شباكة على الخادمة لكنها كانت واقفة لة بالمرصاد وحادة التعامل وصارمه فتركها وذهب لشقة المدام ليصتاد ضحية أخرى تركت بيت أهلها بمزاجها بحثآ عن المال بغض النظر عن مصدرة

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

______________

            

           (فى بيت رضا )


الزوجة الأولى تولول / أعمل حاجة يا رضا أنت السبب حكمت أنت وأمك  يتجوز بنت مش عايزها


رضا/ معرفتيش تربى


الزوجة الأولى😭/ أبنك سافر وسبلك البلد كلها وهج 


أتبرجل رضا/ سافر فين دة أول فرحتى 


الزوجة الأولى/ صاحبة قال إسكندرية يعيش هناك فى الحلال 


رضا/  عملت إيه حرام كلة شغل 


الزوجة الأولى/ ضيعت الواد قولتلك الواد متغير بعد جوازك من داليا وبعد ما طفشت الواد متجنبنا وجيت أنت وأمك خطبطوله البت وجهزتوا شقة متولى من وراة وهو رافض ،،،،حتى ميعاد فرحة أتفاقتوا عليه ،،  منك لله طلقني يا رضا طلقني 😭😭😭


أم رضا/ أدبها ناقصة رباية دى ،،، من أمتى مرا تطلب الطلاق من المعلم رضا ،، أوعااااا تطلقها كفاية داليا هربت


الزوجة الأولى 😭/ ذنبك يا داليا حقك ظهر داليا مش حرامية أنا سرقت الفلوس وأستغليت هروبها ولما بعدت عن الحارة بلغتك كانت واقفة مع صاحبتها بنت مدرس العربى ،     ربنا عاقبنى أبنى ضاااااااااع


أم رضا بغضب/ يا بنت ال****** سرقتى فلوس النصبة 


الزوجة الأولى 😭/ أوعى إيدك يا وليه من عليا أضربى أبنك مش أناااااااا هو سرقك الأول 


أم رضا بصدمه/ بتسرق أمك يا رضااااااااااا دة أنت إللى حيلتى دة أنا شاركت وداريت على جريمتك مع داليا ،،، تسرقنى،،،يالهووووووووى 


رضا/ أكتمى أسكتى


أم رضا وغضبها عماها/ لاااااااااا،، مش أسكت داليا مش  مراتك أنت نمت معاها فى الحرام يا رضا داليا متولى مكنتش متجوزها عاشت خدامه لمزاجك وخدامه ليا وللبيت 


الزوجة التانية/ يا عرة الرجالة يا ****** دة أنا كتفتها ليك ليلة دخلتك، ،،،وأمك العاقلة دى كتفتها ومراتك الأولى كماااااان ،،،،،، يالهووووووووى عندى أربع بنات يتعمل فيهم كدة ،،،لييييييية عملت كدة بذمتك أنت معلم انت طلعت أبن ********* يتعمل فى بناتك يا رضاااااااااااا ،ودينى ما أنا قاعدة معاك دقيقة وعيالى الخمسة كان ليهم أب ومات يا زباله،،، دة أنا كل ليلة بسمع صوتها تستجار منك وكنت شمتانه فيها علشان أتجوزتها عليا أتارى. 

 بتغت*صبها.   فى الحرام  على أخر أيامك وسخت أسمك وعيالك بعملتك السودة


رضا/ جرى إيه منك ليها خلاص بقيت شيطان،،، أبوكى شغال إيه وأنتى كمان أهلك مين  ،متكنوش بنات وزراء ومش واخد بالى واحدة تربية ناصبة شاى والتانية بنت هجام ،،،،أبو داليا وافق وسلمها ليا  ومعترضش ،،،،،

حاسبوا أبوها مش أنااااااااااا


لطمت الزوجة التانية/ أقول إيه ،،أهو أهو [ ضربت بكفوفها على فمها] خلينى ساكته على سمعة عيالك دول أربع  بنات  و ولد ،،،،، الناس تقول إيه أبوهم   وس*


رضا بجبروت/ خلاااااااص السر أتكشف هى كلمة إللى عايزة تطلق فى ستين ألف داهيه وملهاش عندى عيل ولا حق وأنا متكفل بالتسع عيال وساعتها أتجوز أتنين مرة واحدة غيركم ،، 


نظرت الزوجتين لبعض وكل واحدة دخلت غرفتها وأغلقت بابها على نفسها  كاتمة حزنها فى قلبها تتحمل من أجل تظل بجوار أطفالها، وأولادها 


رضا بصوت عالى / لو سر داليا طلع برا البيت لكون دافن إللى قالت فيكم ومحدش يعرف ليها طريق جره

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________

عزيزى القارئ كدة الحقائق ظهرت وفى ناس أخذت عقابها لكن فى ناس مازالت تبحث عن داليا ،،هل تنعم داليا بحياتها  و زوجها يظل على عهدة معها أم يتخلى عنها بعد ولادتها وياخد  أطفاله منها ،، البارت السابق المفروض الأخير وكالعادة مش حبيت النهاية لسة داليا وقصتها فيها أحداث ،،،  لحد هنا قيم القصة من فضلك ،، وإللى رفضها فى الأول مازلت على رأيك منتظرة رأيكم أو نقدكم 


الضَحية 

البارت ال١٩

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

____________

[فى عيادة خاصة ]


الدكتور/ ماشاء الله الأولاد تمام والمدام ممكن تنتظر  للولادة الطبيعية مفيش مشكلة 


داليا نظرت لوائل بخوف 


وائل/ ممكن تولد قيصري حقنه بنج وخلاص دول تؤأم يا دكتور أعتقد الطبيعى صعب


الدكتور/ فعلا ،، بس مع حالة مدام داليا الوضع أمان جدآ 


وائل/ خليها قيصري على بركة الله مش عايزها تحس بوجع 


الدكتور/ بعد الولادة وجع الجرج صعب


وائل بضيق/ تاخد مسكن مش مهم على الأقل أخف من ألم الولادة، ،،،ها يا داليا موافقة تولدى قيصرى 


داليا / إللى حضرتك تعملة 


وائل/ حدد ميعاد العملية يا دكتور 


الدكتور/ ذى متحب 


شد وائل الستارة بعد خروج الدكتور وساعدها فى تعديل ملابسها وأنزلها  برفق من على السرير وهى أرتدت حذائها بسهولة سبب تصميمة  ،،،ثم أسندها وأجلسها على الكرسى ،فداليا حركتها يوم عن يوم صعبة ورجليها وارمه ونفسها عالى ،،،،،وبعد الكشف رجع بيها لسيارته وسهروا سوا فى كافية على كورنيش الاسكندريه يأكلون حلويات  وتسالى لحد منتصف الليل 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________________

داليا/ أولد فى مستشفى إيه


فهم هو دماغها / عيادة خاصة تبع الدكتور إللى متابعه معاة،، حريم أصحابى بيولدوا عندة متخافيش إللى فى دماغك لا


داليا مستغربة كيف قرأ ما بداخلها وخوفها من عز ،،،،،،،فقالت:- أنا خايفة أوووى ممكن تدخل معايا أوضة العمليات من فضلك  


وائل/ قلبى ضعيف ،،مقدرش 


داليا/ علشان خاطرى وعلم العيال خايفة يخدوهم ولا يبدلوهم


وائل/ هههههههههههههههههههههه 


داليا/ بتضحك عليا🥺


وائل/  بضحك على كلامك،،،، مش عليكى،،،،، البشمهندس وائل عمرة ميضحك على دودو ،،حاضر يخرجوا من بطنك وأحطهم فى كيس وأقفل عليهم 


داليا بنرفزة/ متعصبنيش


وائل كان قاصد ذلك حتى تهدأ من توترها ،،،فقال:- تعالى ناكل أيس كريم 


داليا/ الجو برد


وائل/ عادى وبعدين أحسن أيس كريم تاكليه فى الشتا 


داليا/ عايزة أفرد ظهرى 


وائل/ حاضر  نرجع البيت وبرضو أفوت وأشترى أيس كريم ناكله فى الطريق


داليا/ مفيش فايدة فى دماغك


غمز لها/ راجل ياقلبى وليا كلمه تقدرى تعترضى


داليا/ هههههه أبدآ


وائل/ ضحكتى أرتحت 


بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

__________

بدأ عز يرجع لحياتة تانى بعد إجراء هذة العملية التى أجرها جهرآ ومازالت مأثرة على بدنه ،،حتى كمية اللبن التى عايش عليها قلت  ويعوض نقص الفيتامينات بجسدة عن طريق العلاج  ،،

______________

وللأسف الفتاة التى تم أستدرجها من شقة المدام ،،وقعت فى الفخ وأصبحت عشيقة منعم   وقد أغرها بالمال حتى تكون تحت أمرة وبعدها مصيرها مثل الباقى وهى تباع قطع 

___________

أتت ولادة داليا ،،وهى منتظرة فى العيادة وزوجها يجرى مكالمة أمام باب العيادة.   نظرها معلق مع فتاه أخرى تبكى تبدو أول مرة تولد بجوارها أمها وأبوها وزوجها وبعض من أفراد عائلتها أما هى وحيدة ،،شعرت بالحزن الشديد  وهى ترى شخص يبدو زوجها يحاوطها يزيل حزنها وهى لا ،    لكن مهلا هى واضعة حاجز بينها وبين زوجها تعلم إذا أزالت هذا الحاجز ستكون أسعد واحدة فى الدنيا فيأتى عز ومنعم وتوفيق وأهمهم أبوها متولى ترجع تنصب الحاجز من جديد لأسف وائل راجل وممكن يغدر بيها ،،

سمعت هى أسمها أتوترت فقالت بخوف :- بشمهندس يا بشمهندس 


،،،ألتف لها وأنهى المكالمة 


داليا/ نادوا على أسمى 


وائل/ يلا متخافيش حقنة بنج وتصحى تلاقى كل حاجة خلصت وعيالك جنبك

داليا بخوف / خايفة 


حاوطها وائل لغرفة الملابس وهو يهديها ويطمنها   ثم أنتظر بالخارج حتى بدلت لها الممرضة ملابسها وجهزتها للعمليات


تولى هو دفع الترولي لغرفة العمليات  ثم تركها عند الباب  ندهت علية ،،،أسرع لها جلست نصف جلسه وحضنتة وقالت ببكاء :- خليك جنبى 


الممرضة بسخرية/ بلاش دلع بابا مدلعك


نظر وائل للممرضة بحدة/ مراتى تدلع براحتها


الممرضة/ أسفة جدآ


داليا لم تنتبه للحوار من خوفها وبكت ورفضت تدخل العمليات ولا تترك حضن وائل كأن طفلة صغيرة متشبته بأبيها  ،،،ولأن وائل شخصية قويه وليه كلمه ويكره حد يكسر كلمته حضر ولادة داليا وظل ماسك إيدها حتى أنتهت وولدت بسلامه وفاقت كمان  وأطمن على أولادة فرحة عارمة بقلبه أصبح أب على عمر ٤٠ عام بغض النظر الطريقة التى أتوا بيها 

_______________


أتى المساء وأستردت داليا وعيها كامل وفرحت بأطفالها  ووائل الذى لم يتركها من كلام الطبيب والتمريض ،،

___________

تعالوا نجرى بالأحداث شويه 

__________


وائل بضيق/ عندى شغل الصبح


داليا/ معلش واحد يسكت التانى يصرخ ،،مش عارفة أعمل إيه


وائل/ خدى واحد وأنا واحد  ويناموا


داليا/ مش عارفة أعمل إيه والكلية أولها كمان يومين 


وائل/ بكرا أجيب دادة 


داليا/ مصاريف عليك


وائل/ فى داهية الفلوس خير ربنا كتير 


داليا بصوت منخفض/ نام هوووش


وائل/ ودة كمان نام ،،


ثم وضعوهم على السرير وتسطحت داليا بجوارهم وقالت :- تصبح على خير 


وائل/ وأنتى من أهل  الخير، ،ثم أغلق الباب برفق وذهب لغرفتة ،،،،،،أيوة منذو زواجهم كل واحد فى أوضة عادى ،،،فى رجال جدعة تلتزم بكلمتها علشان بيراعى إللى قدامه ❤️


بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

___________

أعلانات مستشفى الدكتور عز للنساء والتوليد وكل ما يخص الأنثى تملأ شوارع الإسكندرية  

على أعمدة الأنارة ،على اللوحة الإلكترونية فى الشارع ودعاية ورقية  ،،وائل مخبى عن داليا هذا الموضوع فهى منذو حصل عليها تخرج من البيت للشارع معاة  

الأن فى جامعة وأكيد مواعيدها تتضارب مع مواعيدة ماذا يفعل وقع فى مأزق

_______________


داليا/ إيه الحاجات دى 


وائل/أسكتشات وأدوات مدرسة لو أحتجتى شئ تانى فى الكلية أجبلك


داليا/ أخرى كراسة مش،أسكتش،وقلم أزرق ورصاص،الحاجات دى كنت بشوف منهم مع أصحابى 


رق قلبه لها ولم يبين/ إى حاجة فى الدنيا  نفسك فيها بلغيني تكون عندك أنتى بنتى وحبيبتى 


داليا بتسرع/ ومراتك ثم أتكسفت


دق قلبة / و مراتى  وكل دنيتى هو أنا أطول أتجوز بنوته حلوة 


داليا/ إلهى يجبر بخاطرك


وائل/ مش بجبر بخاطرك ،،إللى حاسه بقوله رغم دة مش طبعى ،،،،يلا يا حلوة أخر اليوم أشترى ليكى كذا طقم للجامعة


داليا/ عندى كتير مش أتلبس


وائل بحزم/ كلمتى تتنفذ داليا عايزك تتنقبى


داليا/ أنا ملتزمة بالحجاب  ومش بحب النقاب 


وائل حاول يقنعها وأخفى عنها السبب الرئيسى وهو أنها صغيرة السن وهى معاة خارج البيت  تتعامل أبنته وليست زوجته  من طرف الناس لأسف فشل فى أقناعها 

___________

 فى مركب وسط المياة يسهر منعم وعز ،،،ومعهم بنات يرقصون على أغانى صاخبه


منعم بطريقتة الغير لائقة لا يمثل لمهنة الطب شئ كان يشرب وإيدة حرة على البنات


أتت بنت تتمايل على عز فقال لها / ورا  ،،، يا بت أبعدى 


منعم/ يا شيخ حرام عليك ترفص النعمه


عز بضيق/ وافقت أجى معاك لو كنت أعرف فى الأرف دة مكنتش جيت هنا


منعم/ خدى كأس 


عز/ مش بشرب 

منعم/ عمرى فى حياتى مشفتك بتأكل ولا بتشرب عايش على اللبن يا نونو ههههههههه


تذكر عز داليا عند ذكر كلمه نونو كانت تقلها لة دائما قبل أعترافه أنه عز


منعم/ سرحت فى إيه


عز / مفيش


منعم/ مطلوب نخاع شوكى 


عز بضيق / بقولك خلاص سبت الشغل دة قرفت منه


منعم/ نععععععم يا عين أمك 


عز بغضب/ منعععععععم 


منعم/ أنت بتقول كلام يعصب، الطريق دة محدش يخرج منه لم نفسك يا عز وأغزى الشيطان ،،،من بعد داليا وهروبها منك وأنت متغير 


تركة عز


منعم/ رايح فين أحنا وسط الماية


عز/أمشى وأبقا رجع المركب وسط الماية تانى 


منعم لنفسة/ لو أعرف مخبى عليا إيه 

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

________


توقفت سيارة وائل أمام كلية الطب أخرج محفظتة وأعطى لداليا ٢٠٠ جنية مصروف


داليا/ أنت جبتلى سندوتشات وعصير مش محتاجة فلوس


وائل/ مصروفك أحتمال معرفش أخدك وأنتى تروحى لوحدك 


داليا بتوتر/ متسبنيش 


وائل/ بقيتى جبانه ،،وكدة غلط أتعاملى عادى ثم أخذ شنطتها ووضع فيهم الفلوس.   يلا علشان مش تتأخرى 


 فتحت داليا باب السيارة وترددت تنزل لكن هو بجوارها جعلها تنزل شاور ليها وأنطق لعملة بعد دخولها الجامعة ،،،أخذت تنظر لها حلم بعيد وتحقق أترك لكم حال واحدة مثلها ،،،،أتت فتاة وقالت:- سنه أولى يا صغنن 


داليا/ أفندم


البنت/ إيه أفندم دى ،،باباكى مز خالص على فكرة 


داليا/ بابايا !!!!!


البنت/ حاجة كدة قيمة ومركز بيشتغل إيه،،،،  أعرفك بنفسى ٠٠


تركتها داليا وتجاهلتها 


أتغاظت الفتاة وتوعدت لها  فهى ظنت داليا غنية من شكل ملابسها  والسيارة التى نزلت منها

____________

قضت داليا يومها الأولى فى الجامعة خايفة من الناس كانت تقول لنفسها، ،كنتى مع أبوكى وجوده ذى عدمه،، مالك معتمدة على وائل لية خدتى على الدلع واحدة زيك الدنيا بهدلتها الجامعة للتعليم فقط أى حاجه تانية لا ،،،،،أخذت تردد جملتها الأخيرة كتييير ٠

____________

وائل طول اليوم مشغول بيها وكانت لم تجيب على أتصاله بسبب فى محاضرة عقلة يصور هربت منه فهى معتادة على ذلك لكنه حاول كتير حتى ردت ،،،ولم يبين لها سبب خوفة ،،، وكان متعصب فى شغلة عكس تعاملة مع داليا ،،،،،،مع آخر محاضرة كان أنطلق من شغلة للجامعة خلصت رنت علية فجأها أنه فى انتظارها أخذت الطريق مسرعة فرحانه ،،وركبت بجوارة ،،،أنطلق هو مسرعآ 


داليا / براحة فى إيه 


توقف هو السيارة حتى هدأ ،،،خلال أنتظارها شاف شباب وشيطانه تدخل ممكن تعجب بحد غيرى فزواجهم مازال على ورق ،،هو كبير وهى صغيرة طبيعى تميل للصغير  


داليا بترقب/ حضرتك قولتلى عندك شغل جيت بدري ليا حضرتك بخير 


وائل أبتسم رغم غضبة / بلاش تقولى حضرتك ،،،  تليفونك أعملية صامت مش مغلق أبعتى رسالة على الواتس أنك بخير 


لاحظت داليا لهفتة و  الخوف عليها فهى أنسانية عطشانه حنان ،،فقالت :- حضرتك أحسن حاجة حصلتلى وهدية من ربنا ليا 


وائل/ هكون أسعد راجل فى الدنيا لو بقيتى مراتى بجد وشيلت الحاجز بتاع حضرتك وتتعاملى زوجتى


داليا بتوتر/ أولادك كانوا فى بطنى 


وائل/ مش فى دماغى جم الدنيا أزاى وأظن أنتى متابعة أخر شهر ونصف عند دكتور وولادة عندة مجبتش سيرة الحقن دى، ،،


داليا بتوتر / أنا مراتك


وائل/ بلاش تلفى ودورى عليا أوعى تفكرى عايز ألمسك غصب لا ،على الأقل خليكى تنامى جنبى أستعملى أوضتى هجرها لية أخلطى حاجتك بحاجتى لو على الأطفال فى دادة معاهم بلاش حضرتك ،،،الزوجه الصالحة وأنتى منهم تحترم زوجها بالأفعال وطريقتها مش شرط ألقاب بينهم، ،هدومك فى البيت براحتك أنا راجل بحترم كلمتى وتأكدى لو فى حضنى مش ألمسك غير لما أحس أنتى عايزة كدة ،،،،ولا أنتى شيفانى راجل عجوز و٠٠


داليا بمقاطعة/ قطع لسانى حضرتك سيد الرجالة ومش عجوز 


شعر وائل براحة / برضو حضرتك هههههه


داليا/ سيبها لظروفها صدقنى رضا مأثر فيا قولتلك كل مرة كانت غصب وضرب وربط وفى الأخر كلة حرام 


وائل/ مش عايز أسمع الكلام دة مستعد ومازالت أجبلك حقك أنتى رفضتى علشان خاطر أبنه الكبير إللى بيعاملك حلو وعياله الكتير 


داليا/السجن مش يضيع إللى راح


وائل/ الشاب دة هرب من أبوة مقلش السبب ليا المهم لجأ أساعدة فى الحلال بينى بينك كنت أرفض كفاية أبن رضا 


داليا/ لالا دة كويس خالص ساعدة


تحكم هو فى غيرته،،،،،وقال بين أسنانه  :- شغلتة فى كافية هو مش معاة شهادة وللأسف مجتهد


داليا/ كتر خيرك 


وائل/ أتعملى معايا بدون حدود داليا لو محتاجة دكتورة نفسية تساعدك موجودة 


داليا/ أروح ليه وحضرتك جنبى صدقنى أقرب وقت هكون زوجتك بجد مش صغيرة أنا عارفة أمتناع الزوجة عن زوجها تتعاقب عند ربنا ،   ،رغم مع رضا من أول يوم لأخر يوم فى بيته نافرة منه قلبى مش عايزة 


وائل/ رضا صفحة من كتاب حياتك أقطعيها


داليا/ حضرتك وانت بتوعينى كأب قولتلى بلاش أحذف حاجة من كتاب حياتى وخليها أخذ منها قوة فى حياتى وواحدة واحدة أبص عليها ومش تأثر فيا شوفت مش عيطت وأتكلمت عادى إزاى 


وائل بفخر/ طبعآ بنتى أشطر بنوته بتسمع كلام باباها 


داليا تجرأت وأمسكت إيدة/ تساعدنى أنقل حاجتى لأوضه زوجى حبيبى أبو أولادى 


تجمد وائل هل يتوهم أم سمع صح هل يحلم أم حقيقة


داليا/ سحبت إيدها وندمت عما قالته لم تجد منه رد فعل


وائل / أنتى بتتكلمى جد ونامى جنبى 


داليا/ مش عايز بلاش


وائل/ دة  أنا هموت 


داليا/ براحة بالعربية ههههههههه سوق براحة براحة هههههههههه

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______________

(نجرى بالأحداث  )

مرت خمس سنين  وداليا متفوفة فى دراستها وأولادها دخلوا حضانه ومرت أزمتها بفضل زوجها الذى تغيرت حياتهم ٣٦٠ درجة  للسعادة 

_________


الضَحية 

البارت ال٢٠

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

__________

(نجرى بالأحداث  )

مرت خمس سنين  وداليا متفوفة فى دراستها وأولادها دخلوا حضانه ومرت أزمتها بفضل زوجها الذى تغيرت حياتهم ٣٦٠ درجة  للسعادة ،،،

_______

وائل/ براحة بلاش جرى بطنك خلى البيبي يجى بالسلامه


داليا/ متأخرة يا قلبى


وائل/ مفيش نزول أشربى اللبن


داليا معترضة/ أبنك مش عايزة مقرفنى فيه


وائل بحدة/ أسمعى الكلام 


داليا بعناد/ لاااااااااا وجريت لباب الشقة 


وائل بحزم/ يا جزمه ،ثم ألتقط كوب اللبن من على سفرة الأفطار وأسرع ليها وأمسكها من معصمها وحاصرها ظهرها للحائط وبجسدة أمامها وقال:- أفتحى بؤك


داليا بعناد/ لااااااا ثم وضعت إيدها على فمها


 حاصرها وائل بجسدة حتى شعرت بكتمة نفس فقالت:- أبعد بقا عيب بطنى أنا حامل 


وائل/ مرتاح كدة الوضع عجبنى تشربى ولا ألزق كمان لو منك أعاند خلينى مبسوط 


داليا / خلاص أشرب 


أبتعد هو حتى تستريح وشربها بأيده اللبن وجفف فمها بكف إيدة ،،أبتسم وحضنها برفق وقال:- وجعتك


داليا بتزمر/ مش مراعى حامل 


وائل بغمزة/ براحتى يا قلبى  بذمتك لو مش بطنك كان الوضع تطور لل٠٠


وضعت داليا إيدها على فمه/ عيب وبعدين العيال يشفونا أبعد بقا


وائل/ أستنى أغير هدومى وأوصلك الجامعة 


داليا/ لا أنت توصل الأولاد الحضانه وأنا أركب تاكسى أصل الدكتور ٠٠٠


وائل بحدة/ دكتور مين دة ،،، كلمك أمتى زعلك روحتى مكتبة 


داليا تفهم ومقدرة غيرته ومش زعلانه منها لأنها تعلم لمصلحتها والحلو إللى بيقدمه ليها تمحو زعلاها من الغيرة،فقالت،،،،براحة بس دكتور فى الجامعة وعندنا سيكشن عملى فى مستشفى والدكتور رخم والله دكتور كبير فى السن صدقنى أنا بحترمك فى غيابك قبل وجودك، ،أنا بحبك أنت ،،،أنت الراجل الوحيد فى الدنيا إللى بعشقة وبحبك أكتر من عيالى الصبيان حتى إللى بطنى طلع ولد وبحبك أنت وبس وربى شاهد ،،خلاص بقا فك وشك ،


وائل بتزمر/  وشى مكرمش وحش مش عجبك


داليا بمناغشة/ قطع لسان إللى يقول على حبيبى كدة غمض عينك كدة


هدأ وائل وكلامها رضا كرامته كراجل ،، وغمض عينه كان ينتظر قبلة 😘 تراضية ،،،أنتبه على أغلاق الباب فتح عينه لم يجدها ،،،،فتح الباب وجدها تجرى على السلم  و تضحك 


وائل بعصبية/ ماااااااشى ضحكتى عليااااااا مسيرك راجعة البيت يا دودو أقصد يا داليا  براحة يا بت بطنك ،،،متبصليش بصى قدامك هتقعى ،، والله فى عقاب على عملتك دى 


رد فعل داليا كاتمه ضحكتها وفرت هاربة فالجيران تعودوا على دوشتهم وجزء من يومهم الصباحى شقة  الدور التانى بتاعة البشمهندس وائل  ،،،


الجار/ فى حاجة يا بشمهندس 


وائل بحدة/ خش جوا يا راجل أنت وأنت مال أهلك واحد ومراته  هى أول مرة ناااااس حشريه ،  ثم أغلق باب شقتة وهدأ وأبتسم ودعى لها يصلح حالها ويحميها فهو عايش معاها شاب من سنها  عارفين إللى قلبة شباب عكس سنه هو عايش كدة وعاجبة حاله

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

💐ظلمتنى الدنيا ويأست منها لكنى عندى ثقة فى ربى وعوضنى بالنهاية بشخص جعل لى الدنيا بساط من ماس💐

________

فى فناء المستشفى التعليمى الحكومى يقف مجموعة من طلبة وطالبات كلية الطب من ضمنهم داليا تدون أهم الملاحظات وراء دكتورهم الشاب ،،،،،رغم كذبت على زوجها وقالت أن الدكتور كبير فى السن ،فهى تعلم مدى غيرته عليها ،،


الدكتور/ دلوقتى خلصنا لف على قسم العظام ،،المطلوب منكم بقا الدكاترة البنات تروح قسم النسا والتوليد حظهم حلو عاملين حفلة لدكتور كبير ومشهور بيتكرم هنا  ومش تنسوا تسجلوا حالات نزيف 

بعد الولادة ،،،الدكاترة الشباب أرجعوا قسم العظام وعايز تكليف حلو منكم عن حالة الطفل إللى مركب شرايح ومسامير 


أتت داليا فهى كانت مشغوله بمكالمة زوجها وسألت البنات:- نروح البيت خلصنا كدة 


أحد الفتيات/ لا أتوزعنا أحنا البنات قسم النساء وفى تكليف نزيف بعد الولادة والشباب رجعوا العظام تانى


داليا/ أعوذ بالله نزيف مرة واحدة أستر عليا يارب 


______________

داليا ليس لها أصحاب بمزاجها مجرد صداقة فقط ،،

أندهشت داليا فى زينه بالقسم ذى الفرح ولما سألت عرفت فى دكتور مشهور يتكرم  دخلت المكان المخصص بالأحتفال  صعقت وتجمدت وتيبست حين رأت صورة بالحجم الكبير الطبيعى لعز ،،ماذا تفعل هم يكرمونه وهى ضحية من ضحاياة  أين زوجها تريد الأرتماء داخل أحضانه فقد أخذت على الدلع   شعرت بشخص  دفعها وأفسح المجال ودخل وهنا بدأت التهانى والكاميرات تلقى علية نعم أنه عز أو عزيز الذى شعرت بلمستة،،،،  واقفة عيونها ترى ودموعها تجرى على خدها لقد تخطت جميع التجارب فى حياتها معدا هو نعم فقد دق قلبها لة على أساس عزيز وليس عز المخادع المجرم الذى أهانها كأنثى ،،،تريد الأنتقام منه وبشدة   كلام زوجها حين يوعيها كأب كان الحامى النفسى لها والدرع الواقى من أنهيارها مسحت دموعها  تنظر لة لقد تغير كثيرآ فهو شاب لماذا يبدو أكبر من زوجها الذى يبلغ من العمر ال٤٥ عام  ،،،لو زوجها دخل مقارنه وطلبوا مين الشاب يكسب  زوجها ،،


عز/ بشكركم جميعآ على أستظافتى  ويسعدني أكون هنا المستشفى دى ليها معزة خاصة عندى دى أول تكليف جالى فيها  وبرتاح فيها نفسيآ عن المستشفى الخاص بتاعتى ،،،،،،،،تعالت التصفيق الحار من الجميع 


عز/ علشان كدة النهاردة عندى مفاجأة أكشف على الحالات لمدة أسبوع هنا كشف مجانى وبنفسى 


تعالت التصفيق مرة ثانية 


أتى صوت يخترق أذن عز رغم التصفيق[تاجر أرحام]


هز عز رأسه بنفى مجرد هلاوس سمعية أقنع نفسة بذلك 

 تنحنح عز وبدأ يتكلم عن تاريخة المشرف وعمل الخير وما قدمه من علم وأضافة لتخصص الحمل والولادة والتقنية الحديثة،،،  فجأة المايك بتاعة فصل وبدأ صوت أخر يعلو فى المكان صوت فتاة مجروحة تتحدث بنبرة ماضى أليم  الصوت يصدر من السماعات الكبيرة ومع صمت الجميع يتشوقون سماع كلمات من ذلك الصوت الذى يكاد قلبة يتوقف من النبض وسرعتة حرفيآ يسمعون صوت أنفاس مترددة لاهثة ،،،


وأخيرا تحدث الصوت وقال:- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  أعتذر أنى قطعت اللحظة الجميلة دى بس أنتم بتكرموا مين الدكتور عز ولا الدكتور عزيز طبعآ متعرفوش لا هما الاسمين لشخص واحد حقير جبان حرامى تاجر أرحام، ،إللى بيتكلم عن الخير والفضيلة دة بيخلط الأنساب،،،،، الأنثى إللى بيمجد فيها مسميها كلبة وبهيمة يستفيد من رحمها إللى ربنا وهبها وكرمها بيه وجعله أمانه فى رقبتها تحافظ علية ومش تدخلة حاجة حرام ،،،،،،الكللللللللب دة محترمش كلام ربنا ولوثة ومصدر رزقة حرام  أنتم بتصقفوا على إيه على واحد يستغل البنات الصغيرة وبنات فتيات الليل فى شغلة الباشا بتاعكم دة يعرف مدام ****** فى شقة ******* وعلشان أسهلها عليكم دى شقة مشبوها وإللى بيساعدة منعم أقصد الدكتور منعم الجراج الكبير الراجل إللى مش أحترم مكانته ولا سنه ولا أحترم سنانه الواقعة ورجلة والقبر ،مش مكسفين من نفسكم تفخموا فى مجرم ينتعش بعمايلكم دى ويزيد فيها ،، عايزين تعرفوا أنا مين أنا ضحية من ضحايا عزيز أو الدكتور عز إللى خدرنى مرتين ومنهم مرة حقنى بطفلين منكرش وش السعد عليا بس دة مجرم أنا مش مزقوقة أشوه صورته المستشفى بتاعتة فيها مكان سرى دور كامل لعملياته المشبوها أسألوة  فين البنات إللى نهش حتة منهم محدش يعرف مكانهم ربنا نجدنى من تحت إيدة البيه عندة شقة فى منطقة ال****** بيحبس فيها البنات لحد متولد كان رابطنى فى سرير مش أتفك غير بوجودة ،،،،بتكرموا إبليس دة مكانه الحبس وياريته بيعمل الأرف دة بموافقة الحالة لا غصب عنها أستغل مهنته وشطارته ضد أرادرة وقدرة الله 


عز واقف كل الدلائل هى داليا فأى فتاة تخلص مهمتها يسلمها لمنعم تباع قطع هى الوحيدة الناجية من تحت إيدة  منديله الورقى داب من عرقة الذى ينهمر من وشة ،،،فقال بصوت عالى بنبرة صوت ثقة مهزوزة داخليآ، ،،،،،للدرجادى شيطان معقول فى ناس تدفع فلوس وتشوه صورة دكتور عظيم ذى، عملت إيه فى دنيتى ،،طيب يا ضحية من ضحايا بتوعى أظهرى نفسك صحيح مفيش كاميرا تليفزيون ومايك إذاعة ،بس فى كاميرا تليفون توصل صوتك مستعد قدام الناس كلها أتسجن وأتعاقب لو عملت حاجة ضد مبدأ شغلى  أظهرى وواجهى 


بدأت أصوات الناس تعترض والجميع مع عز أما الضحية الأساسية أتهمت بالتشهير وتشويه صورة راجل محترم 


داليا بعصبية/ خااااااااااااااااااف الله، ،،فى لحظة يبتليك بمرض يحتار فية الطب ،،خاااااف من عقاب الأخرة غضب ربنا وحش 


كالعادة كلامها يبث الرعب داخل قلبة وأوصاله يعلم أشد العلم أن مرضة النادر عقاب من الله  ومازال فى طريق الشيطان يسير ،،بسبب صاحبة منعم 


عز بثبات عكس ما بداخلة/ شكرآ يا جماعة جبتونى أتهزق


داليا/ برئ أعمل نفسك برئ 


عز بمكر / لو صادقة بجد أظهرى قولى أسمك عارف إللى زيك جبان 


داليا/ فاكرنى عبيطة وأظهر أنا ضميرك الحى يا عزيز أيوة عزيز الأسم إللى بتكرة عارف لية علشان جاى من العزة والحاجة الغالية إللى أنت مش تعرفهم تلاقيك مجهول النسب وأمك فتاة ليل وجاى الدنيا بنفس الطريقة يا معقد 


لحد هنا عزيزى  القارى أو القارئه تجرد عز من هدوئه ،،،معدته ألمته من العصبية ولخبطت جسدة ،،، قال :- صدقتوها يبقا مليش مكان هنا وقبل رحيله أجتمع حوالين منه الأطباء يحاولوا يراضوه بالكلام 


فى شئ داخل داليا يدفعها تظهر وتفضحة لكن لأسف وائل أتى أمامها  ومنصبه  ظهروها لم تعلم نتيجته إيه  ،،،،،أتخنقت بالبكاء هى صادقة  ألقت المايك فى الأرض وفرت هاربه للخارج ،،لمح عز فتاة تجرى للخارج  ،  فج الناس وجرى وراها متجاهل نداء الأطباء علية أعتقدوا زعل ومشى  


واقفت داليا تلتقط أنفاسها من ضغط الموقف وتدلك بطنها البارزة بوضوح ،،،، ،،وجدت من يشدها بقوة من معصمها بالقوة  ،شهقت داليا وقالت :- ع ع عزيز


تمعن عز فى ملامحها كان يريد التأكد هذة الفتاة داليا ولا لا فهى الوحيدة تعرف أسمه الحقيقى فقال/ داليا متولى 


أبعدت داليا إيده عنها / أبعد إيدك الحقيرة دى عنى 


شاور عز للحارس الشخصى أتى بسيارته ودفعوا داليا معاه بالقوة للسيارته تحمل صراخها وهو حاضنها بتملك أو مكتفها ،

___________________

على الجانب الأخر  وائل يجن تليفونها جرس ولم تجيب  أخر مرة كلمته خلصت التكليف ومنتظرة تكليف فى اى قسم تانى نصف ساعة وتروح الأن مر ساعتين ولا حس ولا خبر  ومن طبعة يواليها بالتليفون وهى خارج المنزل كل ١٠ دقائق 

___________

فى مكان متطرف يبدو طريق صحراوي  


داليا بغضب/ مش تقدر عليا يا عزيز خلاص داليا الصغيرة كبرت 


عز/ أتغيرتى وأحلوتى 


داليا/ رجعنى ما كان ما أخدتنى


عز/ بقيتى جميلة وقويه


داليا/ أنت أنسان ميت شوف شكلك عااااااامل أزااااى عجزت وأنت لسة فى عز شبابك


عز بعتاب/ هربتى منى ليه فضحتنى لية خمس سنين ونصف غايبة عنى 


داليا أنتبهت له / أنت شارب حاجة محسسنى حبيبتك وسابتك 


عز أقترب منها وهى ترجع للوراء/ جايز معرفتش قيمتك غير فى بعدك عندى أنا كنت برتاح معاكى فى الشقة 


داليا/ أحترم نفسك يا جدع أنت 


أمسكها عز من معصمها، عمرى ملمست واحدة أشتهيتك  أنتى مستعد أتجوزك وتاخدى كل حاجة أنا مليش وريث


داليا بقرف أبعدته عنها وقالت بعتاب/ دة أنا وثقت فيك يا عزيز كنت فى وقت شايفاك حاجة كبيرة وأمانى وأنت ضاحك عليا وقالى سواق مش الدكتور عز المجرم


عز / أنا مش مجرم 


داليا بصراخ/ مجررررررررم، أزاى بتحبنى وأنت خدرتنى مرتين بس الحمد الله أنا أتجوزت راجل أرجل واحد فى الدنيا  وائل البشمهندس وائل إللى سرقت وأستبحت رحمى لية طلع وافق على المرة التانية علشان ينقذنى منك


عز بعصبية/ وائل وائل وأنا أقول مش بيسأل على عياله وقتها ليه،،،ثم شدها لحضنه يحاول يحضنها،،،،،،،،،وهى تدفعة  بعيد عنها وتلفظة بأفظع الألفاظ


دفعها على ظهرها على سيارته وهو اعتلالها ويترجها تترك جسدها لة بحجة صادقة بيحبها  وهو أول مرة يلمس أنثى لو وافقت هى


داليا كانت تدافع عن شرف زوجها قبل كيانها وكرامتها كأنثى  وبطنها البارزة عز متجاهل ذلك وكان ضاغط عليها وهى لم تحتمل  تصرخ بشدة  والحارس الشخصى لعز يأمن له المكان حاولت تبعدة شدها فى الأرض فى التراب وأمر الحارس يكتفها لة حتى أستطاع عز التعدى عليها قولآ وفعلآ ونزفت بين إيدة

يتبع

الضَحية 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات



الفصل 21/22/23/24 والاخير من هنا




بداية الروايه من هنا






تعليقات

التنقل السريع
    close