القائمة الرئيسية

الصفحات

عشق الليل البارت السادس حتى البارت العاشر بقلم شيرين احمد كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


عشق الليل

البارت السادس حتى البارت العاشر 

بقلم شيرين احمد

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


 ٦)انا مش قلت ميت مرة لااااا صح و لا اي مش كل واحدة فيكم تقول عايزة تتعلم انتوا مش خايفين ع نفسكم و لا اي انتوا عايزين اي اكل بتاكلو لبس بتلبسو غيركم بيتمنى صح و لا اي 

جنات بخوف من نبرة كلام جدها وبكاء:انا انا

تدخلت ليل : ف اي يا جدي احنا عايزين نتعلم و مالو طيب احنا بنعرف نحافظ على . .......

الجد بغضب :وه كلكم بجيتوا عليا عاااد صح و لا اي و انا خايف عليكم صح خلاااااااص كل واحدة تروح تتعلم و لا انا جدكم و لا اعرفكم 

ا


تصدموا من كلامه و بكوا:لا لا خلاص ي جدي احنا اسفين بس متقولش اكده واصل احنا مالناش غيرك الله يخليك انا اسفة 

اصتنع الجد الحزن :لا لا متكلمونيش تاني عاد خالص

ابتسمت الجدة ع حنيته 

جنات بحزن :انا اسفة ي جدي اني خليتك تتعصب بعد اذنك 

حزن الجد و الجدة ع حالة جنات 

الجد:انتي بت ي جنات وه من غير ما تصالحيني 

متكلمنيش واصل 

جنات :لا لا ي جدي مش اكده انا اسفة حقك عليا 

وبكت 

الجد مسح  دموعها :لا متعيطيش انتي قلبك زاي الفل متعيطيش 

قاطعهم:وه ي بوي مزعل بتي ليه اكده ليه دي  حبيبت قلبي هي و ليل 

الجد:لا مالكش فيه و اصل يا  محمود دي حبيبت قلبي 

محمود :لا دي تبقى م

الجد:محمود تعالى معايا

احست جنات بالاحراج 

و ذهبت 

____________________//______________

:ليل مكنش ينفع اللي تعمليه قدام جدي حرام عليكي 

ليل :و عايزنا نعمل اي مافيش مرواح في حته و لا خروج و لا حاجة و عايزيني مقولش ليه مش كفايا......

جنات بحزن:😢😢😢

مهى:خلي بالك ي ليل و انتي بتتكلمي مع اختك اكده 

ليل :انا اسفة بس انتي عارفة ي حبيبتي كلنا زايك و محبوسين اكده و حتى دراسة 

مهى لجنات:مالكيش دعوة بكلام اختك الدبش و المجنونة ده و اضحكي ي ختي 

ليل :اه انا مجنونة يااااا واطية مش هنسى ليكي ده 

ضحكت عليهم جنات انهم مجانين و خصوصاً اختها 

ثم دخلت بجوارهم للعب معهم انهم كثل القط و الفأر و كأنهم اطفال و ليسوا كبار

:ههههههههه تعالي ياماوشوفي احفدك التالتة عاملين زاي العيال الصغيرين و بيلعبوا ههههههه ي مري لو جدتكم شافتكم

ليل :ها جدتي هنا هاااا موجودة و لا اي

الكل ضحك عليها:هههههههههههه

ليل بغضب طفولي :بتضحكوا عليا ماشي الحمدلله ان جدتي مش موجودة

:سمعتك ي جلب جدتك ثم حدفت عليها الشبشب

:ليه ي زوزو بتعملي معايا كده ااااااااه 

:ههههههههه 

كان الجميع مستمتع 

:لما اشوفك انتي وهي 

__________________///_________________

٧)اي طب خلاص انا جي دلوقتي حاضر اه اه سلام 

ماشي في اول طيارة هكون موجود

ثم انهى المكلمة و قام بأسرع ما عندوا 

:في اي ي يا يوسف مالك ي حبيبي 

:جدي جدي تعبان ي مريم لازم البس و اروح عليه ع اول طيارة

:طب يلا و انا هلبس دلوقتي و نروح يلا

:لا لا خليكي انتي مع  و انتي عارفة.....

:اسمع اللي بق ولك عليه ده جدك و لازم نروح ليه مهما اللي حصل مابينكم يلا

:ابتسم ع زوجته الطيبة 

:ربنا يخليكي ليا ي احلى مريوم حياتي

:ويخليك ليا يلا ي قلبي ونروح ناخد ريم من عند ماما 

:يلا ي حبيبتي

____________________//_________________

:كح كح كح 

:الف سلامة عليك ي حاج انت لو حصلك حاجة ممكن اموت فيها

:بعد الشر عليكي ي حبيبت جلبي متقوليش ع نفسك اكده هزعل منك واصل

اتكسفت الجدة من الكلام الجد :وه عم بتتكسفي بعد  العمر ده كله 

:وه كفايا اكده يا حاج العيال يجو كيف انت تعبان و انت بتكلمني اكده 

:وه كح كح مايجو 

:كيفك يابا الحج دلوقتي 

حسن:الحمدلله يا بتي اخبارك 

دخلو عليهم ثلاث ملائكة جمال ببكاء

جنات لجدها  ببكاء:جدي متسبناش احنا منغيرك مش هنعرف هنعمل اي احنا بنحبك 

ليل ومهي:واحنا كمان ي جدي 

بكت الحدة عليهم

ابتسم الجد: ده بأيد ربنا ي بتي وانا بحبكم كلكم و مش هسيبكم غير لما كل واحدة مع عريسها

الثلاثة:احنا مش عايزين نسيبك ي جدي احنا بنحبك 

صح يا زوزو احنا بنحبكم

زبنه:واحنا بنحبكم ي حبيايب قلبي 

فاطمة:وه يعني بتحبوا جدكم و جدتكم وانا لا

ليل :في اي يا بطة عاااد مش كفايا سيبنلك حودة 

جنات :اه مش كفايا و لا اي 

مهى :اه ياما انا الللي بنتو سايبني وه سيبنا احنا مع سحس

فاطمة :ههههههههه يخرب عقلكم ده جوزي ي مري 

زبنه:هههههه مالكيش دعوه بالمفعيص التالته دول اخدوا جوزي مني و اخدو جوزك كمان هههههه

الجد ابتسم ع ضحكت الجميع :يارب يفضل الضحكة مالية البيت بيكم كلكم 

قال الجميع :امييييين 

___________________//_______________

:في اي يا ليام 

:انا هسافر دلوقتي مصر ماشي 

:اي طب ليه يعني يا صاحبي 

:هبقى اقولك انا.....

:طب اصبر اخيرا جيه اليوم اللي هتروح مصر انا هلبس واجي معاك 

:لا 

:اسكت مش هكمل دقيقة ي عم 

:ماشي ماشي لما نشوف اخرتها خلص ي زفت زياد

:اهو ماشي هلبس 

ثم ذهب 

رن هاتف ليام 

:الو اهلا عزيزتي 

'-----------------------

:-اسف و لكن ضروري الذاهب الي مصر لا تقلقي 

:---------------------

اوه انا  افهمك لا تقلقي انتي فقط

٨)الجد: فاهم ي محمود اللي قولتلك عليه انا كده تعبت 

جوي خلاص حتى ولادك بيتكبروا علينا اخر مرة جم فيهم امتى هاااااا اسمع اللي جولتلك عليه ة تعمله 

محمود:فهمتك يا بوي انا هعمل اللي جولتلي عليه 

و يارب يحصل 

:ان شاء الله تفأل ي بني 

___________________//________________

في بيت يوسف 

:اخيررررررا دلوقتي اقدر استفرد بيكي يا قلبي 

مريم بكسوف:يوسف عيب بطل قلة ادب بقى يعني انت وديت ريم عند ماما عشان كده امممم

يوسف بخبث:الله ينور عليكي يقمر انتي احبك و انتي جميل و فهمني 

:يوسف بطل بقى 

:تؤتؤ تعالي بقى ثم حملها و .............🙈🙈

....ً.........كانوا نائمين مرهقين 

رن هاتف يوسف كثير:يوسف الفون بتاعك رد عليه


:حاضر يويوووووو مين الرزل ده 

اتصدم من المتصل 

:احم احم الو الو 

..............///_______________

ليام :الو مين معايا

:-------------------

ليام:احم الو يا بابا

؛---------------------.


اتصدم هو الاخر .........ً...

٩)اوه انا  افهمك لا تقلقي انتي فقط

بداء الكلام معها كثير 

ثم ذهب هو و زياد الى المطاار

___________//___________________

:-جدييبيييييي 

اتصدموا الجميع من رايته انه هو

رأي الجميع ابتسم ذهب و هو مبتسم الليهم

مهى بابتسامة مفرحة:اخووووي

كان جاي ليحضنها و لكن تذكرت ما حصل و بعدت عنه 

حزن ع استقبالها

:مهى حبيبتي مش هتسلمي عليا  انتي بقيتي عروسه و قمورة بقالي كتير مشوفتكيش يااااا

مهى ببرود:شكرا و بعد اذنك يلا يا ليل 

اتصدم هل هي ليل :انتي ليل 

:اه انا ليه في حاجة

:ها لا ابدا اذيك يا ليل 

:الحمد لله بعد اذنك يلا مهى وجهت ليل عينيها للواقفة هي و الصغيرة

ثم ذاهبوا ببرود تام

فاطمة:اهلا اهلا بأبن بطني اهلا كيفك كنت ناوي نسأل علنا اول لما نموت و لا اي

حزن ع معملتهم جميعاً معه امسكت يديه و ابتسمت و ابتسم هو

:ازايك يا امي وحشتيني اوي مش هتسلمي عليا و لا اي انا لسه جاي من سفر معايا مراتي و بنتي

ده استقبل بردوا ي جدتي قولي ليها

واجهت كلامها لفاطمة:فاطمة ي بتي ده ابنك مهما اللي حصل انسيه ومعا مراتو بتوا احنا صعيدا 

فاطمة:معاكي حق ياما 

احضن و لدته بحضن اشتياق و حزن و عتاب و كل شئ

:ازيك طنط 

:ازيك ي بتي عاملة اي 

:الحمدلله 

ثم ذهب الي جدته:ازيك ي جدتي مش هتسلمي عليا

:كيفك ي ولدي يا يوسف 

:الحمدلله لله يا زوزو

تعالي يا مريم و هاتي ريم سلموا على جدتي

ابتسمت و ثم جاءت تسلم عليهم

يوسف :انا هروح اطمن ع جدي 

الجدة:لا لا 

:الله يخليكي خليني اروح 

قاطعهم :جدتيييي


جدتيييييي 

وجهوا نظرهم نحو الملاك بلبسها الهادي 

اتصدم من هذه الموجودة كانت فردة شعرها البني الفاتح الطويلة ببشرتها النقيه و بغمزتها الجميلة و عبيتها الضيقة الرقيقة انها فاتنة(جنات و ليل شبه بعض بس جنات قصيرة ليل طولها مضبوط جنات عنيها بني غامق ليل هنيها زرقة زاي ولدتها)

اتصدمت جنات و فضلت متنحة و نزلت من عنيها دمعة خانتها ع وجع السنين 

الجدة بعصبية :يوسف 

يوسف :هااا نعم ي جدتي في اي 

الجدة:في اي يا جلبي عايزة اي 

جنات بأرتباك :جدتي انا انا افتكرت حجبها و اسرعت لداخل 

ليل ومهى:احنا عايزين نخروج شوية ع تراس

الجدة بعصبية:لا يعني لا انتوا نسيتوا و لا اي اللي حصل اسمع اللي بقولوا و روحوا

مهى و ليل  ذاهبوا :

يوسف بأستغراب هو اي اللي حصل 

الجدة بخبث:و

١٠)الجدة بخبث:واحد كان جاي عايز جنات رفضنا 

كانو قاعدين ع التراس مسك جنات و خدرها وكان هيغتصبها  اخواتوا اخدوا ليل و مهى 

بس الحمدلله لولا واحد شافهم الحمدلله كانوا البنات ضاعوا مننا و من ساعتها جدك مش بيطلعهم خااالص 

اتصدم من ذالك و بغضب :و انتوا تسبيهم ليه برا يقعدوا هناك

فاطمة بغضب:اتكلم عدل يا يوسف نع جدتك

يوسف :انا رايح عند جدي 

___________________//________________

كانت تبكي لازم جاء و معه زوجته و طفلته ااااه 

كانت تبكي كثيرا 

جاءت من ورأها ليل :كفايا بتقطعي قلبي عليكي 

جنات :مش قدرة يا ليل قلبي وجعني طب انا عملت اي عشان يحصل معايا

مهى:متقوليش اكده ده قدر و مكتوب

جنات ببكاء :مش قدرة اخوكي وجعني اوي و من زمان اااااه وجايب مراته معه و بنته

بكوا عليها 

Flash Back

كانت البسمة مشرقة ع جوها اخير اليوم اخلى يوم بحياتها اليوم اخلى يوم تتمنى سوف تتزوج من حبيبها كانت تدهي بعمر ١٤عشر انهاةصغيرة و لكن كانت تحبه و كانت تتمنى ان يكون زوجها انه قدوتها

يوسف وهو بعمر ٢٤ 

___________

يا جدي مش هتجوز جنات مش هتجوزها

:وه اسمع اللي بقولك عليه

:يا بابا اقول لحدي حاجة

:وه بتعصي اوامر جدك يا يوسف و لا اي 

:ابدا يا بابا بس انا بحب واحدة من مصر 

و هتجوزها و هي جاهلة و اتاةعايز ام تكون شيك و انا بحب حبيبتي

اتصدم الاب و الجد:وه و كمان عايز تتجوزها

اسمع مني ياةيوسف يا تتجوز جنات ياما و لا انت ابني و لا اعرفك 

اتصدم يوسف حزن يوسف و افق ع الزواج من جنات و كتب الكتاب عليها

جنات هي مثل الاميرة تفرح و لكن اتصدمت بأن حبيبها تركها و زهب و تزوج بغيرها في نفس اليوم 


بكت كثير كانت الناس تتكلم عليها و لكن يقطعهم جدهم كانوا يخافون منه كانت هي تزداد عشقاً له

و عدى الايام و الاسابيع و السنين و هي تزداد جمالا

و عشقا له منتظرة قدومه

Back

تعرفوا يا بنات كنت بتمنى يرجع هنا بس رجع بزوجته و بنته ربنا يخليهم ليه 

انا همووووت من الوجع بس مقدرش اتكلم

ابتسموا ع طيبت قلب جنات انها فعلا جنات

و حزنين ع حالاتها

________________//______

هجبلكم تكملت البارت دلوقتى 

التفاااااااعل اهم حاجة

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇


من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close