رواية حين تقع في الحب البارت الخامس والتسعون والسادس والتسعون والسابع والتسعون بقلم الكاتبه ندي على حبيب
البارات ال 95
غسان :شباب الساعه 1 نطلع احنا علي بيتنا بقااا
محمد :انا فاتاصل شحن وكهربا يلا الشباب اخدو بعض وطلعو علي البيت
عمر :باين مراتي نامت مع حد من حريمكم
محمد فتح دراعه :ادخل في حضن اخوك يا فوزي اعتبرني نورهان النهارده يابا
الشباب اتفاحو في الضحك
غسان :متخدش راحتك اووي يا عمر للموضوع يقلب
عمر ومحمد دخلو الاوضه بتاعت غسان القديمه وغسان وقاسم طلعو كل واحد علي شقته
*************
في شقة غسان الالفي
غسان دخل :ايه الهدوء دا معقول حبيبه نامت ودخل اوضة النوم لقي نور غرقانه في النوم
غسان قلع التيشرت بتاعه واخد فوطه ودخل علي الحمام ياخد شور
وبعد وقت طلع من الحمام ولبس وراح عند نور
غسان بهمس :نوري حبيبي نور
نور بهمس ونوم :امممم
غسان :ابعدي شويه علشان انتي نايمه بالعرض
نور اتعدلت وغسان نام وهي نامت في حضنه
نور بتعب :انا اتهديت النهارده تنضيف البيت وعاصي وحبيبه عوزين جمهوريه لوحدهم يشوفو طلاباتهم
غسان :بس علشان زعلان منك
نور :ليه انا عملت ايه بقااا
غسان :علشان مراتي تقف في نص البلكونه والرجاله تحت يتفرجو عليها وانا مش راضي اكلمك علشان بتزعلي مني
نور باست شفيفه برقه :يا حبيبي انا مليش دعوه بحد انا طلعت علشان اشوفك لما ترجع والله والجو نار جوا قولنا نطلع شويه البلكونه
غسان :انا مش عاوز حد يشوف طرف ايدك يا نوري ومش عاوز اشوفك برا تاني تمم
نور :حاضر يا غسان المهم هات اعمل المنبه ماما مشرطه عليا انزل بدري
غسان :حاضر يلا نامي وانا الصبح هصحيكي
****************
في شقة قاسم
قاسم دخل وعرف ان نورهان عندهم دخل اوضة اسر لقاها نايم دخلت اخد دش ووطلع نام جنبه
نسمه دخلت الغرفه :قااسم
قاسم :ايوااا
نسمه :معلش يا حبيبي نام مع اسر النهارده علشان نورهان هتكون معايا النهارده
قاسم نام علي السرير وبص ليها :انتي اخبارك ايه والحمل عامل ايه
نسمه :اهو يوم كويسه ويوم تعبانه بس النهارده انا كويسه
قاسم :طيب المهم انك كويسه وانا هصحي الصبح بدري علشان رايح العزا
نسمه :وانا برضو هصحي بدري علشان اجهز الغدا مع نور علشان هنعمل اكل علشان لو حد ايجه فجأة
قاسم :طيب يا حببتي انا حاليا فاصل هدخل انام وانتي نامي برضو علشان تقدري تقومي
نسمه قربت منه وباست خده وطلعت برا الاوضه بس وقفت تاني :ايه دا انا مقرفتش ودخلت الاوضه بسرعه تاني
قاسم :في ايه
نسمه قربت من شفايفه وباسته بقوه وبعدت شويه :قااااسم انا مبقتش اقرف
قاسم ببتسامه :انتي جايا في اليوم اللي مهدود فيه تقولي مبقتش اقرف
نسمه بفرحه :مش شرط بس احلي حاحه مبقتش اقرف
قاسم اتعدل ونام :انا هنام علشان منظرنا قدام الناس اللي عندنا يا نسوم وانتي روحي شوفي نورهان علشان لو فضلتي هتهور
نسمه طلعت بفرحه وكسوف ونفسيه كويسه
***************
عند عمر ومحمد
عمر قاعد باصص لمحمد وفاتح بوقه وهو نايم
عمر بصدمه :دا انسان والله مصدق ابدا دا هيتجوز ازاي والله هشفق علي البنت دا بيشخر اكتر ما بينام
محمد صوت شخيره موصل لنفين ومنير اللي ميتين ضحك عليه
عمر :لا حول ولا قوه الا بالله انا هنام ازاي دلوقتي لاء ومش شخير بس دا ورفس كمان ايه الكائن دا يارب وفضل يهز فيه ولاااااا محمد اصحي
محمد قام :في ايه يالاااا انت نومك صعب ليه الواحد ميعرفش ينام معاك خالص
عمر :انا اللي نومي صعب دا انت حاطط زميره في زورك ومش عارف انام ولا البيت عارف ينام
محمد :تصدق ان بشَخر وانا نايم دا انا بنام من هدوئي مبتحركش
عمر :حصل انا بتبلي عليك المهم خليك صاحي الله يخليك لحد ما انام انا
محمد :ليه يعمي احرسك وانت نايم
عمر بنوم :افهمها زي ما تفهمها المهم سبني انااام
*************
عند احمد
احمد قاعد في العربيه بتاعته قدام بيت سلوي وشايفها وهي وقفه في شباك قوضتها بتعيط بقوة
احمد بحزن :لو اقولك ان دموعك دي بتحرق الزم اللي في عروقي مش هتصدقي يا سلوي بس انا تعبت انا كنت بتخيل حياتنا اجمل واحسن من اللي احنا فيه دلوقتي
سلوي ببكاء:هترجع امتي بقااااا علشان انت وحشتني اوووي انا كل يوم بشوفك بتيجي تخدني علي بيتي تاني بس بصحي ملقيش كدا احمد انا ندمانه انا محتاجاك اوووي
احمد بحزن :سلوي انا محتاجك جنبي اوووي وحشتيني ودور العربيه بتاعته ورجع علي البيت وسلوي قفلت الشباك ودخلت كملت عياط جوا
انتصار دخلت عليها بحزن :يابنتي كلي حاجه بقالك يومين عايشه علي معده فاضيه انتي كدا هتموتي
سلوي :وانا حياتي لازمتها ايه يا ماما والنبي سبيني في حالي يمكن ربنا يخلصني من الوجع دا
انتصار بفقد امل طلعت بحزن وقفلت الباب :ربنا يفك عنك يا سلوي يا بنتي يارب
*****************
في الصباح نور صحيت الساعه 7 لبست قميص بيتي محتشم اسود ولفة الطرحه سودا كانت ايه في الجمال
نور :غسان غسان انا هنزل
غسان بنوم :انزلي يا نور
نور :حبيبه وعاصي لسه مش هيصحو دلوقتي خلي بالك لحبيبه تصحي هي ختقوم جعانه
غسان بغيظ:طيب افهم بس هي هتقوم جعانه ارضعها انا مثلا
نور بضحك :لاء بس ممكن تنزلها ليا مثلا
غسان :حاضر با حبيبي
نور اخدت مفتاح الشقه ونزلت علي تحت كانت نفين صحيت وبدات تجهز الاكل
نور :ماما انا جهزت كل حاجه هنولع بس
نفين :يارب نسمه تنزل بدري علشان نروح الميتم دقيقتين قبل الجنازه
نور :هتنزل متقلقيش وبدات في عمل الاكل
نفين :عيالك لسه مصحوش
نور :لاء مش هيصحو الوقتي ولو صحو غسان هينزلهم هنا
نفين :بس العيل لازم يصحي ياكل يا بنتي كدا الانميا اتمكنت منهم
نور :اعمل ايه يا ماما والله بحاول اصحي عاصي بيغلبني وبهدلني علي ما يصحي
نفين :بالله انتو اللي امهات هم دا احنا كنا اللي تتاخر عن الساعه 6 في النزول كنا بناخد موال من اللي قلبك يحبه
نور بضحك :طيب انا ذنبي ايه بس يا ماما وبعدين انا مستحيل افطر علي الصبح كدا معدتي توجعني فوري
نفين :ااااه انا نسيت اعرفك جدتك ام ابوكي منير جايا عندنا النهارده
نور :ياااااه هي لسه عايشه
نفسن بضحك :وجامده كمان هي من اسوان بس اسمعي اوعي يا نور تغلطي بالكلام معاها واللي تقوله اعملوه هي شديده شويه بس معلش نستحملها شويه
نور :حاضر يا ماما علي عيني وعلي راسي
نفين :بنت اصول شوفي اللحمه كدا
وعلي الساعه 10 نسمه صحيت هي ونورهان ونزلو والشباب نزلو كمان ومحمد وعمر صحيو وعمر مش قادر يتحرك علشان قلة النوم ونور والبنات بدؤ يعملو فطار
محمد :انا مش نام مع الواد دا تاني دا نومه زباله يا عم
عمر بصدمه وهو ماسك ضهره :انا اللي نومي زباله بالله انت اللي صوت شخيرك فكرني بصوت الشيخ علي
غسان بضحك :الشيخ علي مين دا
عمر :واحد جنبنا اقسم بالله ياجدع ساعت صلاة الفجر بحس ان القيامه قامت من صوته صوته فظيع
قاسم وغسان ميتين ضحك عليهم
منير :غسان اللي متعرفوش بقي ان جدتك جايا عندنا النهارده
غسان بضحك :كملت انا عرف ان هطلق قريب
قاسم بضحك :نفس الشعور والله يا جدع
محمد بستغراب:اشمعانا يعني
غسان :جدتي طراز صعيدي مبيعجبهاش العجب المهم انا عايز اقترح عليكم اقتراح كدا
محمد :اقتراح يا زعامه
غسان :ايه رايكو لما تيجو تسكنو جنبنا هنا
عمر :جنبكو فين
غسان :البيت بتاعنا اللي جنبنا البيت طابقين وكبير اوووي زي ما انت شايف محتاج دهان بس لكن متشطب كامل وبدل ما نتغرب كل واحد في مكان عمر تيجي بمراتك ومحمدزبكرا يتجوز ويجي هااا ايه رايكم
منير :طب بالله كنت عاوز اقول ليكم كدا
محمد وعمر :موافقين حاي نورهان متبقاش لوحدها وانا في الشغل
قاسم :اخيرا هنتجمع تاني يا جدع
عمر :بعد خطوبة محمد ندهن وننقل علطول
محمد :اشطاااااا اوووي بس ايه مفيش فطار ولا ايه النظام
غسان :يا جدعان هنموت من الجوع وحبيبه جعانه يا نور اخلصي
نور :طيب خلاص جينا اهو وبدؤ يحطم الاكل علي السفره ويفطرو ونور اللي دخلت الاوضه اكلت حبيبه الاول ونورهان ونسمه ونور فرحو جداً ان نورهان هتكون معاهم تاني وبدؤ يفطرو في جو من المرح
غسان :شباب معدتش جاحه عن الجنازه يلا
عمر ومحمد وقاسم قامو:يلا
نور :غسان احنا هنروح الميتم شويه مع ماما نفين
غسان :طب يلا علشان نعديكم من الشارع
نورهان قعدت بالولاد ونسمه ونور وتفين نزلو والشباب عدوهم
وحده من الستات :اومال مين الصبايا الحلوين دول يختي
وحده 2:دول كناين نفين الالفي الحلوه البيضه دي مرات غسان والتانيه دي مرات قاسم
وحده 3:بس باين مرات قاسم حامل
وحده 2:ايوا باين حامل في 4 شهور بس ايه مبينزلوش الشارع ده ولا حد يعرفهم ولا تسمعي ليهم صوت
وحده 1:ايوااا عرفت تناسب والبنات الحلوين ونصاف ازاي
نسمه :نور الستات دي هتاكلنا بعنيهم
نور :ايوا وخده بالي
نفين :تعالو يا بنات سلمو البنات راحو سلمو عليهم وقعدو والعيون كلهم عليهم والبنات بيحقدو عليهم من جمالهم وعلي اجوازهم
وحده 1:هي مرات غسان مش مخلفه ولا ايه
وحده 2:عندها عيلين ولد وبت
وحده 1: ربنا يخليهم ليها يارب
وبعد وقت رجعو البنات البيت تحت نظرات غسان طلعوا وقفلو البوابه وفضلو قعدين لحد ما سمعو صويت وقتها عرفو ان دي الجنازه وبعد الجنازه الشياب فضلو قعدين لحد الساعه 2
البارات ال 96
الكاتبه /ندي حبيب
بعد وقت كبير حوالي الساعه 10 بليل الناس بدأت تمشي من العزا وكل واحد راح علي بيته
في منزل منير الالفي علي السفره
محمد :كلمت نقاش هيجي يشوف البيت كدا ويشوف المطلوب
غسان :حلو المهم هنروح بكرا الساعه كام
محمد :طبعاً بوجود الجح منير انت ابويا ولازم تكون موجود رايح اقرء الفاتحه بكرا
منير :الف مبروك يا حبيبي من قبل ما تقول انا كنت جي اصلا
عمر :برضو مش عرفين هنروح امتي بكرا
محمد :هنروح علي الساعه 8 كدا
عاصي بيزن :اعملي لبن اعملي لبن يلا اخلصي بقااا
نور بزعيق :عااااااصي اهدي هااا اهدي عليا كدا
عاصي بصوت:هو ايه دا انا قولت ايه انا بقول اعملي لبن كل حاجه تزعقي كدا
نور :لسانك طويل وعايز قص
محمد :عيب يا عاصي مينفعش تزعق لماما كدا
غسان :وايه كمان يا عاصي بيه كمل با حبيبي كمل لما اقوم اكسر دماغك وقام نور وقفت
نور :خلاص يا غسان صغير ومش فاهم حاجه
غسان بغضب :انا كذا مره محظرك لما اتكلم معاه متزخليش ولا الدماغ ازاي
نور بصوت عالي :لاء ادخل دا ابني وانا اللي قعده معاه 24 ساعه وعرفع هو عاوز ايه
غسان بغضب مسك دراعها بقوه :صوتك لو علي عليااااا تااااااني هكسر دماغك
نور بغضب لسه هتتكلم
منير :طيب احترمو الضيوف مش صروري وجودي
نور بدموع :شايف طرقته يا بابا هو عاصي عارف ايه علشان يعمل كدا
غسان :استغفر الله العظيم انا عملت ايه يابنتي فيه انارمديت ايدي عليه
نور اخدت حبيبه وعاصي :استأذن منك يا نورهان واسفه علي اللي حصل دا يا جماعه وطلعت علي شقتها
غسان بغضب:يا جدع الله يلعن الجواز علي اللي عاوز يتجوز الانسان كان عايش حياته براحته يجي وحده تطلع ***** عيشه تحرق الدم
محمد :مش متجوز انا مش حاسس بالنعمه اللي في ايدي
منير :مش هنخلص كل يومين حوار وفلم جديد غسان ونور بيتخانقو
نفين :والله دي عين يابني مراتك من ساعت منزلت الميتم وهي كدا لا حول الله يارب
نورهان بهمس :نسمه غسان جوز اختك دا بيفكرني بعمي جميل بتاع الكبده
نسمه بهمس :بالله لو سمعك ليعملك كبده اسكتي
نورهان :جوزك هادي اوووي كدا ليه
نسمه :لاء متقلقيش هو عنده الزعيق فوق بس علشان الخصوصيه
نورهان بضحك :عرفه انا الخصوصيه دي وكملت بزعل بس انا زعلانه علي نور طلعت معيطه
نسمه :متقلقيش الصبح هتنزل كويسه هما علطول كدا
نورهان :بس احرجها قدامنا مينفعش كدا
**************
في شقة غسان
نور كانت بتلبس عاصي هدوم النوم
عاصي :ماما انا اسف انا عارف ان انا السبب ان بابا يزعق مش هعمل كدا تاني
نور بحب باست خده :متقولش كدا يا حبيبي بس تاني مره اتكلم بأدب
عاصي حضنها :تعالي نروح عند سوسو دي الاول فكرهريا ماما لما كنت بنام في حضنك كنت بنام علطول من غير خوف بس دلوقتي بنام لوحدي ماما تعالي نمشي
نور :بس دا بيتك يا عاصي ودا بابا يعني مهما يزعق ويزعل هو بيحبك وهو اتعصب علشان انت عليت صوتك وبعدين تعالي يلا ايه رايك نعمل اكل ونام سوا انا وانت وحبيبه
عاصي بفرحه :موافق طبعاً
نور شالته وراحو علي المطبخ عملو اكل واكلو ودخلو علي قوضتهم ونامو كلهم ولما حسيت انهم نامو قامت وراحت علي المطبخ تغسل المواعين
غسان دخل الشقه ودخل علي غرفتهم علطول غير هدومه وطلع وقف ليها علي باب المطبخ
صمت تام بنهم
نور :لو سمحت انا عوزه فلوس
غسان :الفلوس اللي في الفيزا خلصت
نور :مأخدتش منها جنيه واحد انا عوزه مصروف مش عوزه المبلغ الكبير دا
غسان :اشمعنا يعني انا اقصد انك علشان تكون زياده معاكي
نور بسخريه :البياعين في السوق مفيش عندهم مكنة صرف انا مش عايشه في لندن
غسان قرب منها :اسف متزعليش مني انا عارف ان مكنش ينفع ازعق قدامهم
نور بدموع :نفس حوار كل مره طيب ولما انت عارف ان مكنش ينفع تزعق قدامهم زعقت ليه
غسان :علشان انا عارف انا بتكلم مع عاصي ازاي وبتعامل معاه ازاي
نور بنظرة عتاب :غسان انت عارف عاصي قالي ايه النهارده قالي تعالي نمشي يا ماما تخيل بقااا ابنك يقولي كدا
غسان بصدمه :لدرجة دي كرهني
نور :مش كرهه دا خوف عاصي مش حاسس بأمان حاول تتكلم معاه العب معاه حسسه بوجودك
غسان :انا اتعصبت لما علي صوته عليكي الناس تقول ايه
نور بعتاب:انا كنت متقبله الموقف منه ابني وطفل لكن انت بقاااا جوزي احرجتني قدام نورهان واصحابك
غسان :خلاص يا ستي حقك عليا ودي شفايفك ابوسها وباستها
نور بكسوف ضربته في صدره :ابعد عني انا زعلانه منك لسبب تاني اصلا وكمان
غسان برفع حاجب :اللي هو ايه بقااا
نور :كل زوج بيخرج مراته وبيفسحها حتي لو يوم في الاسبوع انت بقااا مبتخرجنيش خالص ليه
غسان :بكره احلي خروجه لاحلي ام عاصي في العالم هروح مع محمد قرأت الفتحه بتاعته وارجع اخدك واوديكي احلي مطعم وكافيه فيكي يا مصر
نور :وعد ولا هتقولي انشغلت
غسان قرب منها وحرك انفه علي ارنبة انفها :وحياتك عندي وعد بس ياااااه بقااااا لو عملتيزليا كوباية شاي مظبوطه
نور بتذمر :انا هعمل بس علشان الخروجه
غسان :اشالله علشان خاطر الكاتل نفسه المهم اعملي
*********************
في قوضة عمر ومحمد
محمد قاعد بيكلم يمني شات
يمني :هترجع امتي بقاااا
محمد :انا هاجي بكره نلبس الدبل بس هرجع الجماليه تاني علشان نشوف الشقه اللي هنتجوز فيها دي بس حابب اشوف رأيك في الوان الشقه
يمني : انا بحب الكافيه الالوان البيج دي
محمد :نفس اللي انا حابب اعمله يعني مثلا الصاله الصالون الريسبشن يكونو بيج ومعاهم لون كمان الاوض الوان مختلفه انتي عوزه اوضه الاطفال الالوان ايه
يمني :يعني مثلا ايه رايك نعملها ابيض مع كذا رسمه رصاصي
محمد :حلوه ونعمل فيها سرير شكل ولاد وسرير شكل بنت
يمني ببتسامه :ايوااا جميل جدا كدا
محمد :اوضة النوم اشرحي ليا كدا التصميم اللي في دماغك علشان دي هتكون حسب النفسيه وحط انوجي بيغمز
يمني بكسوف :عادي اللي انت عوزه اعمله فيها معنديش حاجه معينه
محمد :انا حابب ان الوانها تكون هاديه والنوم مش ابيض يعمي عاوز اعمل نور هادي وحلو وحابب اعمل باب زجاج مطل علي الشارع ونعمل عليه ستاره تقيله ايه رايك
يمني بنبهار :ذوقك حلو اوووي عجباني اوووي
محمد ابتسم :حببت قلبي المهم انا هنام علشان عندي يوم طويل بكرا
يمني :حاضر تصبح علي خير
محمد ببتسامه :وانتي في حضني يارب بقااااا وغمز
يمني حطت الفون جنبها بكسوف وفرحه :ياااااه انا بحبك اوووي
عمر :ياعم الرومانسي بكلمك من ساعه وانت مش هنا
محمد :في ايه يا تور عيل فصيل عاوز ايه من اهلي
عمر :انا ان جيت للحق انا عايز مراتي وبنتي انت واحد ولا متحوز وعادي عندك لكن انا ليه يتفرق بينا ليييه
محمد :ودا بقااا هيفضل يندب ومش هينيم اهلي النهارده اسمع يا عمر يا اخويا انا عاوز انام
عمر :فاكر البت اللي انت كنت عاوز تظبطها في المكتب عندي اللي موتني يومها دي
محمد :ايوا مالها اوعي تقول جابت رقمها
عمر :لاء يا حدق البت نصابه
محمد بضحك :اهو دا الخزوق بعينه
عمر :حصل بالله انت اللي هتجوزها دي مظلومه معاك
محمد :اسكت انت عارف حاجه انت دا انت غلبان
عمر :استني لما انام ونام الله يخليك
محمد :كان يوم اسود يوم ما فكرت انام حنبك تعالي اتخمد يلا
************************
عند نسمه ونورهان
نسمه كانت نايمه علي ضهرها وفجأه الجنين اتحرك :نورهان هاتي ايدك بسرعه
نورهان جابت ايدها ونسمه حطيتها علي بطنها
نسمه ببتسامه :شوفتي بيتحرك جوايا
نورهان :فرحه كانت بترفس مش يتتحرك يس رغم وجعي كنت بفرح اوووي لما احس انها بتتحرك جوايا
نسمه :حاجه حلوه اوووي انا اول مره احب الانتظار كدا علشان عرفه ان بعد الانتظار دا هيجي حاجه جميله ليا
نورهان :ربنا يكملك يا حببتي وتشوفيه علي ايدك وفي حضنك يارب
نسمه :يلا ننام بقااا علشان هموت وانام
نورهان ونسمه ناموا والجميع كله نام في هدوء
البارت ال 97
الكاتبه /ندي علي حبيب
في الصباح علي سفرة الطعام
عمر مش قادر يمشي وراسه وجعاه من قلة النوم راح اترمي علي كرسي السفره وحط راسه علي الطربيزه
محمد طلع لبس تيشرت اسود ضيق وبنطلون اسود وكوتش اسود وساعه فضه وبرفان واخر شياكه راح قعد علي السفره
محمد :صباح الخير يا جماعه
الكل بستغراب من حال دا وحال دا :صباح النور
محمد :اسمحو ليا اقول ليكو بقااا انا مش عارف انام من الاخ اللي اسمه عمر دا خالص مش مريحني
عمر قام بذهول وتعب وغضب :انا ..اللي ...مش ..مريحك في النوم بالله لو هموووت كدا وهنام في الشارع مش نايم معاه تاني رفس واستحملت تلطيش بالقلام واستحملت شخير وقولت عادي لكن يقوم يضربني بليل لاااااء بقااااا
غسان وقاسم والبنات ميتين من الضحك
غسان بضحك :اسكت يلا مسحنا البلاط من الضحك اهدي كدا واللي انت عوزه هنعمله بس اسكت علشان منظرك وشعرك يضحك اصلا
عمر وهو بيعدل شعره :انا عاوز مراتي وبنتي مش عاوز حاجه تاني والا يا خالي اخد بعضي واروح اموت في بيتي بدل ما اموت علي ايد محمد
منير :بس بطلو شغل العيال دا وانت ومراتك هتنامو في قوضت قاسم القديمه
عمر بعصبيه :يعني قوضة المحروس موجوده من يوم ما جيت وسيبني كدا لالالا مكنش العشم ايدا يا خال ...كل دا معتزين في اوووي
قاسم :اتلم ياض دا قوضتي دي يمااا حصل فيها معارك فاكر يا غسان كنا نقف علي السور ونربط الاحبال ونط من علي السور في الشارع
غسان بضحك :ونطلع الفجر وامي وابويا نايمين ولا هما هنا
نور :وانا اقول الدكتور عاصي طالع لمين الله اكلر معانا اكبر لص في العيله
غسان :اوعي اسمع ان حد فيكم طلع من علي السور اللي هيقع هيموت علطول اوعي با عاصي انت واسر
اسر ميل علي اسر بهمس وخوف :انت شلت الحبل اللي علي سور السطح
عاصي :استرجل يلا ومتخافش كدا انا معاك وبعدين فكر فيااا انا وغزل
اسر :انت وغزل اللي هتودوني ورا الشمس
منير :ما علينا المهم عوزين نجهز بدري علشان ان كنا هنروح وناخد حجات معانا
نفين :اهدي يا حج كدا ركز معايا يا محمد يابني انت جبت الشبكة
محمد وهو بياكل خيار :انا مش بعرف في حورات الدهب دي
نفين :خلاص اهدي انت وانا هاخد وحده من البنات ونروح نجيب ليها احلي طقم ونرجع
نور ونسمه :انا اللي هاجي وبصو لبعض
نور :لاء يا ماما انا اللي هاجي معاكي مليش دعوه
نسمه :بت اسكتي انا اللي هروح انتي راشقه في كل حوار كدا
قاسم :يا روحي انتي بلونه اهو هتروحي فين امي محتاجه حد يسندها انتي بقااا اللي هتسنديها
غسان :ايوا ولو نور راحت العيال مين اللي هيعد بيهم
نور :محلوله نسمه ونورهان موجودين يعني هروح هروح
غسان :اشطااا تعالي معايا كدا عوزك في كلمه
نور برقت لغسان بمعني (عيب اقوم فين )
غسان ضحك :قومي يابت عوزك في كلمه
نفين بضحك :قومي يا حببتي دا جوزك واخدت حبيبه منها
غسان اخدها ودخل اوضة عمر ومحمد
***********
في قوضة عمر ومحمد
نور بغضب :احرجتني بطلبك قدامهم يقولو علينا ايه دلوقتي
غسان خبطها علي ايدها وبعد كدا مسك ايدها :تصدقي انا غلطان ان عاوز اديكي فلوس علشان تغيري الدبله بتاعتك علشان قدمت
نور ابتسمت وبصت علي دبلتها :عارف انا لو هموت مش هغيرها عارف ليه علشان دي الحاجه الوحيده اللي بلبسها وبكون متباهيه بيها بين الناس دي مهما دار عليها الزمن وباظت الدبله الاولي ليا مستحيل اغيرها يا غسان
غسان ضمهااا لصدره وغمض عينه :لو تعرفي انا بحبك قد ايه ونفسي تكوني ملكه في كل حاجه مش هتصدقي يا نور
نور وهي حضناه :وانا اكتر واكتر واكتر
غسان :المهم علشان منتفهمش غلط فعلا خلينا نطلع بس خدي هلي الفلوس دي معاكي ولو حاجه عجبتك وانتي هناك هتيها
نور باست خده :حاضر وطلعو الاتنين
نفين :نور حبيبه نامت ايه يلا يا حببتي في الساعه اللي هتنام فيها دي نروح ونيجي بسرعه
نور :حاضر يا ماما هطلع البس واجي علطول وطلعت علي السلالم
غسان :لو حاجه ضيقه رقبه باينه شعرك باين اي حاجه متنزليش احسن
نور بهمس :الحوار بتاع كل مشوار وطلعت علي الشقه
غسان :واحنا ايه يا شباب العمال شغالين من الصبح في البيت قومو كدا لما نبص عليهم
محمد :كنت لسه هقول كدا يلا
عمر بتعب : سبوني اتشطف وانام ساعه وابقي اجي
الاكل ضحك عليه
قاسم بضحك:اسكت خليك قاعد ومشي
نورهان حطت ايدها علي جبينه :تعالي يا حبيبي اعمل ليك شوربه خضار علشان في حراره
نفين :خليه يستحمي الاول بميه ساقعه ويطفي التكيف يا نورهان وانا هجيب ليه حبايه هتخليه زي العسل واعملي لجوزك ياكل يا بنتي
عمر قام مع نورهان وفرحه نسمه اخدتها تلعب معاها
نفين :يلا يا نور كدا هنتاخر
نور وهي نزله من علي السلالم جري :يلا يا ماما نزلت
نفين اخدت نور ونزلت علي تحت ونور مأنكجها وركبو العربيه مع منير ومشو
*********************
في منزل يمني
يمني نزله مسح وترتيب في البيت وماهر بيساعدها في ترتيب الصالون
يمني نايمه علي الارض وبتسمح تحت المنبه ونصها تحتها وماهر شايل الكنبه
ماهر بتعب :يابت اخلصي ضهري انقطم هما هيجو يشوفو في تراب تحت الكنبه ولا لاء
يمني من تحت الكنبه اللي وشها ملايان تراب :دي نضافه يا معفن اسكت انت
ماهر بتعب :بتتتت انا هسيب الكنبه لو مطلعطيش الثانيه دي
يمني طلعت جري :اوعي يا حمار هتكسر ضهري
ماهر ماسك ضهره بتعب :ضهرك انتي اللي اتكسر يا كلبة المقابر انتي اومال انا ضهري اعمل فيه ايييه
دنيا ام يمني اللي ايجة امبارح من البلد علشان الخطوبه :ياعيال انتو لسه صغيرين دا انتو لو اتجوزتو تخالفو الصبح اعقلو
يمني :يرضيكي امسح تحت الكنب يقولي هسيب الكنبه
ماهر :تعالي مدا شيلي الكنبه اللي بتقولك هسيبها دي 100 كليو لوحدها وانا شايلها ما صباحيه ربنا
دنيا :مش خلاص مسحتي الصالون زي الفل اهو والبيت خلاص برا انتي وهو بقاااا انتي تعالي علي المطبخ علشان عمايل الحلويات وانت انزل هات البيبسي من تحت
ماهر :يلا كلو يعون المهم تغوري ياختي ونخلص بقاااا
يمني :عيل سمج اتفو علي دي اخوه ودخلت مع امها المطبخ
******************
في منزل سلوي
سلوي قعدة علي السلم بره بتلبس الكوتش
سلوي :يا ماما انا هروح قبلوني في الشركة خير مقبلونيش هرجع
انتصار :المهم تخلصي وترجعي علي البيت لو اتاخرتي ساعه وحده كلامي هيكون بشبشب
سلوي :حلضر يا فندم ساعتين واكون في نص الصاله بقولك ليا ريحة كوتش ولا لاء ونزلت علي تحت فتحت البوابه وقفلتها وحطت المفتاح في الشنطه وراحت علي موقف الباص
بعد وقت نزلت سلوي من الباص وراحة علي الشركة علي السكرتيره
سلوي :لو سمحتي انا جايا علشان اقدم إنترفيو بتاعي وعوزه اقابل المدير
السكرتيره :ثواني يا افندم واتصلت علي المدير الو يا فندم في وحده جايا بخصوص الاعلان علي مترجمه هتدخل ولا لاء
المدير :دخليها بس بسرعه علشان ماشي
السكرتيره :اتفضلي المدير في انتظارك جوا
سلوي اتشجعت وفتحت الباب ودخلت علي جوا والصدمه الكبيره بقااااااا
سلوي بصدمه :..........
مجمع الروايات الكامله من هنا
إللي عاوز يوصله اشعار بتكملة الروايه يعمل إنضمام من هنا
تعليقات
إرسال تعليق