رواية حتى لا تكوني مطلقه الفصل الثاني بقلم الكاتبه ولاء حامد حصريه وجديده
مرت سنين ومي عايشه في ذل وأمها وجدتها كل يوم تشهد على عذاب بنتها وتسكت بحجه ان مش اول ست تتضرب والكلمه العقيمه في ذهن المجتمع عيشي
حتى لا تكوني مطلقه وكل داه في الخفا بعيد عن عين مصطفي اللي ميعرفش اي حاجه من اللي بيحصل لبنته طول السنين اللي فاتت كل زياره في وجود ابوها لازم يكون ياسر موجود واصبحت تخفي كل كدمه بالمكياج اللي أصبحت تتقنه حتة تخفي آثار الضرب ولما تيجي تتكلم أمها تقفل عليها في الكلام ومرت أيام وسنين وادي الحال مي راجعه تجر كسره جديده
نهايه الفلاش باك
مسحت مي دمعه شارده وتلاها شلال خفاه النقاب عن العيون زي ما خفت كسرتها وضربها طول السنين اللي فاتت في روحها اخيرا وصلت البيت ودخلت
ليان بطوله وبراءه: مالك يا ماما
مي بإبتسامه وجع من روحها المكسوره: مفيش يا قلبي يلا خدي لين ويلا غيروا هدومكم وعلى اوضتك على ما اجهز الأكل دخلت واتحركت كأنها إنسان الي فقد روحه تماما بتتحرك بكسره خلصت البيت والأكل واكلت بناتها وصل ياسر وبصوت عالي من على باب الشقه: الأكل يا هانم هاتعملي عيانه ومكسحه يلا بدل ما اجي اكمل عليكي
مي بدون صوت طلعت وحطت الأكل وسابته ودخلت المطبخ
![]() |
ياسر بسخريه: وداه معناه ايه بتعملي لنفسك كرامه يعني
مي بصتله وسكتت وقبل ما تتحرك
ياسر بعصبيه مسكها من دراعها: لما اكلمك تقفي زي الكلب لما سيده يخلص أمره انتي هنا زيك زي الخدامه تسمعي وتقولي حاضر وطيب ولا خلاص جتتك نحست من كتر الضرب وكمل بسخريه علشان يقضي على الباقي من روحها انتي ملكيش حد اهلك ورموكي رميه الكلاب ومصدقوا خلصوا منك يعني مهما اعمل فيكي محدش هايسمعلك ولا حتى ييجي يعاتب اخيييه مالكيش تمن بالمعنى الأصح
مي بصتله بسخريه وسابته ومشت وأول ما دخلت الحمام دموعها المحبوسه نزلت تغسل روحها وتطيب عليها من كل وجع
مرت الأيام واليوم يوم مميز يوم حنه محمود اخوها والكل فرحان
مي وهي بتجهز البنات :يلا يا لين متغلبنيش هاتي الفساتين بتاعتك وبتاع اختك
لين بغضب طفولي لذيذ: يا مامي مش عايزه الفستان داه فستان ليان احسن
مي بإبتسامه وحنان امومي: فستانك زي سندريلا شوفي جميل ازي يلا بقى انتي قمر في كل حالاتك يلا يا قمر علشان منتأخرش
ياسر: الله الله بتجهزي وتحضري ولا أكن ليكي راجل تستأذنيه
مي :يعني ايه مش فاهمه حنه اخويا ورايحه لازم اخد الأذن منك اظن اهلي كلموك
ياسر: لما اكلمك صوتك ميعلاش يا زباله هاتنسي نفسك
مي اخدت نفس طويل وبصبر على الوجع: انا صوتي معليش عايز ايه يا ياسر مش عايز اروح اتصل بأبويا وقوله ولا اوقولك انا اللي هاتصل بيه اقوله وقبل ما تمسك التليفون اخده منها
ياسر بغضب :والله عال يا بنت الكلب بتهدديني بدئت وصلت الضرب اليومي واخر ما تعب سابها ومشي مي قامت بدموع وكسره اتعودت عليهم طول تسع سنين اخدوا من عمرها كتيييييير اوي خدوا من عمرها كسره ووجع وضرب لحد أمته هاتفضل كده عمرها ما كانت مكسوره عمرها ما كانت ضعيفه عمرها ما كانت مستسلمه طول عمرها دلوعه ابوها ليه أبوها سايبها مكسوره ليه قابل بإهانتها وكسرة روحها وكرامتها قامت ومسحت دموعها وحلفت لتقوي وتتحدى الكل حتي أبوها حتى جوزها اللي شايف ان اهلها رموها ليه بالبخس لبست ولبست بناتها ونزلت ركبت توكتوك لبيت أهلها
اول ما وصلت كان في استقبالها أمها
مايسه :اتأخرت ليه يا ميوش
مي بسخريه رفعت النقاب وباين وشها الأزرق: كنت باخد نصيبي من الضرب قبل ما اجي
مايسه بشهقه: حصل ايه تاني انتوا لحقتوا
مي بوجع: وهو كان أمته بطل عشان نلحق ها عشر سنين شيفاني في عذاب أمته اتكلمتي عشان ايه عشان مرتات أعمامي ميشمتوش فيكي طيب والله كتر خيرك فضلتيهم على بنتك عارفه انا لو كنت بنت ضرتك كنت شفقي عليا من كتر الضرب اللي باخده عارفه يا أمي أنا اخري هاموت في ايد ياسر في مره من المرات ياترى ساعتها هاتحزني ولا هاتقولي ياريت اللي جرا ما كان
مايسه بصتلها بذهول وسكتت ومي اتحركت ودخلت اوضتها
مي دخلت واترمت على سريرها تبكي بحرقه في الوقت داه رن تليفونها بصت فيه وردت :ايوه يا بابا
مصطفي: انتي فين يا نور عين ابوكي فضلت مستنيكي لما اتأخرت روحت اطل على الفراشه والصيوان
مي بوجع :انا في البيت انا محتجاك اوي يا بابا
مصطفي بقلق: مالك يا ضي عيني فيكي ايه قلبي متوغوش عليكي
مي بدموع خانتها: بجد قلبك حس بيا دلوقتي ليه محسش بيا السنين اللي فاتت دي كلها
مصطفي بترقب: ايه اللي حصل ياسر زعلك
مي بسخريه: زعلني لا تعالي بنفسك وشوف
مايسه كانت هاتدخل الاوضه لبنتها تفهم فيها إيه وقبل ما تفتح الباب سمعت كلامها مع ابوها طلعت جري على اوضتها جابت التليفون ورنت على
مايسه بخوف: ايوه يا ياسر تعالي بسرعه خد مي وهديها وصالحها في بيتك قبل ما تقول لابوها انتا عارف اني مداريه عليه من سنين ولو شم خبر هايبقى عليك وعلى اهلك يا رحمن يا رحيم لم الدور وبطل مد ايدك عليها مش معني اني سكتلك انك تسوق فيها والا والله العظيم انا اللي هاقول لابوها كل حاجه من اول الجواز لحد دلوقتي واتحمل بقى
ياسر بخوف :حاضر حاضر انا جاي مسافه الطريق بس انتي عطلي حمايا لحد ما اجي اخدها
مايسه :ماشي لما نشوف اخرها
قفلت معاه واتصلت بجوزها
مايسه بقلق: ايوه يا ابو محمود بقولك ايه انتا فين كده
مصطفي: انا في العربيه قربت من البيت مي اتصلت بيها وصوتها عايط البت فيها إيه يا ام محمود
مايسه بتهرب: ولا حاجه زي الفل شدت هي وجوزها شويه وهي مش واخده على كده
مصطفي بزعيق: ويزعل لبنتي ليه ملهاش رجاله ولا مقطوعه طيب والله لطلع ميتين .....
مايسه برعب: طيب وحد الله بس داه انهارده حنه ابنك يا راجل وهو ما يقدرش يزعلها كلمتين ساعة زعل وهايروحوا لحالهم المهم عايزاك اعدي على السوق تجب ..........
مصطفي :هابعت حد يجيبهم
مايسه بتسرع: لالا هاتهم انتا عشان تعدي على الحلواني تستعجله يبعت الحلويات عشان الناس وتجيب الحاجه الساقعه عشان نلحق وقتنا ومي أهي موجوده مش هاتروح في حته شهل بس انتا
مصطفي بقله حيله واستسلام :ماشي يا أم محمود هاروح وخلي بالك من البت على ما أجي ويحلها الحلال واشوف البيه داه كمان بيزعقلها ليه واعرفه هي مين وبنت مين علشان شكله نسي نفسه وروحه الله في سماه لو زعلها تاني لطلع روحه في ايدي الا مي دي الغاليه نور عيني
مايسه بخوف: طبعا طبعا يا اخويا متخافش دي بنتي انتا هاتوصيني عليها يلا ربنا معاك بالسلامه
قفل محمود ودقايق وكان ياسر وصل فتحتله مايسه
ياسر بخوف وهو عينه بتدور في البيت : ها الدنيا تمام
مايسه بكزه سنان :حماك عطلته على ما تاخد مراتك واسمع بقى الكلمتين دول خف على البت وحسك عينك تمد ايدك عليها تاني وإلا أنا يا ياسر اللي هاقول لابوها على عمايلك السوده خدها وطيب خاطرها
ياسر بغل من جواه: طبعا يا حماتي انا بو بقسي عليها عشان عايزها تحت طوعي ومش عايزها كل يوم والتاني علانه زسيرتنا تبقى لبانه في بق الخلق ومي كمان عصبيه ولسانها فالت وبترد الكلمه بألف وكمل بمكر حاوي وشر ابليس ومفيش راجل يقبل على كرامته مراته وتهزقه وتهينه
قبل ما ترد كانت سنيه سابقه: طبعا يا اخويا عداك العيب اكسر للبت ضلع يطلعلها اربعه وعشرين بس زي ما قولنا في المتداري ابوها حنبلي وروحه على طرف منخيره
ياسر هز رأسه بطاعه مفتعله: طيب ناديها بقى قبل ما ابوها ييجي
مايسه وهي بتتحرك لاوضه بنتها: ماشي ربنا يستر بقى
دخلت الأوضه شافت بنتها متكومه على روحها في السرير قلبها وجعها عليها بس اتمالكت روحها ونادت عليها: مي يا مي
رفعت عنيها المورمه من العياط ووشها الأزرق من الضرب: خير في حاجه نسيتي تقوليها
مايسه: ابوكي اتصل بجوزك ييجي ياخدك علشان تحلي مشاكلكم بينكم وجوزك بره يلا البسي نقابك وروحي مع جوزك صفي الأمور
مي بصدمه: ايه بابا عمل كده
مايسه بقلق: ايوه يلا جوزك بره مستنيكي وبطلي لكاعه
مي بوجع: مش رايحه واستني ابويا لما ييجي واسمع منه الكلام داه بنفسه
مايسه بخوف من موقف بنتها ومن الوقت اللي بيمر: يلا يا بت ابوكي اللي لسه متصل بيا بنفسه هو مش فاضيلك ولا فاضي لدلعك الفاضي الليله ليلة اخوكي ومحدش فاضيلك انتي ومشاكلك ولا انتي قاصده ابوكي فرحه اخوكي وتكسريها
مي بصدمه: انتي بتقولي ايه قد كده انا رخيصه عندك
مايسه بنفخه: يووووه مش هانخلص من الموال المنيل بتاع كل يوم داه يلا يلا وشدت النقاب رمته عليها اللبسي ويلا
مي بصالها وساكته والدموع نزلت من عنيها زي الشلال
مايسه بصتلها وغمضت عنيها ثواني وقربت منها مسكت النقاب وعدلته وشدت مي اللي حست وكأنها انفصلت عن الواقع وطلعت بيها الصاله وزقتها على جوزها
مايسه بحسم: مراتك أهي حماك بيقولك صفي امورك بين حيطان بيتك يلا مع السلامة
مي بصت لأمها بكسره وقربت منها وكأنها حاسه ان الوشوش مش هتتقابل تاني: عمري مهسامحك ولو مت مش عايزاكي حتي تقفي على غسلي ولا حتي جوزك يدفني روحي ربنا مايسامحك على حق كسرتي انتي وجوزك وسابتها واتحركت مع جوزها بصمت
ياسر وهو بيشد مي من دراعها: ماشي يا حماتي متخافيش خلي بس البنات معاكي واحنا اخر النهار هانكون عندك
خدها ونزل من بيت ابوها وقابله محمود اخوها
محمود بفرحه: ميوش القمر حقي يا ناس فينك يا واطيه كده متسأليش على اخواتك يا بت
مي بصتله وعنيها ثابته عليه وكأنها بتحفظ ملامحه
محمود بإستغراب: مالك يا مي فيكي ايه شارده كده ليه
رد ياسر بسرعه: معلش بقى يا ابو حميد مراتي وحشتني رايحين البيت ساعتين زمن وراجعين والبنات عندك فوق تقدر تشبع منهم لحد ما نيجي وغمزله بعينيه
محمود فهم قصد ياسر وابتسم : ربنا يسعدكم حافظ عليها مي جوهره وهي عنينا كلها وحذاري تزعلها
مي بصتله بصدمه وكانت لسه هاتنطق ياسر بسرعه: متخافش يا محمود يلا بقى علشان مستعجلين
وشد مي ونزل وسط صدمه مي من كلام اخوها ومن وسط خوف ياسر اللي ظهر في صوته من اخوها ونزل وركب بسرعه علشان يوصل بيته
وصل ياسر ومي لشقتهم......؟
يا تري ني هاتعمل ايه وياسر هايتغير ولا لاء
تابعووووووني
أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله بدون لينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
تعليقات
إرسال تعليق