القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية هذا قدري وقد حسم الفصل الرابع بقلم ملكه حسن حصريه وجديده


رواية هذا قدري وقد حسم الفصل الرابع بقلم ملكه حسن حصريه وجديده 


رواية هذا قدري وقد حسم البارت الرابع بقلم ملكه حسن حصريه وجديده 


رواية هذا قدري وقد حسم الجزء الرابع بقلم ملكه حسن حصريه وجديده 


رواية هذا قدري وقد حسم الحلقه الرابعه بقلم ملكه حسن حصريه وجديده 


رواية هذا قدري وقد حسم الفصل الرابع بقلم ملكه حسن حصريه وجديده 


كانت ايمان ماشيه في اتجاه البيت وراء الخدم مسك فهد أيدها 

وقالها رايحه فين 

بصت ليه بحده وبصت علي أيده اللي ماسكه أيدها واتكلمت 


بغضب  انت ازي تجري تمسك ايدي كده 


نظرته اتحولت وعيونه بقيت حمرا وإتكلم وقالها 


قولتلك احترمي نفسك ولا هقطلعك لسانك ده يا حضره 


المحاميه اخر مره هحذرك انتي فاهمه 


بصت ايمان بعيد وبقيت تتحسبن بصوت واطي 


اتكلم فهد بغضب وقالها حاسبك معايا بعدين 


دلوقتي اهلي واقفين مستنين وراء الباب ده عروسه ابنهم 

مش واحد صاحبه جاي يزوره 

اتكلم ابو نورهان وقاله في اي يا بني هي عملت اي 


بص فهد بغضب وإتكلم دلوقتي اهلي محدش يعرف العروسه 



ولا حتي اسمها انا مقولتش اسمها حتي  كانت عاملها مفاجاه 

لولدتي


هي عرفه اني بحبها وبتحبني والهانم داخله علي طويل كده


بصت ليه ايمان بسخرية وقالت واي المطلوب يعني 


اتكلم فهد بنفس الصوت وقال يعني يا حضره المحاميه 


امسكي ايدي وافردي وشك مش عايز حد من اهلي يشك في حاجه 


اتكلم ابو نورهان بصوت هادي وقال حاضر يا بني متقلقش 


وبص علي ايمان وقالها امسكي أيده يا بنتي عشان خاطري


اتكلمت ايمان بنرفزه وقالت حاضر يا عمي عشان خاطرك 


بس وحطت ايديها في أيده 


بص ليها فهد بغضب وهي قالت في اي تاني بتبص ليه كده 


استغفر الله العظيم علي اليوم ده باين من أوله 


اتكلم فهد ووهو باصص في وشها  وقال وده مش ناوي يتفرد 


شويه ورفع صباعه في 


وشها بتحذير وقال عارفه لو امي شكت في حاجه انتي عارفه 


هعمل اي وصرخ فجاءه في وشها وقال اضحكي 


هي ابتسمت ابتسامه مصطنعه ومشيت  جمبه ايديها 


في أيديه أول ما دخلو من الباب كانت أمه واقفه بتزغرط هي 


وستات العيله قربت منهم أمه كانت ست مش كبيره وشها بڜوش وقالت بفرحه 


مبروك يا ولدي باسم الله ما شاء الله عروستك كيف البدر 


تعالي في حضني يا حبيتي الف مبروك 


ايمان ارتحت ليها وقالت من بين أحضانها الله يا يبارك فيكي يا طنط 


ام فهد بصت في وشها بابتسامه وقالت طنط اي يا بتي قوليلي 


يا ماما  زي فهد انتي هتكوني بتي التانيه ورجعت حضنتها تاني


ايمان حست ان اللي قدامها ست حنينه مفيش تشبه بينها وبين 


ابنها ردت عليها بصوت هادئ وقالت حاضر يا ماما 


ام فهد بصوت حنون قالت ليها ماما طالعه كيف الشهد من خشمك 

جات بنت بملامح جميله هادئه  تشبه ام فهد 


حضنتها  وقالت بصوت كله فرح وحماس اهلا بعروسه 


اخوي وشددت في حضنها  علي ايمان  حسيت انها طبيه فعلا 


مش زي اخوها اللي عامل زي الشيطان 


ام فهد خضنت ابنها وقالت بفرحه ظاهره علي وشها اخيرا 


فرحت بيك يا بني مبروك عقبال ما فرح بعوضك كمان 


خضنها وباس علي أيدها وقلها تسلملي يا امي ويبارك في عمرك وتفرحي بعيال عيالي كمان


ردت ام فهد وقالت ويباركلي فيك يا عمري 


بعدها ام فهد عرفت  ايمان علي باقي اهلهم  شافت  


الحقد والغيره في عيون خالاته وعماته لا وحده منهم كانت 


نسخه من امه في الطبيه والحنيه


فهد بص علي ايمان وكان حضن مريم بدراعه وقالها دي 


اختي الوحيده مريم متجوزه صحابي وأخوي محمود  ومعها ولد شقي زي أمه اسمه زين


شالت دراعه من علي كتفها وخضنت ايمان تاني وقالت دي 


خلاص بقيت اختي ولو زعلاتها في يوم انا هكون في صفها سامع يا فهد 


ابتسمت ليها ايمان وابتسم فهد ابتسامه كله رومانسيه 


وبص في وش ايمان وقال ربنا ما يجيب زعل يا مريم 


دي روحي متقلقش انتي عارفه اخوكي

بصت ليه ايمان بغيظ ومكنتش قادره ترد عشان الضيوف 


ومريم اللي واقفه جمبها


مسكت مريم ايد ايمان وقالت عن اذنك يا اخوي هاخد 


عروستك شويه ومشيت من جمب فهد 


مريم اتكلمت بصوت فيه فرحه وقالت نورتي يا عروسه اخوي 

فهد دي محظوظ عشان لقي عروسه قمر زيك تعالي ام 


اوريكي فستان الحنه 


وخدتها في اوضه كبيره مفروشه بطريقه عصريه الوانها 


هادئه  لقيت فستان مقفول وواسع لونه بيبي بلو ومطرز بصوص  لونها ابيض تحفه 


مريم بصت ليها بصوت حنون وقالت وكمان اخوي منساش 


الخمار عشان عارف انك مختامره وطلعت خمار شبه 


الفستان استغرابت ايمان جدا وقالت في نفسها وهي لحق امته 


يجيب ليها كل ده 

مريم كملت كلامها وهي بترجع الخمار مكانه وقالت  وكمان 


فستان الفرح هيوصل الصبح من باريس شكله اخوي دايب 


في بحور الغرام ولا اي يا عروسه وضحكت 


مريم  بصت في وش ايمان وقالت مالك يا عروسه اخوي 


وشك اصفر ليه كده متخافيش دي فهد قلبه حنين جدا ومش 


هتلاقي حد يحبك كده 


ايمان ردت بسرعه لا انا مش خايفه بس متوتره شويه 


مريم ابتسمت وقالت اخيرا اتكلمتي يا عروسه حسك حلو زي وشك القمر 


يلا عشان بتاعت المكيب علي وصول عشان ليله الحنه 


وشدتها من ايديها وكملت  تعالي اوريكي  مكان الفرح وفتحت الشباك وظهر مكان 


كبير جدا وسط الارض الزرعيه  مزين بطريقه تخطف القلب 


والانوار كتيره جدا كان في ناس بتحضرالاكل  للضيوف


خبط الباب ودخلت  بتاعت المكيب وسالت ايمان هي عايزه اي 

ايمان طلبت مكيب بيسط ومريم كانت معها في كل خطوه 


علي رغم انو ايمان مش مبسوطه بس هي حيت مريم جدا 


خلصو ونزلو كان مكان الستات مكان كبير في بيتهم


مريم بابتسامه  يا عروسه ندخل المندره رغم اني خايفه 


عليكي من الحسد بس مجبوره عشان الحنه دي بتاعتك 


ومسكت بايديها و دخلت كانت قاعده ام فهد مع الضيوف 


وباقي ستات العيله قامت من وسطهم وقربت من ايمان 


وحضنتها  شافت ايمان ام نورهان بتقرب منها بابتسامه  وخضنتها 

 همست  في ودنها  وقالت 


متخافيش يا بنتي دول ناس طيبين غير ابنهم 


ابتسمت ايمان ابتسامه بسيطه بس كان باين التوتر علي وشها 


 مسكت  مريم ايديها وقالت تعالي اعرفك علي أهل عريسك 


واتعرفت عليهم وقعدو يغنو ويرقصو حتي ايمان   نسيت 


زعلها وخوفها  وقعدت تغني وترقص مع مريم 


مريم اتكلمت بصوت هادي وابتسامه  وقالت 


اكيد بتسالي فهد  فين وسط الناس دي كلها  مش صح  


حاسه انو وحشك يا عروسه وضحكت بصوت عالي 


ايمان بسخريه قالت اه فعلا وحشني 


مريم كملت وقالت متقلقيش هو مع الناس بره حاطين ليهم 


الوكل ومينفعش يسبيهم ويمشي عشان دول جاين مخصوص 


من القاهره عشان يحضرو فرحه


ايمان اتكلمت بلهفه وقالت  لا عادي براحته 


وفجاءه وهما بيتكلمو دخل شخص وفي أيده دفتر وبيقول 


امضي يا عروسه هي اتخضت مكنتش تعرف انو كتب 


الكتاب عندهم يوم الحنه ومسكت القلم ويدها بتترعش وبتبص 


لأم نورهان ومتردده بتبص فجاءه 


لقيت بأن التوتر علي وش ام فهد ومريم كمان لما لقتها 


اتاخرت ومش بتمضي وبدأ الهمس بين أهل فهد والضيوف


تتوقعو ايمان هتمضي علي الدفتر ولا هتحصل حاجه تقلب 


الفرح واي شاركو رائيكو في التعليقات ♥️🫶 التفاعل سئ جدا  تشجيع قوي عشان اكمل و الروايه توصل لكل المتابعين 

تابعووووووني 



الفصل الأول من هنا



الفصل الثاني من هنا



الفصل الثالث من هنا



الفصل الرابع من هنا



الفصل الخامس من هنا






تعليقات

التنقل السريع
    close