القائمة الرئيسية

الصفحات

الوسيم_والخجوله السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر اياد حلمي كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 

الوسيم_والخجوله

 السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر

اياد حلمي

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

يلكم"ه عاصي بقوه وهو يزفر بغض"ب نا"ري ويقول

عاصي:انت ازاي وتتجرأ وتلمس حاجه تخص العاصي.... كل هذا وذاك الشاب القوي الجسمان لم يتحرك من مكانه ولم ينزع نظارته رغم لكم"ت عاصي اليه... وكأن البرود والهدوء عنوانه.....

تبكي عنبر وتختبئ في حضن صديقتها ياسمين التي تراقب الموقف بحماسه....وترقب.....

فجأه يتوقف عاصي عن الكلام ويقترب من ذاك البارد الغير مبالي... ويقف امامه وينزع عنه نظارته ويبتسم بجنون وحماسه ويضمه بقوه...ولهفه

عاصي:ياه مش مصدق صاحبي واخوي وسيم ياه ده انا كنت فقد الامل انك ترجع من رحله الصياعه بتاعتك لي المانيا رجعت امتي....


ملاحظه

وسيم شاب قوي الجسمان يفوق عاصي في القوه والوسامه... فهو شاب رزين هادي نادر التعصب او الغض"ب.... عمر٣٠سنه دكتور في الاقتصاد ورجل اعمال وهو يبقي شقيق عاصي.... لكن من الاب فقط فهو الاخ الاكبر... وسبب بعده هنعرفه مع الاحداث.....

وسيم:طول عمرك لسانك طويل ومش محترم ونفسي تنعدل بدل الهبل الا انتي فيه ده.... وبعد ذلك التفت لي ياسمين وعنبر وابتسم...

يشعر عاصي بلغيره من نظرات اخو لي عنبر.....

وسيم:انسه  بجد انا اسف علي الطريق الباربريه الا عاصي اتعامل بيها معاكي....

هو يتحدث بكل رقه وعنبر تختبئ اكثر بين احضان ياسمين الا واقفه متجمده مكانها وهناك قلوب ترفرف بين رموشها وهناك ابتسامه بلاهاء مرسومه علي وجهها وقلبها يخفق بقوه وكأن طبول الح"رب تدق هناك تعلن عن جنون العشق....

وعاصي يش"تعل غضب"ا وغيره...

فلا يتحمل اكثر ويذهب لي عنبر 

ويجذبها من خصرها بكل غض"ب وانفعال ويقربها اليه وهو يضغظ علي خصرها بقوه لي درجه انه غرس يده فيها.... وجز علي اسنانه وهو يبتسم لي وسيم... الذي ضيق عينها بغض"ب من طريقه عاصي القاسيه معها.....

تتأوه عنبر الما فينحني لها عاصي ويمس لها بزفير ساخن

عاصي:اتلمي احسن ما اكس"ر دماغك صوتك ده اياك يطلع انتي سامعه.....

ارتجفت عنبر وكبحت دموعها....والمها....

عاصي:لا ابدا دي مش انسه دي مدام عاصي وكمان حامل في طفلي مش تبارك لها.....

ابتسم وسيم حتي يخفي حزنه لانه حقا اعجب بعنبر....

عاصي:بس انا مش عوز حد يعرف انها مراتي وهبقي احكي لك كل حاجه.... وترك عنبر ... واشار لها بجلوس هناك علي احدي المدرجات..... 

عاصي:عنبر روحي اقعدي عشان المحاضره هتبدا

هزت راسها وذهبت حتي تنفذ ما امر بيه جلست ومعها ياسمين التي عيونها مثبته علي وسيم ولا تشعر برعب وارتعاش جسد عنبر....

ياسمين بهيام:اه بقي القمر ده هيدرس لنا الاقتصاد ايوووه ده وسيم وتقيل....اوي...ده سرق قلبي


وسيم:هي دي بقي مراتك الا جدي شافكم معا بعض في المكتب...وحكم عليك تتجوزها

عاصي بضيق:متفكرنيش المهم انت هتعيش معا في القصر...

وسيم:اه طبع...وانا هدرس معاك هنا بلاضافه لي اني همسك الشركات هنا مع جدي... ظل يتحدث وعيونه معلقه علي عنبر...

وسيم لي نفسه:انا هعيش في القصر عشان افضل جانبك يا عنبر اسمك حلو اوي....

عاصي يتمتم بعصبيه:ده شكلها ايام زفت هتبقي....

يمر اليوم وترجع عنبر لي القصر قبل عاصي  حتي تجهز الغداء كم امرها لانه صرف كل الخدم ومن سوف يخدمه هي عنبر....

تدخل عنبر من باب القصر وهي تحمل اكياس كثيره في يدها.....

عنبر بضيق:هو انا هعمل ايه ولا ايه ده حتي مهنش عليه يوصلني ايه الجوازه الزفت دي بس ياربي ....

وهي تغلق الباب خلفها وهي في قمه العصبيه والضيق غير منتبه لي وسيم الذي يراقبها ويضحك في سره علي شكلها الطفولي....

تدخل عنبر المطبخ وتضع الاكياس علي الطاوله... وتلبس مريلت المطبخ وفجأه تنفزع من صوت تسمعه

وسيم:هو انتي بتكلمي نفسك ليه كده هتتجنني...

ترجع عنبر لي الخلف وهي تتنفس بسرعه

عنبر بفزع:حرام عليك هو انت بطلع امتي....

يضحك وسيم:بطلع بعد الفجر.... تحبي اساعدك....

عنبر ببسمه:ياه يبقي كتر خيرك...

وفعل يبدأ وسيم في مساعده عنبر وهم يتحادثوا ويضحكوا حقا لقد نجح وسيم في اضحكها والتخفيف عنها ولكن يدخل عاصي من الباب ويجن حين يسمع صوت الضحكات فيجري علي المطبخ.... ويدخل وهو شايط علي اخره وعيونه مسوده من الغض"ب  وفجأه يصف"ع عنبر علي وجهها فتسقط ارضا وو يتبع

#الوسيم_والخجوله السابع

تنظر عنبر لي عاصي بتأنيب كبير... وهي واقعه علي الارض تبكي وتضع يدها موضع الصف"عه واثار اصابع عاصي علي خدها الوارم المحمر..... يقف وسيم مزعوج ومضايق من تصرفات اخيه....

ينظر عاصي لي عنبر وهو يشتع"ل غيره وغضب....وتوعد...ويلتفت لي وسيم ويقول...

عاصي:انا بحذرك انك تقرب من مراتي او حتي تتكلم معها انا مش عوز اخسرك يا اخوي ولا افقد اعصابي معاكي....

يقترب منه وسيم وينظر اليه في تحدي:انا الا بحذرك لو ايدك اترفعت علي عنبر تاني انا الا هربيك.....

يتعصب عاصي ويرفع يده علي وسيم فينظر اليه وسيم بسخريه

وسيم:ايه هتضر"بني يا عاصي...

تحمر عين عاصي من كثرت الغض"ب وضر"ب يده في عرض الحائط بعصبيه...

عاصي:انا بحذرك يا وسيم ملكش دعوه بي عنبر.....

وقبل ان يرد وسيم يتركه عاصي وينحني نحو عنبر ويجذبها من يدها بقوه..... فتتاوه عنبر فكاد ان يتدخل وسيم لولا انها ترجته بعينها الا يتدخل....ويزيد الامر سوء.... فانصاع لي رغبت"ها.... واكتفي بلوقوف ساكن.....

عاصي بعصبيه:يلا اتنيلي حضري العشي وهنطلع نتعشي فوق في جناحي اخلصي.....

عنبر بدموع وخوف:حاضر ... وبدأت في تجهيز صنيه الطعام وهي تبكي وترتجف ووسيم قلبه يتمز"ق حزننا علي حالها.....

وعاصي واقف يراقبها ويستعجلها.... بعد ان جهزت العشاء علي صنيه... يسحبها عاصي بقوه من يدها حتي تسير امامه لكن عيونها تتوسل وسيم الا يتدخل....

يراقب وسيم طيفها ويهبد يده في الاخري بعجز

وسيم:انا بس سيبتك زي ما طلبتي عشان الغبي ده ميزدتش عذابه لكي بس والله يا عاصي لازم اربيك من جديد....

يدخل عاصي جناحه وهو يسحب عنبر من معصمها بعن"ف وهي تتألم من اثر قسوته..... يسحب منها صنيه الطعام ويجلس علي الكرسي... وتظل عنبر واقفه تبكي في صمت.....

عاصي:يلا اكلني....

تتعجب عنبر من طلبه:نعم ....

عاصي بتجبر:ايه قولت حاجه غلط بقولك اكليني.... ولا الاحسن... تعالي انتي ويسحبها من خصرها نحوه.....ويضمها بقسوه....

تتاوه عنبر من قوه قبضته.

عنبر بالم:سبني ارجوك

يقبلها عاصي بقسوه ويحملها علي السرير....

عاصي:انا بقي هعقبك بطريقتي... تتوسل اليه عنبر ان يتركها....

عاصي:انا هسيبك عشان الطفل ده لازم ينزل وانا الا هنزله بطريقتي... هروح اجيب فاتن عشان نلعب احنا التلات والبيبي ده ينزل....ويتركها ويخرج..... تبكي عنبر وتضع يدها علي بطنها وتبكي

عنبر:انا مستحيل استني هنا ثانيه واحده انا لازم اهرب....

وبدأت في تجهيز حقيبتها وبعد فتره تتسلل لي خارج القصر..

وهي تبكي وتتلتفت حولها حتي تتأكيد من ان احد لا يراها.... وقتها قد نسي عاصي شئ يخصه فرجع حتي يأخذه وهنا يري عنبر تتسلل لي خارج القصر.... فيسرع بسيارته وبدون مقدمات يص"دم عنبر بسيارته فتسقط غارق"ه في دما"ئها ارضا

#الوسيم_والخجوله الثامن

بعد ما عنبر سقطت علي الارض متأثره من اصطد"ام السياره ظلت تتأوه بألم وتبكي..... من اثر الجرح الا في رأسها..والدما'ء تسيل علي وجهها...

الصدمه كانت قويه علي عاصي لم يستوعب ماذا حدث هل حقا هو من صدم زوجته فقد كان تحت تأثير الخمو"ر لقد شرب عدد كأسات من الخم"ر قبل ان يغادر القصر.....

وبعد فتره ترجل من سيارته وتوجه نحو عنبر وقلبه يتوجع علي حالها فانحني نحوها.... وجلس بجانبها.....

عاصي:هو انتي كويسه....

تنظر اليه عنبر وهي متعصبيه وتبكي

عنبر:انا بكر"هك انت كنت عوز تموتن"ي.. ليه كده هو انا ذنبي ايه مش كفايه انك اخد مني شرفي غصب عني وخليت اهلي يتبروا مني..... ابعد عني بقي ولسه هتنهض توجعت بالم اه يا رجلي اه يا جسمي.....

عاصي بسخريه:مش قولتك متعنديش تاني مره معاي... وبدون مقدمات حملها ....وعنبر صامته لانها حقا لا تسطتيع الحركه حتي وان كانت الصد"مه خفيفه لكنها سببت كدمات كثيره وجرح في مقدمه جبهتها.....

تحرك عاصي نحيت القصر وهو يحمل عنبر المتشبثه في عنقه...

وفجاه يقابل وسيم علي الباب فقد كان خارج من الحمام بعد ما سمع صوت صراخ عنبر...فخرج مبلل والصابون علي وجه....

وسيم بقلق: هو ايه الا حصل بضبط هي مالها.... وكاد ان يملس يدها.....

فينظر اليه عاصي بحده...ويبتعد عنه خطوات....

عاصي:لا مفيش هي بس وقعت ممكن تطلب الدكتوره اماني بسرعه.... وتركه في عصبيته وقلقه عليها وجري علي جناحه يتافف وسيم ضيقا من عاصي

وسيم:وبعدين معاك يا عاصي انا مش عارف هصبر عليك لحد امتي... وطلب الدكتوره اماني وجري علي جناح عاصي....ونسي ما حاله وانه يلف خصره المنشفه والصابون علي وجه....

تبكي عنبر وتتأوه ...

عاصي:اسكتي بقي

عنبر:حرام عليك انت بتعذب فيه ليه انا ذنبي ايه انا عوزه ياسمين مليش دعوه.....

يدخل عاصي لي جناحه ويضعها علي السرير فتتالم عنبر

عنبر:حرام عليك براحه هو انت بتحط مخده....

عاصي بضيق:اسكتي احس وعقابك بعدين بقي كنتي عوزه تهربي صبرك....

ارتجفت عنبر وانكمشت في نفسها

وبدات تبكي..... يتجاهل عاصي بكها ويتجه لي الدولاب ويخرج منها بعض ملابس النوم وكانت بجامه....ويتجه لي السرير....

ويقترب من عنبر ويحاول ان ينزع عنها ملابس لكن عنبر ترفض وتبعد يده.....

عنبر بخجل:هو انت بتعمل ايه...ابعد عني.....

عاصي بمك"ر:متخفيش انا اصلا مليش مزاج المسك وبعدين انتي وحشه فوقي بقي من الوهم...ده....

تبكي عنبر من قسوه كلام عاصي لها...... فيقترب منها عاصي ويبدل سيبها....لكن عندما لمسها شعر بقشعريره وشغف غريب نحوها فتجاهل هذا الشعور وقام باحضار الاسعافات الاوليه.... وعلاج جرحها وطهره.....وعنبر تبكي في صمت....

يدخل وسيم وهو قلق....

وسيم:ازيك يا عنبر وازاي ده حصل....

كاد ان ترد عنبر لكن عاصي ينظر لها بحده فتتعثر الحروف في فمها.... وتصمت....لكن عينها تشكره علي قلقه....

عاصي بضيق:انت ازاي تدخل كده انت ناسي ان فيه بنوته هنا...

ينظر وسيم لي حاله فيشعر بلخجل... ويهرول لي غرفته يبدل ثيابه.... وبعد فتره تاتي الدكتوره وتكشف علي عنبر.... وتوصف بعض المراهم والادويه المسكنه لي الكدمات والخدوش التي تملا جسدها ووجها وقامت بتطهير الجرح وتضمضه.... وانصرفت بعد ان طمئنت عنبر علي حال الجنين انه بخير.....


عنبر:انا عوزه ياسمين مليش دعوه انت مستحيل تدهن ليه اي مراهم...ابعد عني....

عاصي:وانا مش هسيبك ويلا عشان تاكلي وشرع في اطعمها....

تبكي عنبر فيرق قلبه

عاصي:طيب بطلي زن الصبح هخلي وسيم يروح يجبها...

تفرح عنبر وتنسي ما حدث في ثانيه.... وتقبل عاصي في خده وتشكره وتنام بعد ان اكلت واخد الدواء ورفضت ان يدهن لها عاصي.... لكنها عجزت عن النوم 

عاصي:ها مش عارفه تنامي... 

تخجل عنبر وتهز راسها بمعني ايواه

عاصي:تعالي نامي في حضني...

تبتسم عنبر وترتمي بين احضانه وتدفن وجهها بين ضلوعه فتشعر براحه وتنام وعاصي يضمها بود وحنان وينام....بعمق.....

في الصباح يذهب وسيم لي بيت ياسمين ويدق الباب....

 تخرج ياسمين من الحمام وهي لبسه بجامه اطفال وفرشه الاسنان  في فمها ومعجون الاسنان يخرج من فمها تصرخ ياسمين بعصبيه

ياسمين:هو مفيش غيري هنا يفتح الباب حتي سناني مش عارفه اغسلها ماشي يا زفته يا اميره خليكي مطنشه صبرك....وفتحت الباب واول ما شافت وسيم وفقدت الوعي فيلحقها وسيم... وتبقي بين احضانه....

فيخرج ابوها ويشوفها كده

 #الوسيم_وعشقاته_والخجوله

التاسع

تبقي ياسمين بين احضان وسيم وعي فاقده الوعي.. من صدمتها لي رأيت وسيم امامها... وفي نفس الحظه يخرج ابوها من غرفته بعد ما صلي الضحي لي يصعق عندما يري هذا المشهد وقبل ان يتقدم خطوه وهو في قمه الغض"ب يسمع صوت عدنان ابن اخوه واخوه حسان قادمين من جنوب الصعيد...

عدنان بصدمه:انت مين وازاي ياسمين بين احضان وقعتك سوده...وجذبه من ياقه قميصه...

وسيم ببروده المعتاد يبعده ويحمل ياسمين لي الداخل دون ان ينطق حرف..... يتعصب عدنان.... ويسود وجه وتظلم عينها وهو وابوه حسان..... ام ابوها شاهين لا يعرف ماذا يفعل في هذا الموقف المهين فأخيه حسان وابنه لا يعرفوا التفاهم في مثل تلك الامور الا بلسلا"ح......

يهرول عدنان لي الداخل ويجذب وسيم من يده...

عدنان:انت ازاي تتجرا وتلمس بنت عمي وقعتك سوده...

ملاحظه

عدنان حصل علي الدكتوره في الجراحه العامه من لندن ويجيد التحدث بخمس لغات وايضا يتحدث بلهجه العاميه دون الصعديه هو وابوه لانهم سافرو لي الخارج كثيرا..... وعدنان عمره ٣١سنه.....

هنا بدأ وسيم يفقد اعصابه وجذب يد عدنان بعيد عنه وكاد ان يتحدث فيلحقه شاهين ويقول....

شاهين:فيه ايه يا جماعه حصل خير... ده مش غريب ده خطيب ياسمين واستاذها في الكليه وكان جاي عشان ياخدها لي الكليه.....

عدنان بشك في كلام عمه...

عدنان بسخريه:والله ده من امتي ما اما سبق وطلبتها منك يا عمي فقولتي مش هتتجوز دلوقتي عشان لسه ورها تعليم.....

ينظر شاهين بعتاب لي ياسمين الا فاقت علي صوت الصراخ.....

ياسمين:ايه الموقف الزفت ده بس يارب..... اه يا قلبي ده كان حديثها لي نفسها.....

وسيم في نفسه:ايه الناس المجانين دول هو انا عملت ايه يعني ده جزاتي كنت سبتها تقع ودماغها تنك'سر ....


عدنان:ما ترد يا عمي....

شاهين بتوتر:خلص كل حاجه قسمه ونصيب وبعدين ياسمين عوزه وده المهم....

عدنان بضيق:طيب يا عمي بس خليك فاكر ان ياسمين دي بتاعتي انا...... وتركه وغادر بسرعه.....

حسان:مكنش العشم يا ولد ابوي...انك تفضل الغريب علي ابني.... كده القطيعه استنه يا ولدي......

في قصر العاصي.....

عاصي بنفاذ صبر:عنبر متعصبنيش خليني ادهن لكي المرهم بدل ما الورم بيزيد وبيشو'هك اكتر ما انتي......

تنهار عنبر في البكاء وتصرخ فيه

عنبر:حرام عليك هو انت كل شويه هتسم"م بدني بكلامك الدبشه ده طلقني وريحني وارتاح مني وروح شوف وحده تنفعك انا بكر"هك....

لم يتحمل عاصي كلامها وصريخها فيه واقترب منها وجذ"بها من يدها بقسوه....فتأوهت عنبر والدموع تسيل منها....

عاصي:انتي مفروضه عليه انل معاكي غصب عني يبقي انتي خدامه هنا مشمعش صوتك كفايه سحنتك الا تسد النفس وانا غلطان اني بأخد رايك وبتساهل معاكي تعالي هنا وجذبها اليه بلقوه ونزع عنها ثيابها بجاف وعنبر تصرخ الما وعاصي غير مهتم بالمها وبكها... وقربها منه واصبح خلفها وبدأ في دهن المرهم علي انحاء جسدها المتفرق وبعد هذا البسها من جديد ودهن المرهم علي وجهها وغير  علي جرحها....... تبكي عاصي وتنكمش في نفسها وهي تبكي وتخبئ وجهها تحت الغطاء...التي سحبته عليها وظلت تبكي في صمت بكها اثر في قلب عاصي لكنه تجاهل هذا الشعور... وادعي القسوه.... والبرود

عاصي:بصي هنا انتي كلها كم يوم وترجعي تخدمي في القصر من جديد والطفل الا في بطنك ده هينزل خلص الكلام.....ورجعت تاني وقال بمك"ر

عاصي:وعلي فكره انا عوزه انفذ معاكي حقي الشرعي..... من غير ولا كلمه فحضري نفسك بليل انا نازل ..... واياك تخرجي من الجناح ولا تكلمي وسيم.....هيبقي عقابك سواد..... وتركها وخرج واغلق الباب خلفه بغض"ب

تبكي عنبر بقهر:يارب انا عملت ايه عشان اتعاقب كده ده وح"ش ملوش قلب يارب ساعدني ونجيني منه.......

عند وسيم....

وسيم:بس كده انا ذنبي ايه البس في المجنونه دي....

تنظر اليه ياسمين من فوق لي تحت بغيظ وضيق....

ياسمين:هي مين دي يا اخ المجنونه ايه الا حصل هخطبك شهر واسيبك متخفش انا مش همو"ت علي حضرتك.....بس بابا لو عرف باي حرف من الاتفاق ده هوريك الجنان علي اصوله

يبتسم وسيم ببرود:وعلي ايه بس انا مش بتهدد يا حلوه.... تحبي تشوفي.....

ياسمين بتحدي:وريني كده ....هتعمل ايه....

يقترب منها وسيم ويقبلها فجأه فتصعق ياسمين....وتتجمده مكانها فيهمس لها وسيم ساخرا

وسيم:فين الشجاعه دلوقتي بقيتي  كتكوت....بلاش تلعبي معاي عشان هتندمي ويلا بقي عشان عنبر عوزاكي.....وقص عليها ما حدث...

تتفزع ياسمين:يا لاهواااي وهي ازيها دلوقتي.....

قبل ان يرد وسيم يدخل شاهين عليهم....

شاهين:يعني انت كده هتتجوز ياسمين.....

وسيم:اه مطره... عشان اصلح الا حصل....؟

شاهين:تمام يبقي كتب الكتاب بعد الامتحانات....

يمر اسبوع والحال صعب بل مرير....وسيم دائم الشجار مع ياسمين وعاصي يسئ معامله عنبر وكل حين يهددها بأنه سوف يأخذ منها حقه الشرعي ويقول لها كلامه المعهود عن شكلها..... حالتها النفسيه اصبحت سيئه ولونها شحب وذبلت من كثرت البكاء....

ووسيم يخفف عنها..... لحد ما في احد الليالي حدث ما غير الاحداث....وجعلها تشتع"ل....

ياسمين كانت بيته عند عنبر بعد ما توسلت لها عنبر.....لان عاصي لا سافر حتي يرفه عن نفسه.... وقتها عدنان كان يخطط لي خطف ياسمين....فتسلل احد رجاله لي القصر وداخل غرفه عنبر كان يعتقد انها ياسمين  وخط'فها.... فراه وسيم واشتبك معه ولكن تلاقي وسيم طع"نه في بطنه من ذاك الملثم... ورأته ياسمين وو 

#الوسيم_وعشقاته_والخجوله

الفصل العاشره

تلاقي وسيم طعن""ه في بطنه اثناء محاولته لي منع ذاك الملثم من خط'ف عنبر علي اعتقاد بأنها ياسمين.... وقتها كانت ياسمين خرجه من المطبخ  تحمل كوب من اللبن الساخن ورأت وسيم ينز'ف ورغم هذا قابض علي قدم الملثم حتي يمنعه من الهروب لم تجد حل غير انها تلقي بي كوب اللبن الساخن في وجه ذاك الملثم وقد نفذت هذا القتي بكوب اللبن في وجهه فصرخ الما والقي عنبر الخدره  ارضا بقوه  وتاوه بالم ووضع يده علي وجه فاستغلت ياسمين ذاك الموقف وقامت باخذ اقرب فاز وضر"بته علي ام راسه فسقط فاقد الوعي.... فتجري ياسمين علي وسيم الذي يلتقت انفاسه الاخير بتعب وعينها مثبته علي عنبر ويتحرك بصعوبه في محاوله لي الوصول لي عنبر لكنه وقع ارضا..... فتلحقه ياسمين فيسقط بين احضانها وتجلس ارضا وتبكي  بوجع....

وتخرج هاتفها من جايبها وتتحدث في الهاتف وتطلب الاسعاف والشرطه ثم تنظر لي وسيم وتحاول ان تكتم النز"يف عن طريق منديل كان في جيبها وتملس علي شعرها  وتقول

ياسمين:وسيم ارجوك لازم تتحمل عشان خاطري بلاش تضعف...

يهمس وسيم بتعب عنببررر

تصعق وتتألم ... لكنها تخفي وجعها فقلقها علي وسيم اكبر من اي غيره....

ياسمين:متخفش هي كويسه بس متخدره....

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

يمر الوقت سريعا وتصل الاسعاف والشرطه وينقلوا وسيم لي المستشفي وتم القبض علي ذاك الملثم والشرطه تحقق في الموضوع....في المستشفي...

تقف عنبر وياسمين امام غرفه العمليات وهن يدعون ربهم ان ينقذ وسيم ....

ياسمين بدموع:انا همو"ت من القلق والخوف يا عنبر خايفه يروح مني انا بعشقه اوي اوي......انا من غيره امو'ت

تضمها عنبر وهي تبكي وتملس علي شعرها حتي تهدأ من روعها

عنبر:ان شاء الله خير متخفيش ربنا كريم وهيلطف بينا.....


♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤¡♤♤

يتعصب عدنان والغض"ب يطق من عينها ويكس"ر كل ما هو امامه...ويصرخ 

عدنان:لااااا ليه كل حاجه بخطط لها بتفشل ليييه كل ما احاول اقرب منك يا ياسمين بتبعدي عني لاااااا انا لازم اتصرف انا ومش هتكوني لي حد غيري يا بنت عمي....... ونده علي احد رجاله....

اكرمممم انت يا زفت يأتي اكرم مهرولا والرعب مسيطر عليه

اكرم:نعم يا دكتور....

يجذبه عدنان من ياقه قميصه ويزفر بضيق....فيرتعب اكرم

عدنان:انت يا زفت قولت لي الرجل الا بعته يخط"ف ياسمين اي كلمه عني......

اكرم بتلعثم:لا يا دكتور هو ميعرفش حاجه..... ولا حتي عني...كل الاوامر كان بيأخدها عن طريق التليفون حتي فلوسه خدها عن طريق التحويل ... عبر المحفظه......

يتركه عدنان وهو يبتسم بش"ر كده تمام..... اتنيل روح لي المستشفي واعرف اخر الاخبار...

ينصرف اكرم ويذهب لي تنفيذ امر عدنان.....

في المستشفي 

يخرج الدكتور من غرفه العمليات وتطمئن الفتيات عليه وان الدما"ء التي تبرعت بيها ياسمين انقذت حياته وكمان سرعه نقله لي المستشفي..... وبعد فتره يأتي عاصي لي المستشفي وهو في قمه الفزع والقلق ويسأل عن غرفه وسيم ويذهب اليه ويدخل ...

اول ما رأته عنبر تجري عليه وترتمي في حضنه.....فيضمها عاصي....ويملس علي خدها بحب وحنان فتهدأ عنبر

عاصي:اهدي عشان افهم ايه الا حصل بضبط...

تتنفس عنبر وتحكي لهو ما جري...

يعقد حاجبه ويضر"ب قبضته بلي الاخري في غض"ب...

عاصي:بقي انا حد يتجرأ ويدخل لي قصري وكمان يحاول يخطف مراتي ويتهجم علي اخوي ده يومه مش فايت.....المهم وسيم ازيه دلوقتي......

ترد عليه ياسمين وهي دموعها تسيل امطار ووجهها شاحب ومجهد......

ياسمين:الحمد لله هو كويس وهيفوق كمان ساعه.....

عاصي:انتي كويسه يا ياسمين متبكيش والله العظيم لا اندم الا عمل كده صبرك.....وانتي يا عنبر لازم تروحي عشان ترتحي انتي تعبانه يلا بينا......وانتي كمان يا ياسمين لازم تروحي....

ترفض ياسمين:انا مستحيل اسيبه لي وحده روح انت وعنبر وانا هفضل هنا جانبه وزمان بابا واختي وامي جاين متقلكش عليه


عاصي بضيق:انتي مجنونه انا مستحيل اسيبك لي وحدك ولا اسيب اخوي مش يمكن يتكرر الا حصل في القصر ....واثناء حديثهم يدق الباب ويفتح ويدخل شاهين واميره وامها ساميه....

شاهين بقلق:انتي كويسه يا ياسمين....ويلحقه ساميه واميره ويجروا ويضموا ياسمين في قلق......ويرددو انتي كويسه يا بنتي

ياسمين:الحمد لله انا بخير متخفيش......


شاهين:طيب ووسيم ازي حاله

عاصي:الحمد لله هو بخير انا عاصي اخوه الصغيره وابقي جوز عنبر اتشرفت بيكي يا عمي.....

شاهين:الشرف ليه.... روح انت ومراتك وانا هفضل هنا انا ومراتي وبنتي اميره جانب وسيم وياسمين متخفش روح ارتاح شويه شكلك تعبان.....

عاصي:شكرا يا عمي بس انا مش هتحرك غير ام اطمن علي وسيم....

يمر الوقت ويفيق وسيم وسط اوجاعه والمه يبحث عن عنبر بعيناه.....وذاك قت"ل ياسمين.... وبعد ان اطمئن عاصي عليه اخذ عنبر وذهبوا لي القصر حتي يرتحوا .... وشاهين واميره وساميه ذهبوا لي المطعم بجانب المستشفي حتي يتناولوا بعض الطعام وعاصي ترك بعض الحرس علي باب غرفه وسيم.....

يمسك وسيم يد ياسمين التي غفلت وهي جالسه بكرسي بجانبه.... وقبلها بود... فتفيق ياسمين وهي مصدومه من تصرفه هذا وخجلت من نظراته المعجبه بيها وابتسمت بخجل وحاوله سحب يدها لكنه ابي....

وسيم ببسمه:مكنتش فاكره انك جامده اوي كده بجد اتفجئت انتي قويه وجميله انا مدين لكي بحياتي....

ياسمين بخجل:شكرا.....


في القصر

تنام عنبر في حضن عاصي الذي يعاملها بحب ولطف لي لي اول مره....وذاك اسر قلب عنبر....

عنبر:انا كنت مرعوبه ام الشخص ده حاول يخطفني....

يضمها عاصي اليه بحب وكأنه يطمئنها....ويقبل راسها

عاصي:متخفيش انا هفضل جانبك ومستحيل اخلي اي حد ياذيكي

عنبر:ده وعد....

عاصي:ايواه وعد..... وابتسم بمك"ر ما تجي اشيل عنك الخوف ده.....

عنبر بغباء:اجي فين وتشيله ازاي.. يغمز لها عاصي... بوقاحه فتفهم قصده وتجري منه....

عنبر بخجل:لا بلله عليك انا تعبانه...عشان خاطري سبني....

عاصي بمك"ر:لا لا انا عوزك دلوقتي مش قادر وحملها بحب ووضعها علي السرير وقبلها بحب ورقه جعلتها تنسي خوفها وتتجاوب معه وحدث بينهم لقاء الحب لكن فجأه يصدم عاصي ويبتعد عنها وهو يصرخ مستحيل ده يبقي صح ازاي ازاي وفجأه

يتبع

اياد_حلمي


تكملة الرواية من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close