رواية هذا قدري وحسم الأمر الفصل الثالث بقلم ملكه حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
رواية هذا قدري وحسم الأمر الفصل الثالث بقلم ملكه حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
كان فهد مصوب سلاحه علي أهل نورهان وإتكلم بعيون حمرا وصوت عالي اسمعي ياحضره المحاميه يا توافقي علي الجواز
يا ام هقتلهم قدام عيونك و الحلوه صاحبتك كمان هجبها من تحت
الارض واقتلها قدام عيونك كمان
ابو نورهان اتكلم بصوت كله خوف و قال يا بني هي ذنبها
اي بنتي اللي هربت ليه هي تدافع التمن ؟
بصت عليه ام نورهان وقالت بصوت كله تراجي حرام عليك
يا بني دي يتميه ليه تعمل فيها كده
اتعصب فهد جامد وبص عليهم وتكلم بصوت كله حسم مفهوش نقاش وقال
قدامكم ساعه تقنعوها 60 دقيقه بالضبط هكون هنا واسمع
أنك بتقولي انها موافقه بس بسرعه انا اتاخرت قوي علي
اهلي واهل بلدي كمان ومعنديش وقت اضيعو تاني عليكو
وبعد أكده هي رصاصه معنديش غيرها هي هتتكلم بدالي
وبص لأبوي نورهان بحده وكمل فاهمها كويس يا عمي ده
لو عايز ترجع بلدك يعني وبعدها بص لايمان نظره كلها سخريه
ولف و مشي وأمر الحرس يقفلو الباب
ابو نورهان قرب من ايمان ومسك ايدها وبيقي يبكي بصوت وشهقات عاليه وقال
ارجوكي يا بنتي وافقي انا عارف انو مش ذنبك بس هو شكله مش ناوي علي خير وبرضه بعذره
ابو نورهان كمل كلامه وقال بصوت حنون يا بنتي اسمعني
دي ناس مش بترحم بس بنتي غلطانه أنها هربت هو عنده
حق دي فضحيه وهو ليه اسمه ومركزه وسط بلده وأهله
واكيد ليه أعداء هتشمت فيه وافقي يا بنتي بس فتره مؤقته
ارجوكي ولا هنموت كلنا
قربت منهم ام نورهان وبقيت تبكي علي حالهم اللي وصلته ليهم بنتها
صعبو علي ايمان جدا ونزلت دموعها لأنهم يعتبروفي مقام
اهلها برضه ومتربيه في بيتهم صحيح مش ذنبها بس
اتورطت مع شخص مش بيرحم
بصت ايمان ليهم بحيره وقالت بتردد انا موافقه يا عمي بس
عندي شروط لو وافق عليها انا كمان هوافق
ابو نورهان اتكلم بلهفه وابتسامه خفيفه ظهرت علي وشه
وقال ماشي يا بنتي اللي تؤمري به هيمشي ورجع بص ليها
بحزن وكمل حتي لو رفضتي دي حقك يا بنتي وانا مقدرش
اجبرك تتجوزي فهد هي بنتي اللي غلطت وانا لازم ادفع
التمن حتي لو كان التمن الموت
عيون ايمان دمعت قولت بصوت حزين متقوليش كده يا
عمي انا مش بنتك كمان وانا هقف جمبك زي اي بنت بتقف
جمب ابوها
قرب منها ابو نورهان و وباس جبهتها وقال بصوت حنون
ربنا يباركلي فيكي يا بنتي واقدر ارد جميلك
قربت منها ام نورهان خضنتها بحنيه وقالت
حقك عليا يا ايمي عارفه انو احنا بنضغط عليكي وانك
بضحي بنفسك عشانا بس يا بنتي انتي مش مجبوره علي
الوضع ده وان شاء الله هنلقي مخرج من هنا ونرجع بلدنا تاني
بصت ليها ايمان واتكلمت من بين احضانها لا يا خالتي دي
شكله مش هيرحم حد احسن حاجه اني أوفق عشان انقذ
نورهان من شره وانتي وعمي كمان
بعدها بساعه بالضبط دخل فهد المخزن بخطوات سريعه كان
الجو مشحون بالغضب الكل منتظر مصيره كل واحد فيهم
بيفكر باتري هيحصل اي كان داخل وحده المره دي و
الحرس بتوعه بره عشان محدش يسمع الإتفاق اللي
هيحصل بينهم لانه كان متاكد انها هتوافق
اتشجعت ايمان ووقفت قدامه بكل قوه قالت
انا موافقه اتجوزك بس في شروط لازم تسمعها الاول
بص ليها فهد بسخرية وقال بعيون حمرا كمان بتشرطي عليا
بعد ما غلطي وخبتي صاحبتك الخائنه
اتكلمت ايمان بقوه وصوت عالي وقالت مسمحلكش تقول
علي نورهان كده احنا محدش فينا عارف حصل معها اي
ياريت تحترم نفسك ولا هلغئ قراري ؟
اتكلم فهد بغضب وبصوت جهوري كله وعيد وتهديد ياريت
تقصري لسانك ولا هقطعه اخلصي قول شروطك
بصت في عيونه بنظرات كلها قوه وقالت
اول حاجه جوازنا هيبقي علي ورق بس قدام اهلك وقدام أهل
بلدك عشان الفضيحه رغم اني مش مجبوره اني انقذك منها
وكملت وقالت تاني حاجه ممنوع تقرب مني أو تلمسني
بصت لبعيد وقالت تالت حاجه جوازنا هيكون فتره مؤقته
واطلقني بعدها لاني استحاله اعيش مع واحد زيك
اتكلم فهد بغضب وقال دي اخر مره هقولك احترمي نفسك
انتي وبتتكلمي معايا عشان ما تشفيش الوش التاني
ورجع بص ليها وكمل بصوت كله سخريه وقال وبعدين اي
يخلني أوفق علي كلامك ازي مقربش منك وانتي في قلب
الصعيد واكيد سمعتي عن عاداتهم وابتسم بسخريه
ايمان بصت ليه بنفس نظره السخريه وقالت انت لازم توافق
عشان متفضحش وسط بلدك يا ابن العمده
بص ليها فهد بحده وقال اي يخلني اوافق علي كلامك ما انتي
مجبوره كمان توافقي مش خايفه علي صاحبتك واهلها
ورجع بص في عيونها بنظره هي مقدرتش تفسيرها وقال
بصوت هادئ علي العموم انا موافق علي كل شروطك يا
حضره المحاميه
ايمان اتكلمت بسرعه وقالت وانا اي يضمنلي انك توفي
بكلامك ووعدك معايا
اتكلم فهد وهو باصص في عيونها وقال دي وعد من فهد
القناوي ومش انا اللي اخلي بوعدي لا إذا وقرب منها وقال
بابتسامه وصوت واطي لا اذا حسيت انك انتي يا قطه
عايزه تخلي بالكلامك وشروطك ما انا حلو برضه وممكن
تقعي في سحري وضحك بصوت واطي
انتفضت ايمان علي صوت ضحتكه وقالت بلهفه ونظرات حاده انت بتحلم
اتكلم فهد بصوت جاد وقال خلاص براحتك بس انا عند
كلامي ووعدي واستحالة كلمتي تنزل الارض
قرب فهد من ابو نورهان وقاله بأمر
يلا جهزو نفسكم قدامك عشر دقائق عشان نتحرك ولبس نظارته وطلع برا المخزن وهما جمعو حاجتهم اللي كانت علي الارض وطلعو وراه
كانت في عربيه واقفه قدام المخزن ركزت ايمان كويس لقيت
أنهم وسط اراضي زراعيه وركبو العربيته كان فهد قاعد
مكان السواق برضه الحرس في العربيه اللي وراهم
فضل سائق في المنطقه حاولي نص ساعه وطلع علي طريق
عمومي وبعدها دخل في قريه كلها بيوت وأراضي زراعيه
وصلو قدام بوابه كبيره كان بيت كبير تقليدي علي الطراز الصعيدي
كان في حرس واقف علي بوابه البيت كان البيت تحفه
وسط جنينه كلها أشجار فاكهه دخل بالعربيه وفضل ماشي
وسط الجنينه واخيرا وصل كان الجو مشحون بالتوتر
نزلوا من العربيه كان في خدم قدام البيت اخدو الشنط
من عربيه فهد
اتكلم فهد وقال نورتو البيت وهمس جنب ودن ايمان وقال
وخاصه انتي يا عروسه وابتسم
أول ما ايمان جات تدخل في نفس اتجاه الخدم
مسك فهد أيدها وقال استني رايحه فين ……
اي رائيكو في الفصل تتوقعو فهد ناوي علي اي مع ايمان وأهل نورهان
تابعووووووني
تعليقات
إرسال تعليق