القائمة الرئيسية

الصفحات

اخر الاخبار

رواية بنت_فوق_التلاتين الفصل الخامس والسادس حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية بنت_فوق_التلاتين الفصل الخامس والسادس حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


بارت٥

قال لها بشرط انك تتجوزي 

قلت: هاتجوز مين ؟

قال :ما تستعجليش هقولك وافهمك كل حاجه في الوقت المناسب المهم دلوقتي انك تبقى كويسه انتي وماما واول ما تخرجومن هنا بالسلامه وترجعي على شقتك الجديده وتستلمي شغلك الجديد نتكلم

 قلت له لا ما فيش اي اتفاق هيتم الا ما اعرف كل حاجه

 قال ما هو ما ينفعش اقول لك دلوقتي الا على الاساس بس المبدأ لو انتي موافقه عليه الباقي كله سهل ولو ماوافقتيش برضه الشقه هديه مني وتعويض لانك هتشتغلي معايا

 واستأذن ومشي سابني محتارة مش فاهمة حاجة خالص 

بعد يومين والدتي بقت كويسه وانا كويسه  و خرجنامن المستشفى وعمار وصلنا لحد الشقه وطلب مننا نرتاح وبكرة هايبجي يتطمن ويجيب عقد العمل معاه


الشقة جميلة بمكان راقي ومجهزة وكل شيء فيها حتى الأكل 


معرفتش انام بسبب اني متعودتش على المكان وبافكر بعمار وايه الشخص الغريب دة


وقفت بالبلكونة اتفرج على المكان اكتشفت ان الشقة في وش فيللا عمار وأهله مباشرة واقدر اكشفهم بسهولة عرفت لما شفته داخل الفيلا 

وشفت بنوتة جميلة بتهزر معاه اعتقد انها اخته


عشيت والدتي وحاولت انام مقدرتش الصبح لقيت عمار  بيتصل وبيستأذن بالحضور


جه معاه العقد وطلب مني اراجعه ومعاه شيك بالراتب السنوي 

طلبت منه قبل اي حاجة يفهمني ابتسم وطلب من والدتي اننا نخرج عشان نتكلم على الشغل


خرجت معاه لاني عاوز. افهم لقيته طالع بالاسانسير لاخر دور الروف الي بالعمارة اكتشفت ان الروف عبارة عن جاردن جميلة ومكتبة خاصة بعمار

فضلت اتفرج عالجمال قد ايه مكان مريح وروعة والكتب من كل العالم مكتبة ثروة بجد


وفي شقة صغيرة طبعا مادخلتهاش بس واضح انها قصر صغير وعامل قعدة صغيرة بصراحة روف ملكي 🤗

قلتله انت شاري الروف ولا العمارة 

قالي بابتسامة : العمارة بتاعتي 🙂

نعم دي احلوت اوي 😒


قعدت وهو كمان بعد ماجابلي نسكافيه 

قالي انا مستعد اقولك على كل حاجة

بس مترديش غير لما تفكري كويس

 وصارحني بكل حاجة 

اولا انا عاوزك تعرفي كل حاجة عني وحكالي عن تاريخ عائلته وتاريخه كله 

وبعدها قالي انا بحكيلك كل دة عشان العريس يبقى انا ☺️

بس الي عرضته عليكي والي لسة هاقدمه مقابل انك تتجوزيني سنة كاملة مهما حصل ماتطلبيش الطلاق زي الي قبلك وبعد السنة كملتي او ماكملتيش ليكي ٥ مليون جنيه 😇


😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳

دة حالي مش قادرة انطق وواخدة وضعية 😳

قالي طبعا بتقولي فرصة بس وراها ايه 😁

على فكرة انا اعجبت بيكي يوم الحادثة واعجابي زاد لما عرفت ظروفك وحسيت انك هاتكوني مناسبة  للي انا عاوزه 


للاسف يازينة مش هتعرفي  الا ليلة الدخلة وقت ماتكوني مراتي🙂


فكري وانا تحت امرك بكل الاحوال حتى لو ماوافقتيش هاتشتغلي  وتعيشي هنا 

قلتله طيب ممكن الموضوع دة يتأجل عالاقل بس فترة تأقلم على كل حاجة بتحصل

قالي قدامك شهرين بعد الشهرين هاسألك وياتردي باه او لا

اه والشغل هتنزليه من يوم الاحد يعني يومين وتجهزي


ونزلنا هو روح وانا دخلت وانا تايهة محتاجة افكر بهدوء  وافهم او احاول اني افهم 

وفجأة جالي تليفون هايغير كل حاجة .....


#بنت_فوق_التلاتين

بارت٦

التليفون اللي جالي كان من  بنت ما اعرفهاش بتقول لي انا ايمان مرات الدكتور صلاح اللي كنتي في المستشفى عنده وابقى بنت خالته قلت لها اهلا بيكي

: انا كان نفسي ازورك بس الاولاد واخدين وقتي كله فلو تسمحي  نفسي اشوفك ونتعرف شوفي اي كافيه قريب ونزل نتكلم مع بعض شويه انا عاوزاكي في موضوع

 قلت لها تمام طبعا دي حاجه تشرفني انا يمكن اخرج بكرة ان شاء الله هاشوف هاروح فين وهاكلمك ويشرفني طبعا اننا نتقابل و نتعرف بس🙄😐

 وقفلت معاها وبدأت احتار اكتر😒🤔

كان لازم اختار بنفسي وافهم  عشان اعرف افكر كويس نمت والصبح صحيت امي فطرتها واستأذنت منها انزل اتمشى شويه قالت لي انا حاسه ان فيكي حاجه و انك مشغول بالك ياحببيتي😔

 قلت لها ست الكل ما تقلقيش موضوع كده و بافكر فيه طبعا انتي شايفه الي بيحصل في الايام الاخيره كثير على اني استوعبه 

 وانا في حاجه كده بس مش هاقدر احكيها لك دلوقتي لازم افكر فيها كثير ابتسمت وضمتني في حضنها😍😘

 وقالت لي  لازم تعرفي ان تدبير ربنا ما فيش حد يقدر يقف قدامه

 قلت لها ونعم بالله 😇😍

نزلت من البيت مشيت في المنطقه قد اي مختلفة عن شارعنا الشعبي القديم 😀 فضلت ماشية لحد ما لقيت كافيه  قدامي دخلت طلبت مشروبيالمفضل لاتيه وقعدت افكر في التليفون اللي جالي مسكت التليفون طلبت الرقم ووصفتلها المكان نص ساعة لقيتها قدامي

اتعرفنا ببعض وكانت حامل قعدت معايا طلعت انسانه لذيذه جدا وذوق جدا وبنت ناس وبعد كده قالت لي انا لما كلمتك في التليفون عشان عرفت من صلاح ان عمار ناوي يطلب ايدك ويتجوزك وطبعا اكيد اكيد هو ماقالش اي حاجه عن وضعه او جوازاته اللي فاتت واكيد لقيتي الموضوع مبهم بالنسبه لك انا جايه عشان شايفه ان انتي اخت والي صلاح بيقولوا عنك وعن اخلاقك وعن وضعك انتي واهلك شجعني وقررت ان انا حتى لو عمار هيزعل مني لازم اصارحك بشوية حاجات عشان تعرفي تاخدي قرارك اعتبريني اخت وربنا شاهد على كلامي ولو خايفه وشاكة في اي نية سيئه من ناحيتي عايزه اقول لك على حاجه قبل ما أبدأ كلامي عمار مش هتلاقي زيه لافي حنيته ولا في اخلاقه بيخاف على الناس اكثر ما بيخاف على نفسه و طيب وكريم وحنين وبيعمل خير وكل الصفات الكويسه فيه عشان ما تفكريش ان انا جاية اكرهك فيه او ابعدك عنه بس ارجوكي الكلام اللي هاقوله ليكي  ميطلعش بره🤫

ابتسمت وقلت :  خليكي واثقه ان انا مقدره خوفك عليا كأخت ومفيش كلمه من اللي هيحصل بينا هتطلع بره وانا ناضجة كفايه و اقدر اعرف اللي قدامي بيفكر في مصلحتي ولا لا وانا من عينيكي و طريقة كلامك و احساسي بيكي يقول انك انسانه كويسه وان شاء الله احنا هنبقى اصحاب وكونك تيجي لحد هنا وتتكلمي معي وتوعيني عشان انتي واثقه ان عمار ما حكاش فعلا اي حاجه وسابني حيرانه والموضوع كله غموض انا يمكن اكون قبل ما انتي تيجي كنت بافكر اقول له لا خلي العلاقه اللي بينا شغل بس انا عاوزه اسمع كلامك جدا انا في حيرة عايزه اعرف في ايه انا مستجدعاه  وشايفه انه انسان كويس وقف جنبي كثير مش عشان الحادثه بس هو زي ما انتي قلتي واضح ان هو انسان كريم و طيب وخيير ويهمني  اعرف ابعاد الموضوع ده ايه وبعدين انا مش قادرة اتكلم مع احد في الموضوع ده

 كويس لقيت حد فاهم وهيشرح لي وينورني وعد مني  انا لا شفتك ولا اتكلمنا مع بعض

ابتسمت بارتياح ومسكت ايدي وقالت لي طمنتيني وبدأت تحكي اللي ما كنتش متخيلة اني ممكن اسمعه😳😯


اول حاجه قالت لي باختصار عمار عنده مرض نفسي واتجوز مرتين وطبعا رافض العلاج تماما وما فيش زوجه فيهم كملت شهرين  انا ما كنتش فاهمه في ايه بس صلاح جوزي فاهم ان اخوه تعبان 🥺

والد عمار وصلاح قبل ما يتوفى الله يرحمه كان بيحب عمار جدا وكان شايف ان هو هيبقى مكانه في الشغل وفي السوق وهايعلي اسم العيله ويكبره عمل المستحيل عشان يخليه يتجوز ويستقر ويبقى عنده عيله وطبعا ده كان صعب انا ما اعرفش عمار كان بيتعامل ازاي مع زوجاته كل اللي اعرفه ان اكثر واحده فيهم قعدت معه شهرين هربت من البيت في نصف الليل جت عندنا وهي منهارة وقالت انا مستعده ان انا امشي زي ما انا حتى هدومي مش عايزاها والد عمار لما لقى وضع ابنه صعب وانه رافض العلاج حاول يخلي صلاح يعالجه ويحط له حتى العلاج في الاكل بس هو كان رافض يقعد مع حد عشان يفهم هو عنده ايه فوالد عمار عمل وصيه عشان يجبر عمار انه يتعالج ويبقى عنده بيت واسره ان لو في زوجه كملت سنه واحده بس جواز مع عمار ساعتها يقدر ياخذ ورثه زي اخواته  لان لحد اللحظه اللي باكلمك فيها عمار ما يقدرش ياخذ ورثه الا لما ينفذ الوصيه وطبعا عمار عايش حاليا بمرتب شهري بياخدو  زي اي احد شغال و الفلوس اللي والدته كانت سايبهاله هو واخواته وهو شغل فلوس والدته لحسابه هو جايب اچانص عربيات بخلاف شغل والده 

 هو ده الوضع باختصار يمكن  اختارك انتي عشان شايف ظروفك هتخليكي تستحملي

و صلاح قال له بلاش دي بنت كويسه وما تستاهلش ان هي تتبهدل معك وخصوصا ان احنا مش عارفين انت عندك ايه وما فيش واحده من زوجاتك وافقت تحكي او تتكلم  عن وضعك لانهم كان الوالد  كان بيسكتهم بمبلغ كبير جدا وينضو انهم لو فكروا يتكلموا هايبهدلوا المحامي كان بيكتفهم بالتنازل بعد ما يطلقوا فمفيش واحده فيهم قالت عننا او على عمار كلمه وحشة ما فيش حد في العالم يعرف ان عمر تعبان واخوه ما يعرفش هو عنده ايه بالضبط بس اكيد عمار عارف هو عنده ايه انا صارحتك لكل حاجه واتمنى ان تقرري على هذا الأساس ولو وقفتي جنبه واتجوزتيه ارجوكي تقنعيه  يتعالج واديكي عرفتي عشان تقدري تاخذي احتياطاتك لو وافقتي و انا اسفه لو ضايقتك بأي كلمة عمار مش مجنون عمار عاقل جدا بس في حاجه من ناحيه الستات ما حدش قادر يفهمها عمار عاش فتره كبيره قوي في امريكا يمكن يكون حصل حاجه هناك🧐


شكرتها استاذنت ومشيت وسابتني في  حيره اكثر من الاول بس على الاقل دلوقتي انا اقدر افكر صح لاني فهمت وسهرت وصليت ودعيت ونمت وصحيت تاني يوم  وكنت واخذه قراري ومرتاحة🤗

 المفروض ان ده اول يوم شغل ليه لقيت عمار بيتصل بياالصبح وقالي في سواق بعربيه هيوصلك لحد الشركه دخلت الشركه قبل ما اقعد على المكتب الي السكرتارية وصلتني ليه وقالتلي دة مكتب حضرتك  وهو المكتب الخارجي لمكتب عمار بما اني هاكون مساعدته الشخصية 🧑‍💻

 خبطت علي عمار واول ما دخلت قلت له ان انا واخذه قراري 

اتصدم وبان عليه انه اتوتر ان انا اخذت قراري بالسرعه دي بس انا كنت عارفه واثقه من قراري كويس اوي 

قال لي يعني مش محتاجه وقت اكثر تفكري فيه

 قلت له لما باخذ قرار مش بارجع فيه عايز تعرف قراري 


 قراري هو........

توقعاتكم للقرار المستقبلي دة 🤔


ومستنية ارائكم الجميلة الي بتشجعني ❤️😘



تكملة الرواية من هنا



بداية الروايه من هنا





تعليقات

close