القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الضَحية الفصل الحادي والعشرون حتى الفصل الرابع والعشرين والأخير بقلم الكاتبه نجلاء فتحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات

 رواية الضَحية الفصل الحادي والعشرون حتى الفصل الرابع والعشرين والأخير بقلم الكاتبه نجلاء فتحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات 



رواية الضَحية الفصل الحادي والعشرون حتى الفصل الرابع والعشرين والأخير بقلم الكاتبه نجلاء فتحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات 


بعد اعتداء عز على داليا ،وأنتهى من جريمته بمساعدة حارسة الشخصى الذى قيدها له،،أرتدى ملابسة السفلية وواقف ينظر لها وهى فى التراب تصرخ وتلطم متجاهلة نزيفها 


داليا بهياج/ ليييييييه يا عزيززززز ليييييييية ،،،ليييييييه دايمآ تكسرنى ،،   هتدخلنى النااااااااار حرااااااام عليك يارب يتعمل فى بنتك ومراتك كدة ،،،،،،أتفوه عليك يا زبااااااله


لم ينكر عزيز أنه زعل من نفسة جامد كيف فعل ذلك فدائمآ معترض على أفعال منعم مع البنات وللأسف فعل مثلة وياريت بموافقة من داليا لا غصب هو حبها بجد رغم أذها فى الأول وهروبها منه عرف قيمتها يكفى نقذها من منعم قبل محاوله الفاشلة فى الاعتداء عليها وهى لم تعرف هذة النقطة جثى على ركبتة أمامها محرج  وقال:- متزعليش منى غصب عنى من حبى ليكى 


داليا/ أتفوةةةةة  بكرهك بكرهك لأخر يوووووووم بعمرى أقول لجوزى إيه يا مجرم ،،،دة ممكن يروح فيها


عز بحزن/ للدرجادى خايفة عليه


داليا/ دة حياتى 😭😭😭😭


عز بكسرة/ معنديش حد يخاف علياااااااا،،،،،،،ثم قال بحدة:- مقدرش أضيعك منى مرة تانية  ثم شاور لحارسه يحملها لسيارته 

_________

وائل ذهب لها للمستشفى الحكومة مكان تدريبها لم يستدل على أى معلومه عنها أو بمعنى أصح  أنتهى مدة تدريب الأطباء المتدربين اليوم .

عقلة صور هربت فهى معتادة على هذا الفعل كيف وهو لم يهينها وعايشين فى سعادة أترك لكم حال راجل عاشق بجد 

________

ذهب منعم لبيت عز فقد تسرب خبر فضيحته ،،لم يجده 

_________


أثناء سير سيارة عز وهو مكتف داليا عذرآ طاقتها الجسدية ضعفت من النزيف الذى هو كطبيب متخصص متجاهل ذلك  وما فعلة بيها ومن غضبها أثر عليها ،،،هدأت حركاتها الزايدة ،،،أعتقد عز أنها أستسلمت أبتعد عنها ،،،،داليا سندت رأسها على الشباك تنظر لأشى وأمامها زوجها أهم من أطفالها ندمت أنها فضحت عزيز لماذا  تحدثت ،،لماذا لم تترك المكان وترحل،،،لماذا لم تتعلم من أخطائها هى الان كبيرة وزوجها أوقات كثيرة يوعيها كأب ،،،فقد ضيعت نفسها وهذة المرة شرف زوجها  ،    حاولت تفتح الباب وهى تبكى تركها عز فالباب مغلق إلكتروني 


عزيز/ سوق بسررررررعة يالاااااااا

وضميرة يأنبه على فعلته معها هل لأنه أول مرة يلمس أنثى أم فعلا بيحبها وغار من حبها لراجل تانى ،،،أتعرض علية بنات أجمل من داليا بكثير وفى أسطتاعتهم يفعلون له ما يريده  ولمزاجة الخاص دون قيود فهذا عملهم لكنه لة مبدأ خاص لم يقرب لفتاة غير لما يحبها وللأسف وقع اختيارة على تلك الضحية التى لا تدوم سعادتها فى هذة الدنيا طويلا  وإذا حكمتوا على داليا هى الان غلطانه بحكم كبرت والمفروض عقلت وتعلمت من أخطائها وعندها حد يوعيها عكس ما كانت بنت ال١٧ سنه

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

___________

وصل لمنزلة الخاص الذى يعتبر ملكية خاصة ولو يقدر يمنع  منعم من دخوله لفعلة،،،،،،نزل من السيارة وفتح الباب الخاص بداليا وأمرها تنزل، ،،نظرة لعيونها الحزينه المنكسرة وجعته 


عز بهدوء/ بقولك أنزلى 


داليا/ رفعت حرف فستانها بسيط لنصف رجليها،،،،شاف هو كمية دم كتييير  على رجليها وتحت قدمها بحر دماء ،،،سندها برفق ،،،وهى لم تقدر على دفعة 


عز للحارس الشخصى/ نظف العربية بنفسك بلاش مغسلة 


خلع عز جاكت بدلته ووضعة علي ملابسها الذى قطعها عليها حتى حجابها ليس على شعرها قد ترك مكان جريمه   هو وحقيبتها.  أو نساها

______________

وصل لشقته  وفتح باب الشقة ودخلوا، ،،ثم أدخلها غرفة نومه الخاصة على سريرة وهى أول بنت تستعملة   وقبليها أتصل على الخادمة الخاصة الأمينة تأخذ أجازة مفتوحة براتب شهرى لحين عودتها ،ثم دخل المطبخ وفتح الثلاجة ،،،ألتقط زجاجة لبن فتحها وشربها مرة واحدة ثم ألقاها بأهمال فارغة ،،،،، ودخل لداليا تانى ينظر لها فى سريرة حرفيآ جسد بلا روح وشهقاتها متتالية 

أمسك كف إيدها نظرت لة بأستسلام وهزت رأسها بيأس وقرف منه وحقنها حقنه منوم ،،أتصل على الصيدلية ترسل له علاج ومستلزمات طبيبة وشئ نسائي،      ثم أتصل على مول شهير يحضر ملابس  ثم أتصل على المستشفى الخاصة بتاعتة يحضر منها ممرضة تبع شغلة الغير مشروع لكنه يثق فيها وبلغها الدكتور منعم لم يعلم وهى وافقت ٠ وتحضر معها أربع أكياس دم فصيلة[+ A ]  وأدوات جراجة معقمة 

(ملحوظة هو عارف فصيلة دمها  من وقت العملية )

_____


رفع عز أكمام قميصة لمرفقية ورفع ملابسها العلوية لأعلى  والسفلية لم تكن موجودة فقد تركت مكان جريمته تأكد على وضع الجنين لم يشعر فية نبض أحضر سماعته الطبية وكشف عليها وجد نبض خفيف معنى ذلك هذا الطفل يريد العيش بمساعدة منه لازم تأخذ حقنه تثبيت ،،،لم يفعل ذلك ألقى السماعة الطبيه بأهمال ثم ضغط على بطنها بطريقة معينة وحدد مكان الجنين الذى تقريبآ فى الشهر الخامس من حجم الرأس ثم لكمة لكمه قويه فى رأسة  زاد النزيف بشدة بدأ يضغط على بطنها بقوة ويقول لا يمكن يحصل أول مرة زرعت الجنين وندمت المرادى أنتى ملكى لو طولت أقتلك  وأحنطك وتكونى قدام عنيا أعملها ،    


أتت الممرضة وسألت مين دى ،،فأجاب هو :- ممنوع تسأل أى سؤال ،،،ومهمتك هنا رعاية الحالة فقط،،،


 وإذا حد سألك فى الشغل غايبة لية تعبانة وواخدة أجازة وفكرينى أمضيلك عليها ،،،


 جرس الباب رن هيكون الدكتور منعم هو الوحيد إللى بيجى هنا شوفيه من العين السحرية ومش تفتحى ليه ولا لغيرة حتى لو البواب كأن مفيش حد وأنا معايا مفتاح ،،،خدى عشر تلاف جنية مش عايز حد يعرف أنتى هنا ولا مع مين ولا لية


الممرضة/حاضر ،،الفلوس كتير يا دكتور 


عز/ مهمتك تخلص وفى زيهم تخرجى من باب شقتى ٠٠٠


الممرضة بمقاطعة/ فهمت حضرتك أنا المساعدة بتاعتك لا أرى لا أسمع لا أتكلم 


عز/ بالنسبة لأكل أطبخى ليكى ولداليا أنا مش باكل هووش مش عايز مقاطعة ،،،،بالنسبة للمنزل نظفية طلباتى أكل وشرب مش أطلب منك أنا بأكل نفسى مهمتك الأساسية داليا 


الممرضة/ تحت أمر سيادتك 


عز/ الحمام دة أتعقمى وتعالى  معايا الأوضة نعمل عملية إجهاض 


الممرضة/ ليه مش مستشفى 


عز/ قولت مش عايز كلام أنتى عارفة طبعى


الممرضة/ عارفة غير دكتور منعم الرخم أسفة مش أقصد


عز/ أنجزى و ورايا 


حمل  عز داليا بمساعدة الممرضة ووضعها على الأرض فوق مفرش طبى بعد أزاله السجادة حتى 

يسهل تنظيف الأرض  بعد العملية  


الممرضة/ ينفع على الأرض 


عز/ السرير دة مش ينفع وطرى الأرض صلبة وطريقة أمنه وبدائية ومريحة يمكن صعبة علينا بس نستحمل ،،،،شيلى هدومها كلها


الممرضة/ مجبتش جاون طبى ليها


عز/ مش مهم 


الممرضة بصدمه/ تكون عر*يانه كدة


عز/ أوووووف 


الممرضة/ أسفة


عز/ نظر لها فهى أمامة كما ولادتها أمها  ليس المرة الاولى يشوفها اول مرة حين اجهضت أبن رضا وقتها لم تحرك فية شئ والمرة التانية منذو قليل وهو يفعل معة جريمته وهذة المرة الثالثة تثيرة لكن سيطر على نفسة فقال للممرضة:- أتنى رجليها وأبعديها عن بعض وثبتيها بأيدك ،،، وأنا أتعامل وأساعد نفسى ،،جثت الممرضة على ركبتها ونفذت الأمر وهو جثى على ركبته ورفع الماسك الطبى على أنفاسة بعد ما ارتدى الملابس المخصصة الطبية للعمليات وشد شنطة الأدوات التى أحضرتها الممرضة وفعلا شاطرة لم تنسى شئ وبدأ هو فى إجراء عملية الإجهاض كأنه فى غرفة العمليات بالضبط أما الممرضة تعتقد فتاة تبع شغلهم وسقطت لكن لماذا لم تكن فى الشقة التانية المعروفة عند عز بأسم  الزريبة والبنات هم المواشي فهذا سيم بينهم ،،لماذا أحضرها لمنزلة الخاص هناك سر تشعر شكلها مش غريب عليها ،،لكن لا تهتم يكفيها فلوس وراحة هنا فرصة حتى تجهز نفسها وتتزوج إذا حضر العريس المناسب ليها

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_________

فى قسم الشرطة قدم وائل بلاغ بأختفاء زوجتة وهى حامل فى الشهر الخامس ورجع البيت حزين لازم يمر على الاختفاء ٢٤ أو ٤٨ ساعة ربما زعلانه منه وتظهر أو عند أحد خصوصآ أنها كبيرة فى العشرينات يعنى واعية ،،، وبعديها يعمل بلاغ هذا القانون قاسى من وجة نظرة تأكد هربت كيف وهو يحبها عملت إيه لتهرب منى مفيش حاجة ،،،يارب تكون بخير علشان خاطر عيالها  كانت هذة الجملة على لسانه 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

___________

أنهى عز العملية وكانت عملية صعبة خصوصآ حالة التعدى عليها منه  ،،،،،حَملها ووضعها على السرير والممرضة غيرت الملاية ثم لابسوها ملابس بيتية التى أشترها لها ومازال فى دم خفيف والممرضة تولت ذلك ووضع الشئ الخاص لاستقبال هذا الدم ،ثم غطها عز ببطانية رغم  فى فصل الصيف لكن جسدها يحتاج دفئ وجلس بجوارها على السرير يمسح وجهها بقطنه من أثر التراب والدماء ويمسح إيدها والممرضة تنظف الغرفة ومستغربه تصرفة لكنها أقنعت نفسها جواة حنان فهو غير منعم من خلال شغلها معهم 


عز/ لسة الأوضة زفرة،،،أفتحى البلكونه وشدى الستارة وفى عندك فى المطبخ بلكونه فيها دولاب للمنظفات  خدى معقم ****** وأمسحى بية وهاتى معطر جو 


الممرضة/ النفايات أوديها فين والجنين 


عز / حطيها فى كيس أسود كبير هتلاقى مكانه فى دولاب المنظفات ولا أقولك خليهم كيسين وأقفليهم جامد ،،،والجنين ملوش لازمه ولا ينفع منعم  مش ينفع نستفاد بية ،أرمية


الممرضة/ أى 🐕 ولا قطة فتحت الكيس يكشفنا  والخبر يوصل للبوليس و حكومتنا فيها رجاله ذكية وواعية مش بتسكت


عز بحيرة / معرفش أول مرة أعمل إجهاض ومعرفش أودى الجنين فين 


الممرضة/ عندى فكرة الدكتور منعم جراج ومتعود على أخفاء الأجزاء إللى ملهاش لازمه


عز بحدة/ منعم ميعرفش داليا عندى ولا أى معلومه عنها


الممرضة/ حضرتك بتثق فيا أكلمه قدام حضرتك ثق فيا


هز لها رأسة وبدأت تتصل على الدكتور منعم 


منعم/ مين


الممرضة/ أنا هندية الممرضة ومساعدة الدكتور عز 


منعم/ آيه يا عسلية عز مجبش سكة معاكى جاية ليا حظك حلو تعالى شقتى نداوى جروح بعض ونتلحم  و٠٠


هندية بمقاطعة/ لا مليش فى السكة دى أنا بتاعة شغل وبس والحاجة دى لواحد بس لما أتجوز


منعم / ومالة أنبسطى وبرضو بنت والخروف يدخل ويقسم متلمستيش


هندية بعدم فهم/ يبقا أزاى 


منعم/ فى مكان تانى ياقمر بحبه اووى ويعجبك و٠٠٠٠٠٠٠٠٠


هندية بصدمه وقرف وذاد قرفها منه أكثر لتقربة لهذا المكان الخاص / يانهار أسود لا لا ،،،،أقصد أقصد خلينا فى موضوعنا واحدة صاحبتى شغالة فى عيادة خاصة فى منطقة شعبية 


منعم/ صاحبتك حلوة 


هندية/ يا دكتور ركز معايا المكالمة دى شغل مش حاجة تانية ،،،،المهم الدكتور عمل عملية إجهاض  والجنين تقريبآ عمر الخمس شهور،،،، الجنين نعمل فية إيه يلزمك ولو مش يلزمك نخلص منه أزاى الدكتور مش عايز يرمية فى الشارع 🐕 ولا قطة تقطع الكيس الحكومه تاخد خبر كلبوش 


منعم/ حكومة يا ساتر يجعل كلامنا خفيف عليها، ،    خمس شهور مش يلزمنى يسلمه للفا*جرة أمه تدفنه


الممرضة/ رافضة مصدقت تخلص منه


منعم / أممممم كل النسوان الشمال كدة ، هو الدكتور منزلة قطع ولا حتة واحدة


الممرضة/ كامل كأنها ولادة قيصرى مش ينفع يقطعة وينزله من مكان الطبيعى علشان جاية بنزيف حاد


منعم/ خلى الدكتور الشملول دة يقطعة ذى الفراخ قطع صغيرة هو كدة كدة طرى لسة وأرمية فى الحمام وشدى السيفون بس قطع صغيرة والدماغ أسحقيها ولو عندة خلاط يكون أسهل 


هندية/ شكرته وأنهت المكالمة بسرعة حتى لا يتجاوز معها بالكلام ،،،نظرت لعز الذى سامع المكالمه وقالت:- أنا مقدرش أعمل كدة قلبى ضعيف،،،أنا أخرى مساعدة لحضرتك فى عملية رزع الأجنه أو الولادة مش تبع الدكتور منعم أقطع وأدارى،،، قلبى خاف من كلامه


عز نظر لأرض للجنين وألتقطة ودخل المطبخ وأحضر صنية كبيرة بلاستك وسكين حاد لكن قلبة لم يطاوعه ليس قلبة جامد ذى منعم 


الممرضة ربتت على كتفة / خلاص يا دكتور فعلا الموضوع صعب أمال الدكتور منعم يقدر أزاى


عز بتوهان/ دة حته من داليا مش تتهان وتتبهدل ،،ثم شد مناديل المطبخ وأخد يلف فيه ،،،،وبعدها لفة بفوطة مطبخ نظيفة وقالها الدنيا ليل تعرفى تروحى المقابر تدفنية 


هندية/ التُربى يوافق


عز/ أوووووف كلة بالفلوس قوليلة سقط وخدى الحارس بتاعى هو يشيلة كأنه أبوة وأنتى عمت الجنين وعيطى وانهارى وهو كمان ولو طلب فلوس مفيش مشكلة 


هندية/ حاضر 


دخل لداليا وجذبها لحضنه ونام وأخر جملة قالها :- كنت ممكن ابعته لمنعم يخلص منه ،،كنت ممكن أخلص منه علشان حتة منك رفضت


🥺ثوانى كدة يا دكتور أزاى قلبك وضميرك فاق ورفضت تخلص من الطفل ذى منعم م قال ،،،وفى نفس الوقت كان فى إيدك فرصة ليعيش وأنت قتلتة بأيدك  معتبرتش أنه حتة منها ذى م قولت لية ،،،،جواك حاجة مش مفهومه وغامضة 🥺


________


فى صباح اليوم التالى وائل منتظر تظهر ليس لها مكان تذهب لية وفى لحظة وشة عجز كأنه فوق الخمسين من ٤٥ سنه

_______

أستيقظ عز من نومه وأبتعد عنها كان حَضنها بتملك وأعتدل فى وقفتة وفتح الدولاب وأخرج ملابس بيتى  وفوطة ودخل حمام غرفتة الخاصة فهو مازال بملابس الخروج منذو أمس أما داليا لسة مش فاقت مازالت تحت تأثير المخدر القوى. وبعد وقت كان يرتدى بنطلون بيتى رياضى لونه رصاصى وتيشرت أبيض علية كلمة باللون الرصاصي، ،،أطمن على المحلول المغذى التى يحتوى على علاج تأخدة بالنقطة ،،ثم شال كيس الدم الفاضى وركب واحد تانى  ودة يعتبر ثالث كيس من أمبارح لحد اليوم ،،،،خرج لبرا الغرفة فى الصاله وجلس يشرب من زجاجة اللبن الحجم الكبير ويتابع الأحداث بالتلفزيون لم يجد شئ يشد انتباهة أغلقة ،،،وألتقط الفون وجد منعم و زملاء كتير أتصلوا علية ورسايل على الواتس كتيرة  تذكر موضع فضيحة أمس فقد نساها معنى ذلك سوف يفضح أمرهم وهى تجارة الأعضاء الذى لم تعلم بيها داليا ولا أحد لكن كلامها عن البنات الذين لم يظهروا يكشف الكثير وذكرها للست والشقة المشبوها والدور الكامل للمستشفى لخدمة عز لاعمالة ضد القانون موجود وإذا وقع عز وقع منعم وقع الجميع  ،، أتت الخادمه  صباح الخير دكتور عز الدكتور منعم جة الصبح 


عز بمقاطعة/ فتحى الباب 


هندية/ ولا كأن حد هنا ،،،وسمعتة بيرزع ويقول :- أفتح يا عز عربيتك تحت البواب قالى موجود ،،،فضحتنا يا عز أفتح بدل  أكسر الباب ،،،وصوته كان عالى أوووى 


عز/ أوووووف مش أخلص من قرفك دة يا منعم كل البلاوي دى من تحت راسك ماكنت فى حالى غلطة دفعت تمنها شبابى وصحتى 


هندية/ فى حاجة يا بية


عز بغضب/ ملكيش فيه أخفى من وشى


هندية/ أحضرلك تفطر 


عز/ غباااااااااء قولتلك من أمبارح مش بطفح ملكيش دعوة بيا كأنى مش موجود وهدومى بغسلها لنفسى خدمتك دالياااااا وبس  يا بهيمة 


هندية برعب/ بهيمة لا أنا عارفة السيم غلطة مش تتكرر،،،،،،،ثم قالت لنفسها بزعر :-  أنا ناقصة حياتى وجسمى  تتباع لمنعم يارب يموت إلهى تتقطع يا منعم ذى مبتعمل 


عز بغضب وصوت جهورى/ أمشى بقااااااااا


رن جرس الباب فتح عز الباب وهو متعصب 


الضَحية 

البارت ال٢٢

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

_________

فى شقة عز الخاصة 

فتح الباب وهو متعصب وجد البواب فقال :- خييير 


البواب من هيئه عز /  فى حاجة يا دكتور صوتك عالى والخدامه مشيت أمبارح وحضرتك لوحدك


عز/ وأنت مالك بتتجسس عليا بزعق فى التليفون 


البواب / أنا قولت كدة برضو  


عز/ صوتى فى الدور السابع مسمع عندك فى الأرضى  عبيط أصدق أنجز عايز إيه


البواب مستغرب رد فعل عز فهو مسالم هادى الناس تشهد بأخلاقة الكريمة فقال/ مراتى 


نفخ عز/ مالهاااااااا


البواب بتوتر/ تخدمك أقصد أنت وحداني ومشيت البت الخدامه تبقا سرقتك فهى تخدم مكانها


عز  بصدق/ فى اجازة والخدامه مش حرامية  دى أأمن منك ،،،

ومراتك المريضه تقدر على خدمة البيت جبتلها المرض والعدوى فى صدرها من كنس التراب 


البواب /لا يادكتور انا اتجوز مرا تانية من أسبوعين بت صغيرة بت المكوجي وعايزة تعيش 


عز /بقا ياراجل تسلم مراتك لواحد عاذب  ،،،والصغيرة دى لازم تستلم خدمه العمارة ومنهم شقتى بعينك حد يدخلها 


البواب/ أنا غلطان عايز أريحك 


عز/ أمشى من قداااااااامى إللى زيك فى ناس تستغل دة ،   يا أبن********* أنا لما أشوف المكوجي أزاى يسلم بنته لواحد ٠٠٠٠٠٠٠ زيك


جرى البواب من غضبة الذى لأول مرة يشهده،   واقف عز أمام شقته وقال:- مش كفاية خدت فلوس من الدكتور منعم وفتنت عليا متراقب فى بيتى 


البواب بكذب/ محصلش


حدفة عز بسلة المهملات ودخل شقتة وأغلق الباب يلتقط أنفاسة وجد هندية فى وشة خافت وجريت للمطبخ تحتمى 


ما سر عصبية عز الذى شاهدها الجميع لأول مرة 🤔

____________

دخل عز وجد داليا فى مرحلة الأفاقة خرج تانى للصالة وترك باب غرفته مفتوح حتى يسمع صوتها فلا يقدر على المواجهة الأن فى حالتهم هما الاثنين أكيد فى خساير كتير تحدث

_______

شعر عز بألم بطنه الشديدة  دخل لداليا تانى وفتح مكان فى الدولاب بمفتاح وأخذ حقنه ثم حقن نفسة وريد لعل الألم يذهب فهو ممنوع من تناول العلاج على هيئة أقراص ،،ثم دخل المطبخ يشرب بهستريا كمية حليب تروى عطشة  

__________

أغلق عز الهاتف  وأتصل على السائق أو الحارس الشخصى يركن سيارته فى أخر الشارع حتى يقنع أى حد وخصوصا منعم أنه  غير موجود بالشقة 

_______

وائل أرسل أولادة التؤأم لحد من عائلته محل ثقة يشعر أن فى شئ خاطئ  ثم ذهب لقسم الشرطة وقدم بلاغ تانى بأختفاء زوجتة منذو أمس لأسف لازم يمر يوم كمان والرد هو هو دى كبيرة وواعية ممكن تكون غايبة بمزاجها ووقتها يعمل لية بلاغ إزعاج سلطات  


حالة وائل من الحيرة تزيد ليس لها مكان يبحث عنه ولا أشخاص تكون عندهم ،،،وشيطانه يصور أكيد هربت ويرجع السؤال يدور فى رأسه، لماذا وهو أكرمها  أشد الكرم وجعلها فى نظرة بنت أصول وبنت هو أول  راجل فى  حياتها كيف تهرب منه هل أخطأ منذو البداية حين واقف على أخذ عينه منه للمرة التانية لحقنها بأولاده حتى ينقذها قبل ميعرف ماضيها وبعد معرفته شافها ضحية أبوها وأمها قبل الكل لكن الآن ما عزرها توليت مصاريفها الزائدة عنى وحققت لها حلمها ورفعت من كرمتها أمام الناس بزواجى منها فما الجرم  الذى أرتكبته فى حقها لتهرب عنى دى خارجة من البيت وضحكتها على وشها هتجنن يارب لا مش أقدر أستحمل لو شئ يلوث سمعتى وسمعة اولادى دلوقتى هى على ذمتي الأول لا ،،،،،فرجك يا كريم عليا والله بحبها أووى أكتر من مراتى الأولى أنا مظلمتهاش هى أختارت الطلاق وأنا أديتها حقوقها كاملة كأنى أنا إللى طلقتها من نفسى هى السبب فى معرفتى بعز علشان أخلف ووضعها قدام الناس لا تقبل زوجة تانية وكنت عايز اطفال ووافقت على العملية من البداية علشان خاطرها وقلبى دفعنى أشوف الأم البديلة طلعت داليا بوظت العملية علشان صغيرة ووافقت تانى علشان أنقذ داليا ونفذت وعى معاك واتجوزها وصونتها  مش أستحمل حاجة وحشة موتها أهون عليا من حد يقرب منها مش أستحمل الخبر كراجل 

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

____________

مر اليوم التالى وداليا فاقت جسد بلا روح ،،،دموع لا تنشف لا تنطق لو قرب منها وأخذ أى شئ لم تعترض ،،،وعز لم يترك الشقة ويقرب منها يغير جرحها فقط ويتابع حالتها الصحية  فهى كأنها ولادة قصيرى ،،،وعايشة على المحلول المغذى ،،،

____________

ذهب وائل لقسم الشرطة مرة ثالثة لكى يقدم البلاغ وبالفعل قدم البلاغ ٠


أمين الشرطة/ بقالها قد إيه


وائل/ ٤٨ ساعة وست ساعات  ونصف ودقائق 


أمين الشرطة / ماشاء الله حاسبها كمان بالدقيقة


وائل/ ياجماعة مراتى حامل ومختفية حد يساعدني 

وقبل الكلام ملهاش حد أقصد أهلها مفيش ود أنا إللى ليها فى الدنيا 


أمين الشرطة/ نفرض ذى مبتقول أهلها وحشين ملهاش عم خال صاحبة  أى حد تروحلة 


وائل/ أنا بعد ربنا


أمين الشرطة/ عندها قد إيه 


وائل/ تقريبآ ٢٤ سنه


أمين الشرطة/ تبقا بنتك بقا 


وائل/ دى حكاية طويلة ،،لا مراتى  


أمين الشرطة/ حضرتك عندك كام سنة وأسمك ووظفتك


وائل/ الأسم وائل مهندس وعندى ٤٥ سنه 


أمين الشرطة/ أمممم فهمت ممكن أتجوزت غصب علشان لامؤاخذه كبير عليها عايشة فى جحيم وهربت  أو طفشت مع واد من سنها 


وائل/ مستحيل بقولك أنا حياتها  دى طالبة فى كلية الطب عاقلة جدآ


أمين الشرطة / جايز قتلتها وجاى تنفى الشبهة عنك مسكتها مثلا فى وضع كدة ولا كدة أو مرافقة حد غيرك مثلا


أنصدم وائل/ مستحيل أعمل كدة أخر مرة نزلت من بيتى للجامعة وضحكتها على وشها ومهزر معاها وأخر مكالمة قالتلى عندها تكليف فى مستشفى حكومى نصف ساعة  أسجل حضور وأخلع كان عندها ميعاد متابعة مع دكتور على الحمل وفضلت أتصل جرس محدش رد ،وجيت القسم هنا مرتين قبل دى ودلوقتى عدى المدة إللى قولتوا عليها ،،ومش ظهرت ومصمم على البلاغ تليفونها لحد الان بيرن 


أمين الشرطة/ عارف يا بشمهندس لو قتلتها وعامل الفيلم دة كلة علشان تفلت من جريمتك دى فيها حبل المشنقة راجع نفسك وقول الحقيقة 


تعصب وثار وائل حتى خرج الضابط النبطشى لة وبدأ يسمع منه وتعاطف معاة لأسف م ضمن المعلومات حكى وائل حكاية زوجتة من أول أبوها لزوجها رضا بالكذب لوقعها فى إيد عز وكيف تعرف علية وهنا عز فى خطر فقد كشف عن عملة الغير مشروع والغير مرخص وضد قيم المجتمع المصرى وهو ( تأجير الرحم أو يسمى بأسم أخر أختلاط أنساب)


[[ أمال لو وصلوا لمنعم تبقا سواد على الكل 😱]]


وائل/ كشفت المستور وكسرت وعدى مع ربنا وحكيت حكايتها أرجوك محدش يعرف باللى قولته


الضابط/ عارف معنى كلامك إيه هى مع عز بس أزاى دة أسمه أشهر من نار على علم يبقا الفضيحة إللى حصلتلة وقولنا إشاعات حقيقة 


وائل/ مش فاهم حاجة 


الضابط/ مراتك راحت تكليف فى مستشفى حكومي أسمها **** على كلامك صح 


وائل/ أيوه


الضابط/ الدكتور عز عندة وقتها تكريم وفجأة المايك بتاعة فصل وفى صوت تانى ظهر ،،، ثم أخرج الضابط فونه وعبث فى شاشة الجوال وقال:- دة فيديو أتسرب وواضح فية صوت الست أو البنت وهى بتقولة عزيز ودى صدمة أسمه الحقيقى كدة وقالت بلاوي مطابقة على كلامك بخصوص الشقة المشبوها والشقة إللى بيحبس فيها البنات والدور الكامل بمستشفى بتاعتة وحاجات كتير أسمع كدة وركز فى الصوت لو نفس صوت مراتك متقلقش تتجاب 


          (بعد وقت )


وائل / م م مراتى أيوة صوتها دى داليا أعمل معروف ألحقها


الضابط / متقلقش يا بشمهندس أنت فى دولة حق ولو ثبت تهمة عز تبقا قضية رأى عام دة دكتور مشهور ،،أنتبة الضابط وقال:- قولتلى تليفونها بيرن


وائل/ أيوة 


الضابط/ يبقا هنوصل ليها لازم نتحرك دلوقتى 


وائل/ نروح بيته،،،، المستشفى 


الضابط/ مش بالسهولة دى بقولك من يومين فى إشاعة علية وهو مشهور مش عايزين شوشرة صدقنى لو وصلت للرأي العام ممكن عز ياخد براءة خصوصآ طبعة إللى الكل بيشكر فية ،،مش عارف مراتك لية فتحت على نفسها الماضى تشرب بقا عملت فيها أسد تسد قدام وحشوش الغابة 


نترك عمو الضابط القمور يشوف شغلة عادى الرواية بتاعتى وأدلع وأعاكس إللى يعجبني 🤗

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

_____________

أتى المساء ومن خلال رنه التليفون وصلوا لمكان الذى أخذها عز فيه وهو طريق الصحراوى لبرج العرب 


الضابط/ رن كدة على التليفون التتبع مضبوط 


وائل بلهفة/ رن سامع ،


الضابط/ أيوة سمعت  الصوت ضعيف أن شاءالله نوصل لحاجة


وائل/ يارب ميكنش خلص عليها 


أمين الشرطة/ الشنطة يا باشا 


خطفها وائل وتفقدها / أوراقها وفلوسها وتليفونها وكل حاجة تمام 


الضابط/ أحمد ربنا تليفونها مش فصل من الرن كنا مش وصلنا


أمين شرطة أخر/ لاقيت دول بعيد عن الشنطة شوية يعتبر نفس المحيط 


الضابط/ دى هدوم مش من  زمان لسة جديدة تخص المدام 


وائل والغيرة نهشت قلبة الرجال شافوا ملابس زوجتة الخاصة والحجاب فقال ببركان/ معناة إيه مراتى خلص منها ،، داليا ماااااات أم أولادى ضاعت 


الضابط/ مفيش أثر لهدوم خروج

أبحثوا تانى 


بعد وقت من البحث أتى فرد تبع الضابط وقال :- دى حته قماش لسة الشمس مش أثرت عليها 


خطفها وائل / دى تبع الفستان إللى نزلت بية من البيت 


ربت الضابط على كتفة/ هتلقيها 


وائل ببكاء/ أزاى و وهدومها الكلب مش سترها دفنها فين طيب لية كشفها يقصد إيه يسيب حاجاتها كدة 


الضابط بتوجس / ممكن أعتدى عليها مثلا أو خلص منها كل شئ حاجز 


توقف الزمن عند وائل هل قرب منها وملابسها خير دليل لا مستحيل لو خلص عليها أكيد يدفنها بهدومها كاملة 


فى نفس اللحظة ذهب الضابط حين شاور لة أحد رجالة وجد فى جزء من الأرض الرمال بيها أثار سيارة شكل رمال متغيرة،،،  ،، حرك رجلة بعيد عن البقعة فى الرمال تكونت حسب ما شكلها ،،،،،يبدو حدث شئ على الأرض يبدو مثل الزحف والمعافرة معقول أثار أعتداء والدليل الملابس أخذ الضابط يبحث بنفسة وجد زجاجة لبن فارغة والغريب تبدو حديثة عوامل الطبيعة مش أثرت فيها ألتقطها.  جثى على ركبته ينظر على شكل الرمال التى تبدو شخص نام براحته عليها ،،،،،وجد بقعة غامقة تشربت درجة لون الرمال الأصفر وتبلورت أخذ منها القليل 


وقال:- حد يحلل دة بسرعة فى الجنائى ولاحظ فى خط من نفس الشئ الغامق  وقد تشربته الرمال وعمل خط وأنتهى عند أثر عجلات سيارة  ألتقط الضابط صورة لرسمة الكاوتش من الأرض ثم رجع لوائل المنهار ولم يتحدث عما حصل علية 


الله عليكى يا بت يا نوجا عايشن القصة شوفتوا أنتم عارفين الحقيقة وبرضو عمو الضابط القمور طلع شاطر يا جااااااااامد  صقفة حلوة لعمو الضابط بقا شاف شغلة وسافر فى عز الحر وسط الصحراء  

🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗

البارت غم  وضحك عكس بعض عادى كلة موجود 


______________

مر أسبوع كامل والضابط مانع وائل من أى لحظة تهور تفسد خطته والأن منتظرين نتيجة المعمل الجنائى الذى ثبت  هذة المادة المختلطة بالرمال دم بشرى مختلط بماء  جنين ومع  هذة الحالة تعرضت لاعتداء العنيف أو كانت تعافر وتقاوم ومفيش أى أعراض تدل أن حدوث الدماء هذا طبيعى بل شئ جعلة يتدفق بقوة 

قرأ الضابط التقرير ولم يعلن شئ لوائل فكدة أمام قضية أغتصا*ب  مؤكدة السؤال أين داليا هل تضيف لرصيد عز قضية قتل إيضا. الدنيا تتعقد أكثر 


الضَحية 

البارت ٢٣

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

____________

تم إلقاء القبض على عز وهو نازل من منزله فى طريقة لعملة وتم التحفظ علية وعرض علية التهم المنسوبه لة وكان لحظة القبض ودية فلحد الأن هو دكتور وبرئ رغم وجود الأدلة ،،


عز بثبات/ فى طريقة أفضل من كدة أكون فيها موجود هنا


الضابط/ حضرتك ركبت معنا فى عربية ملاكى مش بوكس ولحد الأن التعامل معاك بأحترام ،


عز/ وجودى هنا غلط


الضابط/ أى حد الحكومة عايزاه يحضر وأحنا مش بنغلط  أشمعنا داليا بعد الأشاعة إللى ظهرت أختفت 


عز/ أى حد ناجح لية أعداء. ومين داليا معرفش حد بالأسم دة


الضابط/  بجد ،،،،،ومالة عايزينك معنا كدة لفة حلوة على الأماكن إللى بتردد عليها وتخص عملك الغير قانونى لأسف تركب البوكس يا دكتور 


عز بغضب/ وضعى مركزى أزاى أنتم غلطانين وتدفعوا التمن غالى 


الضابط بسخريه / وماله معاك لأخر وقت ،،،بالمرة وقت حسابك لينا تنقى حاجة تليق بيا  ،،، ، ثم شاور لأحد رجالة وقال بحدة :- هاتوةةةةةة

_________

وصل البوكس أمام مستشفى عز الخاصة 


عز / لو سمحتوا راعوا مركزى 


نفخ الضابط وأمر حراستة  تظل مكانهم وأخذ منهم أثنين بملابس عادية ودخلوا المستشفى يبحثوا عن الدور المطلوب كما وصفة وائل وداليا لأسف فى نهاية السلم المؤدى لسلم الدور وجدوا عربية إسعاف قديمة 


الضابط/ المفروض المكان هنا 


عز بأبتسامة/ حيطة قدامك وعربية إسعاف قديمة مصديه يبقا فين باب الدور السرى 


الضابط أستغرب وضرب الحيطة فعلا حيطة قديمة 


عز بأستفزاز/ ليا حق عرب عند الحكومه  عايز تفتش فتش تحب تهد المستشفى جايز تلاقى حاجة 


الضابط أتوتر أول مكان طلع فشنك فقال/  لسة الشقة يا دكتور دول اتنين 


عز/ معاك لأخر 


وبالفعل ذهبوا للشقة المشبوها وطرقوا الباب فتح ليهم مسن لا يقدر على الحركة وقدم مستند أنه يملك الشقة من ٣٥ سنه بشهادة البواب وصاحب العمارة، ،،،ثم ذهبوا للشقة التى يحتجز فيها البنات ومن ضمنهم داليا وجد طفل صغير مزعور حين رأهم


الضابط/ بابا موجود يا شاطر 


الطفل/ فى الشغل هو وماما وقالى متفتحش لحد 


الضابط بضيق/ دة بيتكم


الطفل نظر لعز الذى أرعبة بنظرة عينه/ أيوة 


الضابط/ تعرف عمو دة 


حركة عين عز صعبة ،،،، بلع الطفل ريقة وقال بكذب :-لا 


عز/ خلاص بقا ولا لسة فى تانى تقتحم حيات الناس 


الضابط / لسة المشوار مش خلص


عز بثقة/ أظن وجودى وأرجع معاك للقسم ملوش لازمه صدقنى حركتكم دى والتشهير بيا تمنها غالى 


الضابط بخزى أفسح لة المجال ثم أنطلق برجالته للقسم 


أحد رجاله/ معقول يا باشا تسيبه صدقنى الشقتين صح تحرياتى صح معرفش الراجل المسن والطفل جم منين لكن الدور بتاع المستشفى دة الله أعلم


أبتسم الضابط بمكر فاكرنى عبيط عز مش المقصود أكيد وراة بلاوي علشان يخفوا معالم الحاجة,,,,, منعم صاحبة تحت عينك شخصيآ 


أحد الرجال/ أعتبرة حصل يا باشا 

___________


مر شهر وعز أقنع الحكومه أنه موقف وعدى أما الحقيقة تحت ضغط فلولا منعم الذى أخفى الأدلة بعد يوم التكريم كانوا ضاعوا 


_____


(فى القسم )

الضابط/ أسف يا بشمهندس  مفيش حاجة تدين عز خالص قدام القانون راجل سليم 


وائل بحدة/ أزاااااى أخفوا الأدلة والحاجات إللى لقتوها فى الصحراء بتاعة مراتى وأبنى جوة بطنها


الضابط بأسف/ قضيتك خسارة ،،، المشكلة لاعبت على حد مشهور صعب حد يصدق فية نصف كلمة وتحولت رأى عام وبتعاطف الناس عز برئ خصوصآ مرضة النادر ومفيش أى دليل على أنه عمل عملية زرع ضد القانون الناس كلها والحالات شكرت فية جدآ خصوصآ موضوع الحقن المجهرى 


وائل/ علامات العربية وأزازة اللبن الفاضية ودم مراتى المطابق مع دم أولادها 


الضابط/ القضية أتقفلت بلاغ كَيدى ،،،بشمهندس  البلد مش فاضية لحضرتك طلبت المساعدة وعملنا إللى علينا كفاية كدة ،،ممكن مراتك صغيرة فى السن وأنت كبير طفشت منك ولا هربت مع عشيق ليها ،،وأحمد ربنا مش أحبسك وأتهمك بقتلها على أختفائها دة ،،كفاية لحد كدة سمعة أولادك من البداية فى خطر عن أذنك عندى شغل 


نظر وائل لرحيل الضابط وقال بصدمه/ هى بقت كدة وخرج من القسم حزين منكسر 

________

 

مر شهر كامل على هذة الأحداث  

ووائل سمعته فى شغلة تأثرت والجميع يسأل هل أولادة أتوا الدنيا عن طريق مثل هذة العملية أم لا ،،،،، لا ينكر وقتها ندم أنه وصل الأمر للحكومه لكنه بدأ يقتنع هى هربت ,,,,حيرة وتردد ومتاكد عز غير برئ ،،،،،،و لم يعلم أين زوجته،،،، الأن وائل 

كراجل كرامته مجروحة من الألتهامات التى تعلقت بعرضة وشرفة خصوصآ إختفاء زوجتة وأطفاله التؤام عانوا هذا فى الحضانه ومن طرف أهل أبيهم وتحول وائل لكتلة غضب متحركة الان يريد طفلة التالث أهم من داليا نفسها تلك التى سببت له مشاكل وهدمت أسمه 


____________

توقفت سيارة عز أمام الشركة التى يعمل فيها وائل ورجع لموظف عادى بعد ما كان المدير ولة صلحيات  ،     

والحقيقة عز هو السبب حتى ينتقم منه 


عز لحارسة الشخصى أو السائق/ نادى الخروف عايزه


الحارس بطاعة/ أوامر البية تنفذ


أتى وائل وقال:- هو أنت يا مجرم مراتى فين 


عز بهدوء/ أركب 


وائل حاول يتهجم علية منعة الحارس ،،   وقال عز بهدوء:- أركب وبلاش شوشرة 


الحارس/ لو منك أركب أشوف الدكتور عايز إيه 


أستسلم وائل للقدر المحتوم لكن عز أمرة يركب على المقعد الأمامي بجوار السائق ثم تحركت السيارة لمنطقة برج العرب الطريق الصحراوى ،،  


عز نزل من السيارة ووضع إيدة فى جيبة / مش بيفكرك المكان دة بحاجة ههههههه أقولك المكان دة مميز عندى لمست فية أول واحدة ومش أى واحدة لا لمست وحصل علاقة كامله بينى وبين حبيبتى  يخسارة من حبها فيها ضحت بأبن جوزها علشانى


وائل بترقب/ تقصد إيه


عز بكذب/ داليا بتحبنى وكنا على علاقة وهى على ذمتك يمكن غلطة منى نسيت حاجاتها الخاصة القطعتين لونهم وهم بس تتعوض ،،،،أهو أنت عارف بقا البنت أو الست إللى تنسى دول برا بيتها تبقا إيه لعلمك مش مصدق صح أنا،ممكن أوصف حاجات فى جسمها متعرفهاش داليا مراتك على الورق  وجسمها ملكك لكن قلبها ملكى ،،،


أنقض علية وائل وأمسكة الحارس 


عز/ أظن ريحت بالك مراتك معايا وفى سريرى 


وائل ببركان/ يا أبن **؟؟؟؟* ،يا أبن *******،،،،،،،،؟؟؟


عز/ لية الغلط يا بشمهندس دة حتى أكرمت أبنك ودفنته 


وائل بصدمه/ قتلتة


عز بكذب/ مش أنا داليا سلمتني نفسها أعمل إللى عايزة وأظن فرصة الخايب يضيعها 


جلس وائل على ركبتة أمام عز لم تقدر رجلة على حمله من كم الصدمات جلس عز على المقعد داخل السيارة ورجلة فى الرمال وقال :- الحريم أقدام يا بشمهندس، ،أظن وجودك فى الإسكندرية ولا حتى مصر ملوش لازمه الهروب أفضل شئ  كدة كدة بعد م كنت مدير الشركة رجعت حتة المهندس تعين جديد برقبتك ،،،،عيالك  عار أمهم فى رقبتهم العمر كلة وأبنك التالث ومات ومفيش حاجة تربطك بداليا غير ورقة جواز تتحول لطلاق أحمى عيالك بيها 


،،،،،ثم شاور لحارسة الشخصى ،، وألتقط منه شنطة سمراء مربعة الشكل فتحها وقال:- دول عشرة مليون جنية هاجر لأى بلد أجنبى ميفرقش عندهم نسب الأم وأبنى شركة بتاعتك حلمك وعيش وأنسى مصر باللى فيها وأمن مستقبل أولادك  وعيش ملك ،،،  المبلغ دة لو عيشت عمرك كلة تجمع فية ولا تقدر تجمع ربعة  ها يا بشمهندس  لو حابب هدية منة تذاكر الطيران على حسابى بس بشرط تهاجر مش تسافر 


وائل بلجلجة/ مش مصدق كل كلمة هقتلك


عز بسخرية/ حقك وياريت تفكر سمعة عيالك فوق الجميع  متزعلش نفسك يا راجل حتة بت شمال تربية شقق مفروشة تخسرنا من بعض دة أنا إللى خليتك أب فكر بالعقل 


الحارس الشخصى/ خد الفلوس وأبعد ثم أخذ الشنطة من عز وأعطاها فى إيد وائل الذى أمسكها وهو ينظر للفلوس 


عز/ أرمى اليمين بالثلاثة على داليا متولى 


وائل بلجلجة/ أنتى طالق


عز بمكر وفرحة / لا أنتى طالق بالثلاثة يا داليا متولى


وائل برجفة زل / أنتى طالق بالثلاثة يا داليا متولى ومتحرمة عليا ليوم الدين 


تنفس عز براحة/ شاطر ودلوقتى أطلع على الطريق خد أى عربية راجعة الإسكندرية وخلى بالك من الفلوس ثم أغلق عز باب عربيتة وركب السائق وانطلقوا فى طريقهم لأسكندرية منتصر 

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

_________

أتى المساء وعز ومنعم على نفس المركب النيليه كما تعودنا ،،،،منعم بطبعه الغير لائق  و عز بطبعة الهادى 


منعم/ لسة بردو مش عايز تقول داليا فين


عز/ داليا خط أحمر 


منعم/ يا راجل طبيت أحمد ربنا كلمت الناس الكبيرة وطلعت ذى الشعرة من العجينه فى قضيتك 


عز/ جات مصلحة الدور عندى فى المستشفى ذى  متقفل يفضل كدة 


منعم/ متستهبلش الجدار أتبنا على أول أول المدخل والنقاش لونه لون قديم ووقفنا عربية إسعاف متهالكة  كنت ضعت


عز بضيق/ عايز أبطل 


منعم/ كل دة علشان الزفته داليا


عز بغضب/ هى خط أحمر 


منعم/ يا راجل طلقتها من جوزها وهجرته برا مصر عايز إيه تانى ياترى دوقتها ولا لسة راهب


عز / ملكش دعوة بحياتي الخاصة ،،،وأبطل شغل الضابط إللى ماسك القضية رخم وبينكش 


منعم/ خليك ماشى ورا قلبك شكلك حبتها بس بقولك من الأول أحنا على اتفاقنا من خمس سنين داليا بتاعتى ولازم تدخل تلاجتى بأمر الناس إللى فوق 

دى الناجية الوحيدة 


عز بخوف/ لا وأبعد عنها 


نترك عز يتخانق مع منعم 

_____________

مرت أيام 


عز/ من يوم ما بقيتى معايا مش بتكلمينى لية،،،لازم تاكلى كفاية محاليل ،،،داليا ردى عليا ،،،،غلطت فى حقك بس حبيتك مستحيل أضيعك من إيدى 


حاول يحضنها وهى تركته ليس موافقة منها بل إستسلام للوضع وللحياة 


وبعد ما أنتهى عز مثل كل مرة يزعل من نفسة بسبب دموعها يعلم قربه نافرة منه رغم عدم مقومتها، ،، 


عز / أسمعى كدة معايا هدية ليكى ثم شغل الفون صوت وصورة وسمعت وشافت وائل يرمى عليها يمين الطلاق بالثلاثة 


صرخت هاجت وأخذت تضرب عز وهو تحكم فى قبضتها 


عز بسخرية/ تخلى عنك طلقك بعشرة مليون جنية بدل ميقف جنبك رماكى خد عيالة ورماكى سومنى عليكى بالفلوس شوفتى دفعت فيكى كتير أزاى  


داليا/ كداااااااااب جوزى حبيبى وائل عمرة ميعمل كدة هرجعلة ويسامحنى هو بيسااااااامح


عز/ فوقى بقااااااااا هاجر برا مصر وخد عيالك طفش كان بيضحك عليكى ،،،،أنا إللى بيحبك أنا إللى عايزك 


داليا/ بكرهك يا عز بكرهك يا عزيز بحب وائل لأخر يوم فى عمرى ،، 


لأول مرة ضربها هو بشدة / أخرسى إيااااااكى تجيبى أسم واحد تانى على لسانك أنا وبس تكرهيني لييييييية دة أنا حميتك من منعم أيوة حاول يعتدى عليكى لما  إجهضتى أبن رضا 


أتسعت عينها من المفاجأة/ على الأقل هو حاول مرة ،،،وانت أعتديت  عليا كتير أتفوة عليييييك ولأخر يوم بحبك يا وااااااااااائل


ضربها عز بقوة وغيرة عمياء ،    تفضلي معايا لأموت أنا وتتحررى ولتموتى ووقتها أحنطك فى بيتى وبرضو ملكى كلك بتاعتى يا دالياااااااا ملكيش ظهر فى الدنيا أرضخى لياااااااا


داليا بعويل/ ليااااااااا ربناااااااا


عز / أخرسى 


داليا/ يارب يا منتقم يا جباااااااااار  انتقم من عزيز ومنعم خدلى حقى يارررررررب


 كالعادة كلامها يبث الرعب بأوصاله/ اخرسى أكتمى ثم أبتعد عن المكان فورآ 


لطمت داليا وعقلها ينفى مستحيل زوجها يتخلى عنها 

___________

خرج عز للسيارة وسند عليها يدلك بطنه وتقيأ لأول مرة يتقئ دماء ركب سيارته وذهب للمستشفى فقد أشتد علية المرض أما داليا مازالت فى بلد أرياف لا يعلم عنها أحد 

_____________


مسحت داليا دموعها / عيالى لا لازم أقابل وائل عز اعتدى عليا كتير غصب عنى ،،جوزى يسامحني بقلب أب قبل زوج خرجت من اوضتها وفتحت باب البيت ومنها للشارع فالحراسة تعلم سلبية ومفيش منها ضرر جريت فى الظلمة حافية لم تعلم أين تذهب وتتعثر وتقوم وتجرى حتى أستكانت على الطريق لم تعلم أى طريق تسلكة كانت تجرى وهى تشاور للسيارات فى طريقها حتى أسطتاعت وركبت على عربية محملة خضار داخلة فى طريقها لأسكندرية ووصلت شقتها تخبط على الباب لم تجد رد حتى خرج ليها الجار وقال:- مدام داليا كنتى فين كل دة 


داليا/ البشمهندس وائل جوزى فين


الجارة بغل/ الحمد لله هاجر من البلد كلها يا فاجرة،،،كنت فاكراكى محترمة يا بتاعة تجارة الرحم  ثم أدخلت زوجها للشقة وأغلقت الباب 


داليا بصدمة / مش فاهمة حاجة حاولت تفهم لأسف اتهانت حتى البواب أهانها وفهمت ،،لحظة غضب تملكها الشيطان وقررت تنتقم من عزيز 


مش عارفة يا داليا أشمعنا عزيز عندك أبوكى ورضا ومنعم وتوفيق أشمعنا عزيز تنتقمى منه 

________

ذهبت للمستشفى بتاعتة وحالتها مثل المعتوها  لم تهتم لحالها دخلت مكتبة وجدتة يتحدث فى الفون وظهرة ليها يتكلم مع منعم وينهى شغل حرام ويقولة :- هيتجوز داليا ويعوضها عن كل شئ ويزرع جواها أبنه مش ينتظر يجى طبيعى وأثناء أحلامه الوردية سمع صوتها وهى تقول عزززززيز ،، ألتف وقع منه الفون وجثى على ركبته أمامها ماسك بطنه ويهز رأسة بنفى / ليييييية دة أنا حبيتك يا داليا أنتى البنت الوحيدة إللى أشتهتها 


وقبل غرز  داليا الطعنة الثانية أتى منعم يجرى من مكتبة فهو سمع الحوار على التليفون وأمسك داليا ولكمها لكمة قوية جعلتها تفقد وعيها وأخذ يسعف صديقة 


منعم بهياج / قوم يا صاحبى  قوم قولتلك بلاش الحريم كلهم غدارين مقدرش من غيرك أعيش أقووووووووم ودينى يا داليا لتفنن فى بيعك أةةةةةةةةةةةة


عز بألم/ أوعا تأذى داليا دى حبيبتى أنا مسامحها كل أملاكى تاخدها كان نفسى أسمع منها بحبك يا عزيز ،،ثم غمض عينه


منعم/ عزززززززززززززيززززززز

___________


الضَحية 

البارت ٢٤ 

【الأخييير】

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

__________

وقفنا البارت السابق على طلاق داليا من وائل وهروبها من عز وذهبت لشقتها وعند سماع تخلى زوجها عنها وهاجر وتشوه سمعتها ذهبت فى لحظة تهور منها للمستشفى وطعنتة وتدخل منعم شوفوا البارت السابق 

_________


مر شهور 


عز/ داليا حبيبتى قاعدة شاردة لية 


داليا/فى بالى تفاصيل لشخص مش قادرة أفتكره وطفلين ،،فى أحداث صعبة فى راسى مجننانى مش قادرة أحدد صح ولا غلط ومين دول 


عز بترقب / أنتى خدتى جرعة الدوا بتاعة الصبح


داليا بتوهان/ مش فاكرة 


عز بكذب / حبيبتى عملتى حادثة وفقدتى الذاكرة لازم تنتظمى على الدوا 


داليا/ بنام ،،  شوف نوع تانى  ليا يا عزيز


عز/ أفتحى بؤقك شاطرة بحبك أوووى يا داليا ( ثم وضع لها قرص الدواء داخل فمها)


داليا/ وأنا كمان بحبك يا عزيز ثم ،،سكتت تشعر ثقل الكلمة جواها شعور فى شخص أخر يستحق هذة الكلمه 


عز/ مراتى حبيبتى النهاردة عندى شغل للصبح  ،،معاكى الخدامه أتسلوا سوا تمام


داليا بحزن/ تمام 


شاور عز للخادمه فى الخفاء/ مدام داليا تاخد العلاج فى ميعادة رفضت أطحنيه  وتشربه فى عصير  ،،،ثم ألقى نظرة أخيرة على داليا الشاردة ورحل لعملة 

____________


وصل لعملة وجد منعم كالعادة يستقبلة بسخرية / متأخر لية مشبعتش من العسل يا عزيز


عز بحدة/ أسمى عز ،،عزيز دى مش عايز أسمعها 


منعم/ داليا بتقولها


عز بخنقه/ بحبها منها بحس معاها نظيف أنما عز دة واحد ملعون 


منعم/ فى إيه كل شوية تحسسنى  فرضين عليك شغلنا شوف ثروتك كااام دفعت للخروف جوز داليا عشرة مليون ودة نقطة فى بحر من فلوسك، ،ولا لما شبعت فوقت ،،الطريق دة فوقت منه حياتك التمن ،،مدام دخلته خليك فيه للنهاية مكسب وأظن شوفت فى قضيتك لم تكن والناس إللى فوق  واقفوا جنبك 


عز/ مش مرتاح أبسط حاجة الأكل محروم منه بق المايه خلاص سرى أتكشف عايش على اللبن حتى الخلفة محروم منها، ،،،مرضى مأثر على الخفلة رغم الموضوع طبيعى بينى وبين داليا  حاولت أزرع أبنى جواها أربع مرات وكل مرة عينتى بايظة ومشوها أو ميته ،،،،أناااااا إللى بزرع للكل معايا مش عارف أحقق لنفسى أمنية ويبقا ليا وريث كل الفلوس دى مصيرها إيه بعدى طبعآ تروح للحكومه 


منعم برفقة/ الدنيا مش بتدى لينا كل حاجة  أعمل ذى أصرف وأعيش ،،إللى زينا المفروض ملهمش أولاد يكونوا نقطة ضعف ولو على الج*س،،،بفلوسك توقع أجدعها بت ،،وكلة بالفلوس بيفك  


عز بأنفعال/  غلط  فى ذى داليا الفلوس مش فى راسها ،،  والخلفة والمرض أسمها ربنا غضبان عليا ،،أنت عارف إحنا إيه،،، دة كفاية داليا بس غصب عنى عرضتها لجلسات كهربا تأثر عليها ومع علاج يجيب ذهان علشان أقنعها فاقدة الذاكرة وتكون معايا دى البنت الوحيدة إللى أثرت وحركتنى 


منعم/ هى متعرفش الثلاث سنين معاك  مش مراتك ومفيش أرتباط رسمى 


 تأفأف عز/ مفيش مأذون يكتب لواحدة غايبة عن عقلها مش مهم كدة كدة مش ناوى أفرط فيها ،،،ذاكرتها مخزنه وائل وعيالها هى مش قادرة تفتكرهم بس أنا عارف قلبها بينبض بوائل ودة مجنني 


منعم/ وضعك صعب لازم تفصل حياتك الشخصية على جنب بينها وبين شغلنا وأحمد ربنا نقذتك من تحت إيد داليا وطعنتك واحدة بس  لو عايز تديها كهربا تمسح عقلها نهائى وتكون صفحة بيضا  وتكون تحت سيطرتك زود ليها الفولت


عز/ لا كفاية دى خدت 

(١٥٠ )جلسة   ،،،بفكر أسافر بيها برا مصر وأزرع أبنى هناك أكيد فى حل


منعم بعقل/ أنت شاطر فى مجالك وعارف عينتك فيها مشكلة تبقا مصاريف على الفاضى ،،،إلا لو أنت تاخذ عينه راجل تانى تزرعها جواها


عز بحدة/ مستحيل ،،أتجننت أربى أبن غيرى 


منعم بضيق / والحل


عز بذل/ قدام نفسى مش راجل مش بخلف بكره نفسى  تخيل عقاب ربنا دة عليا فى الدنيا فما بالك بالأخرة 


منعم/ واد أضبط كدة عقاب إيه ،،،مش بنضرب واحدة على إيدها ونقولها تعالى أَجَرِى رحمك ،،ولا ناخد من راجل عينه غصب كلة بالموافقة والتراضى وأهو فى قضيتك من ٣ سنين محدش قدر ينطق ويقول أبنى جاى الدنيا عن طريق تأخير رحم الدنيا زى الفل هى داليا إللى خربت الدنيا وبوظت دماغك ،،،أنا تواصلت مع الناس فوق وشالوا داليا من دماغهم خلى الأيام إللى عايشنها فى الدنيا تعدى يا عز ،،،قوم أغسل وشك المدام باعتت بت أفحصها فى خروف عايز يأجر رحم ،،،ولعلمك بعد متولد سلمها ليا ،،،،البت برضو هربانة من مرات أبوها وملهاش حد ومن السويس يعنى لوزة مقشرة لينا عندها ٢٢ سنه وبنت 


نفخ عز وهز رأسه بالموافقه


منعم أتصل على شخص / كلة تمام بدأ يلين بس أصبر علية شوية  عز قلبة رهيف عنى ،،ووجود داليا ضعفة البية بيحب لا عاشق لواحدة بنت ******** ،،،،،لا شوية بس وداليا تحصل أخواتها فى تلاجتى بس الموضوع عايز خطة وصبر 


الشخص بسخرية لازعة / دة صاحبك تبيعة


منعم/ صاحبى قرشى وعمى ،،،وعز بقا خايب تصور بيفكر فى ربنا وشايف بيعاقبة


الشخص  / دة اتجنن لازم نخلص منه


منعم بخوف حقيقى/ لا ،،،داليا ماشي  عز لا دة صاحبى بغض النظر أنا أكبر منه  متخلنيش أندم قولتلك حاجة شوية ويرجع ذى الأول جايز لما داليا تبعد عنه يرجع عز بتاع زمان حمار شغل وبس


الشخص/ إللى جرب العشق وفكر فى الأستقرار وعمل حساب ربنا ،،،،، صعب يرجع فى قراره 


منعم/ داليا مش متجوزة عز هى عايشة معاة ٣ سنين كدة ورغم بياخد حقه منها كراجل 


الشخص/ غلطة من البداية داليا عايشة من ٩ سنين كفاية لعب عيال قدامك يومين وأسمع ملهاش وجود فى الدنيا سواء بموافقة عز أم لا المهم داليا تنتهى خلى عز يرجع لينا تانى 


منعم/ أوامر البية تمشى بس أدينى فرصة أسبوع 


الشخص/ موافق ودى أخر مُهلة  بعد كدة فى عقاب ليك يا منعم ،،،ثم أغلق الخط بعد ما قالة  أنت السبب من البداية 


منعم بلع ريقة من الخوف وأخذ يفكر فى خطة

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

_____________

مر يومين من المهلة   


____

أتفق منعم مع الخادمه تفتح باب الشقة وتقول لداليا عز عايزك وتتركها تنزل لكن لأسف فشل مخططة فداليا لديها رعب وتعلم فاقدة الذاكرة كيف تخرج من البيت لم تعرف توصل لعزيز تانى هذا ما فكرت فيه،،،

_____________

(فى الشقة )

عز/ محتارة لية


داليا/ حلمت حلم 


عز/ خير


داليا بخوف/ فى واحد معاة طفلين والدين عايشة معاهم وانا سعيدة وأنت ظهرك خدتني منهم ،،حلمت ضربتك بال🔪  ،،،،


عز حاول يكون طبيعى فهذة أحداث حقيقية / حلم يا قلبى 


داليا بنظرة رعب/ شوفتك وانت بتعدى عليا فى صحرا وأنا حامل  

أنا خايفة متسبنيش


عز ضمها لصدرة/ عمرى ما أسيبك يا داليا أنطقى شبعى ودنى وقولى بحبك يا عزيز بحبها منك أوووى بحس معاكى نظيف 


داليا كالعادة لسانها يتلجم حتى لو نطقت وقالت بحبك يا عزيز جواها شئ ينفر ،،إحساس شخص أخر ملكة هذة الكلمة  


شاور عز للخادمه تأتى بالعصير لداليا وغمز ليها وطبعا فيه عقار يساعد على برجله العقل ويؤثر علية ،،،أما الخادمة كانت مخادعة وباعت ضميرها ووضعت فى زجاجة اللبن الخاصة بعز منوم قوى بأمر من منعم ولم تضعة لداليا 

،،،،،،،،

أتصلت الخادمة على منعم الذى أتى على الفور وجد داليا متكعورة على نفسها وعز ملقى على الأرض ،،،تفقد منعم عز وحملة هو والخادمة على جنب ثم قال:- أزيك يا داليا 


داليا بترقب وخوف / مين أنت


منعم برغبة  / ليه حق يخبيكى عنى ثم دفعها على الأرض وقام بالاعتداء عليها وهى تصرخ بأسم عزيز بجوارها لكنه مخدر  وبعد وقت حقنها بمخدر وأخذها ،،،

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______________

بدأ عز يفوق بتعب وينادى على الخادمة وجدها بجوارة قتيلة أتفزع وبحث عن داليا جوا الشقة ويصرخ بأسمها ،،،أتصل على منعم 


منعم / مين يقدر يعمل كدة 


عز بتوهان/ مش عارف داليا أختفت والبت الخدامة مقتولة  وأنا شكلى متخدر أو نمت مش فاكر ألحقنى ممكن يجرالى حاجة داليا ضااااااااعت


منعم/ ممكن هربت ماهى متعودة


عز/ لا دى تحت تأثير العلاج  دور عليها ممكن أموت عليها دى روحى يا منعم


نظر منعم لداليا وهى على طاولة العمليات وقال:- أحاول أدور عليها 


عز/ يبقا كتر خيرك ومستعد أعمل إللى عايزه بس لاقيها الأول


منعم/ أكيد أدور عليها دة أنت صاحبى وحبيبى سلام يا صاحبى ،،،،وبعد إغلاق الفون ،،،بدأ يفضى داليا من أعضائها ويخزنها فى تلاجته وهو فرحان ويقول:- وعدت نفسى من ٩ سنين ونفذت ،،،فيكى إيه مميز تبعدى عز عننا ويبقا شريف كدة يرجع لينا ويكمل شغلى هههههههههههههههههههه


تسريع لأحداث  عز يأس من البحث عن حبيبته وحالته الصحية سائت وبعد ما كان وقت ويرجع لعملة تفكير الناس التانية ومنعم خطآ ،،القلب عشق كيف لعاشق يتنازل عن شريكة بسهولة حاول منعم جذب عز لحياته قبل ظهور داليا لأسف فشل وأتى أمر من الناس الكبيرة يقضوا على عز حتى يموت سرهم معاة،، خصوصآ بدأ يهددهم فقد عرف ما فعلوه بحبيبتة وقرر يسلم نفسة للحكومة ، وينشق عنهم وأستعد لعقاب العدالة أو الحكومه ،،،


رفض منعم فى الأول إنهاء حياة صديق عمرة  وفى الأخر  فعلها بإيدة،،،،،لأسف كان تحت وسيله ضغط ،،،،


أما أجزاء داليا ذهبت لأشخاص أحياء يمارسون حياتهم عادى،متجاهلين أن العضو الذى أخذوا من ضحية ليس لها حوله ولا قوة ،،

_________

🎁زودت الجزء علشان وائل يعرف ظلم داليا 🎁 بس مقدرش أخليها تعيش صعب هتكون مجنونه فى الشارع بسبب عقلها إللى أتبرجل ،،دخلت الجزء دة👇👇علشانكم وأن وائل يعذب الضمير شوية  أنه ظلمها  وبعها بالفلوس 


 الحكومة تدخلت بعد أكتشاف جثة عز فى شقته مقتوله خنقنآ وواضح أثار معافرة منه ،،،،بحث الضابط داخل شقتة على وجود دليل وجد كراسة أو مفكرة تحت مخدته وكان فيها كالأتى يعترف عز بكل شئ وأسماء البنات التى أستخدمها فى تأجير الرحم وأسماء الأطفال الذين  أتوا الدنيا عن طريق هذة العملية وعناونهم ،،، ثم يسلم الفتاة لمنعم ليأخذ أعضائها  بعد الولادة ،،،وكشف أسماء الشخصيات أعترف أن قضية داليا  من ٣ سنين كانت حقيقة ومنعم أخفى الجريمة،،،،وطلقها من جوزها غصب ،،، وكان فى نيته تسليم نفسة للحكومه حتى يرتاح البال،،فصوت  وصرخة داليا أصبح شبح يطاردة  وكشف سر الكاميرا الخفية الموجودة فى شقتة متصلة بفونه  ومن خلالها شاف حبيبتة بين إيد صديق عمرة ينهشها وهى تستجار بأسمة وعند المواجهة اعترف منعم ببجاحة ،،،،،،،  


وعلى الفور فتح الضابط الأمور العسل  حد فاكرة إللى كان ماسك قضية إختفاء داليا من ثلاث سنوات ،،،،،فتح الفون بتاع عز ورجع الجزء المخزن بالكاميرا فعلا منعم اعتدى على داليا وقتل الخادمه  حتى مقتل عز منعم هو الفاعل ،،،أنفتحت قضية داليا من جديد ،،،، ومحامي منعم حاول يحولها لرأى عام حتى يأخذ براءة مثل قضية عز فى الماضى  ،،،، تدخلت الحكومة   وجعلتها سرية والمحامى جابر حد فاكرة أبن الراجل الطيب فى القاهرة  سافر إسكندرية مخصوص من أجل إثبات حقها وبرئتها حتى وهى ميتة فقضيه داليا أصبحت حديث المدينه ،،،،،، حتى يتعاقب منعم على أفعالة هو وأعوانه خصوصآ  اختلاط الأنساب لعز لكن عز مات ،،،،،،،،والأعضاء لمنعم وتم القبض على المدام صاحبة الشقة التى تديرها متلبسة ،،،القضية رغم سريتها كانت كبيرة وسمعت فى الوطن العربي والغربى كلة وهذا وصل لوائل الذى انصدم وقرر ينزل مصر ويترك أولادة مع شخص محل ثقة ،،،،،،،،وقابل الضابط الذى عنفة وقال :- لما عز عرض عليك مبلغ العشرة مليون جنية وأرغمك تطلق مراتك مجتش ليا لية يمكن الوضع افضل من دلوقتى أنت طمعت فى الفلوس داليا ضحية لحد ما ماتت وهى ضحية منكرش موتها قدم خدمة وطنية للبلد لكن فى الاول والأخر أنت مشارك فى موتها وأحب أقولك الطلاق الغصب بااااااااااطل 


 لم يجد وائل كلام يقولة للضابط/ أنت وقتها قولتلى سمعة الأولاد واتهمتنى بقتلها وقتها خسرت سمعتى ووظفتى عايزنى أقعد أعمل إيه فى البلد 


الضابط/ ورغم أنك مهاجر وغلطت فى بلدك لما حبيت تدخلها مش منعتك لو ينفع أخليك تشوف مذكرة عز تعرف قد إيه داليا بتحبك وهى عقلها غايب أى حاجة حصلت من عز لداليا هى نافرة منه يعنى غضب ودلوقتى كويس شوفتك ،،،داليا أم أولادك بريئة من كل الأرف إللى شوه سمعتها بيه عز وفعلا ضحية للظروف من أول أبوها لجوزها إللى هو حضرتك وتخليت عنها لحد واحد مريض بهوس الحب من طرف واحد وهو عز لحد منعم إللى حبل المشنقة مستنيه هو وإللى معاة 


وائل/ يارتنى بلغتك بسفرى 


الضابط/ مراتك ذنبها فى رقبتك جايز لو بلغتنى وقتها كنت نقذتها من عز راقبنا عز كويس ،،لأسف فى ناس زيك مش عارفة قيمتنا كويس ومش عارفه أننا نقدر نرجع ونظهر الحق ،،،كل إللى بعملة دة برجع أنا والزملاء  حق وسمعة واحدة ميتة لعلمك كل قطعة أتباعت لحد يتجاب الموضوع مش على منعم وبس الليلة كبيرة يا بشمهندس 


وائل بحدة/ أنت فاكر نظفت البلد إذا كان عز مات غدر على إيد صاحبة ومنعم عندكم فى غيرهم ألاف


الضابط/ طول ما فى ناس بتروح لعز ومنعم طول ماهما موجودين ،،، وطول مافى زى أنا والزملاء صدقنى  هيجى يوم مفيش ذى منعم ولا عز 


،،عز ذكر أسماء عائلات أولادهم جم الدنيا عن طريقة يعنى أمهم فتاه ليل الموضوع أكبر منك ومنى ،،،،،أنا زعلان على داليا لأنى كنت ماسك قضيتها وعارف عنها كل حاجة أنت الحاجة الحلوة فى حياتها وخذلتها وبعتها أرجع للبلد إللى مهاجر فيها ،،وجودك ملوش لازمه ثم تركة ورحل 


وهنا تذكر وائل السنوات التى قضتها داليا معاة مفيش مرة زعلوا من بعض وندم أنه سمع كلام عز لكنه راجل أعمال فى البلد الأجنبية وحقق ذاته بدم داليا ،،،كلامها ،،ضحكتها، هزارها ،،،ومواقف أخرى تجمعهم جعلته يعذب داخليآ فداليا تعتبر زوجتة لأنة طلقها غصب وهو لم يعلم هذة المعلومة 

_______

عارفة النهاية مش تعجب حد ،،لكن أسم القصة الضَحية  ،،داليا مش غبية داليا متهورة ومتسرعة فى قرارتها ودة إللى وقعها فى عز للمرة التانية  أو الثالثة وكانت فكرة الأنتقام فى دماغها اتجاه عز،،،،أشمعنا هو معرفش مع آن فى رجال أذوها ذى رضا ،،،،،،،، ودى النتيجة بعد ٩ سنين خسرت حياتها على إيد منعم   كانت ممكن تحاول توصل لزوجها وتحكيله  بأى وسيله ،،،،أو تسلم نفسها للبوليس يحموها ،،،،،،،لأسف غلطت كالعادة وبسبب تهورها خسرت  حياتها ،،،،  ،لية راحت لعز فى المستشفى كانت فاكرة تقضى علية وتنتصر دى دخلت عرين الأسود برجليها ،،،،،،،،يمكن داليا مش حسبتها صح أوقات تجى لينا فرصة لحياة جديدة ذى زواجها بوائل، ،ولمحة الماضى وانتقامة تقضى علينا ،،،حتى عز كان جواة حاجة حلوة بس الصاحب السوء مر ذى مجرجرة للعمل الغير القانونى غدر بية وخلص علية وقبليها أنتهك عرض حبيبه صاحبة وخلص عليها وباعها من أجل المال وأرضاء الناس الأكبر منه  حتى وائل ضحى بداليا فى سبيل عيالة وقبض تمن طلاقها وهو العشرة مليون لاسف صدق عز أنها خاينة وكدب سنين قضتها على زمته،،،،،القصة دى فيها ناس أخذت عقابها ذى الأب والأم وزوج الأم وغيرة وفى ناس خسرت روحها وفى ناس نماذج مشرفة لانسانية  والكرم،،،ذى الحاج أبو جابر ،،  أول قصة أدخل شخصية ذى مينا المحترم  مش كل نهاية قصة الخير ينتصر لا الشر هو إللى انتصر المرة دى  وداليا ماتت، ،،،لكن انتصر الخير  فى النهاية ،،،،واتقبض على منعم وداليا ظهرت برأءتها أمام الجميع ،،،ومش معنى منعم مخدش عقابة فى الدنيا حلو ذى عز  لا فى الأخرة لا يلوم إلا نفسة  ، 

إللى عايزة أوصله رحلة داليا من بيتها صعبة ذى الدنيا حلوة ومرة بس تأكدي من شئ واحد عزيزتي البنوتة الجميلة هربتى من أهلك من بيتك لأى سبب إللى حصل لداليا رحمة عن الواقع وممكن تكونى أنتى بطلة الحقيقة المقيدة أكتبها ،،،الشارع صعب وناسه أصعب خليكى فى رعاية أهلك حتى لو صعبين للمرة التانية أى تهور فى الماضى لازم يتعملة ألف حساب  واوعى تخدعك المظاهر أو الشكل هتكونى نهايتك ذى داليا مع منعم 

ملحوظة المفروض الخاتمة مفهاش الجزء الأخير بتاع الضابط ولا وائل وينتهى بمقتل عز وداليا ومنعم يأخذ المستشفى وكل إللى يملكة عز بعقود مزورة ولا من شاف ولا من درى لكن دخلت الحكومة علشان وائل يعرف برائتها معنى ذلك أن النهاية المفروض تكون منعم سار فى طريقة للشر وعلشان خاطركم خليته يتقبض علية 

________

الضَحية 

تمت بحمد الله 

الأربعاء  ١ / ١٠ / ٢٠٢٥

الرجاء قيم طريقة سرد القصة وهل فعلا مفيدة أو مكررة بغض النظر عن النهاية محدش يعمل اغضبنى  وإللى يعمل أعضة من ظفرة أزاى هو كدة وصل نقدك بذوق 


شكرآ للى متفاعل مع القصة وإللى متابع فى صمت ، أحلى حلويات هم حلويات روايات وحكايات نجلاء فى قصة جديدة بكتبها رومانسي  أجتماعى أصالح بيها الناس إللى مش تعجبها نهاية القصة دى وبرضو أعيشكم الأحداث ،،،الناس إللى متبعانى من زمان عايزيين أخلى القصة الجديدة باللغة العربية الفصحى ولا عجبكم أسلوبى فى الكتابة وهى الكاتبه/نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

متشوقة للكومنتات 🥰🥰



بداية الروايه من هنا





تعليقات

التنقل السريع
    close