القائمة الرئيسية

الصفحات

آخر الأخبار

رواية بنات السعد الفصل الثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نورهان ثروت حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية بنات السعد الفصل الثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نورهان ثروت حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية بنات السعد الفصل الثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نورهان ثروت حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 البارت الثاني

كانت سمر تنظر من الشرفه بخو*ف وهي تقول :الحقي ياماما ساندي فى نص الخنا*قه سليا يلا ننزل لاختك 


نظرت والدتهم عليها وهى تصر*خ وتقول :بس انتي وهي تنزلوا فين محدش فيكم ينزل انا اللي هنزل لاختكم ابوكم هيلحقها مش هيحصل ليها حاجه ثم نظرت لسليا وقالت لو مو*لعه البوتاجاز اطفي لحد ما نشوف اخرت اللي بيحصل استرها علينا يارب 


.............

نظر والدها لساندي وهو يقول بصوت مرتفع :ساندي ابعد انت وهو بنتي 


نظرت ساندي لذلك الرجل بخو*ف شعرت يقشعريره فى جسد*ها نظر لها ذلك الرجل وابتسم بسخر*يه ابعد يده عنها نظرت لها ساندي بصدمه عندما سقط*ت على الارض نظر الرجل امامه وجذب يد ذلك الرجل وهو يقول بغض*ب:مش المعلم هشام اللي يتاخد غد*ر من شويه عيال صيا*ع 


جذب من يده الزجا*جه وكسر*ها على راسه وهو يقول بسخر*يه :ابقي روح اشتكين*ي فى القسم ياحلو ثم نظر امامه وقالت بصوت مرتفع :في اي ياحاره هو انا عشان بسكت هتفكروني عيل جبا*ن لا دا انا اخلص عليك*م كلكم ثم نظر لرجل وقال: فين ابوك ياض اخلص اقبل ما يغ*م عليك ساعتها هر*ميك هنا ومحدش هيسال في*ك 


رفع الرجل يده وهو يشاور على احد المنازل وقال بتع*ب:دددا بيتييي


بعد تلك الكلمه فقد الرجل و*عي نظر لها هشام بسخر*يه وقال :حد يجي ياخد العيل دا ويودي بيته او مستشفي مش فارق معايا ثم نظر لساندي وقال:وانتى ياحلوه ابقي خدي بالك من نفسك بسببك كان هيحصل ليا حاجه بنات ما*يعه 


نظرت له ساندي بغض*ب وهي تقول :انت انسان مش محترم انا اكيد مش عايزه اقرب ليك ولا قاصده اني اقع بين ايدك ياتوم كروز و


قطع كلمات ساندي والدها وهو يعانقها ويقول بقلق:انتي كويسه حصلك حاجه طمنيني عليك يابنتي 


بادلته  ساندي العناق وهي تقول بهدوء:انا بخير يابابا خلينا نطلع مش عايزه افضل هنا 


اؤما لها والدها بنعم وقال :عيوني ياحبيبتي ثم نظر لهشام وقال بحب ابوي :شكر يابني انك انقذت بنتي مش عارف اشكرك ازاي بجد 


ابتسم هشام بحب وقال:انت بتقول اي ياحج اي حد مكاني كان هيعمل كده المهم انك تفهم الهانم انها متنزلش من بيتها طالمه فى خنا*قه المره دي ربنا سترها الله واعلم المره الجايه اي اللي هيحصل


اقتربت والدتها من ساندي وعانقتها بقوه وهي تقول :انتي كويسه يابت حصلك حاجه 


ساندي بهدوء:كويسه ياماما متقلقيش عليا خلينا نطلع ثم نظرت لهشام بغي*ظ وقالت خلينا نبعد عن الاشكال دي 


نظر لها هشام بغض*ب وهو يقول:يابت احترامي 


قطع كلماته صوت الحج محمود وهو يقول بغض*ب :خلاص بقي ياهشام كفايه اللي حصل انهارده خلينا نروح نشوف المحل 

............

كانت سمر جلسه على الارض وهي تقهقه بقوه وتقول :سليا شوفتيها وهي بتقع على الارض يالهوي قتلت*ني ضحك


جلست سليا بجانبها وهي تقول بسخر*يه:وانا اللى قولت هيخبيها وراء ضهر ولقطه رومانسيه بقي والورد يقع عليهم 


قطع كلماتها سمر وهي تقول :بس بس يااوفر اي اللي ورد يقع عليهم الستاره تنزل والموسيقه تشتغل و 


قطع كلماتهم صوت والدتهم وهي تقول:بت انتي وهي قومى منكى ليها اعملي الاكل ابوكم طالع لو مفيش اكل هيبهدلنا 


نهضت سمر من الارض وهي تقول :اهو ياماما قومت ساعه ونخلص كل الاكل قومي يابت خلينا نخلص ثم نظرت لساندي وقالت تعالي معانا عايزين نتكلم على اللي حصل تحت 


تهر*بت ساندي منهم وهي تقول :ها لا انا تعبا*نه هروح انام شويه لحد ما تخلصوا اكل وبعدها اذاكر 


نظرت لها سليا بغي*ظ وقالت:همو*ت وافهم مذاكرت اي فى الصيف وغير كده مش احنا اتخرجنا 


جذبتها سمر من يديها وهي تقول :تعالي بس نروح المطبخ وافهمك اختك غيرنا احنا اربع سنين لكن هي طب بيطري ٥ سنين فاهمه وهي بتذاكر دلوقتي عشان موادهم صعبه ومحتاجه تفضلي ديما فاكره كل حاجه وغير طبعا العملي اللي عندها يارب تكوني فهمتي سيبي بقي اختك وخلينا نخلص الاكل 


....................

يجلس يحيي فى مكتبه وهو لملف بين يده بتركيز ثم وقع عليه ونظر لملف اخرى بتركيز وهو يقول بهمس:الصفقه دي لازم تبقي ليا 


سمع دق الباب اذن بدخول وقال:خير ياهنا فى حاجه 


نظرت له هنا بتوتر وضعت ورقه امامه ثم نظرت لارض نظر لها يحيي بستغراب ثم نظر لورقه وقال بتساؤل: استقالتك ليه ياهنا حد فينا زعلك اي سبب الاستقاله اقعدي وقوليلي في اي 


جلست هنا وهي تقول بتوتر:حضرتك عارف اني حامل المفروض اني هولد بكتير اووي الاسبوع دا او بدايه الاسبوع الجاي انا مش هعرف اني اشتغل وفي نفس الوقت اربي ابني عشان كده قدامت استقالتي 


ابتسم يحيي وهو يقول :يابنتي فى اي متوتره بشكل دا ليه خدي الفلوس دي ليكي انا هوقع على ورقه الاستقاله بس عايزك تنزلي اعلان اننا محتاجين سكرتيره ولحد ما حد يجي افضلي موجوده شويه معلش هتعب*ك معانا 


ابتسمت هنا وقالت بهدوء:لا تع*ب ولا حاجه انا بجد مبسوطه اني اشتغلت مع حضرتك انا هخرج دلوقتي وهكتب الاعلان بعد اذنك 


..................

واقف فارس امام مكتبه وهو يقول :يابني بقولك بلغ العسا*كر اننا هننزل كمين فى شارع****على الساعه ٥ باذن الله وقولهم انها يكونوا مفتحين جدا لان فى بلاغ عن عمليه ارها*بيه هتحصل فى كنيسه هناك 


اؤما العسكري وقال: تمام يافندم حضرتك عايز حاجه تانيه 


فارس بهدوء:عايز قهوه ساده وبقولك نادي الظابط محمد قوله اني عايزو فى موضوع مهم 


دخل فارس المكتب جلس  وهو ينظر على الظرف الذي بيده وهو شارد خرج من شروده على صوت دق الباب ودخول شخص يقول :السلام عليكم العسكر*ي قالي انك عايزني 


نظر له فارس وهو يقول بهدوء:اه اقعد كنت عايزك في موضوع مهم 


جلس محمد امامه وهو يقول بتساؤل:خير يابني قلقتني 


وضع فارس الظرف امامه وهو يقول :شايف الظرف دا مكتوب في ان عمليه ارها*بيه هتحصل فى الكنيسه اللي فى شارع*** 


نظر له محمد بصدمه وقال:مين اللي جاب  الظرف دا وانت متاكد من كلامك ولا لا 


فارس بهدوء :انا معرفش مين لان دا العسكري* اللي دخلوا ليا ولما سالته مين قالي انها ست منقبه وبص انا بفكر فى حاجتين ياما فعلا الكلام دا حقيقي  هنلحق الكنسيه بس لو مش حقيقي وان دا تمويها انا اتصرفت هنا قولت لعسكر*ي ان ينشر ان احتمال يكون فى عمليه ارها*بيه وخليك مركز علي كل عسكر*ي لان اكيد فى واحد فيهم جاسو*س ليهم لو العمليه وقفت وشكيت فى عسكر*ي فيهم هنبقي كده وصلنا لطرف الخيط اللي يوصلنا فيهم لو لقيت ان العساكر تمام ومفيش عمليه ارهابيه يبقي الكلام دا كذب 


نظر له محمد بتساؤل وقال:طب ليه هيتقدم ظرف زي دا ويكون الكلام كذب ثم قال بجديه مش ممكن ان فعلا يكون تمويه ويحصل عمليه ارها*بيه فى مكان تاني فى افكار كتير هنا انا عندي فكره احنا ننشر فى كل الاقسام القريبه مننا الظرف دا وكل ظابط يعمل كمين كده احنا هنبقي في امان اكتر 


اؤما فارس بنعم وقال :تصدق عندك حق خد الظرف واعمل كده وعلى العصر هننزل ونعمل الكمين بتاعنا واطلب منهم كلهم يعملوا كده 


........................

وضعت سمر الاطباق على المنضدده وهي تقول بصوت مرتفع :يلا الاكل جاهز ثم نظرت لسليا وقالت نادي ساندي 


بعد مرور خمس دقايق جلس الجميع حوال المنضدده نظرت سمر لساندي وقالت بضحكه مكتومه:الوقعه وجعتك يابت 


ابتسمت سليا وقالت بحنان مزيف:متزعليش ياختي باذن الله المره الجاي تلقي احمد السقا بيدفع عنك مش يوقعك على الارض


نظرت لهم ساندي بغيظ وقالت:بابا شايف بيتكلموا ازاي خليهم يبعدو عني 


ابتسم الحج السعد على فتيات وقال بحنان :بس يابت انتي وهي محدش لي دعوه بساندي ثم نظر لسمر  بستغراب وقال انتى وقفتي ليه اقاعدي عشان تاكلي 


نظرت له سمر بهدوء وقالت:انا اكلت وانا بعمل الاكل انا لازم انزل دلوقتي انهارده اول يوم شغل ليا مش عايزه اتاخر عليهم هروح البس وانزل 


الحج السعد بستغراب:طب قوليلي انهي شغل اللي اتقبلتي فيه 


نظرت له سمر بتوتر وقالت:اول ما ارجع هقاعد واحكي ليك كل حاجه دلوقتي مش هقدر اتاخر عن كده 


ثم ركضت لغرفتها وهي تقول بهمس :يارب عدي اليوم دا على خير 


نظر الحج السعد لها وقال بجديه:اختكم مخبيه حاجه واحده فيكم تعرفها 


نظر له سليا بصدمه مزيفه وقالت:حاجه مفيش حاجه ياحج انت بس اللي بتقلق اوفر علينا 


اؤمات ساندي بنعم وقالت:سليا عندها حق متقلقش سمر لو في اي حاجه هتقولك كده كده بليل هتيجي وتحكي ليك كل حاجه ثم قالت بستغرب هي فين ماما ناديها يا سليا عشان تاكل 


الحج السعد :امك بتنشر الغسيل وبعدها هتيجي تاكل و


قطع كلماته صوت والدتهم وهي تصر*خ بر*عب وتقول :الحق ياحج فى حد ضر*ب نا*ر على هشام هو وقع فى نص الحاره 


البارت الثالث

#بنات_السعد


كان يقف محمود امام ابنه هشام وهو يقول :ينفع اللي انت عملتوا افرض العيال دي عملت ليك حاجه على غفله يابني انا مليش غيرك 


قبله هشام يد والده وقال بحب:متقلقش عليا ربنا هيحفظني من اي غد*ر اقعد ياحج وانا هروح اجيب لينا احله اكل واجي مش هتاخر عليك 


خرج هشام من المحل لكن وقف عندما وقف امام عربيه وشخص ملثم يمسك سلا*ح مصو*ب عليه ابتعد هشام بصدمه وهو يقول :في اي ثم قال بسخر*يه 

ابعد سلا*حك ياشاطر عشان متتعور*ش 


ابتسم الرجل الملثم وقال بحق*د:وانا بحب اتعو*ر واعو*ر


بعد تلك الكلمات ضر*ب نا*ر على هشام ابتعد هشام بسرعه لكن الر*صاصه اصا*بت كتفه سق*ط على الارض حاول ان يحفظ ارقام السياره قبل ان يهرب واغلق عينه وهو يسمع صوت والده يقول بر*عب :هشام حد يلحقني ياناس حد يكلم الاسعاف هشام افتح عينك هشام حد يحلقني


ركض السعد له وهو يقول بخوف  :اسعاف اي لحد ما الاسعاف تيجي الواد هيحصلوا حاجه انا هجهز العربيه وانت خلي حد من عندك فى المحل يشيل هشام 


...................

غادرت سمر من غرفتها وهي تقول :ماما انتي بتز*عقي ليه هو اي اللي حصل انا سيبتكم دقايق 


نظرت سليا لساندي وقالت بسخر*يه:شكل اختك د*عت على الواد جامد اووي الواد اللي وقعها اضر*ب عليه نا*ر دلوقتي 


نظرت لها ساندي بغض*ب وقالت:احترامي نفسك ياسليا انا مدعتش علي حد 


نظرت لهم سمر بصدمه وقالت:دا اللي مهم ياختي انك دعيتي ولا لا مش مهم اللي اضر*ب بالنا*ر دا انتم عيال تجيب المر*ض انا هروح الشغل اول ما ارجع ابقي قولولي اللي حصل 


تحركت سمر تجاه الباب لكن اوقفتها يد والدتها وهي تقول :بت ياسمر انا مش مر*تاحه لشغلانه دي يعني اي تشتغلي على تاكسي وكمان مش بتاعك دي مرمطه يابنتي 


نظر سمر لها بحز*ن وقالت:اعمل اي بس ياامي انا قدمت cvبتاعي فى كذه شركه بس معظمهم رفضوا هشتغل دي موقت لحد ما اشوف اي اللي هيحصل ثم قالت بجديه محدش يقول لبابا انا اللي هجي بليل واقولوا متقلقيش عليا كل شويه هتصل بيكي اطمنك عليا 

...............

غادر فارس من مكتبه وهو يقول :محمد عملت اللي قولت عليه 


اؤما محمد بنعم وقال:متقلقش كل حاجه ماشيه زي ماحنا اتفقنا المهم يلا نتحرك مش عايزين نضيع اي وقت 


نظر فارس حواله وقال بجديه:انت يابني قول لعساكر يجهزوا احنا عشر دقايق ونتحرك 


نظر فارس لهاتفه وقال بضيق :الو ياامي مش انا قولت ليكي ان عندي شغل 


والدته بغضب :انت بتكلمني كده ليه ياواد احترم نفسك وانا بكلمك عشان اقولك اني نفذت اللي فى دماغي وعزمت بنت واحده صحبتي عندنا على العشاء وانت هتيجي ولو اتصرفت اي تصرف يخلي البت تتطفش هتشوف انا هعمل فيك اي 


تنهد فارس بضيق وقال:تمام ياامي انا لازم اقفل سلام 


نظر له محمد هو يقول بستغرب:هي طنط لسه بتكلمك فى حوار العروسه 


تنهد فارس وقال:اه كل يوم لازم القيها جايبه بدل العروسه عشره انت متخيل  ثم قال بتفكير انا كنت ناوي نخلي الكمين لحد العشاء بس طالمه العروسه عندنا يبقي انا هخلي الكمين لفجر


قهقه محمد بقوه على صديقه وهو يقول:يخربيت عقلك انت لدرجه دي مش عايز تتجوز 


ابتسم فارس وقال بسعاده:الحياه احله كده ولا واحده تقولي رايح فين ولا جاي منين ثم قال بحزن ولا تغد*ر بيا او تخوني 


رتب محمد على كتف فارس وهو يقول :انسى ياصحبي مستحيل اللي حصل دا يحصل تاني انت فى امان هنا وكل البنات اللي حواليك مش شبها 


نظر له فارس بغضب وقال:انسى انسى اي مستحيل انسى اللي حصل ليا بقولك اي يامحمد متجبش ليا سيرتها تاني يلا خلينا نتحرك 


...................

غادر يحيي المكتب ذهب لمكتب هنا نهضت هنا وهي تقول :استاذ يحيي حضرتك عايزني في حاجه 


اؤما يحيي وقال بجديه :اه كنت عايزك تلغي الاجتماع اللي علينا انهارده وتخلي بكره ثم قال بتساؤل نزلتي الاعلان 


اؤمات هنا بنعم وقالت بهدوء:اه ياقندم وناس كتير قدامت هقراء cvكل واحد فيهم والكويسين هبلغهم انهم يكونوا  بكره هنا فى الشركه هخصص وقت معين لحضرتك عشان تعمل معاهم المقابله حضرتك عايزه حاجه تانيه 


ابتسم يحيي وقال :لا شكر تعبت معايا ياهنا المهم انا همشي دلوقتي وانتي لو عايزه تروحي روحي مفيش اي شغل تاني انهارده 


غادر يحيي الشركه واقترب من سيارته المركونه بجانب الشركه صعد السياره ثم نظر لهاتفه وقال:الو اسفه جدا على التاخير انا ١٠ دقايق وهكون هناك 


الحارس بهدوء:تمام يافندم انا اسف ان بتصل بحضرتك كل شويه بس اليس مصممه تخرج تستناك بره المدرسه ودا ممنوع 


تنهد يحيي وقال:انا مش هتاخر دقايق واكون قدام المدرسه سلام 

...................

جلست سليا بجانب ساندي على الفراش وهي تقول بضي*ق:انتي ياز*فته سيبي بقي الكتاب دي وركزي معايا انا مش طا*يقه نفسي 


تركت ساندي الكتاب ونظرت لشقيقتها بغض*ب وقالت :في اي مش عارفه اذاكز ولا اقاعد لوحدي 


تنهدت سليا بتعب وقالت:يابنتي احنا فى اجازه بتذاكري كل دا ليه اقاعد معايا انا مش طايقه اني افضل قاعده فى البيت لوحدي 


نظرت لها ساندي بستغراب :لوحدك ازاي منا وماما قاعدين ثم قالت بجديه يابنتي انا بذاكر لان دي معلومات قديمه على جديده ومهمه جدا انا خايفه ان لما تبداء السنه الجديده انسى حاجات مهمه زي دي يارب نفهم لو انتي مخنو*قه اووي كده انزلي اتمشي 


نظرت لها سليا بتفكير وقال:تصدقي فكره انا هقوم انزل واقاعد فى الجنينه  اللي قريبه من البيت  والعاب مع الاطفال والعيال هناك مش هتاخر


................

وقفت سمر امام رجل كبير يجلس وحواله الكثير من السيارات نظر لسمر بسخريه وقال:اول مره اشوف واحده ست عايزه تشتغل سواقه ثم قال بلا مبالاة انا هسلم ليكي التاكسي بس مليش دعوه بيكي انتي المسؤوله عن نفسك ثم نهض واقترب من منضدده قريبه منه وجذب ملف وقال خدي امضي على الورق دا 


نظرت له سمر بستغراب وقالت:همضي عليه اي يامعلم محدش قالي اني همضي علي حاجه 


قهقه الرجل وقال بسخر*يه:وانتي كنتي من اهلي عشان اثق فيكي والله حتي لو اختي هخليكي تمضي  امضي ياختي لو مش عايزه اتكلي على الله 


جذبت سمر الملف من يده وقالت بغض*ب :همضي هات ياعم خلينا نخلص من اليوم دا اهو مضيت اتفضل هات المفتاح خليني اتحرك 


............

امام غرفه العمليات يجلس الحج محمود على الارض وهو يقول بر*عب :يارب خليك معايا يارب خلي ابني يخرج كويس مش هقدر اخسر سندي يارب 


اقترب السعد منه وهو يقول بحزن:اقوم يامحمود ابنك هيكون زي الفل متعملش كده فى نفسك 


نظر له محمود بحزن ثم نظر لد*ماء هشام التي بيده يقول بهستري :هيبقي كويس صح صح هو كويس ابني كويس مش هيحصل لي حاجه ابني كويس صح 


اؤما السعد بحز*ن على حال صديقه وقال:والله هيكون كويس انت بس قوم متفضلش قاعد كده متخوفنيش عليك و


قطع كلماته صوت فتح باب الغرفه وخروج ممرضه تركض من الغرفه نظر لها السعد بقلق وركض وراءها وهو يقول انتي يابنتي استني يابنتي في اي 


وقفت الممرضه وهي تقول :المريض خسر د*م كتير هروح اطلب منهم فصيله دمه ثم ركضت مره اخرى 


بعد مرور خمس دقائق كانت الممرضه تركض تجاه غرفه العمليات لكنها وقفت امام السعد وقالت :لو سمحت انزل دور فى المستشفيات على فصيله دم o لمريض انا سالت المستشفيات اللي قريبه لكن مفيش دور عليها فى اسرع وقت الدقيقه هتفرق معانا 


اؤما السعد لها بتفهم وقال :انا بنتي نفس الفصيله دقيقه وهتكون هنا 


دخلت الممرضه غرفه العمليات نظرالسعد لمحمود وقال:هخرج اكلم ساندي واجي مش هتاخر 


...................

كانت تقف ساندي فى الشرفه وهي تمسك كتاب في يديها وتنظر له بتركيز نظرت لهاتفها بستغراب وقالت :بابا خير في حاجه 


السعد :ساندي عارفه المستشفي اللي بعد البيت بشارعين 


ساندي بتفكير :مستشفي المستقبل 


السعد :ايوه هي دي بصي تعالي ليها دلوقتي هشام خسر د*م كتير ومحتاجين دم وهو فصيله دمه زيك o


ساندي بهدوء:تمام يابابا دقيقه وهكون عندك 


..............

جلس سليا على الارض وحواله الاطفال وهي تقول بحنان:بصوا خلينا نختار نلعب ولا احكي ليكم حدوته 


رفع احد الاطفال يده وهو يقول : خلينا نلعب شويه وبعدها تحكي لينا حدوته


 ‏وافق  جميع الأطفال على ذلك نظرت لهم سليا بتفكير وقالت :اممم موافقه قوموا نجري لو انا مسكت حد فيكم هو اللي هيجي مكاني يلا 


ركض جميع الاطفال وهم يقهقه بسعاده وكانت تركض وراءهم لكنها واقفت عندما رائت طفله تجلس فى ركن بعيد وتنظر لهم وتبكي اقتربت منها سليا وقالت بقلق:مالك ياحبيبتي انتي كويسه انتي تايهه 


نظرت لها اليس وقالت بحزن:لا مش تايهه عمو قاعد هناك وسبني هنا عشان العاب مع الاطفال 


جلست سليا بجانبها وقالت بستغرب :ومش بتلعبي ليه معاهم وليه قاعده بتعيطي بشكل دا 


اليس بحزن :روحت وطلبت من البنات هناك العاب معاهم بس هم رفضوا وقالوا عليا و*حشه مش عارفه ليه في واحده فيهم زقتني وقالت ليا ابعد عنهم 


نظرت لهم سليا بغض*ب وقالت :ومقولتيش ليه لبابا او ماما تز*عق ليهم او عمو اي حد كان خد حقك لان دول بنات و*حشه لازم حد يشتكي لمامتهم عشان يتعا*قبوا ثم قالت بحنان انتي مش و*حشه بالعكس انتي اجمل بنت انا شوفتها في حياتي تعالي في حضني 


عانقتها اليس وقالت ببكاء:بابا عند ربنا وماما معرفش هي فين بس مش عايزه اعرف خليها بعيد عني انا بخاف منها انا مقولتش لعمو عشان كان بيتكلم في الموبايل ثم قالت بتساؤل طفولي انا فعلا حلوه 


استغرابت سليا كلمات اليس عن والدتها لكنها رفضت تسالها ليه بتقول كده خرجت من شرودها على صوت اليس وهي بتسال هي حلوه اؤما لها سليا بحب وهي تمسح دموع اليس وتقول :اه حلوه اوووي كمان متزعلش نفسك بابا هيزعل لو شافك بتعيطي كده تعالي ياست البنات العبي معانا اجري مع الاطفال هناك لو مسكتك انتي اللي هتجري وراءهم فاهمني 


اؤمات اليس بسعاده وقالت :اه فاهمه 


ابتسمت سليا وقالت بحنان :قومي يلا اغسلي وشك ثم قالت بمرح بسرعه عشان نكمل لعب هخلي الاطفال توقف لعب لحد ما تيجي


نظرت سليا على الاطفال ثم قالت بصوت مرتفع :ياعيال تعالوا هقولكم حاجه ونكمل بعدها لعب 


ركض جميع الاطفال لها وقال واحد منهم بحزن  :احنا وقفنا لعب ليه 


ابتسم سليا وقالت:هنكمل لعب بس اسمعوا في دلوقتي بنوته قمر هتيجي تلعب معانا مش عايزه حد يضا*يقها العبوا معاها زي منا بلعب معاكم متفقين 


اؤما لها جميع الاطفال وقالوا :اتفقنا


نظرت سليا حوالها وقالت :اهي هناك تعالي يلا متجريش 


وقفت اليس امامهم وهي تنظر لارض بخجل اقتربت منها طفله وقالت :انا تيا انتي اسمك اي 


ابتسمت اليس وقالت :انا اليس ثم قالت بحزن هتلعبوا معايا 


اؤما الجميع لها اقتربت سليا منها وجلست على الارض وقالت :وانا ياستي سليا احنا بنيجي نلعب هنا كلنا كل فتره ابقي تعالي انتي كمان العبي معانا ثم نظرت لاطفال وقالت يلا كل واحد يجي يعرف على نفسه بعدها هنروح نكمل لعب 


................

كانت تنظر سمر حوالها وهي تقول بضيق:هو محدش عايز مواصله ولا اي ياريتني اشتغلت فى اوبر بس دا كان ز*فت محتاج عربيه بتاعتي نظرت امامها مره اخرى ابتسمت عندما رائت شاب يشاور لها وقفت نظر لها الشاب وقال بصدمه بت انتى السواقه دا من امتي 


سمر بضيق :وانت مالك ياعم هتركب ولا تمشي 


الشاب بهدوء:لا هركب استني ثم قال بسخر*يه مع ان متاكد اننا هنروح في د*هيه بسبب سواقه البنات بتاعتكم


نظرت سمر له بغض*ب وقالت :وانا مجبرتكش تركب عايز تنزل وتروح تشوف تاكسي تاني اتفضل 


الشاب بغي*ظ :مش هنزل اتفضلي خلينا نمشي انا مسعجل على شغلي عايز اروح شارع *** 


................

جلس ساندي بجانب والدها وهي تنظر لغرفه العمليات وتقول بقلق:بابا هو كل دا هم بيعملوا عمليه بابا قالوا ليهم لو عايزين د*م تاني انا معنديش مشكله 


نظر لها محمود وهو يقول بحب :ربنا يباركلك يابنتي ادعي لهشام وهو هيخرج كويس ايوه هيخرج يارب 


فتح باب غرفه العمليات وخرج الطبيب وهو يقول : الحمدلله العمليه خلصت وهو دلوقتي كويس ١٠دقايق او ربع ساعه وهيفوق ممكن بس حد يروح يدفع الحساب وشخص تاني يخلي جنب اوضه المريض لان احنا بلغنا الشرطه وهم جايين هنا عشان يعملوا محضر 


اؤما السعد له بتفهم وقال :ساندي خليكي مع عمك محمود انا هروح ادفع الحساب واجي 


بعد مرور نصف ساعه كانت تقف ساندي بجانب غرفه هشام وهي تقول بستغراب :هو ليه لحد دلوقتي مفاقش و


قطع كلماتها صوت شخص يقول :سلام عليكم حضرتكم مع الشخص اللي اضر*ب بالنا*ر 


اؤما محمود له وهو يقول :ايوه يابني الشاب دا يابني 


اقترب الظابط من محمود وقال:ممكن تقولي اي اللي حصل بظبط


نظر له محمود بغضب وقال :ياريتني اعرف اي اللي حصل انا كل اللي شوفته ابني وقع على الارض وفي عربيه بتجري حتي اني من المصدمه مخدتش بالي من ارقام العربيه و


قطع كلماته صوت ساندي وهي تقول :فاق اخيرا 


ركض الجميع دخل الغرفه اقترب والده منه وهو يقول بقلق:انت كويس قولي حساس بي اي 


اؤما له هشام بتعب وقال:كوويس عايز مياه 


نظرت له ساندي وقالت:ممنوع انك تشرب مياه دلوقتي الدكتور قال ان دا ممنوع 


نظر لها هشام بتركيز وهو يقول:انتى مين ثم نظر لولده وقال هو اي اللي حصل انا اخر حاجه فاكرها ان اضر*ب عليا نا*ر 


جلس محمود على كرسي بجانب الفراش وقال:بعدها روحت المستشفي دي ساندي الله يبارك فيها من غيرها كان هيحصل ليك حاجه انت خسرت د*م كتير ومكنش موجود الفصيله بتاعتك هي جت واتبرعت ليك 


فتح الطبيب الباب ودخل وهو يقول :السلام عليكم عامل اي دلوقتي 


نظر هشام له وقال بتعب :مش حساس نهايي بي ايدي 


اؤما الطبيب بتفهم وقال:طبيعي عشان لسه تاثير البنج موجود كمان شويه هيروح بص انا هكتب ليك على علاج وحقن لازم تلتزم عليها ان شاء الله هتبقي كويس 


هشام بهدوء :تمام يادكتور انا هخرج امتي 


الطبيب بجديه :انهارده بس قبل ما تمشي هتمضي على ورق خروج حاول انك متقربش ليدك متحاولش تحركها كتير انا هخرج والشرطه هتدخل 


غادر الطبيب من الغرفه دخل ظابط يقول :حمدلله على سلامتك انا مش هطول كتير انا بس محتاج اعرف انت تعرف مين عمل كده او انت شكك في حد 


نظر له هشام بتفكير وقال:معرفش الشخص دا لان كان مغطي وشه بس انا فاكر لون العربيه اسود رقمها وحروفها **********


اؤما له الظابط وقال :تمام احنا هندور وهنعرف نجيبوا الف سلامه عليك احنا هنمشي دلوقتي


...............

جلست سليا وحاولها الاطفال وهي تقول :يلا كفايه لعب انهارده انا لازم امشي و


قطعها احد الاطفال وهو يقول بحزن :انتي قولتي انك هتحكي حدوته بعد ما نلعب 


ابتسمت سليا له وقالت:مش هعرف لان انا اتاخر لازم اروح وانتم كمان لازم تروحوا وعد المره الجايه هحكي بدل الحدوته اتنين 


اقتربت منها اليس وقالت بتوتر:ممكن اطلب منكى طلب قبل ما تمشي 


اؤمات لها سليا وقالت:اكيد ياروحي عايزه اي 


اليس بسعاده:عايزه رقمك عشان اكلمك ممكن 


نظرت لها سليا بتفكيروقالت:اكيد طبعا معاكي ورقه اكتب فيها رقمي و


قطع كلماتها صوت يحيي وهو يقول :اليس يلا عشان نمشي 


ركضت له اليس وهي تقول  برجاء :عمو هات موبايلك دقيقه 


وافق يحيي واعطها الهاتف ركضت اليس لسليا وقالت:الموبايل اهو اكتبي رقمك 


كتب سليا رقمها ثم قالت :اهو ياروحي انا همشي بقي ثم نظرت لاطفال وقالت باي هتوحشوني

...................

كانت سمر تقف امام الرجل وهي تقول :العربيه اهي انا اشتغلت طول اليوم ودا نصيبك من انهارده 


اؤما لها الرجل وقال:هاتي ياختي انتي برده هتيجي بكره ولا عرفتي خلاص ان الشغلانه دي مش بتاعتك 


نظرت له سمر بضي*ق وقالت:على ما اظن اللي تفضل تشغل لحد دلوقتي تقدر تيجي بكره وتشغل وتكمل فى الشغلانه دي 


اؤما لها الرجل وقال :ماشي وانا هستناكي سلام ياختي 


غادرت سمر هي تلع*ن ذلك الرجل وتلع*ن تلك الوظيفه ظلت تسير وهي تبحث عن اي سياره توصلها  لمنزلها لكن لا يوجود شيء امامها ولا يوجد احد فى الشارع غيرها  ظلت تسيروهي شارده وتفكر :يارب هو انا كان لازم اشتغل الشغلانه المنيله دي اديني راجعه البيت الساعه ١٢ بس اعمل اي مكنش قدامي غيرها مش عارفه هقول لحج السعد اي و


خرجت من شرودها على صوت ظابط يقول :انتى يابت بتعملي اي دلوقتي بره بيتك 


نظرت له سمر بستغرب وقالت بسخريه:كنت فى الكبار*يه ياباشا 


نظر له الظابط بحد*ه وقال:انتي بتهزاري بروح ا*مك 


نظرت له سمر بغض*ب وقالت :طب وليه الغلط ما طبيعي اهزار انت شايف ان دا شكل واحده تبقي بتعمل حاجه غلط ما اكيد راجعه من شغلي دلوقتي 


تنهد الظابط وقال بستفزا*ر :ما ممكن تكوني بتعملي حاجه غلط فعلا انتى اه لبسه خمار وشكلك محترم بس ممكن تكوني ارها*بيه 


ابتسمت سمر بسخريه وقالت:اه ارها*بيه وناويه افج*ر الكمين ثم نظرت لهاتفها وقالت شايف الموبايل دا مش موبايل دا قنبل*ه هتفج*ر الكمين 


رائت سمر شرارة الغض*ب تتطاير من عيون الظابط جذب يديها بقوه وقال:انتى عبيط*ه يابت الكلمتين اللي انتي قولتيهم دلوقتي ممكن يخلوني اوديك ورا الشمس 


جذبت سمر يديها بعيد عنه وقالت بغض*ب:ايدك متلمسنيش وانا قولت كده عشان انت بتستفزاز*ني على العموم بعد اذنك انا لازم امشي


ابتسم الظابط بسخر*يه وقال :تمشي دا عندها وربنا لخليكي تباتي فى القسم انهارده ياعسكر*ي خدها يابني خلينا نشوف اخر*تها مع اشكالها

البارت الرابع 

#بنات_السعد


ابتسم الظابط بسخر*يه وقال :تمشي دا عندها وربنا لخليكي تباتي فى القسم انهارده ياعسكري خدها يابني خلينا نشوف اخرتها مع اشكالها


نظرت له سمر بخو*ف وقالت بقوه مز*يفه :قسم اي انا معملتش حاجه عشان تاخدني ثم نظرت ليد العسكري التي كانت تجذبها بقو*ه وتقول :سيب ايدي بقولك سيبها بدل ما افرج عليكم الشارع 


نظر لهم محمد وقال بضي*ق :فارس سيبها يابني انت عايز منها اي 


نظر له فارس بجديه:شك*ك فيها لازم اتاكد انها تمام وعشان تمشي يلا 


نظرت له سمر بغض*ب  ثم قالت بهمس:هعمل اي دلوقتي اي اليوم الاسو*د دا 


اقترب منها فارس وقال بتسأول :انتي بتقولي اي اتكلمي بصوت عالي 


تنهدت سمر وقالت بهدوء مزيف :ياباشا انا لازم اروح مينفعش اروح قسم انا بنت ناس ومعملتش حاجه غلط عشان تاخدني على القسم 


نظر له فارس بضي*ق وقال:عايزه تمشي هاتي بطاقتك 


اؤمات له سمر نظر دخل حقيبتها وهي تبحث عن محفظتها جذبت المحفظه نظر بداخلها وقالت بهمس:نهار ازر*ق هو انا نسيت البطاقه 


نظر لها فارس بغض*ب وقال:انجزي يابت احنا هنفضل طول اليوم مستنين تطلعي ز*فت البطاقه 


نظرت له سمر بخو*ف وهي على وشك البكا*ء :ارجوك سيبني اروح انا نسيت بطاقتي ارجوك 


ابتسم فارس بسخر*يه وقال:اومال فين البت اللي بي ميه رجل انا شايف قدامي كتكوت دلوقتي بس اقولك على حاجه بعينك هتيجي معايا القسم لحد ما حد يجي يخرجك و


قطع كلمات فارس صوت محمد وهو ينظر لهم بغض*ب وقال:فارس احنا مش فاضين ليها في بلا*غ ان فى فعل محاوله ارها*بيه فى الكمين التاني اللي جنب كنيسه **وتم القبض على اتنين منهم وسيده منقابه لازم نتحرك 


تنهد فارس ثم نظر حواله وقال بجديه:ابعت لقسم دا ان انا عايز الاتنين دول والسيده دي عندي فى القسم محدش هيحقق معاهم غيري ثم نظر لسمر وقال بستفزا*ر والبت دي برده خدها معانا لقسم ولحد ما حد يجي يضمنها 


نظرت سمر حواله بر*عب وهي تقول برجا*ء :لا ارجوك انا مينفعش اروح القسم ابويا هيحصلوا حاجه لو عرف اني دخلت القسم 


تجاهل فارس كلماتها ونظر مره اخرى لمحمد وقال :يلا خليهم يتحركوا انا هروح القسم استني هناك و


قطع كلماته فارس صوت عسكري يقول :الحق ياباشا البت بتهر*ب 


كانت تركض سمر بقوه وهي تبك*ي وتقول :يارب يارب خرجني من هنا يارب يارب 


ركض فارس وراءها وهو يقول بصوت مرتفع حتي يصل لها:استني يابت اقفي عندك وربنا ما هسيبك 


ركض فارس بقوه اقترب منها وجذبها من يديها وهو يقول :انتي بجد فاكره انك تعرفي تهر*بي مني دا بعينك 


وضع كلبش بيديها اليمين وفى يده ثم قال بستفزا*ز :وريني هتهر*بي ازاي يلا يابت قدامي 


نظرت له سمر بخو*ف وقالت برجاء :هجي معاك مش هتحرك بس  اكلم ابويا  عشان يجي يضمني 


اؤما لها فارس وقال بهدوء:تمام اتصلي 


نظرت له سمر بخجل وقالت :انا موبايل فاصل ممكن موبايلك اتصل منه 


تنهد فارس وقال بضيق :اتفضلي اهو خلينا نخلص في يومنا دا 


.................

جلس السعد امام الفتيات وقال بغض*ب:يعني اي محدش فيكم يعرف اختكم فين شغل اي اللي يفضل لحد دلوقتي وز*فت الموبايل بتاعها مقفول كل دا ازاي 


نظرت له سليا بخو*ف وقالت:يابابا هي اكيد جايه دلوقتي وموبايلها ممكن يفصل ما حضرتك عارف البطاريه بتاعت الموبايل بتاعها بتفصل بسرعه 


اؤمات ساندي على كلام سليا وتقول :استهدي بالله يابابا هي لما تيجي اتصرف معاها براحتك بس المهم دلوقتي ان حضرتك تهدي لو فضلت كده هتتع*ب و


قطع كلماتها صوت هاتف والدها نظرت ساندي له وقالت بلهفه :اكيد دي سمر رد عليها بسرعه يابابا


نظر والدها لهاتف وقال :دا رقم غريب ثم قال بتساؤل الو مين معايا 


سمر بلهفه :بابا الحقني 


نهض السعد وهو يجذب مفتاح السياره ويقول بقلق:انتي فين انا جاي ليكي 


سمر :انا رايحه القسم ثم قالت لشخص بجانبها هو احنا رايحين قسم اي 


فارس :في قسم *** وخلي يجي بالبطاقه بتاعته


سمر :بابا انا هروح القسم اللي فى شارعنا قسم **  بابا متنساش تجيب البطاقه انا لازم اقفل 


اغلق السعد الهاتف وهو يقول بغض*ب:انا عارف ان اليوم دا مش هيعدي على خير ثم نظر لفتيات وقال انا هروح اجيب اختكم من القسم الله واعلم عملت اي و


قطع كلماته صوت والدتهم وهي تقول بخو*ف :قسم اي اللي بنتي فيه استنى هلبس العبايه واجي معاك مش هقاعد كده وانا معرفش البت فيها اي 


نظر لها السعد بغض*ب وقال:اقاعدي ياوليه خليني اروح اتني*ل اشوف بنتك انا اهو بقولكم ان هخلي يومكم اسو*د بس اجي المصيبه التالته 


...........

دخلت سمر القسم وهي تنظر لكل شيء حوالها  بر*عب جسدها يرت*جف من الخو*ف تشعر انها ستبك*ي فى اي لحظه خرجت من شرودها على يد تضع على كتفها نظرت له سمر بهلع حاولت ان تهدئ نفسها وقالت بقوه مزيفه:ايدك متلمسنيش 


ابتسم فارس بسخر*يه وقال:اي يابت القو*ه اللي فيكي دي دا انتي بضر*به بسيطه تمو*تي 


نظرت سمر حوالها وقالت بصوت مرتفع:اي انت بتهددني بالقت*ل حد يشهد ياناس الظابط عايز يقتلن*ي عشان انا واحده غلبانه عايز يجي عليا حسبي الله ونعمه الوكيل 


نظر لها فارس بصدمه وقال:يابت انتي اي انا لو قتلت*ك  دلوقتي هبقي خلصت البشريه منك ثم جذبها من يديها داخل المكتب وقال بغض*ب اترزعي هنا مش عايز اسمع صوتك 


نظرت له سمر كانت ستتحدث لكن نظر لها فارس وقال بتحذير :كلمه كمان وهنزلك تحت الحبس وساعتها محدش هيعرف يخرجك من ايد الستات اللي تحت 


جلست سمر وهي تضع يديها على فمها نظر فارس لمحمد وقال :محمد خلي حد من العساكر يجيب ليا العيال اللي اتقب*ض عليهم 


اؤما له محمد وقال :هقولهم اول ما العيال دي توصل هدخلهم علي طول انا هروح مكتبي اجيب ورق مهم وهجي تاني


بعد مرور ١٠ دقائق دخل المكتب محمد وقال بهدوء:العيال هنا دخلهم يابني 


دخل رجلين وفتاه منقبه نظرت سمر لشخص منهم بتركيز وقالت بستغراب :مصطفي 


نظر له ذلك الشخص بصدمه وقال :سمر انتي بتعملي اي هنا


نظر لهم فارس بغض*ب ثم قال بسخر*يه :ياحبايب قلبي محمد اطلب ليهم لمون ثم نظر لسمر وقال والهانم تحب تشرب حاجه تانيه ثم قال بغضب انا من الاول كنت شاكك فيكي انتي معاهم يابت 


نظرت له سمر بعدم فهم:مع مين هو اي اللي بيحصل انا مش فاهمه حاجه 


نظر له مصطفي بر*عب وقال :لا ياباشا لا سمر ملهاش علاقه بالموضوع دا انا اعرفها لانها كانت زميلتي في الجامعه غير كده مفيش اي حاجه تانيه و 


قطع كلماته صوت دق الباب ودخول العسكري يقول :باشا الشخص دا عايز حضرتك 


نظرت له سمر وقالت بسعاده :بابا اخير بابا يلا نروح انا مش عايزه اقاعد هنا 


ابتسم فارس بسخر*يه وقال:ماهي سهله كده بصي انا موافق انك تخرجي بس خليكي عارفه انك لو وقعتي تحت ايدي تاني محدش هيعرف يخرجك من هنا


نظر لهم السعد وقال بهدوء :سلام عليكم ممكن افهم في اي وبنتي بتعمل اي هنا 


نهض فارس واقترب منه وقال :عليكم السلام يافندم بنتك لسانها طويل دي حاجه ووجودها فى وقت متاخر فى الشارع من غير بطاقه كمان دا خلني اشك فيها احنا بس عايزين حضرتك تضمنها وتخليها تفهم ان مش عادي تتطول لسانه على ظابط 


اؤما السعد بتفهم ونظر لسمر بغض*ب وقال:لما نروح هتشوفي هعمل اي ثم نظر لفارس وقال انا اسف يابني على قله ادبها بطاقتي اهي اتفضل


جذب فارس ملف على المنضده وقال :اتفضل امضي هنا وتقدر تاخدها ثم نظر لسمر وقال مش عايز اشوفك في اي قسم تاني مع ان متاكد اني هشوفك طول ما لسانك الطويل دا موجود 


نظرت له سمر بغي*ظ وقالت بهمس مسموع:يعني انا اللي همو*ت واشوفك غو*ر 


نظر لها والدها بغض*ب وقال:امشي قدامي خلي يومنا يخلص 


غادرت سمر ووالدها المكتب  نظر فارس لهم ثم نظر لعسكري وقال:ابعت واحد يراقب البت دي الاسبوع دا يجيب ليا كل تحركاتها 


.............

فى منزل السعد جلس ساندي على الفراش وهي تفكر شاردع في هشام وهل هو بخير اما لا ثم صفع*ه وجهه بخفه وقالت:اي العب*ط دا انا بفكر في ليه 


نظرت لها سليا وقالت بستغراب :في اي يامجنونه بتضر*بي نفسك ليه 


تنهدت ساندي وقالت :مفيش بقولك سمر جت ولا لسه 


جلست سليا بجانبها وقالت بهدوء :لا لسه ثم قالت بفضول ياتر عملت اي خلها تتحب*س البو*مه بس اقولك هي تستاهل الحب*س انا اصلا كنت حسه من الاول انها هتكون رد سجو*ن انا هقوم اعمل سندوتش اعملك معايا 


نظرت لها ساندي بصدمه:يخربيت عقلك يابت اختك في القسم ومنعرفش حصلها اي وهي كويسه ولا لا وانتي تقوليلي عايزه تاكلي لا ياختي مش عايزه 


نهضت سليا وقالت بسخر*يه :اختي هتيجي وهتكون زي القرد*ه واحسن انا مكنتش هعمل ليكي اصلا 


نهضت ساندي وقالت بضي*ق:اوعى يابت اروح اطمن على امك والله انا عارفه محدش هيجيب لست دي الامراض غيرنا


بعد مرور نصف ساعه دخلت سمر المنزل وراءها والدها يقول لها بغض*ب :استني عندك اقاعدي خليني اعرف اي اللي حصل وانتي ازاي وصلتي لقسم وشغل اي اللي تفضلي في لحد دلوقتي انطقي 


اقتربت والدتها منه وقالت وهي ترتب على كتفه تحاول تهدئته:اهدي ياحج هيحصل حاجه بسبب ولاد الكلب دول 


نظر له السعد بغي*ظ نظرت له ثم ابتسمت وقالت:لموخذه ياخويا مش قصدي اقاعد بقي خلينا نفهم من البت دي اي اللي حصل


جلس الجميع امام السعد الا سليا نظر السعد لسمر وقال:اتكلمي اتفضلي قولي اي اللي حصل و


قطع كلماته صوت سليا وهي تركض وتقول :استنى استنى ياحج ثم نظرت لسمر وقالت كفار*ة يابت كنت هجيب ليكي سندوتش الحلاوه على القسم بس جيتي بدري فا خلاص خديهم هنا بقي 


نظر لهم السعد وهو يضع يده على قلبه ويقول بتع*ب:لا لا انتم مش طبيعين انا همو*ت منكم قومي ياحجه جيبي ليا علاج الضغط انا همو*ت بسببهم


نهضت والدتهم وهي تقول بغض*ب:اصبري عليا انتي وهي يومكم مش معدي 


نظر السعد لسمر وقال بهدوء مزيف:اتفضلي قوليلي اي اللي حصل واي الشغل 


تنهدت سمر وقالت بصوت يكاد يسمع :سوقه على تاكسي 


اقترب والدها منها وقال بتركيز:اي ياختي مش سامع قولي تاني


وضعت سليا يديها على يد والدها وقالت :اقعد كده بس ياحج استهدى بالله كده خلي البت تتكلم 


جلس السعد بجانب سليا وقال بضيق:ماشي يااخره صبري انتي وهي ثم نظر لسمر وقال بهدوء مزيف اتفضلي ياختي اتكلمي انا اهو هادي ومش متعصبه 


كتمه ساندي ضحكتها وقالت بهمس لسمر :كده ومش متعصبه اومال لو متعصبه هيعمل فيكي اي يلا ربنا يكون فى عونك 


نظرت لها سمر بغي*ظ ثم نظرت لولدها وقالت:اسمعني لاخر كلمه هقولها وبعدها اتكلم بص انا فضلت ادور على شغل قد كده بس مفيش ياما كول سنتر او خدمه عملاء وانا مش عايزه الاتنين دول فا قرارت اني اشتغل على تاكسي في ستات كتير بقت تشتغل دلوقتي كده نظرت لها والدها بغض*ب نظرت له سمر وقالت بخو*ف  استهدي بالله واسمعني لاخر بعدها و*لع فيا انا عارفه ان غلط انزل اشتغل كده من غير ما اقولك انا شاغله اي بس انا كنت متاكده انك هترفض عشان كده قرارت اني انزل يوم اشوف الدنيا لو نجحت اني اشتغل ومحدش يديقني هعمل كده لو لا مش هنزل تاني فى الحالتين كنت هقولك انهارده كل حاجه اما بقي على ز*فت الظابط هو اللي قل ادب وخلني احس اني مجر*مه او عامله حاجه غلط عشان كده اتكلمت معا بااسلوب و*حش عارفه اني غلط هنا عايزه اقولك كنت همو*ت من الخو*ف اصلا بس مكنش عجبني انه بيعاملني كاني مجر*مه المهم خلص الكلام ان هو عايز البطاقه بتاعتي وانا نسيتها فى التاكسي عشان كده خدني وقولي لازم حد يضمنك دي كل الحكايه 


تنهد والدها وقال بهدوء:انا سمعتك لازم انتي كمان تسمعيني اللي انتي عملتي كان غلط محدش فينا محتاج الفلوس عشان تجري تدوري على شغل بشكل دا انا عايز شغل تستفيدي منه فاهمني انا بجيب ليكم كل حاجه نفسكم فيهم وخليتكم تتعلموا مش عشان تشتغلوا اي حاجه لا دا عشان تشتغلوا حاجات تستفيدوا منها وتساعدك في المستقبل وفي حياتك اخر كلام مفيش نزول ليكي اسبوع عقا*ب ليكي على انك عملتي كده انا هروح بكره اجيب البطاقه بتاعتك من بس ابقي قوليلي فين التاكسي دا وليكي اي حاجه تانيه عندهم ولا لا وكمان موضوع الظابط دا اكبر غلط انتي بتستهبلي افرضي عمل ليكي حاجه ومحدش فينا موجود يعرف انتي فين ولا حصل ليكي اي مهما حصل اوعى تتصرفي بالاسلوب دا تاني انتي فاهمه ثم نظر لهم وقال بجديه اي واحده فيكم هتنزل تشتغل بعد كده انا هوصلها المكان اول مره واعرف الناس هناك واسال عن المكان لو واحده فيكم اعتراضت تفضل قاعده معنديش مشكله يلا يابت انتي وهي غور*ا ناموا انا هروح اشوف امكم كل دا بتدور على العلاج 

.............

دخل يحيي غرفه اليس وهو يقول :انتي اي اللي مخليكي صاحيه لحد دلوقتي 


جلست اليس على الفراش وتضع يديها على راسها وهي تقول :دماغي وجعن*ي اووي كل ما اجي انام الو*جع يزيد 


اقترب يحيي منها وهو يقول :مقولتيش ليا ليه من الاول قوليلي حسه بي اي وج*ع تاني 


نفت اليس وقالت: هو وج*ع فى راسي بس 


نهض يحيي وهو يقول :ماشي استنى هجيبلك برشا*م تاخدي هو مسكن لو الو*جع فضل لبكره هنروح لدكتور 


غادر يحيي الغرفه بعد مرور ١٠ دقايق دخل يحيي الغرفه وهو يقول :البرشام اهو خدي واحده بس اوعى تاخدي منه تاني هي المره دي بس  


اقترب من المنضده وجذب كوب ماء وقال:خدي اهي المياه 


شربت اليس البرشام ثم نظرت ليحيي وقالت بتعب:ممكن ياعمو تنام جنبي 


اؤما لها يحيي وقال بحنان:اكيد ياعيون عمو 


عانقها يحيي وظل يرتب على شعرها وثم نظر لها وجد انها تغلق عيونها ابتسم ثم قبله راسها واغلق عيونه

...............

جلس فارس في مكتبه نظر لمحمد وهو يقول :الكلام اللي العيال دي قالتوا انا حاسس ان فى حاجه غلط 


اؤما له محمد وقال بتاكيد:عندك حق خصوص ان كلامهم متناقض انا هدور وراء العيال دي تاني وانت بكره كمل تحقيق معاهم يلا قوم روح وارتاح كفايه عليك كده انت لازم ترتاح 


نهض فارس وهو يقول بتعب:والله عندك حق انا حرفيا بقيت مش شايف قدامي من التع*ب انا هروح انام وانت كمان يلا سلام 


جمع اشياء من على المنضدده ثم جذب احد الملفات وغادر المكتب هو ومحمد بعد مرور دقائق من مغادرتهم دخل شخص ملثم المكتب ثم صاعد على احد الكراسي وضع كاميرا صغيره جدا وراء الستار ثم غادر المكتب بسرعه قبل ان يراء احد 


.............

فى صباح يوم جديد استيقظ يحيي بسبب ضوء الشمس القويه الذي يدخل من النافذه وضع يده بجانبه وهو يقول بنعاس:اليس يلا قومي كفايه نوم 


نظر بجانبه بخو*ف وهو يقول :اليس انتي فين اليس 


نهض بسرعه حتي كاد ان يسقط نظر حواله وهو يقول بقلق:اليس انتي يابنتي روحتي فين ثم نظر امامه بصدمه وقالت برعب :اليس 

البارت الخامس

#بنات_السعد


نظر يحيي  امامه بصدمه وقال بر*عب :اليس


وجد اليس رقده على الارض وانفها ينز*ف وبجانبها شر*يط الدواء فارغ حملها ركض بها خارج المنزل وهو يقول بخوف :اليس ردي عليا اليس عشان خاطري ردي 


...................

جلس هشام على الفراش وهو ينظر لوالده ويقول :ياحج محمود سيبني انزل مش هشتغل هقاعد جنبك بس انا متعودتش على اني اقعد في البيت 


نظر له الحج محمود وقال بسخريه :ياحبيبي يابني عيوني خلاص انزل واقاعد معايا واتخ*نق مع قط*ع الطرق دي ثم قال بجديه والمره دي اخسر*ك بجد يابني امك الله يرحمها موصيني عليك غير كده انا مليش غيرك فى الدنيا  مش هستحمل اخسر*ك


ابتسم هشام وقال بحب :حقك عليا انا اسف مش هعمل كده تاني سامحني ثم قال بجديه بس انا برده مش هقدر اقاعد فى البيت انا قاعده البيت دي تتعب*ني اكتر هنزل اقاعد معاك تحت ومش هتحرك وافق بقي ياحج


اؤما له والده  بقله حيله وقال:ماشي انزل ثم قال بحد*ه بس فعلا لو لقيتك اتحركت من جنبي هاخدك ونطلع نقاعد ونقفل ز*فت المحل دا 


اؤما له هشام بسعاده وقال:والله ما هتحرك من جنبك 


.................

استقيظت سمر على صوت والدها يقول :اصحي يابت اصحي كل دا نوم 


فتحت سمر عيونها بنعاس وقالت:في اي يابابا مصحيني دلوقتي ليه 


جذبها والدها من يدها وقال :اصحي والبسي خلينا نخلص من الحوار الهبا*ب اللي دخلتي نفسك في 


نهضت سمر وهي تقول :مش حضرتك قولت هتروح انت 


تنهد والدها بضيق وقال :لا تعالي معايا عشان نخلص كل حاجه واحنا هناك يلا قومي بدل اقسم بالله اروح اجيب العصايا اكسرها عليكي انا جيب اخر*ي منك انتى وز*فت اخواتك 


نظرت لها سليا بضيق وقالت بغض*ب مزيف:يعني مش عارفه انام في بيتنا وساكته وكمان اتشت*م دا اي الظل*م دا ياعالم 


ضيق والده عيونه وقال بحد*ه:خير عايزه حاجه قولي سمعيني عايزه تقولي اي 


ابتسمت سليا بتهر*ب وقالت بخو*ف :استهدي بالله هعوز اي ياحج انا بس كنت بقول صباح الخير والفل وياسمين اقوم اعملك احله فطار 


نفى والدها وقال :لا انا هفطر انا واختك تحت قومي انتي ياختي وساعدي امك فى البيت 


اؤمات له سليا وهي تغلق عيونه وتقول :عيوني بس اخطف حلم سريع وهقوم اشيل البيت كله 


تنهد والدها منهم وقال بضيق:انا مش عارف عملت اي في حياتي عشان ربنا يبعت ليا البلا*ووي دي ثم نظر لسمر وقال انتي لسه قاعده يلا قومي خمس دقايق وتكوني جهزه


.................

واقف يحيي امام غرفه فى احدي المستشفيات ينظر الى الارض بشرود ويقول بهمس:يارب احفظها يارب انا مش هقدر اعيش من غيرها هي عائلتي كلها 


رفع يحيي واجهه عن الارض عندما سمع فتح باب الغرفه ركض لطبيب وهو يقول بلهفه :طمني يادكتور مالها 


تحدث الطبيب بعمليه وقال:احنا عملنا ليها غ*سيل معده بسبب البر*شام اللي خذته وكمان بسبب البر*شام دا حصل ليها خفض فى ضغط الدم ثم قال بغض*ب انا عايز اعرف بس البر*شام دا ازاي وصل ليها بسبب البر*شام دا كان ممكن يحصل ليها حاجه الحمدلله انها وصلت قبل فوات الاون 


جلس يحيي على اقرب كرسي وضع يده على راسه وقال بحزن :انا السبب انا كل تفكيري ان هي هتاخد بر*شامه واحده ودا هيخلي الوجع اللي فى دماغها يروح مكنتش اعرف انها هتعمل كده 


تنهد الطبيب وقال بهدوء :الاطفال ممنوع يكون قدامهم علاج كده لان لو عرفوا ان دا ممكن يسكنهم هيعملوا زيها ودا غلط هي دلوقتي كويسه الحمدلله وتقدر تاخدها وتروح 


اؤما له يحيي وقال بحزن :انا فعلا اللي غلطان دا مش هيتكرر تاني شكر جدا يادكتور 


الطبيب بهدوء :لا شكر على وجب المهم انا هكتب ليها على علاج هتلتزم عليه اسبوع اتفضل ادخل ليها وبعدها تعال ليا على المكتب بعدها عشان تاخد الروشته


ركض يحيي دخل الغرفه وهو يقول بقلق:انتى كويسه قوليلي حسه بي اي وجع 


نفت اليس وقالت بتعب :لا مفيش وجع  بس عايزه اروح 


امسك يحيي يدها وقال بحنان ابوي :عيوني ياروحي هنروح دلوقتي ثم قال بعتا*ب كده يااليس انا مش قولت ليكي بر*شامه واحده بس انا كان هيحصل ليا حاجه لما شوفتك وقعه على الارض كده 


نظرت له اليس بحزن  وقالت:اسفه بس الو*جع كان شديد عشان كده اخدت تاني اسفه مش هعمل كده تاني 


تنهد يحيي وقالت بحب :هسامحك المره دي ثم قال بجديه بس لكن لو عملتي حاجه غير اللي بقولك عليها هعا*قبك يلا بينا هنروح بس لدكتور دلوقتي ناخد الروشته وبعدها هنروح 

............

دخل فارس المطبخ وهو يقول بهدوء:صباح الخير ياست الكل 


نظرت له والدته بغض*ب وقالت:والله كويس انك لسه فاكر ان ليك ام وبيت هو دا يابيه اللي هتيجي جاي البيت نص الليل طبيعي انا عرفت انك في البيت الصبح هو دا طبيعي يابني 


تنهد فارس ثم اقترب من والدته وجذبها من يديها وقال بحب:تعالي نقاعد بره ونتكلم بهدوء حقك عليا عارف اني غلطان بس انتي عارفه الشغل كل دا بره عن ايدي 


ابتعدت والدته عنه وقالت بضيق:ابعد كده خليني اعمل الفطار وثم شغل اي ياخويا قولي كده هو انت هتد*فن حياتك في الشغل فين بيتك ومراتك وعيالك انت لو فضلت كده انا وابوك هنمو*ت وهتفضل لوحدك طول العمر ليه يابني عشان تو*جع قلبي عليك انا عايزه امو*ت وانا مطمنه عليك


نظر لها فارس وقال بمرح مزيف:في اي ياست الكل اي جو تتطمني عليه هو انا بت ولا اي ما عادي اتجوز في اي وقت ثم قال بجديه مش عايز تتتكلمي عن المو*ت تاني انا مقدرش اعيش من غيرك انتي وابويا وغير كده بس انا مش عايزه اتجوز كفايه اوووي اللي شوفته من الصنف دا انا لحد دلوقتي مش قادر اتخطي دا 


نظرت له والدته بغض*ب وقالت :انت هتفضل كده لي امتي خلاص هي كده ما*تت خلاص انت اخدت حقك منها انسى بقي شوف حياتك انت كده عمرك ما هتتجوز 


تنهد فارس بضيق وقال بملل:انا تعبت من السيره دي انا كل ما اجي البيت او نتكلم فى الموبايل لازم تيجي السيره دي انا تعبت وربنا ليه بتعملي معايا كده سبيني براحتي و


قطع كلماته صوت والده وهو يقول بغض*ب:فارس من امتي وانت بتكلم امك بالاسلوب دا احترام نفسك واطي صوتك وانت بتكلم امك 


تنهد فارس وقال بضيق:انا اسفه حقك عليا بعد اذنك انا هنزل عندي شغل مهم 


غادر فارس المطبخ وهو يتتمم بغض*ب نظرت والدته لظهر وقالت بحزن:انا بس عايزه افرح بي مش عجبني حاله كده 


تنهد والده وقال بهدوء:سيبي هو الوحيد اللي هيعرف يخرج نفسه من كده وانا عايزك تبطلي تجيبي سيره الحوار دا  ثم قال بجديه فين بقي الفطار انا جعان جدا 

...................

تسير سمر بجانب والدها وهي تقول بحزن :ارتاحت كده ياحج اهو الشغلانه طارت وعملت اللي في دماغك 


مسك والدها يديها وقال بحنان:تعال نروح ناكل دره ونتكلم شويه 


ابتسمت سمر وقالت بسعاده :ونقاعد ناكل الدره على الكورنيش زي زمان 


اؤما له والدها وقال بحب:صح اهو بتاع الدره تعالي ناخد منو وبعدها نقاعد 


بعد مرور ١٠ دقائق كانت تمسك سمر الذره وهي تقول بستمتاع:الله الله على طعمها تحفه 


اؤما والدها ماكد على كلماتها وقال بجديه :عندك حق حلوه يلا نتكلم سمر انا عايز اسالك على حاجه وتردي عليا بصراحه الشغلانه دي كانت هتفيدك فى المستقبل او هتفيدك فى العموم 


نفت سمر وقالت بحزن:عارفه انها مش هتفيدني بس هكون مسكت فلوس ليا وعملت لنفسي كيان ومكنش عبئ عليك 


نظر لها والدها بغض*ب وضر*بها راسها بخفه وقال :من امتي وانتى واخواتك عبئ عليا انتم اه مصا*يب وانا همو*ت واخلص منكم بس اخلص منكم واجوزكم مش انكم عبئ عليا وغير انا معاكي اهو بهدوء ياست انتم عبئ عليا انتي كنتي قد اللي هيحصل فى التاكسي اي حرا*مي لما يشوف انك بنت هيحاول يسر*ق منك التاكسي او يقل اد*به او يتحر*ش بيكي الحالات دي كلها مصا*يب ربنا يحفظنا منها انتي ليه مش عايزه تفكري في دا 


ابتسم سمر بمرح وقالت :ياحج بنتك بي ميه راجل مفيش حد يقدر يقرب منها 


نفى والدها كلماتها وهو يقول بحب ابوي :بنتي عمرها ما كانت بي ميه راجل بنتي رقيقه ومش قد المجتمع دا بنتي لو اتحطت في اي مواقف هتجري تتدور عليا عشان الحقها ياست لو انتي عايزه تشتغلي انا مش رافض الفكره اشتغلي في حاجه مفيده تساعدك فى المستقبل واي فلوس تحتاجيها قوليلي وهتلقيها معاكي بس متروحيش تشتغلي اي شغلانه واحنا مش محتاجين دا انا مش مقصر معاكي انتي ولا اي واحده من اخواتك وغير كده تعالي هنا انا سمعت من واحده من اخواتك بتقول ان عندك حلم ونفسك تحققي بس دا شبه مستحيل ليه اي الحلم دا اصلا 


تنهدت سمر وقالت بضيق :عيالك دول ياحج مبيتبلش فى بقهم فوله  ثم قالت بحزن حلمي غالي اووي وانا مش عايزه اضغط عليك كفايه مصاريف الطب البيطري دا انا بقول الحمدلله ان انا وسليا اتخرجنا وفاضل بس ساندي وباذن الله تتخرج وترتاح من المصاريف دي 


نظر له والدها بغض*ب وقال:من امتي وانتي بتفكري كده بجد كبرتي امتي ثم قال بهدوء بصي يابنتي انتم كل حاجه ليا فى الدنيا انا عايش عشان احقق ليكم كل حاجه نفسكم فيها انا عايش اصلا عشانكم قولي اي هو حلمك وانا هكون معاكي خطوه بخطوه وكل حاجه انتي عايزها هتلقيها قدامك 


ابتسمت سمر بسعاده علي حديث والدها اقترابت منه وعانقته بقوه وهي تقول :انا بحبك اوووي يابابا ربنا يديمك لينا 


عانقها والدها ورتب على ظهرها وقال بحنان:وانا بحبك جدا  ربنا يديمكم ليا واشوفكم اسعد ناس فى الدنيا يلا قوليلي اي هو حلمك ثم قال بمرح شبيك لبيك محقق الاحلام بين ايدك 


قهقه سمر على والدها بقوه وقالت بمرح :انا يامحقق الاحلام نفسي اكون ظابط والناس كلها تعمل ليا حساب وابقي الواسطه بتاعتكم 


قهقه والدها عليها وقال بجديه :انجزي يابت بجد اي هو حلمك 


تنهدت سمر وقالت بهدوء:دا حلمي نفسي ادخل كليه شرطه ودا كان سبب اساسي لدخولي لكليه حقوق بس بعد ما اتخرجت لقيت مشكله


نظر والدها بستغراب وقال:فين المشكله 


اخرجت سمر هاتفها وضعت صوره امام والدها وقالت بحزن:اول ماتخرجت دخلت اشوف على جوجل المصاريف كم لقيت ان السنه الواحده زي ما مكتوب قدامك كد ٤٠ الف جنيه وانا هدرس سنتين يعني ٨٠ الف جنيه انت هتجيب منين الفلوس دي كلها انا اتكسفت اني اقولك دا مبلغ كبير اوووي


ابتسم والدها وقال بتفكير:ياست انتي مالك بالفلوس انا هدور على جمعيه اخد منها المبلغ دا واسدد كل شهر تمنها او اني ابيع عربيتي او ابيع اي حاجه عندي المهم اني احقق ليكي حلمك مع اني قلقان من كليه شرطه انتي هتكوني قدها دي صعبه اووي 


اؤمات سمر وهي تقول بسعاده :هكون قدها حتي لو صعبه لان دا حلمي ثم قالت بحزن بس انا كده هضغط عليك وانا مش عايزه كده 


ابتسم والدها وجذب يديها وهو يقول بحنان: بس يابت ملكيش دعوه المهم دلوقتي تعالي هاكلك احل فول وطعميه من اجمل عربيه هنا بس ابقي فكريني اجيب لاخواتك دره واحنا راجعين


...............

دخل يحيي غرفه اليس وهو يضع اليس على الفراش ويقول بتحذير: نامي دلوقتي اوعى تقومي تلعبي نامي وارتاحي واول ما تصاحي نادي عليا انا مش هروح حته انهارده 


اؤمات له اليس وقالت :حاضر 


غادر يحيي الغرفه ودخل غرفته جذب هاتفه من على المنضدده وضغط عددت ارقام وقال :الو بقولك الغي كل اجتماعات انهارده وابعتي ليا كل الشغل على الايميل بتاعي


هنا بهدوء :حاضر هبعت لحضرتك دلوقتي


يحيي بجديه :تمام صح شوفتي موضوع السكرتيره ولا لسه 


هنا بهدوء:اه يافندم شوفته واختارت اتنين cvكويسين وعملت معاهم انترفيو اون لاين وطلبت منهم يجيوا بكره الشركه هعمل معاهم انترفيو تاني والاحسن هي اللي هعينها 


يحيي بهدوء:تمام شكر ليكي جدا تعبتك معايا اول ما تعيني واحده فيهم تقدري تمشي في نفس اليوم وابقي عدي على الحسابات انا سيب ليكي مكافئه هناك 


هنا بسعاده :شكر جدا مش عارفه اقول لحضرتك اي بجد شكر 


ابتسم يحيي وقال:العفو على اي انا هقفل دلوقتي ابعتي ليا كل حاجه على الايميل سلام 


.....................

دخل فارس المكتب جلس وهو ينظر حواله بستغراب ثم ضغط على زرار وقال:تعال يابني بقولك نادي الظابط محمد خلي يجي فى الكافتيرا اللي جنب القسم 


العسكري :تمام يافندم بس يافندم فى عسكري بره عايز يدخل لحضرتك وقال ان هو كان فى مهمه حضرتك طلبتها منه عشان كده رافض يقولي عليها 


اؤما فارس بتفهم وقال:دخلوا وروح اعمل اللي قولتلك عليا 


دخل عسكري المكتب وقال بجديه: سلام عليكم يافندم حضرتك كلفتني ارقب البنت اللي كانت هنا امبارح 


نظر له فارس بهدوء وقال بتساؤل:ها لقيت عليها حاجه انا شكك فيها 


نفى العسكري وقال :لا يافندم دي هي طول اليوم مع والدها راحت الاول لمكان شبه المواقف العربيات وانا سالت هناك عرفت انها اشتغلت سواقه على تاكسي امبارح بس وابوها راح ولغي العقد اللي هي كانت عامله وبعدها راحت على الكورنيش وهي دلوقتي روحت مفيش اي حاجه غريبه حصلت 


اؤما فارس وقال بتاكيد :تمام بس خليك مكمل مراقبه لمده اسبوع لان انا زي ما بقولك شكك فيها اسبوع لو لقيت ان مفيش حاجه غريبه بتحصل واقف المراقبه 


العسكري بهدوء:تمام يافندم بعد اذن حضرتك 


.................

جلس الجميع فى الصالون نظرت لهم سليا وقالت بمرح:منورين والله ثم نظرت لولدها وقالت :حج حج السعد ياحج رد عليا 


نظر له والدها بملل وقال:نعم يااخره صبري عايزه اي 


ابتسمت سليا وقالت :براحه عليا ياحج متبقاش راجل قفوش كده ثم قالت بجديه انا لقيت شغل 


ابتسم والدها بسخريه وقال :خير شغل اي انتي مصيبه اكتر من اختك اكيد هتشتغلي تباعه على ميكروباص ما دا اللي ناقص 


قهقه ساندي بقوه على حديث والدها وقالت :شكلها هيبقي قمر وهي بتقول عتبه عتبه رمسيس رمسيس 


نظرت لها سليا بضي*ق وقالت:هو انا مش هشتغل كده بس عارفه ياساندي ياعد*وتي انا لو اشتريت ميكروباص انتي الوحيده اللي مش هخليكي تركبي المهم انا هشتغل بياعه 


نظر والدها بستغراب وقال :كملي سكتي ليه هتبيعي اي 


نهضت سليا وقالت وهي بتتحرك الى وراء :هشتغل بياعه  هدوم هاخد اللبس من المحل وهلف على البيوت زي الستات الصينية ما بتعمل 


تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من هنا




تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close