القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ليله واحده لاتكفي الفصل الاول حتى الفصل الثاني والثلاثون بقلم الكاتبه ايلا إبراهيم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية ليله واحده لاتكفي الفصل الاول حتى الفصل الثاني والثلاثون بقلم الكاتبه ايلا إبراهيم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية ليله واحده لاتكفي الفصل الاول حتى الفصل الثاني والثلاثون بقلم الكاتبه ايلا إبراهيم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


ليلة وحده بس تقضيها بحضني واخوكي هيخرج الصبح...

لبنى بانفعال انت بتخرف صح ..اكيد بتخرف

رفع سراج كتفيه دون مبالاه ليردد ببرود انا قلت اللي عندي بعد اذنك بلاش تعطليني...

انت عارف انت مين انت ضابط مخابرات وانك تظهر الحق ده واجبك...

انتي قلتيها الحق ده واجبي ومفيش اي دليل يثبت أن اخوكي بريئ وكل حاجه هنا تدينه...الا لوووو.....

لبنى بضعف ارجوك....ارجوك متكونش السبب بضياع مستقبله ارجوك...

ببرود. مش انا انتي انتي السبب فكري وردي عليا عندك لحد بكرى الصبح.....يلااا بقى خلينا اشوف شغلي....

لبنى بغضب :انت انت...

رفع نظره بجديه اغلطي ايوه اغلطي عشان وربنا مهاتشوف ظفر اخوكي تاني ...

امتلئت عينيها بالدموع لتهرب من أمامه تمشي في الشارع بتيه...حتى وصلت المنزل دخلت بضياع وهي تتذكر ذكرياتها معه..أخيها الأكبر الذي اهتم بها وبتربيتها بعد وفاة ابويهما...

لم يفكر يوما بنفسه حتى أنه تعدى الثلاثين ولم يفكر بالزواج بعد...دخلت غرفة اخيها تستشعر بالأمان  شهقاتها تعلو وتعلو لتغفو بتعب...حتى أنها لم تجيب على مهاتفات صديقتها المقربة هناء ...

خرجت شمس الصباح تغطيها الغيوم..

تسلل البرد لجسد تلك المستلقيه مكانها منذ أمس ..استيقظت على طرقات الباب لتنهض بفزع..

اتجهت إلى الباب لتجد صديقتها تبكي بحرقه وتحتضنها كنتي فين من امبارح عمال بتصل فيكي مش بتردي ايهم ايهم كويس مش كده هو فين طمنيني...

كويس  وهيخرج النهارده قالتها لبنى بجمود  

هنا بابتسامه بجد ربنا يطمنك ...

لبنى لكن أنا عايزاكي بخدمه...

عنيا ليكي ..

لبنى......


************

لبنى :انا موافقه بس بشرط...

رفع نظره اليها بسخريه ليقول انتي شايفه نفسك بمكان تقدري تتشرطي بيه...

لبنى ده الشرط الوحيد عندي وانا هكون ملكك الليله دي ..

سراج طيب قولي شرط ايه...

لبنى تكتب عليا..

ايه قالها ساخرا...

لبنى قلتلك تكتب عليا انا مش هغضب ربنا عشانك..

رمقها سراج بنظره من رأسها إلى أخمص قدميها بتقييم...

ليقول مممممممممم طيب هكتب عليكي عرفي..

لبنى بجديه هيكون في شهود....

سراج خرجته منه ضحكه بارده مممم ماشي 


لبنى ايهم هيخرج امتا...

سراج لاااا متفكريش بحاجه اخوكي يخرج وانتي تركيب العربيه تروحي معايا...

لبنى...

سراج بغمزه هتكون ليلتنا بنبي ياقمر ...

بعد مرور بعض الوقت....

وصلت مع سراج إلى قصر بعد أن كتب عليها وجلب بعض الشهود ليرضيها...

سراج اطلعي الدرج تالت اوضه على ايدك اليمين هتلاقي كل حاجه بالحمام غيري اللي لبساه والبس اللي هتلاقيه بالحمام نص ساعه والاقيكي جاهزه والأ متعرفيش انا ممكن اعمل ايه...

هزت لبنى رأسها وهي تفعل ماطلب منها ....

اقل من نصف ساعه كان يقف أمام الغرفه خرجت له ترتدي قميصا ابيضا تقف أمامه تحاول التظاهر بالشجاعه...

لكنه اقترب منها دون أي مقدمات ليقبلها ويداه تتجولان على منحنياتها وهي تشعر بالاشمئزاز منه لكنه لم يأبه لحالها وووو

يتبع

تغمض عينيها بقوة لاترغب برؤيته ابدا تشعر بالاشمأزاز من نفسها وهي عاريه الجسد بين يديه مستسلمة له...بكامل إرادتها تشعر بأنها رخيصه حقا...اما هو لم يأبها لحالها اخذها عدة مرات في هذه اللليل وبالرغم أنها لم تتجاوب معه لكنه مستمر بمايفعله...ابتعد عنها وهو ينظر إليها بسخريها كانت تحاول كبت دموعها بقهر...

ايه ياقمر مش هتفكي شويه قالها ببرود...ويداه تتجولان بمنحنياتها بجرأه...

أمسكت يده اخيرا لقد طفح الكيل مرددة بانكسار خلصت...

تؤ لسه الليل بأوله.... ممممممم لكن مينمنعش اسيبك تريحي شويه عشان ترتاحي وتصحصحيلي...قالها بغمزه...

لتدير جسدها عنه وهي تجذب الغطاء تلفه.. على جسدها بأحكام..

حتى انتفضت اثر طرقات على الباب بقوه وصوت الخادمه تنادي له من الخارج....سراج بيه الحق الهانم الكبيره تعبت بسرعه...

انتفض من جانبها بقلق ...ليختطف ثيابه بسرعه ويرتديها بأهمال وخرج مسرعا ...لكنه اقفل الباب محذرا اياها متطلعيش صوت انا مش هتأخر والله لو سمعت حسك هتندمي...قالها وغادر مسرعا...

تنفست الصعداء...وهي تراه يغادر..شتمته أقذ*ر الشتائ*م

لبنى ربنا ياخدك ومترجعش ....

مضى الليل لتستسلم هي للنوم بعد بكاء مرير لقد خسرت كل شيء لكنها أنقذت أخاها ...

استيقظت على صوت إحدى الخادمات وهي تطلب منها المغادره  وان سراج طلب أن تسمح لها بالخروج.....شعرت بنظراتها بأنها حقا رخيصه جدا...كيف تناظرها تلك الخادمه بقرف واشمأزاز..

بدلت ثيابها بسرعه وقبل أن تخرج صدمت بي....


**********

في منزل ايهم ولبنى.

كانت هناء تنتظر عودت ايهم بفارغ الصبر وفور ان رأىته أسرعت باحتضانه ..ايهم حمدالله عالسلامه قلقتني عليك جدا ..

أبعدها ايهم بحرج احم ..الله يسلمك ياهنا...قعده عالسلم ليه ..ولبنى فين..

هناء بكدب لبنى عندها مناوبه بالمستشفى انت عارف بتتدرب جديد...انت عامل ايه...

كويس يعد اذنك هدخل اخد شور وارتاح شويه...وفور فتحه للباب سمع صوتها بلهفه وخجل انا ممكن اعملك اكل لو حابب...

ايهم باستغراب انتي شايفه دخولك عندي الشقه لوحدنا حلوه...

هنا بحرج وصدمه انا انا اسفه بعد اذنك وقبل ان تغادر امسك يدها وووو

#رواية_ليلة_واحده_لاتكفي الثالث

امسك ذراعها وحاصرها أمام باب الغرفة من الخارج...يقبلها بنهم ورغبه حاولت أبعاده عنها بقرف مما يفعله لكنه مستمتع بما يفعله...حتى صدمت بصوت تعرفه جيدا...

آسر الطبيب الذي تتدرب معه وقد عرض عليها الزواج وهي طلبت أن تفكر لكن ...بعد مارأه مالذي سيحدث...

وقف آسر بصدمه وقد صرخ بأسمها...

ليبتعد عنها ذلك ال***ترتسم على وجهه ابتسامة رضى..

وقفت لبنى بموقف صعب لم تستطيع التفوه بكلمه ..تجمدت مكانها ...آسر مالذي أتى به إلى هناا لتستيقظ من شرودها على يد سراج التي حاصرت خصرها وجذبتها إليه طابعا قبله جانب شفتيها مرددا كانت اجمل ليله اكيد هنعيدها تاني ليله وحده بحضنك مش كفايه...وحقك كله هيوصلك ياجميل...

عيناها تتركزان على آسر هي اجل لا تحبه لكنها لأول مره ترى نظرة الاحتقار والاشمأزاز باديه عليه...

ايه يااسر عجبتك المزه بتاعتي....

امسكه أسر من ثيابه بقهر وغيظ انت عملت كده ليه ليه ياسراج...

أسر عملت ايه ياخويا ...

مش هسامحك صدقني مش هسامحك...

غادرت لبنى وهربت من هذا المكان الذي شهد على خسرتها لنفسها وكرامتها وكبريائها أطلقت العنان لدموعها لتأخذ مجراها عليها تخفف من آلام قلبها وروحها...

عند سراج...

سراج بانفعال انت اتجننت هتغلط باخوك الكبير عشان وحده رخيصه زي دي...

آسر ليه ليه عملت كده ليا ياسراج...

عشان مينفعش تكون مع وحده زيها انت شفت بعينك...

كدب كدب انت عملتها ايه هااا عملتلها ايه.....لبنى مش كده انا متاكد هي مش كده...

سراج ياااااه لدرجادي اخويا مغفل..

أسر بتحذير متحاولش تقرب منها تاني انت فاهم  ... والله لو حاولت تهوب نحيتها محدش هيقفلك غيري...

انت بتخرف بتقول ايه مش شايفها طول الليل بحضني ..انت اتجننت...

هبقى مجنون لو صدقت أن الكسره اللي شفتها بعنيها تمثيل..انا مش عارف ايه اللي حصل ووصلها لكده...لكن وحياتك ياخويا هعرف وووقتها ههد البيت باللي فيه لو بس عرفت انك عملتها حاجه بالغصب...غادر وسط صدمة الآخر ..

كيف له أن يثق بها لهذه الدرجه ...كيف لااخيه الأصغر أن يثق بهذه الفتاه كيف...مالذي فعلته به تلك ال****


**********

ايهم احم انا اسف يا هنا لكن انتي عارفه طبعي ..

هنا بحرج محصلش حاجه ولسه هتمشي لكنه منعها وهو بيقول هنااا انتي عارفه انك زي لبنى اختي وانا مش هرضى عليكي الكلام الوحش ماشي...

انزلت رأسها تحت ل منع دموعها من شده حرجها لتهز رأسها وتصعد إلى شقتها بسرعه ترتمي على سريرها تبكي بحرقه وقهر ...متى...متى سيشعر ايهم بحبها له...

متي سيتقبلها كحبيبه متى ...

اما ايهم دخل ليستحم وجلس على السرير بتعب حاول الاتصال بأخته لكنها لم تجببه ليستلقي على السرير ويغط في نوم عميق....


بعد مرور أسبوع دون إحداث جديده...عاد بها ايهم إلى عمله بعد أن تأكد بأن الممنوعات التي وجدت في سيارته ليست إلا سكر مطحون فقط لتتويه العدالة..

اما لبنى عادت لعملها وهي مازالت تتهرب من أسر بالرغم من محاولاته الكثيره ليتحدث معها دون جدوى...

هنا تحاول جاهده التقرب من ايهم المنهمك بالعمل والاهتمام بأخته الصغرى ...

حتى أتى اليوم الذي تغيرت به حيات الجميع ...

وهم على مائدة العشاء...

طرقات على الباب بقوة ...

نهض ايهم ليصدم بمجموعه من العساكر يترأسهم سراج...

سراج اكيد ده بيت لبنى العطار

ايهم ايوه في ايه..حضرتك ..

سراج في اني عاوز مراتي...

ايهم بصدمه مرات مين حضرتك مش فاهم...

سراج لبنى العطار ايه معندكش علم والا أيه

سراج...

فتحت لبنى عينيها بصدمه وهي تراه يشير إليها بغمزه ويردد هي دي مراتي اتفضلوا رجعوها لو سمحتو ليتقدم نحوها مرددا بغمزه انا قلتلك ليلة وحده مش كفايه ...لينظر إلى العساكر يأمرهم انا طلبت مراتي لبيت الطاعه ليصدم بلكمه وووو


#رواية_ليلة_واحده_لاتكفي الرابع

نهض وهو يضحك بعد أن أمسك العساكر بأيهم الثائر غير مصدقا لما يسمعه يردد على مسمعه الشتائم ويقول بأن اخته لن تفعل ذلك ابدا..

مسح سراج الدماء على فمه ليردد بضحكه مستفزه مقبوله منك يابو نسب ليتنهد بعمق ويقول بصوتا بارد اثار جنون أخيها يلاا يامراتي عالبيت كفايه دلع لحد كده ..

في تلك الأثناء ارد ايهم أن يفلت إليه ليهشم وجهه لكنه جن عندما سمع شهقات اخته .. نظر إليها بصدمه ليسألها بتعيطي ليه .. متخفيش من حد مدام انا موجود انا واثق بيكي ..ومتأكد أن الكلام اللي قاله كدب مش كده..

زاد بكائها بحرقه ليسمع صوت سراج الساخر اظن كده وصلك الجواب ويلاا بقى عشان مراتي وحشاني .. اصل بيني وبينك يابو نسب ليله وحده معاها مش كفايه.. أفلت نفسه عنوة من شدة غضبه لينهال عليه بالضرب لكن هذه المره سراح يبادلها الضرب حتى سقط أرضا واراد ان يضربه أكثر لتقف بينهم لبنى مرددة بدموع كفايه بقى .. كفايه ..

واخيرا سمعنا صوتك يامراتي قالها مستهزأ ..

لبنى انت عايز ايه مش خدت اللي عايزه عايز مني ايه.. 

أجابها ببرود وهو يناظرها من الاسفل إلى الاعلى ..خدت اللي عايزه انتي مراتي فاكره نفسك رخيصه لدرجادي .  

لم يستوعب ايهم ما سمعه ليقف يناظرها بصدمه قلتي ايه. 

لبنى ايهم انا .

ايهم بانفعال قلتي ايه .. خد اللي عايزه سلمتيه نفسك.. 

لبنى بدموع : ايهم ارجوك اس..

لم يستمع لما تقول ليصفعها بقوه ارجعتها إلى الخلف.. وقبل أن يتقدم نحوها وقف سراح أمامه حسك عينك تمد ايدك عليها دي بقت مراتي . عارف يعني ايه.. يعني اللي يمسها يمسني..

ايهم مصدوم مما سمعه .. هل حقا اخته.. خانت ثقته بها . كيف ..  لماذا.. هل يعقل ذلك...

سراج يلاا بقى مش عايز اضيع وقت اتفضلي عالبيت يا مراتي..

وقف ايهم بانكسار ينظر إليها يريد أن يسمع اي كلمة لتبرد النار التي اشتعلت بجوفه..

لبنى.. انا مش مرات حد.. واتفضل امشي.

سراج بضحكه اسألي المحكمه اللي حكمت انك تجي بيت الطاعه.. ليقول باستفزاز اااااه معلش اصلي نسيت اقولك . مش ورقتين العرفي رحت انا وثبتهم في المحكمه عشان يبقى جوازنا رسمي ....

لبنى...

ايهم انطقي قولي اي حاجه..  قول أن الكلام اللي بيقوله ده كل كدب ..وانا مش هسيبك هقف معاكي هكون جمبك وسندك .. وظهرك زي ما تعودتي دائما .. متخفيش يالبنى..

اقترب منها سراج هامسا .. لو حابه تفضلي هنا براحتك.. لكن صدقيني هتفتحي على اخوكي ونفسك باب الجحيم .. انا بحذرك مش اكتر .. امشي قدامي وبلاش عناد..

نزلت دموعها وهي تنظر لنظرات الخذلان من أخيها الأكبر لتغمض عينيها وتقول سامحني يا أيهم سامحني ارجوك لتسرع بالمغادره واخيرا ينادي خلفها .. لو روحتي معاه لا انتي اختي ولا اعرفك ... لبنى يالبنى. . لكنها غادرت بصمت ..

مفي السياره لم تتوقف دموعها لتقول ببكاء عملت كده ليه..

سراج ببرود قلتلك ليله وحده مش كفايه معاكي ..

لبنى بدموع انت ازاي تشهر زواجنا من غير ما ارجعلي..

سراج بغمزه ايه حبيتي الدررى والا ايه .

لبنى.. انت عارف اني بقرف منك.. وبكرهك.

سراج بغمزه مش مهم تحبيني أو تتقبليني المهم اني اتبسط ..

مسحت دموعها لتقول بحرقه لحد امتى..

سراج مممممم لحد ما زهق.. 

انت قليل الادب ومش

سراج شششششش بلاش تغلطي وتنسي نفسك... عشان انا بكلمه وحده هوديكي انتي واخوكي ورى الشمس مش عايز صداع كتتير.. 

لبنى نظرت إليه بقرفه لتقول بتحدي على جثتي تلمس شعره مني تاني..

نظر إليها بتحدي هنشوف ندخل اوضتنا ونشوف يامرتتي. .. والله الكلمه حلووه اوووي .. وحاسس انها حلوه من بقى اسمعيها كده مراتي .  بالذمه مش جميله..

نظرت إليه بقرف لتدير وجهها عنه وتفكر بأخيها فقط مالذي سيحدث له .الأن ..

وصلا إلى المنزل ..

نزل ليقول ايه ناويه تباتي في العربيه والا ايه .

نزلت لبنى وهي غير مستوعبة لما يحدث..ليقول بجديه العيله مش موجوده النهارده البيت على حسابنا بكرى هعرفك عليهم..

لبنى..

امسك كفها حاولت افلات يدها لكنه لم تستطع فهو محكما امساكها ليحذبها خلفه وهي تقول سيبنى وخدني فين بقولك سيبني .

لم يتوقف الا داخل تلك الغرفه التي تعرفها جيدا لينظر إليها بابتسامه خبيثه. هو يغلق الباب خلفه و يقول نورتي بيتك ياعروسه  

لبنى انا مش هفضل معاك فرضه وحده .

هو بمزاجك  دنتي مراتي وانا بصراحه مشبعتش منك..

لبنى عارف لو قربت مني هعمل ايه .

بضحكه تعملي ايه يعني تصرخي.. صرخي مفيش حد هيسمعك.  

لبنى التفتت حولها لتسرع الى النافذه مرددة هرمي نفسي من هنا..

صدمت به يضحكه وهو يقترب منها وووو

#رواية_ليلة_واحده_لاتكفي الخامس

كام يكتف ذراعها إلى صدرها وهو يحتضنها من الخلف ويدفن وجهه بشعرها مرددا عاوزه تموتي كافره .

لبنى سيبني بقولك سيبني .

سراج تؤ تؤ تؤ انا مبحبش مراتي.. تكوني عنيدها بحبها تسمع الكلام .. عشان بيني وبينك كده انا بحب اعيش دور سي السيد..

سيبني بقى ايه القرف ده..

ليدفن وجهه بتجويف عنقها وهو يحرر يديها ليديرها إليه بسرعه ويحملها وهو ينهال على شفتيها بقبل جامحه والأخرى تحاول أبعاده أو الصراخ لكنها لم يدع لها المجال ووووو...


بعد مده كانت ترتجف على السرير تبكي وشهقاتها تتعلى أما سراج فقد نهض من جانبها ليوقف هتفضلي تعيطي كده لحد امتى.. بعدين انا معملتش حاجه ..  ده حقي. انا جوزك ..

ربنا ياخدك وارتاح منك يابعيد الله اشوفك متقطع قدام عنيا..

واهون عليكي. ياروحي .. جوزك فعز شبابه يموت .

لتهجم عليه واردة ضربه مرددة يارب تموت .. بجد..

لكنه ابتعد وهو يضحك ليقول مممم شكلك عاوزه وم جديده والا ايه.. لينهي كلامه بغمزه..

لتجد نفسها شبه عاريه بملابس ممزقه..والآخر يناظرها بشه*وه.. عادت لتغطي جسدها بالملأة بسرعه..

سراج لو أني حابب اشوفك كده دايما بس اعمل ايه المفروض اشتريلك حاجه تلبسيها عشان العيله بكرى ..

لبنى..

سراج ساكته ليه..

لبنى انت بتعملي معايا كده ليه 

سراج انا عملت ايه.. انتي عارفه  مليون بنت تتمنى تبقى في مكانك دلوقتي..

لبنى بقهر ومرحتش للمليون ليه .. جتلي انا ليه 

... انا عملتلك ايه ... عشان تأذيني بالشكل ده..

سراج رفع كتفيه دون اكتراث ليقول ببرود اصلك عجبتني... ..

لبنى بانفعال : كداب.. انت كداب 

مممممم انا هتصل اوصيلك على. هدوم لينظر إلى جسدها ومش مهم نروح اصلا ايدي دي حفظت مقاساتك كلها من صدرك لي.. 

لبنى بدموع اسكت خلاص اطلع بررا ..براااا

سراج ماشي هسيبك تاخدي شوري وتريحي شويه وانا هوصي على الهدوم واكل  ليكمل بغمزه عشان بعد المعركه من شويه انا جعت اوووي..

ليغادر ويتركها تندب حظها...

بعد مده عاد ليجدها نائمه والدموع جفت على جفنيها نظر إليها مطولا ثم ووضع الاغراض على الطاوله واتجه إلى الحمام. ليغتسل.. وعندما خرج وجدها مازالت نائمه..

سراج لبنى.. لبنى .. اصحى خدي شور واتعشي وارجعي نامي..

لكنها نفضت يده واستدارا بوجهها إلى الجهة الأخرى لتكمل نومها... لكنه قال محذرا ايها مش هتسمعي الكلام..

لبنى سيبني عايزه انام..

سراج قومي خدي شور سريع وارجعي نامي..

مش عايزه هو عافيه..

مش هتنتمي جمبي وانت كده يلااا .

ردت بانفعال قلتلك مش عايزه ..

لكنه حملها بغتته وهو يقول مش بمزاجك..

نزلني بقولك نزلني ...

سارح نزلها في الحمام ليقول معاكي عشر دقائق وتكوني خلصتي والا لينظر إليها من الاسفل الى الاعلى وهو يضرب داخل وجنته بلسانه محذرا ايها والا هدخل احميكي انا.. 

جذبت بقايا الثياب تغطي بها جسدها ليغادر الآخر بعد أن أعطاها ثيابها الجديده ..

وكانت عباره عن قميص نوم قصير جدا وصدره مفتوح. مع ملابس داخليه وكلها بلون الاحمر اللامع.. لتهمس سافل .. ربنا ينتقم منك..

لتسمع طرقات على. الباب .. وكان هو يتسأئل خلصتي والا عاوزه مساعده..

لبنى وضعت المنشفه على جسدها لتغطي مايظهر تجاهلته لتتجه إلى الخزانه تبحث عن ثياب تستر جسدها لكنه جذبها إليه محيطا خصرها مرددا يادوري على ايه 

سيبنى بقى..

سراج وهو ينزل المنشفه عنها لتظهر مفاتنها وهي ترتدي ذلك القميص الأحمر مرددا اسيبك ايه في الحمر اللي لابساه ده ده انتي خطفتيني .. ولسا هيبوسها لفت وشدها الناحيه التانيه وهي بتعيط وبتقوله ارجوك كفايه انا تعبت .. قدر اللي يمر بيها ..

ابتعد عنها مرددا ماشي هسيبك النهارده عشان يكون فيكي حيل استقبلي العيله أنهى كلامه بغمزه ليقول تعالي اتعشي....

ماليش نفس... لتتجه إلى السرير لكنه جذبها ليجلسها على قدمه مردداا انا اللي اقول عليه يتنفذ بالحرف ليضغط على خصرها مرددا بتحذير مفهوم..

لبنى. لا ترغب بأن تجادله وهي اساسا تخطط لفعل شيئأ ما لتتخلص منه...


*******

في الصباح 

فتح سراج عينيه ليجدها نائمه نظر إليها مطولا.  ليقول بحيره بنت عاديه زي اي بنت ايه اللي يخليك .. عاوزه لدرجاده دي يااسر مش فاهم مفيش فيها ايه ميزه عن غيرها  لينهض.  بنشاط ويأخذ حمام سريعا ويحدها تستيقظ ليقول بأمر اناةحبتلك امبارح فساتين اختري واحد حلوه وخدي شور بسرعه عشان ننزل العيله تحت مستنينا...


هزت رأسها يمينا ويسارا فهى تخطط لتفضحه أمام العائله..لتتجه إلى الحمام... وتخرج لتجده يضع العطر وهو يقف أمام المرأه.. ودون أن ينظر إليها سألها جاهزه..

لبنى جاهزه.. كانت متحمسه لفضحه أمام العائله..

سراج التفت اليها ليجدها بحله جميله وزاد جمالها تلك الابتسامه التى ظهرت على شفتيها..

احمد يده لها مرددا يلاا بينا..

تجاهلت يده مرددة بعرف امشي لوحدي وقبل أن تخطو خارج الغرفه امسك يدها ليضغط عليها بخفه مرددا انا قلتلك مبحبش العناد عشان كده اسمعي الكلام..

لبنى بألم اه سيب ايدي .

مش هسيبها وهتفضلي مسكاها لحد ما اسيبها انا انتي سامعه قالها بتحذير. ليمشي. هو يجرها خلفه..

فور أن وصلوا إلى المائده كانا الأم والأب  متواجدان باستثناء أسر واخته الصغرى.. 

ليقول سراج أسر وهنا فين يا ماما..

في اوضهم يا حبيبي.. 

ممم ماشي احب اعرفكم بمراتي لبنى العطار..

أجابته لبنى ببكاء انا مش مراته أبنكم هددني عشان اتجوزه .. انا مغصوبه عالجوازه ده ..انا م .. لم تكمل كلماتها لينزل أسر وينظر إليها بتفاجأ مرددا ايه اللي بيحصل هنا... 

لبنى الللي بيحصل أن اخوك... لتصرخ عندما ....


#ليله_واحده_لاتكفي ★ 6

جذبها سراج من خصرها ليضغط عليه بتحذير مرددا مفيش حاجه بس عروستي متعصبه شويه عشان كنت عبيط معاها امبارح منتوا عارفين ليلة الدخله وكده أنهى كلامه بغمزه لأخيه...

اسر بصدمه دخلت ايه..

تدخلت والدة أسر في تلك اللحظه لتقول تعالوو افطوروا الفطار جاهز من بدري 

استني ياماما قالها أسر وهو يرى دموع لبنى تنهمر.. وسراج يحاوطها بتملك.. اتكلمي يالبني ايه اللي عاوزه تقوليه ..

كفايه بقى. صرخ بهم  الاب بغضب ليوجه كلامه السراج ولبنى انتو مش اتجوزتوا من دون علمنا يبقى تتفضلو تطلعو اوضتكم تتفاهم وبلاش الأساليب دي معانا..

لبنى برجاء انا مش عايزه حاجه الا اني ارجع بيتنا..

سراج مهو ده بيتك ياحبيبتي تعالي خلينا نتكلم فوق بابا عنده حق وانا هعرف اراضيكي..

بقولك ابعد عني متلمسنيش انا هامشي وابقوا انصرفوا مع ابنكم المريض ده... لتخطو إلى الخارج أراد أسر أن يتبعها ليمسكه سراج مرددا على فين دي مراتي انت نسيت والا ايه.


اسر نفض أيده وبصله بغل 

سراج لحقها وقيل ما تطلع من الباب الخارجي مسك أيدها وشدها لحد مارتطم رأسها بصدره العريض.. 

صرخت لبنى بألم ..

سراج ايه اللي عملتيه ده..

لبنى بتحدي انا قلت لأهلك على حقيتك الوسخ مش اكتر..

ضحك سراج وبص ليها بسخريه وهو بيقول لا ياروحي انتي الوساخه لسا مشفتيهاش ..وانا بحاول على قد ما بقدر متعملش بيها معاكي .. عشان كده اتهدي وامشي عدل..

سيبني انا عاوز مني ايه قالتها بصراخ .

لطتم فمها بكفه العريض مرددا هما كم شهر خليهم يعدو على خير والأ اخوكي هيرجع السجن وانتي هتتحرمي من حلمك انك تكوني دكتوره .. ده غير سمعتك اللي هتتلطخ لما الناس تعرف انك هربتي واتحوزتي مع غير مايعرف اخوكي ...هااا بقى هتتهدي والا لأ..

نزلت دموعها على كفه بحرقه وقهر..

مسح دموعها برضا وقال شاطره. كده تعجبيبني اتفضلي ادخلي جوى واعتذري عن اللي حصل واطلعي اوضتك..

لبنى برجاء عايزه اروح لادهم عاوزه اشوفه مره وحده بس اتكلم معاه..

بعد عنها وهو بيمسح شعره بملل وقال مفيش مرواح لأي مكان واعتبري ده عقاب بسيط عشان مسمعتيش الكلام اتفضلي ادخلي اعتذري منهم..

لبنى بصت ناحيته بقرف ودخلت واول ما دخلت الكل بص ناحيتها وهي اتجاهلتهم ودخلت اوضتهم أما سراج اتعصب اكتر عشان متعذرتش من اللي حصل منها ولحقها وهو متعصب جدا اول ما دخل لقاها واقفها عند الرشفه وبتعيط..

مشي ناحيتها بغضب وشد ذراعها وهو بيقول معتذتيش ليه.

اعتذر ليه..

لبنى متجنننيش..

لا متخافش انت اصلا مجنون..

انا بتكلم بجد 

اومال انا اللي بهزر

بنفاذ صبر امشي انزلي اعتذر منهم...

قلتلك انا معملتش غلط عشان اعتذر وياريت تسيبني لوحدي..

افندم قلتي ايه..

بقولك سيبني لوحدي.. اهو انا هنا مش هتحرك لحد ما حضرتك تسمح..

سراج .  ماشي يالبني ماشي هعديهالك.دلوقتي ماشي ده بس عشان انتي جديده هنا بس وماله مصيرك تتعودي.. وتتعلمي اعتذري لما تغلطي.. 

لبنى بتحدي انا بعرف امتى اعتذر وامتى مش المفروض اعتذر عشان كده انت ريح نفسك..

بص ناحيتها بغيظ وهو بيقول الفون اللي مبطلش رن وبص ناحيتها واتكلم بتحذير انا هروح عشان عندي شغل مستعجل ..مش عايز مشاكل وبلاش تحتكي بالعيله وخاصه أسر وهنا .

بصت ناحيته وهو مشي وسأبها اول ما اتأكدت أنه مشي.. وخلت يعدي  شوية وقت نزلت الدرج واتأكد أن محدش بيشوفها وجريت على الباب عشان تهرب وسعت صوت أسر بينده ليها على فين يالبنى ..

لبنى حست أن قلبها بيوقف .. لما شافته واقف بيبصلها..

لبنى ارجوك سيبني امشي ايهم دلوقتي زعلان مني اوووي

وانتي تهربي من البيت ليه..ولما اتقدمتلك مقولتيش انك بتحبي ليه.. ليه عشمتيني انك.ممكن توافقي..

ارجوك يااسر مش وقت الكلام ده انا عاوزه اشوف ايهم بسرعه

اسر ماشي هوصلك

بسعاده بجد

اه عشان متتأخريش..

متشكره اووووي  مش عارفه اقولك ايه..

متقوليش حاجه هجيب العربيه وانتي استني براا

وفعلا طلعت العربيه مع أسر وراحت تشوف اخوها..

*****

في الوقت ده كان سراج مشغول جدا .. لما حاله تلفون وبلغه أن لبنى واسر خرجو من البيت مع بعض وكانو كأنهم هربانين من حد..

اتجنن اول ما سمع بكده وساب شغله وراح يدور عليهم

في العربيه 

اسر اشمعنى سراج اللي اتجوزتيه واتحديتي اهلك.عشانه..

لبنى اخوك اخر واحد افكر اتجوزه وانا مش ممكن اهرب من اخويا عشان اي راجل في الدنيا 

اسر بانفعال اومال انتي بتعملي ايه هنا..

لبنى بانفعال اكتر اسأل اخوك ونزلني هنا لو سمحت..

لكن.


نزلني دي الحاره بتاعتنا 

اسر وقف العربيه ولبنى نزلت بسرعه من غير ما تبصله.. واسر قالها انا هستناكي هنا عشان اروحك

لبنى مفيش داعي .هروح لوحدي


اسر هستناكي..

لبنى طلعت شقت اخوها وخبطت اول ما فتح ارتمت في حضنه وعيطت جامد لكن اتصدمت لما ...


#ليله_واحده_لاتكفي ★السابع

ايه اللي جابك هنا قالها ايهم بغضب بعد أن دفعها عنه ..

لبنى بدموع ايهم اسمعني ارجوك انا والله

مش عايز اسمع حاجه ووشك ده مش عايز اشوفه انت فاهمه

انا اختك الصغيره حبيبتك اللي ربيتها وهي لسا باللفه. 

اختى ماتت من امبارح من ساعة ماكسرتني وقررت تتجوز راجل غريب من غير مااعرف .. اختى دفنتها مع ابويا وامي.  اللي قدامي دي مش اختي دي فشل عمري كله انتي اللي راهنت عليها بعمري كله وخسرت الرهان. .. انت كسر مش ممكن يتصلح يالبنى امشي من هنا روحي للراجل اللي فضلتيه على اخوكي له امشي للحياة اللىي فضلتيها على حياتك معايا..

ارجوك اسمعني يا أيهم انا انا عارفه اللي عملته غلط لكن والله مش زي منتا فاكر انا..

مش عايز اسمع قالها بحسم مش عايز اشوف وشك تاني ابدا انت فاهمه ...

لبنى وقفت قدمه بسرعه وهي بتقول بدموع ايهم ارجوك لكن لف وشه الناحيه التانيه مش عايز يشوفها ابدا حاسس أنه خسر اخته .. حاسس أنه فشل في تربيتها وخذلته .. بعد أيده عنها ودخل الشقه وقفل الباب في وشها .. حاولت تخبط كتتير وهي بتعيط وبتنده عليه..وقعدت عالأرض تعيط.لكنه مش بيرد عليها وهي منهاره في العياط حست بحد يربت على كتفها.. رفعت وشها وشافت أسر بيبصلها بزعل .. مع الوقت هينسى.   ويسامحك..

لبنى بدموع وحرقه : ايهم مش هيسامحني ابدا ..

متقوليش كده هيسامحك بس اديه شويه وقت يتقبل اللي بيحصل وقف أسر ومد أيده ليها وقال يلاا بينا خلينا نمشي مينفعش نفضل هنا بقينا فرجا للناس..

لبنى مسحت دموعها ولسا هتمد ايدها ليه عشان تقف حست بايد بتمسكها بقوه وشدها وراه بغضب 

لبنى بوجع انت بتعمل ايه سيبني.. 

سراج بتهديد لينا بيت يلمنى..

اسر وقف قدامه بغضب وهو بيقول انت بتجرجرها كده ليه.

مالكش دعوه ومره تانيه متقربش من مراتي متنساش أنها مراتي. افهم ده كويس..

اسر مسك أيدها عشان يبعده عنها انت اتجننت بتعمل كده ليه 

سراج اوعى ايدك واخر تحذير ليكي متقربش من مراتي يا أسر لحسن يمين بالله هنسى انك اخويا الصغير . لينظر الى لبنى ويجذبها خلفه مرددا مكنتش اعرف ان وساختك توصل لحد اخويا .. ترسمي عليه .

انت مجنون مش فوعيك اوعى سيب ايدي..

عاوزاني اعملك فضيحه في نص حارتك لو حابه مفيش مشكله .. قالها سراج محذرا وهو يشير إلى السياره لتصعد معه بصمت وهي تحاول كبت دموعها فقد خسرت كل شيء منذ هذه اللحظه..

لكنه صدمت به يقف أمام منزل غريب..

لبنى انت جايبني فين..

سراج ده بيتنا الجديد اكيد مش هسيبك ترسمي على اخويا وانا بتفرج..

لبنى بغضب ارسم على مين انت لو شايفني بالو*ساخه دي اتجوزتني ليه .. سايبني على ذمتك ليه ... مصر نكمل في لجوازه دي ليه طلقني وريحني وارتاح..

ضحك بجانب شفتيه بسخريه وهو يقول طلاق مفيش عالاقل دلوقتي ... ليتنهد براحه وهو يقول لكن في المستقبل مش متأكد احتمال

لبنى ربنا ينتقم منك

سراج بضحكه ماشي مقبوله منك يلاا بقى تعالي عشان ندخل بيتنا.  اول ما دخلت البيت معاه وهو بشدها وراه . كان في شغالات بيستقبلوها ورحبو بيهم.. 

سراج بعدين عندك وقت تتعرفي عليهم .. دلوقتي عاوزك تشوفي أوضت النوم..

شدة دراعها من وهي بتقول مش عايزه اشوف حاجه انا مبسوطه هنا.

تؤ تؤ تؤ ودي تيجي اكيد حابب افرجك علاوضه . وشدها ودخلها أوضت النوم ..اول ما دخل سكر الباب بقوه وهي انتفضت .بصت ناحيته وشافت عينه بتطلع نار.. 

لبنى بخوف في ايه .

سراج في انك غلطتي النهارده غلطات كتيره اوووي .

ولازم تتعاقبي عليها والا ايه .. انا هعقبك بس عشان متكرريش 

لبنى اخذت تتراجع للخلف انت بتقول ايه.. انت فاكرني ايه ضعيفه عارف لو مديت ايدك عليا هعمل ايه.

بضحكه ساخر وهو ينزع حزامه هتعملي ايه سمعيني كده

انت متعلمه وعارفه حقوقي كويس .

سراج بسخريه تصدقي اول مره اعرف المعلومه دي يا دكتوره.. عدي غلطاتك بقى..

سراج هبدأ من الغلط الأكبر انك خليتي رجل غريب عنك يلمسك حتى لو كان اخويا ..ولسا هتبعد عنه صرخت لما 


#ليله_واحده_لاتكفي★ الثامن 

صرخت دوت في القصر  اثر ضربته ..لتنتفض من لسعة الحزام على كتفها. 

ليقول بغضب ده عشان سبتيه يلمسك من كتفك ... 

عشان تحرمي تسيبي حد يلمسك وانتي بتاعتي..

صرخت به بألم انت مجنون مش فوعيك .. وقبل أن تتجه الى الباب تهرب منه ضربها مرة أخرى على ظهرها لتصرخ بدوموع اااااه

ليقول ببرود وده عشان خرجتي من البيت من غير اذني .. وقبل أن تستوعب ما يفعله اتبعها بالأخرى ليقول ودي عشان طلعتي العربيه مع أسر ودي عشان انكلمتوا مع بعض ودي ودي.. وأخذ يتلو عليها أفعالها ومع كل كلمه يوجه إلى جسدها ضربه وهي تحاول الهروب دون جدوى حتى تعب ليرمي الحزام على الأرض ويتجه نحوها وهي جسدها كله يؤلمها..

جلس القرفصاء أمامها ليقول بجديه ياريت ده يكون درس ليكي متكررريش اللي عملتيه ده تاني عشان هتعرفي مصيرك هيكون ايه وصدقيني ده اللي عملته من شويه ميجيش ربع اللي بعمله فيكي لو كررتي عملتك دي..

انهارت بالبكاء وهي تقول بشهقات ربنا ينتقم منك انت جيتلي من انهي داهيه...

سراج بتحذير :اشششش بلاش متغلطيش ياروحي عشان ماليش مزاج اكرر اللي عملته من شويه ليكمل بغمزه وهو يتفحص جسدها المرتجف بصراحه نفسي بحاجه تانيه بس ناخد شور الاول ولسا هيقرب منه..

صرخت في وشه بدموع متقربش مني .. متقربش مني ارجوك ... كفايه لحد كده كفايه وانا اوعدك مش هعمل حاجه ابدا بس سيبني فحالي .

سراج بخبث ودي تيجي يعني اسيبك مراتي بالحال ده انا لازم اساعدك تستحمي..ولسا هيقرب يشيلها.. مسكت ايديه بدموع وقالت ارجوك كفايه لحد كده كفايه انا تعبت .. معدتش قادره .

ابتعد عنها ليقول بجديه ماشي بس هبعتللك ام سعيد تساعدك في الشور وانا هستناكي تحت عشان تنزلي 

هزت رأسها بأيجاب فهي تريد التخلص منه باي وسيله..

مسح وجهها من الدموع ليقول شاطره وانتي بتسمعي الكلام ... شايفه انتي جميله قد ايه لما بتسمعي الكلام..

لم تجيب ولم تبعد يده عنها لا تريد ازعاجه ابدا فهي رأت اليوم وجهه الحقيقي.. هي فقط تريده أن يغادر ويتركها لوحدها لتفكر كيف تتخلص منه ..

بعد مده دخلت عليها امرأة في منتصف للخمسين..

لتساعدها لتنظر إلى حالها وتسائلت بحيره : انتي ايه اللي وقعك... الواقعه دي..

نظرت إليها باستغراب..

ام سعيد : ايه اللي وقعك في طريق سراج بيه..

لبنى بدموع معرفشش...معرفش ذنبي ايه..

ام سعيد ربنا يعينك يابنتي عاللي هتشوفيه معاه..

لبنى بخوف ليه وهو هيعمل ايه اكتر من اللي عمله ده..

ام سعيد : مفيش ... مفيش.خليني اساعدك 

لتساعدها بالدخول إلى الحمام وقبل أن تخرج أمسكت لبنى يدها برجاء ارجوكي قوليلي مين سراج ده وهخلص منه ازاي....

ام سعيد انا ماليش دعوه يابنتي متقطعيش في عيشي..

لبنى بدموع ارجوكي اعتبريني بنتك.. يرضيكي بنتك يجراهلها اللي جرالي ده..

ام سعيد وانا فأيدي ايه اعمله يابنتي انا حياله شغاله في البيت ده..

ارجوكي اخلص منه ازاي..

انا ممكن اساعدك في حاجه وحده بس  .. 

لبنى برجاء حاجه ايه 


ام سعيد هقولك ازاي ميقربش منك وياخدك عافيه تاني..

لبنى بسرعه ورجاء اعمل ايه ارجوكي .. أما بقيت بقرف من روحي كل اما يقرب مني ..

ام سعيد هقولك..


*****

بعد مرور أسبوع ...

غاب فيه سراج عن لبنى حتى شعرت بأنها أصبحت حره وبدأت تخطط للهروب لكن في كل مره يمسكها الحرس ويعيدوها إلى المنزل حتى أتى اليوم الذي كانت به لبنى في غرفتها تخطط للهروب لتصدم بطرقات على بابها فتحت الباب لتجد أسر يقف بانتظارها ليقول بجديه .. تعالي. 

لبنى على فين .

اسر مش عايزه تهربي من البيت ده انا هساعدك..

انت بتخرف بتقول ايه .

هقولك ههربك من البيت ده وارفع قضيه خلع وهثبت أن جوازكم ده باطل يلاا

لبنى يلا ايه

مد يده لها ليقول مفيش وقت يلااا عشان اخلصك من الجحيم ده..

عايزني اهرب معك ليه .. عشان ايه .. وهتطلقني من اخوكي برضو وايه المقابل   يا دكتور هااا ايه المقابل..

اسر لبنى متفهمنيش غلط انا عاوز اساعدك يلااا بينا..

مفيش وقت كتتير قدامنا يلاا 

لبنى بحيره 

اسر ده الحل الوحيد عشان تخلصي من العيشه دي تعالي يلااا انا أجرت شقه في مكان بعيد محدش يعرف يوصلك.. صدقيني هتكوني معايا في أمان .. وسراج مش هعرف يعملك حاجه هقفله انا 

لبنى..

اسر ...


#ليله-واحده-لاتكفي★التاسع

كانت في غرفتها تعبث بخصلات شعرها تفكر بحياتها التي انهارت أمام عينيها دون أن تعلم ما السبب ..

حتى دموعها جفت. تفكر باخيها .. في سنتها الاخيره في التدريب في الطب.. لتصبح بعدها طبيبه.. كل هذه الأفكار تبعثر روحها .. أغمضت عينيها بغصه حارقه لتهمس.. بتذمر كفايه لحد كده انا مش هستحمل اكتر.. لتخرج من غرفتها وتقف أمامها ام سعيد تمنعها من الخروج برجاء بلاش تخرجي ياهانم مش ناقصه مشاكل..

انا مش هستحمل اكتر.. مش هفضل محبوسه هنا العمر كله لتخرج من الباب ويقف أمامها الحارس مرددا بتحذير على فين يا هانم..

لبنى مالكش دعوه.. لتكمل طريقها 

لكن الحارس اعترض طريقها مرددا ارجوكي يا هانم مش عايز مشاكل مع سراج بيه..

لبنى بتحذير ابعد عن طريقي احسن لك..

الحارس ياهانم ارجوكي..

لبنى بغضب بقولك ابعد من وشي. .ولسا هتمشي وقف قدامها  تاني وهو بيقول بتحذير يا هانم حضرتك مش عايز استخدم معاكي القوه

لبنى بعناد هتعمل ايه يعني ابعد من وشي لتدفعه وارتدت الهروب لكنه امسك يدها قبضته ليعيدها إلى المنزل وسط غضبها وتذمرها وهي تقول  سراج بيه بتاعك فين.. خليه يجي انا عاوزه اشوفه لا يمين بالله هموت روحي واخلص منه..

ليدخلها إلى المنزل ويغلق الباب وهي تشتم سراج وحرسه لتجلس على. الأرض تبكي وهي تردد انا عاوزه امشي من هنا مش عايزه افضل خرجوني من هنااا حدي يحرجني. لتسرع إليها ام سعيد تطبطب عليها. تحاول تهدئتها ..

مر بعض الوقت ليحل المساء وكانت هي غارقة في النوم...

فتحت عينيها بتذمر عندما شعرت بلمسات ناعمه على وجنتيها لتجده يجلس أمامه ..انتفضت بسرعه لتبتعد عنه مرددة انت هنا من امتى..

سراج مممم تقريبا من يجي نص ساعه او اكتر.. انتي كويسه 

لبنى عدلت شعرها لتتربع وهي تجذب الغطاء على ركبتيها وتقابله وهي تفرك يديها بتردد ..

سراج في ايه عاوزه تقولي حاجه .

لبنى انا هنا بعمل ايه ..

سراج وده سؤال برضو انتي هنا عشان المفروض تكوني هنا..

لبنى بدموع . انا عملت ايه ذنبي ايه عشان اكون هنا.. انا عاوزه اعرف ..

سراج وانتي شيفاه ذنب ليه مهو مليون بنت تتمنى تكون مكاني..بس انا مش عايزه  روحلهم .. ارجوك سيبني فحالي بقى ارجوك . انا مستقبلي كله بيضيع.. اخويا تبارا مني وكل ده بسببك . ومفيش اي بسبب مقنع اللي بتعمله فيا ده..

سراج عضو شفته السفلى بمكر وهو يمرر عينيه على ملامحها شفتيها الشهيه وهي تتحدث ليضع اصبع على شفتيها مرددا في سبب مهم جدا اني مش عارف اشبع منك..

لتبتعد عنه بتوتر وهي تقول ارجوك.. افهمني انا مش بحبك..ولا عمري هحبك سيبني امشي وانا اوعدك اني هنسيي كل اللي حصل ارجوك..

سراج وهو يحرك يده على. وجنتيها بس انا مش هعرف انساكي هشبع منك الاول وبعدين هانت كلها شهرين. تخلصي مني نهائي..

ليه شهرين هيحصل ايه في الشهرين دول .

نهض بتذمر ليقول اه صحيح انت حاولتي تهربي من هنا .. وانا كنت متعصب منك جامد.  لينظر إلى جسدها باشوهاء مرددا لكن انتي محلوه اوووي عشان كده هسامحك..وقبل أن تبتعد جذبها من ذراعها ليقول على فين  ده انا حتى جوزك وده حقي..

لبنى خطر على بالها شيء لتقول بتوتر . انا كنت نايمه ومش جاهزه لسا هدخل اخد شور بس..

رفع سراج حاجبه باستنكار وعدم تصديق.. مرددا انتي قولتي ايه

لبنى هجهز مش هتأخر..

سراج انت بتتكلم جد..

لبنى ابعدت يده عنها وهي تشعر بسخونه في وجنتيها لتتجه الى الخزانه وبعدها إلى الحمام بسرعه والأخرى أصيب بصدمه غير مدركا لما يحدث ولما انقلب حالها هكذا.. ليقف أمام الحمام ينتظر ماتفعله بفارغ الصبر .. وعندما تأخرت طرق الباب عليها هامسا هتتاأخري..

أتته الاجابه عندما فتحت الباب بقميصا ابيض يصل لمنتصف فخذيها  مزيان بأحجار الكريستال .. ومفتوح من الصدر.. لتهمس له بارتباك جاهزه..

لكنها صدمت به..


*******

في مكان آخر 

اسر قولتلك مليون مره ياماما اناس انا شايفها زي اختي ومش ممكن افكر اتجوزها..

الام : أناس مش اختك.. وبعدين يا عبيط دي وحيده وانا اللي مربيها وعارفه اخلاقها كويس. وبكرى كل حاجه بتملكها  هتبقى ليك فكر شويه..

اسر اه قولي كده من الاول بس معلش .  عندك ابنك التاني جوزيهولها.. وماشاء الله عليه مش عاتق سراج باشا..

الام. البنت بتحبك انت وحياتي عندك يابني جربوا اخطبوا كده لو ماتفهمتوش افسخو الخطوبه عادي بس ادي البنت فرصه. 

قولتلك مش عايز هو عافيه 

ايوا عافيه .. اناس احسن من لبنى اللي بتجري وراها والآخر باعتك وراحت اتجوزت اخوك اللي اشتراها بالفلوس.. لو انت لسا بتفكر فيها تبقى عبيط ده وحده رخيصه باعت اخوها بالفلوس 

بغضب ماما كفايه بقى..

الام انت اللي كفايه دي اتجوزت سراج ..وانت عارف سراج يومين تلاته وهيرميها وتروح تدور حد تاني تبيع نفسها ليه.. هااال بقى هي دي اللي عايزها تبقى أم عيالك... بكرى..

ليلة واحده لا تكفي ★10و11

ضحك بهستيريه عندما رأها ترتدي قميص نوم فاضح..

لتنظر إليه بانزعاج وارادت العوده الى الحمام بحرج 

. لكنه اسرع وجذب يديها بسرعه وهو يحاول كتم ضحكته.. 

لبنى بحرج سيب ايدي 

سراج  مالك اتقمصتي ليه

لبنى انت بتضحك على. ايه ..

سراج عشان انتي عبيطه..

لبنى بغضب سيبنني لو سمحت..

اسيبك ايه.. وبعدين ايه الحلاوه دي. .. هو في حد يبقى متجوز حتت الكنافه دي ويسيبها. . 

لبنى بصت لعنيه پانزعاج فهي فعلت كما أخبرتها ام سعيد بالضبط.. لكنه مازال يرغب بها ..استفاقت من شرودها على سؤاله .. انتي صدقتي ام سعيد لما قالتلك .بينيله انك عاوزه عشان مايقاربش منك..

لبنى بصدمه انت انت.. 

سراج لاا متفكريش فيه كتتتير انا عرفت بالكلام ده ازاي ..

لبنى يعني انت عارف اني مش عايزاك..

رفع كتفيه ببرود وهو يحيط خصرها بتملك ويشتم رأئحتها  وقال مش مهم المهم انا عاوز ايه..

لبنى حاولت افلات نفسها لتقول بغضب بس انا مش عايزه ياسراج مش عايزاك .. كفايه لحد كده .

سراج بص لعنيها برغبه وقال وانا قلتلك مش مهم انتي عايزه ايه. المهم انا ايه اللي يرضيني.. وقبل أن تعترض مره اخرى قبلها عنوة و وووو ..

بعد مده كانت توليه ظهرها وهي تبكي وشهقاتها تتوالى..

أما هو يدخن وهو ينظر إليها مرددا امتى هتتعودي انا خلاص بدأت ازهق .. وبعدين انا بقالي كتتتير مجيتش هنا وده حقي..

نهضت بانفعال وغضب لتقول حق ايه.. هاااا حق ايه اللي جاي تقولي عليه . انت تعرف حق.. انت واحد حيوان اتجوزتني بالتهديد. وووقبل أن تكمل كلماتها امسك عنقها بقبضته وكادت أن تخنق ليقول بغضب مين الحيوان .. هلال مين .. انتي عارفه اني هقدر اموتك ومحدش هسأل عنك اعقلي. ..اعقلي وخلي المده دي تعدي على خير .

شعرت بانفاسها تنقطع . وكادت أن تموت بين يديه ..  امسك قبضته التي تحيط عنقها لتحاول افلات نفسها دون جدوى حتى تركها تأخذ أنفاسها بصعوبه مرددا بلاش تطلعي جناني .يابنت الناس ليدخل الحمام وهي تحاول لم شتاتها...

خرج من الحمام ليجدها بدلت ثيابها 

سراج مش هتستحمي..

لبنى..

سراج هتفضلي بللنكد ده كتتتير .

لبنى..

سراج بغضب رمى اشيائها على الأرض بغضب لتنتفض برعب  ليقول عنك مارديتي..

لكن فجأه سمع طرقات على الباب.. وكان هنا صراخ وشتائم تتهافت على لبنى وسراج.. افتحي يابنت ال**** بتهربي من البيت وانا بقول عاوزه تكمل علامها ليه .. عشان تمشي على حل شعرك يا ف**

سراج أراد أن يفتح الباب. لكنها أمسكت يده برجاء ارجوك متفتحش 

سراج ليه مين اللي برااا ده. 

لبنى بدموع متفتحش ياسراج هيقتلوني..

سراج يقتلوكي ايه.  محدش يعرف يمس مراتي وانا موجود..وأتجه الى الباب ليفتحه ليصدم بهم يقتحمون المنزل..

سراج في ايه منك ليه انتوا داخلين زريبه والا ايه.


تجاهلوا كلمه واتجهوا إليها لكنه اعترض طريقهم مرددا كلامكوا معايا انا .

دفعها يزيد ابن عمها بغضب ليقول احنا جايين نغسل عارنا اطلع منها انت يا كتكوت .

ابتسم سراج بخنقه ليلكمه لكمة ارجعته إلى الوراء مرددا الكتكوت عاوز يعلمك تسترجل على رجاله بدل الحريم . ليهجم عليه بلكماتة عده قبل أن يسمع صراخ لبنى التى امسكها عمها من شعرها يريد إخراجها من المنزل ليتجه إليه بغضب مرددا سيبها يا ***

لكنه توقف عندما أطلق النار عليه لتستقر بصدره وسط صراخها ورجائها وعمها يجذبها إلى الخارج ...


*********

اسر كفايه بقى يا امي كفايه حرام عليكي.


الام انا بعمل كل ده عشانك عشان مصلحتك يابني.

اسر وانا قلتلك مش عايز اتجوز دلوقتي لا اناس ولا غيرها في تلك الأثناء أتاه اتصال ليغادر بسرعه وو


يتبع...

بعتذر الفصل من غير مراجعه معلش🥰

رواية ليله واحد لا تكفي ★11

وصل اسر المستشفى ليرى لبنى تبكي بحرقه والدماء تلطخ وجهها وثيابها ويديها وشهقاتها تعلو اسرع إليها مرددا في ايه .. ايه اللي حصل انتو كويسين..

لبنى سراج جوى . وكان تعبان..

ليلتفت إلى الحرس وقد بدأ عليهم انهم خرجوا من شجار حاد ايه اللي حصل وعمل فيهم كده..

الحارس بحرج مش عارفين ياباشا فجأه هجمو علينا أهل الست لبنى ومعاهم رجاله كتتتير وضربونا ودخلوا اتخانقو مع سراج بيه .. وانتو لازمتكوا ايه كل واحد اد البغل بتتضربوا من حيتت عيال صايعه..

لبنى شعرت بالحرج..

الحارس بخجل والله يابيه اتكاتروا علينا لكن الحمدلله انا عرفت ابلغ البوليس ووصل بالوقت المناسب ..

حسابكم معايا بعدين. امشي من وشي دلوقتي.. 

تحاسبهم ليه وانا موجود كان هذا صوت سراج وقد خرج من غرفة الطوارء بعد أن ضمدو جرحه..

لبنى دون وعي منها انت كويس .

بابتسامه زي الفل دي حاجه بسيطه انا متعود عالحجات دي متخفيش..

اسر دي اخرت استهتارك 

سراج بسخريه ايه هتحاسبني يا اخويا الصغير ..

اسر..

سراج على كلن انتي مينفعش تفضلي بالبيت القديم عشان كده هنبات النهارده بالفندق. 

اسر فندق ايه اللي تباتوا فيه .. انتو هتروحوا معايا البيت..

سراج لا معلش مراتي مش هياخد راحتها انت عارف عرسان بقى.. قالها بغمزه ليستفز أخيه الأصغر..

اسر برحتك هوصلكم .

مفيش داعي انتو محسسني اني واخد تلات طلقات.. هي يادوب طلقه وحده وعدت من صدري متحيش حاجه قدام اللي شفته اول ما استلمت منصبي.. متكبروش الحكايه.. لينظر الى لبنى مرددا بإعجاب هامسا عند أذنها  بس انتي ايه عجبتني اوووي وانتي بتعملي الاسعافات الاوليع قبل ما اوصل المستشفى .. بصراحه كنت فاكرك هتخلصي عليا .

لبنى نظرت إليه بصدمه واندهاش من أسلوبه فهو بهذا الحال يمازحها ويحاول اخراج أسواء مافيها لتقترب منه هامستا بتحدي.  انت كنت بعمل شغلي ماسي اني دكتوره والمفروض اتحكم في مشاعر الكره للمريض وان جيت للحق ..  كنت بتمنى اني اخلص منك..

سراج بضحكه ادي هي دي لبني اللي اعرفه .. حكاية عياطك وخوفك عليا بصراحه ماجابش معايا سكه .

لبنى نظرت إليه بغضب .. انا كل اللي عملته عشان عمي مايدخلش السجن ..

سراج مممممم والله دي حاجه ترجع لمزاجي. انا ..

لبنى يعني هتدخلهم السجن ..

قلتلك هفكر ليضع ذارعه خلف عنقها يستند عليها خامسا  يلاا بقى اسنديني عشان اسرا مايقولش مراته مش بتهتم بيه .. وانا مايهونش عليا يقول عن مراتي مهمله..

لبنى بصت ليه بقرف وهو ضحك وقال وحشتني البصه دي ..

اسر انا هوصلكم في عربيتي .

قلتلك مفيش داعي. لينادي لحارسه وأمره بأن يحضر السياره ليغادروا ...

بعد مده في احد الفنادق الفاخره..

سراج عجبك الفندق ده..

لبنى هما اهلك مش هيجوا يتطمنو عليك..

سراج انا جعان اووووي بصراحه..

لبنى  امك هتقلق اوووي لما تعرف..

سراج هطلب اكل .. تحبي حاجه معينه..

لبنى .انتي مش بترد عليا ليه .

سراج هطلبلك معايا ..

لبنى بصت ناحيته بضيق . أما هو فقد أخذ ثيابه ليستحم..لتصرخ به على فين .

سراج بسم الله خضيتيني في ايه هستحمى قبل ما يوصل الاكل..

لبنى تستحمى ايه دي مش كويس للجرح بتاعك

سراج امال عايزاني افضل في ال**دم ده  ليشير إلى بقع الدم على بطنه وصدره وثيابه..

لبنى مش احسن ما جرحك يلتهب وتحصلك مشاكل..

سراج قلتلك متخفيش عليا

انا مش خايفه عليك..على فكره انا خايفه يحصلك حاجه قبل ماتتنازل عن عمي..

بضحكه ياااه لدرجادي انتي انانينه وبتاعت مصلحتك

لبنى.. انت عارف اني بكرهك ياسراج ومش هخاف عليك من حاجه ابدا لكن وجود عمي في السجن دي  بسببك فلازم اهتم بيك..

سراج ممممم ماشي تعالي اهتمي بيا..

لبنى افندم  ...

سراج بضحكه نظفي الدم ده وغيريلي هدومي عشان انا تعبان .

والله مش من شويه كنت هتستحمى أتعبت فجأه كده..

سراج بتمثيل اه والله ...سبحان الله تعبت فجأه..

لبنى بضيق ماشي ياسراج ماشي..

بابتسامه هتفضلي. واقفه كتتير انا بقيت بقرف من الد*م ده ... تقدمت نحوه وقد احظرت عليه الاسعافات ..

خلعت ملابسه بتوتر وهو يحاول ارباكها أكثر باقتراب وهمسه عند مسمعها ريحتك حلووه اوووي..هو احنا كنا بنعمل ايه قبل المشكله دي..على فكره عيونك جميله اوووي من قريب ورموشك بيخفطوا القلب .

ابتلعت ما بجوفها بارتباك وتوتر من قربه لتبتعد بعد أن نظفت بقع الدم على جسده بالمطهر ليمسك يدها وقبل أن تحاول افلاتها بغضب صراخ بألم اهههه

اسرعت اليه بقلق انا اسفه انت كويس .

سراج لا مش كويس وعلى فكره انتي دكتوره مش كويسه ومتعرفيش تهتمي في المريض بتاعك..

لبنى بصت ناحيته بغيض. ولسا هتمشي سألها فجأه هما عملو كده ليه..

لبنى عمي راجل غلبان لكن ابنه وامرأته بيحرظوه..

سراج ليه يعملو كده..

لبنى.. اظن دي أمور خاصه بالعيله وانت مالكش فيها 

سراج بتريقه أخص عليك هو انا مش من العيله مش جوزك برضوا 

لبنى بجديه سراج انت عاوزتوصل لحد فين انا مش عارفه افهمك..

سراج بنفس الجديه وانا برضو مش عارف افهمك رفضتي تهربي ليه مع أسر لو كنتي بجد بتكرهيني 

لبنى بصت ناحيته بصدمه وسألت انت عرفت ازاي..

سراج كانت قدامك فرصه تهربي وتخلصي مني للأبد ايه اللي خلاني تفضلي .. هااا انا عاوز اعرف بصراحه الفضول مموتني..

لبنى.

سراج.


********

الاب بهلع بعد أن أخبره اسر بالحادثه  هو فين دلوقتي وعامل ايه انا هروحله.

الام مالك يا ابو سراج اطمن مش اسر قالك أنه بخير خايف كده ليه وبعدين دي مش اول مره سراح يحصلوا كده..

الاب بغضب انت ايه مش عاتقه الولد حتى وهو في الحال دي بصي وعزت جلال الله لو ابني حصلها حاجه من الحوازه المهببه دي لأكون عامل حجات هتندمك العمر كله.. ليغادر ويتركها

نظر اسر إلى والده ووالدته بريبه في ايه يا امي. انتي علاقتك ايه بحوازت سراج.

الام بتهرب انت مش عارف ابوك خوفه على سراج يخليه يقول ايه كلام

اسر مضنش بابا ولا مره قال كلمه هو ميقصدهاش

الام بتهرب يوووو هو بقى تحقيق انا هطلع اوضتي ارتاح..


روايه ليله واحده لا تكفي ★ 12 و13

لبنى بصت فعنيه بجديه انت عارف اني بكرهك..وعرض اسر بصراحه جيه في وقته ..لكن مش انا اللي تهرب مع أي راجل في الدنيا عشان انا نفسي غاليه عليا اوووي  وسمعتي الللي انت لوقتها اهم عندي من اي حاجه تانيه ..

حتى حريتك ...اسر عرض عليكي حريتك مقابل سجنك معايا اخترتيني ليه .

ضحكت ابنر بسخريه وانت فاكر اني اخترتك لا متتوهمش انا ههرب لكن ههرب منك لوحدي .. مش بمساعدته اي حد وخاصه أسر..

سراج :ليه عشان بتحبه مثلا  

لبنى بصدمه بحب مين انت بتخرف بتقول ايه .

مش دي الحقيقه انتو كنتوا متفقين عالحواز...

لا طبعا اسر عرض عليا الجواز وانا طلبت افكر لحد ما...لتقف بصدمه وتنظر إليه بتسائل مرددة استنى هنا انت خطفتني عشان متجوزش اسر مش كده..

سراج ضحك .. ياااه انتي بتحلللي بدقه يادكتوره ولسا هيدخل الحمام وقفت قدامه وهي بتقول استنى عندك انا عاوزه افهم

سراج تفهمي ايه..

انت اتجوزتني ليه .عشان اسر مش كده .

سراج انا تعبان وعاوز ادخل الحمام  عشان انام..

استنى عندك جاوبني الاول..

ليلتفت إلى سريره مرددا واهو مش هدخل الحمام وهنام عشان ترتاحي..

لبنى بعناد سراج انت مش هتنام الا لما تقولي للحقيقه اسر سبب اللي بتعمله معايا ده ..

سراج وافرض..

بدموع ازاي .. ليه..  انت دمرتني عشان اخوك عاوز يتجوزني..

انا دمرتك ازاي انتي مراتي.. وعلى اسمي. وحقوقك كلها هتاخديها

وأيهم اخويا وعيلتي اللي بقت تشوفني عار عليهم .. كليتي اللي خسرتها وكل ده بتقولي مخسرتيش حاجه..

قلتلك هعوضك. وهديكي حقوقك كلها..

هتديني ايه الامان اللي خسرته لما خسرت اخويا .. بصت عمي وعيلتي ليا على اني ***** هتديني ايه متنطق قالتها بانهيار..

سراج بجديه محاولا احتواء الموقف ليقول كل حاجه هتتصلح وانا بوعدك بده لكن اسر انسيه .. انسيه نهائي..

لبنى اسر مين انت لو جيت وقلتلي احنا مش موافقين عليكي مكنتش هفكر فيه اصلا .. انا مستحيل اتجوز حد اهله مش عايزيني ..

اعتدل بجلسته ليقابلها طب كويس انتي بتعيطي ليه دلوقتي . احنا متفقين.

يابجحتك يا اخي.. متفقين على ايه . انت ضيعتني. .ضيعتني.. ياسراج ربنا ينتقم منك .ربنا ياخدك.. لتنهض تريد المغادره لكنه امسك يدها مرددا على فين ..

لبنى مالكش دعوه بيا .. مالكش دعوه .

استنى .. لكنها غادرت بسرعه والآخر تبعها.  بتعب. فور دخولها المصعد دخل خلفها وهو يأخذ نفسه بصعوبه أرادت الخروج ليمسك يدها يمنعها . نظرت إليه وهي تمسح دموعها لتقول بغضب لحقتني ليه عاوز مني ايه سيبني فحالي حرام عليك بقى أرخى قبضته على معصمها لتصدم به يسقط على الارض.. مغشيا عليها صرخت بخوف ووو


*********

كان ايهم مستلقيا على سريره شارد الذهن .. عندما أتاه اتصال هاتفي ليخبره بما حدث بين عمه و أخته  لينهض مسرعا وهو يردد اسم لبنى بقلق و أسرع إلى..


*********

علياء والدة أسر بفرحه اهلا اهلا ياحبيبتي حمدالله عللسلامه مصر كلها نورت برجوعك..

اناس بابتسامه رقيقه الله يسلمك ياعمتو .. لتلتفت حولها تبحث عن شخص ما

عليا اسر فوق في أوضته شويه وهينزل..

نظرت إلى الأرض بحرج لتقول انا كنت بدور على عمي .

علياء بمكر على عمك برضو ..

اناس بحرج انا هطلع اوضتي بعد اذنك

علياء برحتك ياحبيبتي 

صعدت اناس الى غرفتها لتمر من أمام غرفة اسر وفضولها شوقها له دفعها لتتلصص بالنظر خليه من خلف الباب .. لكنها فور فتحها الباب بهدوء كان اسر قد فتح الباب ليخرج لتسقط باحضانه وهو يسندها بسرعه..

اناس بتوتر وارتباك انا اسفه اسفه مكنش قصدي بعد اذنك..

لكنه جذبها من ذراعها يوقفها بسرعه ليقول على فين ..

اناس 

اسر 

يتبع...

الفصل من غير مراجعه بعتذر عالاخطاء ...

رواية ليله واحده لا تكفي ★13

سراج بتعب انا فين

لبنى احنا في اوضتنا في الاوتيل ...انت كويس قالتها لبنى بقلق وهي تجلس مقابلة له .

سراج بتعب اه كويس.. 

لبنى المفروض متتعبش نفسك في الفتره دي لحد ما تخف ..

سراج بضحكه اسألي نفسك مش المفروض دكتوره وتهتم بالمريض انا شايف انك بتزودي المرض .

لبنى بتجاهل هطلبك حاجه تاكلها ..

سراج نده عليها لبنى..

لبنى بصت ناحيته 

سراج بخير وهو بيبص ليها : مهربتيش ليه . انا كنت تعبان ومش هعرف احصلك..

لبنى عشان انا انسانه عندي قلب واعرف كويس المفروض اعمل ايه لما اشوف حد تعبان..

سراج : بس انتي ..

لبنى ارتاح دلوقتي ياسراج وبعدين هنتكلم بكل حاجه وهنتفق على حل للمشاكل دي كلها .. احنا الاتنين متفقين لكن الاختلاف بالاسلوب بتاعك

سراج وماله الأسلوب بتاعي..

لبنى.. هنتكلم بعدين ممكن. 

سراج بتسائل يعني مش هتهربي..

لبنى انا معملتش حاجه عشان اهرب..

سراج اومال طلعتي تجري ليه .

لبنى كنت مخنوقه عاوزه افضل لوحدي ..

سراج انا

لبنى بتهرب بعد اذنك لتغادر وتتركه يراقبها بحيره...


********

اسر استني هنا على فين بتجري كده 

اناس انا كنت .. كنت بدور على عمي 

اسر طب مش هتسلمي عليا .

اناس بتوتر حمدالله على سلامه اسفه اقصد ازيك 

اسر بضحكه الحمدلله انتي عامله ايه..

اناس انا كويسه بعد اذنك لتغادر وتتركه يناظرها وهو يقول كبرتي يا اناس بجد وبقيت عروسه حلوه بس مش ليا اكيد ... ليبتسم ويغادر وهو يخطط لفعل شيء مااا ... 


*********

بعد مده

خرجت لبنى من الحمام وكان سراح مستنيها وبيبصلها كتير اووي 

لبنى بتوتر في ايه ..

سراج في ايه ..

لبنى بتبصلي كده ليه .. في حاجه..

سراج اه فيه..

لبنى بقلق ايه..

سراج اخوكي ايهم..

لبنى برعب ماله هو كويس جراله حاجه 

سراج اهدي اهدي كويس اه لكن هو جاي هنا..

لبنى بصدمه هنا ايهم جاي هنا ليه..وازاي..

سراج بصي هو شكله عرف باللي حصل مع عمك وابنه وكلمتي من شويه وكان خايف عليكي اوووي عشان كده حاولي تشتغلي الوضع لصالحك عشان يسامحك بقى قالها بغمزه ..

لسا هترد عليه باب الجناح بتاعهم خبط...

سراج اكيد ده هو .  هتفتحي والا ايه..

لبنى بخوف انا خايفه .. مش عارفه ابصله ..

سراج قدر موقفها وقال ماشي براحتك انا هفتح الباب واستقبله وانت لما تبقى جاهزه اخرجي كلميه..

لبنى.. جلست عالسرير تفرك ايديها بتوتر وخوف من رد فعل اخوها..

أما سراج  ليس قميصه و راح فتح الباب 

ايهم بصله بقرف : لبنى فين

سراج بخبث : جوه بتغير 

ايهم بص ليه بقرف وزقه ودخل ينده عليها لبنى يالبنى..

سراج قلتلك بتغير وهي كويسه متخفش اتفضل اقعد لحد ما تجي..

ايهم روح استعجلها..

سراج عفوا  انت مش شايف نفسك بتكلمني ازاي متحترم نفسك ليكمل بخبث ولا ناسي اني نسيبك..

ايهم كان هيتجنن ليسمع من قميصه مرددا ولااا بلاش استفزني لاحسن يمين بالله لاموت وميهمنيش بعدها اخد فيك اعدام..

سراج باستفزاز أكبر عاوز ترمل اختك في شهر عسلها 

ايهم انت شكلك عاوز وطلع جناني ولسا هيضربه خرجت لبنى تجري عليه وهي بتقول. ارجوك يا أيهم سارح تعبان ولسا خارج  من المستشفى .

ايهم بغضب : انت خايفه عال*** بتاعك.

سراج بضحكه مستفزه هعديهالك يابو نسب عشان خاطر عيون مراتي بس..

ايهم زقه بعيد عنه وبص للبنى وقال انتي لازم تروحي معايا دلوقتي ..

سراج بانفعال : تروح فين ..

ايهم بقرف متتتدخلش انت امشي يالبنى عالبيت 

نظرت لبنى لأخيها باستغراب وفرحه عشان عاوز يرجعها البيت واكيد سامحها لكنها اتصدمت لما بص لسراج اللي كان وشه جايب الوان ومش عاجبه الكلام وقاله وانت عاوزك ت....

اتصدم سراج من اللي قاله ايهم لكن لبنى قال مستحيل ده يحصل على جثتي يا أيهم ..

سراج 

ايهم

لبنى 


رواية ليلة واحده لا تكفي ★14

سراج شدها ليه وهو بيقول مالك ياروحي اخوكي اول مره يتكلم كلام العقل..

لبنى بصت لايهم بدموع وقالت أنا مش هعمل كده يا أيهم.

ايهم مش هتعملي ايه بالضبط .. مش انتي مراتي .. مش راضيه تتخطبيله قدام العيله ليه.. ولا انتي عاوزه تكسرني بس.. 

لبنى بدموع ايهم افهمني ارجوك..

ايهم انت اللي المفروض تفهمي يالبنى العيله كلها قائمه قاعده عاوزين يغسلو شرفهم بموتك.. انت غلطتي اه... بس هتفضلي اختي وأمانة ابويا وامي عشان كده هتروحي معايا دلوقتي.. وجوزك وأهله هيحصلونوا وهتتم كل حاجه بالأصول وقدفم الناس كلها ..

لبنى بشهقات ودموع : بس انا مش عايزه يا ايهم افهمني..

ايهم باستغراب مش عايزه ايه..

تدخل سراج ليقول هي بس خايفه من المواجهه معلش انا اكلمها. أقنعها متقلقش. 

ايهم بص ناحيته بقرف وتجاهله وبص للبنى وقال متخفيش انا معاكي محدش يعرف يعملك حاجه .. انتو اللي حطتوني تحت الأمر الواقع ومش هعرف اعمل اي حاجه.   جوازتكم المفروض تتم بالعلن وبموافقة كل العيله عشان نخلص من المشاكل. اعرف احميكي..

لبنى بتعيط بس..

ايهم كان قلبه بيتقطع على اخته وهو يشوفها بتعيط بس مش عارف يعمل حاجه.

اتكلم بتأثر .. وغصه جواه انا كنت دائما احلم تسلم لعريسك.. اللي اختاره ليكي انا ويعرف يحافظ عليكي.. لكن ده اختيارك انتي ومش هعرف اعترض على قرارك .. لكن لما توصل لحياتك صدقيني مش هتهاون اني اقف فوش الكل عشان كده خلي الفرح يعدي على خير.. والعائله كلها تحضر انا بلغتهم أننا كتبنا الكتاب بس اجلنا الفرح شويه.. وانك لما عمي. ابنه حولك كنتو بتفرشو الشقه بتاعتكم وانا كنت نازل اجيب شويه حجات.. لينظر إليها بجديه حاول المر ده متخذلينش يالبنى . عدي الفرح اللي هيتعمل  على خير ..

لبنى جريت عليه وحضنته وهي بتقول. سامحني يا أيهم سامحني ارجوك..

ايهم معرفش بحضنه زي عاويده معرفش يطبطب عليها هو لسا زعلان منها ومتعصب.. لكنه بنفس الوقت عاوز يحميها ويحافظ عليها..

اتدخل سراج بالوقت ده وقال أنا. جاهز لك حاجه والفرح متشيلش همه هتكون كل حاجه جاهزه بكرى..

لبنى رفعت عيونها عاوزه تبص لاخونا اللي ماابداش اي حركه أو رد فعل لكنها قاله بيرود لبنى اختى الوحيده وانا اللي هتكفل في كل فرحها انا كنت بوحش لها عشان اليوم ده من لما كانت لسا بالفه..

همسات لبنى باسمه ايهم..

ايهم انا هستناكي في العربيه تحت اجهزي وحصليني.. قال كده ومشي بسرعه 

لبنى قعدت عالأرض بتعيط... بحرقه..

سراج صعبت عليه قعد القرفصاء وقال كلها كم شهر وهتتنتهي الحكايه .

لبنى بحرقه وقهر منك لله ياشيخ. ايه البجاحه دي .. امشي من وشي مش عايز اشوفك..

سراج بجديه اسمعيني خلي الفرح يعدي على خير وانا اوعدك كل حاجه انتي عايزاه هتحصل..

لبنى مسحت دموعها وقالت بأمل يعني هتطلقني

سراج ايوه

لبنى بسعاده بجد .

سراج بعد شهرين هطلقك

لبنى ليه ليه كل ده ليه ..كله عشان اخوك عاوز يتجوزني..

سراج ايوا اسر مش هسيبك. هو عنيد وهيفضل وراكي  الا لو كنتي مراتي.

لبنى بصدمه : يعني ايه انا هفضل عالحال ده كتتير

سراج قلتلك كلها شهرين بس اسر يتجوز خلاص انتي هتبقى حره .

لبنى ايه يتجوز انت بتخرف بتقول ايه.. ولو متنساش واتجوز هيحصل ايه..

سراج  ببساطه هتفضلي مراتي..

لبنى بصت ليه بخنقه وقالت ماشي يا سراج ماشي وانا موافقه لكن عندي شروطي وهتمشي عليها ولو موفقتش عليها انا هقول لاخويا .. وأسر على كل حاجه

سراج بضحكه مستفزه وانت شايفه نفسك في موقف تعرفي تتشرطي فيه .

لبنى بصت ناحيته بانزعاج وقالت يبقى انت متعرفيش

سراج بتذمر ماشي ياستي قولي انت عاوزه ايه بس يكون فعلمك لو هنفذ شروطك فهيكون بمزاجي .. عشان انا عاوز كده غير كده مفيش حد يعرف يشترط عليا أو يلوي دراعي ماشي ياقلبي..

لبنى اهم حاجه انت ممنوع انت. 

سراج ضحك وهو بيحط أيده على صدره  مكان الجرح من الوجع وقال

لبنى ..

سراج ..


********

ايهم بصدمه لما شاف هنا بنت جيرانهم : انتي بتعملي ايه هنا 

هنا بدموع : انت اللي  بتعمل ايه هنا كنت عندها مش كده .. كنت عند عشيقتك في الأوضة بتاعها كنتو بتعملوا ايه 

ايهم بغضب وهو بيبص حوليه بحرج وهي بتعيط زي الاطفال : انتي اتهبلتي ايه عشيقتك دي انت بتراقبني يابنت انتي..

هنا عيطت وقالت بحرقه. انا بكرهك .. بكرهك يا أيهم ومعدتش بحبك وراحت تجري من قدامه وهو بيبص ليها بصدمه وحيره ميعرفش يضحك ولا يزعل على الموقف ده .العيله دي بتغير عليه .. لا ومش بس كده بتحاسبه وبتراقبه ضرب كف بكف وهو. بيقول لاحول ولا قوه الا بالله .. العليه دي اتلحست في نفوخها خلاص .. هي ناقصه..


********

علياء هنعمل خطوبتكم الاسبوع الجاي انا هتكلم واحجز الصاله عشان تكون خطوبه مميزه..

اناس هو اسر بيعرف بالكلام ده .

علياء طبعا ياحبيبتي اصلا هو هيموت وتبقى مراته..

اناس بحرج بس انا حاسه ان اسر مش..

علياء بتهرب بلاش حاسه دي انتي عارفه اسر مش بيعرف يعبر عن مشاعره طب تصدقي أنه أول ماعرف انا هترجعي مصر قالي ماما كلمتها عشان انا مستعجل اوووي وياريت يكون فرح من غير خطوبه بس انا اصيرت أمننا نعمل خطوبه عشان تاخدي عليه وتبطلي الكسوف ده .

اناس فركت ايديها بتوتر وحرج وهي حاسه ان في حاجه غلط  وقالت بعد اذنك ياعمتو هروح مشوار مش هتأخر..

اذنك معاكي ياحبيبتي.. بس خدي بالك من نفسك..

اناس حاضر .. غادرت انا حتى وقفت أمام مقهى صغير لتوقف سيارتها وتنزل منها بدأت نبضات قلبها تتزايد عندما رأت اسر ينتظرها في ذلك المقهى اخذت أنفاسها بتوتر ودخلت ليستقبلها بقلق..

اسر في ايه قلقتيني يا اناس واصريتي نتقابل هنا ليه. ومحدش يعرف..

اناس انت عارف ان عمتو بتجهز لخطوبتنا الاسبوع الجاي..

اسر اتصدم وسكت..

اناس انا عاوزه افهم مشاعرك ناحيتي يا أسر انت في حاجه جواك ناحيتي والا لا .. عاوزاك تتكلم بصراحه..

اسر بارتباك بصراحه يا اناس..

اناس باهتمام ايوا انا عاوزه الصراحه مش عايزه اعيش في وهم حبك ليا ...

اسر ..


رواية ليله واحده لا تكفي ★ 15
لبنى بجديه وهي بتمسح دموعها : مش عايزك تقرب مني ابدا ولا تلمسني..
سراج ببرود : بس انا جوزك وده حقي.
لبنى انت قلت إن جوازنا عشان اخوك وانا موافقه بس متقربش مني.. تاني ابدا..
سراج بص ليها  ومرر نظراته على جسمها بإعجاب وقال موعدكيش ياروحي عشان مش هعرف اقاوم الحلاوه دي .
لبنى  : يبقى مفيش اتفاق وانا هنزل اقولهم على كل حاجه 
سراج استنى خلاص هحاول التزم بس موعدكيش.. ايه شروطك التانيه.  اتحفيني..
لبنى هرجع اكمل التدريب في المستشفى .. وهعيش في الشقه لوحدي انت ممنوع تجي عندي الا وقت أما احتاج حاجه ..
سراج برفعة حاجب : والله ومش عايزه حضرتك اقفلك حارس عالباب الشقه ولا اجي كل اتنين وخميس انظفلك الشقه واطبخلك. انتي اتهبلتي يابتت ايه الشروط دي.. بقولك ايه ..انا سايبك تتكلمي برحتك عشان مقدر الموقف اللي انتي فيه دلوقتي .. لكن تفتكري لو نزلتي دلوقتي وقلتي لاخوكي على كل حاجه هيحصله ايه.. هيبقى منظرك قدامه وقدام العيله ايه .. وخاصه لو انا أنكرت كل حاجه وقلت إنك بتخرفي وبتقولي اي.كلام.. هتستحملي اللي هيحصل من عيلتك تجاه اخوكي بسببك  ..
لبنى دموعها نزلت بصمت..
سراج انتي هتروحي دلوقتي معاه لو حابه متخسريش اخوكي .... متتكلميش بحاجه ابدا وخلي الايام دي تعدي على خير.. عشان والله اعمل أيهم مش يتحمل انك سلمتي نفسك ليا عشانه وممكن أنه يتهور ويعمل حاجه تخسره كتتتير .  يلاا بقى ياحلوه احهزي وانزلي لاخوكي عشان اتأخرتي ليه ..
لبنى بصت ليه ولسا هتشتمه. حط صباعه عند بقها وقال اشششش متقوليش حاجه تزعلني عشان انا بتعصب بسرعه ودي طبيعتي.. 
انا هقعد في البلكونه اشم هو وانتي احهزي وانزلي وهشوفك بكرى ياروحي ليطبع قبلة جانب شفتيها مرددا دي تصبيره لحد يوم الفرح  بكرى...

لبنى زقته ومسحت بقها بقرف وهو ضحك ةكمل ومشي وهو بيقول حبيبتي. انت متعصبه قمرايه اوووي لتصرخ وهي تضرب الأرض بقدمها وتلقي بأي شيء يظهر أمامها على الأرض .

********
اسر بكذب : طبعا انا بحبك يا اناس .. ازاي تفكري بغير كده 
اناس بفرحه وهي بتبص لعنيهه وهي مش مصدقه كلامه : بجد يا أسر .
اسر بخبث :  انتي لسا عندك شك. ..ومسك أيدها وقعدها قدامه واتكلم بخبث انتي عارفه اني مبعرفش اعبر عن مشاعري متزعليش مني..
اناس بفرحه وهي مش مستوعبه اللي بيحصل وحلمها بقى حقيقه انا مش مصدقه انك بتحبني يا أسر ..
اسر بابتسامه : انا اعترفت اهو وانتي مش ناويه تعترفي بحبك بقى ..
اناس بصت عالارض بكسوف..
اسر مسك أيدها وقال بلاش الكسوف ده انا كلها كم شهر وابقى جوزك..
اناس بخجل بعد اذنك لتغادر والآخر ينفخ بتذمر ويقول مش عايزه ده يحصل ياماما ماشي هوصلك للي انتي عايزها بس بعد كده متفكريش تفرضي رأيك عليا تاني .. انا بحب بنت وحده وبس ومش حب غيرها و عاجلا أو آجلا هتبقى مراتي ..

********
عدي الوقت بسرعه وجي بكرى سراج جمع عيلته وبلغهم معاد فرحه النهارده وأهل عروسته كلهم هيكونوا هناك ... 
لبنى كانت شايفه اخوها مطحون بتحظيرات الفرح وعائلتها كلها جايه من الصعيد عشان تشهد على يوم فرحها وأنها معملتش حاجه غلط واتجوزت بموافقة اخوها ومعرفتش تقعد مع اخوها ابدا عمها وابنه خرجوا من السجن وأيهم اعتذر لهم عشان مبلغش حد بفرح اخته .. . العيله كلها اتجمعت...وهي حاسه انها بتغرق في الوحل كل يوم اكتر  من اللي قبله..
في الفرح لبست لبنى فستان فرحها وحهزت نفسها وكانت طول الوقت بتعيط .. ومش مستوعبه اللي حصل بجد..
سلمها اخوها لعريسها لكنه المره دي قرب منه وهمس في ودنه من غير ما تسمع وقال عارف لو زعلتها أو في يوم وجت اشتكتلك منك..هعمل فيك ايه..
سراج بضحكه متوصنيش عليها لبنى دي بقت مراتي وحتي مني ليحتضن ايهم مرددا حد يوصي حد على روحه يابو نسب..
عم لبنى وابنه كانا يتاأكلان من القهر.  فآبن عمها كان يخطط للزواج منها لكنها فضلت الغريب عليه ولم يستطيع أن يعترض لأنهم كانوا قد عقد القران قبل الزفاف..
ايهم باس اخته من جبينها ومعرفش يمنع دموعه وقال كبرتي بسرعه واخترتي تمشي بسرعه..
عيطت لبنى وهي بتفرك بأديها ورفع وشدها ومسح دموعها وقال كنت بحلم بيوم فرحك من وانتي بالللفه .. كنت بحلم اسلمك لعريسك .الف مبروك يابنتي واختي وأملي بالدنيا دي.  .. خدي بالك من نفسك..  ولو في يوم احتجتي لاخوكي بأي وقت دراعاتي مفتوحلك دائما وحضن اخوكي هيفضل مفتوحلك العمر كله ... لبنى اترمت فحضنه وعيطت اكتر لحد ما سراج شدها ليه ومسح دموعها. هو بيقول بهزار كفايه بقى ينفع  عيطت عروستي كده 
ايهم بص ناحيته بغيظ .. وبعد عشان مش عايز يسببب مشاكل..
ودعوهم  وسراج خد لبنى بعربيته  ومشي.. بس المره دي بفرح كبير الناس كلها حضرته..
أما اسر فاكانت امه مبسوطه اوووي من قربه من أناس...
وأيهم لما مشيت لبنى شاف هنا عاوزه تمشي. ابتسم بخبث وقرب منها . انتي لسا بتكرهيني..
هنا بغيظ مشيت وسابته ..
لكنه حصلها بسرعه ومسك أيدها بقولك متجي نتمشي..
هنا سيبني يا أيهم وروح لللي كنت عندها 
ايهم والله ..
هنا بصت ليه بدموع. ولسا هتمشي 
مسك أيدها وقالها مالك..وبعدين انا عاوز اعرف انتي بترقبيني ولو بتراقبيني ليه. 
هنا بتوتر انا عاوزه اروح.. ولسا هتمشي منعها وقال انتي قلتي كلمه كده من امبارح وانا بفكر فيها .
هنا بتوتر وارتعاشه قققلت ايه .
ايهم وهو بيقرب منها تقريب قلتي بحبك 
هنا من دون وعي لا قلت معتش بحبك..
ايهم بضحكه خبيثه يعني كنتي بتحبيني..
هنا اتصدمت ومعرفتش ترد والتاني بيقرب منها اكتر لكن ووو

*********
سراج : الف مبروك يا عروسه 
لبنى مردتش عليه وراحت خدت بيجامه وكانت عاوزه تغير هدومها بالحمام لكنها اتصدمت أما شدها وهو بيقول على فين مش اىمفروض العريس  بيقلعك الفستان..
لبنى 
سراج...

رواية ليلة واحده لا تكفي ★ 16
ايهم قرب منها وهو محاوطه وبيقول من امتى بقى بتحبيني.. ولسا هيبوسها .. هربت هنا بسرعه ومبصتش وراها وأيهم فضل يبصلها لحد ما اختفت..

*********
قرب منها سراج واديها بتتحرك على كتفها عشان يقلعها الفستان لكنها حطت أيدها على مكان الاصابه بتاعته وزقته بغضب وهي بتقول كفايه بقى انا زهقت ..
حس سراج بصدره وجع لكنه اتجاهل ده وقرب منها وهو بيقول بهدوء اي ياروحي في عروسها يوم فرحها وتبقى زهقانه ده المفروض الفرح تكون مش سيعاكي.. قال كده وهو بيقرب منها وبيحاوط وشدها بايديها..
غمضت عينها بغض بتحاول تهدي نفسها .. وقالت انت بتعمل كده ليه.. أنا وعدتك يا سراج والله اسر مش بفكر بيه .كفايه بقى.. حرام عليك..
سراج حرك كفه على خدودها  بنعومه. و قال على فكره انا بعمل كل ده عشانك مش اخوكي هو اللي طلب نعمل الفرح عشان متبقاش فضيحه..
لبنى بصت ليه وعيونها دموعوا..
أما هو مسح دموعها وقال متعيطيش ياروحي ..
لبنى وقته بغضب. وهي بتقول كفايه بقى انا تعبت .. تعبت والله عاوزني اموت روحي عشان ترتاح..كانت بتقول كده بانيهار وهي بتزقه.. لكنه مردش عليها بس شدها ليه وحضنها وهو بيقول ششششش بلاش تنفعلي كده. .. عشان صحتك ياروحي... كلها كم شهر وكل حاجه هتتحل.. اهدي.  بلاش تعملي كده هتمرضي ..وانت مبحبش مراتي تكون عيانه.. كام بيهمس عند ودانها بخفوت وانفاسه بتروح وبتجي بثقل وهي بتحاول تزقه مش عارفه لحد مازقته واتصدمت لما شافت فستان فرحها كله دم من الجرح بتاعه..
لبنى اي ده انت كويس..
سراج بتعب كويس كويس متقلقيش .
لبنى هتروح فين..
سراج بتعب هغير القميص بقى كله دم..
لبنى استنى. الجرح بتاعك اكيد فتح..
سراج بتذمر قلتلك متقلقيش ودخل الحمام بسرعه وقلع القميص بتاعه وهو بيشوف الجرح عالمرايا وحضر الاسعافات الاوليه  اتصدم بيها بتدخل الحمام..
سراج بابتسامه مستفزه ايه يا عروسه شايفك عديتي الخجل..
لبنى بجديه ممكن تبطل تريقه وتخليني اشوف الجرح بتاعك..
سراج مفيش حاجه تقلق متخفيش.
لبنى اظن انا اللي اقررر ده..
سراج ضحك وقال تصدقي نسيت انك دكتوره وبرضو عندك مرض العظمه ..
لبنى تجاهلت كلامه .. وشدته عشان يخرج من الحمام وقعدته على الكنبه وهو بيبصلها بس وسرحان بحاجه وهي مركزه لحد ما خلصت.. كانت ناسيه أنه قالع قدامها. ..
لبنى بعدت وقالت كده هتبقى كويس لحد بكرى هتروح تكشف عشان تتطمن .
سراج بحيره انا مش قادر افهمك على فكره.لبنى بصت ناحيته باستغراب ..
سراج انتي خايفه عليا بجد ..
لبنى اخاف عليك ايه انا بعمل شغلي بس..
سراج انا اول مره حد يهتم بيا كده.. 
لبنى وقفت وقالت تصبح على خير .
لكنه شدها وخدها بحضنه بسرعه..
لبنى لسا هتبعده افتكرت أنه مجروح.. وقالت بضيق انت بتعمل ايه 
سراج وواخد مراتي بحضني.  
لبنى متقولش مراتي ياسراج. . متقولش كده..
سراج شدها احضنه أكثر وقال نامي يالبنى عشان الايام الجايه طويله اوووي عليا..
لبنى بتوتر. وارتباك ططب روح البس حاجه هتنام كده..
سراج فتح عين وحده وبص ناحيتها وقال باستفزاز محسساني اني اول مره ننام فحضن بعض..
لبنى بدأت تبعده بغيظ وهدوء وهي بتقول لو سمحت ابعد. .
سراج نامي يالبنى نامي انا مش هسيبك ابدا ...
لبنى استسلمت واخيرا وغمضت عينيها وهي بتدعي ربها انها تخلص منه...
*********
الصبح 
نزلت اناس بنشاط وبلغت عمتها بكلام اسر وأنه اعترف بحبه ليها واخيرا وكانت مبسوطه جدا لكن عليا ام اسر كان قلبها مقبوض ومش عارفه ابنها ناوي على ايه .. منين بيقول أنه مش هيتجوز اناس زمنين بيعترفلها بحبه ..
نزل والد سراج صباح الخير..
عليا صباح النور.. 
الاب سراج لسا نايم..
عليا سيبهم براحتهم منتا عارف عرسان بقى قالت كلامها عندما رأت اسر يتقدم نحوهم ليشعر بالضيق..
القى السلام واراد المغادره لكن والدته ندهت عليه مش هتفطر ياحبيبي..
اسر كان باين عليه مش نايم الليل كله قال ببرود هفطر في المستشفى بعد اذنكم.
اناس بقلق  هو اسر ماله ياعمتو.
عليا بانزعاج حاولت تدرايه منتي عارفه امبارح كان فرح اخوها واسر اتطحن حرفيا بتجهيزات الفرح..
اناس سكتت أما ابو سراج كان بيبص بصمت وهو بيبص لامرأته بغيظ من اللي بتعمله ..

*********
فاقت لبنى على همس سراج رفعت وشها وكان نايم وبيهلوس بكلام مش عارفه تفهمه .. لمست جبينه ولقيت حرارته مرتفعه اوووي .. غيرت هدومها ونزلت بسرعه عشان تقول لأهله ..
اتفاچأ أبوه لما شافها نازله بسرعه وووشها مخطوف..
الاب في ايه يابنتي مالك ..
لبنى بخوف سراج .. سراج تعبان اووي وحرارته طالعه.. والمفروض يروح المستشفى بسرعه عشان جرحه .
الاب وقف بسرعه وجري على ابنه ولبنى وراه بتحري لكنها لفت وراها وشافت عليا اللي هي المفروض امه متحركتيش من مكانها ومكمتش خايفه عليه اساسا..
استغربت لكنها اتجلهت الموقف وراحت على سراج ..
لبنى دخلت وكان سراج شبه مغمي عليه ليكرر كلمه واحد بس .. ماما .  متسيبنيش.. لوحدي .. انا جايلك متمشيش..
أبوه عيط لما شافه كده أما لبنى اتكلمت بسرعه وقالت حد يتصل بللاسعاف بسرعه انا معرفش الفون بتاعي فين.. بالوقت ده دخلت اناس واتصلت بسرعه ووراها عليا اللي قالت بهدوء متقلقش يا عبدالله هيبقى كويس .. عشان صحتك ياحبيبي..  لكنه بص ليها ومتكلمش.  بعد مده سراج كان في اوضه في المستشفى ..ولبنى واسر وأهله كلهم معاه.. لكنه كان نايم.. لبنى ارتبكت من بصات اسر ليها.  واستئذنت وخرجت بعد ما اطمنت على سراج عشان تعرف هتعمل ايه بالسنه اللي فضلالها في التدريب في المستشفى.  لكنها اتصدمت بأسر لحقها وشدها من دراعها بسرعه ودخل بيها اوضه مفيهاش حد..
لبنى بغضب انت بتعمل ايه .
اسر انا عرفت كل حاجه . لبنى .بلاش تضيعي نفسك في الحوازه دي اطلبي الخلع وانا هكون فظهرك..
لبنى مكنتش مستوعبه اللي بتسمعه ازاي اخو جوزها يطلب منها حاجه. زي دي .
قالت بغضب انت شكلك اتجننت انت ناسي اني مرات اخوك . بص يا أسر انت هعديهالك المره دي لكن اقسم بالله لو قربت ناحيتي تاني.. هقول لابوك..
اسر ضرب أيده عالحيطه وهو بيبص ليها هتقوليله ايه ..اسر بيحبني وأخوه اتجوزتني بالغصب عشان متحوزوش.
لبنى انت مش طبيعي ولسا هتزقه بعيد عنها شدها من خصرها عاوز يبوسها بالعافيه وهو بيقول مستحيل اتخيلك مع حد تاني في ؤانا بحبك افهمني
لكن فجأه..

رواية ليله واحده لا تكفي ★السابع عشر
كان اسر محاوطها وبيحاول يبوسها بالعافيه لكنها ضربت بالقلم ورفعت صباعها في وشه وهي بتقول انا بجد قرقانه منك... ربنا رحمني اني موافقتش على جوازتي منك .. ربنا عمل كل ده عشان اشوف وشك الحقيقه ...ولسا هتمشي اسر مسكها بسرعه وقال متعمليش كده فيا انتي عارفه انا بحبك قد ايه.. سراج بيعمل كل ده عشان منكونش مع بعض وعمره ما هيحبك.. متضيعيش.. حياتنا كده.. 
لبنى بانفعال : سيب أيدي ..انت فعلا واحد مش متربي 
لكنه كان مصر ميسبهاش وفضل ماسكها وباصص في عينيها وهو بيقرب منها وبيقول انت مش عارفه انا بحبك قد ايه اديني فرصه وحده بس.. ولسا هنتكلم وتزقه دخلت عليهم عليا وهي بتقول. الله عال جوزك مرمي في المستشفى وانت بتتمعشقي مع اخوه .
لبنى وسعت عينيها بصدمه وهي بتقول انت بتخرفي بتقول ايه .
عليا بتحذير بنت انتي متفكريش تقربي من ابني تاني انت فاهمه .
اسر بغضب ماما 
بلا ماما بلا بتاع اي الاشكال اللي اتحدفت علينا دي ربنا يسامحك ياسراج..
لبنى عيطت ومعرفتش تقول ايه وخرجت بسرعه وهي بتعيط وحاسه بالاهانه ومش عارفه تقول ايه او تدافع عن. نفسها بأيه...

اسر بانفعال انتي عملتي ايه ..
عليا انت اللي بتعمل ايه ناسي انها مرات اخوك..
اسر انا السبب في كل حاجه انا مش هسامحك ..
عليا انت بعمل كل ده عشان متفهم يابني ادم... لبنى دي بتستغلك... طمعانه في الرفايه اللي هتطولها بعد متتجوزك..
اسر بغصه انت كل تفكيرك في الفلوس سيبني مره وحده بس أقرر انا عاوز ايه.  حرام عليكي .. انتي بتضيعي حب عمري من اديا لما جوزتيها لسراج..
عليا مش انا اللي جوزتها لسراج هي اساسا كانت على علاقه بيه من زمان.. وانت بنفسك شفتها في شقته...
اسر كفايه بقى كفايه خطط انا عرفت كل حاجه .. انا زهقت بتدخلك في حياتي. ويكون في علمك.. لبنى انا مش هسيبها وتبقى مراتي عاجلا أو آجلا وسراج مصيره يطلقها. ..
عليا بانفعال : انت بتخرف بتقول ايه دي مرات اخوك.
اسر مش انتي اللي وصلتنا لكده تتحملي بقى المصايب اللي هتشوفوها الفتره دي.  انا هندمكم على كل اللي عملته بيا...

*******
فتح عينيه سراج بوهن وكانت لبنى واقفه في البلكونه وسراحانه. 
سراج ضحك وقال باستفزاز  وتعب. معلش بسببي ضيعنا صبحيتنا لكن متقلقيش هعوضك..
لبنى بصت ناحيته ببرود غريب واتكملت بجديه. عاوز تعوضني يجدد..
سراج حاول يعدل ويقعد وهو بيقول اه اطلبي اللي انتي عايزاه الا الطلاق...
لبنى مش عايزه ارجع البيت لحد ما تخلص فتره جوزنا..
سراج برفعة حاجه ماشاء الله اتقبلتي فكره زوجنا وبقيت بتقولها عادي..
لبنى انا خلاص تعبت من المناهده وعارفه انك مش حد سيء وعاوزه المده دي تعدي بخير 
سراج ضحك وقال وانت بعد كلامك ده شايف انك تعرفي تقنعني . .. على فكره انا ما بحبس حد يمدحني بالكدب..
لبنى اتغاضت وقالت انت عاوز ايه ياسراج انا مش عارفه افهمك..
سراج عاوز نرجع البيت العيله ونفضل فيه..
لبنى بس انا مش هعرف اقعد هناك .
سراج ليه عشان حبيب القلب..
لبنى بصت ناحيته بصدمه وقالت انت بجد حد مش طبيعي ولازمك علاج..
سراج بابتسامه طب وانت مش دكتوره عالجيني..
لبنى لا انت مريض نفسي ..
سراج رفع كتفيه وقال ماشي المهم اعمل اللي انا عاوزه. بالوقت ده .. دخل عليه أبوه وكان وشه تعبان اووي..
عبد الله عامل ايه يابني..
سراج زي الفل بس القعده في المستشفى. بتجيب المرض ..
عبد الله ده عشان اطمن عليك..
سراج اي يابو سراج انا زي الفل ومينفعش تخاف عليا.. بعدين انت عارفني زي القط بسبع ارواح.
متقولش الكلام ده ربنا يعافيك يابني.. 
بعد مدة خف سراج ورجع البيت .. وكانت العلاقه بينه وبين لبنى هاديه على غير العاده 
وهما قاعدين عالسفره بيفطروا..
سراج هي تيتي هترجع انتي يابابا 
عبد الله كمان اسبوع انت عارف بعد تعبها الاخير طلبت تزور عمتك عشان تغير جوى..
سراج بصراحه هي وحشتني اوووي .
ابتسم عبدالله بحب أما لبنى كانت بتاكل بصمت واسر مركز معاها اوووي.. وعليا بتبصله بغيظ وقهر .
عليا اي يا سراج مش ناوي تاخد عروستك شهر العسل والا ايه .
سراج بص ناحيتها باستغراب ورجع بص لأسر اللي باين على وشه أنه اتضايق من كلامه ..
سراج مسك كف لبنى وبأسها قدامها وقال اكيد طبعا انا اساسا عندي خطه لشهر العسل جميله اووي..
لبنى سحبت أيدها بحرج .
اسر بغضب رزع المعلاقه ومشي..
عليا ابتسمت بخبث.. أما سراج كما اكله عادي ويتجاهل.. كل ده ولبنى بتراقبهم عاوزه افهم ايه اللي يخلي سراج يتجاوزها عشان يمعن جوازها من اسر مع أن سراج شخصيته قويه وليه كلمته بالبيت والمسؤول عن كل حاجه .. والكره بتاع عليا ليها ايه سببه العيله دي فيها حجات كتتتيره مش مفهومه.. 
خلصت لبنى اكل واستئذنت وطلعت اوضتها .. هي مش عايزه تحتك بالعيله دي ابدا عاوزه تخلص منهم بسرعه .
اول ما دخلت عشان أوضتها ولسا هتقفل الباب دخل اسر بسرعه وقفل الباب وراه..
لبنى بغضب انت بتعمل ايه اطلع بررا
اسر انت لازم اسمعيني.
بقولك اطلع برراا ولسا هتصرخ كتم بقها ولازقها في الحيطه.. وهو بيقول بتحذير متروحش معاه شهر العسل ..
زقته وهي بتقول مالكش دعوه ولسا هاتفتك الباب عشان تخرج  اتصدمت بسراج واقف مصدوم وهو بيشوف لبنى وأخوه في اوضت نومه وقافلين الباب..
لبنى  معرفتش تقول ايه ولسا هنتكلم 
قال اسر بجرأه متتصدمش كده مستني ايه يحصل وانت اتجوزتها بالغصب ..
سراج منحملش الالي حصل وضربه لكن ..

ليلة واحده لا تكفي ★18
مسح اسر الدم  على بقه وهو بيقول بابتسامه خبيثه طلقها ياسراج عشان لبنى عمرها ما هتكون ليك.. ومصيرها هتكون بتاعتي..
سراج اتجنن اكتر وضربه تاني وهو بيقول انت مريض ..دي مراتي يا بني ادم .. افهم بقى افهم مراتي مرات اخوك.. كان بيقول الكلام ده وبيضربه مع كل كلمه ..
لبنى واقفه بتعيط بس.. في الوقت ده وصلت عليا وعبدالله على صوت خناقهم واتصدمت عليا بابنها مضروب وسراج بيضربه ومش عاتقه..
عليا انت بتعمل ايه سيبه بقولك سيبه..
سراج وأبوه حاضنه وبيمنعه عشان ميكملش على اسر . اللي بيتعامل ببرود مع سراج ومش بيردله الضرب..
عبدالله بانفعال دي اخرتها والدي بيقتلوا ببعض..
سراج ابنك يابابا ابنك في اوضتي ... وبيحاول يعمل الغلط مع مراتي عاوزني اعملك ايه..
عليا بانفعال كدب مراتك هي اللي راميه بلاها عليه .. انت لما كنت في المستشفى بين الحياة والموت هي كانت بتجرجره في اوض المستشفى
لبنى بصدمه كدابه والله كدابه.. هو 
خلاص قالها سراج بنفاذ صبر وانفعال لتنتفض الأخرى لما لا تستطيع الدفاع عن نفسها..
سراج رفع صباعه في وش اسر وقاله ابعد عنها يااسر   دي مراتي مرات اخوك اتقبل الوضع ده..
كلها كم شهر وهتطلقها..
سراج مسك أيدها وشد عليها وقال ده في حلمك انا هفضل معاها العمر كله.. 
لبنى مش فاهمه اللي بيحصل.
عبد الله بص لولاده وبص عليا وقال بغضب عجبك كده. عجبك اللي بيحصل ده .
في الوقت ده فاقت اناس ونزلت عشان تشوف ايه اللي بيحصل. 
اناس بنعاس في ايه يا عمتو.
سراج دخل أوضته وهو ماسك ايد لبنى وقفل الباب ..من غير ما يتكلم ...
أما اناس اتصدمت لما شافت وش اسر المضروب في ايه انت كويس ايه اللي عمل فيك كده..
اسر انا كويس متقلقيش..
اناس بخوف مش باين انت لازم تروح المستشفى... مين اللي عمل كده..
عليا بكدب اتخانق مع حد في الشارع أنتي عارفه أسر وطبعه ..
عبد الله بص ليهم بغضب ومشي وسابهم .

*******
عند لبني وسراج..
وقفت لبنى وهي بتفرك أيدها ومش عارفه بتقول ايه..
سراج قعد عالسرير وهو متعصب جدا ..
لبنى الكلام اللي قالته مامتك كله..
قاطعها سراج وقال كدب.. انا عارف ان كلامها كدب..
لبنى رفعت وشها عن الأرض وبصت ليه وهو مكنش بيبص ناحيته .. وكمل كلامه انا عارف ان كلامها كدب .. لكن. عاوز افهم ازاي تسيبيه يدخل أوضت قالها ببرود مخيف .
لبنى انا والله منعته بس هو دخل.. ووو
قاطعها وهو بيوقف ويقول وعمل ايه تاني..
لبنى رمشت بعينيها بخوف وقالت معملتش حاجه..
سراج ولو كان عمل .. كنتي هتسكتي زي ما دخل الأوضه وسكتي..
لبنى سكتت ومعرفتش تقول حاجه..
سراج قرب منها ومسك أيدها وقال عارف انك بنت وربنا خلقك ضعيفه قدام الرجاله .. بس مش كل حاجه تجيب بالقوه والضرب .. عشان تحافظي على نفسك لازم تعملي اي حاجه..
لبنى رمشت بعينيها وقالت اعمل ايه.
سراج صراخي كنتي صرخي ولمي عليه البيت.. هو هيخاف ويجري زي ال**** بس انت عملتي ايه سكتي..وسكوتك ده هيخليه يتمادي اكتر..
لبنى انت بتعمل كده ليه. انا ايه اللي جابني مابينكم .. انا تعبت من الحياة دي .. ياسراج سيبني امشي ..بالله عليك وأنا اوعدك مش هوافق على اس ابدا وده وعد مني..
سراج مينفعش تمشي..
لبنى ليه انا والله اوعدك اني مش هدخل حياتكم ابدا . انت مش مشكلتك جوازتي من أسر انا والله مش بفكر بيه وخاصه بعد اللي بقى يعمله الفتره اللي فاتت سيبني امشي ياسراج عشان خاطر ربنا..
سراج بص فعنيها وهي بتبصله بأمل أنه يسببها وحاوط وشدها بكفه وقال .  مينفعش تمشي..
لبنى ليه . انا وعدتك اسر..
سراج ااششششش اسر مين .. وجواز ايه بقولك مينفعش تمشي عشان انا مش عايزك تمشي..
لبنى رمشت بعيونها مش عارفه تفهم هو عاوز يقول ايه.. واتكلمت ليه. ليه مش عايزني امشي .
سراج مش عارف .. كل اللي اعرفه اني عاوزك تبقى معايا ومتغيبيش ابدا.. ولسا هنتكلم باسها ووووو

**********
اناس وهي بتنظيف الجرح اللي في وش اسر بخوف ودموعها بتنزل ..انا عاوزه اعرف ايه اللي عمل فيك.كده
اسر مسك كفها وقال بتعيطي ليه دلوقتي..
اناس مسحت دموعها وقالت عشان خفت عليك اووي متتخنقش تاني مع حد..
اسر حاوط وشها بكفه وقال خفت عليا ليه .
اناس بتوتر انا هروح ل.... ولسا هتمشي مسكها وشدها ليه .

رواية ليله واحده لا تكفي ★19
اناس بتوتر من قربه أأنت بتعمل ايه ..
اسر وهو محاوطها وبيقربها ليه وقال بابتسامه وهو بيقرب منها اكتر انتي شايفاني بعمل ايه .
اناس بارتباك  اااسرر مممينفعش ككده..
اسر بتيه هو ايه اللي مينفعش ولسا هيبوسها دخل أبوه. انتفضوا الاتنين .. اناس جريت على اوضتها بسرعه... وهو عض شفايفه بغيظ وقال هو ده وقتك يحج..
عبدالله ايه اللي بتعمله ده..
اسر وقف قدام ابوه بعمل ايه .. مش انتو عايزين اتجوز اناس وانا هعمل كده..
عبد الله بانفعال تعمل كده اللي هو ايه.. بتستفرد بالبيت اكمنها يتيمه اخر مره .. اخر مره يا أسر اشوفك قريب منها كده .
اسر ببرود مش هتبقى مرتي ايه اللي يمنع..
عبدالله بغضب لما تتزفت وووتجوزها ابقى اعمل اللي انت عايزه انت فاهم ..
اسر بتذمر ماشي حاجه تانيه..
عبدللله ابعد عن اخوك ومراته .
اسر بضحكه ايوا قول كده انت جاي تتدافع عن حبيب أبوه..
عبد الله سيب سراج في حاله كفايه اللي عاشه السنين اللي فاتت بسببنا...
اسر بانفعال وانا ذنبي ايه.. ذنبي ايه يابابا تحرموني من البنت الوحيده اللي حبيته..
عبدالله البنت اللي حبيته بقت مراتك اخوك .
اسر بغضب واخويا اتجوزها ليه مش عشان يحرمني منها .. 
عبدالله اعقل يااسر .. اعقل بلاش تخسر اخوك عشان وحده..
اسر انا مستعد اخسر الكل عشانها يابابا مش سراج بس..
عبدالله يعني هتفضل كده كتتير..
اسر .متتعبش نفسك معايا . .. ومش هرتاح لحد ما رجع لبنى ليا من تاني..
بالوقت ده دخلت امه واتكلمت بغضب وأناس اللي معشمها بالجواز دي ايه..
اسر رفع كتافه وقال انا هتجوزها عشانكم و ده  ميمنعش اني بحب لبنى وهرجعها لحياتي من تاني...
عليا انت ايه .. ايه مش هتكبر ابدا امتى هتكبر امتى ..
اسر بنفس الغضب انتي السبب ياماما انتي . انتي اللي حرضتي سراج عشان يتجوزها وكل ده عشان تحرميني منها وتحوزيني لبنت اخوكي.. انا مش هسامحك ولا هسامح اي حد  كان السبب في بعدها عني.. ومشي وسابهم .. عليا بصت لعبدالله بغضب وقالت عحبك كلام ابنك..
عبدالله انتي اللي وصلتي نفسك للمرحله دي.. حل مشكلتك بقى ومشي وسابها...
*********
عند سراج كانت لبنى مغمضه عينيها وهي بحضنه..
سراج نايمه .
لبنى....سراج قرب منها اكتر ومسح شعرها وقال أنا عارف انك مش نايمه ...
لبنى متحركتش من مكانها ولا اتكلمت ..
سراج انا عارف اني ظلمتك وجيت عليكي.. وعارف انك مش هتعرفي تسامحيني .. لكن عاوزك تحاولي تتقبليني في حياتك.  عاوز تتقبلي فكرة جوازنا انا مش هطلقك . مش هعرف اطلقك ولا ابعد عنك تاني..
لبنى فتحت عينيها بس انت وعدتني..
سراج سند على كفه وقال اعملك اي حاجه بس ماوفيش بوعدي ده .
بس انا عاوزه اطلق عاوزه ارجع لحياتي ياسراج انا بموت هنا كل يوم الف مره .
هترجعي لحياتك اللي كنتي عيشاها لكن متطلبش الطلاق ..
لبنى شدت الملايه على جسمها واتكملت بانزعاج ليه .ليه جاي تقول كده مش كنت وعدتني ..
سراج قلتلك قبل كده ليله واحده فحضنك مش كفايه ولسا هيقرب منها حطت أيدها على صدره تمنعه وهي بتقول بغضب يعني انت عاوزني جسم يبسطك...
سراج بتوهان متقوليش كده انتي مراتي. 
لبنى بانزعاج متقولش مراتي ايه مراتي دي ايه الحوازه اللي اتجوزناها دي ايه الظروف اللي عشناها افتكر كل حاجه وافتكر كويس أن الحوازه دي اتفرضت عليا فرض .. وانا مش ممكن اتقبلها.. ابدا .
سراج سيبك مالكلام ده دلوقتي وتعالي عشان في حاجه على كتفك ولسا هتبعد مسكها وحاوطها وووو

********
اناس كانت في البلكونه بتاعت اوضتها لما دخل عليها اسر ..
اسر بتعملي ايه .
اناس بتفاجأ انت ازاي دخلت اوضتي من غير ماتخبط..
اسر واخبط ليه كلها كم يوم وهتبقى اوضتنا 
اناس باستغراب يعني ايه مش فاهمه..
اسر بابتسامه يعني أنا طلبت ايدك من ماما وهي موافقه واهنحدد الفرح الاسبوع الجاي ده لو كنتي موافقه قولتي ايه.  قالها بابتسامه..
اناس كانت مصدومه وقلبها بيضرب جامد ومش مصدقه اللي بتسمعه..
اسر هااا بقى ايه رأيك..
لحد ما اتصدموا الاتنين من صوت جاي من وراهم بيقول طبعا مش موافقه 

رواية ليلة واحده لا تكفي ★ 20
دخل عبدالله عليهم الأوضه وقال كلمته دي اناس مش موفقه تتجوزك ..
اناس اتحرجت ومش فاهمه هو. بيقول كده ليه ..
اسر بغيظ في ايه يأبابا ايه الكلام ده ..
عبدالله لما شاف اناس بأن عليها انها اتضايقت اتكلم بتفهم.. البنت عاوزه تفرح تتخطب زي البنات ايه عاوز تتجوز بسرعه يعني مستخسر عليها تتبع عليك شويه وتعمل فتره خطوبه 
اناس ابتسمت بخجل..
اسر بانزعاج خطوبه ايه يابابا ..
عبدالله انا عاوز بنتي تعيش المراحل كلها واظن اجمل مرحله الخطوبه انتي ايه رأيك يابنتي..
اناس بصت الأرض وقالت اللي تشوفه حضرتك..
اسر خطوبه ايه.   هو احنا لسا هنتخطب .. ايه الكلام ده يابابا..
اناس بسعاده بس عمي معاه حق لازم يكون في فتره خطوبه مش كده. 
اسر انتي هتعومي على عوم عمك.
اناس بصت ناحيته برجاء ايوا ايه المشكله
اسر بس .
عبدالله مبسش وحفله الخطوبه هعملها انا وهتكون مميزه اوووي.. انا عندي كم اناس. ..هي وحده بس..

انا بصت ناحيته بامتنان واتكلمت بكسوف متشكره ياعمي..
أما اسر كان هيموت من الغيظ باباه خرب عليها كل خططه ...
*********
سراج .. لبنى .. لبنى اصحى بقى كفايه نوم..
لبنى بنعاس.. في ايه..
سراج اصحى كفايه كسل هتتأخر ..
لبنى فتحت عينيها بضيق اتأخر على ايه مش فاهمه..
انا عندي شغل ..وانتي هتتأخري عالمستشفى بسرعه عشان اوصلك..
قامت بحماس انا هروح المستشفى بجد ..
سراج وانا امتى بهزر بالحجات دي..
لبنى يعني اجهز بجد ..
سراج رفع كتافه وقال والله برحتك مش عايزه تكملي السنه دي نأجلها. للسنه الجايه..
لبنى بتسرع لا لا نأجل ايه ثواني بس واكون جاهزه..
 فعلا متأخرتش وكانت لبنى لابسه فستانها وطرحتها وخرجت من الحمام ..
سراج بص ناحيتها وجواه مبسوط اوووي عشان شايفها اول  مره من ساعت مابقت في بيتها مبسوطه كده ...
لبنى انا جاهزه .
كان بيبصلها بأعجاب بعد ما كان ساند عالكنبه وبيلعب في فونه وهو مستنيها وقف وقرب منها وقال تصدقي ندمت اني قررت انزل الشغل طالعه زي القمر.. قال كده وهو بيحاوط خصرها بدراعه وشدها عليه عاوز يبوسها لكنها منعته وقالت هنتأخر .
ابتسم وغمزها وهو بيقول عارفه جوزك كويس مش هيكتفي ببوسه وهتقلب بينا قالعين وعلى السرير .
احمر وشها وارتبكت. .. سراج باس خدودها وقال اتعودي متتكسفيش مني عشان انا جوزك ماشي..
لبنى ...
سراج يلاا عشان نفطر .. وفعلا نزلوا وكان سراج ماسك  أيدها وباين أنهم مبسوطين جدا.. 
أما اسر فعنيه عليهم من ساعت مانزلوا.  كان بيراقب أدق تفاصيله مابينهم..
وسراج كان متجاهل الكل وبيهتم بيها .
عليا.. مبركتش لأسر وأناس ياسراج..
سراج بس لعليا وقال مبروك بس على ايه..
عليا هيتخطبوا. بعد بكره هنعلم خطوبتهم..
سراج اتضايق بس حاول أنه ميبينش وقال الف مبروك..
اسر الله يبارك فيك.  ايه يالبنى مش هتباركي لينا..
لبنى ابتسمت بتوتر وقالت بصوت هادي مبروك .
اناس بابتسامه بريئه لله يبارك فيكي..
عليا انا هعمل خطوبه محصلتش.. منتا الوحيد اللي احترمت وجودنا انا وتبوك وبلغتنا عن معاد خطوبتك . مش زي ما عمل سراج راح اتجوز وبعدين عرفنا وكأننا مش اهله..
عبدالله بتحذير عليا. 
عليا بصت ناحيتها وقالت خير مش دي الحقيقه ..
سراج حط الاكل من أيده وقال صحه انا شبعت خلصي يا لبنى وحصليني انا في الجنينه .
لبنى . انا خلصت برضو .. صحه عليكم.. وراحت تجري وراه وهو كان متعصب اوووي شغل سيجاره. وقعد في الجنينه يدخن .
لبنى وقفت بعيد عنه شويه لما شافته متعصب .
سراج مكملتيش أكلك ليه .
لبنى بتوتر انا شبعت .
سراج انا شيفاني ازاي.
لبنى عادي..
يعني ايه عادي قالها بغضب .
لبنى خافت منه وهو عامل كده..
سراج لما حس بخوفها قال انا حد وحش .
لبنى بالنسبالي. 
سراج بص ناحيتها ورفع حاجبه.  
وهي قالت بخوف بالنسبالي وحش .. ومفيش اوحش منك..
سراج ضحك غصب عنه وكفى السيجاره وهو بيقرب منها لسا كرهاني..
لبنى ممكن نمشي .
سراج مفيش امل انك تحبيني .
لبنى  انا وانت زي الميه والنار مش ممكن نتفق. 
سراج ابتسم وقال وماله ياحلوه وماله .
لبنى .. 
سراج. برضو مش هسيبك يالبنى. اكرهيني زي منتي عاوزه.
لبنى انت مش ملاحظ أننا يتكرر كلامنا كل يوم .
سراج قرب منها نزل شويه لمستواها وهمس عن ودنها وقال وانت مش ملاحظه انك كل يوم بتحلوي اكتر من الاول ايه سرك..
لبنى احمر وشها وبعدت عنه شويه .. لكنه شدها ليه بسرعه وباسه بعد ما عينه جت على البلكونه وشاف. اسر بيراقبهم . بعد عنها بعد مازقه وهو بيضحك وقال وهو بيمسح شفايفها وهي بتاخد نفسها بالعافيه  معلش خربت الروج بتاعك بس شكله حلو اوووي عليكي. وانا بغير متحطيهوش برا البيت .
لبنى لسا هنتكلم وهو مسك أيدها وهو بيقول متقوليش حاجه هنتأخر. يلاا بسرعه.  جريت وراه عشان تلحقه وهو ماسك دراعها فتحلها باب العربيه 
ومشيوا لما وصلها المستشفى وقف العربيه ولسا هتنزل وقفها. لما نده باسمها..
سراج لبنى .
لبنى همم
سراج مش هوصيكي. اسر متحتكيش بيه ابدا..
لبنى  حاضر .
سراج وبلاش تتكلمي مع رجاله ولو اضطريتي يبقى كلامك عالقد. 
لبنى حاضر .
سراج وبلاش الروج ..
لبنى هزت رأسها .
سراج ولما اكلمك ردي بلاش تسيبني انتظار..
لبنى هزت راسها..ولسا هتنزل
سراج استني ايه ده..
لبنى باستغراب ايه .
سراج ده اللي على خدك ولسا هتحط كفاها على خدها باسها بسرعه وغمزها وهو بيقول دي تصبيره صغيره لحد ما اشوفك..
لبنى اول مره تحس بحاجه غريبه نزلت بسرعه ومن غير ماتبص ناحيته ودخلت المستشفى وبدأت شغلها...

***********
بعد مده ..
كانت لبنى مشغوله طول  وسراج بيتصل بيها كتتير وهي عامله قوتها صامت عشان الدكتور بتاعهم طلب كده..وعشان كان مشغول معرفش يجي يشوفها الا لما خلص ولما وصل المستشفى وبدأ يدور عليها  اتصددم لما شافه مع أسر ووووو

رواية ليلة. وحده لا تكفي ★ 21
لبنى اول ما شافت سراج جاي ناحيتهم خافت من رد فعله 
لكن سراج ما أظهرش أي ردة فعل لكنه تجاهل وجود اسر وقرب منها ومسح خدها بكفه وقال ايه ياروحي بتصل بيكي بقالي كتير  مش بتردي خير انت كويسه.. قلقتيني عليكي
لبنى بتوتر اه اصل الدكتور قالنا نعمله صامت قالت كده وهي بتخرج فونها وبتتأكد واتصدمت لما شافت مكالمات كتتير ورسائل من سراج.. 
لبنى ايه المكالمات دي كلها في حاجه .
سراج مسح وشها برقه وقال قلقت عليكي بس .
كل ده واسر بيبص ناحيتهم بغيظ والتاني متجاهل وجوده..
اسر بص للبنى وقال أنا همشي دلوقتي .. متنسيش الكلام اللي قلته لك ماشي .
لبنى بصت لسراج بخوف وهزت رأسها..
اسر ابتسم بخبث ومشي .
لبنى حاولت تبرر هما كان بيقولوا ايه.. لكن سراج تجاهل الموضوع وقال لو خلصتي خلينا نمشي. 
لبنى باستغراب بس اتكلم مع الدكتور بتاعي وأبلغه اني مروحه. 
سراج انا هستناكي في العربيه متتأخريش  قال كده ومشي وسأبها وهي بتبصله مستغربه بروده وأنه متعصبش زي عوائده ... لكن سراج  صح ما سألهاش هي لكنه خرج من المستشفى يجري عشان يلحق اسر.  ومسكه من دراعه ولفه ليه في الغراج بتاع العربيات  ومسكه من همومه بعد ما لزقه في الحيطه..
اسر بخضه في ايه مالك 
سراج بغضب  عايز ايه من مراتي مش هتشيلها من نفوخك بقى. 
اسر قول الكلام لنفسك مش انت دخلت مابينا..
سراج بانفعال متفهم يا اخي هي مش عايزاك..
اسر لو مظهرتش في حياتها انت كانت هي دلوقتي مراتي..
سراج بانفعال ده لو .. انت مش شايفه دلوقتي مراتي على اسمي وكمل بتحذير اسر بلاش تخليني انسى انك اخويا .. وأقسم بالله هتندم انا ماسك روحي عنك بالعافيه .. ابعد عن لبنى . ابعد عنها عشان مش هتبقى ليك... وخليك مع أناس. البنت بتحبك حرام تعمل فيها كده..
اسر انتو اللي خليتوا اناس ضحيه مش انا ... واي حاجه بتحصل هتكون بسببكم انتوا.
سراج مسح وشه بغيظ وقال ابعد عن طريقي انا ومراتي بلاش تعمل كده انا مش عايز اخسرك..
اسر منتا اخسرتني.. من ساعة ما خدتها مني..
سراج يعني ايه .
اسر يعني احنا دلوقتي مش اخوات احنا أعداء والشاطر فينا اللي يفوز بيها..
سراج بغضب وصدمه انت اتجننت دي مراتي..
اسر ببرود مؤقتا. .. مراتك وهتطلقها انا متأكد من ده ليبعده عنه والآخر بصدمه وهو يقول سلام.. أما سراج فهو مازال تحت الصدمه..

**********
لبنى انت واخدني فين ياسراج..
سراج هنعدي على اخوكي اتصل من امبارح وعزمنا عالغدا عنده .
لبنى بسعاده بجد وانت وافقت 
سراج لو كنت أعرف أن دي حاجه تخليك مبسوطه كده وأشوف ضحكتك كنا زرناه من زمان.  اخوكي محظوظ فيكي على فكره..
لبنى انا اللي محظوظه فيه .. ايهم ضحى بسنين عمره كلها عشاني.  عشان ابقى في المكان ده... ايام الامتحان كان بيسهر معايا يذاكرلي. وكأنه هو اللي بيمتحن انا مش هعرف انسى.  اللي عمله عشاني..
سراج ربنا يخليكم لبعض..
لبنى يارب..
بصت ناحيته شويه هو كان مركز في السواقه  وسألت هي مامتك صعبه كده دايما..
سراج بابتسامه هي عاوزه كل حاجه تمشي بمزاجها. غير كده هي طيبه اوووي
لبنى بس انا حاسه انكو مش زي الابن وامه ..
سراج بمقاطعه وتهرب وقف العربيه وقال بابتسامه مش هتشتري حاجه لاخوكي مينفعش ندخل عليه وادينا فاضيه..
لبنى .بصت ناحيته باستغراب..
سراج حابه اجيب حاجه معينه والا على ذوقي..
لبنى اللي تشوفه..
سراج ماشي مش هتأخر..
ونزل سراح وجاب معاه حجات كتير منها فاكهه وحلويات ورجع لقاها سرحانه .
ابتسم وقال الجميل سرحان بأيه .
لبنى هااا
سراج بقولك سرحانه بأيه
لبنى لا والله ولا حاجه بصت للحجات وقالت بس ده كتتير اوووي
سراج مش كتير ولا حاجه دي اول  دخله ليا على نسايبي لازم ابيض وشك..
لبنى..
عدى اليوم وقضوه مع ايهم وكانوا مبسوطين اوووي سراج في اليوم ده حاول يقرب من ايهم اكتر ويصلح علاقته بيه وفعلا ده حصل بجد..
رجعو البيت وكانت لبنى مبسوطه اوووي.. اول ما دخلت اوضتها قلعت الحجاب بتاعها ورمت نفسها على السرير.. وهي مبسوطه اوووي واخيرا اخوها فك شويه من ناحيتها .. مكنتش واخده باللها من اللي دخل وراها وكان بيراقبها. هي سابته يتكلم مع أبوه .. حست بايديه بتحاوط خصرها وبتشدها ليه ولسا هتصرخ كتم بقها وبقى فوقيها وهو بيقول اشششش ده انا بلاش فضايح..
لبنى انت بتعمل ايه.   
سراج ايه رأيك بعمل ايه قال كده واديه على جسمها بتتحرك.
لبنى بتهرب انا تعبانه.. ياسراج
سراج مش هتعبك انتي سيبيلي نفسك بس..
ولسا هتبعده ي.....

********
خرج من الحمام ينشف شعره وهي كانت خدت شور وقاعده في البلكونه..وسرحانه لما حست بيه بأسها ووشه كله ميه ...
سراج الفتره دي بتسرحي مني كتتير مالك .
لبنى انت مسألتش اسر كان عاوز مني ايه..
سراج مش مهم..
لبنى  متأكد...
سراج ابتسم وقعد مقابل ليها وقال لو السؤال ده اتسألته قبل مده من النهارده كنت هقولك لا .
لبنى اشمعني..
سراج لسا هيرد فونه رن برساله وصلته وقتها اتغيرت ملامحه وقال أنا هنزل عندي حاجه مستعجله. 
لبنى هتتأخر..
سراج بغمزه ايه هوحشك.. 
لبنى انا كنت بس بسأل..
سراج باس شعرها وقال مش هتاخر سلام.
لبنى مع السلامه.
سراج غير بسرعه ونزل اول ما نزل وخرج من البيت وهي شافت عربيته بعدت جريت بسرعه وفتحت الباب وكان اسر مستنيها ..
اسر انتي جاهزه ..
لبنى بخوف ايوا جاهزه
اسر يلاا بينا..
لبنى بس انا خايفه. 
اسر متخفيش يلااا بسرعه .انا وعدتك النهارده هتنتهي معاناتك قبل ما تبدأ. 
وفعلا لبنى نزلت معاه وووو

رواية ليله واحده لا تكفي ★ 22
اول ما نزلت لبنى ومعاها اسر عشان تهرب وصلتها رساله من اخوها بيقولها " انتي بجد عرفتي تختاري صح .. يارب تكوني سعيده دائما فحياتك معاه. ومتعمليش حاجه تاني تخذليني بيها "
قرت لبنى الرساله اكتر من مره ونزلت دموعها ووو

*********
في واحد من الكافيهات..
سراج في حاجه ياماما استعجلتيني كده ليه...
عليا انت مش بتنفذ وعدك ليه يا سراج ..
سراج مش فاهم .
عليا انت مش قلت هتبعد اسر عن البنت دي انا شايفه أنه بيقرب منها اكتر بعمايلك..
سراج انا عملت كل اللي اقدر عليه اسر مش حاسب حساب اي حاجه.. لكن اطمني ..  لبنى مش ممكن تتجاوب معاه 
عليا ياسلام ومنين جايب الثقه دي ..
سراج لبنى واسر مفيش بينهم اي حاجه وانا بأكدلك ده .
عليا انت بتخرف. اسر متمسك بيها كده لي لو مكنتش مدياه ريق حلو ..
سراج اتعصب لكنه حاول يهدي نفسه وقال اسر هو اللي متعشم من نفسه متشيلش هم ياماما..
عليا باستغراب وبصت خبث انت بتدافع عنها كده ليه .. ايه وقعتك انت كمان.

سراج دي مراتي اي وقعتك دي..
عليا مراتك مؤقتا الا لو غيرت رأيك وحابب تكمل في الجوازه الخيبه دي ...
سراج جوازتي من لبنى تشرف اي حد تربيه واخلاق وتعليم عالي اي حد يتمنى تكون شريكته.
ضحكت عليا وقال ماشاء الله البنت خبيثه اوووي عرفت توقعك انت كمان . والله مكنتش اعرف ان هيجي يوم وتعرف وحده توقعك كده..
متنسيش أن اللي بتتكملي عليها دي مراتي.
والنسب ده ميشرفناش .  انا وافقت على جوازك منها عشان تبعدها عن اسر بس.. إنما تكمل في الحوازه دي لأ يا سراج..
انا اللي أقرر ده..
انت بتعصي كلامي..
يا ماما..
بلا ماما بلا بتاع .ياخسارة تربيتي فيك.. انا اللي خدت فحضني وانت عيل صغير بعد ما امك رمتك وهربت مع عشيقها محدش خد بالله منك الا انا دي جزاتي ...
اتعصب سراج وكور قبضته وبرزت العروق على جبينه وهو بيحاول ميتكلمش. أما عليا كملت كلامها... انت هتعبدها عن اخوك وتطلقها وياسيدي تقدر تديها قرشين هتفرح اوووي بيهم .انا همشي دلوقتي عشان اشتري الشبكه مع أناس ..ماشي ياحبيبي يابني قالت كده وهي بتمسح خده بحنان زائف وهي بتقول انت عارف بحبك قد ايه مش كده.. يلاا سلام اشوفك بالبيت .مشيت وهو مكنش عارف يسيطر على نفسه اول ما خرجت قلب الطاوله وكسرها ...

**********

لبنى كانت قاعده مستنيه بالاوضه وهي بتعيط بعد ما رفضت تكمل خطت اسر والتعصب وكان هيتجنن لكنها كانت مصره على رأيها..
رجع سراج البيت وكان مخنوق فاتح قميصه وشكله متبهدل وتعبان.  اول ما دخل مسحت دموعها .بسرعه ..
سراج محدش باله منها واترمي على السرير بتعب .
لبنى لاحظت وشه البهتان وشكله المجهد.. لكنها مارضيتش تتسأله..
اتحركت يالاوضه عشان تخرج وتسيبه يرتاح. لكنه وقفت لما نده عليها وهو لسا مغمض عينيه..
سراج لبنى..
لبنى وقفت وفضلت تبصله عشان يقول هو عاوز ايه..
لكنه فضلت ساكت شويه قبل ما يقول مكملتيش خطت اسر وهربتي معاه ليه. 
لبنى وسعت عينيها بصدمه وهي بتبصله أما هو لسا زي ماهو بنفس البرود..
سراج انت بتحبي اسر.. لو بتحبيه اتكلمي دلوقتي يا لبنى عشان بعدين مش هينفع الكلام قال كده وهو بيعتدل ويفتح عنيه ويبصلها....
لبنى انا مبحبش حد..
سراج بهدوء وجديه اومال كنتي هتهربي معاه ليه. تغيير جو مثلا
لبنى انا هربت منك..
سراج ليه وانا عملتلك ايه.  ما انا بحاول على قد مقدر ابينلك اني ندمان عاوزه اعمل ايه تاني..
لبنى طلقني .
سراج ايه حاجه غير كده .
لبنى. انا بكرهك ياسراج مش بحبك سيبني فحالي بقى عاوز مني ايه .
سراج في حاجه بينك وبين اسر.. اتكلمي متخفيش.  لو فيه انا مستعد انسحب دلوقتي واسيبك تروحي معاه..
لبنى وقفت شويه تستوعب كلامه وسألت بفضول 
. لو في حاجه ما بينا هتطلقني..
سراج ضحك غصب عنه وقال يعني فيه. 
لبنى هتطلقني
سراج بنفس الابتسامه  قولي الحقيقه وانا هعملك اللي انتي عايزاه بس متكدبيش عشان متزعلش..
لبنى انا لا بحبك انت ولا اسر انا اساسا عاوزه اخلص  من العيله دي 
سراج ضحك غصب عنه ووقف وقال أنا لو عليا مش هعرف ابعد عنك  ابدا. عشان كده هطلب منك طلب وبعد كده هنفذلك اي حاجه انتي عايزاه حتى لو كانت الطلاق. 
لبنى انت وعدتني..
سراج بضحكه وانا مش هخلف بوعدي .
لبنى طلب ايه ده. 
سراج قرب منها وهمس عند وشها وانفاسه الساخنه بتضرب وشها وقال .....
لبنى احمر وشها  وقالت مستحيل ده يحصل 
سراج 


رواية ليله واحده لا تكفي ★ 23
سراج همس قدام شفايفها ادينا فرصه نكمل الجوازه دي .. انا حابب نكمل .. 
لبنى احمر وشها مستحيل ده يحصل ..
سراج ليه لأ انا ناقصني ايه ..
لبنى يا اخي مش ناقصك حاجه انا اللي ناقصني..
سراج فكري .. فكري بعرضي ده كويسه .. ياستي اعتبريني بتقدملك.من جديد ..انسي كل اللي بدر مني من اول ما عرفتك وخلينا نبدأ من الاول خالص ..
لبنى ضحكت بسخريه وقالت ياسلام بالسهوله دي ..
سراج بصي انا عارف اني جيت عليكي اوووي لكني مكنتش اعرفك  كويس .. انا كنت ماشي ورا الكلام اللي بسمعه عنك..
لبنى بانفعال خليك ماشي ورا اللي سمعته عني.
سراج يعني ايه .
لبنى يعني أنا مش ممكن اقبل اكمل معاك ياسراج ..انا مستحمله وجودي معاكم في العيله دي بالعافيه .
سراج اديني فرصه مش ممكن تغيري رأيك..
لبنى مش ممكن اغير رأي بعد اللي شفته منك انا مستحيل استئمن على نفسي معاك..
سراج بس انتي مراتي وده أمر واقع .
لبنى مؤقتا انت قلتها..
سراج ولو قلتلك اني مش هطلقك.. وهتفضلي معايا 
لبنى يعني ايه هتتراجع عن وعدك..
انتي اللي بتجبريني على كده.
لبنى بانفعال انت ايه.. ايه يا اخي ..
سراج رفع كتافه وقال أنا جوزك وهبقى قريب جدا حبيبك..
لبنى ده فحلمك يا سراج وانا هروح اقول لأيهم كل حاجه عشان انا تعبت.. ولسا هتمشي مسك دراعها وشدها ليه وهمس عند ودنها... بلاش العند ده يالبنى احنا متجوزين ..خلاص ده بقى أمر واقع .
لبنى بصت ناحيته بتحدي وقالت بهمس انا اتجوزتك بالغصب وهخلعك غصب عنك..
ضحك سراج غصب عنه وقال هنشوف هتعمليها ازاي دي ... ولسا هترد عليه خبطت الشغاله وبلغتهم أن الاكل جاهز..
سراج يلااا خلينا نننزل نتعشى وبعدها هنروح مشوار.
لبنى انا مش هروح اي مكان متفهم بقى.. 
سراج هتروح عشان المشوار ده يخصك ويخص مستقبلك. 
لبنى بصت ناحيته باستغراب مش فاهمه .
سراج بابتسامه حانيه وهو بيحرك كفه على وشها برقه هتعرفي كل حاجه اول ما نروح مشوارنا ده..
لبنى حاسه بحاجات غريبه قربه منها بيوترها اوووي لكن الأكيد هي مش بتحبها . لكن ليه حاسه انها متوتره كده .. قرب منها اسر وطبع بوسه على جبينها وقال خلينا ننزل نتعشى ..
لبنى هزت راسها باستسلام ومشيت وراه وهو ماسك كفها .
اول ما نزلت الكل كان بيبصلهم..
اناس كانت مبتسمه ومبسوطه من علاقتهم وتتمنى أن هي واسر يعيشو زيهم بنفس الحب والتفاهم..
عليا كانت متعصبه من علاقتهم اللي قوى كل يوم اكتر 
عبد الله الاب اتنهد بحيره وتعب. اول ماشاف فرحة ابنه الكبير بعنيه..
مساء الخير ازيكم قالها سراج وهو بيبعد الكرسي عشان تقعد لبنى ويقعد جنبها..
عليا اتأخرتوا اوووي عالعشا ودي مش عوايدك ياسراج..
سراج معلش كنت مشغوله شويه .
عليا بلاش تتكرر الحجات دي احنا هنا في بيت عيله وليه قوانينه ولازم تحترم .. ميجيش اي حد من الشارع عاوز يمشي من دماغه قالت كلامها وهي بتبص لللبنى ولسا لبنى هتقوم مسكها وهو بيبص بعينيها عشان تفضل .
عبدالله عليا قالها بتحذير..
لتهز رأسها عليا بغيظ ..
عبدالله بسم الله يا ولاد ابدأو بالأكل..

********
في العربيه 
سراج انت عارفه ان اخوكي عاوز يخطب..
لبنى بصت ناحيته بصدمه انت بتقول ايه ..عرفت منين
سراج بابتسامه هو اللي قالي .
لبنى ازاي وانتو بقيتوا أصحاب كده امتى..
سراج على فكره اخوك راجل وحد محترم اوووي 
لبنى في ايه انت دخلت حياتنا كده ازاي .
سراج انا جوزك انتي ناسيه ياروحي.  قالها وهو بيسوق العربيه ومسك كفها وبأسها ..
لبنى وازاي مايقوليش حاجه زي كده .
سراج عشان لسا بيفكر مقررش يتقدم لها..
لبنى وتبقى مين دي مدام انت عارف كل حاجه ..
سراج لا لحد كده مش هعرف اقولك حاجه عشان دي أسرار
لبنى بتريقه والله .
سراج بغمزه اه والله يلاا بقى ننزل وصلنا
لبنى بصت وشافت عماره كبيره اووي وقالت باستغراب انت جايبني فين 
سراج لدكتور صاحبي..
لبنى دكتور..
سراج وقف العربيه وبص ناحيتها واتكلم بجديه بصي ده دكتور كبير وليه وزنه وانا الفتره دي كلها اشتغلت عشان احاول انقلك تكملي السنه الخبره في بلاد براا
لبنى وسعت عينيها بصدمه انت بتقول ايه.
سراج انا عرفت من اخوكي انك.كنتي تحلمي تكملي طب في امريكي  وعملت اتصالات وحاولت انقل ورقك هنا والحمدلله حصل..
لبنى لسا مصدومه ومش مستوعبه اللي تسمعه انت .انت بتتكلم جد..
سراج ايه هتهتيهي من أولاها ولا ايه . يلااا بلاش تفضحينا قدام الراجل انا جايبك عشان تفهمي هتتصرفي ازاي وهتسافري امتى. 
لبنى بغباء اسافر..
سراج بابتسامه طبعا مش لوحدك انا برضوا هاخد اجازه وسافر معاكي..
لبنى هاااا
سراج هااا ايه صحصحي معايا ياحبيبتي 
لبنى مكنتش فاهم اللي بيحصل وده فعلا حلم حياتها بجد ..نزلت معاه وهي بتدعي ربنا انها مش بتحلم وان اللي بيحصل ده حقيقي..
بعد مده خلصوا وحددوا معاد السفر الشهر الجاي..وقرر سراج ياخد اجازه ست شهور ويسافر معاها 
اول ما دخلت الأوضاع حضنها وقال مالك سرحانه بأيه
لبنى هو ده هيحصل بجد. والا انا بحلم .
سراج معايا كل حاجه بتحلمي بيها هتبقى حقيقه..
بصت ناحيته بتيه وحيره انت بتعمل كل ده ليه .
سراج رفع كتاففه وقال مش عارف لكن اللي اعرفه اني عاوزك تبقى مبسوطه وانتي معايا...ليسالها وهو يبعد خصلات شعرها هلا بقى انتي مبسوطه .
لبنى بصت ناحيته بضياع..
سراج باس جمب شفايفها وقال أنا شايف فرحتك بعنيكي .مش كده..
لبنى. ماعملتش اي رد فعل .
سراج اتمادى اكتر ولسا هيشلها. لبنى وقته بخفه وقالت أنا تعبانه..
سراج اشششش وانا مش هعمل حاجه هاخدك بحضني بس..
ولسا هتعترض شالها ونعيمها عالسرير جنبه لكنه معرفش يقاوم ويمنع نفسه أنه يقرب منه أيده بدأت تتحرك على جسمها بجرأه..ودفن وشه برقبتها
لبنى سراج.كفايه 
سراج  بتيه انتي عملتي فيا ايه مش عارف ابعد عنك ابدا.. وخدها ووووو

*******
عليا خلصوني من البنت دي اعملو اي حاجه المهم عايزه عيالي الاتنين يكرهوها انتو فاهمين.
مجهول بس يا هانم.. انت اللي خليتي سراح بيه يتحوزها..
عليا انا غلطت دي لعبت يدماغه وبعدته عني وبقى مش بيسمع كلامي زي الاول خلصوني منها. من غير مشاكل.. ماشي وانا هديكم اللي انتو عايزينه .
مجهول حاضر ياهانم.

رواية ليله واحده لا تكفي * 24
صحيت لبنى بوقت متأخر واول ما بصت لفونها اتصدمت أنها اتأخرت المستشفى وبسرعه دخلت الحمام خدت دش سريع وغيرت هدومها ولسا هتنزل انشغلت على سراج هو فين وليه مصحاهاش معقوله يكون حصل معاه حاجه مش عارفه ليه قلقت عليه..
خدت فونها ومن غير ما تحس اتصلت بيه..
اول ماشاف نمرتها رد عليها بسرعه..
سراج صباح الفل صحيتي ياقلبي..
لبنى ايوه من شويه 
سراح انا شفاك تعبانه قلت اسيبك شويه ترتاحي .محتاجه  حاجه ..
لبنى بتوتر وارتباك وتهتهته لا انا اتصلت بس عشان
سراج فرح من جواه ولما حس بارتباكها قال انت تتتصلي بأي وقت ومن غير سبب اومال جوزك ليه 
لبنى.... 
سراج بعد شويه عن الرجاله اللي حوليه و بهمس وهو بيبص ليهم وحشتني ..
لبنى ..مع السلامه..
سراج استني يابنتي انت هتقفلي كده من اوولها. 
ولسا مكملتش كلامه كانت قافله السكه ..
أما هي رددت بغضب من نفسها غبيه .. غبيه اتصلتي بيه ليه ...لامت نفسها كتير ونزلت عشان تروح المستشفى .. لكنها صادفه عليا في الصاله تتكلم مع أناس عن تجهيزات الفرح ..
لبنى صباح الخير قالتها ولسا هتمشي سمعت عليا بتقول هما كده محدثيا النعم يا اناس يابنتي .. ميعرفوش يعملو كنترول لحياتهم.. شايفه بعض الناس بما شاف العز والدلال بقول يناموا للمغرب وكأن حيات الشقى انتهت بالنسبه ليهم  .. لكن في النهايه كل حد هيكون في مكانه المناسب والزباله هترجع للحاويه ...
لبنى بصت ناحيتها وابتسمت ببرود وقالت وهما الناس اللي زيك يامرات عمي. عايشين  حياتهم كده بيتفاخرو بالفلوس والجاه عشان معندهمش حاجه يفتخروا بيها أو أي إنجاز عملوه بس عايشين كده من غير هدف أو حلم 
عليا بغضب انت بترد عليا يا بنت الحواري .
اناس بحرج اهدوا ارجوكم مش كده..
لبنى والله بنت الحواري مبدأتش بالنقاش واللي يخبط عللباب يسمع الجواب ولسا هترد عليا مشيت لبنى وسألتها تغلي بنارها وتشتمها ..

**********
لبنى قررت النهارده متروحش المستشفى هي كده كده متأخره. ..قررت تروح لاخوها...
اول ماوصلت البيت عنده وخبطت فتحلها ازيك يا أيهم.
ايهم بفرحه اهلا تصدقي بالله انا كنت هعدي عليكي النهارده ..
لبنى دخلت البيت وقالت بعتاب على فكره انا زعلانه منك اوووي 
ايهم حبيبتي اخوها زعلانه ليه بس..
لبنى بقى تقول لسراج انك هتتحوز وانا لا ينفع كده مين اختك طيب..
ايهم على فكره والله هو اللي سألني مش ناوي ترتبط والكلام جر بعضه .
لبنى ماشي هعديهالك دلوقتي .
ايهم ضحك حبيبت اخوها اللي قلبها ابيض وبتسامح بسرعه .  هيجيلك عصير من التلاجه واجي نتكلم.. عارف انك بتحبي عصير المانجا وحظك جبت النهارده منه .. قعدو الإخوات مع بعض واتكلموا بطل التفاصيل كانت فرحه لبنى اكبر لما عرفت أن العروسه صاحبتها هنا.. ومر الوقت وهما الاتنين محسوش بالوقت لحد ما بصت لبنى لفونها وقالت ياخبر انا اتأخرت اووي .
ايهم باتي النهارده هنا.  
لبنى مش هينفع ياحبيبي عشان اوراق السفر بكرى هنروح نجهزها .
ايهم على قد منا زعلان عشان هتسافري وتبعدي عني على قد ما انا مبسوط انك واخيرا هتحققي حلمك..وربنا استجاب لدعاكي..
لبنى بابتسامه الحمدلله .
ايهم مسك كفها وقال صح طريقة زواجكم كانت غلط. ولو  سراج اتقدملك بشكل رسمي كنت والله هبقى مبسوط وتوافق لكن انتو اخترتوا كده .
لبنى بحرج انا والله 
ايهم اششش احنا هننسى اللي فات عاوزك تركزي على مستقبلك .. وتحافظي على جوزك عشان مش هتلاقي حد يحبك ويخاف على زعلك زيه هو استحمل مني كتتير اووي لحد ما بقينا صحاب كده وكل ده عشانك..
لبنى بصت للأرض..
ايهم حافظي على جوزك ياحبيبتي واسمعي كلامه هو باين بيحبك قد ايه وانا هفضل ادعليك أن ربنا يسعدكم مع بعض ويهنيكم ..
لبنى من غير متتكلم حضنت اخوها. هي حاسه بغصه جواها ..
ايهم انا هفضل جمبك بأي وقت متشيليش هم حاجه وانا فظهرك يابنتي واختي.
لبنى بدموع ربنا يخليك ليا 
ايهم مسح دموعها وقال بتعيطي ليه دلوقتي انا شايف انك بقيتي حساسه زياده في حاجه مضيقاكي ياحبيبتي..
لا مفيش قالتها بشهقات وهي بتمسح دموعها . بس مبسوطه اووي انك هتتجوز هنا .
ايهم حضنها بحنان ربنا يبسطك دائما .
لبنى يلاا انا لازم امشي خد بالك من نفسك 
ايهم طب استني هوصلك..
لبنى لا انا معايا عربيه 

*********
كان سراج في شغله لما فونه رن وكان رقم غريب رد وسأل ايوا مين..
المجهول حضرتك جوز مدام لبنى العطار
سراج حس بالقلق وقال ايوا في حاجه ..
المجهول حضرتك الهانم في المستشفى عملت حادث صعب  في العربيه السواق بتاعكم اتوفى  والمدام في حاله حرجه .. ياريت حضرتك تجي على مستشفى ****
سراج  وسعت عنيه مش مصدق اللي بيسممعه يعني ايه هيخسرها بعد ما لقاها وقع الفون من أيده وقعد بصدمه مساعده جري ناحيته في حاجه ياباشا 
سراج بانفعال يعني ايه .. يعني ايه ..مستحيل ده يحصل مستحيل وزقه وخرج بسرعه وهو مش شايف قدامه ..


رواية ليله واحده لا تكفي * 25
بقلم إيلا إبراهيم
سراج بلهفه وقلق : هي فين دلوقتي يادكتور 
الدكتور اطمن حضرتك هي عدت مرحلة الخطر لكن عشان تطمن هنسيبها في العنايه لحد ما تصحى..
سراج طب ممكن ادخلها..
الدكتور مش دلوقتي حضرتك لحد ما تفوق ..
سراج مش هعمل حاجه بس حابب اكون جمبها. عشان متحسش انها لوحدها ..
الدكتور مش هينفع والله .
سراج مش هعمل حاجه بس افضل جنبها يادكتور مش عايزها تصحى ومتلاقيش حد جمبها قدر اللي انا فيه دي مراتي ولسا عرسان مكملناش شهور..
تنهد الطبيب بقلة حيله وقال طيب حضرتك تقدر تدخلها ...
سراج متشكر... وفعلا دخل عندها كانت نايمه في جروح بسيطه على جبينها ووشها حرك كفه على وشها وقال حقك عليا مكنش المفروض اسيبك لوحدك حقك عليا يا لبنى انا الغلطان .. لكن انا كنت متأكد انك مش هتمشي. عشان ربنا مش هيذوقني الفراق مرتين.. ربنا عادل ومش هيوجعني فيكي زي ما توجعت زمان... هتقي كويسه . هتخفي بسرعه وهاخد باللي منك.. اطمني .. هتكوني بأمان معايا..
حس بيها بتفح عينيها بتعب .. اول ما شافت وشه همست بخوفت انا فين راسي واجعني اوووي  ..ولسا هتقومحست في وجع في كل جسمها ومعرفتش تقوم.
سراج بقلق متتحركيش كتتير انتي لسا تعبانه..
بصت ناحيته باستغراب وقالت انت مين..
سراج بص ناحيته بصدمه وقال : هاااا
لبنى : انت مين وانا فين وأيهم اخويا فين .
سراج ارتبك معرفش يقول ايه .
لبنى بانزعاج ايهم فين لو سمحت انا عاوزه ايهم...
سراج لما شافها خايفه قالها اطمني انتي عملتي حدثه وبقيت احسن وانا نسيت اكلم ايهم دلوقتي هتصل بيه. وخرج وسأبها ماسكه رأسها ومش عارفه ايه اللي حصل معاها 
سارح اتصل بأيهم وطمنه عليها وبلغه أنها عملت حدثه وانا بقت احسن وراح عند الدكتور يتكلم معاه
 الدكتور اول ما عرف انها مش فاكره جوزها. فاكره اخوها راح عشان يشوفها ويفهم الحاله اللي هيا فيها دي..

********
لبنى اول ما شافت اخوها مدت أيدها ليه وكأنها طفله شافت اخوها وقالت : ايهم انت كنت فين 
ايهم مسك أيدها وقال حقك عليا ياحبيبتي مكنتش اعرف وآلله انتي كويسه .
حطت راسها بحضن وهزت رأسها بمعنى أنها كويسه. 
سراج كان حاسس بالغيره من قربها من اخوها وأنها ازاي مش فكراه..
لبنى رفعت وشدها وبصت لايهم وقالت أنا عاوزه اروح مش عايزه افضل هنا..
سراج مش هينفع تروحي. المفروض تباني هنا عشان اطمن عليكي أكثر.
بصت ناحيته باستغراب وبصت ناحيته ايهم وهمست بخوفت هو مين ده يا أيهم ..
ايهم بص لسراج بمعنا في ايه وليه هي مش فاكراك..
سراج رفع كنافه بمعنى مش عارف ...
لبنى عاوزه أخرج من هنا يا أيهم عشان خاطري.
سراج قلت مش هينفع.
لبنى وانت مالك بتتدخل ليه .
سراج حس بخنقه وخرج وسابهم..
ايهم ميصحش تتكلم معاه كده..
مش شايفه بتدخل في اللي مالوش فيه 
ايهم اتنهد وقال أنا هرجع كمان شويه...
هتروح فين 
مش هتاخر.
وخرج عشان يشوف سراج..
ايهم في ايه
الدكتور بيقول أنه فقدان جزء للذاكره بسبب الحادث والضغط النفسي اللي بتمر بيه .
ضغط ايه
مش عارف يأايهم مش عارف 
مالك متضايق ليه 
عايزني اعمل ايه ومراتي مش فكراني..
طب اهدى كده اكيد ليها حل..
حل ايه انا هدخل اقولها اني جوزها واللي يحصل يحصل..
طب استنى بس مينفعش تعمل كده 
لا ينفع مش شايفها عاوزه تروحي معاك البيت بص يا أيهم انا مش هعرف اسيب مراتي تبعد عني يكون فعلمك..
ايهم تتنهد بانزعاج وقال طيب سيبني اتكلم معاها الدكتور قالك ايه
سراج بكدب وهو اساسا مسألة الدكتور عشان كان خايف يرفض أنه يعرفها أنه جوزه عشان الصدمه  قال الدكتور قال مفيش مشكله تعرفوها بده.

طيب انا هدخل اعرفها اهدى انت بس
ماشي انا هستنى هنا ..
ايهم دخل عليها وقعد جنبها وخدها بحضنه وقال خضيتينا عليكي اوووي يا حبيبتي..
انا كويسه متخفش .
عارفه الدكتور بلغنا بحاجه انا زعلتني اووي 
ايه انا فيا حاجه وحشه
بعد الشر عليكي ياقلبي لا طبعا 
بس انتي تقريبا نسيتي شوية حجات المفروض متتنسيش 
زي ايه..
انت في اي مرحله تعليم دلوقتي فاكره.
تالته ثانوي..
لا طبعا انتي دخلتي كلية الطب وباخر سنه تدريب..
بسعاده بجد يااااه كنت شايفه هم الامتحان الحمدلله يارب
بارتباك وبرضو انت اتخطبتي.
باستغراب اتخطبت
ايوا اتخطبتي لحد انتي حبيته وعرفتني عليه وكان بينكم قصة حب جميله اوووي هو بيحبك اوووي. وانت بتحبيه واصريتي عالحوازه منه..
لبنى مسكت رأسها بوجع وقالت بس انا مش فاكره حاجه..
ايهم انت كويسه ايووا شويه صداع متشغلش بالك بيه .كما سمعاك..
انتي دلوقتي مراته هو ضابط كبير وليه مركزه ومن عيله معروفه عيلة العطار..
انت بتقول ايه وانا مش فاكره كل ده ليه 
ياحبيبتي عشان الحادثه هو مستني براا وخايف عليكي اووي  هندهله..
ايهم خرج ونده على سراج وسراج فعلا داخل اول ما بص لايهم وايهم شاورله أنه بلغها بكل حاجه اتنهد براحه ومشي ناحيتها وقرب منها ومسح وشدها بحنان بقيتي احسن..
لبنى ارتبكت من قربه وقالت بكسوف اه كويسه..
ليا حابه تخرجي من هنا 
بصت ناحية ايهم وقالت ايوا.
سراج بغيظ حاول يكتمه طيب انا هتكلم مع الدكتور عشان يخرجك ونروح بيتنا..
بس انا هروح مع ايهم مش كده قالت كلامها وهي بتمسك ايد اخوها ..
سراج مينفعش انتي ترجعي بيتك عشان اعرف اهتم  بيكي..
لبنى. بطفوله ايهم انا عاوزه افضل معاك
سراج اتعصب اكتر وقال اخوك هيزورك كل يوم.
لا مش عايزه عايزه اروح معاه.
ايهم طب سيبها براحتها لحد ما تخف..
سراج مسح وشه وقال طيب يا أيهم لو تتحمل ضيف تاني مفيش مشكله.
يعني ايه
هفضل مع مراتي اكيد مش هسيبها
لبنى اتكسفت هي اساسا مش فاكره حاجه لكن خوفه عليها باين.
ايهم انت تشرفني اكيد البيت بيتك 
متشكر وبص ناحيته لبنى وقال ياريت تتكلم مع اداره المشفى عشان نخرجها وانا هفضل مع لبنى..
ايهم فهم أنه عاوز يفضل لوحده معاها ولسا هيمشي لبنى مسكت أيده 
ايهم مش هتاخر .
لبنى سابت أيده وهو مش وشاور لسراج وهو بيقول بشويش عليها هي تعبانه.
غمضت عنيه سراج وشاوره بمعني اطمن ..
اول ما خرج ايهم وسراج وفتح الباب اتأكد أنه مشي راح بسرعه ناحيتها وحاوط وشها وقال قلقتيني عليكي كنت هموت من خوفي اني اخسرك. متعمليش كده فيا تاني متمرضيش متتعبيش انا كنت خايف اخسرك.. لو خسرتك كنت هضيع..
لبنى اتكسفت من قربه غير كلامه ليه اللي مليان حب وخوف وقلق..ولسا هتبعد باس جبينها وقال عارف انك مش فاكراني .  وفاهم اللي بتمري بيه بس انا مش هعرف ابعد عنك ابدا. خلينا نروح بيتنا.  اخوكي مشغول بتجهيزات فرحه وعنده شغل كتتير بلاش نتعبه معانا.
فرحه قالتها لبنى بصدمه..
ايوا ايهم هيتجوز قريبا وانتي كنت عارفه بده بس شكلك نسيتي ..
لبنى بصت ناحيته وهو خدها بحضنه ..وهي زقته بكسوف وقالت لو سمحت ممكن تبعد 
انتي مكسوفه انا  جوزك ده احنا بقالني خمس شهور متجوزيني وكما بابتسامه .ده احنا اتعدينا مرحله الحضن بمراحل عاوزه اقولك وصلنا لحد فين قرب من دونها وهمس بي...

رواية ليلة واحده لا تكفي * 26
بقلم إيلا إبراهيم
احمر وشها وزقته بكسوف ..
سراج ابتسم بحب وقال بحبك وانتي مكسوفه .
لبنى بانزعاج انت قليل الأدب .
سراج تؤ تؤ تؤ ينفع وحده تقول لجوزها الكلام ده..
لبنى ممكن تسيبني لوحدي..
سراج باس خدها وهو بيشم ريحتها وبيقول مستحيل اسيبك ابدا بعد ما لقيتك ..
لبنى قلبها بقى يضرب جامد وهي بتقول بتوتر لو سمحت ابعد .
سراج بعد عنها بالعافيه وهو بيقول انت بتعذبيني كده ليه .. هي ناقصه تنسيني يالبني ليه كده..
لبنى فركت ايديها بتوتر وهي بتقول ايهم راح فين اتأخر اوووي..
سراج هيجي اول ما يخلص اجرائات الخروج يلااا خليني اساعدك ..
لبنى وسعت عينيها وهي بتقول بتساعدني على ايه..
سراج اساعدك تغغغير اكيد مش هتروحي بهدوم المستشفى دي ..
لبنى لا انا مش عايزه حد يساعدني .
بلاش تتعبيني وخليني اجهزك يلاا ياروحي.. قال كده وهو بيجيب هدومها ..
لبنى انت بتعمل ايه .
اساعدك انتي مكسوفه ياروحي.. على فكره  دي مش اول مره ..احنا بقالنا متجوزين أزيد من خمس شهور وكمل بغمزه وانت قلتلك احنا وانا لحد فين..
لبنى اتكسفت اكتر وقالت وهي بتشد هدومها انا هعرف البس لوحدي مش عايزه حد يساعدني..
قلنا ايه بلاش عند..
لو سمحت سيبني براحتي.
سراج بابتسامه يابنتي خلاص مش هبص اساعدك وانا مغمض .
ضحكت غصب عنها وحسن بالوجع ..
سراج بقلق انتي كويسه 
لبنى كويسه بس ارجوك سيبني اغير لوحدي..
سراج بقلة حيله ماشي بس هفضل هنا يمكن تحتاجي مساعده ومتخفيش هبص الناحيه التانيه..
لبنى بقلة حيله شاورت برأسها...
سراج فعلا لف الناحيه التانيه ولبنى بدأت تغير وهي مش عارفه تعمل حاجه وحست بوجع بجسمها. غصب عنها اتوجعت... ومن غير تفكير جري ناحيتها وساعدها وهي حاولت تمنعه بحرج كبير لكنه رفض يسمعها ..
لبنى حست بسخونيه بوشها من لمساتها وقربه منها وقلبها بقى يضرب جامد وهي مكسوفه ..
أما سراج خلاص مساعدتها وبعد شعرها ورى وهو بيقول وبكده نكون خلاصنا .. وبأس جبينها ولبنى اتكسفت اكتر وهي بتقول بصوت مش خارج من الكسوف متشكره..
سراج على ايه ..
لبنى .
سراج قعد جمبها وخدها بحضنه وهو حاولت تبعده لكنه كان ماسك فيها وقال هتخفي بسرعه متشيليش هم .. ماشي ياقلبي..
لبنى مش عارفه ليه حست بالأمان فحضنه اهتمامه بيها المبالغ فيه .هي بجد كانت بتحبه بجد أصرت تتجوزه أن كان كده يعني هي وحده محظوظه اوووي رفعت وشها وسألت احنا بجد كنا بنحب بعض..
سراج بكدب يااااااه انتي بتسألي 
لبنى يعني بجد.
سراج اكيد طبعا ده احنا اتحديني الناس كلها عشان نبقى لبعض..
طب احكيلي اتعرفنا على بعض ازاي 
بلى قال ده خبط ايهم الباب وكان سراج قافله بالمفتاح.. وراح فتحه
ايهم بضيق قافل الباب ليه .. 
سراج ايه السؤال ده ومش اقفله ليه .
ايهم بص ناحيته بانزعاج..
سراج كنت يساعدها تغغير خفت حد يدخل علينا..
كل الكلام ده بيدور قدام لبنى اتكسفت من اخوها وجرئت جوزها و أتمنت أنها مسمعتش الكلام ده 
ايهم ماشي ..ماشي ياسراج ..
سراج ايه هتقلب عليا
ايهم بص ناحية اخته وقال حاسه بحاجه والا احسن
لبنى بقيت احسن الحمدلله ..
طب هتعرفي تمشي والا اجيبلك كرسي..
لبنى لا هعرف امشي اكيد.. ولسا هتقف بتعب جري سراج وأيهم الاتنين عشان يساعدوها.. ..
ايهم استني هجيب كرسي متحرك لحد العربيه ولسا هتعترض ايهم مشي بسرعه وانا سراح ابتسم بخبث وشألها..
لبنى بخوف انت بتعمل ايه نزلني..
سراج انا هوصلك العربيه اومال جوزك بالاسم..
بحرج نزلني ارجوك.

تؤ تؤ قال كده وهو بيمشي بيها لحد ما وصل العربيه ومشي بسرعه عشان ايهم مش يلحقه..
لبنى انت هتمشي من غير ايهم.
سراج اطمني هتصل بيه أبلغه أننا هنروح شقتنا..
لبنى باعتراض ومين قالك اني هروح معاك انا هروح مع ايهم 
ياحبيبتي اخوكي مشغول في فرحه اكيد مش عاوزه تقلي عليه وهو مش هيعؤف يفضل جمبك. ياخد بالله منك.
بس ..
مبسش انا هتصل بيه .. وبرضو هنا في الشقه في شغالين هيشوفو طلباتك ومش هتحتاجي حاجه ابدا.. قال كده. اتصل بأيهم..
ايهم بانزعاج انت فين.
سراج متعصب ليه يابني انا خدت لبنى وراح شقتنا.
والله وهي رأيها ايه 
بصراحه هي اللي طلبت ده تحب تسألها ..
ايهم ادهالي ..ايوا يالبنى..
لبنى بكسوف ايوه
مش المفروض نروح البيت عندي ايه اللي غير رأيك..
لبنى سكتت معرفتش ترد.. واتكلم سراج وقال عشان متعرفش تبعد عن بيتها وجوزها  يلاا يابو نسب سلام وابقى زورنا بالوقت اللي تحب..وقفل الفون 
ايهم اول ما قفل الفون شتمه .
مر اسبوع سراج خد لبنى لشقه لوحدهم بعيد عن أهله وعائلته ومحدش يعرف عنوانه الجديد .. وبدأ يقرب من لبنى ويهتم بيها اكتر . ايهم بيزورهم كل يوم وبرضو سراج كان مش حابب الزيارات الكتتيره ده . هو كل اللي عاوزه أنه يستغل الوقت ويقرب من لبنى اكتر .. ويخليها تحبها .. عاوز يحس بشعور بما تكون بين بديه برضاها وتكون هي برضوا عاوزه كده .
الصبح كان سراج نايم حس بحركة ايديها بتدور على حاجه فتح نص عينه وكانت لبنى بتدور على الفون بتاعه . ابتسم بخبث واول ما مسكت قوته شدها ليه وبقت تحته...
لبنى بتوتر انت انت بتعمل ايه .
بتدوري على فوني ليه يامدام..
لبنى غمضت عينها ولفت وشها الناحيه التانيه وقالت ممكن تبعد 
سراج ممممم ليه..
لبنى ياسراج ابعد عشان خاطري..
هتديني ايه بالمقابل..
بتذمر سراج .
عيونه قال كده ودفن وشه برقبتها..
وهي حست بمشاعر غريبه اول مره تحسها .همسات بصوت متقطع سسسراج أننا عععاوززه اااكلم ايهم . مممكن تت..تتبعد 
سراج كان تايه بعالم تاني
ولبنى كانت خلاص هتفقد السيطره على نفسها بين ايديه لحد ما صرخت بوجع .. فاق على نفسه وبعد عنها بسرعه. لهفه .. انتي كويسه انا اسف.. اسف والله مكنش قصدي. 
لبنى نزلت دموعها ولفت وشها بوجع 
سراج انت كويسه ططب نروح المستشفى .
انا بخير متخافش .
سراج خدها بحضنه وكأنها طفله صغيره هتوه منه وقال بخوف خضيتيني عليكي ..
لبنى انت بلاش تعمل كده .
سراج بعد عنها وحاوط وشها وقال اعمل ايه انتي وحشاني اوووي بس خلاص انا هصبر أن شاء الله تخفي بسرعه..
لبنى اتكسفت وبصت عالأرض. .
سراج رفع وشها وقال بتدوري على فوني ليه. 
لبنى كنت عاوزه اتصل بأيهم عاوزه اشوف حكاية فرحه وهو هنا قرروا يعملو الفرح امتى .
سراج طيب خدي كلميه برحتك انا هاخد شور ارح شويه ..
هزت راسها وهي بتقول ماشي .
دخل سراح الحمام وجواه مشاعر مش عارف يسيطر عليها..
انا لبنى حاولت تتتصل بأيهم مش بيرد لحد ما سمعت  الباب بيخبط جريت عشان تفتح واتصدمت براجل غريب واقف اول ما شافها ابتسم وقال اخيرا عرفت مكانك
لبنى باستغراب انت مين..
اسر  انا اسر 

رواية ليله واحده لا تكفي * 27
بقلم إيلا إبراهيم
لبنى باستغراب من ابتسامته الغريبه مين اسر ولسا هيرد عليها وصل اخوها ايهم.
ايهم صباح الخير . ازيك يا أسر..
اسر بتوتر اهلا..
لبنى انت تعرفه يا أيهم..
ده اخويا الصغير ده كان جواب سراج اللي كان خارج من الحمام.. اتفضلوا قالها سراح وهو بيبص لأسر بضيق
اسر معلش هبقى اعدي عليكم مره تانيه.. بس حبيت اطمن عليكم ومشي وسابهم وكان مبسوط انه واخيرا عرفت مكانها
لبنى حست في مشاحنات بينه وبين اخوه بس مش عارفه سببها. 
ايهم انا جاي عشان اطمن عليكي وابلغك أني النهارده هعدي عليكي انتي وسراج عشان نروح أهل هنا ونحدد معاد الفرح .
لبنى بفرحه يعني خلاص هفرح بيك..
ان شاء الله استئذن انا وهبقى اعدي عليكم بالليل سلام
سراج متتعبش نفسك انا هجيب لبنى وهجي في الموعد.
ماشي امشي انا عشان يدوب الحق اخلص ..
ماشي ياحبيبي ربنا يسعدك.. ودعت اخوها ودخلت الشقه... وسراج دخل وراها واتفجأت بيه حاوطها من خصرها من ورى ولفها ليه وباسها فجأه...
حاولت تزقه لكنها معرفتش وكأنه حاسس أنه لازم يثبت لنفسه وليها أنها بتاعته هو بس بصات اسر ليها جننته لكنه مكنش عارف يعمل ايه .. كان خايف عليها عشان كده سابه يمشي من غير مشاكل..
بعد عنها وهو بياخد نفسه .. لبنى احمر وشها وزقته وهي بتحط أيدها على بقها بصدمه مكنتش متوقعه أنه يعمل كده وجريت على اووضتها .. 
أما هو مسح شعر بانزعاج ازاي يعمل كده .. بالشكل ده مش هيعرف يوصل لقلبها .  لام نفسه كتتير وبعد كده قرر يدخل يكلمها ..
دخل ومكنش في الأوضه بص ناحية الحمام وابتسم وراح خبط عليها.. مكنتش بترد..
سراج لبنى انتي كويسه..
لبنى...
سراج طب ردي بس عشان اطمن...
لبنى كانت متوتره ومكسوفه ومش عارفه تعمل ايه او تتصرف ازاي...
سراج بدأ يقلق عليها وخيط عالباب وقال لبنى طمنيني عليكي بس انا بدأت اقلق سمعيني صوتك اقلها..
لبنى..
سراج هكسر الباب والله لو ما فتحتيش .. ماشي يا لبنى .ولسا هيكسره خرجت وهي باصه الأرض وقالت بحرج حاولت تداريه هو الواحد مش هيعرف يدخل الحمام كمان 
سراج شدها لحضنه بابتسامه وقال لأ ميعرفش عشان بتوحشيني لو بتغيبي عني ثانيه ..
لبنى بعدته عنها وبصت ناحيته وقالت انت بجد بتحبني لدرجادي..
سراج مممممم انتي شايفه ايه .
لبنى رفعت كتابفها وقالت مش عارفه .. اللي عرفاه اني مش عايزه الللي حصل يتكرر...
سراج ليه لأ انتي مراتي وحبيبتي وانا حاولت امسك نفسي مش عارف قلتلك انتي بتوحشيني..
بص انا عارفه أن ده حقك لكن انت لازم تقدر اللي يمر فيه انا مش فاكره حاجه وحاسه انك غريب عني..
ازاي هتفتكري وانتي عاوزه تبعديني عنك قرب منها ومسك ايديها وقال  لبنى افتحي لي قلبك .. انا والله بحاول على قد مقدر لكن تعبت. .. انتي بين ايديها ومش عارف اطولك.  
لبنى شدت ايديها بتهرب وقالت احنا .. مش المفروض نجهز عشان نروح عند ايهم ..
سراج ابتسم وقال ماشي افضلي اهربي كده دايما 
لبنى .
سراج وانا هستناكي يالبنى لكن مش هوعدك اني همسك نفسي وهبعد عنك دائما .
يعني ايه..
اجهزي دلوقتي عشان نروح عند اخوكي وكل حاجه في وقتها..
لبنى هتروح فين .
سراج مشوار مش هتأخر.  لحد متجهزي. واه متفتحيش الباب لاي حد 
ليه ..
هو انتي كل حاجه ليه اهو كده وخلاص .. قال كلامه ومشي وكان مخطط يعمل حاجه... يقرب فيها من لبنى  اكتر 

******
راحت لبنى مع سراج وأيهم وطلبوا هنا لأيهم وكان اليوم جميله جدا وزير ما كانت بتحلم بيه هنا .. واخيرا ايهم بقى في حكم جوزها وكلها كم شهر وهتبقى مراته. اتكلمت مع لبنى كتتير صاحبتها الوحيده من ابتدائي وهما جيران..وحكتلها عن علاقتها هي وسراج وكانت مستغربه اووي ازاي تهرب من بيت اخوها عشانه اكيد اللي ما بينهم كان حب كبير اوووي ..
مش يلاا بينا . ده كان صوت سراج فوقها من شرودها وهي في شقت اخوها بعد ما خلصوا. وطلبو البنت لايهم..
ايهم يلااا فين سيبها تبات عندي النهارده هي وحشاني..
بصت ناحيته برجاء عشان يسيبها 
لكنه اتجاهل نظراتها عشان مايضعفش قدامها وقال
سراج بضيق مش هينفع عشان علاجها في البيت احنا نسيناه هنا 
ولسا ايهم هيتكلم ااتهرب سراح وقال يلاا ياحبيبتي هنتأخر .. وبالفعل ودعت اخوها ومشيت معاه .
في العربيه 
لبنى على فكره كنت تقدر تسيبني النهارده ابات مع ايهم واشاركه فرحته 
بص ناحيتها وقال تفضلي مع اخوكي وانا مين هيكون جمبي..
هو انت عيل..
واخوكي اكيد مش عيل..
سكتت شويه .وبصت ناحيته وهو بيسوق العربيه بصمت شردت بيه ثواني .لما حست بيه ماسك كفها وبأسها وهو بيقول معلش انا والله مش هقدر على بعدك..
لبنى انت عملت ايه عشان اقنعتني اهرب معاك واتجوز..
سراج اتضايق لما افتكر اللي عمله وقال مين اللي قالك الكلام ده .
هو انا بجد كنت بحبك ..
سراج بكدب يووووه كنتي بتموتي فيا. ده انتي كنتي كل ربع ساعه بتتصلي فيا انتي فين وعامل ايه 
لبنى باستغراب انا...
ايوا انتي على فكره انتي كنتي صعبه اووي..
لبنى ازاي .
مكنتش عارف افهمك ابدا..
مش فاهمين ازاي بتحبني 
معرفش. يمكن احنا مقدرلنا نحب بعض..
طب احنا اتقابلنا ازاي ..
لا دي مش هحكيهالك 
ايه بقى.
افتكريها لوحدك
ولسا هنتكلم لاحظت أن ده مش طريق البيت وسألت بخوف احنا رايحين فين .
ابتسم بجانب شفايفه وهو بيقول انت دلوقتي لحد ما خدني بالك..
لبنى بقلق لما شافت الطريق ظلمه سراج بلاش تهزر بالحجات دي انت واخدني فين بجد
بص ناحيتها بغمزه وقال هخطفك .
لبنى
سراج.

رواية ليلة واحده لا تكفي * 28
في شاليه في شرم الشيخ .
لبنى باستغراب : انت جايبني اخر الدنيا هنا ليه 
سراج بتريقه : اخر الدنيا ايه .. ياحبيبتي دي شرم الشيخ الناس بتموت عشان تزورها انتي مش مبسوطه..
لبنى  لا مش كده بس كنت حابه ابقى جمب هنا وأيهم .في الفتره دي
سراج : وانتي مالك بيهم دول لسا خاطبين جداد وعايزين يعيشو جوهم لوحدهم وكمل بغمزه  انتي خليكي معايا مش هتندمي..
لبنى بابتسامه خجوله :  ياسلام
سراج بحب : اي الضحكه الحلوه دي . ممكن اعرف سر التغغير اللي حصلك ده من ساعه ما خرجنا من بيت اخوكي وانا حاسك متغيره 
لبنى متغيره اللي هو ازاي يعني ..
سراج مش عارف بس كأنك بقيتي تفكي شويه 
لبنى بابتسامه لا مش كده
سراج ايه ده 
لبنى باستغراب ايه 
سراج قرب منها وقال ضحكتك تجنن تصدقي  خطفتني.. 
لبنى ابتسمت بكسوف وقالت بس ياسراج ..كفايه. .
قرب منها بجرأه وحس أنها خلاص لانت من ناحيته وهو بيقول بس ايه ده انا مصدقت والجليد اللي مابينا ذاب ولسا هيقرب بعدت هي بتوتر وقالت بتهرب ينفع كده..
سراج ايه تاني قالها بتذمر ..
لبنى ؛ انا هنام في الفستان ده دلوقتي..
سراج مين قال كده ..
لبنى ازاي انت حتى ماقولت أننا هنسافر ومجهزتش نفسي. 
سراج اه انتي نسيتي اكيد .. انا لما اتجوزنا  اشتريت لك كل حاجتك اونلاين . والنهارده برضو اشترتلك اونلاين كم فستان على كم قميص نوم هيعجبوكي اوووي
لبنى بغباء وانت عارف مقاسي ..
سراج انتي هبله يابنتي مش انتي مراتي قال كده وهو بيشدها من خصرها وبيحرك اديه على جسمها وقال بهمس انا كل حتى بجمسك حافظها صم مش عايزاني اعرف مقاسك..
لبنى بتوتر. وارتباك ططب سيبني ..
سراج بجرأه متيجي اساعدك تغيري .
بخجل سسراج 
سراج دفن وشه برقبتها بتيه وقال تصدقي بالله اول مره احب اسمي . لما سمعته من شفايفك العسل دي .ولسا هيبوسها بعدت بكسوف لكنه حاوط وشها وقال لحد امتى هتفضلي تهربي كده وتبعديني عنك
لبنى سراج ممكن تسيبني برحتي.. قدر اللي انا فيه .
سراج بتذمر :وانا مين يقدر اللي بمر فيه. انتي حتى مش بتسمحيلي ابو*سك  انتي شايفه أن ده عدل ..
لبنى احمر وشها وبعدت بسرعه ودخلت الحمام .. وهي بتحط ايديها على قلبها مش عارفه هو بيضرب جامد كده ليه. 
بعد شويه سراج لبنى . انتي هتفضلي بالحمام كتتير

لبنى بكسوف مفيش حاجه تتلبس هنا.
مفيش حاجه ايه انا جايبلك اكتر من قميصه للنوم
لبنى بحرج انت عايزني البس دول.
سراج بكدب ياروحي انتي متعوده تلبسي كده لما نكون لوحدنا مش حاجه جديده يعني..
لبنى اتكسفت وهي مش مصدقه كلامه .
لكنها فاقت من شرودها البسي احمر انا حابب اشوفه عليكي تصدقي تخيلتك لابساه والنعمه هياكل منك حته..
لبنى اتعصبت ورجعت خدت فستانها اللي كانت لابساه ولبسته تاني وخرجت ولسه هيلف يشوفها اتضايق أنها رجعت لبست نفس الفستان..
سراج ايه ده..
لبنى بتهرب تصبح على خير..
سراج بانزعاج : انتي هتنام كده بفستانك ده ..
لبنى اتجاهلت كلامه ولسا هتدخل السرير عشان تنام شدها سراج ليه وقال انت ايه مش شايفه اللي انا بعمله عشان نكون مع بعض وانت بتحاولي تبعديني عنك... انا خلاص جبت اخري .يالبنى ..
لبنى كانت بتسمع وساكته ومش عارفه تقوله ايه اول مره تشوفه متعصب كده .وكانت خايفه اوووي منه 
سراج بص ليها بخنقه لما حس بخوفها ..خرج وسابها عشان ميتعصبش اكتر .. اما هي فضلت باصه باثره ومش عارفه تعمل ايه راحت على تلفون الارضي واتصلت بهنا.. عشان تتكلم معاها هي اساسا مش بتعرف غيره ومش فاكره حد غيرها وملهاش صحاب الا هنا. 
**********
في بيت والد سراج..
عليا رايحه جايه في الصاله. حاسه انها خسرت سراج للأبد خسرت سيطرتها عليه نهائي لبنى هزمتها للمره التانيه .. ومش بس كده دي سيطرت على عقل وقلب سراج لدرجة انه خدها وطفش بيها عشان يحميها من اخوها ..كانت بتفكر هتعمل ايه هترجع سراج تحت جناحها ازاي .. خدت فونها واتصلت بي..

***********
رجع سراج عالشاليه بتاعهم وكان مقررا يصالحها وجايبلها معاه فون عشان هي من ساعة الحادثه معندهاش فون خاص بيها ..
كانت نايمه ومتغطيه قرب منها ومسح شعرها بهدوء وبأس جبينها وهمس باسمها لبنى. .. لبنى.. حبيبتي..
لبنى فتحت عينيها بنعاس وقالت انت رجعت... افتكرت اللي حصل ما بينهم ولسا هتعتذر ..
سمعت سراج يقول  حقك عليا سيبتك لوحدك .بس كنت مخنوق شويه 
عدللت جلستها ولاحظ انها لابسه قميص النوم الاحمر اللي هو قال عليه فرح جدا وعينيه كانت مركزه عليها شدت الملايه لما لاحظت نظراته. .
لبنى بكسوف اصل انا غيرت مش هينفع انام في الفستان .. مش كده قالت كلامها وهي بتبص لعنيه بكسوف ..
سراج بعد شعرها عن وشهاا كده بس المفروض مش تستخبي ورى الغطى كده مش انا جوزك برضو ..
بصت بعيد بعنيها بتهرب ..
سراج غير الموضوع لما  شافها اتضايقت وقال بصي جبتلك ايه معايا .
خرج الفون وقال ده عشان تتواصلي مع ايهم وهنا برحتك .ولما مش بكون معاكي اتتصل بيكي اطمني عليكي.
لبنى كانت مبسوطه في الفون جدا خدته وبدأت تتفرج عليه وقالت متشكره اووي..
سراج على ايه . دي اقل حاجه .
سراج رفع الغطى بجراه وبقى معاها في السرير وقال مدام مش هتفرجيني عالقميص  وانتي لابساه خلينا ننام.. وقبل ما تعترض وشدها ليه وخدها بحضنه واديها بتمشي بالرحه على كتفها 
لبنى بتوتر وارتباك انت بتعمل ايه 
بنام مش عايزه تنامي .
لبنى بخوفت وكسوف سراج ارجوك ..
سراج قلب وبقى فوقيها وقال ارجوكي انتي كفايه تبعديني ...ووووو

********
اسر :كله منك يا امي انت خليتني اخسر البنت الوحيده اللي حبيتها .
عليا بانزعاج البنت اللي حبيتها وقعت اخوك وعيشالي دور البنت الرقيقه اللي بتحبه وهي داخله على طمع. 
لبنى عمرها ماكانت كده..
اومال تفسرك ايه وجودها مع اخوك لحد دلوقتي وهما اساسا كانوا هيتطلقو بس عرفت تلعبها صح بنت ***وقعت سراح في شباكها وخطفته مننا
اسر بغضب مش ده كله من خططك..
عليا اخرس انت بتدافع عنها مش انا بعمل كل ده عشانك..
اسر بخنقه : مش عايز يا امي متعمليش حاجه عشاني.. عشان انتي بكده بتأذيني كفايه حرام عليكي..
في الوقت ده دخلت اناس وقالت بقلق في ايه. 
اسر بص لمامته بخنقه وهي قالت مفيش ياحبيبتي . تعالي ..
اسر ضرب الكرسي برجله  وأناس اتخضت من عملته وخرج وسابهم ...


رواية ليلة واحده لا تكفي * 29
كان نايم فحضنها ودافن وشه في صدرها لما حس بيها تحاول تتحرك رفع وشه وبص ليها بنعاس انتي كويسه..
لبنى بكسوف ايوه بس ممكن تبعد شويه..
سراج وكأنه مش عايز يبعد عنها سأل بزعل زي الطفل الصغير ليه ..
لبنى عشان عشان ادخل الحمام..
سراج بعد عنها وهي حاولت تقف لكنها مش عارفه عشان قميص النوم اللي لابساه فاضحه جدا..
سراج مالك انتي كويسه ..
لبنى انا.. انا..
سراج حاوط وشها وقال بحنان انتي ايه ياروحي في حاجه وجعاكي تحبي اساعدك تدخلي الحمام 
ردت عليه بسرعه لا انا كويسه بس ممكن تبص الناحيه التانيه..
قطب جبينه باستغراب ابص الناحيه التانيه ليه..
سراج لاحظ كسوفها وقال ماشي ماشي بلاش التكشيره دي ولف الناحيه التانيه ولسا هتلف الملايه على جسمها بسرعه حست بيها بيشلها وهو بيضحك وبيقول كده مش هتتعودي عليا متنسيش أننا متجوزيني .
أخص عليك خضتني والله ..
باس خدها معلش ياروحي عاوزك تفكي بسرعه.
طبطب نزلني. 
تؤ تؤ هساعدك تدخلي الحمام واحتمال احميكي برضو
لبنى بخضه انت بتقول ايه نزلني يا سراج عشان خاطري ..
سراج.مشي بيها ناحيته الحمام ودخلها 
لبنى دفنت وشها  بصدره وهي بتقول بهمس سراح ارجوك كفايه كده ...نزلني واخرج ارجوك ..
سراج نزلها وبأس رقبتها وقال ماشي ياروحي ماشي .. بس المفروض خلاص تفكي بقى وهمس عند شفايفها انتي عارفه ان امبارح كانت تحمل ليله في كل حياتي...
احمر وشدها ولفت الناحيه التانيه .. 
سراج باس كتفها العاري وقال بحبك وانتي مكسوفه كده..
ارجوك أخرج ياسراج عشان خاطري. ..
ماشي ماشي انا خارج اهو ليغادر ويتركها تضع يدها على قلبها وتسرع لإغلاق باب الحمام بسرعه. مشاعر كثيره سيطره عليها لامت نفسها كثيرا لأنها استمعت الكلام صديقتها هنا وتقدمت على هذه الخطوه.  لكن لما هذا الشعور وكأن قلبها سينفجر.. كل مره يقترب منها بها ... ان تستطيع تفسير هذا الشعور..

********
بعد مرور أسبوع عاشوه لبنى وسراج بحب وتفاهم حتى تقربا من بعضهما أكثر .لبنى بدأت تفهم مشاعرها ناحيته وهو اتعلق فيها اكتر 
وفي يوم قررور يرجعوا القاهره 
خرج سراج من الحمام وكانت لبنى مجهزه الشنط وكل حاجه ..
سراج وهو بينشف شعره قدام المرايه ايه ياحبيبتي مستعجله عالمرواح لحقتي تزهقي بسرعه  ..
لبنى مش قلتلك بلاش تخرج من الحمام كده هتاخد دور برد ياسراج.. البس قميص .. ولسا هتديله القميص شدها وحاوط خصرها وقال بحب خايفه عليا .
لبنى ابتسمت اكيد مش عايزاك تمرض يلاا بقى هنتأخر..
منتأخر هيحصل ايه يعني ولسا هيبوسها بعدت وهي حاطه أيدها على صدره عشان تبعده وقال سراج والله هنتأخر كده. 
سراج بتذمر ماشي ياستي بس هتعوضيني ..
لبنى ضحكت على أسلوبه معاها اللي شبه الاطفال..
لكنها شافت حرق قديم على دراعه من روى وسألت بفضول سراج
سراج بمرح ايه غيرتي رأيك ولا ايه انها كلامه بغمزه.
لبنى ضربته على كتفه بضيق وقال مش كده بس حابه اسألك ايه الحرق اللي في دراعك ده ..
سراج بتهرب انتي ناسيه أن جوزك ضابط .. في وحده من المأموريات حصلي كده. 
لبنى بس انا ما..
سراج ايه هتفضل كتتير نتكلم عن حكايه قديمه زي دي بعدين مش كنتي مستعجله. .والا اقولك نأجلها النهارده ونفضل هنا ولسا هيقلع القميص قربت منه بسرعه وهي بتقول لا خلاص خلاص انا اسفه معلش..
وتتصرف فين انا اسفه دي..
ياسراج بقى..
سراج باس خدها بسرعه وقال عيون سراج كلها ليك مش هقدر على زعلك..
حست بقلبها طاير من الفرح مكنتش عارفه اللي مستنياها اول ما هترجع ...
بعد مرور مده .
كانت خطوبت اسر وأناس. 
كانت اناس فرحانه اوووي واخيرا هتبقى خطيبته 
أما اسر في اليوم ده كان بارد جدا من غير مشاعر ابدا بيتحرك بين المعازيم وأناس اللي لازقه فيه وهي مش حاسس بحد.  قلبه كان مع حد تانيه وعقله مع الحد ده مستحيل يعرف ينساه جوازته من أناس بس عشان امه.. عشان الورث اللي تملكه اناس أنه كانت شايفه أن دي جوزه مناسبه لابنها الوحيد ..
كان شايف فرحت اناس بيه. لكن قلبه مش عارف يحبها.  زي ماهي بتحبه. عقله وقلبه مع لبنى. بالوقت ده دخلت لبني وكانت لفه دراعها بدراع سراح مش عايزه تسيبه ابدا مستغربه المكان والناس ومش عارفه حد فيهم ..قرب سراح وبارك لأخوه ولأناس 
كانت عنين اسر عليها مش عارف يشيل عنيه عنها.. هي لاحظت ده واتوترت وشددت بمسكتها لاداراع سراح جوزها اللي بص ناحيتها وابتسم في حاجه ياروحي    
لبنى هزت راسها يمين وشمال بمعني لأ...
سراج باس كفها وخدها عشان يقعدوا بالوقت ده جت وحده من الشغالين وشوشته واستأذن من مراته بعد ماسابها مع أبوه عشان عارف ان أبوه هو الوحيد اللي مش هيزعلها ابدا ..

********
سراج في حاجه ياماما انتي طلبتيني .
عليا بغضب كويس انك لسا فاكر أن ليك ام..
سراج اتنهد ومسح وشه بضيق. 
عليا ايه ضيقتك.. عشان اشتكيت من اللي حساه . وقعدت بدأت تعيط وتقول البنت دي خدتك مني يا سراج انا امك.  انا اللي ربيتك... يتبعني عشان دي
. ده انت مكلفتش نفسك تتصل بيا أو تسأل عليا ليه كل ده يابني ليه .
سراج بتأثر يامي انتي بتعيطي ليه انا كنت مشغول والله مع لبنى انتى عارفه انها تعبت حقك عليا..
عليا لبنى مين انت لسا باقي عليها طلقها ياسراج خلاص اخوك اتخطب هو وأناس. حوزتك منها مالهاش اي لازمه..
انتي بتقولي ايه ياامي ... أطلقها دي مراتي. انا قلت اني مش هطلقها. 
دي مش من مستوانا .. طلقها. انا هجوزك ست ستها.
سارح باس أيدها وقال يا امي ارجوكي بلاش الكلام ده لبنى مراتي وانا مستحيل اتخلى عنها..
هتختارها وتسيبني..
واختار ليه انتو الاتنين هتفضلو معايا العمر كله.
بس انا مش عايزاه دي مش مناسبه ليك .. انا كنت رافضه جوازها من اسر تجي انت تتحوزها..انت قلت انك هتتحوزها كم  شهر وطلقها البنت عملالك عمل والا ايه ..
سراج عمل ايه يا امي ..
بص يا سراح يا انا يا البنت دي. انت اختار..
ايه الكلام ده .
ده اخر كلام عندي هتنسي انني ربيتك وتعبت عليك 
... ده انا كنت بفضلك على سراج واخته .. امك سأبتك وهربت مع عشيقها وانا ..انا اللي خدتك فحضني واهتميت بيك.. ولبنى دي اساسا شبه امك بكرى هيظهرلها عشيق وهتهرب معاه..
سراج اتجنن لكنه حاول يهدي نفسه ومشي وهو ماشي صرخت باثره اختار ياسراج امك اللي ربتك والا بنت الحواري اللي ممكن تبيعك بأي لاحظه ..

******
عبد الله عامله ايه يابنتي مع سراج..
لبنى بكسوف الحمدلله ..
عبد الله طب بصراحه وبيني وبينك هو مش تعبك معاه..
لبنى بابتسامه خجوله  لا بصراحه هو مفيش زيه .
عبدالله الحمدلله ربنا يسعدكم يارب .
لبنى متشكره ياعمي. .
عبد الله وانت عامله ايه مفيش تحسن في حالتك .
لبنى الحمدلله يا عمي انا بقيت .. قاطعها اقترب اسر الذي ترك اناس ترقص مع صديقتها.  وتقدم نحوها ..
اسر ازيك يا لبنى
لبنى الحمدلله مبروك الخطوبه..
اسر بص لاناس وقال الله يبارك فيكي.. وقعد جنبها وقال هو انتو كنتو فين الفتره اللي فاتت 
لبنى في شرم الشيخ. 
عبدالله بقلق وهو خايف أن سراح يوصل باي لاحظه  روح شوف خطيبتك يابني مينفعش تسببها في الوقت ده 
اسر وهو بيبص للبنى سيبها مبسوطه مع صحابها يابابا.. وكما كلام للبنى. انتي عامله ايه مش احسن.
لبنى الحمدلله في الوقت ده وصل سراج واول ماشاف لبنى قاعده جمب اسر وبيتكلمو وهي مبتسمه اتجنن قرب منها ومسك دراعها بقوه وشدها من غير كلام ومشي وهي كانت هتقع اكتر من مره مش عارفه ماله اول مره يتعامل معاها كده. 
لبنى في ايه ياسراج مالك..
سراج فتح باب العربيه وزقه جوه وقفل الباب
لبنى بغضب في ايه ازاي تتصرف معايا بالاسلوب ده..
اخرس خالص مش عايز اسمع نفسك..
لبنى ...
سراج ..

رواية ليله واحده لا تكفي * 30 و31
اول مره تشوفه متعصب كده اتحرك في العربيه بسرعه فضلت ساكته متكلمتش وهو اساسا محاولش يقول اي حاجه وقف العربيه قدام الشقه بتاعتهم فضل شويه ساكته وهي فضلت مكانها متحركتش .. لحد ما قال بهدوء حاول يبينه انزلي..
لبنى انت كويس .
سراج انا كويس انزلي انتي دلوقتي .
لبنى ططب انا عملت حاجه زعلتك..
مسح وشه بخنقه وقال لو سمحتي يالبنى انزلي دلوقتي مش قادر اتكلم..
لبنى حطت أيدها على كفه وقالت بقلق هتكون بخير..
هز رأسه وهو بيمسح وشه.. بخنقه وغضب يحاول يداريه.. انزلي دلوقتي ونامي انا احتمال اتأخر..
هزت راسها ونزلت محبتش تتكلم معاه اكتر حست بيها.. حست أنه بيمر بحاجه وحشه ومش عارف يتكلم عنها .. نزلت من العربيه وهي بتقول بقلق عليه خد بالك من نفسك.. تصبح على خير...
مشي في العربيه بسرعه وهي بصت بأثره وطلعت شقتها... اول مره هتقضي الليل من دونه .. كانت حاسه ان الشقه بارده خاليه مفيهاش روح من غيره. هو دائما كان مالي عليها البيت .  بيضحك وبيهزر غير كده شكله وهو متضايق مش راضي يروح من تفكيرها كانت ماسكه فونها عاوزه تتصل بيه لكنها خايفه .. خايفه من ردت فعله عشان النهارده شافت سراج تاني اول  مره تشوفه معقوله.. معقوله هو كده قبل ما تعمل الحادثه .
رمت نفسها عالكنبه وهي بتنفخ بضيق عاوزه تتطمن عليه مش عارفه ازاي...

*********
في منزل والد سراج
كان اسر سهران مش عارف ينام لما اتصل عليه سراج .. اول ما رد كان راجل غريب بلغه أن صاحب الفون شارب وبيتخانق في الشارع وعامل ازمه سير..
نزل اسر بسرعه وفعلا لقيه مطفي وبيتخانق مع الناس في الشارع اتدخل واعتذر منهم وطلعه في العربيه ومشي عشان يوصله البيت...
في بيت سراج كانت لبنى مستنياه حاسه بقلق وخوف عليه اول ما سمعت الباب بيخبط جريت عشان تفتح الباب ولما شافت اسر معاه غطت شعرها بسرعه وهي بتسال بقلق هو كويس..
اسر كويس بس واضح أنه شارب .
لبنى بصدمه ايه شارب هو بيشرب..
اسر ممكن تقوليلي ادخله فين..
لبنى مشت قدامه وفتح باب الأوضاع بتاعتهم ونيمه على السرير بتاعه ..
اسر بص لسراج وكان نايم . ورجع بص للبنى تاني .
لبنى متشكره..
اسر ممكن نتكلم..
لبنى باستغراب هااا
اسر حابب اتكلم معاكي في حجات لازم تعرفيها..
لبنى اه اتفضل حضرت في الصاله نتكلم ..
اسر مشي معاها واتكلموا مع بعض ...
بعد مرور وقت دخلت لبنى الأوضه عند سراج ..
وكان نايم في البدله بتاعته وقررت تغير هدومه.. فكت زراير القميص وفتح عيونه بابتسامه طفوليه..
لبنى  بتضحك على ايه 
سراج انتي جميله اوووي 
لبنى بعتاب. ضيق انا مصدومه فيك بجد انت ازاي تشرب.. انا ازاي اتجوزتك وانت بتشرب .. 
سراج شدها من أيدها وبقت تحته وهو بيقول اوعي تسيبني انا مصدقت لقيتك .. 
لبنى بتوتر وقرف من رائحة المشر*وب  طب سيبني الريحه وحشه اوووي .
انا مش هتخلي عنك بعد ما لقيتك مش هسمح لحد يبعدني عنك. وانتي مش هتسيبيني مش كده انتي بتحبيني ...
حست لبنى بتعبه بعدت شعره عن عنيه وقالت مش هسيبك انا جمبك اهو .. اطمن..
سراج بس ممكن تسيبني زيها .. هي برضوا قالت انها مش هتسيبني وسابتني لوحدي .
لبنى انكمشت ملامحها بضيق وسألت هي مين .
سراج كدبت عليا قالت اول ما تتعب هكون جمبك ومعاك ومش هسيبك ابدا.  تعبت كتتيتر دخلت المشفى اكتر من مره لكن هي ما جتش..
لبنى سراج 
سراج همممم
لبنى انت بتتكلم على مين .
سراج وانا صغير.. لما مشيت حرقت نفسه. ودخلت المشفى. عشان ترجع واشوفها فتحت عنيا مكنش جمبي الا ماما عليا.  هي بتحبني صح .
هزت راسها وقالت ايوا بتحبك .اكيد  ..دي امك اكيد بتحبك ..
سراج بس انا مش حاسس كده.. انا حاسس انها مبقتش تحبني زي الاول ..
لبنى.. سراج انت كويس. ياحبيبي..
سراج انا زي الفل .. بس متبعديش عني. ابدا..
لبنى طب ابعد شويه بس عشان اخد نفسي. 
سراج مش هبعد هتمشي وتسيبني. اوعي تعمليها انا بحبك . بحبك اوووي ..  اول مره حد يخاف عليا ويهتم بيا من دون مقابل .. من ساعة ما هي مشيت..
هي مين ياسراح انت بتتكلم عن مين..
انا عاوز انام قال كده وشدها بحضنه اكتر..
لبنى حست بضعفه وحسن أنه مخذول من مين مش عارفه بدأت تطبطب عليه. تقول نام ياسراح بكرى كل حاجه هتتحل.  وفعلا مكملش ثواني وراح في النوم...
الصبح بدري . 
كانت واقفه قدام الشباك ضامه ايديها على صدرها لما هو فتح عيونه بنعاس. وشافها واقف بعيد .
صباح الخير.  قالها. وهو حاطط أيده على نفوخه وحاسس بصداع جامد.
صباح الخير .
سراج صداع جامد حاسس دماغي هيتفركتت قال كده وهو بيبص ناحيتها عاوز يفهم ايه اللي حصل امبارح عشان هو مش فاكر حاجه .
لبنى اعملك قهوه .
ياريت وانا هاخد شور عشان اصحصح..
بعد مدة خرج سراج وشافها في الصاله وعامله قهوه قعد جنبها ولسا هيبوسها بعدت عنه .
سراج في ايه 
لبنى انت بتشرب ياسراج..
سراج.. حك أنفه. قال عاده قديمه وبطلتها..
مش باين امبارح حائلي مطفي لو ما اسر كتر خيره وصلك لحد هنا ولحقك بالخناقه كن.. قاطعها بغضب قلتي مين.
اسر .
اسر جي هنا..
ايوا هو اللي روحك
وقالك ايه عمل ايه .
هيعمل ايه يعني ياسراج وصلك وروح ..
بس 
ايوا في ايه .
مسح وشه وقال مفيش..
لبنى انا مش هقبل بالحال ده 
حال ايه.
انك ترجع شارب ومطفي كده
قلتلك انا مش بشرب.
اومال امبارح ايه 
بتهرب امبارح .. انت هتحققي معايا والا ايه.
سراج انا مراتك مش كده.
لبنى سراج اي السؤال الاهبل ده.
سراج طب لو في حاجه مزعلاك تعرف تحكيلي . وتفكر بحل مع بعض..
وقف وهو مبتسم وحضنها وقال حبيبتي قلبي عاوزه تحل مشاكل 
لبنى على فكره انا مش بهزر..
وانا برضو مش بهزر ياروحي بس مفيش مشاكل الشغل انا عارف شغلنا بقى .
بس انا امبارح اتعصبت عليا قدام الناس كلها وانا معلمتش حاجه. 
حقك عليا 
واصرفها فين دي انت احرجتني بجد بقيت فنص هدومي..
حاوط وشها وقال حقك عليا مش هعمل كده تاني. وبأس جمب شفايفها وهو بيقول لا شكلك زعلانه اووي عشان كده هصالحك بطريقتي ولسا هيقرب منها بعدت عنه وهي بتقول هتتأخر عالشغل
ياستي انتي شايل هم شغلي اكتر مني فكك
لا مينفعش لازم تروح الشغل يلاا هتتأخر.
يابنتي اسمعيني بس..
على فكره انا هروح عند هنا النهارده عشان هنشتري شوية حجات ..
بس انا مقولتيش .
هي اتصلت امبارح 
بضيق طيب ماشي .
اي زعلت.
انا اكتر من مره بقولك لما تعوزي تخرجي من البيت تبلغني قبلها بيوم.
وانا هروح فين يعني مش عند مرات اخويا.
ماشي يا لبني  برحتك..
طب ايه..
ايه هتفضل مكشر كده .. 
والله انتي وشطارتك صالحيني...
ياسلام مش كنت انا اللي عاوزه اتصالح ازاي انقلبت فجأه
شدها ليه عالكنبه وقال بضحكه عاوز اشوف هتصالحيني ازاي. .
حاوطت رقبته بغنج وقربت عشان تبوسه حاوط خصرها ووووو

*******
بالليل
رجع سراج ومكنتش لبنى موجوده اتصل بيها مش بترد عليه..
اتضايق جدا وراح عند اخوها شقته بعد ما حاول يتصل بيه ومش بيرد برضو .
فتح ايهم الباب 
سراج من غير سلام قال بخضه لبنى. هنا.
ايهم هز رأسها وقال ايوا 
طب ممكن تندهلها..
ايهم الافضل تدخل تشوفها
ليه هي كويسه جرالها حاجه ..
كويسه بس الافضل تتكلم اتفضل شوفها في الاوضه دي وشاور ليه على أوضتها .. دخل سراح الاوضه بتاعتها وكانت لابسه بيجامة نوم..
سراح ايه ياحبيبتي مقولتيش انك هتباتي هنا النهارده انتي عارفه اني مش هعرف انام من غيرك. 
لبنى من النهارده لازم تتعود 
قرب منها ولسا هيلمسها وقال بابتسامه قصدك ايه ياروحي..
بعدت عنه بسرعه وقالت انا عرفت كل حاجه ياسراح وياريت بلاش شوشوره وتطلقني بهدوء  انا بلغت اخويا أننا متخانقنين عشان ميشكش بحاجه..
ايه التخريف ده..
لفت وشدها الناحيه التانيه واتكلمت بجديه ياريت نتفرق بهدوء ومن غير مشاكل..
سراج ..
لبنى..
يتبع .
من غير مراجعه ..
رواية ليله واحده لا تكفي * 31
سراج بهدوء خلصتي رغي
لبنى بصت ناحيته بانزعاج .. 
سراج ممكن تغيري عشان نروح بيتنا نتكلم هناك .. بدل الفضائح اللي عملاها دي
لبنى ايه البرود.اللي انت فيه ده بقولك طلقني ..ياسراج انا خلاخ اسر قالي على كل حاجه..
اتضايق واتعصب اول ماسمع اسم اسر . لكنه حاول يهدي نفسه وميتعصبش وقال يلاا يالبنى ادخلي غيري عشان نرجع بيتنا
بعناد مش راجعه 
يبقى خلاص هبات معاكي هنا. .قال كلامه وهو بيقلعك الجاكت بتاعه وبترمي عالسرير...
انت بتعمل ايه..
مش هتباتي هنا وانا اساسا مش هعرف انام من غيرك. عشان كده اخوكي محبر يتحملنا احنا الاتنين.
انت ايه اللي بتعمله ده اتفضلي امششي. روحي..
وحياتي عندك ياحبيبتي شوفي ايهم لو عنده بيجامه عشان انام مرتاح فيها 
بتذمر سراج بقى..
وبسرعه شدها ليه واترمت جمبه عالسرير 
وحاوط وشه بايده مش المفروض متتكلميش مع أي راجل من غير اذني انتي قابلتي اسر فين..
بتوتر سراج ابعد ايهم ممكن يدخل علينا..عيب كده..
حرك صوابعه على وشها وقال اي ست فاهمه وعاقلعه لما تسمع حاجه عن جوزها من حد غيره المفروض تعمل ايه. 
لبنى بتوتر وهي بتحاول تبعده عنها ابعد ياسراح عشان خاطري..
المفروض مابينا ثقه وحب كان الأولى تتكلمي معايا قبل ما تكبري الحكايه كده. وبعدين تعالي هنا انتي بحد عاوزه تتتطلقي قالها وهو يرقص خدها .
اسيوي سيبني بتوحعني كده.
انا مش قلتلك مش هيفرقنا الا الموت.. لما اموت ابقى وقبل ما يكمل كلامه حطت أيده على شفايفه وقالت بلاش تجيب سيرت الموت.
بغمزه خايفه عليا..
ممكن تبعد. 
هبعد بس بشرط تقومي تغيري وتنزلي معايا وهنا هنتكلم بكل حاجه 
مش هتكدب عليا..
اكدب عليكي هو انا في مره كدبت عليكي فيها انتي ناسي ان فقدانك للذاكره ده مؤقت وبأي لحظه هتفتكر كل حاجه هكسب ايه لو كدبت عليكي..
لبنى .
باس أنفها وقال اقلها نتكلم انا كنت حابب نتكلم من فتره بس مجتش فرصه 
نتكلم بأيه . قالتها بأيه من قربه وهي مركزه على شفايفه ..
باس جمب شفايفها وقال لما نروح بيتنا هتعرفي..
بس..
اششش مش هقول اي عذر هطلع اتكلم مع ايهم شويه لحد ما تبقى جاهزه وبعدين هتتعاقبي عقاب كبير عشان قابلتي اسر من غير مااعرف..
ياسلام هتعقبني ازاي يعني..
تعرفي بعدين باس رقبتها وشم ريحتها بأدمان وهو بيقول مش عارف ابعد عنك بس اعمل ايه. احنا مش في بيتنا متتأخريش.. وخرح من الاوضه ..
لبنى حست بمشاعر غريبه مكنتش عايزاه يبعد عنها قربه منها بقى بيحسسها بالأمان بقا تحب قربه لمسته كلامه كل حاجه بيه. 
بعد مده 
كانت في شقتها في الصاله قاعده شابكه ايديها ببعضهم بتعيط بعد ما سراج قالها على كل حاجه من ساعت ما عرفها واتحوزها عشان يمنع اسر أنه يتحوزها لما شاف مامته عليا منهاره وداخله المستشفى بسبب إصرار اسر عالحواز منها .. وازاي كان فاكرها وحده طمعنه لأخوه..لحد ما عرفها أنه حبها ليه وازاي مش عارف .. وقف وقعد عالطاوله قصادها مسك كفها ... وقال بدايتي معاكي كانت غلط عارف بس انا حبيتك.. مش بأيدي قلبي اتعلق بيكي.. خلينا ننسى اللي فات ونبدأ من جديد وكأننا عرسان جداد وتعرفنا على بعض من ساعه ما تقفل علينا باب اوضتنا. انا غلطت اه لكن مكنتش اعرفك كويس.. كان كل همي أن ماما عليا تخف بسرعه واحمي اسر منك كنت فاهم انك بنت مش كويسه لحد ما عرفتك.. 
لبنى شدت أيدها منه وراحت الأوضه وقفلت الباب في المفتاح سراح وقف قدام الباب خبط عليها كتتير حاول يخليها تفتح الباب معرفش اتكلم من ورى الباب انا عارف اني ظلمتك.. وعارف اني مصدومه فيا .. لكن انا استاهل فرصه تانيه ..جوازنا يستاهل نديه فرصه تانيه... انا ماليش غيرك . مش هعرف اتخلى عنك.بعد ما لقيتك.. لبنى. فكري كويس.. انا بحبك.. بحبك مش كلام. بحبك بكل المعاني اللي بتعنيها الكلمه... مش هعرف على بعدك.. فكري . فكري كويس. انا مش عايز الا فرصه. وحده بس.. عشان اثبتلك حبي ليكي...
لبنى كانت بتسمعه وبتعيط حست بصداع جامد وفضلت تعيط لحد .ماراحت في النوم ...
الصبح .. كان سراج نايم في اوضة الضيوف اساسا معرفش ينام كويس صحي بدرى وعمل فطار واستناهاً تخرج لكنها لسا مفتحتش الباب..
كان مستني على طاولة الفطار لما فتحت الباب 
وخرجت 
سراج اول ما خرجت وقف وبص ناحيتها ..
لبنى اهلك بيتصلوا بيك من الصبح. انت مش بترد.
سراج والله يمكن نسيت فوني بالاوضه. . قال كده وفضل باصص ناحيتها. 
لبنى مش هتكلمهم..
سراج انتي كويسه. 
لبنى عمي عبدالله  اتصل بيا وعايزك ضروري 
سراج هبقى اعدي عليه بعدين.. وقرب منها..
لبنى بعدت خطوتين ورى.
سراج لبنى انا..
لبنى بلاش تقول حاجه ياسراح ارجوك.. سيبني برحتي عشان انا مخنوقه .
سراح كان مبسوطه جدا عشان محبتش سيرت الطلاق ولا انها هتمشي وقال براحه طيب تعالي عشان تفطري..
هدخل اخد شور وأخرج انت كلم باباك ضروري..
ماشي . كان بيبص ناحيتها لما دخلت الأوضه وراح يكلم باباه.  عرف أن جدته رجعت من السفر وعاوزه تشوفه هو وعروسته . قفل مع أبوه ودخل عليها الأوضه كانت بتسرح شعرها قدام المرايا..
سراج قرب منها 
لبنى بتعمل ايه 
هسرحلك شعرك..
لا انا كويسه كده مالوش لزوم
سراج بس انا حابب اسرحلك شعرك بدأ يسرح شعرها بهدوء وهي باصه ليه في المرايه هي متعصبه منه اوووي لكنها بنفس الوقت مش قادره على بعده زعاوزه تعاقبه لكن قربه ليها بيحسسها بالراحه كانت بتراقب ملامحه بالمرايا.  بتفكري هي هتعرف تتخلى عنه ولو سأبته هتلاقي حد يحبه زيه. فاقت من شرودها لما حاوط كتفها باديه وبأس خدها وقال بهمس تيته رجعت من السفر وحابه تقابلك  
لبنى تقابلني..
هي محضرتش الفرح عشان كده حابه تتعرف عليكي. لو مش حابه هتصل  في بابا واعتذر منه..
لبنى وهي حاسه باهتمامه بيها وخوفه على وزعلها قالت لا هروح معاك عشان اتعرف عليها..
ابتسم براحه وقال متشكر...
لبنى...
سراج لبنى احنا مش ..
ارجوك ياسراح قلتلك مش عايزه اتكلم..
برحتك.. برحتك يا حبيبتي . 
او ما وصل بيت والده شاف عليا في الصاله لوحدها اول مادخلو وقفت بغضب وقالت انت جايب الزباله دي بيت ليه سراح يماما..
عليا بلا ماما بلا بتاع انتي يابنت انتي مبتفهميش اخرجي من حياتنا بقى كفايه قرف وانت مش قلتلك تديها قرشين وتمشيها..
كان الكلام صدمه بالنسبه للبنى لكن..

رواية ليله واحده لا تكفي 32
لبنى حست بالاهانه مش عارفه كره عليا ليها ليه ولسا هتمشي وهي مكسوفه ومحرجه مسك أيدها سراح منعها. رفعت عيونها اللي مليانه دموع ليه 
عليا  سيبها تغور انت جايبها بيتي ليه 
بيت مين ده كان صوت جدت سراج وهي نازله من الدرج ... وبتطردي مين من البيت ياهانم
عليا نفخت بضيق وقالت ياماما انتي متعرفيش حاجه لو سمحتي سيبني اتفاهم مع الاشكال دي..
انت نسيتي نفسك والا ايه.. عليا بلاش تخليني أخرج عن طوري ..سراح ومراته شيليهم من حساباتك..
انتي بتقولي ايه دي مينفعش تبقى مرات سراح العطار..
وهي مراته دلوقتي تعملي ايه .
ياماما
بلا ماما بلا بابا قالت كلامه عشان تنهي المناقشه وبصت للبني اللي ماسكه ايد سراج وكأنها بتتدارى بيه..
ابتسمت بحب. وقالت تصدق عندك حق متعرفش تستنى رجعوي من السفر واتحوزتها. بسرعه عروستك زي البدر ... انا كنت زعلنه اووي بس خلاص سامحتك..
سراج فك كفه من كف لبنى وهو مبتسم بحب ومشي ناحيتها وحضنها وهو بيقول وحشتيني اوووي ياتيته.
وانت اكتر يا قلب تيته..
شاور للبنى عشان تقرب .. 
لبنى قربت بكسوف. همست حمد الله والسلامه..
الله يسلمك يابنتي.. انتي المفروض نديكي جائزه عشان عرفتي توقعي سراج بعش الزوجيه..
لبنى بصت لسراج وسراج ابتسم وهو بيشدها احضنه 
عليا اتجننت وطلعت توضتها سراح لما شافها متعصبه اتضايق.. وبص ناحيته الجده وقال بعد اذنكم
الجده سيبها ياسراج هتهدى لوحدها وتستقبل الوضع ده
هتكلم معاها بس
لو فضلت تدادي عليها كده مش هتخلص تجاهله اللي بتعمله .
معلش ياتيته انتي عارفه ماما لما اتعصب
برحتك انا هفضل مع مراتك الحلوه ونتكلم مع بعض .
سراج بص للبنى اللي شاورتله عشان يطمني وطلع وراها..
الجده انتو بقالكم قد ايه متجوزين
لبنى تقريبا خمس شهور
الجده ومفيش نونه صغيره جايه في الطريق .
لبنى اتكسفت. 
الجده احسن اتأخروا في الخلفه عشان تعيشوا السنه دي برحتكم..
لبنى
اه افتكرت انا جبتلكم هديه هتحبيها اووووي.. تعالي معايا..

******
سراج خبط على باب اوضت مامته ممكن ادخل 
عليا لفت وشها الناحيه التانيه بغضب 
دخل سراج وقال أنا عارف انك متعصبه مني .. بس صدقيني لبنى مش زي منتي فاكره .. أديها فرصه ياماما والله هتحبيها... 
عليا مش عايزه احبها ولا تحبني.. وبصت ناحيته برجاء.. سراج يابني البنت دي مش هتنفعك.. انت ابني الكبير وانا اللي هختارك عروستك.. بس دي مش من توبنا.. انا عملت ايه عشان أبعدها عن اسر .. تحس انت تتدبس.فيها.. اساسا انا السبب أنا اللي وافقت على انك تتحوزها كنت فاكره ابني عاقل مش هتعرف البنت الخبيثه دي تلعب عليه .. بس للاسف كنت غلطانه..
ياامي والله مش هتخسري حاجه لبنى طيبه اووي وانت هتحبيها بس المشكله انك واخده عنها فكره غلط..
بص يا سراج انت خاببها معنديش اي مشكله برحتك اقضي معاها يومين تلاته شهر شهرين لحد ما تزهق منها لكن انها تفضل على دمتك لا يابني لا..  انت شاب ضابط وعند خير من ربنا ومن أكبر العوايل.  اكيد مش هتكلم حياتك مع دي.  انا بتكلم عشانك يابني . بص انا اقضي معاها وقت انا معنديش مانع لكن هتطلها ماشي.
سراج اتضايق جدا وبص ليها وقال أنا أول مره ياماما هعملها.  وهخالف طلبك.. انا مش هسيبها لبنى مراتي.. ومش هتخلى عنها ابدا.
يعني ايه..
انا اسف يا امي
هتختار الجربوعه دي على امك
.باس راسها وقال برجاء ارجوك متحطنيش في الموقف ده انتو الاتنين بحبكم ومش هعرف استغنى عنك..
امشي ياسراج انا خلاص معدش عندي ابن اسمه سراج..
ياامي..
اطلع برااا  مش عايزه اشوفك لحد ما تطلع البنت دي من حياتك... أنسى أن ليك ام ياسراح سامع أنسى أن ليك ام..
يا امي
امشي اطلع برااا برااا مش عايزه اسمع منك حاجه..

*********
كام بيسوق العربيه وهو مخنوق اوووي ولبنى كل شويه بتبص ناحيته ومش عارفه تعمل ايه او تقوله ايه.واخيرا قررت تتكلم 
لبنى انت كويس .
سراج سرحان ومش بيسمع بتقول ايه
لبنى سراج . .. سراج .. لكنه مكنش بيسمع كلمها حطت أيدها على كفه اللي وهمست باسمه سراح انت كويس..
سراج هاا ايوا .. كويس .. كويس اوووي 
لبنى تيته قلبه طيب انا حبيتها اوووي ياريت لو تجي تقعد عندنا كم يوم..
سراج أن شاء الله هقولها. .. لكن مضنش تقبل 
ليه انا حبيتها اوووي وهاخد باللي منها..
ابتسم.. نعمه أن في حاجه في حياتي حبيتها يالبنى .
لبنى ..
سراج ايه الكيس اللي في ايدك ده .
لبنى شدت الكيس وقالت هتعرف لما نوصل دي هديت تيته لينا 
سراج ابتسم وهز رأسه. بخنقه كل اللي بيفكر بيه دلوقتي امه عليا ازاي يراضيها...
لبنى هي مامتك مش بتحبني ليه ... انا كنت وحشه معاها قبل الحادثه..
وقف العربيه وبص ناحيتها وقال انتي مش وحشه لاكنتي وحشه ولا دلوقتي وحشه انت اجمل بنت في الدنيا وقلبك اطهر قلب ..
لبنى كانت فرحانه بكلامه ليها .. سراح مش بيبخل عليها ابددا أنه يوريها الحلو اللي فيها وهمست بكسوف بس مامتك مش بتحبني انا مش عارفه ليه.
ماما طيبه وهي هتتعود على وجودك وهتحبي زي تيته بالضبط..
لبنى .
مسك كفها وبأسها وقال  امتى هتخفي.. انا الحمل بقى تقيل عليا اوووي عاوز اخدك نسافر بقى . خفي بسرعه يالبنى. عشان انا تعبت من المكان ده حاسس ان نفسي مكبوت...
لبنى انت بتقول كده ليه زعلان كل ده ليه.
سراج بابتسامه وتهرب مش زعلان من حاجه اي رأيك نقف نتعشى باي مطعم على طريقنا 
اللي تشوفه ...

*******
اناس انا زهقت يااسر انت دائما مشغول عني
اسر يا اناس اعمل ايه يعني ما انا عندي شغل انتي ناسيه أن السنه دي اخر سنه ليا..
اناس ولبنى..
اسر بص ناحيته باستغراب لبنى مالها..
اناس انا عرفت انكم كنتو بتحبو بعض وشكلك لسا واقع فيها 
اسر بصدمه ايه التخريف ده ..
اناس خطبتني ليه يا أسر. وانت بتحب وحده تانيه..
اسر..

*******
سراج على فكره انا بقى عندي فضول كبير اعرف ايه الهديه دي وريهالي انتي مخبياها كده ليه 
لبنى ممممم هوريهالك بس بشرط .
بضحكه شرط ..ايه ده ..
لبنى تنزل دلوقتي تجيبلي ايس كريم .
سراح بص الساعه دلوقتي.
لبنى ماليش دعوه ده الشرط بتاعي
طب حسب الهديه ممكن متعجبنيش..
تيتا قالت انك بتحبها اووي .
طب وريني..
لبنى خرجت الهديه ليه وكانت مبسوطه اوووي 
سراج اول ما شافها وشه جاب الوان واتعصب وقال ده ايه.
لبنى حست أنه اتعصب وقالت تيتا جيباها ..
سراج مسكها ورماها عالأرض وفضل يدوس عليها أحد ما تكسرت 
انت بتعمل ايه ياسراح ليه بتعمل كده
سراج بغضب أعماله اخر مره اشوف القرف ده في بيتي..
لبنى 
سراح
بحبكم اوووووي🥰 تابعووووني ❤️








رواية منعطف خطر كامله من هنا



رواية زواج لدقائق معدودة كامله من هنا



رواية خيانة الوعد كامله من هنا



رواية نار الحب كامله من هنا



رواية الطفله والوحش كامله من هنا


رواية منعطف خطر كامله من هنا


رواية فلانتيمو كامله من هنا



رواية جحيم الغيره كامله من هنا



رواية مابين الضلوع كامله من هنا


رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا


رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا



الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا


إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇 


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺








تعليقات

التنقل السريع
    close