رواية اوجاع الماضي الفصل الحادي والثلاثون حتى الفصل الرابع والثلاثون بقلم الكاتبه سلوي عوض حصريه وجديده في مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
رواية اوجاع الماضي الفصل الحادي والثلاثون حتى الفصل الرابع والثلاثون بقلم الكاتبه سلوي عوض حصريه وجديده في مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
أما الهام هاهيا تفكر في عوف ثم تحدث نفسها اهو عوف ده بجا هيبجا تحت رجلي ويجوللي يا ستي فين كنتي ولما اتجوزه اكيد هخلف واد وواد زي الجمر عوف شكله حلو وعايج جوي وشكله راجل وعمره مهيفكر يتجوز علي زي اللي غار اللي اسميه عابد
ام عوف: ايه مرت ولدي
الهام: هو عوف جالك
ام عوف: ده يوم المني يا ست الكل ده احنا هنخدموكي بعنينا وعوف ولدي ايه واجع لشوشته ف حبك الواد طالع داخل يغني يجول بحبها بحبها
الهام: بغرور اكيد طبعا هو كان يطول
ام عوف: طبعا يا ستنا ده حتي انتي أمله كبيره
الهام: اه ما انا عارفه هو فينه
ام عوف: ولدي نزل راح لواحد صاحبه يجعد معاه
الهام: بصوت عالي كيف يعني ينزل من غير مياخد اذن مني له بجولك ايه اي حاجه تعملوها تاخدو اذني فيها
ام عوف: بتمثيل الخوف من الهام حاضر حاضر يا ستنا
الهام: الواد عملتي معاه ايه
ام عوف: حاطينه ف اوضه لحاله لغيت يعني
الهام: جوللي لغيت ميغور زي أبوه مغار الهام اول ميخلص تاخديه وترميه في أي مجلب زباله عجبال ما اغور البنته كمان عشان بيفكروني باابوهم وخلجته الفجريه
ام عوف: تحت امرك حاضر
نوال: الحجي يا حماتي الواد مطالعلوش صوت واصل
الهام: تلجاه غار مات
نوال: انتي ايه مبتحسيش ده مهما كان ولدك عارفه يعني ايه ولدك ضناكي ده انا لوحد جرب من ولدي اجرجشه بسناني
الهام: بتصفعها بالقلم
نوال: بتضربيني عشان انا زعلانه علي ولدك
الهام: بجولك ايه يا حماتي اطردب البت ديه من البيت
ام عوف: كيف بس وجوزها مسافر
الهام: زي ما سمعتي
ام عوف: اتاءسفي لستنا يانوال
نوال: بتنظر الي ام عوف بتجوللي ايه تضربني واتاءسفلها
ام عوف: زي مسمعتي
نوال: انا اسفه يا ستنا
الهام: ايوه كده تعالي لبسيني المركوب
نوال: نعم مجنونه انتي
ام عوف: لبسيها المركوب خلصي
نوال: حاضر
السرد: وبالفعل تنزل نوال الي قدم الهام لتلبسها الحذاء وهيا تبكي
الهام: ايوه كده من النهارده انتي خدامتي
الهام: ولا ايه يا حماتي
ام عوف: كلنا خدامينك
الهام: خدي الواد وارميه في أي خرابه
ام عوف: حاضر ياستنا
جميله: أما عند شمس وجميله نجد جميله تتحدث ف التليفون تمام يا ريس الايميل وصل
حسن: ربنا معاكي
جميله: يارب اقدر انقذ الاطفال الغلابه دول
حسن: طيب ورينا همتك
السرد: لتغلق جميله الهاتف مع حسن لتخرج جميله إلي المطبخ
جميله: هعمل لنفسي كوبايه شاي واسمي الله وابدء
السرد: لتجد شمس امامها والحزن بادي علي وجهه
جميله: مالك
شمس: ابويا عاوز ياجي يشوف ملك
جميله: وايه يعني
شمس: اصل انا فهمته يعني اني اديتك علجه زينه وشوهتلك وشك
جميله: لتضحك وايه يعني شويه مكياج ووشي هيبان أنه متشوه واربط ايديا وجليا
شمس: براوه عليكي طلعتي بتفهمي
جميله: من بعض ما عندكم هو جاي أمته
شمس: جاي ف الليل
جميله: تمام اوي اكون أنجزت حاجه ف شغلي
شمس: عاوزه مساعده
جميله: ياريت
شمس: تمام هاتي اللاب توب بتاعك وتعالي عشان مينفعش اخش اوضتك
جميله: هعمل الشاي واجيبه
شمس: هعمل انا الشاي وانتى خشي جيبيه
ملك: أما ملك كانت تتحدث مع حامد ف التليفون
حامد: عامله ايه انتي وجميله
ملك: الحمدلله تمام انتو اخباركم ايه
حامد: الحمدلله علي كل حال : الزفت ده كلمك
ملك: اه كلمني وجاي بليل
حامد: ملك اوعي
ملك: عارفه مش هخليه يلمسني بس ناوياله علي نيه انما ايه
حامد: ايه
ملك: بعدين
حامد: ربنا معاكم
السرد: ليغلق حامد الهاتف مع ملك ويذهب الي المكتب ليجد جده ووالده والوزير جالسين يتحدثون
حامد: انا كلمت ملك وبتقول أن عمي رايح عندهم
كمال: تمام اطلبلي ملك
حامد: حاضر
السرد: ليتصل حامد بملك
حامد: عمي عاوز يكلمك
كمال: ملك اول ميوصل عندك شغلي الكاميرا وانا موصلها عندي باللابىتوب
ملك: حاضر
كمال: انا معتمد علي الله وعليكي
ملك: انا تحت امر حضرتك
كمال: واخبار جميله وشمس ايه
ملك: انا عملت زي محضرتك قولتلي وسيباهم لوحدهم انا حاسه أنهم بدؤ يقربو من بعض بس عاملين زي القط والفار
كمال: إنشاءالله تكون بدايه ليهم مع بعض
السرد: وهنا يدخل عليهم عبدالكريم غاضبا
كمال: اقفلي انتي
عبدالكريم: اسمع ياحج حامد انا متجوز عواطف وهيا حبلي مني ومعايزش حد يجيب سيرتها تاني بتك هيا اللي عاجر انا راجل صاغ سليم
السرد: لتدخل عليهم إكرام
إكرام: انته جاي ليه مش هانت عليك عشرتي وطلجتني
عبدالكريم: انا جاي احط كل واحد مطرحه عز مش جولت اللي عاوزه خلاص
عبدالكريم: انا جيت اعرف خيتك أن لعبتها انكشفت سامعه ياعاجر
السرد: ليهم الحج حامد أن يتكلم
الحج حامد: إكرام بعد اذن الكل انا عاجر روح بجا يا
عبدالكريم: ايوه كده جوللي الحجيجه
السرد: ليتركهم عبدالكريم ويخرج
إكرام: خليه مصدج لغيت ماربنا يكشف الحجيجه
عز: طاب لو عرف وحب يرجعك ترجعيله
إكرام: حد الله بينه وبيني الحمدلله ربنا شال الغمامه من علي عيني
عز: ربنا يكتب لك الخير يا خيتي
إكرام: صراحه ربنا يا خيي البيت عفش جوي من غير جميله بتك
عز: انشاء الله ترجع تملي الدنيا كلها فرح
كمال: عز انا لازم انزل مصر عندي اجتماع مجلس وزا بس هرجع تاني خليك انته متابع مع الولاد
عز: طاب بالنسبه يعني لجنازه اكمل مش هنعملها
كمال: هنعملها بس بعد منخلص البلد من الشر ده كله
عز: ربنا يعينك ياصاحبي
كمال: انا اه مات ليا ابن لكن فيه غيري كتير كل يوم بيموت لهم ابن واتنين
الحج حامد: فعلا ياولدي انته رجل المهام الصعبه
كمال: واجبي قبل قلبي يا عمي وبعدين الحمدلله جميله وادهم وحامد ولادي برده
السرد: ليدخل عليهم نزار
نزار: طاب انا يا باشا
كمال: اكيد يا ابني انته وشمس اخوك يعني انا راح مني ابن وربنا بعتلي خمسه
نزار: والله معارف اجول لحضرتك ايه ابويا السبب ف كل ديتي بس احنا ربايه جدي
الجد: ايوه عبدالرحيم خلف بس لكن انتو عيالي انا
كمال: عبدالرحيم ضلع اعوج ومرض لازم نبتره من العيله عشان ميبجاش فيها مرض
أما عوف فكان يجلس مع صاحبه علي القهوه
عوف: البنته اللي هيتباعو جاهزين
صديقه: صورهم الاول وخد الموجع ديتي ابعت عليه الصور بس صورهم صور زينه وهما هيشوفو الصور ويجدرو ويجولولك علي السعر بس خلي بالك انا ليا التلت
عوف: هما هيجيبو كام
صديقه: ممكن البتين يعملو تلاته مليون انا مليون وانته اتنين بس شرط متكونش واحده فيهم عيانه
عوف: له اطمن دول زي الجمر وكمان بنات عيله هما هيعملو بيهم ايه
صديقه: هيتقطعو ويتباعو أعضاء
عوف: ياله علي البركه
صديقه: انته خاطفهم
عوف: له دوله بنات عروستي الجديده
صديقه: وهيا عارفه
عوف: هيا عارفه وموافجه وهتجبض كمان
عوف: انا طلع اصورهم تكون بعتلي الموجع
صديقه: تمام علي البركه
السرد: ليتركه عوف ويذهب الي منزله
السرد: وهنا يصل عوف المنزل ليجد زوجته تبكي
عوف: مالك يا بومه
نوال: الست الهام ضربتني وخليتني ألبسها المركوب كل ده عشان بجولها ولدك شكله جطع النفس تجوللي غار
نوال: بجولها عوف معاوزش اسمع هجولك هي امي فين
عوف: نوال خدت الواد بعد ما مات وراحت ترميه ف الزباله
عوف: بجولك ايه انا هبيع البنته باتنين مليون ماتاجي نبيعو ولدنا ونبجا نخلفو غيره
#سلوي_عوض
#اوجاع_الماضي
بارت 32
السرد: وهنا يصل عوف المنزل ليجد زوجته تبكي
عوف: مالك يا بومه
نوال: بدهشه واد مين اللي تبيعه
عوف: ولدنا
نوال: يعني انا سمعت صح
عوف: اه سمعتي صح
نوال: انته اتجنيت عاوز تبيع ولدك ضناك
عوف: وايه يعني نبجو نخلفو غيره ده انا هخليهم يدفعو خمسه مليون جنيه بحالهم واديكي نصهم
نوال: والله ولا كنوز الدنيا بحالها تكفي ضوفر ولدي
عوف: انا خلاص جررت هبيعه برضاكي أو غصبن عنك
السرد: لتجري نوال علي غرفتها
نوال: ولدي حبيبي حدش هياخدك مني حتي لو جتلوني اعمل ايه بس يا ربي
السرد: لتفكر نوال
نوال: انا احسن حاجه اعمل حالي موافجه لغيت ما اخد ولدي وأهرب منيه خالص بس هروح فين اه انا عرفت هروح فين انا هخرجله
السرد: لتخرج نوال لتجد عوف يشعل سيجاره
نوال: تمثل الدلع انته جولت هيدفعو كام ف الواد
عوف: بفرحه خمسة مليون جنيه
نوال: خلاص اخد تلاته وانت خد اتنين
عوف: ماشي بس اوعي تجوللي لالهام أن البنته جابو مبلغ كبير انا جولتلها البت بعشر تلاف
نوال: ماشي بس تخليني اخلف واد تاني
عوف: تمام نوال بس الاول تبيع بنات الهام وبعدين الواد عشان المشتري ميجولكش أخدهم بيعه علي بعض
عوف: كلامك صح اروح انا بجا اصور البنته
نوال: اصبر لما تاجي امك
عوف: ليه يعني
نوال: عشان نعرف ودت الواد فين
عوف: تلجيها رمته ف اي خرابه
نوال: معلش نطمنو عليها بردك
عوف: ماشي
نوال: بس عاوزاك تفهم الهام اني مش خدامه حداها
عوف: معلش عشان خاطري لغيت بس منبيعو البنته وكمان ناخدو الشجه والدهبات اللي معاها
نوال: حاضر انا اعمل اي حاجه عشان ترضى عني
السرد: وهنا تدخل ام عوف
عوف: عملتي ايه
ام عوف: رميته ف مجلب الزباله البعيد
عوف: حلوه كده هخش انا عند الهام
ام عوف: خلص جوامك عاوزين نلعبو بالفلوس
عوف: ده انا هغرجكم ف الملايين
نوال: ربنا يخليك لينا
السرد: ليتركهم عوف ويذهب الي شقه الهام
عوف: انا جيت يا ست الكل
الهام: جيبت التلفون
عوف: اهو
الهام: وامك خلصت
عوف: اه رمته ف مجلب الزباله البعيد
الهام: طيب خش صور البنته
عوف: له خدي انتي التلفون وصوريهم صور كتير وتكون واضحه
الهام: هات
السرد: لتاءخذ الهام التليفون من عوف وتبدء في تصوير البنات
السرد: أما في منزل الحج حامد نجد عشق جالسه مع بسمه
عشق: بت يا بسمه ايه رءيك لو جميله وشمش اتجوزو
بسمه: طاب وخيتي
عشق: خيتك الله يرحمها وشمش لازم يتجوز عشان حامد الصغير لازمه ام
بسمه: مش عارفه
عشق: انتي مش عاوزه جميله تتجوز شمش يعني
بسمه: له والله ياريته يتجوزها جميله طيبه ومؤدبه وكمان حامد بيحبها جوي
عشق: وكمان هتبجا اخت جوزك
بسمه: ادهم طيب وحنين جوي
عشق: طبعا مش اخويا تعالي ننزل نقعد معاهم بقالنا كتير متجمعناش
بسمه: حاضر
السرد: الجده جميله كانت تجلس مع صافيه في جناحها
الجده: مالك ياصافيه شكلك حزينه جوي
صافيه: الهام بتي هموت واطمن عليها هيا وبناتها
الجده: بعد اللي عملته مع مرت شمش
صافيه: غصب عني مهما كان هيا بتي ومش عارفه اعمل ايه
الجده: بتك تلجيها هع ابوها ولو جرالها حاجه هنعرفو
صافيه: ربنا يسترها وعلي بناتها والمشكلة أنها ماشيه من هنا حبله وبطنها علي مناخيرها
الجده: ربنا يطمنك عليها تعالي ننزلو نجعدو تحت
صافيه: حاضر
السرد: أما عبدالرحيم جالس يفكر في ملك ويتحدث مع نفسه
عبدالرحيم: اشمعنه البت ديه اللي انا حبيتها انا عمر جلبي محب حد طول عمري كاره الدنيا كلها بس البت ديه كل ما اشوفها احس نفسي رجعت شباب ايه يا عبدالرحيم معجوله عيله تشجلب حالك فوج لنفسك انته لسه وراك حاجات كتير بعد ما اخلص من ابوي ومن عز كل حاجه هتبجا ملكي وبتاعتي حتي أملاك عز اللي ف مصر
السرد: أما الهام هاهيا قد صورت بناتها
الهام: خد يا عوف صورتلك البنته شوف هتعمل ايه
عوف: كل خير ياست الكل
الهام: طاب خلص جوامك
عوف: حاضر
عوف: صاحب البيت عاوز ايجار الشجه
الهام: ليه هو عابد مدفعش الايجار
عوف: ده بجاله سنه مبيدفعش والراجل كلمني وجاللي انا عاوز الشجه أصلها ايجار جديد
الهام: وكام الايجار
عوف: يعني حوالي عشرين ألف عشان فلوس المايه والنور كمان
الهام: انا معييش فلوس كل اللي معايا دهب
عوف: عيب عليكي اناهتصرف وادفعله بس كت عاوز اخر وصل نور عشان ادفع بيه
الهام: انا معرفش هو كان حاطط الورج فين
عوف: كده ممكن يجطعو النور عليكي اجولك روحي عند امي وانا هدور براحتي
الهام: احسن بردك عشان مخي واجعني
عوف: سلامتك يا جلب
عوف: انا هخلي مرت اخوي تعملك كوبايه شاي وتديكي برشامه ريفو
الهام: بدلال رجلي وجعاني خليها تنجع رجلي ف مايه وملح
عوف: ده انتي نؤمري تعالي اشيلك وادخلك عندينا
السرد: وبالفعل يحملها عوف ويدخلها الي شقتهم
عوف: بت يا نوال تعالي شوفي ستك الهام
نوال: حاضر جايه اهو
الهام: اعمليلي شاي وهاتي طشت عشان تغسليلي رجلي
نوال: حاضر يا ستي
عوف: هروح انا بجا ادور علي الورج
السرد: ويتركها عوف ليبحث عن الاوراق
السرد: وبالفعل يجد عوف عقد الشقه ومعه مبلغ كبير من المال
السرد: ليبتسم عوف
عوف: بشر غبيه جوي كل حاجه جدامها وهيا مش شايفه احسن حظي ونصيبي
السرد: ليدخل عليهم عوف ويجد زوجته جالسه تحت قدم الهام
عوف: ملجيتش حاجه
الهام: والعمل
عوف: خلاص بجا عيشي معانا ما هو ده بردك بيتك وهجيبلك اوضه نوم جديده
الهام: بدلال حبيبي انته
عوف: وانتي روح جلبي هخش انا أسبح واغير عشان انزل للراجل
الهام: اجي اسبحك
عوف: لما نتجوزو نبجو نتسبحو مع بعضينا
الهام: خلاص جومي انتي يا نوال
نوال: امرك
السرد: ويتركهم عوف ويدخل غرفته ليخباء ما وجده ويتصل بالمشتري
عوف: بكره نكتبو العجد والشجه تبجا بتاعتك بس تاجي جاهز ياله بالسلامه
السرد: عوف يتحدث مع نفسه
عوف: كده حج الشجه علي حج العيال اخد هم واهمل البلد باللي فيها وابجا رجل اعمال وارمي الكل ورا ضهري
السرد: لينظر الي هاتفه
عوف: هو الحزين ده مبعتش الموجع ليه
السرد: ليتصل بصديقه
عوف: فين الموجع مبعتهوش ليه
صديقه: بكره ف الليل هبعتهولك
عوف: غير البنته فيه واد شوف سعر الواد بجا يبجا بكام
صديقه: اهم حاجه يكون سليم
عوف: زي الفل
السرد: أما عند شمس وجميله
شمس: مالك
جميله: مش عارفه اخترق الموقع بتاع العصابه
شمس: هاتي كده اللاب
جميله: هيا عماره هتبنيها
شمس: بطلي غلبه وهاتي اللاب
جميله: خد اهو اما نشوف
شمس: اعليلي فنجان جهوه
جميله: شغلنا بقا
شمس: رطاطه جوي
جميله: هعملك القهوه وانا متاءكده انك هتسوحني معاك
السرد: ليبدء شمس ف البحث عن الموقع
السرد: لتخرج ملك
ملك: بتعمل ايه
شمس: بلعب روحي مع صاحبتك
جميله: القهوه اهيه
شمس: اتهووو بجا من جدامي
ملك: تعالي يا جميله
جميله: اما نشوف عبفرينو هيعمل ايه
شمس: عبجري غصبن عنك وعن اي حد
ملك: تعالي عاوزاكي ف حاجه
السرد: وتدخل جميله مع ملك غرفتها
ملك: قوليلي يا جيمو ايه رءيك ف شمس
جميله: من ناحيه ايه
ملك: من كل حاجه
جميله: هو طيب وراجل
السرد: ليسمعو صوت شمس
شمس: تعالي ياست جميله
جميله: فيه ايه صوتك عالي كده ليه
شمس: انا اخترجتلك الموجع
جميله: بجد برافو عليك
السرد: لتحتضنه جميله من الفرحه
السرد: وشمس في حاله ذهول
السرد: لتفيق جميله
جميله: انا اسفه معرفش انا عملت كده ازاي
شمس: ولا يهمك تعالي بجا ادخلي علي الموجع كده انتي مراجباهم اي رساله تروحلهم هتاجيكي علي طول
جميله: مش عارفه اشكرك ازاي ربنا يخليك ليا
شمس: ولا شكر ولا حاجه انا داخل اريح شويه
جميله: انته تعبان أو فيك حاجه
شمس: له بس مصدع شويه هخش انام ساعه وهجوم زين
جميله: طاب اجيبلك حاجه للصداع
شمس: له انا لما اغمض عيوني شويه برتاح
جميله: طيب تمام وانا كمان داخله اوضتي شويه
ملك: وهتسيبوني لوحدي
جميله: اتصلي بحامد واقعدو حبو ف بعض
السرد: ليتركهم شمس ويدخل غرفته ليستلقي علي السرير ويغمض عينيه وهو يفكر
شمس (يفكر): ايه الاحساس الغريب اللي انا حسيته لما جميله حضنتني حسيت بنفضه ف جلبي وفرحه ومكنتش عاوزاها تفارج حضني
شمس (يفكر): كنت حاسس احساس غريب جوي بس له انا جلبي لروضه وبس بس روضه ماتت والحياه لازم تستمر
السرد: اما جميله كانت مستلقيه علي سريرها
جميله (تفكر): ايه اللي انا عملته ده ازاي احضنه كده يقول عليا ايه بنت رخيصه
جميله (تفكر): انا منكرش اني ارتاحت اوي وقلبي ده بس لاء انا مخلصه لاءكمل حتي وهو ميت
جميله (تفكر): انا احاول انام شويه
السرد: وبالفعل تغمض جميله عينيها لتري
جميله: اكمل
جميله: اكمل انته موجود بجد
اكمل: انا فرحان اوي عشان شفتك وفرحان اكتر عشان قلبك رجع يدق من تاني
جميله: انا بحبك انته
اكمل: انا خلاص رحلتي خلصت لازم تعيشي حياتك وشمس هو قدرك
جميله: بس ديه خيانه ليك
اكمل: لو فعلا عاوزاني ارتاح ادي فرصه لقلبك أنه يحب تاني
اكمل: صدقيني شمس هو قدرك
السرد: اما شمس يري روضه في أحلامه ممسكه بيد جميله
روضه: حبيبتك اهي ياشمش حبها وكمل حياتك معاها
روضه: حبها ياشمش امسك يدها وعدي معاها كل الصعب
روضه: مع السلامه يا شمش
السرد: ليستيقظ شمس
شمس: روضه روضه
شمس (يفكر): معجوله اللي انا شوفته
شمس: جميله حبيبتي
شمس: حاضر ياروضه هحب من تاني
السرد: اما جميله
جميله (تفكر): ليه اكمل جاللي وقاللي كده
جميله (تفكر): معقوله شمس هو قدري يبقا انا هحاول أقرب منه وادي مشاعري فرصه جايز احبه
#سلوي_عوض
#اوجاع_الماضي
بارت 33
جميله: بس احبه ازاي؟ هو الحب حاجه سهله؟ ولا النسيان سهل؟ يوه بقا، انا احسن حاجه أخرج اشوف شغلي، هو اللي هيخليني مفكرش ف اي حاجه تانيه.
(لتهم جميله بالخروج من غرفتها لتجد شمس يفتح باب غرفته)
جميله: بكسوف أنا آسفه علي اللي حصل مني.
شمس: مخلاص عاد، هتعملي ايه دلوك؟
جميله: هشوف شغلي بقا.
شمس: تعالي نجعدو نفكرو كيف نوجعو العصابه ديه.
جميله: تعرف اني انا طول عمري بحب الاكشن؟
شمس: باين عليكي مشاغبه، بس اعملي حسابك ابوي جاي كد شويه كده، لازم تجهزي.
جميله: ده انا هفجاءك.
(ليسمع شمس رنين هاتفه)
شمس: ده ابوي.
جميله: افتح عليه.
(ليرد شمس علي والده)
شمس: ايوه يا ابوي.
جميله: بصراخ حرام عليك كفايه ضرب! وشي اتشوه، هعملك كل اللي انته عايزه بس كفايه ضرب، اه اه.
(ليضحك شمس ويكتم الضحكه)
عبدالرحيم: عافيه عليك، احسن، ربيها، بت عز ديتي، عشان تحرم تندلي الصعيد تاني.
شمس: ده انا كسرتلك عضمها.
عبدالرحيم: انا جاي ف الطريج، عروستي فين؟
شمس: ملك، ده هيا اللي ربطتها معايا ف الكرسي، وبجيت تضرب فيها معايا، كله لجل عيونك.
عبدالرحيم: بتحبني البت ديه؟ امال ايه، حد يطول عبدالرحيم المحمدي باشا، الصعيد كله.
شمس: اكيد يا ابوي.
عبدالرحيم: انا جاي ف الطريج اهو.
شمس: تاجي بالسلامه يا عريس.
(ليغلق شمس الهاتف مع والده ليتحدث إلى جميله)
شمس: ده انتي ممثله هايله.
جميله: مش بقولك هبهرك؟ ادخل انا جوه اظبط الدنيا.
شمس: خدي اللاب معاكي.
جميله: بت يا ملك، عريسك جاي.
(وكانت ملك تتحدث مع حامد)
حامد: سمعتي جميله بتقولك عريس؟ قصدها علي مين؟
ملك: عبدالرحيم.
حامد: انته بتنسي؟
ملك: بغيره؟ اوعي يا ملك تخليه.
ملك: عارفه من غير متقول.
جميله: تعالي يا ملك عشان تساعديني.
ملك: هقفل معاك دلوقتي، اشوف جميله.
حامد: اول ميمشي كلميني علي طول.
ملك: علم وينفذ يا افندم.
جميله: متخلصي يا بنتي.
ملك: اقفل بقا، سلام.
(لتغلق ملك الهاتف مع حامد وتخرج لجميله)
ملك: عاوزه ايه؟
جميله: ولا حاجه، كنت بغلس عليكي بس.
ملك: طيب انا هوريكي.
جميله: خلاص بجد، تعالي ساعديني اشلفط وشي.
ملك: وانتي طبعا الفرحه مش سيعاكي، العرسان علي بابك.
جميله: ملك، هزعل منك بجد.
شمس: خلصي ياله، علي ما اشوف حبل نكتفوكي بيه.
ملك: احسن، تستاهلي، أنا فرحانه فيكي عشان تبقي تغلسي كويس.
جميله: صبرك عليا، يمشي عبدالرحيم بس، وانا هنفخك.
شمس: متحلصونا.
جميله: تعالي معايا جوه يا عروسه عمي.
ملك: شايف يا شمس؟
شمس: يا بنتي ديه مجنونه، متاخديش عليها.
ملك: فعلا هيا مجنونه.
جميله: تحبو اوريكم المجنونه ديه هتعمل ايه؟
شمس: له خلاص، جلبك ابيض، جميله تعالي انتي كمان.
---
(أما في منزل الحج حامد نجد الجده جميله وصافية جالسين مع الشباب)
الجده: والله جميله وحشتني جوي، عشق.
صافية: وانا كمان.
الجده: بسمه ربنا يوفجها، هيا وشمش، يارب.
نزار: طاب وانا وانتي؟
الجده: نخلصو من المشاكل ديه ونعجدولكم علي طول.
ادهم: وانا.
الجده: وانته يا حبيبي؟
صافيه: انا جلبي متوغوش، خايفه عليهم من عبدالرحيم.
ادهم: متخافيش يا عمتو، انتي متعرفيش جميله ديه، مشكله من مشاكل الزمن.
صافيه: ربنا يحميهم يارب، ويرجعولنا بالسلامه.
الجده: عز فينه؟ مش باين.
ادهم: قاعد مع عمتو إكرام.
الجده: عز حنين جوي، ربنا يصبرك يا إكرام، عبدالكريم طلع واطي وطلجها بعد صبرها ده كله عليه.
صافيه: مجدر ومكتوب يا مرت عمي.
---
(أما في جناح عز نجد عز يجلس مع إكرام)
عز: صدجيني يا بت، ابوي عبدالكريم ميستاهلكيش، اوعاكي تزعلي عليه، واحمدي ربنا انك كشفتيه.
إكرام: كشفته بعد العمر ما عدي وولي، يا خيي.
عز: انا عاوز اقولك علي حاجه.
إكرام: جول.
عز: بصراحه، بسيوني بيحبك من زمان جوي، لكن اول مجرر يتجدملك كنتي اتخطبتي لعبدالكريم، بعدها هو ملجاش امل أنه يتجوزك، جام اتجوز وخلف، ومرته ماتت، وهو لسه رايدك وبيحبك.
إكرام: زي ما انته كده لساك بتحب صافيه ورايدها.
عز: له طبعا، صافيه ايه؟
إكرام: هتخبي علي؟ انا حاسه بيك يا اخوي، وعارفه انك كل متلجاها جاعده ف مكان، تجوم مهمل المكان علي طول، ووشك اللي بيحمر اول متشوفها.
عز: بس ديه محرمه عليا.
إكرام: طاب اجولك علي سر.
عز: سر ايه؟
إكرام: ابوك خلي عبدالرحيم يطلج صافيه.
عز: بفرحه بتجوللي ايه؟
إكرام: اه والله، بجاله ياجي شهرين مطلجها، وهيا نفسها متعرفش، ابوك وشمش وانا بس اللي عارفين، مكانش راضي ف الاول، بس ابوك اداله مبلغ كبير، ومن وجتها وهو مبيجعدش معاها لحالهم، فاهمني انته؟
عز: تفتكري ممكن؟
إكرام: اه ممكن، تتجوزها بس بعد منخلصو من اللي احنا فيه.
عز: طاب، وبسيوني؟
إكرام: يحلها ربنا.
---
(عز: اعتبر ديه موافجه منك يعني؟)
إكرام: جولتلك سببها لربنا.
عز: عاوز اطمن الراجل.
إكرام: جوله.
---
عز: اللي صبرك العمر ده كله، يصبرك شويه كمان.
عز: هو انتي كنتي عارفه ان بسيوني؟
إكرام: اه، عارفه، وكنت موافجه، بس اللي وجف ف طريجنا عبدالرحيم اخوك، عشان يعني بسيوني صاحبك، وعبدالرحيم خلي ابوك ميوافجش، وجاله كمان اني لو اتجوزت بسيوني هو مش هيتجوز صافيه، ويهملنا، نتفضحو ف البلد.
عز: بس بسيوني مجاليش أنه اتجدملك.
إكرام: تلجاه، مش عايزك تشيل من عبدالرحيم اكتر واكتر.
عز: وانتي كتي موافجه ازاي يعني؟
إكرام: هجولك، بعد انته ماهملت البلد ومشيت، روحت لبسيوني عشان يطمني عليك، هو طمني، وجاللي أنه رايد يتجوزني، جولتله لما نطمنو علي عز ف الاول، جاللي عز زين وأحواله تمام، ولما نتجوزو هااخدك مصر تشوفيه، انا فرحت، وجولتله تعالي اتجدملي، ولما روحت البيت حكيت لامي، وجعدت تدعيلك، لكن عبدالرحيم سمعنا وراح جال لابويا ان بسيوني السبب ف طفشانك من البلد، وأنه كمان عاوز يتجوزني، ابوي مرضيش، وحلف ميت يمين أن لو بسيوني اخر راجل ف الدنيا مش هيجوزهولي.
---
عز: يعني عبدالرحيم السبب ف كل ده.
إكرام: عبدالرحيم طول عمره محراك شر، ياما عذب صافيه، وياما ضربها، وهيا يا عيني صابره وساكته عشان عيالها، ولما كانت تجعد معايا كانت تجوللي في حاجه غلط.
عز: مش عفش عشان يهملني، عز طول عمره بيحبني ويخاف علي، ايه بس اللي جري؟
إكرام: وانا عشان وعدتك كت بسمعها، وانا جلبي بيتجطع عليكم انتو التنين.
عز: قلبتي عليا وجع الماضي يا إكرام، اقولك تعالي احسن ننزل نقعد معاهم.
إكرام: صافيه جاعده تحت.
عز: مش قولتي أطلقت خلاص؟ انا هكلم ابوي بعد العده يجوزهالي.
إكرام: ازاي بس؟ وعيالك وشمش؟
عز: ده حلال ربنا، وولادي عمرهم مهيزعلو، لاءن راحتي تهمهم، وشمش راجل وفاهم، تعالي بجا.
إكرام: مالك مسروع كده ليه؟
عز: عشان اول مره من بعد مجيت البلد، هقدر ابصلها واتكلم معاها من غير خوف اني اغضب ربنا.
إكرام: نفسي نفرحو كلنا والغمه ديه تنزاح بجا.
عز: ربنا كبير.
(أما في غرفة جميله، كانت قد أتقنت في وضع المكياج وخرجت علي شمس)
شمس: يخرب مطنك! كانك واخده علجه محترمه، شكلك ملخبط جوي! تعالي يا ملك نربطوها.
ملك: احسن، تستاهل عشان تغلس عليا كويس.
جميله: اصبري بس، بعد ميمشي هوريكي هعمل فيكي ايه.
(وهنا يسمعو صوت طرق علي الباب)
عبدالرحيم: افتح ياشمش، ابوك جاه.
ملك (بصوت عالي): انا اللي هفتح لحبيبي.
جميله (بصوت منخفض): والله لو حامد اخويا سمعك، هيقتلك.
(وبالفعل تفتح ملك الباب لعبدالرحيم)
ملك: نورت قلبي يا بودي.
عبدالرحيم: بودك طاب، مش جدام ولدي.
(ليري عبدالرحيم جميله، ليضحك بصوت عالي)
عبدالرحيم: براوه عليكم، ايوه كده.
جميله (بتمثيل الألم والبكاء): حرام عليكم، ارحموني، فكوني طيب.
ملك: اخرسي يابت، انتي حرمت عليكي عيشتك.
شمس: عارفه لو اتنفستي، هجطع من جسمك بالحته.
عبدالرحيم: استني اصورها وهيا كده، عشان اضحك عجور عليها.
شمس: لوش عاوزه التصوير يا أبا، احسن يوجع ف يد حد ونروحو ف داهيه.
ملك: تعالي يابودي، نقعد احنا ف الفرانده، اصلك وحشتني وعاوزه اتكلم معاك.
عبدالرحيم: ياله يا جلبي.
جميله (في سرها): داهيه تاخدك.
(وبالفعل يدخل عبدالرحيم الفرانده مع ملك)
ملك: انا هعملك بقا عصير فاكهه من اختراعي، عشان خاطر عيونك.
عبدالرحيم: حبيبتي انتي.
---
شمس: باين عليها مش سهله ملك ديه.
جميله: وطي صوتك، احسن يسمعك.
شمس: اه صح، انا مالي بجيت غبي كده ليه.
(لتخرج عليهم ملك بالعصير)
ملك: اتكلمو براحتكم، انا هشغله عنكم خالص.
جميله: قصدك ايه يعني؟
ملك: مقصديش حاجه، انا داخله لعريسي.
(لتدخل ملك)
ملك: احلي عصير عشانك.
عبدالرحيم: تشكري، ملك احكيلي بقا دماغك الألماظ ديه بتفكر ف ايه؟ واحكيلي كمان عن بطولاتك.
عبدالرحيم: اجولك ايه ولا احكيلك ايه؟
ملك: صحيح، هو فعلا عجور ده قريبك؟ طاب لما هو قريبك، ليه يعني والدك يسجن مراته ويقتلها؟
(ليضحك عبدالرحيم)
عبدالرحيم: ابوي مين؟ انا اللي عملت كل ديتي.
ملك: اوبا، انا بقول أن خطيبي سوبر مان.
عبدالرحيم: وديه حاجه حلوه يعني؟
ملك: يعني اشجع راجل ف الدنيا.
عبدالرحيم: طبعا، امال ايه.
ملك: طاب قوللي ازاي.
عبدالرحيم: هجولك كل حاجه عملتها، عشان تعرفي اني مان اللي بتجوللي عليه ديتي.
---
(ونتركهم ونذهب الي شمس وجميله)
شمس: جوليلي يا جميله، انتي دخلتي الصحافه بمذاجك ولا مجموع؟
جميله: بمذاجي طبعا، عشان بحب المغامرات.
شمس: طاب، علاجتك مع اكمل الله يرحمه كانت عامله كيف؟
جميله: احنا متربيين مع بعض وكبرنا سوا، وكان فيه مشاعر حلوه بينا، فا اتخطبنا.
شمس: يعني هو عمره يعني مجرب منيكي؟
جميله: لا طبعا، انا صعيديه يا بابا، وأكمل كمان كان محترم اوي، تعرف لو مكانش خطيبي كنت اتمنيته اخويا.
شمس: لسه بتحبيه؟
جميله: طاب، انته لسه بتحب روضه؟
شمس: اساءلك، تساءليني، هجولك انا... روضه اول حب ف حياتي وام ولدي ومربيها علي يدي، لكن الله يرحمها، والحياه لازم تستمر.
جميله: انا كمان، اكمل كان حبيبي، بس برده الحياة لازم تستمر، وهو طلب مني كده.
شمس: طلب ازاي؟
جميله: جاني ف المنام.
شمس: تحسي أن روضه وأكمل عاوزين يطمنو علينا؟ واكيد طلب منك تجربي مني زي ما روضه طلبت مني.
جميله: ده صحيح.
شمس: طاب وانتي بتفكري ف ايه؟
جميله: انا كل اللي بفكر فيه أني ربنا ينجي الاطفال دول علي خير، وكمان نخلص البلد من كل الاشرار اللي فيها.
شمس: جميله.
جميله: نعم؟
شمس: جصدي انك جميله جوي اسما، وفعلا جميله.
جميله: ميرسي جدا.
(جميله في صوت ماسدج جات علي الجهاز)
جميله: هقوم اشوفها ازاي وانا متكتفه كده؟
شمس: خليكي، هشوفهالك انا.
جميله: طاب بسرعه.
(ليفــتح شمس الموقع ليجد صور اطفال كثيره، ثم ينظر شمس الي الجهاز بدهشه)
شمس: مش معجول، مستحيل.
جميله: مالك؟
شمس: صور بنات الهام مع الاطفال، معروضين للبيع.
جميله: بتقول ايه؟! اكيد اتخطفو من امهم.
شمس: مش عارف، انا لازم اتصرف.
جميله: متخافش، الموقع كده متصل بالمباحث، وهنتحرك كلنا، بس ممكن تقرالي مكتوب ايه؟
شمس: مكتوب أن الاطفال دول للبيع، ومنتظرين الرد بالميعاد.
جميله: احنا هنتحرك اول ماتيجي رساله بالميعاد.
شمس: ميعاد ايه؟
جميله: التسليم والتسلم.
شمس: انا مش مصدج عنيا.
جميله: إنشاءالله هنقدر ننقذهم ونرجعهم لاءمهم.
شمس: ده إذا مكانتش امهم هيا اللي عاوزه تبيعهم.
جميله: مش معقول.
شمس: له معجول، واكتر كمان، الهام طول عمرها زي ابوها، معنديهاش عزيز، إذا كانت جتلت مرتي من غير شفجه.
جميله: ربنا يستر.
---
جميله: بس معقوله في ام تعمل كده ف ولادها؟
شمس: اصلك متعرفيش الهام، غلاويه وحجوده وجلبها اسود.
جميله: طاب هو جوزها فين؟
شمس: جوزها، العربيه ولعت بيه، وكان معاه واحده باينها مرته التانيه ولا ايه.
جميله: يعني الحمدلله مش الهام.
شمس: له، مش هيا، الطب الشرعي عاين، اللي بجي متيهم.
جميله: وانته عرفت منين؟
شمس: حد اتصل بيا، وجاللي عربيت جوز خيتك مولعه، بلغت الحكومه، وهما شافو شغلهم، بس مجولتش لحد، كفايه المرار اللي احنا عايشين فيه.
جميله: شيال حمول انته يا شمس.
شمس: الحمدلله، بس عارفه؟ نفسي ارتاح، وراحتي كت بلجاها مع روضه، من يوم ما راحت، وانا جلبي واجعني.
(لتشعر جميله ببعض الغيره)
جميله: نفس اللي حصلي بالظبط لما اكمل راح، عارف يعني ايه دمه بيجري ف عروقي؟
شمس (ببعض الغيره أيضا): تحبي اعورك بجد؟ عشان هبابه الدم اللي ادهملك يسيلو علي الارض ونخلصو.
(ويتركها شمس ويدخل غرفته، ليتحدث مع نفسه)
شمس: لسه أمه؟ ده انا ليه زعلت لما جابت سيره اكمل؟ ليه حسيت بخنجه؟ وكمان كت غيران عليها؟ معجوله الحب ياجي بسرعه كده؟ وليه بجيت عاوز اجعد معاها دائما؟ وبعدين معاك ياشمش؟ انته ف ايه وله ف ايه؟
---
(كل هذا وعبدالرحيم يحكي لملك عن بطولاته، وماهيا الا جراءم ارتكبها، وهو لا يعلم أن ملك تسجل وتصور كل شيء، والجهاز متصل بالوزير شخصيا)
ملك: كمل كمل، انته بطلي.
(ليضحك عبدالرحيم)
عبدالرحيم: امال لو عرفتي التجاره الكبيره جوي، هتجوللي ايه؟
ملك: تجاره ايه ديه؟
عبدالرحيم: تجاره عيال صغيره، عما نبيعوهم أعضاء، اللي عاوزله عين، ولا جلب، ولا كلوه، كله بتمنه.
ملك (باشمءزاز): ايه ده؟ تجاره أعضاء؟
عبدالرحيم: ومالك جرفتي كده ليه؟
ملك: طاب ممكن خطيبي حبيبي يدخلني معاه؟ انا قبل كده اشتغلت مدرسه ف حضانه، واقدر اجيبلك اطفال كتير اوي.
عبدالرحيم: خلاص، هكلم عجور، اصله شريكي، وهو اللي يعرف الناس اللي بيشترو العيال.
ملك: اكيد دول برا مصر؟
عبدالرحيم: له، ف مصر، مشتشفي كبيره ف...
ملك: فين ديه بقا؟
عبدالرحيم: بتساءلي ليه؟
ملك: عشان اطمن علي حبيب قلبي بودي.
عبدالرحيم: مش عارف، انتي الوحيده اللي جلبي حبك، اجولك؟ تخبري حته ف مصر، اسميها التجمع الخامس؟
ملك: اه، اعرفها، منطقه راقيه جدا.
عبدالرحيم: ما هو عشان كده، الدكتور عساف الدريني، صاحب المشتشفي، بيستلم منينا العيال هناك.
ملك: برافو عليك، بس اوعا تقول لحد، انا اخاف عليك.
عبدالرحيم: ميته، هنتجوزو، مجادرش انا.
ملك: ايه رءيك نتجوز اول الشهر؟
عبدالرحيم: باجي كام علي أول الشهر؟
ملك: مش كتير، وبعدين انا لازم أرتب حالي، وأجهز نفسي، وأبقا حلوه ف عيونك، عشان متبصش برا.
عبدالرحيم: هتصدجيني لو جولتلك انك مليتي عيني وجلبي؟
ملك: تعالي نخرج بقا عشان ابنك ميحسدناش.
عبدالرحيم: انا كمان عاوزه.
ملك: عاوزه ف ايه؟
عبدالرحيم: هخليه يتصل بجده، ويطلب عشره مليون علي البت اللي برا ديه.
ملك: عشره بس؟ اقل حاجه خمسين مليون، والاحسن يتصل باءبوها، عشان هيا غاليه عنده اوي.
عبدالرحيم: بس هيجولهم هو مين؟ انا بعمل العمليه ديه من ورا عجور.
ملك: اقولك؟ انا البت ديه، انا دورت وراها، وعرفت انها كانت عامله مشكله كبيره مع ناس جزارين، وعملت عنهم تحقيق صحفي، وقالت أنهم بيبعو اللحوم المجمده علي انها فريش، وبيدبحو برا السلخانه كمان.
(ليضحك عبدالرحيم)
عبدالرحيم: براوه عليكي، صح، العلام زين يا اولاد.
ملك: انا عنيا ليك، وهنشتري كام بدله كده، ونصبغ شعرنا، عشان بودي حبيبي.
عبدالرحيم (ببلاهه): باين عليكي هتنجريني يا بت.
#سلوي_عوض
#اوجاع_الماضي
بارت 34
عبدالرحيم: شمش فين؟
جميله: (لا ترد)
عبدالرحيم: شمش فين؟ انطقي!
ليخرج عليهم شمس
شمس: ايه يا ابوي؟ دخلت أريح شويه، تعبت من كتر مضربتها
عبدالرحيم: هملني أكمل أنا عليها
ملك: لاء، مينفعش
عبدالرحيم: ليه؟
ملك: عشان لما شمس يتصل بأبوها، لازم أبوها يسمع صوتها عشان يتأكد إنها معانا
عبدالرحيم: برافو عليكي يا ملك
شمس: وانته بتكلم أبو الزفته ديه، قوله إنكم مجموعة الجزارين اللي بنته عملت عنهم تحقيق وخربت بيوتهم وشمعوا محلاتهم وحبسوهم وطلعوا بكفاله ولسه القضيه شغاله
عبدالرحيم: شفت عروسة أبوك بتفكر زين كيف
شمس: له ناصحه، أنا هكلمه دلوك
ملك: اطلب منه خمسين مليون
شمس: وهو هيرضى يدفع
ملك: ما انته هتخليها تكلمه وتقوله يدفع عشان احنا بنعذبها
شمس: شاطره انتي
عبدالرحيم: أمال ايه بس، وانته بتكلمه أنا هموتها من الضرب
ملك: لاء، انته لازم تكون قاعد معاهم ف البيت عشان محدش يشك فيك، وأول ما توصل البيت، ادي شمس رنه وهو يتصل بعدها بشويه، وبكده عمرهم مهيشكو فيك
عبدالرحيم: ايه الدماغ ديه؟ ده انتي تستاهلي بوسه
ملك: البوسه أنا اللي هبوسهالك، بس بعد كتب الكتاب يا قلبي
عبدالرحيم: طيب يا جلبي، أنا مروح دلوك، وأول ما أوصل هرن عليك يا شمش
شمس: كده تمام جوي
ملك: وأنا بقى يا ست جميله، هقصلك شعرك اللي فرحانه بيه ده، وأحسرك عليه عشان أشفي غل حبيبي
بودي عبدالرحيم: آه، أبجي أنوصي بيها
ملك: ده أنا هبهدلها
عبدالرحيم: طاب أنا همشي بجا، أوعى تكلمهم جبل ما أرن عليك
شمس: من عيني يا ابوي
وهنا يتصل عياش بملك
عياش: أمك عيانه جوي، تعالي شوفيها، شكلها بتودع
ملك (بخضه على والدتها): حاضر حاضر
عبدالرحيم: فيه ايه؟
ملك: لاء، مافيش، عياش بيقول إن أمي تعبانه أوي
عبدالرحيم: تعالي أوصلك وبعدين أروح
وهنا ينظر عبدالرحيم إلى شمس ويغمز له
عبدالرحيم: الليله ليلتك يا شمش
ليضحك شمس
شمس: فهمتك أنا، وهسمعك كل خير
عبدالرحيم: تعالي يا عروستي
ليخرج عبدالرحيم ومعه ملك
شمس: ايه رأيك فيا يا جميله؟ أنفع مجرم؟
جميله: بزعل، كتر خيرك
شمس: بهزر معاك، تعالي بقى فكني
جميله: له أدبا ليكي، خليكي مربوطه
جميله: عشان خاطري
شمس: حاضر
جميله: قوللي بقى
شمس: أجولك ايه؟
جميله: انته اتعلمت البرمجه فين؟
شمس: يا بنتي أنا معايا دكتوراه ف الهندسه، والبرمجه ديه هوايه عندي
جميله: مع إنه ميبانش عليك
شمس: كان لازم اتخلى عن أحلامي وأباشر حالنا ومالنا عشان جدك كبر، وأديكي شايفه أبوي
جميله: انته رجوله يا واد عمي
شمس: بطلي تريجه، وفين مكرونتك اللي عملتيها؟
جميله: صدق نسيت، هحطها ف الفرن، وأسوي البوفتيك، وانته اعمل السلطه
شمس: مجنونه انتي؟ عاوزه شمس المحمدي يعمل السلطه؟
جميله: وايه يعني؟ شمس المحمدي؟
شمس: معاملش أنا سلطات
جميله: لاء، هتعمل
شمس: طيب يا ستي، هعملها عشان جعان بس
جميله: طاب، فك، ياله، هموت من الجوع
شمس: كل الوكل اللي بتاكليه ده ومباينش عليكي، عامله زي العصفوره
جميله: أنا عصفوره
شمس: أحلى عصفوره
جميله: ميرسي ليك
شمس: بس انته كده بتعاكسني
شمس: له والله، بس مش عارف انتي عملتي فيا ايه
جميله: عملت ايه؟
شمس: كأني أعرفك من زمن، وببجا مبسوط وانتي معايا
جميله (بكسوف): وأنا كمان ببقى فرحانه وأنا معاك
شمس: بس ديه متبجاش خيانه
جميله: خيانه ايه ولمين؟
شمس: لروضه
جميله: أولاً أكمل، وروضه الله يرحمهم، ثانياً أرواحهم بتقربنا من بعض، والحب قدر يا شمس
شمس: هتصدجي لو جولتلك وجت محضنتيني، مكنتش عاوزك تطلعي من حضني
جميله (بكسوف): وأنا كمان حسيت بالأمان ف حضنك، مش عارفه ليه
شمس: انتي بجيتي غاليه عليا جوي يا فكيهه
جميله: تاني فكيهه؟
شمس: ومالها فكيهه؟ مش بني آدَمه؟
جميله: طاب، مافيش أكل؟
شمس: واهون عليكي تهمليني؟ جعان
جميله: صراحه لاء، متهونش، تعرف إن حامد الصغير وحشني أوي
شمس: وهو كمان اتوحشك وبيبكي عشان عاوزك
جميله: ربنا يخليهولك
شمس: ويخليكي لينا يا رب
جميله: قولت حاجه؟
شمس: هاه، له مجولتش، اديني فَكيتك، اعملي الوكل بجا
جميله: طياره
جميله: هعملك احلي مكرونه
شمس: والبوفيتك
جميله: انته تؤمر
وهنا تصل ملك الي منزلهم
ملك: بلهفه ماما فين
عياش: جوه
لتترك ملك تليفونها علي الأريكه وتدخل لوالدتها
ملك: سلامتك يا امي فيكي ايه
فضيله: بتعب مش عارفه جلبي واجعني جوي
ملك: سلامتك يا امي انا هتصل اجيبلك دكتور حالا
وتخرج ملك لتتصل بالطبيب
عياش: هاتي أكلمه وانتي خشي اجعدي معاها
وبالفعل يتصل عياش بالطبيب ثم يبحث ف التليفون ليسمع حديث ملك مع عبدالرحيم
عياش: احسن حاجه ابعته لنفسي وبعدين امسح الرساله
وهنا يرسل عياش الحديث كامل الي تليفونه ويمسح الرساله
عياش: الدكتور جاي حالا اهو
ملك: تمام انا قاعدة جنب ماما
عياش: طاب انا هريح شويه ف اوضتك علي مياجي الدكتور احسن امك عيانه من عشيه ومنومتنيش
ملك: طيب
ليدخل عياش غرفه ملك ويسمع الحديث بأكمله
عياش: والله وباضتلك ف الجفص ياعياش انا اجطع التسجيل واتصل بعجور واجوله إن ملك سجلت لعبدالرحيم وعرفت أن هو اللي جتل مرته وإنها عاوزه الحلاوه
وهنا يصل الطبيب ليكشف علي فضيله
الطبيب: محتاجين نعمل رسم قلب
ملك: نعمل
الطبيب: خلاص هاتي الحاله بكره المستشفي عشان نعمل الرسم
ملك: مينفعش دلوقتي
الطبيب: ينفع خلاص نتصل بالاسعاف
ملك: حضرتك كلمهم وانا مستعده لاي مصاريف
ليتصل الطبيب بالاسعاف ليبلغهم بالعنوان
الطبيب: انا هروح المستشفي ومنتظر الحاله
ملك: اتفضل حضرتك وتحاسب
ملك
ملك: هدخل اجهز ماما
وبالفعل تدخل ملك علي والدتها لتجهزها
ملك: لازم حد يكون معايا كمان عشان المصاريف بس هشوف عياش الاول
ملك: بابا بابا
عياش: خير جال ايه الدكتور
ملك: ينفع يعني تسيبني كده مع الدكتور لوحدي
عياش: انا جلبي ميجيبنيش اني اشوف فضيله وهيا عيانه
ملك: طاب معاك فلوس عشان الإسعاف جايه تاخد ماما
عياش: من فين
ملك: خلاص انا هتصرف
عياش: وانا هخرج استلف من أي حد
ملك: انته وديت فلوس عبد الرحيم فين
عياش: صرفتهم مبجولك هروح اتصرف
ملك: خلاص خليك عشان تروح معانا المستشفي
عياش: انا مبحبش المشتشفيات انا طالع اجيب فلوس واجي
ملك: مقولتلك هتصرف انا
عياش: له انا اللي هتصرف لمرتي
ويتركها عياش
ملك
ملك: انا هكلم حامد
وبالفعل تتصل ملك بحامد
حامد: ايوه يا ملك عبدالرحيم لسه واصل البيت حالا
ملك: حامد ماما تعبانه اوي والاسعاف جايه تاخدها
حامد: خليكي مكانك انا جاي
أما عياش ها هو قد اتصل بعجور
عياش: انا عرفتلك مين اللي جتل مرتك
عجور: مرتي انتحرت
عياش: له اتجتلت وكمان عرفت اللي سرجها العجد بتاع مرت الحج حامد
عجور: مين هو
عياش: طاب اللي جاللي عاوز الحلاوه
عجور: عاوز حلاوه اشيعلك اللي هو عاوز ه
عياش: ميته
عجور: تعالي خد اللي عاوزه
عياش: انا جايلك حالا
أما في منزل الحج حامد نجد حامد ابن عز يتحدث الي والده
حامد: بابا مامت ملك ف المستشفي وانا هروحلها ممكن تكون محتاجه حاجه
عز: استني انا جاي معاك
وهنا يدخل عليهم عبدالرحيم
عبدالرحيم: ايه عاملين ايه
عز: بخير الحمدلله
عبدالرحيم: تعالي ياخيي عاوز اجعد معاك عشان تصلحني مع ابوي
عز: ياريت والله خلاص روح انته مشوارك يا حامد
عز: تعالي ندخله المكتب
عبدالرحيم: بتمثيل حاضر يا اخوي بس تفتكر ابوك يعني هيرضي عني
عز: ابوك طيب وانا معاك اهه
وبالفعل يدخل عز المكتب علي والده
عز: تعالي يا عبد الرحيم
الاب: جاي ليه وعاوز ايه
عز: مهما كان بردك هو ولدك يا ابوي
وهنا يأتي اتصال لعز
عز: رقم مين الغريب ده
عز: ايوه مين معايا
شمس: بتك عندي واعمل حسابك تبعتلي خمسين مليون أو هبعتهالك متجطه حتت
عز: لا اعمل معروف بنتي لاء هبعتلك اللي انته عاوزه بس انته مين
ليبلغه شمس باتفاقه مع ملك وجميله
عز: اه انته الجزار اللي بنتي عملت عنه تحقيق
شمس: أيوه أنا
شمس: انتظر مني مكالمه تانيه أقولك أقولك هااخد الفلوس إزاي
عز: طاب عاوز أسمع صوت بنتي
شمس: اسمع اتكلمي يابت
جميله: الحقني يا بابا بيضربوني
عز: متخافيش يا جميله هدفعلهم الفلوس وأخلصك من إيديهم
جميله: أرجوك يا بابا بسرعه
وهنا يغلق شمس الهاتف مع عز
عز: الوه الوه
عبدالرحيم: فيه إيه
عز: بنتي اتخطفت وطالبين عليها فديه
الأب: مين اللي يتجرء وعمل كده
عز: أصل جميله كانت عامله تحقيق صحفي عن جزارين معندهمش ذمه
الأب: مش وقته دلوك يا ابوي
عز: أنا لازم أكلم المحاسب عشان يجهزلي مبلغ خمسين مليون عشان أقدر أنقذ بنتي
عبدالرحيم: تدفع خمسين مليون عشان بتك
عز: وادفع عمري كله
الأب: أبيعلك أرض أحسن
عز: هو أنا لسه هستني أنا الحمدلله أقدر أدفعهم ولو طلبوا أكتر كنت هدفع
عبدالرحيم (في نفسه): عافيه عليكي يا ملك أفكارك متخرش المايه
أما شمس وجميله
شمس: أنت كمان ممثل هايل
شمس: اتعلمت المكر منك
جميله: أنا مكاره والله انته ظالمني
شمس: أنا ظالمك طاب خلصي بجا هناكلو وله أروح أشوفلي مطعم آكل فيه
جميله: هغرف حالا اهو
أما عياش فكان قد وصل إلي عجور
عجور: خد ميت ألف أهم
عياش: تشكر يا ريس
عياش: اللي كتل مرتك يبجا عبدالرحيم المحمدي
عجور: بتجول إيه انته
عياش: اسمع كده
عياش يسمع حديث عبدالرحيم عن التهمه التي لفقها لساره وعن قتله لها داخل المستشفي بدون أن يشعر أحد
ليصرخ
عجور: اه يا كلب يا واد الحرام انته اللي عملت كل ديتي
عجور: انته سبب كل النصايب اللي جرتلي
عياش: صدجت ياريس
عجور: مش عارف جنس مخلوج يعرف بالموضوع ديتي
عياش: أوامر
عجور: ياله اندله بس امسح التسجيل ديتي
عياش: حاضر
وبالفعل ينزل عياش من الجبل ويترك عجور في حاله يرثي لها
عجور (في نفسه): حاضر يا عبدالرحيم والله لا خليك تتمني الموت ومتلجاهوش
ليتصل عياش بعبدالرحيم
عياش: تعالي عاوزك ضروري
عبدالرحيم: خير
عياش: عجور خير جوي بس انته تعالي
أما عياش فيذهب إلي عبدالكريم
عياش: عاوزك يا شيخ
عبدالكريم: خير
عياش: خمسين ألف جنيه وأجولك
عبدالكريم: بتوع إيه
عياش: هعرفك الحجيجه
عبدالكريم: حجيجه إيه جول
عياش: الفلوس
عبدالكريم: جول وأديك
عياش: اسمع كده
ليسـمع عبدالكريم حديث عبدالرحيم مع ملك وهو يتحدث معها في أمر حمل عواطف وأن الطفل ابنه هو عشان عبد الكريم عقيم
ليجن جنون عبدالكريم
عبدالكريم: والله لاموتهم شرفي شرفي
عياش: جبضني بجا
عبدالكريم: امشي غور من هنا دلوك أحسنلك
عياش: يعني مش هتديني فلوس
عبدالكريم: بجولك غور
ليتركه عياش ويذهب
عياش (في نفسه): ياريتني كت خدت الفلوس الأول
أما عبدالكريم يدخل إلي منزله
عواطف: جوزي حبيبي ولدك بيساءل عليك
عبدالكريم: ولدي طيب داخل الحمام وجايلك
ويدخل عبدالكريم المطبخ ليأخذ سكين ويخرج علي عواطف ليطعنها طعنات كثيره متتاليه
عبدالكريم: موتي يا خاطيه يا بايعه شرفك
عبدالكريم: إكرام عاجر وانته سليم وأنا أتاريني طلعت مغفل كبير
وهنا تلفظ عواطف أنفاسها الأخيرة
تابعووووووني
الفصل الأول حتى الفصل العاشر من هنا
تعليقات
إرسال تعليق