![]() |
الوسيم_وعشقاته_والخجوله
مقدمه.... الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
استاذ في كليه الادب يخطف قلوب الفتيات ويستمتع بنظراتهن المغيبات في وسامته.... لكنه لا يعرهن اهتمام... الا تلك الخجوله فتاه منطويه في حالها تعيش وسط الكتب.... الكل يسخر منها لانها غير مهندمه في نفسها... وتخفي جمالها خلف ذاك الاهمال.....لكن رغم عنها قلبها يخفق لهو ...... لكن هو لم يهتم بها
ولكن تشاء الظروف ان تصبح زوجته فيكتم هذا الزواج سرا ويتبرئ منها امام الكليه..... ويبدا في تجهول وجدها في حياته ويفعل كل شئ بحريته.... فتصمم هي علي الانتقام منه وتتغير تري ماذا حدث.....
الفصل الاول
#الوسيم_وعشقاته_والخجوله
يهبط من سيارته الرياضيه السوادء وينزع نظراته الشمسيه ويبتسم بغرور ابتسامه اسرت قلوب فتيات كليه الاقتصاد والسياسه جعلتهن يترقصن مع ابتسامه الساحره التي تظهر اسنانه البارقه مثل الياقوت
ام هو لا يهتم باي منهمن وذاك جعله سباق كلهن يتمنون منه نظره رضا واثناء توجه لي قاعه المحاضرات حتي يلقي بمحاضرته التي معادها الثامن صباحا في الطريق وقعت عينها علي تلك الفتاه التي تحمل كتب ضعف وزنها
وكل الفتيات والشباب يسخروا منها ومن نظاره النظر التي تلبسها وثيابها الغير مهندمه والغير لائقه الالوان وواسعه عليها وشعرها المكعد لكن الكل صمت حين نظر اليهم عاصي... نظره اجمتهم.... الكل تحرك علي مدرجه او الي حيث يذهب....... نظر لي عنبر الخجوله التي لم تراه لكن قلبها شعر بيه عندما تنشقت عبيره عبر الهواء...... مما جعل قلبها يدق بسرعه.... مثل الصاعقه.... وما اربكها اكثر..... حين قال....
عاصي:انتي يا خجوله فاضل ١٠دقايق لو دخلتي بعدهم همنعك من دخول الامتحان اخر السنه وهخليكي تعيدها تاني....و
قبل ان يكمل جريت علي المدرج وهي تحمل صف الكتب واص'طدمت بي عاصي الواقف عند الباب لكنها لم تعتذر منه او تتحدث معه وجرت علي المدرج وجلست وهي ترتجف.... وجلست بجانب صديقتها اماني..... التي رسمت علامات الفزع علي وجهها ...وهمست لها...
اماني:الله يا خربيتك النهارده مش هيعدي علينا انتي عارفه ليه عشان معتذرتيش من الدكتور عاصي ....
بكت عنبر من الخوف....
عنبر بشهقات البكاء:والله انا ما اخدت بالي اصله هو قالي لو ما...
لم تكمل ووجدته امامها... عيونه تنطق ب'شر والغض'ب بكت اكثرت
عاصي:انتي يا انسه يا خجوله....
قومي اقفي....
نهضت عنبر وهي ترتجف ودموعها
تسبقها.....
عنبر بتردد وتوتر:اناااا .... اااا
عاصي بقسوه:ايه اتخرستي...انتي ايه....
بكت اكثر فاكثر......
عاصي بنفاذ صبر:بصي يا خجوله انا هسألك في المحاضره ...
عنبر بتوتر:بس حضرتك مش شرحت اي كلمه.....
قرب منها وهمس بجانب اذنها وهذا القرب وترها ......
عاصي بخب'ث:ما انا هعقبك كده عشان الا حصل من شويه ولو غلطتي تاني هعقبك بطريقتي انااا
قال هذا وابتعد عنها حتي تتنفس... وتركها مزهوله ووجنتها حمراء من الخجل....
عاصي:يا انسه يا خجوله بصي انا هطلبك منك شرح المحاضره اليوم وهتفضلي معاي تحضري كل المحضرات لي بكره يعني مفيش مرواح.....
وبتأكد نفذ عاصي ما قال وجلس ووضع قدم فوق الاخري يحتسي القهوه وهو يراقب عنبر باعجاب من براعتها في شرح الموضوع بيسر وسهوله.... وعنبر متوتره من نظراته لها كانت تتمني ان تنشق الارض وتبلعها.....
عنبر:اه ياربي ايه العقاب الصعبه ده انا بحبه صحيح بس بخاف من قربه يارب ساعدني... ده كان الا بتفكر فيه.....
عاصي:ايه البنت الخجوله دي شعلت نشاط وانا مستمتع ليه بخجلها ده وتوترها ومش عوزها تبعد عني يا تري ايه الا هيحصل ليه معاها..... انا بفكر اخليها متفرقنيش ابدا......اصلها مسليه اوي.......تغير عن اي نوع من البنات...
ده الا كان بيفكر فيه.....
وبعد ما انتهي اليوم..... ذهبت عنبر مع عاصي الي قصره والي مكتبه وعندما دخلوا فجأه رات عاصي كلب هناك فصرخت وجرت فاصطدمت بي عاصي ووقعوا ارضا.......
الفصل الثاني
#الوسيم_والخجوله ٢
وفجأه تصطد"م عنبر بي عاصي فيقعاه ارضا فترتجف خوفا من الكلب فتدفن نفسها بين ضلوعه
وتتشبث بيه جيدا..... فيدق قلب عاصي بقوه..... ويضمها اليه بحنان وخوف.....
عاصي:اهدي متخفيش مش هيأذكي...ويشير لي الكلب بلخروج... وميض اخرجي بره...
فتخرج الكلب'ه.... وتنهض عنبر من بين احضان"ه وهي تشعر بلخجل ووجها عباره عن لون احمر
فتبتعد عن عاصي وهي ترتجف خجلا وتوترا مما حدث فيبتسم عاصي عكس طبعه ويقترب منها ويجذبها من خصرها ويضهما اليه وي"قبلها قبله طويله فيدخل عليه
جده... ويصعق مما يري ...
ماجد:ايه الزفت ده ....
يرتبك عاصي ويتركها وهو يلوم نفسه....
ويتحول لي العصابيه والنرفزه...
عاصي:ايه يا جدي دي طالبه عندي واسمها ....اسمها.. فالتفت اليها وسألها بعصبيه وصوت عالي اسمك ايه.....
تبكي عنبر :انا ااا عنبر....
يلاحظ الجد طيبتها وتوتر عاصي امامها وده غريب عنه.....
فابتسم ماجد بمك"ر:هي دي الا هتريبك يا عاصي وتعدل حالك العوج...
ماجد:يبقي هتتجوزها وده اخر كلام انت لازم تستقر وتنهد بقي... وانا قررت انك تصلح غلتطك وتتجوزها دلوقتي خلص الكلام....
عنبر متجمده مش عارفه تنطق....
عاصي بصوت عالي:مستحيل ياجدي ده يحصل
يتعصب الجد ويصفع"ه بقوه
ماجد:بقي بتعالي صوتك عليه يا عاصي طيب كتب كتابك النهارده عليها والدخله كمان انا هجيب ابوها واتفق معا.....
عاصي بتحدي:مش هيحصل يا جدي وسابه وخرج....
ماجد:هيحصل يا ابن منير يا حرس امنعوه يخرج... وفعلا الحرس منعوه يخرج.....
وفعلا نفذ الجد الا هو عوزه وتم كتب الكتاب......
عاصي بش"ر:مش انت صممت يا جدي طيب ذنبها في رقبتك وسابه وطلع
ماجد:ولا هتقدر تاذيها....
يدخل جناحه ويهبد الباب وره ويقترب من عنبر التي تبكي وترتجف خوفا منه..... واقترب منها وجذبها من يدها
عاصي بقسوه:اوعي تكوني فاكره ان دموعك دي هترحمك مني .... حقي هاخده غصب او رضا والاحسن غصب انتي الا اعترضي طريقي يبقي تتحملي غض"بي وهجم عليها وق'بلها بقس"وه.... وو
الفصل الثالث
#الوسيم_والخجوله
عاصي بجنون:يعني ايه حامل ده مستحيييل حامل ازاي ده امبارح كان فرحنا نهارك اسود يا عنبر....
وترك الدكتوره ودخل يجري زي المجنون لي عنبر وجذبها من يدها وهي تبكي وتتوجع ....
عاصي بعصبيه:ردي عليه انتي ازاي حامل واحنا فرحنا كان امبارح رديييي متسكتيش.... انتي شكلك ميقوليش انك مدورها
تبكي عنبر ولاترد
يجن عاصي اكتر ويشيلها ويرميها علي السرير ويبقي فو'قها ويثبت ايدها ردي عليه.... حامل من مين
انا اتطرتس علي اخر الزمن.....من وحده رخيص'ه زيك
تصرخ عنبر في وجه بوجع حامل منك انت انت انت سبب كل وجعي
مش فاكره ايه الا حصل من شهر
انت الا عملت فيه كده.... يجن عاصي ويصرخ ازايييي
وفجأه
#الوسيم_وعشقاته_والخجوله
الرابع
تصرخ عنبر في وجه بوجع حامل منك انت انت انت سبب كل وجعي
مش فاكره ايه الا حصل من شهر
انت الا عملت فيه كده.... يجن عاصي ويصرخ: ازايييي ده حصل ردي عليه.... ويجذبها من يدها بعصبيه وعض"ب فتتوجع عنبر
عبنر بالم:اه ايدي انت بتوجعني سنبي يقترب منها عاصي وهو يضغط اكثر علي معصمها فتتألم عنبر اكثر وتسيل دموعها.... وترتجف من قربه منها... وهمس لها بفحيح الافاع'ي....
عاصي:بقي انا يا.... خجوله عملت معاكي كده ده مستحيل ده انا بقرف ابصلك انتي مش بتبصي في المرايا .... يبقي ازاي اعتديت عليكي ....... لا لازم اعرف ازاي ده حصل.....
تبكي عنبر مع كل كلمه يقولها قلبها يتمز'ق وروحها تنسحب.....
فالتفت اليه وترد بحسره.. ووجع
عنبر:والله لما كنت في حضني كنت بتبوس رجلي عشان افضل في حضنك عشان اتجوزك اومال تفتكر انا وفقت اتجوزك بطريقه دي ليه لكن ازاي ده حصل اسأل جدك ....
يغض"ب عاصي ويدفعها ارضا... وينحني فوقها....
عاصي:بصي انا مستحيل اخلف منك ابني هيورث كل وحشتك وقبيحك الا في بطنك ده لازم ينزل وتاني حاجه جوازنا ده هيفضل في السر واياك اي حد في الكليه يعرف انك مراتي.... وكلها شويه وهطلقك ام الا في بطنك ده حصل ازاي انا هفتكر لي وحدي.... وحياتي انتي ملكيش دخل فيها يا خجوله......... وتركها وخرج من الغرفه واغلق الباب خلفه بقوه.... وغض"ب
تنهار عنبر في البكاء... وهي تنكمش في نفسها.....
ماجد بحزم: استني عندك يا عاصي .....
يقف عاصي عند الباب وهو يزفر بغض"ب نا'ري......وعيونه تحضن الجح'يم
ماجد:ايه الزفت الا قولته لي عنبر ده.... رد عليه
عاصي:.....لا رد....
وترك جده وخرج وصعد لي سيارته وقادها بجنون.......وهو يردد بعصبيه
عاصي:ازاي ازاي بقي انا اعتديت عليها طيب امتي وازاي لازم اكتشف ده....وفجأه توقف عند نايت كيلب....ودخل اليه وجلس علي البار..... وامسك بكأس الخم"ر وتناول دفعه واحده وهو غا'ضب....وجاءت فتاه لا تلبس الا قليل.... ولفت يدها حول عنقه....
بدلع ورخص... تضحك....
الفتاه:مالك يا بيبي مش عويدك تكون عصبي كده.....
يجذبها عاصي من خصرها ويقربها اليه....
عاصي:انا مش ناقصك يلا بينا علي القصر ....
تعجبت الفتاه:ازاي وجدك....
يسحبها عاصي من يدها بعد فتره من السكر ويصعد بيها لي سيارته.... وينطلق....
في القصر يدخل ماجد لي غرفه عنبر... يجدها علي حالها.... فيعتصر قلبه الما عليها
ماجد:انا اسف يا بنتي انا الا فكرت وتطلبت منك تتجوزيه ....
عنبر:لا يا جدي انا الا بحبه بجنون بس هو وجعني اوي بكلامه بعدين انت مسافر كمان دقايق....وانل هعيش معاه لي وحدي.....
ماجد:لازم اسافر عشان فيه حاجات مهمه لازم اخلصها وانا جيت عشان اسلام عليكي....
تضمه عنبر بقوه..... تروح وترجع بسلامه.....وفعلا يسافر ماجد بسيارته متجه لي المطار هو خرج منه هنا ووصل عاصي من هنا.....
ترجل من سيارته ... وهو يترنح يمين وشمال والفتاه خلفه.....
منبهره من جمال القصر وصعد عاصي والفتاه لي جناحه......
ويفتح عاصي الباب فقوه خلعت قلب عنبر .......واحترق"ت روحها اول ما رأت تلك الفتاه وعاصي يقبلها بجنون.... وهو ينظر لها بمك"ر.......لي تسحب نفسها لي خارج الجناح..... وتسند علي الحائط وتبكي بوجع....
فيرمي عاصي الفتاه ويخرج لي عنبر ويجذبها من يدها.......
عنبر:ممكن تسبني وتروح لي القرف الا انت عايش فيه.....
يجذبها عاصي من خصرها.... ويقربها اليه فتحاول هي الفرار منه..... سبني سبني بقي انا مش طايقه ريحت الكحول ده.....
عاصي بمك"ر:بس انا عوزك دلوقتي وهاخدك جوه هتبقي انتي والفتاه وانا معا بعض مش انا قذر هوريكي القذاره بجد ويحملها ويضعها علي كتفه وعنبر تصرخ وتضر"به في كتفه لا لا نزلنيييي حرام عليك كده حرامممم لكنه يتلذذ بصرخها ودموعها ودخل وقفل الباب وسحب الفتاه معه ورمهم علي السرير وبدأ في نزع قميصه.... و
#الوسيم_والخجوله الخامس
تبكي عنبر وتتراجع لي الخلف وهي تترجي عاصي الا يفعل ما يريد....
والفتاه دموعها سالت حزننا علي عنبر فاقتربت من عاصي وحاول ان تشغله عن عنبر بأنها تقبله حتي تنسيه اي شئ لكن عاصي دفع الفتاه بقوه فاوقعها رضا فتأوهت الفتاه الما.....
الفتاه:اي دراعي انجرح......
لم يعيرها عاصي اي اتمام وقرب من عنبر وجذبها من خصرها وقربها منه وهو يبتسم بش"ر
عاصي:ده انا هنسيكي اسمك يلا اقلاعي هدومك بسرعه لحد ما اخلي التانيه تقلع هي كمان......
لم يكمل جملته وسقط علي السرير فاقد الوعي من اثر السك"ر.....
تنفست عنبر براحه وهي ترتجف....فوجدت يد تلامس كتفها فتراجعت لي الخلف....
الفتاه:متخفيش انا هساعدك تنيمه... وبعدين انا اول مره اشوفه بحاله دي عاصي ده انسان رقيق وبيعامل الست الا معاه زي الاميره انا اول مره اشوف بلجنون ده....
هو انتي مراته......
هزت عنبر راسها في خجل.....ايواه مراته ....
الفتاه:طيب يلا ساعديني انيمه في السرير وفعلا نجحوا انهم يضعوه في السرير لكن بعد عذاب...... وبعدها انصرفت الفتاه......
صلت عنبر الضحي ونامت علي سجاده الصلاه .....بعد بكاء طويل....
استيقظ عاصي وهو يشعر بصداع شديد.... وفتح عيونه وقد ادرك انه لا يحلم وانه حقا متزوج من الخجوله وهي حامل......
عقد من بين حاجبيه... وتجهم وجه عندما رأها نائمه علي الارض.... بلاسدال......
فنهض وهو ممسك رأسه بقوه من اثر الكحول.... واقترب من عنبر شعر بقلبه يرفرف بسعاده غريبه وابتسم رغم عنه......
عاصي:ايه ده يا قلبي معقول انت تحس بشويه اعجاب لها لا لازم تلازم حدودك..... ده كان حديثه لي
نفسه...... ولكنه ادعي الغض"ب والبرود.... وتحدث بجاف
اول ما لاحظ تأوها بألم نتيجه نومها علي الارض...
عاصي:ها انتي ازاي تنامي عندي في جناحي.....
ترفع عنبر راسها اليه بصعوبه وهي تمسك عنقها بألم
عنبر:انا اسفه مش هتحصل تاني قولي انام فيه وانا هنام ....
عاصي بمك"ر:مش وقته يلا قومي جهزي الحمام ليه وبعدين انزلي وجهزي الفطار.....
عنبر بتوتر: بسس اصصل
عاصي بنفاذ صبر:اصل وبس ايه انطقي....
عنبر بدموع:انا كده هتأخر علي المحاضرات......
عاصي بسخريه:حاجه تخصك انتي هنا خدامه وبس وفي الكليه المساعده بتاعتي يلا اخلصي....
وفعلا نهضت عنبر وهي تمتم بغض"ب هو انا اتجوزتك عشان تعذب وتذل فيه ام انك بارد وتنح بجد وقاسي زي الحجر يا رب ساعدني......وجهزت لهو الحمام هبطت لي المطبخ وجهزت الفطار وصعقت من عدم وجود اي من الخدم.....
هبط عاصي من غرفته بعد ما تأنق ووضع عطره التي عندما شمته سحرت في عالم العاصي....
جلس عاصي وتناول الافطار...ورفع حاجبه بتعجب من امرها ....
عاصي:هتفضلي كده كتير واقفه زي التمثال..... اتنيلي اقعدي افطاري.......
ارتجفت عنبر وجلست وتناولت الافطار بسرعه.....انهي عاصي الطعام ونهض وصعد لي سيارته.....
ولاحقته عنبر..... وهي متوتره ...
عنبر:هو حضرتك مش هتوصلني لي الكليه.....
عاصي بمك"ر: لا خدي تاكسي بس لو غيبتي ثانيه عن محاضرتي مش هتدخليها ابدا ولو حد اخد خبر بجوازنا هعقبك بطريقه امبارح انا مش ناسي وغمز لها بوقاحه وانطلق بسرعه.....
تتعصب عنبر وتبصق عليه وهي تردد بارد قاسي معنهوش دم.....
وقد رأها وسمعها عن طريق الكاميره التي علي باب القصر......
فاتصال بها .....فارتجفت اول ما رأت رقمه علي الشاشه....
فردت بتلعثم
عنبر:الو
عاصي:بقي كده بتيفي عليه نهار اسود بس ام اشوفك وشك.قفل الهاتف ورمها بغض"ب....واهمال
عاصي:بقي كده يا عنبر ام ربيتك وذليتك صبرك.....
بكت عنبر :يارب ساعدني انا دخلت نفسي دايره العذاب .... وجح"يمه
وبعد فتره تصل عنبر بعد ان عانت حتي وجدت سياره اجره ووصلت لي الكليه والكل يضحك عليها وعلي لابسها زي العاده...
تنهدت عنبر وتجاهلت ما حدث....
لي تدخل المدرجه وهي تلتفت يمين ويسار حتي تري ان كان عاصي قد وصل قلبها ام لا... وفجأه تشعر بيد علي كتفها فتتجمد مكانها من الرعب....
عنبر:والله ده انا دوخت لحد ما لقيت تاكسي....وو
يقطعها صوت قهقهه من خلفها فتلفت خلفها لي تجدها ياسمين صديقتها فضيق عينها بغض"ب وتجري خلفها.....
عنبر:بقي كده يا زفته وقعتي قلبي من الخضه والله ما انا سيباكي....
ياسمين بضحك:والله خلص مكنش قصدي وفضلت تجري في المدرجه وفجأه تتعثر عنبر وكادت ان تقع لولا ان هناك من امسك يدها وجذبها من خصرها حتي اصبحت في حضنه..... وفجأه يدخل عاصي ويري هذا واصبح الجح"يم عنوانه وويتبع
تعليقات
إرسال تعليق