أخر الاخبار

رواية قلبي ومفتاحه من البارت الثاني حتي البارت التاسع كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات



 🌸بسم الله الرحمن الرحيم 🌸

🌸لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 🌸

رواية قلبي ومفتاحه 

    من البارت الثاني حتي البارت التاسع


خرج أدهم من قاعة المحاضرات بعد إنتهائه بإلقاء محاضرته علي طلابه،، نظر بعيناه 

وجدها تجلس مثل فراشه وسط الزهور بألوان زاهيه تجذب كل من ينظر لها بسحر ♡

🎶🎶 وتدندن وكأن شيء لم يكن 🎶🎶


نظر لها بكبرياء،، وإستشاط غضبا من تلك المستهتره المستفزه الغير مباليه بغضبه،،ولا لطردها وإهانتها أمام أصدقائها !!!

ثم تجاهلها وصعد إلي مكتبه ليتابع يومه الدراسي !!!


بعد خروجهم من المحاضره ٠٠ ذهبتا إليها صديقتيها أريج وأيه ليطمئنا علي صديقتهم،، بعد جدالها الذي أصبح معتادآ عند عودتها من أجازتها !!!!


أيه بإستغراب ودعابه٠٠٠أيه يبت البرود إللي إنتي فيه ده؟؟

قاعده مشغله ميوزك وبتغني ولا كأنك مطروده من المحاضره زي خيبتهم !!!

نظرت لها مها بإبتسامه ورفعت كتفيها ومطت شفاها بحركة لامبالاه !!!

أريج بحب وقلق علي صديقتها ٠٠٠٠بطلي رخامه بقا يا أيه،، ثم جلست بجانبها ووضعت يدها ع خد مها !!


وتحدثت بحنان ٠٠٠٠قوليلي يا قلبي إنتي كويسه؟؟


مها بقلة حيله وشجن بصوتها٠٠٠٠الحمد لله يا ريجا أنا تمام،، بحاول أهدي نفسي شويه ،،البني آدم اللي إسمه أدهم ده مستفز ومتكبر ومغرور بدرجه تخنق !!!

وأنا بصراحه مابقتش طايقاه،،


وتحدثت بأسي٠٠٠معرفش ليه دكتور عادل سابنا وسافر،، يعني ماكانش قادر يتحمل سنه كمان علي مانخلص،، وبعدها كان سافر براحته،، وماكناش شفنا جمال طلة دكتور ،،أينشتاين،، سابق عصره وأوانه ده كمان !!! 


أريج بضحك٠٠٠٠بس ماتنكريش يا ماهي إن شرحه ممتاز،، صدقيني أنا عمري ما فهمت مادة المحاسبات إلا منه !!


مها بجديه وإنصاف٠٠٠ بصراحه هو شرحه ممتاز ،،وده شيئ طبعآ أنا ماأقدرش أنكره،، وكمان رائع ومتمكن في إنه يقدر يخليكي تندمجي وتفهمي شرحه بطريقه سلسه جدآ ،،


وأكملت بإقتضاب٠٠٠ بس مغرور وجد بطريقه تخنق أوي !!!

ومابيعديش ولا غلطه،،وأنا كل مشكلتي معاه هو يوم السبت وبس !!!!


وأكملت بحزن٠٠٠٠ والله يا بنات أنا بخرج من البيت الساعه 5,5علشان أوصل هنا 8 قبل محاضرته،،لكن أعمل إيه،، يوم السبت ده بيبقي مواصلاته ممله وصعبه جدآ !!!


أيه بلا مبالاه٠٠٠٠هدي نفسك وإنسي يا مها،،ويلا تعالو ناكل أي حاجه ف الكافيتريا،، أنا جعانه جدا !!!!


مها بإستسلام٠٠٠٠٠أوك،، أنا كمان جعانه ،،بس علي شرط،، هاتشرحولي كل اللي فهمتوه من المحاضره وإحنا بناكل قبل ما تنسوه !!!


أريج بحب٠٠٠٠أوك يا قلبي !!!!

أيه ب عمليه ٠٠٠تمام إتفقنا !!!!


أريج ٠٠٠فتاه جميله،، ذات شعر مجعد( كيرلي)

متحرره في ثيابها،، جمعها ب مها طيبة قلبهما وصفائهما النقي !!!


تقطن ف فيلا مع عائلتها،، ووالدتها تحب مها كثيرا وتحترمها وتجمعها علاقه طيبه مع والدة مها !!!


والد أريج ،، شريف مهران،،سفير في إحدي الدول الخارجيه وله شأن وسط المجتمع !!!


ووالدتها ٠٠٠السيده مني إمرأه راقيه وجميله،، تسافر لزوجها من الحين للآخر،، وتقتسم وقتها بين السفر لزوجها وبين المكوث مع أولادها،، وأم زوجها المقيمه معهم للحفاظ علي أريج وأخيها أحمد،، الذي يصغرها بأربعة أعوام !!!!


لا تحبذ أريج السفر كثيرا لأبيها هي وأخيها،،

فهم يفضلون المكوث في مصر بين أصدقائهم وأقربائهم،،

ومن الحين للآخر تذهب إلي مها مسكنها لتجلس معها ولمذاكرة دروسهما معا،،، وأحيانا المبيت معها هي وأيه،، 


أما أيه٠٠٠فتاه جميله أيضآ ،،لكنها عمليه جدآ وتحركها المصالح،، طويله ممشوقة القوام،، بيضاء اللون ذات شعر بني ،،

غير محجبه من محافظه الشرقيه،، وتقطن بغرفة مشتركه مع مها منذ أربعة سنوات،، جمعتهم الصدفه حيث تعرفت أيه علي مها منذ دخولها الفرقه الأولي بالجامعه،،

وبالصدفه أخبرت أيه مها أنها تبحث عن سكن لها،، ورشحت لها مها السكن معها بفيلا نور ،،ومن هنا توتدت علاقتهما ببعض وصداقتهم القويه،،، ولكن أيه تحبذ دائمآ مصلحتها الشخصيه علي مصالح الأخرون !!!


إنتهت مها من يومها الدراسي،، وذهبت إلي مسكنهما برفقة أيه فهما تسكنان ف فيلا جميله تبعد عن جامعتهم بشارعين فقط !!

فيلا ملك لسيده تدعي نور،، إمرأه تعشق الماده ،،إستغلت فيلتها الكبيره وحولتها لسكن للبنات المغتربات الثريات ،،

فهي تتحصل من عائلاتهم علي مبلغآ كبيرآ من المال مقابل سكن راقي،،

كل فتاتين تسكنان داخل غرفه فخمه،،بها حمامها الخاص،، ويوجد بالفيلا مطبخ كبير،،

إستغلته السيدة٠٠نور٠٠ ف تحضير الأطعمه فيه عن طريق الطاهيه الموجوده لديها 

وبيع هذه الأكلات للفتيات بأسعار عاليه ،،مضافه إلي المبلغ الشهري،،

وهي بنفس التوقيت إمرأه حازمه جدا مع الفتيات،، وتحافظ عليهن وتضع لهن قوانين ومواعيد للخروج والطعام وكل ما يلزم لتجعلهن ملتزمات !!!!


ولولا هذا ما كان والد مها سمح لها بمغادرة منزله خوفا عليها ♡♡


ذهبتا إلي المسكن وجدتا نور ف حديقة المنزل ،،

نور مرحبتآ بهما بوجه بشوش٠٠٠حمدالله على السلامه يا بنات،، وحشتوني جدإ،، أخباركم أيه ؟؟


البنات٠٠٠الحمدلله تمام !!!

نور ببشاشه ٠٠٠ماهي وحشتيني،،أخبارك أيه يا روحي،، وماما أخبارها أيه ؟؟

مها بإبتسامه عذبه٠٠٠إنتي كمان وحشتيني مدام نور،،ماما الحمدلله كويسه،، وكمان بتسلم عليكي كتير !!!


نور ببشاشه ٠٠٠الله يسلمها يا روحي،،طب يلا يا بنات أدخلو علشان تطلعو تغيرو هدومكم ، وتنزلو تتغدو مع زميلاتكم !!!


دلفت الفتاتان للداخل،، وصعدتا إلي غرفتهما توضأتا وصلو صلاتهم ،،ونزلو للغداء وبعدها صعدتا لغرفتهما من جديد لمذاكرت دروسهما !!!!!


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


في صباح اليوم التاني ٠٠٠

ذهبت أريج بسيارتها الفارهه إلي مسكن مها وأيه،، لتذهبن كلهن إلي الجامعه !!


ذهبن سويآ في غضون دقائق،، فافيلا نور تبتعد عن الجامعه بشارعين فقط،، وصلن ودخلن إلي قاعة المحاضرات وجلسن بأماكنهن بإنتظار بدأ المخاضره


كانت المحاضره لدكتور ،،عماد علي،،حبيب مها السابق، وله معها قصه كبيره،، سنتعرف عليها خلال الأحداث !!!!


دلف عماد للقاعه يبحث بعيون متلهفه ومشتاقه ،،علي معشوقة عيناه،، مها♡ الجالسه تضحك هي وأريج ضحكتها الساحره التي تسحره وتذيب قلبه وتفتنه ♡ 


عماد بإبتسامه ووجه بشوش ناظرآ عليها٠٠٠ صباح الخير يا شباب !!!!

إنتبهت مها علي صوته ونظرت وردت ببسمه وعمليه٠٠٠٠٠ صباح الخير يا باشمهندش !!!


عماد٠٠٠٠ مهندس إلكترونيات متميز وذكي للغايه في مجاله،،أخذ شهادة الهندسه من أكبر جامعات العالم،، جامعة (كامبريدج ) البريطانية،، يعمل مهندسآ بشركته مع عمه،،يبلغ من العمر 29 عامآ،،، شاب لعوب يعشق الفتيات وله معهن قصص بعدد شعر رأسه !!!


شاب وسيم وذو طله تشبه نجوم السينما،،طويل ذو بشره بيضاء وشعر أسود ناعم يمتلك عينان خضرواتان ساحرتان !!!

دخل مجال التدريس عن طريق المحسوبية،، عله يكون قريبا من الفتيات،، ويأثر قلوب الكثير منهن بوسامته !!!


لكن حظه العثر أوقعه في حب مها مدللته،، بل عشقها حد الجنون ♡ وأبتعد عن كل فتياته لأجل عيناها الساحره !!!


ينتمي إلي عائله ثريه للغايه،،ومع الذكر هو من نفس محافظة مها ،،ولكن يسكنون هو وعائلته

ف كمبوند شهير بالتجمع الخامس،، هو ووالدته ولديه من الاخوات إتثنتين ،،مروة ،،وريهام ،،،وكلتاهما متزوجتان ولديهما أطفال،، والده متوفي منذ أن كان بعمر العاشره ،،،


وعمه حسين وزوجته حنان ،،وأولاده عاصم وأمجد وزوجتيهما،، يقنطون في فيلا ملتصقه بهم،، وتربطهم نفس الحديقه الفاخره !!!!


ومع الذكر فا ليلي والدة أدهم ،،تكون أيضآ عمة عماد ،،وعماد يعشقها لحبها له،، وحنينها له !!!!


كان عماد يواصل شرح محاضرته،، وعيونه علي تلك المتجاوبه معه في المحاضره بإهتمام،، فهي متفوقه وتحب دراستها جدآ !!!

وكانت مها في وقت من الأوقات تعشق عماد،،ولكن حدثت أشياء جعلتها تبتعد عنه وأخرجته من عقلها وقلبها 

ليس كليا،، ولكن تجاوزت جرح قلبها 💔


بعد إنتهاء المحاضرة ٠٠٠

كانت مها تلملم أشياءها لتخرج وتذهب مع صديقتيها للكفيتريا لإحتساء مشروب،، ولكن أوقفها صوت عماد !!


عماد بحنان وعيون عاشقه٠٠٠مها من فضلك،، عاوز أتكلم معاكي شويه !!!


نظرت مها لصديقتيها اللتان إنسحبتا للخارج ليتركا لهما المجال للحديث بأريحيه !!!!

مها بجديه٠٠٠٠أفندم يا باشمهندس،، خير،، حضرتك عاوزني في أيه ؟؟


عماد بنظره ممزوجه بالحزن والإشتياق معآ٠٠٠لحد إمتي يا مها هانفضل كده،،لحد أمتي هاتفضلي تعامليني علي إني حد غريب عنك !!!!

معاملتلك دي بتقتلني ومش قادر أتقبلها،،أنا تعبت ومش قادر أكمل وإنتي بعيده عني بالشكل ده !!

أنا من يوم ما سبتيني وأنا مش عايش يا مها 


مها بجديه ٠٠٠ من فضلك يا عماد،،حكايتنا خلصت وإنتهت من زمان ،،من يوم ما غشيتني وروحت خطبت واحده غيري،،بالنسبالي خلاص،، الحكايه كلها كأن ماكانش ليها أي وجود من الأساس !!!

ونظرت له بإستغراب٠٠٠ وأنا بجد مستغرباك أوي يا عماد ،، إزاي بتطلب مني نرجع تاني بعد كل اللي حصل ده ؟؟


عماد بإيضاح ٠٠٠يا مها الخطوبه دي إنتي عارفه ظروفها كويس،، 

عمي حطني قدام الأمر الواقع وخطبلي بنت شريكه 


وأنا شهرين كده وأخلع منها بشياكه،،بعد ما تكون الصفقه اللي بين عمي وبين بباها تمت،،

علشان أكون صبرت للآخر على عمي ومابوظتلوش شغله ،،وقتها مافيش مخلوق في الدنيا هايقدر يقف في طريقي للوصول ليكي يا حبيبتي !!!


مها بأسي ٠٠٠أاااه ،،يعني حضرتك كمان عاوزني أشاركك ف جرح بنت ملهاش أي ذنب غير إنها حبتك ووثقت فيك !!!


وتحدثت برفض وقوه٠٠٠٠لا ،،سوري يا عماد باشا ،،أنا اسفه،،،وحتي لو فسخت خطوبتك لأي سبب من الأسباب،،

مستحيل نرجع لبعض تاني ،،عارف ليه يا عماد ؟؟

مها بعيون مغيمه بالدموع ٠٠٠٠٠علشان للأسف خلاص،،مش هاقدر أحس معاك بالأمان 


وأكملت بتأكيد٠٠٠٠علي فكره،، أنا عارفه إنك بتحبني،، وجدآ كمان 

ومش بس أنا اللي عارفه ده،، كل الجامعه عارفه إنك بتحبني،،

وطول عمرهم كلهم بيحسدوني عليك ،،وبيقولولي يابختك،،

الباشمهندس عماد فتي أحلام كل البنات بيحبك وبيموت فيكي،،

وكمان بطل يصاحب بنات من يوم ما حبك !!!


مها بجديه٠٠بس تصور يا عماد،، أنا خلاص،، مابقتش بفرح بكلامهم ده زي ما كنت بفرح بيه زمان ،،عارف ليه ؟؟

وتحدثت بعيون مغيمه بالدموع ٠٠٠٠علشان أنا للأسف خلاص،، فقدت ثقتي فيك،، ودي معناها عندي كبير أوي يا عماد !!!!


عماد بترجي ٠٠٠مها أرجوكي إسمعيني،، أنا بحبك ومش متخيل حياتي من غيرك ،،


وتحدث بتوعد٠٠٠أوعي تفتكري إني ممكن أسيبك تكوني لحد غيري !!!!

أنا أموت فيها يا مها،، أوعي تعملي فيا كده أرجوكي !!!!


مها ٠٠٠أرجوك إنت يا عماد خلااااص،،،موضوعنا إنتهي وبدون رجوع ،،وياريت ترحمني وترحم نفسك بقا،، وما تفتحش معايا الموضوع ده تاني !!!!

بعد إذنك يا باشمهندس !!!


وذهبت مها بحزن وأخذت معها قلبه وروحه التي يعشقها بهما حد الجنون،،

ظل ينظر علي أثرها بتألم،، علي حب عمره الضائع،، ولكنه أقسم بداخله أنه سيرجعها لقلبه من جديد،، ليحيا معها بقصة عشقهما ،،وقريبآ جدآ سيمتلك قلبها وروحها مجددآ !!!


إنتهي البارت 

قلبي ومفتاحه

روز آمين


🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸

🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين🌸


رواية قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين 


                          🔹️ البارت الثالث🔹️


في اليوم التالي !!!

بعد إنتهائه من محاضراته،، خرج أدهم من الجامعه علي مسكنه في منطقة المعادي !!!!


دلف إلي مسكنه،،شقه فاخره،، ذات مساحه كبيره للغايه ومنظمة،، تحتوي علي أثاث فاخر،،ذات ذوق رفيع،،

مسكن يليق بإبن سليم رضوان حقآ !!


كان أدهم قد طلب وجبة من الطعام من إحدي المطاعم الفاخره،،وهو في طريقه للعوده،،


رن جرس الباب،، ذهب ليري من الطارق،، وجده عامل توصيل الطلبات (الدليفري ) قد أتي له بطعامه،، أخذه منه ودفع له أجره وأغلق بابه،،


دلف للداخل أزال عنه ثيابه،،وأخد حماما دافئآ ليريح به جسده بعد يومِ عملا شاق ،، إرتدي ملابس بيتيه مريحه وجلس وبدأ بتناول طعامه،،

بعدها دلف لغرفة نومه وغفي في ثباتٍ عميقْ مدة ساعتان،، حتي يريح جسده وعقله ليستفيق من جديد،، ويستطيع إكمال يومه،، وإنهاء أعمال مكتبه الخاص بالمحاسبات !!!


آفاق علي جرس الباب قبل إنطلاق منبهه ببضعة ثواني،، جلس علي سريره وأسند ظهره وملس علي شعره،، حتي إستفاق ثم تحرك وذهب إلي الباب وفتحه،،وجده حارس البنايه ( البواب )

قد أتي لإيقاظه 

حارس البنايه جمال بوجه بشوش٠٠٠٠سلامو عليكم يا دكتور أدهم !!!


أدهم بخمول وتعب٠٠٠٠وعليكم السلام ،،

وأشار له بيده للداخل٠٠٠ إدخل يا جمال !!

دخل جمال وأغلق أدهم الباب خلفه !!!!


وأكمل بتعب٠٠٠٠من فضلك يا جمال،،علي ما أدخل أغير هدومي ،، ياريت تدخل تنضفلي المطبخ بسرعه،،


وخد الأكل ده كمان معاك وأنت نازل،، والتلاجه فيها فاكهه وأكل نزله كله ونظفها كويس ،، مش عاوز فيها أي حاجه،،

علشان جايلي زياره من البلد بكره عايز التلاجه فاضيه نهائيآ،، تمام يا جمال !!!


جمال بفرحه ٠٠٠٠٠حاضر يا دكتور أدهم،، ربنا يكتر عليك الخير إنت والحاج سليم،، زي محضرتك مكتره عليا وعلي بيتي !!!


أدهم متعجلآ٠٠٠٠يلا بسرعه يا جمال ماتضيعليش وقتي،،لو وقفنا نرغي مع بعض لا هالحق أروح شغلي،، ولا حتي هاتحرك من مكاني ده !!

جمال علي عجل وإيماء٠٠٠حالآ يا باشا وكله هيبقا زي الفل !!!


بعد مده نظف جمال المطبخ وأخذ معه الأشياء ونزل !!!


إرتدي أدهم بدلته السودا وصفف شعره بعنايه ووضع معطره الرجولي،، كان أشبه بنجوم السينما،،

خرج وقاد سيارته وتوجه بها إلي مكتب المحاسبات الخاص به !!!!

دلف إلي المكتب،، وجد أيمن صديقه ،،وبنفس الوقت شريكه في المكتب،، وبعض العملاء وإسراء السكرتيره الخاصه بالمكتب !!!!


أدهم ب عمليه وهيبه٠٠ السلآم عليكم ورحمة الله وبركاته !!!

رد الحاضرين من العملاء الجالسين ومعهم أيمن السلآم٠


توجه أدهم إلي مكتبه في خطوات واثقه !!!


دلفت خلفه سكرتيرته الجميله إسراء،، بلباسها المغري وجسدها الفاتن وثياب تظهر مفاتن جسدها بإغراء،،


تحركت نحوه وهي تتغنج بدلال ودلع وتحدثت ٠٠٠٠حمدالله على السلامه يا دكتور أدهم !!

وأكملت إسراء بدلال٠٠٠٠ حضرتك إتأخرت كده ليه ؟؟


صوب عليها عيناه بتحذير،، ونظر إليها نظره ألجمتها وكادت أن تحرقها ،،،

إبتلعت ما تبقي في جوفها من حديث وأرتعبت بوقفتها !!!


فا من صفات أدهم أنه لا يسمح لأي أحدآ مهمآ كان أن يتدخل في شؤنه الخاصه،، ولا يتعدي معه خطوته الحمراء التي وضعها لنفسه !!!


أدهم بوجه صارم وجديه٠٠٠٠ شوفي أول عميل ودخليه يا أنسه،، وهاتيلي قهوتي حالآ !!!


أولته ظهرها بعد أن تحدثت بإحترام٠٠٠٠تحت أمرك يا أفندم !!!


أدهم بإشمئزاز ٠٠٠٠٠ آه،، بالمناسبة يا أنسه !!!

نظرت له إسراء بلهفه ولمحة أمل بعيناها !!! 


أكمل هو بضيق٠٠٠ أنا نبهتك كام مره ولفت نظرك لطريقة لبسك دي ؟؟


أدهم مفسرآ ٠٠٠٠ أنا طبعآ مابتدخلش ف حياتك،، إنتي حره ،،إلبسي اللي إنتي عاوزاه كله،،

بس بره المكتب ده !!


وتحدث بأمر ٠٠٠٠طول ما إنتي في مكتبي،،ما أشفكيش بالمنظر ده تاني ،،فاهمه !!!!


إجابته إسراء بخيبة أمل وطاعه٠٠٠٠ تحت أمر حضرتك ياأفندم،،بعد إذنك !!!!

وخرجت تجر أزيال خيبتها من جديد !!!


إسراء٠٠٠٠فتاه جميله ذات جسد مغري لأي رجل إلا أدهم بالتأكيد،، معجبه با أدهم وتعشقه،، وتحاول جاهده طوال الوقت أن تغريه وتلفت إنتباهه لها ،،ولكن دون جدوي،، فكل محاولاتها للأن بائت بالفشل الذريع !!!


فا أدهم يكشف ألاعيبها عليه جيدآ،،فهو ليس بالغبي،، ولكنه يتركها في وظيفتها،،


لأنه لايريد أن يكون سببآ في قطع مصدر رزقها،، سواءآ هي أو غيرها !!


فهي حقآ تحتاج للعمل معه لتأمن مستقبلها، ويكتفي بمعاملته الجافه لها وصدها،،علها تستفيق مما تفعله وتخرجه من رأسها !!!!


خرجت وأدخلت أول عميل لأدهم بمكتبه !!!


وبعد فترة كبيره من الوقت،، إنتها من عملهما هو وأيمن وجلسا سويآ في مكتب أدهم يتسامرون !!!!


أيمن٠٠٠٠٠شاب مكافح،،صديق أدهم من أيام دراستهم بنفس الجامعه،، تخرجا كلاهما بإمتياز ،،

وتشاركا سويآ في هذا المكتب،،ساهم أدهم ب 75% من تكاليف هذا المكتب،،،

وهذا كي يعطي فرصه لصديقه أن يكون شريكآ له،، وأن لا يشعر أنه يعمل لدي صديقه بل شريكه بكل عزه وكرامه ،،مرتبط رسميآ بفتاه جميله ،،يحب أدهم كثيرآ ومخلص له إلي أبعد الحدود ،،ويمتلك روح مرحه جدآ،،


علي عكس أدهم تمامآ بشخصيته الجديه،،،ومع ذلك أدهم يحبه كثيرآ وعلي توافق معه !!!


أيمن بأريحيه ورضي٠٠٠٠٠الحمد لله يا أدهم ،،الشغل ماشي زي الفل،، وشغلنا بدأ يكبر،، ويتوسع كل يوم عن اليوم اللي قبله ،،وكل يوم بنكتسب عملا جداد وشركات تقيله !!!


أدهم برضي٠٠٠٠الحمد لله يا أيمن ،،إحنا بنراعي ربنا ف شغلنا وبنراعي ضميرنا ،،علشان كده ربنا كارمنا وواقف معانا ،،

وإن شاء الله مع الصبر هنبقا من أكبر مكاتب المحاسبة في البلد كلها،، وبكره أفكرك !!!


أيمن ٠٠٠٠إن شاء الله !!!

ثم أكمل بضحك وهو يغمز بعينه ٠٠٠٠أيه يا عم التقيل،، مش ناوي بقا تريح إسراء وتتجوزها ،،البت يا حرام خلاص جابت أخرها معاك،، مش عارفه تعملك أيه أكتر من كده !!!


أدهم بضحك٠٠٠٠إتلم يا أيمن وخلي يومك يعدي ،،قال إسراء قال،،ده كان الحاج سليم إتبري مني !!!


وتحدث أدهم بجديه٠٠٠٠ يا أبني أنا عاوز واحده تكون محترمه،، تصوني وتصون بيتي في غيابي،، وتكون أم لأولادي وتشرفني وتشرف عيلتي ،، تقولي إنت إسراء ؟؟


أيمن بضحك ودعابه٠٠٠٠يا باشا البت هتموت عليك،،والصراحه البت مش مقصره معاك في أي حاجه،،كل يوم ميني جيب محزق وملزق،،ودريس مبين أكتر ما مخبي،، وإنت البعيد زي اللوح،، مابتحسش !!!


أدهم بجديه وضيق ٠٠والله يا أيمن أنا لولا ما بحبش أقطع عيش حد،، كنت فصلتها من زمان !!!


وأكمل بإشمئزاز٠٠٠٠بجد طريقة لبسها مستفزه جدآ،،ده غير إنها ممكن تدي إنطباع غلط عن مكتبنا وسمعته،،

أديني نبهتها إنهارده كمان،،أما أشوف أخرتها معاها ،،


وأكمل بتوعد٠٠٠وصدقني لو كررتها تاني ساعتها بقا ماتبقاش تلوم غير نفسها،،وأبقي كده أنا عملت اللي عليا من نحيتها ،،وده علشان خاطر ربنا وبس !!!


وأكمل وهو يقف وينظر بساعة يده ويلملم أشيائه٠٠٠ شفت الوقت سرقنا إزاي،،بقولك أيه،،ما تيجي نتعشي في أي مكان ونتكلم شويه !!!


أيمن بدعابه٠٠٠٠ليه يا حبيبي هو أنا مقطوع زيك ،،أنا خارج أنا وخطيبتي عازمها علي العشا،،يعني يا دوب ألحق أروح أخد شاور وألبس وأنزلها !!!


أدهم ٠٠٠ماشي يا عم الحبيب،، ربنا يسعدك يا سيدي !!!


أيمن بتمني٠٠٠٠ عقبالك يا أدهومه،،عقبال لما أباركلك لما تقع وتتكعبل كده في واحده تجيب بوزك في الحب،، وأفرح فيك !!!


أدهم ٠٠٠٠بعد الشر عليا،،،أنا كده تمام أوي يا حبيبي،، خليتلك إنت الحب والغرام،، إشبع بيه !!!


ذهب أدهم إلي إحدي المطاعم،، تناول عشائه ورجع إلي مسكنه،، أبدل ملابسه بملابس بيتيه مريحه،،

ودلف للمطبخ صنع لنفسه فنجانآ من القهوه،، مشروبه المفضل لديه،، وجلس علي الأريكه ببهو شقته،، وأمسك بجهاز الحاسوب لديه ليكمل عمله بجديه !!!!


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


كانت مها و أيه و أريج يجلسن داخل غرفتهن ،، فا أريج دائمة التواجد معهما لتعلقها الشديد ب مها،،صديقتها المقربه ل قلبها وروحها !!!!


فهي تأتي لهما من الحين للآخر تجلس معهما وتذاكر وتبيت في بعض الأحيان !!!


ودائمآ ما تأتي معها بأفخم أنواع الحلويات والشيكولاتات والتسالي،، لسد فم السيده نور،، ومن الحين للآخر تجلب الهدايا الثمينه لها،،

ولأجل هذا تعشقها نور وترحب بتواجدها دائمآ !!!


وكل هذا تفعله أريج لأجل أن تكون بجوار صديقتها المقربه لقلبها مها !!!!


نزلن للأسفل تناولن عشائهن بصحبة جميع فتيات السكن في غرفة الطعام،، ثم صعدن من جديد إلي غرفتهن سويآ !!!!

أبدلت مها ثيابها وأرتدت ملابس بيتيه مريحه،،


عباره عن شورت قصير من الجينس وكنزه بحمالات رفيعه من اللون النبيتي ،، ورفعت شعرها لأعلي،، كانت غايه في الجمال والسحر !!!


أريج بإعجاب وأنبهار من جمال مها ٠٠٠٠٠واااو يا ماهي شكلك يجنن،،

وأكملت ٠٠٠٠تعرفي يا مها إنتي لو بتخرجي بره بالشكل ده،، كنتي كل يوم تروحي القسم تعملي محضر تحرش،، وضحكت !!!


مها ببسمه ٠٠يخرب عقلك يا أريج،، ليه يعني ده كله؟؟

وبعدين ما إنتي بتخرجي كده عادي أهو،،ما بيحصلكيش كده ليه بقا !!!!

أيه بضيق من مدح أريج ل جمال مها٠٠٠٠ما تخديش في بالك يا مها،،، أريج دايمآ بتحب تبالغ في وصفها لكل شيئ !!!


أريج ناظره ل أيه وتحدثت بجديه٠٠٠٠لا والله يا أيه مش ببالغ،، بجد مها جسمها حلو أوي،، أنثي بمعني الكلمه زي مابيقولو !!!

وأكملت بمرح٠٠٠يا بخت اللي هايتجوزك يا ست ماهي،، أكيد هايكون محظوظ ومامته دعياله كمان !!!


وأكملت بدعابه٠٠٠٠تعرفي إن عماد من كتر ما صاحب بنات وبقا خبره في المواضيع دي !!

أكيد شاف بخبرته اللي ماحدش شافه من تحت لبسك المحتشم ده ،،علشان كده عشقك،، وإختارك وحبك من وسط كل البنات اللي عرفهم في حياته !!!


مها بتذمر وضيق٠٠٠٠من فضلك يا أريج،، ياريت تغيري الموضوع ده،، أنا ما صدقت نسيته وقلبي أرتاح !!!


أيه بإستفهام٠٠٠٠متأكده يا مها إن قلبك إرتاح وفعلا قدرتي تنسيه بعد كل الحب اللي كان بينكم ده ؟؟


مها بتوضيح٠٠٠عارفه ايه أكتر حاجه توجع البنت مننا يا أيه ؟؟

إنك ماتحسيش بالأمان مع الراجل اللي قلبك أختاره وحبه،،

أنك تفكري إنه بقا فعلا سندك وأمانك،،

وإنك تبقي متأكده من حبه ليكي وعشقه،، ويوعدك إن خلاص هاتبقي ليه ويبقا ليكي قريب جدآ !!!


وفجأه وبدون مقدمات ،،تتفأجئي بخبر خطوبته وصوره مع خطيبته علي صفحتها بالفيس بوك ،، زيك زي أي واحده غريبه !!!


وبعدها ييجي البيه ويقولك،، أرجوكي إفهميني وأعذريني وسامحيني،، الموضوع حصل غصب عني ،،أتضريت أوافق وإتحطيت قدام الأمر الواقع ،،وأقفي جنبي وإرضي إنتي كمان بالأمر الواقع،، وقريب أوي هسيبها وأرجعلك تاني !!!


وأكملت ٠٠٠عارفه لما الراجل اللي بتحبيه ما يحمكيش ويتمسك بيكي قدام أهله والدنيا كلها !!! 


ويستني الظروف تخططله وترجعه ليكي تاني،،

باختصار كده عماد نزل من نظري خلاص،، وده إحساس صعب جدآ،، وعمر اللي بينا ما هايرجع تاني أبدآ !!!


أريج بحزن٠٠٠بس عماد بيحبك بجد يا مها ،،

وده شيئ باين أوي من عيونه الحزينه من وقت ما سبتيه،،باين من لهفته لما عيونه بتبص عليكي !!!

وحقيقي مقرر إنه يرجعلك،، هو قالي كده بنفسه !!


مها بترجي وغلق للموضوع ٠٠٠٠٠أرجوكي يا ريجا،، بجد مش عاوزه ولا حابه أتكلم ف الموضوع ده تاني،،

و ياريت تغيري الموضوع !!!


وجلسن يتحاورن ويتسامرن في مواضيع عده خاصه بهم،، ودراستهم وحياتهم،، حتي خلدن إلي النوم في هدوء وسعاده ،، ليستقبلو يوم جديد ف حياة أبطالنا


إنتهي البارت

قلبي ومفتاحه  

روزآمين

🌸بسم الله الرحمن الرحيم 🌸

🌸لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين🌸


رواية قلبي ومفتاحه

بقلمي روز آمين 


                         🔹️البارت الرابع🔹️


أفاق أدهم من نومه علي جرس هاتفه الجوال فتح عيناه ،،ومسح علي شعره ووجهه

جلس علي السرير وأسند بظهره للوراء،،وأمسك هاتفه ونظر به ،،وجد إسم لوله ،،

وهذا إسم والدته الغاليه ليلي،، فهو يعشقها ويدللها كثيرآ

ولما لا ،،فهي القريبة لقلبه،، العزيزة علي عينه 

إبتسم لإراديا وضغط علي زر الإجابه !!!!


أدهم بوجه بشوش وصوتٍ حنونْ٠٠٠٠يا صباح الفل يا قلبي،، ده أيه الصباح اللي كله أمل وتفاؤل ده،، معقوله أفتح عيوني علي صوتك يا لولتي 


ليلي بحب وفرحه من دلال صغيرها لها٠٠٠٠يا صباح الفل والورد والياسمين علي عيونك يا جلب لولتك وعجلها ونور عيونها !!!


ليلي تقيم في الصعيد من أكثر من ثلاثون عامآ !!

فالبطبع تتحدث بلغه أهل الصعيد ،،وهي تعشق هذه اللغه

وتتحدثها بطريقه جميله وسلسه !!!!


أدهم يتحدث بلغة أهل القاهره بحكم دراسته وأقامته في القاهره منذ عمر ال 19 عشر 

لكن حينما يذهب إلى سوهاج يتحدث بالصعيدي !!


ليلي بحنان٠٠٠٠ جوم يا جلبي وفوج إكده ،، وجبل ما تروح علي الجامعه،، ماتنساش تدي المفتاح للبواب علشان طلعت السواج جرب يوصل !!!


لجل ما يطلعلك الحاجات فوج ويرصهالك في التلاجه،،

وأكملت بتفاخر٠٠٠٠أما أني عملالك طاجن ورج عنب بالموزه،، هتاكل صوابعك وراه يا نور عيوني ♡


أدهم بدعابه٠٠لاء بقولك أيه يا لوله،، ما تغرنيش،، أنا أصلآ بتلكك،،هاتلاقيني قعدت ولا روحت جامعه ولا مكتب وقعدت أستني طاجن ورق العنب بتاعك 


ياريت وآلله يا حبيبي♡ قالتها ليلي بكل صدق وحنين ٠

ليلي بتساؤل٠٠٠٠ ماجربتش تاجي يا أدهم ،،إتوحشتك جوي يا جلب أمك،، عاوزه أملي عيني بشوفتك يا غالي !!!

أدهم بوعد٠٠٠٠٠قريب أوي يا حبيبتي إن شاء الله،،

أه لو تعرفي وحشتيني أد ايه يا لوله،،

هاتسيبي الحاج سليم وتجيلي بسرعه تقعدي معايا هنا !!!!

ليلي بحنين٠٠٠٠٠طب وليه إنت ما تسيبش عندك وتاجي تجعد وسطينا يا نور عيوني !!!


وتحدثت بإقناع٠٠٠٠٠يا إبني سوهاج بلد مهياش صغيره ،،وفيها جامعه بردك،، ولو علي المكتب أبوك هايعملك أكبر وأحلا مكتب فيكي يا سوهاج !!!


أدهم بتفسير ٠٠٠٠مش إحنا إتكلمنا قبل كده يا حبيبتي في الموضوع ده وشرحتهولك !!!

بالعقل كده يعني،، أكون معيد في جامعة القاهره ولا في جامعة سوهاج ؟؟


وبالنسبه لشغل المكتب طبعآ تفرق جدا يا حبيبتي،، فرق السما من الأرض كمان،،

شغل القاهره غير شغل سوهاج خالص يا لوله !!!


مستقبلي كله هنا يا أمي ،،وهنا بس هاقدر أحقق حلمي بإن مكتبي يبقي من أكبر مكاتب المحاسبه في مصر كلها !!!

ليلي بتمني٠٠٠٠إن شاء الله يا جلبي هاتحجج كل أحلامك واللي نفسك فيه،، وتبجا أحسن واحد في الدني كلياتها !!!

أدهم بحب٠٠٠دعواتك ليا يا لوله !!!

ليلي بصدق ٠٠٠٠دعيالك يا عجلي،، جلبي وربي راضيين عنك ليوم الدين يا جلب أمك !!!


أدهم ٠٠٠٠حبيبة قلبي يا لوله،،،ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي ،،

وأكمل ٠٠٠خلاص يا حبيبتي،،أنا هاقوم أفوق وأصلي وألبس علشان ما أتاخرش،، وهكلمك وأنا في الجامعه،، تمام يا حبيبتي 


ليلي بحب ٠٠تمام يا جلب ليلي وعجلها،، بالسلامه يا حبيبي 

أغلق هاتفه مع عزيزة عينه،،ودلف للحمام وتوضأ وصلي لربه،، وأرتدي ثيابه ووضع عطره،، وكالعاده كانت طلته تسحر القلوب ،،وأنطلق بسيارته إلي الجامعه


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


أفاقت مها وثنائيها من نومهما،، توضأو وصلو لربهم وأرتدين ملابسهن ،،وكعادت السيده نور أرسلت لهم طعام الإفطار لغرفتهم،، هما دون الأخرين التي كانت تفعل معهم ذلك،،

لما؟؟ هذا ما سنتعرف عليه فيما بعد !!!


كانت مها تذهب مع ثنائيها بطريقهم إلي الجامعه ،،حيث كان هذا أول لقاء لها بدكتور أدهم بعد طرده لها من المحاضره الماضيه !!!


مها بتذمر٠٠٠٠متضايقه جدآ ومش حابه أحضر محاضرة دكتور أدهم ده كمان،، بجد مش طايقه أبص في وشه !!!!


أيه بضحك٠٠٠ما تنسي بقا يا بنتي،،وبعدين إنتي محسساني إنها أول مره تنطردي فيها ليه؟؟


وتحدثت بسخريه مفتعله٠٠٠٠دي تالت مره ليكي يا قلبي ،،والمفروض تبقي خدتي مناعه ،،وبقا عندك تناحه من الطرد !!!

أريج بضحك وسخريه٠٠٠٠طب تصدقي عندك حق يا أيه،،وبعدين يا ماهي هو مين ده يا روحي اللي مش طايقه تبصي في وشه،، 

ده الواد قمر ويجنن،،

وأكملت بإستفزاز مفتعل ل مها ٠٠٠٠ وأه هو طردك وبهدلك المره اللي فاتت،،وكمان مسخرك قدام الدفعه كلها ،،، بس ده مايمنعش إن حتي في عصبيته يجنن إبن اللزينه ،،

طب والله أنا لولا بحب سيف وبعشقه كنت إكراشيت عليه !!!

أيه بضحك٠٠٠٠إرتاحي إنتي يا ريجا وسبيلي أنا الطلعه دي ،،وخليكي إنتي مع سيف !!!

مها بإستغراب ٠٠٠٠لا والله،،دانتو بتألشو عليا بقا،،وبعدين ليه ذوقكم إنحدر أوي كده،،ملقتوش غير أدهم؟؟

يا ساتر،، ده كفايه تقل دمه وسخافته،، دول لوحدهم يقفلو نفس بلد بحالها !!!


ضحكن سويآ ووصلن إلي جامعتهم ودلفن لقاعة المحاضرات وجلسن بأماكنهن ،، في إنتظار تلك المغرور !!!!

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

دلف أدهم إلي القاعه بطلته المزهله،،تحت أنظار الفتيات ونظرات إعجابهن به،، عدا مها ،،التي لا تطيق الإستماع حتي لذكر إسمه !!!

بحث عنها تلقائيا بدون وعي منه

لا يدري لما فعل هذآ ؟؟ولكنه لم يعطي الأمر أهميه !!!


وضع حقيبته علي المكتب وتحدث بجديه٠٠٠٠ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته !!!!

ردو عليه طلابه بإحترام٠٠٠٠ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته !!!!


ردت مها مغصوبتآ بوجه كاشر،، فهي ما زالت غاضبه من طرده لها ولا تريد حتي رؤية وجهه !!!


ولم تعطي أدني إهتمام لدخوله !!!

بدأ بالشرح مباشرتآ،، كانت تسجل كل كلمه تخرج من فمه دون النظر له إطلاقآ !!!


ألقي بنظره عليها ولاحظ تلاشيها للنظر له،،وعدم تقديرها لشخصه،، والنظر له بإحترام كما يفعل أصدقائها،،مما جعله يستشاط غضبآ !!!!

فاأدهم من النوع النرجسي،،ويريد أن يكون هو محور الكون،، وأن يدور الكون من حوله !!!

وهذا ما فعلاه به والده ووالدته وأخوته،، فهم دائمآ يشعرونه أنه محور كونهم،، مما جعله واثق بنفسه ثقه تصل حد الغرور !!!


تحدث أدهم بعصبيه ٠٠إنتي يا أنسه،، بتكتبي أيه ؟؟

لم تجب علي سؤاله،،، لأنها لم تعي أنه يقصدها هي بكلامه،، فهي لا تنظر إليه من الأساس !!!!


إنتي يا أنسه٠٠ ٠قالها بصوت عالي غاضب !!

مما جعل أريج تلكزها في يدها سريعآ !!!


أريج بتنبيه ٠٠٠٠إنطقي يا مصيبه ،،ردي علي الدكتور !!!


إنتفضت مها مستفهمه ٠٠٠٠نظرت له بخضه،، وجدت عيونه تخرج شرزآ من شدة غضبه وأنفعاله !!!!


مها بإرتباك٠٠٠٠٠هاااا،،خير يا دكتور حضرتك تقصدني أنا؟؟


أدهم بسخريه٠٠٠٠لاء طبعآ يا أستاذه،،بكلم كائن فضائي من المريخ حضرتك؟؟


مما جعل كل الدفعه تضحك عليها وتسخر منها،، وهو بالطبع لم يعلق علي ضحكاتهم !!!


لأنه ببساطة يعجبه سخرية الجميع منها !!! 


إستشاطت غضبا من الداخل،،ولكن أظهرت برودها أمامه

وتحدثت بلا مبالاه وبرود٠٠٠أؤمر يا دكتور ؟


وجه حديثه إليها بغضب وتحدث بتساؤل ٠٠٠٠إنتي بتكتبي أيه؟؟


مها بلامبالاه٠٠٠٠ بكتب كلام حضرتك وملاحظاتك علي الدرس،، علشان مانساش حاجه !!!


قال أدهم بكل غرور ٠٠٠٠بس أنا بقا مابحبش حد يكتب حاجه وأنا بشرح،،

وأشار بأصبعيه السبابه والوسطي وتحدث٠٠٠٠لازم عيونك دول تكون عليا وأنا بشرح وتركزي معايا كويس،،

أومال يا أستاذه هايكون فيه بينا تواصل إزاي ؟؟


قالت مها بإستغراب وسخريه٠٠٠٠تواصل أيه حضرتك؟

هو حضرتك جاي علشان تخطبني؟؟


ضحك زملائها بصوت عالي علي ردها المستفز له٠

وبالتالي كسبت نقطه عليه 


أدهم بغضب ٠٠٠٠بتضحكو علي أيه يا شوية تافهين٠

عجبتكم أوي إفيهات الهانم !!!


مها بجديه٠٠٠٠حضرتك أنا مبقولش إفيهات،،

حضرتك وجهتني أعمل أيه،، وأنا برد علي كلام حضرتك !!!


وفي الأول وفي الآخر حضرتك ليك عندي أكون فاهمه شرح حضرتك كويس،، ولما تسألني أجاوب حضرتك بكل مهنيه؟؟


أفحمه ردها المقنع الإيجابي ،،وأستشاط غضبه منها أكثر !!!

ولكن بلحظه أتته فكره شيطانيه ،،بما أنها لم تحضر المحاضره الماضيه فهي لم تفهمها بالتأكيد !!

فليسألها بها ويحرجها ويقصف جبهتها 

أمام أصدقائها،، ويجعل منها مادة سخريه للجميع !!! 

نظر لها بتحدي وعلي صغره إبتسامة شريره،، وعزم أمره علي تأديبها بطريقته،، طريقة الأدهم !!!!


إنتهي البارت 

قلبي ومفتاحه 

روز آمين

تصويت من فضلك

🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸

🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 🌸

رواية قلبي ومفتاحه

بقلمي روز آمين 


                     🔹️البارت الخامس 🔹️


وب لحظه أتت إلي أدهم فكرة شيطانيه !!!

بما أنها لم تحضر المحاضره الماضيه

فهي لم تفهمها بالتأكيد،،فليسألها بها ويحرجها ويقصف جبهتها من جديد أمام أصدقائها !!!


نظر لها وإبتسم بلؤم وتحدث٠٠٠٠طب تصوري إنتي صح،،أوك ،،تمام !!!!

بما إن اللي عليا أسأل،، واللي عليكي تجاوبي،، فأنا هسأل !!!!


وبدأ بسؤاله لها وياليته لم يسألها !!!!

وقفت مها بكل ثقه وأجابت إجابات نموذجيه وبإسلوبها الخاص المميز لشخصيتها،، 

الذي أبهره هو شخصيآ،، رغم غضبه منها !!


فا مها٠٠٠متفوقه دراسيا وتعشق مادته !!!!

وقد شرحت لها أريج وأيه تلك المحاضره الفائته،، وفهمتها منهما جيدآ !!!

ضل يسألها سؤالآ يلو الآخر علها تخطيئ بسؤال ،،إلا أنها خذلته،، وأجابته بكل مهنيه ودقه ،،مما خيب آماله !!!


ولكن بالوقت ذاته،،أُعجبَِ بإسلوبها في الشرح وفهمها المتميز للماده،،وإجابتها النموذجيه بإسلوبها الراقي المهني ،،الخاص بها والمبهر بنفس الوقت !!!!


أدهم بإعجاب٠٠٠إتفضلي أقعدي يا أنسه !!!!!

وأكمل بتنبيه٠٠٠٠٠وتاني مره ياريت ماترديش علي حد بطريقتك المستفزه دي،،علشان كده ممكن تأذي نفسك !!!


ثم أكمل بغرور قائلا ٠٠٠٠بصراحه إنتي كويسه في الدراسه،،ودماغك حلوه،، بس أسلوبك وردودك مستفزه لأبعد الحدود،، وهاتعملك مشاكل كبيره جدآ في المستقبل !!!!

ثم أشار لها بيده بكبرياء لتجلس !!!


جلست مها وهي تبتسم له إبتسامتآ صفراء،،تعبر عن مدي عدم تقبلها له !!!

وقف طالب بالفرقه معهم يدعي عمر وتحدث بعفويه ٠٠٠٠٠والله يا دكتور حضرتك فاهم مها غلط،،

مها إنسانه محترمه جدآ،، وإسلوبها راقي مع الكل ،،وكمان دمها خفيف جدآ،،وكلنا ف الدفعه طلبه ودكاتره بنحبها ونعزها ،،زي أختنا بالظبط !!


أدهم بغيظ من مدحه لها٠٠٠٠وإنت بقا يا أستاذ عمر عينتك الأستاذه محامي عنها،،وكان ينظر لمها !!


أريج مدافعتآ عن صديقتها٠٠٠٠٠ صدقني يا دكتور عمر بيتكلم صح،، مها لما تعرفها كويس هاتتأكد إن فكرت حضرتك اللي واخدها عنها ملهاش أي وجود من الصحه،، وهاتعرف كمان إن حضرتك كنت غلطان في حكمك عليها !!!


أدهم بكل غرور ٠٠٠٠أه ،،والمفروض ننسي بقا المحاضره والشرح ونقعد نحلل في شخصية الأستاذه مها؟؟


مها بصوت خفيض يخرج من بين أسنانها وهي تنظر له ٠٠٠٠يخربيت تقل دمك،، هو فيه كده؟؟دمك يلطش !!!!


أيه بدفاع ٠٠٠٠٠بتقولي أيه إنتي ؟؟

ده دمه يلطش ده ،،،يا بنتي ده قمررر،، ده شبه أبطال السينما بالظبط ،،ده عليه جوز عيون،، يلهووووي يجننو،،ولا شعره وااااو !!!


ردت مها بسخريه٠٠٠٠أهو عندك ،،إشبعي بيهم عيونه اللي عاجبينك دول،، ده تقله !!!

أريج بصوت هامس٠٠٠٠إتلمي يا مها وإسكتي بدل ما يسمعك،،وضحكت !!!!


وأكملو المحاضره ثم خرجوا جلسو في الكافيتريا ٠٠٠

طلبو بعض الأطعمة والمشاريب وجلسو يتسامرن سويآ ويحتسون مشروبهم !!!


كان هناك من يجلس بمقابلتهم ويراقبهم بعيونه من حين لآخر حتي لا يشعرو به ،،إنه أدهم،،التي شغلته تلك المشاغبه ويريد معرفة المذيد عنها،، كاحب إستطلاع لا أكثر،،هذا ما كان يقنع به حاله !!!


دلف دكتور عماد للكافتيريا ،، بحث بعيونه عن معشوقته الجامحه،،فرأها ♡ 


ذهب إليهم عماد مبتسمآ٠٠٠٠٠إزيكم يا بنات،، أخباركم أيه ؟؟

رددو بصوت واحد وببسمه٠٠٠٠الحمد لله يا باشمهندس !!!!


نظر إلي مها بعشق وهيام وتحدث٠٠٠٠أيه يا ماهي،، معندكيش تدريبات اليومين دول ولا أيه؟؟


ردت ببرود٠٠٠٠ لسه هنبدء بعد بكره !!!

مها عضوه في فريق الغناء الخاص بالجامعه،، صوتها حلو عذب،، وتغني في حفلات الجامعه !!!!


عماد بوجه بشوش ٠٠٠ طب مش عاوزه أي مساعده ؟؟

مها بإبتسامه شكر٠٠٠شكرا يا باشمهندس،، وأكيد لو احتجت حاجه هقولك طبعآ !!!


فاعماد لديه صوت جميل أيضا،، وهو مهندس إلكترونيات،، درس خارج البلاد

وعنده درايه بكل جديد ف عالم الإلكترونيات وتأثيرها في كل شيء حولنا،،

ولم يبخل على مها بأي شيء مما تعلمه !!!


أستغلت مها ما تعلمته من عماد في تحسين جوده صوتها بالمايك والميوزك ،،وفادتها أيضآ في أشياء كثيره في حياتها العامه،،فالتكنولوجيا أصبحت تتدخل بكل شيئ بحياتنا !!!


عماد بإبتسامه صافيه ٠٠٠وأنا دايما تحت أمرك ومستني إشارتك يا ماهي ♡

هزت له رأسها بشكر !!!

ثم ذهب عماد وتحدثت أريج !!!


تحدثت أريج ٠٠٠٠يا حرام،، والله عماد ده صعبان عليا أوي،، بيموت فيكي يا مها،، وده واضح أوي عليه،، والله بيعشقك مش بس بيحبك ♡


أيه ب سخريه٠٠وهو لو بيحبها بجد كان سبها وراح خطب غيرها ليه يا ذكيه؟؟


أريج بغضب من طريقة أيه الساخره ٠٠٠٠٠٠

بطلي يا حقنه ،،عندك كلمه حلوه قوليها،، ماعندكيش إسكتي أحسن !!!


إتجهو بأنظارهم إلي مها الغير مباليه لحديثهم من الأساس!!!


وجدوها تنظر إلي أدهم ٠٠لكزتها أريج في يدها وتحدثت٠٠٠٠هاااا ،،روحتي فين يا ماهي !!!


مها تهز كتفيها بلا مبالاه٠٠٠٠٠ ولا حاجه،، ببص علي المغرور ده كمان،،، عمال يبص علينا من تحت لتحت

وفاكرني مش واخده بالي منه،، إنسان رخم وغريب بجد !!!!

أيه بضيق٠٠٠٠لاء يا روحي ما بيبصش ولا حاجة،،

إنتي بس اللي بيتهيأليك إن كل الناس بيعجبو بيكي وهيتجننو ويبصو عليكي !!!


إكتفت مها و أريج للنظر لبعضهما البعض والإستغراب من إسلوب أيه 

الذي أصبح غريبا وهجوميا إلي حد ما بالنسبه لمها !!!


ذهب عماد ليجلس مع صديقه دكتور عصام الجالس بمفرده !!!


نظر إلي أدهم الجالس مع صديق له ،،وأومأ له برأسه كاتحيه منه !!!


ردها أدهم الجالس بنفس التحيه مع إبتسامه صفراء تدل على عدم إرتياحهما بعضهما البعض !!!


فبالرغم من أن أدهم وعماد أقرباء من الدرجه الأولى إلا أنهما غير مقربين وبعيدين كل البعد !!!

لدرجة أن لا أحد من الجامعه يعلم بتلك القرابه غير إناسآ قليلون جدآ !!!!

لأسباب سنعرفها لاحقآ


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


إنتهي اليوم الدراسي وذهبت مها إلي مسكنها،، وبعد مده كانت تقف في شرفة غرفتها المشتركه مع أيه !!

تتحدث علي هاتفها الجوال مع والدتها ماجده !!!


مها بضيق٠٠٠٠ معلش يا ماما،، مش هاعرف أنزل أجازه الأسبوع ده ولا حتي اللي بعده،،

عندي إختبارات يوم السبت ومش عاوزه أتأخر !!


وأساسآ الدكتور بتاع الماده دي رخم جدآ ومستقصدني أنا بالذات،، معرفش ليه ؟؟


ماجده بقلة حيله ٠٠خلاص يا مها،،إعملي اللي فيه مصلحتك،، أنا كل اللي يهمني إنك تكوني بخير وكويسه،، لو محتاجه فلوس قوليلي وأنا أخلي أحمد يحولك علي الفيزا بتاعتك !!!


مها برضي ٠٠لا يا ماما الحمدلله مش محتاجه،،وبعدين الفلوس اللي بابا إدهالي كتيره وكفايه،،

ولسه معايا منها ،،ولو إحتجت حاجه أكيد هقولك،، ربنا يخليكي ليا إنتي وبابا !!!

ماجده ٠٠٠٠خلي بالك من نفسك يا مها ،،وكلي كويس يا حبيبتي !!!

مها ببسمه ٠٠٠٠٠حاضر يا ماما سلميلي على بابا كتير وبوسيهولي !!!


أنهت حديثها مع والدتها وإبتسمت،، فا مها قريبه للغايه من والدتها،، لدرجة أن من يراهم يعتقد أنهم أصدقاء من شدة تفاهمهم وتقربهم الفكري،،،

ومها أيضآ تحكي لها جميع أسرارها،، حتي قصتها مع عماد،، قصته عليها منذ البدايه فيما مضي !!!!


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


جاء يوم الإجازة الأسبوعية،، نزلت كل من في المسكن أجازتها ما عدا مها،، فقد أصبح يوم رجوعها من إجازتها كابوسآ بالنسبة لها !!!

وكل هذا بسبب ذلك الأدهم المغرور !!!

فقد بات يطاردها بكوابيسها !!!


وبالرغم من عدم نزولها أجازتها،، إلا أنها لم تكن حزينه علي الإطلاق،،

فقد ذهبت لتقضي أجازتها مع صديقتها الغاليه أريح

في منزلها بالإتفاق مع نور !!!


وكانت والدتها هي فقط من تعلم ،، وذلك لأن والد مها يخاف عليها كثيرا !!!


ولكن ممن يخاف٠٠٠٠ فاأريج صديقتها المقربه لقلبها،،

ووالدة أريج موجوده معهما في المنزل وجدتها لأبيها،، وكانتا يحبان مها كثيرآ !!!


وأخاها الأصغر أحمد مها تحبه كأخاها علي تمامآ !!!


كانتا الفتاتان في حمام السباحه الخاص بمنزل أريج ،، 

كانت مها ترتدي الزي المسمي ب(المايوه الشرعي) لستر جسدها بالكامل ،،وكانت غايه في الجمال به،،فهي حقآ جميله وتزين أي ثيابآ ترتديها !!!


كانتا تتناولتان(الفراوله٠والكرز٠والتوت البري )٠وعصير التفاح ،،كفتاتان مدللتان ♡


مها كانت تسبح علي ظهرها بمهاره عاليه،،فهي تعشق السباحه وماهره بها !!!!

وتنظر إلي السماء الصافيه بذهنٍ صافي ،،كان الجو مبدع حقآ،،نهار شهر أكتوبر المبدع !!!

تحدثت مها وهي تعوم !!!


أتدرين أريج،،حلمي أن أذهب إلي مدينة الإسكندرية في هذا الشتاء،، وأقف أمام البحر أناجيه وأمتع عينايا به،، 

مع هبوط الأمطار بغزاره فوقي،، يا له من شعور رائع !! 


مها بذهن صافي ٠٠٠٠حين أتزوج سأرتدي هذا الزي المسمي بالمايوه،،

وسأرتديه قطعتين،، لا قطعه واحده !!!


بالطبع سأرتديه في منزلنا الخاص ،،بحوض السباحه المغطي ببيتنا !!


نعم،، فاسأتزوج من رجلآ ثري،،ليحقق لي كل أحلامي،،ولما لا؟؟

مالي أنا بشاب لا يمتلك مالا ليدللني به؟؟

وضحكت هي وأريج عاليا ،،ثم إسترسلت وقالت ٠٠سأجعله سعيدآ٠

نعم،، سأفعل معه كل شيء لم أفعله طوال حياتي،،وكل ما يحلو لي !!!!


فلما لا ،،فهو سيكون زوجي،، وبالتأكيد سيعشقني وسأعشقه ♡


ثم نظرت لأريج متسأءله؟تري من سيكون زوجي أريج؟؟

ما إسمه،،ما شكله؟؟؟

هذا السؤال يراودني دائمآ ؟؟


أريد أن أذهب لثلاث سنوات قادمه،،لأري من سيكون هذا المحظوظ،، وضحكت هي وأريج،،

ثم نظرت لأريج قائله ٠٠

ليس غرورا حاشي لله٠٠ ولكني سأفعل ما بوسعي لأجعله سعيدآ حقآ٠٠💞


كانت أريج تستمع لها وتبتسم بسعاده !!!


قالت أريج بفضول٠٠٠٠وأنا أيضا أريد أن أري من سيكون زوج مها رأفت،،

ولكني أتمني في نفسي أن يكون ذلك المحظوظ هو عماد !!!


نظرت لها مها بحنق وسكبتها بالماء مداعبتآ إياها،،


قائلتآ٠٠٠ يا لكي من سخيفتآ أريح !!!

ثم تابعت٠٠٠٠ما أخبار سيف ؟؟

تري هل سيأتي لخطبتك قريبآ !!


أريج ب هيام ٠٠٠أااااه سيف،،،نعم سيأتي،، إنه ينتظر وصول أبي من الخارج،،وسيأتي بعائلته ليطلب يدي،، أنا سعيدة حقاً مها،،أحبه كثيرًا،، بل أعشقه ♡


إبتسمت مها ،،وسعدت لسعادة صديقتها وعشقها الواضح لحب حياتها ،،سيف !!

فعائلته سيف صديقة لعائلة أريج منذ سنوات،، والعائلتين متفقتين علي زواجهما !!!


قالت مها بحب٠٠فليجلب الله لقلبك السعاده عزيزتي الجميله،، !!!


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


وبعد مده أتت إليهم والدة أريج السيده مني 

وتحدثت بإبتسامه٠٠٠٠أيه يا بنات ،،إنتو هتباتو هنا ولا أيه ،،يلا أخرجو علشان نتغدي،،


تحدثت مها بمرح٠٠٠٠طب ماتيجي إنتي يا منمن تعومي معانا ،، الميه إنهارده تحفه صدقيني هتنبسطي جدآ !!!!


أريج بسعاده٠٠٠٠أه والله يا مامي،، الميه بجد تحفه،، ده من كتر جمالها مش حابين نخرج !!!

مني بإبتسامه٠٠٠طب يلا اخرجو وتعالو نتغدي وبعد الغدا هنزل معاكم،،يلا يا مها أخرجي وخرجي صاحبتك بسرعه،، يلا أنا جعانه جدآ !!!

خرجتا الفتاتان من البول وذهبا للغداء،، وقضت مها يومها بسعاده مع صديقتها أريج !!!


إنتهت الإجازة بخير وتوالت الأيام علي أبطالنا٠٠

فهل ستتغير القلوب ؟؟

فسبحان الله الذي يغير ولا يتغير


تري ما سوف يحدث في الأيام القادمة ؟؟


إنتهي البارت 


قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين

🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸

🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 


رواية قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين 


                       🔹️البارت السادس 🔹️


مرت الأيام على أبطالنا في هدوء !!!

بدأ أدهم يتعرف أكثر علي مها !!


وإكتشف أنها متفوقه وملتزمه،، ومتميزه فعلا كما كان يوصفها أصدقاءها !!!


وفي يوم من الأيام كان أدهم في فناء الجامعه يتجول،، تقابل مع زميل له يدعي دكتور خالد !!!


دكتور خالد بترحاب٠٠٠دكتور أدهم إزيك،،أخبارك أيه يا باشا !!! 


أدهم ٠٠٠الحمد لله تمام دكتور خالد،، أخبارك حضرتك إنت أيه ؟؟

خالد ببشاشه٠٠٠٠في نعمه يا باشا والله ،،،أيه رايح فين كده ؟؟


أدهم بلامبالاه ٠٠مفيش،، ماعنديش محاضره دالوقتي قلت أتمشي شويه في الجنينه !!!


خالد ٠٠٠٠طب بقولك أيه يا دكتور؟؟أنا كنت رايح غرفة الموسيقي،، في تدريبات لحفله قريب هنا في الجامعه ،،

وفيه شوية أصوات لشباب هناك لكن أيه،، أصواتهم تجنن،،

تعالي معايا ،،صدقني هاتنبسط !!!


أدهم بإبتسامه٠٠٠٠٠يا دكتور خالد بقولك بتمشي،، يعني بصفي ذهني،، تقولي حضرتك تدريب؟؟


وأكمل بإستخفاف٠٠٠ناقص أنا بقا خبط ورزع وأصوات نشاذ !!!

لاء يا سيدي متشكرين،، أنا كده تماااام !!!!


خالد بإصرار٠٠٠صدقني يا دكتور مش هتندم وهاتشوف،، يلا بقا ماتصدرش دماغك !!!


بعد إلحاح شديد من دكتور خالد،،

أضطر مرغمآ دكتور أدهم علي الذهاب معه !!


ذهبا سويآ إلي الغرفه فوجد فيها لفيفآ من الأساتذة،،

إستغرب أدهم في نفسه قليلآ حتي إستمع إلي الصوت الذي يغني،،


كان الصوت لشابآ يمتلك صوتآ عذبآ ،،مثل الكروان،،


ولما لا ،،فكم من مطربينا المشهورين حاليآ،،كانو مشتركون في فرق الغناء والتمثيل بالجامعات !!!


جلس أدهم بجوار خالد بعد تحية أصدقائه الجالسون ومن بينهم عماد الجالس بإرتياح وأستمتاع ظاهرين علي وجهه !!

إنتهي الطالب من الغناء وصفق له كل الحضور !!


صعدت بعده مها ،،وأمسكت بالميكرفون الخاص بالغناء،،


إندهش أدهم في نفسه وقال بإستهزاء٠٠٠٠وأنتي أيضآ فيلسوفة عصرك ستغني ؟؟ 

أوه أدهم،، يبدو أنك ستستمتع هنا كثيرآ يافتي،، وضحك ساخرآ بداخل نفسه !!!!


أمسكت مها الميكرفون ،،ونظرت للحضور بإبتسامتها الساحره،، وبدأت بالغناء !!


لكنه أندهش وإنبهر في نفس الوقت،،

كانت تغني بإستمتاع وطرب،، كان صوتها عذبآ وممتعآ للغايه،،

وتغني بمهنيه وكأنها تمارس الغناء منذ نعومة أظافرها ٠٠

كانت أغنيه المرايا لشيرين 


🎶هاتعمل أيه لو نمت يوم وصحيت،، بصيت 🎶

🎶وشفت نفسك في المرايا بكيت 🎶


🎶جواك سؤال تصرخ تقول أنا مين،، أنااا مين 🎶٠

🎶أناا زي مانا ولا إتقسمت إتنين،، وبعدين بعديييين 🎶


🎶قول يلي ف المرايا ،،فهمني أيه الحكاااايه🎶 

🎶فرحان،،تعبان مرتااح ندمااااان 🎶


🎶حاجات كتير ف حياتنا اتسببت ف حيرتنا وادينا🎶 🎶عايشين راضييين جايين ورايحييييين 🎶


🎶هتعمل أيه لو نمت يوم وصحيت ولقيت أقرب ما🎶 🎶ليك ف الدنيا مش حواليك؟ 🎶


🎶هو أنت مين اللي عمل كده فيك؟ كده فييك ؟🎶

🎶مش أنت ولا فيه حد غما عنيك ؟وبعدين بعدييييين 🎶


🎶قول يلي ف المرايا ٠فهمني أيه الحكايه فرحان تعبان مرتاااااح ندماااان


إنتهت مها من غنوتها وإذ بتصفيق منهم جميعآ بإنبهار !!


ما عدا عماد الشارد بحزن ،،٠ لإدراجه أن مها قد إختارت تلك الغنوه خصيصآ له !!!!

لتلومه،،لتقول له لا تلم غير نفسك !!!


أنت من فعل كل هذا بنفسك عماد !!!

فلا تلم غير نفسك أنت،، أنت فقط !!!


نظرت مها ل أدهم تلقائيآ،، لا تدري لما فعلت هذا ؟؟


فوجدته مبتسمآ لها برضي،، هز لها رأسه بإبتسامه خفيفه ،،كاتحيه منه لها وإعجابه بصوتها !!!


بدورها،،ردت له التحيه بضحكه أنثويه ساحره أربكته!!


إبتسم داخليآ وتحدث بداخله٠٠٠ كم أنتي شريرتآ أيتها الفتاه !!!

كانت مها سعيده للغايه لتصفيق الحاضرين 

من أساتذتها وأصدقائها بحفاوه ،،وأيضآ وجود أدهم أسعدها كثيرآ،، مما أثار دهشتها !!!


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


إنتهي اليوم علي خير،، وتوالت الأيام علي أبطالنا ،،بدأ أدهم يحترم مها كثيرآ ويعاملها بإحترام !!!!


ولكن الوضع إختلف كليآ مع مها،،فبدأت تعجب جدآ با أدهم ♡

أسلوبه،،رجولته،،إحترامه لذاته ولغيره الواضح جدآ للجميع،،وإحترام الآخرين له،،ثقافته ،،

بخلاف وسامته وطلته التي تشبه نجوم السينما،،وسحر عيناه التي بدأ يجذبها نحوه بشده وكأنه مغنطيسآ !!!


وبعد مده،، بدأ الإعجاب يأخذ طريق آخر إلي قلبها ♡


كانت تجلس في قاعة المحاضرات ،،تتوسط أريج وأيه وتنظر بهيام لتلك الواقف والمندمج بشرح درسه لطلابه بمهنيه،،

ولكنها كانت بعالم أخر ♡سارحه بعيناه وسحرهما ♡وحركة شفاه ♡وطريقة تحركه بالقاعه ♡!!!! 


كانت تحادث نفسها قائله ٠٠٠كفي يا مها ،،كفي !!!


ألم يكفيكي ما تذوقته من العذاب علي يد عماد يا فتاه؟؟


عماد الذي عشقه قلبك عشق الجنون ،،وبعدها تذوقتي المر علي يده ويد هذا العشق !!!


دعي قلبك المسكين جانبآ،،لا تحمليه أكثر من طاقته وأرحمي ضعفه،،إتركيه بحاله أيتها البلهاء !!!

فاردت علي حالها٠٠٠٠ولما لا مها ؟؟

ف أدهم مختلف كل الإختلاف عن عماد يا صغيرتي !!!!


فهو رجل بمعني الكلمة،،سيحافظ عليكي وعلى قلبك الغالي؟؟ نعم إنه قوي وسيحمي قلبك وحبك أمام أي أعاصير ستقابل حبكما !!!


هيا فتاتي،،إطلقي قلبك وأتركيه يعشق ويذوب من جديد ،،فاقلبك يستحق عشق يليق به،، كعشق أدهم !!!


ضحكت داخل نفسها وقالت٠٠٠٠تتحدثين عنه وكأنه عشقك ويبادلك شعورك هذا أيتها الحمقاء !!

يالك من مسكينة أنتي يا مها،،لقد فقدتي عقلك أيتها البلهاء !!!


كل هذا وأدهم يسترسل شرحه للمحاضره،، وعيناه على تلك الغائبه عن الحاضر !!!

الناظره لعيونه وتاركة العنان لخيالها يسرح ويمرح بسلام♡♡


أدهم بحديث مع نفسه٠٠٠٠تري بما تفكر تلك الماكره؟؟


ولما تنظر هكذا لعيوني ؟؟

أيعقل أدهم ؟؟أيعقل أن تكون تلك الساحره الفاتنه تحبك؟؟

ثم حدث حاله بكل غرور٠٠٠٠ وليكن،، ما ذنبي أنا من حبها لي ،،حتي وإن أحبتني فهذا شيئ طبيعي !!

فكل الفتيات تحبني،،ولكن الأهم، ،من أحب أنا؟؟


هنا قرر أدهم أن يحرجها ويخرجها من شرودها ويسخر منها من جديد،، فقد إفتقد شعور السخريه منها موخرآ !!!


أدهم بلؤم خبيث موجهآ حديثه لها٠٠٠٠٠أيه يا مطربتنا العظيمه،، شكلك مركزه جدآ في الشرح ؟؟

وأشار لها بيده قائلآ !!!


يلا بقا شرحيلنا إللي قلته ده بأسلوبك،،

وأكمل بلؤم وهو يتظاهر بالتفاخر٠٠٠٠أنااا بصراحه بيعجبني إسلوبك ف الشرح والإلقاء جدااا !!!


فاقت من شرودها علي صوته،،فقالت في نفسها،،

أااه يا مها،،لقد هلكتي يا فتاه،،

ماذا عساي أن أفعل إذآ ؟؟ يا إلهي أعيني أرجوك !!


مها بتيهه٠٠٠٠هاااا ،،حضرتك كنت بتقول حاجه يا دكتور؟؟


أدهم ضاحكآ ضحكه عاليه وساخره٠٠٠٠ بقوووول حاجه،،كل ده،، وبقووول حاجه !!


ثم أكمل بجديه٠٠٠٠بقول إشرحي اللي قلته من شويه يا أنسه !!!


معلش يا دكتور أنا أسفه،، أصلي ماكنتش مركزه٠٠٠٠قالتها مها بخيبة أمل وخجل !!!


إنفعل أدهم بغضب وجن جنونه وتحدث عاليآ٠٠٠٠٠يعني أيه يا هانم مش مركزه ؟؟

بقا أنا تاعب نفسي وعمال أشرح وأعيد وأذيد،،علشان سيادتكم تقدرو تفهمو وتستفادو،، وفي الاخر الأستاذه مش مركزه !!!!


وأكمل بسخريه٠٠٠٠ والهانم بقا إن شاء الله،، أيه اللي شاغل بالها للدرجة دي؟؟ 


وأكمل بغضب وصوت عالي ٠٠٠٠مش مركزه يبقا ماتحضريش من الأساس يا أستاذه،،

مش تضيعيلي وقتي ومجهودي وسيادتك قاعده سرحانه !!!


ما كان من مها رد فعل أمام تلك الكلمات إلا شلالآ من الدموع،، هبط من عيناها الساحره أغرق وجهها الحزين !!


أحمر أنفها وأنهارت بدموع ودخلت في نوبة بكاء شديده،، مما جعله ينهر نفسه علي حديثه وشعر بالذنب تجاهها !!!


رق قلبه عليها وألمه لا يعلم لما ؟؟ 

وفي لحظه تمني لو يضمها لصدره العريض ليخفف عنها ما أصابها بسببه !!


بدون تردد وبكل تلقائيه تحدث قائلآ ٠٠٠٠أنا آسف يا مها،، صدقيني أنا ماكنتش أقصد أبدآ إني أجرحك،،إتفضلي أقعدي !!!


وبدون شعور منه وكأنه مسحور،، تحركه قوه خفيه لايعلم عنها شيئ،، جلب قنينة مياهه ومنديلآ من حقيبته وتحرك إليها سريعآ !!!


كل هذا علي مسمع ومرئ الحاضرين جميعآ من طلابه،، 


فهم يشاهدون بفاه مفتوح غير مصدقين،، مثلما يشاهدون فيلم درامي غير متوقع ،،وغير مصدقين ما يحدث أمام أعينهم 

ويحدثون حالهم ٠٠٠٠أيعقل هذا،،دكتور أدهم يتأسف ؟؟؟؟

تقدم نحوها علي عجل ووقف بجانبها ينظر علي وجهها بأسف وأسي،، مد يده لها بقنينة المياه والمنديل 


وقال متأثرآ٠٠٠٠خدي يا مها الميه دي وإشربي،، وحاولي تهدي !!!

وتأسف من جديد بوجه عابث٠٠٠٠٠بجد أنا آسف !!!!


في تلك اللحظات شعر أدهم بشيء غريب يقتحم قلبه بعنف وشده إنه ♡♡


          ♡إنه كيوبيد الحب يا سااااده ♡ 


دخلت مها في نوبة من البكاء الشديد،،

مما جعل أريج تضمها لأحضانها وتهدهدها علها تهديء وتستكين !!!

وأيضآ أيه التي كانت تمسك بيدها وتشدد عليها كادعم لها !!!

كانت روحها تتألم وهو يشعر بها وبروحها وألمها، ، وكأن روحيهما إندمجتا وألتحمت ببعضهما عن جديد♡♡


لكن مها كالبركان الذي إنفجر،،ولم يتوقف 

قالت بدموع ساخنه ووجه ناظر للأسفل بحرج٠٠٠٠

بعد إذن حضرتك،، ممكن أخرج للتواليت !!!


هز رأسه سريعآ معلنآ موافقته بترحاب 

ثم قال موجهآ حديثه لأريج٠٠روحي معاها يا أريج،، ماتسبيهاش لوحدها من فضلك !!!


هزت أريج رأسها معلنتآ موافقتها !!!


خرجت مها وأريج من باب القاعه تحت أنظار أدهم وعيونه التي فضحته رغمآ عنه أمام طلابه !!! 


نظر أدهم لطلابه وجدهم ينظرون له بإستغراب،، حمحم وحاول أن يستجمع حاله،،

قال بصوت متحشرج ٠٠ يلا بينا يا شباب علشان نكمل درسنا لو سمحتو !!!!


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


أما عند مها و أريج ،،فكانت مها تغتسل وتجفف وجهها بتأثر ،،

فسألتها أريح مستفسرتآ !!

أريج بحزن٠٠٠٠٠مالك يا قلبي،، أول مره أشوفك كده٠٠؟؟

فيه أيه يا مها ،،أحكيلي يا حبيبتي ؟؟


مها وهي باعده بناظريها تهربآ من نظرات صديقتها !!!


مها بعيون متهربه٠٠٠٠٠أحكيلك أيه بس يا أريج ،،ماأنتي شوفتي بنفسك الطريقه اللي بهدلني وهاني بيها قدامكم كلكم؟؟

أريج بشك وغير مصدقه ٠٠مش عارفه ليه مش مصدقاكي يا مها،، الكلام ده تقوليه لحد تاني غيري،، مش أريج يا ماهي !!!


وبعدين يااما حصلك مواقف مشابهه معاه ومع غيره،،

وأكتر من كده بكتير كمان وعمرك ما وصلتي للحاله اللي شفتك عليها دي ؟؟

فيه أيه يا ماهي ،،صارحيني ؟؟


نظرت مها بدموع وأرتمت داخل أحضان أريج وأطلقت العنان لدموعها من جديد !!!


أخرجتها أريج من حضنها ونظرت لها بحب وبسمه وتحدثت٠٠٠٠ بتحبيه؟؟

أحكيلي يا مها !!!


تنفست مها الصعداء وقالت بدموع غزيره !!

بعشقه♡ بحبه بجنون ♡عمري ماحسيت الإحساس إللي بحسه وهو جنبي قبل كده ♡

لما بشوفه بحس إني بتنفس وطايره ♡طايره في السما ♡ وأول ما يبعد عن عيوني بحس إني مش قادره أتنفس ♡


وأكملت بدموع ٠٠مش عارفه أنام ولا أذاكر ولا أعمل أي حاجه ٠٠♡

بحبه ومحتجاله♡ عاوزاه في حياتي أوي يا ريجا ٠♡٠

بفكر فيه وأنا صاحيه ٠♡بحلم بيه وأنا نايمه٠♡

بشوفه في كل حاجه ببصلها ♡بحبه يا أريح بحبه أوووي ٠٠♡٠


إبتسمت لها صديقتها وأخذتها داخل أحضانها مرة أخري ثم وضعت يدها علي خدها و قالت ٠٠٠٠

أخيرآ٠٠ أخيرآ يا مها هاتسمحي لقلبك يعيش ويحب تاني ♡

إنتهي البارت 

قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين

🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸

🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين🌸


رواية قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين

                    🔹️البارت السابع🔹️


إبتسمت لها أريج بعد إعترافها بعشقها لأدهم،، وقالت لها بحب ٠٠٠


أخيرآ،،أخيرآ يا مها هاتسمحي لقلبك يعيش ويحب تاني ♡


إبتسمت مها بخجل وأحتضنتها ،،وشعرت بشئ من الراحه بقلبها،، لمجرد إعترافها ل أريج ومشاركة سرها مع صديقتها الغاليه علي قلبها ♡


بعد الإنتهاء من المحاضره،، خرج كالمجنون يبحث عنها،،


ذهب إلي الكافيتريا لم يجدها،، خرج وجد أيه بطريقهٌ،، سألها عنها بإهتمام !!


إنزعجت أيه كثيرآ من إهتمامه الواضح وضوح الشمس ب مها !!!

أيه بإنزعاج ٠٠٠هما في غرفة الموسيقي،، أريج إتصلت و قالتلي إنها أخدت مها لهناك،، وأنا رايحه عندهم دالوقتي !!!


أدهم معللآ موقفه٠٠٠تمام أنا جاي معاكي،، بصراحه يا أيه ،،أنا متضايق من نفسي جدآ لإني أحرجتها قدامكم،، فاكنت حابب إني أطمن عليها !!!!


ذهب مع أيه ودخل المكان ،،وجدها تجلس براحة تظهر علي وجهها ،،ورغم آثار الدموع علي عيناها،، إلا أنها كانت مشرقه ووجها منيرآ !!!!!


ذهب إليها مسرعآ وتحدث بلهفه ٠٠٠٠مها ،،طمنيني عليكي ،،إنتي كويسه ؟؟


نظرت له نظرة عاشقه،، وإبتسمت إبتسامة عذبه،،

أذابت ما تبقي من حصونه،،وأشعلت لهيبآ بداخله من نظرتها تلك ♡

وتحدثت بإبتسامه ساحره ٠٠٠الحمدلله يا دكتور،، أحسن كتير،،

وتابعت حديثها بأسي٠٠٠٠٠وأسفه يا دكتور علي اللي حصل !!


خااااالص٠٠٠٠قالها بإندفاع منه وحب٠٠ ٠٠أنا اللي آسف يا مها،، ماكنتش أتوقع رد فعلك وإنهيارك بالشكل ده،، وصدقيني ما كانش قصدي إني أضايقك !!!


أجابته مها بهدوء ٠٠٠والله يا دكتور أنا ماعرفش ده حصل إزاي،،وإزاي إنهارت ودموعي نزلت غصب عني،، يمكن علشان ماكنتش نايمه كويس؟؟


ردَ عليها أدهم بإهتمام٠٠٠٠ولا يهمك،، المهم إنك بقيتي كويسه 

وأكمل بدعابه منه ليخرجها من حالتها تلك٠٠٠٠٠وبعدين بقا أنا مش واخد علي مها الضعيفه دي،،

أنا واخد علي مها المشاكسه القويه،،وإبتسم لها بحب 

إكتفت مها بإبتسامه هادئة ونظره خجوله ٠٠وإستاذن هو ورحل

         ♡وأخذ معه قلبها وترك لها قلبه♡ 


كان كل هذا يحدث أمام أعين الصامتتان،، أريج السعيده لأجل صديقتها،،

وعيون أخري غاضبه مما تراه من بوادر عشق،، هي تعرفه جيدآ عن ظهر قلب !!!

فقد رأت تلك النظره في عيون صديقتها من قبل،، ولكن؟؟

أيه محدثتآ حالها٠٠٠كيف سمحت لنفسها أن تحب شخصآ هي علي درايه أني أحبه وقبلها؟؟


فأنا في أكثر من مناسبه أعربت لهما عن إعجابي بدكتور أدهم،، ولكن من الواضح أنهما لا يكترثا بي وبمشاعري كثيرآ !!


أو ربما لم يأخذا كلامي علي محمل الجد !!!


والحقيقه هي أن أيه فتاة خفيفه في مشاعرها،، ومعروف عنها أنها تعجب بأي وجه جديد يظهر في الوسط !!!!


تحدثت أيه بعد صمت دامَ كثيرآ !!

أيه بغضب يظهر علي ملامحها٠٠٠٠هو فيه أيه بالظبط ؟؟ ممكن حد منكم يفهمني؟؟


نظرت مها وأريج لبعضهما البعض،،ثم تحدثت مها بتعقل قائله !!


مها بهدوء٠٠٠٠٠مفيش حاجه يا أيه،، زي ما قلت من شويه،،مانمتش كويس إمبارح،،ودكتور أدهم أسلوبه جرحني و٠٠٠٠


كادت أن تكمل جملتها،، لكن أيه أوقفتها بحديثها الثائر قائله 

أيه بعصبيه٠٠٠٠٠جااااا أيه ،،جرجك ؟؟

قالتها أيه مستهزئتآ بكلام مها !!!


وأكملت بتهكم٠٠٠٠من أمتي يا مها ؟؟ دا إنتي طول عمرك لسانك سابقك،، وإللي بيقولك كلمتين بترديهم عشره !!!


تدخلت أريج قائله بغضب٠٠٠فيه أيه يا أيه ؟؟هو تحقيق ولا أيه؟؟

وبعدين ده بدل ما تيجي تطمني علي صاحبتك وتدعميها،،جايه تحققي معاها؟؟ 

ثم أكملت بجديه٠٠٠٠٠ يلا يا مها نروح نشرب أي حاجه علشان نلحق المحاضره الجايه !!!


كانت أريج ومها قد إتفقتا علي ألا يخبرا أيه عن أدهم،، لما لاحظوه من أسلوب أيه العدائي تجاه مها في الأونه الأخيره ٠٠

٠٠٠٠٠٠٠٠٠


مر يومان منذ هذه الواقعه ولم يلتقيا أبطالنآ مجددآ،، ولكن أدهم بدأ ينشغل ب مها وبدأت تحتل جزء كبير من تفكيره !!!


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


بعد يومان،، سافرت مها إلي عائلتها التي تغيبت عنهم مدة ثلاثة أسابيع متتاليه،،

كي لا تتأخر علي محاضرات دكتور أدهم،،

وتستمع منه ما لا تريد من توبيخ وطرد !!!


وصلت مها الي منزل أبيها،، وقد إستقبلتها عائلتها إستقبالا حارآ !!

إستقبلوها بحب ودلال ،،ولما لا؟

فا مها إبنه مطيعه وتحترم عائلتها كثيرآ وتحبهم !!!


صعدت لغرفتها بالطابق الثاني من منزل والدها الراقي،،

أخدت حمامآ دافئآ وأرتدت ملابس بيتيه مريحه ونزلت للأسفل مره أخرى!!


وجدت والدتها،،ماجده ،،قد أحضرت لها كل ما لذ وطاب من الطعام 


فامها تعشق طعام والدتها،، فهي طاهيه ماهره جدآ،، 

وقد ورثت مها من ماجده نفسها في تحضير الأكلات !!


جلست مع أبيها الحاج رأفت وأخوتها

أحمد٠ وزوجته٠٠ رانيا ٠٠وولديه رأفت وعمر ٠٠٠

ومحمود ٠وزوجته الجميله٠٠ هنا٠٠وابنته الصغيره ٠٠كارما ٠٠مدللة العائله 

وأخيها محمد٠٠ الطالب بكلية الطب جامعة الإسكندرية 

وعلي ٠٠الطالب بالصف الثالث الإعدادي 


وعلا هي الصغيري في الفتيات ومدللة العائله !!!!


أكلو وتسامرو وضحكو من قلبهم،، كانت مها سعيده جدآ !!!!


فهي تعشق عائلتها كثيرآ 


ولكنها كانت تراه في كل الوجوه التي تنظر إليها ♡

كانت سعيده أكثر من العاده،، مما جعل والدتها تلاحظ عليها هذا !!!


إنتهت مها من الجلوس مع عائلتها !!!!


صعدت إلي غرفتها للخلود للراحه بعد يوم طويل ،،

صعدت إليها والدتها وطرقت علي باب غرفتها وسمحت لها مها بالدخول ،،جلست ماجده بجانب مها علي سريرها وبدأت بالحديث !!! 


ماجده بوجه بشوش ٠٠٠٠ بنوتي الجميله أخبارها أيه !!!


مها مبتسمه ٠٠٠الحمدلله يا ماما،، إنتي اللي عامله أيه،، وحشاني كتيرررررر أوي !!!!!


ماجده ضاحكة ٠٠٠أه يا بكاشه،،طول عمرك شاطره في الكلام وبتعرفي تضحكي عليا بكلامك الحلو ده !!!!


وأكملت ماجده٠٠٠٠٠المهم ،،نامي كويس وإرتاحي علشان فيه موضوع مهم أبوكي عايزك فيه بكره !!!


نظرت لها مها بتساؤل٠٠٠خير يا ماما،،موضوع أيه ده اللي بابا عايزني فيه،،إنتي كده قلقتيني؟؟


ماجده بطمئنه لإبنتها٠٠٠٠٠ولا قلق ولا حاجه يا حبيبتي،،

نامي إنتي بس وإرتاحي ،،وبكره نتكلم !!!

يلا تصبحي علي خير !

وخرجت وأغلقت خلفها الأنوار والباب !!!!


جاهدت مها مع النوم بعد تفكير طويل في حبيبها الغالي،، الذي إقتحم حياتها بعنف ،،وبدأ يحتل تفكيرها وتركيزها !!!


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


أيضآ سافر أدهم إلي سوهاج لرؤية عائلته،،

فقد مضي وقت طويل لم يأتي لزيارتهم،، فقد أشتاق إليهم كثيرأ وأشتاقو له أيضا !!!!


وقد سافر بالطائرة تقليصآ للوقت وليستغل الوقت المهدر في السفر بالسياره في المكوث مع عائلته !!!


إستقبله أخاه الأصغر صلاح الذي كان ينتظره في المطار بالأحضان الحاره !!!

صلاح بوجه بشوش٠٠٠٠يامرحب يا أخوي،، نورت بلدك،،إتوحشناك جوي يا دكتور !!!

أدهم بحنين٠٠٠٠وإنت أكتر يا صلاح،، إتوحشتك جوي،، أبوي وأماي أخبارهم أيه ؟؟

صلاح٠٠٠بخير كلياتنا يا حبيبي،، يلا بينا علي البيت لحسن أمك هتتجنن لشوفتك !!!


إستقل معه سيارته ووصل إلي منزله وجد والده ووالدته وأخوته بإنتظاره !!!!

ولما لاينتظراه،،، فهو الإبن المشرف لعائلته دائما !!!

الإبن العاقل،، الناجح في حياته العمليه والعلميه،، 

وكل من حوله يحترماه كثيرآ ويقدروه !!!


فهو حقا فخرآ لعائلته،، وهذا ما جعل أدهم مغرورا إلي حد ما ،، أو هكذا نحن نظن،، فمن يعلم؟


فلا يعلم ما في القلوب غير( الله سبحانه وتعالي )


إرتمي أدهم في أحضان والده بحب ليطفيء شدة اشتياقه له !!!


الحاج سليم بترحاب ولهفه ٠٠٠يا أهلا يا أهلا بالزين،، يا مراحب بالغالي،، نورت سوهاج كلياتها يا ولدي !!!


أدهم بإحترام وحب٠٠٠إتوحشتني جوي جوي يا بوي،، كيفك يا غالي؟وكيف صحتك؟؟


سليم بفخر ٠٠٠أني بخير طول ما أنت بخير يا سبعي !!!


أما ليلي والدة أدهم فلم تستطع صبرآ علي إحتضان صغيرها وعزيز عيناها الغائب عنها لأكثر من شهر،، فقد إشتاقته حد الجنون !!!

إختطفته من حضن أبيه بلهفه !!!


ليلي بحنان وهي تشده من حضن أبيه وتحتضنه ٠٠تعالي في حضني إهني يا جلب أمك،، إتوحشتك جوي يا جلبي،، وكانت تتحسس وجهه وتشتم رائحته بقلب الأم !!!

ليلي بحزن وحنين٠٠٠هانت عليك أمك يا أدهم تجعد طول المده دي متشوفهاشي ؟؟ 

وسالت دموعها علي خديها بحنان !!


مما أثير مشاعر أدهم بشده،، فهو لا يستطيع أن يري دموع والدته وهي الغالية على قلبه،،


فهي الأنثي الوحيده التي وقفت بجانبه

ودعمته بكل ما أوتيت من قوة في كل شيء في حياته !!!


أدهم بحنان وتأثر٠٠٠لاء يا أماي،، ماتبكيش أرجوكي،، ماأنتي عارفه،،أني ماهاستحملش أشوف دموعك دي !!!

وضع يده علي خديها وجفف لها دموعها بحنان !!


تحدثت ليلي بحنان وأبتسامه٠٠٠٠٠خلاص خلاص يا حبيبي ،،أني ماهابكيش تاني واصل ،،


بس ديت دموع الفرحه يا جلبي،، يلا تعال أدخل يا غالي،، داني عملالك وكل هتاكل صوابعك وراه !!!


تبادل السلام والأحضان مع إخوته وأبنائهم ،،

جلسو وتناولو الطعام جميعآ في جو أسري مبهج !!!!


فاوالدته قد أعدت له كل أكلاته المفضله،،

فاصغيرها محرومآ من أكلاتها الشهيه التي تعدها له بكل حب وإهتمام !!!


وكان والده الحاج سليم،،قد ذبح له الذبائح إحتفالا بوجوده معهم ،،


وقد أحضرت له والدته الحمام المحشي الذي يعشقه أدهم من يدها هي وفقط !!!


وكل هذا لأجل عيون صغيرها الغائب الذي حضر،، وأحضر معه البهجه والسرور لقلبها ولمنزلها بالكامل !!!


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


بعد إنتهاء العشاء ٠٠٠أخرج أدهم الهدايا التي جلبها لعائلته جميعآ 


أعطي الهدايا لأخواته وأبنائهم وجلس ليستريح 


أحمد أخيه بمرح وصوتِ خفيض ٠٠٠٠٠نورت سوهاج كلياتها يا أدهم باشا،،ما تاجي نخرجو مع بعض شوي،، هاسهرك سهره،، صدجني هاتحلف بيها باجي حياتك !!


أدهم بجديه٠٠٠لا يا حبيبي متشكرين،، إبعدني أني عن سهراتك وأصحابك المجانين دول ،،وبعدين سهر أيه اللي هتسهرو،، إنت راجل متزوج أجعد مع مراتك وبناتك أحسن !!!

أحمد بضحك٠٠٠٠والله شكلي جبته لنفسي أني،، خلاص يا دكتور أني أسف،، حجك علي يا أخوي !!!


ليلي وهي أتيه من داخل المطبخ وهي تحمل حامل القهوه التي أعدتها بمهاره وحب لزوجها وأولادها !!!


ليلي وهي تنظر ل أدهم بسعاده٠٠٠٠عملتلك الجهوه اللي بتحبها من يدي يا غالي !!!

أدهم وهو يتناول قدح القهوه من يدها بإحترام٠٠٠٠تسلم يدك يا ست الكل ،،

ثم أرتشف منها وتحدث بفخر٠٠٠الجهوه من يدك ليها سحرها الخاص يا حاجه ليلي !!!

ليلي ببسمه٠٠٠٠بالف هنا علي بدنك يا غالي !!!


وبعد مده كان يجلس مع أبيه وأعمامه وعماته الذين أتو عندما علمو بوجوده ليرحبو به !!!! 


قالت إحدي عماته ٠٠٠أيه يا دكتور أدهم،، ماجربتش تفرح جلوبنا وتتزوج ولا أيه ؟؟

عاوزين نفرحو بعوضك يا حبيبي !!!!


أدهم بإحترام٠٠ربنا يسهل يا عمتي،، كل شيء بأوان !!!


الحاج سليم بتعقل ٠٠٠علي الصيف في الأجازه الكبيره إن شاء الله يا حاجه !!!

وهيوبجي فرح يتحدت عنيه الصعيد كلاته،،

سبع ليالي،، وكل وشرب ومغني !!!!


وأكمل مفتخرآ ٠٠أومال أيه عاد ،،هو هيوبجي فرح أي حد إياك ،،

ثم نظر ل أدهم بتفاخر٠٠٠٠ده فرح الدكتور أدهم زينة شباب عيلته والمركز كلياته !!


أومأ له أدهم برأسه إحترامآ وتذكر محبوبته،،

وتمني أن يجعل الله له نصيب بها،،ويجمعه بها علي خير ♡


عمته الأخري بفضول ٠٠٠٠وبعد الزواج إن شاء الله يا دكتور، ، هتنك جاعد في مصر بردك،، ولا هتاجي تجعد إحدانا إهني !!!


قال الحاج سليم ٠٠٠٠الدكتور أدهم هيتنه جاعد في مصر،، ده له مستجبل كبير جوي هناك !!!


ومكتبه ماشاء الله،، زباينه من كبرات البلد كلياتها٠

هياجي يعمل أيه في أسيوط بجا يا حاجه علويه !!!


رد عمه ٠٠٠٠ماشاء الله يا دكتور،، ربنا يذيدك من نعيمه ونشوفوك حاجه كبيره جوي في المستجبل ،،وعضو مجلس شعب إن شاء الله !!!


أمن والده كلام أخيه وأكملو سهرتهم جميعآ !!!


كان الوقت قد تأخر ٠٠٠٠


صعد إلي جناحه المخصص له

أخذ حماما دافئا وأرتدي ملابس بيتيه مريحه

ونام بسلام بعد تفكير عميق في من شغلت عقله مؤخرآ ♡

إنتهي البارت 

قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين

🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸

🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين🌸


رواية قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين 

                       🔹️البارت الثامن 🔹️


صباح يوم جديد !!!

هبطت مها من أعلي الدرج بسعاده،،كانت تشتم روائح ذكيه تملئ جميع أركان المنزل ،،فاتيقنت أن والدتها بالمطبخ تحضر وجبة الإفطار،،

فدلفت سريعآ إلي المطبخ،، وجدت والدتها وزوجتا أخويها برفقتها لمساعدتها !!!!


تحدثت مها بمدح وهي تحتضن ماجده من ظهرها٠٠٠٠الله الله يا ست ماما ،،أيه الروايح اللي تجنن دي ؟؟

ثم أكملت٠٠٠٠واااااو ،،فطير مشلتت وعسل أبيض،، أيه الجمال ده كله يا ميجو♡♡


ماجده بإستعجال٠٠٠٠يلا يا مها ،،طلعي الفطار بسرعه ورصيه علي السفره،،

علي ما أرص الفطير وأجيبه !!!


قالت هنا زوجة أخيها ببشاشه٠٠٠٠شفتي يا مها،، ماما ماجده بعتت للست نجاة من الفجر مخصوص

علشان تيجي تعملك الفطير اللي بتحبيه،،

وكمان علشان تاخدي معاكي لمدام نور وأصحابك !!!


مها بدلال محتضنه ماجده٠٠ربنا يخليكي ليا يا مامتي وميحرمنيش منك أبدآ إنتي وبابا ،،

وأكملت بتنبيه٠٠٠٠٠أهم حاجه البط والحمام،، البنات موصيني عليه كتير !!!


ماجده بطمأنه لإبنتها ٠٠٠٠كل حاجه جاهزه يا قلبي وأكتر من اللي طلبوه بكتير كمان ،،

خير ربنا علينا كتير الحمد لله يا بنتي !!!

مها ببشاشه٠٠٠٠٠الحمد لله يا ماما،،ربنا يديمها علينا نعمه !!!


خرجت مها تجلس مع والدها وأخوتها بعد إنتهائهم من وجبة الإفطار ،،ومساعدة زوجات أخيها بلملمة سفرة الطعام،، وتوضيب المنزل،، وصنع القهوه والشاي لهم !!!!!

تحدث والدها موجهآ كلامه لها٠٠٠أمك ما قالتلكيش حاجه يا مها؟؟


مها بإستغراب٠٠٠حاجة أيه إللي ماما هتقولي عليها يا بابا؟؟خير يا جماعة هو فيه أيه؟؟


ماجده بفرحه ٠٠٠٠جالك عريس،،لكن أيه بقا،، كويس جدآ ومحترم وإبن ناس !!!


إرتبكت مها وقالت ٠٠٠عريس أيه بس يا جماعه دالوقتي،، ده أنا بجهز نفسي لإمتحانات الترم وإنتو تقولولي عريس،،


ده بدل ما تشجعوني وتدعولي أجيب تقدير زي كل سنه علشان أتعين في الجامعه ،،تقولولي عريس؟؟


أحمد أخاها٠٠٠تعيين أيه يا مها،،هو إنتي لسه هتتعيني كمان ،،


رأفت بحنان ٠٠٠٠يا بنتي أنا بخاف عليكي،، إحمدي ربنا إني قبلت إنك تكملي تعليم أصلآ في الزمن الغريب ده،، تقوليلي تعيين !!!


ماجده بسعاده وتفاؤل٠٠٠٠ما هو ده أحلا حاجه في العريس والموضوع كله يا مها،،

بصي،، هو عنده شقه في القاهره،، ولو إتجوزتيه إن شاء الله هاتعيشي هناك معاه،، وساعتها بقا إبقي إتعيني وإشتغلي براحتك !!!


محمود بتأكيد علي حديث والدته٠٠٠٠صح يا مها لو إتجوزتي وعيشتي هناك مع جوزك،،

هتشتغلي عادي،،وماحدش هايقدر يمنعك من ده !!!


مها بضيق وغلق للحديث٠٠٠٠مش وقته يا جماعه،،ويا ريت بقا تغيرو الموضوع ده !!!


والدها بحزم٠٠٠٠مفيش بعدين،،أنا مديهم مهله نفكر فيها،،


قدامك خمس أيام بالظبط تفكري فيهم،، وبعدين تردي عليا،، وبصراحه أنا مش شايف فيه أي عيب علشان ترفضي ،،

فكري وياريت تردي عليا بسرعه !!!!


مها بقلة حيله ٠٠٠حاضر يا بابا،، هافكر وهرد علي حضرتك !!! 

٠٠٠٠٠٠٠

بعد إنتهاء اليوم،، صعدت مها إلي غرفتها وجلست علي سريرها وهي شارده وحزينه !!


سمعت طرقات فوق الباب أجابت ٠٠٠أدخل ٠


دلفت والدتها وجلست بجوارها وهي تنظر لها بلؤم !!!


مها بإستغراب٠؟؟فيه أيه يا ماما،، بتبصيلي كده ليه؟؟


ماجده بتساؤل ٠٠٠مش موافقه علي العريس ليه؟؟

دانتي حتي رفضتي تشوفيه زي ما بيحصل كل مره ؟؟


مها ممسكه يد ماجده بإستعطاف ٠٠٠والنبي يا ماما أقفي جنبي،،أنامش عاوزه أتخطب دالوقتي،،

بجد عندي مذاكره كتير ومش فاضيه لأي حاجه !!!!


نظرت لها ماجده وتحدثت بلؤم٠٠٠مش لما تصارحيني إنتي الأول أبقا أقف جنبك يا عين أمك !!!!


أجابتها مها بلؤم ٠٠٠٠أصارحك،،أصارحك بأيه ؟؟


رجعتي لعماد تاني؟؟؟قالتها ماجده مستفسره !!!


ردت مها بنفي سريع ٠٠٠لاء طبعاااااا ،،بتقولي أيه إنتي يا ماما،، أرجعله إزاي يعني !!!


يبقي فيه حب جديد٠٠٠٠ قالتها ماجده بإبتسامه !!!

جعلت مها تبتسم دون وعي وبخجل قالت ٠٠بصراحه فيه ♡♡


ماجده بتساؤل٠٠٠طب ما تحكيلي،،مش يمكن أقدر أقف جنبك وأساعدك !!!


أجابتها مها بسعاده وفرحه٠٠٠ ٠٠بصي يا ستي ،،هو حب ومش حب !!!

نظرت لها ماجده بعدم فهم وتحدثت٠٠٠ يعني أيه ده بقا إن شاء الله؟؟؟


أجابتها مها بأسف وأسي٠٠٠يعني حب من ناحيتي أنا بس يا ماما !!

وأكملت بحماس٠٠٠٠بصي يا ماما أنا هاحكيلك !!!!

وقصت مها علي أمها ما حدث معها بالتفصيل مع أدهم،، وبعد مده !!!!


نظرت لها ماجده وتحدثت بذهول٠٠٠٠صعيدي؟؟

وإنتي مالك ومال الصعايده يا مها،،

وهو إنتي أصلآ تقدري علي عيشة الصعايده ولا معاشرتهم يا بنتي ؟؟


خلاص،، ضاقت بيكي الدنيا كلها مالاقتيش غير صعيدي؟؟


يا بنتي دي دماغتهم مقفله ومابيتفاهموش غير بالسلاح !!

لا،،، لا إنسي،، أنا مستحيل أوافق علي حاجه زي كده !!!!


أطلقت مها ضحكه عاليه وأجابتها٠٠٠الله يخربيت السينما اللي بوظت الدنيا !!!

يا ماما الصعيد مش زي الأفلام ما بتجبهم كده ،،

ده معظمهم ناس متعلمه وكويس جدآ كمان،،

دول فيهم علماء وكتاب ومفكرين كتير جدآ !!!


وتحدثت بتعقل٠٠٠٠طب إنتي تعرفي إن معظم علماء الدين والعلم صعايده،،أه والله زي ما بقولك كده !!!

طب ده كفايه إن منهم شيخ الأزهر الشريف،، الشيخ أحمد الطيب ♡

وأكملت بفخر٠٠٠الصعيد ده يا ماما كنز من كنوز مصر 


ثم أكملت بتهكم ٠٠٠وبعدين يا ماما إنتي لاقتيه هيموت عليا أوي وجاي يخطبني !!!


وأكملت بحزن٠٠٠٠ده مش حاسس بيا أصلآ !!!


وأمسكت بيد والدتها وتحدثت برجاء ٠٠٠٠إدعيلي يا ماما ،،إدعيلي يحبني زي ما بحبه !!!


ماجده بتحذير٠٠٠٠يا مها أنا خايفه عليكي،،

موضوع عماد عدي علي خير وبباكي معرفش عنه حاجه٠٠

لو أبوكي وأخواتك عرفو حاجه زي كده،، ممكن يقعدوكي من الكليه كلها،،وإنتي عارفه كده كويس،،


وساعتها أنا ممكن أموت فيها،، أنا حلمي إني أشوفك حاجه كبيره يا بنتي !!!


تحدثت مها بهلع ٠٠٠بعد الشر عنك يا ماما،، ماتقوليش كده يا حبيبتي !!!

وأكملت ٠٠٠٠وبعدين يا ماما أنا مبعملش حاجه غلط،،


والله عماد ده عمره ما لمس إيدي حتي،،

وأكملت بجديه٠٠٠٠٠ أنا بنتك وتربيتك يا ماجده،، وإنتي المفروض عارفاني كويس،،أنا الحمدلله ،،طول عمري الغلط ماليش فيه !!!


وأكملت بشجن في صوتها يظهر كم ألمها من الحب٠٠٠٠٠بس قلوبنا مش بادينا يا أمي !!!


وأكملت بتمني ٠٠٠٠أنا يا ماما نفسي أحب وأتحب،،

نفسي أختار الراجل اللي هاعيش معاه بقيت عمري،،


علي الأقل لو تعبت في يوم ،،مش هحمل حد المسؤليه وأرمي عليه أخطائي،،

هيكون ده إختياري وعليا إني أتحمله !!!


ماجده بإستسلام وحب ٠٠خلاص يا بنتي أنا معاكي وفي ضهرك دايمآ ،،

وإذا كان علي موضوع العريس إنسيه وأعتبريه منتهي،،


أنا هاتصرف وهاقنع أبوكي،،ولازم تخلي بالك من نفسك كويس أوي،، وياريت يا مها ماتخلنيش أندم إني وثقت فيكي ،،وتخليكي دايمآ أد الثقه اللي إديتهالك دي !!!!


مها بسعاده وهي تحتضن والدتها٠٠٠٠ربنا يخليكي ليا يا ماما ،،وصدقيني ،،عمري ما هاخليكي تندمي علي الثقه اللي حضرتك إديتيهالي !!!


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ 


كان جالسآ بحديقة منزله وقت الغروب،، حيث الهواء النقي وهو يداعب ويلاطف أوراق الشجر بحنان ،، وزقزقة العصافير بأصواتها الكروانيه،، التي تغسل القلوب وتسعدها !!!


أتت إليه والدته وهي تحمل معها كوبآ من قهوته المفضله !!!

كان سرحآ شاردآ في تلك الجميله التي إحتلت تفكيره ،، ويبتسم دون وعي ♡♡


ليلي بوجه بشوش٠٠٠٠٠جهوتك يا جلبي،، عملتهالك بيديا زي ما بتحبها !!

أدهم بشكر وحب٠٠٠٠تسلم إيدك يا ست الكل،، تعبتك معايا يا حبيبتي !!!

ليلي بسعاده٠٠٠تعبك راحه يا نور عيوني ،،

جولي بجا،، كت سرحان فايه،، وياتري أيه اللي مخليك رايج ومبسوط إكده النوبادي ؟؟


أدهم بإبتسامه ٠٠ولا حاجه يا لوله،، هو بس الشغل الحمد لله كويس أوي،، وده مريحني جدآ الفتره دي !!


ليلي بتمني٠٠٠٠يارب دايما يا جلبي مرتاح ورايج !!!

وأكملت بتساؤل٠٠٠٠٠مابتروحش عند خالك حسين وعماد إبن خالك علي ؟؟

أدهم بضيق ٠٠٠٠لاء يا ماما،، وخلصنا منه الموضوع ده ،،

لا بروح ولا هاروح !!!


ليلي بخجل٠٠يا إبني خالك حسين بيتصل علي كل شوي 

ويجولي بعزم أدهم ع طول ،،ياجي نشوفه ويجعد ويانا شوي ،، بس مابيجيشي !!!

إبجي روح طل عليهم وخلاص،، عشان خاطر خالك،، وكمان عشان مايجولوش لسه حاطط الموضوع إياه في دماغه !!!


أدهم بضيق٠٠٠يا أٌمي أنا مابرتحش هناك،، ولو علي خالي حسين بقابله بره،،كل فتره بزوره في شركته !!!


وكمان بقابل عاصم وماجد ولاده بره،، وهما كمان بيجولي الشقه دايما يسهرو معايا !!!


وأكمل بتهكم٠٠٠٠يبقي هروح لمين تاني بقا،، أروح أشوف ستاتهم ونسوان إخوالي مثلآ؟؟


صمتت ليلي بقلة حيله،، لأنها تعلم أن ولدها حين يتخذ قرارآ،، يكون الرجوع فيه شبه مستحيل ،،ففضلت الصمت والإستسلام لرغبته ،،،


ثم تحدثت من جديد٠٠٠٠٠طب ماهتروحش تجعد عند عمك إشوي؟؟

عشان مرت عمك مترغيشي وتجول يالي ما بيسالشي وتجعد ترط ف حديتها الماسخ ده كمان !!!


أدهم بقلة حيله ورضوخ ٠٠٠٠حاضر يا أمي،، حاضر،،

أهو المشوار ده كمان تقيل علي قلبي أكتر من بيت خالي نفسه !!!


ليلي بضيق وعصبيه٠٠٠٠أني جولتلك بلاش منيه الموضوع ده من اللول،،إنت اللي مشيت ورا كلام أبوك وطاوعته !!!

كاد أدهم أن يرد٠٠٠٠٠٠

لكن دخول والده من باب الحديقه أسكته وأنهي الحديث،، جلس والده وتحدث !!!


سليم بوجه بشوش ٠٠٠منور يا دكتور !!!

أدهم بإحترام٠٠٠٠ده نورك يا حاج سليم،،ربنا يباركلنا في صحتك يا أبوي !!!

ليلي ببسمه٠٠٠هاروح أعملك فنجان جهوه زين يا حاج،، أعملك ويا أبوك يا أدهم ؟؟

أدهم ببشاشه٠٠٠لا ياأماي ،،تسلم يدك يا حبيبتي،، كفايه علي الفنجان ده !!!

دلفت للداخل وتركتهما يتبادلان الأحاديث سويآ !!!!!

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠


بعد إنتهاء اليوم 

صعد أدهم إلي غرفته آخد حماما دافئآ،، وجلس يتصفح علي جهاز الحاسوب خاصته !!!


وتلك الجميله الساحره التي خطفت عقله،،طيفها لم يفارق خياله،، حتي وهو وسط عائلته !!!


خطر له أن يبحث عن حسابها الشخصي،،عله يجد شيء يشفي صدره المشتعل بالإشتياق ♡


متي خلق هذا الشعور بداخله؟؟

كان منذ يومان فقط عادي جدآ !!

أو هو كان يعتقد هذا !


ما كل هذه المشاعر العارمه التي إجتاحت قلبه فجأه وبدون مقدمات ؟؟


بحث كثيرآ ولكنه لم يصل لشيء !!


فتلك الماكره لا تريد إزعاجها من البشر٠

فهي تستعير إسمآ غير إسمها،، لذلك لم يتعرف علي حسابها !!!


أدهم لنفسه ٠٠٠أيعقل أدهم ،،أيعقل بعد مرور كل تلك السنوات،، يعاود قلبك ويعشق ويدق مجددآ،، أيعقل أن تعشق فتاه أخري بعد ريهام؟؟؟


وجلس يفكر في مها ♡ وعيون مها ♡ وقلب مها ♡ وإبتسامة مها ♡وكيف له أن يمتلك♡قلبها ومفتاحه♡؟؟


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


أما مها التي كانت تقف في شرفة غرفتها هائمه،، تفكر في محبوبها الذي أثر قلبها ♡


وتحادث حالها٠٠٠تري ماذا عساك تفعل الآن أدهم؟؟

أداخل مسكنك؟أم بالخارج بصحبة أصدقاء،،أم ترافق فتيات وتلهو معهن ؟؟

أيعقل مها،، أجننتي أنتي يا فتاه ؟؟كيف لكي أن تعشقي رجلآ لا تعرفين أدني تفاصيله ؟؟


أدهم هذا ككتابآ مغلقآ بالنسبةِ ليْ، لا أري منه سوي عنوانهٌْ ،،لا أستطيع أن أري ما بداخله مطلقآ !!!!


غريبآ أنت حقآ أدهم وغامض !!!

لا أحد يدري عنكَ شيئآ،، وأظن هذا أكثر الأسباب التي جذبتني لك معشوقي!!


كانت شارده ،،تتخيل أنها بجواره تنظر في عيونه بعشق وهو يقول لها ٠٠أحبك مها ♡

يا الله♡ يا له من إحساس مذيب للقلب

وجديد بالنسبةلها ♡


فابرغم حبها السابق لعماد إلا أن المشاعر هذه تختلف كثيرآ عن ما سبق ♡♡♡


دخلت علا أختها الصغري وتحدثت٠٠٠٠أيه يا بنتي روحتي فين،، عماله أكلمك مش بتردي ليه ؟؟


مها بشرود٠٠٠٠ هااا،،معلش يا لولو مخدتش بالي،، كنتي بتقولي حاجه ؟؟


علا بدلع ٠٠٠اللي واخد عقلك يتهني ،،وضحكت 


قالت مها بمكر٠٠٠٠المذاكره والدراسه،، هي فيه غيرها،، وصمتت !!

تحدثت علا ٠٠٠٠علي فكره يا مها،،بابا شكله مصمم علي العريس المرادي !!!

وأكملت بسعاده ٠٠٠٠ بيقولو عريس زي القمر،، طول بعرض وحلو أوووي !!!


ضحكت مها وقالت ٠٠حلو إزاي يعني ؟؟


هي الرجاله فيها حلو ووحش يا لولو،،

يا بنتي أهم حاجه العقل والأخلاق !!


وأكملت بتعقل٠٠٠٠ يعني لما أتجوز راجل محترم وعاقل بس غني طبعآ !!

وضحكت ثم أكملت ٠٠٠أكيد هكون سعيده بأمر ربنا (سبحانه وتعالى )٠٠٠

وتكلمت بنبرة حزن٠٠


عارفه يا علا٠٠٠ كتير بيقولو عليا مغروره٠

علشان ما برداش إلا بالحاجه الكامله ،،


وعلشان عندي تطلعات وشروط في الراجل اللي عاوزه أتجوزه ،،بس والله أنا أغلب من الغلب !!


كل الموضوع إني بفكر قبل ما أخطي أي خطوه علشان مرجعش أندم،،بخاف من الفشل،،

وبعدين إنتي شايفه قصص الجواز الفاشله حوالينا كترت إزاي !!!


ثم نظرت ل علا وأكملت٠٠٠٠وموضوع أنه يبقي مرتاح ماديآ ده مش كلامي،، ده كلام دينا علي فكره !!!


الجواز الناجح لازم يبقي فيه تكافيئ علمي وثقافي ومادي !!!

علشان البنت مِننا تقدر تكمل حياتها،،وتخلف وتربي أولادها في مناخ طبيعي،، ومرتاح إلي حدآ ما !!!


وأوعي يا علا تصدقي إن الفلوس مش مهمه في حياتنا،،ده كلام غلط جدآ !!!


بدليل إن معظم الطلاق والخلافات بتكون ماديه،،

بس كمان يا لولو لازم يبقي معاها الرضا،،

لأن فيه ناس بتكون معاها كل حاجه،، بس للأسف مفيش رضا !!!

وأنا مابطلبش يكون ملياردير أو حتي مليونير،، أنا طالبه أنه يكون مقتدر ٠٠

وأقدر أعيش معاه بنفس المستوي اللي بابا معيشني فيه،، مش أكتر من كده وآلله !!!


وعلشان بعد كده ما أجبش أولاد وأظلمهم معايا !!!


علا بإبتسامه ٠٠٠إنتي عاقله أوي يا مها،، نفسي أفكر زيك بعقلي،، مش قلبي !!


ضحكت مها وتحدثت٠٠٠٠عقل أيه بس يا علا ،،علي فكره أنا كلامي ده بقوله في المطلق ،،


لكن القلب لما بيدق ويختار ،،ساعتها مابتفرقش غني من فقير صدقيني !!!

أهم حاجه الحب يا لولو ،،بس يا سلام بقا لما الحب يجتمع مع تطلعاتك،،

يبقي ساعتها ربنا بيحبك،، وأمك كمان تبقي دعيالك !! وضحكتا كثيرآ !!!


ثم أكملت٠٠٠شفتي بقا قاعدين نرغي ونسينا المذاكره إزاي ؟؟

وبعدين إنسي كل الكلام ده وفكري في مذاكرتك وبس !!

إنتي لسه صغيره وقدامك المستقبل جاي ،،

فكري إزاي تجيبي مجموع وتدخلي كليه كويسه،، وبعدها كل شيء هايبقي سهل إن شاء الله !!!


علا٠٠٠٠طب يلا نامي بقا علشان عندك سفر بكره،، 

وترجعي تتأخري والدكتور الرخم ده يطردك تاني !!!


ضحكت علي ذكر إسمه ولمعت عيونها ♡♡

وبعد فتره نامت مها بعد تفكير طويل في ما سيخبأه القدر لها مع ذلك المتعجرف المسمي بحبيبها !!! 


إنتهي البارت 

قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين

🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸

🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 🌸


رواية قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين 


                       🔹️البارت التاسع🔹️


إنتهت مها من إجازتها التي إستمرت يومان٠٠

وبعدها سافرت مع خالها بسيارته الخاصه،، فا خال مها موظف بمنصب كبير بإحدى الشركات الكبري بالقاهرة !!!


أوصلها خالها عند مسكنها ورحل !!


أنزلت حقائبها وكل ما لذ وطاب من الأكلات التي جلبتها كهدايا للسيده نور وصديقاتها !!


ذهبت مسرعه إلي كليتها،،كانت تسرع بمشيتها علها تصل قبل دخول دكتور أدهم ،،


فهي في حاله مزاجيه جيده جدآ بفضله !!

ولن تسمح لأحد بأن يغير لها تلك الحاله،،وخصوصآ هو،، هي لا تريد أن تشتبك معه مجددآ، بل تريد أن تنظر داخل مقلتيه الساحرتان وتتوه بداخلهما،، وتسرح لعالمها الجديد معه ♡♡


وصلت مها الي قاعة المحاضرات،، كانت تلهث عند دخولها من شده سرعتها بالمشي ،،وجدت باب القاعه مفتوحآ !!!


فتقدمت إلي الداخل بترقب،،تفاجأت بعدم وجوده !!!

لا تعلم لما إنتابها شعور بالحزن وخيبة الأمل،،

بدلآ من أن تسعد لعدم طردها علي يد حبيبها الغالي !!!


تبادلت السلآم والأحضان مع أصدقائها،، وجلست بجوار أريج وأيه ثم قالت !!!


مها بقلق٠٠٠هو دكتور أدهم أتأخر ليه كده؟؟

دي أول مره يعملها !!!!


أيه بجديه٠٠٠فعلا هو أتأخر أوي،، ومع ذلك خايفين نخرج لييجي ويبهدلنا زي عادته !!


ثم نظرت لها بإستهزاء وضحكت قائله ٠٠٠وبعدين إنتي بالذات المفروض تحمدي ربنا إنه أتأخر ،،

أهو علي الأقل مش هتطردي وتتبهدلي زي كل مره !!!!


أفاقا من حديثهما علي صوته ٠ولكن؟؟


هذه المره،،لم يكن صوته.الرخيم !!


♡بل كان صوته الحنون الناعم♡

أو هكذا هي تخيلته ♡


♡فدائما نظرتنا للأمور تختلف عندما نعشق♡ 


نظرت له في لهفه بعيون عاشقه مشتاقه ♡ ولكن كانت المفاجأة بالنسبة إليها !!

أنها رأت ذات اللهفه في عيونه ♡وذات نظرت العشق والإشتياق ♡


ألتقت العيون ♡وأأأه من لقاء العيون العاشقه ♡


وإذا العيون تحدثت بلغاتها♡٠قالت مقالآ لم يقله خطيب

♡ ♡ ♡ ♡

دلف أدهم من الباب 

وجد نفسه تلقائيا ينظر حيث تتواجد دائمآ،، فوجدها ♡


ألقي السلآم حتي تنتبه لوجوده وتنظر إليه،، حتي يشبع النظر لعيونها التي سحرته وحرمت عيناه النوم طيلة اليومين الماضيين !!!


فالتفتت ،،وياااليتها ما إلتفتت♡

♡ فقد كسرت جميع حصونه ♡


هو أدهم سليم ،،الرجل الرزين العاقل،،المغرور ،،ذات الكبرياء العالي ،،

الذي لم تشغله فتاة علي الإطلاق من قبل !!!


قد وقع بالحب ♡لا والله ليس حباً ♡

♡بل عشقٍ ،،نعم عشقٍ ♡


نظر في عيونها وأطال النظر،، وكأن يوجد بهما مغناطيسآ يجذبه لها بعنف ♡


تمني لو أن له الحق في أن يضمها لصدره ويشتم رحيقها ويشبع عيونه المشتاقة لها ♡


أدهم لنفسه متسائلآ !!!


متي؟؟متي حدث لك كل هذا أدهم؟؟


أواعِ أنت يا فتي لما أصبحت عليه ؟؟


من هذه الساحره التي إمتلكت جوارحك هكذا ؟؟

إني أذوب عشقآ،، بل أتنفسه 

أعني يا الله أرجوك !!!


لم يكن حالها بأفضل منه علي الإطلاق !!!

فقد شعرت برعشه تسري داخل جسدها من نظرة عيناه لها ♡ وكأن عيناه تحتضن عيناها وتقبلها ♡


حدثت مها حالها٠٠٠أيعقل مها ،،أحقآ ما أراه بعيني،،

لا ،،لا مها،،، أرجوكي لا تتوهمي،،وتقحمي رأسك بحزن جديد،، لا يستطيع قلبك الخروج منه،،فلا تتوهمي !!!


أتوهم ٠٠أتوهم كيف يا فتاه٠ ألم تبصري،، 

أنظري إلي عيونه مها ،،


إنها عليكي،،نعم عليكي أنتي فقط ،،نعم أعرفها تلك النظره 


إنها نظرة العاشق ♡ أعرفها جيدآ♡


أحقآ تحبني أدهم ؟؟

أجبني حبيبي،، أحقآ تلك النظرة لي ♡ 


لاحظت أريج ما يحدث بينهما من نظرات العيون،، فأمسكت بيد صديقتها كدعم منها،، لتقول لها بتلك اللمسه،، 

أنا هنا،، أنا معك صديقتي ،،


نظرت مها ل أريج بعيون غير مصدقه ♡

نظرت أريج لها بنظره مؤكده لما يحدث♡


أفاق أدهم علي صوت أحد طلابه ،،خير يا دكتور،، حضرتك كويس؟؟


ألتفت له محاولآ التماسك وتحدث بإبتسامه أنارت وجهه ٠٠٠٠الحمدلله،، أناااا كويس أوي !!

ونظر لطلابه جميعا بإبتسامه،، مداعبآ إياهم ٠٠إنتو كويسين !!!


إبتسمو له غير مصدقين مداعبته لهم ٠٠٠كويسين جدآ يا دكتور !!!


ثم نظر لها بإبتسامه محاولآ مداعبتها وتحدث٠٠٠شوفتي بقا،، أنا إللي جيت متأخر إنهارده ،،

ورفع يداه مستسلمآ ثم أكمل ٠٠٠٠فرصتك وجتلك لحد عندك،، 

يعني كده من حقك تعترضي علي وجودي في المكان !!

وضحك ضحكه رجوليه ساحره أذابتها،،وأكملت علي قلبها المسكين،،

ولولا فضل الله عليها لأنهارت أمامه !!!


ضحكت ضحكه خفيفه وتحدثت بدعابه ٠٠٠العفو يا دكتور،،أنا تخصص طرد بس حضرتك !!!!


مما جعله يضحك بصوت عالي هو وجميع من في القاعه علي خفة ظلها !!!


وكانو سعداء حقآ علي الأجواء الجديده التي فرضها عليهم دكتور أدهم الجديد !!!!


حاول لملمت كيانه محدثآ نفسه،،

إهدء أدهم،، تمالك حالك،، لا يصح أن يراك طلابك بتلك الهيئه،، ما بك،،تماسك يا فتي !!!


ثم أكمل قائلآ ٠٠٠٠٠علي فكره يا شباب،،أنا مش هدي درس جديد إنهارده !!


كده كده الوقت عدي ومش هنلحق نخلص لو بدأنا في الشرح،، علشان كده هنخلي إنهارده أسئله،،

اللي مش فاهم حاجة في الدروس اللي فاتت يتفضل يسأل،، وأنا معاكم وهجاوبكم علي كل أسألتكم !!


وكان ينظر داخل عيونها بإهتمام !!

ومضي الوقت عليهم ما بين ضحكات مع طلابه ونظرات ذات مغزي لمحبوبته الغاليه !!!


٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠


إنتهي الوقت وخرج من القاعه سريعآ دون النظر إليها،،

تيقنآ منه أنه لو نظر لعيونها مرة أخري،، فا الله وحده يعلم ماذا سيحدث؟؟


ذهب مسرعآ الي مكتبه،،وكان سعيدآ سعاده لا توصف ،،

فقد رأي لهفتها عليه في عيونها،،

وتأكد أن حبه ليس من طرفه هو فقط ،،

بل تأكد أيضآ من عشقها له ♡♡


خرجت من القاعه،، جلست هي وصديقتيها في حديقه الجامعه وسط الزهور !!


كانت لا تشعر بقدميها علي الأرض،، فقد كانت تشعر بروحها تسبح في السماء وتطير !!


تحدثت أيه بلؤم٠٠٠٠هو دكتور أدهم كان ماله إنهارده،،

شكله ماكانش طبيعي ،،لاء وكمان بيضحك ويهزر،،


وأكملت بتعقل٠٠٠٠والله أنا لولا واثقه في أخلاقه وعارفه إنه ملوش في السكه دي،،كنت قلت إنه شارب حاجه !!!


أريج ضاحكه ٠٠٠٠يعني مش عارفه ماله يا أيه !!!

ونظرت لمها بهيام٠٠٠٠يا حرااااام،،دكتور أدهم شكله وقع ولا حدش سمي عليه !!!


أيه بتهكم وهي تفهم جيدآ ماتشير إليه أريج٠٠٠لاوالله،، وياتري وقع في مين بقا إن شاء الله؟؟

وأكملت بسخريه٠٠٠٠٠ أااه،، وهو بقا علشان بص لمها وهزر معاها علي تأخيره يبقي كده خلاص،، وقع وداب في سحر عيونها !!!


ونظرت ل مها ثم أكملت٠٠٠٠٠ ساكته ليه يا مها،، ما تتكلمي،،ولا الكلام عاجبك ؟؟


مها بقلة حيلة ٠٠٠أتكلم أقول أيه يا أيه،، ماأنتي قولتي بنفسك أهو،، بيهزر علشان أتأخر،،لكن أريج كبرت الموضوع شوية !!!!


أيه بغضب من مها ٠٠٠إنتي بتخبي عليا ليه يا مها؟؟ خايفه مني ،،فاكراني هحسدك عليه مثلآ ؟؟


مها بإستغراب٠٠٠أخبي أيه وتحسديني أيه ؟؟

إنتي سامعه نفسك بتقولي أيه يا أيه ؟؟

وأكملت بحيره٠٠٠٠إنتي لسه من شويه بتقولي مجرد بيهزر معايا ،،

وإنتي بنفسك شفتي كده وفسرتيه،،، يبقا زعلانه من أيه بقا !!! صمتو جميعآ !!!


مها مغيره للحديث ٠٠٠علي فكره،، ماما عملتلكم الفطير والبط والحمام !!


نخلص ونروح علي طول علشان نتغدا مع بعض !!!

ونظرت ل أريج ٠٠٠ماما باعته شنطه لطنط مني وتيتا مخصوص ،،


نظرت أريج بفرحه وتحدثت٠٠٠٠٠أيواااا بقا،،،ربنا يخليكي ليا يا طنط ماجده !!!

ثم نظرت أريج لأعلي للناظر عليهم بحب،،،نظرت لمها بإشاره من عيناها !!


فنظرت مها حيث تنظر صديقتها،، وجدته أدهم معشوقها،، إبتسمت بفرحه وتمنت من آلله أن يرزقها السعاده ويجعل لهما نصيبآ من السعاده معآ ♡


٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠


في فيلا عماد ٠٠كان يجلس علي طاولة الطعام٠هو ووالدته

وعمه حسين وزوجته زيزي ،،

وعاصم وأمجد أبناء حسين وزوجتيهم علي العشاء في فيلا عماد !!!!!


فمنذ وفاة والد عماد،، العائلتان لا ينفصلان إلا وقت النوم فقط ،،طعامهم ومسكنهم كعائله واحده !!!


تحدثت عزه والدة عماد بتساؤل ٠٠٠ما بتشفش أدهم إبن عمتك في الجامعه يا عماد ؟؟


عماد بلا مبالاه وهو يتناول طعامه ٠٠٠٠بشوفه يا ماما،، بس هو حاطط حدود في معاملته معايا وبيعاملني برسميه أوي ،،

وأنا باعد عنه،، مش ناقص أمراض نفسيه أنا !!!


حسين ٠٠٠الولد ده دماغه صعبة جدآ،، دماغ صعايده فعلآ،،

كام مره أتصل وأعزمه ييجي يقضي يوم معانا هنا،، يتحجج ،،وفي كل مره حجه جديده !!


وأكمل ٠٠٠لكن بصراحه بيجيلي الشركه كل فتره يقعد معايا ويطمن عليا ويمشي !!!


عزه ٠٠٠٠بصراحه أنا بحبه وبعزه جدآ،،وبرغم كل اللي حصل بينه وبين ريهام،، إلا إني عمري ما شفت منه غير كل خير،،،ونفسي أشوفه،،والله بيوحشني جدآ !!


أنا ماشفتهوش من أكتر من سنتين،، من وقت فرح صلاح أخوه لما كنا في الصعيد عندهم ،،

حتي وقتها يدوب لمحته وسلم علينا وبعدها إختفي،، وشكله كان قاصد يعمل كده !!!


عاصم بتفهم٠٠والله يا طنط عزه أدهم ده حد كويس جدآ

بس هو مشكلته لما بيبعد بيبعد بلا رجعه،،،وهو خد موضوع ريهام علي كرامته للأسف !!!!


حسين بجديه٠٠٠٠٠أنا بس كل خوفي ل ليلي تزعل وتقول إبني عندهم في القاهره ومحدش بيسال فيه،،


وعلشان كده أنا اتصلت بيها مخصوص وأشتكيتلها منه،، علشان تبقي عارفه وفاهمه الموضوع كويس !!!


أمجد ٠٠٠٠٠ليه يا بابا،، أنا وعاصم بنشوفه دايمآ وبنسهر مع بعض كل فتره،، وبنروحله شقته كمان نسهر معاه !!!


عزه بتمني٠٠٠ربنا يهديه ويرجع معانا تاني زي الأول،، أنا بصراحه بحبه زي عماد وربنا يعلم !!!


زيزي زوجة حسين بلؤم ٠٠٠ يرجع زي الأول إزاي ؟؟

هو اللي ريهام عملته فيه كان قليل يا عزه،،، الولد راجل وعنده كرامه !!!


حسين منهي الحديث ٠٠٠٠خلاص يا زيزي خلينا في الأكل،، وسيبكم بقا من الكلام عن أدهم !!!

ثم أكمل بعد فترة٠٠٠


حسين بنصح٠٠٠أيه يا عماد،، مش هتسيبك من الجامعه والكلام الفارغ ده وتفضي لشغلنا بقا ولا أيه !!!!


يا إبني الشركه محتاجه لكل دقيقه من وقتك،،


عماد بإستهجان وهو ينظر لعمه٠٠٠٠وأنا كنت قصرت في شغل الشركه في أيه يا عمي ؟؟

أظن أنا شايف شغلي علي أكمل وجه ومش مقصر !!!


حسين بتوجيه٠٠٠٠٠يا أبني أنا عايزك تركز في منصبك في الشركه أكتر من كده،،،

أنت ما شاء الله مهندس ما فيش منك كتير،،وعبقري جدآ ومميز في مجالك،،فأكيد لو ركزت أكتر هتبقي أحسن من كده !!!!


وأكمل بعمليه ٠٠٠٠٠٠وكمان عايزين نجهز لفرحك علي فريده علشان بباها يطمن أكتر،،


عماد بغضب ٠٠٠أظن إني ما أتفقتش مع حضرتك علي جواز يا عمي !!!!

أنا وافقت بس علي الخطوبه ،،وده علشان خاطرك،، علشان تكمل الصفقه اللي ما بينكم ،،


لكن تقولي جواز إنسي ،،،وإتكلمنا قبل كده في الموضوع ده ونهينا الكلام فيه،،يبقا حضرتك بتفتحه تاني ليه ؟؟


حسين بكبرياء ٠٠٠٠إنت لسه حاطط البنت بتاعت الجامعه دي في دماغك؟

وتحدث بإستنكار٠٠٠٠٠بقا بذمتك ده تفكير يليق بدماغ مهندس عبقري زيك؟؟ 


بقا تفضل بنت منعرفش أصلها وفصلها علي بنت رجل أعمال كبير،،وليه هيبته وأسمه في عالم البزنس والبلد كلها !!!!


عماد بغضب ٠٠٠لو سمحت يا عمي،، أنا ما أقبلش حد يتكلم عن مها بالطريقه دي !!!


وأكمل بتساؤل٠٠٠٠وبعدين مالهم أهلها ؟؟بيتهيألي إنهم من نفس محافظتنا وكمان من نفس مستوانا المادي ،،ولا أيه يا حسين بيه !!!


حسين بهدوء٠٠٠٠ يا سيدي أنا عارف إن أهلها ناس كويسين ،،ومستواهم كويس جدآ،،

لكن هما مين في وسط رجال الأعمال؟؟

تقدر تقولي لو إتجوزتها،، أيه اللي هيعود عليك بالنفع من جوازك منها !!

أبوك الله يرحمه لو كان عايش ما كنش هيعمل إلا اللي أنا عملته ده بالظبط !!!


عزه بتأكيد ٠٠٠٠عمك عنده حق يا عماد،، وهو أدري بمصلحتك !!!


هب عماد واقفآ بغضب وهو ينظر لعمه ٠٠٠ طب علشان يكون عند حضرتك علم ،،أنا مش هتجوز غير مها،،


ولو إتضريت ههد المعبد علي دماغ الكل !!!!

وخرج مسرعآ بغضب !!!


وقفت عزه قائله٠٠٠٠٠ عماد،، عماد رايح فين يا أبني،، عيب كده إستني نتفاهم،،،وخرجت خلفه مسرعه !!!


حسين بغضب٠٠٠٠٠ والله أنا ما فاهم هو عاجبه أيه في البنت دي؟؟

بقا عماد اللي مشي مع نص ستات مصر،، حتة بنت زي دي تبهدله كده ؟؟ 

لاء وياريته كان طال منها حاجه علشان يريل عليها بالشكل كده ؟؟


عاصم بحزن وشجن بصوته٠٠٠بيحبها يا بابا،، سيبه،،

سيبه يتجوزها،، وأهو علي الأقل يكون واحد من البيت ده إختار حاجه بنفسه،،

وخرج غاضبا هو الآخر خلف عماد !!!!


حسين بغضب ٠٠٠إنتو جيل زفت مش عارف مصلحته،،

حب أيه وكلام فارغ أيه اللي بتفكرو فيه يا أغبيا !!!!

أكلمه عن شراكه بمليارات يكلمني عن حب وكلام فارغ !!!


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


كانت مسطحه علي سريرها تنظر للسقف بهيام وتحدث حالها ٠٠٠٠٠متي ستقول لي أحبك أدهم ،،متي ؟؟

هل علي الإنتظار كثيرآ حتي أسمعها،، أريد أن أسمعها أدهم،، أريد وبشده ♡

وباتت تفكر في نظرة عيونه لها،،

وفي كل مره تشعر برعشة الجسد ذاتها ♡

وظلت تفكر وتفكر حتي غفت دون وعي منها !!!!


٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠🌸٠🌸٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠


في منزل والد مها الحاج رأفت،،كان يتحدث مع والدتها وهو غاضب !!!

رأفت بغضب ٠٠٠يعني أيه بنتك مش موافقه علي العريس،، هي كانت شافته علشان ترفض ؟؟


ماجده بإقناع٠٠٠٠٠معلش يا رأفت،، علشان خاطري سيبها براحتها،، كلها كام شهر وتخلص من الجامعة


وساعتها مش هيبقي ليها أي حجه،،

وكمان هيكون بالها راق،، وإحنا كمان هنكون رقنا وأتطمنا علي شهادتها !!!


رأفت بعدم إقتناع٠٠ ٠٠وهو العريس جاي يتجوز الشهر ده يا ماجده ؟؟

ما هو عارف إنها بتدرس وهيستني لحد ماتخلص السنه بتاعتها !!!

الحجج بتاعتك إنتي وبنتك فارغه،،ومش مقبوله كمان !!


ماجده بإستعطاف ٠٠٠معلش يا حبيبي،، علشان خاطري أنا،، وصدقني دي آخر مره هكلمك في الموضوع ده ،،بعد كده توافق غصب عنها كمان، بس تخلص من السنه دي !!!


رأفت بقلة حيله ٠٠٠اللي تشوفيه إنتي وبنتك يا ماجده،، بس ياريت ماترجعيش تندمي علي دلعك فيها ومشيك وراها بالشكل ده !!!


ماجده بسعاده٠٠٠٠٠إن شاء الله ما فيش ندم يا رأفت،، واللي جاي كله خير بإذن الله ♡♡


وتنهدت بأريحيه علي أنها وأخيرآ أقنعت زوجها بعدم قبول تلك الخطبه ،،وتمنت في نفسها صلاح حال إبنتها ودعت الله أن يرزقها ماتتمناه ،،

وأن يحقق لها حلمها بالحب ،،مع الرجل الذي يستحقها عن جداره !!!


إنتهي البارت 

قلبي ومفتاحه 


بقلمي روز آمين

تكملة الرواية من هنا 👇👇


من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close