القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وسيطرت المشاعر الفصل الثالث عشر بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية وسيطرت المشاعر الفصل الثالث عشر بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 



رواية وسيطرت المشاعر الفصل الثالث عشر بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


 مش هترجعي لابنك غير لما اعرف هربتي من البيت ليه...كل ما تتكلمي اسرع هترجعي لابنك اسرع اخلصي اتكلمي عشان انا جبت اخري منك 


مشاعر قالت بغضب ....تعرف انا اللي غلطانه لاني فكرت ان عندك دم ومجروح من اللي حصل وجيت وراك.... اتفضل رجعني وبلاش لعب عيال 


سليم قرب منها وقال.... الظاهر انك مش سامعه الكلام اللي بقوله.... او لسه مش مستوعبه.... مش هنمشي من هنا غير لما تتكلمي ...وانتهى 


مشاعر بصتلو بدهشه وقالت..... هو ده مش هزار يعني....سليم بلاش استهبال الولد لوحده في البيت 


سليم قعد عند الشجره وسند ضهره عليها وغمض عيونه  وقال بهدوء ..... النهارده بالذات ما عنديش اي طاقه ارغي معاكي... هتيجي تقعدي جنبي هنا وتتكلمي هنمشي.... مش هتتكلمي ادينا قاعدين... الجو جميل


 مشاعر قلقت جدا واتيقنت انها وقعت في مصيدته وانه قصد يجيبها هنا علشان يضغط عليها برجعة البيت وتتكلم ....جذبت شعرها لورا بتوتر شديد وهي مش عارفه تعمل ايه و مش مصدقه انه قدر يضحك عليها بالبساطه دي


 اما في البيت كان ادهم في قمة التوتر ومش عارف يقول ايه لابوه اللي كان مصر جدا يعرف سليم زعلان منه  ليه قال بارتباك.... صدقني يا بابا انا لو اعرف كنت قلتلك من الاول ...وبعدين انت عارف سليم يعني ما بيقولش حاجه لحد


 ابوه قرب منه وعيونه بتلمع بالدموع وقال برجاء..... انا عارف انك مش عايز تقول علشان ميزعلش منك ...بس ارجوك احسبها بالعقل يا ابني وارأف بحالي ...انا هتجنن واعرف مالو... نظرات اخوك ليا بتوجع قلبي.... ما بقتش قادر استحمل انا تعبت وكبرت ونفسي اراضيه واخده في حضني قبل ما اموت 


ادهم قال بسرعه ولهفه .....بعيد الشر عنك يا بابا ما تقولش كده


 ابوه قال بدموع ....يا ابني الموت حق علينا... كلنا هنموت.. انا بترجاك يا ادهم بلاش تعتبرني ابوك.... اعتبرني راجل كبير في السن قلبه اتحرق من بعد ابنه عنه.... ارجوك


 ادهم لمعت الدموع في عينيه وبقى في موقف لا يحسد عليه ابدا ..اتنهد بحزن وقال..... لما كنا.... كنا بنعمل الفحوصات عشان عمليه الفصل بيني وبينه .....يومها سمعناكم انا وسليم ....احم سليم سمع اللي انت  قولته للدكتور 


نادر اتسعت عينيه بشده ورجع لورا بصدمه شديده 

وهدى لطمت على خدها وقالت بذهول..... يا نهار اسود


 عند سليم كان قاعد بيأس شديد ومشاعرك كانت رايحه جايه بغضب وبتقول...يا سليم بلاش جنان ....هات المفاتيح خليني امشي ....لو انت حابب تقعد خليني انا امشي حرام عليك ابنك 


سليم قال بتعب... ابنك طبيعي بينام طول النهار ويصحى بالليل ....وبعدين هو دلوقتي بقى ياكل و ابتسام بتخلي بالها منه قلقانه من ايه


مشاعر قالت بدهشه... ازاي يعني قلقانه ليه...لو عيط مش هيعرفو يسكتوه ..وبعدين انا مش هرتاح غير وانا شايفاه قدامي


سليم  ابتسم بسخريه وقال.... انتي اللي مش عايزه ترجعي له..لو حابه نرجع اتكلمي وخلصيني


مشاعر  قالت بغضب وعند...كده ...طب مش هقول لك حاجه يا سليم.... ولو انت فاكر انك هتضغط عليا كده انا دراعي مابيتلويش.... وادينا قاعدين لما اشوف ابنك هيهون عليك قد ايه 

وقعدت وسندت ضهرها على الشجره من الناحيه التانيه 


 سليم ابتسم بسخريه وقال بوجع ظاهر في صوته ....تفتكري ابني ممكن يهون عليا قد ايه....او اي ابن عموما ممكن يهون على ابوه قد ايه ....ممكن يهون عليه انه يعيط ....او يتوجع... او يتكسر

ولمعت الدموع في عيونه وقال بحسره  .... او  يموت 


مشاعر اتسعت عنيها بدهشه من كلامه وقربت شويه منه واتفاجئت اكتر لما شافت الدموع في عيونه 

كانت حابه تسأله ماله بس خافت يسكت وميتكلمش وهيه  كانت عايزاه يخرج اللي جواه قالت ...لا مستحيل اي اب يهون عليه ان ابنه يموت....متحصلش ابدا


سليم ابتسم بوجع ووقعت دمعه على خده وقال .... بس انا هنت عليه...تخيلي .... انا مش زعلان منه قد ما زعلان على نفسي.... للدرجه دي ما استاهلش اتحب....ده حتى الحيوان بيتحب من ابوه وامه 


مشاعر استغربت كلامه بس كانت متاكده انه بيتكلم عن ابوه قالت....انت فاكر ان ابوك مش بيحبك


 سليم بسخريه وقال بوجع.... لا انا الحمد لله رب العالمين متاكد

...اتاكدت بنفسي وسمعت بوداني 


هنا حس بايد مشاعر على ايده

 التفت لها باستغراب وهي بصت لعيونه وقالت بدعم... انا معاك...وحابه اسمعك


 سليم غمض عينيه وقال بوجع ما يتوصفش..... اتولدت انا وادهم توام ملتصق ...وكانت عملية الفصل صعبه جدا في سن صغير و فضلنا بجسم واحد لحد عمر العشر سنين...في الوقت ده كنا بنتجهز علشان هنعمل العمليه ومرتبين لكل حاجه...وفي يوم روحنا المستشفى نعمل الفحوصات وبعد ما طلعت النتيجه نادر بيه طلعنا بره الاوضه علشان يتكلم مع الدكتور في تفاصيل العمليه

كنت طفل شقي حبه وكان عندي فضول اسمعهم بيقولوا ايه ....ادهم ما كانش حابب وبيقول لي حرام نتصنت عليهم.... بس انا كنت هموت واعرف هيعملوا فينا ايه...و طبعا ما اقدرش عليا ورحنا.....و يا ريتني كنت اتشليت وقتها وما رحتش


 مشاعر كانت بتسمعه باهتمام ومستغربه حالته جدا...كان لاول مره ما يقدرش يسيطر على دموعه وتنزل قدامها


وكمل بوجع وقال.....الدكتور قال ان فيه بعض المشاكل هتحصل اثناء الفصل.... هتأدي لموت واحد فينا بنسبه كبيره قوي....يعني واحد هيطلع كويس بدون مشاكل و التاني الله اعلم عاش او مات  هو وحظه ..وطلب منو....طلب منو يختار الطفل اللي عايزه يطلع كويس علشان يعمل حسابه في العمليه 

تفتكري رد قال له ايه 


مشاعر مكانتش عارفه ترد بايه ...وسليم نزلت دموعه بحسره وقال.....قاله حافظ على ادهم

بقلم....زهرة الربيع

مشاعر اتسعت عينيها بذهول وما بقتش مستوعبه اللي بيقولوا وقالت بسرعه.... لا طبعا... انت كنت طفل وقتها اكيد فهمت حاجه غلط ...مستحيل يختار بينكم


 سليم ابتسم وسط دموعه وقال..... لا اختار....سمعتو كويس...قالو حافظ على ادهم ...وان شاء الله سليم هيبقى بخير ....و فعلا ادهم طلع وفاق من العمليه وهو كويس جدا زي ما اتمنى....و انا فضلت اسبوع في العنايه ....بس الالم والوجع عاش معايا عمري كلو مش قادر انسى الكلمه دي..... مش قادره انسى احساسي وقتها ....حتى ادهم لم سمع الكلام مسك ايدي بقوه وخوف ما كانش عايز نعمل العمليه...... وانا كل اللي كان بيدور في دماغي انه ليه اختار ادهم...ليه بجد....هو..... هو مش انا ابنه زيه.... ليه ضحى بيا يا مشاعر .. تفتكري ليه.... انتي عندك اجابه


 مشاعر نزلت دموعها وبصتلو بقلة حيله و سليم غمض عينيه بحزن ووجع وقال...... ما حدش عنده اجابه.... لكن اكيد العيب فيا..... ابويا فرط فيا بسهوله ...واخويا وحبيبي اللي طول عمرنا واحد طلع عارف بعذابي من الاول وبيساعدك ومفكرش فيا....وحتى انتي.... انتي كمان مش قادره تستحمليني....ويمكن زمانك بتقولي يا ريتك كنت مت وقتها 


قال كده ولسه هيقوم بس اتفاجئ لما مشاعر حضنته بقوه وقالت ببكى.... انت بتقول ايه.... انت مجنون .. بعيد الشر عنك ...انا لو مهما زعلت منك عمري ما اكرهك يا سليم....انا ياما اتمنيت الموت لنفسي ومقدرتش اتمناه ليك ...اقسم بالله ما اقدر على وجعك مهما وجعتني 


 سليم اتفاجئ وحضنها بقوه وكان بيتمنى تكمل وتحكي له اللي في قلبها بس مشاعر سكتت وهو بقى يضمها بقوه وقال..... انا بعشقك مش قادر استحمل بعدك مش قادر...انا معرفتش ارتاح واعيش واضحك غير بعد ما عرفتك..... خليكي جنبي خليكي في حضني ما تسيبينيش انا مليش غيرك


 مشاعر فضلت شويه في حضنه بس فاقت لنفسها وحست باللي بتعمله وافتكرت كل اللي حصل معاها بعدت عنه وقالت...احم... خلينا نرجع البيت.... ابنك زمانه بيبكي 


سليم مسح دموعه بايده وقال بخنقه منها...تاني... انا قلت لك مش هنمشي من هنا غير لما تتكلمي..... ما توجعيش قلبي.... انا ما بقتش قادر اعافر زي الاول


 مشاعر اتنهدت وحاولت تتكلم بهدوء علشان حالته وقالت .....انا مقدره اللي انت فيه.... فحاول تراعي اللي انا فيه..... انا مش قادره اتكلم دلوقتي .....ومش قادره احكي حاجه....قلبي لسه مخنوق مش قادره ... معلش سيبني على راحتي


 سليم وقف وقال بغضب.... راحتك ده اللي هو لحد امتى.... لحد ما نبعد اكتر .....لحد ما نكره بعض ..لحد ما نخسر بعض يا مشاعر 


مشاعر وقفت وقالت والدموع بتلمع في عينيها..... في جميع الاحوال احنا خسرنا بعض يا سليم ....فلو سمحت بلاش نخسر الود اللي قال عليه ربنا ...عايزه ارجع لابني 


قالت كده وطلعت في العربيه وسليم جذب شعره لورا بضيق شديد وهو مش عارف يعمل ايه اكتر من كده علشان تتكلم 


في الوقت ده جاله مكالمه من غاده رد وقال بضيق ..... اخيرا البرنسيس حنت علينا وفتحت تليفونها 


غاده ردت بحرج وقالت..... اسفه يا سليم صدقني الفتره اللي فاتت نفسيتي ما كانتش احسن حاجه ....انا حابه نتكلم شويه ممكن 


سليم قال بضيق .... خلاص هعدي عليك بالليل


 غاده قالت بسرعه ....لا انا قريبه من بيتك هستناك هناك..... الكلام اللي هقوله عايزه مراتك تسمعه 


سليم اتنهد بخنقه وقال..... غاده بلاش مشاكل انا بجد مش ناقص


 بس غاده قالت بسرعه..... بس مراتك هي اللي بتعمل مشاكل يا سليم  ولا ناسي اخر مره جيت معاك البيت عملت فيا ايه.....المشاكل مش هتخلص غير من عندها ....مستنياك


 قالت كده وقفلت وسليم ركب العربيه جنب مشاعر وقال بتوتر ....غاده في البيت


 مشاعر ابتسمت بسخريه وقالت.....بجد.... طب يلا يلا سوق بسرعه بقى لحسن تمشي .... كنسل اي حاجه تانيه  مش مهم بقى


سليم اتنهد وقال ....مشاعر انتي اللي رافضه نفضل هنا وعايزه تروحي لابنك..... لو حابه نقعد ونتكلم انا هكنسل اي حاجه فعلا علشانك


 مشاعر قالت بسرعه..... لا شكرا..... انا مش حابه اتكلم معاك .....اتفضل رجعني لابني 


سليم قال بتوتر .....طيب هي بتقول انها ...احم انها هتتكلم معاكي...لو سمحتي ما تعمليش عقلك بعقلها.... انتي عارفه انها صغيره و... 


مشاعر قاطعته وقالت بانفعال....ايه ايه ايه....هي مين دي اللي صغيره..... صغيره بالنسبه لك يا بابا ...انما بالنسبه لي كبيره وبغله كمان... الفرق بيني وبينها اقل من سنتين ولو قلت ادبها هديها على دماغها ودماغ اللي يتشدد لها على فكره 


سليم بص لها بغيظ شديد من كلامها بس حاول يهدى علشان ميصعدش الامور اكتر...  وساق على البيت وهو بيحاول يعدي اليوم اللي كان فعلا من اصعب ايام حياته


 اول ما وصلوا عند البيت مشاعر دخلت بسرعه ولقت هدى قاعده وشايله ابنها قالت بلهفه....  صحي ...عيط مش كده 


هدى ابتسمت وناولتها الولد وهي بتقول .....ما تقلقيش يا حبيبتي هو كويس.... يا دوب صحي 


في الوقت ده دخل سليم وهدى جريت حضنته بقلق عليه ودموع وهيه بتقول....حرام عليك وجعت قلبي


سليم طبطب عليها وقال..انا بخير

 اما نادر كان واقف من بعيد و عيونه بتلمع بالدموع بسبب اللي عرفه..وحتى  ادهم كمان كان قاعد وبيبصوا له بتوتر وخجل بس ما حدش فيهم فتح اي كلام عشان وجود غاده


غاده قالت.... ازيك يا سليم


 سليم قرب منها وقال بضيق.... اخيرا افتكرتي سليم.... معقوله اجي لك على البيت ترفضي تقابليني 


غاده قالت بسرعه .....والله انا لما عرفت اتخانقت مع بابا وقلت لهم ميصحش برده انك ما تدخلش.... بس انت اكيد مقدر موقفي صح


 سليم قعد بضيق وقال..... والله انا مش عارف الصراحه اقدر موقف مين ولا مين

 قال كده وهو بيبص لادهم بسخريه


بقلم...زهرة الربيع

 ادهم نزل عيونه في الارض بحرج....و مشاعر قالت بضيق طيب يا جماعه عن اذنكم.... انا هطلع انيم ابني 


هنا غاده قالت بسرعه .....مشاعر انا عايزاكي .....عايزه اقول حاجه قدامكم كلكم ...وقدامك انتي بالذات


 مشاعر اتنهدت بضيق وقعدت جنب هدى بهدوء 


غاده لسه هتتكلم سليم جاتلو مكالمه من طه قال بسرعه ....معلش يا غاده.... ثواني بس دي مكالمه مهمه من المكتب 


غاده ابتسمت وقالت..... تمام بس بسرعه علشان مش هتكلم غير لما تيجي


سليم قال  دقيقه واحده

 وطلع في الجنينه رد وقال.... خير يا طه


طه قال بسرعه...... مش خير ابدا يا باشا.....انا فرغت الكاميرا اللي لقيناها في مكتب حضرتك...اتضح انها في مكتبك  من وقت طويل جدا ....تقريبا من ايام ما كان نادر بيه  بيشتغل معاه ....يعني بقاله ما يقارب على تلت سنين بيراقب المكتب 


سليم حط ايده على دماغه بتعب وقال ....ما تفاجئتش خالص ....عارفه حقير ويطلع منه اسوء من كده ...هو قصد يحطها في الفازا الاثريه علشان يضمن انها هتقعد وقت طويل ..وانا اللي كنت زعلان انها اتكسرت...يلا حصل خير


ولسه هيقفل طه قال بسرعه .....بس في حاجه غريبه ظهرت في مقطع من سنتين 


سليم قال باستغراب..... حاجه ايه دي 


طه قال ......افضل تشوفها بنفسك عشان انا لحد دلوقتي مش فاهم .....هبعت لك مقطع فيديو


 سليم قال..... طيب بسرعه عشان انا مستعجل 


وقفل معاه و ما فيش ثواني ووصل له فيديو فتحه وكان مقطع ليه وهو في المكتب بتاعه 


سليم  استغرب ايه العجيب في كده  بس اتسعت عنيه  بشده وهو شايف مشاعر عند شباك المكتب واقفه بصدمه شديده وحاطه ايدها على بقها بذهول ودموعها بتنزل بغزاره


عاد المقطع تاني وتالت واتاكد انها هي وكان هيقع من طوله لما افتكر اللي حصل في المكتب وقتها ...اللي حصل يومها مستحيل ينساه ....نطق  بالعافيه وقال ...يانهار مش فايت وووووو

يتبع 


لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



الفصل الاول من هنا



الفصل الثاني من هنا



الفصل الثالث من هنا



الفصل الرابع من هنا



الفصل الخامس من هنا



الفصل السادس من هنا



الفصل السابع من هنا



الفصل الثامن والتاسع من هنا



الفصل العاشر من هنا



الفصل الحادي عشر من هنا




الفصل الثاني عشر من هنا



الفصل الثالث عشر من هنا



❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺



تعليقات

التنقل السريع
    close