القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية امتلاك أبدي الفصل الرابع بقلم مصطفى محسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

رواية امتلاك أبدي الفصل الرابع بقلم مصطفى محسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية امتلاك أبدي الفصل الرابع بقلم مصطفى محسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


 هدى قعدت على الكرسي وماسكه السماعه بايديها اللي بتترعش وحطيتها في ودنها وضغطت زر التشغيل. الصوت في الاول سمعت صوت نفس كانه طالع من اعماق الارض وسمعت صوت ست كبيره صوتها واطي وبتقول: انا يا بنتي اسمي الحاجه ماجده، كان عندي بنت اسمها شيماء اختفت من ثمان سنين بسبب واحده ملعونه اسمها نعيمه. اللي عرفته بعد اختفاء بنتي إن اخو زوجي كان السبب، هو اللي اتفق مع نعيمه علشان بنتي تطفش من البيت علشان بناته يتجوزوا.


لان شيماء بنتي كان بيجي لها عرسان كثير وبنات اخو جوزي ما كانش حد بيجي لهم، والغلطه الكبيره إننا قاعدين في بيت عيله… الكل كان بيغير من شيماء. هدى رفعت مستوى الصوت عشان تسمع كل تفصيله. الحاجه ماجده كملت وقالت: حاولت اثبت للشرطه إن اخو زوجي ونعيمه هم السبب، بس للاسف ما عرفتش.


لازم تعرفي يا هدى إن ابنك مش في امان. لازم تدوري على اي طريقه تنقذي بيها ابنك علشان ما تندميش بعدين. الصوت سكت. هدى ثابت السماعه تقع على السرير وقلبها كان بيدق زي الطبله. رفعت الموبايل واتصلت بساميه وقالت لها: مين الست دي؟ وليه بعثتي لي التسجيل ده؟ ساميه قالت بصوت متوتر: انا رحت لها البيت وخليتها تسجل لك مقطع الصوت ده.


علشان تعرفي إن نعيمه دي مش بيجي من وراها خير ابدا، وعملت كده مخصوص علشان تعرفي إن الناس ما ظلمتهاش… هي حقيقي ملعونه. هدى قالت بصوت متقطع: "وإنتي… إنتي رحتِ للحاجّة ماجدة ليه؟" سامية ردّت بسرعة، وفي صوتها خوف: "كنت لازم اثبت لك إن نعيمه هي السبب… ولما حكيتي لي اللي حصل لكريم، وتغيره فجأة… قلت لازم نلاقي حل للموضوع ده."


"وفكرت في الحاجه ماجدة عشان هي الوحيده اللي هتقدر تساعدنا." هدى قالت بصوت مهزوز: "طيب… الست دي ليه قالت إن ابني مش في أمان؟!" سامية خدت نفس عميق وقالت: "علشان نعيمة ما بتعملش أعمال عاديه… دي بتربط، وبتسحب، وبتخلي البني آدم يمشي زي الخشب. الحاجّة ماجدة قالت إن بنتها شيماء اختفت… ومحدش لقاها لحد النهاردة."


هدى حسّت الأرض بتتهز تحت رجليها. قعدت على الكنبة، ودموعها نزلت من غير ما تحس. وقالت بصوت مكسور: "يعني… يعني ابني ممكن يضيع مني؟ زي ما بنتها ضاعت؟" سامية قالت بسرعة: الحاجه ماجده قالت لي لو اتحركنا بدري هنقدر نمنع اي اذى لكريم، بس قالت الموضوع مش سهل زي ما انت عارفه. هدى مسحت دموعها وقالت: انا مستعده اعمل أي حاجة… أي حاجة في الدنيا… بس ابني يعيش في امان."


سامية قالت: "الحاجّة ماجدة قالت إن أول خطوة… إنك تمنعي نعيمة من دخول شقه كريم… ولازم نمحي اي اثر لاي عمل معمول جوه الشقه… العمل لازم يتشال." هدى قالت: "طيب وانا هعمل كده ازاي؟" سامية سكتت شوية… وبعدين قالت: "حاولي إنك تاخدي المفتاح بتاع شقه كريم، واول ما ينزل الشغل هو وساره اطلعي افتحي الشقه."


"ودوري تحت المراتب، في الفاظات، ورا الصور، في مكتب… في كل جزء في الشقه، واكيد هتلاقي العمل موجود في الشقه." هدى قامت واقفة فجأة كأن نار ولّعت جواها: "انا معايا نسخه من مفاتيح شقتهم… انا هروح لهم دلوقتي!" سامية قالت بسرعة: "ما ينفعش تروحي دلوقتي… انت كده هتضيعي كل حاجه. احنا عايزين نمشي خطوه خطوه. بكره روحي عند العماره، ولما يخرجوا اطلعي انت فوق ودوري زي ما قلت لك."


هدى ردت بصوت تحدي: "هعمل كده بكره يا ساميه إن شاء الله." بالفعل تاني يوم هدى راحت وقفت عند العماره، واول ما خرجوا هدى طلعت فوق. وقفت عند الباب، إيديها بتتهز… وبعدين أخدت نفس عميق وقالت بصوت مكسور: "أنا مش خايفة من اي حاجه في الدنيا… المهم انقذ ابني." فتحت باب الشقه ودخلت. كانت الشقه ضلمه مع إننا في الصبح.


رفعت الموبايل وفتحت الكشاف ودخلت اوضه النوم. رفعت المرتبه والمخدات… ما لقيتش حاجه. دورت في الكوميدينو… برده ما لقيتش حاجه. بس ما فيش ثواني وسمعت صوت نفس جنب ودني. بصيت ورايا بسرعه… ما لقيتش حد. خرجت من الاوضه وانا حاسه إن في حد ماشي ورايا. وقفت في الصاله، حسّيت إن نفسي تقيل. بصيت على المكتب وقربت له… حطيت ايدي على الباب… سمعت صوت همس… كلام مش مفهوم. بصيت حواليا وانا خايفه. وفجاه شوفت.


انتظروا إن شاء الله بكره الجزء الخامس

يا ترى مين اللي كان جوّه شقة كريم؟

ويا ترى هدى شافت إيه وخلاّها تتجمّد بالشكل ده؟



بداية الرواية من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺


أنت الان في اول موضوع

تعليقات

التنقل السريع
    close