رواية جمعتهم الأقدار الفصل التاسع والثلاثون بقلم الكاتبه فريده أحمد حصريه وجديده
بعد ما الخادمة ولعــت في سميحة فضلت واقفة قدام البيت تتأمل النار الو،العة بتشفي، مكانتش ندمانة ولا خايفة، بل كانت حاسة بانشراح وبرودة في قلبها ب ان اخيرا قدرت تاخد بتا، رها من سميحة بعد 10 سنوات مرو عليها قضتهم في قهرها علي والدتها اللي اد، بحت قام عينها بد، م بارد علي ادين سميحة
شردت بعدما ظهر الحزن ملامحها وهي بتفتكر من عشر سنوات
فلاش باك
: سـ. ست سميحة
قالتها رتيبة بتوتر بعد ما فتحت الباب و اتفاجأت بسميحة اللي علي كانت الباب
لتقول سميحة بسخرية... ايه هتسبيني واقفة عالباب. مش هتقوليلي اتفضلي
لتبلع رتيبة ريقها وتقول... ا. اتفضلي
فا تدخل سميحة وهي بتتأمل البيت البسيط وتقول..
سمعت انك نويتي علي خراب عشك وقال ايه... عاوزة تكشفي المستور
![]() |
لتبلع رتيبة ريقها برعب ولكن ندمها علي اللي كانت هتعمله في وفاء بـ أمر سميحة وعلمها بالحقيقة اللي مايعرفهاش همام وهي شايفاه سنين بيدور علي مراته اللي اختفت وهي عارفة، كان احساس الذنب بياكل فيها، خلاها تقرر تعترف بكل حاجة حتي لو هيكلفها عمرها بس تشيل الذنب من علي اكتافها،
ولكن من رهبتها قدام سميحة قالت بتوتر وخوف ... ا انا مكنتش هجيب سيرتك ا. ان بس ک..
لتقاطعها سميحة وتقول بغضب.... امال كنتي ناوية تجيبي سيرة مين يا مراا يامهبوشة انتي. وانتي فاكرة لو فكرتي بس مجرد تفكير انك تفتشي السر هرحمك
: انا مش مرتاحة ياست سميحة
قالتها رتيبة وشعورها بالذنب بيقتـ، لها
لفت ادتها ظهرها وكملت...كل يوم وكل ساعة احساسي بالذنب بيقـ، تلني معارفاش انام ولا عارفة اعيش
: وانا جيت اريحك
قالتها سميحة بعد ما طلعت سـ،كين من هدومها
وقبل ما رتيبة تلف كانت هي قربت من وراها لفت ايدها عليها قيدت حركتها وبإيدها التانية ماسكة السكـ، ينة و اللي حطتها علي رقبتها بمجرد ما رتيبة حست بالس، كينة علي رقبتها برقت بصدمة وقبل ما تنطق او تصرخ كانت سميحة بكل جبروت دبحـ، تها بد، م بارد لتسقط رتيبة علي الارض د، مها سايح حواليها
كل ده قدام بنتها الصغيرة صاحبة العشر سنوات اللي كانت واقفة ورا باب الاوضة بتترعش وتبكي وهي شايفة امها بتتد،، بح قدام عنيها
سميحة خرجت وهي بتقول بأمر للغفير اللي كان مستنيها بره... خد جثتـ، ها تاوويها في اي خرابة مش عاوزة حد يلاقيلها اي اثر مفهوم
ليقول الغفير....مفهوم. امرك ياست. اتطمني
ويفعل ما امرته به علي الفور
وقتها البنت برغم صغر سنها اقسمت لا تاخد بتا، رها
وبالفعل برغم كل السنين اللي عدت فضلت تتوعدلها لحد ما جاتلها الفرصة تدخل بيت سميحة يوم ما عرفت ان سميحة طالبة واحدة تخدمها بعد ما الحاج همام طلقها وراحت تعيش لوحدها وقتها هي راحتلها
: بتعرفي تعملي ايه في شغل البيت يابت
قالتها سميحة وهي قاعدة بشموخ علي الكنبة لترد وهي واقفة قدامها منزلة راسها باحترام... كل حاجة. كل حاجة ياستي
وتقول ايضا الست اللي جلبتها لسميحة بعد ما البنت دي راحت لها تتوسط لها عند سميحه عشان تشغلها ... لا دي ( قمر ) تعجبك اوي ياست سميحة. بت لبلب وشاطرة شغليها وعلي ضمانتي
بصت سميحة للبنت فعلا كانت واقفة باين عليها الحماس
اقتنعت بيها، قالت.... ادخلي اعمليلي قهوة وبعدها شوفي البيت نضفيه
جريت عليها بفرحة انها وافقت تشغلها وبقت تبوس ايدها وتقول بفرحة.... ربنا يخليكي ياست
وبعدها راحت تعمل اللي امرت بيه
وبالفعل اشتغلت عندها الفترة دي وهي بتعد نفسها للانـتقام، بقت تراقبها وتتجسس عليها
لحد ما سمعتها في يوم وهي بتتفق مع سهي يقتـ،لو وفاء
ومن حظها قدرت بكل سهولة تسجلها مكالمتها مع سهي لما نادت عليها سميحة .. بت يا قمر.. انتي يامقصوفة الرقبة
: نعم ياستي
قالتها قمر وهي خارجة من المطبخ بتنشف اديها في عبايتها وبتقرب عليها تشوف عايزة ايه
لتقول سميحة وهي ماسكة تليفونها... بتفهمي زين في الهباب ده
قالت قمر... اه ياستي ده انا بريمو فيه
لتقول سميحة.... طب اقعدي عاوزاكي تظبطيلي كذا حاجة فيه
فقعدت قمر تحت رجلها واخدت منها التليفون بحماس
وبقت تظبتلها حاجات في الاعدادت سميحة طلبتها
وهي بتظبط في الموبايل جات في دماغها فكرة انها تفعلها خاصية تسجيل المكالمات، بصتلها بخبث وغل وفعلت لها الخاصية وهي بتقول في نفسها... قريب اوي هخليكي تحصلي امي
اما سميحة كانت شردت وهي بترتشف قهوتها
باااااك
فاقت من شرودها علي صوت المطافي اللي بتطفي الحريق
وكمان الشرطة اللي انتشرت في المكان
وفي نفس اللحظة كان وصل زين وابوه
زين كان واقف في حالة يرثي لها وهو شايف بيت امه بيولع ومش عارف يعمل حاجة ولا ينقذها
بصله ابوه بشفقة وقال... نصيبها ياولدي
بس زين بصله بنظرة مغزاها انه انت اللي عملت كده
ليقول همام بسرعة لما فهم مغزي نظرته.... لاه يالودي انا معملهاش وغلاوتك ماانا اللي عملت كده.
: انا اللي قت, لتها ياباشا
بص زين لمصدر الصوت وكانت قمر اللي اعترفت علي نفسها بكل بساطة ف مكانش فارق معاها غير انها اخدت بتا، رها خلاص وشفت غليلها يعني كانت بايعة نفسها
بصت لهم وللبوليس اللي كان موجود بيعاين الجريمة وشاورت علي البيت وقالت.... انا اللي ولعـت في البيت ياباشا
..
تاني يوم
بعد ما كل حاجة انتهت البيت اتفحم وطبعا سميحة ما، تت والبنت اتقبض عليها ولكن زين كان معتقد ان ابوه هو اللي عمل كده يعني كان فاكر انه هو اللي كلف البنت تولع في البيت
.........
في المكتب الخاص بالحاج همام في السرايا، زين واقف مدي ظهره لابوه بيدخن بهدوء
مكانش عارف الحاج همام يقولو ايه ولكن بصله بترقب بعد ما اعتقد انه هدي شوية ويقدر يسمعه،قال .... اكيد مش هتشك في ابوك ياولدي
بس زين لف له وهو بيتطلع اليه بنظرات كلها شك، قال... تفتكر مين غيرك ممكن يعملها ياحاج
ليقول الحاج همام.. ماهو كان قدامك البت اعترفت علي نفسها ياولدي
ولكن زين قال وهو بينظر له نظرات نارية... تفتكر مين ورا البت
لسه الحاج همام هيتكلم زين قال وكأنه واحد تاني .... هعرف يابوي وهتأكد بنفسي.. بس خليك عارف ان ساعتها محدش هيلومني في اللي هعمله
وسابه وخرج عاصي ومراد اللي كانو واقفين حاولو يوقفوه يتكلمو معاه لكن هو مردش علي حد وخرج من السرايا
وبرغم انه كان عارف ان امه مش الست الطيبة اللي مبتغلطش لكنه برضو كان صعب عليه ان ابوه هو اللي ممكن يكون ق، تلها
خرج الحاج همام وهو بيبص علي اثره بحزن، مسح علي وشه بتعب ، رفع عينه بصلهم وقبل ما يسألوه، قال بقهر داخلي... ولدي شاكك اني اللي قـ تلت امه
وهز راسه بيأس وطلع علي اوضته والحزن مالي قلبه
...
صباحا
: ادخلي يابت
قالها العسكري وهو بيدفع قمر داخل مكتب زين بعد ما امره زين يجبهاله لكي يحقق معاها ويعرف مين اللي وراها
رفع زين عيونه الحمرا، بصلها بنظرات نارية وقام، قرب عليها كانت واقفة بترتجف
اما هو فحاول علي قد ما قدر انه ما يطلعش روحها في ايده بعد الجريمة اللي ارتكابتها ومش اي جريمة دي قت، لت امه ،
مسح علي وشه وهو بيحاول يكون هادئ فهو مهما كان رجل قانون ومنصبه بيحتم عليه كده
بهدوء ولكن بصوت قوي مرعب قال.. عارفة مصيرك ايه بعد اللي عملتيه
لتقول برعب..... عارفة. عارفة اكيد يا باشا
ولكن فجأة تستعيد قوتها ف ترفع عيونها وتقول بغل... انا عملت كده وانا عارفة ان جزائي الاعد، ام ومهمنيش.. عارف ليه ياباشا. عشان كان لازم حد يضحي بنفسه ويخلص الدنيا من شرها. وانا مكنتش عاوزة حاجة من الدنيا غير ان اخد تا، ر امي اللي اد، بحت قدام عيني بدم بارد ب إدين والدتك الست سميحة
وبرغم خوفها ورهبتها منه شجعت نفسها وابتدت وهي بتفرك ايديها بخوف تحكيله علي كل جرايم سميحة اللي تعرفها لحد تخطيطها ب إنها تقـ،تل وفاء
بصتله وقالت.... اخر جريمة عملتها لما اتفقت مع بنت اختها مرات سعادتك عشان تقـ،تل مدام وفاء ولو سعادتك مش مصدقني تليفونها موجود متحرقش مع البيت لاني اخدته وهي نايمة اديته لصاحبتي تخليه معاها ولما اتمسك تجيبو لسعادتك
كملت وقالت.... انا طبعا عارفة ان المكالمات اللي عليه مش هتبرأني بس هتعرفك ياباشا علي جرايمها اذا كنت يعني متعرفهاش
...........
اما عند مرام قفلت الفون بعد ما شافت خبر مو،ت سميحة اللي انتشر علي الانترنت، شردت،و بعدين بصت للشخص اللي كان قدامها و بعد ما اتجاهلت الامر
قالت..? What were we saying" (كنا بنقول ايه)
......
بعد يومين
كان زين قاعد في مكتبه ماسك تليفون امه بيسمع التسجيل بملامح جامدة
قفل الموبايل غمض عينه ومسح على وشه بتعب بعدين قام خد تليفونه ومفاتيحه ونزل خرج من القسم خد عرببته واتجه للسرايا
بعد وقت وصل دخل كانوا كلهم متجمعين اتجه لاوضة وهو بيأمر سهي لما قال فقط ..... سها تعالي ورايا
بلعت سهي ريقها بخوف وهي شايفه منظره اللي ما يطمنش ابدا وقامت من وسطهم دخلت وراه
كانو كلهم مش فاهمين حاجة ولا زين عايزها في ايه بصو لبعض بقلق ف الوضع كان مريب
وفي وسط الوضع ده مالت ليالي علي حلا وهمست بتساؤول بعد ماشالت نظرها من علي سها بمجرد اختفائها لما دخلت ل زين ، قالت.... هو انتي متعرفيش سهي عملت ايه عشان يكسرلها رجلها
حلا قالت بضحك... عشان عملتله عمل، سحر يعني
ليالي قالت بدهشة .. احيييه.. يخربيت ابوها
حلا قالت.. هي تستاهل بس برضو زين ده جاحد بصراحة. دا بكل جبروت كسر، لها رجلها عادي كأنه مثلا اداها بالقلم..
كملت وقالت... يا اختااااااتي ده انتي كمان ما حضرتيش ايام مرام كان رايح جاي يجرجرها من شعرها كده
وبضيق قالت... بني ادم قاسي . فاكر نفسه ربنا هيحاسب البشر
ليالي بصتلها وشردت كل مرة تتأكد ان زين ليمكن هيتقبلها هي وامها في حياته ابدا
اما سهي بعد ما دخلت بقت واقفة بخوف برغم انها مكانتش عارفة هو عاوزها عشان ايه او ايه اللي حصل، او عرف عنها ايه المرادي وفي وسط دوامة تفكريها رفعت وشها بصدمة علي صوته وهو بيقول... بقي انتي اللي حاولتي تقتـ لي الست اللي بره دي
تابعووووووني
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
الفصل الأول حتى الفصل العاشر من هنا
الفصل الحادي عشر حتى الفصل العشرون من هنا
الفصل الحادي والعشرين حتى الفصل الثلاثون من هنا
الفصل الحادي والثلاثون حتى الفصل الرابع والثلاثون من هنا
أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله بدون لينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
تعليقات
إرسال تعليق