expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية القادرة الفصل التاسع عشر والعشرون بقلم مرفت السيد حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية القادرة الفصل التاسع عشر والعشرون بقلم مرفت السيد حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


{19}

اتفاجئت سارة باشقاء نصر وزوجاتهم بانتظارها بالطابق الأرضي ويجلس معهم احمد وكل اولاد نصر

بقلم مرفت السيد 

قالت سارة للمياءهامسة:الحرب ابتدت اطلعي فوق اتصلي بالمحامي ييجيلي ضروري دلوقتي ونيمي الاولاد

لمياء :مش هسيبك لوحدك

سارة:متقلقيش عليا

ودخلت سارة وجلست بثقة واضعة قدما فوق الأخرى ونظرت اليهم في صمت

قال سليم:في ايه ياجماعة ملمومين ليه كدة

قال سعد: عاوزين نتكلم مع ام حسن وحسين شوية

سارة بحزم:خير هو في ايه عشان نتكلم فيه اصلا

رد سامي :ايوة في طبعا حق ولاد اخونا

سارة:اه مش فاهمة

ياسر: انتي طول عمرك ذكية يعني الليلة دي هاتتقسم ازاي

سليم بعصبيه :وانتو مالكم بقولكم إيه انا من زمان وساكت انا والمرحوم اتنازلنا عن حقنا ليكم وانا بأبات بشقة ابويا اكني ضيف انما نصر وولاده ومراته ميخصكمش لان نصر.... 

قاطعته سارة :سيبهم ياسليم

المحامي بالطريق هو كلمني الصبح وعزاني وانا طلبت منه ييجي يوضح بنفسه الوضع

مروة بسخرية:وضع ايه ياحبيبتي احنا اتفقنا سعد جوزي عم الاولاد يبقى عليهم

سارة بغضب:انتي مالك بتنطقي ليه اصلا

ياسر :لا تتكلم براحتها

سارة:كلمة كمان ومش هعمل خاطر للمرحوم وهاطلب البوليس يرميكم برة

سعد:ليه هو كان بيتك

سليم بعصبية :حتى انت شحنوك وبتتكلم انتو ليه مصرين تقابلو معروف نصر معاكم بالاساءة

رد كريم احد الاشقاء:مش بيتك ولامحلاتك لوحدك ياام حسن

مروة:اه متعرفيش تطردينا

دخلت لمياء ووقفت بجوار سارة وهمست لها:الولاد ناموا وسبت معاهم الخدامة

جلست سارة وهي تستمع اليهم وابتسمت بثقة وقبل ان ترد

دخل المحامي وقال: لآ تقدر يامدام

اسمعو كلكم انا كنت هافتح وصية نصر بعد مرور ايام العزاء ولكن بما انكم استعجلتو لازم تعرفو الوضع الحالي وتسمعو وصية نصر ااي كتبها بعد ماقام من الغيبوبة بالمستشفى

سليم :اتفضل يااستاذ

سعد:ايوة كلنا سامعينك

المحامي فتح مظروف وأخرج منه وصية نصر

وقال:بسم الله الرحمن الرحيم


 انا نصر نصرالدين وانا بكامل قواي العقليه ودي وصيتي بعد وفاتي 


قبل اي حاجة اخواتي الاعزاء


 انا وسليم اتنازلنا لهم ببيت ابونا عن طيب خاطر وموضوع انهم يورثو فيا دة محسوم


نظر اشقاء نصر لبعضهم البعض بصدمة

اما عن أولادي فاكبرهم 15 سنة واصغرهم حسن وحسين لذلك يلزمهم وصي


وانا اخترت سليم وصي على اولادي انا عاملهم وديعة كبيرة  ومن ريعها سليم يصرف على أولادي 


نظر الجميع الى سليم كان صامتا وجهه لايبدي اي ردة فعل

بقلم مرفت السيد 

اكمل المحامي : اما عن باقي  اموالي ومحلاتي وبيتي فانا اتنازلت عنهم  كلهم لسارة زوجتي

وهي اهل ثقة انها  هاتحافظ على مالي وهاتقف جنب اولادي وتربيهم وهتعرف تتصرف بحكمة وعقل 


انا مش باثق غير فيكم انت ياسليم وانتي ياسارة محلاتي متتقفلش بيتي لايباع اولادي معاكم  وأمانة حافظوا عليهم


احمد وباقي اولادي اسمعوا كلام سارة وسليم زي ماكنتوا بتسمعو كلامي 


دعواتكم بالرحمة والمغفرة ولو زعلت حد ارجو منه انه يسامحني


باقي التعاملات مع المحامي وهو هايتصرف


بتوقيعه وتوقيع الشهود

بقلم مرفت السيد 

انتهى المحامي ونظر اليهم الجميع صامتون وكأن على روؤسهم الطير


فقال مكملا :اظن كدة الكلام واضح

نهض سعد وقال :ياللا بينا على بيتنا ياجماعة

نهضوا جميعهم وهم صامتون وانصرفوا


سليم :قوم ياأحمد خد اخواتك واطلعو فوق

احمد:بس ياعمي واشار الى سارة هي سبب الي حصلنا كله 

سليم بحزم :سمعت انا قولت إيه ابوك وامك ماتوا ومرات ابوك في السجن ذنبها إيه  مين دلوقتي موجود هنا بيراعيكم لما كنت عند اعمامك وقت ماابوك كان بالمستشفى انت جيت حكيتلي انهم كانوا متضايقين من وجودكم

لينا كلام تاني بكرة 

اخواتك ناموا وتعبوا واغلبهم ناموا معيطين بسبب انك بتسمع لاعمامك اتفضل طلع اخواتك فوق وخلي الستات الي سارة شغلتهم . هنا يحضرولكم الاكل


سارة:لمياء اطلعي على شقتي وارتاحي انا ليا كلام مع الاستاذ  ومع سليم


انصرف اولاد نصر ولمياء


قالت سارة :انا ليه حاسة ان في كلام تاني عندك يااستاذ

المحامي 'فعلا في جواب باسمك يامدام سارةوباسمك ياسليم  وبعد ماتقروه هاستنى منكم زيارة بمكتبي

البقاء لله استأذنكم انا


بعد انصرافه قال سليم وهو ينهض:انا رايح ابات في فندق قريب

سارة:لا خد دة مفتاح بيتي انت عارفه انا عملت شقة للضيوف تقدر تقعد فيها وانا هاتصل بالحارس عشان يدخلك

واتصلت سارة بالحارس واخبرته بقدوم سليم

سليم :شكرا ياسارة شدي حيلك انا اسف على كل الي حصل


سارة:مش ذنبك بس  انت هاتقرا الجواب امتى

سليم:مش عارف وانتي

سلرة:مرهقة ومش عارفة

سليم : اوك انا هامشي بس هو في حاجة بكلام المحامي تخصنا سوا ولما نقراه هنعرفها

سارة:فعلا و شكرا على موقفك

انصرف سليم وقبل ان ينطلق بسيارته حاءه اتصال تليفوني  من إخوته جعله يعود اليهم

ويجلس معهم ليستمع إليهم وهو بحالة صدمة مما قالوه عن  سارة


🤔🤔🤔🤔🤔🤔


ياترى قالوله إيه 


#القادرة


{20}

#بقلم_مرفت_السيد


قال سليم لاخوته وهو يغادر: لما اتأكد من كلامكم  انا الي هاتصرف

ياسر : اوعى تنسى ان دة شرف اخوك

سعد:المهم ياسليم متفتكرش اننا طمعانين بفلوس نصر ابدا احنا عاوزين ولاد اخونا يتربو وسطنا ومتجيش ىواحدة زي سارة تصرف فلوس نصر وتتحكم فيها على هواها

سليم بهدوء :انا سمعتكم بس متعودتش أصدق الا لما اتأكد

وابتسم بهدوء: وصدقوني انا هعرف اتأكد من كلامكم سلام

واقروا الفاتحة لاخوكم


انصرف سليم وهو مش عارف يصدق اخواته في الكلام الي قالوه على ساره ولايصدق اخوه نصر على كلامه عنها الي هو عكس كلام اخواته

بقلم مرفت السيد 

وبالنهاية توجه الى شقة سارة وامسك بخطاب نصر وضعه بحواره ثم خلد للنوم ولم يقرأ الخطاب

اما أشقاء نصر فقال ياسر:احنا لازم نثبت كلامنا عليها عشان نقدر نحرمها من كل الي اخدته ونقلب سليم  والدنيا كلهاعليها

مروة:احنا نعمل كل حاجة ياجماعة عشان متتهناش هي بفلوس نصر


قال سامي :انا كلمت المحامي ورفض يسمعني حتى

قال كريم : يبقى نتصرف احنا ياللا كل واحد على شقته 

كان هناك من يسترق السمع إليهم ويسجل بهاتفه كل مايحدث بينهم وانصرف بهدوء قبلما ينتبهوا الى وجوده


عند سارة ارسل لها المحامي على الواتس قائلا :انا اسف على ازعاجك وبالظروف دي ولكن حابب أحذرك اخوات نصر بيحاولو يجندوني وبيتفنتوا بكل الطرق لايذائك ارجوكي احذري


ردت عليه:شكرا لاخلاصك ومتخافش عليا انا وكلت ربنا وفوضت أمري لله

وامسكت بصورة زفافها على نصر وانفجرت بالبكاء حتى نامت من الارهاق والحزن


وبالصباح استيقظت سارة على رنين هاتفها من رقم غريب فردت :الو مين

فاجابها صوت انثوي : مدام سارة

ايوة مين

:فاعلة خير وصدقيني عندي كلام مهم

اتفضلي خير

:مش دلوقتي بس الي عندي هايبرأك من تهمة بيحاولو يتهموكي فيها اهل جوزك بما فيهم سليم

:والمطلوب

لما التهمة توصلك هاكلمك واقولك قدري تمن برائتك

واغلقت الخط

سارة محدثة نفسها:رمتني وسط الديابة يانصر 

واتصلت بالمحامي : ازيك يالستاذ حامد

الله يسلمك اخبارك ايه 

:الحمد لله معلش رد عليا بصراحة هما اخوات نصر كانو عاوزينك تتفق معاهم عليا وتعمل إيه

مفيش داعي انا هزأتهم

:خليني اخد حذري لو سمحت

بس وعد ماتعمليش مشاكل معاهم

:عيب ياحامد انت عارف اني ورايا مسئولية اكبر من كدة

عارف ياسارة شوفي انا بحترمك وواثق من أخلاقك

هما عاوزيني اساعدهم واقول عنك انك على..

:قول ارجوك

انك على علاقة بشاب ووقتها يرفعو عليكي قضية ويحرموكي من كل حاجة

:اناااا

هما ماقالوش دة صراحة ولكن انا فهمت ورديت متخافيش

سارة بصدمة:لاحول ولا قوة الا بالله ربنا موجود

اقفل ياحامد انا كويسة متقلقش

دخلت لمياء :مالك ياسارة

مفيش يالمياء ماتشغليش بالك بس انا لازم انقل في بيتي التاني ضروري لحد مااشوف هاعمل ايه

لمياء :فهميني

سارة:هافهمك

وقصت عليها كل ماحدث

لمياء :منهم لله ربنا ينتقم منهم

سارة:قفلي خالص وتعالي نفتح الشقة الارضي للعزا ومتخافيش انا هاتصرف

بقلم مرفت السيد 

انتهت ايام العزاء الثلاث بلا جديد يذكر اخوات نصر يتجنبون سارة وهي كذلك وقررت الا تتعامل مع اولاد نصر بعدما صدر من أحمد واوكلت خدمتهم الى العاملات

كان سليم يأتي لزيارة اولاد نصر يوميا فقابل سارة وعي صاعدة الى شقتها وأعطى لسارة مفتاح شقتها وشكرهاواخبرها بأنه قام بشراء شقة قريبة من اولاد اخوه

فقالت له:سليم نش عاوز تقولي حاجة 

:حاجة إيه تقصظي الجواب انا هقراه الليله

وانا كمان بإذن الله هاقراه الليلة

:اوك يارب يكون بفايدة

يارب  عن اذنك ياسليم

دهلت سارة غرفتها وقررت سارة قراءة الخطاب ولكن تريد ان تقرأه بمكان هاديء

فذهبت الى شقتها بمنزلها وجلست تسترجع كل ذكرياتها مع نصر


وكذلك سليم ذهب الى منزله وقرر ان يقرأ الخطاب بهدوء


صنعت سارة لنفسها فنجان من القهوة الفرنسية المفضلة لديها و فتحت  الخطاب وهي متوترة  وقرأت :

سارة

حب عمري

يشهد ربنا اني ماحبتش غيرك ومن زمان اوي

وفضلت احلم باتي اتجوزك في يوم وحصل وخلتيني اسعد إنسان بالوجود

انا عارف انك مستغربة لما فوقت لقيتك كنتي هاتموتي بسببي وانا كمان كنت هاموت قررت ابعد عنك اي أذى كنت واثق اني لو فضلت جنبك واهتمامي وقلبي ليكي بس ان اي حد تاني حاقد كان ممكن يأذيكي كان لازم ابعد عنك واثبت للكل اني زي ماانا نصر المزواج الي الكل بيحكي على حبه لسارة بس سابها برضه 

عارف اني بنظرك طماع واناني 


 لكن طبيعتي وحبي للجواز كان هو سبب زعلك مني

بس انا عاوزك تعرفي اني عشت ومت وانا باحبك لاني اكيد ميت وانتي بتقري الرسالة 


انا حاولت اعوضك بإني ارمي تحت رجلك كل املاكي عارف ان شخصيتك قوية وانك قادرة على تنفيذ وصيتي

الوصية الخاصة بيكي انتي والي لو نفذتيها

هاتكون مكافئتك اكبر مما تتخيلي وحامد هايفهمك كل حاجةلو وافقتي على...........


🤔🤔🤔🤔🤔🤔



تكملة الرواية من هنا



بداية الروايه من هنا





تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close