نوفيلا حلال منسي البارت الاول بقلم الكاتبه آيه طه حصريه وجديده في مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
نوفيلا حلال منسي البارت الاول بقلم الكاتبه آيه طه حصريه وجديده في مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
بالليل في جبل بعيد يعيش في ديابه والمطاريد توقف عربيه..
اسراء: هموا يا بهايم ارموا الزباله داي في قلب الجبل خلينا نخلص منيها ونرجع طوالي على الدار قبل ما حد يحس بينا..
غفر العمده بيفتحوا شنطه العربيه وبيطلعوا بنت في العشرينات خلجاتها كلها اثار ولاده وباين عليها التعب والارهاق ويرموها في الجبل.
اسراء وهي تبص على حبيبه بغل وشر: ديه مكان امثالك يا بنت المركوب وولدك هيكون باسمي انا وانتي من النهارديه ما لكيش صالح بيه واصل ومش هيطلع عليكي شمس النهار هسيبك اهنيه وديابه تشم ريحتك ويقوموا بالواجب... دي اخره اللي يتحدى اسراء مرات العمده
تركب العربيه هي والغفر وتمشي والديابه اتلمت على حبيبه وفضلوا يشموا فيها وينهاشوا وهي اغمى عليها...
........ فلاش باك.......
ليوم الولاده في دوار العمده واحده من الخدم بتدق على الباب..
اسراء: في ايه يا بنت المركوب انتي اتخبلتي في عقلك عاد انتي ازاي تدقي على الباب اكديه سرايه ابوك هيا
الخدامه: حقك علي يا ست هانم بس الغفير صابر تحت وطالبك ضروري..
اسراء: غوري من وشي واقفلي خشمك اكديه واقفه تتحدتي بكلام ما لوش عازه من اول ما دخلتي غوووري اكديه
تزق الخدامه وتنزل جاريه على السلم للغفير صابر
اسراء بهمس: في ايه مش قولتلك 100 مره ما تجيش اهنيه ما رايداش حد يعرف حاجه واصل.... المهم جيت ليه
صابر: يا ست هانم انا كلمتك كتير على المحمول ما حدش رد عليا واصل فجيتك علشان اخبرك ان البنت شكلها بتولد وبعت اجيب الدايه وزمانها على وصول
اسراء: واه واه بتقول ايه تولد كيف بس لسه بدري على الولاده وبعدين انت لسه واقف اهنيه غور وروح عنديها واوعى حد يحس بحاجه واصل والله لاقطع رقبتك وارميك لكلاب الشارع غور
بعد شويه تفكير من اسراء وهي في الصاله بدات في تمثيل صراخ الولاده وتمسك بطنها ودلقت ميه عليها وعلى الارض و الخدم والعمده الكبير اتلموا على صوتها
العمده الكبير حمدان: خير يا بتي مالك عاد صوتك مالي الدوار اكديه ليه وايه اللي عامل فيكي اكديه
اسراء بوجع: الحقني يا عمي انا بولد و القرن طش..... مش متحمله اااااه
العمده الكبير باستغراب وقلق: واه ولاده ايه؟ وقرن ايه؟ لسه بدري على ولادتك يابتي ايه اللى جرا بس.. يلا همي همي معايا نروح للمستشفيه يطولو عليكي..
اسراء بتوتر: لاه ياعمي انت تعبان ومتقدرش وبعدين لا مؤاخذه اكديه يا عمي انا هنكسف منك تيجي معاي باخد الداده وبنروح والغفر، يوصلنا وابقى اطمنك على المحمول...
حمدان: واه تتكسفي مني يابتي دا انتى زى بتي وشايله حفيدي كيف مكنش، معاكي، عاد واطمن على ولي العهد....
اسراء بتوتر: والنبي بس يجي ويشرف وانا هكلمك تشوفو طوالي مبحشهوش عنك واصل واحنا لينا مين غيرك ياعمي وعمران مش اهنيه..
حمدان: خلاص اللى يريحك يابتي يلا همي بسرعه احسن يجرا للواد حاجه وانا هكلم عمران وافرحه...
ركبت اسراء مع الغفر وراحت بيت بعيد وسط الغيطان تلاقي حبيبه بتولد ومعاها الدايه..
اسراء بلهفه: ها ولد صوح انطقوا طمنوني..
الدايه وهي مع حبيبه:لسه ياست هانم منعرفش حاجه ولادتها صعبه قوى والبت ضعيفه.. خايفه متقدرش تكمل معايا ونضطر نروح للمستوصف..
اسراء: الحديت الماسخ ديه ماليش صالح بيه واصل انا اللى يهمني الواد اللى فى بطنها يجي بالسلامه وبس ومش هنطلع من اهنيه وغير الواد ديه فى حضني والزباله داي مبتفرقش معاي بنكله ولو حكمت هشق بطنها بايدي واطلع ولدي وانتي لو مش عارفه تشوفي شغلك يبقى غوري في ستين داهيه واجيب غيرك بس انتى مش، هتكوني على وش الدنيا داي ف احسنلك تعملي اللى بقولك عليه وانا اكلك الشهد واعيشك عيشه مشفتهاش باحلامك.. او ادفنك بارضك ومحدش يعرفلك طريق.. ها قولتي ايه؟
الدايه بخوف: حاضر يا ست هانم اللي تؤمري بيه وان شاء الله بيوصل البيه الصغير بخير وسلامه ويتربى في عزك
بعد ساعات من صريخ حبيبه ومساعده الدايه ليها ونظرات اسراء اللي كلها غله وحقد يوصل ولي العهد ويصرخ صرخاته الاولى
اسراء بلهفه: ولد صوح انطقي يا وليه قولي انه واد..
الدايه وهي بتلفوا: ايوه يا ست هانم واد زي القمر الله يخليه ويحفظه ليكي يا هانم
اسراء بتاخد الولد بلهفه: اقفلي خشمك عاد ايه كل الحديدت ديه خدي حسابك اهو وبكره الصبح تفوتي علي في الدار وتزغرطي وتعملي اللازم وانا شويه اكديه واعملك كل طلباتك بس لو حرف طلع من خشمك مش هيطلع عليكي نهار تاني يلا غوري من اهنيه
وتشاور للغفر يشيلوا حبيبه وهي بين فقدان الوعي والوعي يحطوها في شنطه العربيه وهي خلجاتها كلها اثار ولاده علشان ترميها في الجبل
............ نرجع ليومنا النهارده......
في دار العمده وبالاخص في اوضه عمران العمده الصغير واقف حمدان وهو بيطل على الطفل واسراء نايمه على السرير
حمدان : اسم الله عليه اخيرا عشت وشفت حفيدي منور الدنيا وشلت ولي العهد من اليوم ورايح طلباتك اوامر واللي انتي رايداه بيكون تحت رجليك يا ام الواد...... الواد ديه شبه ابوه بالتمام...
اسراء: عمران فين يا عمي خبر اني ولدت وجبت الواد والوريث
حمدان: ايوه يا بتي امال ايه انا كلمته في المحمول وقلتله وهو كان فرحان قوي حتى وصاني اسميه وحيد وهو هيخلص شغله بسرعه ويرجع طوالي
اسراء: يرضيك اكديه يا عمي لا يتصل ولا يكلمني ولا يطمن علي ولا على ولده ده انا اللي جبت الواد وفرحته..
حمدان: حقك علي يا بتي بس انت خابره زين عمران ما فيش في عقله غير الشغل وبس لكن بعد اكديه وبعد ما شرف ولي العهد اكيد هيتغير وياكي وبعدين هو انا سبتك لحظه انتي وولدك ما هو حفيدي زي ما هو ابنه...
******************
في عز الليل، الجبل ساكن، والهوا بيصفر بين الصخور، الديابة قربت من جسم حبيبة المرمية على الأرض، ريحتها لسه فيها أثر الولاده والتعب، لكن فجأة…
صوت طلق نار في الهوا الديابة تخضت وطلعت تجري بعيد.
صوت راجل خشن غامض: يا ساتر يا رب… دي مين اللي مرمية اكديه وسط الجبل؟
الراجل قرب منها، كشف على وشها المغطى بالتراب، جسمها سايب، ووشها شاحب زي الميته، لكن النفس لسه طالع منيها بصعوبة.
الراجل بهمس:
واه واه ديه باين عليها لسه والدة…امال فين ولدها اكلته الديابه ولا حد خطفه منيها؟؟ اكيد دى واحده من الزباله اللى اهلها بيغسلوا عارها وبيرموها فى الجبل... والله ياجبل بقيت مكب زباله للزى دول... بستفاد منيها واهي تخدمني بدل قاعدتي لحالي غى قلب الجبل وهي تحمد ربنا انى مسبتهاش للديابه تنهش فيها..
حطها على ضهر الحمار اللي كان معاه، وغطاها بالجلابية اللي فوق كتفه، وساق الحمار لدواره.....
***********************
في دار العمدة – الصبح
الدادة دخلت الأوضة على اسراء ووشها مرسوم عليه ابتسامة خبث.
الدادة:
صبحتي بالخير يا ست هانم… ابنك زي القمر، صحي وبيدور عليكي.
اسراء وهي بتفرك عينها:
اقفلي خشمك عاد هاتيه اهنيه… نفسي أشيله وأبوسه.
الدادة:
ربنا يخليه ليكي… الناس كلها بتبارك، والخدم بتجهزوا للعقيقه… والشيخ جاي يكتب الاسم زي ما وصى العمدة الصغير عمران.
اسراء بضحكة مصطنعة:
خليهم يسموه وحيد زي ما عمران قال… بس لو عرف إن الواد مش مني، ساعتها يشيب شعره وهو واقف!
الدادة اتفزعت:
هاااه؟! تقصدي ايه يا ست هانم؟ مش فاهمه!
اسراء بحدة:
ما تفهميش… واقفلي خشمك! اللي ما لكيش صالح بيه متتكلمش فيه… وخلي بالك، أي كلمه تطلع منك هتبقى آخر كلمه ليكي في الدنيا ديه.
الدادة بلعت ريقها وسكتت.
تابعووووووني
الفصل الثاني والثالث والرابع والخامس من هنا
رواية زواج لدقائق معدودة كامله من هنا
رواية الطفله والوحش كامله من هنا
رواية جحيم الغيره كامله من هنا
رواية مابين الضلوع كامله من هنا
رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا
رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا
الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا
إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا
جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا
انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
تعليقات
إرسال تعليق