expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية بنات السعد البارت السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم نورهان ثروت حصريه وجديده

رواية بنات السعد البارت السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم نورهان ثروت حصريه وجديده

رواية بنات السعد البارت السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم نورهان ثروت حصريه وجديده

 البارت السادس

نهضت سليا وقالت وهي بتتحرك الى وراء :هشتغل بياعه  هدوم هاخد اللبس من المحل وهلف على البيوت زي الستات الصينية مع بتعمل


نظرت لولدها بخو*ف وقالت :حج انت مسكت العصا*يا ليه اهدي مالك ثم نظرت لولدتها وقالت ماتشوفي جوزك ثم قالت بصدمه يالهو*ي انتي وشك مخطو*ف كده ليه انتي التانيه 


نظرت  لها والدتها بقله حيله وقالت:انا كنت عارفه اني جايبه مصا*يب مش بنات ارحمو*ني انا وابوكم شغل اي يابت دا طب وصرفنا على تعليمك ليه ياختي طالمه من الاول هتشتغلي كده 


ابتعدت سليا عنهم قليل وقالت وهي ترفع ايدها امامها وقالت:نستهدي بالله كده انا بهزار وربنا انا جالي شغل فى شركه هشتغل سكرتيره هناك بس لسه الانترفيو بكره 


تنهد والدها وقال بضيق:يارب هو دا هزار يامستفزه يارب صبر*ني عليهم اجوزهم بس انا بقيت حسس انهم هيمو*توني قبل ما اجوزهم ثم قال شركه اي والانترفيو هيكون الساعه كم


ابتسمت سليا على كلمات والدها وقالت بحب:ياحج بعد الشر ربنا يديمك لينا  بص هى شركه **** كل التفاصيل الشغل هعرفها لما اروح واتاكد انا اتقبلت ولا لسه 


نظرت لها والدتها بغي*ظ وقالت:وانتي يابت الجز*مه لازم تحواري دا انا قلبي كان هيقف من الخو*ف 


عانقه سليا والدتها وقالت بمرح:استهدي بالله ياحجه انا بس بحب جو التشويق اللي حصل دا حقك على راسي من فوق ياحج كامل 


قهقه والدتها عليها بقوه وقالت وهي تضر*ب كتفه بخفه:اهدي بقي انا مش عارفه عملت اي في حياتي عشان يكون عندي المصا*يب دي ثم نظرت لولدهم وقالت بجديه مالك ياحج بتفكر في اي 


تنهد السعد وقال بضي*ق:انا مش مطمن لشغلانه دي ثم نظر لسليا وقال بجديه بصي انا هجي معاكي بكره وهسال على الشركه واشوف الناس هناك عامله ازاي واستناكى تنزلي تقولي عملتي اي 


نظرت له سليا بصدمه وقالت:بس يابابا هو انا طفله عشان تعمل كده و


قطع كلماتها السعد وهو ينهض ويقول:الكلام خلص ياسليا انتي اه مش طفله بس انا من حقي افضل خا*يف عليكي لحد اخر لحظه فى عمري  ثم نظر لولدتهم وقال انا هقوم انام شويه يكون الغداء اتعمل 


نهضت ساندي وهي تقول :طب انا كمان هروح اكمل مذاكره و 


قطع كلماتها والدتها وهي تقول:لا ياختي مفيش مذاكره دلوقتي قومي البسي وانزلي جيبي كيلو لحمه والخضار 


نظرت لها ساندي بصدمه وقالت:نعم خضار اي ولحمه اي لا طبعا ما سمر وسليا قاعدين 


نظرت لها سمر بغي*ظ وقالت :سمر اي انا همو*ت وانام سيبوني انام ثم ركضت لغرفتها وهي تقول انا هدخل وهقفل الباب اللي هيقرب من الاوضه هتخانق معا


نظرت ساندي لهم بغض*ب وقالت:تمام سليا قاعده اهي 


نظرت لها والدتها وقالت بهدوء :سليا هتساعدني فى الاكل والمواعين هتنزلي انتي ولا اخلي سليا تنزل وتعملي المواعين والاكل 


تنهدت ساندي بغض*ب وقالت :هنزل هنزل هقوم البس وانزل سيبي الفلوس على التربيزه


................

جلس يحيي على الاريكه وهو ينظر لحاسوب المحمول  يقراء ما به من الرسائل ثم  ينظر لملفات بجانبه رفع راسه من على الملف عندما سمع صوت خطوات قريبه نظر لها وقال بق*لق:اليس اي اللي منزلك دلوقتي انا مش قولت ليكي تنامي شويه 


جلست اليس بجانبه وقالت بحز*ن:انا تعبت من السرير ومش عايزه انام تاني ممكن اجيب العبي والعاب هنا شويه ثم قالت بحماس  او نروح الجنينه 


ابتسم يحيي وقال :مش هعرف نروح الجنينه انهارده لان عندي شغل كتير اووي وعد بكره هاخدك معايا الشغل تقاعدي معايا وبعد ما يخلص الشغل هنروح نقاعد فى الجنينه ها موافقه 


وضعت اليس يدها على خدها وقالت بتفكير:امم موافقه بس بشرط هات موبايلك اكلم صحبتي وبعدها هقاعد العب قدمك


جذب يحيي الهاتف من جانبه وقال :اتفضلي ياستي يلا بقي سبيني عايز اشتغل 


..................

تقف سليا وهي تغسل الاواني وتقول :والله يا زمن لا بايدينا زرعنا الشوك 


نظرت لها والدتها بغي*ظ وقالت :استاذه شادية معلش هخطفك دقيقه من الجمهور موبايلك بيرن يامص*يبه عصرك 


نظرت سليا لاواني وقالت بحز*ن مزيف:اسفه جدا على قطع الحفله فاصل وسنعود 


وضعت والدتها الهاتف على المنضده وضر*بت كف على كف وقالت بعدم تصديق :اي العيال دي انا عارفه لو قاعدت معاهم اكتر من كده هتجنن انا همشي واسيب البيت ليكم او*لع كلكم مع بعض


نظرت لها سليا بسخر*يه وقالت :كل يوم كده اعمليها مره وامشي 

ثم نظرت لهاتفها وقالت :الو مين 


اليس بحزن  :انا اليس انتي نسيتيني 


سليا بحب:ازاي بس انسي القمر طمنيني عليكي انت كويسه 


اليس  :اه دلوقتي كويسه الصبح كنت فى المستشفي لان كنت تعبانه المهم انا عايزه اشوفك والعاب معاكي انتى هتكونى فى الجنينه بكره و 


قطع كلماتها صوت سليا وهي تقهقه وتقول :واحده واحده الاول قولي بجد كويسه كنتي تعبانه من اي وانا بكره عندي شغل بس لو عرفت اروح الجنينه هتصل بيكي 


اليس:كان عندي وجع شديد فى راسي اخدت برشام قد كده وروحت بسببه المستشفي و


قطع كلماتها صوت يحيي وهو يقول :اليس هاتي الموبايل عايز اعمل مكالمه 


سليا :خلاص يلا نقفل وبكره هتصل بيكي واقولك تيجي ليا الجنينه ونقاعد نتكلم برحتنا سلام 


.................

فى المطعم يجلس فارس وهو ينظر لمحمد ويقول بغض*ب:يابني افهم بقولك فى حد حط كاميرات فى مكتبي 


وضع محمد الكوب من يده وقال بضي*ق:ليه بتتكلم بثقه انت شوفت الكاميرات دي 


تنهد فارس وقال :لا مشوفتهش بس السلسله اللي عرفتني 


نظر له محمد بعدم فهم وقال:سلسله اي انا مش فاهم حاجه 


نظر له فارس بغض*ب وقال:اقسم بالله مش ناقصه غبا*ء دقيقه كمان وهضر*بك اسكت واسمع كل الكلام اللي هقولوا ثم قال بجديه السلسله دي فاكر سامر اللي فى المخابرات دا قالي على سلسله بتعرف لو فى كاميره فى المكان ولا لا بتعمل صوت هزاز شبه صوت الموبايل وبتبعت على الموبايل في كم كاميره انا مشوفتش هي فين لان لو دورت فى المكتب اللي حط الكاميره هيعرف اني عرفت عشان كده جبتك هنا انا قبل ما اخرج من القسم شوفت الكاميره اللي قدام القسم الرجل الملثم مخرجش من القسم نهايي ودا معني حاجه واحده ان هو واحد مننا عشان كده انا عايز نهدي ونركز مع كل الموجودين وكلهم فى موضع شك 


تنهد محمد وقال بهدوء:طب ما تيجي نعمل زي ما عملنا فى حوار الكمين ننصب ليهم فخ 


نظر له فارس بتركيز وقال  :صح عشان كده انا فكرت ان هخليهم يعرفوا المعلومات اللي انا عايز توصل ليهم وكمان هقول لكل ظابط  وعسكري فى القسم معلومات مختلفه واماكن مختلفه واقول انها سريه وهنحط ظابط احنا واثقين فيهم فى الاماكن دي لو حصلت حاجه فى مكان منهم يبقي الظابط او العسكري دا هو الجاسوس 


ابتسم محمد وقال:اي الدماغ دي دماغك ابوسها ياباشا 


قهقه فارس بقوه على كلماته محمد وقال :بس خلينا نعرف نشتغل تعال نفطر وبعدها نرجع القسم ونشوف اي اللي هيحصل 

.................

واقفت ساندي امام الخضار وهي تقول بحيرة:انهي فيهم الكزبرة وانهي البقدونس و


قطع كلماته صوت شاب يضع يده على كتفها ويقول :عديني ياقمر


نظرت لها ساندي بغض*ب ابتعدت عنه  وقالت:ابعد ايدك بدل ما اكسرها هي ناقصه اشكالكم 


كان يسير هشام بهدوء وهو يتحدث مع والده على الهاتف ويقول :ياحج انا مش هعمل حاجه انا بس بتمشي شويه وهرجع انا حتى فى السوق اللي جنب المحل ثم نظر امامه وقال اي دا اقفل ياحج دلوقتي 


الشاب ينظر لساندي بضي*ق ويقول بكذ*ب:هو انا جيت جنبك انتي بتحوري عليا ليه 


نظرت له ساندي بغض*ب وقالت:تصدق بالله انت اللي زيك مينفعش اتكلم معاهم غو*ر فى د*هيه 


جذب الشاب يد ساندي وقال بغض*ب:احترامي نفسك يابت انتي فاكره نفسك مين عشان تكلميني كده 


واقف هشام امامه وقالت :تكون ست البنات يابن *** جذب يده بعيد عن ساندي وصف*عه بقوه وضع الشاب يده على وجهه وقال وربنا ما هسيبك جذب من جيبه ا*له حا*ده وقال بقي انت بتضر*بني انا 


البارت السابع

#روايه_بنات_السعد


واقف هشام امامه وقال:تكون ست البنات يابن *** جذب يده بعيد عن ساندي وصف*عه بقو*ه وضع الشاب يده على وجهه وقال وربنا ما هسيبك جذب من جيبه ا*لة حا*ده وقال بقي انت بتضر*بني انا 


نظر له هشام بسخريه وقال :نزل ياض اللعبه دي هو فين عم مصطفي هو دا مش ابنه سامر ازاي سايب ابنه ماشي بالمص*يبه دي 


نظر له سامر بغض*ب وقال:ملكش دعوه بابويا انت سامع انا هخليك تعرف ازاي تضر*بني و


قطع كلماته صوت شخص يقول بحد*ه :سامر نزل ايدك وابعد عن هشام 


نظر سامر لذلك الصوت ثم وضع يده وراء ظهره وقال بضيق:يابويا ضر*بني وسط الناس انا ليا حق عنده و


قطع هشام كلماته وهو يقول :ياعم مصطفي انا اكيد مش هضر*به من غير سبب سامر زي اخويا الصغير بس هو محتاج يتقرص ودانه هو كان بيضا*يق بنت الحج السعد انت عارف عم السعد لو عرف ان واحده من بناته حد جه جانبها هتكون مص*يبه 


مسك الحج مصطفي يد ابنه ونظر لساندي وقال:حقك عليا يابنتي انا هاخد ليكي حقك منو امسحيها فيا وانا عمك مصطفي ساكن هنا وصاحب السوبر ماركت دا لو عايزني فى اي حاجه هتلقيني جنبك دا انتي ابوكي خيره على الكل بعد اذنكم سلام عليكم ثم جذب يد ابنه وهو يقول بغ*ضب تعال ياسبب المصا*يب كلها مسك مطو*ه ياض دا انا مش هخلي فيك حته سليمه بس نروح 


نظرت ساندي لهشام وقال بامتنان :شكر انك ساعدتني بجد مش عارفه اقولك اي 


ابتسم هشام وقال :متقوليش حاجه ياستي المهم انك كويسه انتي هتجيبي حاجات من هنا ممكن اساعدك و


نظرت له ساندي بضيق وقالت:ما خلاص ياعم الحلو هو اي اللي تساعدني لا شكر لحد كده 


ذهبت ساندي من امامه نظر هشام لظهرها وقال بصدمه:يالهوي دي عندها انفصام فى الشخصيه انا اللي غلطان اني ساعدتها 


.....................

جلس فارس وهو يمسك فى يده خمار ويقول بهمس:ليه كان نفسي القي اجابه واحده بس منكى انتى حتي محبتنيش لو حبه صغيره دا انا عشقتك مكنتش عايز غير اننا نكون مع بعض بس انتى غدرتي بيا تنهد بضيق وضع الخمار بجانبه ثم ضغط على زار بجانبه بعد مرور دقائق دق الباب ودخل عسكري المكتب وهو يقول :حضرتك عايز حاجه 


اؤما فارس له بنعم وقال:ايوه يابني بقولك ابعت ليا الظابط سيد 


العسكري بحترام :لكن الظابط سيد مش موجود بس هو قال ان مش هيتاخر هيروح مشوار مش بعيد عن هنا 


اؤما فارس بتفهم وقال:تمام نادي ليا العسكري مجدي 


العكسري :حاضر يافندم 


غادر العسكري المكتب نظر فارس لرنه هاتفه   وقال :السلام عليكم حضرتك عامل اي 


اللواء اسماعيل :انا كويس يابني انا كلمتك لان انا جالي ملفك ومكتوب ان انت عندك مهمه فى اكاديميه الشرطه 


فارس بعدم فهم:هعمل اي فى اكاديميه شرطه انا عارف ان الناس اللي هناك كلهم كويسين جدا 


اللواء اسماعيل:مش كلها فى كم ظابط هناك احنا شكينا انهم بيوزعوا مخد*رات فى الاكاديميه وبره الاكاديميه عايزين ان انت اللي تكون مسوؤل عن القضيه دي بس خليك عارف انك هتروح على اساس انك جاي تدرب البنات هناك او انك تدرس ليهم غير كده لا 


فارس بهدوء:فاهم يافندم انا باذن الله هجي لحضرتك في اي وقت حضرتك تكون في فاضي وهاخد كل المعلومات اللي محتاجها عن القضيه دي


اللواء اسماعيل :تمام يابني تعال ليا بكره على العصر فى المكتب 


اغلق الولاء الهاتف نظر فارس لهاتفه ثم تنهد وقال بهمس:ربنا يستر من اللي جاي

..............

دخلت ساندي المنزل وهي تبحث عن ولدتها ذهبت المطبخ وقالت:بقولك اي انا مش هنزل فى حته تانيه كان هيحصل مصيبه بسببي 


نظرت لها سليا وقالت بقلق :فى اي يابت مالك جايه عامله كده ليه ثم نظرت ها بفضول اي اللي حصل 


نظرت لها ساندي بغي*ظ وقالت :عشان فضولك دا مش هقولك اي اللي حصل اقتربت من والدتها التي كانت تنظر لهم بصمت ثم جذبت يديها وقالت تعالي ياست الكل هحكي ليكي اي اللي حصل بس خليكي عارفه ان دي اخر مره انا هنزل فيها 


نظرت لها سليا بغيظ وقالت بصوت مرتفع:دا على اساس اني هموت واعرف يعني غوري مش عايزه اعرف حاجه ثم قالت بهمس الحق يتقال عايزه اعرف اي اللي حصل و


قطع كلماتها صوت سمر وهي تقول:يااا الف حمد وشكر لله اخير اتجنتت انا كان نفسي اشوفك من بدري وانتي مجنونه وربنا ياخد حقي منكى


نظرت لها سليا بصدمه مزيفه وقالت:انتى ازاي بتقولي كده انتي اكيد مش اختي انتى اكيد البت اللي اهلي لقوها فى الشارع 


نظرت لها سمر بستغراب وقالت:هو مش المفروض انا اللي اقولك انتى مش اختي والجو دا 


ابتسمت سليا وقالت:احنا الاتنين واحد ياصاحبي وطالمه احنا واحد امسكي المعلقه دي وانطلقي فى المطبخ انتي الملكه هنا 


ثم ركضت من اماما سمر التي كانت تنظر لظهرها تاره وتاره اخرى لمعلقه وتقول :بت تعالي هنا انا غلطانه اني خرجت من اوضتي 


..................

واقف يحيي فى المطبخ ينظر حواله ثم نظر لاليس وقال :اطبخ ليكى اي دلوقتي انا يابنتي مش فاكر اي وصفات اكل كنت بعملها زمان ما تخلي الداده هي اللي تعمل الاكل او نجيب اكل من بره 


نظرت له اليس بضيق وقالت:لو قولت عايزه اكل من بره بتقولي غير صحي وانا مش عايزه اكل من ايد الداده اكلها طعمه وحش جدا 


تنهد يحيي وقال :تمام هطبخ انا بس بشرط هتساعديني اقاعدي على التربيزه دي وكل ما اقولك هاتي حاجه تجيبيها على طول 


ابتسمت اليس بسعاده وقالت :حاضر ثم عانقه وقالت انا بحبك اووي ياعمو


ابتسم يحيي وقال :وانا بحبك ياقلب عمو ويلا روحي اقاعدي مكانك بسرعه 


..............

واقف محمد فى مكتبه ويتحدث على هاتفه بهمس ويقول :انا خا*يف يعرف الحقيقه فارس لو عرف مش هيرحمني 


المجهول :انت لازم تقوله الحقيقه فى اقرب وقت 


محمد بضيق:هو انا لو عارف اقولوا الحقيقه ما كنت قولت من بدري انت مش بتشوف هو نظراته ازاي فارس مبقاش يثق فى حد ومبقاش عنده عزيز لو عرف الحقيقه مش بعيد يقت*لني 


المجهول بغضب :ليه بتفكر كده انت عارف انك عملت الصح وان دا اللي كان المفروض يحصل 


محمد :عارف ان دا الصح ثم قال بتصميم بس فارس مينفعش يعرف حاجه عن الموضوع دا غير 


قطع كلماته صوت فتح الباب ودخول فارس وهو يقول :انا مينفعش اعرف اي 


............

جلست سمر على الاريكه وهي تنظر لهاتفها وتقول :اخيرا باب التقديم التفتح 


نظرت لها سليا بعدم فهم :باب اي اللي اتفتح 


ابتسمت سمر واقتربت منها وهي تقول بحماس :بصي تقديم لاكاديمية شرطه اتفتح من ضمن الكليات اللي مطلوبه كليه حقوق وتجاره ما تيجي نقدم مع بعض 


ابتعدت سليا عنها وقالت:اكشن مليش فيه انا ليا كوميدي رومانسي لكن اكشن متلقينيش ياعيوني ويلا ياختي ساعديني نحط الاكل ابوكي لو خرج من الاوضه ولقي الاكل مش على التربيزه هيتخانق معانا 


نظرت لها سمر بغيظ وقالت:عندك ساندي ياختي انا هقاعد اقدم علي النت دلوقتي انا مش عايزه اضيع اي وقت 


نظرت لها سليا بسخريه وقالت:ابقي قابليني لو قبلتي دا انتي بتتحركي من المطبخ لصاله وبتقاعدي نص ساعه ترتاحي بعدها 


نظرت لها سمر بخب*ث وقالت:هتشوفي اني هنجح بس ساعتها اعرفي انك اول واحده هتتحبسي  ثم قالت بغرور مزيف على  ايد الظابطه سمر السعد 

.............

دخل هشام المحل وهو ينظر لولده الذي ينظر له بغض*ب ويقول :هو دا اللي مش هتتحرك من جنبي ياهشام دا انت مقاعدتش جنبي لحظه واحده انا مش فاهم انت ليه مهمل كده 


ابتسم هشام وقال : ياحج انت عارف اني مقدرش على القاعده دي غير اني كنت بتمشي شويه ومبعدتش عن المحل  المهم كنت عايز اسالك على حاجه 


نظر له الحج محمود بستغراب وقال:خير يابني عايز اي 


جلس  هشام بجانبه وقال بتساؤل :هو انت ليه مقولتش ليا قبل كده ان الحج السعد عنده بنت اللي كانت موجوده فى المستشفي والخناقه 


نظر له والده بستغرب وقال:اقولك ليه غير ان الحج السعد معندوش بنت دا عنده تالت توام شبه بعض جدا انا اصلا مستغرب انك عرفت ان البت اللي فى الخناقه هي اللي فى المستشفي انا نفسي فى اوقات بتلخبط بيهم


نظر له هشام بعدم فهم وقال:هم لدرجه دي شبه بعض انا عرفت البنت دي صدفه لان معرفش اصلا ان ليها توام ثم قال بفضول هو اي الاختلاف بينهم 


نظر له والده بتركيز :قال تقريب الوحيده اللي معندهش حاجه تميزها هي ساندي وهي دي بتاعت الخناقه والمستشفي  لان سمر وسليا واحده عندها غمازه واحده عندها حسنه فى وشها ثم قال بتساؤل بس انت مالك اصلا بيهم وبتسال ليه 


نهض هشام وهو يقول بتوتر:انا انا عادي يعني فضول ثم قال بتهرب انا هروح انام عايز مني حاجه 


نهض والده وقال:اه عايزك لما تطلع ترتاح اول ما تصاح اتصل بيا عرفني وقولي عايز تاكل اي عشان اجيبه وانا طالع 


.............

جلس فارس امام محمد وقال بضيق و شك:خليك عارف ان انا مستحيل اصدق ان الحاجه اللي مخبيها عليا هي مهمه سريه دا من امتي كان في مهمه سريه بينا 


ابتسم محمد بتو*تر وقال:يابني براحتك متصدقش هو انا هخبي عليك اي يعني انت عارف اني مقدرش اخبي عليك حاجه مهمه 


ابتسم فارس بسخر*يه وقال:زمان كنت عارف كده بس دلوقتي مبقتش عارف حاجه مسيرك فى يوم هتيجي وتقولي او انا هعرف لوحدي ثم قال بتحذير بس ساعتها لو طلعت مص*يبه مش هخليك تعرف تقف على رجلك تاني 


ابتسم محمد وقال بخو*ف  :خلاص بقي يافارس انا بقولك مفيش حاجه مهمه المهم انت اي اللي جايبك هنا انت لو عايزني هتطلبني فى مكتبك 


نظر له فارس بغض*ب وقال:انت عبي*ط ياض قولي لو عبي*ط مانت عارف ان زفت مكتبي مراقب ازاي هجيبك واتكلم معاك ثم قال بجديه المهم انا عملت اللي قولت ليك عليه عايزك تراقب كل المناطق اللي هبعتها ليك على الواتس اي منطقه تحس فيها حاجه غريبه قولي عليها 


اؤما له محمد بتفاهم وقال :تمام هعمل كده متقلقش بس المهم طمني عليك انا ليه حسك مش كويس


تنهد فارس بضيق وقال:مش قادر انساها يامحمد كل يوم افتكر ذكريات لينا انا بحبها 


نهض محمد وهو يقول بغض*ب :انت اي ازاي لسه بتحب واحده زي دي انت متخيل ان لو هي مش مي*ته كان زمانك انت اللي مي*ت كانت هتق*تلك مكنتش هتسيبك حي 


نظر له فارس بحزن وقال :عارف عارف ان هي ابشع انسانه فى الكون بس انا مش متاكده انها ما*تت انا مش فاكر حاجه من اليوم دا كله اللي فاكره ان هي حاولت تقت*لني بعدها معرفش اي اللي حصل وهي فين اصلا ولو ما*تت فين جثته او على الاقل فين قبر*ها انا حساس انها عايشه نفسي تكون عايشه واسالها سوال واحد بس اشمعنا انا انا حبتها بجد 


ابتسم محمد بسخريه وقال:متقلقش ما*تت وتسال مين دي شيطا*نه مستحيل تعرفك حاجه فوق بقي يافارس واتجوز وعيش حياتك انت مستحيل تعرف تعيش لو فضلت تفكر فيها 


تنهد فارس ثم نهض وهو يقول :مفيش فايده من الكلام معاك او مع اي حد انا هغو*ر من وشكم ويمكن ارتاح واعرف افكر 


غادر فارس المكتب واغلق الباب وراءه بقوه نظر شخص كان يقف قريب من الباب لظهر فارس ثم ضغط فى هاتفه على عددت ارقام وقال بهمس:الو ياباشا شكل فارس عنده نقطه ضعف وهي بت محمد بيقولوا ما*تت بس هو شكك انها عايشه انا هدور وراء الموضوع دا لو فعلا البت عايشه هنعرف نستغله اووي 


ابتسم المجهول وقال بخبث :حتي لو مش عايشه جيب ليا كل المعلومات وسيب الباقي ليا 


البارت الثامن 

#روايه_بنات_السعد

جلست سمر على الفراش وقالت :سليا بقولك اطلعي من دماغي اه انا قدامت خلاص في شرطه وباذن الله هتقبل وهكون قد التدريبات والحوارات دي كلها 


جلست سليا بجانبها وقالت بضيق:يابنتي اسمعي مني انتي كده بتقت*لي نفسك مين هيوافق يتجوز ظابطه بت مسترجله وبتعرف تمسك سلا*ح


نظرت ساندي لهم وقالت بهدوء:سليا ملكيش دعوه بسمر هي حره تدخل شرطه تلعب مصار*عه دي حياتها وهي اكتر واحده عارفه مصلحتها 


نظرت لها سليا بغيظ وقالت:بت يادكتوره الحمي*ر انتي اسكتي خالص البت دي لو دخلت شرطه محدش فينا هيعرف يكلمها من كتر ما هي هتكون مسترجله وصعبه 


ابتسم سمر قالت باستفزاز:ما تقولي ياسليا على طول انك مش حبه فكره اني هفضل بعيد عنكم فتره طويله واني هجي بس يوم ولا يومين فى الاسبوع 


نظرت لها سليا بتوتر وقالت بتسامه مزيفه:مين دي ياختي اللي مش عايزك تمشي دا انا لو عليا ازغرط اقول اخير خلصت من مصي*به ثم نظرت لساندي وقالت عقبال التانيه يارب 


قهقه ساندي بقوه وقالت بمرح:هروح فين يعني هو انا مش لازم افضل موجوده هنا عشان اعلاجك لما تتعبي ياحمار*ي  


نظرت لها سليا بصدمه وقالت :حما*ر دا انتي يومك مش هيعدي تعالي يابت ركضت وراء ساندي وهي تقول انا هعرفك ازاي تقولي عليا حما*ر يادكتوره الحمي*ر انتي و


قطع كلماتها صوت فتح الباب ودخول والدتهم وهي تقول :بس انتي وهي مش عارفين ننام ناموا بقي ثم نظرت لسليا وقالت بت انتي مش عندك انترفيو الصبح لسه صاحيه لحد دلوقتي ليه 


جلست سليا على الفراش وقالت :خلاص ياست الكل انا هنام بس خدي شويه الحيو*نات دول خليني انام 


نظروا لها وهم يقولوا فى صوت واحد :حيوا*نات ياسليا ثم قالت سمر بغيظ طب اي رايك لو مخرجتيش دلوقتي ونمتي على الكنبه مش هخليكي تعرفي تنام فى الاوضه هنا نهايي اصل احنا حيوا*نات بعيد عنك 


...........

جلس فارس فى غرفته وهو ينظر حواله ويقول :انا بقيت حساس ان حياتي بقت شبه الاوضه دي اربع حيطان خنقني ومخليني احس ان مسجو*ن تنهد ثم جلس على الفراش واغلق عينه 


دق باب الغرفه ودخلت والدته وهي تقول :فارس انت نمت 


فتح فارس عينه وقال بستغراب :لا هو في حاجه 


جلست والدته بجانبه على الفراش وقالت بضيق :تعبت يافارس يابني نفسي تتجوز انا كل ما اروح حته اشوف اطفال اتخن*ق وافضل افكر هفضل عايشه لحد اليوم دا ولا همو*ت قبلها 


تنهد فارس وقال بضيق:حرام عليكي والله اي اللي بتقولي دا انا هقولك حاجه بس اسمعيني لاخرى انا تعبان كمان وزهق*ت من اللي بيحصل بس انا مش قادر اخد خطوه انا اتغد*ر بيا جامد مش هقدر اني ادخل علاقه جديده انا كمان نفسي اشوف ابني واشوف حياتي وهي فيها عائلتي وابني وبنتي ومراتي معايا بس انا مش قادر دلوقتي ومش عارف هكون قادر امتي بس انا عارف ان هحاول اخرج من حالتي دي 


نهضت والدته وقالت بحزن:ماشي يابني نام وارتاح ربنا يريح بالك ويهديك

.............

فى صباح يوم جديد استيقظت سليا على صوت المنبه نظرت لهاتفها ثم نظرت لباب غرفتها وقالت بنعس :ماما هو انا ظبط المنبه ليه 


نظرت لها والدتها بصدمه وقالت :ينهار ازرق هو لدرجه دي انتي مش موجوده فى الدنيا قومي ياختي عشان تروحي المقابله بتاعت شغلك ابوكي بيلبس عشان ينزل معاكي البسي بسرعه 


نهضت سليا من على الفراش وركضت على المرحاض وقالت بصوت مرتفع :حاضر حاضر دقايق وهكون جاهزه 


............

كان واقف يحيي بجانب فراش اليس ويقول :اليس قومي يلا 


نفت اليس وقالت بهمس يكاد يكون مسموع وقالت:مش عايزه اروح المدرسه انهارده 


ابتسم ويحيي وقال بهدوء:ومين اللي هيروح المدرسه مش انا قولت ليكي اننا هنروح الشغل مع بعض


فتحت اليس عيونها وقالت بنعس:بجد هروح معاك 


اؤما يحيي وقال بتفكير مزيف:اه يااليس بس لو فضلتي كده هغير راي واخليكي تروحي المدرسه 


نهضت اليس وهي تقول بسعاده :لا لا انا هلبس بسرعه 


نظر لها يحيي وقالت بهدوء:قبل اللبس روحي اغسلي سنانك ووشك انا هنزل اعمل فطار لينا تكوني خلصتي 


....................

كانت تسير سليا بجانب والدها نظرت له وقالت بتوتر:بابا انا خايفه اووي افرض متقابلتش 


نظر لها والدها وقال بهدوء:عادي متتقبليش حبيبتي انتى نازله الشغل دا عشان متبقيش قاعده فى البيت لكن انتى مش محتاجه خليكي عارفه ان انتى تستاهلي تشتغلي احسن شغلانه فى الدنيا وانتى تستحقيها بعيد بقي عن انك هبله وبتبوظي الدنيا بس بتقدري تشيلي المسؤوليه وانا متاكد انك هتكوني قدها وهتعرفي تثبتي نفسك


ابتسمت سليا وقالت بحب :انا بحبك اووي يابابا انت مش عارف انت ساعدتني قد اي 


رتب والدها على راسها وقال بحنان:وانا بحبك جدا وخليكي عارفه اتقابلتي او اترفضتي مش مهم انا فى الحالتين فخور بيكي انتى اجمل بنت فى الدنيا ثم نظر امامه وقال يلا ياحبيبه ابوكي وصلنا اطلعي قبل ما تدخلي اقرائ اية الكرسي وقولي يارب لو الشغل دا خير ليا قربه لو شر ابعده عني 


اؤمات له سليا وقالت بحماس:انا هطلع هستناني 


اؤما لها والدها بنعم وقال:هستناكي ياعيون ابوكي يلا بقي اطلعي 


ركضت سليا بحماس وهي تقول بهمس :يارب اتقبل يارب


............

استيقظ هشام نظر حواله نهض من الفراش وقال بصوت مرتفع:بابا بابا 


دخلت والده الغرفه وقال بستغرب:مالك يابني بتزعق على الصبح ليه 


ابتسم هشام وقال :مفيش انا كنت عايز اتاكد انت نزلت ولا لسه طالمه منزلتش اقعد بقي ياحج انا هعمل ليك احل فطار فى الدنيا وبعدها هنزل معاك اشتغل شويه 


نظر له والده بغيظ وقال :بالله دا كلام يابني انت تعبا*ن انت ليه مش مهتم بصحتك 


اقترب هشام من والده وقال :ياحبيبي انا زي الفل قاعده السرير دي بتمرض يلا بقي ياحج خلينا ننجز ونشوف الشغل 


.............

جلس سليا وهي تنظر حوالها بخو*ف وقلق نظرت لفتاه تجلس بجانبها تحدثت مع نفسها وقالت:دي شكلها احسن مني وشكلها هي اللي هتاخد الشغل انا شايفه اقوم اروح احسن 


خرجت من شرودها على صوت شخص ينادي اسمها نظرت لها وقالت:حضرتك بتناديني 


اؤمات الفتاه وقالت:ايوه اتفضلي الاستاذه هنا فى انتظرك


اقتربت سليا ثم طرقت الباب دخلت عندما سمعت الاذن نظرت لها هنا وقالت:اتفضلي اقاعدي 


جلست سليا امامها وقالت بتوتر:السلام عليكم 


ابتسمت هنا وقالت :عليكم السلام بصي ياستي انا هسالك كم سوال باذن الله   لو هتشتغلي معانا هتفضلي تدريب ١٠ ايام تمام 


اؤمات لها سليا وقالت بقلق:تمام ااتفضلي اسالي 


..................

جلست ساندي فى الشرفة على الارض وهي تنظر لتلك الكتب التي حوالها ثم جذبت دفتر بجانبها وبدات تكتب كل شيء بداخلها (انا هفضل لحد امتي كده كل حاجه عندي الدراسه وبس طب وانا فين من كل دا هفضل اذاكر كده لحد ما امو*ت الكل شايفين اني سخي*فه ومش زي اخواتي مش البنت اللي دمها خفيف اه انا واخواتي نسخه من بعض بس هم اللي بيجي ليهم بدل العريس ١٠ لكن انا ولا واحد مش عارفه ليه هو انا واحشه او فيا حاجه مختلفه انا مش غيرانه بس نفسي افهم انا هفضل كده لحد امتي استغفر الله العظيم انا عارفه ان لسه مجاش الوقت المناسب اللي يجي فى الشخص اللي هكمل معا حياتي وعارفه ان انا ربنا هيبعت ليا فرحه من عنده كبيره جدا بس انا نفسي الفرحه دي تيجي دلوقتي نفسي احس زي البنات مش مجرد الة كل اللي بتعملوا انها بتذاكر بس ياريتني ماكنت دخلت كلية طب كنت بدعي ليل ونهار ادخلها واول ما دخلتها حياتي اتحولت لجحي*م حتى فى الاجازه بذاكر امتي اخد راحه واحس اني اخيرا اقدرت ارتاح من وانا صغيره وانا مش عارفه ارتاح ديما حسه ان لازم اعمل المستحيل عشان لو حد دخلني فى مقارنه مع اخواتي مكنش انا اللي فاشله ومليش مستقبل اهو نجحت وبقيت دكتوره وهم ارتاحه وانا لسه بذاكر وهفضل كده لحد ما هنسى يعني اي راحه )


خرجت من شرودها على صوت مرتفع يقول :يابني بقولك روح جيب ليا قهوه وجيب لحج شيشه انجز بالله عليك عايز انجز علينا شغل قد كده 


نهضت ساندي ونظرت لاسفل وقالت بهمس:كنت متوقعه مفيش حد هم*جي بيتكلم بشكل دا غيرك شخص بلط*جي ثم قالت بس شكلوا حلو اووي ثم اغمضت عينها وقالت غض البصر ياساندي استغفر الله ثم فتحت عيونها مره اخرى وجدت هشام ينظر لها بستغرب ثم ابتسم لها نظرت له ساندي بحدة ابتعدت واغلقت باب الشرفة بقوه 


ابتسم هشام وقال بهمس :كل يوم بتاكد انها مجنو*نه بجد 

.....................

نهضت هنا اقتربت من سليا وقالت بهدوء:بصي انتى لحد دلوقتي بنسبه ليا مقبوله جدا بس فى بنت تانيه بره برده هشوفها وهختار الاحسن بينكم وهكلمك تاني دا هيحصل فى خلال يومين باذن الله 


اؤمات سليا بتفهم وقالت :تمام شكر جدا بعد اذنك 


غادرت سليا المكتب وهي تحدث نفسها :مستحيل اتقبل و


خرجت من شرودها على صوت فتاه تقول :سليا سليا 


نظرت سليا وراءه وقالت بستغرب :اليس انتي بتعملي اي هنا 


عانقتها اليس بحب وقالت:انا جايه مع عمو دي الشركه بتاعته انتى بتعملي اي هنا 


ابتسمت سليا وقالت بهدوء:كنت بقدم على شغل هناو


قطع كلماتها صوت يحيي وهو يقول بغضب:اليس كم مره اقولك متبعديش عني من غير اذن انا خو*فت يكون حصلك حاجه 


نظرت له اليس بحزن وقالت:انا جريت عشان سليا كانت هتمشي 


ابتسمت سليا وقالت :روحي مع عمو وانا هروح دلوقتي اول ما تيجي الجنينه قوليلي وانا هجي ليكي على طول ثم نظرت ليحيي وقالت بعد اذن حضرتك 


جذب يحيي يد اليس وقال:اتفضلي ثم نظر لاليس وقال قدامي يامصيبه 


..............

جلس فارس فى مكتبه وامامه محمد وقال بضيق مزيف :هنعمل اي فى اللي بيحصل دا 


تنهد محمد وقال بغضب مزيف:يعني هنعمل اي يافارس مانت شايف احنا مش عارفين نوصل لي اي طرف خيط يقول الارهابين دول فين انا زهقت وتعبت من كتر ما بندور 


نهض فارس وتحرك امام محمد بعشوائيه  وقال بتفكير مزيف :هم اكيد مخلينا بينا جاسوس بيوصل ليهم اخبارنا 


نظر له محمد وقال بتفكير:لا مستحيل كل اللي عندنا فى القسم ناس موثق منها انا متاكد ان محدش منهم خاين 


تنهد فارس وقال :ماهو مفيش حل تاني بقولك اي تعال نروح الكافيه اجيب قهوه دماغي هتنف*جر من التفكير 


نهض محمد وقال بهدوء:يلا يابني 


غادر محمد وفارس المكتب كان فى شخص جلس امام شاشه وهو ينظر لكل ما يحدث فى مكتب فارس عندما غادر فارس ابتسم ذلك الشخص وقال:ولسه انا هخليك تتجنن اكتر فاضل بس اعرف مين البت اللي كانوا بيتكلموا عليها وساعتها هجنن*كم صح 


............

كانت تسير سليا بجانب والدها وهي تقول بضيق:بابا انت بتركن العربيه 

بيعيد عن البيت انا مش قادره امشي اكتر من كده 


ابتسم والدها وقال :ياحبيبتي انا بخليكي تمشي رجلك بدل مانت مش بتعملي حاجه فى يومك كده 


تنهدت سليا وقالت بضيق :يارب اشتغل وساعتها مش هعمل حاجه ليكم نهايي  ثم قالت بستفزاز انا بقول اهو عشان ساعتها تعرفوا الجوهرة اللي معاكم فى البيت


قهقه والدها بسخريه وقال بمزح :بقولك اي ياجوهرة متتجوزي احنا مش عايزين جواهر فى البيت احنا ناس وش فقر و


قطع كلماته سليا وهي بتقول:شكر ياحج بس برضه انا مش هتجوز وهفضل قاعده على قلبكم استنى ياحج ست الكل بتتصل الو ياماما وحشتك ولا اي 


ابتسمت والدتها وقالت بسعاده:وحشتيني اي دا انا طايره من الفرحه عشان مش سمعه صوتك في البيت 


نظرت سليا لهاتف ثم نظرت لولدها وقالت :بص كده اتاكد مش دا رقم ماما 


اؤما والدها بنعم وقال:ايوه هو بتسالي ليه امك كويسه 


اؤمات سليا بضيق مزيف وقالت:هي كويسه انا اللي مش كويسه انتم عايزين مني اي هو انا مش بنتكم ليه بتعملوا فيا كده 


والدتها بستفزاز:هو مين قالك قبل كده انك بنتنا انا معرفكيش المهم بقولك اعملي بلقمتك وروحي جيبي كيلو لحمه من عند الحج محمود واوعى تتاخري انتي سامعه 


تنهدت سليا بضيق وقالت:كل حاجه سليا سليا ما سمر وساندي فى البيت بس ازاي لازم سليا ثم نظرت لولدها وقالت اتفضل انت يحج اطلع البيت والشغاله هتجيب ليكم الاكل 


نظر لها والدها وقالت بمزح :ماشي ياشغاله انجزي عشان الست هانم عايزه الحاجه بسرعه 


نظرت له سليا بغضب وقالت:ياحج ياحج سبني فى حالي بدل ما ارمي نفسي تحت اي عربيه واقول انت اللي زقتني 


ثم نظرت لهاتفها وقالت :انتي بتسمعي كلامنا ليه ياماما ما تقفلي انا هروح اجيب ليكي اللحمه واجي 


تنهدت والدتها وقالت :يعني بسمع اغاني لست ام كلثوم هقفل ياختي بت ياسليا قوليله انك عايزه اللحمه لحج السعد عشان ميجبهش كلها دهنة


نظرت سليا لولدها وقالت بصدمه:هي حتي اللحمه ليها واسطه شكلي هموت نفسي واخلص من المجتمع دا اقفلي ياماما ثم نظرت لولدها سلام هروح اجيب اللحمه واجي عايز اجيب اي حاجه تانيه 


نف والدها وقال :لا ياحبيتي سلام 


تحركت سليا وهي تقول لنفسها :يارب نخلص من اليوم دا 


بعد مرور دقائق دخلت سليا المحل وواقفت امام محمود وقالت:سلام عليكم لو سمحت عايزه كيله لحمه 


نظر لها هشام بستغرب وقال بهمس:هي مالها محترمه كده ليه


نظر هشام  لولد واقف امامه وقال :يابني هات كيلو لحمه لاستاذه ثم نظر لها وقال اتفضلي اقاعدي لحد ما اللحمه تتقطع 


نهض الحج محمود ونظر لهشام وقال :انا هروح مشوار بسرعه واجي عينك على المحل 


غادر الحج محمود المحل نظر هشام لها وقال :اي الادب 


نظرت له سليا بعدم فهم :مالك انت تقصد اي 


نظر لها هشام وقال بضيق :نفسي افهم انتى كره*ني ليه هو انا عملت ليكي حاجه يابنتي دا انا كل مره اشوفك بدفع عنك 


نظرت له سليا بعدم فهم ثم حدثت نفسها وقالت :اكيد يقصد واحده من البنات مش انا 


خرجت من شرودها على صوت هشام وهو يقول :روحتي فين 


تنهدت سليا وقالت بهدوء :مروحتش فى حته انا بس مكنتش مركزه شكر انك ساعدتني فى اخر مره وانا مش بكرهك بس هو الصح اني اقف واتكلم معاك يعني اكيد لا 


نظر لها هشام وقال بخبث :اممم يعني انتي مكنتشي تقصدي تشتميني اخر مره 

نظرت له سليا بتوتر وقالت :..


البارت التاسع 

#روايه_بنات_السعد


نظرت له سليا بتوتر وقالت :اصلا اصلا انت كنت مستف*ز الصراحه ثم قالت بجديه هات اللحمه خليني امشي 


ابتسم هشام بسخريه وقال :مستف*ز تمام ماشي عموم اتفضلي اهي اللحمه 


جذبت سليا اللحمه من يده ثم غادرت وهي تقول بهمس:الحمدلله كان هيعرف ان مش انا ساندي 


نظر هشام لها وهي تسير  لخارج وقال بهمس:مع انهم نسخه من بعض بس لما اتكلمت اتاكدت انها مش هي 

............ 

واقف فارس امام مكتب نظر لعسكري وقال:قول يابني للواء اسماعيل ان الظابط فارس بره 


نظر له العسكري وقال بهدوء :معلش ياباشا مينفعش ادخل من غير اي حاجه تثبت انت مين ممكن بطاقتك 


اؤما فارس بتفهم وقال:امسك اهي 


دق العسكري الباب ودخل المكتب وقال :باشا الظابط فارس عايز يقابل حضرتك ثم اقترب وضع البطاقه على المكتب وقال دي البطاقه بتاعته 


اؤما اللواء اسماعيل وقال:دخلوا يابني انت مستني اي 


بعد مرور دقائق دخل فارس المكتب وقال:السلام عليكم حضرتك عامل اي 


نظر له اللواء وقال :الحمدلله انت عامل اي 


نظر له فارس بهدوء وقال :الحمدلله ممكن حضرتك تقولي اي التفاصيل بظبط 


ابتسم اللواء اسماعيل  وقال :دايما مستعجل اقاعد الاول وقولي تشرب اي


جلس فارس امام اللواء وقال :الحمدلله شربت قهوه قبل ما اجي مش هقدر اشرب اي حاجه تانيه حضرتك عارف ان ديما مستجعل عشان معنديش اي وقت انا مطلوب مني كمان ساعه اكون فى مهمه تانيه


ابتسم اللواء وقال بحب :تعرف يافارس انا ديما بشوف نفسي فيك وانا صغير كنت شبهك كده مباخدش اي راحه المهم عندي اني اخلص البلد من القرف اللي موجود فيهم ثم قال بجديه بص ياسيدي المهمه هي ان انت هتفضل موجود مع الدفعه الجديده اللى موجوده فى اكاديميه الشرطه لبنات ليه لان احنا فى ظابط هناك احنا متاكدين انه فسا*د وبيوزع مخد*رات علي البنات هناك و


قطع فارس كلماته وقال بستغرب :ازاي ياباشا على ما اظن ان البنات دي قبل ما تدخل الاكاديميه بيكون فى اختبارات كتير ومستحيل واحده بتشرب تقدر تعدي كل الاختبارات دي 


تنهد اللواء بحزن وقال:عندك حق انا معاك فى دي بس الظابط دا بيحط ليهم المخد*رات فى الشرب والاكل ولما بيد*منوا الحاجات دي بيظهر ليهم التعب هو ساعتها بيعرفهم ان مع مسكن قوي ويبداء يبيع الظابط دا متفق مع كم بنت هناك ومع كم ظابط احنا لسه منعرفش عددهم اوي بس احنا محتاجين تدخل وسطهم ومش هتكون ظابط هتكون دكتور بتدرس ليهم لو دخلت ظابط هيحاولوا يبعدوا عنك الامان انك تكون دكتور وكمان هيبقي ليك بطاقه تانيه متغير فيها معلوماتك كلها وهيكون عندك شقه قريبه من الاكاديميه والبطاقه هتكون مكتوب فيها العنوان دا عايزك لما تدخل تجيب اكتر من دليل على الناس دي و ولو عايز حد يساعدك فى المهمه دي قولي 


نظر له فارس بتفكير وقال:لا مظنش اني هحتاج حد معايا متقلقش ياباشا انا بس عايز اعرف المهمه دي هتبداء امتي وهكون محتاج ملف فى كل المعلومات دي وكمان معلومات عن الناس اللي انتم شاكين فيهم  وطبعا معلومات عن الظابط 


وضع اللواء ملف امام فارس على المنضدده وقال:دا الملف انا جمعت فى كل المعلومات اللي هتحتاجها والمهمه هتبداء مع بدايه السنه ليهم يعني كمان شهر او شهر ونص فى الحدود دي 


اؤما فارس بتفهم ٫امسك ذلك الملف ثم نهض وهو يقول  :تمام انا هتابع الدراسه هتبداء امتي وهكون هناك وكل حاجه هتحصل هبعت لحضرتك انا لازم امشي دلوقتي بعد اذنك 

...................

جلست سليا على الفراش وهي تقول بصوت مرتفع:تعالوا انتم الاتنين عايزه اقولكم حاجه حصلت 


جلست بجانبها  ساندي وقالت بضيق:خير ياختي مفيش حاجه بتيجي من وراك عدله 


نظرت له سليا بخبث وقالت:طبعا مانتي مش هيعجبك اللي هقولوا 


جلست سمر امامهم وقالت بفضول:ما تقولي يابنتي اي اللي حصل لو مفيش حاجه مهمه خليني أروح اكمل الفيديوهات بتاعت أكاديمية الشرطة 


نظرت لها سليا بغيظ وقالت : أنتي لسة مركزة برده في حوار الشرطة دا 


تنهدت سمر وقالت بضيق :اه ياسليا وقدمت خلاص مستنيه اني اتقبل واعرف اول اختبار امتي وانجزي في حاجه تقوليلها ولا 


نظرت لها سليا بغضب وقالت:خليها تنفعك ياختي ثم نظرت لساندي وقالت حبيب القلب افتكرني انتي بس نفسي اعرف انتي شتمتي الواد ليه دا قمر 


نظرت لهم سمر بصدمه وقالت :حبيب مين يابت انتي اتهبل*تي ولا اي واطي صوتك ابوكي لو سمع العب*ط اللي بتقولي دا هيقت*لنا 


ابتسم سليا بسخريه وقالت :وانا مالي ياختي ما تسالي اختك 


نظرت لها ساندي بغضب من اسلوبها وقالت :سليا احترامي نفسك حبيب مين هو انا بتاعت الكلام دا 


تنهدت سليا وقالت :الجزار بتاع الخنا*قه شافني وبيقولي انتي شتمت*يني ليه اخر مره وليه بتعامليني وحش كان نفسي اضحك عليه وافهمه اني انتي بس شكلوا خد باله 


تنهدت ساندي براحه وقالت:انتي خضتيني وربنا انا فضلت افكر مين حبيبي دا ياست الواد كل ما اروح فى حته القي فى وشي دا واحد بلط*جي انا مالي بي واكيد مش هروح اكلم ولد عدل ثم قالت بغضب اوعى تكلميني بشكل دا تاني انتي فاهمه ثم نهضت وتركتهم وهي تقول قال حبيبي قال


نظرت سمر لسليا  بضيق وقالت بعاتب :عجبك كده اهي زعلت هو دا هزار ياسليا مينفعش تهزاري كده دا لو ابوكي كان سمع كلمه حبيبك دي كان صدقها وساعتها كانت هتكون فى مصي*به 


تنهدت سليا بحزن وقالت:مكنتش اقصد والله انا كنت بهزار مانتي عارفه هزاري انا هحاول اصالحها 


.................

بعد مرور يومين لم يحدث بهم شيء استيقظ الجميع على صوت مرتفع جدا نهضت سليا وهي تنظرت لساندي وتقول بقلق:في اي الصر*يخ دا 


نهضت ساندي من الفراش وهي تقول :هعرف منين تعالي نخرج نشوف في اي 


كانت تقف سمر فى المطبخ وهي تمسك الهاتف بقوه وتقول :يارب يارب يارب ثم صرخت بصوت مرتفع وهي تقول نجحت نجحت لولولولي 


دخلت والدتها المطبخ وقالت بغضب:بس بس في اي انتى عامله الدوشه دي على الصبح ليه 


ابتسمت سمروقالت بسعاده :انا نجحت ياماما اتقبلت فى الاكاديمية اول اختبار ليا هيكون يوم الخميس 


نظرت لها والدتها بصدمه وقالت :انهي خميس يابت دا بكره الخميس ولا تقصدي الخميس بتاع الاسبوع اللي جاي 


ابتسمت سمر وقالت :لا بتاع بكره الحمدلله هروح اول اختبار بكره مش عارفه هيكون اختبار اي بس باذن الله هكون قدها 


دخلت ساندي وسليا بجانبها المطبخ نظرت لهم سليا وقالت بضيق:هو محدش يعرف ينام فى البيت المنيل دا 


نظرت لها  والدتها بغضب مزيف وقالت:بت اتلمي ثم قالت بفرحه بكره اول اختبار لاكاديميه الشرطه لاختكم 


اقتربت منها ساندي ثم عانقتها بقوه وقالت بحب:اللهم بارك مبارك ليكي ياقلبي انا واثقه فيكى وعارفه انك قدها عاش ياست الظابطه محدش هيعرف يكلمك بعد كده 


ابتسمت سمر على كلماتها وقالت بحب:الله يبارك فيكي ياقلبي ثم قالت بغرور مزيف طبعا يابنتي بس متخافيش هكون بقبل الفلوس لو عايزه اي مصلحه انا هظبطها ليكي بس كله بفلوسه ثم نظرت لسليا وقالت ولا انتي اي رايك 


ابتسمت سليا واقتربت منها وهي تقول:كنت عارفه انك هتتقبلي بس شدي حيلك كده وعدي الاختبارات دي ثم قالت بمرح وخليكي الواسطه بتاعتنا  تعالي فى حضني ياقلبي 


عانقتها سمر بقوه وهي تقول :كنت خايفه اووي تقولي كلام يز*علني 


رتبت سليا على ظهرها وهي تقول بحب:يابت دا انتي توامي حياتي كلها ازاي مفرحش ليكي بس انا كنت خايفه لما تروحي الاكاديميه دي تبعدي عننا وانتي فعلا هتبعدي عننا دا احنا هنشوفك مره فى الاسبوع 


نظرت لهم والدتهم وهي تقول بغضب مزيف :خلاص ياختي انتي وهي كفايه حب فى بعض وكل واحده تقوم تعمل شغل البيت ثم نظرت لسمر وقالت انتي تدخلي اوضتك وتفضلي تعملي تمرين والحاجات اللي بتبقي موجوده فى الاختبارات دي ثم نظرت لساندي وقالت عارفه لو لقيتك خلعتي وروحتي تذاكري هعلقك يلا يابت منكى ليها على الشغل 

......................

واقف يحيي امام المدرسه  نظر امامه وهو يقول :حبيبه عمو تعالي بسرعه وحشتيني 


عانقها يحيي بحب ابوي وهو يقول :عملتي اي انهارده فى المدرسه حد زعلك


ابتسم اليس وقالت بحب :لا شكر انك دخلت وكلمت الميس هي زعقت ليهم وهم مكلمونيش تاني و


قطع كلماتها صوت سيده وتقول بصوت مرتفع:اليس بنتي 


البارت العاشر 

#روايه_بنات_السعد

واقف يحيي امام المدرسه  نظر امامه وهو يقول :حبيبه عمو تعالي بسرعه وحشتيني 


عانقها يحيي بحب ابوي وهو يقول :عملتي اي انهارده فى المدرسه حد زعلك


ابتسم اليس وقالت بحب :لا شكر انك دخلت وكلمت الميس هي زعقت ليهم وهم مكلمونيش تاني و


قطع كلماتها صوت سيده وتقول بصوت مرتفع:اليس بنتي


نظر لها يحيي بصدمه وقال بهمس:هدي ثم نظر لاليس وقال بقلق حبيبتي ادخلي العربيه انا خمس دقايق وهجي وبعدها هنخرج 


صعدت اليس السياره نظرت له هدي بغضب وقالت:اليس انزلي تعالي لماما 


ابتسم يحيي بسخريه وقال:ماما مين ياهدي انتى اي اللي فكرك بالبنت ولا فلوسك خلصت ولا اللي انتى خسرتي بنتك عشانوا خلع وسابك 


تنهدت هدي وحاولت ان تهدئ من نفسها وقالت بضيق :بقولك اي انت ملكش دعوه بيا كل اللي انا عايزه دلوقتي بنتي وعايزه الواصيه عليها


قهقه يحيي بسخريه وهو يقول :طب مش تقولي كده من الاول عايزه الواصيه والفلوس اللي اخويا سيبها لابنته بس دا بعينك هتاخدي البت بس بشرط واحد اكون انا ميت سلام يا طليقه اخويا 


صعد يحيي السياره نظرت له هدي بغضب ثم تمتم:وربنا ما هسيبك يايحيي الكل*ب انا هاخد بنتي والفلوس قريب اووي 


............

جلست سليا على الفراش وهي تدندن :وفى يوم لقيته لقيته هو اللي 


خرجت من شرودها على صوت هاتفها نظرت له وقالت بهمس:رقم غريب يارب يكون الشغل ردت وقالت الو سلام عليكم


هنا بهدوء:الو سلام عليكم معايا استاذه سليا 


ابتسمت سليا وقالت:ايوه انا حضرتك مين 


هنا:انا هنا من شركه ***انا بكلمك عشان اقولك انك اتقابلتي فى الشغل ومن بكره هتبداء شغل 


سليا بسعاده :بجد الف حمد وشكر لله ثم قالت بستغرب هو مش بكره الخميس ومعروف ان الجمعه والسبت اجازه يعني انا هنزل بكره بس 


هنا :لا احنا معندنش اجازه يومين دول هو يوم واحد بيكون يوم السبت


اؤمات سليا بتفهم وقالت:تمام ممكن اعرف المفروض اكون الساعه كم هناك 


هنا:تكون الساعه ٩ فى الشركه اول ما تيجي هتلقي بنت اسمها ندا  دي هتساعدك هتعرفك كل التفاصيل المهمه ربنا معاكي 


ابتسمت سليا وقالت :شكر جدا 


هنا :الشكر لله ياحبيتي سلام


اغلقت سليا الهاتف وهي تقفز على الفراش بسعاده ويتقول :هشتغل وهشتغل لولولولي هشتغل ياماما


دخلت والدتها الغرفه وهي تقول :يارب صبرني على شويه المجانين دول ثم نظرت لسليا وقالت بت بت انزلي من على السرير هتكسري السرير ساعتها هخليكي انتى اللي تدفعي تمن تصليحه 


تنهدت سليا وقالت بضيق مزيف :في اي يامرات ابويا سيبيني افرح شويه ثم قالت بجديه اقاعدي عايزه اقولك على خبر انا اتقابلت فى الشغل الحمدلله يارب بكره اول يوم 


نظرت لها والدتها وقالت :بكره بكره هو في اي هو كل حاجه فى الدنيا بكره ثم قالت بتساؤل ازاي بكره مش بكره الخميس 


تنهدت سليا وقالت :منا برده استغربت وسالتها قالتلي ان هم بياخدوا اصلا اجازه يوم واحد اللي هي السبت فانا كده هشتغل الخميس والجمعه المهم بكره تصحيني ٧ونص لحد ما البس واروح الشركه هتكون الساعه ٩ 


اؤمات والدتها بتفهم وقالت بحب :عيوني ياقلب امك 


ابتسمت سليا بحب لحنان والدتها ثم قالت :ماما انا هلبس واروح الجنينه العب مع الاطفال واغير جو من البيت 


.................

نظرت اليس حولها بستغرب وقالت :عمو هو احنا ليه فى الجنينه احنا مش هنروح 


ابتسم يحيى وقال بحنان :أنا حبيت إني أجيبك تلعبي مع الأطفال شوية وبعدها هنروح البيت 


نظرت له اليس بحزن وقالت:بس انا بحب العب مع سليا وهي اكيد مش موجوده 


رتب يحيي على شعرها وقال:العبي مع الاطفال هنا شويه وعد المره الجايه نيجي وسليا هنا موافقه 


اؤمات له اليس بسعادة :ركضت وهي تقول استناني هنا بحبك ياعمو 


نظر يحيي حواله ثم اقترب من كرسي بجانبه جلس وهو يتحدث مع نفسه :هتعمل اي يحيي اليس هتنسى امها بي اللعب ومش هتسال عليها بس دا مش هيحصل كل مره وانا متاكد ان طالمه امها ظهرت دلوقتي يبقي هتظهر كتير اووي الفتره الجاي اتصرف ازاي بس يارب ثم تنهد بحزن وقال يارب ساعدني احافظ على اخرى حاجه موجوده ليا من اخويا 


قطع شروده على صوت فتاة تقول :هو مش حضرتك عم اليس هي فين 


نظر يحيي لها بتركيز وقال :انتى سليا صح اليس جوه بتلعب مع الاطفال 


ابتسمت سليا وقالت:اه انا سليا انا هروح اشوف اليس 


ركضت سليا على الاطفال وهي تقول :مفاجأة وحشتوني


ركضوا جميع الاطفال لها وعانقوها بقوه ابتسمت سليا وقالت :وحشتوني انتم كويسين 


اؤما لها جميع الاطفال بنعم جلست سليا على الارض وقالت :يلا قولولي نلعب ولا احكي ليكم قصه ولو قصه عايزين قصه انا افكر فيها واقولها ولا قصه اميره من الاميرات 


نظر لها جميع الاطفال وقالوا الاغلبيه منهم :قصه جديده 


ابتسمت سليا وقالن بحب:تمام اعملوا دائرة وانا هقاعد فى النص وانتم حواليا


جلست سليا فى منتصف الدائره وقالت :القصه دي انا اللي عملها كان ياما كان ولايحلى الكلام الا بذكر النبى عليه افضل الصلاه والسلام كان فى ملك معروف بالعدل بين الناس وانه بيكرهه السحر واي حد بيستخدم السحر فى المملكه بتاعته ياما بيتق*تل او بيتنفي لمملكه تانيه المهم ركزوا معايا اووي فى اللي جاي كان فى اميرة جميله هي بنت الملك الوحيده وكانت بتحب الناس جدا وبتحب تعمل ليهم خير كتير اوووي اسمها نظرت سليا حوالها وقالت اسمها اليس وكان ليها صاحبه قريبه منها اووي اسمها سجدة


ابتسمت واحده من الاطفال وقالت:الله اسمي اهو 


نظرت لها سليا وضعت يديها امام وجههاوقالت:هششششش مش عايزه صوت 


كانت تقف الاميرة اليس امام المرايا وهي تحدث سجدة:شكلي حلو اووي انهارده اي رايك فى الفستان دا ولا اغيره 


ابتسمت سجدة بحب ليها وقات: انتى جميل فى كل حاجه بس الفستان دا محتاج التاج 


ذهبت سجدة واقتربت من الباب وقالت بصوت مرتفع:تيا تيا عايزه التاج بتاع الاميرة هو موجود فى اوضه الملكه 


تنهدت تيا وقالت بصوت مرتفع : حاضر دقيقه 


ابتسمت سجدة ونظرت لاميرة اليس وهي تقول :لطيفه تيا بس دايما بتكون لوحدها  


تنهدت اليس وهي تقول :  حاولت معاها اكتر من مره ابقي صاحبتها بس هي ديما بتبعد معرفش ليه 


بعد مرور دقائق دقة تيا الباب ودخلت الغرفة وهي تقول :سجدة التاج ثم نظرت لاميرة بسعادة وقالت  شكلك حلو اووي انتى على طول حلوه نفسي اكون زيك فى المستقبل 


ابتسمت اليس وقالت بحب :انتي احله مني مليون مره 


ابتسمت تيا بخجل وقالت :شكر انا هنزل عايزين مني حاجه تانيه


جذبتها سجدة من يديها وقالت :لااستنى اقاعدي معانا ثم نظرت لملكه وقالت البسي التاج


وضعت الاميرة اليس التاج فوق راسها وقالت وهي تنظر لمرايا : البس التاج دا ولا البس التاج التاني  


نظرت لها تيا بستغرب وقالت بتساؤل:احنا فى نص الليل انتى رايحه فين دلوقتي 


نظرت سجدة لتيا بهدوء وقالت :هي بس عايزه تعرف تلبس اي فى الحفله ثم نظرت لاليس وقالت البسي التاج دا


ثم نهضت وقالت لازم نمشي دلوقتي ثم نظرت لاميره وقالت انتى لازم تنامي بكره يوم طويل اووي


نظرت لها اليس بهدوء وقالت:تعالي ساعديني اقلع الفستان دا تقيل اوي 


بعد مرور دقائق غادرت سجدة من الغرفة جلست اليس على الفراش واغلقت عينها وذهبت فى النوم بعد مرور نصف ساعه شعرت اليس بوجود شخص فى الغرفه حاولت ان تنهض لكنها شعرت انها مقيده فتحت عيونه تحاول ان تعرف ماذا يحدث ومن معاها لكن الظلا*م كان منتشر فى الغرفه حاولت تتحدث لكنها شعرت بمادة مرة داخل فمها وصوت يهمس بجانب اذنها ويقول :مفعول الماده دي هيشتغل كمان دقايق لو عايزني اعلاجك ومن الماده لازم تقت*لي الملك انا همشي واول ما تقت*لي الملك هتلقيني قدامك 


بعد مرور دقائق نهضت اليس فتحت النور وهي تنظر حوالها بخوف ثم اقتربت من الفراش وجذبت زجاجه بجانبه وحاولت ان تنادي سجدة لكن صوتها لم يخرج حاولت اكثر من مره لكن بدون جدوى قرارت تغادر الغرفة وتبحث عن سجدة ظلت تحاول ان تتحدث لكنها فى كل مره تفشل واقفت امام غرفة سجدة ثم دخلت وهي تحاول ان تتحدث 


نظرت سجدة لحالتها بستغرب وقالت :في اي مالك انتى مش كنتي كويسه


حاولت اليس تتحدث معاها لكن فشلت نظرت لها سجدة بخوف وقلق:انتى كويسه مال صوتك استنى خدي اكتبي فى الورقه دي في اي 


بدأت فى الكتابة بايدي مرتعشة تشعر انها ستموت فى اي لحظه من الخوف بعد مرور دقائق جذبت سجدة الورقه وكانت تنظر لها بصدمه ثم نظرت لاليس وقالت فين الازازة هاتيها احنا لازم نقول لملك 


جذبت اليس الورقه مره اخرى وكتبت بضعف :انا مش عارفه اتصرف مستحيل حد يعرفوا انا مشوفتش شكله ولا معايا اي حاجه تقول هو مين وهو قالي لما اقت*ل الملك هيظهر ليا


نظرت لها سجدة بصدمه وقالت:وانتى ناويه تقت*لي الملك ثم صرخت وقالت تقت*لي ابوكي ياليس 


نظرت لها اليس بصدمه وكتبت:لا لا مقصدش كده انا بقولك على اللي فى دماغى انا حسه ان عقلي واقف صوت مش راضي يطلع انا كده خلاص مش هعرف اتكلم تاني 


تنهدت سجدة بحزن على حالتها وقالت :دلوقتي لازم نروح لملك ونخلي يشوف الورقه اللي بتقولي فيها اي اللي حصل الملك هو اللي هيعرف يتصرف 


ذهبت سجدة الى الملك وهي تمسك يد اليس بقوة نظر لهم الملك بستغرب وقال:في اي انتم الاتنين لسه صاحيين ليه ثم نظر لاليس وقال بقلق  فى اي مالك انتى تعبانه


تنهدت سجدة وقالت :مولاي الورقه دي اليس اللي كتبها اتفضل اقراءها اليس خسرت  صوتها 


نظرت لها الملك بصدمه ثم جذب الورقه بقوه نظر لها بصدمه تاره ينظر لورقه وتاره ينظر لاليس يريد ان يخبروا انها مزحة حاولت اليس تتحدث لكنها فشلت مره اخرى سقطت دموعها بحزن على حالها عانقها الملك بقوه وهو يقول وحياتك عندي ياغلي من حياتي هاخد حقك وهجيبه من تحت الارض ثم نظر لسجدة وقال بحزم قولي لقائد الجيش يجي دلوقتي حالا وقولي لمرسول القصر ان يرسل لجميع الممالك ان الحفله اتلغت  


ركضت سجدة من امامه جلس الملك وبجانب اليس رتبت على راسها وقال :بس ياعيوني كفايه عياط وحياتك عندي لهاخد حقك وهقت*ل الشخص اللي عمل كده صدقيني وعد من ابوكي 


حاولت اليس تتحدث لكنها شعرت بألم شديد فى راسها وايضا معدتها جذب الملك ورقه بجانبه وقال:فى اي اكتبي عايزه تقولي اي 


كتبت اليس وضعت الورقه بيد الملك نظر لها الملك بحزن وقال:روحي نامي حنب ماما انا هبعت حد يجيب ليكي اعشاب لوجع ومتقلقيش انا هخلي قائد الجيش يقلب الدنيا على الشخص دا المادة دي مفيش حد بيستخدمها غير ناس قليله اووي سهل نعرف نجيبهم


بعد مرور شهر بدات اليس تفقد الامل من ان صوتها يرجع ليها والملك لم يجد ذلك الرجل ،جلست اليس على الفراش وهي تنظر حوالها كالعادة تحاول ان تتحدث لكنها بتفشل لذلك قرار الانتحا*ر كان يأتي لراسها كل يوم لكن اليوم هي قرارات تنفيذ ذلك اقتربت من خزانة ثياب فتحت الباب وضعت يديها تحت الثياب جذبت خنجر*ها نظرت له بسخريه وقالت لنفسها:الخنج*ر دا جالي عشان اقت*ل اللي ياذيني انا اهو اول واحده همو*ت بالخنج*ر دا 


وضعت الخنجر تجاه قلبها اغلقت عيونها ظلت تحاول لكن الخوف سيطر على يديها وضعت الخنج*ر بعيد عنها ثم نهضت وهي تردد بدون صوت :أستغفر الله العظيم  أعوذ بالله من الشيطان الرجيم انا هقوم اصلي 


بعد مرور دقائق جلست على سجادة الصلاة ظلت تتحدث مع ربنا بدون صوت وقالت ببكاء شديد:يارب يارب انا مليش غيرك ساعدني انا فقدت الامل لا حوله ولا قوة الا بك ساعدني يارب محدش عارف انا حسه بأي انا عايزه صوتي يرجع انا فى اوقات بفكر امو*ت نفسي بس انا مش عايزه امو*ت يارب انا بس عايزه ارجع اعيش حياتي زي زمان عايزه اتكلم يارب انا عملت اي غلط عشان يحصل فيا كده استغفر الله العظيم اي اللي انا بقول دا انا راضيه يارب الحمد لله وشكر لله 


تنهدت سليا وقالت بهدوء:وبكده خلصت الحدوته 


نظرت لها اليس بفضول وقالت بتسأول :بس فين النهايه اي اللي حصل ليها 


نظرت تيا لاليس ثم نظرت لسليا وقالت :الرجل اللي عمل فيها كده اي اللي حصلوا 


ابتسمت سليا من تركيزهم وقالت بتفكير:اليس رجع ليها صوتها لان فى كل مره كانت بتفقد الامل كانت بتروح لملك او لي اي حد غير ربنا ودا الغلط احنا لازم نروح لربنا ونقول كل اللي في قلبنا وفعلا بعد ما هي اتكلمت مع ربنا ربنا جبر بخاطرها وساعدها ان يرجع صوتها عايزكم تصلوا كل الصلوات لان هي اساس الدين والرسول صل الله عليه والسلم قال ان اللي مش بيصلي قد كفر  يعني انه اصلا مبقاش مسلم فاهمين غير اصلا كده كلنا عايزين ندخل الجنه والصلاه هي اللي هدخلنا الجنه ثم نظرت لتيا وقالت والرجل ربنا خد حقها اي اللي حصل اول ما الرجل دا عرف ان الملك عرف اللي حصل هرب على غابه اول ما دخلها فى ساحر شافه واخد الرجل دا وفضل يجرب عليه كل انواع السحر لحد ما الرجل دا ما*ت متعذ*ب ربنا هياخد حقنا من اي حد جرحنا ثم نهضت وقالت يلا انا همشي دلوقتي المره الجايه بقي نلعب 


نظرت اليس لها وقالت بتوتر:ممكن اتكلم معاكي 


ابتسم سليا وقالت بحب:طبعا تعالي نتكلم بعيد شويه عن هنا 


..................

دخل فارس مكتبه وهو ينظر لمحمد ويقول :محمد خلي حد يجي يشيل الكاميرا دي


جلس محمد على اقرب كرسي وقال بتعب:بس بس اسكت خلينا ارتاح انا طلع عيني انهارده انت خلتنا نروح كميه اماكن 


جلس فارس على الاريكه وقال بفرحه:مش مهم المهم اننا خلصنا من الجاسوس وكمان خلصنا من العصابة دي 


ابتسم محمد وقال بعدم تصديق :ايوه بجد اخيرا بس تعرف اني متخيلتش ان مسعود وحازم هم الجواسيس اللي فى القسم 


تنهد فارس بضيق وقال:ولسه فى ناس تانيه انا متاكد متثقش فى حد مهما كان شكلوا هادي ومحترم نهض وقال متنساش تخلي حد يشيل الكاميرا انا هروح ارتاح ساعتين واجاي 


غادر فارس القسم وهو ينظر حواله بشرود حدث نفسه وقال:وبعدين معاك يافارس هتفضل كده لحد امتي قطع شروده صوت فتاه تقول :لو سمحت ممكن تقولي اقرب مطعم هنا فين 


نظر فارس لها بصدمه وقال :انتى ازاي مستحيل 


....................

تقف ساندي فى المطبخ وهي تنظر حوالها بصدمه وتقول:كل دي مواعين منكى لله ياسليا الكل*ب انا كان مالي ومال القرف دا 


ظلت تغسل الاواني بشرود وهي تدندن بشرود:اصل الكسل طبع الحلوين وانا طالعة حلوه وكسلية 


واقفت كالصنم وهي تسمع صوت والدتها تقول :بقولك طلقني بعد العمر دا كله تخو*ني


نظر لها السعد بصدمه وقال :استهدي بالله طلاق اي اسمعيني اديني فرصه 


تنهدت والدتهم وهي تقول :بقولك اي لو مطلقتش دلوقتي هخلعك يابو البنات 


تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من هنا




تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close