رواية جوزاي من ابو جوزي الحلقه الرابعه بقلم هويدا زغلول
![]() |
وفي الوقت ده دخلت كوبيا الشاي
ولقيت حماتي بتقولي
حماتي
تسلم ايدك يا مرات ابني نخدمك كده في الفرح
انشاء الله لما تجيبي لينا المولد ، وبعدها أنا قولت ليها
منال
شكرا يا حماتي بعد اذنك ، وبعدها خرجت
قعد في الصاله اشرب كوبيا شاي أنا كمان
ومحستش بنفسي خالص الا وانا عالسرير
وجمبي سالم كان رايح في النوم وقولت
منال
اي ده انت اي اللي جابك هنا ومين اللي غيرلي
هدومي ، ولقيته صحي وضحك وقالي
سالم
انتي نسيتي اللي حصل ولا اي ده انتي طلعتي
حلوه بشكل وكويس انك حطيتي لحماتك
منوم فكره جميله ولسه مكنش خلص
كلامه ولقيت ياسر دخل وقالي
ياسر
اه يا خاينه ازاي تعملي كده وليه ده انا
كنت بحبك وخرج سالم جري من الاوضه
وانا قولت ليه
منال
والله يا سالم أنا ما عملت حاجه , وقولت
ليه علي كل اللي حصل وبعدها لقيت
حماتي دخلت وقالت
حماتي
انتي حطيتي ليا اي في الشاي يا بت انتي
أنا كنت حاسه انك بتعملي حاجه ليا ، وفي الوقت
ده لقيت ياسر بيقول
ياسر
مراتي معملتش حاجه يا امي كل الخراب
جاي من الراجل اللي انتي جبتي هنا أنا واثق
في مراتي ثقه عمياء ، وبعدها حماتي قالت
حماتي
عايز تعيش هنا في الشقه دي يبقي تطلقها
احسن انت فاهم ولا لا
ياسر
وهي عملت اي بس يا امي ، وبعدها أنا قولت
منال
انتي بتعملي كل ده علشان الراجل اللي برا
ده بس احب اقولك يا حماتي ده هخسرك
ابنك وكل شي
حماتي
وانا قولت كلمه طلقك مراتك ، وكانت
الصدمه لما لقيت ياسر بيقولي انتي طالق يا منال وبعدها خرج ولقيت حماتي بتقولي
حماتي
شوفتي أن ابني شاريني لبعد الحدود ازاي
يلا يا بت انتي مش عايز اشوف
وشك هنا تاني ، وبعدها سابتني وخرجت
وانا لميت هدومي ومشيت من البيت وروحت
بيت ماما
الام
اي ده انتي مسافره ولا اي اي الشنطه
دي يا بت ، وانا بصيت ليها وعيط
وقولت ليها
منال
ياسر طلقني يا امي ، وفضلت اعيط وبعدها
قعدت معاها وهي قالت
الام
كان لازم ده يحصل انتي. واحده اتنازلتي
عن كل حاجه وده اكبر غلط مكنش ينفع
تنزلي تقعدي مع حماتك كنتي جبتي جوزك
وجيتي هنا احسن
منال
مكنش هيوافق يا امي أنه يجي
هنا وبعدين انا قولت اكون موجوده في المكان
اللي فيه جوزي
الام
يا حبيبتي انتي تستحملي جوزك في ظروفه
تمام انما تقبلي تأقلي من نفسك لا يا حبيبتي
منال
عندك حق يا امي ، وفي مكتب جمال صاحب
ياسر دخل سالم وقالو
سالم
مساء الخير يا مدير الله الله حلو اوي
المكتب ده ، وجمال قام من علي المكتب
وقالو
جمال
اشششش وطي صوتك انت اي اللي جابك
هنا. وعايز مني اي ، وبعدها راح قعد
سالم علي المكتب وقال
سالم
الله الله دي اخرتها يعني بدل ما تشكرني
أن سرقت الورق من بيت ياسر
وجبته ليك وخليتك انت تبقي مدير
وهو يترفد من شغله فعلا هي الدنيا
كده ، وبدأ يتفكر سالم يوم ما راح قابل لجمال
في كافيه وجمال قال
#فلاش باك
جمال
خير عايز اي طالب تشوفني ليه
عايز مني اي وبعدين انت جبت رقمي
منين
سالم
جاي ليك علشان اخدمك خدمه العمر
أنا جبت الورق ده من شقه ياسر
وسمعته وهو بيكلم المدير وبيقولوا
أنه عامل مشروع حلو اوي هيفيد الشركه
جمال
ايوه وبعدين يعني عايز اي
سالم
صبرك عليا أنا عرفت انك انت وهو المفروض
اللي تعمله المشروع ده بعدين جبت ليك
الورق علشان تشوف المفروض تعمل
اي وتعمله ممكن تقدمه للمدير
علي اساس انت اللي عمله ، وجمال فرح
اوي وقالو
جمال
بجد انا مش عارف اقولك اي انت فعلا
عملت ليا خدمه كبيره اوي ، وبعدها سالم
قال
سالم
اه بس كل حاجه وليها تمن مش ببلاش
وجمال قال ليه
جمال
أنا عيوني ليك عايز كام وانا هديك كل اللي
انت عايزو والله
سالم
مش عايز فلوس عايز ياسر
يسيب الشغل ، وبعدها جمال وقف وقال
جمال
اشمعنا يعني
سالم
ده ليك وليا ليك انت علشان ميعرفش من
المدير انك قدمت المشروع اللي هو عمله
وليا أنا دي حاجه تخصني بقي
جمال
بس اعمل اي علشان يترفد
سالم
دي حاجه بتاعتك انت بقي وقدامك يومين
بالظبط وتكون عملت كده سلام يا مدير
، وبعدها مشي وجمال فضل يفكر هيعمل
اي وبعدها اتصل ب ياسر وطلب أنه يقابله
وراح ياسر
ياسر
اي يابني فيه اي ومجتش البيت ليه طلما
عايزني
جمال
أنا مش عارف اقولك اي يا صاحبي بس
علشان انت حبيبي هقولك علشان مش
هكون مبسوط لو روحت الشركه وحصل
كده قدام الناس
ياسر
فيه اي أنا مش فاهم منك حاجه
جمال
المدير رفدك معرفش ليه وبجد انا مش
عايزك تكون مكسوف قدام الناس قولت
اعرفك علشان متجيش الشركه وتعرف
ياسر
ليه يعني هو أنا عملت اي ده انا خالص
خلصت المشروع اللي طالبه مني
جمال
معرفش والله يا صاحبي بس علشان بحبك
قولت اقولك
ياسر
كتر خيرك كويس انك قولت ليا بدل
ما اروح الشركه فعلا واعرف قدام الناس كلها
, وبعدها مشي ياسر وهو مصدق اللي حصل
علشان كام بيثق ثقه عمياء في صاحب
عمره
#رجوع
وعدا ٥شهور وياسر مش سال عليا خالص
وفي يوم الباب خبط وانا فتحت وكان سالم
وقالي
سالم
ازيك يا عروسه عامله اي ، وانا اتعصبت
اول لما شوفته وقولت
منال
عايز اي اي اللي جابك هنا
سالم
جاي اقولك أن فرح حبيبك بكره وقولت
لازم تعرفي وكمان جيت اقولك أن
لو عايزه تحرقي دمه هو وأمه أنا ممكن اساعدك
وانا قولت ليه
منال
شكرا وكنت هقفل الباب وبعدها هو قالي
سالم
اسمعي كلامي انا. وانتي نتجوز وبكده تكوني
اخذتي حقك منهم والله وهعيشك
عيشه اي ملوكي ، ومش عارفه انا
ازاي قولت كده بس قولت ليه
منال
طيب ادخل نتكلم جوا احسن وبعدها
دخل وحصل