أخر الاخبار

رواية متمردتي الصعيديه الفصل الاول والثاني والثالث والرابع بقلم نوران أحمد مليجي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية متمردتي الصعيديه الفصل الاول والثاني والثالث والرابع بقلم نوران أحمد مليجي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

رواية متمردتي الصعيديه الفصل الاول والثاني والثالث والرابع بقلم نوران أحمد مليجي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


محروس بغضب : أنتي معتعرفيش انتي بتتحدثي مع مين كيف تضربي ولدي ولد الهلالي شكلك مشوفتيش تربيه واصل بس اني هربيكي ولدي ميعوزش حاجه وارفضهاله واصل هتوها يا رجاله 


غزل بسخريه : طبيعي الولد يكون مش راجل طالع لابوه مش متربي اتوقع مم واحد أبوه بالشكل ده اي 


قرب منها محروس بعصبيه ولسه هيضربها مسك ايده شيخ البلد : كيف بتضرب حرمه لع واي كمان تبعي بصلها بغضب واركبي المخروبه علي ما جيلك ليلتك سوده عوضين لملي الرجاله دول وجيبهم على المخزن شكلنا هنتيلي عاد اليومين دول وروجوهم جوي جوي وبص لغزل بغضب خافت جدا منه 


غزل بخوف : اي اللي عملته في نفسي ده يا ربي ده انا هتشلوح حكايتي بدأت من 3 ايام


فلاش باك 


غزل بحزن : انت بتهزر يا بابا مستحيل إزاي تعمل كدا من غير ما تقولي انت عارف كنت مكسوفه النهار ده أزاي لما قالو اي اللي جايبك مش سيبتي الشغل مين قالك تعمل كدا انا بحب شغلي هنا حرام عليك 


غانم : انا بقالي فتره عايز اتكلم معاكي وانتي مش فاضيه بتهدي نفسك في المدرسه وتيجي تنامي زي البغله انا خدت قراري والموضوع انتهي 


غزل بضيق : تشكر يا حج علي وصفك الجميل  يا بابا بقا مش معقول كدا الصعيد نقلتني الصعيد لا واي هروح كمان لوحدي ومش هتيجي معايا اي لازمتها يعني 


غانم : غزل متستهبليش انتي عارفه كويس اوي انا ليه وديتك هناك 


غزل : يييي بقا بجد مش عايزه اتجووز دلوقتي انا وعدتك اني هتجوز ابن عمي بس مش دلوقتي 


غانم : ما هو عشان كدا بعتك اعتبريها فتره خطوبه تعرفو بعض فيها كويس والله يعينه علي البلوه اللي ربنا بلاه بيها دي جدك مستنيكي في البلد واللوكيشن علي التليفون بتاعك بكرا الصبح تكوني هناك وكلامي خلص


غزل : بلوه اي يا حبيبي هو يطول اصلا ولا هو عشان ابن اخوك بقا انت ليه بتحسسني اني مرات ابوك مش بنتك يا جدع


غانم : غوري من وشي يا زفته  


بصتله بضيق ودخلت اوضتي ورن الفون 


غزل بضيق : عايزه اي يا هنيه الزفت دلوقتي بتتصلي في اوقات شبهك 


هنيه : بجا أكده يا بت البندر شكل البندر غيرك إياك لع بجولك اي الاسلوب ده مش امعايا انتي فاهمه زين لولا انك صحبتي كنت كلت بطنك جوليلي بقا  ها مين غفلك المره دي 


غزل : اكتر واحد بيغفلني في حياتي ابويا طبعا نقلني لمدرسه عندك في الصعيد عشان أقرب من ابن عمي ده 


هنيه : اوعي تجوليلي عتتجوزي مراد ده كل بنات البلد عيحبوه جوي جوي يتمنو أكده بس نظره منيه افرحي متخيبيش خيبتي اني ومروان معنعرفش نتجوز واصل المهم جايه ميته اتوحشتك جوي جوي عتعرفي بجالنا جد اي مشوفناش بعض 


غزل بابتسامه : وأنا اقدر انسي بردو داخلين علي 15 سنه جيالك بكرا يا اختي 


هنيه بخبث : وكنتي متعلجه جوي بمراد وعتحبيه معرفش اي اللي حوصل خلاكي أكده الا صحيح اتنجلتي في اي مدرسه عدانا في البلد مدرستين واحده خاص بيكون فيها ابناء كبار البلد بس والتانيه حكومي اكيد مدرسه خاصه مش أكده 


غزل : معرفش واسكتي بقا خليني اتخمد عشان اعرف اجيلك بشرتي باظت من العصبيه هعجز بدري بسببكم هروح اعمل مسك


هنيه : اتوكسي يا اختي ايش تعمل الماشطه في الوش العكر عستناكي سلام 


الصبح بدري دخل غانم ومعاك جردل ميه ورماه عليها 


غزل : اي اي حصل اي في اي حرام عليك يا حج بجد بتاكدلي نظريه انك مرات ابويا حد يصحي حد كدا يا راجل اي معندكش عيال تخاف عليهم كله سلف ودين وهيترد ليك 


غانم : كلمه كمان وهجيبلك الحزام قدامك 10 دقائق وتكوني في عربيتك جدك مستني 


غزل : هو انا مقدره انك مربيني زي الولاد وبتعتبرني ابنك وكل ومش بتخاف عليا بس حسسني اني بنت مره قبل ما يحصلي حاجه يا راجل 


غانم : اه شكلك محتاجه الحزام عشان تفوقي 


وفي ثواني كانت غزل في العربيه في طريقها للصعيد نامت وهي بتسوق ودخلت في شجره 


غزل : احيه أعمل اي بقا أنا دلوقتي ما هو يوم باين من أوله كابتن كابتن كابتن 


الشخص : ايوه اني جاي اهو  يا حلوه محتاجه حاجه ولا اي 


غزل : بقولك إلهي تنستر وصلني للعنوان ده 


الشخص بخبث : واي المجابل يا حلوه ها كلك نظر طبعا 


غزل : ده انا هطلع عينك وهلم عليك أمه لا اله الا الله يا مهزق ونزلت في الراجل ضرب وقفت عربيه جنبها ونزل منها شاب حلو جدا 


مراد : جري اي بت انتي بعدي عن الراجل واني عجيبلك حجك حوصل اي عشان تضربك أكده يا عباس 


غزل : الاستاذ المحترم بقوله يوصلني كان عايز يتحبرش بيا حضرتك اسكتله لا قمت مدباله علي طول وبعدين اي بت دي اللي قولتها ما تنقي الفاظك يا بغل انت في اي هو انت عشان حليوه خلاص اسكتلك لا انسي يا حبيبي ده انا انزل الشبشب فوق دماغك اااااه شكلك مطبخها معاه عشان تخطفوني مش كدا الحقو يا اهل البلد الحقونا يا ناس عايزين يخطفوني اكمني وليه غلبانه ومكسوره الجناح 


مراد بصدمه : اخرسي يا وليه جري اي عاد صوتك معيعلاش عليا واصل هما دول ولاد البندر معيعرفوش التربيه واصل ولا انك بت كنت خدت معاكي تصرف مش هيعجبك 


مشي مراد بسرعه يركب عربيته جريت غزل وراه وركبت جنبه 


غزل برقه : يرضيك بنت زي القمر زيي كدا تسيبها في وسط الطريق هي دي الرجوله وصلني بقا ونزل الكرسي شويه عايزه انام تعبانه اوي 


مراد : انتي معندكيش احساس واصل يا بت انتي كيف تدخلي عربيه شاب غريب عنيك أكده معتعرفيش الأصول كمان انزلي معوصلش الأشكال دي ومعركبش حريم اهنه 


غزل : هتوصلني ولا انزل اصوت واقول عليك متحرش والم الشباب عليه يضربوك  اعرف قضيه عليك بهدوء كدا وصلني بالادب والاحترام 


وبعد ساعه كانت غزل قاعده علي كبوت العربيه 


غزل : طردني من العربيه طرده الكلاب ده اي الحظ ده بس يا ربي ده أنا غلبااانه ارزقني يا رب حد يوصلني الشمس طلعت عيني 


كرم  : اي يا انسه حصلك حاجه محتاجه مساعده 


غزل : ايوه إلهي تنستر وصلني العنوان ده انا غزل وانت 


كرم : اني كرم اتفضلي يا انسه اركبي اوصلك انتي في طريجي 


وصلت القصر ودخلت بتعب 


الجد فاروق : اباي اي اللي حصولك يا بتي مالك أكده 


غزل : جالي تسلخات يا جدي مش قادره وفي واحد حيوان مش رضي يساعدني ده لو كنت واكله ورث أمه مكنش هيعاملني كدة اااه حسبي الله ونعم الوكيل فيه مش قادره 


ضحك فاروق : لساتك فجريه أكده حمدلله علي السلامه ابوكي جالي علي كل حاجه الا اسم المدرسه اللي جدملك فيها وهتشتغلي اي فيها 


غزل : اللي بيشتغلوا في المدرسه اي غير مدرسين يا حج فوق معايا كدا الله يباركلك مش ناقصه اه صحيح قالي مدرسه العلماء 


فاروق  : متاكده يا بتي انك مش عامله مشاكل مع ابوكي ليه عمل فيكي أكده بس 


غزل بتعب : عمل اي هو في اي يا حج 


فاروق : ولا حاجه يا بتي ارتاحي وبكرا هغيرلك في الورج عشان تكوني المديره للمدرسه


غزل : يا حبيب قلبي يا حبيب قلبي فينك يا راجل من زمان ده انا طالع عيني مع ابنك ده جاحد انا هنام بقا يا حجوج سلام 


دخلت نمت وصحيت متأخر كان المكان كله ضلمه قولت انزل اشوف حاجه أكلها واول ما نزلت لاحظت خيال حد ضخم روحت جبت شومه جدي ونزلت فوق دماغ أمه

وفجاه 

متمردتي الصعيديه 2

#بقلمي_نوران_احمد_مليجي 


سمعت صوت صريخ وشد الشومه وسحبني وقربني جدا منه فجاه حد شغل النور اول ما شافته غزل اتصدمت 


غزل : احيه هو انت انت بتعمل اي في البيت يا حرامي طبعا شكلك انسان مش محترم ما هو اللي يسيب الرقه والجمال ده كله في الشارع ويمشي ويسيبني لازم يبقا حرامي ومبيفهمش مع انو ميبنش عليك ولا علي عربيتك 


مراد بغضب : عتجولي اي يا مخبوله انتي معتعرفيش بتتحدثي مع مين عاد ليلتك زي وشك ومهعدهاش ليكي يا بت البندر اي اللي جابك الدوار 


اول ما دخل جدو سابني وقعت علي الارض 


غزل : اااه ما تحاسب يا عم انت الله يخربيتك وبعدين ده بيت جدي خليك في حالك ية كابتن 


فاروق بقلق : في اي يا ولاد مالكم بتزعقو كدا ليه مراد دماغك كويسه انت اتجرحت يا ولدي حوصل اي عاد 


غزل بضيق : انت تعرف الحرامي قليل الذوق ده منين يا جدي ده لازم نبلغ عنه وفجاه سكتت شويه وبرقت عيونها بصدمه اوعي تقول لا لا اكيد مش هو ده عريس الغفله اللي انا المفروض اشوفه منظري قدامه زفت دلوقتي ابتسمت بخجل


فاروق بتوتر : اسكتي يا بتي مشايفاشي عيطالع دخان من غضبه ده خطيبك عملتي اي يا مخبوله عاد 


غزل بصدمه : نعمم خطيب مين يا خويا لا طبعا مستحيل الجته الضخمه دي تكون كدا انا مش موافقه جيبولي غيره اتصرفو 


مسكها مراد من دراعها بعصبيه : معايزش اسمع صوتك واصل انتي فاهمه صوتك لو علي مره تانيه في حضوري عتزعلي جوي جوي شكلك محتاجه تربايه من اول وجديد


اتجمعت الدموع في عيونها وهي بتبص لجدها 


فاروق : سيبها يا ولدي ميصحش اكده دي بت عمك لسه جايه ومعتعرفش حاجه عن عاداتنا وتجاليدنا يا ولدي اي الي حوصل بس يا ولدي 


غزل بضيق : وقع علي دماغه يا جدي ف قولت اطمن عليه بس هو كويس خلاص اطمنت عن اذنكم بقا وفي ثواني ضربته بكوعها في بطنه وجريت علي اوضتي مكسوفه رن الفون


غزل : جايه في وقتك يا فقر ده انا عملت حته حوار حرفيا مكسوفه من اللي حصل وبدأت تحكي 


هنيه بضحك : لا متجوليش عملتي كل ده في الراجل يخربيتك مش ده يا بت كان حب الطفوله بردو ولا اي 


غزل بضيق : كنت عيله صغيره دافع عني لما ولد كان بيضايقني وجابلي شوكولاته ومن وقتها بدأت احبه بس كنت صغيره بقا لما كبرت مبقاش في الكلام ده بس احلو اوي يا بت متوقعتش يكون بالحلاوة دي بس يا خساره الحلو ما يكملش شحط عامل زي الغوريلا وعصبي بس الحمدالله اطمنت دلوقتي باللي شافه مني مش هيتجوزني عمره هيتعقد من الصنف كله لو فكر يرتبط بيا 


هنيه : عتصدجي صوح عاد الواد مروان فيه انوثه واغراء عنك عيحبك علي اي يا مجشفه ده الف واحده تتمناه ده بنات البلد كلياتهم يتمنو بس يبصلهم 


غزل : ايوه ايوه اديني اكتر قال المرء يتعافه باصدقائه قال ما تخليكي محضر خير يا حجه في اي اسكتي بقا وخليني اتخمد عندي مدرسه بكرا ولما مروان يبقا فيه انوثه عني مين هيكون الراجل أنتي 


هنيه : لع معسمحلكيش واصل تتحدثي أكده عن حبيبي الا مجولتيليش صحيح مدرسه اي اللي عتشتغلي فيها ومراد يعرف انك عتشتغلي ولا لع


غزل : وهو ماله ان شاء الله يعرف باماره اي يعني فكك منه ومتتكلميش عنه عشان مزعلكيش هروح مدرسه العلماء هييجي سواق ياخدني بكرا بس استغربت لما جدو عرف اني رايحه المدرسه دي كأنه قلق عليا كدا مش غريبه 


هنيه بخوف : جدك كان جلجان بس جلبه جامد هو ابوكي عايز يخلص منك ولا اي ابجي احكيلي لو رجعتي سليمه سلام يا اختي لما تروحي هتفهمي كل حاجه هسيبهالك مفاجاه 


غزل : هما مالهم الناس دي بتعمل كدا ليه كل ما بيسمعوا عن المدرسه دي مش مهم 


تاني يوم الصبح 

صحيت غزل متحمسه 

غزل : صباح الخير يا حجوج يومك سعيد ان شاء الله 

.... انا كدا كلت الحمدلله هلحق المدرسه بقا عايز حاجه 


الجد : لع يا بتي خلي بالك علي نفسك زين واوعاكي تعملي مشاكل مع حد اهنه معتعرفيش ممكن يعملو فيكي اي عاد 


غزل : متقلقش يا حج انا جامده اوي ومحدش يقدر عليا عن اذنك بقا باسته وطلعت ركبت العربيه 


سواق العربيه : انتي اي اللي جايبك علي المر يا بنتي نصيحه مني معتروحيش تتعلمي في المدرسه دي مش مدرسه دي سوج خضار ومحدش بيهتم فيها بالطلاب افتكري اني حذرتك وانتي براحتك وصلنا يا بتي 


غزل : تسلم يا عم جمال يا طيب ومتقلقش عليا هستناك تروحني بقا سلام 


نزلت غزل واتصدمت واتصلت بابوها 


غزل : جري اي يا حج اشحال ما كنتش بنتك تعمل فيا كدا ده الطلاب بيشربو سجاير وشبه البلطجيه جت تدخل لقت بوابه المدرسه متكسره وكمان البوابه متكسره وشكل المدرسه زباله والزباله في كل مكان والمدرسين علي الله حكايتهم الستات بتقور بتنجان والمدرسين بيشيشو اللي شايفاه ده بجد الولاد اي الهبل ده ده مقلب زباله مش مدرسه يا بابا بيعاكسوني يا بابا ميعرفوش اني لو كنت اتجوزت كنت خلفت قدهم اي الناس دي ده مش العيال لوحدهم اللي بيعاكسو والمدرسين كمان احيه اي ده مكنتش اعرف اني غاليه عندك اوي كدا يا حج 


غانم : وريني إزاي بقا هتقدري تصلحي المدرسه دي ولو حصل هنفذلك اي طلب انتي عايزاه وقفل في وشها 


غزل : اي ده انت بجد قفلت في وشي دي مش مدرسه اي يا رب الهم ده 


غزل وهي داخله اوضه المدير 


المدرس وائل : يا ابو عمو كبر دماغك عاد مش سجلنا حضور تعالا نشرب شاي علي اي جهوه 


المدرسه مصلحي : لع اني ورايا شغل ومرتي عايزاني اني هروح بيتي احسن سلام 


غزل : لو سمحتي يا استاذه فين اوضه المدير وهو انتم مبتعملوش طابور صباح ليه 


حسنيه : وانتي مالك يا بت البندر معيخصكيش خليكي في حالك يا اختي اخر الطرجه دي شمال عتلاجي مكتبه بس استني مساعد المدير لسه موصلش متزهقينيش بقا واطلعي استنيه بره جال مفيش طابور جال ده علي اساس في مدرسين اصلا 


طلعت غزل استنت كتير وموصلش لحد ما الوقت اتاخر 


دخل مساعد المدير وهو بيتحرش بالبنات واول ما شافها ابتسم صبحي : بعدي أكده من جدامي يا بت 


اتصدمت غزل : احيه دول فاكريني طالبه بجد تمام أما نشوف اخرتها دخلت وقالت انا طالبه جديده وعايزه اسجل في المدرسه 


صبحي : توك ما افتكرتي عاد ان وراكي مدرسه الدراسه بدأت من شهر هاتي تلت الاف ونص عشان اسجلك في المدرسه 


غزل : بس مصاريف المدرسه اقل من كدة بكتير ليه كل ده 


صبحي : احمدي ربنا انتي لو في مدرسه خاصه كنتي دفعتي كد أكده علي جلبك ولو معتدفعيش معتدخليش المدرسه ده واصل ويلا غوري علي بره ولا اجولك تعالي يا حلوه اجعدي علي رجلي نتفاهم مع بعض 


اتعصبت غزل وابتسمت وقربت منه وضربته بالرجل وقعته علي الارض وطلعت رنت جرس الفسحه وخدت ميكرفون وبدأت تتكلم 


غزل : انا غزل المديره الجديده من بكرا تكونو موجودين الساعه 7 ونص اي تأخير مفيش دخول المدرسه ومفيش نط من فوق الصور ومحدش هيخالف القواعد والمدرسين اللي مدخلوش الفصول هياخدو انذار وكل مدرس ليه 3 انذارات وهيتوقف عن العمل أما بقا الي كتبو حضور ومش موجودين دول هيتحولو للتحقيق كل واحد علي فصله وهمر عليكم اشوف الوضع عامل ازاي 


اتعصب صبحي وبص ليها بشر ومشي 


بعد شويه طلعت غزل لقت شويه شباب بيشربو سجاير 


غزل : اي القرف اللي بتعملوه ده يا شحط منك ليه كل واحد علي فصله حالا 


الطالب سمير بغرور : انتي متجوليليش اعمل اي ومعملش اي اني بدرس اهنه عشان دي مدرسه اي كلام ملهاش لازمه يعني شكلك معتعرفيش اني ابن مين شوفي انتي رايحه فين ومتركزيش معايا واصل احسنلك وباشاره خلي كل الطلاب يلفو حواليها وابتسم بخبث وووو 


متمردتي الصعيديه 3

#بقلمي_نوران_احمد_مليجي  


بصتلهم بغضب وبعدتهم عنها 


راحت غزل بعصبيه علي بتاع الكشك اللي واقف عنده


غزل : ممكن متبعش سجاير في المكان ده تاني لو سمحت احنا بنحاول نحمي شبابنا مش نبوظهم 


صاحب الكشك : متجيبيش طلابك اهنه ده اللي تجدري عليه أما اني معتجدريش تمنعيني 


اتعصبت غزل وبدأت تكسر في المكان كله 

طلع صاحب الكشك ومعاه شومه يضربها كسرت ازازه ووجهتها  ناحيته بان عليه الخوف  


غزل : ده انا مجنونه يابا انت فاكرني هخاف لا يا حبيبي  ده بعينك شكلي هربيك زيك زي العيال دي ارجع مكانك 


خافو الولاد ودخلو الفصل وطلبت غزل حد يجيب ابو الواد سمير بكرا يكون عندي 


وصل خبر لمراد باللي غزل عملته 


في البيت 


مراد بغضب : كيف يا جدي تسمح للمجروده دي تروح المدرسه معتعرفش اللي عيوحصول في المدرسه عاد ده خبرها مالي البلد يا جدي عتدخل نفسيها في عداوه ومشاكل مالها اخر مخايفش عليها يا جدي 


الجد : معرفش يا ولدي ابوها اللي كدم ليها هنيك خلي بالك من بت عمك يا مراد


مراد : عسيب اشغالي وجري وراها ده اللي ناجص عروح اشوف المخبوله دي عتعمل اي واجيبها واجي 


خلص وقت المدرسه وهي خارجه رن الفون 


غانم : اي اخبار اول يوم مدرسه انا عايزك تاخدي بالك كويس القريه اللي فيها المدرسه دي بيحصل فيها جرايم كتير عشان مفيش تعليم وكدا خلي بالك حد يثبتك بقا 


فجاه شافت مجموعه شباب لفين حواليها بالشوم


غزل : الله يباركلك يا حج مش عارفه من غيرك كان ممكن اروح عند اللي خلقني بسرعه ازاي انت متأكد اني بنتك يا حج انا لازم اقفل أما شوف المصيبه اللي قدامي دي اي قفلت وبصت اي يا شباب مالكم اكيد مش جايين تضربوني صح 


صاحب الكشك عباس : هي دي اللي كسرتلي المكان لازمن نكسر رجليها عشان تتعلم الستات مكانها المطبخ معرفش اي اللي جابها اهنه تجطعي عيشي اني هعلمك كيف تدخلي البلد اهنه هجطع رجليك من اهنه معتعتبيش المكانه ده واصل 


غزل  : حبيبي يا عم عباس لا كدا ازعل منك انت تعرف عني كدا بردو يا راجل يا طيب ده أنا خايفه علي صحتك تعمل كدا انا بص هو طيش شباب بقا سامح وانسي خلاص يا رجاله الموضوع خلص سلام 


سيد : دي طلعت حلوه جوي جوي شكل الجاعده هتحلو حرام نكسر رجلين الحلوين دول ما تسيبها ليا انا اتعامل معاها


غزل : ان شاء الله تنستر يا خويا ويكفيك شر عم عباس وعمايله 


سيد : احنه نستمتع بالجمال الرباني دي ده اني متجوزتش يا ولاد بت عمي شبه واحد صاحبي ده اني احلي منها 


غزل : اللهي يجحمك يا شيخ يخربيتك وانا اللي قولت حد بيفهم ولا اوعي تقرب مني ياض وربنا اعضك أنت واللي معاك 


شافت رجاله كتير بيتفرجوا عليهم 


غزل : يا رجاله يا ناس فين شهامه رجاله البلد كدا تسيبو واحده نسوان زيي الرجاله دي تبقلشها كدا ساعدوني هي الناس دي جرافيك ولا اي دول بيسمعوا وبيمشو كدا عادي 


عباس : لع وانتي عتفكري عاد ان في حد عينجدك من يدي وقرب عليها هوو والرجاله خافت غزل وقبل ما يلمسها حد من الرجاله دخل مراد وكسر دراعه 


استخبت غزل وراه بسرعه  غزل : شوفت يسطا كانو هيبقلشوني كل ده عشان عايزه مصلحه الناس ربيهم اول مره اكون مبسوطه اني شوفتك 


مراد بعصبيه : بعدي من اهنه وحسابنا لما نروح اني اللي هربيكي اركبي العربيه واجفلي عليكي زين 


خافت غزل وقالت وهي بتشاور : الواد الزباله اللي هناك ده كان عايز يتحرش بيا عشان بنت عمه شبه واحد صاحبه 


بصلها بغضب اترعبت وجريت علي العربيه 


كانت بتبص عليهم وهي بتقول غزل : اهو نستفاد من العضلات دي شويه مجابش فطار معاه ولا فشار ولا اي حاجه يلا مش مشكله اهو نتفرج 


بدأت الخناقه وقدر مراد بسهوله انه يخلص عليهم بسرعه وجه واحد من وراه يطعنه اتخضت غزل وجريت بسرعه ناحيته ومسكت السلاح بايديها اتجرحت 

ضربه مراد وسحبها من ايدها بعصبيه 


غزل : علي فكره انا انقذتك المفروض تجيبلي حاجه حلوه بقا ها اص


مراد بعصبيه : عتخرسي عاد ولا عضربك معايزش اسمع صوتك واصل انتي فاهمه 


اول ما وصلو جريت بسرعه علي جوه وقبل ما تدخل سحبها من دراعها 


غزل : ايدي ايدي يا مراد والله بتوجعني اصلا ملكش حق تمسكني كدا ابعد 


مراد : عتعرفي كان ممكن يوحصلك اي ولو مكنتش جيتك في الوجت المناسب 


غزل بتوتر : انت ملكش دعوة بيا انت ملكش حكم عليا اصلا خليك في حالك انا كويسه وكان ممكن ضربهم عادي محدش قلك تدخل 


مسكها من دراعها : انتي يا بت كيف بتتحدثي معي أكده معتعرفيش بتتحدثي مع مين عاد الرجاله اللي خلصتك من تحت يدهم دول معيعرفوش ابوهم عتجولي تجدري عليهم وايوه اني ليا حكم عليكي اني بن عمك وزوجك المستجبلي وصوتك ده معيعلاش عليا مره تانيه واصل انتي فاهمه 


غزل بدموع : سيب دراعي يا مراد وجعتني ده مش اسلوب تتكلم بيه معايا وانا اروح واجي براحتي وملكش دعوه بيا خليك في حالك ولو لقيتني في اي مشكله متدخلش يا عم 


مراد : جميل جوي حديثك ده يا بت عمي مين سمحلك اصلا انك تشتغلي وجوليلي مخدتيش رايي واني معوافجش واصل انك تشتغلي وعنشوف كيف بتخرجي من البيت من غير استاذان 


وسحبها لاوضتها حبسها وقفل الباب 


غزل : انا مش عيله صغيره عشان تحبسني انا معملتش حاجه افتح الباب يا جدو طلعني يا عم انت مش هتجوزك انت حر بقا جدو يا جدو طلعني هعيط والله 


فضلت غزل تزن طول الليل لحد ما نامت وتاني يوم غزل : اديني جمعت ملايات البيت كلها وهخرج يا مراد باشا وابقا وريني اخرك وهتعمل اي بقا نطت من الشباك وراحت المدرسه واول ما وصلت بصت علي كشك عباس  وطلعت لسانها بغيظ ودخلت 

وقفت في الطابور وقالت 

غزل : من النهار ده في تمارين صباح وفي جرس للصلاه هنصلي كلنا مع بعض واللي عايز يتعلم يفضل واللي مش عايز يتعلم يطلع بره محدش طلع ف قالت صباح اطلبي من كل أولياء الأمور ييجو  


وبعد شويه كان الكل موجود 

غزل : عايزين عيالكم يتعلمو ولالا اهمالكم ليهم وسايبينهم يشربو سجاير الفلوس دي لو كنتم بتتبرعو بيها للمدرسه كانت فرقت كتير وخصوصا علي عيالكم ولو بتشتغلو عند ناس مرتاحه انا ممكن اروح اطلب تبرعات للمدرسه واهو انا اول واحده تدفع 


وهي خارجه قرب ولد وفضل يعاكسها واول ما لمسها كسرتله دراعه في دقيقه 


ودخلت الفصل تحضر حصه الانجليزي 

غزل  : حضرتك كل كلامك غلط النطق غلط وكل حاجه غلط 


حسين  : انا اسف بس انا عندي مشكله في النطق مبعرفش انطق الانجليزي  بس 


غزل  : تمام هسالك كذا سؤال ونشوف سألت وبعد شوي انت مش عارف تجاوب حتي علي الاسئله ادام مش متعلم هتقدر تعلم الطلاب إزاي  يا تتعلم الانجليزي خلال شهر يا أما هتترفد اصل احنا مش فاتحينها تكيه 


وبعد ساعه رن الفون 


غانم : عرفت انك كنتي محبوسه وعارف انك قرده ومحدش يقدر يحبسك ها اي الاخبار 


غزل  : يا جدع دول متخلفين ده اها دخلت فصل فصل ولا مدرس عدل المدرسين نفسهم محتاجين تعليم ازاي كدا 


غانم : وعملتي اي يا آخره صبري احكيلي 


غزل  : ولا حاجه بعتهم يذاكرو وانا هتابعهم لو لقيتهم اتحسنو تمام متحسنوش هطردهم  ده حتي مدرس التربيه الرياضيه متخلف اول مره اشوف واحد مسؤول عن الرياضه بكرش يا حج هزقته وقولتله العيال دي عايزاهم يدخلو مسابقات ويكسبو كمان بقولك اي صحيح قول لابن اخوك الشحط ده يخف عليا شويه ده اي العيله الهم دي اللي دخلتها 


شتمها وقفل في وشها السكه 


وفي بيت الجد 


مراد : دخلتي الوكل لغزل ولا لع معجول لسه نايمه كل ده 


سنيه : بصراحه يا بيه الست غزل مش في البيت شوفتها بتركب توك توك وماشيه الصبح بدري 


مراد بغضب : حسابك معايا تجل جوي يا بت البندر جايلك وعخليكي عبره وسط البلد ووو 


متمردتي الصعيديه 4

#بقلمي_نوران_احمد_مليجي 


في المدرسه 


دخل محروس بعصبيه مكتب غزل وفتح الباب برجله بعنف وبص لغزل بقرف  وقال للرجاله 


محروس : جيبوها بره اني عربيها كدام الكل تكون عبرت للي يفكر بس يجرب من ولدي 


سحبوها الرجاله لبره وقفت وسط حوش المدرسه والطلاب والمدرسين واهالي البلد بيتفرجوا باهتمام 


صبحي : اخيرا جه اللي يربيها مستنيك من زمان يا باشا دي معتشوفش حد واصل وطايحه في الكل محدش جادر عليها واصل اني معاك 


بصتله غزل بقرف 

غزل : دخول المدرسه بالشكل ده وانك تلمسني اصلا مش هيعدي 


محروس : ولا تعرفي تعملي حاجه جوليلي بجا مين اللي اتجرأ يضرب ابني انتي معتعرفيش ابني ولد مين عاد اني من كبارات البلد انتي اتجنيتي عاد انتي في بلدي يا بت كيف حرمه تضرب راجل 


غزل : انا اللي اتجننت بردو يا راجل يا مهزق انت اللي في مدرستي ومش عارف تتكلم بأدب طبيعي من شابه اباه فما ظلم وعلي فكرة بقا انت اللي متعرفش انا مين 


محروس : لع ده انتي شكلك اتجنيتي اياك أنتي فاكره نفسك مين يا بت اني ابني يعمل اللي هو عايزه اني دخلته مدرسه حكومه بايظه عشان يعمل اللي هو عايزه  هو حر معتجرفينلش عاد يا بت البندر مش انتي اللي هتصلحي المايله يعني 


غزل : الحريه مش ده معناها المفروض تعلم ابنك يعمل الصح مش يعاكس ويضايق بنات الناس ده ملوش علاقه بالحريه ده اسمه تسيب وانت بنفسك اللي هتوصل ابنك للأحداث بالشكل ده لازم يبقا في شده ومش كل حاجه تكون متاحه كدا وأدام بحاول وفي فرصه اه هقدر اصلح المايله وهعمل اللي رجاله بشنبات معرفوش يعملوه 


محروس : اني ممكن اوديكي في داهيه بشكوه صغيره كيف معلمه تضرب طالب شكلك اصغيره ومعتعرفيش حاجه واصل بس الصغيره بيتربي وبيتعلم واني عربيكي زين جوي يا بت البندر 


عم عباس : ما مابلاش يا بيه معتعرفش دس عتجرب لمين عاد متعملش عداوه معتعرفش اي اللي حوصل لما جربت منيها بس 


غزل بثقه  : عادي اعمل كدا وانا هجمع كل الطالبات اللي ابنك أتعرض ليهم وضايقهم يعملو محضر وابقا سلملي علي مستقبل ابنك يا ابو الرجال انا متهددش 


محروس بغضب لعباس : عتكون مين يعني عشان اخلي بالي من تصرفاتي معاها وبص لغزل  أنتي معتعرفيش انتي بتتحدثي مع مين لساتك معتعرفيش حاجه عن البلد  بس ضربك لولدي معيعديش اكده واصل ده ولد الهلالي و شكلك مشوفتيش تربيه واصل معتعرفيش كيف تتعاملي مع اسيادك بس ملحوجه هربيكي زين يا بت البندر و ولدي ميعوزش حاجه وارفضهاله واصل هتوها يا رجاله 


غزل بسخريه : طبيعي الولد يكون مش راجل طالع لابوه مش متربي اتوقع اي من واحد أبوه بالشكل ده 


قرب منها محروس بعصبيه وغضب ورفع ايده  ولسه هينزلها علي وشها  مسك ايده شيخ البلد


محروس بخوف : شيخ البلد عتعمل اي اهنه عاد اني اني اسف بس الحرمه دي اتعدت عليا ومحتاجه تربايه ولازم اجيب حجي مش واحده من البندر عتيجي وتعلم علي ولد بلدك ولا اي يا بيه 


مراد بغضب : كيف بتضرب حرمه لع واي كمان تبعي بصلها بغضب


محروس : معرفش والله انها تبعك لو عايز احب علي يدها دلوجيت بس معتزعلش مني واصل 


غزل بفخر من وري مراد وهي سعيده ومبتسمه : دلوقتي احب علي يدها مش كنت نافش رشيك اي اللي حصل يا سبع الرجال ناس ما تجيش غير بالعين الحمره صحيح وبصت لمراد بابتسامه اتحولت في ثواني لخوف وتوتر من نظرات مراد الغاضبه والحارقه ليها خافت ورجعت كام خطوه لوري وبصت في الارض 


مراد بغضب : واركبي المخروبه دي علي ما جيلك ليلتك سوده حسابنا مش اهنه في الدوار اتحركي حالا  


طلعت تجري بسرعه للعربيه بتاعته بخوف 


مراد بعصبيه :  عوضين لملي الرجاله اللي اهنه  دول اللي معجبهمش تصرفات بت عمي وجيبهم على المخزن شكلنا هنتسلي عاد اليومين دول وروجوهم جوي جوي علي ما جيلكم ورايا حوار تاني وبص لغزل بغضب خافت جدا منه  مشي ناحيه العربيه ومع كل خطوه منه قلبها بيدق بشكل غريب وحيره  اكيد ده مش خوف صح مبخفش من حاجه ولا بردو حب انا مش بتاعه الكلام ده 


ركب مراد العربيه وبدأ يسوق باعلي سرعه 


غزل بخوف : اي اللي عملته في نفسي ده يا ربي ده انا هتشلوح احم علي فكره بقا انا مش غلطانه مع الراجل العره اللي لسه سايبينه ده 


مراد بغضب : نعم عتجولي اي كل حياتك غلط معتعرفيش الأصول والادب خروجك من الدوار بالشكل ده طبيعي معتستاذنيش من حدي ملكيش كبير اياك ومعملاش حساب اني خطيبك وعكون جوزك وكل شويه عتدخلي حالك بمصيبة جديده واني وراكي ألم وراكي واساعدك مش اكده لع يظهر اني دلعتك زياده جوي يا بت البندر 


  غزل بحزن مصطنع : اصلا  انا زعلانه منك كدا بردو يا ميمو تحبسني كل الوقت ده وكنت خايفه جدا علي فكره وكنت هقولك والله اني هخرج بس لقيتك نايم بقا ممكن بعد كدا نتفاهم بهدوء من غير عنف انا مش ناسيه انك هتكون جوزي بس علي الاقل خليني احبك ها وعلي فكرة انا مش بتاعه مشاكل خالص خالص انت اللي نحس عليا كل ما تيجي تحصلي مشكله وبعدين اي دلعتك زياده دي هو انا اعرفك اصلا عشان تدلعني ولو ده دلع امال زعلك بيعمل اي 


مراد بضيق : فعلا اني اللي نحس عليكي باجي جبل ما تتضربي كل مره بثواني واني اللي نحس معايزكيش تشتغلي واصل 


غزل : لا بص بقا انت شريك حياتي المستقبلي لازم تفهمني وتعرف تتعامل معايا إزاي ده شغلي وانا بحبه ومهتمه بيه بدل ما تمنعني وتخليني اكرك خليك سندي وجنبي علي طول وشاركني كل حاجه في حياتي صدقني كدا ممكن نقرب اكتر 


مراد بعصبيه : جايك اي عاد من الشغل و المدرسه غير وجع الجلب والمشاكل ومعكونش مطمن عليكي واصل واني مش موجود معاكي ليه مهتمه جوي أكده بالشغل  اللي عايزاه بس جوليلي عليه وعنفذهولك 


غزل  : عشان الرجاله ملهمش امان لازم اشتغل ده سلاحي الوحيد ولما اتطلق هعرف اصرف علي نفسي 


مراد بغضب : اكتمي يا غزل معايزش اسمع صوتك واصل في الطريج وهحاسبك علي حديثك ده لما نروح


غزل : عارفه اني غلطانه خلاص بقا عديها ومش هتتكرر بجد


مراد : مهعديهاش واصل ومعيزش اسمع صوتك واصل مفهوم 


سكتت غزل طول الطريق بتفكر وقلبها بيدق بشكل غريب 


وقفت العربيه نزلت منها غزل بسرعه وقلق  وقبل ما تدخل لقت كوره بتتحدف اتجاهها من مجموعه اطفال ابتسمت ليهم ونسيت كل حاجه  اول ما شافت الكوره فرحت اوي انها هتلعب معاهم شاطت الكوره بكل قوتها وجت في دماغ مراد اتصدمت بخوف  وطلعت تجري وهو بيجري وراها دخلت بسرعه استخبت وري جدها 


غزل  : بيدور عليا بيدور عليا يا جدي إلهي تنستر ابعده عني 


دخل مراد بغضب وقرب منها وو فجاه 


الفصل الخامس من هنا


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


روايات جديده هتعجبكم من هنا


أجدد وأحدث الروايات من هنا


روايات كامله وحصريه من هنا




وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS