القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حلال منسي البارت السادس والسابع والثامن بقلم الكاتبه آيه طه حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية حلال منسي البارت السادس والسابع والثامن بقلم الكاتبه آيه طه حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية حلال منسي البارت السادس والسابع والثامن بقلم الكاتبه آيه طه حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


في الوقت دا حمدي يدخل المكتب ويتفاجا بوجود الصفناوي..... حمدي بيسلم على المعلم صفناوي وهو متلتم باللاسه...... المعلم صفناوي شك فيه حاسس انه شافه بمكان قبل كدا وعمران اللي شك في تصرفه ليه حمدي كان متلتم كدا

تاني يوم الصبح اسراء طالعه من الدوار راح وراها حمدي بالخفا يراقبها لحد ما وصلت عند بيت اللي في وسط الغيطان 


اسراء: حمد الله على سلامتك يا حبيبي اتوحشتك قوي عملت ايه في اللي قلتلك عليه خلصتني من وجع الراس ديه والله ما طايقاش نفسي من وقتها ريحني عاد وقول انك تصرفت 


الشاب:واه ما واثقاش فيني ولا ايه قلتلك الموضوع عندي يبقى خلاص الموضوع عندي عاد وبعدها لك يا بنت الناس مفكراني حمدي ولا ايه متصغرناش اكديه 


اسراء: ابدا والله  ينقطع لساني ما اقدرش اقول اكديه واصل ده انت سيدي وتاج راسي عمران ايه اللي تقارن حالك بيه 


يسيبهم حمدي ويرجع للدوار يقابله عمران 


عمران: كنت فين يا واكل ناسك فاكر نفسك شغال في سرايا ابوك تيجي وقت ما تحب وتروح وقت ما تحب ايه علشان قلت عليك امبارح انك دراعي اليمين هتتكبر على الشغل الغفير عاد 


حمدي بهدوء مصطنع: واه ليه كل ديه يا بيه ايه عملت ايه انا الكل ديه مش تسمع مني بالاول وانا ما هتكبرش يا بيه انا واحد كنت اتمنى اشتغل عندك غفير كبرتني وعليتني وخليتني دراعك اليمين ابوس راسك وابوس رجلك على اكديه انا كنت فين وبقيت فين يا بيه انا كنت بشحت اللقمه اللي بروح بيها لعيالي انت اللي اكلتني وشبعتني ولحم كتافي من خيرك ما نعملش معاك اكديه واصل 


عمران: ايوه ايوه ايوه اعمل لك شويتين دول يا واكل ناسك كل ما اكلمك تقولك اكديه انطق  كنت فين 


حمدي: ما فيش يا بيه انت مش قلتلي ان عينيك ودانك في الدوار ديه الست هانم كانت طالعه من الدوار الصبح بدري وكان باين عليها انها مش زينه روحت وراها اشوف تعمل ايه


 عمران: مش زينه كيف يعني ولقيتها بتعمل ايه


 حمدي: ما نقدرش نقول يا بيه الله ستار حليم كلنا عندنا ولايا عاد 


عمران بعصبيه ويخبط بايده على المكتب: ايه اللي انت بتقوله ديه يا ولد المركوب انت نسيت نفسك انت بتتحدد على مرات عمده البلد كيف تقول عليها اكديه والله لاقطعك وارميك لكلاب السكك ينهشوا في لحمك 


حمدي: واه يا بيه استنى بس يا بيه انا عندي الدليل اللي يثبت صوح كلامي انا عذرك يا بيه الكلام تقيل صوح على النفس 


عمران بتوعد: دليل ايه اللي بتقول عليه انطق بدل ما افضي البندقيه دي كلها في صدرك انتطق يا ولد المركوب 


حمدي: يا بيه انا شفت بعيني دول بتروح بيت وسط الغيطان اللي هناك دي وقابلت حد وبصراحه اكديه وضعهم ما كانش ولابد وفي بينهم كلام يا بيه وبيعرفوا بعض صوح 


عمران بعصبيه: انت سامع نفسك بتقول ايه مين اللي كان وياها ديه تعرفه وحديدت ايه اللي كان بينهم


 حمدي: والله يا بيه ما خبرش بس لو شفته بعرفه طوالي والله يا بيه مخابرش عاد انا كنت واقف بعيد وسمعت بس كلام على خفيف ولمسات وحاجات استغفر الله العظيم يا بيه احنا عندنا ولايا عاد 


عمران يقعد على الكرسي بصدمه: طب غور من وشي غور الساعه دي ما طايقش اشوف حد 


يطلع حمدي ويقعد عمران متعصب ويكسر في كل المكتب 


عمران: اه يا قليله الحياه يا قليله الربايه انا يوحصول فيني اكديه انا اخر الزمن العمده عمران مرته تعمل فيه اكديه وتحط راسه في الطين يا وقعتك المربربه يا عمده في وسط الناس والخلق والعالم والله يا اسراء لاغسل عاري بيدي واخليك عبره لنسوان الكفر كلها حسابك تقل كتير قوي معاي 


يطلع عمران من المكتب والنار طالعه من عينيه


عمران: يا ست حسنه... انتي يا ست حسنه فين زفته الطين اسراء 


ست حسنه بخوف: مخابرش يا بيه انا صحيت ما لقيتهاش حتى الواد على صرخه واحده 


عمران: ما تعرفيش راحت فين عاد...


الست حسنه: والله يا بيه ما خبراش ما قالتليش حاجه ولا شفتها من الاساس 


عمران: طب غوري روحي للواد وانت ما لكيش عازه اكديه في الدوار 


ويطلع يجري على اوضه اسراء ويفتش في كل مكان ويروح للدولاب ويفتش فيه لكن المفاجاه ورق التحليل بتقول ان اسراء ما بتخلفش 


عمران بصدمه: يعني انا احساسي كان صوح....... وحيد ولد حبيبه صوح.... اسراء ما بتخلفش...... اكديه حسابك بقى واعر قوي معايا يا واكله ناسك 


بالليل وعمران في مكتبه جاله اتصال من المعلم الصفناوي 


عمران: يامرحب يا معلم اخبارك ايه كل حاجه تمام اول مره تكلمني اكديه في ايه حوصول 


المعلم الصفناوي: بقول لك يا ولدي الراجل اللي اسمه حمدي ديه انت بتعرفه من فين 


عمران: تسال عن حمدي ليه انت عرفت عنه حاجه ولا ايه 


معلم الصفناوي: حاسس اني شفته في مكان قبل اكديه بس مش فاكر فين ومش مرتاح له للراجل ديه عينيه فيها غدر المهم قول لي عرفته منين... 


عمران: ديه جالي من فتره كان عايز يجي يشتغل عندي غفير لان الكفر اللي هو منيه هناك عند الجبل وما فيش شغل منيح فجيه طالب لقمه عيش وصابر  كان مختفي فشغلته غفير مكان صابر وبعدين حوصول كم حاجه اكديه عرفت منهم معدنه ووثقت فيه وهو شهاده حق ما اخذنيش واصل 


معلم الصفناوي: اسمعني زين يا ولد عمي انا بعزك زي اخويا الصغير احنا مش بينا شغل وبس احنا بينا عيش وملح ديه اللي يخليني اقولك دلوقت خلي بالك من اللي حواليك الضربه اللي بصوح وتقتل هي الضربه القريبه يا ولدي


 الشك دخل قلب عمران هو ممكن يكون فعلا حمدي وراه حاجه........ قرر ما يعتمدش على حد واصل ويعتمد على نفسه وراقب حمدي وهو طالع من عنده مروح لداره لكن المفاجاه ظهرت لما حمدي طلع الجبل عند المطاريد وسمعوا وهو بيحكي مع رشاد.... 


رشاد:

واه واه ايه اللى جابك دلوق يا حمدي؟ وشك مش مريحني، شكلك عامل مصيبه انطق يا وش النحس.


حمدي:

مكنش ينفع استنى للصبح واجيلك اللي حوصول معايا كان هيوديني في ستين داهيه... عمران قرب يشم ريحتي، واللي زاد الطين بله إن المعلم صفناوي شك فيا... حس بيا صوح، قاللي شفتك قبل اكديه، بس مش فاكر فين!


رشاد:

صفناوي؟! ديه لو عرفك حقيقتك، يبقى السلام على الدنيا. انت نسيت انت كنت شغال معاه أيام ما كنا بنهرب السلاح من على الحدود واتقبض عليه... 


حمدي:

ما نسيتش، ودي المشكله... وشه لما شافني كأني كنت عايش في كابوس ورجع لي، والعمدة عمران؟ شاكك فيا من ناحيه تانيه. انا مراقب اسراء زي زيه، وطلعت حاجات تخوف، بس في وسط كل ديه... حاسس اني خلاص اتحصرت من كل جهه.


رشاد:

وإيه اللي ناوي تعمله دلوق؟ مش معقوله تفضل تتمشى في وسط نارين اكديه، يا عمران يا صفناوي... هيخلصوا منك في أول فرصه.


حمدي (بحسم):

أنا قررت أخلص الشغل مع عمران... الراجل ديه ملوش عازه، خصوصا بعد ما شاف ورق التحاليل بتاع مراته، وشكله هيولع الدنيا قريب. أنا لو فضلت حواليه، يبقى بجهز نفسي للكفن بإيدي.


رشاد (وهو بيضحك بخبث):

خلاص يا خويا، ما احنا كنا مستنيين اليوم ديه... أهو نخلص من عمران ونسيب الصفناوي يتهبد لوحده. بس شوف... انت لازم تعمل اللي اتفقنا عليه الأول.


حمدي (متردد):

الحركه دي كبيره يا كبير... انت خابر لو اتقفشت، يبقى رقابتي مش هتروح للنيابه للمشنقه طوالي..... 


رشاد (بثقه):

انا خابر وعامل حساب كل حاجه.. انت اللي دخلت الدوار وبقيت "دراع عمران اليمين"، عايز أكتر من اكديه فرصه؟ اللي عايز يبقى كبير، لازم يمشي على رقابي غيره، فاهم؟


حمدي:

فاهم... بس بعد الحركه دي، مفيش رجعه. هنسحب من هناك ونختفي للابد.


رشاد:

ايوه، وتيجي تعيش معانا اهنيه. الكفر مش لينا، احنا مكاننا في الجبل، واللي تحت دول مش قدنا واصل.


حمدي:

اتفقنا... بس خليني أخلصها على نضافه. عمران مش هيرتاح إلا لما يحس إنه ضامن الكل، وانا هخليه يضرب كف على كف ويقول يا ريتني ما أمنت.


البارت 7


وفي نفس اللحظه، كان عمران راجع من بعيد، شايف حمدي نازل من الجبل، بس ما سمعش الكلام... وقف بعيد، مستخبي بين الصخور.


عمران (في سره):

ايه اللي جابك اهنيه يا ابن الكلب؟ بتتعامل مع مين فوق؟! واللي خلاني أمنلك وادخلك بيتي؟!... ده انت ما طمنش واصل.


يرجع عمران الدوار والنار في قلبه، عايز يتأكد بنفسه. يدخل البيت يلاقي الدنيا هاديه، يدور بعنيه يدور على اسراء، تخرج له من المطبخ بضحكة مصطنعة.


اسراء (بهدوء):

اخيرا جيت يا سيد الناس ... ما كنتش لسه حضرت العشا تعالى كل معايا عاد.... 


عمران (نظره غريبه):

رجعت... علشان ارتاح مش اكل..... بقولك يا مره انتى كنتي فين الصبح بحق؟! 


اسراء (بتحاول تخبي توترها):

في الدوار هكون فين يعني؟... هو حوصول حاجه ولا ايه؟ مالك اكديه معفر ومغبر خلجاتك كلها..... 


عمران (بصوت خافت):

كنت بصفي حساب مع حد اكديه... بس لسه في حساب تاني.

       **************************   

في الجبل عند رشاد........ 


رشاد (وهو بيفتح الباب بشويش):


"يا رب... يا ساتر …"


يدخل ويشد الباب وراه يثبت في مكانه لما يشوفها نايمه، مربوطة بحبل خفيف حوالين إيديها، ووشها باين … هادي زي الملاك، حتى مع أثر الجروح والتعب


رشاد (بصوت واطي وهو يقرب منها):


سبحان اللي خلقك… حتى وانتي ف حالتك داي، قلب الواحد بيرق ليكي… انا مالي اكديه؟! شاغله بالي ليه اكديه؟"


يقعد جنبها على الأرض، يمد إيده يفك الرباط من على إيديها بشويش وهو بيكلم نفسه


رشاد: خلاص... هانت يا حبيبه... قرب اليوم اللي ترجعي فيه وتاخدي حقك، حقك اللي اتهان سنين، اللي كلهم مشيوا  وسابوكي تاكليها لوحدك...والله لادفعهم التمن.. 


يمد إيده يحط بطانية قديمة على جسمها، ويقعد جمبها، وشه كله تناقضات


رشاد:


بس انا ليه اكديه؟! ليه من بين كل الخلق ربنا قلبي وجعني عليكي؟! انا اللي ما كنتش برحم حد واصل... انا اللي وشي يخوف الصغيرين، بقى قلبي يرجف وانتي نايمه؟!


يمد إيده يمسح خصلتين شعر نازلين على خدها، بس بسرعة يرجع إيده وهو حاسس بتأنيب


رشاد:


حرام… حرام حتى أفكر اكديه… دي ست مظلومه، وأنا واحد من اللي خربوا حياتها، حتى لو ما كنتش شاركت في اللى حوصول معاها 


(يقوم يلف في الدوار، مش قادر يهدى، ويرجع يبص عليها)


رشاد (وهو يتكلم لنفسه بعصبيه مكبوتة):


أنا ليه قلبي واجعني على واحدة كانت مجرد بت مرميه فى الجبل؟! ليه بقيت أخاف عليها أكتر من نفسي؟ ليه بقيت مستعد أضرب الصفناوي واتنكر لعمران علشانها؟!


(يقعد تاني، يقرب من وشها، يهمس)


رشاد:

والله يا حبيبه، مش عارف اسمي اللي بيحركني ديه ايه ولا الندم ولا يمكن الحنية اللي ما شفتهاش من زمن… بس أوعدك… أوعدك بعمر رشاد... إنك ما تباتي ليله تاني مربوطة، وإن اللي ظلمك يتربط مكانك…ويدوق العذاب الوان... 


يسكت، يقعد على الأرض ويسند ضهره على الحيطه.. 


رشاد (وهو بيهمس):

كنت فاكر قلبي مات من زمان… بس لما شفتك، رجع يدق… مش بس علشانك… علشان اللي جواه ولسه ما اتحسابش…


         **********************

في دوار العمده والكل واقف على رجل.... 


الست حسنه: العمده الصغير راح فين يا خلق؟؟؟ العمده عمران لو خبر مريحمش حد واصل.... 


اسراء: مالكم عاد صوتكم عالي اكديه ليه.... والله رايدين ربايه من اول وجديد على دلعكم الماسخ ديه.... 


الست حسنه: وحيد بيه يا هانم....  ملقينهوش بالدوار واصل.... مخبراش راح فين.. 


اسراء بعصبيه: ايه اللى بتقوليه ديه يا وليه... انتي اتخبلطي بعقلك عاد.. كيف يعني مليقاش الواد... ايه الطير اخده و هرب ولا يكون طلع يجري يا وليه يا مجنونه.... 


الست حسنه: مخبراش والله يا ست هانم انا كنت فى المطبخ بجهز له الرضعه رجعت ملقتهوش وقلبت عليه الدوار كله ملقيهوش.... 


اسراء وهي ماسكاه من شعرها: دا انا اقتلك وارمي لكلاب الشارع ينهشوا فيكي... انطقي وديتي الواد فين... ميكفنيش فيكي عمرك لو ولدي جرا له حاجه..... غوري من وشي ومشوفش خلقتك الا لما تلاقي الواد والا متلوميش الا نفسك عاد غوووووري يا وش النحس وغراب الشوم.... 


تمسك اسراء المحمول وتكلم عمران... 


اسراء: عمران وحيد معاك صوح.... بالله عليك قول انه معاك... 


عمران: في ايه يا وليه اتخبلطي فى عقلك عاد ولا اتجنيتي...... وحيد ايه اللى معاي واخده اعمل بيه ايه وانا فى الشغل يا وليه يا مخبوله...... الواد في الدوار لو انتى مركزه معاه زي ما بتكون مركزه فى الحاجات التانيه و الغيطان كنتي عرفتي ولدك فين... 


اسراء بدموع: الواد مش اهنيه يا عمران ما لقيناهوش في الدار كله الواد اختفى ولدي فين يا عمران جيبلي ولدي 


عمران بصدمه: بتقولي ايه يا وليه انتي واعيه للي بتقوليه صوح يعني ايه الولد مش في الدار امال فين عملت ايه في الواد 


اسراء: وربي ما عملت حاجه انا ما لاقيهوش انا لقيت الست حسنه عماله تصرخ وتقول الواد فين ودورنا في الدار كله ملكينهوش كلمتك في المحمول لا تكون اخذت الواد ولا حاجه والواد مش معاك الواد اتخطف 


عمران: بتقولي ايه انخطف مين ديه اللي يجرؤ يخطف ولد العمده من قلب الدار هي سايبه اكديه وفينهم غفرر الشوم اللي في الدار نايمين على ودانهم بيعملوا ايه 


اسراء بدموع: مخابرش مخابرش وما ليش صالح عاد انا بس رايده ولدي هاتلي ولدي يا عمران 


عمران: تكذبي الكذبه وتصدقيها عاد.... قلبك محروق عليه قوي من متى يا بت الناس ولا مفكراني مخبراش ان الولد ديه ولد حبيبه صوح بس ناقص اعرف فين حبيبه في الاول وحسابك معايا هيكون واعر قوي اقفلي لما اشوف الواد راح فين


ينادي عمران على حمدي لكن مش موجود يسال عليه حد من الغفر يقول ده مختفي من امبارح يرن على المحمول على حمدي 


يرد حمدي: كنت خابر انك هتتصل ومستنيك يا بيه خير اؤمرني


عمران بعصبيه: هو انت اللي عملتها يا ولد المركوب انت اللي خطفت ولدي والله لندمك على اليوم اللي جيتني فيه انت ما خابرش انا مين عاد ممكن اعمل فيك ايه واذا مفكر الجبل اللي انت فيه بيحميك تبقى عبيط عاد انا بقدر اجيبك لو ببطن امك وولدي لو جرى له حاجه هخليك تتمنى الموت وما تلاقيهوش


ويقفل السكه بيجمع رجالتك كلها ويطلعوا على الجبل هيلاقي رشاد وحمدي مستنيينه 


البارت 8

رشاد بكل حزم: خير اللي جابك عن دينا وايه شويه العيال اللي جايبهم معاك دول ارجع يا شاطر لابوك ولكفرك بدل ما ترجع بكفنك


 عمران: انت بتكلمني انا اكديه انت مخابرش انا مين وممكن اعمل فيك ايه انا اهدي الجبل ديه فوق رؤوسك يا ولد المركوب ولدي فين عاد 


رشاد: ولدك بحضن امه..... امه اللي رميته بالجبل الديابه تنهش فيها..... امه اللي غاويتها وضحكت عليها واستقويت.... ارجع ارجع على رجلك احسن ما ارجعك بكفنك وولدك مش هتشوفو تاني واصل ولا هتقابله تاني خلصت يا ولد الناس.... الحق رجع لاصحابه 


عمران: حق ايه يا ابو حق انت ما لكش صالح عاد ولدي ومرتي انت مالك عاد ومرتي تعمل ايه عندك ومن متى وهي اهنيه..


 رشاد: واه واه دمك حامي صوح كيف الرجاله يعني وبعدين بتكذب الكذبه وتصدقها عاد مرتك مين يا ولد المركوب حبيبه مراتي انا مش انت..   انت اللي وغويتها ورميتها واستقويت عليها.... انا اللي بقول لك ما لكش صالح واصل وغور من اهنيه انا اخر مره هقولك اكديه ما تختبرش صبري عاد....

 عمران: مستحيل تكون حبيبه مرتك.... حبيبه مرتي وبورق رسمي كمان اهو... 


رشاد شد نفسه خطوة لقدام، ووشه ولع نار:

رشاد (بصوت غاضب): ورق؟ ورقك ديه امسحه بيه وشك يا عمران... الجبل ما يعترفش بورقكم، الجبل يعترف بالحق، وحبيبه حقي، وولدك ديه ماراح تشوفوه تاني واصل، ديه اخر كلام يا طين أرض النفاق...


رجالة عمران بدأت تتحرك، كأنهم على وشك الهجوم، لكن رشاد رفع إيده، وكل رجاله رفعوا سلاحهم، حاصروا عمران من كل ناحية.


عمران (بصوت عالي): إياك تمد إيدك عليا، ده أنا أقطعها من كتفك!


رشاد: مد إيدي؟ لاه يا عمران... أنا مش هوسخ إيدي بيك، لكن لو قربت خطوة كمان، هتكون نهايتك اهنيه، في الجبل اللي كنت بتقول عليه  حامي ليك وهو أول من هيتردم عليك!


عمران (ينفجر): كدابين... مخادعين... خطفتوا مراتي وغسلتوا مخها!


رشاد (بسخرية): لا خطفناها ولا غسلنا مخها... هي اللي صحت من غفلتها، هي اللي عرفت انت كنت بتعمل فيها ايه، وعرفت مين اللي رجع لها كرامتها... وساعتها اختارت تبعد عنك وتيجي اهنيه، برجليها، بحريتها.


عمران (بصوت مرتجف): كدب... كدب... مستحيل تعمل اكديه!


رشاد (هادئ لكن حاسم): صدق زي ما تصدق، بس خليني أقولك كلمه أخيرة... لو فضلت داير حوالينا زي الديب الجعان، والله ما هترجع من اهنيه سالم... لا إنت ولا رجالتك.


عمران (بعد صمت قصير): وانت متأكد إنك تقدر تعمل اكديه؟ 


رشاد: أنا مش محتاج تأكيد، الواد بيني وبين امه، شوف وشه واشبع منه علشان هيتوحشك شوفته... انا من النهارده هكون ابوه.


عمران (بصوت مكسور): وأنا؟ أنا مالي عاد؟ شهور وليالي بدور وافتش عليها مش انا اللى عملت فيها اكديه ...انا رايد ترجع وتكون معاي وانا هكرمها واعزها... انا خلاص عرف قيمتها وعرفت انها بنت اصول وديه مش بالحسب والناس لاه بيكون بالتربيه والاصل الطيب..... 


رشاد (بهدوء): ما هو ديه جزاء اللي يستقوي على الضعيف، ما كانش ليك من الأول، وسنينك دي كانت غش، زي حياتك كلها.


عمران لف ووشه اتقلب، صرخ بصوت هز الجبل:


عمران: أنا هرجع، والله ما هسيبها ولا هسيبك، وهنرجع نتحاسب، قدام ربنا و قدام الناس، الحساب جاي يا رشاد!


رشاد ما ردش، بس أشار برجاله يفتحوا له طريق، وعمران مشي، والعار كاسره، والخيبة واكلاه


رشاد رجع يبص ناحية المغارة، لقى حبيبة حاضنة ابنها، ودموعها سايلة على خدها.


رشاد (بصوت واطي): خلصت يا حبيبه... ما بقاش في حاجة تربطك بيه، ولا بزمانه... إحنا نبدأ من جديد.


حبيبه بخوف: عمران مش هيسكت واصل دا مشي من اهنيه والشر باين في عينيه...  هو صحيح انا مرته.... يعنى انا مش خاطيه صوح.... ولا ولدي ولد حرام...... يا ما انت كريم يارب..... يا حنين عليا يارب..... 


رشاد: هو بيقول اكديه بس انا هتاكد من الحكايه داي ولا طلع فيها صادق صوح بخليه يطلقكك ومتبقيش على ذمته دقيقه واحده.... و لا انتي رايده حاجه تاني؟! 


حبيبه: لاه لو طلعت مرته بحق.... الله يخليك تطلقني منه وانا اعيش انا ولدي خدامين تحت رجليك.... انا كنت عايشه فى دار ووسط ناس وعالم واتغدر بيا ومكنتش حاسه بالامان واصل..... لكن اهنيه عايشه فى الجبل ووسط الديابه بس مطمنه ومرتاحه اكتر انا ماريداش ارجع للكفر تاني ولا اكون مرته..... 


       ***************************

في دوار العمده يدخل عمران والنار بتطلع من عينيه يلاقي اسراء واقفل بقلب الصاله على رجل....  


اسراء: ها عملت ايه...... عرفت فين الواد جبته معاك مش اكديه؟! ولدي فين يا عمران....... 


عمران يضربها كف: ما كفاياكي عاد ايه الكذب بيجري فى دمك....... الواد مش ولدك ولا عمره هيكون ليكي ولاد يا ارض بور ما بتطرحش واصل........ من ساعه ما دخلتي برجلك الشوم ديه الدار اهنيه والدنيا اتقلبت وخسرت اكتر ما كسبت.... 


اسراء: بتضربني وبتمد ايدك عليا علشان واحده خدامه متسواش في سوق الحريم اتنين مليم..... انا اسراء بنت المعلم عتمان عين اعيان الكفر كله تعمل فيا اكديه..... انا اللى غلطانه اني داريت عليك في حكايتك مع الخدامه داي كنت فضحتك قصاد ابوك والخلق كلهم...... بتعمل عليا انا راجل يا واكل ناسك.. بتستقوى عليا انا شوف حالك مع ابوك ازاى بتكون ولا حتى البت اللى كنت رايدها انت اللى سبتها تضيع علشان جبان ومبتعرفش تقول لاه لابوك دايما دلدول ليه ولما اتجوزتك بقيت دلدول ليا لانك اكديه يا عمران ضعيف

 وجبان... 


عمران يفقد اعصابه ويضرب في اسراء


عمران: الخدامه دي اشرف منك ومن 100 زيك يا قليله الشرف يا قليله الربايه...... انت مفكره انى مخبرش بالوساخه اللى بتعمليها من ورا ضهري بس كنت ساكتت علشان مش فاضيلك ودلوق جيه وقت الحساب وعاري وراسي اللى حطيتهم فى الطين انا هغسلهم دلوق......... 


ويطلع الطبنجه ويطخها عيارين ويقتلها... 


ويوقع في الارض مخبرش هو عمل ايه ويعمل ايه دلوق في المصبيه داى..... 


عمران وهو بيبص لاسراء اللى واقعه في الارض: انتى معاك حق انا فعلا جبان وضعيف مقدرتش اقول لابوي لاه انا رايد اتجوز حبيبه...... ولا قدرت اقول لحبيبه انى بحبها ورايدها وعلشان خفت انها تكون لواحد غيري ومقدرش امنعها بصمتها على عقد الزواج وهى نايمه علشان تكون ملكي..... ملكي لوحدي.. بس ضيعتها بكبريائي وخوفي حتى لما روحت الجبل وشفتها قصادي هي وولدي ومقدرتش ارجعها ولا اخدها انا فعلا جبان وضعيف.... 


بعد فتره يأمر الغفر يشيلوا اسراء ويحطوها فى شنطه العربيه ويروح بيها عند المصرف البعيد يرميها.... 


عمران: ديه اخره امثالك يا كلبه المصارف وفيران الغيطان...... مع الزباله دي والمجاري.... 


بس يتفاجأ بالحكومه حوالين منه وقبضت عليه..... 

في القسم وعمران في ايده الكلبشات... 


عمران: اانت ازاى تقبض عليا اكديه انت مخبرش انا مين عاد انا بمكالمه محمول واحده بشيلك من على كرسيك ديه واشغلك غفير عندي يا ولد المركوب... 


الظابط: احفظ ادبك وصون لسانك ومتخلنيش اوريك المعامله التانيه صوح..... انت وقعت يا عمران ومحدش سمي عليك.... شريكك المعلم الصفناوي اتقبض عليه وهو بينقل شحنه سلاح وقر عليك هو ورجالته وزمانا دلوق بنتحفظ على كل مخازن السلاح اللى ملكك..... 


عمران بخوف: كدب انا معرفش انت بتتحددت عن ايه ومين المعلم الصفناوي ديه دا اكيد بلاغ واتهام كيدي انا في السليم وورقي كله في السليم..... 


الظابط: لاه منتش في السليم ولو مفكر نفسك هتعرف تهرب من قضيه السلاح فانت متهم بقتل اسراء عتمان مراتك وقبضنا عليك متلبس وانت هترمي جتتها فى المصرف والخدامين اللى في دار شهدوا على اكديه انت اكديه ولا اكديه هتتحبس باقي من عمرك وتروح لحبل المشنقه....... 

تابعووووووني وانتظروووني 



بداية الروايه من هنا



رواية منعطف خطر كامله من هنا



رواية زواج لدقائق معدودة كامله من هنا



رواية خيانة الوعد كامله من هنا



رواية نار الحب كامله من هنا



رواية الطفله والوحش كامله من هنا


رواية منعطف خطر كامله من هنا


رواية فلانتيمو كامله من هنا



رواية جحيم الغيره كامله من هنا



رواية مابين الضلوع كامله من هنا


رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا


رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا



الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا


إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇 


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺





تعليقات

التنقل السريع
    close