القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حب المشاغبين الفصل الاول حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه حنين هاني حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية حب المشاغبين الفصل الاول حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه حنين هاني حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

رواية حب المشاغبين الفصل الاول حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه حنين هاني حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


بتدق الباب عشان تتدخل

العميد:اتفضل 

بيلا: صباح الخير يادكتور

العميد:اهلا اهلا باصغر دكتوره عندنا صباح النور يادكتوره اخبارك ايه 

بيلا: تمام الحمدلله انا بس كنت عاوزه حضرتك في موضوع لو فاضي 

العميد: اكيد طبعا اتفضلي خير 

بيلا: خير ان شاءلله انا بس كنت عاوزه اقولك اني قررت ان هنقل ورقي القاهره لاني هعيش هناك

العميد: ده اي الخبر الوحش الي علي الصبح ده ليه كده يابنتي حد هنا زعلك او عملك حاجه 

بيلا: لا ابدا والله يادكتور مفيش حاجه حصلت هي كل الحكاية اني قررت ابعد واكون لوحدي عشان اعرف استقر وكنت عاوزه من حضرتك بس مساعده انك تحول ورقي القاهره علي طول 

العميد: حاضر يادكتوره مدام ده هيريحك

بيلا: بجد شكرا انا من غيرك مكنتش عارفه هعمل ايه 

العميد: العفو ده انتي زي بنتي 

بيلا: شكرا يادكتور هستأذن انا بقا عشان عندي سكشن

العميد: اتفضلي

*في المدرج *

بيلا: صباح الخير ياشباب اخباركم اي النهارده 

الطلاب: كويسين يادكتوره 

بيلا: كنت عاوزه اقولكو ان ده هيكون اخر اسبوع مابينا 

الطلاب: اي ده ليه كده حصل اي

بيلا: للاسف جالي شغل في القاهرة وهستقر علي طول فا ده هيكون اخر اسبوع مابينا فعشان كده هنودع بعض فيه واتمنا بعد مامشي محدش يقل عن مستواه عاوزه دايما اسمع سيره ان الدكتوره بيلا خرجت احسن دفعه واتمنا انكو متخيبوش ظني

الطلاب: اكيد طبعا هنكون عند حسن ظن حضرتك 

*هعرفكم دلوقتي بنفسي*

انا اسمي بيلا عندي 27سنه دكتوره فنون جميله من الغردقه عايشه مع اهلي في بيت عيله بابايا متوفي وعايشه مع مامتي وليا اخ مسافر بيعمل دكتوراه بره مصر وانا مبحبش بيت العيله لااسباب هتعرفوها بعدين فقررت اني هسيب الغردقه وهعيش في القاهرة ودي حكايتي 

*في مكان تاني*

الام: انتا يابني اصحا بقا حرام عليك فرهدتني

مراد: يافوفا خمس دقايق وهقوم اهو 

فريده: يابني الله يخر‌‌ـبيتك تعبتني عصبح

مراد: هو انا حرام انام

فريده: ياخي نامت عليك حيطه بقالي ساعه بصحي فيك

مراد: كده اهون عليكي يافوفا 

فريده: اه تهون بقالي ساعه بصحي فيك قوم عليك كليه زمانها فاتتك ده غير ان ابوك قالي انك عليك شغل كتير في المكتب عاوز يخلص

مراد: لا كليه اي هي ناقصه قرف عصبح انا هروح المكتب علي طول 

فريده: يابني حرام عليك نفسي تتخرج بقا بقالك 8سنين بتعيد بتاخد السنه بسنتين ده غير اعدت في ثانويه تلت سنين تعيدها ارحم امي حرام عليك كان زمان بقا عندك عيال طولك

مراد: اه قولي كده بقا انك زهقتي مني وعاوزه تخلصي مني وخلاص لا ياحبيبتي ده انا الي اعدلك  وبعدين انتي عارفه اني مبحبش ام الكليه دي فا احمدي ربنا اصلا اني باخد السنه بسنتين 

فريده: اقوم ياض انا اصلا مش هخلص من لتك قوم كتك القرف حسبي الله في دي خلفه تعر

مراد: حبيبت قلبي من جوه 

عبدالله: اي يافريده كل ده بتصحي سيف

فريده: ياشيخ ده هيشلني بعد ماقالي بليل انو المفروض يحضر عشان في حاجه مهمه جاي يقولي هي ناقصه قرف عصبح

عبدالله: منتي عارفه انو مش بيحبها سبيه براحتو يلا انا هنزل بقا الشغل عشان اروح اخلص الشغل مع يونس وريان وقولي لسيف مايتاخرش عليا

فريده: حاضر 

*يلا بينا نتعرف على العيله الكريمه*

اولا عبدالله الحاج صاحب البيت عندو 3شباب ومراتو فريده وهو مهندس وفاتح مكتب هندسه كبير وشغال مع اولاده

يونس وريان ودل توأم عندهم 25متخرجين من هندسه وشغالين مع ابوهم فى المكتب

يونس خاطب وقرب يتجوز حب عمرو شخصيته جاده مع اي حد وطبعو صعب

ريان متجوز وعندو نور وده بقا اب تافه بمعني الكلمه وبيحب المرح والهزار 

ودلوقتي اعرفكم بالبطل

اسمو الحقيقي مراد وباباه عشان مايزعلش مامتو سماه الاسم الي هي عاوزه وهو بيناديه بي الاسم اللي بيحبو سيف وعشان كده فى الشغل اسمو سيف والبيت مراد 

مراد الكبير عندو 28سنه فى فنون جميله بقالو 8سنتين بياخد السنه بسنتين بسبب انو داخلها غصب عشان عاد ثانويه تلت سنين وبردو مجبش المجموع الي يدخلو هندسه فامكنش قدامو غير دي ولان حبو في الهندسه مالهوش حل فعشان كده قدر انو يكون مهندس محترف في شغلو وهو شغال مع باباه في المكتب 

وسنجل رافض فكرت اي ارتباط غير لما يلاقي الي بحبها تخطفو

وكده نكون اتعرفنا علي العيله

*في مكان تاني*

بيلا: السلامه عليكم ورحمة الله وبركاته عامله ايه ياحبيبتي 

هاجر: الحمدلله ياحبيبت قلبي يلا غيري عقبال مااغرف الغدا

بيلا: حاضر 

هاجر: يلا يابيلا الاكل اتحط

بيلا: انا جيت اهو بصي انة عاوزه اقولك على حاجه ياماما

هاجر: قولي ربنا يستر 

بيلا: الموضوع الي كلمتك فيه انو خلاص قررت وكلمت الدكتور والورق بتاعي اتنقل القاهره وانا خلاص مسافره يوم الاربع

هاجر: بردو مصممه علي قرارك ده يعني انتي كمان هتمشي وتسبيني مش كفايه احمد اخوكي بقالو سنه منزلش

بيلا: ياماما ياحبيبتي انا قولتلك اخدك معايا وانتي مش راضيه وانا نفسيتي تعبتت من المشاكل ولازم استقر لوحدي وانا شايفه ان ده هيريحني

هاجر: ماشي ياحبيبتي الي يريحك ربنا يسترها معاكي ويوفقك ياحبيبت قلبي 


عدت الايام بسرعه وجيه معاد سافرها

بيلا: يلا ياماما اشوفك علي خير لما اوصل هرن عليكي علي طول 

هاجر: طيب وانتي عارفه هتنزلي فين 

بيلا: اه ياحبيبتي متقلقيش انا مجهزه كل حاجه وحاجزه في فندق لغايت ماشتري شقه 

هاجر: ماشي ياحبيبتي خدي بالك من نفسك اوي يابيلا هتوحشيني اوي ياحبيبتي 

بيلا: وانتي كمان ياحبيبتي يلا مع السلامه

في الكليه 

مريم: مراد عاوزه اتكلم معاك لوحدنا شويه 

مراد: خير يامريم عاوزه اي انا مش فايقلك

مريم: تعالى بس 

مراد: اتفضلي هو في سرو يارب بقا تبعد عني علشان اتخنقتت ده بت لزقه صح

مريم: وبعدين يامراد 

مراد: وبعدين في اي يامريم انجزي عشان مش فايق

مريم: يامراد انا بحبك انتا ليه مش حاسس بيا ده من ساعت ماشوفتك اول يوم كليه مابفكرش غير فيك ده وصل الامر بيا اني بسقط عشانك وعشان اكون معاك انتا ليه مش حاسس بيا

مراد: بصي يامريم اول حاجه انا مطلبتش منك انك تسقطي نفسك عشاني وانا لو بسقط بسقط عشان مابحبش المجال ده وانا قولتلك انتي صديقه ليا وزي اختي وبس عمري ماحسستك غير بكده لا لعبت بمشاعرك واستغليتك ولا اي حاجه من ساعه ماعرفتك وانا بعملك بحترام وحاطط حدود انتي الي دايما لازقه جمبي

مريم: طيب ماشي مش انا صديقتك وزي اختك ليه مش معرفني حاجه عنك خالص بقالي 8سنين عرفاك ومعرفش غير اسمك ليه طيب مش عاوز تعرفني عنك حاجه 

مراد: عشان انا مبحبش اعرف حياتي الشخصيه لحد حته لو كان مين وعن اذنك بقا عشان انتي قفلتي اليوم من اولو وسعي بقا عشان همشي وسابها ومشي فونو رن 

عبدالله: انتا فينك يازفت

مراد: انا لسه ماشي من الجامعه في ايه ياحاج بس

عبدالله: تجيلي دلوقتي ياسيف عشان انا هطين عيشتك

مراد: في اي بس يابابا عصبح

عبدالله: هو مش انا سالتك امبارح خلصت الملفين وقولت اه خلصو يابابا وانهارده هيتسلمو

مراد: حصل يابابا بس قصدي بليل ياحاج خلي بالك طويل معايا انا خصلت ناقص بس حبت تظبيط وخلاص انتا بس اسمع مني وهتشوف شغل عالي

عبدالله: ماشي ياﺣيوان اما تجي 

مراد: ماشي تسلم ياحبيبي انا جاي اهو وقفل اهم حاجه حب اهلك ليك ده لوحدو دعم

 بعد ساعات سفر وصلت القاهره 

بيلا: يارب تكون بدايه خير عن كل وجع وتكون حياه جديده بدون مشاكل اما اكلم ماما اطمنها

هاجر: اي ياحبيبتي طمنيني عليكي وصلتي

بيلا: اه ياحبيبتي لسه واصله القاهره اهو ورايحه علي الفندق

هاجر: حمدالله على سلامتك ياحبيبتي خلي بالك من نفسك كويس يابيلا

بيلا: حاضر ياماما متقلقيش عليا

هاجر: ماشي ياحبيبتي يلا مع السلامه 

*في الفندق*

بيلا: مساء الخير لو سمحت كان في حجز باسم بيلا محمد

الموظف: اه حضرتك اتفضلي امضي هنا وممكن اعرف اقامه لحد امتا

بيلا: بصراحه لسه مش عارفه 

الموظف: تمام يافندم اتفضلي امضي هنا 

بيلا: تمام ممكن بس اسال حضرتك علي مكتب عقاري هنا

الموظف: اه طبعا في مكتب قريب من هنا بشويه ممكن ابعت لحضرتك اللوكيشن واتساب 

بيلا: تمام شكرا جدا 

كده يبقا ارتاح انهارده وبكره انزل اشوف المكتب ده واشتري شقه واظبط الدنيا في الكام يوم دول عشان ابدا دراسه يوم الحد وكده كل حاجه هتكون تمام

*في المكتب*

مراد: ياحاجوج انا خلصت الشغل اهو وسلمتو وكل حاجه تمام وكل الي عندي اتسلم وهبدا بكره اخد شغل جديد 

عبدالله: ايوه كده ياسيف ياحبيبي انتا كده تعجبني روح بقا لو عايز تروح انا لسه قدامي شويه 

مراد: لا انا هروح عند ريان اتغدا عندو عشان اشوف حبيبت قلب عمو 

عبدالله: ماشي ياحبيبي يلا روح انتا 

مراد: ماشي يلا السلام عليكم 

*صباح يوم جديد ملئ بالاحداث*

بيلا: اه مش قادره اناكان مالي ومال حياة الكبار يعني حبكت اعمل فيها بت جامده اهو اديني اتكسحت من اولها بس لا لا تراجع لا استسلام انا هقوم وافوق كده وهكون زي الفل عشان انهارده يوم طويل اوي يلا يابيلا انتي قدها انتي بنت قويه

*عند مراد في البيت*

فريده: يلا يامارو اصحا عشان تفطر

مراد: انا صاحي ياقلب مارو

فريده: ده بجد انتا صاحي ولوحدك وكمان بدري مالك ياقلب امك انتا كويس 

مراد بضحك: اه كويس بس نمت كويس وصحيت من شويه 

فريده: يارب دايما تصحا بدري عشان انتا تعبتني يلا بقا قوم افطر عشان تروح كليتك عشان تعدي السنه دي بقا كفايه عليك كده 

مراد: يعني انتي عاوزني اذاكر ده عيب في وشي حته يافوفا بصي انا ماشي بمبدا ذاكر انجح غش تجيب مجموع وانا الحمدلله يافوفا ولا دي شغاله معايا ولا دي شغاله فاكلو علي البركه بقا

فريده: احيه يعني ساقط السنه دي كمان 

مراد: والله علي حسب بقا بس عارفه انا حاسس ان السنه دي هتعدي عشان حاسس انهم تعبو مني وعاوزين ينجحوني وخلاص 

فريده: ياريت والله لحسن انا تعبت منك يافاشل

مراد: انا فاشل بردو مش هنجح ولا هذاكر هما عايزين ينجحوني اهلا وسهلا مش عاوزين عادي انا فاضي بقا

فريده: لا انا كده ممكن يجرالي حاجه انا طالعه 

مراد: اطلعي اطلعي دايما كده تنكدي عليا عصبح

*نرجع عند بيلا*

بيلا: لو سمحت فين مكتب العقاري الي هنا

الشاب: الشارع ده اخرو علي ايدك اليمين

بيلا: تمام شكرا وصلت المكتب 

السلام عليكم لو سمحت كنت عاوزه اشتري شقه

مدير المكتب: تمام اتفضلي تحبي مناطق معينه او حاجه 

بيلا: لا اي مكان عادي وعاوزه شقه تكون كبيره 

مدير المكتب: تمام ماشي اتفضلي معايا هوريكي الشقق المتاحه

بيلا: تمام يلا وبعد لف كتير دام لاكتر من تلت ساعات مرتحتش لغير شقه علي النيل بس بدون توضيب

بيلا: انا عجبتني الشقه دي بس المشكله في التوضيب

مدير المكتب: لا متقلقيش في مكتب هندسه كويس جدا اعرفو وبيخلصو الشغل بسرعه كده وشغلهم هايل وعن تجربه

بيلا: اوكيه طيب كويس ممكن رقم او لوكشين 

مدير المكتب: اه اتفضلي ده العنوان 

بيلا: تمام شكرا 

مدير المكتب: العفو مبروك عليكي تتهني بيها ان شاءلله واتمنا ميكونش اخر تعامل

بيلا: شكرا لذوقك عن اذنك

طيب دلوقتي نكمل المرمطه ولا اكمل بكره بس بكره الجمعه وانا معرفش هيكونو فاتحين ولا لا يلا بقا اروح بسرعه وخلاص وبعد وقت وصلت المكتب 

بيلا: مساء الخير لو سمحت عندي شقه محتاجه توضيب وحد رشحلي المكان هنا

عبدالله: تحت امرك ياانسه بصي هتطلعي المكتب الي فوق للمهندس سيف وهو هينفذ ليكي الي عاوزه

بيلا: تمام شكرا لحضرتك وطلعت 

بتخبط علي الباب

مراد: اتفضل 


#روايه_حب_المشاغبين 

بارت 3

بيلا: مساء الخير 

مراد وهو بيرفع عينه من اللاب مساء الخي وسكت لما بصلها وقالها ده يامساء كل الحلويات هو انتي بجد حقيقيه

بيلا: افندم بجد ازاي يعني 

مراد: اصلك جميله اوي اول مره اشوف القمر بيطلع بالنهار كده 

بيلا: حضرتك انا كنت جايه هنا عشان عاوزه اوضب شقه والمهندس الي تحت قالي اطلع لحضرتك 

مراد: ده يازين ماختار والله 

بيلا: نعم هو انتا بشتغل مهندس ولا بتعاكس

مراد: لا والله مهندس بس انتي مزه اوي

بيلا: بقولك ايه احترم نفسك ياما هقوم امشي

مراد: لا تمشي اي هو انا كل يوم بيجي حد في جمالك كده امري ياقمر وانا تحت امرك 

بيلا: تمام مشتريه شقه في مدينة نصر ويدوب علي المحاره بس وحد رشحلي المكان هنا

مراد في نفسه ده يازين مارشح والله: تمام انا المهندس سيف

بيلا: اتشرفنا ممكن اعرف بقا التوضيب هيبقا كام يوم 

مراد: اعرف اسم حضرتك الاول

بيلا: اسمي بيلا 

مراد بعوجة بوق: بي اي ياختي لا انا مش هقول الاسم ده انا هقولك بليله 

بيلا! نعمم انتا هتهزر معايا 

مراد: لا انا بجد هقولك بليله قال بيلا قال انتي قمر وكل حاجه بس مش هقولك غير بليله

بيلا: ياصبر ايوب مهندس سيف ممكن نخش في التفاصيل 

مراد: طبعا طبعا ياقمر وبدأ يوريها التصاميم وهي عجبها الشغل 

بيلا: تمام حضرتك هتبدأ امتا

مراد: بكره الصبح

بيلا: تمام هتخلص بعد قد اي خبط الباب ودخل يونس

يونس: مساء الخير حضرتك اتفقتي علي الشغل

بيلا: اه كلو تمام اخر حاجه بس اعرف الشقه هتسلم في قد اي 

يونس: يعني حضرتك هي بالكتير اسبوع وعش.. قطعو مراد وبصلو لا يايونس الشقه بتاعتها مش هتخلص غير في اقلل من شهر بصلو يونس وسكت 

بيلا: شهر اي ده كلو بيقولو ان هنا الشغل بيخلص بسرعه 

مراد بمكر: لا طبعا ده شغل ولازم يكون مظبوط وانا بحب اعمل شغلي بضمير بصراحه 

بيلا: تمام ماشي هتسأذن انا ومشيت

يونس: بصلو وقال شغل اي الي بضمير يابو ضمير اله ربع

مراد: اي ياخويا ده شغل بردو ولازم نهتم بالتفاصيل بتاعت الشغل كلها 

يونس: الشغل بردو ومن امتا يعني وانتا بتتشد لواحده كده 

مراد: مش عارف من اول مشوفتها وانا تايه في جمالها

يونس: يامشاء الله اي ده انتا وقعت بسرعه كده 

مراد: سرح كده وبعدين فاق وقالو بقولك اي ياض اتكلي من هنا ومتفصلنيش

يونس: ماشي يخويا سلام ومشي وسابو في تفكيرو

عند بيلا: انسان غريب بس طريقه تلقائي كده وبصراحه هو لطيف اوي ومز وفاقت كده لا مش وقتو دلوقتي لا حب لا فوقي وسرحت كده وافتكرت وهو بيقولها لا انا هقولك يابليله ضحكت وقالت انا من بيلا ابقا بليله يلا اما نشوف اخرتها اي وروحت الفندق ومن التعب نامت

*عند مراد في البيت *

مراد: يامساء الفل علي عيونك يافوفا

فريده: مساء الخير يامارو شكلك رايق اوي

مراد: ده انا رايق علي الاخر بقولك ايه انا جعان

فريده: خش غير وانا بغفر اهو 

علي الاكل

عبدالله: يونس اي اخبار الشغل بتاع انهارده 

يونس: لا كلو تمام متقلقش

عبدالله: وانتا سيف العمليه بتاعت انهارده عملت معاها اي 

مراد: لا ده كلو تمام وهنبدأ من بكره كمان 

عبدالله: بكره؟ بكره اي يبني ده بكره الجمعه اجازه

مراد: لا عادي يابابا مش مشكله انا هنزل انا واظبط الدنيا ابقي صحيني بدري يماما يلا بقا تصبحو علي خير 

فريده بشك: واد يايونس هي العمليه دي مزه

يونس: ايوه يماما

فريده: اه قولتلي بقا 

*يوم جديد*

فريده: مارو اصحا

مراد. صاحي ياقلب مارو 

فريده. اممم مش غريبه بقا تنزل شغل يوم الجمعه وكمان صاحي بدري مع انك مش بتصحا اصلا

مراد. اي يافوفا هنقول للشغل لا

فريده. هي عجبتك اوي كده

مراد. بقولك يافريده صباح زي الفل يلا عاوزه حاجه يلا سلام وسابها ونزل

فريده. فريده ياحيوان

نزل مراد وبيرن علي بيلا

بيلا. الو مين

مراد. انا سيف ممكن اللوكيشن عشان اروح الشقه

بيلا. اه تمام حضرتك عقبال ماتوصل اكون هناك

مراد. اوك سلام

وصلو المكان

بيلا. اسفه علي التاخير 

مراد. عادي ولا يهمك يابليله

بيلا. بقولك ايه متقوليش الاسم ده انا اسمي بيلا

مراد بصلها وقالها. هو اخرك بليله يلا بقا وسعي وسابها ومشي 

بيلا. يامستفز وبدأو يشوفو الشقه وبدأو شغل وبعد ساعتين 

مراد. بقولك يابليله انا شايف ان هنا هنحتاج نغير الديكور 

بيلا. بص اعمل الي عاوزو بس بلاش الاسم ده وبص يامهندس انا هسيب كل حاجه علي زوقك

مراد. خلاص اتفقنا يابليله بس ممكن تقوليلي سيف عادي من غير مهندس 

بيلا. اوك انا همشي بقا وهاجي بليل

مراد. لا طبعا مينفعش لازم تعدي عشان تشوفي الشغل

بيلا. بس انا واثقه في زوقك ومعلش عشان ورايا اشغال يلا مع السلامه ومشيت

مراد. واثقه في زوقي مسكينه متعرفش اني عكاك اصلا بس لا لازم ياواد ياسيف تتطلع احسن حاجه عندك 


#رواية_حب_المشاغبين 

بارت4

مراد. هي مجتش ليه دي بقت عشره اما ارن عليها طيب واعد يرن لغايت ماردت

مراد. الو يابليه انتي مجتش ليه

بيلا. مين 

مراد. مين اي انا سيف مجتيش ليه انا مستنيكي عشان اوريكي الحاجه 

بيلا بنوم. بقولك ايه انا بص انا مش موجوده دلوقتي ابقا اشوفو بكره يلا باي وقفلت

مراد. والله انا مش عارف البنات بتجيب كل النوم ده منين مش بيشبعو نوم 

يوم جديد 

صحيت بيلا 

بيلا. ياربي كان المفروض اروح ابص عليهم ونمت من التعب وبتفتح الفون ولقت رقم هي بستغراب رقم مين ده وبعدين انا مش فاكره اني كلمت حد بليل يلا ممكن مش عارفه مش مهم مش مهم وقامت عشان تلبس عشان تروح الشقه 

في الشقه 

مراد. اوف بقا دي هتجي امتا دي اتاخرت اوي بجد ولسه هيرن عليها لقاها دخلت 

بيلا. صباح الخير 

مراد. صباح اي الي 12 انا مستنيكي من بدري عشان نفطر سوا 

بيلا بستغراب نفطر

مراد. اه نفطر انا جعان ومرضتيش اكل من غيرك يلا هنزل اجيبو بسرعه واجي وسابها ونزل هي في نفسها انتا بجد انسان غريب بس حنين اوي بصراحه هو مجنون شويه بس بجد مختلف هو انا شكلي وقعت ولا ايه وضحكت واعدت استنتو 

مراد. يلا يابليله انا جبت الاكل 

بيلا. تعرف متقوليش الاسم ده تاني 

مراد. لا طبعا انا عجبني اني اناديكي كده 

بيلا. بس انا مش عاجبني

مراد. مش مهم رايك المهم رأيي انا ويلا كلي 

بيلا. ده انتا رخم وبدات تاكل

مراد. مقولتيش بقا عندك كام سنه 

بيلا. وقالك بمناسبه اي

مراد. بمناسبه اننا هنبقا صحاب 

بيلا. اوه مره واحده علي فكره طموحك عالي اوى 

مراد. لا ماهو ده الي هيحصل احنا خلاص بقا بينا عيش وملح ولا ايه 

بيلا. اممممم سبني افكر 

مراد. مش ملاحظه انك بتتنكي عليا يابليله 

بيلا. تصدق اكتر حاجه ممكن متخلنيش اوفق هي الاسم ده 

مراد. يعني انتي مزعلاكي بليله اومال لو قولتلك بليه هتعملي اي وضحك

بيلا. بليه انا من بيلا ابقا بليه حرام عليك 

مراد. شوفتي بقا اني هين عليكي ازاي وبقولك بليله 

بيلا. يلا بليله بليله بقا 

مراد. ينفع افهم من كده انك موافقه

بيلا. اكيد لا 

مراد. طيب انتي مرتبطه 

بيلا. اشمعنا

مراد. ممكن نقول انو فضول

بيلا. امممم يلا خليها عليا ومش هقولك 

مراد. حد قالك انك رخمه 

بيلا. لا كتيرر متقلقش

مراد. طيب انتي منين

بيلا. بردو مش هقولك 

مراد. مش عايز اعرف حاجه طيب بقولك ايه انا بعتلك ادد عالفيس ابقي وافقي عليه 

بيلا. انتا جايب الثقه دي منين علي فكره مش هقبل

مراد. يابنتي لازم الثقه هو انا اي حد ولا ايه ده انا سيف

بيلا. مغرور اوي

مراد. بس مز واتحب بسرعه وغمزلها وقام

بيلا في نفسها بصراحه اه بس بردو مغرور 

وعدا يومين علي هذا الحال الاتنين بينكشو في بعض 

مراد خلاص اعجب بيها وعجبو كده ان هي متحفظة علي حياتها الخاصه

وبيلا بدات تعجب بشخصيتو وتحب المشاغبه بتاعتو 

وجيه يوم الحد

*اول يوم لبيلا في الكليه*

بيلا. صباح الخير يادكتور 

العميد. اهلا يادكتوره اتفضلي 

بيلا. شكرا عاوزه اعرف جدول المحاضرات الي عندي واعرف انهي فرقه الي هدرسلها

العميد. انا كنت حاطط ليكي فرقه اولي وبعدين اكشتشفنا ان في نقص للفرقه الرابعه فا دلوقتي القرار قرارك في الاختيار يادكتوره تختاري الفرقه بتاعتك

بيلا. طيب تمام مفيش مشكله انا ممكن اخد الاتنين 

العميد. اتتي بتتكلمي بجد هتقدري علي الاتنين 

بيلا. طبعا ان شاءلله اكون عند حسن ظن حضرتك 

العميد. اكيد طبعا انتي قدها تمام اتفضلي ده الجدول وعندك محاضره فرقه رابعه الساعه 12

بيلا. اوكي تمام شكرا عن اذنك

عند مراد

فريده. صباح الخير ياحبيبي 

مراد. صباح الورد كلو

فريده. يلا تعالي افطر عشان تنزل الكليه 

مراد. لا ورايا شغل

فريده. مارو عشان خاطري احضر عشان تعدي 

مراد. حاضر ياماما يلا عاوزه حاجه سلام 

فريده. زعل طبعا زي كل مره بس لازم عشان يتخرج بقا 

نزل مراد وراح علي الكليه ووصل دخل الكافيه واعد بيشرب قهوه

مريم. صباح الخير يامارو

مراد. صباح الخير 

مريم. عامل ايه وحشني 

مراد. كويس انتي اخبارك ايه 

مريم. بخير طول منتا بخير 

مراد. ياربي علي ام التلزيق الي عصبح ده  وقالها بقولك ايه يامريم انتي اعده ليه مش المفروض تحضري

مريم. انا منا هحضر المحاضره اتغلت وبقت12بيقولو في دكتوره جديده جت 

مراد. طيب ماشي قومي بقا عشان تلحقي

مريم. بس انتا لازم تحضر عشان تسجل اسمك

مراد. متشغليش دماغك بيا

مريم. لا لازم ده انتا حته صديق عزيز عليا اوي

مراد. طيب اتفضلي يلا ومشيو عشان المحاضره وبعد ربع ساعه دخلت بيلا

بيلا. صباح الخير ياشباب

مراد. حس انو عارف الصوت ده بيرفع عينو وبيبص وبيلاقيها هي

مراد. بليله


#رواية_حب‌_المشاغبين 

بارت5

مراد. ياحظك الفقري يامارو بقا يوم احب تتطلع دكتوره وكمان هي هتتديني اكيد اول ماتعرف اني فاشل وساقط مش هتخليني اقولها حته صباح الخير الظاهر مش مكتوب ليك تحب زي بقيت الناس وفاق من تفكيرو علي صوتها

بيلا. انا الدكتوره الجديده اسمي بيلا وهكون معاكو في المشروع والجزء العملي عاوزه اقولكو حاجه انا بحب الهزار في كل حاجه بس وقت لما اقول هبدأ شغل محبش اسمع غير صوتي وكمان اي حد مش هيفهم حاجه ياريت يقولي وانا مش هسيبو غير لما يفهم انا بحب التعاون والالتزام وان لو حد عندو احب انو يشارك فيها فا ياريت عشان نبقا كويسين مع بعض نحب نتعاون ونشارك عشان نقدر ننجح وننوصل للقمه وعشان اكون صريحه معاكو انا بحب دايما اكون في القمه وان نسبه النجاح عاليه جدا فضلت تتكلم شويه والطلاب مستغربين انعا صغيره وجميله وقد اي هي واثقه من نفسها

بيلا. دلوقتي هنبدأ المحاضره عاوزه بس انادي علي الاسامي عشان اتاكد وفضلت تنادي لغايت ماوصلت لاسمو مراد عبدالله وصت عشان تشوفو لقتو هو بيلا بصدمه اي ده ازاي وبصلتو لقيتو بيغمزلها وبيهز راسو هي كملت وبدات تشرح وطول المحاضره بالها مشغول بانو ازاي اسمو مراد وكمان في كليه فنون جميله مع انو مهندس وخلصت المحاضره ولاول مره مراد يسيب الفون في المحاضره ويركز ويفهم هو في نفسو يعني مزه وحلوه وكل حاجه وكمان بتعرف تشرح وجيه في بالو طيب ياتره هتعرف تعملي المحشي الي بحبو يارب تكون بتعرف عشان اضمن مستقبلي وفاق من تفكيرو علي صوتها 

بيلا. كده احنا خلصنا انهارده اتمنا تكونو فهمتو ولو في حاجه مش واضحه عرفوني وانا هعيد تاني

وبداء الطلاب يشكروها علي طريقتها واسلوب شرحها لغايت مادق الباب عشان يدخل

بيلا. اتفضل دخل واول ماشافها تنح وبقا يبصلها ومركز معاها اوي 

بيلا. حضرتك مين

مازن. احم انا دكتور مازن معاكي في القسم وبدي جزء عملي 

بيلا. اه اهلا وسهلا 

مازن. انا كنت جاي اتعرف عليكي عشان نبدا الجزء العملي

بيلا. اه تمام اتشرفت بحضرتك عن اذنك وسبتو ومشيت

مازن. هي مستعجله كده ليه بس دي جميله زي ما كل الجامعه بتقول وصرح في جمالها 

مازن دكتور فنون جميله عندو30سنه سنجل 

دخلت بيلا المكتب وهي هتموت من التفكير ازاي اسمو مراد يعني يوم ماتعلق بشخص يطلع ليه شخصيتين يعني كان بيكدب عليا هي مع نفسها يكدب عليكي في اي انتي مكملتيش اسبوع عارفه

قلبها.بس اكيد في سوء تفاهم ده شخص كويس جدا 

عقلها. بس كداب كان عاوز يبني صداقه علي شخصيه كدابه

قلبها. وانتا ايش عرفك انها شخصيه كدابه 

عقلها. عشان لو مكنتش شخصيه كدابه طان قالها وهي بيطلب انو يكون صديق

قلبها. بس شخص زي ده عمرو مايكون كداب

عقلها. انتا تسكت خالص علشان انتا بتكون سبب في مشاكل كتيره والمره دي انا مش هسمحلك انك تعمل حاجه زي كده ونخش في تجربه قاسيه تاني وفاقت بيلا وعقلها المره دي هو كسب انو قدر يقنعها انو شخص كداب عند مراد يترا ممكن تحبني بعد ماعرفت اني لسه طالب وهي دكتوره انا محتار بس انا مشدوليها اوي اتمنا انها تكون من نصيبي المره دي لاني مش حمل خزلان تاني وافتكر موضوع حصل قبل كده 

*فلاش باك*

مراد كان بيحب واحده بس كان لسه مرحله اعجاب بس كده هتقدم ليها لغايت ماعرف ان هي كانت بتخدوعو وبتلعب عليه علشان الفلوس ولما عمل فيها اختبار انو مبقاش معاه حاجه وانو هيبدأ من الصفر سبتو وارحت اتخطبت لواحد صحبو دي كان بنسبالو صدمه وقرر بعدها انو مش هيبقل ان اي حد يخش حياتو

*نرجع تاني *

مشي مراد من الكليه علشان يروح الشقه راح وبدا يشغل نفسو عن التفكير عنها لغايت ماتعب بص في الساعه لقاها بقت 9وهي لسه مجتش 

مراد. طيب انا محتاج انها تشوف الشغل ده انا هرن عليها وخلاص 

مراد. الو يابليله

بيلا. خير 

مراد. كنت عاوزك تجي تشوفي الشغل ده عشان بنشطب الاوضه

بيلا. اوك سلام 

مراد. احنا فينا من كده شكل المره دي كمان بلح خلاص يامراد انسا وبعد وقت وصلت

بيلا. مساء الخير 

مراد. مساء النور يانسه بيلا اتفضلي شوفي الشغل عشان نخلص اخر حاجه وسابها وطلع 

بيلا. اي ده ده قالي بيلا وبعدين هو بيكلمني كده ليه ده شكلو مضايق اوي دحلت شافت الشغل وطلعت 

بيلا. تمام الشغل حلو اوي 

مراد. تمام وقال للعمال يلا شباب هنكمل بكره انا همشي انا خلصو وبكره تعالو بدري وسابها ونزل استغربت طريقتو ونزلت وراه ولحقتو قبل مايمشي

بيلا.مالك

بصلها مراد. لا مفيش حاجه انا بس مرهق شويه وعاوز اروح 

بيلا. اهااا ولسه هتتكلم لقت فونو بيرن

مراد. اي ياحبيبتي 

فريده. انتا فين يامارو 

مراد. في مشوار 

فريده. طيب متتاخرش عليا ياحبيبي 

مراد. ماشي باي طبعاً بيلا سامعه المكالمة عشان مراد صوت الفون بتاعو عالي

بيلا. طيب ماشي انا همشي بقا باي 

مراد. استني انتي كنتي عايزة حاجة 

بيلا. لا تمام وسبتو ومشيت


#روايه_حب_المشاغبين 

بارت6

مراد. بيلا حاسبي فاقت من شرودها علي صوتو وجري وشدها 

مراد. انتي مجنونه مش تفتحي العربيه ماشيه بسرعه مش تحاسبي انتي كويسه 

بيلا. انا تمام تمام مفيش حاجه 

مراد. ماشي وسبها ومشي 

بيلا. يعني كمان يزعق ويكلمني وحش وكمان يمشي وركبت العربيه عشان تروح 

روحت وماسكه الموبايل علي الفيس ولقت دكتور مازن باعت ليها ادد

بيلا. يوه ده عايز اي دايما مش ناقصه ودخلت ولمحت صورت مراد بصت علي الاسم لقت مراد عبدالله هي بستغراب هو اسمو مراد علي الفيس كمان انا مش فاهمه حاجه اعدت تفكر طيب انا هسالو بكره علشان بصراحه حسيت اني ظلمتو وقبلت الادد وعدتت تتفرج علي البروفايل بتاعو ولقات يترا اخترتها معاك اي وعدا اليوم تاني 

بيلا جهزت عشان تروح الكليه وراحت ودخلت المحاضره واستغربت انو مش موجود وقالت خلاص هروح بعد الكليه الشقه هيكون هناك وبدات تركز في شغلها

عند مراد قام ولبس ونزل علي المكتب

ريان. اومال انتا جاي انهارده يعني 

مراد. اه روحت بصيت علي العمال وشغالين وانا جيت استلم شغل جديد 

ريان. اومال مالك كده مش عجبني يامارو

مراد. انا كويس ودخل يونس

يونس. انتا هنا ياحيوان وسيبني تحت مع مدعوك

ريان. يابني بشوف اخوك مالو ولا انتا اخ بالاسم

يونس. مالك ياحبي بس هي اي قالتلك خلينا اخوات ولا ايه 

مراد ساب الي في ايدو وبصلهم وقال. هنبدا شغل تريقه منك ليه خدو بعدكو واطلعو بره عشان مش فايق ووراياه شغل 

ريان. طيب خلاص احنا هنسيبك دلوقتي ونتكلم بليل كده كده انا هجيب سهيله وهنجي انهارده 

يونس. وامك بردو عازمه عائشه

مراد. اه وبعدين يعني انتا ومراتك وانتا وخطبتك انا بقا هعمل اي وسطكو

ريان. ياعم متقلقش هنخليهم يغسلو المواعين ونعد نتكلم مش عاوزك تقلق

مراد. تصدق مبقلقش غير منك انتا واعدو يضحكو ويهزرو وبعد شويه قام كل واحد يشوف شغلو وبدا مراد يستلم شغل ومركز

خلصت بيلا المحاضره واعده بتشرب كوفي

مازن. صباح الخير يادكتوره

بيلا. صباح النور 

مازن. اخبارك ايه يارب تكوني مرتاحه معانا

بيلا. اه طبعا تمام 

مازن. طيب كويس انتي قولتلي انتي منين صح

بيلا. لا والله انا مقولتش اصلا 

مازن. احم قصدي يعني اننا نتعرف مدام احنا فاضيين

بصلتو بيلا. معلش اصلي مصدعه فا مش مركزه

مازن. لا سلامتك تحبي تشربي قهوه

بيلا. اوكي وراح مازن يجيب ليها قهوه ورجع اتفضلي

بيلا. شكرا 

مازن. بالهنا اه بقا انتي شكلك صغير خالص عندك كام سنه 

بيلا. ماشيه في 27

مازن. العمر كلو ليكي ياجمل دكتوره وانا عندي 30سنه

بيلا. تسلم وبدات تلم حاجاتها عشان تمشي

مازن. انتي خلصتي ولا اي

بيلا. اه خلصت تن اذنك ومشيت اوف بقا هو كل مايشوفني عاوز يتكلم 

مازن ياربي انا دوبت من جمالها خلاص دي فتاة احلامي الي بدور عليها من زمان 

مشيت بيلا وراحت علي الشقه عشان تشوف مراد بعد شويه وصلت

بيلا. مساء الخير هو مهندس سيف مش موجود 

حد من العمال. لا يا استاذه مهندس سيف في المكتب لو محتاجه هو هناك 

بيلا. تمام ومشيت وكانت رايح بس في اخر لحظه غيرت رأيها وكانت متردده اوي وبعدين غيرت الطريق وراحت كافيه علي النيل واعدت فيه

بيلا. اي ياحبيبي انتا وحشتني اوى 

احمد. وانتي كمان ياحبيبتي وحشتيني انتي عامله ايه اخبارك ايه طمنيني عليكي انتي كويسه 

بيلا. اه ياحبيبي انا كويسه انتا اي بقا مش ناوي تنزل

احمد. اه هنزل قريب ان شاءلله يلا خدي بالك من نفسك كويس يلا مع السلامه وقفل

دخل مراد الكافيه وطلب اكل وبص ومره واحده لقا مريم جبت

مريم. كنت متاكده اني هشوفك هنا

مراد. عاوزه اي يامريم انا مش فايق

مريم. برن عليك مش بترد 

مراد. عشان مش فاضي وكان بيبص الناحيه التانيه ولقاها وبص لمريم بقولك ايه يلا امشي عشان مش فاضي وقامت مشيت وهي زعلانه واول ما ماشي راح عندها

مراد. مساء الورد علي احلا ورده في المكان

بصيتلو وضحكت


#روايه_حب_المشاغبين 

بارت7

بيلا. هو انتا بترقبني بقا ولا اي

مراد. ياشيخه روحي وبعدين انا كنت اعد هناك اصلا من ساعه وكنت لسه شايفك

بيلا. اه هو انتا الي كان معاك بنت هناك دي اكيد حبيبتك

مراد. لا والله يختي انا مش مرتبط بس بفكر وبعدين دي زميله ليا وانا بصراحه مش بطيقها 

بيلا. ليه يعني 

مراد. عشان بتحبنى وانا مش عاوز اذيها اكتر من كده انا بختصر علاقتي معاها عشان انا مش بحبها ومش عايز انها تتعلق بيا اكتر من كده فعشان كده بعملها وحش

بيلا. اي حيلك حيلك اي مصدقت 

مراد. عادي يعني عشان متفكريش اني مرتبط ده انا سنجل السناجل

بيلا. ياسكر

مراد. ياقلب السكر

بيلا. وجع في قلبك

مراد. ياختي هو انتي تتطولي تبقي قلبي 

بيلا. مش عايزة اطول ياخفه

مراد. المهم بقا 

بيلا. خير 

مراد. قالولي انك سالتي عليا اي وحشتك

بيلا. لا ياشيخ

مراد. اه طبعا وبعدين انا متوقعتتش انك تكوني دكتوره 

بيلا. اهو بقا

مراد. طبعا انتي مستغربه ازاي كنت في المكتب سيف وفي الكليه مراد

بيلا بفضول. لا عادي يعني مش عاوزه اعرف

مراد. بصي ياستي

بيلا.ركزت معاه بصيت

رفع حاجبو وقالها منتي مش عاوزني احكي 

بيلا. علي فكره انا مش عاوزه اعرف 

ضحك مراد. طيب خلاص هحكي بصي بقا تنا اكبر اخواتي فا لما جت تسميني قالت مراد وبابا كان ناوي علي سيف فاهو عشان كان بيحبها اوي نفذ لها رغبتها وسماني في شهادة الميلاد مراد بس بقا هو من كتر حبو اني اسمي يمون سيف مش بينادني غير كده فا لما اشتغلت معاه اقالي هكتب المهندس سيف بس فى البيت اسمي مراد والشغل اسمي سيف

بيلا. اممم طيب ازاي مهندس وفي كليه فنون جميله 

مراد. هحكيلك بس خلي بالك مبحكيش غير للحبايب بس وغمزلها بصي انا عدت ثانويه عامه تلت مرات بسبب اني مجبتش مجموع هندسه مع العلم كانت بتقف علي فرق بسيط بابا قالي هدخلك خاص وانا الي رفضت وفضلت اعيدها وبردو في الاخر مجبتش مجموع فا تالت مره ماما كانت زهقت مني وراخت مقدمه ليا علي الكليه دي وعشان هي متاكده اني مش بعرف ازعلها كانت واثقه اني هتعصب شويه وبعدين هقولها ماشي بس ودخلتها وبقيت اخد السنه بسنتين بقا عندي 28اهو ولسه متخرجتش بس انا لاقي نفسي في الهندسه انا اعدت رابع سنين اتعلم واخد كورسات كتيرر ونزلت تدريب سنه لغايت ماحققت النجاح الي كنت عاوز الحمدلله 

بيلا. مشاءالله طيب دلوقتي انا لما اناديك المفروض اناديك اي

مراد. مارو

بيلا. نعم

مراد. اصلي بحبو اوي

بيلا. حبك برص يبعيد ايوه انا بردو اناديك اي

مراد. ده انتي رخمه ناديني مراد بقولك انا محدش يعرف عني حاجه في الكليه الكلام ده سر بينا ياصديقتي

بيلا. اكيد 

مراد. طيب اي بقا مش هتعرفيني عليكي ده انا حكيت قصه حياتي وانتي لسه 

بيلا. مش بحب اتكلم عن حياتي 

مراد. ليه

بيلا. ده طبيعيه فيا للاسف

مراد. احنا مش بقينا اصدقاء 

بيلا. اممم موافقه بس ممكن اسالك سؤال 

مراد. اتفضلي يابليله

بيلا. ليه كدبت عليا وقولت ان الشقه هتاخد اكتر من شهر مع ان هي بتعد اسبوع بس 

مراد. احم اي الاحراج ده وبصلها عاوزه الصراحه ولا

بيلا. الصراحه

مراد. اتشديت ليكي من اول لحظه شوفتك فيها وكنت حابب اعرفك فعشان كده قولت كده 

بيلا. اممم 

مراد. اممم وفونو رن 

مراد. اي ياحبيبتي 

فريده. فينك يامارو

مراد. اعد مع ناس ياحبيبتي 

فريده. ناس مين ياحبيبي يلا تعالى عشان نتعشا كلنا سوا

مراد. لا ياحبيبتي اتعشو انتو انا مطول شويه 

فريده. مش هينفع انتا معاك مزه ولا ايه 

مراد. ماما مش وقتو الكلام ده 

فريده. معاك مين

مراد. واحده صديقه ليه

فريده. طيب اديها الفون كده 

مراد. ماما بقولك مش هينفع 

فريده. يلا يامارو

مراد بص لبيلا وقالها احم ماما عاوزه تكلمك 

بيلا. اوكي

فريده. الو ازيك ياحبيبتي 

بيلا. الحمدلله حضرتك اخبارك ايه 

فريده. انا زي الفل انتي اسمك اي ياقمر

بيلا. اسمي بيلا

فريده. عاشت الاسامي ياحبيبتي انا فريده ام مراد 

بيلا. اتشرفت بحضرتك 

فريده. ده من زوقك ياحبيبتي بصي بقا انا عزماكي علي العشا انهارده 

بيلا. شكرا والله مش هينفع 

فريده. لا والله مايحصل هتجي يعني هتجي وبعدين متقلقيش مرات ابني ريان موجوده وخطيبه يونس بردو موجوده يعني مش هتكوني لوحدك ومن غير نقاش انا مستنايكي انتي ومارو 

بيلا محبتش تكسفها. ماشي ياطنط وادت الفون لمراد

مراد بصوت واطي. اي الي انتي عملتيه ده ياماما 

فريده. ولا مش عاوزه اسمعلك حس ساعه وتكون جيت انتا وبيلا وقفلت

مراد. احم معلشي هي ماما كده اجتماعيه وبتتكلم بطلاقه علي طول 

بيلا. لا ويهمك دي زي العسل ربنا يخليهالك

مراد. انتي لو مش حابه تجي انا هقولها اي حاجه وخلاص

بيلا. لا طبعا انا مش هينفع مروحش عشان خاطرها هروح معاك 

مراد. بجد طيب يلا بينا ومشيو وبعد وقت وصلو البيت

مراد. اتفضلي ياماما 

بيلا. شكرا ودخلت 

فريده. مساء الخير ازيك ياحبيبتي ده انتي جميله خالص مشاءالله عليكي انتي مرتبطه 

مراد. ياماما اهدي

فريده. انتا مالك ياحبيبي لما الحريم تتكلم العيال تسكت

مراد بصدمه. انا عيل

بيلا ضحكت عليه. وقالت حضرتك عينك الي حلوه

فريده. لا والله ده انتي زي القمر 

بيلا. ربنا يخليكي 

فريده. يلا بقا نتعشا علي طول وقامو  كلهم 

عبدالله. وانتي بقا يابيلا شغاله اي

بيلا.انا دكتوره فنون جميله 

عبدالله. مشاءالله مش باين عليكي خالص 

فريده. انتي عندك كام سنه مراد اول ماسمع كده بص عليها 

بيلا بصتلو وحست انو مصدق يعرف. يعني ماشيه في 27اهو 

فريده. لسه صغيره مرتبطه بقا 

عبدالله. فريده سيبي البنت تاكل

بيلا. لا عادي ياعمو سيبها براحتها لا ياطنط مش مرتبطه 

فريده. طيب الحمدلله وغمزت لمراد في كتفو دي مرتبطه اي رايك اخطبها ليك

مراد. مش دلوقتي ياماما بعدين 

فريده. طيب وانتي يابيلا اعده لوحدك فين

بيلا. اعده في الفندق عقبال ما الشقه تخلص وهنقل فيها 

فريده. يلا ياحبيبتي انا يعينك واعدو يتكلمو وبعد ساعه بدات تتعب وبصت في الساعه لقت ان معاد الدوا فاتها 

بيلا. معلش انا لازم امشي دلوقتي 

فريده. لا مش هينفع لسه بدري

بيلا بتعب. معلش ياطنط اكيد هنشوف بعد تاني وقامت وهي دايخه ولسه هتمشي وقعت 

مراد بصدمه. بيلا


#رواية_حب_المشاغبين 

بارت8

وجري عليها بسرعه 

مراد. بيلا فوقي حد يجيب ميه بسرعه واعد يفوق فيها ويرش ميه وبردو مش بتفوق

مراد. يلا بينا نوديها المستشفى بسرعه وشالها مراد ونزلو كلهم علي المستشفى دخلت غرفه الكشف وبدا الدكتور ياكشف عليها وكلهم بردو 

فريده. يارب قومها بالسلامه 

مراد وافق قلقان وهيموت عليها من الخوف. يارب تقوم بسلامه يارب وبعد نص ساعه الدكتور لسه مطلعش

مراد بقلق. هما اتاخرو اوي هو في اي

عبدالله. اهدا ياسيف اكيد بيكشفو عليها 

فريده. خير انشاء خير 

يونس. ريان 

ريان. نعم

يونس. تعالي نحاول نهدى مراد عشان هيموت من القلق 

ريان. يلا وراحو ليه اهدى ياحبيبي هتكون كويسه ان شاءلله 

مراد. انا مش عارف حصلها اي دي كانت كويسه انا هتجنن وبقالها اكتر من نص ساعه جوه ومحدش طلع خالص ولسه هيتكلم فونها رن 

مراد. ده فونها بيرن اعمل ايه دي مامتها

يونس. بص انتا متردش لغايت مانطمن عليها وبعدين انتا عارف هي منين

مراد. لا والله مش عارف والفون رن تاني طب اعمل اي دلوقتي انا هرد وهقولها مشغوله ولسه هيرد لقا الدكتور طلع

مراد. خير يادكتور هي كويسه 

الدكتور. انتو اهلها

مراد. لا يادكتور في اي

الدكتور. انا محتاج اعرف حالتها دي عشان مدهاش حاجه تكون خطر عليها لازم تكلمو اهلها بسرعه علشان اقدر اتصرف 

مراد. طيب هو في حاجه خطيره اوي

الدكتور. ايوه سبب الاغماء ليه سبب معين والقلب حالتو مش مستقره

مراد اتصدم. طيب حاضر انا هرن علي اهلها ولسه بيخاول يفتح الفون لقا مامتها بترن تاني ورد

هاجر. اي يابيلا حرام عليكي قلقتني عليكي افتكرت حصلك حاجه ونسيتي تاخدي العلاج 

مراد. السلام عليكم 

هاجر بستغراب. وعليكم مين ده فون بيلا بنتي انتا مين هي كويسه حصلها اي

مراد. انا زميل ليها بصي حضرتك هي كانت كويسه ومره واحده حصلها اغماء ونقلها علي المستشفي والدكتور محتاج يفهم حالتها لانو مش عايز اي خطر عليها بس ارجو من حضرتك الثبات دلوقتي علشان نلحقها عشان ميجراش ليها حاجه 

هاجر. حاضر حاضر اديني الفون للدكتور وانا هفهمو حالتها ونادي مراد الدكتور وفتح الاسبيكر

الدكتور. ممكن افهم الحاله لو سمحت 

هاجر. بنتي من خمس سنين كانت كويسه ومره واحده حصلها اغماء فضلنا نحاول نفوقها ومفيش فايده نقلنها علي المستشفى هناك اعدو ساعه يكشفو عليها واشاعات كتيره وتحاليل وطلع الدكتور سال هي كانت بتشتكي من حاجه في القلب رديت عليه وقولت ساعات هي بتقول جايلي وجع في قلبي ولما اقولها تعالي نكشف ونطمن تهرب من الموضوع وتسبني وتمشي والموضوع اعد فتره وجت قالتلي ده طلع ضغط واطي عادي يعني مفهوش حاجه بس راح الدكتور عمل تحاليل وللاسف طلع عندها ثقب في القلب ولان الموضوع بقا صعب وكان بقالو فتره كبيره للاسف كانت محتاجه عمليه زرع قلب ونسبه النجاح كانت15في الميه واعدت في العنايه المركزه 10ايام لغايت ما لقينا القلب وعملت العمليه علي طول وحصل لها مضاعفات وبعد العمليه اعدت شهرين في العنايه عشان حالتها كانت صعبه وطلعت بعدها والدكتور قالها هنمشي علي العلاج سنه واعدت سنه في البيت وبعدها قالها كده بقيتي كويسه بس لازم هتفضلي تاخدي المقويات دي عشان لنا بتقف بيحصلها هبوط في مستوى الدم وساعتها القلب بيكون حالتو مش مستقره 

الدكتور. تمام انا كده فهمت متقلقيش حضرتك هي ممكن تكون نسيت تاخد العلاج فعشان كده حصلها الاغناء ده وادي الفون لمراد

مراد. متقلقيش هي اول ماتفوق هخليها تكلمك علي طول 

هاجر. امانه عليك ماتنسا وقفلت

مراد. سبحان الله ربنا بيحبها اوي عشان يكتبلها انها تعيش تاني وبعد شويه طلع الدكتور 

الدكتور. الحمدلله ياجماعه هي فاقت وبقت كويسه دلوقتي 

مراد. ممكن اشوفها 

الدكتور. اه اتفضل ودخلها علي طول 

مراد. حمدالله على سلامتك انا كنت هموت من القلق عليكي 

بيلا. الله يسلمك بس مين الي جبني هنا

مراد. انا فضلت افوق فيكي وانتي مفيش خالص فجبتك علي طول هنا واداها الفون لسه هيقولها مامتك رنت لقانا بترن وردتت علي طول 

بيلا. اي ياحبيبتي معلش كنت مشغوله شويه 

هاجر فهمت انها مش عاوزه تعرفها حاجه. ماشي ياحبيبتي انتي كويسه 

بيلا. اي ياماما متقلقيش عليا يلا بس انا هقفل دلوقتي عشان مش فاضيه وقفلت

مراد.انتي بقيتي كويسه دلوقتي 

بيلا. اه الحمدلله هو بس شويه ارهاق عشان كده 

مراد. الف سلامه عليكي ودخلو عيله مراد يطمنو عليها 

فريده. سلامتك ياحبيبتي 

بيلا. لله يسلمك ياطنط وبدأو يطمنو عليها 

مراد. خلاص روحو انتو وهي هتخلص المحلول ده هروحها واجي وراكو ومشيو 

مراد. هجبلك عصير واجيلك تاني 

بيلا. لا خليك كفايه اني تعبتك معايا 

مراد. لا ده انتي تعبك راحه ودخل الدكتور. تقدرو تمشو دلوقتي وبيكلم مراد خلي بالك من خطبتك وياريت تتهتم باكلها شويه مراد. ماشي شكرا يادكتور 

بيلا. هو انتا قولت اني خطبتك 

مراد. يختي يعني ده كل الي همك مخدتيش بالك من حوار الاكل

بيلا. اي لا عادي يعني 

مراد. شكلك كده محتاجه تتظبطي

بيلا. ولاا عيب انا الدكتوره بتاعك مينفعش تكلمني كده 

مراد. نعم يختي ولااا ده انا لو كنت خلفت كان هيبقا معايا قدك وبعدين بصي بقا يابليله حوار دكتوره ده تعمليه عليا فى الكليه ده لو هتشوفني اصلا ماشي يحلوه قال الدكتوره بتاعتك قال

بيلا. مابراحه ياعم انتا ناقص تكلني

مراد. ياريت والله هو انت اطول اكل حلويات زيك كده 

بيلا. علي فكره انتا مش محترم عشان كل شويه تفضل تعكسني

مراد. مش مشكله بردو حلويات

واعدو ينقشو في بعد لغايت ماوصلها للفندق

مراد. ياريت تخلي بالك من نفسك كويس وتاكلي كويس 

بيلا. ماشي وكانت ماشيه ووقفت شكرا ليك علي وقفتك معايا ممكن ساعتها لو كنت لوحدي كان زماني جرالي حاجه 

مراد. مفيش بنا شكر عشان انتا غاليه عندي اوي يابليله 

بيلا ابتسمت ليه. يلا تصبح على خير ومشيت

مشي هو كمان. انا اكتشفت  ان في حب ممكن يجي فعلا من اول نظره والله شكلك وقعتيني في غرامك يابليله 


#رواية_حب_المشاغبين

 بارت9

يوم جديد 

صحيت بيلا عشان تنزل الكليه

بيلا. يدوبك الحق اغير وانزل وبعد شويه نزلت ووصلت الكليه

مازن. صباح الخير يادكتوره بيلا 

بيلا. صباح الخير عن اذنك عندي محاضره وسبتو ومشيت

مازن. هي مالها مش مدياني فرصه كده ليه انت محتاج اتعرف عليها وبعدين معاكي يابيلا شكلك هتغلبيني معاكي عشان اوصلك بس مش مشكله بردو الوصول للقمر صعب بس هوصلو ومشي

في المدرج

بيلا. صباح الخير ياشباب احب اقولكم ان في مفاجأة هعملها دلوقتي 

الطلاب. خير يادكتوره 

بيلا. امتحان مفاجئ ومن غير دوشه ولاواي صوت انا بس حابه اعرف اي النظام معاكو وبدات توزع الورق

بيلا. كده ناقص ورقه مين مش حاضر 

مريم ردت بسرعه. مراد مجاش

بيلا. اه تمام 

مريم. ممكن ارن عليه يحضر

بيلا. لا اتفضلي بصي في ورقتك

بيلا. ماشي اما شوفو انا عندي فكره 

عند مراد 

فريده. ولا انتا مش هتروح الشغل 

مراد. حاسس اني تعبان 

فريده. مالك ياحبيبي 

مراد. مصدع ومش قادر مش نازل انهارده 

فريده. ماشي ياحبيبي تعالي افطر وارجع نام تاني وقام يفطر ورجع ينام تاني بعد شويه لقي فونو بيرن 

مراد. الو

بيلا. اومال ساكت انهارده يعني مش سامعه ليك حس

مراد. في البيت نايم

بيلا. اومال ياعم انتا هتخلص الشقه امتا انا الفلوس الي حلتي دفعتها كلها للفندق 

مراد. ياستي يومين وهستلمي

بيلا. اما نشوف اومال انتا منزلتش ليه يعني 

مراد. اصل مصدع ومكسل

بيلا. يلا ملكش في الطيب نصيب كنت عازمك علي كوفي

مراد. لا ده انا هقوم فروره هلبس وانزلك علي طول ياقمر

بيلا. خلاص ماشي هستناك في الكوفي الي علي النيل باي وقفلت انا هوريك يامراد يانت ينتا ومشيت عشان تروح ليه وهي ماشيه وقفها مازن

مازن. اي ماشيه بدري كده ليه 

بيلا. لا اصلي خلصت 

مازن. طيب انا عازمك عاي الغدا انهارده 

بيلا. لا اصل وقطع كلامها لا مفيش اصل انا قررت خلاص يلا بينا ومشي وهي واقفه

بيلا. وبعدين معاه بقا اوف يلا انا هروح عشان مش احرجو ومشيت

مازن. سيبي العربيه بتاعتك وانا هبعت يوديها مكان بيتك 

بيلا. لا معلش مش هينفع علشان ورايا مشوار 

مازن. اوكيه براحتك وركب العربيه هبعتلك اللوكيشن وتس

بيلا. اوكي ومشيت اما نشوف اخرتها معاك عشان شكلك كده داخل بعشم جامد ومشيت ورنت علي مراد

بيلا. فينك كده 

مراد. هلبس الكوتش ونازل

بيلا. طيب معلش هتاخر نص ساعه ورايا مشوار مهم هخلصو وهاجي علي طول 

مراد. يلا هتنازل واعد استناكي يابليله يلا باي

بيلا. اعاااااا انسان مستفز بقا انا بيلا يقولي يابليله اوف بقا 

وبعد شويه وصلت المطعم

مازن. يلا بينا

بيلا. اتفضل 

ودخلو 

مازن. انا بحب اوي المطعم ده ومبجبش حد في اله لو كان غالي علي قلبي 

بيلا. مرسي

مازن. تعالي نطلب اكل وندردش شويه تحبي تاكلي اي ولا اطلب علي مزاجي

بيلا. اوكي وطلب اكل 

مازن. انتي ساكنه فين بقا علي كده 

بيلا. انا اعده في فندق دلوقتي علشان لسه بوضب الشقه

مازن. اهااا عندك اخوات علي كده 

بيلا. ليا اخ 

مازن. وانتي منين علي كده بصي انا عايز اتعرف عليكي اكتر  من كده يعني 

بيلا. فونها رن 

مراد. اي ياعم انا هستناكي لغايت امتا 

بيلا. انا بس في مشوار وهاجي علي طول 

مراد. يابليه يلا عشان جعان ومستنيكي 

بيلا. خلاص جايه حاضر 

مراد. ايوه كده ناس متجيش غير بالعين الحمرا يلا هطلب اكل عقبال ماتجي وقفل

بيلا. اه ياحيوان وبصت لمازن الي مركز معاها معلش انا هستأذن دلوقتي عشان ورايا مشوار مهم

مازن. طيب انتي لسه مكلتيش طيب 

بيلا. معلش مره تانيه عن اذنك وسبتو ومشيت

مازن. هي ليه كرفالي كده شكلك صعبه اوي بس علي مين ده انا مازن واعد يفكر عند بيلا

بيلا. بقا تقولي انا ناس متجيش غير بالعين الحمرا 

مراد. ما اعملك اي يعني تكوني انتي الي عاوزني وانا الي استناكي

بيلا. عادي براحتي اتاخر زي منا عاوزه 

مراد. بس يابت وعدي ساكته

بيلا. بت؟ بقا بتقولي انا بت لا ده انا خدتك عليا اوي

مراد. بس يازميلي مش انتي صديقتي انا بقا احب صديقتي تكون فريش زي

بيلا. وانتا مين قالك اني موافقه اصلا اننا نكون اصدقاء 

مراد. عشان انا مارو ومتعوضش

بيلا. يخربيت ثقتك الزيارة وبعدين انا صديقي لازم يكون ناجح وبعدين انتا فاشل بقالك كتيرر في الكليه

مراد. لا حاسبي ياماما انا لو عاوز انجح في الكليه دي هنجح وهطلع الاول كمان 

بيلا باستفزاز. ياجدع كنت نجحت من زمان

مراد. طب بلاش تتحدني علشان انا عندي

بيلا. ياعم روح ده انتا حته مبتحضرش علي طول وتقولي اطلع الاول 

مراد. طيب اقولك علي حاجه عندن فيكي يابليه انتي هنجح واطلع المركز كمان ومش هفوت محاضره كمان اي رأيك بقا

بيلا. بلاش عشان مش هتكون قد التحدي

مراد. لا بقا انا قدو كمان وانا بقولك اهو وعد مني ليكي اني هنجح السنادي وهجيب المركز الاول عشان مش انا مراد الي تتحدييني

بيلا باستفزاز اكتر. اما نشوف هي في نفسها نجحت الخطه نجاحك علي ايدي يامراد

مراد. هتشوفي ياوجه البرص انتي

بيلا. بس ياض 

مراد. بس ياض بقا انا مراد حتت بت تقولي بس ياه خدتك عليا انا بس احظري مني اديني قولت 

بيلا. انتا سماع الدبانه الي بتتكلم اصلي مش سمعها

مراد. اه ياعود الساحلي انتي ماشي مش هتكلم دلوقتي عشان في مكان عام لما نطلع من هنا اتطفحي اتطفحي

بيلا. طفحه في قلبك

مراد. اه ياقلبي واهون عليكي واعدو يتكلمو ويهزرو 


بارت 10

مراد. طيب اي بقا مش ناويه تعرفيني علي نفسك 

بيلا. بصفتك اي

مراد. انتي بارده يابت ليه كده 

بيلا. اتلم ياهه عشان مزعلكش

مراد. بس يابت انتي عشان مش طايقك اصلا

بيلا. متعيطش متعيطش

مراد. يابت هديكي الطبق في وشك

بيلا باستفزاز. ولا انتا وميه زيك

مراد. يابت انا مجنون بلاش اطلع جناني عليكي

بيلا. لا ياشاطر جنانك ده علي نفسك مش عليا

مراد. طيب بس يابت بس عشان كخ كده 

بيلا. بس انتا ياض وبعدين مش غريبه تكون اكبر اخواتك ولسه سنجل يعني واحد متجوز والتاني خاطب مش غريبه يعني ولا اي انتا متخزوق

مراد. متخزوق؟ انتي اي يابت الدبش ده وبعدين منتي كنتي جميله وكيوت كده اي الي حصلك قلبتي شوقي كده ليه

بيلا. انا اسلوبي كده عجبك ولا لا

مراد. يلا مش مهم دبش دبش بصي انا هحكيلك انا كنت بتاع بنات بمعني الكلمه يعني من الثانوي لغايت لما بقا عندي 24كنت بتاع بنات لغايت مقبلت واحده كانت جايه المكتب تسال علي حاجه وهي خدت الرقم وكلمتني وانا اعجبت بيها لغايت بعد فتره كلمني واحد صحبي وقالي انا عرفت حاجه وكان لازم اقولك انا شوفت كذا مع واحد صحبنا وكانو اعدين بيتكلمو ومش عارف اي المهم انا روحت كلمتها وقلت لها انا بحبك بس عندي مشكله اني لسه هبدا من الصفر عشان مشيت من المكتب راحت قالتلي يعني عاوزني لسه اتمرمط معاك من الصفر لا ياحبيبي مع السلامه وشوف واحده غيري بس وبعد اسبوع اتخطبت لصحبي الي هو الغني وبعديها اتعلمت الدرس وقررت اني مدخلش في حياتي اي بنت خالص غير الي هتكون شريكه حياتي وبصلها وهو بيقولها كدا 

بيلا.  اممم اكيد ربنا بيحبك عشان معلقش بواحده زي كده الحمدلله انها جت على قد كده بس ازاي بقا بتقول خدت عهد انك متدخلش بنات في حياتك تاني وانتا عاوزني اكون صديقتك 

مراد. طيب ومخدتش بالك من بقيت الجمله

بيلا حبت تتتوه في الكلام. اه صح انهارده كنت عامله امتحان وكده وكان في ورقه زياده بتاعتك ولقيت واحده بتقول هتكلمك مش دي نفس البنت ااي كنت اعد معاها هنا

مراد. انتي شكلك مركزه بقا

بيلا. لا عادي يعني 

مراد. ده مريم بتحبني وانا بحاول ابعدها عني وبخصترها علشان زي ماقولتلك 

بيلا. طيب دي حاجه كويسه انك تتعلم من اخطأك 

مراد. ايوه الحمدلله ها بقا انا حكيت عن نفسي كتيره مش ناويه ولا ايه 

بيلا. طيب خليها بظروفها وانتا هتعرف كل حاجه ما الوقت وانا هقولك لوحدي من غير ماتقولي انتا

مراد. خلاص ماشي وانا موافق

وقضو يوم حلو مع بعض وعدا اليوم


#رواية_حب_المشاغبين 

بارت11

*يوم جديد وبدايه جديده *

صحي مراد بكل نشاط عشان ينزل الكليه عشان هو خدها عند

عبدالله. رايح فين بدري كده ياسيف

مراد. نازل الكليه

فريده. نازل الكليه؟ مراد حبيبي انتا سخن

مراد. لا والله مش سخن بس بصراحه يعني قررت اني هنجح السنادي 

فريده. سبحان الله وده لوحدك ولا حد قالك 

مراد. عاوزه اي ياماما انتي مش عاجبك حاجه 

فريده. لا عجبني عجبني يلا انزل قبل ماتغير رايك

ضحك مراد ونزل

مراد. استعنا عالشقا بالله يانا يانتي يابليله بس ياربي كان لازم اتبت في الرجولة واقول هطلع الاول اعمل ايه دلوقتي مش لو جبت مقبول يبقا كويس بس لا مش انا الي يتقالي يافاشل وركب العربيه ومشي وصل الكليه واعد في الكافيه 

مريم. اي ده انتا جيت 

مراد. لا لسه جاى هناك اهو عاوزه اي يامريم عصبح

مريم. لا مفيش انتا وحشتني بقالي كتيرر مش شوفتك فعشان كده 

مراد. لا يختي متقلقيش هاجي علي طول اصلي قررت انجح عقبالك وسبها ومشي

مريم. ينجح هو سخن ده ولا اي ده مش عارف غير اسم الكليه

دخل المدرج عشان المحاضره 

مازن. صباح الخير ياشباب عندنا انهارده حاجات كتيره هنشرح وبعدين هننزل علي العملي وبدا يشرح

مراد. منك لله يابعيد هنجح ازاي دلوقتي ده انا ملحقتش اعرف اسم الماده ياترا هعرف اجيب المقبول ولا هجيب اي ده انا كده مش هلحق الم كرامتي حته واعد يفكر هيعمل اي

مازن. كده خلصنا يلا اتفضلو انزلو علي المعمل ونزلو كلهم وفضل مراد ساند ايده الاتنين واعد يندب حظو

مازن. انتا يا استاذ يالي سرحان زمايلك كلهم نزلو اتفضل يلا

مراد. اتفضل اروح فين يعني 

مازن. هو اي الي تروح فين انزل المعمل يلا عشان عندنا شغل كتيرر هناك

مراد. ايوه وده اروحو منين

مازن. يانهار اسوح يابني انتا في سنه كام انا اول مره اشوفك هنا اصلا

مراد. سنه رابعه بس مبحضرش

مازن. اه طيب اتفضل هو تحت 

نزل مراد ودخل المعمل لقا كلو لابس بطلو ومحضرين الوان وولوح وحاجات كتيره هنا وبعدين شافها وبصلها كلو بسبها منك لله ياشبر وقطع انتي انا اي الي عملتو في نفسي ده ودخل واعد علي الكرسي دخل مازن ولقاه اعد 

مازن. انتا يابني يلا شوف مكانك وجهز الادوات يلا

مراد بيبص يمين وشمال.انتا بتكلمني انا

مازن. اومال هكون بكلم مين غيرك يلا مع زمايلك انتهبت بيلا لصوتهم وراحت ليهم

بيلا. خير يادكتور 

مازن. ده في عالم موازي خالص مش عارف اي حاجه خالص

بيلا. طيب خلاص اتفضل انتا وانا هشوف في اي ومشي

بيلا. اتفضل اقف في مكان عشان نتبدي شغل

مراد. شغل اي انا اول مره اخش هنا ومش بعرف ارسم ولا اعمل اي حاجه ومعيش حاجه ومن الاخر انا جاي بطولي يادكتوره 

بيلا. اتفضل وانا هفهمك كل حاجه مشي معاها وبدأت تشرح ليه يعمل اي وفضل يعمل غلط لغايت ما الدينا ظبطت معاه

بيلا. اكيد في تحسن شد حليك بقا عشان الامتياز بينادي عليك وسبتو ومشيت

مراد. امتياز مش لما الحق الم المنهج ده كلو ده انا لو بلم نفسي كان هيبقا اسهل 

وبعد يومين

بيلا. اوف اخيرا استلمت الشقه

مراد. اي خدمه ياعم 

بيلا. علي فكره ده شغلك

مراد. اي ده هو انتي الشكر عندك حرام

بيلا. لا خلاص شكرا بجد الشقه بقت جميله 

مراد. مرسي مرسي لا داعي للتصقيف بس طالب منك طلب بقا

بيلا. اتفضل 

مراد. بعيد عنك يختي عندي بكره امتحان والدكتوره بتاعتو رخمه اوي فا ممكن تساعديني اخلص حاجه مش فاهمها

بيلا. ليه ماهي الدكتوره رخمه وبصتلو بقرف

مراد. ماهي رخمه بس قمر ويلا بقا عشان ورايا هم مايتلم يختي 

بيلا. موافقه واعدت تفهمو وعدا الوقت وامتحن مراد وعدت الايام ومراد بقا متفوق وبقا يركز في دارستو وشغلو وبيحاول يقرب اكتر من بيلا وهي لسه بردو مقلقه ومازن بيحاول يكون معاها علي طول وهي مش مديه اي فرصه ليه خالص وكل مايقرب تبعدو عنها 

بعد امتحانات نص السنه 

بترن عليه تصحيه

مراد. الو 

بيلا. انتا نايم عاوزه اقولك انك خسرت التحدي النتيجة بتاعتك علي الوتس باي

مراد. اي ده وفتح وبص علي النتيجة امتياز اي ده انا نجحت وجايب امتياز ده بجد وقام بسرعه فريده يافريده

فريده. في اي 

مراد. انا نجحت الترم ده بامتياز انتي متخيله

فريده. تصدق انا اصدق اي حاجه اله انك تنجح وكمان بامتياز 

مراد. عشان تعرفي بس انك دايما ظلماني اهو بصي وادها الفون

فريده. بصت تصدق نفس الاسم انتا متاكد يابني ليكون واخد مجهود حد شاطر وبعدين هو انتا فاكر اني صدقت حورا انك هتركز عشان تتخرج وتحضر والكلام ده لا طبعا لا يمكن ده انتا بتروح بتكتب اسمك وتمشي بص قولي الحقيقه انتا مزور النتيجة دي

مراد. لا والله يافوفا بمجهودي عيب عليكي المره دي باكد ليكي الكلام ده واقولك علي حاجه كمان عاوزه تتاكدي استني الترم الجاي وساعت التخرج هتعرفي اني انا وهتشوفي 

فريده. طيب اما نشوف يلا بقا حل عن نفوخي

مراد. تصدقي انا غلطان انى جيتلك وسابها ونزل بيرن عليها 

مراد. فين اني خسرت منا نجحت اهو يابليله وانتي الي خسرتي

بيلا. لا متفرحش اوي كده ده لسه في ترم تاني ياسكر بس المره دي مفيش مساعده خالص يعني كلو بمجهودك انتا وانتا وذكائك بقا 

مراد. ياستي سهله وهتشوفياني قدها وبعدين فينك كده مش باينه اليومين دول

بيلا. بجهز حاجاتي عشان مسافره اجازه 

مراد. اجازه اي وبعدين فرح يونس اخويا الاسبوع الجاي ولازم تحضري

بيلا.بس انا لازم اسافر معلش يامراد مره تانيه

هو بزعل. ماشي عادي بسكان نفسي تحضري يلا مش مهم انتي مسافره فين علي كده 

بيلا. معلش تتعوض بقا وانا ياسيدي من الغردقة 

مراد. بجد يابليله ده انا كده اتفسح في الاجازة علي حسك بقا وتعزميني بقا وكده 

بيلا. داخل على طمع اوي وضحكت

مراد. لا ياستي خلاص مش عايز منك حاجه ده انتي طلعتي بخيله

بيلا. بهزر طبعا تنور واعدو يتكلمو وسافرت بيلا لمامتها

 تقضي معاها الاجازة

بيلا.انا جيت يماما 

هاجر.حمدالله علي السلامه ياحبيبتي وحشتيني اوى

بيلا.وانتي اكتر انا جيت هعد معاكي الاسبوع ده وهنزل القاهره تاني

هاجر.ليه كده هو انتا لحقتي

بيلا.معلش بقا ياحبيبتي اصلي عندي فرح حد عزيز عليا اوي ولازم احضر وهقدي الاسبوع التاني بقا هناك وخلاص

هاجر.ماشي ياحبيبتي الي يريحك واعدو مع بعض يتكلمو  

بعد اسبوع يوم الفرح

فريده. اي يامارو الحلاوة دي كلها 

مراد. اقلل حاجه عندي ياماما طبعا 

فريده. امتا افرح بيك بقا انتا كمان ياحبيبي 

مراد. قريب انشاء الله بس ادعيلي يحنن قلبها عليا لحسن ده مخها قفل خالص 

فريده. ان شاءلله ياحبيبي تبقا من نصيبك وبعدين اكيد بعد الحلاوة دي هتشوفك وتحبك علي طول 

مراد. لا ماهي للاسف مش جايه مسافره في اجازه 

فريده. ياخساره يلا تتعوض يلا بينا وبدا الفرح ودخل العرسان والكل مبسوط وفرحان بره القاعه واقف  مراد بيعمل مكالمه بيبص لقاها جايه عليه وولابسه فستان ومتشيكه علي الاخر 

مراد. بيلا؟ اي الحلاوة دي يخربيت جمالك


#رواية_حب_المشاغبين 

بارت12

بيلا. شكلي حلو بجد 

مراد. انتي قمر بجد 

بيلا. شكرا وانتا كمان شكلك حلو 

مراد. اي ده بجد يعني تقبلي تتجوزيني بقا وكده 

بيلا. لا طبعا وسبتو ودخلت

مراد. اه يابنت. خدوي يابت

بيلا. نعم

مراد. انتي مش كنتي في اجازه ياميس 

بيلا. ياسكر ودي عرفتها لوحدك ولا حد قالك عليها

مراد. هي اي 

بيلا. ميس ده ياشاطر

مراد. ياختي انتي صدقتي بس عارفه سيبك من كل ده انا فرحان انك جيتي بجد شكرا لحضورك

بيلا. لا داعي للشكر انا اصلا مش جايه عشانك زسبتو ومشيت

مراد. اومال جايه لمين احيه لتكون جايه تشقط عريس خدي يابت وجري وراها دخلت بيلا وشافت مامت مراد عشان تروح ليها

بيلا. الف مبروك ياطنط وعقبال ماتفرحي باولادهم 

فريده. ياحبيبتي الله يبارك فيكي واشوفك انتي كمان اجمل عروسه

بيلا. مرسي واعدت بيلا 

مراد. انتي يابت انا مش ينادي عليكي

بيلا. بت؟ انا تقولي بت 

مراد. اه بت يابت

بيلا. انتا عارف لو مسكتش هعمل فيك اي

مراد. ولا تعرفي تعملي حاجه 

بصتلو وداست علي رجليه بالهيلز

مراد. اههههه يابنت اللذينه 

بيلا. عرفت بقا بعرف اعمل ولا لا

جت سهيله مرات ريان سلمت عليها وخدتها مع البنات 

مراد. اه يارجلي شرسه بس قمر

فريده. مش ناوي بقا تقولها ياحيوان انتا

مراد. اي ياحبيبتي مش كده وبعدين اي حيوان الي كل ماسكها ليادي 

فريده. عشان غبي وعايز تضيعها منك

مراد. اهدي بس وثقي فيا

فريده. تصدق ياواد انا مقلقتش غير في ثقي فيا دي وسابتو ومشيت

مراد. الناس دي بتعاملني وحش اوي معقوله زهقت مني ده انا لسه صغير وشباب حته وبص في الفون ونبي قمر ياواد يامارو سيبك منهم غيرنين مني عشان حته جشطه وراح يرقص مع اخواتو وقضو يوم جميل الكل فرحان فيه بعد الفرح

مراد. تعالي اوصلك يامهلبيه

بيلا. مهلبيه؟ 

مراد. اه ملهبيه عشان قمر انهارده اما بعد كده بليله عادي يعني 

بيلا. علي فكره انتا رخم اوي ومش عاوزه منك حاجه علي فكره 

مراد. علي فكره مش بمزاجك عشان مفتاح العربيه بتاعك اتنشل والعربيه زمانها تحت بيتك يعني مفيش غيري هيوصلك

بيلا. انتا كمان شغال نشال

مراد. اه معلش اصلي مش كل يوم هشوف القمر منور كده لازم اسهر معاه لغايت ما الشمس تتطلع

بيلا. يعني عايز اي

مراد. من الاخر هنجيب اكل وهنعد في مكان هادي ناكل ونعد ندردش شويه 

بيلا. ولو قولتلك لا

مراد. اصلا مش باخد رأيك وشد ايديها عشان يروحو العربيه 

بيلا. انتا مجنون سيب ايدي هقع

مراد. مجنون مجنون المهم اني مبسوط بالجنان معاكي

سكتت بيلا وقد اي هي مبسوطه بالاهتمام بتاعتو وحنيتو وكل حاجه وشكل بدات تستسلم لقلبها ده لو كان موقعش في حبو اصلا 

جب مراد الاكل واعدو في مكان فاضي واعدو يكلو وبعد ماكلو

بيلا. بقولك ايه 

مراد. اي ياصحبي

بيلا. شبكلي ايدك كده ثانيه

بصلها مراد بستغراب وشبك ايده لقاها بتطلع علي ايده واعدت على العربيه

بيلا. معلش بس انتا الي عربيتك طويله شويه شويتين تلاته

مراد. هي بردو الي طويله

بيلا. اه طبعا 

مراد. ماشي ياستي سكتت بيلا وسرحت بصلها

مراد. سكتي ليه انتي كويسه 

بيلا. ايوه انا كويسه جدا 

مراد. متاكده يابليه

بيلا. ده اكتر وقت متاكده فيه اني كويسه 

مراد. طيب كويس وبيلف يجيب ميه ورجع علي صوتها

بيلا. كنت مخطوبه من سبع سنين كنت في سنه تالته في الكليه وكان في واحد زميلي في سنه رابعه كان في فنون جميله بردو وكان لسه جديد في الكليه شافني واعد فتره يكلمني لغايت ماقولت ليه بتحبني تعالي عرف بابا قالي بصي انا لسه هبدا حياتي من السفر يعني اقلل حاجه عاوز تلت سنين اجهز نفسي وانا سمعت انك من عيله غنيه شويه يعني ممكن اهلك ميوافقوش رديت عليه وقولتلو خدوهم فقراء يغنوكم وانا انسانه عمري مافكرت اني هعيش بالمستوي الي عايشه في عشان اقلل حاجه ممكن مكنش مبسوطه بالمستوي الي هكون فيه فعشان كده الماديات مش بتفرقلي عشان كده انا قادره اني ابدا معاك من الصفر عشان ساعتها شايفك راجل ومبحتش اللف والدوران اقتنع بكلامي وكلم بابا طبعا بابا لما ترف اعمامي حصل مشاكل كبيره جدا ازاي يكون عندك 10شباب اولاد عمامك حسب ونسب وعندهم وعايشين وانتي عاوزه تاخدي واحد جاي بطولو معهوش اي حاجه تاني ده طمعان فيكي وفي عزك طبعا مشاكل كتيره الموضوع اعد شهرين او اكتر عقبال ما بابا قابلو لما اقتنع اني موافقه ومش هيشغلني اي حاجه واني موافقه قابلو وسال عنو واتخطبنا وديما فرحان وقد اي كان بيعبر عن حبو ليا ديما لغايت مابقيت بعشقو من حنيتو عليا عده سنه واتنين وربنا كرمو فيها وبقا مقتدر انو يتجوز كنت اتخرجت وبعمل دكتوراه وكان فاضل علي فرحنا 7شهور بعد ماتخرجت انا بقيت اتعب حاسه بتعب غريبه وجع في قلبي كده ونغزه من كل حين لحين وانا مش عارفه السبب اي قولت لماما حسيت انها كبرت الموضوع وعاوزه اروح لدكتور قلب واشاعات وحاجات كتيره اوي وانا مكنتش فاضيه لسبب انشغالي في الدكتوراه حد من زمايلي قالي ممكن يكون الضغط بيواطا ولا حاجه روحت وقولت ممكن دخلت صداليه وطلع فعلا ان الضغط واطي طبعا انا لما عرفت قولت عادي ومتهممتش كمنت ماما وقولت انو ضغط واطي ومفيش حاجه وانا كويسه فضلت علي الحال ده 8شهور والوجع كل مره بيزيد  وطبعا اكتر وقت تجهيزات الفرح كان باقي اسبوعين لغايت مره كنت في المول بجيب حاجه ومعايا احمد اخويا ومره واحده دخت ووقعت معرفش حصل اي بس صحيت لقيت نفسي في المستشفى وامي منهاره بمعنا الكلمه طبعا معروفوش يخبو عليا لاني كان لازم اعرف عرفت اني عندي ثقب في القلب وان الموضوع كان في مرحله اخيره عشان ملحقتش نفسي واني كنت فاكره اني موهمه نفسي طنت محتاجه عمليه زرع قلب ونسبه نجاحها في النازل طبعا انا رديت بقداء ربنا ليا واعدت في المستشفى لغايت ما يجهزو العمليه وكده اعدت في العنايه ايام وكل ده هو مش موجود بسال محدش بيرد لغايت قبل العلميه بيومين لقتيو جيه 

سالتو انتا كنت فين انا بسال عليك من بدري

*فلاش باك*

بيلا. انا محتجاك جمبي يا يوسف

يوسف. بس انا مش هقدر اكون جنبك يابيلا انا مش هقدر اشوفك بتموتي قدامي مش هقدر استحمل

بيلا. يعني اي عايز تتخلي عني في عز تعبي

يوسف. بس مش هقدر اشوفك وانتي ميته كده صديقني مش هقدر ده غير ان نسبه نجاح العمليه مش مكمله يعني مش. هقدر افكر اشوفك بتموتي قدامي سامحيني وقلع الدبله ومشي

*اند فلاش باك* 

اتصدمت ده اتخلا عني في عز تعبي تعبت اكتر للاسف بس بعد ماشوفت وجع اهلي عليا قررت اني في للحظه دي امسحو من حياتي ودخلت عملت العمليه والموضوع قلب بحاجات تانيه دخلت العنايه اعدت شهرين تحت الملاحظه لغايت مااتحسنت شويه والدكتور كتبلي علي علاج وممنوع الحركه ولازم اترتاح واعدت سنه في البيت مش بطلع خالص بقيت احسن ووكلمت الدكتوراه بتاعتي في السنه دي والحمدلله نجحت فيها وبقيت احسن من الاول ونسيتو لغايت الخبر الي جالي وكسر قلبي ميت حته بيلا ابوكي اتوفا عمل حدثه واتوفا كانت صدمه كبيره ليا بس كان لازم ابقي قويه طبعا حصلي مضاعفات تاني وبعد ما العلاج كان بسيط اتكتبلي علاج تاني ويتعبر لازم علي طول امشي عليه وعدت الفتره ورجع تاني عايز يرجعلي واعد خمس شهور يحاول معايا بس انا كنت نسيتو  واتخطيتو تماما طبعا بعد خناقات بسبب الورث وبعد ماكلو خد نصيبو ازاي البنت تتجوز ونصابها يروح لحد بره لا لازم تتجوز حد من شباب عمامها بس انا كنت عند قراري وسنه تعدي سنه والمشاكل متسمره لغايت ماقررت اني عاوزه اعيش لوحدي كلمت ماما فضلت اقنع فيها وكلمت احمد وهو كان عاوز مصلحتي موقفش في القرار ده بس ماما كان صعبان عليها انها تكون لوحدها بعد ماحمد سافر بس انا كان ده قراري لغايت ماجيت وادي حكايتي

مراد. ياهه كل ده حصل واره بعدو بس عارفه انتي شجاعه وقويه اوي عشان مفيش حد يقدر يتخطا كل الي مرتيي بيه ده 

بيلا. تعرف انا لما حكيت حكيت عشان حسيت اني لازم احكيلك ومعنا كده ان بقا ليك وجود في حياتي وستبو ودخلت العربيه

مراد. معقول يارب الي يكون في بالي استني يابت


#رواية_حب_المشاغبين 

بارت13

مراد. لسه بتحبيه

بيلا. حبو اتشال من قلبي ساعت لما اتخلا عني في عز تعبي

مراد. يعني ممكن تحبي غيرو

بيلا. احب اه بس يحسسني اني غير اي حد وانو محسسني اني ملكه واستاهل كل ده

مراد. تاكلي ايس كريم

بيلا. اممم ماشي ومشيو وكلو ايس كريم وبعدين روحها

مراد. كنت مبسوط انهارده بوجودك جدا كان يومي بقا ليه مختلف خالص وجميل جدا معاكي الوقت بيعدي بسرعه 

بيلا. هي كده الوقت الحلو بيخلص بسرعه 

مراد. معاكي حق يلا اطلعي بقا تصبح على خير 

بيلا. وانتا من اهلو باي وطلعت ومشي مراد 

بيلا. اتمنا المره دي يكون اختياري صح ودخلت البيت واعدت تفكر

معقول انا ارتحت ليه اوي كده معقول حبيبتو 

عقلها. بس هو مقالش انو بيحبك

قلبها. ماهي مش كلمه بتتقال اهم من بحبك الاهتمام الحنينه الامان مش مجرد كلمه وخلاص 

عقلها. طيب افرض مقالهاش اي هتروح هي تقولو

قلبها. وليه لا ليه دايما في الحب لازم يكون في فرق مين يبدا

 عقلها. افرض طلع مش بيحبها عايز تتطلع مجروح تاني

قلبها. مش مهم المهم اني احس بمشاعري اعبر عنها اقول اني عاشق انا بحب والحب عمرو مكان عيب ياريت المره دي تفهمني

بيلا. انا بحب والحب مش عيب  اه بقا انا قفلت علي قلبي خمس سنين وقررت مفتحوش  تاني ولا امن لاي حد بس هو مختلف بجد بيحسسني طول اني جميله واستاهل كل الحب الي في الدنيا كل حاجه فيه جميله بتخليني احب اكتر فتره صغيره عرفتو فيها اه بس اثبتلي ان الحب مش بالوقت هو بالمواقف وانا وقعت في حبو خلاص فون رن

احمد. عامله ايه ياحبيبتي وحشتيني اوى يابيلا

بيلا. الحمدلله ياحبيبي انتا عامل ايه وهتنزل امتا انتا وحشتني اوي انا وحيده من غيرك 

احمد. انا خلاص كام شهر وهنزل بس حضريلي انتي عروسه بقا علشان انا هتجوز

بيلا. ياسلام تعالي وشارو علي اي واحده ونخطبها علي طول 

احمد. لامنا هاجي اشقط واحده من عندك 

بيلا. ياشيخ

احمد. انا خلاص قررت المهم انتي اخبارك ايه في حياتك 

بيلا. امممم والله زي الفل

احمد. ماهو باين في صوتك احكيلي بقا ده شخص كويس الي شاغل بالك واي حكايتو

بيلا. هو لحقت احكي 

احمد. عيب عليكي منا فهمت خلاص مدام فيها امممم يبقا في واحد خطف قلبك علي طول 

بيلا. دي حكايه غريبه اوي بس حلو وبدات تحكيلو من اول ماتعرفت علي مراد في المكتب وبعد حكي طويل اوي

احمد. طيب هو ليه مثلا مقالش انو بيحبك مدام كل حاجه بتدل علي انو بيحبك

بيلا. عشان هو خايف مني اني اكون مش بحبو بس انا غيرت طريقتي معاه بقيت بحب اني اتكلم معاه بحس اني يومي مش بيكمل غير لما اسمع مكالمه منو

احمد. ياسيدي ياسيدي ده انتا وقعت خالص ياعم طيب اي رايك انو تحاولي تخليه بتكلم

بيلا. لا بص انا هسيبو لغايت ماهو الي يقولي عاوزه اشوف هو بيحبني قد اي بجد محتاجه اشوف ده منو ده هيفرق معايا اوي

احمد. خلاص ياصحبي خدي بالك من نفسك كويس يابت ولوعملك حاجه رني عليا وانا مش هنزلك كده كده 

بيلا. رخم بجد يلا بقا عشان هروح انام 

احمد. ماشي ياحبيبتي تصبحي على خير باي وقفل معاه وانتها يوم جميل 

*بعد عشر ايام *

بيلا. عدا عشر ايام وهو مفكرش حته يرن عليا وبرن عليه فونو مقفول لدرجه دي هونت عليه ميكلمنيش خالص يمكن لما عرف حقيقتي واني تعبانه مشي هو كمان معقول يكون فكر كده انا مش عارفه انا مبفكرش في حاجه غير في طيب اوصلو ازاي هو وحشني اوي ياربيي اعمل ايه بقا وافتكرت ان رقم مامتو معاها

بيلا. طيب اعمل ايه ارن ولا لا ولو رنيت اقول اي 

عقلها. لا طبعا مترنيش يعني هو كان سال فيكي

قلبها. طيب ممكن يكون حصل حاجه 

عقلها. هيحصل اي يعني ماهو اكيد لما عرف الحقيقه قال هيكمل مع واحده كان عندها قلب ازي ووممكن في اي وقت تتعب ده غير صعب انو يحصل حمل اول خمس سنين يبقا هيعمل بيكي اي هو اكيد كان بيحبك بس الحب في حاجه زي كده مش بيكون كل حاجه 

قلبها. غبي وطول عمرك بتفكر بغباء عشان هو مش كده اسمعي مني المره دي ورني عليها واخر مزهقت مسكت الفون ورنت

بيلا. مساء الخير ياطنط ازي حضرتك 

فريده. الحمدلله ياحبيبتي وانتي اخبارك ايه 

بيلا. الحمدلله مال صوتك كده 

فريده. لا ياحبيبتي مفيش حاجه انا كويسه 

بيلا. طيب معلش ياطنط هو مراد فين من يوم الفرح معرفش عنو حاجه خالص وبرن علي طول الفون مقفول ونسيت خالص اني معايا رقم حضرتك 

فريده بعياط. مراد يابيلا عمل حادثه بعد مامشيي من عندك عربيه نقل دخلت فيه ومدمر ولسه محجوز في المستشفى والفون مكسور عشان كده ده احنا عرفنا لما شافو البطاقه

بيلا. اي طيب هو عامل ايه طيب في مستشفى اي 

فريده. هو بقا كويس عن الاول بس لسه محجوز في مستشفى..... 

بيلا. طيب ماشي ياطنط انا هروحلو وقفلت ونزلت علي طول راحت المستشفى 

بيلا. لو سمحت في مريض هنا باسم مراد عبدالله ممكن اعرف رقم الاوضه 

الممرضه. انا طبعا في اوضه467 

بيلا. ماشي شكرا وطلعت علي طول وهي طالعه شافت ريان ويونس

يونس. بيلا انتي عرفتي منين 

بيلا. من طنط هو كويس انا عاوزه اطمن عليه 

ريان. والله هو بقا كويس دلوقتي بس مدمر بجد خشي هو لسه صاحي وسابوها دخلت

اول ماشوفتو حست ان قلبها اتكسر ميت حته

شكلو وهو رجليه متجبسه وايدو وراسو ملفوفين باشاش والجروح الي في وشو وجسمو وبدات عيونها تدمع

بيلا. انا ازاي سبتك ومحستش بيك وانتا كده ازاي معرفش عنك حاجه كنت فاكره انك سبتني وفكرت فيك بطريقه وحشه وانتا هنا مرمي في المستشفى انا اسفه وبدات تعيط هو كان نايم وصحي على صوتها

مراد بتعب. بيلا انتي هنا


#روايةٔ_حب_المشاغبين 

بارت14

بيلا. ايوه انتا كويس طمني عليك 

مراد. ايوه انا تمام انتي عرفتي منين كان نفسي اشوفك من بدري اوي

بيلا. انا لسه عارفه من طنط انا بقالي عشر ايام برن عليك وانتا فونك مقفول معرفش بقا ان انتا عامل حادثه اصلا

مراد. اهو النصيب بقا 

بيلا. اهم حاجه انك بخير

مراد بزعل. بخير اي بس العربيه لسه جديده انا مش زعلان غير عليها

بيلا بصلتو وزقتو في كتفو. انتا بتهزر ازاي ده الي همك 

مراد. يابت حاسبي مش قادر وبعدين المفروض تعامليني برقه شويه انا تعبان 

بيلا. خلاص متزعلش انا قلقت عليك اوي

مراد. لدرجه دي بتحبيني

بيلا. ياخي حبك برص هو انتا في اي ولا ايه 

مراد. ده انتي بارده صح مقطعه ارزاق دخل يونس

يونس. اي يامراد عامل ايه دلوقتي 

مراد. هبقا كويس لو البت دي مشيت من هنا

بيلا. كده طيب ماشي انا ماشيه وقامت راح مسك ايدها عشان توقف

مراد. استني انا بهزر معاكي ابليتي هتسيبني وتمشي ده بقالي عشر ايام مش شوفتك

بيلا. خلاص هعد بس تبطل رخامه

مراد. عنيا 

يونس. مراد يلا عشان هجبلك الاكل عشان في علاج 

مراد. ماشي وجاب الاكل ويونس عدلو ولسه هياكلو فونو رن 

يونس. طب معلش يابيلا اكليه عقبال ماجي

بيلا. اوك وخدت الاكل وبدات تاكلو

مراد. تصدقي اول مره محسش بطعم الاكل كده 

بيلا بستغراب. ليه؟ 

مراد. هحس بطعمو ازاي وانا باكل من ايد القمر 

درات وشها تضحك

مراد. الله اكبر ياعم منتا بتتكسف اهو انتي كده بقتي قمرين مش قمر واحد

بيلا. طيب يلا كل بقا 

مراد. ايوه يلا اكليني واعدت تاكلو وبعد شويه خلص واعدين بيتكلمو وبدأ مراد يتعب بسبب مفعول المسكن بدا يروح 

بيلا. انتا كويس يامراد 

مراد بتعب. لا انا مش قادر جسمي وجعني اوي وبدا يتعب جامد

بيلا. طيب استنا هنادي الدكتور بسرعه وجريت تنادي الدكتور 

الدكتور. اهدي يامهندس هتبقا كويس دلوقتي ودالو مهدا وبدا يهدا وينام

بيلا. طيب هو كل مايصحا ياخد مهدا وينام تاني

الدكتور. حضرتك ده لازم عقبال مانعمل اجراءت العمليه 

بيلا. هو هيعمل عمليه

الدكتور. ايوه طبعا هنركب شرايح ومسامير الكسر واصل لمرحله صعبه ولازم عمليه بعد تلت ايام 

بيلا. ماشي ياكتور واعدت جمبو

ياوجع قلبي انا مش قادره اشوفك في حالتك دي مش قادره اتمالك اعصابي بس لازم اكون معاك ومبسكش خالص وفضلت معاه واعدت معاه لغايت بليل خالص

مراد. انتي لسه هنا مروحتيش ليه

بيلا. اعده جمبك عشان لو احتجت حاجه 

مراد. هي الساعه كام 

بيلا. بقت واحده دلوقتي 

مراد. الوقت اتاخر اوي ازاي بابا خلاكي لغايت دلوقتي. 

بيلا. لو هما مالهمش ذنب قالولي روحي من بدري وانا قولت هعد شويه وهمشي علي طول بس هما فكرين اني روحت بس انا مش عارفه اسيبك واقوم

مراد. انتي لازم تروحي الوقت اتاخر انا كويس متقلقيش عليا يلا عشان الوقت اتاخر عليكي وخدي بالك من نفسك كويس 

مرضتيش تضايقو عشان تعبان وقامت مشيت 

فضلت تروحلو كل يوم تعد معاه منالصبح لبليل لغايت يوم العمليه واقفه هموت من القلق لدرجه طلعت بتحبو قلبها هيموت من القلق عليه عدا ساعه واتنين وتلاته ولسه بردو 

بيلا. هما اتاخرو كده ليه

فريده. والله منا عارفه ده عدا تلت ساعات جيب العواقب سليمه يارب وعدا كمان ساعه وبردو لسه مطلعش 

عبدالله. كده كتيرر بجد داخل علي خمس ساعات ومحدش طلع هو في اي انا قلقت عدا شويه كمان واخيرا طلع الدكتور 

الدكتور. الحمدلله ياجماعه العمليه تمام بس هيعد معانا شهرين ملاحظه لغايت مايفك الجبس عشان يكون تحت الملاحظه دايما بحيث ان لو حصل حاجه لقدر الله نقدر نلحق الموضوع 

عبدالله. طيب هو كويس دلوقتي 

الدكتور. هو كويس نص ساعه ويفوق من البنج وننقلو علي الاوضه نقلو مراد علي الاوضه ودخلو كلهم يطمنو عليه معدا هي مش قادره تخش هي الغريبه بنهم مالهاش حق تخش قبلهم فضلت بره لغايت مايطلعو 

بدأ يفوق ويطمنو عليه وبيدور عليها مش موجوده امو فهمت انو بيدور عليها 

فريده. يلا بقا ياجماعه نسيبو يرتاح ونادي بيلا تتطمن عليه علشان واقفه بره وبدأ يخرجو وهو عمل نفسو نايم 

فريده. خشي ياحبيبتي انتي بقا احنا اطمنا عليه ودخلت

بيلا. مراد انتا كويس اكيد لسه مفاقش من البنج يخربيتك كنت هموت من القلق عليك حضرتك نايم وانا بقالي خمس ساعات قلبي هيقف من القلق مكنتش اعرف انك غالي عندي اوي كده بجد انتا مهم في حياتي اوي كنت خايفه اخسرك الحمدلله انك بقيت كويس 

طبعا سامع كل حاجه مبحبش يبوظ الدنيا بعد ماشاف انها بدات تعترف بحبها قدامو عمل نفسو اسه بيفوق من النبج

مراد. اه انا فين ميه مش قادره 

بيلا. اهدا انتا كويس استنا هجبلك ميا وبدات تجيب ميه وهو لسه بيمثل وبدات تعدلو عشان تشربو

مراد. اه مش قادر 

بيلا. معلش عشان اثر البنج بيروح دلوقتي يدوك مسكن وتهدا

مراد. انا هخرج امتا انا عايز اروح 

بيلا. تروح فين الدكتور قال لازم تعد شهرين لغايت ماتفك الجبس عشان ميحصلش حاجه 

مراد. نعم؟ شهرين ده انا اعظت عشر تيام بالعافيه عاوزني اعد جمبو شهرين لا مفيش منو الكلام ده

بيلا. معلش اهدا دلوقتي وعشان خاطري استحمل والايام كده كده بتعدي عشان صحتك

مراد. عارفه لو مكنتيش قولتي عشان خاطري مكنتش هسكت بس اي ده يعني مش شايف ولا دمعه يعني ولا اي حاجه هو انتي معندكيش مشاعر 

بيلا. اعيط ليه يعني وبعدين انتا مين اصلا انا بس بعد معاك عشان اكسب ثواب وخلاص وانا اعده فاضيه لوحدي فا بعد معاك ثواب

مراد. ياشيخه طيب ياستي شكرا لثوابك وامشي بقا

بيلا. طيب خلاص متزعلش متزعلش المهم بقا ترتاح ومتحاولش تقف لوحدك

مراد بزعل. ماشي 

بيلا. بص هي فتره هتعدي متقلقش انا مش هسبيك بلاش تشيل جواك عشان متتعبش اكتر الحمدلله انها جت علي قد كده 

مراد. انا مبحبش المستشفى وورايا شغل والدراسه هتبدا كمان اسبوعين شكلي بردو هعيد تاني

بيلا. بص متقلقش ممكن تشتغل علي اللاب والعمال ينفذو ولو علي الكليه فا بعد الكليه هجيلك واشرحلك كل حاجه ومش هسيبك غير لما تبقا كويس

مراد. انا مش عارف اشكرك ازاي بجد شكرا يابيلا عمري مكان ليا صديق غالي عندي زيك كده 

بيلا. مفيش بنا شكر طبعا لو موقفتش جمبك وقت تعبك هقف امتا يلا بقا عشان ترتاح 

مراد. حاضر خلي بالك من نفسك لما تروحي طمنيني عليكي ومتنيسش العلاج 

بيلا. حاضر يلا باي ومشيت


#رواية_حب_المشاغبين 

بارت15

بارت كمان هديه للحبايب

يوم جديد 

صحيت بيلا تروح لمراد لبست وجهزت نفسها ونزلت 

عند مراد 

مراد. يامي مش قادر خلاص كفايه هو انتي بتزغطي بطه

فريده. اسكت ياواد الدكتور قال لازم تاكل كويس 

مراد. اكل مش اتزغط ياحاجه 

فريده. مارو ياحبيبي كل وانتا ساكت عشان صدعت

مراد. اما انتي وليه مفتريه صح فين حنان الام ده انا تعبان حته مش متسحملاني وقت تعبي اخس عليكي ياماااا وعمل نفسو بيعيط اهييييييئ اهييئ قلبي غضبان عليكي

فريده. خلصت يلا اطفح 

مراد. ماشي يافوفا بابا فين يجي يلحقني منك 

عبدالله. مالك ياسيف ياحبيبي في حاجه تعباك

مراد. مراتك ياحاج مش بتاكلني دي بتعذبني

عبدالله. مابراحه يافريده عشان ميتعبش

فريده. انتا بتصدق كلامو اخص عليكو انشالله عنك ماطفحت

عبدالله. خلاص براحه براحه يلا خدي الحاجه دي وروحي ومتجيش تاني كفايه عليكي كده ارتاحي وابقا تعالي بكره 

فريده. اي ده انتا مش نازل الشغل 

عبدالله. لا هعد معاه بقا وهشوف حد ينزل مكاني

مراد. لا يابابا روح انتا الشغل انا كويس انا اصلا تعبان وهنام

عبدالله. مش مشكله ياحبيبي اترتاح وانا هعد جمبك

مراد. لا يابابا خلاص روح شوف شغلك انا مش عايز حد معايا

عبدالله. ماشي ياسيف الي يريحك

فريده. طيب يلا بينا احنا ياعبدالله وانتا ياسيف لو عوزت حاجه رن علينا علي طول 

مراد. حاضر ومشيو وهما نازلين لقو بيلا طالعه

بيلا. صباح الخير ياعمو صباح الخير ياطنط

فريده. صباح النور ياحبيبتي تاعبه نفسك ليه بس عصبح هو كويس وبعدين هو قال مش عايز حد معاه سيبك منو وروحي

بيلا. ها انا هطلع اطمن عليه وهمشي علي طول علشان ورايا شغل 

عبدالله. ماشي يابيلا الي يريحك عايزة حاجة ياحبيبتي 

بيلا. شكرا ياعمو سلامتك

فريده. اما واد مش سهل اعد يسرب فينا عشان يحلالو الجو

عبدالله. ياستي انتي عاوزه اي انتي مش عاجبك حاجه واعده تحققي مع البنت سبيها بيلا بنت كويس اوي وانا اكون مبسوط لوو بقت نصيب مراد وبطلي رغي بقا واتفضلي روحي ومشيو طلعت بيلا لمراد وهي ماشيه خبطت في حد

بيلا وهي بترفع عينها. معلش انا اسفه وسكتت لما شافت مين الشخص 

يوسف. بيلا 

بيلا. معلش اسفه عن اذنك

يوسف. استني يابيلا انتي وحشتيني اوي وبعدين انتي بتعملي هنا اي انتي مش بقتيي كويسه

بيلا. بعد اذنك ابعد عن طريقي عاوزه امشي

يوسف. بس انا محتاج اتكلم معاكي في كلام كتيرر محتاج اعرفو ليكي

بيلا. معدش ليه لزمه يايوسف والكلام الي عايز تقولو ده ووفرو علي نفسك وانساه علشان انا خلاص نسيت ومعدش في حاجه تفكرني بيك وسابتو ومشيت

يوسف. مش هقدر اسيبك تمشي تاني ومشي وراه لغايت مادخلت اوضه مراد وراح بص لقاها في اوضه شاب

يوسف. احم لو سمحت يانسه هي الي دخلت دي تبع المريض

الممرضه. اه حضرتك دي تبع استاذ سيف  وبتجي علي طول من ساعت العمليه وبتعد معاه طول النهار حضرتك محتاج حاجه 

يوسف. لا مفيش بسال اصلي بشبه عليها شكرا ومشيت الممرضه

يوسف. مين سيف ده ومن امتا وهي هنا انا افتكر ان مالهاش حد من قرايبها اسمو سيف يمكن تبع اهل مامتها مش عارف المهم اني مش لازم اسبها فاق علي صوت الممرضه. استاذ يوسف معاد الجلسه هيبدا اتفضل معايا ومشي معاها علشان يبدا الجلسه

عند مراد

بيلا. مساء الخير سمعت انك عامل مشاكل ومش عايز حد يعد معاك

اتعدل مراد لما شافها وقالها. مين الي الكلام ده ده انا اعد وحيد زعلان مش لاقي حد اكلمو كويس انك جتتي تسليني

بيلا. اسيلك محسسني اني ارجاوز يعني

مراد. انتي تتطولي تعدي معايا تسليني

بيلا. ياخي حته وانتا متكسر مغرور يخربيت غرورك 

مراد. اخدتك عليا اوي ماشي يابليله

بيلا. اهدا بقا المهم اخبارك ايه دلوقتى 

مراد. انا بقيت كويس لما شوفتك والله 

بيلا. طب دايما بخير المهم بقا انا مش هعرف اجيلك الصبح تاني للاسف الكليه كلموني ونازله تدريب فرقه اولي الاسبوعين دول لغايت الدراسه تشتغل

مراد بزعل. يعني مش هتجيلي تاني

بيلا. لا طبعا هخلص وهجيلك علي طول 

مراد. منحرمش منك ياحبييييي

بيلا. حبك برص المهم بقا هو انتا ملكش صحاب اصلي مشفتش صحاب ليك خالص

مراد. لا انا من ساعت الموضوع الي حصل الي قولتلك عليه وانا من ساعتها قطعت مع الكل وانتي بقا ملكيش صحاب انتي كمان 

بيلا. كان ليا صديقه بس اتجوزت وبعدها قطعت معايا واحده واحده لغايت مبقناش نعرف بعد اصلا 

مراد. احسن عشان متكونيش صحبت حد غيري

بيلا. لا ياشيخ اصلا انتا بتحب تحور

مراد. وحياتك يابليله عندي انتي بالذات مابحور عليكي

بيلا. خلاص صدقتك اي رايك نتغدا

مراد. اشطا عايز كريب

بيلا. خلاص هروح اجيب الاكل واجي علي طول ونزلت وهي نازله وقفها يوسف

يوسف. بيلا عشان خاطري استني محتاج اتكلم معاكي

بيلا. بعد اذنك يايوسف سبني امشي

يوسف بتعب. لا انا محتاج اتكلم معاكي اوي 

لاحظت انو شكلو تعبان ولسه هتقولو ماشي لقتو وقع في الارض

بيلا بصدمه. يوسف وجريت عليه وناديت علي حد يشيلو لغايت مخدوه ودخل اوضه الكشف بعد شويه طلع الدكتور 

بيلا. خير حصلو اي

الدكتور. الكيماوي بدا ياثر عليه ويعملو مضاعفات وده طبعا لازم. عشان هو في المرحله التالته

بيلا. ليه هو عندو اي عشان كيماوي

الدكتور. عندو كانسر في الكبد

بيلا. كانسر


#رواية_حب_المشاغبين 

بارت 16

الدكتور. ايوه يافندم استاذ يوسف جالنا من شهر واكشتفنا انو عندو كانسر وكان اول جلسه انهارده 

بيلا. تمام شكرا 

الدكتور. حضرتك تعرفيه اصل متحاجين حد من اهلو عشان نعرف نتواصل معاهم لانو بيجي علي طول لوحدو

بيلا. طيب تمام حضرتك انا هديك رقم مامتو وانتا تتقدر تتكلمها وتعرفها انو محجوز هنا 

الدكتور. تمام ماشي وخد الرقم

واقفه بيلا مش عارفه تعمل تخش تتطمن عليه ولا تمشي واقفه محتاره ممكن لو مشيت يفهم اني عملت زي ماعمل وانا شمتانه فيه انا هخش وهطمن عليه وهمشي علي طول وخبطت ودخلت

بيلا. الف سلامه عليك

يوسف بتعب. انا افتكرتك مشيتي

بيلا. انا مش قليله الاصل يايوسف عشان اسبيك وانتا واقع كده ده اقلل حاجه كان في بينا عيش وملح وانا ديما بصون حاجه زي كده 

يوسف. انا عارف اني غلطان في حقك اوي وظلمتك وانتي كنتي دايما مخلصه مش هنسا انك وقفتي جمبي وان عشان تختريني عملتكو مشاكل في العيله كتيرر وفي الاخر بعد كل ده سبتك في عز تعبك انا ساعتها يابيلا انا كنت مغصوب صديقني اهلي اصرو عليا اني اسيبك ياما هكون ولا ابنهم ولا يعرفوني الاختيار كات بالنسبالي صعب اوي مكنتش قادر مخترهم مكنش هيبقا ليا عين ابص في وشهم لو مكنتش اختارتهم فكرت فجأه كده انا مدام مش هيكون خير في اهلي يترا هيكون ليا خير في حت طيب فكرت اني ممكن اختارك وانتي نسبه نجاح عمليتك 15في الميه يعني كان ممكن تموتي ساعتها اكون خسرتك وخسرت اهلي وخسرت كل الي بحبهم الاختيار كان صعب وانا لما جيت اعرفك للاسف كنت ندل مقدرش ابص في وشك وقولك اهلي غصبوني اسيبك انا اسف سامحيني سبحان الله انا حاسس انى الي فيه ده حقك وبيرجعلك انا ظلمتك معايا سامحيني يابيلا مش عايز اموت وانتي زعلانه منى انا خلاص كلها ايام واقابل وجه كريم مش عايز لما اقبلو تكوني زعلانه منى عشان خاطري سامحيني والله لسه بحبك ونفسي ترجعيلي

بيلا. انا مسمحاك من زمان من ساعتها وان شاءلله تبقا كويس بس فكرت اننا نرجع دي الي مستحيله انا مش فارق معايا اذا انتا الي اتخليت عني ولا اهلك غصبوك انا مش فارق معايا كل ده عشان نسيت فا الي بتطلبو مستحيل يايوسف وخلي بالك من نفسك رقمي لسه زي ماهو لو احتجت اي حاجه انا مش هتاخر عليك انتا دلوقتي زي احمد اخويا والف سلامه عليك مره تانيه عن اذنك عشان اتاخرت ومشيت نزلت تجيب اكل لمراد عشان اتاخرت عليه بعد ساعه 

بيلا. انا اسفه اتاخرت كنت في مشوار مهم

مراد. اه ماهو واضح انو مهم واهم مني عشان تسبيني جعان كل ده انتي بقالك ساعتين 

بيلا. خلاص بقا ماجبتلك كريب اهو خلاص صافي يالبن المره دي

مراد. خلاص اشطا واعدو ياكلو

مراد. بيلا انتي مالك كده من ساعت مادخلتي وانتي شكلك مش طبيعي ومش بتاكلي هو في حاجه معاكي 

بيلا. لا ابدأ مفيش حاجه كل يلا عشان في علاج كمان نص ساعه 

مراد. حاضر وسكت خلصو الاكل ومراد لسه ساكت ومتكلمش خالص وهي اعده بتفكر بتفكر في حاجات كتيره اوي وهو بيبصلها اعدت شويه وبعدين فاقت علي صوتو 

مراد. بيلا شكلك تعبانه يلا روحي عشان انا هنام

بيلا. انا اسفه يامراد معلش حقك عليا في حاجه بس شغلاني فعشان كده المهم بقا اي رايك. من بكره اشتغل معاك وانتا اعد كده واديك افكار جديده 

مراد. اي ده انتي بتفهمي في الديكوات وكده

بيلا. انا واخده كورس في الديكور والتصاميم والفاشون كمان 

مراد. ده بجد اي الكوكتيل الرهيب ده 

بيلا. بص انا عندى حب كبير للحاجات دي يعني من صغري بحب الديكورات والازياء والرسم وكل ده فا انا كنت مقرره اني هنجح في حاجه من دول ولان كنت بحب الرسم اوي ساعتها دخلت فنون جميله بس فا قررت اني بردو مش هتنازل علي الحاجات الي بحبها فاخدت كروسات ولسه بفكر في مشروع اني يكون شامل الفاشون والديكور واشغال الهاند ميد لاني بدعمها اوي بس المشكله اني لسه مش لاقيه وقت كافي اني اقدر احدد كل ده بس هي الفكره في دماغي 

مراد. انتي بجد رهيبه مشاءالله يعني انتي دماغك حلوه فكرت مشروع زي ده وعن كذا حاجه يبقا تحفه بجد انا ممكن ابقا شريك معاكي واساهم في الديكورات والاشغال دي اي رايك 

بيلا. معنديش مانع والله انا بنسبالي في اي وقت جاهزه بس انا عاوزه وقت لما افتح حاجه زي كده اكون كل حاجه انا الي تعبانه فيها عشان لما اشوفها قدامي الناس عجبها دي بالنسبالي الحاجه الي تفرحني 

مراد. اول ماطلع من هنا انا هكون معاكي واعدو يهزرو ويتكلمو وفي الي واقف بره قلبي بيتكسر مليون حته

يوسف.شكلها حبت وخلاص مبقاش في امل انا والله بحبها اوي بس اعمل ايه كل حاجه بحبها بتروح مني 

الممرضه. استاذ سيف اتفضل معايا انتا تعبان مينفعش كده 

يوسف. حاضر 

عند مراد

بيلا. بقولك ايه انا همشي بقا لان تعبانه شويه كده 

مراد. اشطا يابليلتي

بيلا. بليلتي؟ بيئه اوي علي فكره 

مراد. تصدقي انتي مالكيش امان خالص يلا انصرفي 

بيلا. ماشي ياخويا مع السلامه  

تاني يوم 

نزلت بيلا عشان التدريب وصلت الكليه ونزلت من العربيه لقت جاي عليها مازن

بيلا. لا ونبي مش عصبح كده صبرني يارب 

مازن. صباح الورد ازيك يابيلا عامله ايه 

بيلا. تمام الحمدلله وانت اخبارك ايه 

مازن. انا كويس طول مانتي بخير عايز اقولك انك وحشتيني اوى بصراحه 

بيلا. نعم

مازن. قصدي اني اتعودت على وجودك وكده 

بيلا. اه شكرا بعد اذنك عشان العميد عايزني ومشيت 

مازن. انا مش عارف هي بتتقل عليا مع انها علي طول بشوفها سرحانه وبتركز معايا دايما 

بيلا. اعااا دكتور ممحون بجد مش عارفه اجبهالو ازاى اني مش بقبلو المشكله مبحبش اكسر بخاطر حد انا مني لله علي اي بعملو في نفسي ده 

عند مراد 

اعد زهقان بيحس من غيرها بالممل لما بتكون معاه بينسا كل حاجه الوقت معاها حلو اوي كان عندو ريان وسهيله بيطمنو عليه ومشيو كان ماسك الفون ولقا الباب بيخبط افتكرها هي

مراد. خشي بس اتفجأ لما لقاها مش هي وحد اول مره يشوفو

يوسف. مساء الخير 

مراد. مساء النور حضرتك محتاج حاجه

يوسف. انا عايز اتكلم معاك شويه

مراد. هو انتا تعرفني 

يوسف. لا بصراحه بس اعرف حد بحبو يعرفك

مراد. انا مش فاهم حاجه خالص 

يوسف. انا اسمي يوسف انتا استاذ سيف مش كده 

مراد. ايوه خير 

يوسف. انا شوفت بيلا بتخش عندك كتيرر وبتعد معاك علي طول انتا تعرفها

مراد. ايوه حضرتك مين وبتسال علي بيلا ليه انتا تعرفها اصلا

يوسف. عز المعرفه كانت كل حياتي كانت اول انسانه تعرفني يعني اي حب كانت خطيبتي وكان كلها اسابيع وتبقا مراتي بس تقريبا للقدر كان ليه رأي تاني

مراد. طيب وانتا عايزني في اي

يوسف. انتا تعرفها منين 

مراد. اعتقد انك مالكش حق تعرف

يوسف. عندك حق بس مدام هي بتجيلك علي طول وتعد معاك معناها انك شخص مهم بالنسبالها هي كده مش بتدي اهميه لحد غير لما يكون حد مهم في حياتها

مراد بغيره. ايوه بردو انا مش فاهم عايز تتكلم معايا في اي انا مش عايز اعرف انتا علاقتك بيها اي ومش عايز اعرف حاجه 

يوسف. انتا شكلك بتحبها اوي بص انا جاي اقولك لو بتحبها اوعي تفرط فيها بيلا لو لفيت الدنيا كلها عمرك متلاقي في حنانها انا كنت غبي عشان فرط فيها بس خلاص مبقاش في امل عايز اقولك خلي بالك منها واوعا تفكر تزعلها انا مش عايزها تزعل بسببي عشان كده همشي من المستشفى عشان متفتكرنيش تاني ولا تشوفني حته وجاي بوسيك انك اوعا تعمل زي وتسبها انا سبتها فا اكتر وقت هي كانت تعبانه فيه بس صدقني كان غصبن عني انا ماشي خلي بالك منها وانا خلاص مش عاوز اشوفها غير ديما مبسوطه ولو بتحبها الحق وقولها مع السلامه وسابو ومشي

مراد. امم والله مش عارف انا عايز اشكرك انك سبتها يمكن عشان تبقا ليا انا اهم حاجه ان هي مش شافتو عشان متتعبش وبص في الساعه دي اتاخرت اوي شكلها مش جايه 

عند بيلا خلصت التدريب الساعه 6 وكانت تعبانه اوي 

مازن. مالك شكلك تعبانه اوي تحبي اروحك

بيلا. لا تسلم انا همشي انا

مازن. طيب ماشي امشي بالعربية وانا همشي وراكي اطمن عليكي

بيلا مكنتش قادره تنهاد فاقالتلو ماشي ومشيت بترن علي مراد عشان تعرفو بس فونو مش مجمع وروحت

مازن. حمدالله على السلامة انتي كويسه 

بيلا. اه انا تمام شكرا يامازن وقفلت

مازن.الله دي احلا مره سمعت فيها اسمي دي اول مره تقولي يامازن ياااه ومشي

خدت بيلا العلاج وقالت هتنام شويه وتصحا تروح لمراد بس مقامتش لغير الصبح صحيت بصت في الساعه لقتها 10لبست ونزلت علي طول التدريب وقالت هتخلص وتروحلو علي طول 

عند مراد زعلان انها هي مجتش ولا حته فكرت ترن عليه وجت مامتو واعدت معاه لغايت ماجت مريم خبطت ودخلت

مريم. مساء الخير مراد عامل ايه طمني عليك انتا كويس

مراد. مريم انتي عرفتي منين 

مريم. طمني عليك الاول

مراد. ماما امشي دلوقتي 

فريده. ماشي ومشيت

مراد. الحمدلله كويس عرفتي منين 

مريم. عرفت من الفيس اخوك منزلك بوست وعرفت انك عملت حادثه وفضلت ادور على اي رقم لغايت ماشوفت رقمو ورنيت عليه وقالي انك هنا انا هموت من القلق عليك انتا كويس 

مراد. الحمدلله احسن من الاول انتي عامله ايه 

مريم. مش مهم انا دلوقتي المهم انتا كويس هتفضل محجوز هنا لغايت امتا

مراد. الدكتور قالي مش قبل شهرين واعد يتكلم معاها وخايف ان بيلا تجي وتبقا لسه موجوده 

عند بيلا خلصت التمرين وهي ماشيه بتفكر تجيب حاجه لمراد عشان عارفه انو هيكون زعلان فا راحت جابت ورد واكل عشان تروحلو

عند مراد

مراد. شكرا يامريم عشان جيتي تقدري تمشي بقا عشان متتاخريش

مريم. انا عاوزه اعد معاك شويه اطمن عليك والله انا قلقانه عليك من بدري ولسه هتكلم كلامها دخلت بيلا 

بيلا. هالوو انا جييب اي ده عندك ضيوف ولا اي

مريم حست انها عارفه الصوت بصت ولفت لقتها هي

مريم. دكتوره بيلا 


#رواية_حب_المشاغبين 

بارت17

مريم. انتي بتعملي ايه هنا 

مراد. مريم مالكيش دعوه واتفضلي انتي دلوقتي 

مريم. لا ياحبيبي مش هكست ومش ماشيه لما اعرف الدكتوره بتعمل اي عندك ليكون الدكتوره علي علاقة حب بالطالب تصدق صح ماهو بردو مش معقول مراد الي بيسقط بقالو تمن سنين يجي مره واحده كده يقرر ينجح لا وكمان يجيب امتياز بس كده فهمت اصل الدكتوره بتحب الطالب بتحبها وعشان كده الحب مقابل تبيع مهنتها مقابل توصلك لا براڤو

مراد. يامريم بقولك اسكتي 

مريم. لا مش ساكته وهفضحها في الكليه كلها وهشتكي للعميد

مراد. يامريم بقولك اسكتي انا اعرفها من قبل الكليه اصلا

مريم. ياشيخ لا يامراد دي كدبه قديمه تقنع بيها نفسك مش انا 

بيلا واقفع مصدومه من الكلام عينها على مراد مش قادره تتكلم كأن لسانها اتشل مش عارفه تتنطق خالص

مراد بعصبيه. اخرسي خالص اطلعي برا يلا يلاااا 

مريم. ماشي يامراد بس مش هسكت وهفضحها وهخليه الكل يعرف حقيقيتها وان هي بتبيع ضميرها عشان تحب الطالب بتاعها ومشيت 

بص مراد لبيلا

مراد. بيلا اهدي وانا هحل الموضوع انا هتصرف معاها وعمري ماخليها تفكر تقل منك ابداً انتي مش كده بيلا انتي ساكته ليه عشان خاطري اهدي عشان متتعبيش 

بيلا بدموع. انا عمري ماحد قالي كلمه وحشه ولا اني فكرت اتهان في شغلي مراد لو الصداقه دي هتتقل من احترامي قدام الناس ومن قدام نفسي فا انا مش عايزها ابعد عني يامراد 

مراد. لا بيلا اهدي 

بيلا. لا مبقاش فيها هدوء خلاص واسمي الدكتوره بيلا وابعد عني يامراد خلاص لاني مش هخسر اسمي وشغلي عشان خاطر حد وسابتو ومشيت

مراد. بيلا استني ومشيت نزلت بتعيط قلبها بيتكسر منها مجاش في بالها ان ممكن معرفتها بمراد تتقل من ذاتها من نجاحها وروحت علي طول بيرن عليها مبتردش وعملت بلوك

عند مراد

ريان. اهدي يامراد بص يومين تهدا هي وبعدين نكلمها

مراد. اهدا اي بس دي ممكن تتعب وقالتلي مش عاوزه اعرفك تاني 

يونس. يابني ده كلام وقت العصبيه 

مراد. انا عايز امشي من هنا انا اتخنقت 

يونس. اهدا يامراد مينفعش كده انتا لسه تعبان 

مراد بزعيق. لا عايز اخرج دلوقتي وبدا يزعق 

ريان. انا هنادي الدكتور

دخل الدكتور. ينفع تهدا مينفعش كده مراد مش راضي يهدا خالص والدكتور ادالو مهدأ ونام

الدكتور. ده انهيار عصبي المنون هيهديه

ريان. طيب يادكتور هو عايز يخرج هنعمل اي

الدكتور. انا هعملو اشاعه واشوف الكسر لحم في بعدو ولا لا بعدها نحدد يقدر يطلع ولا لا

يونس. تمام 

عند مريم. وربي لفضحها قدام الكل حلو ابقا قدامو من بدري سنين قدامو وهي تجي تاخدو على الجاهز لا يامراد مش انا الي في الاخر اطلع خسرانه كنت سيباك بمزاجي بس دلوقتي بقا يانا ياهي ماشي لا وفاكر اني هيخش عليا جو انها تعرفو قبل كده لا مش انا الي يتحور عليا كنت بطلع كل الحلو الي جويا عشان يحبني بس عايز يوجعني خسرانه اهي دي المستحيله

دخلت البيت واترمت علي الارض وبتعيط وفونهارن

احمد. اي الاخبار 

بيلا. انا تعبانه اوي خلاص تعبت من كل حاجه ياحمد مبقتش استحمل حاجه تاني خلاص مبتقش حمدل صدمات تاني

احمد. اهدي ياحبيبتي في اي انتي كويسه حصل اي

بدات تحيكلو الي حصل

بيلا. خلاص مبقاش ينفع يكون موجود في حياتي تاني

احمد. طيب هو ذنبو اي 

بيلا. ذنبو انو خلاني احبو وانا مكنتش عاوزه احب

احمد. اهدي دلوقتي يابيلا وانا هنزلك ونحل الموضوع ده دلوقتي اهم حاجه تهدي وتاخدي علاجك عشان متتعبيش

بيلا. ماشي وقفلت ونامت من التعب

في المستشفى 

الدكتور. الاشعه كويسه جدا والكسر لحم يقدر يفك الجبس بكره ويطلع بس هيعد فتره معاه عكاز عشان ميحملش عليها اوي وبالنسبه لدراعو ف ده لسه وهكتبلو علاج يمشي لغايت مايجي بعد شهر ونص 

يونس. تمام يادكتور هو هيصحا امتا

الدكتور. بكره ان شاءلله تقدور تمشو دلوقتي ومشيو

تاني يوم نزلت بيلا الكليه وباين عليها التعب

مازن. صباح الخير 

بيلا. صباح الخير 

مازن. مالك كده شكلك تعبانه اوي 

بيلا. اه فعلا تعبانه شويه بس هبقا كويسه 

مازن. لا تعالي معايا هعملك حاجه تشربيها وتفطري واعدي ارتاحي انهارده وانا هشتغل انهارده لوحدي 

بيلا. لا مش هينفع 

مازن. لا اتفضلي يلا اعدها وجبلها عصير وفطار

مازن. يلا كلي وارتاحي وسبها ومشي من التعب حتت راسها علي المكتب ونامت من التعب 

عند مراد فك الجبس وروح

فريده. يلا عشان تاكل ياحبيبي 

مراد.ماليش نفس ياماما 

فريده. لا انتا لازم تاكل

مراد. ماشي واكل منها اطلعي ياماما وسبيني لوحدي دلوقتي 

فريده. ماشي يامراد وطلعت 

ينفع الي هو في ده ياعبدالله

عبدالله. سبيه يافريده دلوقتي

 فريده. انا قلبي واكلني عليه اوي

عبدالله. سبيه بس وكل حاجه هتتحل ومحدش يكلم بيلا خالص

فريده. ازاي بس انا كنت هكلمها

عبدالله. لا محدش يكلمها يلا شوفي بتعملي ايه 

صحيت علي صوتو

مازن. بيلا فوقي انتي كويسه 

بيلا. ايوه هي الساعه كام 

مازن. الساعه خمسه يلا انا خلصت تعالي نتغدا وبعدين امشي وراكي اروحك

بيلا. شكرا يامازن. مش عارفه اقولك ايه بجد شكرا لاني كنت تعبانه انهارده 

مازن. لا مفيش بينا الشكر احنا زمايل طبعاً يلا بينا ومشيو يتغدو وبعدين روحها

عدا اسبوع وجيه اول يوم كليه

فريده. انتا رايح فين ياحبيبي 

مراد. لازم انزل الكليه عشان مريم متعملش حاجه دي مجنونه وتعملها فعلا

فريده. هتنزل ازاي كده وانتا تعبان

مراد. متقلقيش ياماما طلبت اوبر يلا مع السلامه ونزل

عند بيلا وحشها مراد اوي نفسها تتطمن عليه فاقده كل حاجه نازله ومش بتفكر غير انها عاوزه تشوفو طيب اروح طيب هو ذنبو اي هو مأذنيش في حاجه ولا اقلل من شأني ولما بكون في الكليه مبيقوليش غير يادكتوره انا تعبت ونزلت وصلت الكليه داخله ولقت مريم واقفه ولسه هتكلم مريم وتقول لقت مراد بيشدها 

مراد. مريم هو انتي اتجننتي خلاص من امتا وانتي كده 

مريم من ساعت لما اكون قدامك بالسنين وفي الاخر تروح هي تاخدك علي الجاهز يامراد انا بحبك افهم بقا

مراد. مريم انتي لو بتحبني صح عمرك ماهتفكري تأذيني وانتي كده بتأذيني مريم الحب مش بالعافيه وانا مش شايفك غير اختي انا عشان مجرحكيش بعدت عنك مش عايز تقولي مراد عشمني وبعدين خلا بيا لا انتي الوحيده الي اعتبرتك اخت ليا والي انتي فيه ده مش حب ده تعود اتعودتي علي مراد مراد الي اول يوم كليه اتصاحب عليكي واعد سنتين معاكي في كل حاجه وانتي الوحيده الي كنتي معايا دايما بس ساعت لما عرفت انك بتحبيني بعدت مش عايز اكسرك خوفت علي وجعك ده مش حب انتي شوفتيني حبيبك بس مش ده الحقيقه الحقيقه انك اتعودتي عليا انتي لو بتحبيني بجد كنتي عملتي اي حاجه تخليني احبك بس لا عشان مش ده الحب الي بجد يامريم والي عمليته ده مينفعش انتي متعرفيش حاجه عن حياتي عشان تقولي اني بعمل عليكي حوار عشان اداري عليها لا انا اعرفها من قبل ماتجي الكليه والله واتفجأت انها دكتوره عشان مكنتش اعرف عنها حاجه اتقبلنا واتعرفت عليها وبعدين اكشتفت الموضوع ده وهي مفكرتش زي ماتقولي انها تبيع ضميرها عشان الحب ولا فكرت مره تقولي الامتحان اهو ابدا والله  انا لما نجحت نجحت بمجهودي انا مش مجهود حد انتي غلطتي يامريم وغلطتي جامد اتمنا تراجعي نفسك وسابها ومشي اعد علي الكافيه كانت بتجيب قهوه وشافتو وهو شافها 

بيلا. ازاي خرج من المستشفى هو اتجنن وكمان جاي الكليه وهو تعبان 

#رواية_حب_المشاغبين 

بارت18

شافها مراد وهي واقفه بتبص عليه قلبو مجروح اوي عايز يكلمها بس مش قادر هو بيحبها اه بس هي كلمتو بطريقه وحشه اوي راح بص الناحيه التانيه وداره وشو 

بيلا. عارفه ان قولت كلام مينفعش اقولو بس كان غصبن عني كان وقت عصبيه انا لازم اطمن عليه واعتذرلو علشان انا غلطت وهو معملش حاجه خلاص هستنا لما يخرج وهعتذر ويحصل الي يحصل ومشيت راحت المكتب

مازن. صباح الخير يابيلا عامله ايه انهارده 

بيلا. تمام الحمدلله وانتا اخبارك ايه 

مازن. فل الفل عشان شوفتك بس اي الحلاوة دي شكلها تحفه انهارده قالها وسمعها مراد وهو ماشي ووقف قدام المكتب

بيلا. شكرا ده من ذوقك

مازن. لا والله مش مجامله انتي فعلا قمر النهارده يعني كل يوم قمر بس انهارده قمر بزياده

بيلا. مرسي بجد يامازن 

واقف مراد محروق دمو وهيطق منها عايز يخش يقولها متقوفيش معاه لا وكمان بيعاكسها ويقولها قمر مشي مراد من غيرتو ودخل المدرج واعد. هيطء منها 

مريم. احم مراد انا اسفه انا رجعت نفسي ولقيت نفسي غلطانه وشوفت انك كنت خايف علي مشاعري انا بتأسفلك والمره دي بقولك انتا اجدع اخ بجد وانا مش هشوفك تاني غير اخ ودكتوره بيلا انا هتعذرليها بعد المحاضره عشان غلطت

مراد. ماشي يامريم اهم حاجه انك اتصفتي مع نفسك وعرفتي انتي غلطانه دي اهم حاجه 

مريم. فعلاً يلا بقا نبدأ صفحه جديده صفحه فعلا هتبقا بنسبالي فيها اخ 

مراد. اكيد طبعا 

مريم. شكرا بجد وسع بقا علشان اعد جمبك واعدت جمبو

دخلت بيلا المحاضره وبصت عليه لقت جمبو مريم واضايقت 

بيلا. شباب معلش انا مضايقني انا البنات جمب الولاد معلش ميكنش البنتين وسطهم ولد ده مينفعش اتفضلو كل مدرج يبقا شباب وبنات لوحدهم اتفضلو وبصت لمراد عشان تقوم من جمبو قامت مريم واعدت جمبو المدرج التاني عشان لو عاز حاجه وارتاح لما قامت وبدات تشرح وبعد تلت ساعات خلصت المحاضره وهي بتلم حاجاتها لقت مراد طلع اول واحد

بيلا. شكلو زعلان مني اوي ياربيي وبعدين شكلو تعبان اوي ولسه هتشمي وقفتها مريم

مريم. دكتوره بيلا بعد اذنك عايزكي خمس دقايق 

بيلا. اتفضلي

مريم. انا اسف على الي حصل مني انا عارفه اني غلطانه ومكنش ينفع اقولك الكلام ده كلو بس انا لما اعدت مع نفسي عرفت غلطي انا اسفه بجد انتي بجد دكتوره جميله ومخلصه اوي في شغلك انا اسفه اتمنا تقبلي اعتذاري 

بيلا. خلاص يامريم مفيش حاجه حصل خير 

مريم. شكرا اوي بجد واسفه كمان مره يادكتوره

بيلا. العفو ياحبيبتي وطلعت بيلا عشان تلحق مراد 

طلع مراد بره الكليه مستني الاوبر

بيلا. اذيك يامراد بصلها مراد بصت حزن فيها معاني كتيره اوي

انتا طلعت من المستشفى ازاي مش كان لسه بدري بصلها بردو ومردش عليها 

طيب تعالي اوصلك عشان عاوزه اتكلم معاك في حاجه 

مراد. لا شكرا يادكتوره مينفعش دكتوره تركب معاها الطالب بتاعها معاها في العربيه 

بيلا. مراد انا اسفه كان وقت عصبيه وانا كلامها قصر فيا فلوحدي لقيت بقول الكلام ده انا عارفه انك ملكش ذنب بس طلعت عصبيتي فيك انا اسفه ممكن متزعلش منى انا كنت قلقانه عليك طول الفتره الي فاتت دي اوي انتا كويس ممكن تتطمني عليك

مراد. انا الي اسف يادكتوره عشان حطيتك في الموقف ده وانتي طلبتي مني ابعد عنك وانا هبعد عشان مينفعش تبقي الدكتوره مصحبه الطالب وجيه الاوبر وركب ومشي سابها واقفه الدموع في عينها

بيلا. يعني ايه يعني خلاص هتعبد عني بجد طيب كنت دخلت حياتي ليه مدام هتتطلع طيب انا قولتلك غلطانه ليه تسبني مع اول غلطه طيب خلاص محدش هيقولي بليله تاني. ده انا كنت بحب اسمعها منك انتا مليت فراغ كبير كان في حياتي حياتي بقا ليها معنا تاني خلاص لما دخلتها دلوقتي جاي تبعد وقت ماحبيتك ومع اول غلطه وغلبتها دموعها وعيطت ومشيت عشان تروح

مراد. انا اسف يابيلا بس انا كرامتي اغلا من قلبي انتي جرحتيني اوي حسيتسني في لحظه اني ولا حاجه ومش هقدر استحمل كلام اكتر من كده 

عدا 12يوم مراد مبينزلش من البيت حابس نفسو مش عايز يكلم حد قد اي بعدها عنو صعب 

وبيلا نفس الحوار زعلانه علي بعدو وحشها كل حاجه منو بتنزل الكليه ومازن بيحاول يكون معاها في كل وقت وهي مش مديه فرصه خالص نزلت الكليه وخلصت وهي طالعه واقفت علي صوت خناقه 

احمد.ياستي قولتلك خلاص خبطتك بالغلط

مريم. يعني منتا خبطني وكمان مش عجبك

احمد. انتي يابت عاوزه تتخنقي وخلاص مقولنا خلاص يختي احنا اسفين بيلا سمعت صوتو عرفت انو هو 

بيلا. اي ده في اي

مريم. مفيش حاجه يادكتوره ده انسان غبي وحمار ومبعيرفش يسوق خبطني في دراعي

احمد. بقا انا غبي وحمار كمان 

مريم. اه سواق غبي مش قد السواقه متسوقش

بيلا بزعيق. خلاص بقا انتو الاتنين 

احمد. انا بردو يابيلا الي خلاص قولتلها انا اسف وهي اعده بردو بتزعق ومش عجبها وكمان بتغلط يابيلا بقا علي اخر الزمن ابقا سواق حمار

بيلا. خلاص ياحمد حقك عليا وانتي يامريم اتفضلي حصل خير 

مريم. عشان خاطرك انتي بس يادكتوره عن اذنك وبصلتو بقرف ومشيت

احمد. دي كمان بتبص بقرف

بيلا. خلاص بقا ياحمد وبعدين بصتلو ثانيه هو انتا نزلت امتا

احمد. نزلت انهارده والله عشانك ياقلبي وخدها في حضنو وحشتيني اوى 

بيلا بدموع. وانتا كمان وحشتني اوى

احمد. بس من غير عياط يلا بينا عشان نروح عشان مش قادر 

بيلا. حاضر ومشيت روحو واعدو يتكلمو

بيلا. انا مش عارفه اعمل ايه ياحمد

احمد. بصي لو بيحبك هيهدا ويكلمك اما لو معرفش يصفا يبقا خلاص مفيش امل وتنسي كل حاجه 

بيلا. حاضر واعدو يحكو مع بعض ورنو علي هاجر واعدو يتكلمو كلهم

عند بيت مراد

فريده. وبعدين انا قلبي بيتقطع عليه وهو رافض الكلام من اي حد

عائشه. انا عندي اقتراح نكلمو انا وسهيله وممكن يتقبل كلامنا 

سهيله. اه تعالي هنكلمو بطريقتنا

عائشه. يلا بينا

فريده. لا بلاش عشان ميتعصبش

عائشه. لا متقلقيش ودخلو لمراد البلكونه

سهيله. اومال اي ياصديقي هتفضل زعلان كده كتيرر 

عائشه. مش متعودين عليك كده يامارو

مراد. انا تعبان انا بحبها اوي

سهيله. طيب مش انتا قولت هي اعتذرت منك لما شافتك

مراد. ايوه بس كلامها كان بيرن في وداني 

عائشه. بس لو بتحبها زي مابتقول هتسمحها وهب اعتذرت لو مكنتش هي كمان بتحبك مكنتش عملت كده وكمان مكنتش اطمنت عليك كان ساعتها هتعمل بالكلام الي هي قالتو وكانت بعدت عنك خالص 

سهيله. ايوه صح انتا المفروض تكلمها 

مراد. طلت انا اعمل ايه دلوقتي 

عائشه. يعني تفكر بطريقه كريتڤ تكلمها بيها

مراد. هي عيد ميلادها بعد تلت ايام 

سهيله. طيب حلو سبيها علينا يامعلم واحنا هنخطط كل حاجه 

مراد. طيب هتعملو اي

هنقولك وبدأو يخططو


#رواية_حب_المشاغبين 

بارت19

وبعد وقت من الخطه 

مراد. ياولاد الايه جامده الفكره الصايعه دي

عائشه. دي اقلل حاجه عندنا يابني 

سهيله. اه طبعا هو بس اخواتك مش مقدرين يابني

ريان. لا وانتي جوهره اوي يابت

يونس. اي ياعم دي سهيله يعني مينفعش تحبطها كده 

عائشه. انتا الي فيهم انا عارفه انتا جوزي حبيبي 

يونس. لا منتي معاها سبحان الله فوله واتقسمت لاتنين نكد

مراد. مالك ياض منك ليه متظبطو ولا نسيتو انتو الاتنين ايام زمان لما عفيتو عليهم دلوقتي بقا نكد ده انتو رجاله مالهاش امان

عائشه. اخويا حبيبي والله الي دعمنا

سهيله. ايوه حصل وعشان كده ياريان انتا هتروح لوحدك انهارده وانا هعد اسبوع هنا 

عائشه. اه وانا كمان يايونس عشان بقا تعرف اني نكد صح

مراد. عشره علي العشره ياخواتييي يلا خشو بقا وخليهم هما بقا يندوبو حظهم ودخل 

ماما انا جعان

فريده. حاضر ياحبيبي عنيا هعلمك اكل بسرعه وقامت

مراد. بابا عايز اخد شغل من الي كان عندي 

عبدالله. متتعبش نفسك ياحبيبي خليك انا وخواتك واخدين بالنا من الشغل عقبال ماتخف وتبقا كويس

مراد. اهو هسلي عقبال مفك الجبس بتاع دراعي ده

عبدالله. ماشي ياحبيبي الي يريحك واعدو ومصدقو انا مراد فك 

فريده. براڤو عليكم ياعيال عملتوها ازاي دي

عائشه. عشان تعرفي بس المهم انو بقا كويس يلا نخلص عشان جعان 

فريده. اه عندك حق يلا ياولاد بسرعه واعدو قدو وقت لطيف مع بعض وبالذات ان مراد رجع يضحك تاني 

تانى يوم 

طالعه بيلا من الكليه عشان احمد واقف وهو واقف لقا مريم طالعه من الكليه هي كمان ولما شافتو اعدت تتكلم في سرها

مريم. انتا تاني مشوفتش في رخامتك وبعدين هو بيجبي لمين وازاي دكتوره بيلا عرفت اسمو يترا اي الموضوع بقا اممم انا هقف واشوف اي الي هيحصل يلا اهو عقبال مالعربيه تجي

بنات واقفه بيصو عليه

بنت. هو انتا طالب في حقوق

احمد. خير اشمعنا

البنت. اصل قلبي من ساعت ماشافك هيموت من جمالك

احمد. شكرا اتفضلي واتكسفت البنت ومشيت

احمد. بنات اخر زمن مبقاش في حد عدل

مريم في نفسها. اي الاحترام ده هو بقا في حد متحرم كده اممم اما نشوف اخرتها بقا 

طلعت بيلا يلا ياحبيبي 

احمد. بقولك ايه هي البت بتاعت امبارح دي تعرفيها

بيلا. ليه خير 

احمد. اصلها حلوه اوي وبعدين هي واقفه اصلا عشان تعرف انا مستني مين

بيلا. ياشيخ وانتا عرفت منين 

احمد. عيب عليكي يابنتي ده انا احمد بردو يعني مش اي حد بردو 

بيلا. دي طالبه عندي في رابعه

احمد. اعملي لقطه

بيلا. لقطه ولااا اثبت عشان مزعلكش ويلا بينا 

احمد. يابت يلا اصلها حلوه

بيلا. انا قولت يلا

احمد. يلا يختي ربنا علي القوي والمفتري 

بيلا. بتقول حاجه ياحبيبي 

احمد. لا بكح ياقلبي ومشيو

عدا اليوم وجيه اليوم الي بعدو

اليوم المنتظر عدا اليوم راحت ييلا الكليه وخلصت وروحت ومراد بيحضر المفاجأه وجهز نفسو وجيه الليل 

مراد. ريان يلا تعالي عوزك في مشوار 

ريان. مشوار اي الساعه عشره 

مراد. اه منا عارف يلا بينا

عائشه. متيلا يابني شوف اخوك عاوز اي وروح معاه

سهيله. ايوه يلا ياحبيبي قوم يابابا ربنا يهديك

ريان. انا عايز اسالك سوال هو انتي مراتي انا ولا مرات عائشه ده انتو متفقين عليا بقا 

سهيله. اه سلفتي حبيبتي ويلا بطل لت وشوف مراد عايز اي

ريان. ماشي ياختي قايم ونزلو

بيدور ريان العربيه

ريان. علي فين ياحبي

مراد. هنروح مدينه نصر نجيب حاجه وبعدين اطلع على المعادي

ريان. كل ده 

مراد. انا مش عايز رغي كتير اطلع وانتا ساكت 

ريان. حاضر ومشي

عند بيلا كانت واقفه في المطبخ بتعمل اكل وسرحانه

بيلا. معقوله خلاص خلصت الحكايه هو كده شكل كل حاجه انتهت كان نفسى السنه دى اتمها  ومعايا الي خلاني ملكه 

انا ازاي اتعلقت بيه كده انا لازم افوق اومال كل ده ومعترفش انو بيحبني اومال لو قال هيحصل اي انا حلمت اعيش معاه حياتي واتعشمت علي الفاضي وعشمت نفسي ان هيكون في حاجه واحنا علي البر لسه

احمد. الجميل بيعمل اي

بيلا. خدتني يابني

احمد. ياشيخه اصمالله بتعملي ايه 

بيلا. بعمل نجرسكو وبانيه عشان حسيت نفسي جعانه

احمد. طيب انا داخل جوه 

بيلا. خلاص ماشي وطلع

ورجعت تاني تفكر وتسرح

بعد ساعه ونص

مراد. ايوه اقف هنا

ريان. هنا

مراد. ايوه بس كده خليك هنا بقا في العربيه وافتح الشنطه

ريان. حاضر بالتوفيق ياخي

نزل مراد وهو معاه الاعكاز وفتح ريان الشنطه وطلع التورته والورد وبوكس الهديه 

حطهم علي الشنطه وطلع فونو ورن من الرقم التاني

مراد. الو

بيلا. مين

مراد. اخس عليكي يابليه مش عارفه صوت

بيلا. مراد

مراد. من غير كلام كتير انا تحت خمس دقايق وتنزلي وقفل السكه

بيلا. تحت ده بيعمل اي ولبست ونزلت علي طول واتفجأت لما شافتو 

بيلا. انتا بتعمل ايه هنا

مراد. انا اسف حقك عليا ومكنش ينفع تبدأي السنه دي من غيري وولع الشمعه بتاعت 27وشغل اغنيه وبدأ يغني ليها وكان في شباب وبنات واقفين في البلكونه بيتفرجو عليه وسقفو وبدأ يغنو معاه خلص مراد وسقفوا وشارو بايدع ليهم

مراد. كل سنه وانتي طيبه وادها الورد

خدت بيلا الورد وهي هتموت من الفرحه شافت البوكيه لقت مكتوب عليه 

انا والورد البلدي كلو جايين نقول للورده الچوري كل سنه وانتي احلا ورده وادها بوكس كبير

دمعت بيلا من الفرحه. مش عارفه اقولك ايه علي المفاجأه الحلوه دي بجد شكرا لسه مراد هيتكلم لقا حد بينادي عليها

احمد. بيلا


#رواية_حب_المشاغبين 

بارت20

احمد. انتي بتعملي ايه ومين ده 

بيلا. ده مراد ياحمد الي حكتلك عنو 

احمد. طيب اتفضلي اطلعي فوق 

بيلا. حاضر وطلعت

احمد. اتشرفنا يامراد بس مينفعش الي حصل ده الناس يقولو عليها والوقت متاخر

مراد. انا اسف انا حبيت اعملها مفاجأة ومكنش ينفع اطلع فوق عشان عارف انها لوحدها 

احمد. عادي حصل خير يلا تعالي اتفضل هتتعشا معانا 

مراد. لا تسلم والله انا لازم امشي

احمد. لا مفيش منو الكلام ده هتتطلع وبالمره نتخفل بعيد ميلادها عشان عملها مفاجأة 

مراد. معلش مره تانيه بقا عشان معايا اخويا في العربيه ولازم نمشي 

احمد. لا يابني مينفعش يلا هاتو عشان نطلع

مراد. طيب هقولو وراح لريان

اخوها عزمنا علي العشا وانا قولتلو لا وهو مصمم

ريان. لا طبعا 

مراد. انا قولت كده هروح اقولو مش راضي

ريان. يابني انتا فهمت اي قصدي لا طبعا مينفعش نكسفو طبعا 

مراد. مينفعش بردو ولا انتا عشان جعان ياطفس

ريان. ايوه بالظبط كده ووسع بقا وراح طالع من العربيه وقفلها ومشي يلا تعالي ورايا

مراد. يخربيت طفاستك ياشيخ

وطلعو 

احمد. خمسه ياشباب وجاي براحتكو البيت بيتكو ودخلها

احمد دخل لبيلا ومسكها من قفها. انا قولتلك تنزلي 

بيلا. ماهوماهو

احمد. ماهو اي اتخرستي دلوقتي مش كنتي المفروض تقوليلي 

بيلا. ماهو نزلت على طول 

احمد. طيب متتكررش وادها على قفها يلا جهزي الاكل عشان هيتعشو معانا

بيلا. حاضر عنيا

احمد. اه عنيكي دلوقتي علشان حبيب القلب اعد

بيلا. اي ده لا طبعا دول عشان ضيوف

احمد. اه منا عارف يلا يابت خلصي وطلع

مراد. وانتا بقا دارس اي 

احمد. لسه مخلص دكتوراه في المحاسبه والمعلومات و والبيزنس ولسه بقا هقدم الورق في الكليه عشان هبقا معيد 

مراد. ربنا معاك بقا انا مهندس ديكور 

احمد. بيلا قالتلي انك انتا الي صممتت الشقه هنا بصراحه شغلك جميل اوي وشكلك مهندس شاطر

ريان. اه طبعاً احنا فاتحين نكتب هندسه كبير لينا وعاملينن تعاقد مع شركة خليجه وبنخطط لفتح شركه الهندسه للدريكور 

احمد. ده كويس كده انا كمان هتفح بيزنس خاص بس اظبط الامور دلوقتي عشان اشوف بقا واعدو يتكلمو لغايت ماتعشو

ريان. اكل تحفه يابيلا تسلم ايدك 

بيلا. شكرا وصت لمراد مستنيه يقولها بس ماقلهاش حاجه بعد شويه

احمد. بيلا تعالي وخدها وغمض عنيها ودخلو الاوضه واتفجات بيلا انو عملها مفاجأة 

بيلا. ده بجد بتهزر ودمعت وخدها في حضنو كل سنه وانتي طيبه يابنوتي

بيلا. وانتا معايا ديما واتحفلو بعيد ميلادها وقضو وقت حلو مع بعض ومشيو 

ريان. اي العيله العسل دي يعني هي عسل واخوها عسل هتخبطها امتا بقا

مراد. لما اتخرج من السنه. دي هتقدملها علي طول 

ريان. طيب ليه مش دلوقتي 

مراد. عشان مش هسمح لحد يقول في حقها كلمه وحشه 

ريان. فهمت تعرف يامراد انا مبسوط بيك اوي مبسوط وانا شايفك قدامي اخترت صح ومبسوط عشان انتا اخويا الكبير بجد انا مبسوط بيك كمان 

مراد. وانا مبسوط عشان بسمع منك الكلام الحلو ده دلوقتي والله ربنا يخليك ليا انتا ويونس

عند بيلا

بيلا. كنت فاكره انك ناسي

احمد. انا انسا الدنيا ومنساش عيد ميلاد بنوتي بس مراد مش عجبني بصراحه 

بيلا بقلق. اي ده ليه 

احمد. يعني مش حاسو انو جدا حاسس انو مش هيكمل او ممكن يشوف غيرك 

بيلا. بس هو اصلا بطل يكلم بنات خالص وحكالي كل حاجه وهو صادق مش كداب وهو محترم واهلو محترمين وووقف معايا في تعبي 

احمد. بس بس خلاص انا بهزر والله انتي مصدقتي وفتحتي خلاص ياستي هو كويس وكل حاجه كنت بس بشوفك هتعملي اي

بيلا. انتا رخم علي فكره وهسيبك ونام كمان ودخلت 

احمد. بكره همشي معاكي عشان اقدم الورق ماشي 

بيلا. اشطا دخلت ولسه هتنام رن عليها

مراد. نمتي

بيلا. لسه هنام 

مراد. عايز اقولك حاجه 

بيلا. قول 

مراد. اكلك مش حلو خالص 

بيلا. نعم؟ اكل مين اللي مش حلو ده مفيش حد داق اكلي غير لما شكر فيه تجي انتا تقولي اكلي مش حلو 

مراد. خلاص بهزر معاكي اي مسورة ميه وفتحت اييي خلاص اكلك حلو والله 

بيلا. ايوه كده قال اكلك مش حلو قال

مراد. خلاص بقا يابت المهم عايز اقولك حاجه 

بيلا. قول 

مراد. عايز اقولك ان وجودك في حياتي فرق معايا كتيرر وان انتي اجمل صديقه ليا عايز اقولك ان الفتره اللي فاتت دي كانت صعبه عليا عشان انا كنت وحيد عايز اطلب منك ان مهما يحصل منتخلاش عن الصداقه الي بنا ابدا 

بيلا. وانا موافقه انا كمان اتعودت عليك وطنت مفتقده رخمتك وهزار

مراد. طبعاً يابليله هو انا اي حد 

بيلا. بطل غرور بقا

مراد. حاضر 

بيلا. انتا ازاي بقا طلعت من المستشفى قبل معادك

مراد. خرجت بعد ماعملن اشاعه واللحم لزق في بعدو

بيلا. بس شكلك هتخسر الترم ده 

مراد. ليه 

بيلا. اصلي مش بشوفك في الكليه وكده

مراد. لا منا بحضر اون لاين اصلي هكسب يعني هكسب مش مراد الي يطلع خسران حاجه هو  صمم عليها

بيلا. اما نشوف يا استاذ مراد هتعمل ايه 

مراد. هتشوفي واعدو يتكلمو 

تاني يوم 

صحيت بيلا هي واحمد ينزلو ووصلو الكليه ومشيت بيلا علي المكتب ومشي احمد وهو ماشي بيبص في الفون ومش واخد بالو لغايت ماخبط في حد 

مريم. وهي بتجيب الفون مش تحاسب ياعما

احمد. معلش انا اسف والله وبصلتو

مريم. هو انتا تاني هو انتا يابني مش بتشوف خالص 

احمد. ياستي انا اسف 

مريم. حلو اوي تقول مش واخد بالك وبعدين انا اسف عجبك كده الفون اتكسر

احمد. تعالي اجبلك غيرو لو عاوزه 

مريم. انتا تجبلي غيرو 

احمد. ومالي انا مش عجبك وبعدين قولت خلاص اسف مش عجباكي قولت تعالي اجبلك غيرو مش عجبك برضو اعمل اي

مريم. يعني غلطان وكمان بحج وبتجح ده انتا انسان متسفز

احمد. ايوه مستفز وهاتي رقم ابوكي

مريم. اي هتروح تشتكتيلو 

احمد. ايوه هاتي رقم ابوكي دلوقتي ولا خايفه يابيضه

مريم. هخاف منك انتا طيب خد الرقم اهو وريني هتعمل ايه هات الي عندك وسبتو ومشيت

احمد. هوريكي الي عندي ومشي وراح الكليه وقدم ورقو واتقبل 

بليل

احمد. بيلا عاوزك في موضوع 

بيلا.اتفضل 

احمد. انا هخطب

بيلا. مره واحده وبالسرعه دي

احمد. ايوه شوفتي

بيلا. ومين الي وقعتك علي طول دي

احمد. البنت الي اتخنقت معاها يوم مانزلت

بيلا. مريم؟ 


الفصل الحادي والعشرين والثاني والعشرون والثالث والعشرون من هنا


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


روايات جديده هتعجبكم من هنا


أجدد وأحدث الروايات من هنا


روايات كامله وحصريه من هنا




وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

تعليقات

التنقل السريع
    close