القائمة الرئيسية

الصفحات

عشق الليل الفصل الحادي عشر حتي الفصل الخامس عشر بقلم شيرين احمد كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 


عشق الليل

الفصل الحادي عشر حتي الفصل الخامس عشر 

بقلم شيرين احمد

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

١١)يا جدي مش هتجوز جنات مش هتجوزها

:وه اسمع اللي بقولك عليه

:يا بابا اقول لجدي حاجة

:وه بتعصي اوامر جدك يا يوسف و لا اي 

:ابدا يا بابا بس انا بحب واحدة من مصر 

و هتجوزها و هي جاهلة و اتاةعايز ام تكون شيك و انا بحب حبيبتي

اتصدم الاب و الجد:وه و كمان عايز تتجوزها

اسمع مني ياةيوسف يا تتجوز جنات ياما و لا انت ابني و لا اعرفك 

اتصدم يوسف حزن يوسف و افق ع الزواج من جنات و كتب الكتاب عليها

جنات هي مثل الاميرة تفرح و لكن اتصدمت بأن حبيبها تركها و زهب و تزوج بغيرها في نفس اليوم 


بكت كثير كانت الناس تتكلم عليها و لكن يقطعهم جدهم كانوا يخافون منه كانت هي تزداد عشقاً له

و عدى الايام و الاسابيع و السنين و هي تزداد جمالا

و عشقا له منتظرة قدومه

Back

تعرفوا يا بنات كنت بتمنى يرجع هنا بس رجع بزوجته و بنته ربنا يخليهم ليه 

انا همووووت من الوجع بس مقدرش اتكلم

ابتسموا ع طيبت قلب جنات انها فعلا جنات

و حزنين ع حالاتها

________________//_______ 

:ازيك يا جدي 

:الحمدلله 

:انت لغاية دلوقتي مسحتنيش 

:+------------

؛-يا جدي ارجوك انا كده بتعذب اكتر 

:بتتعذب اي هاااا سايب مراتك اهنا لناس تتكلم عليها بس الحمدلله منت اقكع لسان اللي يتكلم عنها و اي رحت اتجوزت و افتكرت انك ليك اهلك لييه زنبها اي اللي اتعذبت دي

:انا قلت ليك في اليوم ده انثل مش عايز اتجوز عيلة صغيرة و بحب مراتي 

: شوفت جنات ي يوسف و لا لسه

يوسف :يعني اي جدي

:يعني ان البنات بقت زينة البنات كل شباب الصعيد و المتعلمين و الدكاترة بيطلبو اديها بس هي اللي رافضة شباب البلد بيتحكوا لدرجة ان الناس عايزين يخطفهم هي و ليل ومهى

احس بغيرة اتهولا يحبها و لكن هي زوجته:اي ي جدي انت كنت ناوي تجوزها و انا جوزها و لا اي 

الجد بخبث:وه انت مالم عااد تروح للتروحوا روح عند مرتك في واحد النهاردة جاي يطلب ايديها انت تتطلقها و انا هقول ليها

:ايييييي طب اي رايك.اني مش هطلق و مش انتي الي جوزتني ليها طب اي رايك مش هطلقها

و ثم ذهب 

ابتسم الجد 

__________________/________________

:اه انا اسفة.........

اتصدمت منه

ثم جاءت لتذهب امسكها

يوسف بغضب:انتي كنتي ناوية تتجوزي و لا اي و انتي لسه ع زمتي

جنات لم افهم شئ:مش فاهمة تقصد اي  و سيب ايدي بعد لذنك انت راجل متجوز

:وانتي مراتي بردوا اي الجدي قالوا ده انتي هتتجوزي

فهمت ما يقصد :وانت مالك دي حريتي 

هو بغيرة:

جدعان هنزلكم

١٢)جنات لم تفهم شئ:مش فاهمة تقصد اي  و سيب ايدي بعد لذنك انت راجل متجوز

:وانتي مراتي بردوا اي الجدي قالوا ده انتي هتتجوزي

فهمت ما يقصد :وانت مالك دي حريتي 

هو بغيرة:طب اي رايك لو جيه اتجوزك اموتك و اموته قبليني بقى 

:يوووووسف انت مالك دي حريتها زاي ماانت اتحوزتني هي عايزة تتجوز

اتصدم جنات و بكت:مراتك معها حق بعد اذنك ثم ذهبت

غضب يوسف و ذهب من البيت 

و اتصدم :انا اسف 

:لا عادي .......يوسف 

واجه نظروا مرة اخرى 

:ليام 


ليام اخويااااا

ابتسم ليام ع شقيقه 

احضنه بعد 

:يا علم انا هنا انا كماااان

يوسف:ايه ياض بحضن اخويا انت مالك 

زياد :وانا ماليش حضن يايسو 

يوسف بأصتناع الغضب :اي يااااض من تتكلم عدل يا زياد تعالى كده

زياد بخوف:تعالى اي يا صاحبي

جاء اليه و ثم حضنه 

زياد:الله يخربيتك كنت هموت فيهاا ههههههه

ليام ضحك عليهم :انت اي اللي جابك ي يوسف هنا 

:اللي جبني جابك تعالى ندخل 

:ماشي يلااا 

ذاهبوا الى الداخل 

وجدو جدتهم زياد:زوزووووووو

الجدة :بسم الله الرحمن الرحيم

زياد:اي يا زوزو انا زعلان منك مش بتسألي عليا و كنان بتسمي هو انا عفريت 

الجدة رفعت الشبشب :حد يسلم حد كده يا ابن......

زياد:ألا كده ي زوزو ي مزززة 

يوسف بضحك:انت متأكد انت كنت في تركيا

زياد:مش باي............. اللهم صلسدي و سلم و بارك علي سيدنا محمد 

الجميع اليه :افضل الصلاة و السلام 

يوسف:اي ياض قلبت شيخ ليه 

كان متنح 

ليام:زياد انت ياااض

زياد بتناح :زوزو 

زينه:نعم ي زفت 

زياد :انتي مقولتيش ليه انك عندك قمرات هنا 

زينه :قمرات كيف 

استغرب ليام و يوسف 

زياد :ما شاء الله التالته احلى من بعض 

ضحكت الجدة بخبث:ههههه دول احفادي 

زياد:اي الاحفاد القمر و العسل دول دي احلى ايام

وجه نظرهم الي ماكان نظر زياد

ليام وجه نظروا فعلا ملائكة واقفين امامه 

يوسف بغضب من زياد :اي ياض متتلم ي عم 

زياد :هااا معلش بس دي الحقيقة

زوزو وحيات عيالك جوزني و احدة منهم

الجد:عيني ليك ي حبيبي 

زياد :اهلا اهلا بجدو الغالي و الله انا بحبك عشان مخلفين قمرات 

يوسف :ما تحسب ع كلامك يا زياد اي اللي عايز تتجوز دي 

الجد: عارف يا لماض دول مش اي بنات ي زياد دول زينه البنات 

اتكسفو البنات من كلام زياد 

:وكمان تتكسفوا 

الجد:وه مش عامل حساب ليا ياض

:اسف ي جدو

ليام بص ع ليل كانت جميلة فعلا بحجبها و عيونها  التي سحرته

:اهلا اهلا باليام 

ليام كان كل تركيزوا........

١٣)اهلا اهلا باليام 

ليام كان تركيزه ع ليل التي خجلت من نظراته لها 

الجد بخبث :اي ي ليام بنادي عليك 

ليام :احم احم ازايك يا جدي و حشني احضنه 

الجد:وحشتك اي ما كلوا بيعمل اللي عايزوا 😏

ليام ببرود :مهى تعالي 

اتكسفت مها انه اخيها لكن قليلة الكلام معه

:نعم ي خوي 

زياد :انا مش هقدر كده حتى الكلام لا لا كده كتير عليا 

اتكسفت مهى منه انه اوب رجل يتكلم هذا قصدها

ليام :اخرس ياض

جنات بكسوف :جدي احنا خلصنا عميل اكل

اتفضلوا

زياد :انتي اسمك اي ي سكر انا اسمي زياد عندي٢٩

من دور يوسف مش مرتبط و لو هفكر هفكر ارتبط دلوقتي😉😉

اتكسفت جنات من كلامه

الجد: دي اسمها جنات و اختها التانية ليل ولاد عم يوسف و ليام 

زياد :من حقهم يسمكوا كده كنتوا فين 

اتكسفوا من كلامه

احسوا هم بالغيرة و الغضب بسبب كلام زياد

ليام و يوسف :زززززززياد

خافوا من نبرة صوته 

ضحك الجد عليهم :يلا عشان تاكلوا الاكل جاهز

هات مرتك ي يوسف و بنتك عشان يا كلوا 

يوسف بص لزياد بصت غضب و ذهب

هم ع السفرة 

زياد :جنات انتي مخطوبة

جنات لسه هترد:لا ي حبيبي متجوزة 

زياد بص ليوسف بأستغراب:اه اومال جوزك فين 

احست بالاحراج من كلامه

:جوزي جوزي احم 

يوسف بدون تفكير:انا جوزها

تفاجئ زياد :اي ازاب وانت اقصد

جنات بأحراج و بكتم دموعها لانه احست ان مريم غاضبة :احم استاذنك يا جدي انا هطلع دلوقتي

يوسف بغضب:اي وانا خيال قدامك قعظي قدامك 

جنات بدموع :بس انا مش جعانة

امسك يديها بتعصب 

ليل بغضب :هي مش قالت ليك مش جعانه سبها 

يا يوسف ملكش دعوة بأختي

ليام كان ينظر اليها انا واثقة من نفسها

يوسف بغضب :مالكيش دعوة يا ليل دي مراتي فاهمة 

الجد بغضي من تصرف يوسف:سيب ايد جنات و تعالى و رايا ع المكتب انت و ليام 

كانت غاضبة مريم من جنات و ذهبت هي و ابنتها لغرفتها

كانت جنات تبكي خزنوا الجميع ع معملت يوسف لها

_________________//__________________

ليام بغضب:وانا قلت لا يعني لاء يا جدي مش هتجوز دي عيلة و مش من مستوايا الفكري و انا قلت بحب واحدة من تريقة

:طب اسمع بقى انت وهو مافيش ليكم ورث و لا اي حاجة و الشركات بتاعتي مش هتبقى ليكم و كل واحد يتشرد

اتصدموا من كلام جدهم

_______________//_________


اسفة اني اتأخرت انا كنت مش هنزل بس 

هنزل دلوقتى  

و اسفة تاني مرة و ارجو بلاش نقد الا في الاخر

١٤لليام بغضب:تقصد ايه يا جدي بكلامك ده 

الجد بهدوء:زاي ما انت سمعت 

يوسف بغضب:يا جدي انا بحب مراتي وبنتي  افهم بقى حرام عليك 

دخل عليهم شخص:و احنا معندناش غير كده يا اكده يا انت و اخوك مالكوش حاجة و لا انت ابني و لا اعرفك انت و هو

يوسف:وانت ي بابا كمان ..........

الجد بغضب :اسمعوا اللي بقولوا ليكم فاهمين و إلا هاخد كل حاجة انتوا نسيتوا اني لسه مموتش و لا اي

محمود :بعد الشر عليك يا حاج فكروا بكلام حدكم دلوقتي و بعدها قولوا اللي انتوا عايزينوا 

ذهب ليام و هو في قمة غاضبه 

كان ذاهب هو الاخر استوقفه جده:استنى ي يوسف 

فكر في كلامي كويس و متخافش تقدر  تكون عادل مابين مراتك و جنات و كل واحدة ليها فلة و مالهاش دعوه بتانية

ذهب يوسف بغضب  

:انت متاكد  يا بوي من اللي بيحصل 

الجد:متقلقش ي ولدي انا عامل حساب ده كله

لازم يعرفوا اللي بيعملوا ده كويس 

محمود :معاك حق ي بوي و بذات ليام لاوم يتربى اتغر ف نفسه بتمثيل و الغنى ربنا يهيديهم

:يارب

____________________//________________

:انا عايزة يا مامي اكل من ده 

مريم :لت ياروحي ده في دهون مضرة وتقيل عليكي

ريم:بس لحتوا حلوة بليزز يا مامي 

مريم بغضب:ررريم اسمعي كلامي بقى قلت.وحش يعني و حش 

هنا تدخلت التي كانت واقفة:احم خليها تاكل منه 

متقلقيش احنا بنستخدم انضف و اخلى و اغلى حاجة مش مضر ده صحي ليها الاكل ده 

استغربت مريم من لهجتها :انتي بتتكلمي حلو اومال ليه بتتكلمي صعيدي

جنات بأرتباك : هاااا  عادي من كتر المسلسلات 

مريم:اه 

جنات:هاتيها اخليها تاكل 

مريم :شكرا مش هقدر اديكي بنتي مش انتي درتي يمكن تعملي حاجة في بنتي مضمنش يمكن تنتقمي عشان يوسف اتجوزني و هرب بعد ظا كتب كتابه عليكي  

جنات بكت بسبب كلامها و احرجها لها :احم اسفة 

تدخلت ليل و مهى بغضب:اي اللي انتي بتقولي ده 

دي احسن و انضف واحدة و احلى بيتمنها واحدة تعرفي انا معرفش اخويا اتجوزك ازاي اساساً

ليل :انا اختي شباب البلد مش شباب الصعيد و اللي من برا و اللي من مصر كلنا بيتعرف علينا بزينه البنات ده مش تكبر ده وثوق في النفس 

غضبت مريم من طريقة كلامهم ثم قالت ببكاء :ليه بتقولوا عليا كده انا عملت اي دي بنتي انا مقلتش حاجة غلط ليه كده ده انا بحب جوزي تقصدي بكلامك اني خطفته منها انا عمري معمىت كده اهئ اهئ اهئ

تفاجئوا من اسلوبها

:اييي اللي بيحصل هنا (كان المتحدث يوسف بغضب)

خافت جنات من نبرة صوته

١٥)اييي اللي بيحصل هنا (كان المتحدث يوسف بغضب)

خافت جنات من نبرة صوته 

ذهبت مريم اليه بكاء وحضنته :اهئ اهئ اهئ

انا معملتش حاجة انا مسرقتش حاجة انت كنت بتحبني صح ي حبيبي 

مهى بغضب : ياااايوسف.......

يوسف بغضب  :اسكتي خاااالص مش عايز اسمع حد فيكم تعالي يا حبيبتي نطلع ناخد الشنط ونمشي مش عايز قعد هنا 

مريم اومأت له 

نظر الي جنات الباكية :ههه دموعك دي مش هتضحك عليا ههههه اكيد انتي اللي قولتي لجدي صح😏😏 و ذهب 

اتصدموا من كلام يوسف عن ماذا يتحدث هذا بكت اكثر ووذهبت مسرعة الى الغرفة

كانت ذاهبة ورأها ليل و لكن اتصدمت ب...

:اااه مش تحاسب ي اهبل

:مين الاهبل يا عمية انتي اللي مش شايفة قدامك

وجهة نظرها له و اتصدمت بأحراج :احم احم اسفة

ليام:اوعي كده مش ناقصكي انتي كمان اي القرف ده 

ثم 

ليل:وه وه  اتكلم بأدب ي عم انت  قرف لما يقرفك

ليام اتعصب و كان هيضربها قاطعه اتصال 

سارة 

ليام :حسابك بعدين ي قطة😏😏

و ذهب 

خات منه كثيرا و شردة ف  ملامح و جهه 

:الله ده شكله حلو و عسول اوي ياااااا بس رخم بعضلته السادسية ثم ذهبت


________________///________________

:ااااي ي يوسف

:زاي ما قلت ليكي بس متخافيش انا كالما ما معاكي ده بدنيا عندي و هكون نفسي من اول و جديد

:لا يا يوسف احنا مش هنقدر 

؛تقصدي اي 

مريم بأرتباك :ها اقصد يا حبيبي رجع حنات ليك

:انتي بتقولي  اي ي مريم

________________//_____________

زياد: طب ما تتجوزها 

ليام :يا عم انا مقدرش اخدع سارة مقدرش

زياد:قول ليها كده 

ليام بتفكير: مش عارف بس لازم اتجوز ليل عشان تعبي السنين ده هيضيع

رن هاتفه

زياد بضحك :هي صح 

ليام بضحك هو الاخر:اه بصراحة

زياد:حظك بقى ي معلم قول ليها انا هدخل انام 

اومأ له وذهب 

ليام :-سارة انني كنت اريد التحدث معك في موضوع هام جدا

سارة: تفضل عزيزي

ليام :اناا.......... .

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇👇👇👇


من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close