أخر الاخبار

رواية ضحيه الحب البارت الأول حتى البارت العاشر بقلم امنيه أيمن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رواية ضحيه الحب البارت الأول حتى البارت العاشر بقلم امنيه أيمن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية ضحيه الحب البارت الأول حتى البارت العاشر بقلم امنيه أيمن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

اشرقات شمس الصباح واخذت اشعتها الذهبيه تتسلل لتعلن عن بدء يوم جديد 

ف احدي محفظات مصر وتحديدا سوهاج ف قصر حسين الجراحي ****

دخل ادم الي احدي الغرف ليجد الجميع جالس يتناول الافطار :صباح الخير علي الجميع 

حسين :صباح الخير ياادم عايزك بعد الفطار تطلع مباشر علي المصنع وتتابع النقاله الجديده ومش عايز اي غلطات ياادم سامعني 

حاضر ي بابا متقلقاش كلو هيببقا تمام 

تحدثت منيره قائله : اومل تيا  مراتك فين يادم منزلتش تفطر معنا ل وقبل ان تكمل حديثها كانت تتجهه نحوهم بجمالها البسيط المعتاد بابتسامتها الساحره قائله : مين بيسال عليا نا جيت اهو 

ضحك الجميع ثم اتجه حسين بكلامه لادم نا ماشي يادم تعال وصلني ف طريقك للمصنع 

ادم : ماشي يابابا يلا عن اذنكو

ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف لندن 

يطرق احد الموظفين الباب فياتي صوته الرجولي والشديد قائلا ادخل 

احمممم : صباح الجير ي جاسم بيه 

جاسم بثبات ؛ صباح نور هاااا عملتو اي ف ورق منقصه الجديده 

كلو تمام يافندم ومش ناقص غير توقيع حضرتك علي والحاج حسين اتصل وبيبلغ حضرتك ان فونك كان مقفول وان تتصل بي اول ماتوصل الشركه 

جاسم : طيب سيب الورق امضي وروح انت ع شغلك 

امسك جاسم الهاتف ليخطب والده فجائه الرد 

ولله الواحد لو عاوز يوصلك ي جاسم بي يخد ميعاد قبلها ب اد اي 

جاسم بقليل من المرح : وحنا نقدر ي حسين بيه الشركه وصحابه تحت امرك اومل الواد ادم فين كدا مختفي لي من بعد ماتجواز وهو منفض خالص 

حسين بنبره صرمه : وانت لو همك اخوك اوي كدا منزلتش لي تحضر فرحو وتكون جنبو

جاسم بنبره حاده : بابا لو سحمت رجعه تاني سوهاج مش هيحصل وخلينا نقفل الموضوع ده عن اذنك عندي شغل خالي بالكو من نفسكو سلام

تنهد جاسم وشارد قليل بحزن 

ء-&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف محافظه سوهاج فيلا صالح الراجحي

كان يتكلم بغضب جامح الي احدي رجاله قائلا :يعني اي البوليس طاب عليكو اي الجنن ده ازي ده حصل صفقه سلاح ب2مليون تضيع كدا عشان غباءكو 

الرجل بخوف من غضبه : ياصالح بيه احنا ملناش زنب فجاءه لقينا حكومه محصره المكان وك

قاطعها صالح بغضب بس اخرس خالص غوى من قدمي غور تحدث لنفسه قائلا : اكيد حسين الراجحي هو ورا الاحصل ده طيب ي حسين وانت الاقلت ياشر اشتر والبادي اظلم ي اخوي

ف مصانع سوهاج تحدث ادم الي والده الذي كان شاردا قائلا : بابا كلو تمم الحكومه من شويه وقفت السلاح ان يخش سوهاج 

تحدث حسين قائلا : طب الحمد لله نا عارف دلوقت ان صالح هيتجن بس نا مش هسمحلو يعمل كدا ابدا 

ادم بابتسامه : ربنا يهدي ي بابا المهم انت مالك كدا سرحان ومش عجبني في اي 

لا مفيش تعبان شويه من الشغل ومن جاسم اخوك 

تنهد ادم قائلا : معلش ي بابا مانت عارف جاسم الاحصل برده مكنش قليل علي خصتا ان مقدرش يخد حقو وانت منعتو فمكنش قدمو غير ان يسافر وينسي الدم 

حسين بتنهد حزن : ربنا يصالح حالو ويبعتلو الاتنسي قلبو كل الحزن 

طب يلا بقا عشان نروح نتغدا فاتهم قعدين مستنينا 

تيا  وهي تقطف بعض الزهور متحادثه الي الخادمه سميره : خدي ي سميره المياه اهي كدا الورد خد كفيتو من مياه دخلي جوا 

اوامت سميره براسها بابتسامه ودلفت الي الدخل 

وف اثناء انشغل تيا  بالورود جاء احدهم من خلف ليحاوط خصرها بحب 

تيا  بخضه : حرام عليك ياادم خوفتني مش تعمل صوت

ضحك ادم : ههههه انتي الاقلبك خفيف اوي وبعدين تفتكري مين يقدر يعمل كدا غيري يعني هاااا ده نا كنت ادبحو

ضحكت تيا  قائله : اه طبعا وبعدين يلا كفايه كلام خلينا نروح نتغدا نا جوعت يلا 

ء////////////////////////////////


ف شركه الراجحي ف لنداان

كان جاسم جالس شارد الزهن حينما دق الباب فاذن للطرق بالدخول 

علي وهو يدلف بمرح : جاسم باشا ممكن تقوم بقا عشان نا جعان وعايز اروح اكل ومش عايز امشي من غير صاحب عمري 

جاسم بضحكه : ده علي اساس بقا ان انا الامجوعك مش صح وبعدين من متا ده انت هتصيع عليا ولا اي 

علي بتشتت : احم احم دايما قفشني كدا طيب ياسيدي بصراحه بقا ريماس طالبت تشوفك فانا قلت نروح نتغدا سوا وتشوف عايزه اي 

جاسم بتافف : وبعدين بقا ي علي قلتلك انا مبحبهاش ومفيش بيني وبينها غير صداقه ولو استمر وضع كدا حتي صدقتنا هنهيها 

تكلم علي بضجر : وبعدين يعني ي جاسم لامتا لامتا هتفضل قفل قلبك كدا لامتا هتفضل مانع نفسك من ان تدخل ف علاقه خلاص ياجاسم خلاص اميره معتش موجوده من سنين فوق بقا 

صدم جاسم من كلام علي من ثم ذهب وتركه نادما علي ماتفوه به وجرح قلب صديق عمره لكنها الحقيقه ولا بد من تقابله ......

بقلم Omnia Ayman ✍


 ضحيه الحب

اابارت الثاني 

ف باريس. وخصتا عند البحر الهادئ 

يجلس جاسم وهو شارد يفكر بكل ماحدث مرت 3 سنوات من وقت ترك سوهاج ولكن حتي الان لازل الماضي يلحقه تنهد قليلا بحزن واخرج من جيبو صوره وتحدث بحزن انا عمري مانسيتك ولا هنساكي ولو مر سنين 

falsh back (عوده للماضي 

جاسم وهو يحاوطها بحب هااا قوليلي بقا ياستي عملتي اي ف الامتحان واوعي تقوليلي ان كان سهل ومياه وبعدين بنتفاجاء وضحك بصوته كله 

روما  بغضب : جاسم متتريقش عليا وبعدين ده بيبقا ظلم لكن نا بكون حاله كويس جدا ومش بعرف لي بيسقطوني 

جاسم وهو يضحك بسخريه :طيب طيب مصدقك المهم بقا انك وحشتني جدا 

روما  بابتسامه خجل : وانت اكتر هو حنا مش هنتجوز بقا هفضل كل شويه استني دراستي تخلص جاسم وهو يقبل يدها بحب :هانت كلها كم شهر بس وتبقا معيا ع طول ونظر لبعضهم بحب 

(عوده الي الوقت الحالي )

تنهد جاسم ونظر الي الصوره للمره الاخيره ثم وضعها بداخل سترته مره اخره وتوجهه الي الشركه 

ء/// //////////////////

ف قصر حسين الراجحي  

ادم يابني الله 

ادم بخضه :اي يا بابا ف حاجه 

حسين : لا ابدا بقالي ساعه بكلمك بس وانت ف دنيا تانيه بقولك انزل بكره بدري وقبل المصنع تروح للمحامي يخلصلي اوراق فض الشراكه مع عمك صالح

ادم بدهشه : اي الانت بتقولو ده ي بابا انت كدا بتقيم حرب بينا وبين عمي 

حسين بصرمه : اعمل الاقلتلك علي من غير كلام كتير يلااااااا

ادم بمضض : حاضر ي بابا نا هطلع انام عن ازنك تصباح ع خير

وانت من اهلوووو 

*********

دخل ادم الي غرفته فوجدها ترتب السرير وبمجرد ان راته ابتسمت له بحب وبدله الابتسامه 

ايا  وهي تقترب من ادم : مالك ياادم فيك اي من ساعه ماطلعت من تحت وانت مضايق 

ادم : مشعرف يفرح بابا غريب اوي وبطلبو بفض الشراكه مع عمي صالح بيفتح نار علينا كلنا 

ايا  وهي تطمئنه: كل حاجه هتبقا كويسه ياادم متقلقش 

نظر ادم اليها ثم تحدث بحزن قائلا : انا اسف ي تيا  عارف ان مش قادر اخليكي مبسوطه ورغم ده كلو انتي عمرك ماتخلتي عني ولا سبتني وعارف ان مش قدر اديكي كل حقوقك زي اي زوجه ونظر الي الارض بحزن 

تحدثت تيا  بحب قائله : انت عندي بالدنيا ومش عايزه حاجه طالما نت جنبي انت كفايه عليا 

نظر ادم اليها بعشق ثم اقترب منها وقبلها بحب ربنا يخليكي ليااااا يافرح 

ء-////////////////////////!

ف منزل صالح الراجحي 

نظر الي ابنه سامر بغضب لعودته ثمالا 

والله عال جيلي وش الصبح وسكران وبتطوح كمان 

فوزيه بترجي :، خلاص والنبي ي حاج سيبو دلوقت يطلع ينام والصبح تتكلمو

صالح وهو يوجهه نظرتو بين زوجته وابنه مانتي الابوظتي كدا بدلعك جتكو داهيه تخدكو 

توجهت فوزيه الي سامر وساعدته للنهوض الي غرفته وقد غطا ف سبات عميق بمجرد وصوله الي سريره

&&&&&&&&&&ء&&&& 

ف شقه ف لندن اقل مايقال عنها انها ف غايه الفخامه ولكنها ايضا بغيه الكئبه بالوانها المنطفئه 

كان جاسم جالس بغرفته عندما اته اتصال من ريماس تافف واجاب : مرحبا ريماس ما الامر

ريماس برقه وبلغه انجليزيه : مرحبا جاسم اين انت لماذا لم تاني الي النايت نحن هناك وبانتظارك  

تنهد جاسر قائلا : اعذرني لكنني لن اتي يجب ان اذهب غدا للعمل الي اللقاء واغلق الخط دون سمع ردها 

للتحدث الي احد اصدقاءها والذي يدعو ب جاك

اللعنه عليك جاسم الي متي سوف احاول جذب انظارك بينما هو لايعطني اي اهميه

ضحك جاك وهو يقترب منها قائلا : لا عليكي حبيتي انه رجل لايفهم حقا كيف له ان يجاهل هذا الجمال ضحكت ريماس بصخب : انت محق جاك انه جاهل حقا لكنني ساجعله خاتم باصباعي وستري هذا 

ء///////////////////////////

ف الصباح مع شروق الشمس. الذهبيه بانعاكس جمالها علي مدينه سوهاج 

بمنزل صالح الجراحي& تحدث صالح الي ابنه الذي كان جالس يتناول فطوره قائلا : الباشا صحي والله عال 

تافف سامر بغضب قائلا : وهو يتحدث الي امه قائلا ماما اعمللي مكرونه نهارضه 

فوزيه : حاضر ياضنايا الانفسك في 

صالح وهوو يتحدث بغضب : والهي مانت نافع ياشملول امك شوف ادم ابن عمك اكل نص السوق ورجل يعتمد علي وانت مابتتغيرش ابدا وتركهم ونهض 

سامر بغضب ف نفسه : ادم وجاسم  زي ماعرفت تخلص منك ي جاسم واحرق قلبك هعرف تخلص من ادم كمان بس الصبر 

***********

ف منزل حسين الراجحي 

كان الجميع جالس يتناول طعامه بصمت الي ان قطع هذا الصمت صوت ادم وهو يقول يلا الحمد لله انا شبعت هروح عشان اتابع المصنع بقا 

اوقفه حسين قائلا متنسش الاقلتلك علي ياادم 

ادم بغضب : برضه يابابا مصمم 

منيره وهي تتحدث متنقله نظراتها بين زوجها وابنها : هو اي ده 

قاطعه حسين متجهه ببصره الي ادم : اتفضل ياادم ومتنسش تعمل الاقلتلك علي

حاضر يابابا عن ازنكو

قطعته تيا  قائله : ادم استني نا هروح لاهالي نهارضه شويه اشوفهم

ابتسم له قائلا : ماشي ياحبيتي روحي وخدي بالك من نفسك ونا هعدي باليل اخدك وقبلها من جبينها ورحل 

ف مكتب المحامي اخبره ادم بان يقوم بالاجراءت اللازمه لفض الشركه بينه وبين عمه وبالفعل تم كل شئ 

&&&&&&&&&&&&ء

عند جاسم كان مازل نائما عندما رن هاتفه استيقظ لينظر الي اسم المتصل انه ادم 

اجاب جاسم باشتياق : اهلا بالعريس الامن يوم ماجوز وهو ناسيني 

ادم بمرح : ههههه ياكبير هو انت تتنسي برضه عامل اي ياجاسم وحشتني اوي 

وانت كمان ياادم وحشتني اوي وماما 

ادم بحزن : طب مش. ناوي ترجع بقا ي خويا كل حاجه وحشه ف غيابك ٣ سنين ياجاسم امتا بقا هترجع واكمل بقليل من المرح ولا انت مش ناوي ترجع تشوفني غير ف جنازتي ياعم 

قطعه جاسم بصرامه وغضب : بعد الشر عليك ي حيوان انت عارف كويس ان مش هرجع تاني المهم ف اي بقا ف غيابي 

تنهد ادم وحكي لاخيها كل ماحدث حتي قرر ابيه بفض الشراكه " وبس ياجاسم ابوك بيولع للدنيا كدا عمك لم يعرف مش هيسكت "

جاسم بلا مبالاه : بالعكس كدا صح

اجاب ادم بسرعه: طب نا مضطر اقفل دلوقت ي جاسم وهرجع اكلمك تاني سلام ياخويا 

ونهض من الفراش واتجه للمرحاض لياخذ دش وبعدها يقوم بتبديل ثيابه وينظر الي المراءه بثقه كالمعتاد ويرحل متجه الي الشركه 


وصل جاسم الشركه ليقطع طريقه علي وهو يعتذر منه عن ماتفوه به تلك اللياله 

جاسم بلامبالاه : تمام ياعلي ولا يهمك المهم دلوقت هاتلي ملف منقصه عشان ارجع اخر مره 

اقترب علي منها فجاءه واحتضنها ثم تركه ورحل تفاجاء جاسم قليل بفعلته لكنه ابتسم علي صديق عمره فعالي وجاسر اصدقاء من طفولتهم كم انه عندما قرر السفر الي لندن لم يتركه علي وسافر معه 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&ء


ف فيلا صالح جاء سامر الي ابيه والغضب يعتلي 

شوفت اخوك فض الشراكه الابينا 

صالح بصدمه وهو ينظر الي ابنه: بتقول اي ازي ده وامتا 

سامر بصوت مرتفع نهارضه بس نا مش هسكت واللعب المره دي هيبقا علي طريقتي انا ثم نظر كلا منهم الي الاخر ف شر ممزوج بغضب 

تري ماذا سيفعل الشياطينن سامر واباها 

ماالسر وراء سافر جاسر الي لندن 

مالسر ف حيات تيا  وادم والذي جعله حزين 

وماهو القادم علي كلا من ابطالن


البارت الثالث 


ف بيت اهل تيا  

تحدثت امل والده تيا  لابنتها قائله : واحشني ياتيا  يابنتي والهي 

تيا  وهي تبتسم :وانتي اكتر ياماما والهي النهارضه قلت لادم ان هجي اشوفكو شويه واقعد معكو فقالي خليكي ونا هبقي اجي اخدك 

سالتها امها بتركيز عامله اي مع ادم مبسوطه معه 

الحمد لله ي ماما ادم كويس جدا ومش مخلني محتاجه حاجه وطيب 

نظرت اليها والداتها : طب وهتجبولنا حته عيل متا بقا

تغيرت تعبيرات وجهه تيا  الي القلق ولحظت والداتها هذا فسالتها بقلق : مالك ي تيا  في اي 

=هااااا لا مفيش ي ماما بس نا وادم مبقلناش غير شهر مجوزين ونتي بتسالي ع خلفه لسه بدري 

=بدري اي بس كلها كمان شهر وتسمعونا خبر حلو ان شالله*******

قطعه حديثهم دخول مريم وهي شقيقه تيا  الاصغر تبلغ 18 عاما ف اولي سنه من كليتها 

مريم بمرح : ي اهلا ي اهلا العروسه عندنا وانا اقول برضه ريحه اكل حلو ف بيتنا لي 

ضحكت تيا  بشده بينما نكزت امل مريم قائله : ماتتلمي ياام لسانين الايسمعك يقول مبناكلكيش 

=هههه ي ستي بنضحك مع البت يخراشي عليكو امهات فصيله 

نهضت امل وهي تضرب ابنتها ف كتفها 

مريم بصراخ :اه ايد ام دي ولا ايد لاعب مصارعه يخرابي علي ايدك يام تيا 

= هههههه تعالي اقعدي قوليلي عامله اي ف كليتك 

= تمم وميه فل وعشره كمان اه يتيا  لو شوفتي المزز الافيها اي ده 

نكزتها تيا  ببعض الغضب :بس يابت تلمي نتي رحه تتعلمي ولا تتمرقعي 

= اي الانتي بتقولي ده ياتيا  مكنش العشم رحه تمرقع طبعا هههههه 

قطعت امل ضحكتهم وهي تخبرهم بان الطعم جاهز

ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف شركه الراجحي & 

طرقت ع باب مكتب جاسم فامره بالدخول تحدثت السكرتيره بهدوء : استاذ جاسم ف واحده برا عايز تشوف حضرتك بتقول ان اسمها ريماس 

زجر جاسم بضيق : طيب ١٠ دقايق ودخليها يارنا 

امرك يافندم ****

وبعد قليل دلفت ريماس الي داخل مكتب عز بابتسامه شديده وهي تقترب لتقبله 

مرحبا جاسم اشتقت لك كثيرا 

=مرحبا ريماس ما سر هذه الزياره العجيبه 

=اوووه قلت لك من قليل ان اشتقت اليك كنت افكر ان نذهب ونتناول القهوه معا مارايك 

لا انا لدي اجتماع هام ثم نظر الي ساعته اه انظري الوقت تاخر والان وقت اجتماعي ارك لاحقا ريماس وداعا وخرج من مكتب دون النظر اليها 

ريماس :ستكون زوجي ياجاسم وسنري وغدرت المكتب 

ء&&&&&&&&&&&&&&-&&--

ف سوهاج 


كان ادم يتحدث الي العمال ويخبرهم بمايفعلو وف تلك الاثناء جاءه اتصال 

اجاب : الوووووو 

=استاذ ادم الراجحي انا من مستشفي ...  ميعاد حضرتك نهارضه الساعه 7 

اجابها ادم بهدوء : تمام شكرااااا

وتنهد قليلا وهو يفكر ف ما ستكون النتائج ثم ذهب الي والده وطرق الباب ودخل بعد سمع ازن والده بدخول 

حسين : هااا ياادم خلصت شغل. 

ادم وهو يجلس : اه يابابا انا جيت اقول لحضرتك ان مضطر امشي دلوقت عشان اشوف واحد صاحبي 

حسين دون ان ينظر اليه : ماشي ياادم تقدر تمشي ونا كمان شويه وهروح 

تمام يا بابا عن ازنك ....


دخل ادم الي الدكتور وانتظر نتائج الفحوصات التي اجره 

تحدث الدكتور الي ادم بهدوء : نتائج قدمي بتقول ان ف امل كبير للعلاج والشفا ياادم بيه وان شالله مع متابعه والعلاج ف خلال شهر بالكتير هتقدر تعيش حياتك بصوره طبيعيه جدا الحادثه كان ليها تاثير كبير بس كمان نسبه الشفا كبيره 

نظر ادم الي الطبيب بامل : واخبره بانه سيتابع العلاج وشكره واتجه الي منزل اهال زوجته والامل بداخله بانه سيجعل حياته معها بصوره طبيعيه وسينجبو الكثير من الاولاد... 

ء$$$$$$$$$$$$$

عند سامر وصالح كانو يتحدثون عن مافعله حسين ويفكرون ف طريقه للانتقام منه ومن ابنه 

فاخبره سامر بان يترك الامر له وهو سيجعلهم يندمون علي تحديهم لهما ابتعد سامر قليلا عن والده واخرج هاتفه وتحدث الي شخص ما 

سامر = هاااا قوليلي اي الاخبار 

االمتصل =..... .....................

سامر = تمام خليكي متابعه كل حاجه بتحصل وتعرفني اول باول سامعه سلام 

وعاد الي والده وبداخله يفكر كيف سيتخلص من عمه وابنه الصغير وكي يضمن عدم وجود اي عائق فيجب عليه تخلص من جاسم ايضا ان فكر ف العوده مره اخري ....//


اتجه ادم الي بيت اهل زوجته ودق الباب ففتحت لها شقيقه زوجته المحبه الي قلبه فقالت بمرحها المعتاد جوز اختي حبيببي مش مستحمل بعد مراتو وجاي يخدها بسرعه 

قهقه ادم علي طريقتها وجذبها من اذنها بخفه قائلا : مش هتبطلي لمضه بقا يامريوم وف تلك الاثناء جاءت تيا  لتري زوجها يدعب اختها بمرح لتقطعهم قائله 

ادم انت جيت كويس انا كنت لابسه ولسه هتصل بيك 

=يلا ياحبيتي اومل ماما فين 

اجبتها مريم بسرعه انها نامت منذ قليل فوداعا مريم ورحلو الي بيتهم 

ء***************

ف لندن وتحديدا ف النايت كلاب 

كانت تجلس ريماس بصحبه جاك وهما يتحدثان ويضحكان بصخب الي ان جاء جاسم وعلي فابتعدت ريماس مسرعه الي جاسم لتعانقه قائله 

ماهذا واخيرا جاءت الي هنا هيا نرقص ارجوك 

وجذبتها رغما عنه الي ساحه الرقص وهي تتمايل وتقترب منها باغراء 

فابتعد جاسم قائلا : تعبت ساذهب الي الطاوله وانتي اكملي رقص انظري جاك ها مارايك ان تكملي معه وذهب وتركها

تحدث علي الي جاسم : اي انتو لحقتو ترقصو يابني 

جاسم وهو يمسك كاس ف يده : فكك دي لزقه اوي وبعدين انا جاي اريح دماغي مش تعبها ب ريماس ورفع كاسه ليشربه جرعه واحده 


ف بيت حسين &

كانت تيا  تتململ ف فراشها غير قادره علي النوم فهي تشعر بان شئ مريب سوف يحدث تنظر الي ادم النائم بجواره وتشعر بغضه ف قلبه فنهضت لتتوضاء وارتدت اسدالها وصلت ركعتين لعلها تهدء قليلا وخلدت الي النوم وهي تدعو الله ان يبعد عنهم الاذي ويحافظ زوجها فهي تحبه لا بلا تعشقه


واشرقت شمس يوم جديد بنورها الساطع علي ابطالنا لتبدء احداث جديده **

نهضت تيا  من الفراش فلم تجد ادم بجاوره فخمنت انه بالاسفل فنهضت وارتدت ملابسها ونزلت لتناول الفطور معهم

تيا  بابتسامه : صباح الخير 

الجميع : صباح النور 

ذهبت وجلست بجانب ادم 

فتحدث حسين وهو ينظر الي ادم قائلا : اعمل حسابك ياادم ان هنعمل حفله صغيره ف حديقه القصر 

ادم باستغرب حفله امتي ولي يا بابا 

قاطع حسين اسالته وهو يخبره بانها حفله ليعلن فيها ان ادم هو رئيس مجلس. الشركه بدلا من ابيه وانه ايضا سيقوم بكتابه جميع الاراضي والشركات باسمه للتصرف فيها كما شاء ********"

صدم الجميع من قررو ولم يقل صدمه ادم عنهم 

منيره وهي تنظر لزوجها : ازي الابتقولو ده ياحاج طب وو جاسم 

حسين بصرمه ؛؛ جسم مش هيرجع هنا تاني انا عارف وبعدين شايفني مت وبقسم ميراثي الكلام ده مؤقت لان ادم دلوقت هو الاهيبقا مسؤال عن كل حاجه

ثم نظر الي ادم وتيا  المصدومين قائلا : الحفله بعد بكره ياادم وانتي ياتيا  ي بنتي اهتمي بكل حاجه مع منيره والخدم 

تيا  بهدوء عكس الرعب التي دب باوصلها : حاضر ي بابا 

ثم تركهم وغادر ******

بينما نظرت تيا  الي ادم بنظرتت قلق وخوف هي لا تعلم سببها 

ياتري اي الامستني عائله الراجحي؟

خوف تيا  سببو اي ؟

جاسم فعلا مش هيرجع تاني سوهاج او ان القدر لي راي اخر ؟

بقلم Omnia  Ayman ✍


اابارت الرابع 

ضحيه الحب 


ف منزل حسين الجراحي 

كانت تيا  واقفه مع منيره ف المطبخ وهي بتفكر ف الاجاي وخوفها الامبيفارقهش وشهقت فجاءه وهي بتقطع الاكل جرحت صبعها 

منيره بخضه : ف اي ياتيا 

ي بنتي يالهوي عورتي ايدك كدا ي بنتي دماغك فين 

= لا بسيطه ي ماما مفيش حاجه هروح اربطها ورجعلك وخرجت من المطبخ ثم مرت امام هذه الغرفه المغلقه من وقت رحيل جاسم وتذكرات جاسم ذاك الذي لم تراه حتي الان ورحلت 

ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف لندن وبتحديد ف منزل جاسم //

كان جالس علي الاريكه وهو يدخن ويفكر ف الماضي 

flash back (عوده للماضي )

كان جاسم يجلس امام البحر عندما جاءت اليه اميرته بفستانها التي يجعلها تبدو كطفله ف العاشر من عمرها وجلست وهي تتابع بمرح احم احم ممكن تفهمني سرحان ف البحر لي هو محدش قالك ان مش مسمحولك تسرح غير ف القمر الاهو انا يعني 

قهقه جاسم علي كلامها : طب مانا ببص للبحر وسرحان ف القمر فعلا وظلو ينظرون الي بعضهم بحب حتي قطعهم صوت بائع غزل البنات  

نظرت روما  اليه ثم وجهت كلامها ل جاسم طب يلا القمر بتاعك عايزه من ده // بس كدا القمر بتاعي يامر 

واشترلها كل غزل البنات وظلو بضحكون سويا 

(عوده الي الحاضر ) back. 

قطع شروده رنين هاتفه فتنهد واخرجه ليجيب بصوته الثبات المعتاد الو ياعلي خير 

علي : اي ي جاسم انت فين الاجتماع فضل علي نص ساعه متتاخرش 

جاسم بهدوء : تمم عشر دقايق وهبقا عندك سلام 

ونهض ليبدل ملابسه ويذهب ليتابع اعمله 

وصل جاسم الي الشركه ف خلال عشر دقائق فمنزله قريب من الشركه توجهه علي نحوه وهو يقول

صباح الخير ياجاسم

= صباح النور هااا كلو وصل الاجتماع 

= ايوا يلا عشان منتاخرش عليهم وبمناسبه الشركه نصها مصريه ونصهم من لندن يعني الكلام كلو هيبقا بالانجليزي 

= اوك 

ء*************

ف بيت عثمان الهواري ؛؛ وهو اكثر الاعداء لعائله الجراحي 

الخادمه موجهه حديثها لعثمان : ف ناس برا عايزه تشوفك ياحاج 

= ناس مين دول ؟

معرفش مرضيوش يقولو تحب امشيهم 

= لا دخليهم 

جاء صوته الي عثمان وهو يقول : ازيك ياعثمان بيه 

هاب عثمان وقفا بغضب بتعمل اي هنا يا صالح ياجراحي انت وابنك 

صالح بهدوء : انا جيلك ف كل خير انا وانت دلوقت مصلحتنا واحده 

عثمان بسخريه : ومصلحه اي دي الاتبقا واحده بيني وبينك يابن الجراحي 

صالح بخبث : حسين اخويا

=هههههه حسين اخوك يااااه ودي لعبه جديده بقا ولا اي

صالح : لا نت عايز تنتقم منو عشان شغلك وانا عايز انتقم منو عشان نفس السبب تبقا مصلحتنا واحده ولا 

نظر اليها عثمان هو وسامر الذي كان يقف بجواره ملزم الصمت 

عثمان وهو يمد ايده ل صالح : طبعا تبقا واحده وهي دي عايزه كلام 


ف مصانع سوهاج &

ادم موجها كلامه ل زياد صديقه. :مش عارف يازياد بس مش عجبني الا بابا بيعملو ثم ان الشركه وكل حاجه جاسم لو حق فيها زي بظبط 

زياد وهو يربت علي كتفه : ي عم ابوك عارف هو بيعمل اي كويس صدقني وكلو هيبقا تمام صدقني بطل تشاؤمك ده

=ان شالله احم بقولك يازياد صحيح انا بدات اتابع مع دكتور 

زياد بدهشه : دكتور اي 

=دكتور عشان الحادثه الاحصلت معيا وهو ادني امل كبير جدا ان مع علاج هرجع طبيعي تاني 

زياد بفرح وهو يحتضن صديقه : اخيرا قتنعت ورضيت ان شالله كلو خير ياصاحبي انا حاسس كدا 

ء&&&&&&&&&&&&&&&


نرجع ل لندن &

خرج جاسم من الاجتماع هو وعلي وهو يخبره بكل التفاصيل وتوجهه الي مكتبو واتصل ب ادم 

الرد : اهلا جاسم بي بيتصل بنفسو 

جاسم = لا ياشيخ ده علي اساس انك الابتتصل مش انا هنستعبط صح 

ادم = خلاص ياعم متزقش بضحك معك 

جاسم = بتضحك ماشي يخويا المهم قولي اي الاخبار كلكو بخير 

= متقلقش كلنا هنا بخير ومش نقصنا غير شوفتك بس 

جاسم محول تغير مجاري الحديث= طيب والشغل اخبارو اي معك 

ادم بتوتر لكن يجب ان يخبر اخيه وحكي ادم لجاسم كل حاجه حتي موضوع الحفله

سكت جاسم شويه وبعدين قال = طب كويس الف مبروك ياادم فرحت من قلبي انت تستهل ولزم تكون قد المسؤاليه 

ادم بحزن :: نا والهي يا جاسم مش عارف اي قرر ده بس الااعرفو ان كل ده حقك اكتر مني وانت ال

قاطعه جاسم / بطل هبل انا وانت واحد وبعدين يلا هقفل دلوقت وهرجع اتصل بيك تاني خلي بالك من نفسك ومن كل الاف البيت سلام واغلق الهاتف 

ف بيت جسين الجراحي &

منيره لتيا  /.بقولك اي ياتيا  انا هطلع ارتاح شويه لغيت مايج ميعاد العشا وانتي اكدي علي سميره انها تتصل بطابخين عشان حفله بكره 

تيا  بابتسامه : حاضر ي ماما متقلقش 

وتوجهت نحو المطبخ تخبر سميره بكل المطلوب وطلعو اوضتها ترتاح هي كمان وغطت ف نوم عميق 

ف مكان كلو نار كانت تيا  جوا النار وعامله تصرخ عشان حد يساعدها وفجاءه شافت ادم 

تيا  وهي بتصرخ ادم ساعدني ياادم النار هتحرقني ساعدني 

= مقدرش ياتيا  انا مش موجود عشان اساعدك انا وهم ياتيا  

=لاياادم انت موجود ساعدني وفجاءه اختفي ادم 

ودخل وسط النار شخص تاني ومد ايدو لتيا  وقالها ؛: امسكي ايدي ياتيا  انا الاهساعدك وهطلعك من وسط النار دي وفضلت تبص علي مكان ادم لغيت مابقيت متاكده ان اختفي ومش هيرجع ومسكت ف ايد المجهول الاهيخرجها من النار

صحيت تيا  من النوم وهي بتصرخ

= بسم الله الرحمن الرحيم كابوس ده كان مجرد كابوس 

دخل ادم ف تلك اللحظه بسرعه = تيا  ف اي مالك بتصرخي لي

ارتمت بين احضان زوجها وهي تبكي وتتشبت به اكتر كانها خايفه يختفي 

ادم = ف اي ي تيا  مالك 

=كابوس ي ادم كابوس وحش اوي 

ادم بهدوء وهو يحضنها = هششششش اهدي مفيش حاجه نا جنبك اهو 


ياتري مين المجهول الاخرج تيا  من وسط النار ؟

اي القدر الامستني ادم وهيغير حيات عيلت الجراحي؟

اي هيكون مصير تيا  ف المستقبل ؟

حفله بكره بدايه لادم ولا نهايه ؟


البارت الخامس 

ضحيه الحب 

ف المساء كان الجميع جالس يتناول العشاء ف صمت الاان قطع هذا الصمت 

حسين / ها كل حاجه جاهزه لحفله بكره يامنيره 

= اه ياحاج كلو تمام ثم وجهت نظرها لتيا  قائله و تيا  ساعدتنا كتير وجهزت كل حاجه 

= طب كويس جدا وانت ياادم بكره تحاول تخلص كل شغلك بدري مش عايز تاخير مفهوم 

= حاضر ي بابا وعام الصمت ف المكان من جديد لا يعلمو بان هناك اعين تراقبهم لتحاول حياتهم الي جحيم 

&&&&&&&&&&&

ف بيت صالح الجراحي كان جالسين ف يتناولو الطعم عندما اعلن هاتف سامر عن اتصال فابتعد ليتحدث 

المتصل = .. ....................

سامر بغضب = والله عال يعني حفله بكره دي طلعت عشان ينقل كل حاجه باسم ابنو الاخبار دي اكيده ؟!

المتصل = ..................

سامر = طب تمام واي حاجه تحصل اعرف بيها فورا وايك حد يكشفك او يلحظ حاجه سلام 

وعاد ليتحدث الي ابيه 

اي رايك ف الااخوك بيعملو 

= اخويا حسين عمل اي تاني 

= اخوك ناوي يكتب كل حاجه لابنو لا وكمان هيسلمو اداره الشركه 

صالح بصدمه /.بتقول اي 

= الاسمعتو ودلوقت ان الوقت الاننفذ ف بكره لزم نتخلص من اساس العيله دي حسين الجراحي لازم يتقتل بكره 

ونظر الي بعضهم ليعلنو بدايه الشر 

-&&&&&&&&&&&&&

ف بيت حسين الجراحي


كانت تيا  تشعر بالقلق كلما اقترب مواعد الحفل لاتداري السبب لكنه متاكده بان هذا الحفل لن يمرء عل خير ابدا دخل ادم بتلك اللحظه ليجدها شارده ومهمومه تحدث بهدوء 

= مالك ياتيا 

= مش عرفه بس مش مرتاحه عايزه بكره يعدي علي خير وبس بعد كدا هرتاح 

احطها ادم ف احضنه ليطمئنها ان كل شئ سيكون بخير فاغمضت عينها وهي تتمني ذلك من صميم قلبه وتدعو الله ان لا يصيب احد مكروه 

&&&&&&&&&&&&&&&&

ف لندن وف منزل جاسم كان جالس كعادته ينظر الي صوره معشوقته بحزن ويخبرها كم اشتاق لها ليعود الي الماضي 

flash back

اخبر جاسم ابيه بانه يرد ان يتزوج 

حسين بفرحه ودهشه = طب كويس جدا يابني ومين بقا حد نعرفو 

= احم ايوا ي بابا 

= مين دي يابني ماتقول 

= انا بحب روما  يابابا وعايز اتجوزها اول ماسنه تخلص 

حسين بغضب = انت تجنتت روما  تاني ياجاسم هو موضوع ده منتهاش 

= مالها روما  ي بابا انا مش فاهم اشمعنا روما  لا يعني ولا عشانها مش مستوانا عمري ماكنت عرف انك بتحسبها كدا

= وعمري ماحسبتها كدا لكن روما  لا ي جاسم لا 

= لي لي لا اديني سبب واحد 

حسين بانفعال وغضب = عشان روما  تبقا .........

back (عوده من الماضي )

افاق من شروده وهو ينظر الي صورتها انا مش عارف لي بابا رفضك بس الامتاكد منو ان كان مخبي حاجه وقتها معرفتش اجبلك حقك سمحيني وتنهد بحزن ووضعي الصوره بجنبه واغمض عينه وغفا ف سبات عميق ********

كان جاسم واقف بين اماكن مخايفه جدا ووجد فتاه تجلس معطيه ظهرها وشعرها الطويل خلفها قترب جاسم منها وقبل مايشوف وشها صحي من نوم علي رن الموبايل تنهد بعمق واجاب علي متصل وهو علي 

جاسم = الوووووو اي ياعلي

علي = مش خير ابدا ياجاسم الصفقه ورقها تسرق 

جاسم بغضب = بتقول اي ازي ده يحصل وانتو كنتو فين نايمين علي ودنكو اقفل وانا جاي الشركه حالا 

ونهض لتبديل ثيابه والتوجه الي مقر شركه الراجحي 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف شركه الراجحي ف لندن ..///

كان الشركه منقلبه راسا علي عقب فالجميع يخشي عضب جاسم الراجحي ومتاكدين ان الموضوع مش هيعدي بسهوله 

بعد قليل دلف جاسم الي الشركه وعلي وجهه علامه الغضب 

= جاسم كويس انك جايت 

= فين كاميرا مرقبه الشركه ياعلي 

= متعطله لقينها متعطله يظهر الاعمل كدا عرف الشركه كويس 

= طيب وريا علي مكتبي خليني اعرف مين الاتجرا علي سرقه جاسم الراجحي 

&&&&&&&&&&&&&&&&&& 

ف قصر حسين الراجحي 

كان الكل يعمل لتجهيز الحفل وتيا  تتابع الامر بهدوء 

مريم من ورا تيا  = انا جيتتتتتت 

= تعالي يامريم معتش غير كم ساعه علي حفله كويس انك جيتي تساعدني شويه 

= ايوا ياستي انتو جيبني تستغلوني ولا تاكلوني 

= هههههه همك علي بطنك دايما كدا تعالي يااخرت صبري ام ناكلك عشان نعرف نستغلك وذهب الاثنان وهم يضحكان الي ان قطعهم جرس الباب 

تيا  موجهه كلامها لمريم : روحي يمريم المطبخ نا هشوف مين واحصلك 


فتحت الباب لتتفاجاء ب سامر اول ماراها ابتسم بخبث 

ازيك يابنت خالتي عامله اي 

= احم الحمد لله خير ياسامر ف حاجه 

= اخص عليكي بقا ابن خالتك وابن عم جوزك وكنت هبقا خطيبك ومتقوللش ادخل 

تيا  بغضب = مفيش رجاله ف البيت عشان تدخل ياسامر هتقول عايز اي 

= انا كنت جاي ابارك لادم بس بم انو مش هنا ابقا اباركلو بعدين بقا يلا عن ازنك يااااااا بنت خالتي 

اغلقت الباب بغضب وشعرت بالخوف اكثر عندما رات سامر فهي تعرفه وتعرف شره 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف المساء ف مواعد الحفل وف بيت حسين الجراحي


كان ادم انتهي من ارتدء ملابسه هو وتيا  وكان ايضا سعيد فاليوم هو اخر ايام للعلاج واكد له الطبيب انه يستطيع ان يبدء حياته بشكل طبيعي واراد اخباره بذلك بعد انتهاء الحفل 

ادم موجهه كلامو لتيا  = ها خلصتي لبس ياتيا 

= ايوا خلصت هنزل اشوف مريم واجي اسبقني انت 

وخرج ادم وتيا  تشعر بنغزه ف اوصل قلبها 

توجهه ادم للحفل فاوقفه ابن عمه سامر وهو يحتضنه بخبث 

= الف مبروك ياادم فرحت من قلبي والهي

= مممم من قلبك احاول اصدقك 

= يابني مهما كان احنا ولاد عم ولا اي واكيد هفرحلك 

= ماشي ياسامر اتمني ده من قلبي ووداعه ورحل 

بينما ابتسم سامر بخبث وانتظار خروج حسين من الفيلا 

وهو يتصل ب شخص ما 

سامر = اجهز ف الوقت الاهديكي ف الاشاره عايزك تخلص علي حسين الراجحي 

الشخص = تحت امرك ياباشا 

بعد قليل خرج حسين الي الحفل وبمجرد ان راه سامر ابتسم بخبث واخرج هاتفه واعلن عن وقت بدء المهمه 

&&&&&&&&&&&&& 

علي بعد كان هناك رجل يقف مصوب سلاحه نحيت حسين وهو يتحدث ف الهاتف ويبتعد عن الحفل وبمجرد تجهيزه السلاح وتصويب الرصاصه ظهر ادم وانطلقت الرصاصه لتستقر بقلب ادم 


سمع الجميع صوت ضرب النار وخرجو وشافو حسين وادم وهما حضنين بعض ولحظات ووقع ادم علي الارض ولدماء تخرج منه صرخ الجميع وركضت تيا  باتجاه ادم وهي تبكي وتصرخ 

لم يقل الوضع سوء عند حسين وهو يحتضن جسد ابنه وكان ادم ينظر لهم جميعا قبل ان يتحدث بالشهاده ويفارق الحياه وسط نظارات الذهول ولحزن والصدمه وايضا نظرات تيا  ليحتضنه والداه وهو يبكي بشده وتيا  لازلت ف صدمه ترفض تصديق ان ادم تركه وفارق للحياه 

&&&&&&&&&&&&&&&&٪

ف لندن وبالاخص عند جاسر كان كان يجلس ف منزله ويتابع الاوراق حين اعلن هاتفه عن وصول اتصال 

جاسم = الووووووو 

المتصل = ...............

هاب جاسم وقفا عند سمعه اخبار مقتل اخيه الاصغر والدموع تتالا ف عينه والقي كل ما امامه بعنف 

واخرج هاتفه يحدث علي 

جاسم = احجزلي اول طياره طالعه علي مصر فورا ي علي فورا وهو يضغط علي الهاتف الذي تهشم ف يده ويتذكر كلمات اخيه عندما اخبره انه لن يعود الاحينما يحضر لجنازته ونزلت دموعو من غير مايحس

= والهي ماهسيب حقك يااخويا انا هرجع وهعرفهم مين هو جاسم الجراحي  وانتقامو الالسه ميعرفهوش 


تري ماذا سيفعل جاسم حين يعود لموطنه 


ماذا سيحدث ف حيات تيا  


سامر وصالح هيعملو اي لم يعرفو ان اتقتل هو ادم والاهم هيقفو ازي ف وش انتقم جاسم

بقلم Omnia Ayman ✍


 البارت السادس 

ضحيه الحب 


ف قصر حسين الجراحي

كان الحزين مخيم علي المكان والدت ادم الابتبكي وتنوح علي فقدان ابنها وقطعه من قلبه بينما والده ف حاله حزين شديد لفقدان سناده 


ف تلك الاثناء دخلت الحكومه  للقصر 

الظابط موجهه حديثه ل حسين =احم البقاء لله يا حسين باشا انا عارف ان الوقت دلوقت مينفعش لكن حضرتك عارف دي قضيه قتل ولزم نحقق فيها عشان حق ابنك يرجع 

=انا مفيش حاجه اقدر افيدك بيها ي حضاره الظباط 

= انت ليك اعداء او ادم ف حد معين شاكك في 

=لا مفيش حد 

=احم طيب ي حسين بيه انت دلوقت مش ف وعيك كويس هرجع بكره عشان نتكلم عن ازنك والبقاء لله مره تانيه


ف غرفه تيا  كانت جالسه علي السرير وهي شارده مازلت ف حاله صدمه لم تستعب بعد موت ادم زوجها لم يمر علي زواجهم شهرا 

مريم بحزن وبكا علي حاله اختها وفقدان جوزها = تيا  عشان خطري اتكلمي عيطي اعملي اي حاجه متفضليش ساكته كدا عشان خطري قطعهااا صوت والداتهم وهي تبكي وتنوح علي حال ابنتها وموت زوجهاااااا عيني عليكي يابنتي مبقلكيش غير شهر متجوزه واترملتي ف عز شبابك 


ء//////////////.//////

ف الاسفل كان الجميع جالس بحزن للاستعداد لدفان ادم بعد ماوصلهم اوامر صارمه من جاسم ان ميدفنش قبل مايشوفو ويودعو لاخر مره ف تلك الاثناء حاضر صالح وسامر 

صالح =البقاء لله ي اخويا والهي قلبي وجعني وقايد نار من ساعت ماسمعت الخبر 

=اه والهي ياعمي احنا مش مصدقين ان ادم خلاص مبقاش موجود ويتقتل وسطكو كدا طب ازي 

حسين بنبره صرمه وحزينه = حياتكو الباقيه 

=قولي ياخويا اومل الدفنه امتا اكرام الميت دفنو علي طول 

=لم جاسم يوصل هتطلع الجنازه 

صدم كلا من سامر وصالح هل قال جاسم للتو سيعود جاسم من جديد ويصعب مخطتهم الشياطنيه 

سامر بخوف =طيب نا همشي هعمل حاجه مهمه وشويه وراجع سلام 

&&&&&&&&&&&&&&&&

ف قريه سوهاج ف مكان ماااااا يخلو من الناس كان سامر يتحدث الي فتاه 

سامر = مش عايزك تظهري نهائي سامعه جاسم جاي سوهاج عشان جنازه اخو 

الفتاه بصدمه = اي جاااسم طب لو لو عرف عني 

=هشششش متصدعنيش كتير هو مش لزم يعرف عنك لان لو عرف متخافيش مش هيلحق يقتلك انا الاهقتلك 

= وعشان كدا عايزك متخرجيش نهائي لا بنقاب ولا من غيرو وان عرفت ان ده حصل هخليكي تحصلي ادم ف تربتو فهمتي 

= حاا ضر فهمت 

ء////////////////////////

عوده الي قصر حسين الراجحي 

=مش ههدي ولا هرتاح قبل مااخد حق ابني قبل ماتنشف تربتو 

=احم اهدي انت ي اخويا ومتقلقش انا بنفسي مش هسيب حق ادم ده كان زي ابني سامر اومل قطع حديثهم صوته القوي قائلا 

وانا رحت فين ياعمي التفت الي مصدر الصوت 

جااااااااسم 

=محدش هيخد حق اخويا غيري انا رجعت عشان انتقم 

ثم اتجهه نحيت والدته يقابله ويحضنها 

=شوفت شوفت الاحصل ف ادم قتلو ياجاسم حرموني منو وخدو من حضني 

=ورحمت اخويا وغلوت دموعك لارجع حقو 

=بابا خدني عند ادم عايز اشوفك لاخر مره قبل مايدفن

واتجهه الي حيث اخي وجثي علي ركبته بجواره انا رجعت زي مانت قلت رجعت عشان حضر جنازتك اااااااااه ياادم يابني قبل ماتكون اخويا انا الاربيتك كنت كل حاجه ليا ازي تسيبني وتمشي كدا حتي انت ياخويا ثم اكمل حديثه بغضب بس وغلاوتك عندي ل اجاب حقك وهخلي الاقتلك يتمني الموت وميطولوش ارتاح انت ف قبرك وحقك هيوصلك وقبله من جبينه واتجهو للمسجد لصلاه الجنازه ومن ثم دفنه وامر جاسم بصرمه ان مفيش اي ستات تحضر الدفنه وفعلا حصل ::::: 

&&&&&&&&&&&

مازلت تيا  ملتزمه الصمت ف غرفته حتي انها لم تودع جثمان ادم 

مريم وامال بجنبها يحولون موستها 

=عشان خطري كلي اي حاجه ي تيا  انتي من امبارح كدا لا اكل ولا نوم ولا بكاااااا حرام عليكي نفسك 

=.................

واخيرا تحدثت تيا  = انا عايزه اشوف ادم هو كل ده مجاش 

نظر كلا من مريم وامل لبعضهم بصدمه 

=يجي منين يابنتي هو الابيموت بيرجع 

=بس اسكتي لا ادم مماتش مستحيل هو وعداني ان مش هيسبني مستحيل لااااا 

وفضلت تصرخ وتبكي الي ان انهارت حصونها ووقعت مغشي عليها 

=يلهوووي بنتي الحقوووووني 

جاء الجميع علي صراخ امل وطلبو الطبيب لفحص تيا 

الدكتور بعد ان انهي الكشف = حاله انهيار عصبي انا عطتها حقنه مهادئ لغيت الصبح ان شالله هتفوق 

شكرا يادكتور تعبنك معنا اتفضل 

&&&&&&٪&&&&٪

عاد الجميع بعد انتهاء من دفن ادم لاستقبل العزاء

كان سامر يدخل المنزل وبمجرد روئته جاسم = شعر وكانه رائي شبح 

=احم حمد لله علي السلامه ياجاسم والبقاء لله شد حيلك 

=الشده علي الله شكرا يا سامر بس مشوفتكش يعني في جنازه ابن عمك

=احم هاااا اه اصل اصل كنت يعني 

=خلاص خلاص انت هتاتاء تفضل اقعد 


ء&&&&&&&&&&&&&&

مرات ثلاث ايام العزاء بدون احداث تذكر فتيا  استعدت وعيه قليلا وبدات بتقابل موت ادم

جاسم بدء بمتابعه الاعمل وايضا لم ينسي انتقامه 

حسين مازل ف حاله حزن علي فقدان ابنه 

صالح وسامر مازل خوف يدب باوصلهم لوجود جاسم 


/////////////////////ء

ف صباح يوم جديد مع تسلل اشعه الشمس الذهبيه معلنه بدء يوم جديد ف حياه ابطالنا 


كان الجميع يتناول وجبه الافطار معدا جاسم وتيا 

حسين موجهه كلامو ل سميره = اطلعي صحي تيا  هانم وجاسم بيه ينزلو يفطرو 

= حاااضر 

سميره وهي تطرق علي باب جاسم قائله جاسم بي والد حضرتك بيستنك تحت علي الفطار 

= طيب قوليلو نازل 

ايضا نفس الشئ بنسبه لتيا واخبرته بانه ستلحق به 

ف اثناء خروج جاسم من الغرفه بنفس خروج تيا  من الغرفه ويتجه الاثنان للسلم دون النظر للسلم وفجاءه يرفعو عينهم ويشوفو بعض عند السلم 

جاسم بدهشه = انتي مين 

= انا انت الامين وبتعمل اي فوق هنا 

= انا الابسالك سوال تبقا تجاوبي انا اول مره اشوفك وصمت قليلا كانه تذكر شئ انتي. تيا  مرات ادم صح 

تيا  وهي تفكر قليلا ملامحه ليست غريبه اين رائته = ايوا انااااا مرات ادم ونظر الاثنان لبعضهم 


مين البنت الاسامر طالب منها تختفتي واي علاقته بجاسم !

تيا  شافت جاسم فين قبل كدا ؟

جاسم هيقدر يكتشف من اللقتل اخو ولا هيقتلو.هو كمان 

ومازل السوال المتكرر ماهو مصير تيا  بين كل هذه الااحداث

البارت السابع 


ف قصر حسين الجراحي 

مازل الوضع كما هو عليه تيا  وجاسم ينظران لبعضهم الي ان قطعهم حسين وهو يقول = اي ده انتو شفتو بعض طب كويس من وقت ماجيت ي جاسم متلقتش انت وتيا  ببعض 

= احم اها يابابا ودلوقت تلقيت وعرفت مرات اخويا انا ماشي عن ازنكو 

= مش هتفطر اول 

= لا عندي حاجه مهمه هعملها وبعدين اروح علي المصنع 

= ماشي ي بني هنستناك علي الغدا متتاخرش 

&&&&&&&&&&&&& 

ف مكان اخر ف سوهاج وبالتحديد ف المقابر 

جاسم = انا رجعت كنت اخد عهد علي نفسي مرجعش هنا تاني طالما مقدرتش اجبلك حقك بس الظروف حكمت والقدر كان لي راي تاني بس وبم ان رجعت فحقك هخدو م الاقتلوكي بابشع الطرق وعد 

ثم ارتدي نظارته الشمسيه ورحل بعد ان القي عليها نظره ودع اخيره 

ء//////////////////////

ف منزل اهل تيا  صوت طرقات علي الباب ذهبت مريم وهي تفتح الباب طيب جايه اهو لحظه 

= مريم بقرف اعوذ بالله ده انت ياسامر 

= اي اعوذ بالله دي يابت شوفتي عفريت 

= لا طبعا العفريت يزعل 

= طب امشي اندهلي خالتي عايزها يلااااا 

= اووف طيب خليك هنا علي الباب متدخلش تجاهل كلامها ودخل 😹😹


امل = ازيك ياسامر يابني 

= ازيك ياخالتي انا بخير بصي ياخالتي بصراحه كدا انا جاي اكلم معاكي ف حاجه تخص تيا  

= تيا  بنتي خير ف اي مالها 

=بصي ياخالتي دلوقت ادم الله يرحمه وجاسم رجع وتيا  بعد موت ادم معدلهاش مكان هناك او بمعني اصحي ميصحش قعدت بنتك مع شاب غريب عنها ف بيت واحد 

= اي الكلام ده ياسامر 

= والهي ده الكلام الصح الناس بيقولو كلام مش مظبوط واي الامخلي تيا  ف البيت لغيت دلوقت ثم ان تيا  لسه صغيره وكلام الناس مش هيرحمها فانا بقول يعني ان مش هتوقف حياتها وتجوز 

= تجوزززز مستحيل توافق بنتي وعرفها 

= امممم طب بصي ياخالتي انا جيت ونصحتك واعمامها وخلانها مش هيرضو بالوضع ده عن ازنك 

تاركه شارده ف كلامه فهو عندو حق 


ء//////////////////////////////

ف قصر حسين الجراحي 


كان جاسم رجع من المصنع ودخل يبحث بعينو عن والدتو فوجد تيا  ف المطبخ ترتدي حجابها وتحضر الغدا اقترب منها بهدوء ليسال عن والداته وكانت هي تستدير بسرعه ووقعت علي جاسم الاكل 

= جاسم بغضب اي الانتي عملتي ده


= انا انا مكنش قصدي انت الاكنت واقف وريا 


= تجاهل اعتذارها ومشا من قدمها 


= قليل الذوق مش قلتلو مكنش قصدي 


علي سفره الطعام&


كان الجميع يتناول طعمه بهدوء مابين نظرات جاسم الغضبه لتيا  ونظرته المتوتره له 


حسين = هاااا ياجاسم طمني اي اخبار الشغل معاك 

= كلو تمام مفيش اي مشاكل قبلتني وبالمناسبه يابابا ف طقم حرس هيوصلو كمان ساعه 


=لي يابني


=كدا افضل مش عايز شخص يخرج برا البيت من غيرهم ونظر لتيا  وهو يتحدث اتمني يكون مفهوم 

=احم اها مفهوم 


قطعهم سميره وهي تتتحدث الي حسين = ف مجموعه ناس عايزه حضرتك يا حاج 


= ناس مين 


= بيقولو معرفه وقرايب 


جاسم مواجهه حديثو لابيه = مين دول يابابا 


=مشعرف كملو اكل هقوم اشوف مين تعالي معيا ياجاسم 


دخل جاسم وحسين الي غرفه الصالون فصدم حسين لوجود اعمام تيا  وخلنها تري ما الامر ؟!


=اهلا ااهلا منورين


تحدث احدهم = بنورك ياحاج حسين احنا جايين نقولو كلمتين وهنمشي علي طول 


=خير اتفضلووووو 


= شوف بقا انت عارف اننا صعايده ودمنا حامي


وبصراحه وجود تيا  هنا من دون مناسبه كدا مينفعش


قطعهم جاسم = يعني اي بدون مناسبه دي مرات

اخويا 


=فين اخوك ده قصدك ارملتو الله يرحمو والناس

مبتبطلش كلام واحنا مرضاش كدا ابدا


اجابهم حسين بسوال = معني كلامكو ده اي 


= ان هنخد تيا  من هنااااا وكمان احنا عيلتها وادري بمصلحتها وعشان كدا قرررنا نلم لحمنا وهنجوز تيا  ل سامر ابن خالتها والاهو ابن اخوك برضه يااحاج حسين وهو اولي بلحمو من الغريب 


صدم كلا من حسين وجاسم وتحدث بغضب

=اي الاانتو بتقولوه دي مرات اخويا ونا مش هسمح انها تتجوز الد اعداء اخويا ومن الاخركدا الكلام انتهي اتفصلو 


= انت بتطردنا يابن الجراحي كلها يومين وهنيجي نخد بنتنا وان مش بالزواق فبالقانون او باليد اللهم بلغت يلا يارجاله قومو 


صمت كلا من حسين وجاسم يفكرو ف كلام تلك الرجل الي ان قاطع هذا الصمت جاسم 

=متقلقش يا بابا ميقدروش يعملو حاجه 

= لا يقدرو ده حقهم وكل كلمه معهم حق فيها ويقدرو 

الا لوووو 


= لو اي يابابا اتكلم 


= الالو تجوزت انت تيا  ياجاسم 


نزل كلام والده كالصعقه علي اذنها = بتقول اي اجوزهااااااااااا 


تري هل سيوافق جاسم علي رغبه ابيه للزواج من زوجه اخيه ام سينال سامر مخططاته ؟


ماهي قصه الفتاه ولماذا يود جاسم الانتقام له ومن من ؟؟! 


من هي الفتاه التي تحدث اليها سامر وماعلاقته بجاسر ؟ 


ما مصير تيا  وهل بتلك الزوجه سينكشف سر ادم بعد موته ؟؟

بقلم Omnia Ayman ✍


 البارت الثامن 

ضحيه الحب 


ف بيت اهل تيا  كان خالان واعمام تيا  جالسين مع امها امل قال عمه الاكبر بغضب 

= اي رايك ياست امل ف الابيحصل ده عجبك قعدت بنتك دي ف بيت ملهش ف حد بعد ماجوزها مات لو كان اخويا الله يرحمو عايش مكنش سامح بالمهزله دي لبنتو ابدا 

= اهدي ياحاج محمود تيا  بنتي مربيها كويس واهل جوزها بيحبوها زي بنتهم والبت مبقلهاش فتره مترمله وانت عايزها تتجوز ومين سامر 

قطعها خال تيا  = بقولك اي ياختي الكلام ده مينفعش هنرجع بعد بكره نجيب تيا  تعيش هنا واول ماعدتها تخلص سامر هيكتب عليها والموضوع انتهي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف منزل حسين الجراحي 

قطع جاسم طلب ابيها بغضب :: اي الاانت بتقولو ده يابابا انت ازي تقول كدا عايزني اتجوز مرات اخويا اي الجنان ده 

= اسمعني ياجاسم تيا  كانت كل حاجه ل ادم اخوك وسامر الد اعداء اخوك عايز اخوك ميرتحش ف قبرو لم يشوف مراتو بتتجوزو 

= واخويا بقا هيرتاح ف قبرو لم يشوف اخو بيجوز مراتو مش صح 

= تيا  بنت طيبه وغلبانه وانا مرضلهاش سامر حرام عليك انت طول عمرك مبتفكرش اللف نفسك مره واحده فكر ف غيرك 

= انتهي النقاش يابابا انا مش هجوزها لو حصل اي سامعني عن ازنك 

واثناء خروجو مت غرفه الصالون راي تيا  فنظر لها بنظرات تملوها الغضب والكره 

استغربت تيا  نظرات جاسم :: مالو ده ف اي هو انا كنت جيت جنبوو قليل ذوق صحيح 


ء&&&&&&&&&&&&&

ف بيت صالح الجراحي*"

كان سامر مبتسم وعلي وجهه علامات السعاده حينما دخل والده وراي السعاده علي وجهه ابنه 

=خير يامحروس السعاده الاعلي وشك دي اس سببها 

=تعالي يابابا بارك لابنك حبيبك 

=اباركلك علي اي ان شالله اي عملت مصيبه جديده

=لا احم هتجوززز 

=لا وحيات امك ومين الا امها دعيه عليها دي

= تيا  يابابا 

= انت تجننت ياولا ولا اي تيا  تاني 

= لا متجننتش بنت خالتي وانا اولي بيها وقص سامر كل ماحدث علي والده بس وبكدا ابقا خلصت من ادم وخدت تيا  وقريب هنخلص من حسين وجاسم ويبقا كل حاجه لينا ونظر لابيه بخبث 


ء&&&٪&&&٪&٪&&٪&&&٪ 

ف مكان ماااا ف سوهاج كان جاسم جالس يفكر ف كلام والده وتذكر شئ ما فاخرج الصوره من جيبه ونظر اليها وشارد ف الماضي 

(flash back)

كان جاسم جالس امام البحر حينما اتت اليه روما  وجلست لجواره 

= هااااا ياجاسم قلت عايز تشوفني 

= ممكن اعرف بكلمك ومبتردش عليا لي

=هو مش انت قلت ان بابك مش موافق علي جوازنا خلاص هو ادري بمصلحتك

=اي الاانتي بتقولي ده انتي اي حكايتك وبعدين ممكن افهم من متا بقي فجاءه همك كلام بابا 

روما  بارتباك ودموع = اصل يعني انا بقول لو ده لمصلحتك فانا ميهمتش غير مصلحتك ياحبيبي 

جاسم وهي يحتضنها انا معاكي ي حبيتي ومش هستغني عنك ابد 

(back)عوده للحاضر 

افاق من شروده واخرج هاتفه ليحدث علي فجاؤه الرد

=الو ياجاسم طمني عليك عامل اي 

=الحمد لله يا علي بخير المهم عملت اي ف ورق منقصه عرفت مين الاسرقو 

= احم ايوا ياجاسم موظف الحسابات هو الاخد الصفقه وسربها لشركه منفسه 

=من حظو ان مش موجود يتعلم الادب وبعدين تطردو 

= حاضر خالي بالك من نفسك ونا يومين وهجي سوهاج سلام ياصاحبي 

= سلااااام 


ء&&٪&&&&&&&&&&&&

ف المساااء كان الجميع جالس ف بيت حسين يتناولو للعشاء معنا 

منيره :: الله اومل جاسم مجاش علي العشا لي ياحاج 

نظرت له تيا  ايضا منتظره اجابته 

=،معرفش انتي شايفه بيقولي يعني دلوقت يجي وماان انهي جمالته حتي سمعو صوت الباب وجاسم يدخل من الباب

=حماتك بتحبك يابني كنت لسه بسال ابوك عنك تعالي يلا عشان تاكل 

= لا مش جيلي نفس انا طالع اوضتي وخلي سميره تجبلي القهوه علي اوضتي 

= طيب ياحبيبي 

منيره وهي تنده لسميره قطعتها تيا :: اه صحيح سميره مش هنا يا ماما رحت بيتها ابنها تعبان 

= ياني طب معلش ياتيا  هتعبك معيا تعملي انتي القهوه وانا هطلعها لجاسم 

حاضر ي ماما 


بعد قليل انهت تيا  القهوه واتجهت لتعطي القهوه لمنيره لكنه لم تكون موجوده 

= الله اومل ماما منيره رحت فين يابابا 

=طلعت ترتاح ياينتي معلش طلعي انتي القهوه لجاسم وانا رايح انام 

= انا اوديلو القهوه اوووف امري لله 


////////////ء

طلعت تيا  ودقت علي باب اوضت جاسم فجلها صوتو ادخل دخلت وهو كان ممدد علي السرير ومغمض عيني 

= حطي القهوه ياسميره وامشي 

= احم انا تيا  

فتح جاسم عينى بغضب وقام من مكانو بسرعه :: انتي اي الاجابك اوضتي انا طلبت منك قهوه امتا 

= هاااا لا مطلبتش مني بس سميره مش هنا وماما الاقالتلي ان قبل ان تكمل حديثها اندفع جاسر نحيتها فترجعت للخلف بتلقائه حتي ارتطم جسدها بالحائط

جاسم بنبره محذه وهو يحوط جسدها بالحائط :: اسمعي كويس المكان الاكون فيه تتخطي سامعه ولو قربتي مني او شوفتك ف اوضتي هخليكي تكرهي عيشتك سمعتني 

تيا  بخوف وهي تنظر بعينه وكدت ان تبكي = اااها سمعتك 

=ودلوقت اطلعي براااااااااااااا 

ركضت تيا  الي غرفته وظلت تبكي بسبب معامله جاسم لها وقربه منها

البارت التاسع 

ضحيه الحب 


ف الصباح تتسلل اشعه الشمس الذهبيه لتدعب عيون بطلتنا العسليه فتفتح عينها المنتفخه من اثر البكاء فتتذكر معاملته له وتتنهد بضايق وتنهض للمرحاض لترتدي ثيابها وتنزل للاسفل ..


ف غرفه جاسم لم يستطيع النوم فعقله مشغول بالكثير والان ايضا هذه البلاوه كما يلقبه جاسم التي زادت مشاكله ف من للمهم الان معرفه قاتل اخيه ومن ثم معرفه قاتل حبيته 

امسك جاسم هاتفه لمحادثه شخص ماااااا 

جاسم = عايزك تعرف كل حاجه قلتلك عليهااا وتحطلي مراقبه عليهم 24 ساعه سامعني 

المتصل = متقلقش ياجاسم بيه كل الاطلبتو تم بالحرف 

جاسم وهو يغلق الخط :: واقسم بالله لو عرفت ان حد فيكو لي يد ف قتل اخويا والزمن بيكرر نفسو لقتلكو هيبقا علي ايدي ولو عمري كلو هقضي ف السجن 

ثم نهض وارتدي جاكيتو وفتح الباب لينزل للاسفل لكن ف نفس الوقت كانت تيا  تخرج حينما راته ارتعبت وركضت للخلف واغلقت الباب بوجهه 

جاسم مقدرش ميضحكش علي تصرفه الطفولي الاعملتو :: مجنونه دي ولا ااااي 😹😹


&&&&&&&&&&ء

ف بيت صالح الجراحي 

تحدث صالح موجهه كلامو ل سامر :: قوم حاضر نفسك واعمل حسابك هنروح لعثمان الهواري 

= ااااي هنروح نعمل اي لزم نهدي اللعب شويه لو حد متنسش ان جاسم هنا 

=ماعشان كدا هنروح 

=يعني اي مش فاهم حاجه 

= دلوقت تفهم قوم قدمي


ء&&&&&&&&&&&&&&

ف منزل عثمان الهواري 

= اقعد ياصالح انت وابنك خير اي سر الزياره الصبحيه دي 

=جاسم هنا ف سوهاج 

=عاااارف اهلا وسهلا نعملو اي 

= الرجل الاقتل ادم اختفي من وقت مالعمليه فشلت ومقتلش حسين الرجل ده لزمنا لو وقع ف ايد جاسم قبلنا هيودينا كلنا ف داهيه 

= مش فاهم قصدك ياسامر كلنا ازي قصدك انت وابوك 

=وانت اولنا انت ناسي مين الاجبلنا الرجل وانك كنت عارف كل حاجه 

عثمان بسخريه = جبتلكو الرجل اه لكن مكنتش اعرف جيتو وقلتلو انكو محتاجين رجل امين يعمل الصح مع واحد معرفه لكن ولا قلتو فيها قتل ولا مين 

=اي الكلام الابتقولو ده ياعثمان ياهواري لا احنا كلنا ف مركب واحده وان غرقت هتغرق معنا فالاحسن ليك قبلنا تلقي الرجل 

عثمان هب وقفا بغضب = انت بتهددني طب اطلع برا بيتي انت وابوك والمركب دي نا الاهحدفكو بيهاااا برااااااا ياولاد الجراحي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&

جاسم وهو جالس ف مكتبه جاءه اتصال 


المتصل =.... ..........

جاسم = اممم عثمان الهواري وعمي صالح طيب حلو اوي مش عايز عينكو تتشل من عليهم وصل واغلق الهاتف دون سمع رد وهو يحدث نفسه اي  لم الشامي علي المغربي 

ف تلك الاثناء رن هاتف جاسم باسم ريماس تافف جاسم بضجر ثم اجب  :: مرحبا ريماس مالامر 

ريماس = جاسر كيف تعود الي موطنك ولا تخبرني بهذا حتي انك لم تودعني قبل 

جاسم = كان الامر مستعجل لقد توفي اخي 

ريماس = ياله من خبر مؤسف تعزي لك حسنا اذا متي ستعود الي لندن 

جاسم :: لا اعلم عندما ينتهي ماجاءت لاجله ساعود 

ريماس = وماهذا اذااا 

جاسم = حسنا ريماس شكرا لاتصالك مضطر لاغلق الخط ساعود الاتصال بك لاحقا وداعا واتجه بعد ذلك للقصر 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف قصر حسين الجراجي كانت تقف تيا  مع منيره يتحدثو عندما قالت تيا 

= لا ياماما منيره ده اكيد جاسم ده مش ابنك مش شايفه عامل ازي ده طول نهار ببوز ووش مكشر ساعت بحسو انسان الي مش بشري 

= بس طيب ياتيا  يابنتي متعرفيش جاسم ده كان اكتر واحد مرح وبشوش بس الظروف بقا 

= اممممم هرجع واقول القرد ف عين امو غزال ف تلك الاثناؤ التفتت منيره لتجيبها فوجدت جاسم خلف تيا  يستمع الي كلامها فحاولت تحذريها قائله 

= خالص ياتيا  خلينا نخلص الاكل 

= ايوا ايوا قبل مالكشري يجي علي البيت بصي ياماما بعيدا عن ان ابنك بس بجد مش طبيعي طول النهار مكشر وعصبي ومش طيق حد قاطعتها منير وهي تنظر للخلف خلاص بقا ياتيا  

= لا لا مش خلاص بس سيبني والنبي اطلع الاجوايا انتو ازي مستحملينو طول عمركو انا اهو مشوفتوش غير يومين واقسم بالله كرهت البيت وكرهت نفسي بقيت كائيبه بجد لا لا متبصليش ياماما منيره لو سمحتي دي الحقيقه ده وحش تعرفي انا اول ماشوفو قدمي ه..

قاطعها صوت جاسر القوي = هتعملي اي سيدتك 

"**************

تيا  وهي تنظر خلفها بصدمه لجاسم الذي كان واقف وضعا يده حول خصره وينظر لها بغضب :: هااااا انا انا كنت يعني قصدي لا مش هعمل هعمل اي ثم نظرت خلف جاسم وهي تقول يانهار اسود اي ده 


فالتفت جاسم بسرعه ليري ماذا هناك وستغلت تيا  انشغله وركضت الي غرفتها تغلقها عليها 

بينما غضب جاسم منها وضحكت منيره لتصرفتهم  


بتضحكي عجبك طولت لسانها ف الكلام عليا وعدم احترامها لي 

منيره محاوله كبت ضحكاتها = خلاص بقا ياجاسم تيا  مش قصدها وبعدين دي كانت بتهزر مش اكتر وبعدين الصراحه معها حق يابني نفسي اشوفك بتضحك  


تركها جاسم بغضب واتجاه الي غرفته بينما توعد لتيا    ف سره بان يريها الوحش علي حق  


&&&&&&&&&&&٪&٪٪٪&&&

ف المساء في قصر حسين 

الجراحي كان حسين وزوجته جالسين يشاهدون التلفاز 

بينما صعدت سميره لتعطي تيا  حبت المسكن للصدع بعد  ما طلبت منها تيا  ذلك 

فقطع جاسم طريقها وهو يسالها = ريحه فين ياسميره 

= ريحه اعطي الدوا للست تيا  اصلها مصدعه شويه 

جسم بلا مبالاه = طيب ومن ثم اوقفها بسرعه قائلا استني ياسميره هاتي الدوا ده مش هيعمل حاجه استني انا معيا دوا تاني هيجيب مفعول بسرعه ثم ابتسم بخبث واعطها حبت الدوا بعد ان اكد عليها ان لا تخبر احد بانه منه 

= هيييح انا هعرفك ازي تطولي لسانك عليا ف غيابي ونزل الدرج وهو يصفر ****


ف غرفه تيا  طرقت سميره الباب فاذنت له تيا  بدخول 

سميره = تفضلي ياست تيا  الدوا اهو

تيا  = شكرا ياسميره روحي انتي انا هخد الدوا وهنزل وتناولت حبت الدوا وعدلت من حجابه ونزلت للاسفل فوجدت جاسم ينظر له بابتسامه غريب 

تيا  ف نفسه = مالو ده بيبتسملي لي 

جلست تيا  بجانب منيره وفجاءه شعرت بالام ف بطنها 

= اااااه بطني 

منيره بخضه = ف اي ياتيا  مالك اي الاحصل 

= مشعرفه وقبل ان تكمل. حديثه ركضت بسرعه الي الحمام وكلما خرجت منه اسرعت اليه مره اخري وجاسم جالس مكانه يتناول قهوته بسعاده 

منيره موجه كلامها لجاسم = اي برودك ده ماتتصل بدكتور 

= اتصل بالدكتور قالو اي ف واحده ملبخه ف الاكل ومبتخرجش من الحمام تعالي خرجها 

وف تلك الاثناء خرجت تيا  ممسكه ببطنها اااااه بطني مشقدره 

= مالك بس اي الاحصلك 

= مشعرفه ياماما فجاءه كدا 

= طب استني هطلع اجبلك دوا من فوق وف تلك الاثناء نهض جاسم من مقعده ليضعد لغرفته ثم اقترب من اذن تيا  قائلا = سلامتك من ال ااااه تلقي برشام الصدع تعبلك معدتك ومره تانيه سيرتي متجبش ف غيابي ولا ف حضوري عشان انا بزعل 

تيا  بصدمه وهي تنظر له بغل = يابن ال..... طيب ماشي انت حابب تلعب يعني تمام نلعب ومسكت بطنه بالام وغضب 


تري ماذا سيحدث بلعبه القط والفار بين جاسم وتيا ؟


هيسامح جاسم لتيا  انها تتجوز سامر او هيقبل يجوزها ؟

بقلم Omnia Ayman ✍


 البارت العاشر 

ضحيه الحب 


كان جاسم ممد علي السرير يتذكر شكلها وهي غاضبه فيبتسم لمنظرها ويتذكر فجاءه عرض ابيه بان يتزوج من تيا  فتختفي ابتسامته ويحل علي وجهه علامات الغضب وظل يفكر ف الامر حتي هلكه التفكير وغطا ف سبات عميق *****


ام عند تيا  كانت مازلت تشعر بالام اقل ف بطنه وهي تتذكر كلام جاسم وما فعله بها فتتافف بغضب = اوفف ازي يعمل فيا كدا مجنون ده وكل ده عشان اي يعني غلطان ف البخاري من ثم وجدت صورت ادم بجانبه فامسكته بحزن :: شايف ياادم لو كنت موجود مكنتش سامحت لحد يعمل فيا كدا حتي لو اخوك ونزلت دموعها قائله ربنا يرحمك 


وف الصباح تسللت اشعه الشمس باستحياء لتعلن بدء يوم جديد لا تداري ماسيكون مصيره علي ابطالنا


ء&&&&&&&&&&&-&&&&& 

في احدي شوارع سوهاج بالتحديد كانت مريم وصديقتها نداا يسيرون ويتحدثون الي ان قطعتها ندا قائله = انا هروح اجيب حاجه من المكتبه يامريم مش هتاخر استنني هنا وذهبت الي المكتبه 

بينما تحركت مريم من مكانه لتبتعد عن اشعه الشمس الحارقه وهي تنظر ف هاتفها وفجاءه كانت علي وشك الاصتدام بسياره ما فيخرج شخص من السياره قائلا بهدوء = ياانسه انتي كويسه حصلك حاجه

مريم بغضب = هو انت سيدتك مبتشوفش ولا اي تخبط بنات الناس كدا عادي وتسال انتي كويسه ولو مش كويسه هتعمل اي سيدتك 

علي بغضب = بقولك اي انتي اصلا الغلطانه ومع ذلك نزلت اطمن عليكي مانا برضه ممكن اقول انك بتعملي الشويتين دول عشان تخدي تعويض 

مريم بشهقه :: يانهارك اسود انت كمان بتقول عني نصابه انت اجننت مانت تلقي بابا جيبلك العربيه تتمنظر بيها وتدوس الناس براحتك

علي بغضب وهو يتركها تحدث نفسه وذهب ليقود سيارته وكان علي وشك ان يدعسها عمد هذه المره فابتعدت من امامه مسرعه وهي تسب وتلعن 

وف تلك الاثناء اقتربت ندا من مريم وهي تقول بدهشه :: بت يمريم انتي بتكلمي نفسك 

= لا وقصت مريم علي صديقتها كل ماحدث مع تلك الشاب المتعجرف وقليل الاخلاق من وجهه نظر مريم 


ندا وهي تضحك ::: هههههه يخربيتك مايمكن مكنش قصدو وبعدين ماهو اعتذر منك انتي لسانك ده اي مبرد 

= بس اسكتي انتي انا عرفه الاشكل دي كويس اه لو اشوفو تاني وربنا لاعرفو مقامو حظو بس الجبان

= هههههه معلش معلش انسي تشوفي تاني فين يلا بس عشان تاخرنا اوي النهارضه علي البيت 


ء&&&&&&&&&&&&&&& 

ف منزل حسين الجراحي كانت تيا  جالسه تتابع التلفاز عندما طرق الباب فنهضت لتعدل حجابها وتفتح 

لتري شاب يبدو انه ف اواخر العشرينات 

لتساله تيا  بهدوء :: احم مين حضرتك 

= انا علي صاحب جاسم ومدير اعمالو قطع كلامه جاسم وهو ينزل الدرج وما ان راي علي حتي تقدم نحوه بسرعه فابتعدت فرح لتفسح له الطريق احتضن جاسم وعلي بعضهم بحراره وسط نظرات تيا  بدهشه 


تحدث جاسم ل علي قائلا = مقولتش انك جاي النهارضه لي 

علي = حبيت اعملهلكو مفاجاءه ياسيدي 

ثم نظر علي الي تيا  وعلي وجهه علامات التساؤل ففهم جاسم مايدور بعقل صديقه 

جاسم متحدثا لتيا  بنبره صرمه = ادخلي جوا 

= طيب عن ازنكو

علي = مين دي ياجاسم 

= تيا  مرات ادم الله يرحمو تعالي خش هنتكلم علي الباب 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف منزل صغير ف سوهاج يجلس سامر عاري الصدر وبجانبه فتاه لا يستر جسدها سوا ملايه 

الفتاه :: هو جاسم ناوي يسافر تاني ولا هيفضل ف سوهاج 

سامر بصرامه :: اشعنا يخصك الموضوع ف حاجه 

الفتاه ::لا بس يعني انا هفضل محبوسه كدا كتير انت حتي خروج بنقاب مش راضي هو مش هيتعرف عليا مانا علي طول هنا ومحدش تعرف عليا 


قاطعها سامر بنبره تهديد وهو يجذبها من شعرها بقوه حتي صرخت من الالم :: اسمعي يروح امك انا كل الاعملتو قبل كدا مش ناوي اضيعو عشان غباءك وان ده حصل انتي عرفه كويس هعمل فيكي اي 

نظرت له الفتاه برعب والام وهي توام براسه دليل علي فهمه

ونهض سامر من مكانه ليرتدي ملابسه وغادر المنزل وتاركه غارقه ف افكارها تري ماذا لو اخبرت جاسم بكل شئ هل سيرحمهاااا ويجعله ف امن او لن يصدقها وسيقتله بالتاكيد 


&&&&&&&&&&&&&&&&&& 

ف لندن وف تحديد ف النايت 


ريماس قائله لجاك = انا افكر بان اسافر الي موطن جاسم ياجاك 

= ماذا هل فقدتي صوابك لماذا تذهبي الي هناك 

= لانه ف تلك الاوقات يجب ان يراي جاسم انني بجانبه وانني ادعمه حتي اجعله يثق بي ويعشقني ايضا ياعزيزي ومن ثم اتزوج به واحصل علي اموله واسمه ونذهب انا وانت بعدها من هنا الي الابد ونتزوج 

جاك بخبث = يالكي من ذكيه ياعزيزتي لكن الان انسي امر جاسم وانتبهي لي فقط واقترب منها يقابله وهي تبدله باستياء 


ء&&&&&&&&&&&&&&&

ف قصر حسين الجراحي **

طرقات قويه علي الباب فتذهب سميره لتفتح الباب فتجد خالان واعمام تيا 

حسين بخضه :: ف اي خير بتخبطو كدا لي 

تحدث احدهم قائلا :: احنا قولنلك ان هنيجي نخد تيا  النهارضه بس شكلك كدا نسيت 

حسين بغضب :: تيا  مش هتمشي من هنا مستحيل  ده بيتها 

خال تيا  بغضب :: بيتها منين هاااا ده كان بيت جوزها ودلوقت الله يرحمو. نادلنا البت يلا عايزين نمشي 

حسن بغضب = وانا قلت تيا  مش هتمشي من هنا يعني مش هتمشي من هنا 

عم تيا  = وده باماره اي بقا ياحسين بيه 


باماره انه خطيبتي وهتبقا مراتي اول ماعدتها تخلص 


كان هذا صوت جاسم وهو يدخل من باب القصر بعد سامع حديثهم قائلا :: واظن ده هيبقا بيت جوزها بعد فتره بسيطه جدا وم هتمشي منو 

عم تيا  بغضب ::: كلام اي ده والناس وكلامه 

جاسم بصرمه :: واظن الناس مش هتكلم لم تعرف انها ف بيتها وبيت جوزها ومتقلقش لو ف بني ادم جاب سيرت خطيبتي ومراتي المستقبليه علي لسانو انا اعرف اقطعو كويس ودلوقتي تقدرو تتفضلو من بيتي وتبقا تشرفونا وقت كتب كتبنا انا تيا 

رحلو وهما ينظرون لبعضهم ولجاسم بغضب بينما حسين يقف مصدوم من رده فعل ابنه 


وف الاعلي كانت تقف مصدومه عندما استمعت لكلمات جاسر بانه خطيبته وستصبح زوجته 

كيف كيف يتجرا بان يعلني خطيبته وساصبح زوجته وانا زوجه اخيه كيف تجرا ان يفكر بي كزوجته كانت هذه الاساله تدور بداخل تيا  

فهي لا تعلم بنوايه اعمامها وخلانها الشريره بجعلها زوجه سامر وان جاسم كان فقط ينقذها من براثن شرهم 


تري من هي الفتاه المجهوله التي يحاول سامر اخفاءها ؟


ماردت فعل سامر بعد معرفته زواج تيا  بجاسم ؟


هل ستاني ريماس لسوهاج وماذا ستفعل ؟


والاهم كيف ستتحول حياه تيا  وجاسم ؟

تابعوووووووني 


الفصل الحادي عشر حتى الفصل العشرون من هنا


رواية نار الحب كامله من هنا



رواية الطفله والوحش كامله من هنا


رواية منعطف خطر كامله من هنا


رواية فلانتيمو كامله من هنا


رواية جحيم الغيره كامله من هنا



رواية مابين الضلوع كامله من هنا


رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا


رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا



الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا


إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇 


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺






تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close