القائمة الرئيسية

الصفحات

آخر الأخبار

رواية بنات السعد البارت الاول بقلم نورهان ثروت حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية بنات السعد البارت الاول بقلم نورهان ثروت حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

رواية بنات السعد البارت الاول بقلم نورهان ثروت حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

لولولولولولي هتجوز هتجوز اخيرا حبيبي اتقدم ليا افرحي ليا ياختي انتي وهيه

قهقة سمر بقوه على ملامح شقيقتها وهي تتحرك بعشوائيه فى الغرفه وقالت بهدوء :يخربيتك انتي بتعملي اي ادخلي يابت من البلكونه كفايه فضا*يح

نظرت له سليا بغي*ظ وقالت :سبيني يابت اخرج الطاقه اللي فيا انا عندي كبت

ابتسمت سمر بسخر*يه وقالت:ومن اي الكبت دا ثم قالت بجديه واطي صوت الاغاني لحسن الناس تصدق ان فى عريس بجد

نظرت لهم ساندي وقالت بحد*ه:واطي الصوت انتي وهي مش عارفه اذاكر

نظرت له سليا بحق*د مزيف وقالت :اه منكي ياام سيد بت انتي عايزه تفر*سيني  مذاكره اي اللي في الصيف تعالي قوليلي انتي جيبه ملحق قوليلي اوعي تتكسفي انتي اختي برده

نظرت سمر بش*ك مزيف لساندي وقالت  :اوعي ياام سيد  ابوكي المعلم السعد يو*لع فينا نفر نفر مش هيخلي حد فينا عايش وامك هتتشر*د في الشارع

ساندي وهي تنظر لهم بنزعا*ج:انا أسقط اومال لو مكنتش الاولى علي الدفعه بتاعتي كل سنه كنتي هتقولي اي ومين بيتكلم سميره  دور تاني

نظرت له سليا بش*ر وكانت تقترب منها ببطى وهي تقول:اسمي سليا سميره دا كان ماضي قبل ما اغير اسمي ثم قالت بمرح احم انتى اكيد تقصدي اني سكنه في الدور التاني صح

نظرت له ساندي بشما*مته :لا وانتي الصدقه اقصد ملا*حق اللي بابا ميعرفش عنها حاجه تخيلي كد ياسليا ياختي  لو بابا عرف هيعمل فيكي اي

نظرت سمر امامها وقالت  بتفكير :ستذهب في ذلك الوقت الي الجحي*م واحنا معاها

ساندي بضي*ق :ليه ياختي هو عشان توام هنتعا*قب مع بعض انا مليش دعوه بالساقطه دي انا الاوله علي الدفعه

سمر بستغراب ومرح :لمواخذ*ه في السوال يابت ياام السيد انتي ليه كل شويه بتقولي انك الاوله وتغيظ*ي اختك سليا  طب منا اهو بجيب مقبول شوفتيني في مره بقول لي اختك ياساقطه محصلش عارفه ليه عشان بحترم مشاعرها

جلست سليا على الارض وقالت بحزن مزيف:اصيله يابت امي وأبوي شايفه الاخوات ياسيد قشقطه

ساندي وهي تنظر إلي نفسها في المراية وتتجاهل كلمات سليا :نفسي اعرف الحلاوه دي كلها انا جبتها منين ياتر مين حلو كد عشان أنا اطلع بشكل دا

نهضت سليا وقفت بجانب ساندي وقالت بسعاده :والله يابنتي مش عارفه اقولك اي علي المدح دا شكر ليكي انتي كمان حلوه

نظرت لها ساندي بستغراب :وانا بمدح فيكي انتي ليه انا بمدح في جمالي

وقفت سمر بجانبهم وقالت  بجدية مزيفه :احنا توام نفس الشكل كوبي من بعض وانتي بتمدحي جمالك يعني بتمدحي جمالي انا والمتخلف*ه اللي هناك دي

نظرت لها سليا بهدوء :تشكري يازوق علي كلمه متخلف*ه دي بس بجد ياعيال عندي سوال هو احنا ليه مش شبه بعض غير في الشكل واول حرف بس والباقي مختلف

ساندي وهي تجلس علي الفراش وتضع طبق فاكهه علي اقدامها :والله عندك حق دا حتي في الكراش كل واحده بتكراش علي شخصيات غريبه يعني انا بكراش علي دكتور طلال وانتي ياسليا علي الواد البلطجي اللي شبه محمد رمضان وكل كوم ونيجي لهبله الكبيره

سمر وهي تقف علي الكرسي وترفع يديها لاعلئ :ايوه انا الهبله الكبيره مش عايزه اي هتاف  

ساندي وهي تضع يديها علي خديها : ياحز*ني عليكي دي بجد هبله فعلا المهم انتي بقي ياختي متعقد*ه من الرجاله اصلا

سليا  جلست علي المكتب القريب من الفراش  وسالت بفضول : بت ياسمر هو انتي ليه متعقد*ه من الرجاله مثلا يعني حبيتي وخان*ك ولا قالك خلينا اخوات

سمر وهي تنزل علي الارض اقتربت من ساندي  والتقطت قطعه من الفاكهه وعادت وجلست علي الكرسي:انا هقولك انتم زي اخواتي برده بصي ياست انا من ايام ماكنت في الثانوي

ساندي بتساول وهي تنظر إلي سليا :بت ياسليا انتي شوفتي الفقر*يه دي وهي بتقولك لما كنت في الثانوي علي اسااس اللي قاعده قدامنا تيته دا انتي لسه متخرجه من شهر  

قطع كلامهم صوت والدتها التي تصر*خ بغض*ب عليهم ركضت كل واحده منهم الي المطبخ لكن وهم بيركضوا ضر*بت سليا ضهر ساندي  بغي*ظ وقالت

سليا بغيظ:عجبك كد فضلتي تتكلمي لحد ما نسينا أن امك عايزنا يافق*ر

ساندي وهي تحاول أن تربت علي ضهره حتي تتخف الم الضر*به:ضر*به في قلبك يبعديه عايزه مني اي يابت فك*ك مني

سمر وهي تنظر لهم بنزعا*ج:يلا انتي وهي امكم متعصب*ه هطلع عصبيت*ها علينا وهي مش ناقصه  

دخلت تلات فتيات واقفت كل واحده منهم تنتظر من والدتها ان تلقئ عليهم الأوامر

الام بهدوء:ساندي  انزلي جيبي الفطار واوعي تتاخري سليا المواعين عليكي انهارده وسمر انتي عليكي كنس البيت

نظرت سمر لسليا وقال بهمس:طالمه احنا هنعمل كل حاجه امك هتعمل اي

نظرت لها سليا وقالت بهمس لكن مسموع:هتقولك هعمل الاكل ستات اخر زمان هو الاكل دا يعتبر حاجه

نظرت لهم والدتهم بش*ر وقالت:حلو انا كنت مستنيه واحده فيكم تغلط بت ياساندي انزلي ياحبيبه ماما جيبي الفطار وسيبي الاشكال دي ليا الاكل مش حاجه عشان كده انا قرارت ان انتي واختك هتعملوا لينا الاكل لمده اسبوع ومع دا سليا هتاخد المواعين وسمر كنس ومسح الشقه ها فى اعتراض

رفعت سمر يديها حتي تتكلم لكن نظرت له والدتها بش*ر وقالت:يعني مفيش حد هيتكلم انا بقول كده برده يلا يابت انتي وهي على شغلكم  

ابتسم ساندي بشر وقالت:عيوني ياماما هنزل ومش هتاخر ثم اقتربت من سمر وقالت بشما*ته ابقي نضفي البيت كويس سلام

ركضت ساندي وهي تضحك بقوه على ملامح سمر نظرت لها سمر بغي*ظ كان ستركض وراءها لكنها سمعت صوت والدتها وهي بتقول :سيبي اختك تنزل وروحي شويه هتعملي اي وانجزي انتي وهي فى الاكل ابوكم لو طلت من المحل وملقاش اكل هيعمل منكى انتي وهي بانيه انا قولت اهو

......................
يقف يحيي امام غرفه اليس وهو يسمع صوت بكا*ئها تنهد  بحز*ن على حالها ودق الباب وهو يقول :حبيبه عمها مش هتخرج من الاوضه بقي وتقولي فيها اي

سمع صوت خطواتها وهي تقترب من الباب فتحت اليس الباب ونظرت له بحز*ن ابتسم يحيي لها ثم جلس على الارض وعانقها بقوه وهو يقول بحنان :مالك اي اللي حصل فى المدرسه فاهميني حد ضايقك

ابتعدت اليس عن عمها وقالت بحز*ن: كلهم بيسالوا فين ماما ليه ماما مش بتوصلني وانت مين ولما قولت ان ماما مسافره وان انت عمى سالوا على بابا وانا كنت كل دا برد عليهم بس خايفه منهم وخصوص ان فى بنت هناك ضر*بتني ياما تاخد القلم بتاعي ياما تضرب*ني وفضلت تقولي ان ماما سبتني عشان انا وحش*ه ومستا*هلش انى اعيش مع بابا وماما

نهض يحيي من على الارض وقال بهدوء:بابا عند ربنا وهو شايفك وديما معانا وغير كده هو مش انا زي بابا البنت اللي ضر*بتك دي انا هروح معاكي بكره وهشتكي البنت دي لمديره وماما انا قولت ليكي اعتبري انها مش موجوده وانتى اجمل بنت فى الدنيا بابا وانا فخورين بيكي جدا ابتسم وجذبها من يديها وهو يقول ممكن بقي تروحي تلبسي عشان نخرج انا وانتي نروح الملاهي ونعمل كل حاجه انتي عايزيها

ابتسمت اليس بسعاده وقالت:هروح البس بسرعه

....................
جلس فارس فى مكتبه وهو يتحدث في الهاتف ويقول :الو ياامي

والدته بحب :حبيبي وحشتني هتيجي البيت امتي بقالك تالت ايام بره

فارس بهدوء: مش بيدي والله ياامي كان عندي شغل كتير جداا بس انهارده باذن الله هجي ليكي بليل بس متاخر شويه لان عندي كمين

ابتسمت والدته وقالت بسعاده :ماشي ياحبيبي كويس انك هتيجي انهارده انا مجهزه ليك شويه صور لبنات باذن الله واحده فيهم تعجبك وتكون عروستك

نظر فارس لهاتف بغضب وقال بغيظ:امي انا كذه مره اتكلمت فى الموضوع دا انا مش هتجوز انا مبسوط كده مش هدخل فى حياتي واحده تانيه تخر*ب تاني كفايه اللي حصل زمان

تنهدت والدته بحزن وقالت:يابني مش كلهم شبه البت دي و

قطع فارس كلماتها وهو يقول :امي معلش هقفل دلوقتي عندي شغل مهم لازم اخلصوا

.....................
كانت تقف سليا امام الثلاجه وهي تقول :هنطبخ اي دلوقتي

نظرت لها سمر بتفكير وهي تقول :طلعي الفرخه وانا هقشر بطاطس ونعمل صنيه بطاطس بالفرخ وجنبها حله رز وممكن نعمل كتفه جنبهم

وضعت سليا الدجاجه امام سمر وقالت:اتفضلي انتي الفرخه اتصرفي فيها وانا هقشر البطاطس واعمل الصلصه

نظرت له سمر بغيظ وقالت:يابنت ... بقت كده ماشي بس انتى

قطع كلماتها صوت صر*يخ وصوت والدتهم وهي تصر*خ وتقول :حد ينزل يشوف ابوكم واقف جنب الخنا*قه وشويه الصيا*ع اللي تحت بيضر*به بعض بسا*ككين واز*ايز

ارتدت ساندي الاسدال وقالت:انا هنزل ياماما

ركضت سمر وسليا لشرفة وسمر تقول بسعاده:الله خنا*قه

نظرت لهم والدتها بصدمه وهي تقول بغي*ظ  :روحي ياختي انتي وهي يارب تيجي ازاز*ه فى دماغ واحده فيكم واخلص

.............
اقتربت ساندي من والدها وهي تنظر حوالها بخو*ف وتقول :بابا بابا يلا نطلع ماما عايزك فوق

نظر لها الحج السعد  بغض*ب وقال:انتي اي اللي نزلك وفى خنا*قه اطلعي يابت

ساندي بضي*ق :هو بمزاجي انا نازله عشان اخليك تتطلع

الحج السعد بغض*ب:بقولك غور*ي على فوق قولي لامك اني مش هطلع مش هسيب هشام والحج محمود لوحدهم ثم قال بحنان متخافيش مش هيحصل ليا حاجه يلا بسرعه اطلعي لحسن تيجي حاجه فيكي

اؤمات ساندي بخو*ف وكان ستركض بعيد عن المش*اجره لكن شعرت بيد تجذ*بها لدخل المشاج*ره حاولت ان تبعد تلك اليد عنها وعندما نجحت لم تسيطر على اقدامها سقطت بين يد رجل يمسك فى يده ا*له حا*ده نظر لها ذلك الرجل بغض*ب نظرت له ساندي بخو*ف ونظرت لذلك الرجل الذي كان يركض عليهم وفى يده اليمين ا*له حا*ده ويده الشمال زج*اجه


تكملة الرواية من هنا




تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close