القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عنفوان الحب البارت الثالث بقلم الكاتبه آيه طه حصريه وجديده

 رواية عنفوان الحب البارت الثالث بقلم الكاتبه آيه طه حصريه وجديده 


في العشا، المندرة متلمه، والكل قاعد متوتر. الباب يتفتح و تدخل عيلة عدنان: عمه عبد الفتاح، أمه ست فاطمة، وأخته نوال. ووراهم عدنان واقف كأنه ملك غصب عن الناس.


عبد الفتاح (شادد ضهره): السلام عليكم... إحنا جايين لداركم طالبين الحلال وطبعا شرف لينا نناسب منصور الغرباوي علشان اكديه و بصفة رسمية نطلب يد شروق لولد اخوي عدنان على سنه الله ورسوله واللى تؤمر بيه عروستنا وحضراتكم على راسنا من فوق.... 


كريمة تنزل دموعها، ومنصور يوقف قدامهم :


منصور (بغرور): اهلا وسهلا... اتفضلوا. شرفتونا.... بس لو عايزين تاخدوا البت، هنطلب المهر والشبكة والفرح زي اللي يليق بيها وبعيله الغرباوي... مش هنديها بأي رخص.ولا هنتساهل فى شي من حقها..... معلش دى امانه اخوي فى رقبتي ولازم احافظ عليها واسلمها واطمن عليها كمان بالطريقه اللى شايفها صوح وتناسب عيلتنا ومركزنا فى الكفر.... 


 (عبد الفتاح) يضحك بسخرية وبنبرة فيه شموخ:



عبد الفتاح:واه واه يا منصور! على عينا طلباتكم ومهركم تحت رجل العروسه.... ابن أخوي ماهواش قليل فى الكفر ولا فى المركز والمكانه الله اكبر عليه زينه الشباب الف واحده تتمناه وتترمى تحت رجليه والف عيله يشرفها تناسبه وتربط اسمها باسه بس احنا جايين نطلبها على أبسط ما يكون، ابننا ما يستهونش بحد واصل... دا بيرجع حقوق الناس كلاتها اكيد ما بيدي عروسته حقها وزياده كمان.


منصور يبتسم ابتسامة حقد:


منصور: وانتو كمان مش جايين تناسبو اي حد دى شروق الغرباوي على سن ورمح والف مين يتمناها ويتمنو بس نظره منها ولا حتى ينولو رضاها... بس يلا نقول ايه عاد.... خلينا فى المهم أنا عايز أضمن إنه مش هيهنيها ويحافظ عليها ولا يخليها تعبانة واصل ويعيشها ملكه زمانها. عشان اكديه المهر لازم ميقلش عن نص فدان ارض و200 الف جنيه، والشبكة لازم تكون تحفة دي هديه العريس لعروسته بس بردك احنا لازم نخلي بنتنا تظهر بقيمتها......الشبكه متقلش عن 100 جرام دهب عيار 24، والجهاز كله على حسابكم يا بيه ونشوف الدار ومساحته..... زى ما انتو شايفين اكديه البت متعوده تعيش فى بيوت كبير وقصور واني مش هجوزها فى مستوى اقل من اللى هي فيه..... 


عدنان ساكت، بيسمع وهو حاطط إيده في جيبه، ووشه بارد كأن التلج ساكن في قلبه. اما منصور فاكر إنه لعب الورق صح وحاسس إنه كسبان. بيضحك وشمتان انه عرف يهين عدنان فى قلب داره وقصاد عيلته كمان.


نوال أخت عدنان تدافع بسرعة:


نوال: استهدى بالله اكديه يا عم منصور.... ايه الحديت اللى بتقوله ديه؟ اخوي مش  اكديه...مش من النوع اللى يجور على حق مرته ولا على ولايا من اصله..... الله اكبر عليه دا رجل قانون وبيحكم بالعدل واحنا جايين ندخل البيت من بابه.... ملهوش عازه الحديت ديه وخلي في ود بينا احنا هنكون اهل فى الاول والاخير.... 


عبد الفتاح (متعصب): واه واه واه..... انت ازاي يا منصور تقول الحديت الماسخ ديه؟ ابن أخوي ما يعيبوش حاجه واصل! هو راجل واخلاقه معروفة. لو بتلمح على حاجة علي  ولا مش عجبك كلامي، أنا قدامك اهو خلي عندك الشجاعه واقول اللى انتى عايزه عاد على طول من رت وحكي كتير..... 


منصور ببرود : انتو ليه اتعصبتوا وانفعلتوا اكديه..... انا بس بطلب اللي يليق بالبت. لو مش عاجبكم ماتخدوهاش! وكل شي قسمه ونصيب...... مش هنخسر بعض علشان نصيب مكملش عاد.. 


الكل يسكت، وفجأة عدنان يقوم ويمشي خطوة لقدام،وبصوته هادي لكن في كلامه سكين:


عدنان: اسمع يا منصور... متقولش عليا إني باستخدم سلطتي عشان أجبر حد تاني واصل لانى ممكن اقدم فيك بلاغ تشويه سمعه دلوك واخربها فوق راسك وانت قاعد وباشاره مني وانا بشرب الشاي كمان. وأني ما بهينش حد، وأني ما بفرضش نفسي على حد. لكن البت دي خطيبتي، وأنا خاطبها رسمي يبقى مافيش حد غيري هيجوزها برضاك ولا غصب عنك سامعني زين يا منصور يا غرباوي..... 


منصور يضحك بسخرية:


منصور:واه ماتهدي اعصابك يا سيادة الوكيل انت هتعدي الاصول ولا ايه؟ انتو جايين دلوك علشان تطلبوا ايد البت  يبقى تقولي جبت منين انك خطيبها رسمي داي؟!


عدنان يرد بكل برود بس فيه حزم:


عدنان: مش مهم ازاي... المهم إننا متفقين. وانت لو عايز تتشترط مهر وشبكة تخلي الكلام ديه فضيحة قدام العيله، اطلع واقول للناس إنك بتحاول تبيع بنت أخوك! وبتعرضها للي يدفع اكتر تحت اسم انك بتحافظ عليها..... بردك مش انا اللى هكون اللى هبان قليل قدام الناس و لا هصرف نظر عن الجوازه داى.... اكديه ولا اكديه شروق بتاعتي وملكي يا منصور مهما عملت ومهما حوصول.... 


منصور حاسس إن الدنيا بتدور وبتلف بيه، من شوية افتكر نفسه كسبان وقال في سره "كسبت وكسرت مناخيره". لكن عدنان قبل ما يطلع سكت الكل بكلام يقلب الترابيزة:


عدنان (ببرود): ااه نسيت اقولك الفرح؟ هيبقى بعد تسعة شهور من دلوك. ليه بقى بعد 9 شهور؟ عشان تكون خلصت السن القانوني علشان ارضي فضولك وانا خابر زين ان دماغك على قدها . و مفيش جهاز عروس ولا فرح لا يحزنون يخليكم تحشوها بحاجات مالهاش لازمة. انا رايدها تكمل دراستها، ورايدها  بالجلابية اللى عليها في يوم كتب الكتاب ماتجيبوش حاجه واصل انا هاخدها اكديه واتجوزها على اكديه......اظن الحديدت اللى قولته مفهوم ومسموع للكل مش اكديه.. 


الكل مش عارف يتكلم. منصور اتسمر في مكانه، وكان فاكر إنه كسب لما طالب مهر كبير، دلوقتي بيشوف إن اللي كان عايزه كله مش هيحصل  عدنان رفض الهرج الفارغ وكشف نواياه كمان المرة دي.


عبد الفتاح يمد إيده ويشد على كتف عدنان بحنية:


عبد الفتاح: كلام ديه عين العقل... احنا ميهمناش واصل المناظر الكدابه ولا الفشخرة قدام الخلق وخلاص... اللي يهمنا مصلحة البنت واحترامها.وزي ما قال ولد اخوي المهر والشبكه هيكونو عندك والبت هناخدها بالجلابيه اللى عليها مش رايدين منكم جهاز ولا يحزنون وكمان تسع شهور هنزفها لدارنا و كانت معرفه خير يا منصور بيه وان شاء الله وتشرفنا بمقبلتكم داي.... 


كريمة تبكي من الفرحة والراحه:


كريمة: ربنا يكرمكم... يا بيه، هي دي الحاجة اللي كانت نفسها فيها.بصوح انها تكمل تعليمها ولما تخرج من اهنيه تروح لدار يقدرها ويحترمها..... الله يعزكم ويرفع من مراتبكم قادر يا كريم ويفرحكم ببنتكم زى ما جيتو وفرحتوني ببنتي.... 


منصور واقف، ووشه هيطلع نار ، بس من غير كلام. عدنان يبص له نظرة قصيرة، وبعدين يلف و يمشي برا بهدوء مع عيلته. قبل ما يطلع يقول بصوت هادي لكن واضح:


عدنان: واه خليك في بالك يا منصور... لو لمحت حد ولا عرفت انه بيتعرضلها ولا بيمنعها من دراستها انا همسحه من على وش الدنيا...... شروق انا سايبها امانه عندك لمده 9 شهور رايد اما اجي علشان اخد امانتى تكون زينه وجميله وست الصبايا والا... قد اعذر من انذر... 


ويخرج وهو عيلته وسايب منصور الغضب والعصبيه هيطلعو شرار من عينيه وساب عيله الغرباوى بين الفرحان والحاقد والغيران...... كل ديه وشروق واقفه فى المطبخ بترتعش من الخوف من اللى هيعمله عمها فيها بعد اللى حوصول وبين انها مش مصدقه مين عدنان ديه وامتى ظهر وطلع وبقى زى طوق نجاة ليها ودرع واقي بيحميها كدا على طول......

يتبع 



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



الفصل الاول من هنا



الفصل الثاني من هنا



الفصل الثالث من هنا



الفصل الرابع من هنا



❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا



جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا



انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا



❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺




تعليقات

التنقل السريع
    close