أخر الاخبار

رواية جوازي من ابو جوزي الحلقه الخامسه بقلم هويدا زغلول

رواية جوازي من ابو جوزي الحلقه الخامسه بقلم هويدا زغلول

رواية جوازي من ابو جوزي الحلقه الخامسه بقلم هويدا زغلول

وبعدها دخل واقعد علي الكرسي وانا قولت ليه 


منال 

خير اسمع كلامك بقي عايز تقول اي ، وهو 

جه قعد جمبي علي الكنبه وبعدها قالي 


سالم 

أنا بحبك والله وبجد صعبان عليا اللي حصل 

معاكي بس ياسر ده معندوش شخصيه 

انا لو منه عمري ما كنت اسيبك مهما أن 

حصل اي ، وبعدها أنا قومت وقفت وقولت 


منال 

بقولك اي يا سالم أنا عارفه كويس اوي 

انك انت اللي عملت كده علشان يطلقني انت 

اللي فضلت ورا حماتي لحد ما اخدت مننا 

الشقه وبعدين انت اللي حطيت ليها المنوم 

، وبعدها وقف جمبي وقالي 


سالم 

ايوه عملت كده علشان بحبك علشان 

عايز اكون معاكي مش عارف اي اللي حصلي 

من يوم ما شوفتك وعارف أن ياسر ابن 

أمه وبسمع كلامها في كل حاجه ارجوكي 

اديني فرصه 


منال 

أنا خالص مش عايز ده حاجه تاني من العيله 

دي واتفضل اخرج برا بقي مش عايزه 

كلام تاني ، وبعدها هو قالي 


سالم 

والله وافقي بس وانا اخليكي تخدي 

حقك منهم في اللي حصل فيكي وبعدين 

اللي انتي زعلانه عليه ده خلاص هيتجوز 

اسمعي كلامي والله ما هتندمي خدي وقتك 

فكري وبعدين هستني ردك ، وبعدها طلع 

ورقه من جيبه وقالي 

خدي ده رقمي لو وافقتي اتصلي بيا 


منال 

ماشي ، وبعدها مشي ولقيت ماما 

خرجت من الاوضه وقالت ليا 


ماما 

لا يا منال اوعي توافقي يا حبيبتي انتي خلاص 

جربتي حظك في العيله دي وملكيش نصيب 

ابعدي عنهم بقي ، وبعدها أنا عيط وقولت 

ليها 


منال 

يعني عجبك يا ماما اللي حصل فيا ده انا 

لازم اخد حقي منهم ولا يمكن اسيبه ابدا 

وفضلت افكر وبعدها دخلت اوضتي وعدا 

كام يوم وبعدها اتصلت ب سالم وقالي 


سالم 

الو ايوه مين معايا ، وبعدها أنا وقولت ليه 


منال 

أنا منال يا سالم أنا فكرت في اللي انت 

قولت عليه بس ليا شرطين ، وبعدها هو فرك 

وقالي


سالم 

انتي تؤمري يا ست البنات خير عايزه اي 

، وفي الوقت ده انا قولت ليه


منال 

اول حاجه اقعد في الشقه اللي كنت عايشه 

فيها أنا وياسر وتاني حاجه العصمه تكون 

في أيدي ، وبعدها هو قالي 


سالم 

اول حاجه انا موافق عليها انما ليه عايزه 

العصمه في ايدك انتي ، وبعدها أنا قولت ليه 


منال 

هو ده شرطي موافق ولا لا خد وقتك 

وبعدين رد عليا 


سالم 

وقت اي اللي أنا اخدو لا أنا موافق خلاص 

تعرفي انا مش عايز من الدنيا دي كلها 

أن اتجوزك انشالله لو يوم أنا بجد بحبك اوي 

، وبعدها أنا قولت ليه 


منال 

خلاص جهز كل حاجه بس طبعا مش عايزه 

أكد عليك أن محدش يعرف اي حاجه لحد 

ما الموضوع يتم 


سالم 

اكيد طبعا سالم يا حب عمري ، وبعدها قفل 

السكه وكان بيتكلم في اوضه النوم 

وخرج في الصاله وحماتي قالت ليه 


حماتي 

اي يا سالم مالك بقالك كام يوم متغير ومش 

فاهمه فيه اي هو أنا زعلتك في حاجه ولا اي 

، وبعدها هو راح قعد جنبها وقالها 


سالم 

ابدا مشغول شويه امال ابنك فين امال 

، وبعدها هي ردت عليه وقالت 


حماتي 

راح يجيب اوضه النوم علشان العروسه الجديده 

وبعدين انا خالص طلعت كلمت الناس اللي 

فوق علشان يوم آخرهم الاسبوع الجاي ، وبعدها 

هو اتعصب وقال 


سالم 

وانتي مالك اصلا بالشقه ابنك هيقعد معاكي 

هنا في الشقه دي اه زي جوازته الاولي ،وفي 

الوقت ده حماتي قالت ليه 


حماتي 

أنا مبقتش عارفه اخد راحتي في الشقه وهو 

عايش معانا ما تخلي فوق بقي ، وبعدها 

سالم قالها 


سالم 

أنا قولت حاجه والمفروض تتنفذ انتي فاهمه 

ولا لا ، وبعدها سبها وخرج وفي الوقت 

ده الباب خبط عن حماتي وفتحت الباب 

وكانت نورا خطيبه ياسر وفتحت ليها حماتي 

وقالت 


نورا

ازيك يا حماتي عامله اي أنا جيت علشان 

اشوف الشقه ناقصها اي انتي عارفه أن فرحنا 

قرب خالص ، وفي الوقت ده حماتي قالت ليها 


حماتي 

ادخلي يا نورا تعالي ، وبعدها دخلت نورا 

وقعدت وحماتي قالت ليها 


حماتي 

انتي عارفه يا بنتي أن الشقه اللي فوق لسه 

فيها ناس انتي هتقعدي هنا معايا في 

الشقه لحد ما الشقه فوق تفضي ، وبعدها 

نورا قالت ليها 


نورا

نعم نعم شقه مين يا عنيا اللي هقعد

فيها لا طبعا مش موافقه خالص علي 

الكلام اللي بتقولي عليه ده 


حماتي 

لو بتحبي ياسر وافقي أنا ظلمت الولد 

ده معايا ارجوكي يا بنتي ما تعملي معاه

حاجه وتوافقي ، وبعدها نورا طلعت علبه 

سجائر من شنتطها وولعت سيجاره وقالت 


نورا 

موافقه يا حماتي بس تكتبي الشقه دي 

ب اسم ياسر اه أنا لازم اضمن حقي برضه 

ما يمكن في يوم تقولي ليه امشي 

اطلع برا زي المره اللي فاتت ، وحماتي 

كانت مصدومه من اللي شافته وقالت 


حماتي 

اي ده هو انتي بتشربي سجائر وياتري بقي 

ياسر عارف بالكلام ده ولا اي ، وهي ردت عليا

ببرود وقالت 


نورا 

اظن دي حاجه بيني وبين خطيبي ملكيش 

دعوه بيها ، وفي الوقت ده حماتي قالت ليها 


حماتي  

ماشي يا بنتي اللي تشوفي ، وفعلا حماتي 

كتبت الشقه ب اسم ياسر علشان كانت 

حاسه انه مظلوم في اللي حصل وعدا اسبوع 

وبعدها أنا روحت خطب عليها وانا لابسه 

فستان الفرح وهي فتحت وقالت 


حماتي 

اي ده منال انتي بتعملي اي هنا والنبي 

فرحي قلبي وقولي أن ابني رجعك انتي مش اتجوز نورا وبعدها طلع سالم وقالها 


سالم 

لا منال تبقي مراتي إنا ولو مش عجبك اطلقك 

عادي ، وانا في الوقت ده قولت ليها 


منال 

بقولك اي يا ست انتي اعملي الاكل وطلعي 

لينا شقتنا أنا وجوزي حبيبي 


الحلقه السادسه من هنا


بداية الروايه من أولها هنا


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close