القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فات أوان الندم البارت التامن بقلم الكاتبه أماني سيد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

11111111111111

رواية فات أوان الندم البارت التامن بقلم الكاتبه أماني سيد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية فات أوان الندم البارت التامن بقلم الكاتبه أماني سيد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


فى منزل منصور كان قاعد بيتكلم مع مامته بخصوص نسرين 

ـ بقولك يا ماما عندى ليكى خبر حلو 

ـ سمعنى يا سيدى 

ـ أنا ناوى اخطب 

اتعدلت سميحه فى قاعدتها والإبتسامة ظهرت على وشها والفرحه 

ـ بجد وياترى حد أعرفه 

ـ أه . العروسه تبقى بنت المعلم عبد الظاهر 

اذدادت ضحكه سميحه وبعدها فضلت تزغرط 

لحد ما وقفها منصور 

ـ أهدى يا ماما اهدى إحنا لسه 

ـ يعنى ايه لسه ... لأ احكيلى كل حاجه من الاول شوفتها فين وعرفتها امته وازاى احكيلى كل حاجه وانا هسكت ومش هتكلم خالص 

ـ بصى يا ستى شوفتها فى المستشفى المعلم عبد الظاهر من فتره قريبه جاتله غيبوبه سكر وكانت فى المستشفى مع أبوها شوفتها هناك ولقتها ينت كويسه ومحترمه 

ـ ايوه وبعدين 

ـ ولا قبلين كلمت المعلم ووافق ورحب أوى أوى وقال هياخد رأيها 

ـ وبعدين رد عليك 

ـ أه رد عليا وقالى انها موافقه مبدأيا وعايزه تقعد تتكلم معايا الأول 

ـ طيب وانتوا فى المستشفى مافيش بينكم نظرات كده يعنى 

ـ لأ طبعاً بقولك محترمه 

ـ يابنى ايه علاقه اللى بقولهولك ده بمحترمه ولا لأ قصدى مش باين عليها أنها معجبه بيك مثلاً أصل الحاجات دى بتبان كده 

ـ مكنتش ببصلها يا ماما أنا لمحتها كده وعجبتنى وكلمت باباها 

ـ طيب هتروح تتقدملها رسمى امته 

 ـ الجمعه بإذن الله وهتبقى قاعده تعارف كده 

ـ ربنا يتمم على خير عبد الظاهر ده صاحب صالح وطول عمر صالح بيشكر فيه ماشفناش منه حاجه وحشه 

ـ المهم طمنينى عليكى حسين جالك أو حاول يضايقك 

ـ لأ ماشوفتوش ولا كلمته من آخر مره كان هنا 

ضيق منصور بين حاجبيه 

ـ بس حد قالى إنه شافوا قريب من هنا

ـ معرفش بس انا هخبى عليك ليه مانت عارف اللى فيها 

ـ عموماً لو حصل اى حاجه بلغينى على طول 

ـ أكيد يا حبيبي ماتقلقش 


مر يومين وجه لقاء نسرين ومنصور 

ارتدى منصور قميص اسود وبنطلون رمادى ظهر قوام جسده 

منصور شاب طويل قمحى البشرة 

طبيعه شغله جعلت من جسمه جسم  رياضى 

وفى نفس الوقت لبست نسرين فستان أسود وطرحه رمادى 

وصل منصور فى معاده وقابله عبد الظاهر ورحب بيه وكانت السعاده واضحة على ملامحه 

ـ اتفضل اتفضل يا منصور تعالى 

دخل منصور وقعد فى فى الصالون وبدأ يتكلم مع منصور وبعد فتره بسيطه دخل ينادى نسرين 

طرق باب الاوضه ودخل غرفه نسرين 

ـ ايه يا نوسه جهزتى 

ـ أه يا بابا 

ـ طيب مش كنتى تلبسى حاجه فاتحه شويه 

ـ لأ كده حلو المفروض يركز على أخلاقى دينى يركز على الحاجات اللى تهمه لكن لابسه ايه لونه ايه دى ظواهر ولو اخد بيها يبقى إنسان سطحى وبعدين يا بابا بعد قاعده انهارده هبدا اقرر إذا كان ينفع اكمل معاه ولا لأ 

ـ الراجل مش فى امتحان يا نسرين خفى عليه 

ـ بابا لو سمحت 

ـ طيب طيب يلا عشان اتأخرنا عليه 

خرج عبد الظاهر وبنته خلفه قعد عبد الظاهر وشاور لنسرين تقعد وبدأ هو فى الكلام 

ـ منور يا منصور اظن دى مش أول مره تشوف نسرين 

ـ أه يا معلم شوفتها فى المستشفى 

ـ طيب إيه رايكم تدخلوا البلكونه تتكلموا وتتعرفوا على بعض وانا قاعد هنا هعمل كام مكالمه فى الشغل ـ مافيش مشكله اتفضل 

دخل منصور ونسرين البلكونه وكان منصور بيتجنب النظر بشكل مباشر فى وجهه نسرين 

ـ ازيك يا انسه نسرين 

ـ بخير الحمدلله انت عامل إيه 

ـ الحمد لله بخير 

ـ ممكن اسالك سؤال 

ـ أكيد طبعاً أنا جاى انهارده عشان أجاوب على أى سؤال ليكى 

ـ أنت عندك كام سنه 

ـ ٢٧ سنه 

ـ كملت دراستك 

ـ الحمد لله معايا بكالوريوس تجاره وكنت شغال مع بابا لكن سبته عملت مشروع خاص بيا 

ـ ارتبطت قبل كده او حبيت 

ـ لأ خالص انا شغلى كله مع رجاله 

ـ فتره الجامعة... أنا طبعا مش هحاسبك على الماضى بس نوع من أنواع الدردشه 

ـ لأ أنا من النوع اللى مش ببص لحاجة مح*رمه عليا وبعدين فتره الجامعة انا مكنش عندى الإمكانيات اللى تخلينى ارتبطت فليه ابص لواحده اخد عليها ذنوب أو اعلق واحده بيا وأنا عارف ظروفى إيه 

ـ على كده أنت ضد عمل المرأة 

ـ طالما العمل محترم وفى مكان مناسب يبقى ليه لا 

هو انتى بتشتغلى ؟؟

ـ لأ بس كنت حابه اعرف رأيك بشكل عام 

سكتت نسرين ومش عارفه تسأله ازاى السؤال اللى هى عايزه تساله من بدايه القاعده 

حس منصور بتوترها فقرر يجاوبها من غير مايسألها

ـ بصى يا انسه نسرين أنا بصراحة لما شوفتك فى المستشفى حسيت اني مسئول عنك وكان في حاجه جوايا بتشدنى أنى اقرب منك واكلمك وكنت بحاول ابعد عنك عشان خاطر ماعديش حدودى معاكى وقررت أول ما المعلم يخرج من المستشفى افاتحه فى ارتباطى بيكى وقتها مش هحس بتأنيب ضمير او انى اكلمك من وراه واحس أنى بعمل حاجه غلط 

ـ ومين قالك أنى كنت هوافق اكلمك 

ـ أنا عارف انك كنتى هترفضى وعارف المعلم كويس وتربيته عامله ازاى واعتقد أنى اتعاملت معاكى كام يوم وشوفت طريقه تعاملك إزاى وده لواحده كافى أنى اامن ليكى وأنك تشيلى أسمى 

ابتسمت نسرين ابتسامه بسيطه خجوله كلام منصور عجبها وهى كان عندها استعداد داخلى بالاقتناع بكلام منصور 

ـ طيب أنت حابب تسالنى او تعرف عنى أى حاجة  

ـ انتى خريجه إيه 

ـ إقتصاد منزلى 

ابتسم منصور وعاجبته الاجابه 

ـ ما شاء الله بتعرفى تطبخى على كده 

ضحكت نسرين على فرحه منصور

ـ واضح إنك بتحب الأكل أوى 

ـ بصراحه أه 

ـ أه بحب المطبخ وبحب اجرب اكلات جديده وبحب شغل البيت بشكل عام وبحب أفصل لنفسى اللبس عشان كده دخلت اقتصاد منزلي 

وبعدين هما مش بيعلمونا الطبخ زى ما جه فى بالك كده لأ 

الكلية دي بتدرس تخصصات زي تغذية وعلوم الأطعمة، ملابس ونسيج، إدارة المنزل والمؤسسات، التربية المنزلية وغيرها.

يعنى مثلا 

🔹 فيه قسم اسمه قسم التغذية وعلوم الأطعمة، وده بيدرس:


أسس التغذية السليمة.


تحضير الأطعمة بطريقة علمية (مش بس الوصفات).


كيمياء الأغذية (إيه اللي بيحصل في الأكل وقت الطهي).


حفظ الطعام وتخزينه.


وجبات خاصة للمرضى أو الرياضيين أو الأطفال.


🔹 كمان بنتدرب عمليًا في معامل المطبخ بالكلية، وبنتعلم  إزاي نطبخ صح عشان نحافظ على القيمة الغذائية للأكل.


يعني الطبخ موجود فعلاً لكن كجزء من دراسة علمية أشمل عن التغذية والصحة، مش بس وصفات للأكل.

يعنى مثلا فيها 

1. قسم التغذية وعلوم الأطعمة 🍲.

2. قسم الملابس والنسيج 👗

3. قسم إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة 🏡👶

4. قسم الاقتصاد المنزلي التربوي 📚

5. قسم الصناعات اليدوية والتربية الفنية 🎨🧵

ـ ما شاء الله لا بجد حاجه جميله جدا برافو عليكي انك درستى وكملتى فى الحاجه اللى بتحبيها 

ـ حابب تسأل عن حاجه تانيه 

ـ لأ تمام كده لو إنتى حابه تتعرفى عليا وتسالينى تانى انا جاهز 

ـ بتصلى 

ـ الحمد لله دى أهم حاجة الصلاة عماد الدين 

سكتت نسرين ومكنش عندها حاجه تقولها فقطع منصور احراجها وقرر يستأذن 

ـ طيب  أنا مش عايز اعطلك وهنتظر ردك من المعلم ومشى خطوه قدام ورجع تانى 

ـ أتمنى اسمع الرد بالموافقة 

ابتسمت نسرين على كلام منصور وفهمت إنه مش بيتجاهلها زى مكانت متصوره وإنه إنسان متدين بطبعه وغير متشدد 

خرج منصور وقابل عبد الظاهر وبعدها خرج 

وقف عبد الظاهر بيبص لنسرين بقلق لانهم ماطولوش فى القاعده 

ـ ها يا نسرين مشى بسرعه ليه 

ـ خلصنا كلام 

ـ أوعى تكونى احرجتيه 

ـ لأ يا بابا بالعكس 

عادت الضحكه تانى لوش عبد الظاهر 

ـ يعنى ايه اقول مبروك 

ـ هو قالى إنه هياخد ردى منك وسابنى ومشى 

ـ بس كده 

ابتسمت بخجل 

ـ قالى اتمنى اسمع الموافقه من المعلم.

بصلها بتوجس 

ـ وانتى رأيك ايه 

ـ اللى تشوفه 

ـ الله اكبر طبعاً موافق أنا هكلمه اقوله انك موافقه .

ـ يا بابا أنت مستعجل ليه استنى شويه أنت ليه كده 

ـ عايز افرح بيكى واطمن عليكى ومش هلاقى احسن من منصور 

ـ ماشى بس برضو اتقل شويه المفروض انت اللى تعمل كده من غير ما اقولك 

ـ ماشى يا ستى حاضر 

قرر عبد الظاهر يهاودها وأنه بكره هيكلم منصور عشان يعرفه الموافقه ويحدد معاه اقرب وقت عشان يجيى يتقدم رسمى هو وأهله وآه من أهله 

"أُخفي غرامي كي أعيش مُعذَّبــا

لكن فؤادي لا يُطيقُ سِواهــا


فرَّقتْنــا الأيــامُ قسرًا بيننــا

والروحُ تشتاقُ اللقا برُجـاهــا"

فى منزل سميحه اتصل بها حسين وبدأ يتكلم معاها بطريقه مختلفه وكلامه كان معسول فى الكلام 

بدأت سميحه تجاريه فى حديثه معاها 

ـ كلمتى منصور 

ـ لأ لسه 

ـ ليه 

ـ عايزه اجبهاله بطريقه حلوه عشان مايرفضش إننا نرجع لبعض

ـ مهو هيوافق لما يعرف أنى رجعتلك ورثك 

ـ استنى بس عليا اسبوع ولا حاجه 

ـ طيب أنا هروح للمأذون واردك تانى الطلاق كان رجعى 

ـ أوعى تعمل كده وقتها منصور ممكن يقلب أكتر انا عايزه اقوله إنك رجعتلى المحل والمخزن من غير سبب وانك ندمان 

ـ هو اخوكى صالح شريك منصور 

ـ لأ كل حاجه بإسم منصور 

ـ طيب والبيت 

ـ بيدفع ايجاره زيه زى الغريب 

ـ واخوكى وافق أنه يدفعله 

ـ منصور صمم ولو مكنش خد منه فلوس مكنش أخد منه البيت 

ـ طيب حلو أوى. مش اولى يشتغل فى محله ويكبره 

ـ مانت اللى ركبت عليهم ولاد مشيره 

ـ غلطه وبعدين منصور بيعاندنى بدل مايكلمنى براحه خلى الموضوع يبقى عند 

ـ خلاص مش هنتكلم فى اللى فات أهم حاجة احنا ولاد انهارده وبإذن الله لما ترجعوا تانى يضم المحل للمعرض ويبقى فرع تانى ليه 

ـ تفتكرى هيوافق 

ـ انا هقنعه 

ـ طول عمرك أصيله يا سميحه أنا إزاى مكنتش واخد بالى من ده 

ـ عشان قلبك كان مع غيرى 

ـ عندك حق بس صدقيني هعوضك 

ـ لما نشوف 

ـ أنت محتاج فلوس يا حسين 

ـ لأ مستوره الحمد لله المفروض أنا اللى أسألك السؤال ده 

ـ الحمد لله مستوره برضو بقولك ايه انا هقفى عشان منصور جه يلا سلام 

دخل منصور ومعاه فارس وقامت سميحه تجهزلهم الغدا وقررت أنها متقولش أى حاجة دلوقتي 

ـ  تفتكروا سميحه بتخطط لايه وهل فعلاً هتحن لحسين ؟؟

اللى جاى هيقلب الموازين بس خليكوا فاكرين حسين عمل إيه عشان لو صعب على حد فيكم 🫣🫣

يتبع 



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم



البارت الاول من هنا



الفصل الثاني من هنا



الفصل الثالث من هنا



الفصل الرابع من هنا



الفصل الخامس من هنا



الفصل السادس من هنا



الفصل السابع من هنا



الفصل الثامن من هنا



الفصل التاسع من هنا



اللي بيحب الروايات الكامله والحصريه من هنا 👇 ❤️ 👇 


روايات كامله وحصريه




❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺







تعليقات

التنقل السريع
    close