رواية أحببت مجرمة الفصل الثالث والعشرون بقلم جهاد محمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
رواية أحببت مجرمة الفصل الثالث والعشرون بقلم جهاد محمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج "..."شعور مؤلم أن تنام كل ليلة وفي عينيك حزن لا يراه أحد وفي صدرك كلام لا يسمعه أحد."
ياسين:- خياااااانة بتفطروا من غيري
يزن و حور جريوا عليه عمو ياسين جه عمو ياسين جه
ياسين رفع حور ونزلها وبعدين رفع يزن
ياسين:- وحشتوني يا قرود، يلا تعالوا عشان تفطروا
ياسين قعد
ياسين:- صباح الخير يا إمبراطورة
رزان:- صباح النور
ياسين:- الصفقة
رزان:- مالها
ياسين:- كسبناها
رزان:- طب ما أنا عارفه
ياسين:- ايه الغرور ده
رزان:- ده مش غرور دي ثقة وبعدين انا إمبراطورة المعمار ولا ايه
ياسين ابتسم
هتنزلي مصر امتى
رزان:- سابت الأكل من ايدها وبعدين بصت له
بتسأل السؤال ده دلوقتي ليه
ياسين:- الشركة المصرية محتاجه تزبيط وبعدين هتفضل لامتى كده حرام عليكِ
رزان:- يزن حور أكلتوا يا حبايبي
يزن وحور اه يا ماما
رزان:- طيب كرستين
كرستين:- نعم سيدتي
رزان:- هل يمكنكي أن تأخذيهم إلى السيارة من أجل المدرسة
كرستين:- نعم سيدتي
رزان:- حور يزن يلا يا حبايبي خدوا شنتكم ويلا
حور و يزن مشوا مع السائق اللي هيوصلهم للمدرسة
رزان:- حرام عليا ايه بقى
ياسين:- رزان هما لازم يعرفوا أن عندهم أب وباباهم كمان حرام عليكِ تحرميه من ولاده
رزان:- أحرمه؟ هو أصلا كان ممكن يصدق انهم ولاده لو عرف
ياسين:- طيب أنتِ لازم تنزلي مصر حتى عشان مامتك
رزان:- هفكر هفكر يا ياسين
يلا بينا عشان مش نتأخر
رزان طلعت وركبت عربيتها و معاها حراسها
دخلت الشركة والكل كان شغال على قدم وساق فهي لا ترحم من يهمل العمل
مفيش حد يعرف شكلها غير اللي بيشتغل معاها
دخلت المكتب وطلبت السكرتيرة
السكرتيرة:- صباح الخير يا فندم
رزان:- صباح النور يا أميرة عندنا ايه في جدول
الاجتماعات
أميرة:- في اجتماع مع شركة المؤمن للاستيراد والتصدير
رزان باستغراب:- هي دي شركة مصرية
أميرة:- ايوا يا فندم
رزان:- مخدتش بالي
أميرة:- هي شركة جديدة ظهرت في مصر من ٦ سنين تقريبًا بعد شركتنا بفترة صغيرة
رزان:- طبب الميعاد امتى
أميرة:- الساعة ١
رزان:- تمام هاتي الأوراق اللي عايزة توقيعي
أميرة:- تمام
ملحوظة أميرة مصرية بتشتغل مع رزان
ياسين:- حرام عليكِ كده هاتي يا أميرة تعالي يا أميرة
رزان بصت له برفعة حاجب:- ولاه على شغلك بلا نحنحة
ياسين:- حاضر بس بلاش رفعة الحاجب دي
رزان:- أقسم بالله يا ياسين لو ما قومت على شغلك دلوقتي لأكون....
ياسين:- لا لا اهدي انا خارج وعلى ايه الطيب أحسن وبعدين خلى البساط أحمدي ميبقاش خلقك ضيق
رزان:- ياسيييين
ياسين طلع يجري 😂😂
أميرة:- أنت عملتلها ايه
ياسين:- ولا حاجه أنتِ ظالمني على فكرة
أميرة اه ما انا عارفه
اخدت الملفات ودخلتها لرزان
رزان فضلت تشتغل
ولكن جالها تليفون
ملك:- رزان عامله ايه
رزان:- الحمد لله أنتِ عامله ايه و ندوش عامله ايه
ملك:-مطلعة عيني ياختي باباها كل ما يوديها الحضانة تقعد تعيط وتقول لن معندهاش صحاب وكل ما نجي عندكم وننزل تقعد تعيط وتقول انا عايزة يزن وحور
رزان:- ههههه
ملك:- اضحكي اضحكي يا اختي ما أنتِ عيالك كبروا
رزان:- كبروا ما هما تربيتك ياختي أنتِ وياسين المهبل أنا ببقى خايفة لما بيكونوا مطيعين وهادئين
ملك:-ومالها تربيتي يا أستاذة رزان
ياسين فجأة دخل:- أنا سمعت كده والله أعلم اسمي بيتقال
رزان:- أنت يا حيوان كم مرة لازم اقولك تخبط على الباب
ياسين:- حيوان؟؟ بقى دي اخرتها يا صلاح انا حيوان
رزان:- اهو سمعتي الهبل
ملك:- ههههه صلاح بقى اسمك صلاح يا رزان
رزان:- ايه عجبتك أوي
ملك:- احم احم رزان
رزان:- نعم
ملك:- هو أنتِ هتنزلي مصر
رزان:- هو في ايه كلكم عايزيني انزل مصر ليه
ملك:-والله ما اقصد بس مامتك محتاجاكِ جنبها وأنتِ عارفه انها مش قابلة انها تسيب بيتكم وتيجي تسكن عندك
رزان:- عارفه عارفه يا ملك
ياسين- قولي لها عشان لما قلت لها كانت عايزة تضربني
رزان بصت له:- يا مسكين ولاه اخرج من هنا يالاه اخرج
رزان مسكت ملف وكانت هتشوحه لكن ياسين طلع يجري كالعادة 😂😂
ملك:- طيب عايزة حاجه يا رزان سلام دلوقتي قبل ما ندى تيجي
رزان:- ماشي يا حبيبتي سلام
رزان فضلت تفتكر ازاي قابلت ياسين
ياسين ده كان ابن صاحب باباها هو كان زميلها هي وملك بس سافر مع باباه هو كان معاها طول الست سنين افتكرت مؤمن هي عمرها ما نسيته ولا نسيت ازاي اتهمها بالخيانة
رزان:- يا ترى اتجوزت ونسيتني ولا لا؟
قطع حبل أفكارها مكالمة
مكالمة من مديرة المدرسة الخاصة بحور و يزن
رزان:- مصيبة جديدة
المديرة:- سيدة رزان هل يمكنكي أن تأتي الآن
رزان:-نعم سأتتي نصف ساعة وسأكون موجودة
رزان ركبت عربيتها السوداء وانطلق للمدرسة
رزان دخلت للمديرة ولقيت حور و يزن واقفين على جنب و بنتين و ولد متخرشمين واقفين على جنب بردو كانت مامتهم واقفه جنبهم ومضايقة جدا
رزان في سرها:- الصبر يارب من عندك
المديرة:- اهلا سيدة رزان كيف حالكِ؟
رزان:- اهلا بكِ أنا بخير
المديرة:- أنا أعتذر جدا هذه المرة ولكن عليا أن افصل أبناؤكِ من المدرسة
رزان:- هل يمكنني أن أفهم ما الذي حدث؟
المديرة:-بالطبع انهم ضربوا أصدقائهم بعمد
وأشارت للبنتين والولد
مامت الأطفال:- هذه مدرسة جيدة السمعة كيف لهؤلاء الأطفال أن يدخلوا هذه المدرسة
رزان فضلت محافظة على هدوئها
رزان قامت واقفت قدام حور و يزن
رزان:- متخافوش ايه اللي حصل و ليه عملتوا كده
فرح:- هما الغلطانين البنتين دول دايما بيفضلوا يتريقوا عليا واني معنديش بابا والنهارده لما زعقت لهم كانوا عايزين يضربوني فجه يزن وقف معايا و الولد ده أكبر مننا وأول ما شاف يزن جه وكان عايز يضربنا
رزان حست بالزعل على ولادها:- امم أنتوا اللي عملتوا فيهم كده
يزن:- اه وايه حد هيق:ب من أختي هعمل في كده
رزان ابتسمت واخدتهم في حضنها
رزان قامت
رزان:- في الحقيقة هذه المدرسة لا تليق بأطفالي يمكنكي أنت تراجعي كاميرات المراقبة وبصت لأم الأطفال
رزان:- من المهم أنت تعلمي أطفالك أن التنمر شيء غير جيد وقبل أن تأتي وتقولي أي شيء عن أطفالي انظري إلى أطفالكِ أيها الحمقاء
رزان اخدت حور ويزن ومشيت من غير ما تتكلم
وقبل ٦ ساعات من دلوقتي
مؤمن:- أم محمد جهزي شنطتي لو سمحتي عشان مسافر
صفاء:-أنت مسافر فين
مؤمن:- فرنسا معايا صفقة مع إمبراطورة المعمار
صفاء:- طيب هتاخد سيرين خطيبتك معاك
مؤمن:- ماما لو سمحتي أنا خطبتها عشانك مش لازم كل مكان اروحه تيجي معايا
صفاء بغضب:- وايه يعني ما هي خطيبتك وهتبقى مراتك
مؤمن:- اديكي قلتيها خطيبتي يعني لسه مبقتش مراتي
مؤمن لف ظهره عشان يمشي ولكن أوقفه كلام أمه لما قالت
صفاء:- ما تقول انك لسه مش ناسيها
مؤمن لف ليها:- لا نسيتها وياريت ما تجبيش سيرة الموضوع ده تاني
مؤمن اخدت شنطته اللي نزلتها أم محمد
صفاء بضيق:- كنت فاكره اني هقدر انسيك بس مقدرتش حتى سيرين الغبية مقدرتش تعمل حاجه
أم محمد بحزن:- ربنا يريح قلبك يا ابني ويرجعلك مراتك و أولادك
عودة
رزان وصلت الشركه ومعاها حور ويزن
أميرة:- شركة المؤمن وصلت
رزان تمام خدي حور ويزن للمكتب كرستين هتيجي دلوقتي تقعد معاهم وهاتي الملف ابقي معاكِ
أميرة:- تمام
مؤمن:- هما اتأخروا كده ليه
سيف:- سمعت انها بتحب الانضباط وانها بتيجي على وقت
مؤمن افتكر رزان ولكن قطع تفكيره صوت الكعب
النسائي
تفتكروا هيحصل ايه لما رزان ومؤمن يشوفوا بعض
الفصل الرابع والعشرون من هنا
بداية الروايه من هنا
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇
من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا
وكمان اروع الروايات هنا 👇
روايات كامله وحصريه من هنا
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
|
|
علاج ضربة الشمس علاج ضربة الشمس للأطفال ما هي أعراض ضربة الشمس علاج ضربة الشمس يهدف علاج ضربة الشمس (بالإنجليزية: Sun stroke) أو ضربة الحرّ (بالإنجليزية: Heat stroke) إلى تبريد جسم المصاب للوصول إلى درجة حرارة الجسم الطبيعيّة، وذلك لمنع حدوث أو تقليل حدة المضاعفات المرتبطة بضربة الشمس، لا سيّما أنّ هذه المضاعفات ترتبط في الغالب بالدماغ وببعض الأعضاء الأساسية الأخرى،[١] وبداية يهدف علاج ضربة الشمس إلى تقليل درجة حرارة الجسم الأساسيّة إلى أقلّ من 39 درجة مئويّة، وعادةً يتم قياس حرارة جسم المصاب بميزان الحرارة الشرجي مع ضرورة أخذ قراءات متتابعة بشكل ثابت، ويجب الوصول لهذه الحرارة بأسرع وقت ممكن، وبالرّغم من وجود اختلاف بين الباحثين حول الوقت اللازم لخفض الحرارة إلى أقل من 39 درجة مئوية؛ إلّا أنّ الفترة الزمنية المثاليّة لتحقيق هذا الهدف هو خلال 60 دقيقة من التعرض لضربة الشمس،[٢] وتجدر الإشارة إلى أنّ ارتفاع درجة حرارة جسم الإنسان إلى 40 درجة مئويّة أو أعلى قد يسبّب مضاعفات صحيّة خطيرة، وأبرزها تلف الدماغ والأعضاء الحيويّة الأخرى،[١] وبشكل عام يحتاج المصابون بضربة الشمس إلى دخول المستشفى ليتم فحصهم والتأكّد من سلامتهم، وملاحظة أي مضاعفات قد تظهر بعد اليوم الأوّل.[٣] الإسعافات الأوليّة بالرغم من وجود مجموعة من الإجراءات التي يُوصى بتطبيقها منزليًا في حال التعرض لضربة الشمس، إلا أنّها عادة لا تكون كافية لعلاج المشكلة تمامًا، لذلك في حال وجود مصاب تظهر عليه علامات أو يشكو من أعراض ضربة الشمس يجب الاتّصال وطلب المساعدة الطبيّة الطارئة، أو نقل المريض بأسرع وقت إلى المستشفى، وذلك لأنّ أي تأخير في طلب المساعدة الطبيّة قد يؤدي إلى مضاعفات وخيمة تصل إلى الموت، ومن الضروري أن يبدأ الأفراد المحيطون بالمصاب بإجراءات الإسعافات الأوليّة لمحاولة تبريد المريض وتقليل درجة حرارة جسمه الأساسيّة إلى ما بين 38.3 و38.8 ريثما يصل المسعفين للمكان، وفي حال تأخّر وصول طاقم الطوارئ يجب الاتّصال بقسم الطوارئ من المستشفى لتلقّي تعليمات إضافيّة حول كيفيّة التعامل مع الحالة، وفيما يأتي أهم الإسعافات الأوليّة المُتّبعة في حالات ضربات الشمس:[٤][٥] نقل المريض إلى مكان يوجد فيه مكيّف للهواء إن أمكن، أو نقله إلى منطقة باردة ومظلّلة على الأقلّ، مع ضرورة إزالة الملابس الزائدة التي يرتديها المصاب وكذلك إزالة الملابس الضيقة. تبليل وترطيب جلد المريض بالماء بواسطة المسح بإسفنجة مُبللة أو الرشّ بخرطوم الحديقة ثم تسليط هواء على جسم المريض بواسطة مروحة. تطبيق كمادات الثلج على مناطق الجسم الغنيّة بالأوعية الدمويّة القريبة من الجلد وأهمّها؛ الإبطين، وأصل الفخد، والرقبة، والظهر؛ حيث إنّ تبريد هذه المناطق يساهم في تقليل درجة حرارة جسم المريض. غمر كامل جسم المريض في حوض حمام يحتوي على الماء الفاتر، وأمّا بالنسبة لخيار إضافة الثلج للماء فذلك ممكن في حال كانت ضربة الشمس ناتجة عن ممارسة التمارين الرياضية الشاقة أو المُجهدة للغاية، بشرط ألا يكون مصابًا بأي مرض مزمن، وألا يكون من فئة كبار السن أو الأطفال الصغار. شرب المصاب السوائل في حال لم تكن ضربة الشمس شديدة، أمّا في حال كانت شديدة وتم الاتصال مع الطوارئ فيجدر عدم شرب أي نوع من السوائل، ويُشار إلى أنّ الهدف من إعطاء السوائل هو محاولة تعويض نقص السوائل الذي حدث نتيجة ارتفاع حرارة الجسم، إضافةً إلى أهميّة تعويض الأملاح التي تمّ فقدها في عمليّة التعرّق، ويمكن استخدام المشروبات الرياضيّة لهذا الهدف، وعلى أية حال يُنصح باستشارة الطبيب قبل تقديم السوائل أو أي مشروب لتعويض الأملاح للمصاب. الامتناع عن استخدام المشروبات الكحوليّة أو الغنيّة بالسكر بهدف تعويض السوائل؛ حيث إنّ هذه المشروبات قد تؤثر بشكل سلبي في قدرة الجسم على التحكّم بدرجة الحرارة، كما يُنصح تجنّب المشروبات الباردة جدًّا والتي قد تسبّب تشنجات في المعدة. هناك حالات من ضربات الحرّ التي تحدث أثناء ممارسة التمارين الرياضيّة القويّة والعنيفة ويُطلق على هذه الحالة ضربة الحرارة الإجهادية أو ضربة الشمس الإجهادية (بالإنجليزيّة: Exertional heat stroke) أو الإنهاك الحراري (بالإنجليزيّة: Heat exhaustion)، وللتعامل مع هذه الحالة يجدر بالأفراد المحيطين بالمريض مساعدته على الاستلقاء ورفع الساقين للأعلى لضمان تدفّق الدم إلى القلب، مع ضرورة إزالة الملابس الضيّقة وغير الضروريّة عن المريض، ويمكن استخدام أسلوب غمر الجسم بحمام ثلجي لخفض الحرارة في حال كان المريض شابًّا وذا صحّة جيّدة.[٤][٦] العلاج الطبي توجد مجموعة من الطُرق التي يمكن للطبيب استخدامها بهدف خفض حرارة جسم المريض، وفيما يأتي أهم هذه الطرق:[٣][٧] الغمر بالماء البارد: يُعدّ غمر جسم المريض بحوض ماء بارد أو ماء مخلوط بالثلج من أكثر الطرق الطبية فعاليّة في خفض درجة حرارة المريض الأساسيّة، وفي الحقيقة تكمن أهميّة السرعة في خفض الحرارة بتقليل خطر الوفاة وتلف الأعضاء. التبريد بالتبخير: تتم تقنية التبريد بالتبخير عن طريق رشّ رذاذ الماء الفاتر على جسم المريض، ثم تسليط هواء دافئ فوقه مما يؤدي إلى تبخّر الماء وتبريد الجلد. بطانيّات التبريد وكمادات الثلج: يمكن للطبيب استخدام أسلوب لف المريض ببطانيّات مخصّصة للتبريد، ووضع كمادات ثلجيّة على الإبط، والظهر، والرقبة، وأصل الفخد. إعطاء الأدوية: قد يُعطي الطبيب أدوية للتقليل من الارتعاش والارتجاف في حال معاناة المصاب بضربة الشمس من ذلك، سواء كان ذلك ناجمًا عن العلاجات المستخدمة أو غير ذلك، وذلك لأنّ الارتعاش يُقلّل من فعاليّة العلاج ويؤدي إلى رفع درجة حرارة الجسم، وحينها يمكن استخدام أدوية معينة بحسب ما يراه الطبيب مناسبًا مثل؛ الأدوية التابعة لعائلة بنزوديازيبينات (بالإنجليزيّة: Benzodiazepines)، وتجدر الإشارة إلى أهميّة تجنّب استخدام دواء الأسبيرين (بالإنجليزيّة: Aspirin)، ودواء الأسيتامينوفين (بالإنجليزيّة: Acetaminophen) في حال الاشتباه بوجود ضربة شمس لدى المريض؛ حيث إنّ هذه الأدوية لا تساعد على خفض درجة حرارة جسم المريض في هذه الحالة. غسل المعدة أو المستقيم بالماء البارد: في حال لم تنجح الطرق السابقة في خفض حرارة المريض يمكن استخدام أسلوب غسل الجسم من الداخل بالماء البارد، وذلك عن طريق دفق الماء البارد في المعدة أو المستقيم. المجازة القلبيّة الرئويّة: في الحالات الشديدة التي لا تتجاوب مع أي من الأساليب الطبية السابقة قد يحتاج المريض إلى مجازة قلبيّة رئويّة (بالإنجليزيّة: Cardiopulmonary bypass)؛ حيث يتم تحويل مسار الدم للمريض من القلب والرئتين إلى آلة تجميع الدم خارج الجسم، ويتم تبريد الدم ثم إعادته إلى الجسم من جديد. ما بعد ضربة الشمس يحتاج جسم المريض للتعافي الأوّلي من ضربة الشمس حوالي يوم إلى يومين، وفي الغالب يُوصي الطبيب يقضاء هذين اليومين في المستشفى، ويمكن التنبؤ بالحاجة لوقت أطول من ذلك إذا تم اكتشاف تلف في الأعضاء، ويتوقّع خبراء الطب أنّ الشفاء التام من ضربة الشمس وتأثيرها على الأعضاء الداخليّة يتطلّب فترة تتراوح بين شهرين وعام كامل، ومن الجدير بالذكر أنّ العلاج السريع والفعّال لضربة الشمس يساعد على التعافي بدون مضاعفات في الغالب، أو قد تكون المضاعفات بسيطة مثل أن يُصبح بعض المرضى أكثر حساسيّة للطقس الحارّ، أمّا بالنسبة لحالات ضربات الشمس التي يُرافقها تلف في الأعضاء؛ فمع الأسف أنّ هذا التلف قد يكون دائمًا، ومن الأمثلة على ذلك تلف الدماغ، أو الرئتين، أو الكبد، أو الكلى
تعليقات
إرسال تعليق