القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية لؤلؤ الصعيد من البارت الاول حتي البارت الخامس



 رواية لؤلؤ الصعيد

من البارت الاول حتي البارت الخامس


رواية لؤلؤ الصعيد 


لا احمل عقل من صخر ..!

وإنما احب الصراع مع من يفرضون قراراتهم علي..

و أعشق كسر أنف من يتحداني..!


كتبت تلك الجملة لؤلؤ علي الفيس بوك وانهت جملتها كأمضاء لؤلؤ الصعيد 


علقت لها فتاة وقالت : 

أنا أتحداكي هتكسري أنفي ازاي بقا 😂😂


ضحكت لؤلؤ وقالت : 

هتشوفي يابسنت ولا نسيتي عاد 🤨


ضحكت بسنت وكتبت لها : 

قلبتي صعيدى يبقي الله يرحمني 😭😭


ضحكت لؤلؤ وقالت : 

الفاتحه 😂😂😂😂


ثم علقت فتاة أخري وكتبت : 

شوية وهتطلعي سلاحك علينا 😂😂


كتبت لها لؤلؤ : 

وأطلع عينك ياوكله ناسك 😂😂😂


ردت لميس : 

يامامي خلاص سحبت كلامي 


ضحكت لؤلؤ علي صديقتها وقفلت الأنترنت واتجهت الي غرفة أخيها وقالت : 

أنت ياله البنات وكله دماغك 


رد فهد وقال : 

خضتيني يابنت امي وابوي مالك اجدة روجي عليه انا محملكيش واصل 


ردت لؤلؤ بضحك وقالت : 

ووووه وووه جلبت صعيدى ياحزين والله حديتنا دة الأ مصبرني علي فراجهم اتوحشتهم جوى يافهد 


رد فهد وهو يحضنها وقال : 

واني كمان اتوحشتهم جوى 


نظرت لؤلؤ له وقالت : 

هانت ياخوى الأمتحان جربت وهنعاود 


في مكان أخر وبتحديد في منزل المنشاوي يجلس الجد في الموندرة ومعه مشايخ القري وكبراتها وهم يتحدثون معه بشأن الأرضي المسلوبة منهم بالغصب وبعض الفقراء الذين يلجه للكبير لحل تلك المشكلة التي يقعون فيها الكثير 


في داخل الدوار تجلس ياقوت ومعاها قمر التي تحدثها عن قرة أعينها وقالت : 

اتوحشتهم جوى ياعمتي اتحددي مع ابا الحج يشيعلهم 


ردت ياقوت وقالت : 

همليهم عاد ياقمر عاوزهم يجعدو جارك اجدة بدون علام هياجو ياحبيبتي متجلجيش وبكرة ولدك جي من الجاهرة قصي حبيب جلبي 


ردت نجات من الخلف وقالت : 

ايوة هم بس الا عتحبيهم عاد انما عيالي اني لا 


ردت ياقوت بحده وقالت : 

اجول ايه عليكي ياحزينه اصتبحي عاد انتي خابرة زين كلهم عندى واحد ياوكله ناسك انتي طول عمرك عجربة ولسانك يتفاتله بلاد 


ردت نجات وقالت : 

ووووه وووه انا جولت ايه ياما بهزر امعاكي 


ردت قمر وقالت : 

ياله يانجات نجهز الوكل الرجالة زمانتهم جايين 


ردت ياقوت وقالت : 

ياله روحي مع خيتك 


ذهبه الي المطبخ الذي يمتلك الكثير من الخدم ولكن قمر تحب أن تعمل بيديها بعض الأكلات التي يفضلها الكبير وزوجها 


في منزل وهبة المنشاوي تفتح ورد باب غرفتها وتهبط الي الأسفل لتراها جليلة زوجه عمها وحماتها تقول لها : 

والجطه علي رجليها نقش الحنة بجا فزى جومي ياختي ياك هتجعدى مش مكفيكي عاد جايمه الضهر 


نظرت لها ورد وقالت : 

مجيليش نفس اتخانق يامرت عم هروح افطور احسن 


نظرت جليله بغيظ حتي ردت نفيسة سلفت ورد وقالت : 

شوف ازاي تجاهلت حديدك ازاي 


لفت ورد وقالت لها : 

سمعتك ياحرباية ياعجربة معرفاش عاوزة مني ايه حطي لسانك جوة خاشمك واصتبحي وبلاش انا يابت عطية 


ردت نفيسة بغضب وقالت :

فاكرة نفسك مين ومالها عطية احسن منك ومن الا خلفوكي 


اقتربت منها ورد وصفعتها علي وجهها وقالت : 

لسانك الزفر دة هجطعهولك المرة الجاية وصوح انتي كمان سامعه حديدها يامرت عم وساكته لانها بت خيك بس أنا ليه جوز لو مجبليش حجي يبجي أهلي هم الا يجبولي حجي بالأذن 


جلست نفسية تنوح وتقول : 

شايفة ياعمتي مدت يديها وانتي ساكتلها 


ردت جليلة وقالت : 

تجليتي العيار يانفيسة متجبيش سيرة اهلها احنا مش جديهم ياحزينه واني مش هسيبها دى خدت ولدى بت ياقوت من يومها وهي زى امها واني بكره امها الصبر يابت اخوي 


في القاهرة يجلس قصي ومعه صديقة عدى وهو يقول : 

اخيراً هنزل الصعيد بكرة 


رد عدى وقال : 

ياما نفسي اجي عندكم واشوف الصعيد الا بتحكي عليها 


رد قصي وقال : 

تعالي ياعم حد مانعك بتحايل عليك وانت ولا هنا 


رد عدى وقال : 

والشركة ياناصح 


رد قصي وقال : 

خلاص هنبقي نظبط الشغل في مرة تانية وتيجي معايا 


رد عدى وقال : 

حلو ياكبير 


ذهب قصي بعد ما انه شغله واتجه الي شقته وابدى ملابسة وبدء في تجهيز الشنطه للغد وفتح الانترنت ونظر الي تلك البوست الذي نشرته لؤلؤ وضحك وقال : 

طول عمرك قوية يالؤلؤ تعالي بقا اما اعلق وارخم عليكي 


كتب قصي في تعليق : 

لؤلؤ الصعيد ولا لؤلؤ امريكا 😂😂😂


ردت لؤلؤ وهي تمثل الغضب وقالت :

لؤلؤ الصعيد ياوكل ناسك 😡😡😡


رد قصي بضحك وقال : 

مفترية طول عمرك دة انا قولت امريكا غيرتك 


ردت لؤلؤ بضحك وقالت : 

لا ياخوى زى ما انا وبعدين انت عارف لؤلؤ تقدر تعمل اي حاجه ولا ايه يابرنس 


رد قصي بضحك وقال : 

بتتكلمي صعيدى مصري ومعه حبه من كلام الموقف 


ردت لؤلؤ بضحك وقالت : 

نحن نختلف عن الأخرون يابرو 


في قصر عائلة نوح ابو زهران يجلس بوقار ومعه حفيدة أسد وهو يقول : 

كيف الشغل ياولدى 


رد أسد وقال : 

زين ياجدى متجلجش كله تمام


رد نوح وقال : 

منويش تفرح جلبي وتتجوز ياأسد 


نظر أسد وقال : 

معرفش ليه عتستعجله عليه ياجدى هو انا بورة ولا ايش 


رد نوح وهو يضحك وقال : 

شوف الواد خيك الصغير اتجوز ومرته حبله كمان عاوز اشوف ولادك ياولدى 


رد أسد بحب وقال : 

لما احس أن جلبي دق أول واحد هخبره أنت ياجدى 


رد الجد نوح وقال : 

ربنا يفرح جلبك ياولدى 


في مكان أخر وبتحديد في القاهرة في النادى يجلس حاتم الدمنهوري ومعه جومانه صديقته اللبنانية قد تعرف عليها في النادى بصدفه قال حسام : 

جومانه هو انتي ليه عاوزة تستقري بمصر 


ردت جومانه وقالت : 

كتير حسام بحبها لمصر بتجنن في كل شئ وعم ارتاح هون ولا انت ما بدك أني أستقر هون 


رد حسام وقال : 

لا طبعا انتي تنوري مصر كلها بس انتي تعرفي مين في مصر 


ردت جومانه وقالت : 

زوج عمتي مصري وعم نجي لهون كل أجازة من حبي لمصر عمتي عم تجيبني معاها وها أنا هون 


رد حسام وقال : 

وانتي بقا ناوية تتجوزي مصري زى عمتك ولا لبناني 


ردت جومانه وقالت : 

ما بعرف والله بس الا بعرفه أن الجواز حياة وانا ما بدي أخد هي الخطوة الا اذا حبيته لشخص 


رد حسام وقال : 

علي العموم انتي منورة مصر 


ردت جومانه ب ابتسامة وقالت : 

ميرسي كتير حسام والله كتير أنت مهضوم 


رد حسام وقال : 

تسلمي جومانه المهم هسيبك بقا لان النهاردة هقضي مع أصحابي لان صحبي مسافر بكرة 


ردت جومانه وقالت : 

ميرسي كتير حسام علي القهوة كتير حلوة الله معك 


تركها حسام وظلت جالسة في النادى حتي اتاها تليفون وقالت : 

جاية عمتي عم الم اغراضي وجيتلك 


في مكان أخر وبتحديد في امريكا تمشي لؤلؤ ومعاها صديقتها تيا وهي تقول لؤلؤ : 

ترجمه باللغه العربية

وحشتني مصر كثيراً تيا 


ردت تيا وقالت : 

عزيزتي لؤلؤ مصر جميلة جدا وخصوصاً الأهرامات قد ذهبت الي زيارة وكنت صغيرة للغاية وولدى أخذني في جولة سياحه في شرم الشيخ أنا أحب مصر كثيراً وأشتاق لرؤيتها مجدداً 


ردت لؤلؤ وقالت : 

اذا عزيزتي تيا ستأتي معي مصر وسأخذك الي جولة ترفيهه جميلة سوف تعجبك حقاً انها في الصعيد بلدى 


ردت تيا بسعادة وقالت : 

حقاً أني متشوقة لتلك اليوم 


ليظهر مجموعه من الشباب وهم يقولون :

ما تلك الجمال حسناً ستأتون معانا بدون أي صوت 


ردت لؤلؤ وقد أمتلكه وجهها الغضب وقالت بصوت قوي : 

أترك يديها أيها الأحمق 


رد الشاب وقال : 

سأترك يدها وسأمسك يدك أنتي 


ردت لؤلؤ وقالت : 

Ok

ترك الشاب تيا واقترب من لؤلؤ ليمسك يديها وعند أقتربه قد تحولت لؤلؤ ورفعت احدى قدمها ليطير الشاب ويقع علي الأرض ووقفت لؤلؤ وقالت : 

لا تمس أبنه مصر وتحديداً الصعيد الا اذا كنت مستغني عن عمرك أذهبه حتي لا يصب غضبي عليكم أيها المعتهون 


فرو الشباب لتنظر لها تيا وهي تصفق بحرارة وقالت : 

واووووو كنتي حقاً رائعه لؤلؤ 


في مكان اخر يجلس قصي ومعه صديقة عدى وحسام وهم يضحكون حتي قال حسام : 

اتعرفت علي صديقه لبنانية لطيفة جدا 


رد عدى وقال : 

وشوفتها فين دى 


رد وقال : 

في النادى عمتها متجوزة مصري وهم هنا في اجازة 


رد قصي وقال : 

شكلك وقعت 


رد حسام وقال : 

انت عارف ان مش بقع بس شايفها صديقة وبعدين انا لسه عارفها 


ضحكه الشباب حتي قال قصي : 

انا هنام عندى سفر الصبح 


رد عدى وقال : 

الله يسهلك ياعم هتاكل المحمر والمشمر 


رد وقال : 

تعالو معايا ونعملكم المحمر والمشمر 


رن هاتف قصي ليجيب وقال : 

فهد اخيرا 


رد فهد وقال : 

حبيبي يابرو وحشتني اوووى 


رد قصي وقال : 

انت وحشتيني اوي عامل ايه ولؤلؤ عامله ايه فيك


يضحك فهد وقال : 

كويس انها مش قاعدة دة ميتقدرش عليها ياخوى 


رد قصي وقال : 

اكيد دى رهيبه هتيجو امتا وحشتوني 


رد وقال : 

وانت كمان وحشتني اوووى بس لسه شوية بس قريب هنيجي حتي سكت فهد واذا انطفئ النور فجأة ليسمع صوت بالخارج : 


متنسوش التفاعل ورأيكم لو الروايه عجبتكم ولسه الا جي أحلي مع الكاتبة يوكا .....♥️

علقو ب20 ملصق وأعملو #متابعة لحسابي ليصلك كل جديد اضغط هنا 👈👈 👇👇👇👇👇👇👇👇

أية علي الشربيني 

أعملو #متابعة لحسابي ليصلك احلى واجمل الروايات من العيار الثقيل 🙈💞😉 اه صحيح بحبكم قد البحر وسمكاته 💞😉🙈


Princess yoka🌹💞

البارت 2


رواية لؤلؤ الصعيد 


الكاتبة : أية علي الشربيني 


رد وقال : 

وانت كمان وحشتني اوووى بس لسه شوية بس قريب هنيجي حتي سكت فهد واذا انطفئ النور فجأة ليسمع صوت بالخارج : 

مين برة 


اتاه صوت همسات ليدخل فهد الي غرفته وامسك هاتفة ورأي قصي رن قلقاً عليه كذا مرة وطلع اسم اخته ورن ردت لؤلؤ وقالت : 

اية يابرو 


رد بصوت منخفض وقال : 

لؤلؤ في حد برة انتي جيتي ولا دة مقلب 


ردت بخوف وقالت : 

لا انا قريبة من البيت اهو بص خليك في أؤضتك وانا جيه واقفل علي نفسك 


غضب فهد وقلب صعيدى وقال : 

ليه شايفاني حرمه اياك 


ردت لؤلؤ وقالت :

لا ياحبه جلبي انت سيد الرجالة كليتها كيف اتقول اجدة 

بس اني بقصد تقفل علي نفسك عاد علشان ليكون كمين ياحبيب خيتك اني وصلت اهو 


رد وقال : 

ماشي ياخيتي 


دخلت لؤلؤ من باب الشقة وفتحتها براحه ونظرت حولها بحذر حتي سمعت صوت كركبة وهمس ونظرت لمكان تلك الهمس واقتربت عند الصوت وامسكت مسدسها وصوبته عند تلك الصوت وقال صاحب الصوت : 

مين هنا 


ردت وقالت : 

ماذا تفعل ايها السارق 


رد وقال : 

انا لا اسرق شئ هذة شقتي


فتح النور فهد ونظر الي لؤلؤ وجدها تصوب مسدسها علي شخص 

وقال : انت مين 


رد الشخص وقال : 

انا جاك جئت من تركيا اليوم وهذة شقتي من أنتم 


ردت لؤلؤ وقالت : 

هذة شقتنا ونحن بها منذ سنوات كيف تقول انها شقتك 


رد وقال : 

انها شقتي سيدتي اقسم لكي بهذا 


ردت وقالت : 

نحن استأجرنها من السيد ديفيد 


رد ب ابتسامة وقال : 

انه والدي سيدتي اسف لا اعلم ان والدى استأجر تلك الشقة اسف 


ردت لؤلؤ وقالت : 

اهلا بك سيد جاك نحن اسفين لقد فكرنا انك سارق 


رد وقال : 

لا داعي للأسف أنتم زوجان ولكنم تشبهون بعض 


رد فهد وقال : 

نحن اخوة توم وهنا نستكمل دراستنا في امريكا ونحن من مصر 


رد جاك ب ابتسامة وقال : 

واوووو فري جود فريندز أنني أحب مصر كثير 


ردت لؤلؤ وقالت : 

شكرا لك سيد جاك 


رد جاك ب ابتسامة وقال : 

سأذهب واسف حقاً سأذهب الي والدى 


رد فهد وقال : 

هل تريد المساعدة تنتظر حين يأتي سيد ديفيد فهو ذهب الي احد اقربائه 


رد وقال : 

لا لا سأذهب الي الشقة المجاورة لا تقلق وداعاً 


ذهب جاك وظلت لؤلؤ وفهد يضحكون علي تلك الذي حصل وفي مكان اخر في الصعيد يجلس الجميع لتأتي 

قمر وتجلس مع عمتها ياقوت وهي تقول : 

اتحددتي مع جدى ياعمتي يتحدد مع لؤلؤ وفهد ياجو طوله جوى جوى 


ردت ياقوت وقالت : 

من عيوني التنين يابتي بس هما جربة ينزلة وهيجعده معاكي علطول انا كمان اتوحشتهم جوى 


اتاهم صوت من الخلف يقول : 

ما انتي الا رايدة تعلميهم ووفجتي تبعديهم عم بتنوحي ليه دلوجت 


نظرت قمر بغضب وقالت : 

حطي لسانك جوة خاشمك يانجات ومعيزاش رغي حريم وملكيش صالح بالا عجولة انتي فاهمه 


ردت نجات وقالت : 

يامري انتي عتشتميني ياقمر شايفه ياما ياقوت عتجول ايه 


ردت ياقوت بغضب وقالت : 

انت حديدك ماسخ بدل ما عتصبريها بتجولي حديد ماسخ ويلا روحي شوفي ولادك متجعديش لوى بوزك كتير واني فهماكي يابت الدهشورى حية حرباية بتتلون بكذا لون فاهمني زين ولا تحبي افهمك 


ردت نجات وهي تتصنع العياط وقالت : 

مخابرش ليه عتكرهوني عملت ايه اني دة انا جلبي عليها 


دخل سلطان المنشاوي وقال : 

مالكم في اي وصوتك عيعله كيف اهنه 


ردت نجات بتمثيل وقالت : 

مفيش يابا الحج عطيب خاطر قمر وفي الاخر تشتمني يرضيك 


رد سلطان المنشاوي : 

سكري خاشمك واطلعي فوج وانتي ياقمر حصليني 


نظرت ياقوت لنجات بغضب وهي تتوعدلها 


في القاهرة يجلس قصي في غرفته وتم تجهيز اغراضة وذهب الي السرير وغط في ثبات عميق 


في صباح يوم جديد علي الجميع استيقظ قصي وانعم بحمام دافئ ولبس ملابسة واخذ اغرضة وركب سيارته وذهب متجه الي الصعيد 


في مكان اخر تجلس نجات في مكان اخر في منزل الدهشوري وهي تقول : 

عاوزاكي يابت يانعمه تلفي علي دياب المنشاوي عاوزة اكسر منخير قمر الا رافعها مخبراش ليه 


ردت نعمه وقالت : 

ولما الف عليه يانجات ياك قمر هتسبني واني مجدهاش دى واعره هي والكبيرة ياقوت 


ردت نجات بغيظ وقالت : 

حتي بتها طالعه واعره جوى معتخافش بس لازم اعمل حاجه تكسرهم 


ردت نعمه وقالت : 

اني عوجت علي الدار وانتي خابرة مرت ابوي واعره منقصاش حديد ماسخ 


ردت نجات وقالت : 

فكري في الا جولتلك عليه زين وشيعيلي خبر 


ردت نعمه وقالت : 

ماشي يابت عمي بالأذن 


مشيت نعمه وجلست نجات في غرفة المعيشة وقالت : 

اني همشي ياماي علشان مندور جولتله اني ماهعوجش 


ذهبت نجات الي قصر المنشاوي ودخلت من الباب لتنصدم مما سمعت 


ياتري سمعت ايه ؟ 


وليه ياقوت وقمر مش بيحبه نجات ؟ 


هناك اسرار خفيه وهتعرف بمرور الفصول ؟ 


مع كاتبة أية علي الشربيني كاتبة روائية مصرية 🙈💞


متنسوش التفاعل ورأيكم لو الروايه عجبتكم ولسه الا جي أحلي مع الكاتبة يوكا .....♥️

علقو ب20 ملصق وأعملو #متابعة لحسابي ليصلك كل جديد اضغط هنا 👈👈 👇👇👇👇👇👇👇👇

أية علي الشربيني 

أعملو #متابعة لحسابي ليصلك احلى واجمل الروايات من العيار الثقيل 🙈💞😉 اه صحيح بحبكم قد البحر وسمكاته 💞😉🙈

البارت 3


رواية لؤلؤ الصعيد 


الكاتبة : أية علي الشربيني 


ذهبت نجات الي قصر المنشاوي ودخلت من الباب لتنصدم مما سمعت وقالت : 

يامري بجا عاوزين كل حاجه ل ولاد قمر واني ولادى لا والله ل اطربجها فوق دماغهم 


دخلت نجات وقالت : 

العواف عليكي ياما ياقوت


ردت ياقوت وقالت : 

الله يعافيكي يانجات مهمله ولادك ليه 


ردت وقالت : 

كنت عندنا في الدوار بطل علي امي 


ردت ياقوت وقالت : 

شوفي ولادك يانجات ومتهملهمش 


ذهبت نجات وهي بتأفف وقالت : 

مخبراش ليه متحبنيش اقعد امعاهم بس الصبر 


دخلت نجات وقالت : 

بت ياامل عتعملي ايه ياحزينه


ردت وقالت : 

معملش حاجه ياماي قاعدة 


ردت نجات وقالت : 

هو دة الا فالحه في مخبراش كيف مطلعتيش كيف ولاد قمر كلهم متنورين بالعلام وانتي مايلة وخايبة فين خيتك ياحزينه 


ردت أمل بضيقة وقالت : 

خيتي تحت مع ستي ياقوت 


ردت نجات وقالت : 

مشفتهاش اني لسه طالعه 


ردت امل وقالت : 

تلاجيها بتعمل حاجه في المطبخ وسبيني بجا وروحي شوفيها 


ردت نجات وقالت : 

يامري عتتحددى اكده ليه ياحزينه المهم قصي جاي عاوزاكي توجعي في حبك دة كبير دياب 


ردت وقالت : 

قصي عيعتبرني زى خيتو ياماي واني زهقت بجا 


ردت نجات بغضب وقالت : 

طول عمرك خايبه وذهبت نجات 


في منزل نوح ابو زهران يجلس نوح مع جابر خطيب بنته وهو يقول : 

كيف ياولدى عاوز تقدم الجواز احنا اتفقنا مش دلوجت علشان ولدى الا مات 


رد جابر وقال : 

ياكبير عاوز مرتي تبجي في بيتي 


واقفت ميادة تبكي بصمت حتي رأها أسد وقال : 

مالك ياعمتي عتبكي ليه 


ارتمت في أحضانه وقالت : 

انقذني يااسد معايزاش الجوازة العفشة دى مطيجهوش ياحبيبي وجدك مش هيفهم عليه 


طبطب أسد علي عمته وقال : 

انتي تأمري ياعمتي متبكيش واصل واني هحلها 


ابتسمت ميادة بحب وطلعت الي غرفتها اما عن اسد دخل علي جدى وجابر وقال : 

السلام عليكم 


ردو السلام حتي قال جدو : 

جابر عاوز يقدم الجواز ياولدى 


رد أسد وقال : 

وأحنا جولنا قبل سابق أن في حالة وفاة ياجدى 


رد جابر وقال : 

منعملش فرح ياكبير 


اتعصب أسد وقال : 

كيف دة عمتي مش اي حد ياجابر عمتي يتعملها أحسن فرح دى زينه البنات البلد 


رد جابر وقال : 

اكيد زينه البنات مجولتش حاجه بس 


رد أسد مقاطع كلامه : 

ما بسش ياجابر احنا هنفكر وهنرد عليك شرفتنا ياجابر 


ذهب جابر وهو متعصب ولكن خوفه أن تنفسخ تلك الزيجة فهو يريد ميادة فقط من أجل المال 


اما عن أسد نظر لجدو وقال : 

كيف ياجدى تسمح ل ابن المركوب دة يتشرط علينا 


رد جدو وقال : 

مالك ياأسد بحس انك معوزش الجوازة دى 


رد أسد وقال : 

مش خيال عمتي ياجدى وعمتي باين في عينيها الحزن ياجدى كيف ما تشوفش دة 


رد جدو وقال : 

من ميتا ياولدى بنشور علي الابنته احنا الا نشوفه زين نوافج عليه 


رد أسد وقال : 

وجابر اني مشيفوش زين ياجدى حديدو كل لف ودوران وبصراحه اني مش مستغني علي عمتي عندو واني مستني رأيك ياجدى 


سكت جدو شوية حتي قال : 

الا تشوفه ياولدى صوح اعملو 


ابتسم أسد وقبل يد جدو وذهب الي غرفة عمتو وقال : 

افرحي ياعمتي الا رايده حوصل 


نظرت له بحب وهي تتنطط كيف الصغار وقالت : 

عتتكلم جد ياأسد طفش جابر صوح 


رد وقال : 

هيسمع مني الرد اخدت الأذن من جدى 


حضنته ميادة بحب وبعد انهاء حديثم ذهب أسد 


اما عند نجات زوجه مندور تجلس في غرفتها ورن هاتفها وردت وقالت : 

كيف حالك يانعمه ها فكرتي ولا لا 


ردت نعمه وقالت : 

ايوة يانجات بس اني مش هعمل الا جولتي عليه قمر وعاره والكبيرة ياقوت مهتسكوتش واصل ومخابراش دياب نظامه اي لا بلاش من الموضوع المعقد دة 


ردت نجات وخي تبخ سمما وقالت : 

اسمعي ياحزينه ما ريداش تكوني حرمه في بيت دياب سلطان المنشاوى ويكون راسك براس قمر 


قالت نعمه : 

رايدة حج بس بلاش دياب خلي نور الدين احسن أعزب واجده اكون امعاكي في كل الا عاوزة 


ردت نجات وقالت : 

هفكر واشيعلك خبر 


قفلت نجات حتي دخلت عليها أبنتها خديجة وهي تقول بسعادة : 

ياماي قصي ولد عمي جي 


ردت نجات وقالت : 

مخابراش فرحتك دى اخرتها اي ياحزينه 


ردت وقالت : 

لازم افرح ياماي دة خي الكبير وعحبه جوى 


ردت نجات بعصبية : 

خيك كيف ياحزينه دة ولد عمك يعني خيتك الهبلة معرفتش تتجوزة يبجا انتي الا تحاولي 


ردت خديجه بعصبية وقالت لها : 

كيف تجوليلي اجده قصي خي وبس بالأذن ياماي 


وتركتها خديجه وذهبت ونجات بتولع نار حتي نزلت تحت رأت قمر تحتضن ولدها وياقوت تفتح له ذراعيها وهي تقول : 

اتوحشتك جوى ياحبه الجلب 


رد قصي وقال: 

اتوحشتك جوى ياجدتي والله غيابي عنك انتي وماي صعب جوى عليه 


ردت ياقوت وقالت : 

نورت بيتك ياحبيبي 


نظر قصي ل خديجه وقال : 

كيف حالك ياخيتي 


اقتربت منه وسلمت عليه وقالت : 

زينه ياخي بوجودك 


حضنتها قمر وقالت : 

تعالي ياحبيبتي نجهزو الوكل لخيك 


ولعت نجات من ابنتها القريبة من قمر فهي خديجه تعشق زوجه عمها وجدتها وولاد عمها اما عن امل فهي كيف أمها فقد زرعت بداخلها الحقد حتي جات أمل من خلف أمها وقالت : 

مالك ياماي 


ردت وقالت نجات : 

اسمعي يابتي قصي جي حاولي كتير عتحبي ولا لا 


ردت أمل وهي تنظر لقصي بهيام وقالت : 

عحبه جوى ياماي بس نفسي يحس بيه بجا 


ردت نجات وقالت : 

اسمعي كلامي وهخلي يتجوزك 


ردت أمل بسعادة وقالت :

حاضر ياماي


ردت نجات وقالت : 

ياله ادخلي البسي حاجه زينه واتزوجي وانزلي سلمي عليه 


ردت أمل وقالت : 

حاضر ياماي 


طلع قصي ينعم بحمام دافئ وغير ملابسة ونزل حيث يجلس الجميع ورأي ابية وجده وبعد السلام والترحيب جلس الجميع علي السفرة حيث جلست أمل بجانب قصي وقالت : 

البيت من غيرك عفش جوى ياقصي 


نظر لها وقال : 

تسلمي ياخيتي 


ردت أمل بمكر وقالت : 

بس انا بت عمك ياقصي مش خيتك 


تجاهل حديثها ورد علي خديجه وهي تقول : 

منور ياخي والله البيت نور بوجودك 


نظرت أمل ل اختها بحده وبعد انهاء الطعام طلع قصي الي الجنينه ومعه والده : 

حتي قال قصي : 

اتوحشتك جوى يابوى 


رد دياب وقال : 

واني اوحشتك ياجلب ابوك 


وظلو يتحدثون حتي قالت أمل ل أمها : 

شايفه بتك خديجه ياماي 


ردت نجات وقالت : 

همليها بس عاوزاكي تعملي المستحيل علشان تتجوزى ولد عمك 


في مكان اخر في القاهرة في احدى النوادى تجلس جومانة ومعاها حسام وهي تقول : 

ميرسي كتير حسام والله بدونك ما كنت عرفت هالأماكن الا بتجنن 


رد حسام وقال : 

انتي تأمري وان شاء الله هعرفك علي اصحابي 


ردت جومانة وقالت : 

حلو كتير هيك راح تخليني اعيش بمصر علطول 


رد حسام وقال : 

ياريت والله تعرفي انك طيبه اووى ياجومانه 


ردت جومانه بسعادة وقالت : 

وانت هيك بتعرف انا ما عندى اخوات وانت صرت اخي شو رأيك 


رد حسام وقال : 

ودى حاجه تفرحني والله ياجومانه 


ردت وقالت : 

اتفقنا صديقك سافر مو هيك 


رد وقال : 

اه والله اقتقدته من اول يوم 


ردت وقالت : 

هاد صديقك المقرب 


رد وقال : 

كلنا بنحب بعض والله قصي يعتبر من الصعيد ونزل اجازة وجي تاني 


ردت وقالت : 

بسمع عن الصعيد يس في المسلسلات بس كتير بطير العقل 


رد حسام وقال : 

هشوف قصي واخدك هناك 


ردت بسعادة وقالت : 

عنجد انت زلمه بتجنن 


في مكان اخر في امريكا 


تجلس لؤلؤ مع اخوها فهد وهي تتحدث وتقول : 

قصي عاود الصعيد 


رد فهد وقال : 

اتحددنا بالليل وجال ان هينزل اجازة يابخته البلد اتوحشتها جوى واماي وابوي وجدتي وجدى 


ردت وقالت : 

واني كمان يافهد 


بعد مرور اسبوع بدون احداث 


بدأت الامتحانات لؤلؤ وفهد وبعد الانتهاء جلسة مع اصحابهم يحتفلون ويقضون معهم بعض الوقت قبل سفرهم الي مصر 


وبعد أيام حجزت لؤلؤ وفهد علي اول طائرة وعند وصولهم الي المطار فكانت تلبس لؤلؤ ملابس انيقة جدا كانت تمشي بخطوات كلها شموخ حتي اتخبطت في أحدهم وتحول وجهها بلون الدم من العصبية ونظرت له من تحت نظارتها وقالت : 

ابقا البس نضارة بدل ما انت ماشي تخبط في خلق الله 


رد الشاب وقال : 

اقلعي انتي النضارة الا وكله وشك ومخليكي ماشية ومش شايفه الناس 


نظرت له بغضب وهي تقلع نظارتها وقالت : 

اتكل علي الله جاتك الهم 


انسحر بها ومن جمالها ونظرتها القوية والتزم الصمت وذهبت لؤلؤ وقال فهد : 

كنتي فين 


ردت وقالت : 

مفيش ياله بينا 


خبط صديقة علي كتفه وقال : 

خلاص ياعم البت مشيت اعدل دماغك 


رد وقال : 

لا ابداً مفيش حاجه 


رد وقال: 

عليه بردو ياأسد 


مع كاتبة أية علي الشربيني كاتبة روائية مصرية 🙈💞


متنسوش التفاعل ورأيكم لو الروايه عجبتكم ولسه الا جي أحلي مع الكاتبة يوكا .....♥️

علقو ب20 ملصق وأعملو #متابعة لحسابي ليصلك كل جديد اضغط هنا 👈👈 👇👇👇👇👇👇👇👇

أية علي الشربيني 

أعملو #متابعة لحسابي ليصلك احلى واجمل الروايات من العيار الثقيل 🙈💞😉 اه صحيح بحبكم قد البحر وسمكاته 💞😉🙈

البارت 4


رواية لؤلؤ الصعيد 


الكاتبة : اية علي الشربيني 


صلي علي محمد 


رد وقال: 

عليه بردو ياأسد


رد أسد وقال : 

هتلبسني حاجه وخلاص اياك 


رد صديقة وقال : 

لا وعلي ايه دة انت قلبتلي صعيدى 


ضحك أسد وذهبه 


اما عند لؤلؤ ركبت السيارة هي وفهد وذاهبة علي الصعيد 


في البيت الكبير وتحديداً منزل سلطان المنشاوي الجميع مبسوط والبعض النار قد اكلته اما عن قمر ابتسامتها وفرحتها كبيرة جدا فهي منتظرة مجيئ اولادها 


اقتربت سيارة فهد ولؤلؤ من الصعيد وعند وصولهم فرأي اصوات الموسيقي والدبايح في انتظارهم وجميع اهالي البلدة حاضرين وكبارات البلاد والمشايخ 


نزلت لؤلؤ من السيارة هي وأخيها فهد اقترب والدها واخذهم بالأحضان نظر جدها فركضت اليه لؤلؤ وقبلت يداه واحتضنته بالهفه فهي الحفيدة المحببة والمقربة لجدها سلطان فقد اخذت نفس طباعه وبعض طبع من قوة جدتها فهي مزيج كبير بينهم ولكنها يزداد عليها طبعاها القوى والمتمرد فالجميع ينظر الي اولاد دياب وبعض الكبارات يتحدثون علي لؤلؤ وجمالها الاخاذ وهناك اعين نظرت لها بعين المحبة وطلب القرب منها ومن نظر ل اجل المطامع ومنهم من ينظر بالانتقام 


دخلت لؤلؤ وفهد البيت الكبير وعند دخولهم اصبح المنزل مليئ بزغاريط فالنساء العيلة والخدم وبعض اعيان البلد يمكسون عندهم ل اجل الاحتفال بوجودهم ركضت قمر واحتضنت اولادها وظلت تبكي من فرط سعادتها وقامت ياقوت بقوتها وصلبتها واحتضنتهم وسط اعين الجميع وبالأخص نجات ونعمه والكثير من الاعين المليئة بالحقد 


جلست لؤلؤ مع الحريم اما فهد طلع مع والده وجده واخاه قصي وعمو نور الدين وعمه مندور 


صدح صوت نجات وهي تقول : 

نورتي البيت يالؤلؤ 


نظرت لها لؤلؤ بنصف عين وقالت : 

نسيتي اياك انا اسمي الكبيرة يامرت عمي ولا عتحبي تضربي حديت ملوش لازمه عاد 


نظرت لها ياقوت وقالت : 

اهدى ياكبيرة انتي الكبيرة الكل خابر اجده 


نظرت نجات بغل وقالت وهي قريبة من قمر : 

هعديها لبتك ياقمر لان انا مرات عمها وعتحدد اجده معايا 


نظرت لها قمر بغضب وقالت : 

سكري خشمك ياحرمه وبعدى عن خلجتي 


خافت نجات من نظرتها اما عند لؤلؤ تركتهم لتنعم بحمام دافئ ولبست عبائه وتركت لشعرها الحرير العنان وطلت بجمالها الساحر علي سلم المنزل ليتفت لها كل من يجلس وتحمل في يديها عبائتها المطرزة بعنايا فهي صنعت مخصصه من أجلها ف أهدها ايها جدها وقال لها هذة العبائها من نفس خامه ملابس الكبير انتي سلاحي يابت ولدى وعاوزك متهبيش حد واصل يوم الا هتلبسي العبائه هتكوني ظاهرة للكل والكل لازم يعرف مين لؤلؤ الصعيد 


نزلت بخطوات جبارة وقالت بصوتها القوي : 

ياصباح 


ركضت صباح وقالت : 

امرى ياكبيرة 


ردت لؤلؤ بقوة وقالت : 

جدمي الوكل للموجدين دلوجت 


ذهبت صباح وبدأ التحضيرات والجميع يجلس ويأكل اما لؤلؤ ذهبت الي حيث يجلس جدها وطلعت وهي بهيائتها القوية والقت السلام علي الموجودين اما عند اخيها قصي قال : 

خيتك دى جوى جوى شايف هيئتها بحس اني شايف جدى سلطان جدامي 


رد فهد وقال : 

دى ميجدرش عليها غير ربنا دى دركولا والله ياخي مخابرش كيف مطلعتش هادية زينا 


ضحك قصي وقال : 

تربيتك جدك ياحزين ولا نسيت جدك شاف فيها عين أبوة الحادة وقوة امه 


نظر له فهد وقال : 

اني هاجي امعاك الجاهرة عاوز ابدء شغل بجا 


رد قصي وقال : 

تنور ياخوى 


جلست لؤلؤ بوقار بجانب سلطان المنشاوى 


وبعض رجالة يتحدثون حتي قال رجل : 

اكني شايف المنشاوى بيه في عيون بت الكبير 


وواحد قال : 

مثل جدها قوية ووعاره نظرتها 


اما عند النساء قالت أمل : 

اشمعنا ياماي لؤلؤ طلعت عند جدى 


ردت وقالت نجات : 

روحي عنديها ما انتي زيك زيها 


نهضت أمل ولكن اوقفها صوت ياقوت القوى : 

أمل 


انتفضت أمل ونظرت لجدتها وقالت : 

نعم ياجدتي 


ردت ياقوت وقالت : 

عتروحي فين عاد 


ردت وقالت : 

هطلع برة 


ردت ياقوت وقالت : 

ومن ميتا بتنكشفي علي اي حد 


ردت نجات وقالت : 

ووه ياكبيرة البت عاوزه تروح لبت عمها 


ردت ياقوت بقوة قد افزعت الجميع وقالت : 

نارك ما تبردش ابدا يانجات انتي خابرة مين لؤلؤ زين بلاش تعملي فرج في دماغ بتك ويلا ادخلي جوة وحديدى تسمعي يابت ولدى 


ركضت أمل بجانب أمها وجلست وقالت : 

جبتيلي الحديد ياماي 


ردت نجات بصوت هامس وقالت : 

الصبر حلو جوى 


بعد الانتهاء من الاحتفال مشى الجميع 


جلست لؤلؤ مع عائلتها وكل من في المنزل جلس حتي قال سلطان المنشاوي : 

منويش تفرحنا بيك ياقصي ولا ايه ولا هتعمل كيف عمك نور الدين 


رد قصي وقال بهدوء : 

ان شاء الله ياجدى بس مش دلوجت اول ما الجي بت الحلال اول واحد هجولك 


ردت نجات وقالت : 

ليه اكتر من البنات اهنية مفيش ولا انت عاوز تتجوز من البندر ياقصي 


نظرت قمر لها بغضب وهمست لها بهدوء وقالت : 

اركضي يانجات حلمك مش هيتحجج واصل ولدى ما يشمش بتك أمل طول ما اني عايشة سمعاني ياحزينه 


تغير لون وجه نجات حتي صدر صوت سلطان وقال : 

وانت ياحزين منويش ولا لسه مستني تجفل ال ٤٠ سنه انا سيباك براحتك من زمان بس دلوجت لا وجهز حالك في عروسة هنروح نتقدملها ومفيش حديد بعد حديدى 


نظر نور الدين لهم وقال : 

بتحطوني جدام الأمر الواقع ولا ايش يابوي لا معيزش اتجوز يابوي 


خبط سلطان بعصاه علي الارض بقوة وقال بغضب : 

هتعمل الا جولت علية ومعنديش حديد تاني من بكرة هنروح بيت نوح ابو زهران وحديدى خلص وتركهم وذهب 


نظر للجميع وقال ل امه ياقوت : 

كيف اجده ياماي اني هسافر بكرة ومش هجعدلكم اهنه كيف تحطوني جدام الامر الواقع 


نظرت له ياقوت بحب وقالت فهي تعشقه : 

عتصي أوامر كبيرك اياك ياحزين اسمع ياحبيبي احنا هنروح ومتجلجش هنشوف العروسة يمكن تكون زينه ياولدى 


رد دياب وهدء اخاه وقال له : 

اهدى ياخوي اوعدك لو معجبتكش مش هتمم الجوازة 


ذهب نور الدين وقبل يد اخوة وقال : 

ربنا ما يحرمني منيك ياخوى 


نظرت نجات بحقد وقالت في سرها : 

طارت نعمه اعمل اي بجا 


في صباح يوم جديد علي الجميع استيقظت لؤلؤ ودخلت لها قمر وقالت : 

ياصباح الجمر ياحبة جلبي 


نظرت لها لؤلؤ بحب وقالت : 

صباحك فل ياماي ياروح جلبي ونبضي 


ابتسمت قمر وقالت : 

عترفي يالؤلؤ اتوحشتك جوى انتي مش بتي بس انتي صحبتي وخيتي وكل حاجه ليه 


قبلتها لؤلؤ وقالت : 

وانتي كل حاجه ليه ياماي عتعرفي صباحك دة ووشك الا كيف الجمر احلي حاجه في حياتي


وذهبت لؤلؤ الي الحمام وانعمت بدش دافي 


اما عن سلطان المنشاوي انهي حديثة في الهاتف وقال : 

هنكون اهناك الساعه ٧ بالأذن 


لفظ سلطان وقال : 

هنكون اهناك الساعه ٧ ياولدى وخليك فاكر زين اني عاوزلك الصوح 


اما في منزل نوح ابو زهران وهو يقول في هاتفه : 

ماشي ياحج ينورو 


قفل نوح ونظر للجميع وقال : 

في ضيوف جايين النهاردة جهزو الوكل والحلو 


رد أسد وقال : 

مين عاد ياجدى 


رد وقال وهو ينظر ل ميادة : 

عريس ياولدى لعمتك 


نظرت ميادة لهم ب ارتباك وقال اسد : 

من عيلة مين ياجدى 


رد نوح وقال : 

ابن سلطان المنشاوي ياولدى من كبارات العائلات 


رد زين وقال : 

وووه عتجول الحج ياجدى دول من اعيان البلد والله حظك زين ياعمتي 


رد أسد وقال : 

ومين العريس ياجدى اني بعرف قصي ولد دياب ونور الدين 


رد وقال نوح : 

نور الدين ياولدى 


اما عن ميادة ذهبت الي غرفتها ومعاها فاطمه زوجه زين وقالت فاطمه : 

ارجصي ياعمتي دة انتي انفتحتلك طاجه الجدر 


ردت ميادة وقالت بعدم فهم : 

ليه ياحزينه 


ردت وقالت :

عتعرفي مين نور الدين دة زينه الشباب ياعمتي زين جوى والبنات كليتهم عيتجننه عليه اتفرجي بس وهو راكب الفرس بتاعه والبنات عيونهم عتتخلع عليه 


ردت ميادة ب ابتسامه : 

عتتكلمي جد يعني شكله عامل كيف 


ردت فاطمه وقالت : 

زين ووسيم جوى ياعمتي كيف البدر ميتخيرش عن جمالك 


فرحت ميادة وقالت : 

اني الا يفرج امعاي ان يكون زين وارتاح يافاطمه 


ردت وقالت : 

لا هو زين جوى جوى 


دخل زين وفارس وأسد وقال : 

ان شاء الله تفرحي ياعمتي 


ردت وقالت : 

بوجودكم ياحبايبي 


رد فارس وقال : 

عيلة سلطان المنشاوي كبيرة جوى ياعمتي كيفنا اجده وعنديهم بت تجول للجمر جوم وانا اجعد مكانك 


ضربة اسد علي قفاه وقال : 

وعتعرف كيف ياحزين 


قال فارس : 

شفتها امبارح ياخوى كنت في بلدهم امبارح مع جريبهم بس اي لهطه جشطه ياخوى بس وعاره جوى 


ردت فاطمه وقالت : 

كيف يعني 


رد فارس وقال : 

شديدة وقوية جوى 


انسجم اسد مع الحديث حتي دقت الساعه ٧ ووصل عائلة سلطان المنشاوي ويترئسها سلطان وولده دياب وزوجته ياقوت وقمر ونور الدين ومندور ومحملين زيارة تتحكي بها البلد 


جلسة في غرفة الضيافة اما عند الحريم جلسه ومعهم فاطمه زوجه زين ومرات نوح الثانيه ومعهم سمر اخت فاطمه ومعاها عنيات ابن اخ زوجه نوح 


نظرت ياقوت وقالت : 

عروستنا فين 


حتي نظرو وانفتح الباب ودخلت ميادة بطلتها الساحرة الجميلة وهدوء وبراءة وجهها وطيبته بشعرها المنسدل علي ظهرها 


نظرت ياقوت لها وابتسمت هي وقمر وقال ياقوت : 

تعالي يامرت ولدى 


نظرت لها ميادة بحب وقالت : 

نورتينا ياكبيرة 


نظرت لها بحب ياقوت وقالت : 

لا جوليلي ياماي انتي هتكوني بتي كيف قمر بت اخوي 


فرحت مبادة وقبلت ايدها وقالت : 

يعلم ربنا انا شفت فيكي امي 


حضنتها ياقوت وعرفتها علي قمر وحبوها كلهم 


اما عند الرجالة جلسة واتفجه ولكن قال سلطان : 

ياحج نوح رايد طلب منيك 


رد نوح وقال : 

اؤمرني ياحج سلطان احنا بجينا عيلة 


رد بحب سلطان وقال : 

الامر لله يارجل ياطيب كنت عاوز نور الدين يتحدد مع عروسته وهي حجها تشوفه ياحج 


رد نوح وقال : 

انت تأمر ياحج تعالي ياولدى 


دخل نور الدين غرفة الحريم وقال : 

السلام عليكم كيفك ياحجه 


ردت ياقوت وقالت : 

زينه جوى بشوفه عروستنا الزينه 


رد بسعادة وقال : 

العريس برة وعاوز يتحدد مع عروسته هنستأذن بجا ناخدها شوية 


فرحت ميادة من جوها واخذها حيث يجلس نور الدين ودخلت بخطواتها الرقية حتي رفع نور الدين عيناه وقال 


مع كاتبة أية علي الشربيني كاتبة روائية مصرية 🙈💞


متنسوش التفاعل ورأيكم لو الروايه عجبتكم ولسه الا جي أحلي مع الكاتبة يوكا .....♥️

علقو ب20 ملصق وأعملو #متابعة لحسابي ليصلك كل جديد اضغط هنا 👈👈 👇👇👇👇👇👇👇👇

أية علي الشربيني 

أعملو #متابعة لحسابي ليصلك احلى واجمل الروايات من العيار الثقيل 🙈💞😉 اه صحيح بحبكم قد البحر وسمكاته 💞😉🙈

رواية لؤلؤ الصعيد 


البارت 5


الكاتبة : أية علي الشربيني 


فرحت ميادة من جوها واخذها حيث يجلس نور الدين ودخلت بخطواتها الرقية حتي رفع نور الدين عيناه وقال 

بسم الله ما شاء الله اي الجمر دة 


احمر وجهها وانصبع باللون الاحمر من الخجل حتي قال : 

ايه دة الصعيد معجول في اجده جمال 


ردت بهدوء وقالت : 

في كتير جوى عاد بس رجالة الصعيد بيمرحو علي بنات البندر بس 


نظر لها وقال : 

الله يحفظك ياابوي جوليلي عاوزة تعرفي ايه علشان اطلع بسرعه لرجالة 


نظرت ب استغراب وقالت : 

ليه عتتحدد اجدة عاوز تروح اني همشي 


رد وقال : 

اصبري ياجمر اني عاوز اروح علشان نتفج علي كتب الكتاب بجا مجادرش استني 


انكسفت ميادة وقالت : 

ووه ووه علطول اجده 


رد وقال : 

دة اني هموت وتبجي امعاي والله حبيتك وحبيت نظرتك الطيبة دى 


ردت بكسوف وقالت : 

خلاص روح اتفج 


قام نور الدين بلهفه وذهب وميادة جلست تبتسم بحب وقالت : 

كيف ما جولتي يافاطمه 


دخل نور الدين وقال : 

ياابوي عاوزين نتفج نكتب الكتاب بجا ميتا 


نظر الجميع بصدمة وهم يكتمون ضحكتهم وانفجرو علي هيئته وقال سلطان : 

وووه جنيت اياك مالك ياولدى ما كنت بعجلك 


رد وهو يقول ل ابوة بهمس : 

عجلي وجلبي مبجوش معايا ياابوى 


ضحك سلطان وقال : 

ياحج نوح احنا نتفج علي كل حاجه من دلوجت هنجرا الفاتحه النهاردة والسبوع الجاي نكتب الكتاب وعروستنا تكون عندنا بعد سبوعين 


رد نوح ابو زهران وقال : 

هنلحج اياك نجهز 


رد سلطان وقال : 

ايوة هنلحج انت خابر زين انك عندك شباب وشبابنا واني وانت والحجه ياقوت وقمر كلنا هنجهز ياحج وهنعمل فرح يتحدد بي الصعيد كلياتها 


رد نوح ب ابتسامه وقال : 

علي بركة الله 


وتم قراءه الفاتحه والزغاريط عمت علي المنزل وبعد فترة مشو عائلة سلطان وهم مبسوطين واول ما وصلو منزلهم زغرطط قمر زغروطه هزت ارجاء المنزل 


فعلمت نجات ان قد تمت تلك الزيجة والنار اكلت قلبها 


دخلوا الجميع ونظرت لهم نجات وقالت : 

مبروك ياكبيرة مبروك ياكبير مبروك ياسلفي 


ردوا عليها حتي قالت قمر : 

العروسة قمر ما شاء الله هتيجي عروستنا تنور بيت الكبير بعد سوبعين 


فرحت لؤلؤ واقتربت من عمها وبركت له 


ذهبت لؤلؤ وراء جدها وقالت : 

جدى عاوزك بموضوع اجده 


اخذها سلطان وحواطها بحضنه وذهب بها الي غرفه المكتب 


وتحدثت معه لؤلؤ وقالت خبر الجميع ياجدى اني هسافر الصبح 


رد وقال : 

ماشي يابتي 


في الصباح نزلت لؤلؤ ومعه شنطه ونظر الجميع وقالت نجات : 

رايحه فين يابت سلفي 


نظرت لؤلؤ بغضب وقالت : 

بلاش تشغلي دماغك كتير يامرات عمي علشان صدجيني هتتعبي كتير وملكيش صالح اروح فين ولا اعمل ايه 


نظر سلطان لها وابتسم وكذلك جدتها وفطر الجميع وحملت لؤلؤ نفسها وذهبت الي السيارة وذهبت ومعه اخاها قصي 


وصلت لؤلؤ الي القاهرة وجلست بغرفتها وانعمت بحمام دافئ ولبست ملابسها وهي عباره عن سلوبت جلد من اللون البني الفاتح وتركت لشعرها العنان وذهبت الي قصي وودعته حتي قال : 

رايحه فين ياخيتي 


نظرت له وقالت : 

مشوار ياحبيب خيتك 


وتركته ل افاكره ذهبت لؤلؤ بسيارتها ذات الزؤق الجميل ولكن كل من رائ سيارتها انبهر بجمالها تدل علي القوة والتمرد ووصلت امام شركة كبيرة ونزلت لؤلؤ من سيارتها وهي تمشي بخطوات كلها شموخ 


ونظر لها الجميع ولكن يريد معرفه من تلك الحورية وعند وصولها لدور المخصص بالرئيس مجلس الأدارة نظرت لها بصدمة وقالت : 

لؤلؤة 


نظرت لؤلؤ لها بحب وحضنتها وقالت : 

رغدة وحشتيني اوي 


ردت رغدة وقالت : 

وانتي وحشتيني اوي كدة متقوليش انك جاية 


ردت لؤلؤ وقالت : 

انتي لسه عارفني ولا ايه 


ردت رغدة وقالت : 

بصراحه فعلا عندك حق 


ردت لؤلؤ وهي تجلس علي الكرسي وقالت : 

الشغل عاوزة اعرف كل حاجه ماشية ازاي والموظفين الا في الاستقبال دول الجداد صح 


ردت رغدة وقالت بثبات فهي تعرف لؤلؤ كويس ومعاملتها في الشغل ميري وقالت : 

تمام يافندم وهم فعلا الموظفين الجداد وقسم التدريب شغال كويس من ساعه ما فعلنا 


ردت وقالت لؤلؤ : 

كويس وقسم التدريب مين مسؤل عنه 


ردت رغدة وقالت : 

مستر هشام يافندم 


ردت وقالت بثبات : 

تمام عاوزة كل الملفات الاخيرة الا فاتت راجعتها عاوزة اجتماع للمواظفين كلهم في غرفة الاجتماع 


ردت رغدة بثبات وقالت : 

تمام يافندم 


دخل احدهم وهو يقول : 

مين فتح غرفة المكتب 


لفت لؤلؤ بكرسيها وقالت : 

أنا 


نظر بصدمة وقال : 

اهلا وسهلا بيكي يافندم الشركة نورت 


ضحكت لؤلؤ وقالت : 

مستر هشام منورة بوجودك 


نظر لها وقال : 

دايما بتيجي فجأة 


ردت بضحك وقالت : 

انت عارف طبعا يامستر هشام وحافظني علي العموم انا نزلت من أمريكا خلاص بس مكنتش بسبكم كنت بنزل اشوف الشغل وارجع ل امريكا 


رد وقال : 

طول عمرك شاطرة يابنتي 


ردت بحب وقالت : 

ربنا يحفظك ياراجل ياطيب 


ذهب الجميع وجلست لؤلؤ بوقار وقالت : 

جي الوقت الا الكل يعرف عن شركه لؤلؤة من اكبر شركات الأستيراد والتصدير 


رن هاتفها وردت لؤلؤ بحماس وقالت : 

شاشة فوني نورت 


رد المتصل وقال : 

سنيوريتا الصعيد النور نورك سنيوريتا


ردت وقالت : 

طمني عملت الا قولتلك عليه 


رد وقال : 

كلة جاهز ياسنيوريتا 


ردت وقالت : 

تمام روبرت بيتر 


ضحك وقال : 

لا تجني ياسنيوريتا روبرت بس 


ضحكت بصوت جوهري وقالت : 

في انتظارك روبرت 


وقفلت لؤلؤ اما عند قصي ذهب الي اصدقائة وعند وصولة نظر لمن معهم حتي قالت : 

هاد قصي مو هيك 


نظر قصي لها وقال : 


نكمل في البارت الجديد بقا 😍😍😍😍😍😍😍

مع كاتبة أية علي الشربيني كاتبة روائية مصرية 🙈💞


متنسوش التفاعل ورأيكم لو الروايه عجبتكم ولسه الا جي أحلي مع الكاتبة يوكا .....♥️

علقو ب20 ملصق وأعملو #متابعة لحسابي ليصلك كل جديد اضغط هنا 👈👈 👇👇👇👇👇👇👇👇

أية علي الشربيني 

أعملو #متابعة لحسابي ليصلك احلى واجمل الروايات من العيار الثقيل 🙈💞😉 اه صحيح بحبكم قد البحر وسمكاته 💞😉

البارت السادس هنا 👇👇👇


من هنا

تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close