نوفيلا عنفوان الحب الفصل الاول بقلم الكاتبه آيه طه حصريه وجديده
في زمن يغلب فيه القهر، وتتكسر فيه الأحلام، بتتولد حكاية مختلفة... حكاية بتشهد على صراع بين قوة الظلم وعنفوان الحب، صراع يغير المصير ويثبت إن الإرادة ممكن تعيد للروح حقها، حتى بعد ما اتسلب منها كل شيء.
البارت 1
يرزع الباب راجل بجلابيه صعيدي في اواخر الاربعينات بملامح قاسيه وحادةيسحب شروق من ايديها ويجرها لبرا الاوضه.....
شروق بتوسل: الله يخليك ياعمي مريداش اتزوج دولك...... الله لا يسيئك والله اعمل كل حاجة وكل اللى بتقولي عليه... الله يخليك يا عمي سبني لوجهه الله و رحمه اخوك متعملش فيا اكديه.....
كريمة بحزن وبصوت مكسور: يا سيلفي الله يخليك سيب البنيه ومتعملش فيها اكديه...... مش هنفتح خشمنا واصل ونعيش خدامين تحت رجلك بس الله يخليك متعملش فيها اكديه..... حلفتك برحمه اخوك متعملش اكديه...
يدخل على المندرة ويرميها ادام الشيخ "المأذون" وسط العيله كلها متجمعه..
منصور بصوت اجش: اكتب يا مولانا انجزنا خلينا نخلص من الليله دي عاد....
الشيخ: بس يا بيه البنيه باين عليها مش موافقه ووشها وعيونها وارمين من البكي والضرب واكديه مينفعش واصل.... لازم تكون راضية وموافقة علشان الجوازة تكون على السنة والشرع.
منصور بعصبيه
![]() |
وبعدهالك عاد البنيه بتكون بنت اخوي الله يرحمه وانا وكيلها واحنا معندناش بنته بتختار تتجوز مين ولا توافق..... احنا بنستر البنته وبس وانا عمها وادرى بمصلحتها... اكتب عاد والا ماراح يحصلك طيب...
يفتح الشيخ الدفتر بخوف ويبدأ فى التسجيل وكتب الكتاب شروق وعتمان ولكن فجاة يتفتح باب الدوار بقوة ويدخل شاب في مقبل العشرينات بملامح حادة ويصرخ بصوت يملى الدار كله
عدنان: وقف منك ليه.... وقف يا مولانا اللى بتعمله ديه احسن ما احط الحديد فى يدك وتشرفنا فى القسم واللمة الكريمة دي كلاتها.... وانا والله نفسي اعملها من زمان ايه رايكم؟!
منصور بعصبيه: انت مين انت يا واكل ناسك...... دا انت قلبك قاعد قوي اللى يخليك تدخل بيت منصور الغرباوي اكديه وكمان تهدد وتفكر انك هتطلع على رجلك.... اكتب يا مولانا وخلصنا عاد من الزواجه الشوم دي....
وينادي بصوت عالي: يا غفر الكلاب انتو واقفين برا نايمين ...
عدنان: لا ما هو انا نسيت اعرفك بنفسي يا منصور يا غرباوي..... انا عدنان الاسيوطي وكيل نيابه الكفر الجديد وانا اهنيه علشان امنع جريمه بتوحصول وبكل هدوء والا امنعها عندي فى القسم وانت براحتك بقى انت عايز ايه؟! والحديدت اللى قولته من شوي ديه هسامحك عليه لانك مكنتش تعرفني....
الشيخ بخوف: يا خبر اسود.... وكيل نيابه.... انا مليش صالحه يا سعاده الباشا انا جيت اكتب واجوز البت وبس والله
ويمسك دفتره ويطلع يجري لبرا وهو يقول بخوف: ماليش صالح.... ماليش صالح بالموضوع ديه ..
منصور بتهجم: اي يعني وكيل نيابه..... انعم واكرم يا باشا بس برضك ميصحش تدخل على الدوار اكديه.... البيوت ليها حرومتها بردك ولا ايه يا باشا..... واظن وجودك اهنيه مش قانوني وويبقى اكديه انا اللى ليا عندك حق....
يقعد عدنان على الكنبه فى قلب المندرة ويحط رجل على رجل ويبص على منصور اللى واقف قصاده مزهول من جرائته دي...
عدنان بكل هدوء وبرود: متصدقش حالك قوي اكديه يا منصور.... انا لحد دلوك بس مستعد اقبض عليك في قضيتين كمان مش قضيه واحده.... بس جيت ودي الاول واعرفكم بحالي مش الاصول اكديه بردك ولا ايه..
منصور بعصبيه زي النار: قزم فز وانت بتكلمنى عاد..... شكلك مش خابر زين انت فين وفى دوار مين وبتحددت ويا مين يا واكل ناسك....
عدنان يقوم وبحزم: احفظ ادبك يا منصور بدل ما يطلع مني تصرف مش هيعجبك واصل.... وانا خابر زؤن انا فين وفى دوار مين وبتحددت وايا مين.... انت بقى خابر انت بتحددت وايا مين ولا اعرفك بطريقتي.... انت يا منصور متهم بزواج بنت قاصر موصلتش للسن القانوني وكمان في اثار عنف وضرب عاى البت ودي تهمه تانيه ها اكمل ولا كفايه اكديه.....
منصور وبيتلجلج: مين قالك بس ان البت قاصر انا معايا شهاده ميلادها اهي.... تثبت ان البت عندها 18 سنه يعنى السن القانوني وعنف وضرب ايه اللى بتحددت عليهم البت داي تبقى بت اخوي يعني زي بتى وغلاوتها من غلاوة ومعزه ولادي واكتر هي اللى كانت تعبانه ووقعت من على السلم امبارح......
يشد شروق من يدها ويضغط عليها..
منصور: مش اكديه يابتي... قولي للباشا انك وقعتي من على السلم ومحدش اهنيه بيضربك واصل......
بس قبل ما تنطق شروق بيضحك عدنان بسخريه وبصوت عالي ودا خلى الكل يرتبك واولهم منصور.....
عدنان: والله يا منصور انا مش عارف اقولك ايه بس.... بتزود على نفسك القضايا ليه بس عاد يا ولد الناس...... الشهاده داي مزورة وانت خابر زين انها مزورة وجاي تخدعني انا وتقول وقعه سلم طيب يا منصور عندنا طبيب شرعي وهو اللى هيقول اللى في شروق ديه وقعه سلم ولا ضرب يا منصور...... انا كنت جايلك بزياره وديه ونتعرف على بعض فيها قلبتها رسميه وحقوق من عيوني ليك....... هتصل على المركز يبعتلي العساكر ونروح كلنا هناك ونشوف بقى مين اللى له حق....
منصور ونبرة صوته مهزوزة: لاه وعلى ايه يا بيه خليها زياره وديه احسن...... اتفضل اقعد انت شرفتنا والله.... يافاااااااطمه انتى يابت المركوب.... تعالي شوفي البيه يحب يشرب ايه.... وانتو يا حريم يلا على المطبخ واعملوا لقمه كويسه للباشا هياكل معانا علشان يبقى عيش وملح....
عدنان: لا ملوش لزوم خلاص اللى عندي قولته...... زواج لشروق مفيش ومش هيوحصول واصل.... اولا لانها تحت السن وثانيا لانها مخطوبة....
منصور بذهول: واه واه واه مخطوبه كيف عاد يا بيه..... انا عمها وكبيرها وولي امرها وماحدش خطبها مني واصل.... يبقى مين خطبها ديه...
عدنان: انا.... انا خاطبها واهو قولتلك دلوك وعرفتك وزواجي منها كمان سنه لما تتم السن القانوني.....(ويقرب منه بتهديد) ولو لاقيت ولا صدفت اى اثر عليها لعنف ولا ضرب متلومش غير نفسك يا منصور سامعني عاد....
منصور بتهجم: واه واه حديدت ايه دا عاد.... هما خدوهم بالصوت ليغلبوكم ولا ايه يا باشا..... مش في اصول فى الموضوع ديه وبعدين البت كان كتب كتابها النهارده يعنى مخطوبه قبلك يا باشا..... معلش مفيش نصيب بس ديه ماميمنعش معرفتنا الزينه داي شرفتنا والله ياسياده الوكيل.....
عدنان: لاه يا منصور مفيش حد خاطب شروق غيري ولا هيتزوجها غيري وديه اخر الكلام ومتخلنيش احطك فى دماغي عاد يا منصور وكلامي مش اعيده مرتين.... ولو على الاصول بكرا بعد العشا هاجي انا والعيله ونطلبها وندفع مهرها ونجيب دهبها والجواز كمان من دلوك ودي اخره الكلام.....
ويسيبهم ويمشي بس قبل ما يوصل للباب يلف ويبص لهم...
عدنان بنبرة تهديد وتحذير : انا مش محتاج افكركم ان شروق خطيبتي يعنى مسؤليتي وفى حمايتي ومن حريمي وانا بقى مبحبش حد يقرب من حاجه تخصني علشان وقتها ببقى وحش قوي مفهوووووم؟! واه نسيت...
ويقرب من شروق ويمد ايده بفون ليها ويحطه في ايديها غصب لما لاقاها واقفه مصدومه من اللى بيحصل.....
عدنان: ديه محمولك الخاص بيكي ميفارقيش واصل سامعه؟!
ويعلي صوته ليسمع الكل: ديه هديه خطوبتنا ليكي يا شروق ويارب ارن عليه والاقيه مقفول او الاقيه مع حد تاني غيرك اللهم بلغت..... يلا شافتكم العافيه...
ويطلع من الدار بكل هيبه وشموخ وسايب الكل وراه فى صدمه وذهول من اللى حصل....
يتبع
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
تعليقات
إرسال تعليق