القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نور ( أنثي لا تُهزم ) الفصل الاول بقلم ناهد خالد حصريه وجديده

 رواية نور ( أنثي لا تُهزم ) الفصل الاول بقلم ناهد خالد حصريه وجديده 


يانور الحقي اخوكِ بيتضرب 

ركضت خارجه من ورشة الميكانيكه الخاصه بها علي صراخ إحدي فتيات منطقتها , لتري ذلك البغيض ( المعلم مسعد صاحب القهوه الموجوده بالحاره ) يعنف أخيها الأكبر ذو العشر سنوات , همست بفحيح وهي تتجه ناحيتهم :


-ورحمة أمي لأطلعه علي جتتك يا مسعد الك*لب 


اقتربت منهم لتهتف بغضب وهي تجذب أخيها من بين يديه :


-أنت اتجننت ياراجل أنت ! بتضرب عيل قد ركبتك ياراجل يا مخبول أنت .


تمسك أخيها بها بخوف وهو يقف خلفها ..


رد مسعد بصوت غليظ :


-مخبول ياقليلة الربايه , بتشتمي راجل قد أبوكِ .


ارتفع صوتها في شجار يومي معتاد بينهما وهي تقول :


-قطع لسانك أنا متربيه أحسن تربيه , عالأقل مش مكرهه فيا طوب الأرض بلساني الي عاوز قطعه , ولا بمشي أرازي في العيال وأعمل عقلي بعقلهم .


-أخوكِ الي مش متربي .


-أخويا متربي غصب عن عين أي حد , تربيتي وأنا عارفه أنه عمره ما يغلط .


-طب ما تسأليه عمل ايه؟! ولاهو جعجعه وخلاص .


كبتت غيظها وهي تلتفت لأخيها قائله 



-في اي يا وليد , اي الي رماك علي الراجل ده ؟


نظر لها الصغير وهو يقول :


-أنا كنت راجع من الدرس وهو ناداني مردتش عليه وكملت مشي , بعدين لقيته قام وجه ورايا مسكني من هدومي وقعد يشتم ويقولي لما اناديك ترد ...مش أنتِ الي قايلالي مردش عليه ؟!


التفت علي صوت الأخير يقول :


-شوفتي , في عيل متربي راجل كبير قدي ينادي عليه ميعبروش .


احتدت ملامحها وهي ترد :


-أنت مسمعتش آخر كلامه ولا ايه ؟ , بيقولك أنا الي قيلاله , أصل أخويا مش مرمطون عشان تناديه وتسيبه درسه ومذاكرته ويروح يجيبلك طلبات قهوتك ولا يوصل طلبات لبيتك !


نظر لها بسخريه وهو يقول :


-صحيح هعيب علي عيل صغير والعيب كله علي الكبيره العاقله ..


رفعت إصبعها في وجه وقالت :


-ابعد عن اخويا يا معلم , ملكش صالح بيه , أنت عارف الي بيقرب من اخواتي باكله بسناني .


أنهت حديثها وأخذت بيد الصغير متجهه لورشتها التي تقبع في بيتها الصغير ...


_______( ناهد خالد )_______


دلفت للداخل تاركه يده بعدما أغلقت باب الشقه المتهالك , رأته يتجه للداخل لتناديه بحزم :


-خد يالا هنا ...


توقف بخوف وهو ينظر لها كأنه يعلم ماذا تريد, اقتربت منه حتي أصبحت أمامه وقالت بحده :


-أنا كام مره قولتلك تسيبك من الخوف الي فيك ده ها ! , أنت كل ما حد يشخط فيك شخطه تترعب في جلدك ! , سايبه يضربك وحتي مش عارف تنادي عليا ولا تجري منه , وساعات ماكنت بسألك كانت ايدك بتترجف ليه ! ..اومال سيبت ايه لعُمر الصغير ..


انخفضت لمستواه وهي تقول بتحذير :


-لو مظبطش نفسك وقويت قلبك ده هتزعل مني يا وليد .


أومئ سريعًا موافقًا , فزفرت بضيق وهي تستقيم وقالت :


-ادخل يلا غير هدومك وذاكر الي خدته علي ما اخواتك يصحوا .


دلف للغرفه لتقف تنظر لآثره بشرود تعلم أنها تقسو عليهِ وهو مازال طفلاً صغيرًا , لكن ماذا تفعل وهم يواجهون الدنيا بمفردهم , هو الأخ الكبير من بعدها لأخوته الصغار ( عُمر و رنا ) , إن كانوا جميعًا يتعلقون برقبتها من بعد وفاة والديهما فعمر ورنا يتعلقون برقبته إن حدث معها شئ , هي أيضًا صغيره علي تحمل كل هذا ... هي نور مصطفي صاحبة الثانيه و العشرون عامًا , توفي والدتها منذُ كانت بالرابعة عشر وهي تلد أخويها التوأم ( عمر ورنا ) , وكان وليد حينها في الرابعه من عمره , توفت تاركه حمل البيت والصغار علي فتاة الرابعة عشر , ومنذُ عامان وهي بالسادسه عشر توفي والدها هو الآخر في حادث سير , لتجد نفسها تتحمل أعباء المعيشه أيضًا , منذُ كانت في العاشره وكان أبيها يعلمها صنعته وكم هي شاكره له الآن علي هذا , حينما توفي استلمت الورشه الخاصه بهِ متحمله سخرية الجميع منها وعاونها مساعد أبيها ( محمود ) صاحب السبع وعشرون عامًا الآن , لكنه انفصل عنها منذُ عدة أشهر حينما عمل بأحد شركات تصنيع السيارات فهو بالأساس مهندس ميكانيكي , وقد ساعدها كثيرًا في دراستها , فقد التحقت بكلية الهندسه مثله , بعد تعب وجد شاق منها للموازنه بين مذاكرتها وأعبائها , بشرتها قمحيه بفعل الشمس وشعرها أسود يصل لأكتافها لكن دومًا يتواري تحت القبعه الخاصه بحجب الشمس عنها , أو حجب شعرها عن الجميع ! , لم تضع يومًا مساحيق التجميل ولا تمتلكها من الأساس , دومًا ترتدي سراويل الجينز وقمصان أسفالها تيشرت يمكن ارتداءه لكلا الجنسين بجسدها الرفيع لحد ما وطولها المتوسط , اتخذت الصرامه مبدأها لتستطع العيش بسلام بعيدًا عن ما يمكن أن تتعرض له من سخافات أو تجاوزت من قبل الرجال .


_______( ناهد خالد )_________


فرد ظهره بتعب من كثرة الأعمال عليهِ ونظر للساعه ليجدها الثامنه صباحًا , زفر بتعب فهو يعمل من الأمس ولم يرتاح , فُتح الباب ودلف صديقه ( زيد ) وهو يقول :


-أنت لسه مروحتش يا ظافر ؟ 


رفع عينيهِ بتعب وقال :


-لسه يا زيد مخلصتش تقفيل حسابات السنه .


-يابني مقولتلك سيب الشغل ده للسكرتيره الخاصه بيك وابقي راجع سريعًا وراها , بعدين الحسابات تمام ومسؤل الحسابات معانا من زمان وبنثق فيه .


نفي برأسه وهو يقول بأعينه السوداء القاتمه :


-مبثقش في صوابع ايدي نفسها , النفوس بتتغير , وأنا مبحبش أدي حد فرصه حتي أنه يستغفلني , جرد كل سنه لازم يتم وعلي ايدي مش حد تاني الي يعمله , بكره راس السنه وعاوز اقفل كل القديم مش عاوز اسيب حاجه عشان نبدأ السنه الجديده علي نضافه .


تنهد باستسلام وقال :


-ماشي قوم طيب روح ريح شويه وارجع ع العصر .


أومئ بإيجاب وهو يقول :


-هعمل كده , المهم قولي المهندس الجديد الي اسمه محمود شغله عامل ايه ؟


-لا تمام , شغله كويس جدًا وفاهم الدنيا بتمشي ازاي ومجتهد , بس هو كان كلمني في حاجه كده ..


ضيق حاجبيهِ بتساؤل :


-ايه؟


-في تقريبًا حد تبعه مهندس برضو بس لسه في آخر سنه في كلية الهندسه وكان عاوز يجيبه يدرب هنا , فكان بيستأذني وبيقول أنه شاطر وفاهم كويس في شغله .


-في عندك مكان ؟


-آه موجود .


-خلاص يبقي متقطعش رزق حد خليه يجيبه , بس عرفه يجيب الأول ال C.V بتاعه , وبعد ما أشوفه هبقي أبلغه يجيبه ولا لأ ..


-ماشي قوم بقي روح .


-تمام .


( ظافر محفوظ ) صاحب شركة هندسيه ل تصنيع وتجميع السيارات , ورغم صغرها إلا أنها تتلقي نجاح باهر ويعرفها الكثيرون , شيدها منذُ سبع سنوات هو ورفيقه ( زيد ) , ولن ينكر أنه اعتمد في جزء من تشيدها علي تمويل مالي من والده ( صاحب شركات تصنيع أغذيه معروفه ) , ولكن أعاد له أمواله فيما بعد واعتمد علي نفسهِ هو ورفيقه واستطاعوا تكبيرها أكثر في السنوات السابقه ... صاحب الثلاثون عامًا , بشرته بيضاء قليلاً يغطي وجهه لحيه سوداء خفيفه , بشعر أسود وأعين سوداء مماثله وطول لا يُستهان بهِ , وجسم رياضي متناسق , يركز في عمله بشده , شخصيته متقلبه بين الجديه الشديده واللين الرفيق ....


_________( ناهد خالد )_________


-يلا بسرعه هتتأخروا علي الدرس .


قالتها وهي تركض هنا وهناك لتجهز الصغيران بعدما أفطرتهما , وضعت الكتب بحقيبة كل منهما وأخذت بأيديهما متجهه للخارج وهي تمتم بضيق :


-ولا كأنهم في أولي ثانوي مش أول ابتدائي دي أبدًا .


أوصلتهما لمكان درسهما الذي يبعد قرابة شارعين , فوجدت رنا تقول :


-نور ..


-نعم يا عيوني.


-ماتجيبي خمسه جنيه .


رفعت حاجبها بسخريه :


-وده ليه إن شاء الله ! 


-عشان أجيب عصير أنا وعُمر , صحابي بيجيبوا بعد الدرس يرضيكي احنا منجبش .


ضيقت عيناها بيأس من تلك الصغيره الماكره التي تعرف نقاط ضعفها جيدًا وأخرجت المال وهي تعطيهِ لهما :


-ماشي , بس متتحركوش من مكانوا لحد ما ارجع اخدكم.


-ماشي .


قالها عُمر بسعاده لتنحني تقبلا كليهما وتعود لورشتها ....


______( ناهد خالد )_____


في اليوم التالي ...


-شركه ؟ وهسيب الورشه لمين ؟


-افتحيها بليل يا نور أصلاً شغل الشركه آخره 4 العصر مش متأخر .


ضيقت حاجبيها بتفكير وقالت :


-ايوه بس ليه مقولتليش ؟


-مانا مكنتش عارف هيقبلوا ولا لأ فقلت اشوف الأول بدل ما اعشمك , يابنتي دول 4000 جنيه مرتب ثابت غير الحوافز ممكن تدخلي في 5000 وكل ما هتقدمي هيزيد , هي الورشه بتجيب نصهم! 


ردت بتوتر :


-طب المطلوب مني اعمل ايه ؟


-متقلقيش أنا عملتلك ال C.V وقدمته النهارده واشوف ايه الي هيحصل بعدها وهبلغك .


-تفتكر هيقبلوا يشغلوا بنت في شركة ميكانيكه ؟


توترت ملامحه وهو يقول :


-م...ااصل ....


-في ايه يامحمود ؟


-اصل أنا مكتبتش أنك بنت , وعارف أنهم هيفكروكِ ولد , قولت عشان لو كتبت أنك بنت ده ممكن يأثر علي قرارهم فلما يقبلوكِ يبقي يتفاجئوا بيكِ .


هتفت بغضب:


-أنت ازاي تعمل كده ؟ , ولما اروح ويرفضوني في وشي عشان بنت هتبقي حلوه ؟


-عالأقل هتكوني عرفتي أنك اترفضتي لمجرد أنك بنت مش عيب فيكِ ولا في ال C.V بتاعك ..عيب في عقولهم .


-وطبعًا بما إنك عملت كده يبقي الشركه مفيهاش بنات ..


-فيها بس في قسم الإداره والمحاسبه فوق , لكن المصنع تحت لأ .


زفرت بضيق وهي تنظر أمامها بتفكير , ماذا ستفعل إن رفضوها لمجرد أنها فتاه ؟هل ستصمت وتتقبل ؟ أم ستثور وتغضب ....


_________( ناهد خالد )_________


انتهي من تفحص السيرة الذاتيه الخاصه بالمهندس ( نور مصطفي ) كما اعتقد وقال لزيد :


-آثار إعجابي بصراحه , يعني رغم سنه الصغير لكن متحمل مسؤليه كبيره , اخواته وكليته والورشه , وكمان متحمل المسؤليه دي من وهو عنده 14 سنه وقدر يدخل هندسه , واضح أنه راجل يعتمد عليه .


-بصراحه مبفهمش أنك بتشترط أن ملف المهندس يبقي في تفاصيل حياته الشخصيه أكتر من مؤهلاته !


رد بعقلانيه :


-خو ممكن يكون واخد الهندسه من جامعة كاليفورنيا , بس مهمل ومبيتحملش المسؤليه , يبقي استفدت ايه لما أعين مهندس شاطر بس مش مسؤل ويطلع عيني , كمان بتفرق بين الي بيشتغل ترفيه وهو مش محتاج وبين الي حالته الماديه صعبه ومسؤلياته كتير فبيبقي بيتلهف علي ساعه شغل زياده يطلع بيها بمبلغ , احنا عاوزين نكبر يا زيد عشان كده محتاجين ناس تشتغل بجد وتتحمل المسؤليه حتي لو مستواهم متوسط هيتحسن مع الوقت واحنا معاهم وبنعلمهم .


اقتنع الأخير بحديثه :


-معاك حق .. طب ايه هتجيبه للانترفيو ؟


ردت بتأكيد :


-طبعًا هجيبه ...


رفع سماعة مكتبه الخاصه ليحدث السكرتاريه وقال :


-ابعتي للشئون العاملين هاتي رقم المهندس محمود عزت الي في قسم الآلآت وكلميه قوليله يجيب معاه بكره المهندس نور مصطفي عشان الانترفيو ...


________( ناهد خالد )_____


صباحًا ....


وقفت بتوتر بعدما ذهب أخوته للمدرسه تبحث بين ثيابها عما يلائم للمقابله من أجل الوظيفه , زفرت بضيق وهي تنظر لثيابها الظاهر عليها القدم قليلاً وتشابهها جميعًا في شكلها المتقارب ...ثواني واستفاقت لنفسها لتهتف :


-ايه ده ! أنا محتاره ليه ! هو أنا راحه اتجوز ! هو ده لبسي إن كان عاجبهم .


أخرجت بنطال أسود من الجينز وقميص أحمر ساده أسفله تيشرت أسود مماثل للبنطال وارتدت حذاء رياضي أسود لا تمتلك غيره من الأساس , وقفت أمام المرأه لتفكر هل تضع القبعه أم لا ! ؟ , وأخيرًا قررت ألا تضعها ومشطت شعرها وعقدته علي شكل كعكه وأخذت حقيبتها الصغيره وخرجت لتقابل محمود وتذهب معه .


_________( ناهد خالد )______


وقفت بتوتر حين قالت لها السكرتيره أنها يمكنها الدلوف الآن , وقفت أمام باب المكتب ثم أخذت نفس عميق وزفرته بمهل وشدت جسدها بثقه تلبستها قبل أن تدير المقبض دالفه للداخل ..


رأت رجل يرتدي بذله رماديه غامقه يجلس فوق مقعد المكتب الأنيق , وينظر في الأوراق أمامه بتركيز , هتفت بتنبيه :


-السلام عليكم ..


رفع رأسه باستغراب لسماعه لصوت أنوثي واستغرب أكثر من ثيابها الغير ملائمه للشركه إطلاقًا لكنه لم يهتم وقال 


-وعليكم السلام , أنتِ مين ؟

تابعووووووني 



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



الفصل الثاني من هنا



الفصل الثالث من هنا



الفصل الرابع من هنا



الفصل الخامس من هنا



الفصل الأخير من هنا



أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بدون لينكات بمنتهي السهوله من هنا 👇 ❤️ 👇 


صفحة روايات ومعلومات ووصفات




تعليقات

التنقل السريع
    close