رواية عاشق زوجتي الفصل التاسع بقلم الكاتبة صباح عبدالله فتحي حصريه وجديده
![]() |
رواية عاشق زوجتي الفصل التاسع بقلم الكاتبة صباح عبدالله فتحي حصريه وجديده
في منزل عائلة جاسر
سار جاسر تحت أنظار كلّ من هانم والدته وأحمد ولده، وهو يمسك نور من يدها ويسحبها خلفه بقوّة. أخذها وصعد إلى غرفتهما. عندما دخلا الغرفة، سحبت نور يدها من بين أصابع جاسر وقالت بغضب:
ـ هو إنتَ فاكرني شوال رز هتشيل وتحت زي ما إنتَ عايز؟
ابتسم جاسر ببرود، ثم أغلق باب الغرفة، ثم نظر إلى نور وقال بهدوء:
ـ لا… مش فاكرها شوال رز ولا حاجة.
أكمل كلامه بنبرة سخرية:
ـ بس فاكر إنك مراتي، ومن حقي أعمل أي حاجة أنا عايزها.
اقترب جاسر من نور بهدوء، بينما كانت هي تتراجع إلى الخلف وتقول بتوتر:
ـ إنت بتقرب مني ليه كده؟
فجأة انزلقت قدماها، وقبل أن تقع أمسكها جاسر ووضع يديه على خصرها وقربها منه بقوة وهو يقول:
ـ هتفضلي تهربي مني لحد إمتى يا نور؟
لكن نور كانت أشبه بمغيبه عن الواقع؛ كانت فقط تنظر إلى عيني جاسر وتشعر بأنفاسه تحرق خديها. داخلياً تمنت المزيد من هذه اللحظات وهذا الشعور الذي لم تعده، لكن سرعان ما أسترجع عقلها ذكريات مؤلمة: كيف كان يُعاملها هذا الذي يُقال عنه زوجها، وكيف رأته أكثر من مرة في أحضان امرأة غيرها ذلك الشيء الذي لا تقبل به أي امرأة في العالم. دفعتها كل هذه الذكريات أن تدفعه بكل ما تملك من قوّة بعيدًا عنها وهي تقول بصوت باكٍ ودموعها تنهمر على خديها:
ـ أنا بكرهك يا جاسر، ومستحيل أسمح لك تنفذ اللي في بالك. أوعى تكون فاكرني هبلة ومش فاهمة إنت بتعمل إيه، أو إني مفكرة إن كل اللي إنت بتعمله ده لأنك بتحبني! لا يا بابا، إنتَ عرفت إن في واحد تاني دخل حياتي، وكل اللي إنت بتعمله ده كبرياء علشان واحد غيرك دخل حياتي ومستعد يشتري التراب اللي بمشي عليه. أنا عشت معاك سنتين وعارفة وفاهمة إنت بتفكر إزاي، وعارفة إنك كلب مصعور مش بيتنازل عن العضمة اللي معاه بسهولة.
لم تشعر نور إلا بصفعة قوية هبطت على خدها جعلتها تنظر إلى الجانب الآخر غصبًا عنها. أمسكها جاسر من ذراعها بقوة وهو يصرخ:
ـ ما يهمنيش إنتِ بتفكري في إيه ولا بتفكري في مين! كل اللي يهمني إنك مراتي وعلى ذمتي يا هانم. مفيش راجل في الدنيا يقبل إن مراته تفكر في واحد غيره ولو مجرد تفكير؛ ولو الراجل الزفت ده جه على بالك تاني أو جيبتي اسمه قدامي أو حتى فكرتِ مع نفسك هاقتلِك وهاقتله! فهمتي يا نور؟
ثم رماها على الفراش وغادر الغرفة قبل أن يسمع ماذا ستجيب. نظرت نور إلى آثار جاسر الذي غادر وأغلق باب الغرفة بقوة؛ انهمرت دموعها على خديها، وضعت رأسها على الفراش وظلت تبكي إلى أن غلبها النعاس فخلدت في نومٍ عميق لا نشاط فيه.
ـــــــــــــــــ
اليوم الثاني – في منزل عائلة يوسف
استيقظ يوسف من نومه ونظر إلى الساعة المعلّقة على الحائط، ليجدها السادسة والنصف صباحًا. نهض من على الفراش بوجهٍ شاحب من قلّة النوم، وما زال متعبًا من آثار حادث الأمس، لكن لديه عمل يجب عليه القيام به. خرج من الغرفة، ليجد أجواء المنزل هادئة، وأنفاسه أصبحت كئيبة بعد ما حدث.
وقعت عيناه على والدته، التي كانت تجلس على الأريكة، تُسند رأسها إلى كف يديها، وتبدو حزينة بعض الشيء. قال يوسف وهو يتجه نحوها محاولًا أن يخفي ما في قلبه:
ـ خير يا ست الكل… قاعدة كده ليه؟
لكنها لم تُجبه، وظلّت كما هي. جلس بجانبها وقال بهدوء:
ـ خير يا أمي… مالك؟ مش عاوزة تردّي عليّ؟ لسه زعلانة مني؟
رفعت الأم رأسها ونظرت إليه، ثم اعتدلت في جلوسها وقالت بحزم:
ـ اسمع يا يوسف… أنا هاقولك إيه.
نظر إليها يوسف باستغراب من نبرتها العنيفة، وقال بهدوء:
ـ خير يا أمي… في إيه؟
قالت الأم مباشرة ودون مقدّمات:
ـ أنا لقيت لك عروسة… بنت ناس محترمة وبتخاف ربنا. البنت داخلة مزاجي جدًا، وهتروح تشوفها… سواء بمزاجك أو غصب عنك!
اتسعت عينا يوسف من الذهول، وقال بسرعة:
ـ إيه اللي بتقوليه يا أمي؟! إزاي أشوفها بمزاجي أو غصب عني؟
نهضت الأم واقفة وقالت بحسم:
ـ زي ما سمعت! أنا أخدت معاد مع أهلها… هنروح لهم بعد صلاة المغرب، يا ريت تفضى نفسك النهارده.
وقف يوسف أمامها باندهاش وقال:
ـ أخدتي معاد معاهم… وحتى ما كلفتيش نفسك تسأليني الأول يا أمي؟
تنهدت الأم بحزن وقالت:
ـ لو كنت عملت كده من خمس سنين… كان زماني جدة دلوقتي. بعد إذنك، هروح أحضّرلك الفطار… لو ناوي تنزل شغلك.
تركتْه وتوجّهت إلى المطبخ، بينما ظل يوسف واقفًا في مكانه ينظر إلى أثرها بذهول، وهمس لنفسه:
ـ أنا إزاي هقدر أتعامل مع واحدة تانية غير نور؟! أنا حتى من سنتين ما فكرتش مجرّد تفكير إني أحب غيرها… إزاي دلوقتي هفكّر وتجوز غيرها؟
اللي مش متابعني فايته كتير متابعه لصفحتي
❤️🛺💙🌹❤️🌺💙🌹🛺
اللي بيحب الروايات الكامله والحصريه من هنا 👇 ❤️ 👇
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
❤️🌹💙🌺❤️🌹💙🌺❤️🌹💙🌺❤️🌹💙🌺❤️🌹
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا
جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا
انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
تعليقات
إرسال تعليق