جابولي مدرس البيت علشان خايفين اخرج خلاني حامل الجزء الاول بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده

 جابولي مدرس البيت علشان خايفين اخرج خلاني حامل الجزء الاول بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده 

جابولي مدرس البيت علشان خايفين اخرج خلاني حامل الجزء الاول بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده 

وقبل ما نبدا الحكايه اعرفكم بنفسي أنا. ولاء 

في ثانويه عامه في يوم كنت قاعده ولقيت 

ماما بتقولي

الام 

مبروك خالص ابوكي وافق تخدي درس 

بس مافيش خروج من البيت الدرس هيكون 

هنا في البيت 


ولاء 

ايه ده مش ده اللي احنا متفقين عليه يا ماما 

قولتك المدرس اللي باخد عندو مش بيروح بيوت 

حد ارجوكي أنا عايزه اخد عندو 


الام 

بقولك اي لمي نفسك واحمدي ربنا اصلا 

ان ابوكي اصلا وافق انك تخدي درس أو انك بتتعلمي اصلا 


ولاء 

هو انا ذنبي ايه باللي اختي مروه عملته 

ليه اشيل المشكله كده لوحدي 


الام 

بس اخرسي مش عايزه اسمع صوتك 

وبعدين محمد ابن عم ابوكي هو اللي هيجي 

يديكي درس غير كده مافيش تعليم وبعدها خرجت من الاوضه وولاء كلمت صاحبتها ايه 


ايه 

ها با بنتي عملتي ايه انا بالعافيه أقنعت استاذ 

محمود انك تيجي تاخدي معانا في الدرس 


ولاء 

كلمت بابا وماما مش راضين مش عارفه اعمل 

اي 


ايه 

ينفع اللي عملتي ده خليتيني أكلمه ليه 

بقي انشاء الله لما انتي مش ناويه 

تخدي دورس عندو بس العيب مش عليكي العيب عليا انا أن سمعت كلام عيله زيك 

وبعدها قفلت السكه في وشي 


وفي بيت مرات عمي كانت قاعده مع بنتها 

سهير اللي كانت بتتكلم في التلفون 


سهير 

والله وانت وحشتني اوي طيب مانت عارف 

ماما لسه زعلانه طيب هقولها يا ماما 

محمود عايز يكلمك واخدت التلفون وقالت 


الام 

جرا اي مش قولت ليك الف مره متتصلش هنا 

تاني واللي بينا خلاص انت ولا ابني ولا اعرفك 

من بعد اللي عملته 


محمود 

يا ماما احنا ذنبا اي في اللي حصل ده ارجوكي 

انتي وحشاني اوي 


الام 

وحشتك بصحيح تطلقك مراتك وتجبها لابوها 

وهو بقي سعتها يتصرف معاها 


محمود 

ازاي عايزني اعمل كده مانتي عارفه 

عمي هيعمل فيها أي لو رجعت 


الام 

مش شغلي انا مستعده اسامحك لو عملت 

كده غير كده مش عايزه اشوف رقمك عندي 

تاني وبعدها قفل السكه وكانت اسماء 

قاعده جنبه 


اسماء

برضه مش عايزه تكلمك والله يا حبيبي انا مستعده انك تطلقني لو ده هيخليك 

ترجع لمامتك 


محمود 

اي الكلام ده لا طبعا انا مش موافق انتي حبيتي 

وبجد عمري ما هسيبك وبكره ربنا هيهديهم باللي هما فيه ده وبدأ يفتكر يوم ما كان 

معزوم عند بيت اسماء بنت عمه 


                  #فلاش باك 


الكل قاعد وجت الام 


الام 

يلا يا محمود يا حبيبي تعالى اتغدى واكيد عمك هيجي دلوقتي ويتغدى معانا


اسماء قامت وقالت 

ماما محمود جاي علشان خاطر يقدم ميعاد الفرح مع بابا بجد انا فرحانه قوي


الام 

ربنا يكملكم على خير يا رب بس عملت ايه في الموضوع اللي قلت لك عليه انا قلت لك مش عايزه بنتي تكون عايشه مع مامتك انا عارفه ان مامتك مش بتحبها


محمود 

مش عايزك تشيلي هم يا مرات عمي انا خلاص مظبط كل حاجه ان احنا هناخد بيت لوحدنا ونعيش فيه وبعدها طلعت سهير وهي عامله 

تعيط 


سهير 

الحلق يا محمود ابوك راح علي المستشفي


الام 

اي حصله اي يلا بينا والكل جري علي المستشفي 


الدكتور 

البقاء لله الطلقه كانت جمب قلبه ومعرفناش 

نطلعها 


سهير 

لا معقول منك لله يا عمي انت السبب 

وفي القسم الظابط كان قاعد وواقف سليمان 

ابو ولاء 


سليمان 

والله العظيم طلعت غلط من المسدس بتاعي معقوله انا هعمل في اخويا كده برده


الظابط 

مش عايزه اسمع صوت خالص احنا هنفرغ الكاميرات ونشوف فعلا طلعت غصب عنك ولا جانب بمزاجك لاجل الحظ ان كان في كاميرات في المكان اللي انتم كنتم واقفين فيه


سليمان 

اكيد طبعا هتتاكد ان غصب عني 

ربنا يعلم انا بحب اخويا ازاي وزعلان 

علي اللي حصل ليه 


وفعلا عرفوا أنها كانت غصب وكان راجع محمود 

من برا 


الام 

ايه يا حبيبي عملت ايه عمك خد حكم قد ايه


محمود 

عمي خرج يا ماما لانها كانت بدون قصدي والكاميرات صورت المشهد ده عمي ما عملش حاجه وانت عارفه ومتاكده كويس قوي ان هو كان بيحب بابا


الام 

نعم يا حبيبي اي كلامك ده بقي انشاء الله 

وانتي صدقت الكلام ده بقولك اي يا محمود 

انت لازم تاخد طار ابوك 


سهير 

ايه الكلام اللي انت بتقوليه ده يا ماما طارق ايه اللي انت عايزه ياخده وياخده من مين من عمي مكان ابونا


الام 

اخرسي انت خالص مش عايزه اسمع لك صوت وانت يا محمود ناوي تعمل ايه


سهير 

محمود عمك بيحبنا اوعي تفكر في الكلام ده 


الام 

قولتك اسكتي خالص لو بتحب ابوك 

يا حبيبي عايزك تجيب حقه وبعدها سابها 

ومشي وفي شقتنا كنت قاعده أنا واسماء ودخلت ماما 


الام 

هاتي ده بتاعك يا ولاء يلا علشان خاطر نبعته لمحمود طبعا يا بنتي مش هتنفع الجوازه دي تكمل انا خايفه عليكي في وسطهم


ولاء 

ايه الكلام اللي انتي بتقولي عليه ده يا ماما لا طبعا محمود بيحبها وده يمكن يسيبها


الام 

اخرسي انت خالص يا بنتي ده لو اتجوزك هيكون عايز ينتقم من ابوك مش اكثر وانتي عارفه ومتاكده كويس قوي ان اللي حصل ده عن ابوك


اسماء 

عارفه يا ماما متاكده بس انا بحب محمود وانا مش هقدر اسيبه وهو ما لوش ذنب في اللي حصل ده ودخل الاب 


الاب

اسمعي كلام امك يا اسماء امك عندها حق مش هينفع تكملني مع محمود بعد اللي حصل ده مرات عمك مش راضيه تصدق أن اللي حصل 

ده كان غصب عني 


اسماء 

طيب انا عايزه اعرف يا بابا احنا ذنبنا ايه في اللي حصل ده 


الاب 

النصيب يا بنتي هاتي الدهب وفعلا قلعت 

الدهب وبليل كانت بتتكلم مع محمود


محمود 

انا عايزه افهم انت ازاي تقلعي ذهبي بقى انا واقف قدام امي عشان خاطر نكمل جوازنا وانت جايه دلوقتي تعملي كده


اسماء 

انت عارف ان انا ما اقدرش اقول لبابا لا وكنت عايزني اعمل ايه يعني وبعدين انا شايفه ان جوازاتنا دي مستحيله يا محمود مش هينفع ان احنا نكمل مع بعض


محمود 

علشان انتي جبانه ومش قادره تخدي موقف 

بكده بقولك اي أنا مستني تحت تعالي 

انزلي ونمشي من هنا خالص 


اسماء 

لا طبعا انا مش موافقه على الكلام اللي انت بتقول عليه ده انت عايزني اعمل كده في بابا


محمود 

برحتكةيا اسماء أما هستناكي نص ساعه 

لو نزلتي تمام مش نزلتي كل واحد فينا 

يروح لحاله احسن 


اسماء 

معقول يا محمود وبعدها قفل وقومت 

وقولت ليها 


ولاء 

اسمعي كلام محمود وقومي انزلي معايا بعد كده الامور هتتحلل لما يشوفوك انتي وعايشه مع محمود حياه سعيده


اسماء

انتي عارفه لو بابا ده اني هيعمل في ايه لا طبعا انا مش موافقه على الكلام ده وخلاص كل شيء اسمه نصيب وكل واحد يروح لحاله


ولاء 

انتي عارفه متاكده كويس قوي ان بابا بيحب محمود ونفسك تكملي حياتك معاه بطلي اللي انتي بتفكري فيه ده بقى قومي يلا بدل 

الفرصه ما تروح من ايدك 


اسماء 

بجد خايفه طيب خليكي معايا علي تلفون 

زطمنيني اول ب اول وبعدها مشيت معاه 


وتاني يوم دخلت الام 


الام 

جرا اي يا بنات ايه ده انتو لسه نايمين لحد 

دلوقتي قومي يا بت ينهار ابيض اسماء 

فين قومي يا ولاء 


ولاء 

فيه اي يا ماما هتلاقيها في الحمام ولا هنا 

ولا هنا 


الام 

انا لسه جايه من الحمام ومش موجوده 

اختك فين 


ولاء 

معقول تكون نزلت عند مرات عمي 


وفي شقه مرات عمي كانت سهير بتتكلم 

في التلفون 


سهير 

والله عين العقل اللي انت عملته ده جدع يا محمود وخرجت الام 

ايه طب ازاي يعني يا محمود طب رحت فين طمني عليك الو الو


الام 

في ايه يا بنت مال اخوكي راح فين على الصبح كده


سهير 

محمود اخذ اسماء ومشي من هنا يا ماما شفتي بقى اخره العند اللي كان في دماغك عمل ايه ادينا خسرنا اخويا كمان


الام 

معقول الكلام اللي بتقولي عليه ده لعبوا 

بينا والله ما هسكت وبعدها طلعت


وكان بابا واقف هو وماما 


الام 

اكيد مع محمود نزلت تقابله علشان خاطر تتكلم عليه طب اهدى بس وانا هرن عليها واعمل فيها اللي انت عايزه بس هادي اعصابك


الاب 

والله ما هتشوف الشارع تاني بعد ما ترجع البيت دي اخر تربيتك يا هانم وبعدها الباب خبط 


الام 

اهي اكيد هي وبعدها فتحت الباب 

وكانت كوثر مرات عمي 


كوثر 

اوعي كده من وشي لعبتوها صح مش كده يا سليمان والله العظيم ما هسيبك


الاب 

في ايه بس يا ام محمود ما تفهميني 


كوثر 

لا والله يعني مش انت اللي خليت الواد يروح يتجوز بنتك ويمشي بيها من هنا فاكر كده ان انا مش هعرف اخد طاري منك والله ما هسيبك مهما حصل


الام 

قولي لي انك بتهزري والنبي والكلام ده مش حقيقي بنتي انا عملت فيا كده 


كوثر 

لا والله وانتي مكنتيش عارفه اهي دي اخر 

تربيتكم وبعدها نزلت 


الام 

معقول يا اسماء الله يسامحك يا بنتي 

ازاي تعملي فينا كده 


ولاء 

يا ماما اهدي بس علشان خاطر بابا انت عارفه ومتاكده ان هو تعبان ومش بيقدر يتحرك خالص


الام 

اخرسي اكيد انتي كنتي عارفه مانتي وهي 

سركم مع بعض 


الاب 

بس مش عايز اسمع صوت والله ل جيبك 

يا اسماء وهتشوفي هعمل فيكي 

ايه 

ومن يومها بابا مش راضي يخرجني من البيت 

خالص وايام الامتحانات بيجي معايا 


                     #رجوع 


محمود 

انا مش عايزك تزعلي نفسك خالص يا اسماء بكره لما تولادي وناخد ابننا ولا بنتنا ونسافر بيهم وهيفرحوا بيها قوي


اسماء 

مش حاسه بكده انا حاسه ان احنا اتسرعنا يا محمود كان لازم نحل المشكله معاهم ما ينفعش ان انا نسيب البيت ونمشي


محمود 

روقي ياحبيبتي وكل حاجه هتتحل والله 


وفي شقتنا كانت عندي ايه 


ايه 

انا عارفه لو كنت اتصلت بيكي وفضلت اعتذر ما كنتيش هتسامحيني على ان انا اتكلمت بيه معاكي حقك عليا ما تزعليش مني يا ولاء


ولاء

والله يا ايه انا عارفه متاكده ان انا كسفتك مع استاذ هيثم بس انا غصب عني والله

بابا رافض اخرج من البيت خالص 


ايه 

طيب يا بنتي انتي هتفضلي كده كتير 

وانتي ذنبك اي فيه اللي أخاك عملته يعني 


ولاء 

ذنبي أنها اختي خالص بقي المهم ما ينفعش تيجي وتحضري معايا الدرس هنا علشان انت عارفه ومتاكده كويس قوي ان انا عمري ما طقت محمد ده 


ايه 

. ما انت عارفه ان انا مش بفهم شرح اي حد غير استاذ محمود بس على العموم هحاول المهم انا همشي انا بقى دلوقتي وهبقى اجيلك بعدين


ولاء بالله عليك ابقي تعالي انا ببقى قاعده لوحدي ومخنوقه جدا مش بخرج من الاوضه دي خالص 


ايه اكيد والله هجيلك وبعدها نزلت ودخل 

شقه مرات عمي 


كوثر 

في ايه يا بنت بقالك ساعه فوق ها ايه الاخبار


ايه 

مش عايزاك تشيلي هم خالص لو هو مش موافق ان هتاخد دروس انا هعرف العب بدماغها واخليها تخرج بره البيت ونعمل فيها اللي احنا عايزينه



الفصل الثاني من هنا



روايات كامله وحصريه من هنا



تعليقات



close
 
CLOSE ADS
CLOSE ADS