القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جواز سري البارت الخامس بقلم الكاتب مصطفى جابر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية جواز سري البارت الخامس بقلم الكاتب مصطفى جابر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


الحق يا يزن هدير اخيرا بعتتلي رسالة واتس. 

يزن بتمثيل :  رسالة اي دي اقريها كده .

غادة قرات الرسالة بصدمة ( اختي سامحيني انا هربت مع حبيبي اسفه عشان كنت عاوزة البسها في جوزك وبما اني اتفضحت خلاص وهربت معاه سامحيني وقولي ل امي تسامحني هي ويزن ).. 

غادة بصدمة:  مش معقول هدير هربت ؟؟

يزن بخبث:  مش قولتلك اختك ماشيه مع واحد وعاوزة تلبسها فيا وانتي مصدقتنيش شكيتي فيا.


غادة بجمود: لا لا اكيد في حاجه غلط 

يزن بتوتر : حاجه غلط زي اي ؟

غاده بزعل : دي مش طريقتها في الكلام .. هدير عمرها ما بتقولي يا اختي 

يزن بتوتر : يمكن علشان بتكلمك وهيا ندمانه 

غاده بشك : تمام بس قولي انت اتأخرت ليه النهارده. 

يزن :  المكتب كان فيه ضغط شغل وبسبب اختك اللي جت عاوزاني اوصلها دي.


غادة برفع حاجب: توصلها فين بقي ؟؟ ... انت مش قولت أنها جاتلك علشان عايزه فلوس وانت طردتها ؟؟

يزن بغضب:  ما خلاص بقي اقفلي الموضوع ده مالك خايفه عليها كده ليه مش كفايه أنها كانت عايزه تسقطك واتهمتني كدب وقالت اني جوزها ؟؟ مالك بقي في اي وهيا عمرها ما كانت اختك واهي غارت الحمد لله اهي .. اياكي اسمعك تفتحي الموضوع ده معايا تاني مفهوم ؟ دي بقت عيشه تخنق .


دخل اوضته بغضب.. 

غادة دموعها نزلت: طالما بتتهرب كده يبقي كلام  اختي صح وعملت فيها حاجه بس انا هتأكد وهعرف دلوقتي 


غاده دخلت وراه.. 

غادة ببرود:  روح هات مراتك يا يزن عشان مبلغش عنك. 

يزن بصدمة: مرات مين ؟؟  انتي بتخرفي تقولي اي ؟

غادة ببرود: أنا مش هكرر كلامي .. روح هات مراتك ومعاك ساعة بدل والله العظيم لروح أبلغ عنك وبراحتك بقي 

يزن بغيظ:  وانتي عرفتي منين انه انا اللي مخبيها هيا مش بعتت لك رسالة. 

غادة بسخرية: قولتلك أن ده مش اسلوب هدير وانا ملاحظه انك بقيت بتتوتر لما بكلمك عنها فا قولت الحقيقه بدل ما تندم بعدين 

يزن بغيظ: تبلغي عني ؟ طب من الاخر بقي اه أنا اتجوزت هدير يا غاده 

غادة بدموع:  وليه انكرت انت والشيخ والبواب. 

يزن بهدؤء:  عشان بحبك وخوفت اخسرك يا غاده مكنتش اعرف أن كل ده هيحصل .. حملها ده اللي فضح الدنيا ..

غادة بزعيق: يعني خوفت عليا ومخوفتش علي اختي وانت بتعمل فيها كده وسمعتها اللي اتدمرت بسببك ؟

يزن بغضب:  لأنها واحدة رخيصه باعتلي نفسها ورضيت انها تتجوز جوز اختها ومحدش يعرف يبقا انا هيهمني اي ؟

غادة بغضب بتضربه بالقلم : انت واحد حيوان واللي زيك ميستهلش انه يعيش ولا يستاهل انه يكون اب. 

يزن بخوف:  قصدك اي يا غادة. 

غادة حطت سكينه علي بطنها: هترجعلي هدير ولا اخلص علي نفسي وابنك قدام عينك يا يزن. 

يزن بزعر:  انتي هتعملي اي يا مجنونه ارمي البتاعه دي من ايدك. 

غادة بغضب:  هعد لحد عشرة ولو مقولتش قرارك يبقا اترحم علينا واحد اتنين  

يزن مقاطعا:  بسسس هروح اجيبها دلوقتي بس اعقلي

غادة بجمود:  روح ولو أتأخرت او رجعت من غيرها انت حر. 

سابها وخرج بغضب.. 

غادة قعدت تفكر بدموع: طب هو  لما يجيبها ازاي هعيش معاهم الاتنين ازاي هقبل اشارك جوزي معاها او حتي اعيش مع واحد غدر بيا بالشكل ده .


... بعد شويه... 

رجع يزن ومعاه هدير.. 

غادة جربت حضنتها:  هدير انتي كويسة حصلك حاجه. 

هدير ببرود:  اه كويس هو يزن حبيبي يقدر يضرني لا طبعا دا بيعشقني اكتر من نفسه. 

يزن بهدؤء:  انا نفذت كلامك يا غادة شوفي عاوزة تعملي اي واعمليه. 

هدير بغيظ:  وهي تعمللي انا مراتك وهقعد معاك هنا وهيا لو مش عاجبها تغور الباب يفوت الف جمل. 

غادة بحزن : مش مستغربه كلامك وبجاحتك دي ..أنا خليته يرجعك هنا علشان خاطر امك الغلبانه دي لكن  بعد اما الحقيقه بانت اتوقع منك اي حاجه يا هدير اوضتك هناك اهي. 

يزن بلهفة:  طب وانتي يا غادة. 

غادة بجمود:  مش هقعد هنا يا يزن هروح بيت ابويا وتبقي تطلقني .

يزن مسك ايديها بدموع:  متسبنيش يا غادة انا بحبك. 

هدير بصت ليهم بغيظ.. 

غادة بعدت ايده:  انت متعرفش يعني اي حب يا يزن طلقني بدل مانا اخلعك  وربنا يخلي لك مراتك التانيه وابنك اللي جاي انا عاوزاكم بس تسيبوني في حالي عشان تعبت ومش حمل تعب تاني. 

هدير زقت ايديهم:  ما تراعي اني واقفه يا يزن جرا اي. 

يزن زق هدير بغضب:  امشي بقي يا وش الخراب انتي كان يوم منيل يوم ما اتجوزتك. 

هدير بصت له بدموع.. 

.. غادة مشيت ويزن بيحاول يواقفها مش بتسمع منه.. 

بعد شوي في بيت سعاد.. 

سعاد بحنان:  متزعليش يا غاده انا جنبك مش هسيبك بنتي دي ربنا يسامحها. 

غادة بابتسامة مكسورة:  انا مش زعلانه علي اللي عملوا انا زعلانه اني طلعت عبيطة بس ان شاءلله اقف علي رجلي وابدء من الاول وجديد. 

سعاد بحزن:  تحبي انا كمان امشي يا غادة. 

غادة بضحك؛  لا يا مرات ابويا دا بيتك وبعدين هقعد ارخم علي مين 

سعاد بضحك: عليا أنا يبنتي اعملي اي حاجه المهم انك تكوني مرتاحه. 

باست راسها بحنان.. 


عند يزن.. 

هدير بدلع:  كنت متاكده اني مش ههون عليك يا حبيبي. 

يزن بقرف:  سبيني في حالي بدل ما تزعلي. 

هدير بحب:  زعلني اعمل ما بدلك انت جوزي ودا حقك. 

يزن بغضب:  هدير انا مش فايق لك انا بشوف ازاي اقدر ارجع غادة ولعلمك هي اللي خلتني اخرجك وهددتني بيها وب ابني وانا خوفت عليهم وخرجت لولا كدا انا والله العظيم لكنت نفذت اللي في دماغي. 

هدير بابتسامة:  مش مصدقة انت كنت تقدر تمنعها متنكرش حبك ليا اكتر من كدا يا حبيبي. 

يزن بغيظ:  معدومه الكرامه والله مش عارف اعمل معاكي اي تاني

هدير بدلع: اعمل معايا زي ما بتعمل معا السنيوره وحبني وانا وعد اني هدلعك  وهنسيك غادة دي خالص وهعيشك ملك


بعد مرور اسبوع... 


الباب خبط.. 

يزن فتح بهدؤء:  خير انت مين وعاوز اي. 

الشخص بهدؤء:  الورقة دي جايه لك من المحكمه تسمح تمضي هنا. 

يزن باستغراب:  امضي اي مش لما اعرف فيها اي الاول. 

فتح الورق بصدمة:  خلع ؟ غادة نفذت اللي في دماغها وخلعتني فعلا. 

هدير من وراه:  بجد الف حمد وشكر لله يا رب اهي غارت خلاص. 

الشخص بهدؤء  :  تمسح تمضي بقا عندي اوراق كتير محتاج اوصلها. 

يزن مضى وقفل الباب بغيظ:  عاجبك كدا انتي اللي لهتيني عنها قال اي سبها يومين تعرف قيمتك و هيا لو عاقلة هترجع لك اهي خلعتني خالص عشان تفرحي منك لله يا شيخه. 

هدير بخبث:  الله وانا مالي سيبك منها وخليك معا اللي بتعشق التراب اللي بتمشي عليه. 

يزن بغيظ:  بس مش انا اللي اتخلع انا هوريها. 


.. عند غادة... 

رجعت من الشغل بابتسامة : يا مرات ابويا انتي يا سعاد. 

سعاد خرجت من المطبخ باستغراب:  في اي يا مجنونه بتزعقي لي. 

غادة بابتسامة:  زغرطي انا اتقبلت في الشغل وهبدء من بكرا. 

سعاد بغيظ:  بردو صممتي تقدمي في الشغل يابنتي انتي حامل ولازم ترتاحي عشان ابنك ولو عالمصاريف انا مأثرتش معاكي وكله من خير ابوكي وارضه اللي سايبها. 

غادة بابتسامة:  بس انا عاوزة اعمل كيان لنفسي يا سعاد واعمل مستقبل حلو ل ابني. 

سعاد بابتسامة:  ربنا معاكي ويراضيكي يارب. 


الباب بيخبط.. 

بتفتح سعاد بغضب:  انتي اي اللي جابك هنا. 

هدير بهدؤء:  في واحدة تقول ل بنتها جاية بيتها لي. 

سعاد بجمود:  انا معنديش بنات غير غادة وبس 

هدير زقتها ودخلت بغيظ:  انا اللي بنتك مش هيا اي دا غاده ضرتي عامله اي

غادة بقرف:  عاوزة اي تاني مش خدتي كل اللي انتي عاوزاه اي اللي جابك بقا. 

هدير بخبث:  جاية اقعد مع امي ولا تكوني فاكراها امك انتي ؟  تعرفي يا غادة انا زعلت انك خلعتي جوزي حبيبي هو مش يستاهل يتخلع والله اصله طيب وحنين اوي. 

غادة بسخرية:  ما جمع الا لما وفق يا هدير. 

هدير بخبث:  عارفة انا علي قد ما كنت حاسة ناحيتك بالذنب علي قد مانا فرحانه انه بقي ليا واختارني انا. 

غادة بهدؤء:  ربنا يسعدكم انا داخله ارتاح شويه. 

هدير مسكت ايديها:  استني علي فين العزم مش لما تخدميني الاول. 

سعاد بغضب:  لا دا انتي زودتيها اوي امشي اطلعي برا. 

هدير بحقد:  مش هطلع برا لو كنتي جوزتيني يزن زمان بدالها مكناش هنوصل لهنا لكن أنتي جبتيه ليها طول عمرك بتحبيها عني. 

غادة بسخرية:  كدابة انتي بتدوري علي اي مبرر وحجج فاضية عشان تكرهيني بيها وخلاص عشان متحسيش انه انتي شيطانه وخرابة بيوت.

هدير بترفع ايديها تضربها غادة مسكتها:  انا قادرة اكسر لك ايدك واخليكي عاجزه طول حياتك يا هدير .. لحد اخر لحظة كنت بحبك لكن دلوقتي انتي اقل من اقل فردة شبشب قديمه عندي. 

هدير بالم:  سيبي ايدي اه قولي انك عاوزة توقعيني عشان تسقطيني الحقوني يا ناااس. 

خرجت قدام الشقة:  الحقونييي اختي عاوزة تسقطني عشان غيرانه مني. 

سعاد مسكتها من شعرها:  لا بقا انتي زودتيها علي الاخر هو محدش عارف يلمك. 

هدير زقت امها:  وسعي يا ولية يا خرفانه انتي والله اطلب دار المسنين وارميكي هناك. 

الجيران بتتفرج.. 

غادة بغضب:  اي الجنان دا دي امك يا هدير. 

هدير بغيظ:  امي اللي في صفك واعتبرتني مت بسببك طب اشهدوا يا ناس انا اتجوزت دا في غلط. 

غادة بسخرية:  لو عندك الشجاعة قولي ليهم الحقيقه كاملة ولا تحبي اقول ليهم انا. 

هدير بغيظ:  جوز غادة سابها واتجوزني ومظنش انه دا في حاجه غلط ولا عيب. 

غادة بجمود:  صدقي انتي صح الغلط والعيب انه الهانم اتجوزته من ورا الكل و لولا حملها مكناش هنعرف الهانم اللي كنت بعتبرها زي اختي و بعاملها بما يرضي الله سرقت جوزي مني وجاية تهين فيا وفي امها. 

واحده من الجيران:  اخص علي دي تربيه قذره .. انتي اللي زيك وشه يبقا في الارض. 

واحده تانيه بقرف:  طول عمري وانا مش بطمن لك يا هدير وبقول عليكي حقودة وغيوره لكن معقول توصل بيكي الباحه تسرقي جوز اختك ؟

شاب بقرف:  قال وانا اللي كنت بفكر اخطبها  .. قاب من قلة البنات دا علي كدا سليم كان عنده حق يوم ما قال البنت دي مش للجواز دي خرابة بيوت ودا اللي حصل فعلا. 

هدير بغضب:  بسسس اخرسوا مش عاوزه اسمع حد. 

غادة بسخرية:  كنتي فاكرة اي ان الناس هتقف في صفك وتعملي اللي انتي عايزاه يا حربايه ؟

هدير بصت ليها بحقد ومشيت وهيا علي اخرها... 

سعاد بدموع: حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا بنت بطني ربنا يسامحك لكن انا غضبانه عليكي ليوم الدين منك لله روحي. 

غادة باست ايديها:  حقك علي راسي انا يا ماما. 

سعاد بصت ليهة بدموع ودخلو جوا  


... بعد مرور سبع شهور... في المستشفي. 

يزن كان واقف قلقان:  يارب تولد وتقوم بخير هيا والواد يارب .

الدكتور خرج بحزن:  حضرتك جوز المدام هدير. 

يزن بلهفة:  اه أنا ... ابني فين طمني عليه وعلي مراتي. 

الدكتور بحزن:  للاسف الطفل نزل ميت والمدام ....

يزن بصدمة:  ايييييي ؟


تسلمولي عالدعم والتفاعل بتاع البارت اللي فات ... بتمني يتكرر عالحلقه دي 🤎✨

يتبع..



اللي بيحب الروايات الكامله والحصريه من هنا 👇 ❤️ 👇 

روايات كامله وحصريه



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



البارت الأول من هنا



البارت الثاني من هنا



البارت الثالث من هنا



البارت الرابع من هنا



البارت الخامس من هنا



❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا



جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا



انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا



❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺






تعليقات

التنقل السريع
    close