رواية قصيرة القامة طويلة اللسان الفصل الثالث عشر والرابع عشر بقلم شيماء صبحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رواية قصيرة القامة طويلة اللسان  الفصل الثالث عشر والرابع عشر بقلم شيماء صبحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

رواية قصيرة القامة طويلة اللسان  الفصل الثالث عشر والرابع عشر بقلم شيماء صبحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

هادي دخل مكتب المدير وأول مشاف المدير قال بإبتسامه" اريد التبرع بمبلغ ٢٠٠ ملوين دولار؟

المدير وقف من الصدمه اول ماسمع المبلغ وروزي اول ما سمعت المبلغ وقعت مغمي عليها!! 


هادي حط الشنط بسرعه علي الارض وقرب من روزي والمدير نده علي رجل الامن يجيب الدكتور علي مكتبه وهادي حاول يفوق روزي والي كانت مش راضيه تفوق لحدما ماهدي شالها وحطها علي الكرسي واخد مايه من المدير وهوا بيرشها علي وشها وهيا بدأت تفوق بهدوء واول ماشافت هادي ابتسمت ولاكنها لما افتكرت السبب الي خلاها يغمي عليها قالت بصدمة " هادي ماذا تفعل ! 

هادي بص للمدير وقرب منها همس في ودنها انه هيشرحلها بس لما يخرجوا من هنا ! 


روزي  وقفت وهيا بتقول بغضب" لم اوافق علي ما تفعله" 

هادي بص للمدير ومسك روزي وقفها وراه وقال" المبلغ امامك سوف اذهب لان صديقتي  متعبه!! 

المدير واقف وهوا مش قادر يستوعب الرقم الي قاله هادي ولا يستوعب الي بيحصل قدامه" 


هادي شال روزي وخرج من المكتب وكان الدكتور وصل الي هيساعدها ولاكن هادي قال انها بقت بخير" 

المدير خرج وراهم وهوا مستغرب حالتهم  الغريبه ولاكنه رجع مكتبه وفتح الشنط واتصدم انها دولارات حقيقيه "" 


مسك التلفون وبلغ المسؤلين عن الدار وقالهم علي المبلغ الي جالهم في التبرعات  النهارده وهما اتصدموا وسألوه عن إسم المتبرع وهوا شرحلهم انه كان مستعجل ومقلهوش اسمه !! 

المسؤلين قفلوا معاه وهوا فضل مصدوم ومش مصدق ان في شخص طبيعي يتبرع بكل المبلغ دا!! 

 

 هادي وخرج من البني وهوا بيبص للاطفال بابتسامه وروزي كانت عماله تقول" انزلني هادي !! 

هادي نزلها وهيا بدات تقول بصدمه"" ماذا تفعل بحق الجحيم هل جننت... هل يوجد شخص عاقل يتبرع بهذا المبلغ!!! 

هادي ابتسم وهيا اتجننت من سكوته دا ولاكنه قالها ان في مبلغ هوا حطه في البنك وكان مبلغ مش كبير جدا بس هيساعدهم في مصر !! 

روزي ابتسمت ان لسا في فلوس معاهم وقالت" حسنا ولاكن لم اسامحك علي هذا المبلغ الذي تبرعت به " 

هادي قال "  هؤلاء الاطفال  يستحقون الاكثر وانا فعلت الشئ الصحيح ولا تقلقي سأعطيكي المبلغ الذي تريديه! 

روزي بصتله بأعجاب  وسكتت وهوا اخدها وركبوا العربيه  واتجه للفندق الي هيقعدوا فيه  وبعد وقت وصلوا وحجز هادي غرفتين وطلعوا الاتنين علشان يرتاحوا" 

___________

وفي مصر وبالتحديد عند الشباب كانو قاعدين مع بعض  في شقة قمر " وفي المطبخ كانت قمر بتجهزلهم الأكل هيا وسهر ...بعدما راحوا لمطعم اقترحوه الشباب ولما قمر شافت المنيو وقرأت الاسعار طابت منهم يمشوا علشان الفلوس الي معاهم مش هتكفي!! 

محمد كان قاعد جمب عيدالله وبيقول " ليه بق بتشوقنا وبعدين ترجع في كلامها!! 

عبدالله  ضحك  وقال" احنا المفروض نحمد ربنا اننا هناكل اصلا  'وبعدين هيا بصراحه عندها حق هيا ايه الاسعار دي ...دي الوجبه الواحده  سعرها ثمن مرتب اسبوع كامل!! 

محمد هز راسه وقال" عندك حق بس احنا قلنا اخيرا هندوق الاكل الي وحشنا بس يخساره بق! 

عبدالله ضحك ومسك ايد محمد وقال تعالي نشوفهم بيعملوا ايه جوه بقالهم ساعتين!!! 

محمد هز راسه وقام معاه  وعدو من فوق خالد وسعيد الي كانو نايمن من التعب" 

سهر كانت بتقطع البصل وهيا بتعيط وقمر بتعيط معاها وهيا مش شايفه  الي الي هيا بتعمله من البصل" 

عبدالله ومحمد دخلوا وهما بيقولوا بجوع" ها الأكل خلص ولا لسا" 

قمر مسحت دموعها وقالت" لسا وبعدين ايه الي جابكو هنا اطلعوا برا"

محمد عينو دمعت من البصل وبص لعبدالله بعياط هو كمان وقال" ايه الي بيحصل دا!! 

عبدالله بصلهم وقال" معقول مش عارفه تقطعي شويه بص يا سهر" 

سهر بصوت عالي" تعالي قطع انت وووريني شطارتك" 

عبدالله قرب منها وهوا بيبصلها بسخريه " هاتي يا اختي وانا هوريكي الرجاله بتعرف تعمل ايه! 

محمد مسح دموعه وهوا بيبص عليه واول ما عبدالله مسك السكينه وقطع شويه مبقاش شايف ودموعه بدأت نزل ...وقف وهوا بيقول بغضب  " دا شغل بنات انا مالي انا تعالا يا محمد خلينا نطلع برا!! 

محمد ضحك عليه وقمر قالت بسخريه" بعد كدا متقولش الكلمه وانت مش قدها !! 

عبدالله عمالي يغمض عينه وبعدها فتح عينه وهوا بيقول" انا كنت عايز اساعدكم  اصل  بقالكوا كتير بتعملوا الكل والشباب نامت من التعب!! 

قمر هزت راسها وقالت" ١٠ دقايق والاكل يكون جاهز" 

محمد بصلها بإستغراب وقال" هتعمليها ازي دي انشاء الله" 

سهر بصتله وقالت بسخريه " دا شغل بنات بق مينفعش نقول علي السر بتاعنا ! 

محمد بصلها بابتسامه وهز راسه وهيا بصت لقمر وقالت" خلينا يلا نوريهم ازاي الاكل هيخلص في عشر دقايق ،،

قمر بصت للشباب  بتحدي  وطلبت منهم يخرحوا ويجهزوا السفره وهما هيجوا وراهم علي طول" 

عبدالله اخد محمد وخرجوا وهما مش مصدقين انهم   هيخلصوا الاكل في عشر دقايق فعلا"" 

محمد بص لخالد وسعيد وقال" قوموا ياشباب الاكل جهز خلاص. 

سعيد قال بإستغراب" اخيرا خلصوا بقالهم ساعتين بحالهم بيعملوا اي كل دا "" 

خالد قال بهمس" اسكت ليسمعوك احنا مش ناقصين" 

سعيد ضحك وقام وهوا بيمسك ايد خالد وبدأو الشباب يوضبوا السفره وفعلا خرجت سهر وقمر وهما شايلين الصواني الي فيهاا الاكل " 

محمد بص لعبدالله بصدمه وبعدها البنات  ضحكت  علي سذاجتهم وبصوا لبعض وابتسموا" 

سهر قعدت جمب قمر وبدأو كلهم ياكلوا وعبدالله قال " عارفين القعده دي ناقصها ايه" 

الشباب بتساؤل "ايه" 


عبدالله" الواد هادي كان نفسي يبق معانا  اوي !! 

قمر قلبها دق اول ما سمعت إسم هادي وبصت لعبدالله وخالد كان متابع ملامحها ولاحظ انها اتغيرت اول ما سمعت اسم هادي فحس بضيق ولاكنه بص في اكله وبدأ ياكل  في سكوت وسعيد قال" عندكوا حق بس انا مش عارف هوا ليه محاولش يتصل بينا طول الفتره دي!! 

قمر كانت بتسمع كلامهم وساكته ومحمد قال " ممكن يكون مشغول او غير رقمه الله اعلم"" 


سهر كانت بتبص لقمر ولاحظت تغير ملامحها الملفته  فنبهتها انها تغير الموضوع وقمر ابتسمت وهيا بتقول" اي رئيكوا في الاكل  يا شباب" 

محمد قال بابتسامه" والله تسلم ايديكوا" 

قمر بصتله بابتسامه وقالت" علي فكره بق سهر هيا الي عملاه ! 

محمد بص لسهر  وابتسم وقال" تسلم ايدك يا انسه سهر " 

سهر خجلت ولاكنها ردت عليه بصوت لطيف وقالت" الله يخليك" 

عبدالله وسعيد بصوا لمحمد ولاحظوا نظراته لسهر وضحكوا لبعض لحد

 ما محمد انتبه لنظراتهم وضرب عبدالله في رجلة وهوا مسك ضحكته وقمر كانت بتبص لخالد الي كان ساكت  و قالت" ملاحظة ان الاكل مش عاجبك يا خالد! 


 خالد انتبه لكلام قمر وقال " لا الاكل جميل تسلم ايديك" 

قمر ابتسمت وهوا بصلها ورجع كمل اكل  في صمت وهيا همست لسهر وقالت" شايفه الولا محمد بيبصلك ازاي" 

سهر ابتسمت وقالت" بيخليني اتكسف من نظراته دي والله" 

قمر بصتلها وضحكت وبصت لمحمد والي بص في اكله بحرج وبعدها كملوا اكلهم ودخلت قمر وسهر علشان يغسلوا المواعين والشباب طلعت شقتهم وعبدالله روح بيتهم وفضلت قمر وسهر في الشقه وقالت سهر" انا همشي بق علشان ابويا ميقلقش عليا!! 


قمر ابتسمت وهزت راسها وبعدها سهر عدلت حجابها وسلمت علي قمر وخرجت من شقتها   ونزلت علي السلم وهيا مبسوطه انها قضت يوم حلو مع قمر واصحابها  ولاكنها لاقت محمد واقف عند الباب ابتسمت وقالت" انا همشي بق تصبح علي خير" 

محمد قال بتوتر" تسمحيلي اوصلك علشان الوقت اتأخر !! 

سهر بصت في الساعه وكانت لسا تسعه ولاكنها مردتش تحرجه  وهزت راسها  بالموافقه وهوا ابتسم ومشي جمبها علشان يوصلها لمنطقتها وفي الطريق كان بيبص عليها وهوا حاسس بمشاعر حلوه ولاكن مكنش عارف يتكلم معاها  ! 


سهر كتنت مبسوطه باهتمامه  ليها وكانت حاسه انه اكيد حاسس بمشاعر زي ما هيا حاسه بالظبط !! 

وصلوا عند المنطقة بتاعت سهر وقبل ما تدخل الشارع الي ساكنه فيها لمحت  ابوها واقف مستنيها قالت بتوتر" خلاص ارجع انت   ملوش لازم توصلني قدام الباب" 

محمد قال بإستغرابك هو في حاجه ولا ايه! 

سهر قالت بخوف" ايويا واقف مستنيني وانا خايفه لو شافك معايا ممكن يض"ربني اصله المنطقة هنا شعبيه زي من شايف والحجات دي بتبق مش مقبوله ؟؟


محمد بصلها بتفهم وهز راسه ومشي وهيا اخدت نفس طويل ودخلت للشارع ولاقت ابوها كان  واقف وبيقول" اتاخرتي كدا ليه يا سهر" 

سهر قالت بهدوء " معلش يا ابا اصل قمر عزمتني عندها علي العشا وانا اكلت معاها ويدوبك خلصنا اكل جيت علي طول " 

ابوها هز راسه وقال" طيب يلا ادخلي علشان ترتاحي" 

سهر هزت راسها وابتسمت ودخلت للبيت وطلعت علي اوضتها وهيا حاطه ايديها علي قلبها  ولاكنها قبل ما تغير هدومها سمعت صوت خبط جامد علي الباب فتحت الباب بقلق ولقت مرات ابوها  واقفه وهيا بتبصلها بنظرات مش حلوه وبتقول"  الست هانم كانت فين انشاء الله !! 

سهر اخدت نفس  طويل وقالت" كنت عند قمر صحبتي" 

مرات ابوها حطت ايديها في وسطها وقالت" واحنا مورناش غير قمر بتاعتك دي بق ولا ايه" 


سهر بنفاذ صبر" عايزه ايه مني يا مرات ابويا!! 

مرات ابوها قربت منها وقالت" انا مش الخدامه الي ابوكي جبهالك ...علشان اغسلك هدومك...روحي اغسلي الهدوم الي متكومه بقالها اسبوع دي.. 

سهر بصتلها بتعب وقالت" انا راجعه من  الشغل النهارده  تعبانه   متخلي ريم تغسلهم" 


مرات ابوها قالت بصوت غاضب" ريم عندها مذاكره ومش فاضيه ومتنسيش انها في الكليه يعني المفروض تركز في دراستها بس  .. انما انتي موراكيش حاجه غيرالسرمحه  مع صحبتك قمر !! 

سهر اتعصبت وقالت"  انا بشتغل علي فكره وبصرف علي البيت دا وانا قولت اني تعبانه ومش قادره" 

مرات ابوها شدت"ها من شعرها  بقوة وقالت" لا مهوا انتي مش هتمشي كلامك عليا!! 


سهر فضلت تصرخ بآلم وهيا بتنادي علي  أبوها ينقذها  من تحت ايد مراته ولاكنه للاسف كان نايم ومسمعش صراخها" 

سهر كانت بتعيط ومرات ابوها سحباها من شعرها لحدما وصلت للمطبخ وهيا بتقول  "   الغساله اهي هتغسلي  كل الهدوم ...يا اما ورحمة امك الي مكنتش بطيقها اخلي  ليلتك  سوده!! 

سهر بصتلها بكره وقالت" انا هعرف ابويا علي الي بتعمليه  معايا دا! 

مرات ابوها ضر"بتها بالقلم وقالت" وانتي فاكره ان ابوكي بق  هيغلطني ويقف في صفك !! 


سهر بصتلها بكره ومرات ابوها قالت" الهدوم دي لو متغسلتش مش هتنولي مني غير الشب"شب وانتي عارفه!! 

سهر فضلت تبص للهدوم بقهر وهيا بتعيط وبتقول" ربنا ينتقم منك!! 

 قربت من الغساله تشغلها لاقتها مش شغاله فقالت بتعب "  الغساله مش بتشتغل" 

مرات ابوها " ايوا منا عارفه مهيا بايظة "" 

سهر بصدمه" يعني هغسل كل دا علي ايدي !!؟ 

مرات ابوها هزت راسها وسابتها ومشت وبعدها سهر وقفت تبص علي الهدوم بحزن ..


مسكت الطبق الكبير الي هتغسل فيه وبدات تغسل الهدوم بتعب وهيا بتعيط علي حظها  وبعد وقت  وهيا بتغسل هدومها  عدت من قدامها ريم بنت مرات ابوها وهيا ماسكه فنجان القهوه  الي كانت بتشرب منه  وبتحطه علي الحوض بغرور وبعدين قربت من سهر ولما شافتها قعده بتغسل الهدوم علي ايديها قالت بحزن" اي دا يا سهر هي الغساله بايظه!


سهر بصتلها ومردتش عليها .. ريم اتعصبت من تجاهلها ليها فدخلت اوضتها ورجعت بعد دقايق وهيا ماسكه هدوم كتير وبتقول" معلش يا سهر هتعبك معايا  بس اغسليلي دول معاكي اصلي هروح بكره الكليه ومحتاجه اروح بالطقم دا !! 

سهر بصتلها بصدمه وقالت" والباقي دا ايه" 

ريم بحزن" دول البيجامات بتوعي اصل كلهم عايزين يتغسلوا معلش هتعبك معايا" 


سهر سكتت وريم حطت الهدوم ودخلت للمطبخ  تاني اخدت كباية عصير وعدت من علي الهدوم اللي سهر غسلتها  بشب"شبها  وهيا قاصده  تعمل كدا بصت لسهر وهيا بتشرب العصير  بطريقه مستفزه ومشيت  وسهر فضلت بصلها بكره وبصت  علي الهدوم الي اتو"سخت وقالت" ليكي يوم يا بنت الحيبزونه 'هاخد حقي منك بس بطريقه تقهر اكتر ""

بدات تغسل  الهدوم  وهيا  بتدعي  ان ربنا ينصرها  وتخرج من البيت دا قبل ما يجيلها اي مرض من الي بتشوفه منهم  ودعت ربنا يجبلها حقها من ريم وامها الي  فاكرين ان مفيش حد قادر عليهم ولاكن ربنا قادر عليهم  وقادر يردلها كرامتها ؟؟؟؟ 

_________________

تاني يوم في ايطاليا!! 

صحي هادي علي صوت خبط علي الباب قام  يفتح الباب وكان عار"ي الصدر 

روزي كانت واقفه وهيا جاهزه ومستنياه يفتح اول ما فتح الباب وشافته من غير التيشرت فضلت واقفه مكانها وبتبصله ...

هادي انتبه انه واقف قدامها كدا  فـ قال " صباح الخير روزي ادخلي!! 

روزي دخلت وهيا علي ملامحها الانزعاج وهوا قفل الباب وقرب من السرير واخد التيشرت لبسه وكانت روزي متبعاه واول ما خلص بصلها بنص عين وقال" ما الاخبار!! 

روزي قالت بضيق" الطائرة بعد ساعه ! 

هادي هز راسه وبدأ يجهز نفسه وهيا متبعاه وساكته بعدما خلص قرب منها وهوا بيم"سكها من دراعها وبيقول" يلا قومي! 

روزي مكنتش راضيه تقوم ولاكنه شدها وقال" قولت لك سادفع كل ما تحتجينه !! 

روزي مردتش عليه وقامت مشيت وهوا مشي وراها ونزلوا تحت وهما بيبلغو الاستقباال انهم ماشين واخدو هوياتهم وقبل ما يخرجوا وقفهم الشاب الي واقف في الاستقبال وهوا بينده عليهم "" مستر مارك""؟ 

 وهادي نتبه ليه والشاب قرب منهم وادالهم رساله وهوا بيقول " هذه الرساله وصلت صبا اليوم بأسمك مستر لمارك " 

هادي  استغرب ولاكنه اخد الرساله وشكر الشاب  وبعدها  خرجوا من الفندق روزي كانت بصت للرساله باستغراب وهادي حطها في جيبه  وهوا مستغرب ايه هيا الرساله دي!!! 

ركبوا العربيه وقرر هادي يفتح الرساله واول مقرأها اتصدم من الي  مكتوب" 

روزي اخدت الرساله وقرأتها واتصدمت لما عرفت ان جون ورجالته كلهم وألكسندر ورجالته ماتو!!! 

قالت بصدمه " جين !! 

هادي بصلها وقال" هل تفكرين به الان" 

روزي هزت راسها بحزن وهادي  قال" الان لدينا موعد الطائرة يا روزي"" 

روزي قالت وهيا بتطلب منه يوقف بالعربيه"  اقصد هذه الرساله من جين !! 

هادي بصلها باستغراب وقال "ماذا ..؟

روزي نزلت من العربيه وهيا بتبص حواليها بتدور علي جين وهادي نزل وراها وهوا مستغرب ازاي جين دا عرف مكانهم" 

روزي ندهت بصوت عالي " جييين اين انت اخرج الان !! 

هادي فضل واقف ومستغرب الي بيحصل لحدما شاف الرائد حسن ومعاه الفريق وجمبهم شاب طويل  وكان شكله مختلف عنهم وبيقربوا منهم " 

روزي اول مشافت جين جريت عليه بعدم تصديق وجين اخدها ف حض"نه وهوا مش مصدق انه اخيرا شافها" 

الرائد حسن قرب من هادي الي كان واقف ومش مستوعب لسا الي بيحصل لحدما انتبه ليه،..'

 الرائد حسن قال وهوا بيتفحص جسم هادي " انت كويس يا هادي في اي اصابات " 

هادي بصله وهز راسه بلأ وهوا بيقول" انا كويس مفيش اي حاجه انت والفريق كويسين! 

حسن  هز راسه بأيوا وحض"نه  بفرحه والفريق سلم عليه وقال حسن" انت عارف انك بقيت حديث الداخليه كلها  الفترة الي فاتت دي كنا قلقانين عليك جدا" 

هادي ابتسم  وقال" هو ايه الي حصل انا بعدما خادني  جون و بعتني هنا انا وروزي معرفش اي حاجه بعدها ! 

حسن هز راسه بتفهم وقاله انا عارف كل حاجه وشرحله عن الي حصل في جون وألكسندر"" 

هادي قال بحزن" ربنا يرحمهم !! 

هادي قال" والمقدم شادي وبقيت الفريق كويسين !! والجوكر عملته ايه فيه ! 

حسن قال " المقدم شادي اخد اجازه وهوا كويس الحمد لله وفريقه برضوا مويس وانا الجوكر فهوا مات ؟؟

هادي بصله بحزن علي مل الي حصل وفضل واقف وهوا مستني يشوف هيعمبوا ايه!!؟

حسن قال وهو بيبص علي روزي" هوا انتو كنتو رايحين فين" 

هادي قال وهوا بيطلع الهوية بتاعت مارك" كنا هنسافر مصر وطيارتنا كانت  كمان ساعه" 

حسن اخد الهوية من هادي وقال بإستغراب " كنت هتسافر بهويته" 

هادي هز راسه ولاكن حسن قال برفض" ملوش داعي سفرك بالهوية دي انت هترجع معانا بالطيارة الخاصه" 

هادي هز راسه بالموافقه وبعدها جين قرب منهم ومعاه روزي واول مشافهع قال  

 هادي " روزي سوف اذهب مع الظابط حسن وفريقه في طائرتهم الخاصه  لمصر " 

روزي بصت لجين ورحعت بصت لهادي وهزت راسها !! 

وقالت بابتسامه " انا قررت هفضل هنا وهرجع روسيا مع جين وانت سافر وارجع لحياتك  الطبيعيه!! 

هادي ابتسم وقرب عليها علشان يودعها وهيا قالت بهمس "كل الاموال التي معك فهيا من الان ملكك!! 

هادي قال بضحكه" هل كنت تصدقين حقا بانني اخذت اموال" 

روزي بصتله بصدمه وقالت  " ماذاااا؟؟؟ 

هادي ضحك علي شكلها وقال" لقد تبرعت بجميع الاموال امامك روزي !! 

روزي بصتله بتفكير وبعدها قالت بضيق" لقد خدعتني للمرة الثانيه هادي!! 

جين قرب منهم وسلم علي هادي وروزي بصت لهادي بغيظ  وقالت" هذا جين حبيبي وهذا هادي صديقي المخادع!! 

هادي   ابتسم ليها وسلم علي جين  وهيا ضحكت ومسكت ايد جين بفرحه وودعت هادي  وهيا بتقول" ساذهب لثالي مصر في زياره قريبا" 

هادي شاورلها من بعيد بعدما مشي كام خطه وقال" وانا في انتظارك " 

روزي ابتسمت  وهادي كان   مشي مع حسن وفريقه وركبوا العربيه واتحركوا!!! 

وجين ركب هوا وروزي العربيه وهوا بيقول بابتسامه" سوف نذهب الي روسيا وهناك سنقيم زواجنا !! 

روزي بصتله بسعاده وقالت" هل تتحدث بجديه جين" 

جين ابتسم وقب"لها وقال" هل كنت امزح معك من قبل" 

روزي هزت راسها بلأ وهوا اخدها في حض"نه وساق!!!!

_________________

في صباح يوم جديد كان غريب بعض الشئ!! 

اطلقت الطائره الخاصة تنبيه عن وصلها  ام الدنيا بسلام" 

نزل هادي من الطياره برفقة الرائد حسن وفريقه واتصدم من كميه الناس الي كانت واقفه في استقبالهم" 

عربيات فخمه والكثير من القوات المسلحه وظباط الشرطة" 

هادي بص لحسن بصدمه وحسن ابتسم وهوا بيشجعه علي الي عمله وقاله ينزل وميقلقش  !! 

هادي نزل وكان اول واحد في استقباله كان اللواء حمدي والي اول مشاف هادي اخده بالح"ضن وبعدها بدأ هادي يسلم علي الوزير وناس كتير رتبه عاليه كان يعرف منهم مش كتير ولاكنه كان فخور بنفسه ومبسوط باللي عمله " 

ركب هادي عربية خاصة و كان جمبه اللواء حمدي والي قال" انا وفيت بوعدي ليك وكل املاك عيلتك رجعت ليهم تاني بس انا عندي ليك نصيحه " 

هادي بص للواء بإنتباه واللواء قال" انا عايزك انت الي تدير الشركات بتاعكوا وترجعها تاني تقف علي رجليها" 

هادي بص للواء بابتسامة ثقه وقال" انا كنت ناوي علي كدا وشكرا علي وقفتك جمبي انا وعيلتي ياسيادة اللواء " 


اللواء حمدي ابتسم وقال انا الي بشكرك علي الي عملته علشانا "" وكمل كلامه وقال  ان ملوش داعي  يروح مبني المخبرات لان خلاص مهمته انتهت " 

هادي ابتسم بسعاده واللواء خرج الموبايل بتاع هادي وادهوله وهادي اخده بحماس وفتحه وهوا مصدوم من كمية المكالمات والرسايل الي جاتله " 

اللواء طلب من السواق انه يروح لمكان القصر بتاع عائلة هادي" 

وفي خلال دقايق  وصل هادي  للقصر وشكر اللواء و ودخل للقصر  وهوا مبسوط  لانه اخيرا حس بالامان وكان هم واتشال من عليه !! 

اخد نفس طويل ودخل لحوه القصر ولاكنه مصدوم لما شاف حالة القصر "" كان   القصر ناقص حجات كثير من العفش  وفي حجات كتير متكسره ومقلوبه!! 


قرب من أهله   بقلق والي كانو يعتبر مش في وعيهم وقال" هو ايه الي بيحصل هنا" 

والد هادي انتبه لوجوده ووقف وهوا مش في وعيه وقال" اهلا بابني الي مسألش عليا وعلي عيلته من اربع شهور!! 

هادي اتفاحئ من الحالة الي ابوه فيها وبص علي والدته لاقاها نفس حالة والده " 

هادي قال  بصدمة" ايه الي انتو فيه دا وايه حالتكو دي" 

ابوه ضحك بسخريه وقال" احنا خلاص بقينا فقراء ومش لاقيين ناكل!! 

هادي مكنش قادر يستوعب الي بيسمعه ولاكنه سمع صوت الحرس وراح يفتح وهوا لسا مصدوم" 

كان موجود عميل من البنك وكان معاه اوراق ومستندات وقاله ان كل الاملاك رجعت باسم هادي الجارحي! 

هادي اخد الاوراق وشكر العميل ودخل للقصر" 

ابوه بص للورق وقال" اي دا الي انت ماسكه في ايدك !! 

هادي حط المستندات علي الطربيزه وقال بحزن" دي كل الاملاك رجعت تاني !!! 

والده قال بفرحه" بجد يا هادي هات هات اما اشوف بنفسي! 

هادي بعد المستندات عن والده وقال" هيا صحيح رجعت  تاني بس رجعت بإسمي وبعد اذنك اطلع خد شاور وفوق من الحالة ال انت فيها دي وخد ماما معاك وانا رايح الشركه اشوف ايه الي بيحصل هناك!!!   بقلمي شيماء صبحي "يتبع؟؟؟ 

رواية🌸قصيرة القامة طويلة اللسان 🌸

 وعلشان خاطر الناس الي مستنيه مقابلة هادي وقمر🙈 في بارت هديه النهارده 🌸عايزه تفاعل حلو وتعليقات كتير هنا علشان اخلي البارت رومانسي ❤️🙈😂😂

الفصل الرابع عشر… 

رواية🌸قصيرة القامة طويلة اللسان 🌸

#بقلم_شيماء_صبحي 

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

خرج هادي من القصر ومعاه المستندات الي بتثبت ان   القصر والشركة والمصانع  بقت ملكه!! 

ركب عربيته الي كانت مركونه بقالها فتره وساقها وهوا مقرر يروح الشركة ويفهم العجز الي كان حصل  فيها وايه السبب الي خلي الاسهم بتاعها تقع وتخسر كل عملائها  والفلوس بتاعها  وقرر انه لازم يفهمل التفاصيل بنفسه  علشان يقدر يلاقي حل  يرجع بيه الشركه تاني !!!! 


وبعد طريق طويل وصل هادي للشركة الي كانت ضخمه جدا  وكانت يعتبر من اجمل التصاميم الي موجوده من خلال العماير وبقيت  الشركات المتواجده في نفس المكان !!! 

اتجه هادي للبوابه ولقي ان في راجل امن قاعد وكان زي ميكون  هينام!! 

هادي قرب منه وهوا بييقول" السلام عليكم '

الرجل انتبه لصوته وصحي من النوم وهوا بيبص للشاب دا  بتساؤل وهوا بيددق في ملامحه وقال " مين حضرتك يا أستاذ! 

هادي قال وهوا بيبص علي حال الشركة " انا ابق هادي الجارحي صاحب الشركة!! 

راجل الآمن وقف باحترام وقال" هادي بيه حمدلله علي السلامه ! 

هادي ابتسم وقال" الله يسلمك يا...؟ 

الرجل هز راسه وقال باحترام" انا اسمي محسن يا بيه! 

هادي ابتسم وقال" الله يسلمك يا محسن !! بقولك ايه يا محسن انا عايز اعرف مين الي كانت ماسكه المكتب بتاع أحمد بيه قبل ما الشركه تقفل !! 

محسن بصله بتفكير وقال" دي  الآنسه ساره عزمي  يباشا دي الي كانت ماسكه المكتب وكل ما يخص احمد بيه .

هادي قال بتساؤل " وانت  تعرف تجبلي رقمها او عنوان بيتتها يا محسن؟

محسن هز راسه وقال بابتسامه " امال يباشا اتفضل انت بس  " هادي هز راسه ومحسن  وقف   وفتح الباب بتاع الشركه  ودخل هادي وهوا بيبص لكل تفصيله في الشركه بثقه وهوا بيقول" كل حاجة هترجع تاني واحسن من الأول!! 

محسن مشي  قدام  هادي وهوا بيشغل الانوار بتاع الشركة  بابتسامه  وهو مش مصدق ان  ممكن الشركة ترجع تاني لان وحشهه جدا  كل تفاصيل  الشركة وحيوايتها وزمايله الي كانو شغالين فيها "! 

هادي كان بيبص للمكاتب والي كانت كل حاجه متسابه زي مهيا " يعني الي كان ماسك شغله سايبه ومخلصوش وكان في  بقايا اكل والي ناسي هدومه" 

هادي كان بيبص علي كل تفصيلة في الشركه وهوا بيبص لمحسن والي مسك الملف والي فيه كل الموظفين وبيقرب منه !!  

هادي مسك المافات وبدأ يقرأ الأسماء وكان  اول سي في كان ل ساره عزمي"

محسن مسك السي في وهوا بيشاور لـ هادي علي الرقم بتاع ساره  وبيقول "  اهو يا باسا السي في بتاعه 

هادي ابتسم وهز رايه و طلع موبايله  من جيبه واخد الرقم وطلب من محسن انه يروح يعملهم شاي علشان يشربوه مع بعض!

محسن هز راسه بفرحه ومشي وهادي رجع بص في الموبايل وضغط اتصال وهو مستني الرد !!! 

••••••••••••••

وفي مكان تاني كانت ساره قاعده في كافيه مع عميل مهم في الشركة الي هيا شغاله فيها" 

العميل" بس انا مش هشتري يا انسه عرفي مديرك ان عمار باشا مبيتخدعش!! 

ساره وقفت وهيا بتهديه" استني يافندم بس نتفاهم بس !

عمار بغضب" انا كلامي خلص وشغل مش هشتغل يا شركة نصابه و  حراميه ؟

ساره بصتله بحرج لان كل الي في الكافيه كانو متابعين الحوار وباصين عليها  باستغراب وهيا كانت بتبص علي عمار والي خرج من الكافيه  في خلال ثواني من غير مايحاسب علي العصير الي  شربه ..؟ 

ساره فالت بغيظ" طيب حاسب علي  الي طف"حته طيب دنتا راجل بخيل صحيح!! 

قالت ساره كلامها وبعدها طلعت   مبلغ من شنطها وحطته علي الطرييزه ومشيت وهيا خارجه تلفونها رن برقم غريب  .. فضلت تبص للرقم وهيا بتسأل نفسها معقول يكون واحد معجب بيا!!  بقلمي شيماء صبحي 


هادي كان مستغرب انها مش بترد لحدما سمع صوتها وهيا بتقول بصوت لطيف" الو السلام عليكم!! 

هادي قال باحترام وعليكم السلام ورحمة الله الانسه ساره معايا! 

ساره هزت راسها وقالت" ايوا انا ساره مين معايا" 

هادي اخد نفس طويل  وقال" انا هادي الجارحي والصراحه محتاجك ضروري في الشركه ! 

ساره قالت بابتسامه" ازي حضرتك يا فندم هو حضرتك رجعت الشركه ولا ايه! 

هادي استغرب  غباءها  ولاكنه هز راسه وقال" ايوا الشركه رجعت ولو حضرتك فاضيه ممكن بس تيجي الشركه علشان نتكلم في موضوع مهم!! 

ساره بفرحه" حاضر يافندم دقيقه واكون عندك " 

هادي بص للتلفون  ورجع تاني قال" طيب يا انسه انا مستنيكي!! 

ساره قفلت معاه بفرحه وهيا مش مصدقه ان الشركه الي هيا بتحبها هترجع تاني تشتغل من جديد اخيرا" ابتسمت بسعاده لانها هترجع تاني تبقي السكرتيرة بتاعت المدير وتحس بقيمتها الي فقدتها في شركات برا والمرمطه الي كانت فيها  خلاص هتنساها !!! 


في الشركه كان هادي قاعد علي المكتب الي نظفة من التراب وهوا بيبص لتفاصيل المكتب بانبهار علي طريقة تصميمه وقال" انا ازاي مأخدتش بالي بالتصميم دا قبل كدا!! 

محسن دخل عليه وهوا بيقول" الآنسه ساره وصلت يا فندم" 

هادي ضم حاجبه باستغراب من سرعتها وقال بصدمه" انت بتتكلم بجد،، 

محسن هز راسه وقال" والله برا يا فندم؟ 

هادي قال بالموافقه. " طيب يا محسن دخلها بسرعه" 

محسن خرج وبعدها ساره دخلت وعلي وشها ابتسامه عريضه  وهيا بتاخد نفسها وبتقول" نفسي اتقطع من الجري" 

هادي قال بعدم استيعاب، هو انتي كنتي بتجري في الشارع؟ 

ساره هزت راسها بابتسامه وقالت " ايوا يا فندم وفيها ايه يعني لما اجري دا حتي الجري رياضه " 

هادي قال " صح الجري رياضه انتي صح  …"

 ساره ابتسمت وهادي فضل باصصلها وهيا قعدت قدامه بحماس 

هادي كان فهم شخصية ساره من طريقتها وحركتها الكتيرة الي جبتله  هبوط يعين امه  وكان من الواضح كدا انها شخصيه مجننونه " 

ساره قربت منه بفرحه وقالت" حمدالله علي السلامه يافندم ابو"س ايدك فرحني وقولي انك هترجع الشركه تاني تشتغل!! 

هادي كان واقف ومصدوم من عفويتها الي بتفاجئه بيها كل شويه  ولاكنه ابتسم ورجع قعد تاني علي المكتب ومد ايده وقال" ازيك يا انسه ساره ! 

ساره بصتله بصدمه وقالت" الله يسلمك يا فندم هو انا ممكن أسالك سؤال! 

هادي هز راسه وهوا باصصلها بإهتمام وهيا قالت وهيا ماسكه ايده " هو حضرتك بتسلم  عليا كدا عادي! 

هادي هز راسه  بإستغراب وسألها   " ايوا عادي انا بشر زي زيك علي فكره"  وبعدين فيها اي لما اسلم عليكي يعني مش فاهم؟؟

ساره قالت بحزن"  اصل انا  في كل مره كنت باجي اسلم عليك مكنتش بتعبرني وكانك مش.شايفني! 

رجعت علت صوتها وقالت"   ليه يا فندم دانا ياما ايدي اتشلت وانا بتمني تسلم عليا !! 

هادي  بصلها  بصدمه وهوا ملاحظ انها علي وشك انها تعيط فقال بهدوء " اهدي يا انسه ساره  انا اسف علي كل مره مسلمتش عليكي  فيها بس ممكن  لو سمحتي نتكلم في الموضوع  المهم الي جبتك علشانه! 

ساره بصتله بإبتسامه وقالت" أكيد يا فندم اتفضل! 

هادي هز راسه وهوا باصصلها بهدوء علشان متنفعلشي عليه تاني وقال" 

هادي" انا عايز اعرف ايه الي حصل في الشركه في خلال الفتره الأخيره وازاي  الشركةه خسرت كل حاجه فجأة " 

ساره بصتله  باهتمام  وقالت" أنا هشرحلك كل حاجه يا مستر هادي !!  مستر احمد الله يمسيه بالخير طبعا!!  كان  دخل مناقصه قصاد منافس لينا اسمه  ادهم النجار ودا واحد شغال في نفس  المجال بتعانا وكان دايما بيحاول يوقع معظم شغلنا وياخد منا عملأئنا" 


وفعلا نجح في دا وقدر انه ياخد معظم عملائنا وضمهم لشركته  ومن وقتها بدأت الشركه تقع وتخسر عميل ورا التاني لحدما فجأه الاسهم بقت في الارض والارباح بتاعت الشركه وقعت   وابوك بق  الله يخرب بيته !! 

هادي قال بصدمه" انتي بتقولي ايه !!! 

ساره قالت بضحك" والله يافندم ما اقصد بس هكملك المهم المكسب استخدمناه فاننا ندفع الشرط الجزائي بتاع العملاء الي كانو حاطينه في العقود  وكان وقتها احمد بيه واخد قرض كبير من البنك ولما عدي شهر والبنك ما اخدش فلوسه بعت لينا مندوب خاص يعرفنا اننا لازم نحل المشكله في اسرع وقت وندفع الفلوس " 

 ومستر احمد  الله يمسيه بالخير!! 

هادي قرب منها وقال" أقسم بالله لو ما اتظبتي  في الكللم لهوريكي الوش الجديد!! 

ساره بإستغراب " اي دا يا فندم هو انت ركبت وش جديد!! 

هادي هبد علي المكتب بجنون وقال" كملي يا انسه  ساره كملي!! 

ساره بحزن" انت شكلك هتطردني بعدما تعرف كل حاجه" 

هادي بنفاذ صبر" أطردك ايه يابنتي ارحمي امي انا اصلا لسا موظفتكيش  علشان اطردك " 

ساره هزت راسها بأقتناع وكملت كلامها وقالت" احمد باشا حاول يعمل اي حاجه  علشان ينقذ الموفق بتاع البنك .  

وعمل كل حاجه ممكن تتوقعها علشان يرضي العملاء ولاكنهم كان مستهزئين بيه  ورفضوا انهم يرجعوا تاني يتعاونو معاه فوقتها الشركه وقعت خالص  والموظفين طبعا مشيوا لان شغلهم اتعطل ومفيش مرتبات كانت بتنزل ليهم فمكنشي قدامهم خل تاني غير انهم يشفولهم شغلانه في اي شركه تانيه وخلاص   !! 

هادي" طيب ليه البنك حجز علي كل أملاكنا والمصانع!! 

ساره" مهوا مستر احمد الله… 

هادي بصلها بعيون حمرا وهيا قالت بتوتر"  اكتشفنا بعدها ان مستر احمد كان واخد مبلغ كبير جدا من ورانا ولاكنه خسره كله في البورصه والبنك حجز عليه ليه بق" 

هادي بتساؤل" ليه!! 

ساره" علشان ابوك كان ضامن القصر والمصانع والشركه بحق القرض!! 

هادي بصلها  وقعد يفكر لمده دقايق وبعدها  وقال" طيب انا عايزك تتواصلي مع كا الموظفين الي كانو في الشركه واحد واحد وتخليهم يرجعوا الشركه تاني وعرفيهم ان مرتباتهم الي ما اخدوهاش الشهور الي فاتت هترجعلهم "" 

  ساره قربت منه بفرحه وقالت" احلف كدا يا مستر هادي انك هترجع الشركه تاني تشتغل !!! 

هادي المره دي ضحك علي حركتها الي فجأته  بيها وقال" قبل ما تكلمي اي حد    كلمي أفضل شركة  نظافة يظبتوا الشركة انا عايزها  تلمح من النظافه" 

ساره ابتسمت وعملت حركه  بصوباعها علي شكل  انها محتاجه  فلوس لكل دا !! 

هادي فهم قصدها و طلع مبلغ من هدومه وادهولها وقال" انا ورايا مشوار هخلصوا وارجعلك علي طول" 

ساره ودعته بابتسامه وهوا  خرج ولقي ان محسن بيمسح العربيه  يتاعته وكان نظفها خالص  !

ابتسم هادي بفرحه وقرب من محسن اداله مبلغ  ومحسن وقتها اتصدم من الي هوا عمله ولاكنه  كان مبسوط  جدا  ومكنش مصدق من لطافته معاه !! 

كان الكل متفاجئ من تغير هادي  من الفتي الطايش الي رجل عايز يشغل الشركة بنفسه ويكون رجل اعمال  ناجح ……

_____________

في منطقة قمر ..

صحيت علي صوت خبط جامد علي الباب " قامت بفزع وهيا بتقول " مين الي بيخبط بالشكل دا!!! 

خرجت قمر بسرعه تفتح الباب ولاكنها اتصدمت لما لاقت عمها ومعاه مراته وولادة الاتنين واقفين" 

قمر بإستغراب" انتوا بتعملوا ايه هنا انا مش قلتلك ملكش حاجه عندي!! 

عمها زقها بغضب ووقعها علي الارض وهيا اتوجعت من الخبطة وقالت بصوت غاضب" اطلعوا برا انتو ملكوش حاجه هنا" 

مرات عمها دخلت وقعدت علي الانتريه وهيا بتقول" يا حلاوه يا ولاد بق كل الشقه دي بتاعتك انتي يا وش الفقر!! 

قمر سندت نفسها ووقفت وقربت منها وشدتها من هدومها وهيا بتقول بغضب" قومي يا ست انتي من هنا بدل وربي الم عليكوا المنطقة ومش هخلي فيكوا حته سليمه" 

ابن عمها جه من وراها وقال وهو بيقرب من رقبتها" متهدي علينا يا ست قمر مالك دا احنا اهلك برضوا" 

قمر بعدت عنه بق"رف وقالت" ابعد عني بدل وربنا مهخلي فيك حته سليمه انت كمان " 

ابن عمها التاني شدها من دراعها وقال" انتي يا بت فاكره انك هتقدري علينا داحنا لو اتلمينا عليكي مش هنخلي فيكي حته تقدري تتسندي عليها " 

قمر جريت علي المطبخ وهيا بتدور علي اي حاجه تهددهم بيها بس لاقتهم جاين وراها" 

في الوقت دا وصلت سهر وهيا بتنادي عليها  وبتقول" قمر بت يا قمر انتي فين" 

قمر صرخت وسهر جريت علي الصوت واول ماشافت انهم متهج"مين عليها صوتت بصوت عالي خلي الشباب تسمعها من فوق وينزلوا بقلق!! 

سهر جريت عليهم وهيا بتحاول تبعد قمر وتشدها من تحت ايدهان  ولاكنهم كانو كتير وتقال جداا" 

الشباب وصلت وشافوا الي بيحصل خالد اتجنن لما شاف ان واحد منهم ماسك قمر من ايديها حامد وواحد تاني ماسك سهر والي عماله تصرخ بالم" 

الشباب قربوا منهم وبعدوا عمها واولاده ومراته  وقمر كان شكلها متبهدل جدا" وهدومها مشدوده " 

وصل عبدالله علي صوت الصريخ واتفاجئ من شكل قمر بصلها بقلق وبص حواليها شاف  عمها واولاده  واقفين وعينهم عليها بغل " 

عبادلله جري علي عمها  وهوا عايز يضربه ولاكنهم وقفوا كلهم علي صوت هادي الي كان واقف وبيقول"  هو ايه الي بيحصل هنا!!!! 

قمر بصت علي الصوت واول ما شافت هادي فضلت تعيط وهوا لما شافها بتعيط قرب منها والشباب كانو متقاجئين من رجوعه من السفر ولاكنه مكنش مهتم  لأي  حد قد ما كانت عيونه عليها وهوا بيبصلها بقلق واول ما قمر شافته بيقرب منها جريت عليه  وحض"نته وفضلت تعيط" 

هادي كان بيمسح علي شعرها بحنيه ولاكنه لاحظ نظرات الراجل الغريب دا والست الي جنبه والوالدين اللي عيونهم هتتخلع وهيا بتبص لقمر!! 


خالد كان واقف وهوا قلبه بيتقطع لما شاف قمر جريت علي حض"ن هادي رغم انه كان  واقف ومستعد يضحي بنفسه علشانها ولاكنه مقدرش ينطق باي كلمه وبعد عينه عنهم "" 


هادي فضل حا"ضن قمر لحدما هديت  خالص واخدها ودخلوا اوضتها وقالها ترتاح وسهر جريت علي اوضة قمر علشان تفضل معاها وهادي قفل عليهم  الباب وخرج وهوا بيبص للشباب وبيقول" ايه الي بيحصل هنا بق فهموني " 

عم قمر بص لهادي وقال بغضب" انت مين وازاي تدخل كدا هيا وكالة من غير بواب " 

هادي قرب منه وقال" السؤال دا ليك مش ليا انت الي مين وبتعمل ايه في شقة قمر" 

عم قمر قال"  الله الله وانت بق تبع الرجاله الي هيا بتهتن بيهن" 

هادي بصله بغضب وعمها كمل كلامه وقال" انا ابق عم قمر ودي مرات عمها ودول ولاد عمها انت بق مين " 

هادي هز راسه وبعدين بص للشباب وقال" هو ايه الي كان بيحصل وليه يا عبدالله كنت عايز تضرب عم قمر" 

عبدالله قال بغضب" علشان هوا ومراته وعياله اتهجموا عليها وضربوها هيا وسهر صحبتها" 

هادي بص لعبدالله بصدمه من كلامه ورجع تاني بص لعم قمر وقال" انت مديت ايدك عليها فعلا !!! 

عم قمر قال بعصبيه " ايوا واديها بالج"زمه انا حر دي بنت مش متربيه وانا بق بربيها " 

هادي قرب منه  وبصله بغضب من كلامه ولاكنه سكت وبعدها بص لمراته وقال" وانتي  كملن ضريتيها" 

مراته قالت بقلق" ايوا "" 

هادي هز راسه وبص للشابين الي واقفين وبيبصوله بخوف وهوا قال" وانت بق مسكتها من دراعها!! 

الشباب خافت ومردتش وهوا قال بصوت عالي اتفاجئ منه كل الي موجودين حتي قمر وسهر اتفزعوا من صوته  وهنا قاعدين حوا !! 

هادي قال وهوا بيبصلهم بابتسامه " حلو الكلام يعني كلكوا اتهجمتوا عليها وضربتوها" 

هزوا راسهم بخوف وهوا بص  لاصحابه  وقال" انا عايزكوا بس تاخدوا الست دي جمبكوا علشان تتفرج علي الي هيحصل في جوزها وعيالها!! 

الست عيطت وقالت" سامحنا يابني  منقصدش حاجه متعملش حاجه فيهم" 

هاي بص لعبدالله وقال لو سبتها هتضرب معاهم" 

عبدالله هز راسه ومسك الست من دراع ومحمد مسكها من الدراع التاني !! 

هادي قرب من الشابين ومسك واحد وقال" انهي واحده في ايدك الي مسكتها بيها" 

الشباب بصتله يإستغراب وهادي قال" هترد ولا اطريلك صف سنانك الي فرحان بيه دا " 

الشاب هز راسه وشاور علي ايده الي مسك قمر منها وهادي مسك دراعه وعمل حركه سريعه ادت لكسر ايده"" 

خالد وسعيد ومحمد وعبدالله مستغربين من الي هادي بيعمله وازاي اتعلم كل الحجات دي" 

هادي ساب الشاب لما وقع وهوا بيصرخ من الالم" 

بص للست وقال" دورك جاي متقلقيش 

الست فضلت تعيط وهيا بتترجاه يسيبهم يمشوا وبتقول "" والله مهتشوف وشنا تاني  هنا حرام عليك سيبهم" 

هادي مردش عليها وقرب من الشاب التاني وقال" حافظ ولا نبدأ من الأول" الشاب خاف من هادي ورفع ايده الي ضرب بيها قمر " وهادي بحركه سريعه كان كسرله دراعه والشاب فضل من الوجع يصرخ زي الستات!! 

هادي شمر القميص بتاعه وبص لعم قمر وقال" انت تبق عم الغاليه ولازم اوجب معاك" 

عم قمر بصله بخوف وهادي ضربه بقوه في المنطقه الحس"اسه خلته يقعد علي ركبته وهوا بيصرخ من الآلاام " 

هادي قرب من الست وقال" لما جيت هنا المنطقه  من كام شهر قمر علمتني ان الرجوله مش ان واحد يمد ايده علي واحده ست" 

الست بصتله وهزت راسها وقالت" صح كلامها صح" 

هادي بصلها وهز راسه بلأ وقال" غلط قمر كانت غلطانه عارفه ليه لان الراجل لما يضرب ست قليلة الادب زيك يبق مش غلط" 

الست بعدت بخوف وهوا قال" بس انا بق هسمع كلام قمر ومش همد ايدي عليكي وهسيبك علشان تروحي تكشفي عليهم وتجبسيهم  حرام يعني كلكوا تكونوا عايزين رعايه لازم حد ياخد باله من الباقي " 

الست هزت راسها بخوف من نظراته وهوا قال" اخر  حاجه هقولهالكم انا بس بمكالمه تيلفون  لواحد حبيبي كدا في القسم هيجي ياخد   عيالك الحلوين دول ويلبسهم مؤبد محترم  وتعيشي انتي والحح باقي عمركم بتحسبوا الايام الي هيخرجوا فيها دا لو عيشتو اصلا"" 

مرات عم قمر جريت علي جوزها بخوف  وقومته وهوا قام بتعب وبعدها قربت من عيالها وهيا بتسندهم وهما ماشين هادي طلع فلوس وادهالها وقال" حق الكشف !! يبق احنا مدا حالصين" 

الست اخدت الفلوس منه واخدت عيالها وخرجوا من الشقه بسرعه وهما مرعوبين من الي حصل"" 

__________

الشباب كانوا واقفين فاتحين بوقهم من الصدمه وخالد قال" هو انت اتعلمت كل دا فين" 

هادي ابتسم وقال" اتعلمت كل دا علي تحت ايد الواء حمدي بذات نفسه "

الشباب بصوله بصدمه وهوا ضحك وقال" انا هشرحلكوا كل حاجه بعيدن بس انا محتاجوا معايا جدا في الشركه اطلعوا لموا شنطكوا واستنوني في العربيه " 

الشباب كانو باصين عليه ولسا متأثرين باللي شافوه فخالد قال" هنمشي ازاي وقمر هنسيبها لوحدها" 

 هادي هز راسه بلأ وقال " قمر هتيجي معانا متقلقوش" 

الشباب  هزت راسها وطلعت وعبدالله فضل واقف مكانه  وهوا باصص في الارض " 

هادي بصله بإستغراب وقال" انت واقف ليه يا عبدالله" 

عبدالله" هو انا المفروض اروح فين" 

هادي" روح جهز شنطتك يلا علشان معندناش وقت" 

عبدالله بإستغراب" اجهز شنطتي ليه هت احنا. اسحسن فين !! 

هادي قرب منه وحض"نه وقال" وحشتني اوي ياعبدالله والله " 

عبداللهابتسم وقال" وانت امتر والله علي فكره انا وفيت بوعدي وكنت بحميها" 

هادي ضحك وقال" منا شوفت بعيني ياعبدالله ومصدقك" 

عبدالله ضحك " 

وهادي قال" روح جهز شنظتك  علشان هتيجي معانا الشركه هتشتغل هناك" 

عبدالله قال" هشتغل ازاي في الشركه وانا مش مكمل تعليمي!! 

هادي قال بضحك" تعرف يا عبدالله ان انا عندي ليك عروسه حلوه اوي وهتعجبك " 

عبدالله رفع حاجبه باستغراب وقال" عروسه ليا انا" 

هادي هز راسه بضحك وقال" روح جهز شنطتك وانا هبق اعرفك عليها بنفسي!! 

عبدالله ضحك  ومشي وهادي اخد نفس طويل وبعدها خبط علي الباب بتاع قمر !! 

 وجوه في الاوضه قمر  بصت لسهر بخوف وسهر قالت" خلينا نفتح متخافيش! 

قمر هزت راسها وقامت وفتحت الباب ولقت هادي واقف قدامها"" 

قمر بصت حواليها وقالت" هما راحوا فين" هادي بصلها بشوق وقال" دي قصه طويله هحكيلك عليها بعدين" 

قمر بصت في الارض بخجل وسهر بصتلهم وعرفت انها المفروض تمشي  دلوقت لان  وجودها هيعمل ازمه " 

سهر اتسحبت من جمب قمر وخرجت برا الشقه وقفلت عليهم  الباب!! 

قمر فضلت  باصه  لهادي وهوا باصص عليها لحد ما فجاه شدها لحض"نه وهيا مكنتش لسا مستوعبه انه واقف قدامها ف ضغطت علي حض"نه  جامد  وهوا كان بيمسح علي شعرها بحنيه  وهوا بيبصلها وهيا معمضه عنيها وساكته    !!! 

قمر سامعه  صوت نبظات قلبه السريعه  وهيا مبتسمه للنه كان وحشهه جدااااا " 

هادي بعد عنها وهوا بيقول" قمر انتي مستعده تسيبي هنا وتيجي معايا! 

قمر بصتله وسكتت وهوا سألها تاني"مستعده تيجي معايا وتسيبي هنا يا قمر ردي عليا " 

قمر هزت راسها بالموافقه وهوا ضم"ها لحضنه تاني وبعدين بعدها وهوا بيبص لشفا"يفها بحب وطبع قب"له طويله بتعبر عن قد ايه اشتياقه  ليها وحبها الي اتزرع جواه وهوا مكنش واخد باله  " 

قمر كانت في عالم تاني مش حاسه باي حاجه حواليها وكانت بتدعي ان الوقت يقف عند  اللحظة  دي ومتبعدش عنه  خالص لحدما تزهق "" بقلمي شيماء صبحي 

يتبع """"

رواية🌸قصيرة القامة طويلة اللسان 🌸

بقلمي شيماء صبحي 

اي خدمه  ياشباب 🫡💖 بارت هديه  لاحلي ناس في الدنيا عايزه اعرف رأيكوا علي الأكشن الي   عملة  هادي   علشان يرد حق قمر وعن الي عمله في عنها وعيلته " 

وشايفين انهم يستاهلوا فعلا الي حصل فيهم ولا  لأ"" 

عايزه توقعاتكوا في  اللي هيحصل ف الحلقات القادمة 🌸🌸❤️ اشوفكوا في بارت جديد🌸❤️

دعوه حلوه للبنات الي عندها إمتحان" ربنا يوفقكم يارب وتنجحوا جميعا❤️

قولوا الدعاء دا يا  حلوين وربنا يجبر بخاطركوا جميعا💖

اللهم إني استودعك ما علمتني، فاحفظه لي، ولا تنسيني إياه".🌸❤️

بحبكوا ف الله😍😍


البارت الخامس عشر من هنا


بداية الرواية من هنا


 🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺




إرسال تعليق

أحدث أقدم

إعلان آخر الموضوع

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close