القائمة الرئيسية

الصفحات

عشق الليل بقلم شيرين احمد الفصل السادس عشر حتي الفصل العشرون كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


عشق الليل

بقلم شيرين احمد 

 الفصل السادس عشر حتي الفصل العشرون 

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

١٦):انتي بتقولي ايه يا مريم 

مريم:اسمع اللي بقولك عليه يا يوسف  ده ممكن جدك بعد ما نسيب كل حاجة وانت تبداء تشتغل في اي شركة يمكن يخلي الشركات كلها متوافقش انك تشتغل

انا خايفة يا حبيبي علينا و ع مستقبل بنتنا

يوسف  : طب بعد ما اوفق جنات ايه اللي هيحصل فيها

مريم :متقلقش هي هتبقى في الفلة بتاعتها و احنا في فلتنا زاي ما احنا و انت كل فين و فين زورها

اي رأيك

يوسف :بس كده هيبقى في ظلم ليها و هي لسه صغيرة و هحس بذنب 

مريم :لا لا مش هيبقى في كده بس اهم حاجة جدك ما يعرفش 

يوسف قاعد بيفكر

____________________//_________________

:هيمشي يا جدتي قالها انا عمري ما فكرت اني اذي بنته بجد ااااه مش قادرة رجع بعد ما قربت اني اتعود ع بعدوا ليا انا كنت بس عايزة اخليها تاكل انا مكنتش هأذي و لا قلت لمريم حاجة انا مش عارفة حاجة و لا فاهمة خاالص هو اتجوزني و بعدها مجاش ولا اعتزر مني حتى و هرب و اتجوزها 

و بعدها كل يوم قلبي بيدق ليه مش قادرة اشوف حد تاني غيروا لكن هو عاش حياته انا لاء عشانه و هفضل مخلصه ليه بحبي ليه لو قالوا ليا تختاري تتجوزي أو الموت هختار الموت

كانت تتكلم  و هي تبكي 

و جدتها قلبها بتقطع من أجلها :بعد الشر عليكي يا بتي كفايااا عد قطعتي قلبي متعيطيش ي عمري انتي 

الجد :في اي بتبكي ليه ي جلبي 

جنات يسمح دموعها :مافيش حاجة ي جدي ده كان تراب مش اكتر في عيني عايز حاجه دلوجتي 

الجد يفهم أسلوب جنات:لا روحي بتي

الجد مواجها كلامه لزوجته:في اي يا زينه عاااد مالها البت بتبكي ليه و انتي كمان 

الجدة قصت له ما حصل مع جنات :مش عارفة اعمل اي البت لسه صغيرة ي حسن 

الجد غضب:متقلقيش العيال دول هيتأدبوا متقلقيش خااالص 

_______________________//_____________

:مهى ي بت يا مهى 

:اي يا ليل 

:ااحنا لازم نقرب جنات و يوسف من بعض

: وه و ده كيف ي ختي 

:اممممم🤔🤔

:اي لسه هتفكري و لا ايه يا ليل 

:هقولك يا اخرت صبري اسمع بس تمام

قصت لها كل شئ

مهى بصدمة:يخرب عقلك ده احنا ممكن نروح فيها أو جنات يخربيتك و هي ملهاش زنب

:يا بت اسمعي اللي بقولك عليه عشان خاطري انا اختي بتحبه 

:طب احنا هنعملها كيف دولوقتي مش هو قال هيسافر بكرة 

:أن شاء الله خير  انا هروح اشوف جنات

ماشي

:ماشي

____________

:هي فين ديه عاملة ادور عليها ااه منك ي جنات الله يسمحك ي يوسف منك لله لا مش هدعي عشان عندوا بنت و انت تبقى حبيب اختي 

كان هو يضحك

١٧)عندوا بنت و انت تبقى حبيب اختي 

لا. بس ده انت كسرتها

كان هو يضحك ع اسلوبها

:ههههههههههه و الله فعلا طفلة بتكلمي نفسك صح 

ههههههههههه 

استغربت من ذلك الصوت وجهه نظرها له

:وه بتضحك ع اي و انا مش طفلة

:اممم خلاص ي عجوزة

غضبت بطفولية:اوف عاد ي جدع

ضحك ع اسلوبها:انتي عندك كام سنه يا ليل

نسيت غضبها و ابتسمت و قالت:18سنه 

استغرب من تحولها و ابتسم عليها و اتصدم من عمرها انها صغيرة و هو كبير أنه لا يعلم ما بعقل جده

:انتي ليه ابتسامتي اول لما قلت ليكي انتي عندك كام سنه

اتكسفت ليل هي بخجل : البطل في الرواية بيسأل البطلة عندك كام سنه و يتجاوزها 

ضحك عليها ؛امممم طب انا ينفع اكون جوزك 

اتصدمة هي من كلامه :هااا بتقول اي عاد دلوقتى ي ابن الناس الحلوة اللي جيبينك

ضحك عليها انها مهضومة : هههههها انتي دمك خفيف اوي ي ليل 

و سرح في عيونها اتكسفت منه

ليام :مالك مكسوفة ليه 

ليل :امشي عني يا ابو عيون حلوة دلوقتي احسن. اخطفك بس  انا حاسه انش شوفتك قبل أجده

ابتسم ع برأتها :شوفتيني فين بقى ي أستاذة ليل

تذكرت ليل : اه افتكرت مش انت عااد اللي بتطلع في التلفزيون مع الأجانب عاااد

ضحك جااامد:ههههههههه همووووت انتي فصيلة اوي ههههههههه مش قادر اه انا اللي بطلع عاااد

غضبت و صدمة :وه انت اللي ي مررري انت القليل الادب اللي اللي 

:اللي اي هههههه

:احم بعد اذنك اخاف ع نفسي 

:هههه هو انتي فكرة اني هبصلك انتي عيلة و مش من استايلي خااالص ي قمر

احرجت من كلامه معها

:ليل الاكل جاهز

انتبهت لها ليل

:جنات كنتي فين كنت بدور عليكي 

:كنت بعمل الاكل تعالي يلا ساعديني يلا ي استاذ ليام الاكل جاهز و جدي بيقولك تعالى

اومأ لها و ابتسم لليل و ذهب

جنات:اي اللي موقفك مع ليام

ليل:مافيش كنت بدور عليكي و هو قال انك مش. هنا

جنات :طب يلا ي ختي و بدوري ليه عليا

ليل :يلا ي ختي يلاا

ابتسمت جنات ع اخوتها الحبيبة

______________

:يلا بسم الله ي جماعة اكل حبيبت قلبي جنات

ليل و مهى :وه و احنا كمان 

ضحك الجميع عليهم :وانتي كمان ف قلبي و في حته لجتدتكم 

اتكسفت الجدة و ضحك الجميع

الجد :قرارتوا اي انت و هو

ليام ببرود : انا موافق يا جدي اني اتجوز ليل

ليل :كح كح كح اي الي بتقولوا ده 

ضحك عليها و اكمل حديثه 

:هنا ي جدي

الاب:جدع يا ولدي زينه العقل

الجد:و انت ي استاذ يوسف

يوسف'احم انا موافق ي جدي 

هناااااا اتصدم الجميع

١٨)هنا اتصدم الجميع و بالاخص جنااات

مهى ضحك ع حال ليل و جنات :هههههههه هموووت مش قادرة 

غضبوا الاثنتين من مهى:اخررررسي

مهى :بخوف اسفة يا جدعان

زياد بخبث:جدي عمو محمود انا طالب ايد مهى

مهى بصدمة:كح كح  كح ايييي

الجد :انت اي رأيك ي محمود انا عن نفسي موافق مافيش احسن من زياد صح و لا اي يا يوسف انت و ليام 

محمود :مافيش احسن يا بوي من زياد ل مهى بنتي

ليام :انا عارف زياد يا بابا هايحافظ عليها

الجد:من غير ما تقول يا ليام انا عارف ان زياد شخص يتوثق فيه 

زياد:شكرا بجد يا جدي

الجد:المهم نشوف رأي البنات 

محمود:احنا اضرى ي بوي نعرف مصلحتهم

الجد:بص انا هاخد رأي ليل و مهى لكن جنات لاء

الجميع استغرب

الجدة:ليه و اشمعنا

ليل:اشمعنا احنا و اختي ليها الحرية

ي جدي

الجد:تعالي ي جنات انتي و ليل و مهى  معايا نتحدد لوحدينا ي بتي

هما ثلاثتهم:حاضر يا جدي 

_________________//_______________

:بصي يا ليل انتي و جنات و مهى انا هخليكم تتعلموا

اتصدموا ثلاثتهم ليل بفرحة:ايييييه بجد انا مش مصدقة نفسي طب احنا هنتعلم

جنات بصدمة: ايه انا مش فاهمة حاجة انا مبسوطة ي جدي بس ازاي يعني وافقت 

الجد:انا و افقت لان انتم هتتزوجوا وان ف حد عيكون و اقف معاكم غير اكده اعوضكم

عشان تشرفونا و هما وافقو اان انا هبقى مطمن عليكم فاهمين عااد و اتو هتدرسو ف البيت و ع الامتحانات تروحوا فكروا ف الموضوع

ها قولتوا ايه بنات

ليل:اممم خليني افكر

مهى:وانا كمااان

جنات كانت تفكر و لكن 

.........

_____________//___________________

:انت و افقت ليه يايوسف وانت عندك اسايا بنا و زوجه

يوسف:زااي ما انت وافقت انت عايزني موافقش و تعبي يروح و حياتي تنتهي و ع فطرة جنات مرلتي يعني عادي

ليام:بس مش قانون 

يوسف:جدي هيطتب راسمي و خلاص

ليام:طب لو هي موافقتش انت هتعمل ايه

يوسف:هقنعها

ليام:انت حر بس انا فاهم دماخك

يوسف:والله ما انت عايز كمان تتجوز سارة

لياام بغضب:انا اللي حصل معايا غير اللي معاك 

زياد:خلاااص ي جماعة كده كفايا ع فكرة انتوا اخوات بسوا بقى 

_______________//____________________

١٩)جنااات و افقتي ليه هاا قولي بقى وهو مع بنته و متجوز فهمني كده 

مهى:ايوة يا جنات انتي و افقتي ليه هو صح اخويا بس اخاف عليكي انتي طيبة و غالية اوي عليا هتتعذبي ي قلبي انتي ليه بتعملي في نفسك كده 

جنات بدموع:عشان مش هقدر اتجوز وانا بحب يوسف انا مقدرش اعيش من غيرو افهموا بقى ي جماعه انا صح كل الوقت بيعيدة عن يوسف بس قلبي معه انا مقدرش اشوف نفسي مع غيروا انا ااموت انا هكمل تعليمي لو اتجوزتو و هبقى ف نفس الوقت مافيش حد متجوزني 

ليل بغضب: اوماال احنا ايه شايلة الحب بس ليوسف واحنا لاء  بس معاكي حق احنا لازم نكمل تعليم لان  مافيش حد بيقدر ظروفنا و ليه متعلمناش بيفكروا ان  البنت اللي متعلمتش دي تبقى نفسها تقعد جاهلة ده مش بأيديها ربنا يعلم ظروف الناس و هما بيحكموا من غير مايشوفوا و احنا نقدر نعملها ي بنات و نوري ان البنت الصعيدية دي تقدر بردوا

ابتسموا  ع كلامها

مهى بأبتسامة خبيثة:مش احنا جنبا ليكي ي جنات جميلة اوي هتعجبك صح يا ليل 

غمزت مهى ليل 

ليل بابتسامة خبث:ايوة ايوة افتكرت

جنات بدون فهم:ايه هي 

ليل:تعالي بس و انا هوريكي

جنات:بس

مهى:يلا ي ختي 

جنات:امري لله انا قلقانه منكم 

_________________//__________________

انا قلت اللي عندي عندي البنات هيكملوا تعليمهم فاهمين انا كنت مستني انكم توافقو عشان هما هيكنوا مع رجالة و هخليهم انا ماليش دعوة بيكم غير ان اشوف البنات بيكملو تعليم و بخير

يوسف بغضب: يعني ايه يا جدي افهم من كده كمان اني اهتم بالهانم و بتعلمها انا عندي مراتي كمان يا جدي و بنتي و الشغل اهتم ازاي يعني

الجد:متقلقش واصل البنت هتكمل ف البيت 

و هتكون تحت نظرك ف نفس البيت 

يوسف:ازاي في نفس البيت 

الجد:ف الاجازة ف البيت مش مع مرتك

لكن ف وقت مذاكرتها هتبقى مع المدرسين بتكمل تعليمها قدامك فاهم

ليام:وانا ايه يا جدي قعدي معها و اسيب البلد اللي بشتغل فيها و حياتي هناك

الجد:هتشتغل هنا و تمثيلك هنا كمان ف مصر ف القاهرة فاااهم و لا ايه 

ليام بغضب: جدي انت اكيد بتهزر صح 

زياد:انا موافق يا جدي اعيش ف مصر و هتبقى مهى ف عيني الاتنين

محمود:شايفين انت و هو اهو واحد و لا قريب بس صاحبكم و متربي معاكم بردوا بس 

يوسف:انا ماشي هروح اشوف مراتي و بنتي و ذهب و تركهم

ليام:انا ناشي لاني تعبت من المناقشة وانت حسابك بعدين

بلع ريقه زياد:ها 

ذهب

الجد:مش هعيمل حاجة انا عارف متقلقش 

و اخذ يفكر 

_______

٢٠)مين اللي ملهوش نصيب........ 

اتصدم من المنظر 

كانت جناات جميلة بشعرها الطويل و بفستان قصير  مفتوح من الضهر كانت ف غاية الجمال بكسوفها و احراجها منه و تذكرت ان هو موجود معها

ليل بغضب  :انت بتعمل ايه هنا يا يوسف فاهميني ازاي تدخل من غير ما تخبط

مهى: انا معرفش ايه اللي حصل كنت بكلم جدتي و امي بقول ع الفستان انها هتسهر بيه 

يوسف بغضب و امسك يد جنات بقوة

:انتي عايزة تسهري بيه قدام اخويا و جدي و اللي ف البيت 

جنات بدون فهم:ااايه اللي انا هسهر بيه قدام العيلة دخ انا لبسه عشان اسهر بيه ف الاوضة مع البنات انت فهمت ازاي انا من امتى بعملها

ليل بغضب: سيب ايدك ي يوسف

يوسف: اقسم بالله يا جنات لو لقيتك طلعة بده برااا لموتك و قومي غيرررري اللي انتي لبسه

جنات بغضب: مش هغيررر

يوسف: جنااااات انا صبري ع قدي 

خافو من نبرة صوتو و خصوصا جناات

دخلت الي الحمام لتغير ملابسها 

و ثم ءهب هو بغضب من عناد جنات

_______________//________________

: ههههه شوفتي اللي حصل خافت اوي 

: ولا مشوفتيش وهي بتجري والله يا ليل لة جناات عرفت هتموتنا خلي بالك انا عملت اللي عليا

: اسكتي ي بت جنااات قلبي بس يوسف كان منظرو يضحك شوفتي

: هموووت مش قدر

: وانا

:-الله الله كملوو ضحك ي ختي انتي و هي 

اتصدموووووو

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇


من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close