القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الضَحية البارت السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

 رواية الضَحية البارت السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية الضَحية البارت السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



لم يعرف النوم جفون داليا هذة الليلة  من الفرحه المخبأه فى صدرها أخيرآ تخرج للشارع ،،،فمنذو دخولها لهذا المنزل أو السجن كما أطلقت علية لم ترى الشارع عام كامل جارية فى هذا المنزل لزوجها وأهلة وأولادة وإذا أعترضت على شئ تنول عقابها الضرب والسب وحرمانها من الطعام  وأبيها لم يسأل عنها رغم تقطن فى نفس المنطقة،،،،،

________

رضا بكسل/ صاحية بدرى لية 


داليا/ بجهز الفطار 


تمطع رضا / طيب مليتى الصفيحة عايز أستحما


داليا لنفسها/ مش قادر تفتح الحنفية لحد متغير هدومك  تكون أتملت


رضا/ بكلمك يا عسل


داليا/ حاضر أملاها 


رضا/ أما قضيت ليلة أمبارح مع ضرتك عنب العنب مش زيك كأنى واخدك غصب 


داليا/ فعلا متجوزنى غصب 


جذبها من معصمها بقوة/ سمعيني كدة يا عسل بتقولى إيه 


داليا بخوف/ مبقولش حاجة 


تركها هو / بحسب غوووورى جهزى الحمام، ،ثم قال لنفسة ،،هههههه من يوم مدخلتى البيت دة  يا داليا  وعرفت يا رضا تجهيز الحمام ذى بشوات التلفزيون ههههه


داليا بخوف/ حاضر ،،،ثم رحلت 


أتت الزوجة الأولى / صوتك مالى البيت على الصبح لية


تأفأف رضا/ ياساتر  ،،مش فايقلك


الزوجة الأولى / تستحما


رضا/ عندك مانع


الزوجة الأولى/ معنديش مش عادتك إلا لو ٠٠


رضا بسعادة/ أيوة حصل ضرتك عدلة مزاجى 


الزوجة الأولى بغل/ داليا


رضا/ دى بومه كأنى

  بغت*صبها، ،،،،،لا التانية ثم تركها 


ترجلت الزوجة الأولى لغرفة الزوجة التانية ،،،طرقت بقوة على بابها وقالت:- أصحى ياختى ،،،فوقى يا نانوسة جهزى فطار عيالك الخمسة مش خدامين أهلك مش فالحة غير فى الوس***،،،،،


نتركهم يتخانوا على رضا 


_________

داليا بيها نشاط غير عادى تريد الساعة التاسعة صباحآ تأتى بأى وضع وبعد إنهاء وجبه الأفطار ذهب الأطفال الكبار وهم خمسة من زوجاتة الأولى لمحل أبيهم الخاص فهو لم يجلب شخص غريب ومعتمد على أولادة كعمال ،،،والخمس أطفال من زوجتة التانية صغار يظلون فى المنزل مع جدتهم وداليا  ،،، و زوجاتة تذهب لنصبة الشاى ملك لأمة وفى الخفاء يبعون أشياء أخرى 

أما الأن الوضع تغير ستكون داليا بالعمل والزوجة الثانية تحل مكانها فى المنزل وتراعي أطفالها الصغار 


ترجلت داليا مع ضرتها الكبيرة أو الأولى  والضرة التانية جلست فى البيت مع عيالها وحماتها مع ذلك تقوم بالواجبات المنزلة كلها ،،،وهذا أزعجها تريد العمل أفضل لها لم تقدر على الأعتراض فحماتها شديدة 


الزوجة الأولى/ أكنسى قدام النصبة ورشى مايه ،،،وأنا أجهز الكوبيات وأغلى الماية


داليا بألية/ نفذت وعينها على الحارة التى تربت فيها ووحشها منزلها الذى يعتبر قصر فخم رغم بساطة أفضل من العيشة البشعة التى تعيشها  ،،


الزوجة الأولى بفرحة و صوت عالى/ صلاةةةةةة النبى أحسن بت يا داليا شهلى معايا عمرها محصلت الزباين كتير لسة الظهر مأذنش صلاةةةة النبى ،،،،،، لولولولوى


داليا/ وسطى اتقطم،،،بطنى وجعتنى  ،،عايزة  أريح شوية


الزوجة الأولى/ جرا إيه يا عين أمك كلة قدام النصبة محدش طلب تروحى  لمحلة أمال أنا أعمل إية وافقة أدام الغلاية وأفردى بوزك أدام الزباين،،، وشهلى شويه 


أخذت داليا الصنية ونفخت ثم رحلت ،،أتغاظت ضرتها/ يا بنت ال******* ثم قالت بمكر :- لو خدت فلوس من الإيراد لنفسى محدش يحس هههههههه،أحم أحم ،نعععععم عنيا يا أسطى ،،،،،بت يا داليا ،،،،عندك أحلى كباية شاى صعيدى  لأسطى  هنا 


داليا بتعب/ حاضر يارب عدى اليوم والليل يجى بسرعة أروح البيت  مش عارفة أرتاح ولا أهرب  ظهرى وبطنى مش قادرة منهم 


أتى رضا بعد العصر وأتسعت عينة/ صاحب  القهوة يزعل مننا خدنا الزباين


الزوجة الأولى بفرحة/ عمرها محصلت الفلوس نازله ذى الرز  ،،كويس أنك جيت هات شاى وسكر كتير مش ملاحقة على الطلبات البت داليا وشها حلو 


رضا/ مش عايز أمى تجى النصبة خليها فى البيت وبلغينى بأراد اليوم  وأنا أقولك تديها كام 


الزوجة بكذب/ كلة طلب شاى بس ،،،،والحساب لحد دلوقتى  ٣٠٠ جنية بس 


رضا / هاتيهم ،،أخذهم ووضعهم فى جيبة 


الزوجة الأولى/ نهارك مدوحس فلوس أمك


رضا/ كبير النصبة فى اليوم  ٢٠٠ جنية ما أنتى فاهمة النصبة دى وراها إية ،،مهمتك النصبة أنتى وداليا إياكى ضرتك فى البيت  ولا أمى تعرف بموضوع الزباين الكتير دول ثم رحل 


الزوجة الأولى  / أخرجت بطمع ال٤٠٠ أخرى  من مقدمة ملابسها العلوية ،،قد أختلستهم وقالت:- أسيب النصبة بعينكم لو كل يوم ٤٠٠جنية وأكتر أشترى دهب ههههههه ثم أخفتهم فى حرف الطرحة ،،،فملابسها وجسدها ممكن تتفتش ويخدوهم منها 

_________

أتى المساء والنصبة أشتغلت لحد الواحدة صباحآ، ،وأغلقوا وفى زبائن لكن لازم يرتاحوا 

حين وصلت داليا للبيت تسطحت فى الصالة على الأرض ونامت نوم عميق لم تتناول وجبة العشاء ولم تبدل ملابسها، ،،


فرحت الأم / ٣٠٠ جنية فى يوم يانهار السعد


تناول رضا قطعة لحم/ أيوة ياما نسرقك مثلا 


الأم/ واد يا رضا حد أشترى صنف النهاردة الفلوس كتير


بلع هو ما بجوفة وقال بصدق / لا ، كلة شاى 


الأم/ مراتك وشها خير


الزوجة الأولى بفرحة/ طول عمرى


الأم نكزتها فى كتفها/ مش أنتى يا بهيمة ،،بقالك سنين بتقفى فيها مفيش حاجة جات ،،،داليا وش السعد حبيبه حماتها دى


الزوجة الأولى  بمكر/ مش داليا بقا ،،لما النحس مشى


الزوجة التانية/ قصدك إيه يا حبيبتى


رضا 😡/ لمى الدور أنتى وهى  خلينى نطفح اللقمة 


الأبن الكبيرة بشفقة / متصحى يا أبويا داليا دى على لقمة الفطار 


الأم/ تلقيها أتغدت


الزوجة الأولى  بصدق/ لا جبت علبة كشرى ومكلتش هى 


الأبن الكبير/ على لقمة الفطار، ،،صحيها يا أبويا تتعب مننا


رضا/ أطفح وأنت ساكت ثم قطم حتة من اللحمة وقال:- لو جعانه كانت أكلت


الأبن الكبير  صعبان علية داليا أووى وفهم الزباين كتير لية ،،لازم يتأكد من شئ غدا 


الزوجة التانية/ داليا أنتى يا بت 


رضا وهو يسلك أسنانة من الطعام/ سبيها نايمة


الزوجة التانية / نعععععععم ومين يشيل الأكل ويعمل الشاى  ليكم،،،، طول اليوم فى طلبات البيت والعيال كفاية عليا كدة 


الأم/ العيال عيالك والبيت ملزوم منك وداليا بتعمل كدة غير طلباتى وساكتة ،،محدش يصحيها سبوها نايمة دى بتجيب فلوس كتير قلب حماتها دى


 نظرت الزوجة التانية للزوجة الأولى/ خلى عندك دم وساعدينى 


الزوجة الأولى بخبث/ حماتى حبيبتى  أمرت عليا النصبة وأنتى شغل البيت ،،،تصبحى على خير داخلة أنام ورايا شغل يلا شيلى أنتى  الأكل يا حبيبتى 


الأم/ وأنا كمان نعسانة اللحمة طلسمت على نفوخى وشويه الفته فى الجون 


رضا بأمر لعيالة / كلة ينام ،،أنسحب الجميع وظل  الرضيع صاحب الثلاث شهور


الزوجة التانية بضيق / كلة نام ومين يشيل الأكل


رضا بغمزة/ مفيش شاى ريحتك وكله نام ،،،  أنوم الواد وأنتى شيلى الأكل وتعالى أوضتك


فهمت هى ماذا يريد/ هات الواد وحل عن نفوخى أمك مطلعة عينى طول اليوم كأنى خدامه عندها، ،    هوووش ولا كلمة عندك أثنين غيرى  على زمتك يا سبع  ،،،ثم دخلت غرفتها وأغلقت بابها بقوة ،   تاركة خلفها  بقايا طعام العشاء كما هو ،، ترجل رضا لغرفة زوجتة الأولى وحاول يناغشها 


فقالت/ أبعد عايزة أنام 


رضا بمكر/ وحشتينى دة أنتى فى قلبى وأول لمسه 


هى/ لا يا شيخ بأمارة متجوز مرتين عليا،،،،،طول اليوم واقفة على رجلى فى الشارع وبخار الغلايه سلخنى والشمس بهدلتنى،،،  ،بعينك  تطول حاجة منى الليلة يا رضا ،،،،عندك اتنين غيرى أوعا الجو حر ثم زقتة ونامت ،،


  خرج هو  للصالة فقد تم طردة من طرف زوجاته الاثنين ،،،، وجد داليا نايمة فى ثبات عميق كل الأحداث التى حدثت لم تشعر بيها من التعب ،، جثى فى الأرض يفوقها،،فاقت وقالت/ عايز إيه 


رضا/ دودو أنتى فى قلبى يا عسل نايمة فى الأرض ياحرام تعالى معايا الأوضة 


داليا بنعاس/ سبنى أنام  أعمل معروف 


رضا/ لا فوقى مش قادر متجوز تلاثة وتعبان ريحينى ،،


داليا بنعاس/ مش قادرة أقف


رضا/ مش أقدر أشيلك، ،أسندى عليا ،،،ثم دخلوا الغرفة وأخذ منها ما يريده غصب عنها مثل كل مرة والبيت بيسمع بيهم حتى أولادة الكبار صوت أعتراض داليا واصلهم كأنها تجلد من أبيهم ،، ولم يتكلمون ،،، وهناك شخص يشفق على تلك الفتاة التى تزوجها أبوة وعايشة معاهم فى جحيم  نعم أنه هو الأبن الكبير ، 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________

مر شهر وحالة داليا  الجسدية ضعف فوق   ضعف ونحيفة بعد  م كانت متناسقة الجسم ،،،،كانت تلاحظ شئ غريب يأتى شباب ورجال تعرفهم فى الحارة أو أغراب يتحدثون مع ضرتها وهى تعطى ليهم شئ ثم تأخذ المال ويرحلوا حاولت تسأل ما هذا يكون الرد غير مُقنع  لها 


الزوجة الأولى/ رشى ماية يهبط الحر دة ياتك نيله ،أنتى يا زفته 


داليا بأنتباة/ رشيت الصبح أووووف 


الزوجة  الأولى/ يا بنت الجو نار والدبان مدايق الزباين أنجزى وتعالى خدى القهوة تكون خلصت وديها للمعصرة معلمها عايزك بالأسم مصدقنا أتعملنا معاه إيدة فرطة


داليا شهقت/ لامؤاخدة يا أنسة مخدتش بالى حقك عليا يا أبله


الفتاة/ ولا يهمك عادى الجو حر تنشف المهم ماية نظيفة 


داليا/ أيوة 


الفتاة/ شبه واحدة أعرفها أنتى من الحارة هنا


داليا/ أيوة بنت الحاج متولى ساكن فى بيت الحاج حسين الله يرحمة 


الفتاة / أسمك إيه بشبه عليكى


داليا/ داليا


الفتاة بصدمة/ داليا متولى وترتيبك  الرابعة فى  الثانوية العامه، علمى علوم فى مدرسة &&&&&


داليا بحسرة/ تعرفينى 


كادت تحتضنها  الفتاة ثم أبتعدت بأحراج وقالت:- سورى هدومك تبهدلنى وأنا رايحة الجامعة،،،  ،أحم أحم كنت فين كل دة وإيه يخليكى تشتغلي مع الأشكال دول وخسيتى أووى ها قدمتى فى كلية الطب ولا دخلتى كلية تانية 


داليا بخزى فقد تذكرت الفتاة التى كانوا فى يوم أخوات وليس أصحاب / أتجوزت 


الفتاة بفرحة/ مبروك كدة تتجوزي من غير متقولي أنا كمان أنخطبت لأبن عمى فى الحارة إللى ورانا مدرس قد الدنيا  ،   ها دخلتى كلية إية أنا دخلت هندسة أكيد دخلتى طب مجموعك أكبر منى ساكتة لية  ،،


سلفتها/ بترغى مع مين يا بتتتتتت عندك شغل أنجزى


الفتاة/ يا ساتر يا رب ربنا يتوب علينا من الحارة دى أزاى تسمحيلها تقولك كدة  دى بلطجية وجوزك سايبك فى الشارع كدة من هو أعرفة  ،،بيشتغل إيه 


تلجلجت داليا/ هو هو 


الفتاة/ ها مين 


داليا / المعلم رضا 


سكتت  الفتاة شوية ثم شهقت / البلطجى المتجوز أثنين  لية عملتى فى نفسك كدة شايفة شكلك ياخسارة يا داليا عن أذنك متزعليش منى  بابا يبهدلنى ،،،  وخطيبى يزعل لو وقفت معاكى أنتى مرات رضا نسخة من عيلتة سلام 

 

ترقرقت  الدموع على أخر جملة من صديقتها وأخذت ترددها بصوت منخفض/ نسخة من عيلتة أنا بلطجية ،،رفضت تحضنى هدومى تبهدلها،،،،،، ألقت جردل صفيح من إيدها بقوة فى الأرض وأصدر صوت قوى 


أتت لها ضرتها/ أتجننتى ولا إيه ترشى ماية مش تبحرى الشارع  الزباين تقعد أزاى كدة 


داليا بضعف/ مكانى مش هنا


ضرتها/ هاااااا،مش سامعة


داليا بصراخ/ مكااااااانى مش هنااااااااااا 


ضرتها بصوتها الغليظ/ أمال فين فى الهيلتون يا بنت متولى 


داليا/ كلية الطب دكتورة محترمة  الناس تحترمني مش تقرف منى 


ضرتها بسخرية/ لاااااا ،،،شكل الشمس لحست نفوخك ولا بنت المدرس إللى كنتى واقفة معاها غسلت دماغك 


داليا بندم وحسرة/ دى صاحبتى هتكون مهندسة وأنا المفروض أكون دكتورةةةةةة  ورقى فى كليه الطب


ضرتها/ أكتمى الزباين تتفرج علينا كملى شغلك ولا أتصل على حماتك وجوزك يرنوكى علقة وسط الشارع تفوقك ،ثم أعطتها صنية الشاى 


ألقتها داليا فى الأرض ثم زقت ضرتها سقطت فى الأرض على الرصيف وجرحت رأسها  دون قصد ،وطلعت تجرى هى  فى الحارة لكى تخرج منها وتهرب 


صرخت الزوجة الأولى/ يالهووووووووى  يا نصبنى حد ينادي المعلم رضا من المحل الحرامية سرقت الإيراد يالهووووووووى   

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_________

أتى رضا والأبن الكبير 


رضا/ كدابة داليا متسرقش


الأبن الكبير/ مش معقول قولى كلام غير دة يا أما 


الزوجة بعويل مصتنع / طمعت فى الإيراد خطفتة منعتها زقتنى فتحت راسى الناس شاهدة مش مصدق أمك ومصدق مرات أبوك يا نصبتى يا نصبتى فى أبنى


رضا/ أجرى يا واد ألحقها الحارة ملهاش غير مدخل ومخرج واحد هو هو ،،  جرى الأبن الكبير 


الزوجة/ رايح فين دمى أتصفى


رضا بعدم تصديق/ بجد سرقت ولا حصل حاجة تانية ،،،الفلوس قدامها فى الأوضة مش بتمد إيدها 


الزوجة بتوتر/ سرقتنى اةةةةةة يا دماغى ،،،مش مصدق فتشنى 


رضا/ الفلوس كتير 


الزوجة/ أخر مرة عدتها قبل الظهر كانوا ٧٤٠ جنية 


رضا/ يا بنت متولى الحرامى ثم ذهب لأبوها ليفشى غضبة فيه


بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

__________

هل يجد  الابن الاكبر داليا وترجع لجحيمها تانى ؟


موقف الأب من تهمة أبنتة وهو لم يزورها منذو تسليمها لرضا كزوجة لية فى المحل عام كامل لم تكن فى رأسة؟


الضَحية 

البارت السابع

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_________

ذهب رضا بهم فاضح لمنزل متولى لم يجده ،،ترجل للقهوة التى ملجأ لمثل متولى  ضرب الطاولة المعدن برجلة  ،،،أتنثر محتوايات ما عليها على الأرض  


متولى/  إيه الدخله دى 


ألتقطة رضا من مقدمة عبايتة وقال بين أسنانة:- بقا أناااااا المعلم رضا على سن ورمح بنتك تسرقني، ،تضحك عليا وتهرب


أتلجلج متولى/ بببنتى أنااااا 


رضا/ هى فى  غيرها سرقت إيراد النصبة بتاعة أمى وطفشت


متولى😲/ شغلتها فى الشارع 


رضا بكذب /كنت مهنناها  وأمى خدماها ونسوانى الاتنين  ،،، بنتك مدلعها  زهقت من قعده البيت  والراحة ونزلت تشتغل بمزاجها وأخرتها سرقت و هربت،،، أنت إللى قدامى ملزوم تجبها تحت رجلى ،،،،ثم لكمة ورحل 


أجتمع الناس الذين شاهدوا الوضع والجميع أستحقر متولى أنه رمى بنته لواحد مثل رضا 

ولم يساعدة أحد على النهوض من الأرض فقد أعلن رضا للحارة من  فترة زواجة بداليا وكمية السعادة والراحة التى تعيشها  والجميع يعلم أخلاق داليا الرفيعة عكس أخلاق أبوها 


________

أتى الأبن الأكبر الذى أمرة أبية رضا يلحق داليا من الهرب لكنة تمهل فى خطوتة وجلس على الرصيف  يدخن سيجارة فهو لا يريد جلب داليا لجحيم أبية وأسرته  مرة أخرى ،،،تصنع النهجان وقال:- هربت فص ملح وداب 


رضا/ متأكد  يااااااض


الأبن بتوتر/ عيب عليك يا أبوياااا دى مرات أبوك برضو الحراميه دى 


رضا/ غور يااااااض دور فى المناطق جنبنا ملحقتش تبعد 


جرى الأبن ينفذ كلام أبية وفى حقيقة الأمر ،،،ذهب لواحد صاحبة يقعد عندة كام ساعة 

________

بعد هروب داليا نظرت يمين شمال  وجدت نفسها فى الموقف الخاص بالسيارات قفزت لداخل ميكروباص، ، ولسوء حظها أغلق السائق الباب بوجودها كمل العدد وترجل  لمقعدة وأنطلق فى طريقة ،،،،،، كانت هى تلتفت حوالين منها خوفآ من رضا،،،


 السائق متابع حركتها من المراية فقال/ الأجرة يا بشوات 


أنتبهت داليا لهذا فلم تملك المال وذاد توترها فقد بعدت السيارة عن المنطقة وكانت على الطريق الزراعى السريع لم تعلم أين تذهب كانت تعتقد ميكروباص ينقلها لأى منطقة من ضواحي القاهرة  ،،،، ألتفت خلفها وألتقطت أجرة السيارة ثم أعطتها للسائق بحكم جلوسها أول مقعد بجوار الباب ،أسطتالت زراعيها وأعطت للسائق المال ،،،


السائق كأنه يوجة لها الحديث بطريقة غير مباشرة/ كله دفع 


تهالت علية الأجابة بنعم معدا هى ألتزمت الصمت ،،،ناجت ربنا ينقذها من هذا المأزق التى تتعرض له لأول مرة فى حياتها 


 الركاب الأول/ باقى ٢٠٠ ورا يا أسطى 


 الركاب التانى/ وأبعت معاهم باقى ٢٠٠ برضو 


السائق بخبث/ كدة مضبوط معايا مفيش باقى 


الراكب الأول/ عايز الباقى 


بعد جدال قال السائق / فى حد مدفعش الأجرة


لاحظت داليا نظرات الركاب والسائق التى تخترقها فقالت بلجلجة/ مش معايا فلوس ،،،وعند نطقها لهذة الجملة ،،فرمل السائق ونظر ليها وقال بغضب/ شاكك فيكى من الصبح يا حرامية 


داليا/ مش حرامية🥺


السائق/ لبسك ،شكلك أعوذ بالله منك لله ركبت الطريق ناقص أجرة نفر 


أحد الركاب/ خلاص يسطا حسابها عندى أطلع بقا متأخر على مشوارى ،،،الله يعلم بظروفها 


راكب أخر بأعتراض/ خلى فلوسك يا أستاذ ،،،كدة بتشجع إللى زيها على النطاعة، ،أرميها برااااا العربية لتكون تبع عصابة تثبتنا فى الطريق 


داليا / مظلومة 


ترك السائق مكانه ونزل من السيارة وفتح باب السيارة وقال/ أنزلى يا بت من عربيتى يا حرامية 


داليا بتوسل/ أعمل معروف خدنى معاك


السائق/ خدك ربنا وخلصنا منك شكلك عاملة بلوة أنا رايح إسكندرية الطريق طويل وفية كمين ناقصين قرف


داليا/ ثواب لله خدى معاك  بالله عليك


السائق بمقاطعة شدها من معصمها لأرض وأنطلق بسيارتة 


بكت داليا وقامت من الأرض وهى تلطم على وشها وترتجف من الخوف فهى على الطريق السريع ولا تعلم أى مدينة هى الطريق عبارة عن أرض زراعية على مدد الشوف وبينهم طريق سريع رايح وأخر جاى ،  والسيارات تمر بجوارها بسرعة البرق وهى وحيدة نظرت للسماء ودعت ربها بقلبها وقلبها قد قسى على والديها رفعت جلبابها الأسود لحد ركبتها وقفزت فوق قنايه صغيرة للمياة وأخذت تنادى على أى شخص فى الأرض الزراعية لا يوجد، ،ترى بعيد منازل صغيرة للغاية لكنها لم تعرف طريق لها 

بدأت تتجول فى هذة الأرض التى توجد بيها زرعة البرسيم  وبطن قدميها تؤلمها فالأرض غير مستوية وهى ترتدى شبشب بلاستك بصوباع، ،وحين وجدت حمار بعد سيرها لمسافة كبيرة تجدد داخلها الأمل تريد الجرى لكنها تمهلت حتى لا تسقط مرة أخرى وحين وصلت وقربت وجدت منزل من الخوص حين رأها الحمار أصدر صوت فقالت:- متخافش أنا مسكينة وتايهة فين صاحبك خليك جدع معايا  خبطت على الباب الخوص لم تجد رد فتحت الباب برفق وجدت شخص نايم  أقتربت منه بتوجس فهى ندهت علية لم يجيب ،،ترددت هل أصابه شئ  لكنها مستحيل تتركة هذا راجل كبير فى السن ،فقالت بخوف/ عمى الحاج ،،ياعمممممى ،،،،ياااااحاج ،،رجعت للخلف تحمد ربنا وقالت :- حضرتك بخير 


تمطع الراجل / أيوة كنت نايم،،أنتى مين فى الطل دة وجيتى أزاى وتبع مين 


داليا/ أعمل معروف أسقينى عطشانه 


الراجل/ الماية فى القلا( إناء فخار ) هناك أهى 


داليا / تناولتها بشراسة 


أبتسم الراجل وأعتدل فى وقفتة وأعطى لها خبز فلاحى وقطعة جبن أبيض فلاحى وخيار،،،ترددت  داليا  تأخذهم ،،،لكنة أصر هو فأكلتهم  هى من جوعها 


الراجل/ شبعتي يا بنتى 


داليا/ كتر خيرك يا عمى الحاج 


أبتسم الراجل على هذا اللقب/ منين، ،، لهجتك من مصر 


داليا بتوتر/ أيوة 


أعطى ليها كوب الشاى الذى أعدة على راقية نار / هربانة من أهلك  ولا عمله بلوة أنا زى أبوك متخافيش 


داليا / من جوزى ثم حكت لة حكايتها 


الراجل بشفقة/ لاحولة ولا قوة إلا بالله العلي العظيم  ،،،أستغفر الله من كل ذنب عظيم، ،طيب يا بنتى مهما كان على أسمة وملزومة منه


داليا ببكاء/ ربنا يشهد مش موافقة على الجوازة دى وكل مرة يقرب منى برفضه دة كفاية سرق فرحتى وكتفنى هو وحريمه وأمة ربنا ميرضاش بالظلم وأنا أتظلمت جامد 


الراجل بطيبة/ وحدى الله الدنيا لسة بخير عندى زيك بنتين وأبن إي رأيك تجى معايا البيت 


داليا/ دة مش بيتك


الراجل/ لا دى عشة بريح فيها ،،،يلا  الكلام خدنا و المغرب جه يدوب نروح ثم لم أشياءة وصعد على الحمار وأمامة البرسيم وقال :- أركبى ورايا ،،،ترددت داليا 


فقال:- لابسة بنطلون


هزت رأسها بنفهى 

اقترب الراجل بحمارة بقرب من صخرة طينية متحجرة وقال أطلعى على الطوبة دى وأقعدى ورايا كأنك قاعدة على كرسى نفذت هى كلامة وأمسكت بجلبابة بخجل وسار فى طريقة للمنزل وأمرها تغطى وشها بحرف حجابها وطول الطريق يتحدث معها بحكياته الفكاهيه الذى يتميز بيها ،،، وعرفت هى فى بلد أسمها【 قليوب ] ودى قريبه للقاهرة  أعجبت بالبلد أوى ليست زحمة مثل القاهرة وهادية ويوجد بيها محالات ملابس وأكل وغيرها و يبدو أهلها ناس طيبين ثم سار الراجل فى شوارع جانبية وبعد عن المدانية وأصبحت حوالين منها منطقة ريفية ببساطة المنازل والمحلات ،،،،توقف بحمارة أمام منزل شاهق كأنه عمارة نزل وهى كمان وقال :- بيتى يا بنتى أتفضلى 


أتسعت عين داليا ثم لحقت نفسها/ بسم الله ماشاء الله تبارك الله 


أبتسم الراجل/ علشان فلاح معنديش بيت ذى دة ،،، حكايتة طويلة بعد العشاء  أحكيها ليكى مراتى ست طيبة هتحبيها أوووى ثم ربط الحمار أمام المنزل فى عمود إنارة ووضع لة البرسيم ورحب بداليا داخل منزلة


تشعر داليا أن زوجة الراجل غير مرحبه بيها وتكلمها بضيق عكس زوجها وهذا حقها 


الراجل/ العشا جاهز يا حاجة 


الحاجة/ فى الفرن


الراجل/ أصلى المغرب فى الجامع موصكيش على داليا نوليها طقم من بتوع بناتك هتقعد معانا شويه 


الحاجة / تقعد معانا!!!!!!


الراجل/ مضايقة ولا حاجة ولا تكسرى كلمتى يا حاجة 


الحاجة/ ولا عشت ولا كونت يا حاج أتكل على الله ،، تعالى معايا يا بنتى ربنا يستر على ولايانا


لم تفهم داليا مغزى كلمتها لكنها سارت معها لغرفة نوم عصرية ونظيفة للغاية  وفتحت الست الدولاب وأخرجت طقم بيتى كامل وفوطة وقالت:- تقريبآ يناسبك  تعالى معايا الحمام برا 


مر الوقت وخرجت داليا من الحمام بعد أخذ شاور نظيف قريب لحمام بيتها من حيث الراحة  خرجت للست وقالت:- عارفة مش طيقانى فى بيتك و٠٠


الحاجة بمقاطعة/ مهما كانت ظروفك الحاج صاحب البيت مش ينكسر له كلمة أسمك إيه 


داليا/ داليا يا طنط


الست/ أرتاحى لحد مجهز العشاء


داليا/ عنك أنا أجهز لو سمحتى مش بتاعة راحة 


الست بضيق مخفى/ الضيوف يتخدموا خليكى مكانك ثم دخلت المطبخ 


_________

(فى القاهرة)

يعنى إيه دالياااااااا أختفت 


الإبن بكذب/ دورت عليها يا أبويا فى كل حارة جنبنا 


رضا/ ممكن عند أمها ملهاش مكان غيرة أهل أبوها وأمها متبرين منها وهى صغيرة 


الإبن/ أنساها بقا وسيبها


رضا بغضب/ دى مراتى يا ***** شكلى إيه قدام الناس ،،المراااااااا طفشت منى ،،،أجبها بنت ******* ،،،،أخفى من وشى يادتك الهم فيك وفى أمك 


الزوجة الأولى/ مالها أمه يا رضا الله يرحم زمان حفيت ورايا،،،   دلوقتى بقيت هم ،،،،السنيورة  كلت راسك أهو طفشت منظرك قدام الحارة زفت  


الزوجة التانية/ حقة يا ضرتى البت حلوة وصغيرة وواكلة عقلة أهى سرقتك وطفشت يا سيييييد الرجالة خلت رقبتك قد السمسمه 


تعصب هو بغضب وقام بضرب حريمة الاثنين فهذا السلوك معتاد عليه ،،


تدخلت الأم وصرخت فى أبنها وشدتة غرفتها/ مالك متعصب لية لتكون حبتها بجد نهارك مش معدى داليا لو علمت بعملتك السودة تسجنك مفيش أرتباط رسمى بينكم 


رضا/ أكتمى الحيطان ليها ودان


الأم/ أبوها الوس* ،،،، دة لو عرف أنة مضى على ورقة بيضا فاضة  ملهاش قيمة  بدل عقد الجواز وباع بنته ليك من الهوا يكون ذى الأسد 


رضا بسخرية/  مين قالك ورقة بيضة ،،دى ورقة تنازل عن شقته ،،،،،،  مفتكرش  أبوها يفتح بقه،،، كبيره كاس من عند زيكو  ولا شوية فلوس ويسكت ،،البت كانت مخلية البيت نظيف 


الأم بحسرة/ عندك حق مفيش صراصير ونمل  ، شقه متولى أقعد فيها وأسبلك البيت هنا لعيالك 


رضا/ لا كنت ناوى أأجرة وأكسب من وراه


الأم/تصدق  صح ،،،،،أعمل إيه فى سر لية هربت وسرقتنى 


رضا بحيرة/ مش عارف ،بصراحة مش مصدق تسرق،،،،،، الفلوس قدامها فى أوضتها مش بتقرب منها فجأة تسرق الأيراد وتهرب 


الأم بشك/ السر عند مراتك الأولى دى بنت هجام  وإيدها طويله يا رضا أكيد هى  سرقتك 


رضا/ أمااااااا، ،دة أنا أقطع إيدها،،، مفتكرش بتخاف منك 


الأم / نولنى سجارة وأطقس برضو وأسأل الزباين من غير مراتك متحس غريبة داليا لو عايزة تهرب كانت هربت من أول يوم فى الشارع دة أو حتى راحت لبيت أبوها تشقر علية 


رضا/ مليش فية مش فاضى الفترة الجاية وخفى بيع البضاعة فى الناصبة الحكومة عينها مفنجلة


الأم/ ببيع شاى ياعنيا أثبت ببيع برشام ههههههههههه الحدق يطلع متخفش أمك مخبياه فى حتة قدام العين وتتشافش ،،،،داليا دى بطرقتى أعرف هربت لية ،،،وبرضو شاكة فى مراتك، ،


رضا/ يوةةةة أنا ماشى ،،،نظر لغرفة داليا وتحسر 


ثوانى يا جماعة مش حبآ فى داليا لا لمزاجة الخاص 🤭


أتسعت عين أبنه الكبير الذى دايما حزين على داليا وسطهم ،،،وعقله يجن هل كانت مع أبوة بدون زواج، ،،هل أبوة نام معها بدون ورق رسمى لكن داليا غير أى فتاة يعرفها هى محترمة ونظيفة السمعة ،،،،أستحقر أبوة وجدته فى هذة اللحظة ونزل من على السلم حتى لا يراة أحد وكتم على هذا السر والبلوة لكنة أراد البحث عنها حتى يطمن عليها لنفسة فقط فهى ضحية أبوها وأبوة وليس لديها أهل وشاكك فى أمه هى السبب وراء هروبها ،،لكنة لم يملك صورة لها للبحث عنها أخذ يفكر ماذا يفعل 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________

أتى الليل ونامت داليا فى غرفة بمفردها بأمان لم تعلم الأيام ماذا تفعل بيها وتمنت هذا الراجل ذو قلب طيب لا يكون مثل أبيها أو زوج أمها أو زوجها  ،،،وقبل كل ذلك صلت فرض العشاء الذى كانت تصلى فى بيت زوجها تؤديها سرقه فهذا ممنوع ويوبخوها وقتها على فعلتها ،،،

__________

أستيقظت داليا من نومها براحة وضعت على رأسها حجابها وخرجت للصالة/ صباح الخير يا طنط


أبتسمت لها الست عكس طريقتها معها أمس/ صباح النور  


داليا/ عمى الحاج هنا


الحاجة/ بيجيب الفطار  ،،عايزاكى تتعاملي هنا بيتك متزعليش منى أمبارح مش رحبت بيكى غصب عنى  الحاج قالى على ظروفك صعبتى عليا


داليا/ أقسم بالله كل كلمة حق 


الحاجة/ وأمك دى مفهاش رحمة ربنا ينتقم منها وجوزها مفيش فى قلبة رحمة يكمل جميله وتعيشى معاة


لم تتحدث وتحكى داليا على تهجم زوج أمها عليها حتى لا تسقط فى نظرهم فهذا سر يؤلمها وأحتفظت بيه/ كتر خيرة عيشت معاة ٣ شهور ،، ماما هى إللى  طردتنى 


الحاجة بقلب أم فهى معاها أكبر منها/ معايا زيك يا بنتى أفتحلك بيتى أوعى تسرقينى ولا تعملى فينا حاجة 


داليا بتسرع/ مستحيل أعمل كدة ،،ألاقى شغل وأخذ أوضة وأسكن فيها 


الحاجة/ مين يشغلك يا بنتى بظروفك دى معاكى بطاقة 


داليا بأنتباة/ لا 


الحاجة/ معكيش أى إثبات


داليا/ لا بطاقتى وشهادة ميلادى ،،،سكتت فهى تركتهم فى شقة توفيق عندما  هربت منه وتركت هذة الأشياء وتليفونها كمان فقالت:- ضاعوا منى 


الحاجة/ شكلك صغير متجوزة أزاى


داليا/ كمان خمس شهور أكمل ال١٨ سنه 


الحاجة/ هو عندكم فى مصر بيكتبوا الكتاب أقل من كدة 


داليا بأنتباة/ معرفش هو السن القانوني كام 


الحاجة/ المفروض ١٨ سنة قبل كدة عرفى والأهل عارفين والناس ولما تكمل العروسه  السن تكتب رسمى 


داليا بعدم إستعاب/ معرفش أتجوزت ١٧ سنة 


الحاجة/ يبقا عرفى، ،،شوفتى عقد  الجواز ،،والمأذون  


داليا بتوهان/ لا أبويا هو وكيلى ومضى ومحضرتش كل دة ثم حكت طريقة جوازها 


الحاجة بشفقة/ لا حوله ولا قوة إلا بالله العلي العظيم، ،جوازة غصب باطلة  يا بنتى 


داليا/ باطلة دة دة ثم أتكسفت ماذا تقول لها فهو قرب منها كزوج مرات عديدة 


فهمت الحاجة ماذا تخفى/ ربنا ينتقم من إللى كان السبب 


داليا ببكاء/ يعنى أنا متجوزة ولا لا ،،   عملت معصية ولا لا ،،،،جوازى باطل ولا لا 


الحاجة/ يقطعنى يا بنتى ،مقصدش أنكد عليكى ،،،،بطلى عياط وجعتى قلبى 


داليا/ والله متجوزة وأبويا سلمنى لجوزى معرفش حكاية السن دى 


الحاجة/ جايز كاتبة عرفى يمشى برضو لو مكتوب على إيد محامى والمفروض تكونى عارفة كدة 


داليا/ معرفش معرفش، ،،،رضا ميعرفش الحلال ،،،،كلة عيشته حراااااام يارب😭


الحاجة/ ربنا يفك كربك ،، أسمعى أبنى جاى الشهر الجاى بيشتغل فى مصر هو متعلم ويفيدنا 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

____________

أتى الراجل الطيب وحكت لة سبب بكاء داليا ،،،،وضع الفطار على الأرض وأخرج التليفون أبو زراير القديم وقال / هوووش أكلم أبنى يفيدنا


الحاجة / لا أستنا لما يجى ثم نظرت لزوجها فهى تعلم أبنها أكيد يرفض وجود داليا فى البيت ،،،،   

وهنا ذادت حيرة الأب والأم ماذا يقولوا لأولادهم على داليا 

__________

قطع الأبن الذى يدعى جابر  وأخذ أجازة من عملة ورجع قليوب حين علم من أخواته البنات المتجوزات بوجود داليا ،،،،

خاف على والديه منها 

________

حضر الأبن صباحآ لم يتحمل هذا الخبر ومع أول ضوء نهار كان أمام منزل أبيه فتح باب البيت (باب الشارع )ودخل ثم رن جرس باب الشقة 

فتح لة أبوة فكان يقرأ ورده من القرآن الكريم وأحتضنه بشدة 


فقال بلهفة/ وحشتنى يا بنى أمك تفرح بيك أحلى مفاجأة والله 


جابر/ الله يكرمك يا حاج 


أتت الأم مهللة حين سمعت صوته / حمدالله على سلامتك  جاى بدرى كدة لية سوقت فى الليل حرام عليك لو حاجة صابتك توجع قلبى 


جابر/ ربك يسلم


لاحظ الأب نظرات أبنة بالمنزل فقال بتريث/ أخواتك البنات بلغوك عن الضيفة 


جابر بكذب / لا جيت أطمن عليكم 


الأب/ مش بعادتك تسوق بالليل وتجى الفجر كدة وتقطع شغلك كدبك باين فى عينك يا متر 


الأم بدفاع/ يوةةةة يا حاج سيبوه يرتاح من السفر 


الأب/ أبنك جاى بمشكلة ويكسر كلمتى ها يا متر جاى تشوفنا ولا تطرد الضيفة من هنا


تلجلج جابر ولم يرد 


الأب/ أدخل ريح ساعتين وبعديها فيها كلام تانى متحكمش على حد من ودنك  لا صدق عينك وودنك مع بعض من الشخص نفسة متنساش عندك أخوات بنات الضيفة أصغر من أخواتك وضحية ملهاش حد لجئت ليا أساعدها ولا أطردها وتكون صيدة للذئاب تنهش فيها ،،،

الرَّاحِمونَ يرحَمُهم الرَّحمنُ  تبارَك وتعالى؛ ارحَموا مَن في الأرضِ يرحَمْكم مَن في السَّماءِ.


في هذا الحديثِ يقولُ رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ علَيه وسلَّم: "الرَّاحمون"، أي: الَّذين يَرحَمون مَن في الأرضِ مِن إنسانٍ أو حيوانٍ أو طيرٍ أو غيرِه؛ شَفَقةً ورَحمةً ومُواساةً، "يَرحَمُهم الرَّحمنُ"، برَحمتِه الَّتي وَسِعَت كلَّ شيءٍ، فيَتفضَّل عليهم بعَفوِه وغُفرانِه وبرِّه وإحسانِه، فاللهُ عزَّ وجلَّ متَّصِفٌ بالرَّحمةِ، وهو سُبحانَه الرَّحمنُ الرَّحيمُ، الموصِلُ الرَّحمةِ إلى عِبادِه، وليستْ رَحمتُه سبحانَه كرحمةِ المخلوقِ؛ فإنَّه عزَّ وجلَّ ليس كمِثلِه شيءٌ. 


 ... ثمَّ أمَرنا النَّبيُّ صلَّى اللهُ علَيه وسلَّم بالرَّحمةِ، فقال: "ارحَموا مَن في الأرضِ"، أي: جميعَ مَن في الأرضِ مِن أنواعِ الخَلْقِ، "يَرحَمْكم مَن في السَّماءِ"، أي: مَن عَلَى السَّماءِ، وهو اللهُ تعالى العليُّ بذاتِه، المستوِي على العرشِ فوقَ سَمَواتِه. ...

يابنى الرحمة متعرفش فقير ولا غنى ولا مستويات المهم ترأف بحالة غيرك 


البنت فى كرب أزاى بتصلى وعارف ربنا وجاى الشيطان سيقك أسمع منى حكاية البنت وأوعدنى متقلش لاخواتك البنات عن حرف تعال الشقة إللى فوق مش عايزها تسمع حرف البت أصغر من أخواتك مكملتش ١٨ سنه،، دة دينا الرقفة واللين والوقوف جنب المحتاج والمسكين 

هز جابر رأسة بطاعة لأبية


___________

يا ترى جابر  يوافق على وجود داليا أم التعليم الذى تعلمه يدخل ويصر على مبدأة 


الضَحية 

البارت الثامن

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________

سمع جابر حكاية داليا لكنه لم يُخدع مثل أبوة فهو محامى وحالات النصب من اختصاصة لكنة لم يعترض كيف يكسر كلمة لوالدة أقنعة أنة مؤيد كلامة ،،وبداخله يود التأكد من كل حرف ،،،

_______

أتى الظهر  وتجمع بنات الراجل الطيب فرحآ بقدوم أخيهم وداليا تعمل بحب فى المطبخ وتساعد الست الكبيرة لكنها متجنبة البنات التى لم يحبوها وخايفة من نظَرات جابر المغلولة وأهلت نفسها تطرد من هذا البيت ،،،


الأب/ مش أصلى فى المسجد، ، يلا يا بنات إللى تنفع تدى ربها حقة تتوضآ


جابر/ جايز حد من البنات مغصوب على الصلاة ثم نظر لداليا 


فهم الأب كلام أبنه / لا حوله ولا قوة إلا بالله العلي العظيم ،،عايز تصلى فى الجامع أتكل على الله 


البنات رفضوا يصلوا بحجة لديهم ظروف   ،،،،لكن حقيقة الأمر لا يردون الوقوف بجوار داليا فى صف واحد فكذبوا ،  


أقام الأب الصلاه وكان الإمام وخلفة أبنه جابر،،، وفى الصف الأخير الأم وداليا  

_________

أنتهت الصلاة ،،والبنات يغلون من داليا ،،  


وضعوا الطعام كانت داليا تأكل وشها فى طبقها من عيون أولاد الراجل المسلطه عليها 


الأب/ خدى منابك يا داليا 


داليا/ حضرتك أديتنى لحمة


الأب بحنان/ خدى حتة الفرخة دى منى 


داليا/ كتير يا عمى الحاج


الأب/ نوليها يا حاجة مش طايل


داليا/ شكرآ


الأب/ بألف هنا 


حاولت البنات يرمون كلام على داليا لكن الأب كان واقف ليهم بالمرصاد ،،،شعرت داليا بتقلصات ب بطنها  تحملت على نفسها 

انتهت وجبة الغداء الصعبة وساعدت داليا فى لم السفرة منعتها البنات بحجة أنتى ضيفة كانوا يقصدوا هذا حتى تغادر 

_________

فى المساء ذهبت البنات لمنازلهم بأولادهم ثم أقترح الأب سهرايه حلوة على السطح الذى يعد فى الدور الخامس 


جريت داليا وألتقطت زجاجة الماية المثلجة وطبق الفاكهة عن الست الكبيرة ،،،وصعدوا للسطح 

تعالوا نوصف المكان 

واسع ونظيف وبية حوض وحنفية وغرفة من الطوب بيها أشياء سوف نعرف ماهى الأن ،،


كنس الأب السطح من التراب ألتقطت داليا منه المقشه رغم تعب بطنها وكنست هى 

ثم فتحت الغرفة التى قال لها عليها الراجل الكبير أو الأب وجلبت حصيرة كبيرة وفردتها على الأرض ،،وأحضرت مخدات يجلسون عليها 


بدأ الأب يحضر قصعه وبعض الخشب و عمل رقيه نار🔥  


 أتجهت  الحاجة لغسل  صنية الشاى والكوبيات والبراد فى الحوض ،،ذهبت ليها داليا وفعلت هذا بدلآ عنها ،،ثم أعطتها للحاج الذى جهز براد الشاى ووضعة على رقية النار 


الحاج/ أكلتى قبل كدة بصل مشوى


داليا/ باكلة فى الشوربه مسلوق 


الحاج/ أدخلى فى الأوضة وهاتى من الشيكارة كام بصلة كبار حلوين وتعالى ،،،،،وبدأ هو يشويهم على النار جنب براد الشاى


كل هذا وجابر متابع داليا ومعاملة والديه ليها فهى قليله الكلام هل هذا طبعها أم خداع ،


الأب/ قشرى البصلة ودوقى


داليا/ امممم تسلم إيدك يا عمى 


الأم/ الحاج أحسن واحد يشوى بصل و درة هههههههه


الأب/ نفسك فى الدرة مش عندى بكرة بأذن المولى أشوف حد زرعة وأجبلك يا أم جابر 


الأم/ تعيش يا حاج


الأب/ خد يا متر بصلة ولا كبرت عليها


جابر/ من إيدك حلوة يا حاج 


أعطى الأب  الشاى لزوجتة وجابر فداليا لا تحب هذا النوع من  الشاى، ،،وجابر لم يعلق يعتقد أبوة نساها 


الأب/ أحكيلك بقا البيت دة حكايتة إيه


جابر/ وأيه لازمته الكلام 


الأم/ محدش غريب 


الأب جلس براحة أكثر وسند مرفقة على المخدة  ونظر أمامه وقال/ على رأيك يا حاجة ،،،أسمعى يا داليا يا بنتى 


جابر بضيق / عن أذنكم نازل أريح شوية 


الأب بحدة/ أقعد معانا الشقق حر ،،تنفس جابر بضيق وهو ينظر لداليا بغيظ مين هى لتسمع حكاوي أبوة ،،،،،فقال الأب:- الست إللى قدامك دى شافت معايا كتير وصبرت أتجوزتها فى أوضة فى بيت عيلة عارفة يعنى إيه وهنا فى الفلاحين ،،،، هزت داليا رأسها بنفى ،،،،فقال هو:- يعنى ملهاش حاجة فى البيت حتى أوضتها  لو أنا جبتلها ربع كيلو هريسة شوفى ربع كيلو لازم أجيب للبيت كلة يدوق منه الكبير قبل الصغير ،،،مش من حقها تقول تعبانة تصحى من قبل الفجر تجهز مع حريم البيت سليفها وحماتها الأكل مفيش حاجة أسمها لجوزى ولبيتى لا كلة لبيت وعيال ورجالة الدار وست الدار واحدة بس هى حماتها  من ساعة م تفتح عينها لا حد أصغر عيل ينام فى الدار هى صاحية ملهاش كلمة أنا بختصلك ،،،،،،


برا أوضتنا هى غريبة عنى ممنوع الضحكة والهمسة معاها وهى مراتى ،،،،،


جوا الأوضة دى مملكتنا الحياة مكنتش مرتاحة كدة الأكل بمواعيده فاتك الفطار تستنى الغدا فاتك الغدا تستنى العشا مفيش ذى دلوقتى ،،المهم علشان من أوجع راسك بالكلام ،،،،خلفت عيالى التلاتة فى الأوضة وكنت براعى ربنا فى مراتى،،،،


 أمى جات عليها كتيييير أووى مكنتش أقدر أقول لامى أنتى غلط،،، عيب ممنوع ،،،جوا اوضتنا أراضي مراتى وأطيب خاطرها وتنام لاموخذة فى حضنى رايقة وصافية عارفة لية علشان مراتى ملزومة منى تبقا مطحونة طول اليوم فى الدار من كنس وطبيخ وخبيز وتنظيف تحت البهايم وخدمة الدار وأخر الليل عروسه ليا ،، المهم مستحملتش الوضع كنت عايز أعلم عيالى والبيت ممنوع فية العلام مصاريف ملهاش لازمه 


داليا / أنت أبوهم بتصرف عليهم البيت ملوش دعوة 


الراجل/ مفيش حد معاة فلوس غير أبوياااااا 


كلة يشقى ويقبض ويرمى فى حجر أبويا قبل م يدخل أوضتة ، لو عايز أشترى حباية طوفى لحد من عيالى لازم أخد فلوس من أبويا أجيب لعيال الدار كلها ،المهم ،أبويا مات وأمى طبعها اتكسر شوية ومرضت من حزنها على أبويا ،،خدت الجراءة وفصلت عن بيت العيلة إللى ممنوع فية واحدة تغضب وتروح لأهلها راحت تطلق على طول ،،ممنوع تريح وسط النهار فى أوضتها ملهاش راحة، ،، خدت ورثى من أبويا أخواتى أدونى ملاليم عقاب ليا علشان طلبت من الأخر كلوا حقى كان ليا ألفين جنية حقى زمان كأنهم ٢٠٠ ألف جنية عارفة أدونى كام 


داليا/ كام 


الراجل/ ٢٠٠ جنية كان مبلغ برضو بس لواحد عايز يشترى أرض ويبنى ويستقر مش حاجة ،،ربنا كرمني بحتة الأرض دى أشترتها ١٥٠ جنية تخيلى مكان البيت دة ،،وبنيت عشة خوص ذى بتاعة الأرض وعيشت فيها مراتى خلتها جنة واشتغلت أُجرى عند الناس وأنا صاحب ملك فى البلد دى حاجة صعبه  ،،،،الحاجة بقا صبرت و واحدة واحدة عيشنا فى أصعب ظروف وسط الفيران والتعابين والكلاب وفى عز الشتا الماية نازلة علينا  المنطقة كانت بعيدة عن قليوب وفى حتة مقطوعة مش ذى دلوقتى  وكانت هى صابرة ،سنة تجر سنة من حمد ربة على عيشته رضاه ربه ونصفة، ،حماتى هدت بنتها بجوز بط ناكله ،، الحاجة رفضت وربته وكان أول مرة نربى طيور لوحدينا جوز البط دول فاتحة الخير علينا ربنا رزقنا من وراهم بشوية بط  تاجرت فية والحاجة تحوش الفلوس  بنيت العشة فى الأرض الزراعية دى ونقلنا هناك لحد ما بنيت البيت مسلح كان ذى الشقة بتاعة مصر بس فى الأرض ورجعنا تانى للبيت كمية الفرحة متتوصفش كفاية أربع حيطان بتوعك محمية من الشمس والمطر وقطاع الطريق  ربنا كرمني أكتر وبقيت تاجر طيور لمواشى كبير معروف فى قليوب وأمى ماتت وأتورثت فيها وخدت نصيبى فيها  واشتريت الأرض الزراعية برا قليوب على الطريق إللى قبلت فيه،،،، أنا فلاح والفلاح يحب الزراعة والطين،،، علمت عيالى ودخلوا كليات وأتجوزا هنا فى قليوب معدا جابر محامى فى القاهرة ومش متجوز أبنى بقا    ربنا نصفنى فيه وبار بيا أنا وأمة الحمد لله الحال مشى معايا وجهزت البيت دة ووسعتة لحد ١٥٠ متر وعملت لكل واحد من عيالى شقة جاهزة على السكن محدش ضامن الظروف لو الدنيا مالت عليهم والحمد لله أبنى مش ياكل  حق أخواته البنات بعدى


داليا/ ربنا يبارك فى عمر حضرتك ،،،،أنت أب مشرف مش ذى إللى عندى جاحد


الأب/ حرام تغلطى فى أبوكى وأمك أدعلهم بالهداية  ،،المهم فهمتي قصدى كل واحد يتعب فى حياتة والنهاية مع الإيمان وقوة العزيمة يرتاح ،،صعب ترتاح فى شبابك وتتهان فى شيبتك، ،أنما لو خدت من الدنيا الوحش كلة بصحتك فى شبابك ترتاح فى عجزك، ،أن بعد العسر يسر 


داليا / فهمت قصدك يارب فك كربى


الأم/ كفاية كدة يا أبو جابر الناموس بهدلنا ،،يلا يا بنتى ننام أن شاء الله تبات ناااار تصبح رماااد أنتى أحسن من غيرك 


داليا/ فى أصعب منى 


الأب/ كتير ولوحدهم فى الدنيا  يمكن ظروفك جنبهم رحمة 


داليا/ الحمد لله 


الأب/ يلا ننزل ننام 


نزلوا جميعآ لغرفهم وأغلقت داليا الباب ولم تغلقة بالمفتاح أو الترباس لشعورها بالأمان، ،ثم خلعت حجابها وتسطحت على السرير تناجى ربها يفك الكرب شعرت بتقلصات بالمعدة  حاولت تتحمل وسمعت ما زال أحد صاحى تريد الدخول للحمام لتتقئ صعب حد يشيل همها فتحت الشباك الذى يطل على الخلاء وتقيات فى صمت جاهدة على عدم إصدار صوت ثم رمت نفسها على السرير تعبانة وحاله إعياء شديدة وعلى لسانها يارب 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_____________


(فى ظهر اليوم التالى )


الأب/ شوفى داليا مش صحيت ودة مش طبعها


جابر/ أكل ومرعى وقلة صنعة


الأب بحدة/ أسكت 


دخلت الأم وصرخت / ألحقنى يا أبو جابر البت ذى اللمونه وعرقانة وقاطعه النفس 


جرى جابر قبل أبوة وحملها من الأرض للسرير وحاول يفوقها فشل


الأب/ رايح أجيب الصيدلى 


جابر/ وتقوله إيه 


الأب بحدة/ قريبتنا  ولا أسيبها تموت 


بعد وقت قال الصيدلى/ بصراحة مش عارف ضغطها وسكرها واطى ممكن أنيميا أو أو 


الحاج/ أو إيه


الصيدلى/ لو متجوزة تبقا حامل ،، لو بنت تكشف ممكن انيميا أو حادث عرضى مش خطر 


الحاج/ هى متجوزة 


الصيدلى/ للأمانه الطبية لازم تكشف يا  أبو جابر 


جابر/ تعبناك معانا يا دكتور 


الطبيب/ تعبكم راحة يا متر بعد أذنكم 


هرش جابر فى طرف أنفة/ وبعدين متأكد من حكايه جوازها دى عندى قواضى بالكوم فى المكتب إثبات نسب


 تسرب الشيطان لعقل الأب وسكت عن الرد 


نظر جابر لداليا النائمة ولشعرها الأسود الذى يراة لأول مرة جميلة لكنه أنب نفسة كيف نسى يغطى شعرها أمام الطبيب وهى محجبة لكنة تذكر هى زوجة بلطجى وواقفة على نصبة شاى كما قالت،،فأقنع نفسة واحدة مثلها لا تفرق معها تلتزم بالحجاب أم لا 

_________

جابر/ أمى حولى تفوقى البت دى بأى طريقة لازم أكشف عليها جايز حامل ولا غلطت مع حد ولا هربانة من أهلها بحاجة تانية أنا راجل قانون عواطفكم دى القانون ميعرفهاش 


الأم/ كلمنى عدل يا بنى مش فاهمة


جابر/ لو ثبت عملة جريمة وأنتم تسترتوا عليها تتسجنوا  وأثبتوا وقتها  نيتكم خير صعب 


لطمت الأم/ مش عيزاها فى بيتى يا أبو جابر لو ليا خاطر عندك


الأب بتوهان/ أغماء عادى خلاص خلتوها حامل فى الحرام وهربانة وكمان ندخل السجن 


جابر بعصبية/ بلاااااااااااش العاطفة والمثالية الذيادة دى، ،،،تودي فى داهيةةةةةةة


الأب بصدمه/ بتعلى صوتك على أبوك يا جابر بعد م كبرتك وصرفت عليك وبقيت متر قد الدنيا تهين أبوك


جابر بندم/ حقك عليا يا حاج من خوفى عليكم دة شغلى القاضى وقتها  يحكم  بالقانون والشهود والورق ،،،مفيش حكم باللين ولا القلب مفيش عواطف فى شغلنا


الأب/ فى رحمه ربنا ،،عداله السماء ، كرم ربنا هو إللى بيعامل بالنيات 


جابر/ حقك عليك،،، يارب أموت دلوقتى لو لسة زعلان منى


الأب بتسرع/ بعد الشر عنك وعن أمك وأخواتك البنات ،،،،خلاص مش زعلان وتانى مرة لو حسك عالى عليا مش أسامحك تانى 


جابر / مش تتكرر أوعدك 

_______

لسوء الحظ فاقت داليا وسمعت الحديث لا تريد الحمل ،، كانت سبب خلاف بين الراجل الطيب وأبنه هى صادقة بكل كلمة وما أثباتها ،،فتحت باب الغرفة وقالت:- أسفة تعبتكم معايا شكرآ يا عمى الحاج أنا ماشيه وتأكد كل كلمة منى صح لو طلعت حامل بجد جوزى أسمه رضا فى منطقة ******* وعيشت فى بيته أزيد من سنه والناس عارفة هناك كدة وعارفة حكاية أمى وأبويا وعنوان أمى فى منطقة ******** أنا كنت زمانى طالبة جامعية أسمى متسجل وملحقتش أروح ولا يوم عن أذنكم 


صرخت الأم وهنا العاطفة تتحدث فهى لديها مثلها/ رايحة فين السعادى أنتى تعبانة


نظر ليهم الأب بعتاب فقد أتهموا داليا بعرضها وشرفها ،،،،،،  ثم حاوط داليا بحنان أب وأدخلها غرفتها وحاول يهديها 


جابر حفظ العناوين فى ذاكرته وعلى الفور أتصل بالمساعد تبعة فى المكتب فى القاهرة وأعطى لة أسم داليا بالكامل و عنوان أمها وأبوها ويتأكد من صحة جوازها وكلامها ،،،لم يأتى له نوم تلك الليلة 

__________

مر يومين كانت داليا تعبانة لدرجة مش قادرة تنهض من السرير،   وجابر ملازم أبوة كيف يتركة فى هذة البلوة وأخواته البنات تركوا بيوتهم وظلوا معهم غيرانين على أمهم وأبوهم من داليا وخايفين عليهم تأذيهم ،،،


رن جوال جابر برسالة على الواتس فقال بربية/ البت حامل نتيجة التحليل طلعت والمعمل بعتها ،،


البنات نظروا لبعض/ أكيد فى الحرام،،،، أبن حرام يا أبويا ،،،،،،أطردها الفاجرة دى 


الأب بحدة/ أسكتى كل واحدة على بيتها وعيالها البيت دة بيتى داليا فى حمايتى 


أحد البنات/ بتطردنا علشانها لااااااااا أحنا إللى جواااااا وهى إللى برااااااا بتاعة الرجالة دى 


الأب بأنفعال/ أستنوا محدش يدخلها الأوضة البت تعبانة أقفوا عندكم


قطع حديثهم مكالمة الشخص الذى يأتى بمعلومات عن داليا 


الأب/ عالى السماعة خلينا نسمع 


المتحدث/ فعلا فى بنت أسمها كدة رغم سمعه أبوها وظروف معيشتهم محافظة على نفسها وطيبة والمفروض فى أولى جامعة  كلية الطب  أسمها متسجل هناك ،،،وأمها فى نفس عنوان المنطقة 


الأب بلهفة/ متجوزة متجوزة 


المتحدث/ أيوة من واحد أسمه رضا ومتجوز قبليها اتنين والناس أستحقرت أبوها أزاى يجوزها لواحد ذى دة من غير فرح ولا إشهار فجأة أختفت وفجأه ظهرت واقفة على ناصبه شاى وجوزها البلطجى رضا ،،،،وبعد محادثة طويلة عريضة كل كلمة قالتها داليا صح لن تكذب بل هى ضحية ومجنى عليها وليس جانى مطلوب للعدالة 


الأب/ صدقت الراجل تبعك وجاب معلومات ،،،،، البت بريئة ومتجوزة 


جابر/ مكملتش السن 


الأب/ كفايه بقاااااا جايز ذى عندنا عرفى ولما تكمل السن تكتب رسمى لازم تعتذر ليها يا جابر 


أحد البنات/ أخويا ميعتذرش لواحدة من الشارع


الأب/لسة مصممة من الشارع 


الفتاة الآخرى/ كل دة والهانم نايمة لو ميت زمانه صحى من كلامنا وجريت لغرفتها وفتحتها وقالت/ ألحق يا جاااااابر البت سرقتنا وطفشت الحرامية دى 


الضَحية 

البارت التاسع

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________

بعد محادثة طويلة عريضة كل كلمة قالتها داليا صح لم تكذب بل هى ضحية ومجنى عليها وليس جانى مطلوب للعدالة 


الأب/ صدقت الراجل تبعك وجاب معلومات البت بريئة ومتجوزة 


جابر/ مكملتش السن 


الأب/ كفايه بقاااااا جايز ذى عندنا عرفى ولما تكمل السن تكتب رسمى لازم تعتذر ليها يا جابر 


أحد البنات/ أخويا ميعتذرش لواحدة من الشارع


الأب/لسة مصممة من الشارع 


الفتاة الآخرى/ كل دة والهانم نايمة لو ميت زمانه صحى من كلامنا وجريت لغرفتها وفتحتها وقالت/ ألحق يا جاااااابر البت سرقتنا وطفشت الحرامية دى 

_______

أجتمعوا الجميع فى الغرفة 


الأب بحدة/ سرقت إيه الأوضة ذى ماهى مفهاش حاجة تتسرق 


الأم بحزن/ هدومها ذى ماهى حتى إللى كانت عليها سبتها


الأب بأنفعال/ التعليم خرب دماغكم أنا علمتكم أحسن علام وبتباهى بيكم قصاد الخلق جيتوا على بنت غلبانه طلبت الحماية  لو أى واحدة فيكم فى ظروفها كانت عملت ايه ،،،دى عيلة ١٨ سنه يا ناس ومكملتهمش وتعبانة وحامل 

أهى سابت ليكم البيت ومشيت علشان ترتاحوا حتى الهدمه إللى عليها سابتها خرجت بهدومها إللى جات بيها،،،، يبقا سرقت إيه البت قعدت هنا شهرين إيدها مش أتمدت على حاجة حتى الأكل  والحمام تستأذن البت معدنها طيب ،،،،،،  يارب مليش ذنب لو حصلها حاجة بخلى ذنبى منها عيالى السبب فشلت فى تربيتهم نسوا دينهم وغرتهم الدنيا ،،،،،،نظر لزوجته الباكية:" بتعيطى لية صعبانة عليكى أنتى مشيتى ورا كلام عيالك ونطقتيها يا حاجة ياللى عارفة الله وبتصومى وبتصلى وطردتيها  ثم قال بعتاب دة أنا قولتلك أنتى وأبنك على ظروفها خذلتونى قدام ربنا معرفتش أحافظ على الأمانة إللى وعدت ربنا أحافظ عليها طول ما أنا عايش ،،،ثم رحل من أمامهم وهو يقول :-لله الأمر من قبل ومن بعد 


الأم ببكاء/ كل واحدة على بيتها دلوقتى ،،،،أبوكم عندة حق عمرة ميغلط أبدآ ،،،،،،دفاعة عن داليا كانت أمانه وضاعت ،،،،، البت مشفتش منها غير كل خير ،،،مشيت وراكم وظلمتها ودة عقابه عند ربنا كبير ،،يارب أحمى داليا وسامحني 


نظروا البنات لبعض ثم رحلوا بحزن فأبوهم وأمهم زعلانين منهم 


جابر ركب سيارته وخرج يبحث عنها شعر بتأنيب الضمير 

،،لأسف لم يجدها أو بمعنى أصح شافته هى وأختبأت 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_____________

متولى  أبو داليا شايف العذاب ألوان من رضا على أعتقاد عارف طريقها وخفيها عنه

___________

أولاد رشا من زوجها توفيق  تعبوا جامد وأصيبوا بعدوى فطريه ودايخة بيهم على المستشفيات فجأة بدون مقدمات ،،وتوفيق يدعو الله ينجوا أولادة ،،،فهل يستجيب الله لدعائة ؟؟؟

_______

قضت داليا  الليل داخل مدخل عمارة فهى هربت حين سمعت خناقة الراجل الطيب مع أولادة بسببها وسمعت أعتراض الحاجة على وجودها ماذا تنتظر  خرجت من المنزل بدون علمهم ولم تعلم بخبر حملها ولا أنها بريئة أمامهم  وصادقة فقد برائها الله  أمامهم 

،،لم تعلم أن جابر يبحث عنها ليرجعها ويساعدها حين رأته ظنت يسلمها للحكومة عقلها الصغير صور لها هذا ،،،ما يحزنها الأن جربت طعم الحنان والأسرة والأن حرمت منه أبتسمت بسخرية / هربت من توفيق ومش معايا فلوس ونتجتها اتجوزت رضا ،،،،ودلوقتى هربت من بيت الراجل الطيب وبرضو مش معايا فلوس وياترى يحصلى إيه تعبانة أووى معقول حامل نتيجة التحليل مطلعتش يارب لا مش عايزة عيال من رضا مش عايزة أشيل مسؤلية طفل أزاى  

لم يأتي لها نوم خايفة  ،،سمعت أذان الفجر ،،دعت ربها ينقذها جلست على باب المسجد ومدت إيدها تشحت لأول مرة فى حياتها تريد المال حتى تسافر من هنا لم تنطق بحرف  واضعة الطرحة على وشها فقط وتدعو الله بقلبها يرسل لها المال ،،،


كيف يخذلها الله وهى على بابه وواثقة فيه ،،ربنا أحن علينا من أقرب الناس لينا وعلى الفور أرسل لها المال مع بعض من جنودة فى الأرض على هيئة بشر  مع انتهاء الصلاة وإغلاق المسجد أتى لها أمام المسجد وقال:- متخافيش أول مرة أشوفك أنتى هنا من المنطقة 


هزت رأسها بخوف بنفى 


الشيخ / من قليوب 


كذبت هى  وقالت أيوة فخافت يكون مثل الشيخ الذى طردها من المسجد من قبل فى القاهرة واتهامها تسرق صندوق الجامع


الشيخ/ خايفة لية


داليا/ مدخلتش الجامع ومش أسرق صندوق التبرعات محتاجة فلوس وجيت قدام بيت ربنا 


الشيخ/ ومين أتهمك بالسرقة بس  مخبية وشك لية ،،،على العموم خدى دول إللى معايا ولو محتاجة أووى تعالى بكرا بعد الظهر ألملك فلوس من الناس دى أنتى فى حماية ربنا وطلبة مساعدته


داليا/ كتر خيرك 


الشيخ/ أسمك إيه 


داليا/ مش لازم ،وشكرآ على الفلوس بجد محتاجها أووى ربنا يبارك فى حضرتك ويكتر من أمثالك


الشيخ/ اللهم امين،،باين عليكى بنت ناس والزمن غدار ،،، أستنى أقفل المسجد وأجبلك فطار ،،،  

شهقت داليا وجريت حين لمحت سيارة جابر تأتى عليها ،،،أستغرب الشيخ من تصرف هذة الفتاة وأحتار فى أمرها وبسرعة بديهة ندة على جابر الذى أوقف السيارة ونزل يسلم علية وحكى لة الموقف وختم الحديث وقال:' ومرة واحدة قالت متر جابر صرخت وطلعت تجرى 


جابر بلهفة/ أوصف البنت بسرعة


الشيخ/لابسه عباية  وطرحة سمراء نازلة على وشها ،،ملامحها مش باينه


جابر/ طولها  و وزنها


الشيخ/ أقصر منك ، مركزتش فى جسمها الدنيا ليل برضو يا متر ،،باين عليها متعلمة ومؤدبه تعرفها


جابر/ ها لا، تعرف مشيت منين


الشيخ/ من هنا 


جابر/ شكرا يا راجل يا طيب 


أستغرب الشيخ/ أزاى ميعرفهاش،وسار بسيارتة فى طريقها ،، وهى ذكرت أسمة وجريت 

__________

كانت داليا تجرى بأنفاس لاهثة متقطعة و قابضة على المال بيد من حديد تهرب من جابر حتى سمعت صوت قطار يأتى من بعيد لم تجد محطة القطار  قريبة ،،، واقفت تلتقط أنفاسها  وجدت عربية نصف نقل وأشخاص ينقلون من عليها خضار   طازج ،،سألت أحدهم هل يوجد محطة قطار قريبه من هنا ،، فأجابها الشخص أخر السوق طوالي دة أول قطار من القاهرة لأسكندرية مراكز  ويقف فى قليوب 


داليا/ مفيش طريق مختصر 


الشخص/ لا السوق دة أقرب طريق حظك حلو أحنا الفجر والسوق فاضى كمان ساعتين متعرفيش تحطى رجلك من الزحمة، ،اسمعى توكتوك جاى نطى فية يوصلك بسرعة مفيش وقت ١٠ دقائق ويوصل القطر ومش بيقف كتير 


أوقفت داليا التوكتوك وقالت/ المحطة بسرعة


السائق/ ١٥ جنية يا أبلة دى أصتباحة ولا تقولى المشوار صغير بعشرة جنية ومناهدة


داليا بلهفة/ موافقة أمشى بقا 


وصلت هى وأعطت السائق ٢٠ جنية وتحجج  هو مفيش باقى  لمحت القطار يدخل المحطة جريت للقطار  وتجاهلت باقى الفلوس  ،وحين دخلت المحطة ووصلت الرصيف أنطلق القطار بسرعة متوسطة ،،،جريت لم تلحقة ،،ثم توقف القطار  مرة أخرى وكانت أخر عربة   على أخر الرصيف ،، 


ناظر المحطة بصوت عالى / وقفتلك القطر يا بنتى أجرى أركبى بسرعة أخر الرصيف بعد كدة أطلعى بدرى مش كل مرة تلاقى القطر يقفلك دى صدفة 


جريت هى ونفسها لم تشعر بيه وقفزت أخر عربة ،،أطلق ناظر المحطة صفارة ،،أنطلق بعدها القطار فى طريقة ،،،،جلست هى على أقرب كرسى تلتقط أنفاسها وتكح وتهوى وبكت من ألام بطنها وصدرها لم تستطيع تتنفس بسهولة من الجرى  لكن فى النهاية الله معها لن يتركها 

_____________

أتت الساعة الثامنة صباحآ لم ينام الحاج ولا الحاجة حتى  عاد جابر  إليهم وحكى ليهم وشاكك هذة الفتاة التى قال عليها شيخ المسجد ممكن تكون داليا ،،ثم قرر الرجوع للقاهرة فالمنزل حزين ورجع بسيارتة على أعتقاد العمل ينسيه ما حدث 

⚘️ملحوظة المسافة بين قليوب والقاهرة قريبة جدا ⚘️

______ 

كانت تريد النوم لكنها تحاملت على نفسها وفى إيدها المال الذى حصلت علية من أمام المسجد ليس الكثير لكنة يكفى معها مال ،، توقف القطار ولاحظت لا يوجد أحد غيرها فهى أول مرة تسافر وتركب قطار ،،نزلت من القطار لمحطة الإسكندرية التى قرأت لافتتها  حمدت ربها لم يأتى لها الكمسرى فهى لا تملك تذكرة  ،،،لم تعلم أين تذهب سألت عن الحمام  دخلت غسلت   وشها  وشربت وتوضأت   ثم خرجت وسألت عن جامع المحطة ،،ترجلت لة وحين واقفت بين إيد الله تاركت دموعها بحريه   لم تعلم كم من الوقت واقفة بين إيد الله  فهى تصلى من أجل الحمايه وأن ييسر لها أمرها ،،   وحين أنتهت خرجت وجلست فى المحطة  شعرت بتقلصات بيطنها حاولت تلهو عقلها بشئ أخر لا مفر ،،،ثم ترجلت لخارج المحطة ،وهى محنية ومحتضنه بطنها ودموعها تجرى على وجنتيها  ،، أخذت تنظر للناس بعيونها غير قادرة على التحدث ودايخة ،،أتت لها فتاة أسرعت إليها وسندتها وأخرجت من حقيبتها زجاجة مياة وأتى لها شاب يجرى يحمل فى إيدة كرسى بلاستك وعلبة عصير ، كان يجلس على مقهى شعبى أمام المحطة ،تجمع حوالين منها الناس وأنهمرت  عليها الأسئلة ،،،هل تعانى من مرض ما ،، هل صدمتها عربية،،وأسئلة من هذا القبيل 


وحين أرتخت أعصابها حملها الشاب الذى جلب لها كرسى وعصير ووضعها فى سيارته لأقرب مستشفى. 

___________

أتى العصر وبدأت تفوق داليا فتحت عيونها وجدت نفسها على سرير ومعلقة فى إيدها محلول مغذى ،،، ألتزمت الصمت، ،،،أتت ممرضة وأغلقت المحلول  وقالت :- حمدالله على السلامة 

أسمك إيه، ،متخافيش أحنا هنا فى مستشفى وجابك واحد قاعد برا ،،،لم تجد الممرضة رد منها فتركتها ،،، طرق الباب ودخل  شاب وقال:- عامله  إيه


داليا/ بخير 


الشاب/ كنتى تعبانة قدام المحطة وجبتك هنا  عنوانك إيه أوصلك أو أتصل بجوزك 


داليا بخوف / جوزى لية 


هرش الشاب فى ذهنة/ هو حضرتك مش متجوزة 


داليا/ ليه


الشاب/ المستشفى عملتلك أشاعة على بطنك فى جنين عمر شهرين ونصف ،،قال بتوجس حين رأى أتساع حدقه عينها ،،حاول  يكلمها مش عارف يعملها إيه من تيبث جسدها 

فقال بتوجس:- حضرتك أنسه لسة 


داليا/ ح حامل أنا ،،،أيوة متجوزة 


تنفس بهدوء/ أصل حالتك تقول عكس كدة ،،أخرج الفون وقال:- رقم جوزك  أو أهلك إيه 


داليا بخوف ملحوظ/ لية عايز جوزى،،،،أنت تعرفة


الشاب/ لا وضع طبيعى تروحى بيتك ،،ساكته لية 


داليا بأندفاع/ فلوسى ،،فلوسى معاك


الشاب بصدق/ مكنش معاكى حاجة 


داليا بصدمة/ فلوسى


الشاب/ مكنش معاكى شنطة 


داليا / كنت ماسكة فلوسى فى إيدى 


الشاب/ كتير 


داليا/ ٢٨٠ جنية 


الشاب بسخرية/ هى دى فلوس


داليا بحدة/ بالنسبة ليك ،،بالنسبالى طوق نجاه 😭😭


الشاب/ أهدى عارفينى طريق أهلك سكوتك ده معناة هربانه 


نظرت له بعيون عتاب / هو أنا شكلى عامله عاملة وربى متجوزة 


الشاب/ أسف ،،،ساعديني بأى معلومة عنك أكيد مش أفضل جنبك ورايا مصالح


داليا/ هربانة من جوزى  ومليش حد فى الدنيا أعتبرنى من ملجأ 


الشاب/ لو كنتى كدة الملجأ هو أهلك يجبلك حقك دة إللى أعرفة  ،،،،،، ولا ليكى أهل وجزم 


داليا/ التانية 


الشاب/  والعمل 


داليا/ كتر خيرك ،،وشكرآ متعطلش نفسك علشانى


الشاب/ أنا خدتك من قدام المحطة لحد هنا فى رقبتى مستحيل أتخلى عنك معنديش أخوات بنات ومعرفش يعنى إيه أخت بس أكيد راجل مقبلش بنت تتعرض لحاجات وحشة بسببى المستشفى هنا مش لوكاندة  والشارع صعب


داليا/ ليا رب


نفخ الشاب/ أسمك إيه 


داليا/ ملوش لازمة


الشاب/ شكلك عامله بلوة على العموم خلى معاكى الورقة دى كتبت أسمى ونمرتى عليها لو عايزة حاجة كلمينى ،،،،وحين لاحظ ترددها ترك الورقة بجوارها  ومعها ٢٠٠ جنية وقال:- دول إللى معايا ربنا معاكى سلام 


تريد هى أن يظل معها لقد أرتاحت له لكنها فى بلوة أكبر هى حامل من بلطجى الذى أجبرها أبوها أن يتزوجها  عنوه ،،،الأن تحمل حتة من هذا البغيض بداخلها  كيف ستعيش ،،،إذا كان  بمفردها ومطمرمطة فما بالك بنطفة تتشكل وتتبلور بداخلها 


_____

خرج الشاب من الغرفة وهو يتحدث بالفون ويقول :- أيوة يا باشا العربية معايا 


المتحدث/ أنت فين يا أبن ****** متأخر على ميعادى


الشاب بتوتر/ فى عمل خير  بنت أغمى عليها و٠٠


المتحدث بمقاطعة/ أخرس، ،تحكيلي قصة حياتك،، تولع ،،متأخر على الأجتماع ،،تلاقيك علشان مسمسم شاقط واحدة بعربيتى 


الشاب/ أبدآ يا باشا دى عربية أكل عيش ربع ساعة وأكون عندك


المتحدث/ ولا عندى ولا عندك عنوانك فين أبعت حد ياخد العربية ومشفش وشك تانى يا  🐕 محتاج أسافر دلوقتى 


الشاب يتوسل/ محتاج الشغل أمى مريضة ،،مظلوم 


المتحدث بحدة/ عنوانك يا بهييييييييييم


الشاب/ قدام مستشفى ******


ثم أغلق الهاتف ولفت نظره حديث الممرضة التى تتابع حالة الفتاة التى جلبها لهنا 


الدكتور/ متأكدة من كلامك


الممرضة/ أيوه طبعآ ملهاش حد وحامل وشكله جاى حرام والبت رافضة تتكلم مع حد 


الدكتور/ تبقا صيدة خليها هنا متخرجش ليها لازمه ولا أقولك أعملى معاها ذى إللى قبلها 


الممرضة/ عنيا يا دكتور ،،مفيش حاجة كدة ولا كدة 


الدكتور/ وأنتى مروحة فوتى على المستشفى الخاصه بتاعة الدكتور( عز ) تلاقى شيك بأسمك 


الممرضة بفرحة/ يخليك للغلابة يا بية ،،فى شاب جابها أحاول أزحلقة 


الدكتور/ يكون أحسن ثم رحل 


شئ جوه الشاب يقول الحديث يخصة لكنة تجاهل الأمر وعقلة مشغول أمه مريضة وهو طرد من وظيفتة من أجل الخير 


ألتفت الممرضة بعد ما أخفت فرحتها وقالت:- يا أستاذ يا أستااااذ أستنا 


ألتفت لها الشاب/ عايزه إيه


الممرضة/ الحالة بتاعتك تعرفها 


الشاب بنية سليمة / لا وحكى ليها الوضع 


الممرضة بتصنع الخوف/ أخلع من هنا الحكومة جاية وباين عليك أبن حلال مش وش بهدلة 


الشاب/ وأنا مالى 


الممرضة/ جاى بواحدة مجهوله وحامل جايز العيل تبعك 


الشاب بحدة/ خير تعمل شر تلقى أنا ماشى سلام كتر خيرى لحد كدة ،، 


نزل أمام المستشفى ينتظر يسلم السيارة بغل من هذا العمل الخيري الذى فعلة وأتى علية بشر 


أبتسمت الممرضة بخبث ودخلت لداليا/ مسكينه لازم تهربى 


داليا/ لية


الممرضة/ الشاب إللى معاكى بلغ عنك أنك سرقتية 


داليا/ مستحيل، ،باين علية أبن حلال ،محصلش فلوسة أهى 


الممرضة/ أسندى عليا أهربك الحكومة لو جات تتسجنى 


داليا بتسرع/ أروح فين 


الممرضة/ دكتور أبن حلال قرر يساعدك عربيته تحت 


داليا/ يعرفني منين 


الممرضة/ مش وقت كلام


الضَحية 

البارت العاشر 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

______

‏﴿فَاستَجَبنا لَهُ وَنَجَّيناهُ مِنَ الغَمِّ وَكَذلِكَ نُنجِي المُؤمِنينَ﴾♥️


هذا ما سمعتة داليا  من الراديو الصادر من كشك صغير وهى واقفة فى الشارع أمام المستشفى تنتظر الممرضة التى دخلت تبدل ملابسها وتذهب معها لمستشفى خاصة تبع الدكتور الذى أتفق معها عليها ،،،،تنفست ونظرت للسماء وقالت :- 


 ‏ربّ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ،🤍


أتت الممرضة وقالت :- يلا يا صغيرة،،،، أخر الشارع دة نركب تاكسى 


هزت داليا رأسها لها وسارت مستسلمه معها لم تعطى غدر لفتاه مثلها ،،


فى نفس الوقت الشاب الذى وصلها للمستشفى  حدث مشادة كلاميه بينه وبين صاحب العربية وقادها بسرعة  

وأثناء سير الشاب لمح داليا تسير مع نفس الممرضة التى سمعها تتحدث مع شخص ،،شئ جواه جعلة قلق وأن هذة الفتاة المجهولة بالنسبة له والتى كانت سبب فى قطع عيشة فى خطر ،،،هل هذا الشعور بثة الله بداخلة ،،،أم مجرد توقع زائف لكن لم يهتم  فعقله مشغول بشئ أخر


________

داليا/ مسكانى ليه كدة 


الممرضة بغل مخفى/ تعملى عليا شريفة يا بت وإللى فى بطنك من الأخر كدة عايزة الجنين ولا لا 


 سكتت داليا فهى رافضة وجودة يكفيها أبوة من بلطجى وجاى غصب عنها ربنا شاهد ،،


الممرضة/ أممم أبن حرام ملوش ورق ولا أب أقصد غلطة 


داليا بتسرع/ لا لا أنا متجوزة 


الممرضة بلويه بوز/ كلكم فى الأول بتقولوا كدة ،أسمعى إيه رأيك تعيشى فى أوضة فى مستشفى وتحاليل واشاعات وأحلى أكل ورعاية 


داليا بطيبه/ كتير خيرك ياريت  مليش حد ولا مكان 


الممرضة/ كل حاجة فى الدنيا بتمن 


داليا/ يعنى إيه 


الممرضة/ أنتى حامل فى شهرين ونصف والجنين بخير فى ناس مبتخلفش عايزة الطفل لما تولدى ،،،،،مالك متنحة لية ،،، قصاد كدة تطمنى عليه  مع ناس أكابر يعتبروه أبنهم بالضبط وتكونى خلصتي من البلوة والعار ،،،وتطلعتي بقرشين حلوين تعيشى بيهم حياتك ها موافقة 


 عقل داليا صغير ولا تريد الطفل لكن أتى فى بالها حياتها  كيف تتخلص من حته منها فهى أتبهدلت بعد طرد أبوها ليها وتخلى عنها أمها ،،هل تكرر ذلك بطفل ليس ذنبه شئ هل تكرر م فعلة والديها معها تفعلة مع طفلها الجميع يعاملها خاطية وهى عكس ذلك فقالت بثبات/ أزاى أبيع حته منى أفرد الناس دول زهقوا منه رموه فى الشارع مصيره إيه


الممرضة/ نصيبه كدة ،أنتى ملكيش علية سلطة يدوب بطن شالتة بس ومش تشوفيه خالص   تصدقى أنا غلطانة كنت أخدته منك وقتها وقولتلك مات


تحولت داليا لبركان فى قلب الشارع / يا حرامية يا ظلمة دة أنتى ست يرضى حد يأخد حتة منك،،، منك لله يا بعيده


الممرضة برعب/ أكتمى أخرسى أحنا فى الشارع ،،،، فجأة بقيتى شريفة ،،،،، أمال هربانة لية ومش عايزة تقولى حتى أسمك   أغزى الشيطان وأسمعى كلامى أعتبريه مات 


داليا بعويل/ متعرفيش ظروفى مستحيل أكرر إللى أهلى عملوه فيا أعملة مع أبنى أوعى إياااااااكى تلمسينى خااااااافى الله، ،خافى نار جنهم أفرط فية معناة أبن حرام وهو مش كدة أبعدى 


الممرضة/ غبية فاكرة الناس ترحمك الفلوس تعلى قيمتك الشارع وحش


داليا بصراخ/ ربنااااااااا فى صفى ،،ربنا حامينى ،،،،ربنا مع المظلوم وأنا مظلومه


الممرضة/ كلام الشعارات دة ٠٠


داليا بمقاطعة/ أنتى واحدة تحالفتى مع الشيطان وربنا برئ من أمثالك  وكالعادة أخذت داليا الطريق السهل ليها وهو الهروب والجرى،


 أتى الليل بسكونه الساحر وهناك من يجلس على الكورنيش بكامل أرادته للتمتع بالجو والمنظر ليسجل ذكريات جميله، ، وأخر من يجلس شارد بلا مأوى مجبر لذلك  وكل شخص يرمى ما بداخلة للبحر صدق من قال البحر مليان أسرار لو بشر لتحدث بأفظع الحكايات التى ألقت عليه يشيب لها الوجدان ،،


دموع داليا عنوانها كانت معترضة على هذا الحمل وجنينها الذى رأه قلبها قبل عيونها وفى لحظه تمسكت بيه رغم أتت لها فرصة ذهبيه لتخلص منه ،،كانت تحتضن بطنها وتحدثه داخليآ فهى غير قادرة على الأعتناء بيه ولا بنفسها،،،،، لها بدل المنزل ثلاث ،،،،،بيت أبيها وأمها و بيت زوجها لكن كل منهما أستغلاها لا تجد الحماية أفضل منزل هو بيت الراجل الطيب أبو جابر  بقوسنا لكن يكفيه خلاف مع أولادة بسببها دعت له من قلبها على معروفه الصادق معها كانت تريد شكره لكن الظرف أقوى منها ،، لماذا يد الرحمه تمد لها ثم تنزع بقوة أو تكون مخادعة ،،لازم أحترس ،،،لازم أقوى،،لازم أتعلم لم ألقى ما بجوفى وحكايتى للغرباء منعآ من أستغلالى ،،أنا ضحية لكنى سوف أخذ من ضعفى قوه لازم أحافظ على جسدى من الطامعين فية لازم أحافظ على جنينى لحد ربى ما يبت فى أمرة هل ينجا بظروفى أم يقبض روحه سوف أعتبرة أمانه فهو ليس له ذنب لعل وعسى يكون السند لى فى الدنيا يأخذ بيدى للجنه والآخرة يارب كُن معى ،،أرشدنى للصواب 


_______

فى نفس الوقت على مسافة لا بأس بيها يجلس الشاب الذى طرد من عملة حزين لم يجد وظيفة أخرى كيف يدبر المال لحياتة ،هاتف بعض من أصدقائه لإيجاد فرصة عمل بسرعة،،وأتى له أتصال من صديق 


الشاب/ ها لاقيت شغل أى حاجة مش معترض


المتحدث/ فى كارثة المفروض تحمد الرب كتير  


الشاب/ أستر يارب ،،،خير 


المتحدث/ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠


الشاب بصدمة/ يا نهااااااااار أسوووووود


أغلق الهاتف سار يتمشى على الكورنيش هول ما سمعة لم يتوقعة فى يوم 


__________

لأول مرة تفعلها داليا لم تأكل طول اليوم وعلى لقمة الفطار من أمس حين فطرت فى بيت زوجها حتى ال ٢٠٠ جنية التى أعطاها لها الشاب أخذتها الممرضة بحجة تحتفظ بيها أمانه ،،،أنتظرت شابين كانوا بجوارها يتناولون طعام وألقوا علبة البيتزا الفارغة فى سهلة المهملات (أعزكم الله )

أنتظرت بعدوا ثم ترجلت وألتقاطتها ،،فتحتها وجدت الحواف الناشفة وبقايا مخلل  سمت الله وتناولتها وغير مصدقة فعلت ذلك نعم لقد أكلت من بقايا الأخرين ومن القمامه ، لاحظت ذلك سيدة ذو الخمسين عام تأكل ترمس وعلى الفور عبرت الطريق وجلبت لداليا سندوتش برجر وزجاجة مياة 


داليا/ شكرآ أكلت 


السيدة بطيبة/ المال مال الله، ،متشكرنيش أشكرى ربنا هو إللى بعتنى ليكى وخلانى أشوفك،،،،،، شكلك مش بتاعة شارع 


داليا/ الحمد لله على كل حاجة 


السيدة بطيبة/ أرجعى بيتك كمان ساعة الكورنيش مش أمان الدنيا ليل ،،ثم رحلت 


أمسكت داليا السندوتش وشكرت ربنا كتير وتناولته فى نهم شديد 


بدأ هواء الكورنيش الساحر يسطلها وسلطان النوم يداعب جفونها ، وهى تفوق نفسها وقررت تتمشى شوية فهناك نظرات من رجال وشباب ليها غير مريحة وخصوصا بعض من أصحاب السيارات الفاخمة التى تهدآ سرعتها بالقرب منها ،،،،


تعرضت فى هذة الليله لمضيقات لفظية( معاكسات) رغم ليس لهم الحق لفعل هذا، ربك أعلم ظروف داليا أو غيرها  ،،  


توقفت سيارة فخمة ،وصوت أغانى صاخبة يصدر منها  وقال صاحبها/ تعالى أوصلك يا جميل طرقنا واحد مش نختلف 


داليا/ أمشى الله لا يسيئك وسبنى فى حالى 


الشخص/ ٥٠٠ جنية تستهلي يا قمر 


داليا وهى تسير وهو بجانبها بالسيارة/ مش بتاعة الكلام دة يا أستاذ 


الشخص/ وااااو ،، خليهم ١٠٠٠ جنية كلكم فى الأول كدة ،،عارف الدنيا غدارة  وبجرى على كوم لحم ،حافظ كلامكم مش نختلف ،


قطع كلامة نظرة داليا لة الحادة وخلعت شبشبها البلاستكى ورفعته لأعلى وقالت بعشوائيه:- لو راجل أنزلى من عربيتك وأطلب منى إللى عايزه  يا عرة الرجاله وسط الشارع نهاركم أسود هى ناقصة أغضب ربنا


نزل الشخص بغضب لتلك الوقحة التى أهانته كما يعتقد لكنة رجع لعربية بسرعة وأنطلق مسرعآ  


نفخت داليا وقالت :- أشكال وس**،، عقدت حاجبيها شعرت بنفس سخن خلفها  وألتفت لتضربة بشبشبها، ،،  أمسك هو  معصمها قبل لمسة فقالت / أنت 


الشاب/ أنتى ،،،هو أنا موعود بيكى الصبح وبالليل 


تنحنحت هى ورجعت خطوة للخلف بأحراج وألقت شبشبها فى الأرض ولابسته/ لامؤاخدة  فكرتك واحد من إياهم 


الشاب/ الليل وأخرة بقا ،،،

النهار لية ناسة والليل كمان 


داليا بتوجس/ وأنت منهم 


الشاب تنهد/ يا شيخة دة منظر  واحد من إياهم برضو ميغركيش اللبس الحلو وشكلى  دة شغل حتى عربيتى شغل ،،،   نسيت مغمى عليكى مشفتيش عربيتى وقتها


داليا بخوف / عن أذنك


الشاب/ أستنى هنا الساعة ٢ ونصف بالليل رايحة فين ،،يادى النيلة ساكته لية ما كنتى ذى الأسد من شوية لولا واقفت وراكى حميتك طلع جبان وهرب كنت طلعت علية هم اليوم أيوه والله  ملوش نصيب بقا 


داليا بيأس/ روح بيتك وسبنى 


الشاب/ عملتى فيا الصبح حته فصل وبسببك أنقطع عيشى ومن شويه حمدت ربنا حصلت حاجه يمكن ظهورك سبب أنى عايش لحد دلوقتى أنا مدين ليكى بحياتى يا مدام


تريد داليا البُعد عنه فهى قررت الاعتماد على نفسها لكنها ترتاح لهذا الشخص ،  تجاهلت كلامه ومشيت خطوتين بعيدة عنه ،،،نظر هو فى آثرها  وشعر بالقلق عليها فطريقه كلامها محترمة والشارع غير أمان خشى تتعرض لموقف مثل التى تعرضت له من قبل صحيح دافعت عن نفسها لكن لولا وجوده هو  كان ضربها الشخص ضرب مبرح ،،ماذا لو أجتمع عليها كذا شاب و أجبروها على الذهاب معهم ستكون لهم وجبه شهية،،  جلس على مقعد يراقب تحركاتها المتوترة وكانت تلتف وتنظر لة جواها شئ تريد أن  تحتمى فية وشئ أخر متناقض  وهو الهروب حتى لا يفعل  بيها شئ ،،

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

___________

(فى بيت  توفيق)


رشا/ العيال تعبانه العلاج مش محوق، ،،هيموتوا 😭


توفيق بضيق / أعمل إيه صحتهم ذى الفل فجأة كدة يتعبوا ،،،،،  روحى لأخواتك  تساعدك بفلوس خلاص مرتبى مش مكفى 


رشا/ مستحيل أتذل قدام حريم أخواتى 


توفيق/ والحل يا أم كرامه


رشا/ شوف شغلة تانية بعد الظهر وأنا أجرى بالعيال


توفيق/ شكلها كدة أوووف حياتى أتقلبت فجأة 


رشا بحدة/ تلاقى عين أختك الحسودة المطلقة 


توفيق بغضب/ رشااااا ،،، دى أختى برضو حاسبى على كلامك 


رشا/ هتجنن حياتنا باظت مرة واحدة والخيبة والمرض مسك العيلين إللى طلعنا بيهم من الدنيا 


تنهد توفيق من ضيق وضغط مشاكل الحياة التى فجأة فوق رأسه بدون سابق إنذار

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

__________

【فى بيت رضا】

الأم/ خد كوباية شاى تروق دمك جرا إيه عامل فى نفسك كدة لية حبيت البت 


رضا/ مش فايقلك


الأم/ فرحانه طفشت ،،،أيوة فرحانه ،،بلاش البصة دى ،،،،وجودها هنا بسجنك أنت ،،،،، دى عايشة معاك فى الحرام ذى بنات الخربات ،أحمد ربنا نسوانك لو عرفوا يهدوا الدنيا هما ساكتين علشان فاكرينك متجوزها 


رضا/ بطاقتها و شهادة ميلادها  مش موجودين وقتها


الأم/ مهما كان حق ولية ،،،،،،  لو حد عرف هيبتك ضاعت ،،وأزاى أبوها يفوته حته ذى دى،،،،،، دة بيعرف يقرأ ويكتب مجاش فى باله موضوع بطاقة بنته


رضا/ هو دريان بحاجة كل  إللى عايزه الفلوس ومضى على تنازل شقته كأنه قسيمة جواز بنته 


الأم بطمع/ الشقة واسعة وحلوة يا واد إي رأيك تجوز أبنك الكبير فيها 


رضا/ فين العروسة ،،،وبعدين أبو داليا ميعرفش موضوع الشقة دى 


الأم/ أنا ست (جدتهم ) العيال،،،، فى عروسة حلوة بنت بتاع الفول بت حلوة وصغيرة عندها ١٩ سنه 


رضا/ الواد صغير 


الأم/ دة أنا مجوزاك على ١٥ سنه يا رضا وأبنك راجل ٢٠ سنه بصراحة كدة واد قلبة رهيف وحنين كان الوحيد الواقف مع داليا ضدنا علشان كدة عايزة يتلهى فى الجواز وبنت بتاعة الفول شغالة فى مستودع أنانيب كسيبة وبتحبنى 


رضا/ لو رضى أخطبهالة


الأم/ معندناش خطوبة جواز على طول والشقة موجوده 


رضا/ الصبح أطرد متولى منها 

______________

فى القاهرة مكان أول مرة نذهب له هو مكتب المحامى جابر أبن الراجل الطيب الذى أستضاف داليا فى منزله ،،،،،ضميرة يعذبه وكل قضية يقرأها فيها إثبات نسب أو قضية شرف يتذكر داليا لماذا وهى متزوجة كأنها لعنه حلت على تفكيرة،،،ضميره يجلدة  من كلام أبية ،،،،لو بأيد جابر لبحث عنها فى بقاع الأرض حتى يهدأ نفسيآ ويرتاح البال ،،،هل هذا الحال لأنه ظلم إنسانه بريئه  أم ليراضى والدة

يتبع 

الضَحية 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات



الفصل الحادي عشر حتى الفصل الخامس عشر من هنا



بداية الروايه من هنا




تعليقات

التنقل السريع
    close