روبوت_مراتي
البارت الثاني
بتعملي ايه هنا ؟!
بتوتر : ها ا ا انا ب ب..
قرب منها بعصبيه وش*دها من دراعها وهو بيجز علي أسنانه بغيظ : انتي صحفيه ؟!
ريم بتوتر ورعب : هه ص صحفيه ايه يباشا ،د ده منظر صحفيه
عز بشك : اسم عيلتك ايه ياب*ت
ريم بتوتر : ع عيلتي
عز بعصبيه : انطقي اسم عيلتك ايه ؟!
ريم بخوف: ع عيله الشرقاوي
عز وهو بيبعد عنها بجمود وبيخرج الفون بتاعه من جيبه وبيضغط عده ارقام ومنتظر الرد ..
عز بصوت جهوري : الو
الشخص باحترام : الو عز باشا
عز وهو بيتنهد وبيبص لريم بشك : عايزك تعرفلي كل حاجه عن ريم الشرقاوي ..
الشخص : حاضر يباشا تحت امرك
قفل عز الفون بتاعه وقال ببرود وهو بيخرج من الأوضه : كملي شغلك ..
قلب ريم وقع في رجليها ،بلعت ريقها بتوتر وهي بتل*طم علي خدها برعب حقيقي ،لو اكتشف حقيقتها مش هيرح*مها بالتأكيد ...
ريم وهي بتندب حظها : نهار ملهوش الوان اعمل ايه،اعمل ايه انا اللي جبت ده كله لنفسي،ياريتني سمعت كلامك يامي ياريتني ما غامرت ...
اتنهدت تنهيده طويله وهي بتفكر في حل عشان تخرج من الفيله من غير ما حد يشوفها ،لعن*ت غبا*ئها وتفكيرها وفضولها اللي في مره هيفتح عليها ابواب الجح*يم ...
بلعت ريقها وخرجت من الأوضه ونزلت علي تحت تحاول تشوف مخرج من هنا ...
وقفت في نص السلم وبرقت عينيها بصدمه لما شافتها ،شافت الروبوت قاعده علي الكنبه اللي تحت بتتفرج علي التليفزيون ومش واخده بالها من ريم ...
بصت ريم يمين وشمال وهي بتشوف في حد ولا لا وبعدين خرجت الفون بتاعها عشان تصورها ،وصورتها فيديو وهي قاعده بتتفرج بأندماج شديد ومش واخده بالها من اي حد حواليها ...
ريم بلعت ريقها بتوتر وكملت طريقها لتحت وفتحت فويس وحطت الفون في جيبها ...
ريم بتوتر : م مساء الخير يامدام
الروبوت برسميه وهي بتبصلها من فوق لتحت : مساء النور
ريم : ا انا الخدامه الجديده ،ح حضرتك تؤمريني بحاجه ....
الروبوت : اه تعمليلي قهوه
هاجر بصدمه واستغراب : ايه ده هما الروبوت بياكلوا وبيشربوا زينا كده ؟!
الروبوت : انتي اسمك ايه ؟!
ريم بتوتر : م محسوبتك ريم ...
الروبوت وهي بتقفل عينيها نص قفله : محسوبتي؟!
ريم بضحك في نفسها : ا اه صح نسيت انك روبوت
الروبوت برسميه : اتفضلي
ريم وهي بتدخل علي المطبخ عشان تعمل القهوه : والله روبوت محترمه وبنت ناس محترمين ..
وعملت القهوه ونست تماماً انها في خطر وان عز في خلال دقائق هيجيب ماضيها كله وهيكشف حقيقتها وساعتها مش هيرح*مها ...
ريم وهي يتصب القهوه وبتتنهد بحيره : ياتري الروبوت قادر يعوض مراته ولا لا ،ده لو قادر الناس كلها ممكن تعمل روبوتات الناس اللي بتحبها ،مش هيبقي في حاجه اسمها اشتياق للميت! ...
ياتري العلم هيوصل بينا لحد فين تاني ...
خرجت من المطبخ وهي شايله،فنجان القهوه وخرجت عشان تديه للروبوت ....
ريم وهي بتحطها قدامها : اتفضلي ياهانم حضرتك تؤمريني بحاجه تانيه؟!
الروبوت : انتي رايحه فين ؟!
ريم بتوتر : هه ا انا خلصت تنضيف،همشي
الروبوت باستغراب : تمشي فين ؟!
ريم في نفسها : ده انتي روبوت تن*حه ياساتر وبعد كده ابتسمت بأهتزاز
همشي اروح علي بيتي ؟!
الروبوت : اوكي ...
ريم وهي بتهز رأسها وبتسأل بفضول وخوف : ه هو فين عز باشا ؟!
الروبوت : مين عز ؟!
ريم وهي بتلوي بوقها يمين وشمال : ياختي هي متعرفش مين عز ...
ريم : ا احم عز جوز حضرتك ؟
الروبوت بضيق : معرفش ،ونوري بقي عشان اتفرج ..
ريم وهي بتهز رأسها بحيره : حاضر
اتنهدت وراحت تغ*ير هدومها عشان تخرج من الفيله وتحاول تشوف حل عشان تكمل لعبتها من غير ما حد يكشفها ...
خرجت من الفيله وهي بتبص يمين وشمال بتوتر ولسه هتخرج سمعت صوت غل*يظ من وراها خلاها تصوت بف*زع ....
رايحه فين يابت ؟!
ريم وهي بتلف بفزع وتوتر :انت ا انت مالك ؟؟
الحارس وهو بيبصلها من فوق لتحت بشك : انتي مين يابت انا اول مره اشوفك هنا ،انتي حرامي*ه ؟!
ريم بخوف وتوتر : و والله ابدا ا انا الشغاله الجديده ،ل لسه جايه امبارح
الحارس بشك : وبتعملي ايه هنا ؟!
ريم وجس*مها كله بيترعش : خ خارجه اشتري شويه حاجات ن ناقصين
الحارس وهو بيمد أيده ليها وبيقول ببرود : هاتي الطلبات وانا أجبها
ريم بتوتر : ا اصل ا انا
الحارس بحده : أنتي ايه انطقي ؟!
ريم : ا انا مش كاتبه الطلبات
الحارس وهو بيخرج ورقه وقلم : ياسلام ورقه وقلم أهم قولي الطلبات ..
ريم بتوتر : ا اوك ،ه هات بطاطس
الحارس باستغراب : بطاطس ؟!
ريم : ايوه بطاطس في ايه ؟!
الحارس وهو بيحك رأسه : لا مفيش ،تمام كملي
ريم : و وبصل وجزر وكوسه وبتنجان ..
الحارس : لا مؤاخذه بس هي الحاجات دي لمين!
ريم بضيق.: بقولك ايه هتجيب ولا اروح أنا اللي اجيبهم ونخلص من الهيصه ديه ؟!
الحارس بغيظ : هجيب خلاص كملي
ريم ملته اي طلبات وخلاص عشان يخرج وتعرف هي تخرج من بعده وتهرب من عز وحراسه اللي مطلعوش ساهلين ابداً
ها وبعدين كملي ؟!
قالتها مي لريم اللي خرجت من الفيله بصعوبه ...
ريم وهي يتشرب كوبايه المائه علي بوق واحد بخوف وتوتر. : ولا قبلين ا انا خايفه اوي يامي ،د ده مطلعش سهل ابداً
مي بعتاب وعصبيه : انا قولتلك ياريم ،قولتلك عز الحديدي مش سهل ابداً وممكن لو عرف يطي*ن عشيتك
ريم : اهو اللي حصل بقي ، ا المهم انا هخرج نفسي ازاي من الورطه ديه
مي بتفكير وهي بتشرب من اللمون بتاعها : مفيش غير حل واحد ..
ريم بلهفه : ايه هو ؟!
مي بجديه : تغيري شكلك واسمك
ريم : نعم ازاي ؟!
مي : زي السكر في الشاي ،انتي لازم تغيري شكلك علي الاقل لفتره لحد ما الموضوع يتنسي خالص ،واتمني متغامريش تاني لان بجد فضولك في مره هيفتح أبواب مش هتتقفل غير بم*وت أو س*جن ...
ريم بإصرار : بس انا مش هتنازل عن الموضوع ده ،انا لازم اعمل إنجاز الكل يتكلم عنه ..
مي وهي يت*شد في شعرها بغيظ: يابنتي حرام عليكي ،انتي عايزه تجنن*يني ،احنا ما صدقنا خرجتي من الفيله سليمه ،عايزه تدخلي تاني للم*وت برجليكي !!
ريم وهي بتتنهد بحيره : تصدقي بالرغم من كل اللي حصل ألا اني حسيت عز ده طيب اوي ؟!
مي بسخريه : والله ؟!
ريم بهيام: اه والله ،لون عينيه تخطف بشكل رهيب ،ولا ملامحه الوسيمه ،ولا جسمه الرياضي ،حاجه كده في قمه فارس احلامي يارايق ...
مي بسخريه : فارس احلامك لو اكتشف حقيقتك هيعمل منك بطاطس سوري ...
ريم بهيام : لو هو اللي هيعملها انا معنديش مانع خالص ...
مي وهي بتبص علي مكان ما : ريم
ريم وهي لسه هيمانه : تصدق بالله ياريتني كنت روبوت يا اخي
مي وهي بتبلع ريقها بتوتر : ريم
ريم بهيام اكبر : أو ياريتني كنت هاجر والله ..
مي بتوتر ونبره صوت باكيه : ريييم
ريم بضيق: ايه ايه في ايه ؟!
مي وهي بتبلع ريقها : ع عز
ريم بابتسامه واسعه : ماله القمر
مي بخفوت : عز وراكي ق قاعد في الطربيزه اللي ورانا
ريم برقت وقالت بتلقائية: تعرفي تجري
مي وهي بتاخد شنطتها وبتجري من قدام ريم بسرعه وخوف : ده هوايتي المفضله ..
ريم وهي بتحاول تخفي وشها بشنطتها وبتجري هي كمان بخوف : هوايتي انا كمان الجري نص الجدعنه ...
أما عن عز فكان قاعد وشافهم وهما بيجروا وضحك وقال بغموض ...
معرفتكيش انا كده ياريم الصاوي ..
يتبع
إيمان_شلبي
البارت التالت من هنا 👇👇👇
بداية الروايه من هنا 👇👇👇
تعليقات
إرسال تعليق