أخر الاخبار

رواية ضحية الحب البارت حادي عشر حتى البارت العشرون بقلم امنيه أيمن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رواية ضحية الحب البارت حادي عشر حتى البارت العشرون بقلم امنيه أيمن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية ضحية الحب البارت حادي عشر حتى البارت العشرون بقلم امنيه أيمن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


في قصر صالح الجراحي 

كان سامر غضب بشده وهو يهتف :: اي الاانتو بتقولو ده ازي سمحتو بالهبل ده هو شغل عيال ولا اي انا الاهجوز تيا  وانا اولي بيها

اجابوه احد خالنو = اهدي دلوقت ياسامر انت عارف ان جاسم طالما قال كلمه محدش يقدر يعرضو فيها ومن الاخر مفيش حجه نتكلم بيها هو تكلم بالاصول وقال ان هيتجوزها 

نظر لهم سامر بغضب = يعني انتو موافقين علي الكلام ده 

نظر كلا منهم لاخر بصمت 

= تمام انا بقا الامش هسمح ل ده يحصل وهعرف اتصرف كويس اوي ومش هسكت اول مره ادم خدها مني ودلوقت مش هسمح لجاسم يخدها


&&&&&&&&&&&&&&&&ء

ف فيلا عثمان الهواري ./


عثمان مواجهه حديثو الي الرجل :: دلوقت سامر وصالح قالبين الدنيا علي رشاد عايزك تخفي كويس مش عايز الدبان الازرق يعرفلو طريق سامع 

الرجل = اوامرك ياعثمان بااشااا بس هو احنا هنستفيد ب اي بحياه رشاد لي منقتلوش ونخلص منو بعد مافشل ف المهمه 

= لا لا دلوقتي صالح وسامر مبقوش امان ليا وحياه رشاد هتفضل مهمه لغيت الوقت المناسب عشان اقدر اتخلص منهم من غير ماوسخ ايدي فيهم واهو اضرب عصفورين بحجر واحد جاسم يخلصنا من سامر وصالح ويتسجن هو ووقتها حسين مقدور علي انا اقدر تخلص منو بسهوله 

روح دلوقت اعمل الاقلتلك علي وخلي عينك علي لغيت مايجي وقتو 


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء

ف مكان اخر ف سوهاج وبالتحديد ف المقابر كان جاسم  يجلس امام قبرها ليتحدث  بحزن قائلا :: وحشتني اوي ياروما  انا كمان فتره هتجوز غصب عني صدقيني بس عمرها ماهتبقا مراتي انتي الوحيده الاكنتي وهتفضلي ف قلبي انا مضطر اعمل كدا عشان ادم يرتاح ف قبرو حتي لو علي حساب نفسي 

انا همشي دلوقتي دي اخر مره هجي اشوفك فيها لغيت ماجبلك حقك انتي وادم والقي نظره وداع اخيره علي قبرها ورحل 


خرج جاسم متوجهه ليقود سيارته عندما رن هاتفه معلنا عن رقم ريماس فاغلق الخط دون ان يجيب وانتقل الي القصر 


&&&&&&&&&&&&&&&&ء 

ف قصر حسين الجراحي 


كانت تيا  جالسه ف غرفته شارده ف كلمه جاسم عندما اعلن تيا  خطيبته وايضا ستصبح زوجته 

نظرت الي صوره ادم قائله :: شايف ياادم اخوك الابتحبو بيفكر ف مراتك ازي وقابل ان يتجوزها كمان بس انا مش هسمح ب ده ابدا وهفضل مخلصه ليك علي طول ف تلك الاثناء طرق باب غرفه تيا  لتجيب بهدوء بعد ان وضعت حجابها :: ادخل 

حسين بهدوء :: تيا  يابنتي ممكن اتكلم معاكي شويه 

= اها اتفضل يابابا ادخل 

= احمم بصي ياتيا  مش عرف ابدء منين بس الاعايزك تعرفي ان مهما كان الاهقولهولك فهو عشان عايز مصلحتك وبحبك فقاطعته تيا  بضيق 

=ومصلحتي دي ف اي ان اتجوز اخو جوزي 

نظر لها حسين بصدمه :: انتي عرفتي 

= ايوا انا سمعت كل كلامكو الاحصل تحت وعرفت كل حاجه 

= عرفتي اي بظبط ؟

=عرفت ان اخو جوزي عايزني ابقا مراتو وبيخون اخو ومش همو وعرفت ان انسان زباله 

قاطعها صوت جاسم الغاضب عند سامعه حديثها ::انتي بتقولي اي سامعني كدا 

حاول حسين تهادئه الموقف قائلا :: اهدي ياجاسم وسيب تيا  ترتاح هي دلوقت مشوشره ومتلخبطه 

= استني يا بابا لو سمحت انا عايز اسمع الست هانم الابتقول عني زباله

قاطعته تيا  بعصبيه :: ايوا قلت انك زباله ومش بس كدا استغلالي وماصدقت بعد موت اخوك بتفكر ف مراتو انت اصلا مش راجل 

قطع كلامها صفعه قويه من جاسم ثم نظر لعينها التي امتلائت بالدموع قائلا انتي لسه مشوفتش الزباله الاجوايا ومعنديش مانع اورهولك واسمعي كويس كتب كتابنا كمان 3 اسابيع بظبط بعد عدتك ماتخلص وهوريكي تحترمني ازي 

انصدم حسين مما حدث = واخرج جاسم من الغرفه ووبخه بغضب ::: اي الاانت هببتو ده هي مشفاهمه الموضوع كنت حاول تتكلم معها بهدوء 

= بابا ان شالله عنها مافهمت الاقولتو هيحصل من غير نقاش وكلام كتير سامعني ومن هنا لوقتها مشوفش خلقتها ف وشي وتركه ليذهب لغرفته بغضب 


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء

ف غرفه جاسم كان جالس ومعالم الغضب بدايه علي وجهه يتذكر كلامها واهانتها له بانه ليس رجل وانه خائن لاخيه ويتذكر كيف صفعها ليحدث نفسه = ماشي ياتيا  انا هوريكي مكنتش حابب نبتديها كدا ابدا بس انتي الاختارتي ونهض ليستحم لعله يهدا قليلاا

بقلم Omnia Ayman ✍


 الفصل الثاني عشر 


ضحيه الحب 

ف الصباح عند تسلل الشمس الذهبيه لتسلط باضواءها علي ابطالنا 


فقد مر 3 اسابيع  بدون احداث تذكر فتيا  تتجانب جاسم من تلك الليله ولا تراه 

سامر مازل يفكر ف طريقه للانتقام ومازل يبحث عن رشاد ليضمن عدم اكتشفو 

جاسم مازل ف حاله توتر وغضب شديد فقد مر 3 اسابيع ومازل الامر علي وضعه لم يستطع جاسم مسك اي خيوط ف قتل اخيه ف صالح وعثمان لم يلتقيا من تلك الليله وهذا ماصعب الامر عليه ف التاكد من انهم مشتركون معا والامر اكثر تعقيدا واكثر مايشغل باله انتهاء عدت فرح وهذا يعني انه حان الوقت لتصبح زوجه اخيه زوجته 

ء&&&&&&&&&&&&&&&

كان جاسم يجلس علي مكتبه وضعا كفيه فوق راسه حينما طرق علي الباب ودلف دون سمع رد جاسم وهو مازل علي وضعه = جاسم الورق اهو كلو تمم مش ناقص غير انك ترجعو وتمضي عليه ويبقا كلو تمام 

جاسم = .........................

علي = جاسم ياجاسم

جاسم = هاااااا بتقول حاجه ياعلي 

علي = ف اي يابني مالك بقالي ساعه بكلمك وانت مش هنا ف اي 

جاسم = مفيش متلخبط شويه 

علي = عشان موضوع تيا  مش كدااااا انت بجد هتجوزها 

جاسم = وهو انت عندك حل تاني مثالا 

علي = لاااااا انا فكرت وقتها انك بتسكتهم يعني مش اكتر 

جاسم = ولو بسكتهم مثالا ادي ال3 اسابيع عدو اهم هاااا قولي هسكتهم ازي تاني

نظر علي لجاسم بحزن علي حال صديقه وللصراعات بداخله 


ء&&&&&&&&&&&&&&&

في قصر حسين الجراحي


طرق حسين عده طرقات علي باب غرفه تيا  فاجابته بالدخول 


= اي ياتيا  يابنتي مبتنزليش تاكلي معنا تحت لي وعلي طول ف اوضتك 

= انا مش هقعد مع البنادم ده ف مكان واحد يابابا انا عايزه ارجع لاهالي هو ملوش حق يمنعني يعني اي كل ماا حاول اخرج من البيت الحرس يمعنوني باوامر من استاذ جاسم 

تنهد حسين قائلا = بصي ياتيا  يابنتي انا عرف ان كل ده ضغط عليكي وعرف ان رد فعل جاسم كانت غلط بس برضه انتي قلتلو كلمه مفيش رجل يقبلها علي نفسو يابنتي 

تيا  بدموع = انا مش هجوزو ابدا لو اي حصل لي انا بالذات 

سكت حسين لا يداري بماذا يجيبها فجاسم اكد عليه ان لا يخبرها بخصوص امر زواجها من سامر خوفا من ان تقابل بزواجها من سامر علي ان تتزوج جاسم فاجبه بكذب 

= عشان اعمامك وخالانك مش هيسكتو ياتيا  وجاسم اخو جوزك اسمعي يابنتي انا جيت اقولك دلوقت ان جاسم قرر ان كتب كتابكو اخر الاسبوع 

شهقت تيا  برعب = اي الاانت بتقولو ده ازي يعني انتو بتقررو حياتي عني 

نظر لها حسين بحزن واغلق باب الغرفه خلفه وظلت هي تبكي الاان غالبها النوم 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


عند مكان ماف سوهاج كانت مريم وامها امل يسيرون ف السوق


مريم بتافف = اوف بقا ياماما انا تعبت بقالنا ساعه بنلف والشمس كلت دماغي حرام عليكي ياستي 

امل = ف اي يابت مالك كدا مبقلناش ساعه ف السوق وتعبتي 

= ياستي ماانتي مش حاسه ماشيه مش شيله حاجه  ولبسلي النقاب علي وشك هتحسي ب اي يعني

= امشي وانتي مكتومه شويه بقا عايزه اجيب الحاجه عشان نروح بسرعه ونروح نشوف تيا  اختك كتب كتابها علي جاسم اخر الاسبوع 

شهقت مريم = اي ده ازي يعني وانا معرفش لي تيا  تيا  رايها اي 

= بس يابت اكتمي وامشي 

= يووووووه انا هقعد علي جنب هنا اهو وانتي كملي لف براحتك 

= انتي يااخرت صبري هتقعدي زي الشاحتين علي الرصيف 

مدت مريم يدها بطريقه كوميديه وهي تقول اه ياستي وادي كمان اهو لله يامحسنين ارحموني من امي يااهل الخير 

تركتها امل وذهبت لتكمل شراء الخضار 

بينما وزعت مريم انظارها ف السوق وصدمت عندما راته ف السوق يتجه نحو سيارته ليقودها نعم انه نفس الشخص الذي تشاجرت معه تلك اليوم ماذا يفعل هنا وتابعته بانظارها وهو يرحل بسيارته بينما جاءت امها ف تلك اللحظه لتري ابنتها تنظر الي مكان ما بتركيز قائله 

= بتبصي علي اي يابت حاجه ضيعه منك 

= هاااااا لالا مفيش المهم خلصتي 

= اه خلصت يلا خلينا نمشي قبل ماتبيضي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


جاءت منيره الي حسين الذي كان جالس يتابع التلفاز قائله هو انت ياحاج لي مقولتش لتيا  علي موضوع سامر واهلها 

= عشان جاسم طلب كدا يامنيره هو ادري بالابيعملو وانا واثق في 

= طب وكتب كتابهم يوم الخميس ازي وتيا  لسه موفقتش 

= جاسم هيكلم معها وبعدين اطلعي من دماغي يامنيره دلوقتي انا الافيا مكفيني 

قاطعهم صوت جرس المنزل فتحت سميره الباب قائله 

= اهلا ياجاسم بي احضرلك الغدا

= لا مليش نفس دلوقت روحي انتي علي شغلك 


واقترب جاسم من والديه قائلا :: السلام عليكم 

رد الاثنان :: وعليكم السلام هتتغدا ياجاسم يابني 

=  لا ياماما مليش نفس دلوقت  احم اومل تيا  فين منزلتش تتغدا 

= لا لسه بتقول ملهش نفس بس كالعاده مش هتخرج من الاوضه 

بينما نظر جاسم الي والده قائلا :: بابا انت قلتلها علي كتب الكتاب 

اواما والدها براسه :: ايوا قولتلها بس طبعا رفضت 

=طيب انا طالع اتكلم معها شويه عن ازنكو 

ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&٪_

ف غرفه تيا  كانت جالسه تقرا بعض الايات القرانيه لعلها تهدا من الم قلبها قليلاا ف تلك الاثناء طرق باب غرفتها فاذنت للطارق بالدخول لكنه صدمت عندما وجدته جاسم 

تيا  بغضب = انت خير جاي اوضتي تعمل اي 

اجابه جاسم بهدوء :: اقعدي ياتيا  عايز اتكلم معاكي شويه

تعجبت هي من نبرته الهادئه لكنه قالت ف نفسها لن اسمح له بخداعي 

= مفيش بينا كلام عشان نكلم في

جاسم وهو يضغط علي اسنانه دليل علي انه بدء ان يفقد اعصابه :: قلتلك اقعدي ياتيا  لو سمحتي عايز اتكلم معاكي 

تيا  بقلق من نبرته = ها تفضل تكلم سمعاك 

= احمممم بصي ياتيا  احنا الانثنين مش اطفال وناضجين واتمني ان تفكيرك يكون عقل وتسمعني بهدوء انا عرف انك مش عايزه الجوازه دي ولا انا كمان عايزها بس اعتبريها مجرد ورقه مش هتغير ف حيات حد فينا حاجه

تيا  بسخريه :: ياسلام وبم انه كدا عايز تتجوزني لي بقا ولا فكرني طفله هتضحك عليا بكلامك 

= والهي انا قلتلك الحقيقه وانتي حرا تصدقي او لا اوعدك الجواز ده لو حصل وكدا كدا هيحصل ان هيبقا مجرد ورقه مش اكتر وان مش هقرب منك ابدا 

تيا  بتفكير = طب وانا اضمن منين كلامك ده ميكونش خدعه 

جاسم بتنهيده = مفيش ضمن اكبر من كلمتي وطالما وعدتك يبقا مش هخلف وعدي معاكي هاااااا 

تيا  وقد التمست ف حديثه بعد الصدق = موافقه طالما كل واحد فينا بعيد عن التاني 

= طب كويس اوي بدايه عظيمه وكان علي وشك الخروج من الغرفه فعاد مره اخري كانه تذكر شئ ما ثم تحدث بهدوء ::: انا اسف ان ضربتك يومها بس انتي استفزتني بكلامك

تيا  بتعجب بداخله من اعتذار التي التمست منه الندم فاجابته بهدوء :: احم حصل خير انا الاغلطت من الاول بكلامي 

= جاسم ببرود = ده حقيقي متتاخرش هنستناكي تحت علي لغدا سلام وغدر وتركها تفكر فيما ينتظره ف المستقبل المجهول وتفكر ف كلام جاسم


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء 

ف فيلا صالح الهواري 

كان سامر يتحرك ذهابا وايابا بانتظار مكالمه هاتفيه دخل صالح علي ابنه فوجده هكذا صالح مستفهما = مالك يا ولااااا بتلف حولين نفسك كدا لي 

اجابه سامر بتوتر = مستني مكالمه عشان تاكد ان بضعه وصلت من غير مشاكل ياحاج قاطع حديثه رنين الهاتف فاجاب سامر مسرعا وسط نظرات صالح المتوتره 

= هاااااا يا سامر طمني 

سامر بابتسامه = كلو تمام البضعه ف المخازن دلوقت 

=لازم كلو يبقا تمام هو حسين دلوقت فاضي يركز مع حد كفايه علي اهل بيتو بمشكلهم كتب كتاب ابنو الخميس الجاي 

هاب سامر وقفا بغضب = بتقول اي الخميس الجاي علي تيا  ماشي ياجاسم ياابن ال********"


وضغط علي مفاتيح الهاتف للاتصال برقم ما /


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء

ف قصر حسين الجراحي كانت والداة تيا  واخته مريم تجلس ف غرفه الصالون بانتظار فرك مع والده جاسم ويتحدثون فقاطع حديثهم دخول جاسم قائلا 

= اهلا منورين البيت انا جاسم اخو ادم وجوز تيا  المستقبلي 

= اقتربت منه مريم بسرعه قبل ان تترك المجال لولدته للتحدث = وانا مريم اخت تيا  الصغيره ف اولي كليه حقوق ومدت يداه تصافحه ابتسم جاسم علي مرحها ومد يده ليصافحها 

ثم وجهه نظرو الي والدة تيا  قائلا ::: تيا متعرفش حاجه عن موضوع سامر ومش عايزها تعرف وانا مش باكد كلامي كتير اكيد فهمتني 

اومات والدة تيا  براسها دليل علي فهمها بينما تركهم جاسم واتجه لغرفة مكتبه 


ء/////////////////////////////

وبعد قليل دلفت تيا  اليهم وهي تحتضن امها وشقيقتها باشتياق 

امل = عامله اي يابنتي وحشتني اوي 

= وانتي كمان ي ماما انتي وتيا  وحشتوني جدااا 

وظل يتحدثون قليلا حول اخبر تيا  ومريم وامها الي ان قاطعتها امها بسوال ؟ 

= قوللي ياتيا  انتي موافقه تتجوزي جاسم 

تيا  بتوتر = اها ياماما 

امل وهي تنظر لها بتفحص = متاكده ؟ انقذها صوت مريم قائله 

= ف اي ياستي انتي مش شايفه الشاب قمر ازي ده طول بعرض بعضلات بشعر ولا ابطال السيما اقسم بالله 

نكزتها امل ف كتفها قائله = ماتتلمي يااخرت صبري انتي اي الامقعدك معنا قومي يابت غوري شوفلك اي حاجه تعمليها 

= اووووف انتو بتسربوني صح صح عشان تخططو للخميس براحكتو فهمكو انا بس انا هخرج برا اشوف ورد تيا  وبمزاجي ها بمزاجي 

نهضت امل لتضربها فركضت مريم بسرعه للخارج وهي تتحدث=  لقياني قدم باب جامع وتيا  بنتك الحقيقه كنت حاسه والهي واغلقت الباب بسرعه قبل ان تركض امل خلفها وسط ضحكات تيا  علي تصرفات اختها المشاغبه والمرحه 


&&&&&&&&&&&&&&&ء

ف الخارج كانت مريم واقفه تري ورود تيا  باستماع علي جمالهم وتضع ف اذنها الهاند فيري ف تلك الاثناء وصل علي امام باب القصر وقبل ان يطرق الباب وجد فتاه ف الحديقه امام الورود وتدندن الاغاني بعلو صوتها فضحك علي مظهرها ولكنه صدم عندما راي وجهها يالله انها نفس الفتاه ولكن ماذا تفعل هنا اقترب منها علي بهدوء ختي لا يخيفها ثم تحدث لها قائلا

= يااانسه فلم يجد جواب فانتبه الي للهاند فيري ف اذنه فضربها بخفه علي كتفها واستدارت لتري من هذا المزعج لتقف مصدومه عند رؤيته فيشير لها بخلع الهاند 

مريم بانزعاج وهي تخلع الهاند = انت لا ده انت مرقباني بقا انا دلوقت فهمت جيت وريا السوق يومها لانك كنت بترقبني مش صح ودلوقت كمان جيت وريا لحد هنا يا بجحتك 

علي بغضب = وانا هرقب سيدتك لي ان شالله فاضي وومش لقي حاجه اعملها فبرقب العيال 

= عيال انت ازي تتجرا يابني ادم انت انا هوريك ثم نظرت بجانبها فوجدت مياه الزرع فامسكته بسرعه ورشت ف وجه علي الذي وقف مصدوما لفعلتها 

علي وهو يقترب منها بغضب علي وشك خناقها = انتي تهبلتي في عقلك يابت انتي ثم يقطع غضبه صوت

جاسم وهو يقول 


= علي ف اي واقف هنا لي ثم لمح مريم وهي تقف امامه مرتعبه فسالهم ؟ هو ف اي هنا 

علي بغضب = ف ان المجنونه دي غرقتني بمياه الزرع 

مريم = ايوا عشان هو بيرقبني ف كل مكان 

= برقبك اي يابنت المجنونه انتي 

= احترم نفسك احسن ما اديلك الورد كلو ف دماغك 

قاطعم جاسم بصوت عالي = بس بس انتو الاثنين ممكن افهم ف اي بيحصل ياعلي فقص عليه علي كل ماحدث عندما راها حتي الان واضافت مريم علي كلامه رؤيتها له ف السوق معتقده بانه كان يراقبها 


جاسم بهدوء= يظهر ان ف سوء تفاهم بينكم انتو الاثنين اسمعي يامريم ده علي صحابي من سنين وانا متاكد ان مكتش بيراقبك انتي فهمتي غلط اكيد 

ووجهه نظرته ل علي = ودي مريم اخت تيا  وهي طيبه جدا ياعلي بس مجنونه شويه فاكيد مكنش قصدها 

علي مقاطعا بسخريه = قصدك مجنونه شوياات 

مريم بغضب = شوفت ياابيه جاسم شوفت 

جاسم بعصبيه = خلاص بقا انتو الاثنين تفضل ياعلي جوا دلوقت وانتي يمريم اهدي خلاص استدار علي ينظر لها فاخرجت لسانه له بحركه طفوليه ضحك بشده عليه

الفصل الثالث عشر 


ف المساء ف قصر حسين الجراحي


كان الجميع جالس حول مائده الطعام يتناولو عشاؤهم ف صمت وينظر كلا منهم الي تيا  فهي منذ معرفتها بزواجها من جاسم تلتزم الجلوس بغرفتها تري كيف اقنعها جاسم ظلو هكذا الي ان قطع صوت افكارهم دخول جاااااسم 


= السلام عليكم 

الجميع = وعليكم السلام 

القي جاسم نظره علي تيا  وابتسم له ابتسامه عفويه بسيطه فبدلته تيا  الابتسامه بهدوء 

حسين وهو يواجهه كلامه الي جاسم= وصلني اخبار ان كان ف عربيات محمله بضعه الله اعلم فيها اي تخص عمك صالح 

اجابه جاسم بهدو = عارف 

= عارف ولم انت عارف معرفتنيش لي عشان اتاكد بنفسي ان دي بضايع عاديه ياجاسم وعرفت ازي 

= بابا مفيش داعي تقلق من حاجه ثم ان مش عايز اي حد يقطع عليهم اي حاجه انا عارف انا بعمل اي كويس 

حسين بنظرات قلق = اسمع ياجاسم انا لو ببلغ علي شغل عمك ف ده لان عارف ان رجلتو عمرهم ماهيستجرو يجبو رجلو معهم يعني انا مش عايز اذيه لاخويا ولا عايز اذيه لبلدي فهمت 

= نظر له جاسم ولم يعلق علي كلامه ثم تناول الجميع طعامه ف صمت مره اخري


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&& 


كان كلا من سامر وصالح يتناولان العشا فقاطعتهم ام سامر قائله = احم صحيح ياحاج كتب كتاب تيا  بعد بكره وانا لزم اروح دي مهما كانت بنت اختي ثم نظرت الي سامر فتحول وجه الي اللون الاحمر من للغضب 

صالح وهو ينظر لابنه بلا مبالاه = مااحنا هنروح وهنعمل الواجب طبعا عشان نبارك ل جاسم ابن اخويا ولا اي رايك يا سامر 

القي سامر علي والده نظره غضب وحنق ثم القي بالمعلقه ونهض وهو يزفر بضيق ويتوعد لجاسم 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

ف الصباح عند تسلل الشمس ف استحياء لاعلان يوم جديد علي ابطالنا """


استيقظ جاسم باكرا ثم امسك بهاتفه وطلب الرقم وانتظار الرد 

علي = الو ياجاسم 

جاسم = ها ياعلي قولي الااتفقنا علي حصل 

=ايوا متقلقش انا جاهزت كل حاجه الشحنه التانيه هتوصل من القاهره كمان ساعه اظهار ان من كتر ماحسو بالامان زودو العيار حبتين المره دي وطلبو كميات مضعفه من كل حاجه 

جاسم بسخريه = حلو اوي عشان يتحسرو كويس 

اسمعي يا علي مش عايز اي غلطات سامع يلا سلام

ونهض ليرتدي ملابسه و ينزل للاسفل 


ف الاسفل وزع جاسم نظراته فلم يري احد فنادااا بصوت عالي نسبيا = سميره ياسميره 

سميره بركض = نعم ياجاسم  بيه تفضل احضرلك الفطار 

= اومل ماما وبابا فين 

= خرجو من شويه بيقولو ورهم مشوار 

= اممممم وتيا  فين 

= ف الجنينه بتشوف الورد بتاعها 

= طيب روحي انتي علي شغلك وعمللي كوبايه نسكافي وهتهلي علي الجنينه اقولك خليهم اثنين يلا 

ء///////////////////////

خرج جاسم الي الحديقه فوجدها تمسك بالمياه وتروي الورد فاقترب منها بهدوء = احم صباح الخير 

= صباح النور 

= سميره قالتلي ان بابا وماما رحو مشوار متعرفيش رحو فين 

= اه النهارضه سنويه جدك ورحو يزرو 

جاسم وهو يضرب بكفه علي راسه = اخ نسيت خالص وف تلك الاثناء جاءت سميره حامله كوبان من النسكافي ووضعته علي الطاوله بالجنينه 

جاسم  = اقعدي انا طلبت نسكافي ليا وليكي 

= احم شكرا 

قوليلي ياتيا  اي علاقتك ب سامر ؟

= ابن خالتي 

جاسم بسخريه = والهي مكنتش اعرف تصدقي 

= هقولك اي يعني مش فاهمك 

= انا قصدي ف تواصل بينكم 

= لا مفيش 

= طب كويس انا مش عايزك اشوفك قريبه منو نهائي مفهوم وف تلك اللحظه رن هاتف جاسم برقم علي 

جاسم = ها ياعلي 

علي = مفيش كنت حابب ابلغك ان كل تمام ومستنين الناقله دلوقت قدمها حولي ساعه او اقل 

= طب تمام خليكو جاهزين 

نظرت تيا  لجاسم بنظرات تساؤل فاجب علي نظراته قائلا 

= حابه تعرفي ف اي مش كدا 

= احم لا عادي يعني انا مالي 

= اها عمتا ياستي هرياح فضولك واقولك وقصا عليها جاسم امر البضعه التي تحتوي علي سلامح ومخادرات والتي سوف من مفترض ان تصل سوهاج ف اقل من ساعه 

تيا  بخضه = معقول عم صالح وسامر ليهم ف مخدرات كمان مش سلاح بس 

جاسم وهو ينهض ليذهب واكتر من كدا كمان المهم انا ماشي سلام 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&ء

جاء اتصال ل سامر من مجهول 


المجهول = ...............  

سامر بخضه =  انت متاكده من الاخبار دي 

المجهول = ......................

سامر = طيب طيب سلام دلوقت 


وطلب سامر رقم شخص ما وطلبه بتغير كل شئ 

سامر ف نفسه = ماشي ياجاسم بس متقلقش انا هفضل دايماااااا سبقك بخطوه 


ء&&&&&&&&&&&&&&&٪

عند عثمان كان يجلس بجوار عده اشخاص يتشاورون ف بعض الاعمل وللصفقات عندما جاء اليه احد رجاله يخبره شئ مااااا 


الشخص = عثمان بيه جاسم بعت رجالتو ترقبنا 

عثمان بدهشه وقلق = بتقول اي انت متاكد من الكلام ده 

الشخص = ايوا يابيه متاكد ورجلتو ورنا خطوه بخطوه 

عثمان = ياتري بترقبني لي ياجاسم معقول يكون عرف ان ورا قتل اخو لالا مستحيل لو كان عرف مكنش هيتردد لحظه ف قتلي 

المهم دلوقت عايزكو تهدو للعب علي الاخر وتوقفو الشغل لغيت مانشوف اخرته مع ابن الجراحي 

الشخص = اوامر معليك 


عاد عثمان لمجلسه فقاطع طريقه عز وهو اليد اليمني لعثمان = خير ياعثمان بيه ف حاجه ولا اي 

= جاسم الجراحي بعت رجالتو ترقبنا ومضطرين نوقف الشغل الفتره دي لغيت مانجيب اخرو 

عز بخبث = طب ماهو اخرو بين ايدينا ياباشا 

= قصدك اي مش فاهم 

= قصدي رشاد 

عثمان بحيره = ورشاد اي لزمتو ماتقول علي طول ياعز ولا انت هتنقطني 

° ياباشا اهدي انا قصدي انك تحط ايدك ف ايد جاسم وتظهرلو انك عايز مصلحتو وانك عارف الاقتل اخو بالتسيجلات كمان 

عثمان بسخريه = التسجيلات دي فيها صوتي ونا بتفق معهم ياناصح 

= سهله دي ياباشا فبركه صغيره وتغير ف الصوت وتبقا سيادتك ملكش دخل بالموضوع غير شهاده رشاد بان الاطلب منو يقتل اخو وابو كمان هو سامر وصالح وتبقا ف نظر جاسم انت صديقو وسامر وصالح اعداءو وباقي الخطه زي ماحضرتك عارف هنفضل ورا جاسم لغيت مانخلي يقتل عمو وابنو 

عثمان باعجاب = وده الاكنت بفكر في بس فكره كويسه ان اظهر ف الصوره بان الابساعد جاسم عشان لو مضمنتش ان يقتلو اضمن مكسب جاسم لصفي 

ونظر كلا منهم بافكار شيطانيه ٪٪٪٪٪


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&ء


جاسم بغضب :: اي الكلام ده يا علي يعني البضاعه وصلت من طريق تاني وبقيت معهم ازي ده حصل

علي :: ياجاسم صدقني معرفش اكيد سامر عرف حاجه حتي طلب من كل رجلتو يرجعو سوهاج قبل للشحنه عشان كدا الرجل بتعنا مقدرش يعرف حاجه 

جاسم بغضب = ازي عرف ازي انا هجنن


قطع غضبه صوت هاتفه برقم مجهول فاجاب بعصبيه 

= الوووووو 

= احمم الو انا تيا 

= جاسم بخوف خير ياتيا  ف حاجه حصلت ولا اي 

= لالا متقلقش كل حاجه تمام انا بس كنت عايزه اروح ل ماما شويه بس يعني الحراس منعوني اخرج دون اذن منك 

= طيب ماشي ياتيا  انا هكلمهم دلوقت ف حارس هيوديكي ويجيبك 

= لا مفيش داعي انا هروح لوحدي 

= اجبها دون اهتمام الاقلتو يتنفذ سلام 


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء


فكرت تيا  بان تشتري هديه لمريم فوجهت حديثها للسائق قائله = لو سمحت اقف هنا ف السوق انا هجيب حاجه من المحل ده 

السائق = امرك يافندم واوقف السياره 

تجهت تيا  الي المحل واخترت احدي الروايات كهديه لمريم واثناء خروجه من المحل اوقفه شخص ما 

سامر = اهلا ياتيا  بتعملي اي هنا 

تيا بخوف وتوتر = مفيش كنت بشتري حاجه من هنا 

سامر وهو يقترب منها = اممم انت هتتجوزي جاسم صحيح ياتيا 

= والهي اكيد انت عارف فسوالك ملوش اي لازمه 

= امسك سامر بيد تيا  بحركه مفاجاءه ثم تركها بسرعه قائلا = اسف كانت بالغلط

تيا  بغضب من فعلته = امشي من وشي ياسامر وايك تتجراء وتعدها تاني وذهبت الي حيث السياره وامرت السائق بالعوده الي المنزل فلقد اصبها سامر بالرعب ولم تعد تريد الذهاب وقررت تاجيلها الي الغد 


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء

ف المساء وصل جاسم من عمله وتوجهه نحو الحراس ليساله عن الاوضاع واخبره ان كل شئ علي مايرام ثم عاد مره اخري كانه تذكر شئ ما 

جاسم = صحيح يامدحت تيا  هانم رجعت من عند اهلها امتي 

السائق = تيا  هانم مرحتش اصلا ياجاسم بيه 

= ازي يعني انتو مروحتوش ف حته نهارضه بقا 

= لا يافندم تيا هانم قالتلي اقف عند مكان ف سوق وبعدين ثم صمت 

= وبعدين اي ماتنطق 

= قابلت واحد ووقفت تتكلم معه مده وبعدها رجعنا علي البيت علي طول 

جاسم بغضب = واحد مين ده 

= معرفش يافندم هو شاب 

= طيب روح انت علي شغلك دلوقت 


جاسم وهو يتجهه نحو المنزل ويحدث نفسه = انا هوريكي ياست تيا  

دخل جاسم الي المنزل وسال اين تيا  فاجابته والدته انها بغرفتها فذهب اليهاا 

طرق الباب عدت طرقات لكن لا يوجد جواب فتح الباب بهدوء فوجدها تغط ف سبات عميق ولاول مره يرها بدون حجابها وشعرها البني الطويل حول وسدتها فلم ياتي من قلبه ان يوقظها وغطها وذهب لغرفته وقرر انه سيتحدث معه ف الغد لمعرفه من هذا الشاب ولماذا لم تذهب لوالدتها !!!!!!!

بقلم Omnia Ayman ✍


 البارات الرابع عشر 

ضحيه الحب 


ف الصباح  ومع تسلل الاشعه الشمسيه بعاداتها لبدء يوم جديد علي ابطالنا ٪


استيقظ جاسم من نومه مبكرا كالعاده ونهض ليستحم ويبدل ملابسه وعزم علي ان يذهب الي تيا  ليسالها عن ذلك الشخص 

بعدما انتهي جاسم من ارتدء ملابسه ذهب لغرفه تيا  وطرق عدت طرقات فلم يسمع استجابه فتح الباب ووهو ينادي باسمها وعندما لم ياتيه الرد استنتج انها بالاسفل 

ء////////////

جاسم موجهه جديثه لامه = صباح الخير ياماما 

= صباح الخير ياحبيبي 

= اومل بابا فين 

= لسه خارج دلوقت قال ورا شغل

= اه طيب انا خارج الجنينه اشوف تيا  عايزها وقبل ان ينهض اوقفته والدته قائله 

= بس تيا  عند اهلها ياجاسم

= نعم وده مين الاسمحلها ان شالله بمزاجها كدا

منيره بنبره صارمه = وانا مش عجبك ولا معتش ليا احترم ومكانه ف البيت 

= ياامي مش قصدي 

= عمتا مش هتتااخر هترجع باليل عشان بكره كتب كتابكو اتمني متكنش ناسي وبعدين السوق وداها وهيجيبها في مشكله كدا 

= لا ياامي مفيش انا ماشي عن ازنك وخرج من القصر ليتجه الي المصنع ويباشر عمله


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء 

ف بيت اهل تيا 


اعطت تيا  لمريم الروايه فقبلتها مريم وهي تضمها بحب قائله = الله حلوه اوي ياتيا  تسلملي ياقلبي 

تيا  بحب = عرفه انك مجنونه بالروايات 

= جدا انا هخش اوضتي حالا اقراها وقبلتها وتجهت لغرفتها بسرعه 

تيا  موجهه نظراتها لامل التي كانت منشغله بالطبخ 

= احم بقولك اي يا ماما امبارح شوفت سامر ف السوق وقصت عليها تيا  كل ماحدث 

امل بارتباك = يخربيتو جتلو جراءه يعمل كدا 

= مش عرفه يا ماما انا بفكر احكي ل جاسم الاحصل بصراحه

قاطعته امل مسرعه = اوعي طبعا انتي هبله عايز يحصل مشاكل ده جاسم يقتلو فيها اعقلي ياتيا  وانا هكلم مع خالتك تعقلو 

تيا  بقلق = ماشي ياماما مع ان مش حابه اكددب الكدب اخرتو. وحشه بس انتي معاكي حق 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

كان جاسم ف سيارته ويقودها السائق الخاص به 

جاسم = بقولك اي يامدحت 

= نعم ياجاسم بيه 

= انت وصلت تيا  بيت اهلها مظبوط 

= ايوا ياباشا وصلتها هناك قبلك بنص ساعه 

= مطلبتش منك تقف ف اي مكان ولا شفت اي شخص 

= لا ياجاسم بيه 

= طيب شويه وعايزك تتصل ب حد من الحراس يقف تحت بيت تيا  وميتحركش من هناك سامعني 

= حاضر يابااشا   وف تلك الفتره وصل جاسم الي المصنع وكاد ان يتجه للداخل حينما اوقفه سامر 

سامر = صباح الخير ياابن عمي 

جاسم بثابت = خير ياسامر شايفك عند المصنع من الصبح هو مش بابا فض شراكتنا برضه 

= اه فعلا بس متنسش ان لينا ف مصنع نصيب بعيدا عن الشراكه 

= اه قولتلي طيب وكاد ان يذهب فاوقفه سامر مره اخري وهو يقول 

سامر بغل = انت هتتجوز تيا  لي 

جاسم وقد شعر بالغضب لسؤاله = وانت مالك انت والهي تيا  موافقه اظن انت ملكش دخل 

سامر بتسرع وغضب = لا وللهي وهي الاموافقه وفرحانه تحبس نفسها ف اوضتها من غير اكل عشان متتجوزكش

= انت مالك انت وبعدين ثم صمت فجاءه قائلا انت عرفت منين ياسامر ان تيا  كانت حابسه نفسها ف اوضتها

لعن سامر نفسه علي ماتفوه به لكنه عندما راي غضب جاسم قرر استغلال الامر قائلا = انت ناسي ياجاسم ان تيا  بنت خالتي هي كلمتني وحكتلي وطلبت مني اساعدها

جاسم وقد شعر بالصدمه قائلا لنفسه = هذا يعني ب ان تيا  علي تواصل ب سامر وايضا كانت تعلم برغبه سامر بالزاوج بها كانت ترفضه لانها تريد الزوج بسامر 


قاطعه سامر = امشي انا بقا ياابن عمي سلام 

ظل جاسم مكانه مصدم حينما اقترب منه السائق مدحت قائلا = جاسم باشا هو ده الرجل الاكانت تيا  هانم واقفه معه ف السوق 

شعر جاسم بالصدمه للمره الثانيه = انت متاكد ان هو 

= ايوا ياباشا هو انا متاكد احم عن ازنك 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&


عند علي كان جالس شارد ف مكتبه يفكر بتلك الفتاه المجنونه فهي تشغل تفكيره من وقت ما راها 


علي بتنهيد = هي مجنونه ومخها طقق صحيح بس عسل بنت الايه 

قاطعه حمزه وهو احد اصدقاء علي = ياشيخ عسل بجد 

علي وهو مازل شارد = اه وربنا /. انتبه علي الي حمزه فتنحنح قائلا انت بتستدرجني وانا سرحان 

قهقه حمزه عليه وهو يجلس وضعا الملفات امامه علي المنضده قائلا = اممممم ومين دي بقا العسل الاشغلت تفكير الاستاذ علي 

= اه ياحمزه حته بت بس اي ربنا رزقها بصروخ  ومدافع ف لسانها زي ماتقول كدا دبش بس من النوع الثقيل

= لا ده الموضوع كبير بقا واانا بصراحه فاضي اسمع احكي احكي 

= قص علي ل حمزه كل ماحدث حتي وقت ان غرقته مريم بالمياه 

= هههههههه يخربتك دي البت بهدلتك وشكلها ناويه تبهدلك لسه 

= انت بتقول فيها ياعم :: اه صحيح هو جاسم لسه موصلش 

= لا كان مفروض هيفوت علي المصنع اكيد هناك لسه مجاش 

=طب ياحمزه  وانت خارج اكد علي السكرتيره تبلغني اول مايوصل 

حمزه وهو ينهض = ماشي يلا عن ازنك اسيبك تفكر ف المجنونه بتاعتك 

سامر وهو علي وشك ضاربه = امشي يلاااا من وشي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

كان تيا  مريم يجلسان ف الغرفه ويتحادثان عن بعض الامور 

مريم = اوبس انتي كتب كتابك علي جاسم بكره بالحق ياتيا  

تيا  بتوتر عندما تذكرت = ايوا فاكره 

مريم بتساؤل = هو انتي مش عايزه جاسم ياتيا  

تيا  وهي تنظر لاختها لتسالها محاوله تغير مجري الحديث قائله = وسيدتك نتيجتك طلعه الاسبوع الجاي مش كدا

= يووووه ياشيخه افتكرلنا حاجه عدله ياشيخه ده انتي فصيله 

= لاوالهي مريم ياحبيتي اوعي تصدمينا السنه دي ابوس ايدك  ده انتي طول الوقت سحبه فلوس علي كورسات ومذكرات

مريم بمرح = يابنتي كليه حقوق دي لعب عيال اصلا بصي هطلع الاولي اه والهي للعظيم هبهركو 

= اممممم ربنا يستر 


ء&&&&&&&&&&&&&&

كان جاسم يجلس علي مكتبه وهو يفكر 

تيا  كانت علي توصل بسامر وايضا طلبت منه مساعدتها وكانت علي علم بطلب سامر للزواج بها ايضا بالتاكيد لحظه لحظه هل يعقل ان تيا  من اخبرت سامر ايضا عن امر الشحنه ولم لا تكون هي ف لا احد يعلم سوا تيا  وعلي وجاسم بالتاكيد هي تيا  


جاسم وهو يحدث نفسه بصوت = وانا الافكرت ان ظلمك ياتيا  طلعتي بتساعدي عدوي وعدو ادم انتي يطلع منك ده كلو 


قاطع صوت افكاره علي وهو يدلف اليه 

= اي ياجاسم التاخير ده كله الورق وقف علي امضاتك 

امسك جاسم القلم وامضي دون اهتمام 

علي باستغارب = هو انت مش هترجعو 

= مش انت رجعتو ياعلي خلاص بقا 

= مالك ياجاسم متعصب لي كدا 

= مفيش انا تمام انا بس مشغول شويه عشان موضوع جوازي بكره من تيا  وبالمناسبه انت وحمزه الشهود فمتتاخروش 

= لا متقلقش عرفين 

نهض جاسم من مكتبه قائلا = ماشي ياعلي انا لزم امشي دلوقت هروح اجيب تيا  من بيت اهلها 

= ماشي سلااااام 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف فيلا عثمان الهوااااري 


كان يجلس عثمان يتابع الاخبار ويشرب قهوته فدلفت اليه الخادمه قائله = عثمان بيه صالح الجراحي عايز يشوف سيدتك 

= صالح وده الاجابو هنا ده طيب خلي يدخل 

= ازيك يا حاج عثمان 

= خير ياصالح اي الاجيبك هنااااا هو مش بعد تهديد ابنك وقلتلكو مش عايز اشوف وشكو 

= ياعثمان ده عيل هتخد علي كلامو وبعدين انا جيلك ف مصلحه تانيه خالص 

= مصلحه اي تاني خير 

= انا عرف انك موقف شغلك الفتره دي بسبب جاسم فعشان كدا جتلك اساعدك انا معيا بضاعه كتيره ومتنوعه كمان سلاح علي ادويه علي الذي منو 

عثمان باستغراب = ودول عرفت تدخلهم سوهاج ازي 

= لا دي شغلي انا ده هاااا قولي بقا هتحط يدك ف يدي ولا امشي 

نظر له عثمان مطولا ثم مد يده ليصافحه قائلا = ابنك سامر ميدخلش ف حاجه 

= وانا موافق 


ء&&&&&&&&&&&&&&


كانت تيا  وامل ومريم يتابعان التلفاز حينما طرق الباب فنهضت مريم لتفتح قائله = ابيه جاسم تعالي اتفضل 

جاسم = ازيك يامريم لا مش هقدر ادخل اندهي لتيا  عشان هنمشي 

= تيا   ياماما ابيه جاسم هنا 

استغربت تيا  ونهضت هي وامها لتجد جاسم وهو يلقي التحيه علي ام تيا  ثم اشار لها قائلا بصرامه = مستنيكي ف العربيه 5 دقايق وتنزلي 


بعد قليل نزلت تيا  لتجده يجلس ف سيارته ففتحت الباب وجلست قائله = اومل الساوق فين مجاش لي 

جاسم = ............................

= احم علي فكره انا بكلمك 

= وانا سمعت. ومردتش يبقا خلاص 


وعم الصمت قليلا حتي قطاعه سواله جاسم لتيا 

=الساوق الاوصلك امبارح لاهلك قالي انك وقفتي تتكلمي مع واحد ف السوق مين ده

صعقت تيا  من سؤاله وردت بكذب = اه اه ده الخياط كنت مفصله عندو بلوزه لمريم اختي وبعدين شافني صدفه فسالني يعني عن راي فيها بعد ما خلصت بس اشمعنا ؟

=لا ابدا كنت بسالك بس 

ظل تفكير جاسم مشغول فهي كذبت عليه وهذا يعني ان كل شكوكه صحيحه اتجاه تيا  ونظر لها ثم اعاد النظر للطريق ولكنه انصدم عند رؤيته للمنظر واوقف السياره بحركه مفاجاءه فكدت تيا  تصتدم بالازاز 

= تيا  برعب وهي تنظر لجاسم وعلامت الصدمه ظاهر علي ملامحه = جاسم ف اي الاحصل


توقعاتكو 

تفتكرو جاسم شاف مين خلي ينصدم كدا ؟ 

مين الابيوصل كل حاجه عن حيات جاسم لسامر هل هي تيا  فعلا ؟ 

مامصير تيا  وجاسم المجهول ؟


الفصل الخامس عشر

ضحيه الحب 


ظل تفكير جاسم مشغول فهي كذبت عليه وهذا يعني ان كل شكوكه صحيحه اتجاه تيا  ونظر لها ثم اعاد النظر للطريق ولكنه انصدم عند رؤيته للمنظر واوقف السياره بحركه مفاجاءه فكدت تيا  تصتدم بالازاز 

= تيا  برعب وهي تنظر لجاسم وعلامت الصدمه ظاهر علي ملامحه = جاسم ف اي الاحصل


نزل جاسم من السياره بسرعه ليبحث عنها فوجدها اختفت فوضع كفيه علي وجه ليهدا قليلا قائلا ف نفسه ده مجرد تخيل ياجاسم انت كنت بتتخيل مش اكتر  وعاد الي السياره تحت نظرات تيا  المرتعبه 

وكادت ان تساله عم حدث فقاطعه جاسم وهو يشير له باصابعو بغضب = هششش ولا كلمه ولا سؤال 

وقاد السياره متجهاا الي القصر ف صمت


ء&&&&&&&&&&&&&&&&


عند سامر كان يتحدث مع ابيه صالح واخبره بكل ماحدث بينه وبين عثمان من اتفاق 

= طب كويس اوي احنا محتاجينو عشان نقدر نمشي شغلنا 

وف تلك الاثتاء اعلن هاتف سامر عن وجود اتصال ففتح للخط وهو يجيب =هاااااا ف اخبار جديده 

المتصل = ............

سامر = امممممم طيب انتي عرفه هتعملي اي بعد كدا سلام

سامر بخبث = كدا الشغل يحلو لزم ازرع ف قلب جاسم الشك تجاه تيا  


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

ف الصباح ومع بدايه ظهور شمس جديده علي كل من ابطالنا ٪ 


استيقظت تيا  التي لم تغفو براحه بسبب قلقها لانها لم تخبر جاسم الحقيقه وايضا اليوم سوف تصبح زوجته برغم وعده لها الاانها خائفه 

اخرجها من شرودها صوت طرقات الباب لتدلف لها منيره وبيدها فستان بسيط جدا من اللون البيج الهادئ وحجاب مشبه للون الفستان 

= خدي ياتيا  انا جبتهولك عشان تلبسي النهارضه باليل 

نظرت تيا  للفستان بضيق = مش هلبسو انا هلبس حاجه من هدومي عاديه مش مستهله 

= يابنتي ريحي قلبي والبسي وخلاص يعني انتي هتخسري حاجه 

تيا  بضيق = طيب ياماما 

وتركتها منيره وغادرت بينما ظلت تيا  تنظر الي الفستان والي صوره ادم بجاورها قائله = انا اسفه يا ادم يمكن هشيل اسم غيرك بس انت هتفضل جوزي

ء<<<<<<<<<<<<<<<<<


ف الاسفل كان منيره وحسين يجلسان ويتتاولا الفطور عندما اتي اليهم جاسم قائلا = صباح الخير 

= صباح النور اقعد ياجاسم افطر 

= لا مستعجل يا بابا هفطر ف الشغل 

= متتاخرش بليل ياجاسم 

= ان شالله عن ازنكوووو 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

ف لندن 

كانت ريماس تجلس وعلي وجهه معالم السعاده 

ساله جاك قائلا = اراكي سعيده ما الامر ريري 

= نعم انا سعيده جدا ياجاك حجزت بطاقه لاسافر الي القاهره ومن ثم سوهاج 

= اووووه حقا خبر جيد 

= نعم وانت ستذهب معي 

= ماذا وما خصي انا بالامر لاذهب معاك

اقتربت منه ريماس وهي تدعي الحزن = اووه هل ستتركني بمفردي جاك 


= حسنا حسنا لا تحزني ساذهب معاكي لن اتركك لوحدك 

اقتربت وقبلته = شكرا لك جووو 

وهي تفكر الان تقترب اكثر من هدفها ستذهب لتكون بجاور جاسم وايضا تتعرف علي عائلته وجعلهم يحبونها لتنال جاسم 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&


كان جاسم ف مكتبه يفكر بامس وبتلك التي راها 

وايضا الليله ستكون تيا  زوجته كيف سيتعامل معهاااا من الان وصاعدااا 

رن هاتم جرس الموضوع علي المكتب قائلا = ابعتلي جاسم وحمزه بسرعه علي مكتبي 


بعد قليل دلفا اليه الاثنان معااااا $،.

=خير ياجاسم انت طلبتناااا 

= اه اقعدو عايزكو وجلسا الاثنان علي الاريكه ليستمعو لما يريد 

= شوفو انا عايزكو تخفو المرقبه علي عثمان وصالح كم يوم لان شاكك انهم عرفو حاجه وبالاخص صالح

=ايوا ياجاسم بس صالح وعثمان رجعو يتقابلو تاني وده معني انهم بيخططو لحاجه 

= اسمعو الابقولكو علي وحاولو تخلصو شغلكو خلال ساعه عشان كتب الكتاب

= اه ماشي الف مبروك ياجاسم

= شكرا ياحمزه الله يبارك فيك 

&&&%&&&&&&&&&&ء

كانت مريم جالسه بجاور تيا  تنظر قائله = مش يلا بقا ياتيا  عشان تلبسي معتش حاجه علي وصول الماذون 

= شويه كمان يامريم مستعجله علي اي 

= يابنتي هو اي الامستعجله علي اي مش ف ميعاد هيجو في قومي يلا 

بعد ماارتدت تيا  من ارتدء فساتنها صممت مريم علي وضع بعض مساحيق التجميل البسيطه لها فبدات كالاميرات 

مريم وهي تصفر = واووووو ايوا كدا

= بس يامريم اسكتي اي الانتي حطتهولي ف وشي ده انا ازي طوعتك 

= حطتلك اي ي بنتي ده انا محطتلكش غير روج وكحل واحمر خدود خفيف جدا انتي بس عشان حلوه حلتي المكياج 

= لا ياشيخه 

وظلت تتكلم مريم بمراحها المعتاد بينما تيا  ف غايات التوتر 


ء&&&&&&&&&&&&&&&

طرق علي غرفه مكتب جاسم ليخبره بانهم انهو اعمالهم وينتظرو للرحيل 

جاسم = طيب ياعلي يلا نمشي 

وخرجو من الشركه فقاطع علي جاسم قائلا 

= انا هروح بعربيتي ياجاسم اجيب الماذون وانت خد حمزه وروحو علي البيت تمام

= ماشي ياعلي متتاخرش 

وافترق كلا منهم ف طريقه فتحدث حمزه الي جاسم قائلا = بقولك اي ياجاسم ماتقف عند اي محل ورد وتجيب بوكي ورد 

= ورد ل مين 

= تعطي لمراتك بعد كتب الكتاب 

نظر له جاسم قائلا = انت عارف لو مخرستش هرميك من العربيه ف اي جنب اي رايك 

= خلاص ياعم اعوذ بالله منك 


وصلاااا كلا من جاسم وحمزه وحسين جلسين بانتظار علي والماذون بداخل القصر الي ان وصل علي ومعه الماذون قائلا = اتاخرت عليكو الطريق كات مقفول 

اجابه حمزه = ادخل ادخل ده جاسم كان ناقصلو دقيقتين وينزل يدور عليك ف الشارع 

دخل كلا من حمزه وعلي والماذون الي غرفه الصالون بعدما القي السلام عليهم 

الماذون بسم الله الرحمن الرحيم

والقي بخطبه يحث فيها علي الرحمه والموده بيت الزوج والزوجه واحسان المعاشره وطاعت الزوجه لزوجها ومن ثم طلب حضور العروسه للتوقيع علي عقد الزواج 


طلب جاسم من مريم ان تنادي ل تيا  بينما كان علي مسلط نظراته علي مريم التي تبدو كالملاك الصغير 


بعد قليل دلفت تيا  الي الصالون رفع جاسم نظره ليرها بفستانها البسيط وجمالها الهادئ فشرد بجمالها فقطعه صوت الماذون قائلا = تعالي يابنتي امضي 

اقتربت تيا  من مكان جاسم وجلست بجانبه وتناولت منه القلم بيد ترتعش. ونظرات قليلا الي الدفتر ثم حسمت امرها ووقعت اسمها ليكون بجنب اسمه ونظر كلا منهم الي الاخر حينما قاطع هذه النظرات دخول

اعمام تيا  وخالانها ليقتربو من جاسم لتهنائته 


ء////////////////   

امل = قومي يامريم هاتي الضيافه من المطبخ 

= واقوم لي ما سميره هتجبهم دلوقت 

= يابنتي ماتقومي تتحركي تجيبهم معها 

= اوووووف طيب 

تابعها علي بنظراته حتي اختفت من امامه الي المطبخ فابتعد بهدوء ليسير خلفها فوجدها تقف وتحضر بعد الضيافه فاقترب منها بهدوء متحدثا = انا الافكر لسانط طويل معيا انا بس طلعت صفه مشالله 

مريم بخضه = بسم الله دول بيطلعو امتي دول 

= هههه بيطلعو ف اي مكان انتي موجوده في ياجميل 

= لي ان شالله حد قالك ان بحضر عفاريت 

= قصدك ان انا عفريت 

مريم مصتنعه الحزن = لا لا طبعا العفريت يزعل من اهانه زي دي وبعدين واسع بقا انا مش فاضيلك دلوقت وكدت ان تخرج من المطبخ فتعثرت وكادت ان تقع فحوطتها يد علي بسرعه وظل ينظر كلا منهما للاخر حتي قاطعته مريم قائله = احم احم حاسب خلاص انت هتخدلي صوره شيل ايدك 

علي باستمتاع = تؤتؤ انا مرتاح وانا مسكك كدا 

= لا ياشيخ طب ايدك ياحبيبي لاحسن كدا هتوحشك اوي 

= هو ان جيتي للحق هي علي طول وحشاني 

توترت مريم ومازل علي ممسك بخصرها = احم بقولك سيب بقا 

= امممم طيب طيب هسيبك مسيرك تقعي وتفضلي ماسكه فيا وتركها وقبل ان يغادر نظر لها قائلا وبالمناسبه = طالعه حلوه اوي نهارضه وغمز لها

ظلت تنظر له حتي اختفي من امامها وتشعر بان قلبها علي وشك الخروج من مكانه 


ء&&&&&&&&&&&&&

بالخارج لحظت تيا  انشغال جاسم بالحديث مع حمزه فقررت تستغل الفرصه وتذهب للخارج قليل لتشم هواء وظلت تتحرك بالجنينه بين الورود وتمرر يدها عليهم كانه تطمانهم 

سامر من ورا تيا  = شبه اوي الورود دي 

ارتعبت تيا  عندما وجدت سامر امامها وحاولت الابتعاد فامسكها سامر من معصمها بسرعه قائلا :: اهدي بس مش بكلم معاكي 

= سيب ايدي ياسامر انا مفيش بيني وبينك كلام اوعي سيبني 

= لا في ياتيا  انتي عرفه ان بحبك وهفضل احبك لو مكنش جاسم كنتي فاتك مراتي انا 

نظرات له تيا  بخوف وف تلك الاثناء خرج جاسم ووجد تيا  وسامر بالجنينه وسامر يمسك بيدها فغلت الدماء بعروقهم وذهب اليهم وسحب تيا  من بين ايدي سامر قائلا ووجهه له لكمه قويه رد له سامر اللكمه علي الفوار ونشاب شجار بينهما قطع هذا الشجار حمزه وعلي وهم يحاولان تخليص سامر من بين ايدي جاسم قبل ان يقتله 

جاسم وهو يسحب تيا  خلفه للداخل موجهه حديثه الي سامر = وايك اشوفك قريب من مراتي ياو*****


سحب جاسم تيا  خلفه للداخل قائلا بغضب = اطلعي فوق دلوقتي وايكي اشوفك تحت لغيت مااطلعلك ركضت تيا  للاعلي فقاطعه صوت جاسم = تستني ف اوضتي ياتيا  سامعه 


صعقت تيا  لكلماته هل قال غرفته لكنه وعدها هل سيخلف وعده ؟

قرر جاسم كلامه = لو طلعت ولقيتك ف مكان تاني متلومش الانفسك وتركه ونزل للاسفل ليطلب من الجميع المغادره حتي انه لم يسمح لمريم ووالدت تيا  بتوديعها 


هل سيخلف جاسم وعده مع تيا ؟

ماذا سيفعل سامر لتدمير حياتهم 

جاسم ف اشد حالات الغضب كيف سيتعامل مع تيا 

مانهايه علاقه علي ومريم 

توقعاتكم

بقلم Omnia Ayman ✍


 الفصل السادس العشر 

ضحيه الحب 

كانت تيا  جالسه بغرفه جاسم تتحرك ذهابا وايابا وتفرك يدها بتوتر فوجدت باب الغرفه ينفتح ويدلف اليها جاسم توترت تيا  اكثر فوجدته يدلف للمرحاض ويتجاهلها خرج جاسم بعد قليل من المرحاض بعد مااستبدل ملابسه بترنج للنوم 


وجدت تيا  انه يتجاهل وجودها فسالته بصرمه =ممكن افهم انت خلتني اجي هنا لي 

جلس جاسم علي الاريكه ينظر ف هاتفه دون ان يعير اسالتها اهتمام 

غضبت تيا  منه وذهبت باتجاه الباب لتخرج فهب جاسم من مكانه ووقف امامها قائلا = ارجعي مكانك وخشي نامي واحسنلك ماتثيرش غضبي نهائي

= انام فين احنا متفقنش علي كدا ؟

= انا مش فاكر ان كنت قلتلك ان مش هتنامي ف اوضتي ودلوقت يا تيا  دخلي نامي علي السرير من غير صوت ودفعها جاسم علي السرير واقترب منها 

تيا  برعب = اي انت بتقرب مني لي انت وعدتني مينفعش تخلف وعدك وجاسم مازل يقترب منها كدا علي فكره ابعد بقولك  اغمضت تيا  عينها بشده وكادت ان تبكي فسحب جاسم المخده من تحت راسها والغطاء واتجه نحو الاريكه ينام عليها فتحت تيا  طط عينها باحراج عندما اساءت فهمه ودثرت نفسها ف الغطاء جيدا ولم تتخلي عن حجابها حتي ف نومها مع جاسم وبعد قليل غطت ف ثبات عميق 


ء&&&&&&&&&&&&&&&

ف الصباح عند تسلل اشعه الشمس الذهبيه لبدء يوم جديد !

خرجت مريم الي والدتها وهي ترتدي ملابسها قائله :: ماما انا نازله هروح لندا زي ماقلتلك 

= علي الصبح كدا علي طول 

= اه ياماما هفطر معها بقا انا وعدتها يلا انا خارجه سلام 


خرجت مريم من باب البنايه للتوجهه الي بيت صديقتها ندا فوجدت علي بداخل سيارته امام المنزل 

تيا  ف نفسه = اي ده هو بيعمل اي هنا واكملت طريقها 

نزل علي من السياره بسرعه واتجه نحوها قائلا = انسه مريم ياانسه مريم استني 

= خير ف حاجه بتندهلي لي ؟ 

= احم لا مفيش ده انا كنت بستني واحد صاحبي بيتو قريب من هنا يعني فشوفتك وانتي نازله وبم ان نعرف بعض وكدا ف قلت اسلم عليكي 

= امممم طب هعدلك معلومه احنا منعرفش بعض ماشي 

= طب كويس يبقا نتعرف ومد يده لها قائلا = انا علي 

نظرت اليه مريم ببلاهه قائله = وانا مش عايزه تعرف اشطا واتجهت لترحل فاوقفه علي استني بس 

= طب انتي رايحه فين اوصلك ف طريقي 

= بقولك اي ياكابتن انت هتمشي من قدمي ولا تحب اعملك فضيحه 

علي بصدمه = كابتن ؟؟

تركته مريم وذهبت لتتجه الي صديقتها وعين علي تتابعها ***


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

استيقظت تيا  من نومها فلم تجد جاسم بمكانه فظنت انها بالاسفل نهضت من فراشها للتجه الي المرحاض فخرج جاسم لحظتها واصتدمت باحضان جاسم فامسكه بحركه تلقائه من خصرها حتي لا تقع ونظرت لها بتوتر وارتباك فابتعد عنها 

تيا  = احم فكرتك نزلت 

= لا لسه 

تيا  = طيب انا عايزه ارجع اوضتي علي فكره 

= تجاهل جاسم كلامها وفتح الدولاب ليخرج ملابسه 

= انا بكلمك علي فكره وبقولك عايزه ارجع اوضتي 

جذبها جاسم من معصمها بغضب = ترجعي اوضتك عشان تعرفي تكلمي وتستهبلي براحتك مش صح 

تيا  بتالم = اااااه سيب ايدي انت بتقول اي 

جاسم وقد وصل الي اعلي درجات الغضب = فكرانس غبي ونايم علي وداني لا بتهيقلك انا مفوتلك بمزاجي الرجل الاكنتي بتقبلي ف السوق كان سامر ولم سالتك كدبتي عليا سالتك لو ف توصل بينك وبين سامر وبرضه كدبتي عليا سحب جاسم هاتف تيا  من علي الكومدينو وفتح سجل المكالمتك قائلا 

= مش ده رقم سامر اخر مكالمه شكلك نسيتي تحذفيها اخر مكالمه قبل كتب كتابنا بساعه 

حركت تيا  راسها بنفي ودموع وهي تنظر للهاتف = لا محصلش محصلش انا مكلمتوش ومعرفش رقمو اصلا 

واه انا كدبت عليك وكان الاشوفتو سامر بس انا خوفت فعشان كدا قطعها جاسم وهو يضع يده علي فمه = هششششش اخرسي اخرسي كفايه كدب غوري من وشي 

ركضت تيا  بسرعه نحو المرحاض واغلقته = وجلست علي الارض تبكي 


ء-&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف بيت صالح الجراحي 

كان صالح وزوجته يجلسون ويتناولو الافطار فشهقت والدات سامر عند رؤيته لابنها 

= يلهووووي اي الاعمل ف وشك كدا يابني 

سامر بغضب = مفيش حاجه 

صالح بسخريه = مفيش ياسبع البرمبه ماتقولها انك كنت بتضايق مرات جاسم وهو الاعلم عليك كدا 

= باباااااا انا مفيش حد يقدر يعلم عليا وصدقني لو حد علم علي حد بجد هو انا وانا وانت عارفين ده كويس ان الاعملتو ف جاسم من سنين لسه معلم في لدلوقت 

وترك الطعام ونهض ) مش هتكمل اكلك يابني 

= نفسي اتسدت خلاث 

والدت سامر وهي تنوح = عين عليك يابني وعلي بختك 

قاطعها= قومي اتخفي من جنبي انتي هتولولي جنبي قومي 

واخرج صالح هاتفه ليحدث عثمان فجائه الرد 

عثمان = ايوا ياصالح 

صالح = هااا لقيت الاهيشتري البضعه ياحاج عثمان 

عثمان = ايوا لقيت وبكره هنتقابلو ونتفق علي كل حاجه سوا 

صالح = طيب عال سلام 


ؤ&&&&&&&&&&&&&&&&&&

كانت مريم وندا جلسان يتحدثان واخبارتها مريم بم حدث بينها وبين علي

ندا بتصفيق = الله الله ده شكلو واقع لشوشتو وبيرقبك كمان 

= بيرقبني اي قلتلك ان قالي كان بيستني واحد صاحبو جنب بيتنا 

= لا ياشيخه وانتي دخل عليكي الكلام ده وبعدين قوليلي انتي مش حاسه حاجه من نحيتو بزمتك 

= هاااااا لا طبعاا. 

= اممممم عيني ف عينك 

= يوووه يارخمه بصي هو انا مش عرفه بصراحه لسه 


سالتها ندا ببعض التوتر = احم مريم بقولك اي هو سامر ابن خالتك مش بيجي عندكو 

مريم وهي ترفع حجابها = لا طبعا بس اشمعنا لي بتسالي 

= هاااا لا لا عادي بسال عادي 

= ندا انتي لسه بتفكري ف سامر ياندا حتي بعد ماضحك عليكي وكان تفكيرو من نحيتك وحش 

ندا ببكاء = مش قدره يامريم مش قدره محبوش م قدره انسي اعمل اي مش بايدي احتضنتها مريم فهي تعرف كم تعشق ندا سامر ولكنه تعرف ايضا حقيقته 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


كان جاسم يجلس علي مكاتبه ويفكر ف كلام تيا  ونفيها لكل التهم التي وجهه اليها فقاطعه طرق الباب فاتعدل جاسم ف جلسته سامح للطارق بالدخول 

حمزه = اي ياعريس علي طول كدا شغل 

نظر لها جاسم نظره ناريه = عايزني اخد اجازه واطله شهر عسل يعني ولا اي 

= احم لا بهزر ياعم خلاص سكت 

= مش وقت هزار ياحمزه هااا قولي عملت اي 

= والهي ياجاسم حطيت مراقبه علي كل الاسماء الاعطتهلي بس بصراحه يعني انا مستبعدهم كلهم ان يكون حد منهم متورط ف قتل ادم 

= يعني ودلوقت معتش قدمنا غيرصالح وعثمان 

= ويمكن لا واحنا نكون بندور حولينا المكان الغلط

وضع جاسم يده علي راسه بضجر = وبعدين وبعدين انا مش هرتاح غير لم اعرف مين الاقتل اخويا 

= متقلقش ياجاسم انا مش سايب الموضوع 

= ماشي ياحمزه قولي صحيح اومل علي فين 

= مشعارف مختفي من الصبح وقال مش جاي النهارضه

= طيب ماشي ياحمزه تفضل علي مكتبك 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

ف قصر حسين الجراحي نزلت تيا  للاسفل فوجدت منيره تحضر الطعام 

= احم هاتي اساعدك ي ماما 

= لا ياحبيتي انا خلصت خلاص 

ثم نظرت لتيا  وسالته = احم هو انتي نمتي امبارح ف اوضه جاسم ياتيا  مش صح 

= ايوا 

= يعني اي بقيتو كويسين 

نظرت لها تيا  عندما فهمت ماترمي اليه قائله = انا هخرج اشوف الورد ياماما لان كدا هيجرلي حاجه 

وتركتها وخرجت لتسقي الزهور وهي تنظر الي رقم سامر متسائله كيف اصبح الرقم بهاتفها ماذا يحدث


ظلت تيا  شارده تسقي الورد وتفكر بالامر الاان قاطعه وجود فتاه وشاب امام باب القصر فاقتربت تيا  منهما لتسالهم بقلق انتو مين 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف المساء ودعت مريم صديقتها ندا و والداتها لتذهب الي بيتها 

ندا = يابنتي قلتلك خدي عبده يوصلك 

مريم بضحك = يابنتي هو انا صغيره وبعدين عبده اخوكي الاهيحميني بطلي هبل يلا انا ماشيه وقبلتها ورحلت 

كانت مريم تسير ف الشارع وكان هادئ وخالي من الناس شعرت بالخوف قليلا ولكنها اكملت طريقها فقاطع طريقها وجود شابان 

احدهم = اي القمر ماشي لوحدو لي كدا 

الاخر = ياغبي اكيد القمر بيدور علي حد يونسو مش كدا 

اكملت مريم   سيرها بسرعه دون الرد عليهم فاقترب منها احد الشباب وسحبها من ذراعها قائلا = ف اي ياحلوه مش بنكلمك 

مريم   وقد شعرت بالرعب يدب ف اوصلها حقا حاولت ابعد يده عنها وصرخت بصوت عالي فرفع الشاب يده ليصفعها فاغمضت عينها بشده فسمعت صوت تاوهات 

فتحت عينها لتنصدم عند رؤيته علي يمسك يد الشاب حتي كاد ان يكسرها 

وسحب مريم  خلفه وتشبتت هي بقميصه كالطفل للتي وجود امانه 

فار الشابام بسرعه فور رؤيتهم علي 

فالتفت علي ليري وجهه مريم التي يملاؤها الدموع فساحبها لسيارته وبغضب = انتي اي الامنزلك الميعاد ده ليهم حق طبعا لم يشوفوكي لوحدك وف بليل وف شارع مقطوع كدا 

ارتفعت شهقت مريم فشعر علي بالذنب واقترب منها ليمسح دموعها = خلاص اهدي محصلش حاجه اهدي 

فظلت مريم تبكي فاحتضنه علي ليهدا من خوفها بعدما هدات قليلا شعرت بالحرج لوجودها ف احضانو 

= احم خلاص انت ماصدقت ولا اي 

علي بضحك = حتي وانتي كدا لسانك طويل وشغل السياره وانطلق الي منزله فنظرت له مريم مسرعه قبل ان تنزل فقاطعها صوته = اوعي تاني مره تنزلي لوحدك بليل مفهوم 

= اومات مريم براسها ثم استدارت نحوه قائله = شكرا وركضت بسرعه للداخل فابتسم علي عليها واتجه ليرحل

الفصل السابع عشر 

ضحيه الحب 

ف المساء وصل جاسم الي القصرر وسميره تساله = احضرلك العشا ياجاسم بيه 

= لا ياسميره مش جعااااان 

وتوجه بخطوتها نحو غرفه المعيشه ووقف بصدمه 

= اي ده انتو جيتوووو هنا امتي

ريماس وهي تركض لتحتضنه وسط نظرات تيا  المندهشه وغضب حسين ومنيره 

جاسم مبعدها عن احضانه = احم ريماس 

= ماذا حبيبي اشتقت لك كثيرا وفكرت بان اتركها مفاجاءه وحجزنا بطاقتين انا وجاسم واتيانا لكي ابقا جانبك ف هذه الظروف وايضا لاتعرف الي عائلتك لكن. من وقت وصولي لا احد هنا يتكلم هل هم صم 

جاسم بنظره ناريه لها ثم وجهه نظرو ل جاك الذي نهض من مكانه يمد يده له قائلا = اوووه جاسم اشتقنا لك يارجل اقدم لك تعازي الحر لموت اخيك انه امر مؤسف 

= شكرا جاك ونظر لحسين قائلا = بابا دول صحابي من لندن ريماس وجاك 

حسين قائلا =منورين بس انا من وقت ماجم وانا مش فاهم من برطمتهم حاجه لولا تيا  بتفهمنا شويات كلام والباقي بنبصلهم ونسكت 

= احم طيب يابابا انا هتصرف عن ازنكو هنخش الصالون 

هيا جاك انت وريماس الحقوني 

ريماس = لحظه لحظه جاسم الن تعرفنا الي عائلتك اولا 

جاسم وهو يشير نحو كل فرد = هذا والدي وهذه والداتي واشار علي تيا  وصمت وهذه تكون زوجتي 

ريماس وكان صعقه كهربيه قد اصابتها = ماذا ماذا زوجتك كيف ومتي لماذا لم تخبرني 

كانت صدمه جاك لم تقل كثيرا عن ريماس فسحبهم جاسم خلفه الي غرفه الصالون ليتحدثو هناك 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&


ف غرفه الصالون كان جاسم وجاك جلسان وريماس تتحرك بغضب = اخبرني واللعنه متي تزوجت ولماذا لم تخبرني تحدث 

هاب جاسم غضبا وامسكها من ذراعيها = اسمعيني جيدا ايكي وان يرتفع صوتك بوجودي هل فهمتي 

نهض جاك من مكانه ليهدا الوضع ويخلص ريماس من قبضته = اهدا جاسم هي لم يكن قصدها فقط تفاجاءنا من الخبر هيا اتركها 

= والان اخبروني متي سوف تعادونان لندن 

= سنمكث هنا بعض الوقت بم اننا اتينا 

= حسنا كنت اود ان اخبركم ان تمكثو بمنزلي لكنك تعلم زوجتي بالمنزل وليس من منطق ان تجلس هنا ياجاك من الممكن ان تظل ريماس اذا اردت ذلك وطبعا دون مشاكل وانت ساهتم بحجز فندق لك قريب من هنا 

قاطعته ريماس بسرعه = نعم هذا جيد اذهب انت جاك وانا سامكث هنا بمنزل جاسم حسناا

القي جاك عليها نظره ناريه = حسنا ريري كما ترغبين


ء-&&&&&&&&-&-&&&&&&&&


كان عثمان جالس ويتحدث الي عز ذراعه الايمن بكل شئ 

عز = وبعدين يا حاج ناوي تعمل الاتفقنا علي وتحط ايدك ف ايد جاسم امتي 

عثمان = مش دلوقتي نهائي ياعز سيب لوقت مانحتاجو انا دلوقتي محتاج صالح عشان اقدر ادخل الشغل صالح قدر يدخل كميه بضاعه كويسه وانا عقدت معه اتفاق وهنقابل الرجل الاهيشتري البضعه بكره والنصيب بالنص وقدم شويه هعتمد علي صالح عشان ادخل كل شغلي سوهاج 

عز بحيره = طب مااحنا نقدر نعمل كدا من غير صالح 

= لالا جاسم مراقبنا دلوقت والواد سامر بيعرف كل خطوه مقررها جاسم وبيسبقو بيها وده هيفدنا جدة دلوقت ولو حصل قلق هيلبسو صالح وسامر واحنا مش هنظهر ف الصوره فهمت دلوقت 

عز بخبث = فهمت يا حاج دماغك دي دهب والهي 

عثمان وهو ينهض = المهم خالي عينك علي رشاد كويس واوعي يلعب بديلو معنا

= لالا متقلقش كل حاجه مسيطره تمام ورشاد هيعمل اي حاجه مقابل حميات عيالو ومراتو 

= طب كويس انا هطلع انام اقفل الباب ورك ياعز وانت خارج ***


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&


كانت مريم تجلس تشاهد التلفاز حينما دوقت طرقات عنيفه علي باب المنزل فهبت بخوف لتفتح 

= اي ده انتو مين وعايزين اي 

الرجل بعنف = فين امك 

وف تلك الاثناء خرجت امل بسرعه من للغرفه قائله = ف اي انتو مين 

= اسمعي كويس الشيكات بتاعت المحصول والاراضي علي جوزك لو موصلناش ف خلال يومين هسلمهم ف محكمه وهما يصرفو 

= انتو مين الشيكات دي تخص الحاج عبد الله وهو عطنا فرصه ل سنه 

= واحنا اشترينا الشيكات دي منو ودلوقت بقيت تخصنا وقلنلك اللعندنا يلا يارجاله هنرجع بعد يومين 

ظلت مريم محتضنه والداتها.وهي تبكي وتشعر بالخووووف الشديد


ء&&&&&&&&&&&&&٪٪


وصل اتصل لسامر من يخبره بانه نفذ كل شئ كم طلب منه :

سامر = طب حلو اوي يارجاله يومين كدا ترجعولهم زي  ماتفقنا وتخوفهم واسمع مش عايز اظهر ف الصوره نهائ يلا سلام 

صالح من خلف ابنه = هما مين دول الاتخوفهم ياسامر 

= انت هنا يا بابا لا مفيش حاجه بسيطه كدا. مع ناس مضايقني 

= ماشي 

= قولي عملت اي انت ف الشغل كلو ماشي تمام 

= ايوا بكره هروج للحاج عثمان عشان نتفق علي السعر ونقابل الرجل الاهيشتري 

= طب حلو اوي عايزك تعلي ف السعر وهما غصب عنهم هيقبلو مقدمهش غيرنا 

= ماده الاهعملو يلا انا قايم انام تصباح علي خير 

= وانت من اهلوووو يا حاج


اخرج سامر هاتفه لياتيه الاجابه

سامر = بقولك اي متناميش انا جيلك كمان ساعه 

المتصل = ماشي مستنياك 

وهاب وقفا ليذهب 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&


كان جاسم وابيه جلسان يشربان الشاي ف حين ساله حسين 

= البت دي هتقعد هنا اد اي ياجاسم متنسش ان ده ميصحش انت شاب هنا ف البيت وهي ملهاش صله بينا 

=ف اي يا بابا هو انا قعد معها لوحدنا ولا اي عمتا مقدرش اقولها تمشي دي ضيافتي 

ف تلك الاثناء كانت تيا  تصعد لغرفتها فاوقفه صوت حسين = تيا  تعالي يابنتي عايزك 

لم يهتم جاسم بوجودها وظل يتابع التلفاز دون مبالاه

تيا  = نعم يابابا ف حاجه 

= اقعدي معنا شويه معتش بشوفك غير وقت الاكل بس 

ابتسمت له تيا  قائله = حاضر قعدت اهو وجلست تتابع جاسم بنظراته ف تلك الاثناء نزلت ريماس ورات تيا  جالسه فتافافت بغيظ وتجهت لجوار جاسم قائله = مساء الخير جاسم لما لم تدعوني لاجلس معاك 

غلت الدماء ف عروق حسين عند رؤيته لريماس تلتصق ب جاسم فهاب وقفا وسحب ريماس تجلس بجانبه = اقعدي هنا لان ده مكان فرح وسحب فرح من يده والقها بجاور جاسم فكدت تفقد توازنها فحوطها جاسم بسرعه انحرجت تيا  بسبب فعلته بينما نظرت لهم ريماس بغضب وهي تلعن حسين 

ظلت ريماس جالسه بمكانه بجاور حسين تبتسم له بغل 

بينما تحدث حسين لجاسم وفرج قائلا = يلا ياجاسم خد مراتك واطلعو نامو الوقت تاخر ونظر لريماس قائلا = وانتي اطلعي نامي 

= اوووف حسنا ذاهبه اصلا اشعر بالنعاس كثيرا تصباح علي خير ياجاسومي 

= احم وانتي بخير ريماس. 

تحدث جاسم = يلا وانا كمان هطلع انام يابابا 

حسين لتيا  = طب قومي يلا ياتيا  مع جوزك وانا دخل انام برضه يلا قومي 

تحركت تيا  امام جاسم الي غرفتهم فهي تريد ان تخبره انها بريئه من كل تلك الاتهمات وانها لم تتصل بسامر ولكنه وجدتها يتجه نحو الاريكه لينام ففضلت الصمت ونهضت للسرير لتنام وغطت ف سبات عميق فنظر لها جاسم وهي نائمه وهو يفكر كما يتمني ضمها الان كم يتمني ان تخبره انها لم تفعل ذلك 

جاسم وهو يوبخ نفسه علي تفكير = اي الاانا بقولو ده دي مرات اخويا وانا بحب روما  وهفضل احبها انا بس مشدود ليها عشان عارف انها مراتي رغبه فيها مش اكتر واستدار بجسده بعيدا عنها حتي لايراها وغط ف سبات عميق بعد فتره 


تعليقاتكوووووووو

بقلم Omnia Ayman ✍


 الفصل الثامن عشر 

ضحيه الحب 


تسللت اشعه الشمس الذهبيه الي الي اعيون بطلتنا لتتململ تيا  بانزعاج 

خرج جاسم من الغرفه فوجد تيا  منزعجه من اشعه الشمس فاقترب من النافذه ليحجب الشمس عنها فتبدلت ملامحها الي الراحه اغلق جاسم النافذه وارتدي ملابسه ونزل للاسفل فوجد والدته و والده يجلسان يتناولا الفطور 

جاسم = صباح الخير 

= صباح النور , اومل فين تيا  ي جاسم 

= لسه نايمه 

وتناولو الافطار بعد قليل كانت تيا  تخرج من للغرفه فوجدت ريماس تخرج متافافه بغضب ابتسمت لها تيا  فتجاهلتها ريماس ونزلا الاثنان للاسفل 

تيا  بابتسامه = صباح الخير

= بينما جلست ريماس بضجر فسالها جاسم 

= ما الامر ريماس اراكي عضبه 

= نعم نعم لم استطع النوم ابدا كانت هناك حشرات واللعنه لم تتركني ابدا وانظر كيف اصبح مظهر جسدي بسببهم يالهي لايوجد حل لهم ياجاسم 

=ضحكت تيا  ومنيره عليها بينما حاول جاسم كبت ضحكاته قائلا = اعتقد بان الحل الوحيد هو عودتك الي لندن 

= ماذا لا ساعتاد الوضع مع الايام هذا طبيعي 

جاسم وهو يغادر = حسناا سلام 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

كان سامر يقف مع احد اصدقاءه بالشارع فلمح ندا تسير فاستاذن صديقه وذهب مسرعا اليه فما ان لمحته ندا حتي اسرعت بخطوتها 

سامر وهو يركض خلفها = بت ياندا استني مش بكلمك 

ندا بغضب = عايز اي مني خيرررر 

= الله الله ولا والقطه طلعلها ضوافر وبقيت بتخربش الله يرحم ايام ماكنتي قطه مغمضه بتقول طيب وحاضر وملهاش صوت صحيح الزمان غدار 

ندا بسخريه = اكيد مش هيبقا غدار اكتر منك وهامت للرحيل فاوقفه مره اخري وهو يسحبها من معصمها بغضب قائلا =جرا اي يروح امك هو عشان عبرتك فكرتي نفسك حاجه ولا اي الله يرحم ايام ماكنتي بتترجني عشان مسبكيش ولو كنت عايزك وقتها كنت خدتك انا بس سيبتك بمزاجي زهقت منك بدري انتي مش شايفه نفسك ولا اي فوقي 

امتلاااءت عيون ندا بالدموع فدفعها سامر بغضب فركضت الي منزلها وهي تبكي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

  

جاسم وهو يتابع الشغل علي اللاب توب دخل علي قائلا = اي يابني السكرتيره قالتلي انك عايزني 

= اه ياخويا عندي بلاوه ف البيت لا بلاوتين 

= اي ده غير تيا 

= اي يا حيوان ماتحترم نفسك 

= احم مش قصدي يابني بس اصلك علي طول معتبر جوازك منها بلاوه ففكرت يعني 

= خلاص خلاص المهم ريماس وجاك هنا ف سوهاج وريماس قاعده ف بيتي وجاك ف الاوتيل

= لا بقا بتهزر اي الاجابهم دول 

= قال اي جايين يقفو جنبي بعد موت اخويا وابويا هيجنن من ريماس وبصراحه انا هتجنن اكتر منو خلصت منها ف لندن جتلي هنا لا وكمان ف بيتي 

= هههههههه يخربت كدا صحيح اي ده ههههه بص يابني الحل عشان تخلص منهم تروح بنفسك لندن توصلهم هنا 

= لا ياشيخ اي خفت دمك دي تصدق انا غلطان ان بكلم معاك امشي اطلعبرا يلا 

= بتطردني ماشي ماشي بكره تيجي تقولي ساعدني يا علي وارفض

جاسم وهو يمسك الطفيه لكي يلقيها بوجه علي فركش بسرعه من المكتب واغلق الباب 


فدخل حمزه ووجد علي يركض خارج المكتب 

حمزه لجاسم = مالو الواد ده بيجري كدا لي 

= عيل سيبك منو المهم قولي هااا عملت اي 

= زي ماطلبت بظبط خففت المراقبه علي صاالح ودلوقت عثمان عرف انك بترقبو وصالح استغل الفرصه عشان يظبط امورو عن طريق صالح والنهارضه هيقبلو الرجل ويتفقو معه علي كل حاجه 

= طب حلو اوي كدااااا 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

كانت تيا  ف الجنينه تروي الورود وتمرر يدها عليهم بلطف وتشتم عبير عطرهم فشعرت بوجود شخص ما خلفها فاستدارت بسرعه لتجده جاك ففزعت من رؤيته علي قرب منها 

جاك = اهدئي لم يكن قصدي ارعبك فقط رايتك تعتني بتلك الزهور الرائعه فاقتربت لاراهم 

اوامت تيا  براسها دون ان تجيبه 

جاك = هل انتي من زرع تلك الورود هنا ام ماذا 

تيا  بهدوء = نعم انه انا 

جاك = اووه اعتقدت ذلك فتلك الزهور الرائعه واللطيفه تشبهك كثيرا فهي رائعه مثلك واقترب ليلمس خدها بيده فابتعدت تيا  عنه قائله = ايك وان تتجراء علي لمسي مره اخري هل فهمت او ساخبر جاسم عن فعلتك 

اتت ريماس ف تلك اللحظه واقتربت قائله = اوه جاك انت هنا مرحبا وقبلته نظرت له تيا  بقرف واتجهت للداخل وهو يتابعها بنظراته 

ريماس وهي تضربه علي كتفه = ايه الغبي ماذا كنت تفعل ها هل لديك فكره عما سيفعله  جاسم بيك ان اخبرته هي 

جاك = هذا ليس خطاءي لكنه رائعه حقا محظوظ جاسم

ريماس بغضب = مابك انت لايوجد به شئ يجذب نهائيا انها فتاه اقل من عاديه اللعنه عليك انت ايضا ايه الغبي هيا هيا دعنا نرحل 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

كان كلا من صالح وعثمان يجلسان بانتظار المشتري

فقاطعه سوال صالح الي عثمان = قولي معرفتش اي حاجه عن الااسمو رشاد ده

عثمان وهو يرتشف القهوه = لا مفيش اخبار زي زيك كدا هتلقي خاف وهرب برا سوهاج من خوفو بعد مافشلت العمليه 

صالح = لالا مظنش الواد ده هنا ف سوهاج بس فين الله اعلم 

قاطعهم صوت الخادمه وهي تخبرهم بوصول الشخص 

عثمان = خلي يدخل بسرعه واعمليلو قهوه 

دخل الرجل والذي يدعي بطارق وجلس بعد ان صافح كلا من صالح وعثمان 

تحدث عثمان قائلا = بص يااستاذ طارق احنا معنا شحنه كبيره من السلح ومن دوا .......

طارق = والهي ياحاج عثمان انا مستعد اخد البضعه كلها وبسعر الاتطلبو بس تامين توصيل الشحنه عليكو 

قاطعه صالح قائلا = ازاي ده لا طبعا احنا عليا نسلمك الشحنه وانت تامن وصلها بمعرفتك 

انتصاب طارق واقفا = والهي ده اللعندي وفكرو وقولولي انا مستني الرد عن ازنكو 


تحدث عثمان ل صالح = الفرصه دي مش هتجلنا تاني ياصالح الرجل. قال هيخد كل البضعه وبسعر الانطلبو 

= ايوا بس توصيل البضعه ده ف خطوره 

=وللهي فكر وعرفني وانا مستني ردك ياصالح 

واقف صالح وصافح عثمان وغارد المنزل 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف منزل ف سوهاج 

كان سامر يجلس وبين احضانه تلك الفتاه المجهوله 

كانت الفتاه مرتعبه من ان يعرف سامر بخروجهه دون اذنه قاطع الصمت

الفتاه = هو انت ناوي علي اي ياسامر 

= ناوي علي اي ف اي 

= قصدي يعني اخرتي اي هفضل محبوسه هنا لامتا انت مش وعداتني انك هتخليني اخرج من سوهاج 

= هو انتي مبتبطليش زان كتير كدا لي 

= اوووف ماتريحني ياسامر 

= فتره كدا وهظبط موضوع سافرك بس مش دلوقت وقبل ان تتكلم قطعها سامر وهو يغوص معها ف بحر من الزنوب والفجر ****


ء&&&&&&&&&&&&&&&

ذهب علي الي منزله فوجد اضاءه المنزل مشتعله = اي ده هو مش انا طافي النور قبل ماانزل 

وفجاءه ظهرت فتاه من خلفه لتفزعه قائله بصوت مرتفع = عليييي عااااااااا

علي وهو يقذف بفزع = اي ف اي ف اي بيحصل عفريت 

روجيدا وهي تضحك بشده = هههههههه يخربيتك هههههه مسخره اي ياض انشف كدا يالول 

= يابنت المجنونه فزعتني واحتضنها بشده  انتي جيتي امتي ولي معرفتنيش انك جايه 

= جيت امتي من الصبح ولي مقولتلكش حبيت اعملهلك مفاجاءه من اختك حبيبتك 

= دي احلي مفاجاءهف الدنيا اقعدي بقا واحكيلي عملتي اي ف كليتك طمنني 

= عيب عليك امتياززز يابني كالعاده طبعا 

= ايوا بقا هي دي اختي 

روجيدا ل علي = هاااا وانت عامل اي وجاسم عامل اي ياعلي مش مصدقه ان ادم بجد مات اكيد جاسم زعل اوي ده كان بيعتبر ادم ابنو مش اخو 

علي بتنهيد = اقولك اي يا روجي بس جاسم حياتو. تقلبت من كل نحيه هحكيلك كل ده بعدين بس دلوقت اللاقدر اقولهولك ان جاسم اتجوز مرات ادم الله يرحمو 

= اي ازي كدا لا ده الموضوع كبير بقااااا 

= معقد جدا قصدك ياروجي المهم قومي نتعشا وبعديت نكمل كلامنا بكره لم ترتاحي شويه اول يلا 

= اشطا ماشي بس هتحكيلي مين مريم دي هااااا 

علي باستغرب = انتي تعرفي مريم منين 

= فاخرجت دفتر مذاكرته قائله = عرفت من هنا 

= انتي يابت ازي تقراي من غير اذاني كدا هااا 

= ههههه يامعلم والهي ماقراتها ده الصفحه كانت مفتوحه وقراتها الجو الجديد صح 

= ههههه قومي ياام لسانين نتعشا اول وبعدين نتكلم يلا 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

كانت والدت تيا  وشقيقتها ف القصر لزيارت تيا 


تيا  وهي تنظر لاختها فهي هادئه علي غير طبيعتها = مالك يامريم في اي يابت ساكته مش عوايدك 

مريم وهي تنظر لوالدتها = مفيش حاجه ياتيا  انا قلقانه بس عشان النتيجه وكدا 

= ياسلام وده من امتي ده سامعه يا ماما قال اي قلقانه من نتيجه 

امل بابتسامه مصتنعه = ايوا شوفت 

كانت مريم تشعر بانه تختنق ولا تستطع الكدب علي اختها اكثر فاستاذنت وخرجت لتتجول ف الجنينه 

نظرت تيا  الي والداتها = ف اي يا ماما انتو مخبين عني حاجه 

= لا يابنتي مفيش حاجه كلو تمام 

= يوووه ماتقولي بقا يا ماما ف اي من امتي بتخبي عني 

امل وهي تشعر بالاختناق وتبكي = وقصت علي ابنتها كل ماحدث 

تيا  بخضه = معقول ياماما وازي تخبي عني كل ده ومتحكليش هو انا مش بنتك 

= يابنتي محبتش اشيلك الهم معيا 

= اي الكلام ده ي ماما هو المبلغ ده كم 

= 150الف 

تيا  بصدمه = 150 الف طيب متقلقش ي ماما انا هتصرف متشليش هام 

واحتضنتها ولا يعلمو ان هناك اعين تراقبهم وتستمع الي كل حديثهم نعم انه جاسم 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

نزل جاسم للاسفل فوجد مريم بالحديقه 

جاسم بمداعبه = وانا اقول القصر منور لي 

مريم بابتسامه باهته = شكرا ياابيه جاسم 

= امممم مالك كدا اي الهدوء ده مش عويدك يعني 

= لا ابدا بس قلت اريحكو من لساني شويه 

= مضايقه بسبب موضوع الشكات مش صح 

مريم بصدمه = هو انت عرفت منين 

= سمعت تيا  ومامتك وهما بيكلمو متقلقيش يمريم انا هتصرف مش عايزك تقولي لتيا  او لمامتك اي حاجه اتفقنا ودلوقت احكيلي مين الرجل ده اسمو اي؟

قصت مريم لجاسم كل ماتعرفه عن ذلك الرجل وف تلك الاثناء نزلت تيا  ووللداته فوجدو مريم وجاسم يجلسون بالجنينه ويتحدثون ويضحكون

تيا  لمريم = الحمد لله ضحكتي ياختي كدا اطمنت عليكي 

= ههعهه اه طبعا مش مع ابيه جاسم لزم اضحك 

والدت تيا  = طب يلا يامريم تاخرنا علي البيت عن ازنكو 

جاسم = تفضلو السائق هيوصلكو 

= تسلم يابني 


تيا  وهي تقترب من جاسم = انا عايزه اتكلم معاك 

= مفيش بينا كلام وتركها ودخل الي للقصر 


الفصل التاسع عشر 

ضحيه الحب 


كان الجميع جالس علي المائده لتناول العشاء حينما دخلت ريماس من باب المنزل بصحبه جاك قائله = مرحبااااا للجميع 

نظر الجميع لريماس وجاك بينما نظرت تيا  ل جاك بقرف وكذلك نظرات حسين لهما 

حسين = اهلا بس هو محدش قالك ان احنا هنا مش في لندن عشان ترجعي الوقت ده ومعه رجل لوحدكو ريماس بضجر = ماذا ومن يمنعني لا افهم مالمانع بان اخرج لم افهم 

هاب جاسم وقفا بغضب = ريماس عندما يتحدث لك والدي تخفضي صوتك وتجيبي باحترام 

ريماس عندما لحظت غضب جاسم = اوووه جاسم لم اكون اقصد هذا صدقني ثم ان جاك اتي ليصلني الي هنا 

جاااك = نعم جاسم هذا ماحدث ثم 

جاسم موزع نظراته بينهم = حسنا اجلسا انتما الاثتان لنتناول العشا 

جاك = لا سارحل الان عن ازنكما

جلس الجميع يتناول الطعام تحت نظرات ريماس الحقده لتيا  التي تجلس بجاور جاسم 

جاسم = يلا ياجماعه انا طلع انام تصباحو علي خير 

حسين = خد مراتك معاك ياجاسم 

= ماتيجي انا هشلها يلاااااا 

تيا = احم طيب تصباحو علي خير 

قاطعتها ريماس وهي تتجه نحو جاسم ممسكه بذراعه = وانا ايضا اشعر بالنعاس هيا ساسير معاك الي غرفتي 

تحرك جاسم وبجانبه ريماس التي نظرت لتيا  نظره انتصار بينما بدلت تيا  بعدم مبالاه 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف الصباح ومع تسلل اشعه الشمس الذهبيه لبدء يوم جديد علي ابطالنا......

جاء سامر من الخارج ليجد والده جالس شارد فاقترب منه يساله = صباح الخير ياحاج خير ف حاجه علي الصبح ولا اي 

صالح وهو ينظر له = انت كنت فين وجايلي الصبح كدا 

سامر بارتباك = هاااا لا ده نا خرجت قبل مانتو تصحو كان وريا شغل سيبك مني المهم انت ف اي 

تنهد صالح واخبر سامر علي اتفاق طارقه معه بالتزامو بتامين الشحنه 

سامر بتفكير = هو الموضوع خطير صحيح بس متقلقش اتوكل علي الله واتفق معه انا هفضل سابق جاسم بخطوه 

صالح بنظره تمعن = نفسي اعرف مين اللبيوصلك الاخبار دي ياسامر 

= هههههه العصفوره ياابو سامر وبعدين انت تعب نفسك لي المهم ان بيوصل ولا اي 

صالح وهو ينهض = ماشي ام اقوم اكلم عثمان عشان اعرفو ان موافق ونقابلو الرجل ده ونظبط كل حاجه سوا

سامر = ماشي ونا كمان هظبط الجوووو 

اخرج سامر هاتفه وطلب الرقم فجاءه الرد 

سامر = عايزك تركز كويس واي حاجه جديده تعرفني 

المتصل = ...................

سامر = تمام مستني اي اخبارك منك 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

استيقظت تيا من نومها ونظرت ف الساعه فوجدت ان الوقت تاخر ولم تجد جاسم فاستنتجت انه الان بالعمل بالتاكيد نهضت تيا  لتستحم وبعد ان انهت حمامها الدافئ ضربت تيا  راسها بكفها قائله = اووووف نسيت اجيب هدوم معيا طب وبعدين خلص انا هلبس الفوطه والبس بسرعه هو كدا كدا ف الشغل واكيد مش هيجي ولفت المنشفه حول جسدها واخري تجفف شعرها بها ووقفت امام الدولاب لتخرج ملابسها فشعرت بالباب ينفتح تصمرت تيا  مكانها عندما رات جاسم خلفها ف المرايه 

بينما تسمر جاسم وهو ينظر لها بتوتر ويبتلع ريقه بصعوبه = احم انا نسيت الفون بتاعي ورجعت عشان احم عشان اي اه عشان خدو 

= اه اه انا فكرتك ف مشيت عشان كدا وركضت بسرعه دون ان تكمل حديثها الي المرحاض وقلبها يدق بسرعه ووجهه يشتعل من الخجل لانه رائها هكذا انتهت من تبديل ملابسها وفتحت المرحاض وهي تتمني ان يكون 

رحل من الغرفه لكنها تجده جالس علي حافه السرير يتكلم ف الهاتف وانهي الاتصال ونظر لها فوجد وجهها تلون بحمره الخجل 

جاسم بهدوء = علي هيجي يتعشا معنا النهارضه وبيقول معه ضيف عايزك تعرفي ماما 

اوامت تيا  براسها دليل علي موافقتها = طيب 

كان جاسم يخرج من الغرفه وتوقف فجاءه موجها حديثه لتيا  = مفتاح الاوضه ف الدرج عشان لو حبيتي تقفلي عليكي سلام 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

كان علي وروجيدا جلسان يتحدثان عن مريم 

روجيدا بضحك = ههههههه يخربتك اي البت دي شكلها مجنونه زيك والهي 

= لا والهي دي اجن مني بمراحل يابنتي دي ربنا اخد من طولها وحطتت ف لسانها ههههه

= طب وناوي تعرفني علي مريم الاجننت استاذ علي امتا 

= قريب اوي انتي بس اتعرفي نهارضه علي تيا  ثم ان قلت ل جاسم ان هنتعشا عندو النهارضه وبعدين اعرفك علي مريم 

=ماشي ياسيدي بس قولي مريم دي بتحبك زي مانت بتحبها كدا 

علي وهو يضع كفه بين شعره = مش عارف ياروجي انا محتاج شويه وقت عشان تاكد انها بتحبني زي مابحبها واتقرب منها فاهمني 

= ان شالله ي حبيبي متقلقش هي هتلقي زيك فين بس 

= حبيبتي ياروجي المهم يلا بقا البسي هننزل المول نشتري هديه لتيا  وجاسم ونتغدا برا 

روجيدا وهي تحتضنه = الله بقا ايوا كدا هقوم البس حالاااا 

علي وهو يبتسم علي تصرفات شقيقته المجنونه = ههههه مجنونه


ء&&&&&&&&&&&&&&&


منيره = بقولك اي ياتيا  خدي بالك من الاكل وانا هخرج اتاكد ان سميره خلصت كل التنظيف

تيا  بابتسامه = حاضر ياماما تفضلي 

بينما كانت تيا  منشغله بتحضير الطعام والحلويات جاءت ريماس خلفه قائله = اممم مرحبا تيا 

تيا  بهدوء = اهلا 

ريماس = امممم بدات اعتاد اللغه العرييه ومع الايام ساتعلمها بسهوله كي استطيع التوصل مع اهل جاسم 

= ااهااااا كويس ربنا معاكي

سالتها ريماس بخبث = اخبرني اذا كيف استطعتي ان توقعي باخو زوجك بتلك ااسرعه اعني انتي لم تضيعي وقت علي الاطلاق

صدمت تيا من كلام ريماس وشعرت بالخناقه من حديثها = احم ده نصيب 

ريماس = اووووه لا لكن واضحين اي نصيب هذا اخبارني حقا كيف اوقعتي بيه بتلك السهوله هل اغريتي ام ماذا انا حقا مندهشه يعني انتي لايوجد بيكي شئ مميز اعذريني لكنه الحقيقه !!!!!!

لم تعد تيا  تتحمل اهانه ريماس لها فنزلت دموعها وتركت ريماس وخرجت من المطبخ متوجهه لغرفتها 

بينما ابتسمت ريماس بخبث وشعرت انها استطعت اهانه تيا قائله = لم ننتهي بعد ياتيا  اقسم اني ساريكي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&

اجتمع كلا من عثمان وطارق وصالح للاتفاق علي الصفقه 

طارق = تمام يااستاذ صالح احنا كدا تفقنا علي كل حاجه بخصوص الصفقه والفلوس هتخد نص الدفعه والباقي وقت التسليم 

صالح = ان شالله ف اقل من اسبوع هتكون كل حاجه جاهزه

نهض طارق قائلا =تمام كدا هبقا علي توصل معكو ومد يده ليصافحهما ورحل 

عثمان مواجهه حديثه ل صالح =كلو تمام اهو ياصالح واظن ان وفيت بوعدي معاك ودلوقت جي الوقت نتفق علي الفلوس 

صالح = اه طبعا ياعثمان قولي بقا هتخد كم 

عثمان وهو يضع الفنجان = هخد النص 

= نص الدفعه يعني ماشي ياسيدي 

عثمان = لا ياصالح نص الفلوس كلها 

هاب صالح قائلا = بتقول اي نص الفلوس بس بس ده كتير اوي 

عثمان ببرود = لا مش كتير ولا حاجه متنسش ان انا الاظبطلك البيعه وانا الاهساعدك ف رجاله 

صالح علي مضض = ماشي ياعثمان موافق 

نظر له عثمان بابتسامه صفراء بينما بدله صالح الابتسامه علي مضض ايضا 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&


يابنتي حرام عليكي يخربيتك تعبتني كل ده لف ف اي انا قلت هديه ل جاسم وتيا  مش شوبينج لسيادتك

روجيدا = ف اي ياعم دول هما ساعتين الالفينا فيهم ومجبتش غير ال10 شنوط دول مالك كدا

علي بقرف = ياشيخه معلش والهي معاكي حق 

روجيدا وهي تنظر لمحل ملابس = واووو محل ده شكلو. تحفه تعالي نخش نتفرج 

سحبها علي من افاها بطريقه مضحكه قائلا = يلا ياروح امك عشان نتغدا انا جوعت ونمشي من ام المكان ده كان يوم اسود 

روجيدا وهي تسير معه مصتنعه البكاء = يوووووه اخ خنيق ومتحكم

جلسا الاثنان ف مطعم وطلبو الطعام وجلسا يضحكون وياكلون 

جاءت مريم وندا الي نفس المطعم وجلسو علي طاوله مقابله ل علي وروجيدا ولم ينتبه كلا منهم الي الاخر 

شهقت مريم عندما رات علي يجلس مع فتاه ويضحكان والفتاه تداعب وجهه وتضحك 

مريم = يابن ال...... وعامل فيها بتحبني وانت مقضيها 

ندا متسائله = ف اي يمريم 

= بصي وراكي براحه من غير ماحد يلاحظ ده علي الاقتلك علي تفرجي قاعد ومعه واحده بتتميص علي 

نظرت ندا الي حيث اشارت مريم = اوب اي الواد القمر اوي والبت قمر برضه مين دي 

ضربتها مريم علي راسها = هي فين القمر دي 

ندا بضحك = اي ده احنا بغير ولا اي يامريومي 

= اغير علي مين انتي تهبلتي اهو الكدب طلع مقضيها كنت عرفه اصلا

ف تلك الاثناء وقف علي وروجيدا ليغادرو فاخفت مريم وجهه بعيدا عنهم وهي تنظر لاثارهم بضيق لا تعلم سببه هل يعقل انه اغرمت به 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

كانت تيا جالسه علي السرير وشارده ف كلام ريماس الجارح ف حين دخل جاسم ولم تلحظ تيا  هذا فسالها جاسم = هاااااا كل حاجه جهزه مش كدا 

تيا  = ................

انتبه جاسم الي شارودها فنادها = تيا  انا بكلمك علي فكره انتي سامعني 

تيا بانتبه = هاااااا قلت اي 

جاسم بهدوء = سالتك كل حاجه جهزه للعشاااااا 

= اه كلو جاهز 

جاسم بهدوء = مالك ف حاجه حصلت 

تيا وهي تنهض = لا مفيش انا قايمه البس قبل مايجو ودلفت للمرحاض 

بينما توقع جاسم انها هكذا بسبب موضوع شيكات والداتها فهي لا تعلم بان جاسم دفع الشيكات حتي الان 


بعد قليل كانت تيا  تضع الطعام مع منيره وسميره بينما ريماس تجلس وتتابع التلفاز كذلك جاسم وحسين فعند طرق الباب اتجهت سمره لتفتح فقاطعه جاسم = استني انا الاهفتح روحي انتي !!!!؛

فتح جاسم الباب واحتضن علي ورحب به قائلا = هاااا فين الضيوف الاقلت عنهم

علي بمرح = موجودين ياعم مالك كدا ماتهدي 

خرجت روجيدا من خلف علي قائله = بخخخ اي رايك ف مفاجاءه دي 

تفاجاء جاسم بوجود روجيدا فهي كشقيقه بالنسبه له وتربت معه كما علي تماما احتضنها جاسم بحب = اخيرا نزلتي سوهاج وحشتني جدا ياروجي عامله اي 

= وانت واحشتني جدا ياجاسم فين ماما منيره وبابا حسين وحشوني جدا 

جاسم وهو يشدها من خدودها = طب نخش اول وبعدين نتكم يلا ادخلو هيفرحو اوي بشوفتك 


دخلت روجيدا بصحبه علي وجاسم واقتربت من منيره واحتضنتها بشوق وفعلت الامر نفسه مع حسين ثم نظرت لتياة قليلا قائله= وانتي اكيد تيا  مرات جاسم صح 

تيا  بابتسامه = ايوووه انا 


تحدثت منيره = يلا ياولاد قومو علي العشاااا 

جاسم = اومل ريماس فين 

منيره = طلعت اوضتها قالت مش جعانه 

علي = غريبه هي ريماس بتضيع فرصه


ء/////////////////////   

كانت ريماس تتحرك بالغرفه بغضب وهي مماسكه بذلك الشئ ف يدها = واللعنه علي ذلك الحظ  هل هذا وقت مصائب اخري لابد ان اتصرف ف اسرع وقت

بقلم Omnia Ayman ✍


 الفصل العشرين 

ضحيه الحب 


كان الجميع جالسين ويتناولون عشاءهم ويتحداثو ف مواضيع مختلفه 

منيره = هااا قوللي ياروجيدا هتقعدي هنا اد اي 

روجيدا وهي تضع المعلقه = لا ياماما انا خلاص خلصت الكليه وبفكر اعمل المجستير من هنا 

جاسم = شطره ياروجيدا كدا احسن وخصتا ان علي كمان دلوقت رجع سوهاج ولازم تكونو مع بعض

روجيدا بسرعه = هو انت مش هترجع لندن تاني ياجاسم 

نظر كلا من جاسم  وتيا  الي بعضهم فاشحت فرج بصرها عنه 

جاسم = ملكيش دعوه بيا يالمضه المهم اخوكي عندك 

روجيدا بحزن مصتنع = ياعم مانت لو سافرت اخويا هيسافر انت عرفو مبيسبكش 

قاطعهااااا حسين= لاطبعا مش هيسافر تاني جاسم دلوقت متجوز ومسئوال عن عيله

جاسم بهدوء = بابا ياريت نقفل الموضوع ده انا مقولتش قرري في 

حسين بصرمه = وهو اي قررك ده ان شالله هاااا 

شعر الجميع بان الجو اصبح متوترا فحاولت روجيدا تخفيف الوضع 

روجيدا لتيا  = احم صحيح ياتيا  وانا دخله القصر شوفت ورود حلوه اوي ف الجنينه عايزين بعد العشا تخدني اتفرج علي 

تيا  بابتسامه = اهااااا ماشي وعلي فكره الورد ده انا الازرعه 

= بتكلمي جد شطره والهي ثم وجهت نظرها ل جاسم قائله يبختك ياجاسم عندك زوجه شطره كدا 

نظر جاسم لتيا  التي ظهر علي وجهه حمرت الخجل 

فاكتفي جاسم بابتسامه بسيطه 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

نادت امل علي مريم بصوت عالي نسبياااا = مريم بت يمريم 

اسرعت مريم الي والداتها =ف اي ياماما 

= تعالي شوفي الورق ده جاسم دفع الشيكات الاعلي ابوكي 

مريم  بفرح = والهي بجد ابيه جاسم ده مفيش زيو 

= هو جاسم عرف منين موضوع الشيكااات ده اوعي تكوني انتي يامقصوفه الرقبه وجذبتها من ذراعها بقوه 

مريم بتالم = اااااااه ياماما ايدي انا مقلتلوش حاجه والهي ده هو سمعاكو انتي وتيا  لم كنتو بتكلمو 

امال وهي تترك ذراع مريم = يقول اي دلوقتي ان كنت جايه عشان تيا  تساعدني 

= اوووف يا ماما ابيه جاسم مبيفكرش كدا انتي اي جو الافلام ده 

= امشي يابت غوري من وشي وانا شويه كدا هكلم تيا اختك 

مريم وهي تلوح بيدها وتغاد = اعملي الاعايزه امبارح كانت قعده تفكر هتعمل اي والنهارضه مش عجبها 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&

كانت تيا وروجيدا يسيران ف الجنينه ويتبادلون الاحاديث وشعرت تيا  بالالفه والراحه مع روجيدا 

روجيدا = تعرفي ياتيا  حاسه ان ارتحتلك اوي وان تعودت عليكي كان اعرفك من سنين 

تيا  بابتسامه = وانا اكتر والهي ياروجيدا اول مره احس بالالفه مع حد كدا 

نظرت روجيدا لتيا  وسالتها = هو انتي مرتاحه مع جاسم ياتيا 

انصدمت تيا  من سوالها = احم يعني جاسم كويس 

روجيدا = بصي ياتيا  علي حكلي عن جوزك من جاسم  انا عرفه انك تحطيتي ف وضع صعب بس الاعايزه اقولهولك ان جاسم يستهل كل خير ياتيا  جاسم عاش حجات صعبه اوي ف حياتو 

تيا  باستغراب = حجات اي 

= انا مقدرش ان اتكلم فيها بس انا متاكده ان هيجي يوم يحكيلك بنفسوو


قاطع حديثم علي وجاسم = اي رايك ياجاسم شايف ان تيا وروجيدا بقو صحاي اوي مش كدا 

جاسم = اه هي روجي تدخل قلب اي حد بسرعه 

روجيدا = لا ياشيخ دي تيا  الاحته سكر وتتحب بسرعه عشان كدا بقينا صحاب 

نظر علي الي ساعته = اووبس تاخرنا اوي الساعه بقيت 12 يلا بسرعه ولا هنبات هنا 

جاسم = ف اي يابني لسه بدري وبعدين ماتبتو اي يعني 

علي بمزاح = لا ياعم كفايه عليك ريماس ههههه

جاسم بضحك = علي رايك بس حقيقي مستغرب انها منزلتش دي مبتتحركش من جنبنا 

علي وهو يحتضنه ليودعه = كويس اهو خلصت منها يلا انا ماشي هشوفك بكره ف الشركه

وكذلك ودعت روجيدا تيا  وتبادل الارقام 

ودخل جاسم وتيا  للداخل 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&

كان سامر يتحدث مع احدي رجاله بغضب 

= يعني اي الاانت بتقولو ده ازي ملقتهمش ف بيتهم دول لو اجم سوهاج هتبقا كارثه

الرجل = ياسامر باشا احنا روحنا عشان نديهم الفلوس زي كل شهر بس تفاجاءنا ان جيرانهم بيقولولنا انهم سابو البيت من كم يوم ومنعرفش رحو فين 

= مفيش حاجه اسمها متعرفش قدمكو 24 ساعه تقلبولي الدنيا عليهم والا هدفنك مكانك غور من قدمي 

سامر محدثا نفسه = دي اي الكارثه دي هتبقا مصيبه لو شويه الاغبيه دول جم سوهاج وجاسم شافهم 


وخرج من الفيلا متوجها الي حيث تلك المنزل المعتاد!!!

سامر وهو يجرها من شعرها بقوه = اسمعيني ياو*** لوكنتي بتفكري تلعبي معيا فانسي 

الفتاه بالم = ااااه حرام عليك سيبني قلتلك معرفش حاجه انا مبخرجش من البيت ومعيش تليفون انت خدتو ورجالتك بيرقبوني علي طول 

سامر وهو يدفعها = اومل رحو فين الارض تشقت وبلعتهم انتي عرفه جاسم لو شافهم هيفتح علينا باب من اول وجديد مش كفايه ان معرفتش استفيد منك بحاجه وكشفتينااااا 

نظر لها سامر واشار باصبعه = ادعي ربك ميكونوش ف سوهاج. والاهطلع روحك ف ايدي وصفع الباب بقوه 

بينما ظلت هي علي حالها تبكي اوقعن نفسها ف براثن سامر الشياطنيه وبالتاكيد لن تنجووو!!!!


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

كانت تيا  تتحدث مع والدتها ف الهاتف واخبرتها والدتها بم فعل جاسم ودفع الديوان 

انصدمت تيا  عندما اخبرته والداتها فجاسم لم يلمح لها بالامر 

تيا  = ي ماما ف اي لكل ده انتي مزوده الموضوع جاسم بيعتبر نفسو ابنك عشان كدا دفع الفلوس

امل = برضه ياتيا  ميصحش انا هتصرف وهرجعلو الفلوس وهبيع الارض 

تيا  = اي ياماما الابتقولي ده الارض دي بتاعت مريم عشان خطري متزعلنش منك 

وف تلك الاثناء دلف جاسم الي الغرفه فوجد تيا  تتحدث ف الهاتف !!

تيا  وهي تنهي الحديث = طيب يا ماما هقفل دلوقت وهكلمك الصبح خلي بالك من نفسك سلام 

كان جاسم يخرج ثبابه من الغرفه فقاطعت تيا  طريقه لتساله = انتي لي مقلتلش انك دفعت الفلوس 

جاسم ببرود= عادي مجتش مناسبه عشان اقولك 

تيا باستفزاز من بروده = وممكن افهم دفعتو لي ؟

لم يجيب جاسم علي اسالتها وتجهلها ليدلف الي المرحاض وقبل ان يغلق الباب دخلت تيا امامه للداخل وهي تكرر سوالها !!

جاسم ببرود = اسالتك كلها غبيه ثم ان عايز اخد دش بس لو عجبك الوضع كدا ومرتاحه اوك معنديش مانع اخدو وانتي واقفه وكان علي وشك خلع التيشرت قصرخت تيا  فيه قائله = انت اجننت انا خارجه اصلا قليل الادب مش محترم وتركته وصفعت الباب خلفها وهي تشعر انه تكد تختفي من كثره الخجل 

تذكرت تيا  ريماس وانه لم تنزل للاسفل ترددت كثيرا قبل ان تحسم قررها بالذهاب والاطمئنان عليها 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&،

طرقات تيا  عده طرقات علي باب غرفه ريماس فاتها الرد بالدخول 

ريماس عند رؤيتها لتيا  = ماذا تريدين 

تيا  بهدوء = انتي منزلتش النهارضه فقلت اطمن عليكي 

ريماس بضجر = اااااااه حسنا شكرا لك انل جيده جدا لكني متاكده انكي اتيتي لتطمئني انني ميته صحيح 

تيا  =، لا طبعا وانا لي هتمنلك كدا يعني 

ريماس = يكفي تمثيل تيا  فكلا يعرف ان جاسم لي فقط مهما حدث 

تيا  بغضب من جرائته = عن ازنك شكلي غلطت لم جيت واغلقت الباب خلفها بعنف 

ريماس وهي تحتضن المخده= والان يجب ان افكر بحل لتلك المصيبه بداخلي واللعنه علي هذا الحمل سيفشل جميع مخطتتي ثم صمتت فجاءه وابتسمت بخبث = ومن الممكن ايضا ان يسهلها 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


كانت ندا جالسه بغرفتها وتقرا تلك المحادثات التي مر عليها سنه ولكننها لا تستطيع محوها فما الفائده ف سامر بقلبها 

دخلت ام ندا لتجد ابنتها جالسه حزينه فسالته = مالك يندا في اي يابنتي مش عاجبني حالك 

= مالي ياماما ما انا كويسه اهو 

= لا مش كويسه ف حاجه مخبيها عني المهم انا جيت اقولك ان ف واحد متقدملك 

ندا بفزع = اي واحد مين ده انا مش عايزه اتجوز ياماما 

= لي يابنتي عمله مقاطعه للجواز هو كل ماواحد يجي ترفضي واخرتها يابنت بطني انتي لسه بتفكري ف الواد الصايع ده 

ندا ببكاء = ايوووه ياماما انا بحبو ومش قدره انسي افهميني 

= وبعدين يعني هتوقفي حياتك عشان بتحبي ومش قدره تنسي اسمعيني كويس يندا ابوكي معتش هسكت ده خامس عريس ترفضي اعملي حسابك الخميس الجاي هيجي هو واهلو وخرجت من الغرفه تاركه ندا تبكي علي حبها الخطاء وايضا علي حظها فامها محقه لكنه القلب يا ساده لا يهوي الامعذبه 💔💔


ء&&&&&&&&&&&&&&&


كان سامر يقود سيارته بسرعه جنونيه وللغضب ياكله حينما رن هاتفه فاجاب 

المتصل = .................

سامر = اي بتقول اي انت كمان اي وانت ازي تخد منو الفلوس 

المتصل =................

سامر = طب اقفل اقفل كلكو شويه اغبيه عدمين الفايده يلعنكو 

ماشي ياجاسم ودلوقت بقيت البطل المنقذ كمان بس استني عليا وهتشوف

تابعوووووووني 


البارت الحادي والعشرون حتى البارت الثلاثون من هنا



بداية الرواية من هنا



رواية نار الحب كامله من هنا



رواية الطفله والوحش كامله من هنا


رواية منعطف خطر كامله من هنا


رواية فلانتيمو كامله من هنا


رواية جحيم الغيره كامله من هنا



رواية مابين الضلوع كامله من هنا


رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا


رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا



الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا


إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇 


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺






تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close